• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
here2stay schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:05:
Willen jullie met me meedenken? Ik heb sinds een aantal weken de Flint. Sinds 22 december springt de cv constant bij, ook al is het 6 graden. De gevraagde watertemperatuur ligt op zo’n 33 graden, maar de Flint krijgt het niet warmer dan 28 graden op eigen kracht.
Ik heb Coolblue erover gesproken die denken dat het aan de cv-ketel ligt en hebben het uitstaan bij WeHeat. Wat denken jullie dat het kan zijn? Ik stook op stooklijn voor vloerverwarming en twee radiatoren. Toen ie op OpenTherm stond was de gevraagde watertemperatuur regelmatig 60 graden. Ik heb er geen verstand van, maar dat voelde niet wenselijk.
[Afbeelding]
Ik lees dit andersom, opentherm, je thermostaat, vraagt 28.3, de Flint maakt 33.7 en er komt 31.3 je huis binnen.
Oh, wacht, zie nu dat het de keteltemp is die 28.3

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Op zolder ervaar ik een hinderlijk geluid, echter kan ik het geluid, en de herkomst daarvan niet helemaal plaatsen. Ik zou het zelf beschrijven alsof je servers hoort draaien. Een constante ruis met een hoge toon erin.

De gasketel en circulatiepomp zitten in een houten ombouw/kast. Deze is geisoleerd met glaswol aan de binnenkant. Als ik de deur open, hoor ik de circulatiepomp zeker, maar het is een ander geluid dan het 'hinderlijke' geluid. Zet ik een schroevendraaier op verschillende leidingen om zo te luisteren (stethoscoop effect zeg maar) dan herken ik het geluid daarin ook niet zo zeer.

De 'componenten' het cv systeem zien er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1] Weheat Flint WP                             Op uitbouw woonkamer, dus 1e verdieping 
2] Leiding: 7 meter - RVS ribbelbuis DN20      Loopt van uitbouw naar 2e verdieping
3] Leiding: 2 meter - staal 22mm               Horizontaal van doorvoer naar circulatiepomp
4] Gasketel + Wilo circulatiepomp              Vanaf CP naar gasketel (in serie) naar huis-in-leiding
5] Leiding: 3 meter - staal 22mm               Van 2e verdieping verticaal naar beneden, naar 1e verdieping
6] Verdeler 1e verdieping                      Alle radiatoren van 1e verdieping zitten hierop aangesloten
7] Leiding: 8 meter meerlagenbuis 20mm         Van eerste verdieping naar begange grondV
8] Verdeler vloerverwarming

Het geluid is dus het sterkst in de zolderruimte zelf; dus dan lijkt het vanuit leiding [2] of leiding [3] te komen. Maar leiding [5] geeft absoluut geen enkel geluidsoverlast; en daar stroomt evenveel water doorheen als leiding [3]. Enig verschil is dat leiding [2] aan de zuigzijde van de circulatiepomp zit; en leiding [3] dus aan de perszijde.

Wie heeft een idee, of herkent dit?

Weheat Flint

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
here2stay schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:05:
Willen jullie met me meedenken? Ik heb sinds een aantal weken de Flint. Sinds 22 december springt de cv constant bij, ook al is het 6 graden. De gevraagde watertemperatuur ligt op zo’n 33 graden, maar de Flint krijgt het niet warmer dan 28 graden op eigen kracht.
Ik heb Coolblue erover gesproken die denken dat het aan de cv-ketel ligt en hebben het uitstaan bij WeHeat. Wat denken jullie dat het kan zijn? Ik stook op stooklijn voor vloerverwarming en twee radiatoren. Toen ie op OpenTherm stond was de gevraagde watertemperatuur regelmatig 60 graden. Ik heb er geen verstand van, maar dat voelde niet wenselijk.
[Afbeelding]
Staat je stooklijn hoog genoeg? Als je je stooklijn op bepaalde waardes zet, bijvoorbeeld 25 graden bij 9 graden buitentemperatuur, dan zal de aangeleverde temperatuur ook nooit hoger liggen bij die bepaalde buitentemperatuur, ongeacht de stand van je thermostaat binnen. Als het warmteverlies groter is dan de warmte die de warmtepomp kan inbrengen met de bepaalde watertemperatuur dan krijg je je huis nooit warm. Dus heb je al geprobeerd je stooklijn over de hele linie (op alle instelpunten) te verhogen? Bijvoorbeeld van 25 > 30 (bij 9) en van 40 naar 45 (bij -20)?

En met OpenTherm (OT), zakt de gevraagde watertemperatuur wel na een aantal uren? Een trucje dat ik nog weleens toepas is om bij het opstoken per halve graad te werken. Stel je komt van 17 graden binnen, eerst opstoken met thermostaat op 17,5. Vervolgens naar 18,0 en 18,5.

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 01-01-2026 15:21 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:35
Pr088 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Staat je stooklijn hoog genoeg? Als je je stooklijn op bepaalde waardes zet, bijvoorbeeld 25 graden bij 9 graden buitentemperatuur, dan zal de aangeleverde temperatuur ook nooit hoger liggen bij die bepaalde buitentemperatuur, ongeacht de stand van je thermostaat binnen. Als het warmteverlies groter is dan de warmte die de warmtepomp kan inbrengen met de bepaalde watertemperatuur dan krijg je je huis nooit warm. Dus heb je al geprobeerd je stooklijn over de hele linie (op alle instelpunten) te verhogen? Bijvoorbeeld van 25 > 30 (bij 9) en van 40 naar 45 (bij -20)?

En met OpenTherm (OT), zakt de gevraagde watertemperatuur wel na een aantal uren? Een trucje dat ik nog weleens toepas is om bij het opstoken per halve graad te werken. Stel je komt van 17 graden binnen, eerst opstoken met thermostaat op 17,5. Vervolgens naar 18,0 en 18,5.
Ja ik heb de stooklijn verhoogd. Die staat op 32 graden bij 9 graden en op 45 bij -20.
Toen die lager stond afgesteld werd mijn huis inderdaad niet warm.
Coolblue heeft de cv ketel een aantal uur gedeactiveerd en dan zie je dat de pomp de ketel aanvoertemperatuur niet boven de 28 graden krijgt. Terwijl 33 gewenst is om mn huis dus blijkbaar warm te houden.
Toen ik de pomp net had lukte dat prima zonder bijspringen van de cv. Nu kan de pomp geen moment zonder hulp van de cv, ook niet als het buiten 6 graden is. Dat bevreemdt mij, maar is misschien niet gek.

En ja met OT zakt de gevraagde temp wel na een tijdje.
Dank voor je meedenken!

• roland91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04
Ik heb onlangs een WeHeat Sparrow P60 laten installeren, met een boilervat van 200 liter. Ik ervaar nog verschillende problemen. Grootste probleem is dat zodra SWW verwarmen stopt, de temperatuur aan de onderkant van boilervat meteen heel snel zakt (grofweg van ~45 graden naar ~35 graden in 10 min). Gevolg is dat hij heel veel cycli per dag het SWW aan het verwarmen is ook als er geen SWW vraag is. SWW staat ingesteld op 45 graden en gevraagde/geleverde temperatuur CV is 35 graden. De temperatuursensor is al vervangen en is niet het probleem

Zie grafiek over periode van 24 uur waarin ik gecontroleerd getest heb. Van 0:00-12:00, is er geen warmtevraag (gevraagde watertemperatuur CV = 5 graden). Vanaf 12.00-23:59 is er gevraagde watertemperatuur CV van 35 graden. Paar vragen:
1) Is het normaal dat CV pomp ook draait als er geen warmtevraag is vanuit woning (0:00-12:00)?
2) Waarom zuigt hij uberhaupt warmte weg uit boilervat? Hoe wordt dit normaal voorkomen bij een installatie? Installateur geeft aan dat alle leidingen inmiddels volgens installatieschema zitten dus dat het daar niet meer aan kan liggen...

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YQlYxiccROvTAGbK2ZGEjF0YhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bc4FPn8spgn9j1rXEnIzvUHM.png?f=fotoalbum_large

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:41
Korte vraag waarvan ik het antwoord hier nog niet ben tegengekomen:
In de stooklijn kun je op de portal ook de temperatuur in decimalen invullen, in de app is dit niet mogelijk.
Heeft dit ook zin in de portal? kun je hiermee nog beter tunen?

Canon 5dMkIV

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:57
roland91 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:45:
Ik heb onlangs een WeHeat Sparrow P60 laten installeren, met een boilervat van 200 liter. Ik ervaar nog verschillende problemen. Grootste probleem is dat zodra SWW verwarmen stopt, de temperatuur aan de onderkant van boilervat meteen heel snel zakt (grofweg van ~45 graden naar ~35 graden in 10 min). Gevolg is dat hij heel veel cycli per dag het SWW aan het verwarmen is ook als er geen SWW vraag is. SWW staat ingesteld op 45 graden en gevraagde/geleverde temperatuur CV is 35 graden. De temperatuursensor is al vervangen en is niet het probleem

Zie grafiek over periode van 24 uur waarin ik gecontroleerd getest heb. Van 0:00-12:00, is er geen warmtevraag (gevraagde watertemperatuur CV = 5 graden). Vanaf 12.00-23:59 is er gevraagde watertemperatuur CV van 35 graden. Paar vragen:
1) Is het normaal dat CV pomp ook draait als er geen warmtevraag is vanuit woning (0:00-12:00)?
2) Waarom zuigt hij uberhaupt warmte weg uit boilervat? Hoe wordt dit normaal voorkomen bij een installatie? Installateur geeft aan dat alle leidingen inmiddels volgens installatieschema zitten dus dat het daar niet meer aan kan liggen...

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat is jullie advies?

[Afbeelding]
Ik ben niet de expert dus ik antwoord obv mijn ervaring.
1. Ja, als t<5 graden ter voorkoming van ijsvorming (ondqnks dat er geen warmtevraag is....)
2. Bij mij zie ik dit niet. Heb jij een buffervat?

• roland91
  • Registratie: Juli 2009
Mg4gebruiker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:56:
[...]

Ik ben niet de expert dus ik antwoord obv mijn ervaring.
1. Ja, als t<5 graden ter voorkoming van ijsvorming (ondqnks dat er geen warmtevraag is....)
2. Bij mij zie ik dit niet. Heb jij een buffervat?
Ok, dus als de temperatuur buiten <5 graden ligt, dan zal de CV circulatiepomp altijd draaien ook als er geen warmtevraag is? Ik heb inderdaad ook een buffervat van 50L, omdat ik radiatoren heb en zones.

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

offtopic discussie over greenchoice en de fallout met gestook is verwijderd. Dit is immers het weheat topic.

Wise enough to play the fool

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Op hoeveel procent draait de compressor, als de CV bijspringt?

Weheat Flint

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.