KillaZ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:29:
@
R0y. Wat was de specifieke reden dat jij de SuperDuke inruilde op een minder heftig model?
Ik ben door een meevaller op zoek naar een alleskunner: Woon-Werk/Touren/Circuit en mijn oog is gevallen op de 1290 SD GT. Alleen vraag ik mij af hoe die 170pk zich vertaald naar rijcomfort.
De andere optie is namelijk een Multistrada 1260S, iets minder vermogen, iets hoger, iets beter standaard zadel, maar minder een bochtenvreter.
@
com2,1ghz Hoe bevalt jouw GT?
Ik heb hem inmiddels 5.5jaar en gebruik hem voor woon werk. Motor heb ik zakelijk aangeschaft. Voor corona reed ik iedere dag en nu eens in de week. Zit nu ongeveer 36.5k op de teller.
Ben er ook op circuit geweest op zandvoort.
Het leuke aan de 1290GT is dat het een veelzijdige motor is. Ik heb 6 jaar dagelijks op supersports gereden door weer en wind. Ik was op zoek naar een sportieve motor waarmee je ook kan touren, maar ook mee kan knallen. Na een aantal motoren proef te hebben gereden koos ik voor de 1290 GT.
De 173PK en 140m koppel vertaalt zich goed op de weg. Niet als een racer waarbij je in zijn 1 al 180 kan rijden. met de 1290GT rij je op lagere toeren, maar mocht je willen knallen dan haalt hij zo de 10,5k RPM's. Dan zit je nog op snelheden waarbij je de rijbewijs nog kan behouden. Ik vind het ook leuk om te kunnen schakelen.
Op alle versnellingen heb je koppel. Je kan kiezen uit 3 rijmodi en de demping van je vering.
Soms kan SPORT bokkerig aanvoelen als je gas bij geeft om in te halen. Dan zet je hem gewoon op STREET. Heb je alsnog evenveel vermogen maar dan rijdt hij comfortabel.
Voordelen:
- Grote tank van 23L(300-400km op een tank)
- 173pk/140nm koppel
- 17 inch wielen. Passen eventueel sportbandjes op.
- In zijn 4 lukt het nog om de neus omhoog te krijgen.
- V-twin geluid
- Alle opties die je maar kan bedenken zit er standaard op. De extra opties zijn voornamelijk esthetisch. Dus prijstechnisch relatief gezien is hij goedkoop.
- Dus:
- handvatverwarming
- traction control
- Cruise control
- bochten verlichting
- stuurdemper
- quick shifter
- bochten abs
- WP Suspension semi actieve vering
- Brembo schijven en remmen
- Stalen remleidingen
- automatische knipperlicht(staat bij mij uit)
Zijkoffers heb je geen beugel oid nodig. Koffers kopen en erop klikken.
Sportief
Zuinig(ga je knallen 1 op 10km, rij je rustig dan 1 op 16-19km)
Nadelen:
- Je zit vast aan KTM software die alleen dealers hebben. Dus software updates, storingen uitlezen of opties aan of uitzetten kan alleen via de dealer. Geldt trouwens voor meerdere merken.
- Veel elektra, kan ook veel kapot. Ik heb wat kapotte sensoren gehad(krukassensor, gear position sensor). Ze konden niet uitlezen waar dit aan lag omdat de motor in de noodloop bleef. Hebben ze 2 maanden over gedaan om dit op te lossen.
- Radiator is een kwaal Die roest blijkbaar binnen 5 jaar. Duur om te vervangen. Weet niet hoe het met de nieuwere modellen is. Ik heb het nog net moeten vervangen.
- Over elektronica, als de uitlaatklepkabel speling heeft, krijg je een MTC Error. Oftewel tractiecontrol en ABS vliegt eruit.
-De V-twin zorgt ervoor dat de achterlicht bevestiging kapot trilt. Hier is geen garantie/coulance voor.
- Op ~2017-2018 modellen zat een fout in de mal waarin de voorwiel in is gegoten. Remschijf zit daardoor niet goed op zijn plek en krijg je binnen no time kromme schijven.Onder garantie gerepareerd en vervangen.
- De 1290 vraagt aardig wat van de accu. Ik zit inmiddels op mijn 3e accu. De eerste is een fabrieksfout. Als deze maar ook een beetje zwak is dan start hij niet meer. Zeker omdat het een grote V-Twin is met enorm veel compressie is het niet vreemd dat hij in de winter na een week stilstaan niet meer start.
Maar goed, voor de rest vind ik het een ideale motor die bij me past. Zeker de opties om er koffers op en af te kunnen doen zonder dat het er lelijk uit ziet met brackets. Ook voor het bochtenwerk een heerlijke fiets.
Niet te groot, niet te klein. Niet te sportief, niet te tour.Perfecte mix tussen sport en tour.