FBTN schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:10:
Voor sommigen waarschijnlijk een open deur, maar voor mij een eye opener…
Ontdekt dat het speed wobble gebeuren boven de 130km/u kwam door een te hoge preload op de achterveer.
Blijkbaar wordt de naloop (kende ik ook niet…) hier te klein van met onrust tot gevolg.
Zachter gezet en probleem opgelost.
Wellicht dat ik er een andere ’dummie’ mee help, vandaar deze post.
Zo voor de hand ligt het niet, althans, het is niet het eerst waar je aan denkt.
Maar wat er gebeurt is dat je de voorspanning ('preload') op je achterveer hoger zet; je bereidt je motor voor op een hoger laadgewicht. Leg je dat gewicht er op, zakt de motor weer horizontaal.
Leg je er te weinig gewicht op, zakt de achterkant minder in. De voorvork staat dan dus rechter dan zoals het bedoeld is. Dit zorgt er voor dat de voorkant sneller en nerveuzer reageert op een stuurbeweging.
Probeer maar eens op zo'n stepje waar het balhoofd ongeveer verticaal staat te sturen: dat stuurt direct. Het stuur loslaten is al helemaal kansloos. Maar kantel je de voorvork wat zodat die schuiner staat, dan wordt het voorwiel vanzelf wat stabieler.
Plaatjes maken dit trouwens veel duidelijker dan ik het kan vertellen.

Lord_T schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:00:
Noordkaap tripje op de motor met tent en slaapzak etc.... Kan veel goedkoper. Enige was na afloop het onderhoud van de motor.... Reed toen in 4 weken 8500km en letterlijk alle slijtage dingen moesten vervangen worden zo ongeveer... Banden, remblokken etc.... Had toen wel 1500€ bij Yamaha dealer af te rekenen....
Remblokjes verslijt je normaal niet in 8500 km en zie ik hier los van. Die hadden gewoon hun tijd gehad. 2-3 bandensetjes per jaar kijk ik niet echt van op... Hoeveel slijtagedelen heb je verder nog?
En ja, als je iedere 10k een onderhoudsbeurt hebt, en je rijdt daarvan 8.500 in een paar weken. Dan ziet de dealer je graag komen.

Vergeleken met een tentje en een slaapzak is dat natuurlijk al superluxe.
[
Voor 5% gewijzigd door
DrivinUCrazy op 19-10-2023 15:36
]