• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:45
here2stay schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:05:
Willen jullie met me meedenken? Ik heb sinds een aantal weken de Flint. Sinds 22 december springt de cv constant bij, ook al is het 6 graden. De gevraagde watertemperatuur ligt op zo’n 33 graden, maar de Flint krijgt het niet warmer dan 28 graden op eigen kracht.
Ik heb Coolblue erover gesproken die denken dat het aan de cv-ketel ligt en hebben het uitstaan bij WeHeat. Wat denken jullie dat het kan zijn? Ik stook op stooklijn voor vloerverwarming en twee radiatoren. Toen ie op OpenTherm stond was de gevraagde watertemperatuur regelmatig 60 graden. Ik heb er geen verstand van, maar dat voelde niet wenselijk.
[Afbeelding]
Ik lees dit andersom, opentherm, je thermostaat, vraagt 28.3, de Flint maakt 33.7 en er komt 31.3 je huis binnen.
Oh, wacht, zie nu dat het de keteltemp is die 28.3

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-03 16:08
Op zolder ervaar ik een hinderlijk geluid, echter kan ik het geluid, en de herkomst daarvan niet helemaal plaatsen. Ik zou het zelf beschrijven alsof je servers hoort draaien. Een constante ruis met een hoge toon erin.

De gasketel en circulatiepomp zitten in een houten ombouw/kast. Deze is geisoleerd met glaswol aan de binnenkant. Als ik de deur open, hoor ik de circulatiepomp zeker, maar het is een ander geluid dan het 'hinderlijke' geluid. Zet ik een schroevendraaier op verschillende leidingen om zo te luisteren (stethoscoop effect zeg maar) dan herken ik het geluid daarin ook niet zo zeer.

De 'componenten' het cv systeem zien er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1] Weheat Flint WP                             Op uitbouw woonkamer, dus 1e verdieping 
2] Leiding: 7 meter - RVS ribbelbuis DN20      Loopt van uitbouw naar 2e verdieping
3] Leiding: 2 meter - staal 22mm               Horizontaal van doorvoer naar circulatiepomp
4] Gasketel + Wilo circulatiepomp              Vanaf CP naar gasketel (in serie) naar huis-in-leiding
5] Leiding: 3 meter - staal 22mm               Van 2e verdieping verticaal naar beneden, naar 1e verdieping
6] Verdeler 1e verdieping                      Alle radiatoren van 1e verdieping zitten hierop aangesloten
7] Leiding: 8 meter meerlagenbuis 20mm         Van eerste verdieping naar begange grondV
8] Verdeler vloerverwarming

Het geluid is dus het sterkst in de zolderruimte zelf; dus dan lijkt het vanuit leiding [2] of leiding [3] te komen. Maar leiding [5] geeft absoluut geen enkel geluidsoverlast; en daar stroomt evenveel water doorheen als leiding [3]. Enig verschil is dat leiding [2] aan de zuigzijde van de circulatiepomp zit; en leiding [3] dus aan de perszijde.

Wie heeft een idee, of herkent dit?

Edit: ik heb er even een eigen topic van gemaakt

[ Voor 3% gewijzigd door n.smits op 01-01-2026 18:31 . Reden: eigen topic aangemaakt ]

Weheat Flint

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:29
Willen jullie met me meedenken? Ik heb sinds een aantal weken de Flint. Sinds 22 december springt de cv constant bij, ook al is het 6 graden. De gevraagde watertemperatuur ligt op zo’n 33 graden, maar de Flint krijgt het niet warmer dan 28 graden op eigen kracht.
Ik heb Coolblue erover gesproken die denken dat het aan de cv-ketel ligt en hebben het uitstaan bij WeHeat. Wat denken jullie dat het kan zijn? Ik stook op stooklijn voor vloerverwarming en twee radiatoren. Toen ie op OpenTherm stond was de gevraagde watertemperatuur regelmatig 60 graden. Ik heb er geen verstand van, maar dat voelde niet wenselijk.
[Afbeelding]
Staat je stooklijn hoog genoeg? Als je je stooklijn op bepaalde waardes zet, bijvoorbeeld 25 graden bij 9 graden buitentemperatuur, dan zal de aangeleverde temperatuur ook nooit hoger liggen bij die bepaalde buitentemperatuur, ongeacht de stand van je thermostaat binnen. Als het warmteverlies groter is dan de warmte die de warmtepomp kan inbrengen met de bepaalde watertemperatuur dan krijg je je huis nooit warm. Dus heb je al geprobeerd je stooklijn over de hele linie (op alle instelpunten) te verhogen? Bijvoorbeeld van 25 > 30 (bij 9) en van 40 naar 45 (bij -20)?

En met OpenTherm (OT), zakt de gevraagde watertemperatuur wel na een aantal uren? Een trucje dat ik nog weleens toepas is om bij het opstoken per halve graad te werken. Stel je komt van 17 graden binnen, eerst opstoken met thermostaat op 17,5. Vervolgens naar 18,0 en 18,5.

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 01-01-2026 15:21 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-03 22:29
Pr088 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Staat je stooklijn hoog genoeg? Als je je stooklijn op bepaalde waardes zet, bijvoorbeeld 25 graden bij 9 graden buitentemperatuur, dan zal de aangeleverde temperatuur ook nooit hoger liggen bij die bepaalde buitentemperatuur, ongeacht de stand van je thermostaat binnen. Als het warmteverlies groter is dan de warmte die de warmtepomp kan inbrengen met de bepaalde watertemperatuur dan krijg je je huis nooit warm. Dus heb je al geprobeerd je stooklijn over de hele linie (op alle instelpunten) te verhogen? Bijvoorbeeld van 25 > 30 (bij 9) en van 40 naar 45 (bij -20)?

En met OpenTherm (OT), zakt de gevraagde watertemperatuur wel na een aantal uren? Een trucje dat ik nog weleens toepas is om bij het opstoken per halve graad te werken. Stel je komt van 17 graden binnen, eerst opstoken met thermostaat op 17,5. Vervolgens naar 18,0 en 18,5.
Ja ik heb de stooklijn verhoogd. Die staat op 32 graden bij 9 graden en op 45 bij -20.
Toen die lager stond afgesteld werd mijn huis inderdaad niet warm.
Coolblue heeft de cv ketel een aantal uur gedeactiveerd en dan zie je dat de pomp de ketel aanvoertemperatuur niet boven de 28 graden krijgt. Terwijl 33 gewenst is om mn huis dus blijkbaar warm te houden.
Toen ik de pomp net had lukte dat prima zonder bijspringen van de cv. Nu kan de pomp geen moment zonder hulp van de cv, ook niet als het buiten 6 graden is. Dat bevreemdt mij, maar is misschien niet gek.

En ja met OT zakt de gevraagde temp wel na een tijdje.
Dank voor je meedenken!

• roland91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-03 00:55
Ik heb onlangs een WeHeat Sparrow P60 laten installeren, met een boilervat van 200 liter. Ik ervaar nog verschillende problemen. Grootste probleem is dat zodra SWW verwarmen stopt, de temperatuur aan de onderkant van boilervat meteen heel snel zakt (grofweg van ~45 graden naar ~35 graden in 10 min). Gevolg is dat hij heel veel cycli per dag het SWW aan het verwarmen is ook als er geen SWW vraag is. SWW staat ingesteld op 45 graden en gevraagde/geleverde temperatuur CV is 35 graden. De temperatuursensor is al vervangen en is niet het probleem

Zie grafiek over periode van 24 uur waarin ik gecontroleerd getest heb. Van 0:00-12:00, is er geen warmtevraag (gevraagde watertemperatuur CV = 5 graden). Vanaf 12.00-23:59 is er gevraagde watertemperatuur CV van 35 graden. Paar vragen:
1) Is het normaal dat CV pomp ook draait als er geen warmtevraag is vanuit woning (0:00-12:00)?
2) Waarom zuigt hij uberhaupt warmte weg uit boilervat? Hoe wordt dit normaal voorkomen bij een installatie? Installateur geeft aan dat alle leidingen inmiddels volgens installatieschema zitten dus dat het daar niet meer aan kan liggen...

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YQlYxiccROvTAGbK2ZGEjF0YhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bc4FPn8spgn9j1rXEnIzvUHM.png?f=fotoalbum_large

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:39
Korte vraag waarvan ik het antwoord hier nog niet ben tegengekomen:
In de stooklijn kun je op de portal ook de temperatuur in decimalen invullen, in de app is dit niet mogelijk.
Heeft dit ook zin in de portal? kun je hiermee nog beter tunen?

Canon 5dMkIV

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:23
roland91 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:45:
Ik heb onlangs een WeHeat Sparrow P60 laten installeren, met een boilervat van 200 liter. Ik ervaar nog verschillende problemen. Grootste probleem is dat zodra SWW verwarmen stopt, de temperatuur aan de onderkant van boilervat meteen heel snel zakt (grofweg van ~45 graden naar ~35 graden in 10 min). Gevolg is dat hij heel veel cycli per dag het SWW aan het verwarmen is ook als er geen SWW vraag is. SWW staat ingesteld op 45 graden en gevraagde/geleverde temperatuur CV is 35 graden. De temperatuursensor is al vervangen en is niet het probleem

Zie grafiek over periode van 24 uur waarin ik gecontroleerd getest heb. Van 0:00-12:00, is er geen warmtevraag (gevraagde watertemperatuur CV = 5 graden). Vanaf 12.00-23:59 is er gevraagde watertemperatuur CV van 35 graden. Paar vragen:
1) Is het normaal dat CV pomp ook draait als er geen warmtevraag is vanuit woning (0:00-12:00)?
2) Waarom zuigt hij uberhaupt warmte weg uit boilervat? Hoe wordt dit normaal voorkomen bij een installatie? Installateur geeft aan dat alle leidingen inmiddels volgens installatieschema zitten dus dat het daar niet meer aan kan liggen...

[Afbeelding]
Ik ben niet de expert dus ik antwoord obv mijn ervaring.
1. Ja, als t<5 graden ter voorkoming van ijsvorming (ondqnks dat er geen warmtevraag is....)
2. Bij mij zie ik dit niet. Heb jij een buffervat?

• roland91
Mg4gebruiker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:56:
[...]

Ik ben niet de expert dus ik antwoord obv mijn ervaring.
1. Ja, als t<5 graden ter voorkoming van ijsvorming (ondqnks dat er geen warmtevraag is....)
2. Bij mij zie ik dit niet. Heb jij een buffervat?
Ok, dus als de temperatuur buiten <5 graden ligt, dan zal de CV circulatiepomp altijd draaien ook als er geen warmtevraag is? Ik heb inderdaad ook een buffervat van 50L, omdat ik radiatoren heb en zones.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

offtopic discussie over greenchoice en de fallout met gestook is verwijderd. Dit is immers het weheat topic.

Wise enough to play the fool

• n.smits
Op hoeveel procent draait de compressor, als de CV bijspringt?

Weheat Flint

• Mg4gebruiker
nee, we gaan hiermee niet door, zeker niet nadat alle voorgaande berichten verwijderd zijn.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 01-01-2026 20:00 ]

• Mg4gebruiker
RayDelft schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:15:
[Afbeelding]

Eerste najaar met de Sparrow . Bijna geen gas ( < 15 m3) . Huis op ca 21 graden . Heel tevreden mee .
Hier full electric. Zit wel lager maar dat zit deels omdat augustus bij mij ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh6gJAZJZliU0VshHrMyOC5BClY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSGL98uqIJGzznUk8EvVoqbq.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:04

[Afbeelding]
2. Dat heb ik ook niet. Welk boilervat heb je? Hoe is het aangesloten, kun je foto’s posten?

• JvLa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:55
martinusv schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:36:
[...]

@JvLa Bij mij staat de BUH in back-up mode en heeft vooralsnog (gelukkig) nooit hoeven bijspringen.
Maar kun je iets meer vertellen hoe de BUH in boost mode werkt ?
Wanneer springt hij dan aan ?
Tijdens een defrost ? of juist erna wanneer de wp het niet snel genoeg op temp kan krijgen ?
Msch kun je een grafiekje uit de portal delen van afgelopen nacht ?
Jazeker. Blauw is geleverd vermogen van de buitenunit, oranje geleverd vermogen van de back-up heater op het lichte plaatje. Op 29 dec waren er 7 defrosts, zie lichte plaatje. Je ziet dat de warmtepomp na elke defrost een tijdje op vol vermogen draait om de kamer weer terug op temperatuur te brengen. Soms springt de back-up heater hiervoor aan. Rond 1 uur gaat de back-up heater even aan na een defrost maar voordat de warmtepomp weer aan gaat. Dit snap ik ook niet, maar ik heb wel eens gehoord dat het water een minimum temperatuur moet hebben voordat de warmtepomp kan starten.
Op het donkere plaatje zie je een moment dat de thermostaat van 17 naar 20 graden is gezet. Nu springt de back-up heater ook een uur bij.
Ik heb de back-up heater ook wel eens aan zien gaan tijdens tapwater verwarmen, maar dat gebeurt zelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cu5wqMZNXBi189nYk9LFkJv3P14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OpVVYuIPUv71K0AjmpOc32Lv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of1MUsZ__BAWHwMKwMRp5GYQ-iY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPpUJbKomzu00u6wNrVLNkvn.jpg?f=fotoalbum_large

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
Cybje schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:23:
[...]

Ik merk het hier ook. En het rare is, dat hij zodra hij in standby gaat, de CV ketel aan probeert te zetten (maar dat lukt niet, want ik heb de CV functie uitgeschakeld in dat ding).

Een timeline:
00:05 Sparrow start defrost
00:19 Sparrow gaat in standby
00:25 CV ketel inschakelen (gas boiler heating = on)
00:33 Sparrow gaat verwarmen
00:33 CV ketel uitschakelen (gas boiler heating = off)

Wat mij ook opvalt is dat hij direct na de defrost een buitentemperatuur meet van 17 graden Celsius (in werkelijkheid was het +/- 1 graden Celsius), waardoor de water target temperature heel laag wordt (want volgens de stooklijn moet die dan laag zijn). Vrij snel daarna daalt de gemeten buitentemperatuur heel hard. Daardoor schiet de water target temperature omhoog. En dat is dus ook het moment dat hij de CV laat bijspringen.
Ik zie mijn Sparrow na een defrost niet meer in standby gaan. Lijkt dus opgelost te zijn.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:16
here2stay schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Ja ik heb de stooklijn verhoogd. Die staat op 32 graden bij 9 graden en op 45 bij -20.
Toen die lager stond afgesteld werd mijn huis inderdaad niet warm.
Coolblue heeft de cv ketel een aantal uur gedeactiveerd en dan zie je dat de pomp de ketel aanvoertemperatuur niet boven de 28 graden krijgt. Terwijl 33 gewenst is om mn huis dus blijkbaar warm te houden.
Toen ik de pomp net had lukte dat prima zonder bijspringen van de cv. Nu kan de pomp geen moment zonder hulp van de cv, ook niet als het buiten 6 graden is. Dat bevreemdt mij, maar is misschien niet gek.

En ja met OT zakt de gevraagde temp wel na een tijdje.
Dank voor je meedenken!
En bij 20 graden staat ie op 20 graden neem ik aan? Dan vind ik de sprongen wat klein.

Tussen het 20 graden punt en het 9 graden punt heb je een verschil in je stooklijn temperatuur van 12 graden op 11 graden (20-9) verschil tussen de punten. Ofwel 1,09 graad verschil in aanvoertemperatuur per 1 graad verschil in je stooklijn.

Tussen het 9 graden en -20 punt (29 graden verschil!) zit slechts 13 graden (45-32). Ofwel 0,44 graad verschil in aanvoertemperatuur per 1 graad verschil van de stooklijn punten.

Los daarvan: op welk percentage draait je compressor als je CV bijspringt? Indien 100% dan is je Flint onderbemeten om je hele woning alleen te kunnen verwarmen

• here2stay
JeroenVerweij schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:28:
[...]

En bij 20 graden staat ie op 20 graden neem ik aan? Dan vind ik de sprongen wat klein.

Tussen het 20 graden punt en het 9 graden punt heb je een verschil in je stooklijn temperatuur van 12 graden op 11 graden (20-9) verschil tussen de punten. Ofwel 1,09 graad verschil in aanvoertemperatuur per 1 graad verschil in je stooklijn.

Tussen het 9 graden en -20 punt (29 graden verschil!) zit slechts 13 graden (45-32). Ofwel 0,44 graad verschil in aanvoertemperatuur per 1 graad verschil van de stooklijn punten.

Los daarvan: op welk percentage draait je compressor als je CV bijspringt? Indien 100% dan is je Flint onderbemeten om je hele woning alleen te kunnen verwarmen
Dat zou best kunnen. Ik woon in een kleinere vrijstaande bungalow. Hij draaide 80% nu 100.
Mijn verbazing komt vooral voort uit dat ie het bij 4 graden eerder zonder cv prima voor elkaar kreeg en als t nu 6 of 7 graden is (warmer is t niet meer geweest) de cv nog steeds blijft bijspringen.
Maar again, ik ben een leek.

Wat adviseer je, de stooklijn steiler maken tussen -20 en 9?

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 15:48

Cybje

First Post!

ajsmit1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Ik zie mijn Sparrow na een defrost niet meer in standby gaan. Lijkt dus opgelost te zijn.
Ik heb maar 1 defrost gehad in de afgelopen 2 dagen en die ging goed inderdaad. Dus het lijkt opgelost, op basis van N=1

Wat ruist er door het struikgewas

• orillion
Weheat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:55:
Beste Tweakers,

Goed nieuws voor iedereen die graag zelf met data en integraties aan de slag gaat.

We hebben ondersteunende documentatie voor onze publieke API ontwikkeld en nu beschikbaar gemaakt. Daarmee maken we het makkelijker om te bouwen, testen en integreren — transparant en zonder omwegen.

De API-documentatie en interactieve debugger vind je hier:
https://api.weheat.nl/third_party/api/debugger

We zijn benieuwd wat jullie ermee gaan bouwen.

Warme groeten,
Team Weheat
Volgens mij is Weheat wat vergeten en kunnen we hier nu nog niet iets mee bouwen voor gebruik in een browser. Er is een client_id aangemaakt voor de debugger, maar je kunt als ontwikkelaar zelf geen eigen client_id registreren in Keycloak voor je eigen domein (redirect_uri). Het is nu alleen mogelijk om op het voorbeeld in te loggen, niet in een eigen applicatie op een ander domein: {"error":"invalid_grant","error_description":"Incorrect redirect_uri"}

Ik snap dat het zou kunnen op een manier zoals https://github.com/wefabr...thon/blob/main/example.py, maar dat werkt niet voor mijn idee. Ik wil iedereen kunnen laten inloggen en heb liever niet die logingegevens "in handen", maar alleen de OAuth2 token.

@Weheat hoe kunnen we inloggen in Keycloak admin om zelf een OAuth2 applicatie te registeren en onze eigen redirect_uri toe te staan?

[ Voor 23% gewijzigd door orillion op 02-01-2026 09:54 ]

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:35
Is er iemand in regio Rotterdam die toevallig een Sparrow met een grijze kap heeft staan, of weet waar er een staat?

Zou graag eens een kijkje komen nemen hoe dat er in het echt uit ziet.

De bronze is voor m’n gevoel wat gangbaarder en daarvan weet ik al waar ik die kan bekijken.

Tips kunnen natuurlijk ook in Pb. Alvast bedankt!

• roland91
orillion schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:22:
[...]

2. Dat heb ik ook niet. Welk boilervat heb je? Hoe is het aangesloten, kun je foto’s posten?
Het boilervat is een Nexus RVS Hygiëne Boiler PAWT-200 XL-LE1 Staand

De installatie is best moeilijk goed op de foto te krijgen, omdat het een relatief kleine opstelruimte is. Hieronder paar foto's. Retourleiding van boilervat komt op T-stuk samen met retour CV en loopt dan via een vuilafscheider naar de buitenunit. Als er nog iets onduidelijk is of andere foto nodig is, let me know!

Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e74KjbOHgEcvyilR0e-nwcRWHHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MphZjAh0x8DLO46KtUEKqdHH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CbZJBUTlArX36NSOJZfPVC_kWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P575MUjkS14ehtLgvlJlAu19.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
roland91 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Het boilervat is een Nexus RVS Hygiëne Boiler PAWT-200 XL-LE1 Staand

De installatie is best moeilijk goed op de foto te krijgen, omdat het een relatief kleine opstelruimte is. Hieronder paar foto's. Retourleiding van boilervat komt op T-stuk samen met retour CV en loopt dan via een vuilafscheider naar de buitenunit. Als er nog iets onduidelijk is of andere foto nodig is, let me know!

Thanks!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh, je hebt een hygiëne boiler? Dat werkt anders dan een Weheat boiler. Volgens mij gaat je waterleiding dan door je boiler en onttrekt warmte uit het water in de hygiëne boiler.

Wat ik op internet lees over jouw model is dat het ook een buffervat is, maar jij lijkt bovenop nog een los buffervat te hebben. Klopt dat?
Zou je de aansluiting van het onderste vat kunnen fotograferen of schematisch alles uittekenen? Ik denk dat die namelijk je SWW regelt, niet degene die bovenop staat.

• Mg4gebruiker
orillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Volgens mij is Weheat wat vergeten en kunnen we hier nu nog niet iets mee bouwen voor gebruik in een browser. Er is een client_id aangemaakt voor de debugger, maar je kunt als ontwikkelaar zelf geen eigen client_id registreren in Keycloak voor je eigen domein (redirect_uri). Het is nu alleen mogelijk om op het voorbeeld in te loggen, niet in een eigen applicatie op een ander domein: {"error":"invalid_grant","error_description":"Incorrect redirect_uri"}

Ik snap dat het zou kunnen op een manier zoals https://github.com/wefabr...thon/blob/main/example.py, maar dat werkt niet voor mijn idee. Ik wil iedereen kunnen laten inloggen en heb liever niet die logingegevens "in handen", maar alleen de OAuth2 token.

@Weheat hoe kunnen we inloggen in Keycloak admin om zelf een OAuth2 applicatie te registeren en onze eigen redirect_uri toe te staan?
Goed dat je hierop wijst. Maar voor het testen kan je met example.py wel aan de slag neem ik aan? Ben namelijk juist een NUC aan het inrichten voor dit soort kwesties.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik dacht dat Weheat intelligence Q1 2026 gereleased zou worden maar dat word dus Q2 2026? https://www.deondernemer....rnemersprijs-2025~2e2c0bb

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Hier mijn energie verbruik van afgelopen jaar:
Oud vrijstaand huis uit 1907 600M3 inhoud, uitsluitend (gietijzeren) radiatoren.
WP BB P80 2497kWh, geleverd warmte 10.208 kWh, SCOP 4,1, gemiddeld kamer temperatuur 20 graden
Opbrengst zonnepanelen 2971kWh
Gas voor SWW ongeveer 60 M3, verwarmen 0

Iedereen voor 2026, een goed stookjaar!

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 22:13
n.smits schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:43:
Op zolder ervaar ik een hinderlijk geluid, echter kan ik het geluid, en de herkomst daarvan niet helemaal plaatsen. Ik zou het zelf beschrijven alsof je servers hoort draaien. Een constante ruis met een hoge toon erin.

De gasketel en circulatiepomp zitten in een houten ombouw/kast. Deze is geisoleerd met glaswol aan de binnenkant. Als ik de deur open, hoor ik de circulatiepomp zeker, maar het is een ander geluid dan het 'hinderlijke' geluid. Zet ik een schroevendraaier op verschillende leidingen om zo te luisteren (stethoscoop effect zeg maar) dan herken ik het geluid daarin ook niet zo zeer.

De 'componenten' het cv systeem zien er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1] Weheat Flint WP                             Op uitbouw woonkamer, dus 1e verdieping 
2] Leiding: 7 meter - RVS ribbelbuis DN20      Loopt van uitbouw naar 2e verdieping
3] Leiding: 2 meter - staal 22mm               Horizontaal van doorvoer naar circulatiepomp
4] Gasketel + Wilo circulatiepomp              Vanaf CP naar gasketel (in serie) naar huis-in-leiding
5] Leiding: 3 meter - staal 22mm               Van 2e verdieping verticaal naar beneden, naar 1e verdieping
6] Verdeler 1e verdieping                      Alle radiatoren van 1e verdieping zitten hierop aangesloten
7] Leiding: 8 meter meerlagenbuis 20mm         Van eerste verdieping naar begange grondV
8] Verdeler vloerverwarming

Het geluid is dus het sterkst in de zolderruimte zelf; dus dan lijkt het vanuit leiding [2] of leiding [3] te komen. Maar leiding [5] geeft absoluut geen enkel geluidsoverlast; en daar stroomt evenveel water doorheen als leiding [3]. Enig verschil is dat leiding [2] aan de zuigzijde van de circulatiepomp zit; en leiding [3] dus aan de perszijde.

Wie heeft een idee, of herkent dit?

Edit: ik heb er even een eigen topic van gemaakt
Klinkt voor mij als de circulatiepomp, die resoneerde bij mij ook op bepaalde frequenties door het huis heen. Uiteindelijk 'opgelost' door de circulatiepomp snelheid aan te laten passen door installateur.
Ik merk dat dit geluid bij mij het ergst is als er (te veel) radiatoren dichtstaan.

https://support.weheat.nl...-aanpassen?language=nl_NL
Let even op bovenstaande link.

• Hingj0n
[Afbeelding]
Hoe 'stil' staat je warmtepomp ingesteld en welk maximum compressor % zie je doorgaans?

• orillion
Voor de Remeha Isense gebruikers zoals @Fresnel @jvlagsma: hebben jullie SWW via de warmtepomp? Wat zien jullie bij gebruik stooklijn als gevraagde temperatuur als de warmtepomp bezig is met SWW maken? Bij mij schiet deze dan omhoog naar het maximum wat in de thermostaat staat. Zodra SWW voorbij is zakt het wel weer, maar vraag me af of mijn Flint nu niet onnodig tussendoor op verwarmen springt.

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:39
orillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:57:
Voor de Remeha Isense gebruikers zoals @Fresnel @jvlagsma: hebben jullie SWW via de warmtepomp? Wat zien jullie bij gebruik stooklijn als gevraagde temperatuur als de warmtepomp bezig is met SWW maken? Bij mij schiet deze dan omhoog naar het maximum wat in de thermostaat staat. Zodra SWW voorbij is zakt het wel weer, maar vraag me af of mijn Flint nu niet onnodig tussendoor op verwarmen springt.
Ja, SWW via de warmtepomp (BB P80). Gevraagde watertemperatuur komt uit de iSense en wordt niet beinvloed door de warmtepomp beslissing om SWW te maken. De warmtepomp luistert voor SWW helaas niet naar de iSense/OT. Stooklijn zit bij mij in de iSense. Warmtepomp doet Opentherm.

[ Voor 4% gewijzigd door jvlagsma op 02-01-2026 14:09 ]

• here2stay
Hingj0n schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Hoe 'stil' staat je warmtepomp ingesteld en welk maximum compressor % zie je doorgaans?
Hij stond op zacht geroezemoes maar heb hem naar normaal gezet. Draait nu meestal op 100% als ie niet (veelvuldig) aan het defrosten is.

• Fresnel
  • Laatst online: 03-03 20:38
orillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:57:
Nee, ik heb geen SWW bij mijn Sparrow, dus kan je helaas niet helpen.
Was van plan na een jaar (bijna om nu) te gaan kijken naar een upgrade SWW via de Sparrow, maar heb dat idee voorlopig laten varen. Wordt gewone boiler of evt WP-boiler voor einde van dit jaar.

De regeling met stooklijn in de iSense en de Sparrow ingesteld op OT bevalt me nog steeds. Ook nu met sneeuw.
Zie wel na ontdooicyclus relatief lange perioden op de max (ingestelde) WP capaciteit, maar dat zal door het weer komen. Of omdat mijn CV niet bijspringt zoals het hoort (???)

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:16
here2stay schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:27:
[...]

Dat zou best kunnen. Ik woon in een kleinere vrijstaande bungalow. Hij draaide 80% nu 100.
Mijn verbazing komt vooral voort uit dat ie het bij 4 graden eerder zonder cv prima voor elkaar kreeg en als t nu 6 of 7 graden is (warmer is t niet meer geweest) de cv nog steeds blijft bijspringen.
Maar again, ik ben een leek.

Wat adviseer je, de stooklijn steiler maken tussen -20 en 9?
Misschien zat er bij die 4 graden nog warmte in je huis, als dat aan het begin van het stookseizoen was. En is je huis (muren, dak, etc) nu meer afgekoeld omdat het langer koud is geweest?

Je kunt de stooklijn steiler maken maar eigenlijk heb je helaas het antwoord al: als ie al op 100% draait dan is de Flint gewoon te klein om het in zijn eentje te trekken.

Wat was voor de aanschaf van de Flint je gasverbruik op jaarbasis?

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:22
Even een vraag over de Flint in combinatie met een boiler.

Als ik het goed begrijp dan kan in een hybride installatie de CV-ketel het water uit de boiler naverwarmen?

Zo ja, is er dan een andere reden waarom installateurs de boiler niet zonder 3kW naverwarmer willen installeren die ik gemist heb?

Het lijkt mij dat de warmtepomp alleen op de koudste dagen misschien moeite heeft om tijd te vinden om de boiler te verwarmen.

Wat in een hybride installatie niet zo’n bezwaar is, die dagen heb je nou eenmaal en die CV ketel hangt er toch nog.

Maar in de zomer als er een overschot aan zonne-energie van de panelen is, dan is het juist hartstikke interessant om de boiler met de warmtepomp te verwarmen.

• Hingj0n
here2stay schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Hij stond op zacht geroezemoes maar heb hem naar normaal gezet. Draait nu meestal op 100% als ie niet (veelvuldig) aan het defrosten is.
Volgens mij is het zo dat bij Zacht geroezemoes de compressor maximaal op 80%. Op normaal kan hij tot 100% zoals je aangeeft.
Defrosts zijn bij mij ook ieder uur.

Daarover gesproken, heb je wel eens de achterkant bekeken van je Flint als hij bevroren is voordat hij gaat defrosten? Is hij dan helemaal bevroren of deels?

• orillion
jvlagsma schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Ja, SWW via de warmtepomp (BB P80). Gevraagde watertemperatuur komt uit de iSense en wordt niet beinvloed door de warmtepomp beslissing om SWW te maken. De warmtepomp luistert voor SWW helaas niet naar de iSense/OT. Stooklijn zit bij mij in de iSense. Warmtepomp doet Opentherm.
Dank voor je snelle reactie en sorry voor mijn onduidelijke vraag. Ik heb in de Isense een stooklijn gemaakt en de warmtepomp op OT gezet. Dat werkt goed, maar zodra SWW gemaakt wordt zie je in de Weheat app (en HomeAssistant) dat de thermostaat vraagt om maximale temperatuur CV aanvoer water (heb ik op 55 graden staan ipv 90). Heb jij dat ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvlz2-2-ofW4Eo62cuMD9sr7lTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmdgXJ0G6ZaKPTmK8yqGbC6i.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet nu meer onderbrekingen dan met de T6 om even het CV water te verhogen.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 02-01-2026 15:22 ]

• n.smits
Hingj0n schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Klinkt voor mij als de circulatiepomp, die resoneerde bij mij ook op bepaalde frequenties door het huis heen. Uiteindelijk 'opgelost' door de circulatiepomp snelheid aan te laten passen door installateur.
Ik merk dat dit geluid bij mij het ergst is als er (te veel) radiatoren dichtstaan.

https://support.weheat.nl...-aanpassen?language=nl_NL
Let even op bovenstaande link.
Dat is zeker door mijn hoofd gegaan; stromingsgeluid. Maar dat verklaart niet (naar mijn idee) waarom ik het alleen op die 2/3 meter hoor (aan de zuigzijde) en niet op de 3 meter aan de perszijde. Beide zijn in dit geval staal 22mm.

Weheat Flint

• Mg4gebruiker
here2stay schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Zet hem eens op de regen op het raam stand. Nu gaat de wp te snel volle bak.

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:39
orillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Dank voor je snelle reactie en sorry voor mijn onduidelijke vraag. Ik heb in de Isense een stooklijn gemaakt en de warmtepomp op OT gezet. Dat werkt goed, maar zodra SWW gemaakt wordt zie je in de Weheat app (en HomeAssistant) dat de thermostaat vraagt om maximale temperatuur CV aanvoer water (heb ik op 55 graden staan ipv 90). Heb jij dat ook?
Ik draai offline dus kan het niet zien. Maar je kijkt in de App naar wat de warmtepomp er van vindt en niet wat de iSense stuurt/vraagt. Als de pomp met SWW bezig is, is er hoge watertemperatuur nodig, die snap ik. Verwarrend inderdaad als de App dat laat zien als gevraagde watertemperatuur. Misschien is het een bug?

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 10:43
orillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]
Je ziet nu meer onderbrekingen dan met de T6 om even het CV water te verhogen.
Ik heb hetzelfde gedrag (draai ook op een iSense) maar ik weet vrij zeker dat deze verhoogde temperatuur van de WeHeat WP zelf af komt ik zie namelijk op de iSense thermostaat gewoon nog de gevraagde water temperatuur van de stooklijn.

• orillion
jvlagsma schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Ik draai offline dus kan het niet zien. Maar je kijkt in de App naar wat de warmtepomp er van vindt en niet wat de iSense stuurt/vraagt. Als de pomp met SWW bezig is, is er hoge watertemperatuur nodig, die snap ik. Verwarrend inderdaad als de App dat laat zien als gevraagde watertemperatuur. Misschien is het een bug?
Dat gedrag zie je niet met een T6, dus het zal een soort fallback zijn als de thermostaat z’n zin niet krijgt.
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Ik heb hetzelfde gedrag (draai ook op een iSense) maar ik weet vrij zeker dat deze verhoogde temperatuur van de WeHeat WP zelf af komt ik zie namelijk op de iSense thermostaat gewoon nog de gevraagde water temperatuur van de stooklijn.
Klopt ja, maar die temperatuur is precies het maximum wat ik in de thermostaat heb opgegeven en ik had het niet met de T6.

Ik kijk het wel even aan, verder werkt dit veel fijner dan moeten kiezen tussen OT en stooklijn. De combinatie is ideaal.

[ Voor 35% gewijzigd door orillion op 02-01-2026 17:18 ]

• here2stay
Hingj0n schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Volgens mij is het zo dat bij Zacht geroezemoes de compressor maximaal op 80%. Op normaal kan hij tot 100% zoals je aangeeft.
Defrosts zijn bij mij ook ieder uur.

Daarover gesproken, heb je wel eens de achterkant bekeken van je Flint als hij bevroren is voordat hij gaat defrosten? Is hij dan helemaal bevroren of deels?
Nee zal ik eens doen. Wat kan ik daar eventueel uit opmaken?

• here2stay
JeroenVerweij schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Misschien zat er bij die 4 graden nog warmte in je huis, als dat aan het begin van het stookseizoen was. En is je huis (muren, dak, etc) nu meer afgekoeld omdat het langer koud is geweest?

Je kunt de stooklijn steiler maken maar eigenlijk heb je helaas het antwoord al: als ie al op 100% draait dan is de Flint gewoon te klein om het in zijn eentje te trekken.

Wat was voor de aanschaf van de Flint je gasverbruik op jaarbasis?
Ik heb een bungalow gekocht die ik (laat) renoveren. Hiervoor woonde er een gezin dat leefde met de houtkachel, nog geen 400 kuub.
Ik heb ook een houtkachel hoor waarmee ik kan verwarmen, maar is voor mij vooral een gezelligheidsdingetje. Maar dan heb ik het antwoord ook. Dank voor je meedenken!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online

[Afbeelding]
Kun je bij Weheat wel de legionellarun uitschakelen bij een Hygiene vat? Beetje jammer als je een vat met "vuil' water te hoog op stookt.

• here2stay
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Zet hem eens op de regen op het raam stand. Nu gaat de wp te snel volle bak.
Oeh ga ik morgen uitproberen! Thanks!

• orillion
Carboy54 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:58:
[...]

De Amber is niet dezelfde warmtepomp. De fabrikant Amitime wel. Meerdere defrosts maar wel van korte duur bij de Flint van enkele minuten. .De Sparrow is op dat punt beter maar kan er zo maar 20 minuten over doen en dan koelt het hier flink af.
Ik denk dat Weheat iets verbeterd heeft aan de defrosts van de Flint. Afgelopen nacht constant 1-3 graden, maar geen enkele defrost met de Flint. Staat nu al 16 uur op 33% te pruttelen. :*)

• Mg4gebruiker
Ik zag op de 30e nog 8 ontdooimomenten midden in de nacht. Vanaf 31 december niet meer.
Eerst maar een wachten op vorst in de nacht. Als het dan nog weg blijft dan is er wat veranderd.
Overigens, met een witte hoed op heeft hij het nu wel moelijk. Ik heb er maar de de borstel ocerheen gehaald.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:05
Hulpvraag voor de Experts onder ons...

Wij wonen in een twee onder één kap jaren 70 woning welke volledig is na geïsoleerd. (thermopane glas beneden en boven, geïsoleerde buitendeuren, spouwmuur isolatie, kruipruimte geïsoleerd met Tonzon dekens, zolder geïsoleerd vanaf binnenzijde)

De benedenverdieping is voorzien van 56 m2 in gefreesde vloerverwarming als hoofdverwarming en is gekoppeld aan een Robot composiet verdeler met 6 groepen (niet individueel gestuurd) voorzien van pomp. Beneden hebben we ook een toilet voorzien van een kleine dubbele radiator.

Op de bovenverdieping hebben wij drie kamers voorzien van oude enkele radiatoren. De badkamer is voorzien van 2.5 m2 vloerverwarming.

De zolder is voorzien van 3 dubbele radiatoren met thermostaatknop.

Sinds 11/12/25 hebben wij een BB P80 incl SWW en buffervat van Weheat draaien. De WP is de eerste weken aangestuurd via OT (Honewell T6R). Setpoint thermostaat was ingesteld op 20.5 en op de eerste verdieping staan alle radiatoren open (behalve op die van onze slaapkamer) en op zolder staan de radiatoren op tussen stand 1 - 2. Beneden werd setpoint eenvoudig gehaald en boven werden de radiatoren lauwwarm maar was genoeg om de koud uit de ruimtes te halen.

Sinds 4 dagen draaien wij op stooklijn. We zijn gestart met de standaard instelling en de benedenverdieping wordt nog steeds voldoende warm. Temperatuur schommelt tussen 20 en 20.5 graden. De radiatoren voelen constant lauwwarm aan wat ervoor zorgt dat het op de bovenverdieping behagelijk is.

Nu mijn vraag :-)

Ik probeer met alle kennis die jullie delen het functioneren van onze WP te doorgronden. Loopt deze goed? Waar kan het beter? In de loop van deze maand laat ik de pomp van onze verdeler afhalen omdat ik heb geleerd dat dit beter is voor de flow.

Ik zou graag wat statistieken uit de Weheat portal met jullie willen delen en aan jullie willen voorleggen. Zijn er zaken die jullie opvallen? Welke grafieken zouden jullie willen zien? Alles in één grafiek, of bepaalde selecties apart. Ik hoop dat jullie willen meekijken. Alvast heel erg bedankt!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-03 22:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt1nqcjtMLOLx3Rs_nnmG2Drlgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13P6LuPHlL4dhy0zdIQwZXdr.jpg?f=fotoalbum_large

En binnen is het lekker warm.......

• TimS_86
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18-02 06:15
Mausssie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:19:
Weet iemand wat dit kan zijn? De afgelopen 6 uur heeft mijn warmtepomp in standby gestaan en heeft de CV ketel alles gedaan. Heb al de binnenunit even van het stroom gehaald, maar ook dat heeft niet geholpen.

[Afbeelding]
Ik heb dit probleem nu ook. Mijn Blackbird staat sinds 5:00 op standby en er knippert een rode led in de binnenunit. Hoe heb je dit probleem bij jou opgelost?
Heb geen cv dus nu met airco en pelletkachel de boel op temperatuur aan het houden.

• orillion
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:03:
Ik zag op de 30e nog 8 ontdooimomenten midden in de nacht. Vanaf 31 december niet meer.
Eerst maar een wachten op vorst in de nacht. Als het dan nog weg blijft dan is er wat veranderd.
Overigens, met een witte hoed op heeft hij het nu wel moelijk. Ik heb er maar de de borstel ocerheen gehaald.
Klopt, afwachten, maar ik weet het wel bijna zeker. Warmtepomp staat best beschut bij mij dus 90% van de defrosts was onnodig. Nu heb ik net de eerste gehad na ruim 18 uur. Op het oog leek het ook echt nodig, laag ijs was bijna helemaal dicht doordat het hard was gaan sneeuwen. Ik denk dat ze het echt beter voor elkaar hebben nu.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:01
Was al benieuwd hoe die er nu bij zou staan maar bij ons staat die op het bovenste dak. Mij niet bellen om daar naartoe te gaan nu met een trap :P

• Mg4gebruiker
orillion schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Klopt, afwachten, maar ik weet het wel bijna zeker. Warmtepomp staat best beschut bij mij dus 90% van de defrosts was onnodig. Nu heb ik net de eerste gehad na ruim 18 uur. Op het oog leek het ook echt nodig, laag ijs was bijna helemaal dicht doordat het hard was gaan sneeuwen. Ik denk dat ze het echt beter voor elkaar hebben nu.
Ik heb er vanaf 7 uur drie gehad. Maar toen sneeuwde het ook flink. LV is ook hoog (98%).
Ze duurden langer dan normaal (7/8 minuten) maar als dat het is....

• Jpiek
  • Laatst online: 10:32
Kevin1990 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Was al benieuwd hoe die er nu bij zou staan maar bij ons staat die op het bovenste dak. Mij niet bellen om daar naartoe te gaan nu met een trap :P
Hier op het garagedak, maar uit zicht. Ik overweeg een POE camera, misschien PTZ, kan ik ook de tuin in de gaten houden...

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
Huis: 2 onder 1 kap woning, bouwjaar 1994, 450 m3 inhoud
Flint hybride warmtepomp met buffervat 50 liter
Beneden: vloerverwarming 2 groepen 55 m2 met Therminon hybride verdeler en 4 HT radiatoren zonder radiator ventilator.
1ste verdieping: 4 HT radiatoren, alleen badkamer staat open
Zolder: geen radiatoren
Stooklijn: -20: 40 9:27.5 15: 25,5 20: 24 25: 22

Verbruik December: 331 Kwh met COP 4.4 , laagste COP 3.1, hoogste COP 6.7

Ik heb vergeleken met KetelKlets: hij had in de maand december met de Flint hybride 340 Kwh met een COP van 4,8. Op 8 december had KK zelfs een COP van 8 (temperatuur UIT 26-28 graden). De laagste COP waarde was 3.5. KK heeft geen buffervat en meerdere groepen VVW, radiator ventilatoren, en draait standalone op OT. Boven staan ook alle radiatoren open. Mogelijk word het verschil hierdoor veroorzaakt.

Mijn stooklijn staat pas eind december op deze waardes. Dan hoop ik ook met lagere temperatuur UIT te gaan werken. Daarnaast heb ik begin januari paar meter geisoleerd met Kaiflex ST 19 mm isolatie.

COP KetelKlets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmFuy0rA3wqG7Zrt7Q7XzFCQT7w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/exFmaUQLfafJ9KCIMJU45eyV.jpg?f=user_large

YouTube: Praktijk: Weheat Flint warmtepomp (dec '25)

COP december
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSToU7La4N7_cXKAuJODZQl580w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nAhS1K8Sbxl0l2n3gUON4MH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door frank2908 op 03-01-2026 18:09 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 10:43
erikosmits schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:40:
Hoi Allemaal,

Wellicht dat mijn probleem al eerder hier behandeld is, maar ik vind het niet 123, er staat ook zo veel.. Ik heb eind september een Sparrow laten installeren, aangesloten op het 50 jaar oude radiatoren systeem, met 15 mm buizen. Een proef met de voormalige oliekachel wees uit dat op 35 graden verwarmen voldoende was, ook als het koud was.

Ik ben erg tevreden over de behaaglijkheid bij 19 graden thermostaat, op een ding na. Je hoort het stromen van het water door het systeem vrij goed, zeker op bepaalde plaatsen. Overdag is dat niet erg, maar 's nachts wel.

Daarom heb ik een programma ingesteld dat om 22:30 de temperatuur verlaagd naar minimaal 15 graden, en om 8 uur weer verhoogd naar 19. Vanwege de goede isolatie die we hebben toegepast blijft de kamertemperatuur 's nachts boven de 15 graden. Maar nu gaat af en toe wel 's nachts de radiatorpomp draaien.

De installateur geeft aan dat de Sparrow gaat draaien als de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt om stroming te houden zodat het water niet kan bevriezen. Maar dan hoeft de radiatorpomp toch niet te draaien?
De installateur heeft overigens de watersnelheid teruggebracht naar 0,8 m3, dat is het minimum.

Ik zou het dus mooi vinden als de radiatorpomp alleen gaat draaien als er warmte gevraagd wordt. Heeft iemand een mening of dat kan?

Overigens heb ik ook een boiler er aan verbanden met 200 liter, maar daar gaat de radiatorpomp toch niet voor draaien, of wel?

Bij voorbaat dank,

Erik
Welke pomp anders? Theoretisch zou je bevriezing van de buitenunit ook kunnen voorkomen door de SWW Pomp te laten draaien maar dan heb je wel veel verliezen op je boiler vat.

• Mg4gebruiker
frank2908 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:24:
Beneden: vloerverwarming 2 groepen 55 m2 met Therminon hybride verdeler en 4 HT radiatoren

Ik heb vergeleken met KetelKlets: hij had in de maand december met de Flint hybride 340 Kwh met een COP van 4,8. Op 8 december had KK zelfs een COP van 8 (temperatuur UIT 26-28 graden). De laagste COP waarde was 3.5. KK heeft geen buffervat en meerdere groepen VVW en draait standalone op OT. Mogelijk word het verschil hierdoor veroorzaakt.

Mijn stooklijn staat pas eind december op deze waardes. Dan hoop ik ook met lagere temperatuur UIT te gaan werken. Daarnaast heb ik begin januari paar meter geisoleerd met Kaiflex ST 19 mm isolatie.

COP KetelKlets
[Afbeelding]

COP december
[Afbeelding]
Tussenwoning uit 87, 365m3, nageisoleerd en vv beneden 60 m3, boven 4x radiator waarvan 1 permanent open op 2. FE installatie met buffervat, 200ltr boiler en oude mengverdeler.
COP december 4,6 (sww 3,8). In totaal maar 167 kWh verbruikt. Mij hoor je niet klagen :*)

• Pr088
Herbiek616 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:25:
Ik dacht dat Weheat intelligence Q1 2026 gereleased zou worden maar dat word dus Q2 2026? https://www.deondernemer....rnemersprijs-2025~2e2c0bb
Een aantal maanden geleden is al aangekondigd dat het later zou worden, daarom is Intelligence gratis gemaakt voor kopers in 2025.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Een aantal maanden geleden is al aangekondigd dat het later zou worden, daarom is Intelligence gratis gemaakt voor kopers in 2025.
Dat is een klassiek marketingverhaal.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:01
Jpiek schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Hier op het garagedak, maar uit zicht. Ik overweeg een POE camera, misschien PTZ, kan ik ook de tuin in de gaten houden...
Ik heb een grappige Reolink camera op wifi met een paneel en een accu. Doet het schijnbaar nog steeds met dit weer. Gaat alleen actief als je de camera benaderd, en als je teveel gebruikt gaat de accu leeg, maar voor 120 euro en geen bedrading hoeven trekken vond ik het leuk. (Wel Chinese zooi dus even op een gescheiden vlan zetten zonder internet connectiviteit)

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Zijn de meesten hier gegaan voor de standaard Weheat boiler, of zijn er betere boilers, met b.v. meer aansluitingen betere isolatie, etc.?

• rijmer
  • Laatst online: 06-03 16:29
Robbie-1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:49:
Zijn de meesten hier gegaan voor de standaard Weheat boiler, of zijn er betere boilers, met b.v. meer aansluitingen betere isolatie, etc.?
Ik heb een Nexus XXL2. DIe heeft een dubbele spiraal en ik denk dus dubbele oppervlakte van een Weheat vat.

• rijmer
  • Laatst online: 06-03 16:29
Beneden: vloerverwarming 2 groepen 55 m2 met Therminon hybride verdeler en 4 HT radiatoren zonder radiator ventilator.

Ik heb vergeleken met KetelKlets: hij had in de maand december met de Flint hybride 340 Kwh met een COP van 4,8. Op 8 december had KK zelfs een COP van 8 (temperatuur UIT 26-28 graden). De laagste COP waarde was 3.5. KK heeft geen buffervat en meerdere groepen VVW, radiator ventilatoren, en draait standalone op OT. Boven staan ook alle radiatoren open. Mogelijk word het verschil hierdoor veroorzaakt.

COP KetelKlets
[Afbeelding]

COP december
[Afbeelding]
En wat heb je dan precies vergeleken? Een COP getal.
Je hebt de lengte van jouw leidingen (vooral buiten) en de diameters van jou leidingen ook allemaal vergeleken? Gecompenseerd voor de geolocatie? En zo zijn er nog wel wat dingen te verzinnen.

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Dat is een klassiek marketingverhaal.
Dat ontken ik niet. Ik zeg alleen maar dat het allang bekend is dat Intelligence naar Q2 2026 is geschoven.

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:57
Mijn Blackbird staat op de schuur. Leidingen lopen een paar meter ondergronds naar de kelder vrij dicht onder het oppervlak. Heb daarvoor een 110mm rioolleiding ingegraven zodat ze daar doorheen de leidingen konden duwen. Normaal gesproken raden ze ondergrondse leidingen af omdat het ten koste gaat van rendement, maar kort stukje was geen probleem. Vroeg ze of het nog zin had om de buis vol te gooien met eps parels als extra isolatie.

"Kun je doen, maar denk dat het niet heel veel verschil maakt. De leidingen zelf zijn al goed geïsoleerd. Voel maar, ze voelen niet warm aan."

"Ja je hebt gelijk. Ze voelen inderdaad niet warm aan. Nou dan zal het wel prima zijn."

Drie maanden later...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0efJembdss3KMMxsq2va3tcV2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fD7b5J4hTYQSM6ZFfWOdWbJN.jpg?f=fotoalbum_large

Mogen jullie raden waar mijn leidingen lopen... 7(8)7
Misschien toch maar wat eps parels halen. Wellicht helpt het nog wat.

• Beer070
Mattie2 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:50:
Mijn Blackbird staat op de schuur. Leidingen lopen een paar meter ondergronds naar de kelder vrij dicht onder het oppervlak. Heb daarvoor een 110mm rioolleiding ingegraven zodat ze daar doorheen de leidingen konden duwen. Normaal gesproken raden ze ondergrondse leidingen af omdat het ten koste gaat van rendement, maar kort stukje was geen probleem. Vroeg ze of het nog zin had om de buis vol te gooien met eps parels als extra isolatie.

"Kun je doen, maar denk dat het niet heel veel verschil maakt. De leidingen zelf zijn al goed geïsoleerd. Voel maar, ze voelen niet warm aan."

"Ja je hebt gelijk. Ze voelen inderdaad niet warm aan. Nou dan zal het wel prima zijn."

Drie maanden later...:
[Afbeelding]

Is het 110mm per leiding of zitten ze daar samen in?
Ik heb een 200mm rioolbuis ingegraven en daar de 160mm terendis met 2x40mm ingelegd. Ik zie nog geen strepen op de grond, maar misschien zit het wat diep. Ik had het idee dat de lucht ook al wat zou isoleren, maar voor mijn gevoel tocht het nog teveel in de buis om te helpen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Drie maanden later...:
[Afbeelding]

Gewoon originele grondleiding toepassen. Bv Terrendis. Kost wat extra maar heb je ook wat en geen merkbaar verlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jpiek
Had je ze beter zigzag onder de oprit kunnen leggen. Had sneeuwruimen gescheelt :+

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:57
Beer070 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Is het 110mm per leiding of zitten ze daar samen in?
Ik heb een 200mm rioolbuis ingegraven en daar de 160mm terendis met 2x40mm ingelegd. Ik zie nog geen strepen op de grond, maar misschien zit het wat diep. Ik had het idee dat de lucht ook al wat zou isoleren, maar voor mijn gevoel tocht het nog teveel in de buis om te helpen.
Samen in de 110mm. Zat nog te kijken naar grondleiding, maar was erg duur en was maar een klein stukje dus hoopte dat het wel mee zou vallen. Een beetje purschuim om de uiteinden dicht te maken kan misschien ook nog helpen tegen de tocht ja.

Ik moet ook zeggen dat het allemaal wel mee valt hoor. Mij huis is lekker warm en het verbruik is helemaal prima. Stond alleen even te kijken vanochtend.

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-03 22:16

COP KetelKlets
[Afbeelding]

COP december
[Afbeelding]
Wat is je kamer temperatuur? ik neem aan dat je vloerverwarming echt de "bij" verwarming is en dat je de radiatoren altijd aan moet hebben beneden? ik heb een vergelijkbare situatie, alleen is mijn stooklijn bij 9 graden veel hoger (43). Ik heb alleen een Grundfos UPS pomp verdelen + 3 HT radiatoren beneden, de temperatuur is ongeveer 21,5 graden hier. Ik ben benieuwd naar jou temperatuur in de woonkamer ;)

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 20:25
Warmtepomp offline geeft die in app aan meer mensen nu last van?

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-03 02:10
bulletje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:27:
Warmtepomp offline geeft die in app aan meer mensen nu last van?
Dat heb ik meerdere keren per dag. Als ik app sluit, gaat het meestal weg. Behalve als er echt storing is.

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 20:25
Vinny1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:22:
[...]

Dat heb ik meerdere keren per dag. Als ik app sluit, gaat het meestal weg. Behalve als er echt storing is.
Klopt alleen hielp dat nu niet. Maar inmiddels doet die het weer.

• Beer070
Mattie2 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:30:
[...]

Samen in de 110mm. Zat nog te kijken naar grondleiding, maar was erg duur en was maar een klein stukje dus hoopte dat het wel mee zou vallen. Een beetje purschuim om de uiteinden dicht te maken kan misschien ook nog helpen tegen de tocht ja.

Ik moet ook zeggen dat het allemaal wel mee valt hoor. Mij huis is lekker warm en het verbruik is helemaal prima. Stond alleen even te kijken vanochtend.
Als ze niet te diep liggen zou je nog kunnen overwegen om een stuk isolatie aan de buitenkant om de buis heen te maken. armaflex 13mm heb je in lappen van 1.5x2m voor 65 euro en op amazon zag ik 110mmx30mm buizen van 95cm voor 32 euro. Als je daar een stuk plastic grondzeil overheen doet is het ook enigszins beschermd tegen vocht. Ik ben een fan van de Tonzon warmte reflecterende folie, dat zal allicht ook helpen de warmte binnen de buis te houden.
Het verlies van onze grondbuis als ie direct in de grond had gelegen heb ik berekend op 40 watt over een lengte van 7m. Het is dat ik geen fan ben van in de tuin graven, en dat ik een keer genoeg vond anders had ik het waarschijnlijk ook eerst geprobeerd met een eenvoudiger opstelling.

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-02 10:23
Zou ik de sneeuw nog van de kap van de Blackbird moeten halen? Dat het niet te zwaar wordt?

• Mg4gebruiker
alikebab1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:48:
Zou ik de sneeuw nog van de kap van de Blackbird moeten halen? Dat het niet te zwaar wordt?
Ik haal al vier dagen de sneeuw van de wp af. De zwarte bovenkant wordt met wat licht al snel warmer dan zijn omgeving (ipv precies nul). Voor het ontdooien is dat wel zo handig...

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Dat ontken ik niet. Ik zeg alleen maar dat het allang bekend is dat Intelligence naar Q2 2026 is geschoven.
Ik lees letterlijk " begin 2026" en " voorjaar". Dat is niet q2 voor mij.

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Ik lees letterlijk " begin 2026" en " voorjaar". Dat is niet q2 voor mij.
Voorjaar vind ik wel Q2. April?

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-03 08:56
Even een vraag om mijn vader gerust te stellen die een Blackbird heeft gekocht maar nog niet geplaatst is. hier in omgeving Eindhoven ligt nu een dikke 10cm sneeuw (waarschijnlijk meer) zijn er mensen met een Blackbird die problemen ondervinden in verband met de aanzuiging of gaat dit allemaal goed ?

(Correctie 15-20cm) sneeuw

[ Voor 4% gewijzigd door Cherdium op 04-01-2026 09:55 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
alikebab1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:48:
Ik zou het gek vinden als de kap niet berekend is op het gewicht van een laagje sneeuw.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-03 02:10
Hier haalt de sneeuw de COP wel flink omlaag. Zit normaal bij +1 rond de 4.5. nu tussen de 2.7 en 3.3

• Mg4gebruiker

Drie maanden later...:
[Afbeelding]

Tien jaar terug had ik iets vergelijkbaars bij een familielid in het buitenland. Het ging hier om een grote duitse houtkachel die in een stenen schuur stond. Die was voorzien van een warmtewisselaar voor warm water. leverde water van 60 graden aan. Alleen stond de schuur 6 meter van het huis....
Exact hetzelfde gedaan als jij: in een buis van 125 mm in dit geval alle leidingen gelegd. Omdat hier water met hoge T doorheen ging had hij de hele winter een modderpad naar de schuur.
EPS er nu inblazen resulteert volgens mij in een laag bovenop de buizen. Naar onderen isoleer je niks.
We hebben het anders opgelost. Daarvoor moest de boel wel open. 160 mm rioolbuis exact doormidden gezaagd. Binnenkant om de meter in de onderste helft voorzien van voorzien van 15 mm dikke halve piepschuim cirkels (om de meter) waarop de 125mm buis komt te liggen. Daartussen 5mm isolatie (gelijmd). Bovenste helft PVC buis helemaal van 5 mm isolatie voorzien.
Onderste helft onder de 125mm buis geplaatst, rand flink inlijmen en tweede helft erop. Daarna met halve opengezaagde doppen aan beide einden de spleet dichtgemaakt.
Twee dagen werk geweest...maar daarna nooit meer een modderpad.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:01
Cherdium schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:53:
Even een vraag om mijn vader gerust te stellen die een Blackbird heeft gekocht maar nog niet geplaatst is. hier in omgeving Eindhoven ligt nu een dikke 10cm sneeuw (waarschijnlijk meer) zijn er mensen met een Blackbird die problemen ondervinden in verband met de aanzuiging of gaat dit allemaal goed ?

Bij ons doet die wat die moet doen. Hier denk ik vanmorgen een centimeter of 10.
Hij staat bij ons op het bovenste dak dus ik kan hem niet zien maar ik denk dat daar hetzelfde aantal centimeters sneeuw ligt.
Om de ±4 uur doet die een ontdooi cyclus zo ook nu Duurt vaak rond de 20min en gaat dan weer verwarmen. Ik heb geen problemen tot nu toe met de machine zelf.
Hij verwarmt naar behoren met vind ik een redelijk verbruik. Niks te klagen dus.

Aan die kap waar over gepraat wordt hebben we niks gedaan. Ik denk dat de warmtepomp dus nu een extra witte muts op heeft. Lekker laten zitten. Dooit vanzelf en dan is het weer weg 8)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Kap zit er toch juist op om dit soort zaken op te vangen. Is ook ontworpen om regen etc eraf te geleiden.

Ik ga er niks aan doen in ieder geval.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:54
VRAAG: Mijn Sparrow staat bij temperaturen net boven nul water te maken van 33 graden (stooklijn) en draait op 98%. Dat gaat allemaal prima. Er wordt nog geen gas gevraagd. In huis 21 graden. So far so good. Echter, het lijkt mij dat het om dit te behouden de T buiten niet verder mag zakken. De 45 graden die hij bij -20 zou moeten maken, lijkt me dus nogal theoretisch. Klopt mijn idee dat hij nu op z’n max zit en bij lagere temperaturen buiten tekort gaat schieten ?

• Jpiek
Vinny1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:08:
Hier haalt de sneeuw de COP wel flink omlaag. Zit normaal bij +1 rond de 4.5. nu tussen de 2.7 en 3.3
En je weet zeker dat dat aan de sneeuw ligt ?
Is de 'lucht in' temperatuur bv significant lager ?
COP is vziw van heel veel dingen afhankelijk.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 15:48

Cybje

First Post!

ajsmit1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Heb nu wat meer defrosts hier doordat het precies rond de 1-2 graden Celsius buiten is. Maar nu toch weer eentje dat hij in stand-by gaat na de defrost. Hij meet ook een buitentemperatuur van 21 graden Celsius op dat moment, dus op zich logisch dat hij op basis van de stooklijn dan niet gaat verwarmen, maar handig is het niet.

Wat ruist er door het struikgewas

• Mg4gebruiker
bulletje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Klopt alleen hielp dat nu niet. Maar inmiddels doet die het weer.
Even geforceerd stoppen. Dan is de melding weg. Overigens, de WP is gewoon online.
Gewoon slordige code van de app.
Als je de portal opent, zie je dan in een flits ook de offline melding?

• Pr088
Cherdium schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:53:

Werkt prima. Geen zorgen. Als er echt 20cm ligt even checken of alle openingen vrij zijn. Mijn BB P80 staat op een plat dak minstens 20 cm vrij van het dak, hier circa 7-8 cm sneeuw. Geen centje pijn. Mijn BB heeft ook een witte muts ;)

• Mg4gebruiker
RayDelft schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:45:
VRAAG: Mijn Sparrow staat bij temperaturen net boven nul water te maken van 33 graden (stooklijn) en draait op 98%. Dat gaat allemaal prima. Er wordt nog geen gas gevraagd. In huis 21 graden. So far so good. Echter, het lijkt mij dat het om dit te behouden de T buiten niet verder mag zakken. De 45 graden die hij bij -20 zou moeten maken, lijkt me dus nogal theoretisch. Klopt mijn idee dat hij nu op z’n max zit en bij lagere temperaturen buiten tekort gaat schieten ?
Toch bijzonder dat jij een potentere Weheat hebt dan ik, maar dat mijn Flint op 32,9 graden water maakt met 58% compressor.
Wat is bij jou de gevraagde watertemperatuur?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:07
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Toch bijzonder dat jij een potentere Weheat hebt dan ik, maar dat mijn Flint op 32,9 graden water maakt met 58% compressor.
Totaal niet bijzonder, 60L water verwarmen of 600L water verwarmen maakt bijvoorbeeld ook een groot verschil. Hier draait Flint al 2 weken op 100÷, incl. CV, maar heeft dan ook 220 vierkante meter met meer dan 20 radiatoren te verwarmen.
Alleen komt de Flint niet meer boven de 32 graden.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-03 20:04
Hoeveel vermogen neemt jouw Sparrow op bij 98%?

• plipo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 14:59
*edit* opgelost. Ik heb het nog een keer gereset en toen werkte die weer gelukkig.

Even jullie advies gevraagd. Zoals gebruikelijk ontstaan dit soort issues precies in het weekend, wanneer de installateur niet bereikbaar is.

Situatie:
Wij hebben een Weheat Sparrow in hybride opstelling. Sinds afgelopen nacht staat de warmtepomp op stand-by en levert geen warmte meer.

-De Honeywell Round thermostaat gaf een F0-melding
-De binnenunit van de Weheat toonde een rood pulserend statuslampje

Ik heb vervolgens zowel binnen- als buitenunit spanningsloos gemaakt en hierdoor opnieuw opgestart

Huidige status na reset:
-Thermostaat geeft geen foutmelding meer
-Binnenunit toont nu een groen pulserend lampje

Warmtepomp blijft echter in stand-by. Geen reactie bij warmtevraag, ook niet wanneer de ingestelde kamertemperatuur boven de huidige temperatuur ligt

Welke stappen kan ik zelf nog ondernemen ?

*edit* opgelost. Ik heb het nog een keer gereset en toen werkte die weer gelukkig.

[ Voor 10% gewijzigd door plipo op 04-01-2026 12:52 ]

http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:34

The Third Man

The Third Jellyfish

@plipo is er nog iets in de keten niet spanningsloos geweest? Zoals de ketel?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:05
Razer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Totaal niet bijzonder, 60L water verwarmen of 600L water verwarmen maakt bijvoorbeeld ook een groot verschil. Hier draait Flint al 2 weken op 100÷, incl. CV, maar heeft dan ook 220 vierkante meter met meer dan 20 radiatoren te verwarmen.
Alleen komt de Flint niet meer boven de 32 graden.
Is de Flint dan ook niet iets te onderbemeten voor jouw situatie?

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-03 20:04
plipo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:39:
Even jullie advies gevraagd. Zoals gebruikelijk ontstaan dit soort issues precies in het weekend, wanneer de installateur niet bereikbaar is.

Situatie:
Wij hebben een Weheat Sparrow in hybride opstelling. Sinds afgelopen nacht staat de warmtepomp op stand-by en levert geen warmte meer.

Ik heb vervolgens zowel binnen- als buitenunit spanningsloos gemaakt en hierdoor opnieuw opgestart

Huidige status na reset:

Warmtepomp blijft echter in stand-by. Geen reactie bij warmtevraag, ook niet wanneer de ingestelde kamertemperatuur boven de huidige temperatuur ligt

Wat gebeurd er als je m in het portal op stooklijn zet?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
45 bij -20 zal hij niet gaan halen daar is jouw vermogen te laag voor maar... Warmtepompen hebben het vaak moeilijker in defrost time dan bij droog weer en -5.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• belhamel1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:53
Dit zelfde had ik gisteren ook, maar dan met een Honeywell T6R. Wij hebben zowel de termostaat als de warmtepomp spanningsloos gemaakt en 5 minuten gewacht daarna alles weer op spanning gezet en de termostaat even 4 graden hoger gezet, na ongeveer een kwartier is hij weer aan het verwarmen geslagen.

• plipo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 14:59
plipo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:39:

Situatie:

Huidige status na reset:

Opgelost. Ik heb zowel de binnen als buitenunit nog een keer gereset. Temperatuur flink verhoogd en toen ging alles weer werken

http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum

• RayDelft
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Hij vraagt op dit moment 32,2 graden en dat maakt hij op dit moment ook precies.
Maar ik bedenk me dat het huis nogal groot is. Vermoedelijk is dat de beperkende factor.

• RayDelft
Satefan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Hoeveel vermogen neemt jouw Sparrow op bij 98%?
Nu 2047 Watt bij 99 %.
Pagina: 1 ... 157 ... 186 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.