• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:26
Ah - dat is nog te overzien natuurlijk. Mijn BB P80 is eigenlijk iets overbemeten (zeker nu onze tocht problemen onder controle zijn na plaatsing van 3-dubbelglas beneden). Boven de 5 graden (op stooklijn) wordt het langzaam eigenlijk iets te warm in huis. De BB draait dan eigenlijk altijd op 20%

Maar met temperaturen tussen de -5 en de +5 gaat het heel mooi eigenlijk. De BB draait nu tussen de 23 en 30% en verstookt dan zo tussen de 500 en 900 watt. Gevraagde temp is 28.3 graden, het huis in is 28.7 graden en komt terug de BB in op 26.7. De COP is 4.2 - behoorlijk tevreden mee.

Onze woning is niet heel groot 150m2, maar het is wel heerlijk comfortabel zo. Er zou eigenlijk iets meer een winterzonnetje moeten staan, dan is het WP-feest compleet.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:16
Guido7619 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Is de Flint dan ook niet iets te onderbemeten voor jouw situatie?
Zeker, maar was een bewuste keuze :P
90-95% van de tijd trekt die het in het jaar alleen, van het gas af is hier voorlopig nog niet aan de orde, daar moet nog veel voor gebeuren. Dus al prima besparing zo en waarschijnlijk in 4-5 jaar tijd die Flint alweer terug verdiend, als het niet nog sneller is. Daarna zien we wel weer hoe vlag er bij hangt in de wereld en wat er dan allemaal speelt in de markt.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-01 10:22

DHV

Wat is een normaal verschil voor “target water temperature” en “temperature out”?

De target staat volgens de portal op 49 graden, maar het water dat uit de wp komt blijft op 37 steken.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:39
Target T is de gevraagde T volgens OT of stooklijn.
T out is de temperatuur die de pomp in de behuizing aanlevert aan je huisinstallatie.

[ Voor 72% gewijzigd door Mg4gebruiker op 04-01-2026 14:18 ]

• DHV

DHV

Thx. Maar gaat er dan iets mis dat T Out niet in de buurt van de Target T komt? Het huis haalt wel de gevraagde temperatuur, compressor draait wel bijna de hele dag op 99% met deze kou.

• Mg4gebruiker
DHV schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:03:
Thx. Maar gaat er dan iets mis dat T Out niet in de buurt van de Target T komt? Het huis haalt wel de gevraagde temperatuur, compressor draait wel bijna de hele dag op 99% met deze kou.
Mijn eerste reactie zou zijn: dan loopt hij op zijn tenen. Heb jij een hybride installatie of een systeem met veel radiatoren?

• DHV

DHV

Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Mijn eerste reactie zou zijn: dan loopt hij op zijn tenen. Heb jij een hybride installatie of een systeem met veel radiatoren?
Combi radiatoren en vloerverwarming op de benedenverdieping, vloerverwarming op badkamer.

Rest van de radiatoren staan dichtgedraaid.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:29
Weet er hier iemand of je weheat warmtepompen kan bestellen vanuit België voor zelfplaatsing?

Op de site van Weheat lijkt het mij van niet.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:44
Wanneer je WP via stooklijn wordt aangestuurd, is de kamerthermostaat niet meer leidend. Waarom staat de setpoint van je thermostaat dan nog wel in de app? En hoe komt de WP dan aan de kamertemperatuur? Zoals in dit voorbeeld aangeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFnJpDSw2rOOtBT06BrGro61xzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NJ2xuBcf4hYCgy9bYmrxCZ3w.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-01 21:25
Wozmro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:06:
Weet er hier iemand of je weheat warmtepompen kan bestellen vanuit België voor zelfplaatsing?

Op de site van Weheat lijkt het mij van niet.
Jazeker stuur maar een bericht.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 04-01-2026 19:18 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:17
Voor wie ook niet kan wachten op de WeHeat Home Assistant update hier de code om de nieuwe Energy objecten al toe te voegen via de REST API :)

Eerst moet je je Refresh token bemachtigen via een CURL in je favoriete terminal
code:
1
2
3
4
5
6
7
curl -v -X POST "https://auth.weheat.nl/realms/Weheat/protocol/openid-connect/token" \             
     -H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" \
     -d "grant_type=password" \                        
     -d "client_id=weheat-backend" \                 
     -d "username=WEHEAT_EMAIL" \
     -d "password=WEHEAT_PASSWORD" \
     -d "scope=offline_access"

Check de return voor "refresh_token" NIET acces_token

Copy Paste je token in /homeassistant/secrets.yaml
code:
1
weheat_secret_payload: "grant_type=refresh_token&client_id=weheat-backend&refresh_token=REFRESH_TOKEN"

Control board ID vind je met List All Heat Pumps: https://api.weheat.nl/third_party/api/debugger
Die stop je in je HomeAssistant /homeassistant/configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
rest:
  # 1. AUTHENTICATION: Automatically trades the refresh_token for a new access_token
  - resource: "https://auth.weheat.nl/realms/Weheat/protocol/openid-connect/token"
    method: POST
    payload: !secret weheat_secret_payload
    headers:
      Content-Type: "application/x-www-form-urlencoded"
    scan_interval: 3600
    sensor:
      - name: "Weheat Auth Token"
        unique_id: weheat_auth_token
        value_template: "{{ now() }}"
        json_attributes:
          - access_token

# 2. ENERGY DATA: One request to populate all 6 energy sensors
  - resource_template: >
      {% set id = "CONTROL_BOARD_ID" %}
      {% set start = (now() - timedelta(days=1)).strftime('%Y-%m-%d 00:00:00') %}
      {% set end = now().strftime('%Y-%m-%d 00:00:00') %}
      https://api.weheat.nl/third_party/api/v1/energy-logs/{{ id }}?interval=Day&startTime={{ start | urlencode }}&endTime={{ end | urlencode }}
    method: GET
    headers:
      Accept: "application/json"
      Authorization: >
        {% set token = state_attr('sensor.weheat_auth_token', 'access_token') %}
        Bearer {{ token if token is not none else 'WAITING' }}
    scan_interval: 1800
    sensor:
      - name: "Weheat Heating Energy"
        unique_id: weheat_energy_heating
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInHeating | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing

- name: "Weheat Standby Energy"
        unique_id: weheat_energy_standby
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInStandby | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat DHW Energy"
        unique_id: weheat_energy_dhw
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInDhw | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat Heating Defrost Energy"
        unique_id: weheat_energy_heating_defrost
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInHeatingDefrost | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat DHW Defrost Energy"
        unique_id: weheat_energy_dhw_defrost
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInDhwDefrost | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat Cooling Energy"
        unique_id: weheat_energy_cooling
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInCooling | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"
Alle sensoren geven het energie verbruik van de laatste 24 uur. Ook het verbruik voor de defrosts wordt individueel gelogd. Veel plezier ermee :P

[ Voor 3% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 04-01-2026 20:43 ]

• Mg4gebruiker
DHV schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Combi radiatoren en vloerverwarming op de benedenverdieping, vloerverwarming op badkamer.

Rest van de radiatoren staan dichtgedraaid.
Gezien de hoge Target: Heb je dan een mengverdeler of een hybride verdeler?
Mijn ervaring met de mengverdeler is dat de vloerverwarming traag of zelfs niet opwarmt. De Target T stijgt dan steeds en daarmee ook de T out/T huis in. Dat gaat net zo lang door tot de T uit voldoende warmte oplevert om te het huis warmer te krijgen.
Bij een hybride verdeler is dat niet zo tot een ingestelde T aanvoer. Tot die T mengt de verdeler niet. Daarboven wel. De vv zou dan eerder op temperatuur moeten komen.

Maar als hij bij jou al stopt bij 37 graden en het huis komt niet op temperatuur, dan zit het geheel aan zijn tax lijkt mij.
Dat hij 49 graden vraagt komt of uit je stooklijn instelling of uit de OT thermostaat (berekend). Dat houdt in dat jouw installateur wellicht het systeem heeft begrensd op 55 graden ivm die radiatoren.
Hoe groot is het huis en hoe is het geisoleerd?

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:02
Mm,
Het is mij al eerder eens opgevallen dat de sensor van SWW onder een verkeerde waarde doorgeeft (gelijk aan sensor boven)
Vandaag de legionella gehad en vanavond gedouched en gebaddered. Hierdoor is sensor SWW onder gezakt naar 10,5 graden.
10 min later springt de sensor opeens naar exact dezelfde waarde als sensor SWW boven (in mijn geval 63 graden).

Ik dacht dat ik het hier wel eens eerder had gelezen, maar is dit het begin van een falende sensor of een software bugje? Zoals gezegd heb ik dit al een aantal keer eeder gezien maar het herstelde vrij snel daarna. Nu is het al 45 min dat het verkeerd staat, of is het temperatuurverschil te groot waardoor de software denkt dat deze incorrect is?

[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 04-01-2026 19:33 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Mg4gebruiker
Dbm12 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:32:
Mm,
Het is mij al eerder eens opgevallen dat de sensor van SWW onder een verkeerde waarde doorgeeft (gelijk aan sensor boven)
Vandaag de legionella gehad en vanavond gedouched en gebaddered. Hierdoor is sensor SWW onder gezakt naar 10,5 graden.
10 min later springt de sensor opeens naar exact dezelfde waarde als sensor SWW boven (in mijn geval 63 graden).

Ik dacht dat ik het hier wel eens eerder had gelezen, maar is dit het begin van een falende sensor of een software bugje? Zoals gezegd heb ik dit al een aantal keer eeder gezien maar het herstelde vrij snel daarna. Nu is het al 45 min dat het verkeerd staat, of is het temperatuurverschil te groot waardoor de software denkt dat deze incorrect is?
Blijft hij dan op de T van de bovenste sensor staan? Of zakt hij daarna?

• orillion
  • Registratie: April 2006
robmoh schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:17:
Wanneer je WP via stooklijn wordt aangestuurd, is de kamerthermostaat niet meer leidend. Waarom staat de setpoint van je thermostaat dan nog wel in de app? En hoe komt de WP dan aan de kamertemperatuur? Zoals in dit voorbeeld aangeven?
[Afbeelding]
Klopt, dat lijkt een bug in de app. Die temperatuur komt van je thermostaat. Als je de draden los trekt verdwijnt het.
Dbm12 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:32:
Mm,

Ik had het vandaag ook weer, ook na legionella run. Ik denk dat laatste, bug bij groot verschil. Misschien melden via “feedback” knop in portal.
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Springt weer goed als het verschil kleiner wordt door verwarmen. Ik had hieronder een half uur boost gedaan toen het mis ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqbG5BmSbccEI_FTV8ZEfDdzac8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFKrgZGhn7gKBNgp2Me4awEM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door orillion op 04-01-2026 19:49 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
..
al beantwoord

[ Voor 91% gewijzigd door BarryH op 04-01-2026 19:41 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:02
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Hij wordt gelijk met de bovenste sensor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ahlGbZ1Rk5aFjfdcbKHPKDYlCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TS1WYHDfNZfC9TiDuloheQkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuCEzZAK8RMAbyiW7TYeMwHYjdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJXJqeLokPw8KMlsNmpVNeHQ.jpg?f=fotoalbum_large

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• DHV

DHV

Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Gezien de hoge Target: Heb je dan een mengverdeler of een hybride verdeler?
Mijn ervaring met de mengverdeler is dat de vloerverwarming traag of zelfs niet opwarmt. De Target T stijgt dan steeds en daarmee ook de T out/T huis in. Dat gaat net zo lang door tot de T uit voldoende warmte oplevert om te het huis warmer te krijgen.
Bij een hybride verdeler is dat niet zo tot een ingestelde T aanvoer. Tot die T mengt de verdeler niet. Daarboven wel. De vv zou dan eerder op temperatuur moeten komen.

Maar als hij bij jou al stopt bij 37 graden en het huis komt niet op temperatuur, dan zit het geheel aan zijn tax lijkt mij.
Dat hij 49 graden vraagt komt of uit je stooklijn instelling of uit de OT thermostaat (berekend). Dat houdt in dat jouw installateur wellicht het systeem heeft begrensd op 55 graden ivm die radiatoren.
Hoe groot is het huis en hoe is het geisoleerd?
Ik weet niet welk type verdeler ik heb, het is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woG18L_9AFEWKuFAOb7GrGCr1FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfF3qn5ttExpgANo9lg8VHwX.jpg?f=fotoalbum_large

Het huis is 180m^2, de ruimte waar de thermostaat hangt ca. 50m^2. Thermostaat staat op 20,5 ingesteld, WP via opentherm, geen stooklijn.

Isolatie is goed, gewoon dubbel glas maar verder volledig geïsoleerd, bouwjaar 2007/2008, label A.

Als het buiten 10 graden is draait de pomp een groot deel van de dag niet zonder dat de temperatuur in huis zakt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:04
plipo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:39:
*edit* opgelost. Ik heb het nog een keer gereset en toen werkte die weer gelukkig.

Even jullie advies gevraagd. Zoals gebruikelijk ontstaan dit soort issues precies in het weekend, wanneer de installateur niet bereikbaar is.

Situatie:
Wij hebben een Weheat Sparrow in hybride opstelling. Sinds afgelopen nacht staat de warmtepomp op stand-by en levert geen warmte meer.

-De Honeywell Round thermostaat gaf een F0-melding
-De binnenunit van de Weheat toonde een rood pulserend statuslampje

Ik heb vervolgens zowel binnen- als buitenunit spanningsloos gemaakt en hierdoor opnieuw opgestart

Huidige status na reset:
-Thermostaat geeft geen foutmelding meer
-Binnenunit toont nu een groen pulserend lampje

Warmtepomp blijft echter in stand-by. Geen reactie bij warmtevraag, ook niet wanneer de ingestelde kamertemperatuur boven de huidige temperatuur ligt

Welke stappen kan ik zelf nog ondernemen ?

*edit* opgelost. Ik heb het nog een keer gereset en toen werkte die weer gelukkig.
Fijn! Ik heb Kerstavond (24 december) dezelfde storing meegemaakt. In samenspraak met de installateur gereset door de stroom er 10 min af te halen. Daarna heeft hij een testprogramma doorlopen en startte de buitenunit weer netjes op. Het 'Standby'-grapje donderdag nog een keertje gehad. Werkte na een reset weer perfect. Na de kerstvakantie verder in duiken met installateur en WeHeat. Ik weet nu dat de storingsdienst van DonkerVeenstra Drachten ook met Kerst prima werk levert! Is me een onderhoudscontract wel waard. _/-\o_

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
DHV schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Ik weet niet welk type verdeler ik heb, het is deze:

[Afbeelding]

Het huis is 180m^2, de ruimte waar de thermostaat hangt ca. 50m^2. Thermostaat staat op 20,5 ingesteld, WP via opentherm, geen stooklijn.

Isolatie is goed, gewoon dubbel glas maar verder volledig geïsoleerd, bouwjaar 2007/2008, label A.

Als het buiten 10 graden is draait de pomp een groot deel van de dag niet zonder dat de temperatuur in huis zakt.
Zie ik hier twee in serie geplaatste verdelers waarvan de linkse een mengverdeler is?

• ajsmit1
  • Laatst online: 22:28
Cybje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Heb nu wat meer defrosts hier doordat het precies rond de 1-2 graden Celsius buiten is. Maar nu toch weer eentje dat hij in stand-by gaat na de defrost. Hij meet ook een buitentemperatuur van 21 graden Celsius op dat moment, dus op zich logisch dat hij op basis van de stooklijn dan niet gaat verwarmen, maar handig is het niet.
Je hebt gelijk. Ik heb te vroeg gejuigd. Ik zie standby na een defrost ook weer terugkomen.

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-01 19:22
Pr088 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Fijn! Ik heb Kerstavond (24 december) dezelfde storing meegemaakt. In samenspraak met de installateur gereset door de stroom er 10 min af te halen. Daarna heeft hij een testprogramma doorlopen en startte de buitenunit weer netjes op. Het 'Standby'-grapje donderdag nog een keertje gehad. Werkte na een reset weer perfect. Na de kerstvakantie verder in duiken met installateur en WeHeat. Ik weet nu dat de storingsdienst van DonkerVeenstra Drachten ook met Kerst prima werk levert! Is me een onderhoudscontract wel waard. _/-\o_
Ik heb ook exact zelfde probleem ervaren met een Sparrow FE. Na stroom eraf alles weer prima aldus installateur. Ook geen fout/melding in de app..

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:35
Cherdium schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:53:
Even een vraag om mijn vader gerust te stellen die een Blackbird heeft gekocht maar nog niet geplaatst is. hier in omgeving Eindhoven ligt nu een dikke 10cm sneeuw (waarschijnlijk meer) zijn er mensen met een Blackbird die problemen ondervinden in verband met de aanzuiging of gaat dit allemaal goed ?

(Correctie 15-20cm) sneeuw
Zit in omgeving Eindhoven. Afgelopen maandag is de BB geplaatst. Er ligt een giga pak op de BB.
Heb niet gekeken of hij vrij ligt, er ligt veel sneeuw op het dak zag ik wel.
Doet het nog prima, woon er nog niet en ben bezig met het opstookprotocol van de vloerverwarming, maar ik zie niets geks.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-01 21:38
Wij hebben een full electric BB P80 sinds begin oktober. Nu de buitentemperatuur is gedaald zie ik dat de gewenste binnentemperatuur niet meer wordt gehaald. Ik heb een divers afgiftesysteem(zie mijn eerdere post). Aansturing via OpenTherm werkt correct. Water doeltemp gaat naar 65C maar Twater uit P80 haalt maar max 52C. Is dit een begrenzing in het installatie menu? Door het parallel buffervat daalt de watertemperatuur, Thuis in, nog verder naar ca 45C. Al met al te laag om het huis op setpoint te houden. Via Home Assistant kan ik alles prima monitoren maar ik begrijp niet waarom de Tdoel watertemperatuur niet bereikt wordt.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb iets raars, ik moet steeds the cv installatie bijvulen en ik zoek al een tijdje naar het lek, maar nu met het koude weer staat ie continue aan en nu hoef ik hem ineens niet meer bij te vullen. Enig idee wat het zou kunnen zijn?

• BarryH
  • Nu online
Jules52 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:29:
Wij hebben een full electric BB P80 sinds begin oktober. Nu de buitentemperatuur is gedaald zie ik dat de gewenste binnentemperatuur niet meer wordt gehaald. Ik heb een divers afgiftesysteem(zie mijn eerdere post). Aansturing via OpenTherm werkt correct. Water doeltemp gaat naar 65C maar Twater uit P80 haalt maar max 52C. Is dit een begrenzing in het installatie menu? Door het parallel buffervat daalt de watertemperatuur, Thuis in, nog verder naar ca 45C. Al met al te laag om het huis op setpoint te houden. Via Home Assistant kan ik alles prima monitoren maar ik begrijp niet waarom de Tdoel watertemperatuur niet bereikt wordt.
Doeltemp wordt waarschijnlijk niet gehaald doordat de WP al op vol vermogen zit. Wat zegt je stroommeting en het gerapporteerde vermogen warmte?

Parallel buffer zit niet goed aangesloten.
Hoort met Tstuk tussen aanvoerleiding vanaf WP, leiding naar afgifte circuit en dan de afslag naar de buffer.
Dan ben je de 7 graden temperatuurval kwijt en kan je met de 52 graden meer warmte afgeven in huis.
Daardoor zakt de temperatuur iets (naar 50?), maar je wint echt.
Daarnaast is het belangrijk om te kijken of de WP wel op vol vermogen draait.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 05-01-2026 09:11 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:33
Jules52 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:29:
Hij kan begrensd zijn, maar het kan met dit weer ook best zijn dat hij aan zijn max zit. Dat kan je zien in de app aan compressor % en/of opgenomen vermogen.

• Mg4gebruiker
DRaakje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
Ik heb iets raars, ik moet steeds the cv installatie bijvulen en ik zoek al een tijdje naar het lek, maar nu met het koude weer staat ie continue aan en nu hoef ik hem ineens niet meer bij te vullen. Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Druk stijgt als in een gesloten circuit de T omhoog gaat.

• Carboy54
Mg4gebruiker schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Druk stijgt als in een gesloten circuit de T omhoog gaat.
Wat is de voordruk expansievat?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:44

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Eerste echt koudere weken met de Sparrow P60 - 115m2 met VVW beneden - LTVW boven en een hoekhuis uit 1956, maar wel ook met zelfbouw WTW installatie.

Naar mijn idee pruttelt hij lekker door en houdt het huis helemaal top. Het doel is om ergens tussen de 19 en 20 graden te eindigen en het is nu 19,6 in de woonkamer! Hij draait op Stooklijn en gaat dus daarom ook nooit uit en wil nu gemiddeld 28 graden hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNHtFagBShe0lbYyqBU6ut8a-io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcuChnzr0WnVuOjdrQaBah8M.png?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:30
Dag Tweakers, graag deel ik wat data van mijn Sparrow.

Woning: 120m² vvw incl. tapwater 200L
COP (29/12 - 04/01): 4.2
E-verbruik: 148kWh (incl. tapwater)

Echter heb ik een andere vreemd fenomeen, de compressor draait vrijwel continue op 86% (max. vermogen).
Hebben jullie daar ook iets soortgelijk bij? +- 10 ontdooicyclussen per dag.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• Satefan
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:03:

Echter heb ik een andere vreemd fenomeen, de compressor draait vrijwel continue op 86% (max. vermogen).

Kun je iets meer vertellen over het afgiftesysteem (open verdeler / mengverdeler?) en de aansturing (stooklijn, opentherm) en gevraagde watertemp? Als je zegt 'vrijwel continu', is dat van de afgelopen dagen of weken?

groet,

Satefan

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-01 16:00

HBconsult

Creatief spelen met energie

Had ik ook

Tik eens goed tegen je expansievat
Grote kans dat die kapot is

Klinkt het expansievat "leeg" dan is het goed, klinkt het "vol", dan is een ander vat de opolossing
Succes

Harry

• ItsjustaName
Satefan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Kun je iets meer vertellen over het afgiftesysteem (open verdeler / mengverdeler?) en de aansturing (stooklijn, opentherm) en gevraagde watertemp? Als je zegt 'vrijwel continu', is dat van de afgelopen dagen of weken?

groet,

Satefan
[quote]Satefan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Hoi, bedankt voor je reactie!

Het afgiftesysteem is een openverdeler, aansturing gebeurt via de stooklijn.
Gevraagde watertemperatuur ligt tussen de 27-30 graden afhankelijk van de buitentemperatuur.
Het huis zelf blijft netjes 20graden continue, daar zit het probleem niet.
Ik zou zeggen dat de situatie ongeveer gestart is in november maar vanaf 24dec draait die echter vaker op begrenste maximum compressordruk. ik heb daarvoor ook wel eens hoge drukken gehad. Ik quote even een vorige trending aan in een post van mij.

ItsjustaName in "Weheat warmtepompen"

WeHeat heeft via de verdeler al eens gereageerd dat alles normaal lijkt te werken, maar dit lijkt mij niet normaal. Het fenomeem heeft volgens mij sterke correlatie met ontdooicyclussen en hoe de warmtepomp zich gedraagt bij milde vriestemperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er9UGIIyCsZ1GiPKb-vqmOoUwt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wm605qPGeN4B9XPEH1tnShaL.png?f=fotoalbum_large

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-01 12:23
Gents,
Is er een manier om een ontdooi cyclus te forceren? Een paar weken geleden toen het rond het vriespunt was, stond de WP de hele middag en avond tussen twee performance nivos te klapperen en de woonkamer werd niet warm genoeg. Een ontdooi cyclus later verdween het gedrag en is weg gebleven. Nu zitten we weer rond het vriespunt en het gedrag is terug.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJj0P2vXaAb6jH89fGDi-e-Cn_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6rV7VCGAYTLol87YvGRKSz4.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
Bertus15 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:27:
Gents,
Is er een manier om een ontdooi cyclus te forceren? Een paar weken geleden toen het rond het vriespunt was, stond de WP de hele middag en avond tussen twee performance nivos te klapperen en de woonkamer werd niet warm genoeg. Een ontdooi cyclus later verdween het gedrag en is weg gebleven. Nu zitten we weer rond het vriespunt en het gedrag is terug.[Afbeelding]
Dat kan alleen je installateur in het portal. Misschien kun je het zelf “erg genoeg” maken door te forceren dat ie op 100% gaat draaien voor SWW ofzo.

• JessicavdH
  • Laatst online: 09:27

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Zullen we t genderneutraal houden?

Jaren_30_huis_gasloos

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:19
AlphaBlack_NL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:26:
Voor wie ook niet kan wachten op de WeHeat Home Assistant update hier de code om de nieuwe Energy objecten al toe te voegen via de REST API :)

Eerst moet je je Refresh token bemachtigen via een CURL in je favoriete terminal
code:
1
2
3
4
5
6
7
curl -v -X POST "https://auth.weheat.nl/realms/Weheat/protocol/openid-connect/token" \             
     -H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" \
     -d "grant_type=password" \                        
     -d "client_id=weheat-backend" \                 
     -d "username=WEHEAT_EMAIL" \
     -d "password=WEHEAT_PASSWORD" \
     -d "scope=offline_access"

Check de return voor "refresh_token" NIET acces_token

Copy Paste je token in /homeassistant/secrets.yaml
code:
1
weheat_secret_payload: "grant_type=refresh_token&client_id=weheat-backend&refresh_token=REFRESH_TOKEN"

Control board ID vind je met List All Heat Pumps: https://api.weheat.nl/third_party/api/debugger
Die stop je in je HomeAssistant /homeassistant/configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
rest:
  # 1. AUTHENTICATION: Automatically trades the refresh_token for a new access_token
  - resource: "https://auth.weheat.nl/realms/Weheat/protocol/openid-connect/token"
    method: POST
    payload: !secret weheat_secret_payload
    headers:
      Content-Type: "application/x-www-form-urlencoded"
    scan_interval: 3600
    sensor:
      - name: "Weheat Auth Token"
        unique_id: weheat_auth_token
        value_template: "{{ now() }}"
        json_attributes:
          - access_token

# 2. ENERGY DATA: One request to populate all 6 energy sensors
  - resource_template: >
      {% set id = "CONTROL_BOARD_ID" %}
      {% set start = (now() - timedelta(days=1)).strftime('%Y-%m-%d 00:00:00') %}
      {% set end = now().strftime('%Y-%m-%d 00:00:00') %}
      https://api.weheat.nl/third_party/api/v1/energy-logs/{{ id }}?interval=Day&startTime={{ start | urlencode }}&endTime={{ end | urlencode }}
    method: GET
    headers:
      Accept: "application/json"
      Authorization: >
        {% set token = state_attr('sensor.weheat_auth_token', 'access_token') %}
        Bearer {{ token if token is not none else 'WAITING' }}
    scan_interval: 1800
    sensor:
      - name: "Weheat Heating Energy"
        unique_id: weheat_energy_heating
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInHeating | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat Standby Energy"
        unique_id: weheat_energy_standby
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInStandby | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat DHW Energy"
        unique_id: weheat_energy_dhw
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInDhw | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat Heating Defrost Energy"
        unique_id: weheat_energy_heating_defrost
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInHeatingDefrost | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat DHW Defrost Energy"
        unique_id: weheat_energy_dhw_defrost
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInDhwDefrost | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"

- name: "Weheat Cooling Energy"
        unique_id: weheat_energy_cooling
        value_template: "{{ value_json[0].totalEInCooling | round(2) if value_json is list and value_json | length > 0 else 'unavailable' }}"
Alle sensoren geven het energie verbruik van de laatste 24 uur. Ook het verbruik voor de defrosts wordt individueel gelogd. Veel plezier ermee :P
Ik ben niet heel erg onderlegd met HA.
Komt WeHeat hier ook binnenkort mee? Dan wacht ik nog even en anders moet ik zelf gaan vogelen... :P

• Heyduda
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-01 11:55
OLEDje schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:38:
[...]

Vannacht bij het gebruik van de nachtstand blijft de circulatiepomp cv gewoon volle bak doordraaien bij een warmtepomp die niet draait. Eerder was dit volgens mij niet het geval. Hierdoor erg veel lawaai in huis en een erg onrustige nacht.

Het geluid is al erg genoeg maar hoe kun je nu zelf die circulatiepomp uitzetten? Mijn installateur zegt het niet te kunnen en heeft het bij Weheat aangekaart. Iemand anders nog een idee of is de enige manier om dit zelf te doen om de stekker van de installatie er uit te trekken?

Al wil ik het liefst mijn warmtepomp 's nachts ook rustig door laten werken maar wel zonder dat geluid wat er is sinds afgelopen dinsdag.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81965336

Eventueel daar nog een tijdschakelaar op. Als de regeling uit is draait hij op volle toeren. Dus voor de nacht zou je deze regeling aan kunnen zetten. Mijn voeding is nu een oude Nokia lader met heel weinig Watt die ik nog bij bosjes heb liggen waar ik de stekker van afgeknipt heb.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
JessicavdH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Zullen we t genderneutraal houden?
Hij vraagt het specifiek aan de heren 8)7 man man man.. oh nee wacht

• Wolliewonka
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:42
Net voor de vakantie zijn wij verhuist na maanden klussen dus nu staat ook de Flint staat lekker volle bak te draaien met deze kou. Echter het tegenovergesteld als @DRaakje verlies ik dus water uit het systeem. Expansievoordruk is 1 bar. Expansievat is destijds vervangen bij de installatie. Ergens gelezen dat de voordruk niet goed zou zijn en 0,5 bar moet zijn @Carboy54 ? Dan kan ik de installateur hiervan op de hoogte stellen.

Verder heb ik nog een oude mengverdeler en die wil ik binnenkort ook vervangen.

• emre076
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 12:38
Ik ben over het algemeen tevreden over mijn warmtepomp.
Het gaat om een hybride opstelling met een Weheat Flint P40 in combinatie met vloerverwarming.

De thermostaat staat ingesteld op 21 °C als vaste temperatuur (ook ’s nachts), wat volgens de meeste adviezen de beste instelling is voor een warmtepomp met vloerverwarming.

Tijdens koudere dagen (zoals recent, rond 0 / −1 °C buiten) blijft de kamertemperatuur echter hangen rond de 20 °C.
Wat mij opvalt is dat de waterdoeltemperatuur via OpenTherm wordt aangestuurd door de thermostaat.
Die heb ik de afgelopen tijd zien oplopen van ±29 °C naar maximaal 35 °C, maar hoger dan 35 °C gaat hij niet, terwijl de gewenste kamertemperatuur van 21 °C niet wordt gehaald.

In de Weheat portal zie ik geen mogelijkheid om de waterdoeltemperatuur (max) handmatig te verhogen of te begrenzen.

Er lijkt dus óf een interne limiet te zitten (remote / installateursinstelling), óf OpenTherm is in deze combinatie niet ideaal.

Mijn vragen:
Is dit herkenbaar bij de Weheat Flint P40?
Moet ik hiervoor de installateur of Weheat support benaderen?
Heeft het zin de thermostaat hoger dan 21 °C te zetten als workaround?
Of is overstappen naar weerafhankelijke regeling (stooklijn) in dit geval gewoon de betere keuze?

Ben benieuwd naar ervaringen / adviezen.

• ItsjustaName
emre076 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:03:
Het gaat om een hybride opstelling met een Weheat Flint P40 in combinatie met vloerverwarming.

De thermostaat staat ingesteld op 21 °C als vaste temperatuur (ook ’s nachts), wat volgens de meeste adviezen de beste instelling is voor een warmtepomp met vloerverwarming.

Tijdens koudere dagen (zoals recent, rond 0 / −1 °C buiten) blijft de kamertemperatuur echter hangen rond de 20 °C.
Wat mij opvalt is dat de waterdoeltemperatuur via OpenTherm wordt aangestuurd door de thermostaat.
Die heb ik de afgelopen tijd zien oplopen van ±29 °C naar maximaal 35 °C, maar hoger dan 35 °C gaat hij niet, terwijl de gewenste kamertemperatuur van 21 °C niet wordt gehaald.

In de Weheat portal zie ik geen mogelijkheid om de waterdoeltemperatuur (max) handmatig te verhogen of te begrenzen.

Er lijkt dus óf een interne limiet te zitten (remote / installateursinstelling), óf OpenTherm is in deze combinatie niet ideaal.

Mijn vragen:
Of is overstappen naar weerafhankelijke regeling (stooklijn) in dit geval gewoon de betere keuze?

Er is een veiligheidinstelling die ervoor zorgt dat de watertemperatuur die in jouw CV installatie gaat, niet hoger mag gaan dan 35graden. Even horen bij jouw installateur of die deze kan aanpassen en ook even checken dat jouw vvw buizen dit aankunnen.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-01 19:30
H.Spuybroek schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:04:
[...]

Wat is je kamer temperatuur? ik neem aan dat je vloerverwarming echt de "bij" verwarming is en dat je de radiatoren altijd aan moet hebben beneden? ik heb een vergelijkbare situatie, alleen is mijn stooklijn bij 9 graden veel hoger (43). Ik heb alleen een Grundfos UPS pomp verdelen + 3 HT radiatoren beneden, de temperatuur is ongeveer 21,5 graden hier. Ik ben benieuwd naar jou temperatuur in de woonkamer ;)
De kamertemperatuur varieert tussen de 19,2 graden en 20.4 graden. Momenteel is de temperatuur in de woonkamer 19,2 graden maar voelt nog wel aangenaam

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-01 19:30
rijmer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:41:
[...]

En wat heb je dan precies vergeleken? Een COP getal.
Je hebt de lengte van jouw leidingen (vooral buiten) en de diameters van jou leidingen ook allemaal vergeleken? Gecompenseerd voor de geolocatie? En zo zijn er nog wel wat dingen te verzinnen.
Ja klopt, er zijn nog meerdere factoren die invloed hebben op de COP waarde, dus je kan het niet helemaal vergelijken. Wat ik nog wel kan doen is extra isoleren, met name de kieren van de deuren merk ik dat er veel koude tocht uit komt.

• Satefan
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:55:
[...]

[...]

Gevraagde watertemperatuur ligt tussen de 27-30 graden afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ik zou zeggen dat de situatie ongeveer gestart is in november maar vanaf 24dec draait die echter vaker op begrenste maximum compressordruk. ik heb daarvoor ook wel eens hoge drukken gehad. Ik quote even een vorige trending aan in een post van mij.

WeHeat heeft via de verdeler al eens gereageerd dat alles normaal lijkt te werken, maar dit lijkt mij niet normaal. Het fenomeem heeft volgens mij sterke correlatie met ontdooicyclussen en hoe de warmtepomp zich gedraagt bij milde vriestemperaturen.

[Afbeelding]
Ik had toevallig vanmorgen iets 'typisch'. Na de ontdooicycyclus ging mijn BB (stooklijn, 28.3 graden vraagtemp) opeens op 91% draaien (normaal tussen de 22% en 35%). De watertemp liep op tot 35 graden (nooit nodig). Ik heb het even aangekeken, even van stooklijn naar OpenTherm geschakeld en na 10 minuten weer terug op stooklijn en hij draait weer op 23%.

Go figure.

• Carboy54
Wolliewonka schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:03:
Net voor de vakantie zijn wij verhuist na maanden klussen dus nu staat ook de Flint staat lekker volle bak te draaien met deze kou. Echter het tegenovergesteld als @DRaakje verlies ik dus water uit het systeem. Expansievoordruk is 1 bar. Expansievat is destijds vervangen bij de installatie. Ergens gelezen dat de voordruk niet goed zou zijn en 0,5 bar moet zijn @Carboy54 ? Dan kan ik de installateur hiervan op de hoogte stellen.

Verder heb ik nog een oude mengverdeler en die wil ik binnenkort ook vervangen.
Correct voor een warmtepomp met een 2.5 bar overdruk ventiel

• Mg4gebruiker
frank2908 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:27:
[...]
Wat ik nog wel kan doen is extra isoleren, met name de kieren van de deuren merk ik dat er veel koude tocht uit komt.
Ik had dit ook bij mijn voordeur. Nieuwe deur erin (isolerend) in een krom kozijn haalde de tocht natuurlijk niet weg. Ik heb er een secustrip opgezet met aan de binnenzijde van de strip een smalle, dunne tochtband. Helemaal dicht. En een stuk inbraakbeveiliging uiteraard.

• Satefan
Mg4gebruiker schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Ik had dit ook bij mijn voordeur. Nieuwe deur erin (isolerend) in een krom kozijn haalde de tocht natuurlijk niet weg. Ik heb er een secustrip opgezet met aan de binnenzijde van de strip een smalle, dunne tochtband. Helemaal dicht. En een stuk inbraakbeveiliging uiteraard.
Ik heb hier alle houten deuren/kozijnen/puien beneden vervangen voor 3-dbl glas, was ook allemaal krom. Gelijk deur zonder brievenbus etc.

Wat een verschil....

• emre076
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Er is een veiligheidinstelling die ervoor zorgt dat de watertemperatuur die in jouw CV installatie gaat, niet hoger mag gaan dan 35graden. Even horen bij jouw installateur of die deze kan aanpassen en ook even checken dat jouw vvw buizen dit aankunnen.
ik heb een sterk vermoeden dat die inderdaad 'begrensd' is op 35 graden. een uur geleden had ik stooklijn ingesteld met behulp van AI want ik heb er verder geen verstand van en de waterdoeltemp blijft nog steeds op 35 staan. uitgaand watertemp is wel iets meer merk ik en de stroomverbruik van de WP ook. met opentherm liep de afgifte watertemp op tot 38 graden met stooklijn nu tot 39.5.
laat hem verloopig ff op stooklijn staan want AI had het sterk afgeraden om continue de instellingen te veranderen.

vvw kunnen het denk sws wel aan de vorige eigenaar gebruikte gwn een cv met standaard instellingen dus wss 70 graden

• Wolliewonka
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Top dank je wel. Alleen is het een overdruk ventiel van 3 bar. Deze was vervangen omdat de vorige lekte.

• Pr088
Misschien is nu alle lucht uit je installatie, na eerdere bijvulmomenten?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
emre076 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:57:
[...]

vvw kunnen het denk sws wel aan de vorige eigenaar gebruikte gwn een cv met standaard instellingen dus wss 70 graden
Kijk hier mee uit! Een vvw kan niet overweg met 70 graden, vloerverwarmingen met een cv-ketel worden vaak bijgemengt, zodat er water van 30-40 graden de vloer ingaat.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:55
Pr088 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Lijkt hetzelfde probleem als wat ik ook had gepost.

Heb jij al iets van jouw installateur (of Weheat) gehoord hierover? Heb dit nu totaal 4x gehad afgelopen twee weken.

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-01 21:38
BarryH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Doeltemp wordt waarschijnlijk niet gehaald doordat de WP al op vol vermogen zit. Wat zegt je stroommeting en het gerapporteerde vermogen warmte?

Parallel buffer zit niet goed aangesloten.
Hoort met Tstuk tussen aanvoerleiding vanaf WP, leiding naar afgifte circuit en dan de afslag naar de buffer.
Dan ben je de 7 graden temperatuurval kwijt en kan je met de 52 graden meer warmte afgeven in huis.
Daardoor zakt de temperatuur iets (naar 50?), maar je wint echt.
Daarnaast is het belangrijk om te kijken of de WP wel op vol vermogen draait.
Pomp draait inderdaad op max vermogen. Dat hoort ook zo indien setpoint niet gehaald wordt. Ik twijfel niet aan de werking van de pomp. Wel aan mijn buffervat. De CV in temp en WP retour zijn vrijwel gelijk en beiden ca. 7 graden lager dan WP uit. Zie foto. Ik vrees ook dat ons huis onvoldoende is geisoleerd om met deze watertemperaturen te werken. Een beter werkend buffervat zou echter wel helpen inderdaad. Ik ga maar weer eens met de installateur in conclaaf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD7SFxFoZabR91j3Ci47O19lgD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjRdK7X5hXialw9K9uVzzuPS.jpg?f=fotoalbum_large

• ItsjustaName
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:55:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik heb nieuwe info, het vermogen is zeker geen issue. Bij het verwarmen van mijn SWW kan de WP dus wel terugmoduleren naar lager compressordruk. Dit laat me nog harder twijfelen of het ontdooien wel keurig verloopt... Foto van de data hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBCsy107sYOY3l20Zq3woPFOBAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFTTwADTHOOUbL1Drk2g7dXQ.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Wolliewonka schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Top dank je wel. Alleen is het een overdruk ventiel van 3 bar. Deze was vervangen omdat de vorige lekte.
Dat kan dus door een verkeerde expansievat voordruk. Compenseer ook hoogteverschil tussen meter en overdruk met 0.1 bar per meter.

• Pr088
Mausssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Heb jij al iets van jouw installateur (of Weheat) gehoord hierover? Heb dit nu totaal 4x gehad afgelopen twee weken.
Nee, nog niet. Vanochtend met hen gebeld om een controleafspraak te maken. Wil wel dat er iemand serieus naar kijkt, al dan niet met de achterwacht van WeHeat. Het was natuurlijk bij hen behoorlijk druk, de eerste werkdag na de vakantie. ;) Hoor vandaag meer, ik verwacht een afspraak begin komende week. De storingsmonteurs kwamen vorige week niet echt met oorzaken, zij hebben vooral de aan/uit-oplossing aangedragen of een zelftestprogramma gestart.

Ben benieuwd wat het is, want mijn WP geeft inderdaad ook geen storing aan en het electrische backupelement springt ook niet aan. Bij mij lijkt het meestal op te treden aan het eind van een defrotstcyclus. Daarna springt de buitenunit in standby.

Overigens: jij typte eerder 'even de stroom er vanaf'. Mijn installateur gaf aan 'minstens 10 minuten'. Dat hou ik nu aan. Daarna de stroom er weer op en circa 5 minuutjes wachten. De buitenunit heeft wat opstarttijd nodig, maar gaat dan weer vrolijk draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 05-01-2026 13:33 ]

• Wolliewonka
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Dat kan dus door een verkeerde expansievat voordruk. Compenseer ook hoogteverschil tussen meter en overdruk met 0.1 bar per meter.
Check, dank je wel. Hoogteverschil is verwaarloosbaar want ze zitten nagenoeg op de dezelfde hoogte.

Ik heb de installateur op de hoogte gesteld.

• RayDelft

Hier 11 ontdooicycly de afgelopen 24 uur .
171 kW sinds 1 januari tot en met nu
COP 3,9 sinds 1 januari tot nu
Draait grotendeels boven de 90% deze week .
Geen sww via warmtepomp

400 m2 / 1500 M3 ( boerderij ) waarvan ca de helft op 21 graden wordt gestookt en de andere helft op 19 graden .

Vrijwel geen gas dit seizoen .
Dus ik sta te kijken van de prestaties van mijn Sparrow .

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
HBconsult schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Had ik ook

Tik eens goed tegen je expansievat
Grote kans dat die kapot is

Klinkt het expansievat "leeg" dan is het goed, klinkt het "vol", dan is een ander vat de opolossing
Succes
Ik lees dit als ik het opzoek.

Een expansievat dat boven hol klinkt en onder dof, is in orde; het is gevuld met water (dof) en stikstof (hol), gescheiden door een membraan, wat correct is. Als het vat aan beide kanten dof klinkt, is het kapot en is het membraan lek, waardoor het volledig vol water staat. Een defect vat zorgt vaak voor drukproblemen in de CV-ketel, zoals snel dalende druk.

• emre076
Pr088 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Kijk hier mee uit! Een vvw kan niet overweg met 70 graden, vloerverwarmingen met een cv-ketel worden vaak bijgemengt, zodat er water van 30-40 graden de vloer ingaat.
ah oke, bedankt voor de info!
de vorige eigenaar was mij vader dus zal het ff aan hem vragen hoe het zat :P

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 00:17

Hier ook 10 ontdooicyclussen sinds 00:00u en wp op 60-70% geen boiler wel 50l buffer in serie.

• orillion
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb nieuwe info, het vermogen is zeker geen issue. Bij het verwarmen van mijn SWW kan de WP dus wel terugmoduleren naar lager compressordruk. Dit laat me nog harder twijfelen of het ontdooien wel keurig verloopt... Foto van de data hieronder.

[Afbeelding]
Er zit veel meer water in je cv systeem dan in je SWW leiding dus volgens mij zegt dit weinig. Ik denk dat je meer afgifte of minder warmte verlies moet zien te krijgen zodat hij niet op z’n maximum hoeft te werken bij veel “defrost omstandigheden” (nat/koud).

• ItsjustaName
orillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Er zit veel meer water in je cv systeem dan in je SWW leiding dus volgens mij zegt dit weinig. Ik denk dat je meer afgifte of minder warmte verlies moet zien te krijgen zodat hij niet op z’n maximum hoeft te werken bij veel “defrost omstandigheden” (nat/koud).
Dag Orilion,

Bedankt voor jouw reactie. Als ik omreken dan zit er in mijn CV systeem circa 240l water. In mijn boiler zit 200L water. Uiteraard is het water dat door de spiraal gaat (volumegewijs) veel lager maar moet die toch een vergelijkbaar volume aan water verwarmen. Dit dan ook al tegen een veel hogere temperatuur. Of bekijk ik het verkeerd?

• orillion
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Dag Orilion,

Bedankt voor jouw reactie. Als ik omreken dan zit er in mijn CV systeem circa 240l water. In mijn boiler zit 200L water. Uiteraard is het water dat door de spiraal gaat (volumegewijs) veel lager maar moet die toch een vergelijkbaar volume aan water verwarmen. Dit dan ook al tegen een veel hogere temperatuur. Of bekijk ik het verkeerd?
Dat is waar. Voor mijn gevoel kan mijn warmtepomp het SWW makkelijker boven de 45 graden krijgt dan het CV systeem (ik heb radiatoren, maar zit meestal op 25-32 graden). Niet echt onderbouw dus, sorry.

Misschien hangt het ook vooral af van het moment. Hoe koud en nat was het toen je SWW run draaide? Misschien waren dat veel gunstigere omstandigheden zonder defrosts en buitenlucht 4 graden warmer oid?

• ItsjustaName
orillion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Dat is waar. Voor mijn gevoel kan mijn warmtepomp het SWW makkelijker boven de 45 graden krijgt dan het CV systeem (ik heb radiatoren, maar zit meestal op 25-32 graden). Niet echt onderbouw dus, sorry.

Misschien hangt het ook vooral af van het moment. Hoe koud en nat was het toen je SWW run draaide? Misschien waren dat veel gunstigere omstandigheden zonder defrosts en buitenlucht 4 graden warmer oid?
Op de grafiek in mijn reactie hierboven kan je zien dat de temperatuur ongeveer hetzelfde zou moeten zijn. Vochtigheid zou ik niet kunnen zeggen omdat daar geen sensoren voor zijn op de pomp (denk ik).

Zou verder iemand mij kunnen vertellen hoe lang jullie ontdooi-sessies duren? Ik merk net op in de grafieken dat dit soms wel 30minuten duurt. Online lees ik dat dit echter max 15min mag zijn? Even opnieuw zodat niet iedereen opnieuw naar boven moet scrollen maar ik heb een SPARROW P60

• Mg4gebruiker
Bij mij duurt het ontdooien nooit langer dan 7 minuten.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:03
12 tot 16 miuten gemiddeld, maar soms ook wel eens een minuut of 22...
Met dit weer zo'n 2-4 per dag, hoewel ik er vandaag nu al 4 heb gehad...

• orillion
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Op de grafiek in mijn reactie hierboven kan je zien dat de temperatuur ongeveer hetzelfde zou moeten zijn. Vochtigheid zou ik niet kunnen zeggen omdat daar geen sensoren voor zijn op de pomp (denk ik).

Zou verder iemand mij kunnen vertellen hoe lang jullie ontdooi-sessies duren? Ik merk net op in de grafieken dat dit soms wel 30minuten duurt. Online lees ik dat dit echter max 15min mag zijn? Even opnieuw zodat niet iedereen opnieuw naar boven moet scrollen maar ik heb een SPARROW P60
Temperatuur was hier ook redelijk constant 0-3 graden.
Ik had tijdens SWW geen defrosts want toen viel er geen sneeuw. Afgelopen nacht wel veel, maar logisch door alle sneeuwbuien. Met de Flint zijn defrosts altijd even lang: 8 minuten.

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 16:48
we zijn enkele weken verder. dus tijd om mijn ervaring tot nu toe met Weheat en Coolblue te plaatsen.

de plaatsing van onze Sparrow ging prima. duurde twee dagen met wat tegenslagen maar de jongens hebben tot laat door gewerkt om de problemen op te lossen. fijn personeel en overal gewoon een hele goede ervaring met Coolblue.

vervolgens startte enkele weken het warmteprotocol en langzaamaan iedere week met 5 graden omhoog met de invoer temperatuur. wat k geveer resulteerde in 2 graden omhoog.

dit duurde tot ongeveer 28 graden op de invoer temperatuur want daarmee werd het heel warm in huis dus toen gestopt en de thermostaat op open therm en 19 graden gezet.

dit leek prima te werken. maarrrrr toen werd het kouder.

naarmate het kouder werd en het begin te vriezen trok de Sparrow het niet meer en het huis werd met de dag kouder. dieptepunt in huis was 15 graden. helaas onstond het probleem vlak voor kerst en heeft Coolblue geen storingsdienst. gedurende kerst en het weekend erna dus met 15 graden in huis gezeten.

de eerstvolgende werkdag heeft Coolblue aan de achterkant geprobeerd de instellingen te tweaken. al hoorde ik wel dat dit waarschijnlijk een kansloze zaak zou zijn.

inderdaad nu weer een poos verder en het huis is op zijn warmst 18 graden als ik niet alle ventilatie roosters open heb. met alle ventilatie roosters dicht haal ik af en toe 18,5 maar dat gaan we niet doen.

conclusie is dat de schouw en het advies niet goed is geweest. voor ons huis waren we de Blackbird nodig en de sparrow trekt het niet. Coolblue is nu aan het kijken wanneer ze het gaan oplossen.

ondertussen de rekening gezien van de energie in december. de Sparrow draait non stop op 99 procent en deze bedroeg 360 euro.

al met al: een fout kan gebeuren. Coolblue doet nu zijn best om het netjes op te lossen. het zijn een paar waardeloze weken geweest maar toch heb ik wel vertrouwen in Coolblue.

• Jpiek
Vandaag :
Einde Defrost: 01:20, start 01:02 18m, nr 1, 1.6C, 94.4%
Einde Defrost: 05:26, start 05:12 14m, nr 2, 1.9C, 97.1%
Einde Defrost: 08:54, start 08:42 12m, nr 3, 2.1C, 97.5%
Einde Defrost: 12:24, start 12:10 14m, nr 4, 2.6C, 97.5%

Gisteren :
Einde Defrost: 04:02, start 03:46 16m, nr 1, 2.4C, 97.7%
Einde Defrost: 08:16, start 08:02 14m, nr 2, 2.4C, 98.5%
Einde Defrost: 12:26, start 12:10 16m, nr 3, 2.4C, 98.2%
Einde Defrost: 15:58, start 15:44 14m, nr 4, 2.8C, 98.3%

Maar 3 januari:
Einde Defrost: 18:11, start 17:49 22m, nr 3, 3.7C, 92.8%

• ItsjustaName
Jpiek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:48:
Vandaag :
Einde Defrost: 01:20, start 01:02 18m, nr 1, 1.6C, 94.4%
Einde Defrost: 05:26, start 05:12 14m, nr 2, 1.9C, 97.1%
Einde Defrost: 08:54, start 08:42 12m, nr 3, 2.1C, 97.5%
Einde Defrost: 12:24, start 12:10 14m, nr 4, 2.6C, 97.5%

Gisteren :
Einde Defrost: 04:02, start 03:46 16m, nr 1, 2.4C, 97.7%
Einde Defrost: 08:16, start 08:02 14m, nr 2, 2.4C, 98.5%
Einde Defrost: 12:26, start 12:10 16m, nr 3, 2.4C, 98.2%
Einde Defrost: 15:58, start 15:44 14m, nr 4, 2.8C, 98.3%

Maar 3 januari:
Einde Defrost: 18:11, start 17:49 22m, nr 3, 3.7C, 92.8%
Kijk is aan wat een data, thanks!
Hoe kom je hieraan?

• Jpiek
Dat trek ik met een flow van Homey gedeeltelijk uit de Weheat App, en gedeeltelijk uit de temperatuursensor die buiten hangt...

• orillion
ItsjustaName schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Dag Orilion,

Ik denk toch dat het niet vergelijkbaar is. Water in een heel goed geïsoleerd vat verwarmen is iets anders dan water in een CV systeem wat gemaakt is om juist warmte te “verliezen” (je huis in). Jouw huis verliest evenveel warmte als je warmtepomp erin krijgt in het geval dat je CV watertemperatuur niet verder omhoog gaat.

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:44
Waarschijnlijk kan ik hier niks mee en moet ik wachten tot de dooi inzet, maar onder op de Sparrow begint wat ijs aan te groeien als hij defrost komt wel los van de wisselaar maar blijft vast zitten aan de behuizing dus durft het niet met wat kracht te verwijderen bang dat ik nog de behuizing of de wisselaar beschadig. Hij draait verder nog wel goed en relatief rustig COP vandaag was wel maar 3,2 maar het is hier dan maar amper boven 0 geweest 0,5 graden maar uurtje ofzo.

Zijn er meer mensen die dit hebben? Mogelijk kan Weheat hier iets in de toekomst mee al weet ik niet of deze sneeuw buien nog vaak gaan voor komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amyNoG4nosVO3_Pi90Wrl1kVP9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ulmf9GYPBafzIWOKPLl23ZyU.jpg?f=fotoalbum_large

• jeanfrancois
  • Laatst online: 08-01 21:00
Mausssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Soortgelijk probleem hier met de Flint. Merk dat het koud wordt en ja dan staat hij weer in storing. Rood pulserend lampje op de controller. Maar geen melding in de app helaas. Af- en aanschakelen dan werkt het weer. Dan duurt het wel weer uren voordat de kamer weer op temperatuur is.
Iemand een idee hoe ik de cv ketel kan forceren om dan aan te gaan?

• Kevin1990
Jpiek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:37:
Netjes! wij op 3 en 4 januari 7 stuks.
Vandaag net de 9e achter de rug dus zal er nog wel 1 bijkomen.
Bij ons staat die wel op het bovenste dak. (met begane grond meegeteld 3 woonlagen)
Zal wel schelen of die op een garage of uitbouw staat of nog 2 etages hoger met de gure wind en sneeuw. :)

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Hier het beeld wat ik zojuist aantrof. Blij dat de WP op het frame staat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKWYKSwPiiLi07zx6bLVP6K5T_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNbBXWQEYNxEuydUhNwpt6AD.jpg?f=fotoalbum_large

• Mausssie
Jpiek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:37:
Wow, dat is echt heel weinig. Vandaag zit ik al op 9.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:30
emre076 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:03:

Mijn vragen:

Altijd je installateur, benaderen.
WeHeat is een fabrikant.
Graag ook dit forum doorlezen , die vragen zijn al vaker gesteld .
Zoekfunctie gebruiken.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06
Nu het wat koud en vochtig is; zou ik de Flint meer naar de CV (hybride opstelling) kunnen laten sturen?
Oftewel dat de Flint wat rustiger aan kan doen (Minder defrosts mogelijk) en de CV het meer overneemt?

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:06
the noise schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:14:
Nu het wat koud en vochtig is; zou ik de Flint meer naar de CV (hybride opstelling) kunnen laten sturen?
Oftewel dat de Flint wat rustiger aan kan doen (Minder defrosts mogelijk) en de CV het meer overneemt?
Waarom zou je dat doen? Zelfs met de vele defrosts is je warmtepomp financieel gunstiger dan de cv-ketel. Een modulerende warmtepomp kan tienduizenden uren draaien, daar is ie op gemaakt. Zou alleen de cv-ketel aanspreken als het koud wordt. En dan laat de warmtepomp dat wel weten aan de ketel.

• Mg4gebruiker
Portal en app uit de lucht?

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:56
Lijkt erop.. 10 minuten geleden werkte het bij mij nog. Nu niet meer.
Herstarten van iPhone, hard afsluiten werkt niet

BP on the move!!!

• Kevin1990
netevolutions schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:58:
Hier het beeld wat ik zojuist aantrof. Blij dat de WP op het frame staat. [Afbeelding]
Goed ingepakt. Zal ook wel per buitenunit waar die staat met de wind enzo. Maar ze hebben wel allemaal een witte muts op 8)

• RayDelft
Hier ook . Ook geen data meer in HA.

Update : t werkt weer 😊

[ Voor 7% gewijzigd door RayDelft op 05-01-2026 20:45 ]

• Jpiek
Kevin1990 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Netjes! wij op 3 en 4 januari 7 stuks.
Vandaag net de 9e achter de rug dus zal er nog wel 1 bijkomen.
Bij ons staat die wel op het bovenste dak. (met begane grond meegeteld 3 woonlagen)
Zal wel schelen of die op een garage of uitbouw staat of nog 2 etages hoger met de gure wind en sneeuw. :)
Tja, alleen blijft mijn COP steken rond de 2. Hij heeft het er toch wel moeilijk mee. Hij zit tussen 67% s middags tot dik 80% s avonds, en na een defrost 95-99%. Als ik 8-9 defrosts zou hebben zou hij het niet halen...

Doeltemp 40-47c, maar dat krijg je met een huis met radiatoren (wel met fans)...

• Mausssie
the noise schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:14:
Ik zou het juist andersom willen. Blackbird80 draait bij lange na nog niet op vol vermogen en toch komt de cv-ketel vrij veel bij (naar mijn idee dan), gebruik zo’n 6m3.

Zou een defrost ook kunnen met de warmte die al in de vloer zit, ipv dat de ketel elke keer aanspringt?
Heb zo’n 90m2 vloerverwarming, geen buffervat.

• BarryH
  • Nu online
Mausssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Ik zou het juist andersom willen. Blackbird80 draait bij lange na nog niet op vol vermogen en toch komt de cv-ketel vrij veel bij (naar mijn idee dan), gebruik zo’n 6m3.

Zou een defrost ook kunnen met de warmte die al in de vloer zit, ipv dat de ketel elke keer aanspringt?
moet zeker lukken (als het in cement ligt)
Hier radiatoren en mijn pana 9J doet de defrost op een watercircuit van 120-240 liter
Watertemperatuur zakt van 37,5 gemiddeld naar 30,5, dus 7 graden.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
Mausssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Dat is wel veel hier nu 2.5 kuub gas er bij bij een Flint in een aardig grote woning, met alleen maar radiatoren en hele dag 20+ graden in huis.

Elke 48 minuten een defrost van de Flint en bij elke tweede defrost even CV ketel er bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqgY7r-4tIIjVyQHwNS19T1uPPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wh6lC0RMG4VoK0eAwAdAgQcl.png?f=fotoalbum_large

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Cherdium schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:53:
Even een vraag om mijn vader gerust te stellen die een Blackbird heeft gekocht maar nog niet geplaatst is. hier in omgeving Eindhoven ligt nu een dikke 10cm sneeuw (waarschijnlijk meer) zijn er mensen met een Blackbird die problemen ondervinden in verband met de aanzuiging of gaat dit allemaal goed ?

(Correctie 15-20cm) sneeuw
Net even op het dak gekeken, was ook benieuwd
Staat er prima bij te snorren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQZnIpMYS30p0HBO6Ik4Yiz7jFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4xwbTU4dSreSkAOUVSVmbsv.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:52
Vanmiddag stond onze Sparrow er zo bij.

Soldier on boy!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IQscoyyVOWuH_oTWnNVDDrbll4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5vXLNMFJKZbkgdUV1LotHpw.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe presteert ie tot nu toe dit jaar? Buitentemp gegevens komen van KNMI, weerstation De Bilt. Alleen CV bedrijf is dit.
  • 1 jan, 4.1 graden gemiddeld, COP 5.45
  • 2 jan, 1.8 graden gemiddeld, COP 4.49
  • 3 jan, 1.0 graden gemiddeld, COP 4.15
  • 4 jan, 0.5 graden gemiddeld, COP 3.98
  • 5 jan, ?? graden gemiddeld, COP 3.63
Overall SCOP: 4.20

Nog steeds niks te klagen dacht ik zo.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-01 17:33
netevolutions schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:58:
Hier het beeld wat ik zojuist aantrof. Blij dat de WP op het frame staat. [Afbeelding]
De P80 van ons staat gewoon met zijn pootjes op de standaard tegels met geluiddemping daaronder op de nieuwe 'kunststof' dakkapel. Hier in het midden van het land met een witte hoed van toch al gauw 25-30 cm. Foto gemaakt ten tijde van een defrost. Sinds het sneeuwt standaard ieder uur een defrost, maakt niet uit welke stooklijn of stilteniveau ik instel. Defrost start terwijl Thuisin op niveau is en in balans met de warmte-input, ijsafzettingen niet te zien. Kamertemp OK. Zijn dit ijsafzetting-preventieve defrosts?
Edit: P80 FE stand-alone, hoekwoning waarin 500 m3 met muurverwarming met grote energie-inhoud, geen buffervat, geen additioneel elektrisch element, SWW met 280l solo boiler op zonnestroom (behalve nu ;) ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf0B5862AdLNPnHrtP_fO7lRhFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cyvknlQ4XX4YbL0KMtcSwdY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door nogrid op 05-01-2026 23:02 ]

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:01
Ik heb de afgelopen tijd veel meegelezen op dit forum ter voorbereiding op de aanschaf van mijn WeHeat Sparrow (Full Electric). Dank aan iedereen die hier ervaringen deelt; ik heb er, samen met hopelijk vele anderen, ontzettend veel van geleerd. Inmiddels is alles geïnstalleerd door 1Komma5°. Wat mij betreft een topbedrijf!

De situatie: Ik woon in een vrijstaande woning uit 1994 met standaard dubbelglas. Beneden hebben we vloerverwarming, boven hangen nog de originele radiatoren. Er is verder niets na-geïsoleerd. Eerlijk gezegd was ik vooraf wat sceptisch of de pomp het wel zou trekken, maar het gaat boven verwachting goed.

Aanvankelijk startte ik op de thermostaat, maar sinds vorige week ben ik overgestapt op de stooklijn. Met de hulp van Gemini en de ervaringen hier op het forum was dat echt een eitje. De Sparrow houdt het binnen keurig constant op 20 graden.

Vandaag ligt de COP met 3,2 wel wat lager, maar dat is gezien het huidige weer te verwachten. Ook zie ik elke anderhalf uur een defrost van ongeveer 10 minuten; hopelijk neemt dat af zodra de sneeuw verdwijnt.

Ik ben inmiddels echt fan van de warmtepomp. Ondanks mijn eerdere twijfels ben ik helemaal om!

• Kevin1990
Jpiek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Tja, alleen blijft mijn COP steken rond de 2. Hij heeft het er toch wel moeilijk mee. Hij zit tussen 67% s middags tot dik 80% s avonds, en na een defrost 95-99%. Als ik 8-9 defrosts zou hebben zou hij het niet halen...

Doeltemp 40-47c, maar dat krijg je met een huis met radiatoren (wel met fans)...
Ja dat is de keerzijde...
Hier denk ik wel vrij rustig nu rond de 40% en alleen na een defrost boven de 60% een paar keer.
COP is nu 4.5.
Ingaand vermogen is vaak tussen de 950W en 1500W met een paar kleine uitschieters.

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 17:39
Wat voor watertemperatuur (uit) krijgt jullie Sparrow voor elkaar? Als ik de spec-sheet er bij pak wordt de suggestie gewekt dat ie met -10 zelfs nog 55 gr water kan maken? Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2wc0TNMoizM9WamLKODE6WyeXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1DfokYrXJHrZiyIIrWHAhQU7.png?f=fotoalbum_large

Op z’n best komt ie tot 37gr. Veel warmer kan ook niet (vloerverwarming met open verdeler) maar had gehoopt dat ie wel iets vlotter richting de 40 zou trekken. Compressor draait maximaal, geleverd vermogen zit tussen de 6 en 8kW (compressor werd nog een beetje geknepen). Of zijn dit hele normale waarden en begrijp ik de specs verkeerd?

Zie dit plaatje (vanaf 18u heb ik de houtkachel nog even aan gehad ;), vandaar die daling in gevraagde temperatuur )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ODoFWyMbdsIL9NF_qECZxreB-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90h2Pi9OXqyRO4eUSYwx5913.jpg?f=fotoalbum_large

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-01 23:25
Casteloni schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:57:
Wat voor watertemperatuur (uit) krijgt jullie Sparrow voor elkaar? Als ik de spec-sheet er bij pak wordt de suggestie gewekt dat ie met -10 zelfs nog 55 gr water kan maken? Zie:

[Afbeelding]

Op z’n best komt ie tot 37gr. Veel warmer kan ook niet (vloerverwarming met open verdeler) maar had gehoopt dat ie wel iets vlotter richting de 40 zou trekken. Compressor draait maximaal, geleverd vermogen zit tussen de 6 en 8kW (compressor werd nog een beetje geknepen). Of zijn dit hele normale waarden en begrijp ik de specs verkeerd?

Zie dit plaatje (vanaf 18u heb ik de houtkachel nog even aan gehad ;), vandaar die daling in gevraagde temperatuur )
[Afbeelding]
Die temp zegt niet zoveel. Het gaat om het vermogen wat in je huis gaat. Die van mij komt niet boven de 30 bij koud weer. Ook al levert die maximaal vermogen. Als je een redelijke cop haalt dan is dan gaat het goed.
Je zou even kunnen checken wat je gas verbruik per dag was met deze temperaturem. Aantal m3 *8.8 en dat is dan het aantal Kwh per dag dat je warmtepomp moet leveren. Dat moet een beetje met elkaar overeen komen.
Ergens moet die warmte natuurlijk heen. Het meeste zal je huis in gaan. Maar misschien verdwijnt buiten een deel door slechte isolatie oid.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:34
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Zijn er gevallen waarbij een expansievat niet noodzakelijk is? *vraag het voor een vriend, kuch
Hier sinds installatie kan ik bijvullen wat ik wil, druk daalt steeds in korte tijd tot onder de 1 bar, gemeten op bijna laagste niveau installatie. Expansievat was/is niet nodig gaven installateurs aan, ik had/heb sterke twijfels.
(situatie; bb80 op dak garage, vv op bg en 1e, binnen installatie op bg)

• Mausssie
BarryH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:57:
[...]

moet zeker lukken (als het in cement ligt)
Hier radiatoren en mijn pana 9J doet de defrost op een watercircuit van 120-240 liter
Watertemperatuur zakt van 37,5 gemiddeld naar 30,5, dus 7 graden.
Weet iemand hoe ik dat zou moeten instellen?
Afgelopen nacht al 2m3 gebruikt, puur voor het verwarmen. Blackbird heeft nog heel veel vermogen over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdG85FkKUrefQYTwFcQBXhbXfHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EyyoXQb38ucWMDrX3m2mgX3V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XixsjKrdDajn_ErYJ5mmEGUHNVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFxZC32mzVJBJiEVm5SQWgF9.png?f=fotoalbum_large

Wil de CV ketel toch minder vaak en snel laten bijspringen, dit is zonde.
Pagina: 1 ... 158 ... 164 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.