TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:33:
Ik ben nu aan het kijken voor accessoires voor een 2023 model van de kawasaki versys 650
Ik heb gezien dat er 4 optiepakketten zijn, maar ik weet niet precies wat ik nodig heb.
grand tourer
tourer+
tourer
urban.
Ik denk niet dat ik mistlampen nodig heb, gezien ik voor de fun voornamelijk ga rijden? Dat scheelt al een hoop denk ik. Of is dat wel een must?
Die zijkoffers lijken mij wel mooi en past een hoop in voor tochtjes, 2 x 27liter is aardig wat.
Verwarmde handvatten kan ook goedkoper las ik, maar lijkt me wel mooi. Ook handkappen optie lijkt mij handig.
Tankpad weet ik niet of ik die nodig heb?
12V of usb lijkt mij wel een must voor navigatie (moet nog kijken of ik een telefoon of dedicated navigatie wil nemen)
gps steun ook noodzakelijk lijkt mij
windscherm optie in het pakket weet ik niet of deze geschikt is voor mij, (1.90m)
Ik denk dat ik met 2 side koffers prima vooruit kan met tripjes. Dan heb ik denk geen topkoffer meer nodig? En voor werk kan ik mss een rugzak gebruiken voor laptop enzo? Ik wilde eerst een grote topkoffer nemen (voor mijn trolley) maar dat is eigenlijk onzin want dat een laptop kan ook prima in een rugzak. 50 km met zo'n rugzak rijden is toch ok?
Even een verlate reactie.
Ik denk niet dat ik mistlampen nodig heb, gezien ik voor de fun voornamelijk ga rijden? Dat scheelt al een hoop denk ik. Of is dat wel een must?
Mistlampen hebben een andere functie op een motor dan op een auto. Ze verhogen met name de zichtbaarheid voor het overig verkeer. Een enkele koplamp valt nog weleens 'weg' in het verkeersbeeld van een automobilist. Als je mistlampen hebt dan heb je een soort van licht driehoek die beter opvalt.
Die zijkoffers lijken mij wel mooi en past een hoop in voor tochtjes, 2 x 27liter is aardig wat.
Die zijkoffers zijn wel mooi geïntegreerd in de lijn van de motor. Volgens de website van Kawasaki past er zelfs een integraal helm in zo'n koffer. En in de andere koffer kan je mooi jouw laptop tas kwijt. Bij de af fabriek optie kan je ook de sleutel van de motor zelf gebruiken om de koffers op slot te doen, scheelt weer een sleutel. En bij het Tourer Plus pakket zitten ook de binnen tassen. Die zijn handig omdat je dan de koffers op de motor kan laten zitten en de tassen meeneemt naar de accommodatie waar je verblijft (als je met de motor op vakantie gaat bijvoorbeeld).
Verwarmde handvatten kan ook goedkoper las ik, maar lijkt me wel mooi. Ook handkappen optie lijkt mij handig.
Zoals ik eerder al schreef is het heel makkelijk als je de HVV integraal op het stuur hebt zitten. Knopje indrukken en lekker warme handen. En handkappen zorgen ervoor dat de koude rijwind niet direct op je handen komt. Kan je langer doorrijden met zomerhandschoenen. En ze houden ook steentjes en dikke insecten weg van je handen.
Tankpad weet ik niet of ik die nodig heb?
Een tankpad beschermt de lak op de tank ter hoogte van het punt waar je jas tegen de tank aanschuurt. Is niet persé nodig maar kost ook niet de wereld. En beschadigde lak is jammer. Doorzichtige folie plakken kan ook.
12V of usb lijkt mij wel een must voor navigatie (moet nog kijken of ik een telefoon of dedicated navigatie wil nemen)
Als je 'vaste' navigatie neemt zoals een TomTom of een Garmin sluit je de stroomvoorziening aan op de accu of via een geschakeld contact (zodat bij motor uit ook de navi uitgaat). Dan heb je geen losse 12V of USB poort nodig. Neem je de telefoon als navi dan kan je bijvoorbeeld ook een houder kopen waar een wireless laadfunctie in zit (als te telefoon dit ook ondersteunt natuurlijk). Die sluit je dus ook weer aan op een geschakeld contact. Wil je een X-grip houder dan is een laadkabeltje op een 12V of USB poort wel handig. Of voor het opladen van een powerbank in de tanktas is een USB poort handig.
gps steun ook noodzakelijk lijkt mij.
Bij een vaste GPS krijg je een houder bijgeleverd. Zie de foto die ik eerder heb geplaatst. Koop je een nieuwe of gebruikte motor gewoon bij de dealer afspreken dat ze de houder in het midden op het stuur plaatsen.
windscherm optie in het pakket weet ik niet of deze geschikt is voor mij, (1.90m)
Als ik het goed zag is het windscherm in het Tourer Plus pakket verstelbaar over een hoogte van 8 cm. Dan kan je zelf bepalen hoe hoog/laag je hebt staan.
Hieronder nog 3 gebruikte Kawasaki Versys met allen het Grand Tourer pakket. Ten opzichte van nieuw mis je dan wel het volledig digitale dashboard, 2-voudig instelbare tractiecontrole, LED verlichting rondom, en een verstelbaar windscherm.
https://www.marktplaats.n...and-tourer-2021-topkoffer
https://www.marktplaats.n...90-470e-8286-acb68e4368a5
https://www.marktplaats.n...and-tourer-2021-topkoffer
[
Voor 7% gewijzigd door
MichielK71 op 15-08-2023 13:09
]