• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:06
Mausssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Weet iemand hoe ik dat zou moeten instellen?
Afgelopen nacht al 2m3 gebruikt, puur voor het verwarmen. Blackbird heeft nog heel veel vermogen over.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wil de CV ketel toch minder vaak en snel laten bijspringen, dit is zonde.
Je hebt zelf niet veel in te stellen, zou bij je installateur ter rade gaan.
Als je zeker weet dat de BB op deze momenten nog genoeg vermogen overheeft lijkt me het zo snel bijschakelen van de CV ook erg onnodig, dat het incidenteel bij een defrost eens zou kunnen voorkomen is wat anders dan het strucutrele bijschakelen wat we hier zien.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik zie hier ander defrost gedrag van de BB tov vorigjaar januari.

Ik heb om het half uur een defrost van 14 minuten. Voorheen was dat om de 45 min en defrost van 25 min dacht ik. Kan natuurlijk ook met het weer te maken hebben. Maar om het half uur een defrost nog niet eerder gezien.

Heb de BB begrenst op 90% en een aanvoer van 30gr. Daar draait hij structureel op nu.

[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2026 07:51 ]

Welke buitentemperatuur gebruikt de BB eigenlijk voor het berekenen van de stooklijn ? Ik neem aan dat dit de 'Lucht In' is ? Of heeft de BB nog ergens een temperatuursensor die verder niet zichtbaar is ?

Omdat ik de BB via OTGW aanstuur gebruik ik nu een gemiddelde van de 'Lucht In' en een sensor die ik buiten tegen de muur (ca 1 Meter van de grond, redelijk beschut) heb hangen.

Het verschil is echter best behoorlijk :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgEFXtzlaDcKQlZ9T_pMsP4DrLU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iDzxUTP49baimxlaPgw2DhQs.png?f=user_large

Ter vergelijking, op dit moment :
BlackBird 0
Sensor 1.7
Homey Weather 0
Weer app 1

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:46
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:50:
Ik zie hier ander defrost gedrag van de BB tov vorigjaar januari.

Ik heb om het half uur een defrost van 14 minuten. Voorheen was dat om de 45 min en defrost van 25 min dacht ik. Kan natuurlijk ook met het weer te maken hebben. Maar om het half uur een defrost nog niet eerder gezien.

Heb de BB begrenst op 90% en een aanvoer van 30gr. Daar draait hij structureel op nu.
Hmmm. Bij mijn BB is er eigenlijk niets veranderd qua defrost-gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7BrHRqWRrDy22VTfhw4Bw8kq-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fMtd3h93y5F5WGTY55brU5ua.png?f=fotoalbum_large

Draait hij structureel op 90%? Of bedoel je de aanvoertemp? Of beide? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Satefan op 06-01-2026 09:02 ]

• STIMPPYYY
  • Nu online
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Hmmm. Bij mijn BB is er eigenlijk niets veranderd qua defrost-gedrag:

Draait hij structureel op 90%? Of bedoel je de aanvoertemp? Of beide? :P
Beide inderdaad, dus 90% en stooklijn heb ik strak op 30gr.
Defrost is 10 minuutjes.
Run is 30 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGdNJCFGyL7HbQ54MxJLNzDdfVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG3frMOu6b1wj9KqHkYrtqXp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2026 09:29 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:03
Mausssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Ik zou het juist andersom willen. Blackbird80 draait bij lange na nog niet op vol vermogen en toch komt de cv-ketel vrij veel bij (naar mijn idee dan), gebruik zo’n 6m3.

Zou een defrost ook kunnen met de warmte die al in de vloer zit, ipv dat de ketel elke keer aanspringt?
Heb zo’n 90m2 vloerverwarming, geen buffervat.
Hier bij een defrost nog nooit gas verbruikt.

• STIMPPYYY
  • Nu online
Jpiek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:58:
Welke buitentemperatuur gebruikt de BB eigenlijk voor het berekenen van de stooklijn ? Ik neem aan dat dit de 'Lucht In' is ? Of heeft de BB nog ergens een temperatuursensor die verder niet zichtbaar is ?

Omdat ik de BB via OTGW aanstuur gebruik ik nu een gemiddelde van de 'Lucht In' en een sensor die ik buiten tegen de muur (ca 1 Meter van de grond, redelijk beschut) heb hangen.

Het verschil is echter best behoorlijk :
[Afbeelding]

Ter vergelijking, op dit moment :
BlackBird 0
Sensor 1.7
Homey Weather 0
Weer app 1
BB berekent toch geen stooklijn? Dat doet je thermostaat toch of je stelt hem zelf in of ben ik nu gek?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:05
RayDelft schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Hier bij een defrost nog nooit gas verbruikt.
Raar dat er dan zo’n verschil qua gas t.o.v. mij zit. Ga dan toch bij de installateur vragen of zij nog wat kunnen instellen.
Heb jij een buffervat en/of een back-up heater?

• Satefan
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:49:
[...]

BB berekent toch geen stooklijn? Dat doet je thermostaat toch of je stelt hem zelf in of ben ik nu gek?
Stooklijn wordt ingesteld op de BB (door jou zelf). En werkt afhankelijk van de buitentemperatuur gemeten door de BB. Voor zover ik weet, heeft jouw thermostaat geen invloed meer op het gedrag van de BB als deze op stooklijn staat ingesteld. Je hebt dan helemaal geen thermostaat meer nodig. Maar of er nog iets achter de stooklijnschermen gebeurd weet ik niet.

De (interessante) variant is natuurlijk de stooklijn die ingesteld is op de BB, maar aan/uit gezet wordt door de kamertemperatuur...

Wat jouw mentale staat betreft...daar wil ik mijn vingers niet aan branden ;-)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

arjenhiemstra schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:53:
[...]

Zijn er gevallen waarbij een expansievat niet noodzakelijk is? *vraag het voor een vriend, kuch
Hier sinds installatie kan ik bijvullen wat ik wil, druk daalt steeds in korte tijd tot onder de 1 bar, gemeten op bijna laagste niveau installatie. Expansievat was/is niet nodig gaven installateurs aan, ik had/heb sterke twijfels.
(situatie; bb80 op dak garage, vv op bg en 1e, binnen installatie op bg)
Heel vroeger met open thermosifon systemen zonder pomp ja maar anno 2026 met een warmtepomp zeg ik NEE. 😅

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:06
Mausssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Raar dat er dan zo’n verschil qua gas t.o.v. mij zit. Ga dan toch bij de installateur vragen of zij nog wat kunnen instellen.
Ligt geheel aan de benodigde warmte behoefte die weer ligt aan je afgifte systeem, benodigde aanvoer temp, isolatie etc.

• timgeelen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 13:38
Misschien een vreemde vraag, maar mijn sparrow vraagt nu om een water temperatuur van 65 graden. Het duurt heel lang voordat het water überhaupt warmer wordt.

Als het sww weer op gaat warmen, dan is dit binnen de kortste keren 55 graden.

Enig idee hoe dit kan?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Stooklijn wordt ingesteld op de BB (door jou zelf). En werkt afhankelijk van de buitentemperatuur gemeten door de BB. Voor zover ik weet, heeft jouw thermostaat geen invloed meer op het gedrag van de BB als deze op stooklijn staat ingesteld. Je hebt dan helemaal geen thermostaat meer nodig. Maar of er nog iets achter de stooklijnschermen gebeurd weet ik niet.

De (interessante) variant is natuurlijk de stooklijn die ingesteld is op de BB, maar aan/uit gezet wordt door de kamertemperatuur...

Haha, good call ;)

Maar snap het. Stooklijn is niet meer dan een aantal vaste punten waarop de aanvoer-temp binnen moet komen bij X graad buiten-temp. Daar draai ik zelf ook op.

Met thermostaat bedoel ik op OT. De thermostaat berekent de aanvoer-temp op basis van ingestelde graden celcius binnen en zou daar van moeten leren... maar nooit ergens begrepn dat de BB daar iets mee doet. Die levert gewoon wat jij vraagt of in dit geval wat de thermostaat aan aanvoertemp vraagt (ook een verkapte stooklijn natuurlijk en de BB schakelt af als de temperatuur is bereikt omdat de thermostaat dat aangeeft --> zet aanvoer-temp dan direct op 10gr).

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2026 10:05 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
timgeelen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:01:
Misschien een vreemde vraag, maar mijn sparrow vraagt nu om een water temperatuur van 65 graden. Het duurt heel lang voordat het water überhaupt warmer wordt.

Als het sww weer op gaat warmen, dan is dit binnen de kortste keren 55 graden.

Enig idee hoe dit kan?
Veel kleiner circuit, minder afgifte, dus water WP in is al snel warmer, dan zet de WP er iedere keer een paar graden 'bij'.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-01 12:20
Het is gefixt. het was de kierklep die verkeerdw as geinstalleerd op de cv ketel daarom vloog hij vaak in storing en kon niet opwarmen.

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

De 3D-geprinte weldorpel naar een ontwerp van @Satefan doet hier goed werk deze dagen. Vorig jaar met vorst veel trillingen en resonantie op het houten dak door een bevroren voet van de BB P80; dit jaar geen centje pijn. De ijspegel hangt er netjes naast. Nog mooier zou het zijn als @Weheat deze ontwerpfout ook structureel zou oplossen :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR3oEj1TkWa2K7OVZT5cfeXL2yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW5bxS4vLgYlqAVaAa2GF28D.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugLwe2uBk0n0SMILLzHDevo2u3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1K80b0qxRhZuVf8uNVmJHuB4.jpg?f=fotoalbum_large

Jaren_30_huis_gasloos

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:21
[...]

Tenzij je een goede thermostaat gebruikt zoals de Remeha Isense. Die krijgt via de Weheat de buitentemperatuur en kan dan een stooklijn gebruiken eventueel in combinatie met kamertemperatuur. De Weheat zet je op OT en de Remeha regelt alles perfect door de berekende watertemperatuur te vragen.
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:49:
[...]
BB berekent toch geen stooklijn? Dat doet je thermostaat toch of je stelt hem zelf in?
Ok, verkeerde woordkeuze wellicht, maar waar haalt de BB zijn 'buitentemperatuur' dan vandaan als je een stooklijn ingesteld hebt..
of ben ik nu gek?
Ik ben een Tweaker, geen psycholoog... :?

• Satefan
Jpiek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Ok, verkeerde woordkeuze wellicht, maar waar haalt de BB zijn 'buitentemperatuur' dan vandaan als je een stooklijn ingesteld hebt..

[...]

Ik ben een Tweaker, geen psycholoog... :?
Hij heeft een temperatuurmeter aan boord :-)
[...]
Nee, de écht interresante variant is een flow of integratie die de doeltemp berekend aan de hand van meer dan alleen de buitentemperatuur en daarmee een 'dynamische' stooklijn maakt O-)

• Satefan
JessicavdH schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:15:
De 3D-geprinte weldorpel naar een ontwerp van @Satefan doet hier goed werk deze dagen. Vorig jaar met vorst veel trillingen en resonantie op het houten dak door een bevroren voet van de BB P80; dit jaar geen centje pijn. De ijspegel hangt er netjes naast. Nog mooier zou het zijn als @Weheat deze ontwerpfout ook structureel zou oplossen :).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk om te horen dat de weldorpel zijn werk doet (ik voel een prijsverhoging aankomen).

Alle gekheid op een ijspegel. Als je zelf de mogelijkheid hebt om 3D te printen: https://www.thingiverse.com/thing:6996551.

Wil je er 1 van mij ontvangen: Ik reken 7.50 euro voor het printen en versturen. Even via PB contact dan svp.

Satefan

• Ulli2003
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-01 13:24
Afgelopen december is hier de BB80 geplaatst in de FE-opstelling met 200l boilervat.
De woning is relatief goed geïsoleerd (na-isolatie in spouwmuren, kruipruimte en dak en HR++ glas).
Op de benedenverdieping is vloerverwarming; bovenverdieping zijn reguliere (oude) radiatoren.
Thermostaat communiceert via OT met WP.

Sinds de jaarwisseling (en de koude dagen/nachten) haalt de WP niet meer de gewenste temperaturen.

Gewenste kamertemperatuur: 21 gr.
Huidige temperatuur beneden verdieping: 18 gr
Huidige temperatuur bovenverdieping: 14,5 gr

Radiatoren worden vrijwel niet warm en benedenverdieping haalt ook niet de gewenste temperatuur.

Door de kou heeft de WP moeite om het boilervat op temperatuur te houden. Doel T is 55 gr, maar haalt amper 45-50 gr.
De thermostaat en WP pendelt hierdoor vaak (iedere 30 minuten) tussen Verwarmen SWW en Verwarmen Huis. Te kort om het boilervat of Huis op te warmen.

Compressor draait veel op 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJDy9oePPEjzYRqt2jN2N5WHe1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gv2VCWi0sYxCAZULzq1ZYhoS.png?f=user_large

Tips voor het stabiliseren van het pendelen en het opwarmen van de woning?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Ulli2003 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:35:
Afgelopen december is hier de BB80 geplaatst in de FE-opstelling met 200l boilervat.
De woning is relatief goed geïsoleerd (na-isolatie in spouwmuren, kruipruimte en dak en HR++ glas).
Op de benedenverdieping is vloerverwarming; bovenverdieping zijn reguliere (oude) radiatoren.

Sinds de jaarwisseling (en de koude dagen/nachten) haalt de WP niet meer de gewenste temperaturen.

Radiatoren worden vrijwel niet warm en benedenverdieping haalt ook niet de gewenste temperatuur.

Door de kou heeft de WP moeite om het boilervat op temperatuur te houden. Doel T is 55 gr, maar haalt amper 45-50 gr.
De thermostaat en WP pendelt hierdoor vaak (iedere 30 minuten) tussen Verwarmen SWW en Verwarmen Huis. Te kort om het boilervat of Huis op te warmen.

[Afbeelding]

Wat is de aanvoer-temp bij 100% belasting?

Instellen op stooklijn gaat helpen, maar daarvoor moet je nu wel een 'acceptabele' aanvoer-temp voeren. SWW verarmen moet gewoon prima kunnen, Hoe lang duurde een SWW run voorheen?

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:12
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Beide inderdaad, dus 90% en stooklijn heb ik strak op 30gr.
Defrost is 10 minuutjes.
Run is 30 minuten.

[Afbeelding]
Hier hetzelfde beeld met BB: de afgelopen 24uur 26 defrosts van 10 minuten en run van 50 min. Vermogen kan max op 100% maar doet kort 84% (2,4kw in), en moduleert vervolgens tussen 57 en 72% (2-2,2 kw in). Ingestelde watertemp is 40 en wordt gehaald. BB kan zijn warmte makkelijk kwijt, gaat dus nooit in standbuy. Ra, ra, wat gebeurt hier. Dit 'verschijnsel' doet zich voor sinds de jaarwisseling. Kampertemp 18-19.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:26
Vandaag voor het eerst de activatie van het electrisch verwarmingselement gezien. Ik heb een sparrow P60 voor het alleen verwarmen van het CV systeem. Hoe is dit bij jullie? Wat zijn de voorwaarden voor activatie?

Systeem draait prima met vandaag een COP van 3 dus vraag me af waarom het element geactiveerd moet worden. Kamertemp van 21 graden worden gehaald waarbij de sparrow niet meer dan 60% hoeft te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhS3ZGIRPnDXUBWYgmtGeeEHhwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPuMeiEQYeX1mwePAo0opd9l.png?f=fotoalbum_large

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Satefan
nogrid schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Hier hetzelfde beeld met BB: de afgelopen 24uur 26 defrosts van 10 minuten en run van 50 min. Vermogen kan max op 100% maar doet kort 84% (2,4kw in), en moduleert vervolgens tussen 57 en 72% (2-2,2 kw in). Ingestelde watertemp is 40 en wordt gehaald. BB kan zijn warmte makkelijk kwijt, gaat dus nooit in standbuy. Ra, ra, wat gebeurt hier. Dit 'verschijnsel' doet zich voor sinds de jaarwisseling. Kampertemp 18-19.
Waarom vraag je 40 graden? Hoe is deze ingesteld? Wat voor afgifte (vvw of radiatoren, indien vvw, wat voor verdeler?). Met hoeveel graden komt het water de BB weer terug in?

Satefan

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:09
Ik heb hier met de BB (FE) op radiatoren ongeveer elke 1 - 1,5 uur een defrost en dat gaat tot nog toe prima. Waar ik voorheen op zolder zat te vernikkelen (16-17 graden met een infrarood paneeltje, pure ellende) zit ik nu lekker in 22.8 graden te werken (ja: warme lucht stijgt duidelijk op ;)).

BB op de dakkapel en geen enkele resonantie. Wij zijn er echt heel blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY6mbY7sbWUPra-gnl1JUTiqK2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFtKBV3VeKo4iS1q1WVlUXUZ.png?f=fotoalbum_large

En aansturing op een eigen stooklijn die aangepast wordt op het moment dat de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat gehaald wordt (dus bij veel visite geen overshoot/zwetende mensen).

Dé ring is geprint maar ik ga nu ff niet het dak op 😄
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWUSAUXxuCXkqFAp0yiiyP4JEbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTUQSCm4SNd1UIr4xIBNlVWP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Gies123 op 06-01-2026 11:04 ]

Homevolt dashboard

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ulli2003 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:35:

[Afbeelding]

Dat lijkt me niet goed, post eens wat meer details van je setup.
Je zou in ieder geval de doel-temp van SWW eens op 50 kunnen zetten, eventueel met een boost vanuit de app. Als ie daar dan op staat gaat de WP in ieder geval niet steeds wisselen.

Maar vreemd dat ie zo veel/lang steeds wisselt tussen verwarmen en SWW.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Mausssie
Gies123 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:50:
Ik heb hier met de BB (FE) op radiatoren ongeveer elke 1 - 1,5 uur een defrost en dat gaat tot nog toe prima. Waar ik voorheen op zolder zat te vernikkelen (16-17 graden met een infrarood paneeltje, pure ellende) zit ik nu lekker in 22.8 graden te werken (ja: warme lucht stijgt duidelijk op ;)).

[Afbeelding]

En aansturing op een eigen stooklijn die aangepast wordt op het moment dat de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat gehaald wordt (dus bij veel visite geen overshoot/zwetende mensen).
Erg mooi dashboard, complimenten.
En een aansturing, waarbij de stookloon aangepast wordt is helemaal ideaal.

Zou toch geweldig zijn als Weheat beide zou kunnen implementeren.
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:29:
[...]
Wil je er 1 van mij ontvangen: Ik reken 7.50 euro voor het printen en versturen. Even via PB contact dan svp.
Goede service, ik geef het 5 sterren ! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqg36C5Cdj0DgzOxBKxJAAqopCM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ye1qFfloUhlFB8NfP699B2DJ.png?f=user_large
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Hij heeft een temperatuurmeter aan boord :-)
De vraag was of dat de 'Lucht In' is of dat er nog een is :'(

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mausssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Weet iemand hoe ik dat zou moeten instellen?
Afgelopen nacht al 2m3 gebruikt, puur voor het verwarmen. Blackbird heeft nog heel veel vermogen over.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wil de CV ketel toch minder vaak en snel laten bijspringen, dit is zonde.
Hier op het forum is wel eens gesuggereerd dat het misschien te maken heeft met een groot verschil tussen gevraagde temp en aanvoertemp, dus bijvoorbeeld vlak na een defrost. Staat je WP op OpenTherm (OT)? Een stooklijn kan soms rustiger zijn, dat zou je kunnen proberen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mausssie
Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Hier op het forum is wel eens gesuggereerd dat het misschien te maken heeft met een groot verschil tussen gevraagde temp en aanvoertemp, dus bijvoorbeeld vlak na een defrost. Staat je WP op OpenTherm (OT)? Een stooklijn kan soms rustiger zijn, dat zou je kunnen proberen?
Ik draai op stooklijn, vraagt nu ongeveer 29 graden.

In de grafiek hieronder kan je zien, dat bij de start van een defrost eigenlijk direct de cv-ketel bijschakeld. De temperatuur is dan nog amper gedaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKUs8IjRrEr-_K-P3hzk2EAYVkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIMLRyc7hPglBT7OsFUxhZod.png?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gies123 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:50:

[Afbeelding]

Dé ring is geprint maar ik ga nu ff niet het dak op 😄
[Afbeelding]
prachtig!

Ik had inderdaad ook stooklijn met aan/uit, maar kreeg toch onvoorspelbare runs (veel standby, afkoelend huis) met de lyric: Nu alleen stooklijn, maar van de week de houtkachel aan, dus toen inderdaad zweten! Ik hoop/verwacht dat de "cloud" thermostaat nog iets kan betekenen, anders moet ik toch voor een andere thermostaat (draadloos en wifi) gaan.

Overigens:
Vanmorgen vroeg, alles onder de sneeuw, helemaal stil buiten. Ik hoorde voor het eerste de blackbird; ik moest heel goed luisteren. Die pruttelt lekker door op 47% met ongeveer 4a5 defrosts per 24h. Nog geen spijt van de overstap.

Wise enough to play the fool

• Ulli2003
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Wat is de aanvoer-temp bij 100% belasting?

Instellen op stooklijn gaat helpen, maar daarvoor moet je nu wel een 'acceptabele' aanvoer-temp voeren. SWW verarmen moet gewoon prima kunnen, Hoe lang duurde een SWW run voorheen?
In december ca. 2 a 3 SWW-runs per 24 uur. Gemiddelde run 45 min. Hierbij wordt de doel T van 55 gr. behaald.
In januari ca. 12-20 SWW-runs per 24 uur. Gemiddelde run 40 min, maar doel T (55 gr) wordt NIET behaald.

Met betrekking tot Verwarmen Huis, hieronder de water temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZzMDBF40K5e-2yuV-R5kQxjOpM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uZBNkNOu8SX1Bgn51BNe4UZZ.png?f=user_large

• Satefan
Jpiek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Goede service, ik geef het 5 sterren ! :D

[Afbeelding]
Ik was even bij mijn eigen blackbird op het dak vanmorgen. Vannacht hoorde ik ook wat meer resonantie. De voorpoot was echt flink ingesneeuwd en er hing een ijspegel aan de ring en vast op de tegel.

Ik heb de ring wat hoger geplaatst, eens kijken hoe dat wil. Maar het is is toch wel een ontwerp-dingetje bij de BB. Wellicht tijd voor een verwarmde ring om de voorpoot :?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Ulli2003 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:33:
[...]

In december ca. 2 a 3 SWW-runs per 24 uur. Gemiddelde run 45 min. Hierbij wordt de doel T van 55 gr. behaald.
In januari ca. 12-20 SWW-runs per 24 uur. Gemiddelde run 40 min, maar doel T (55 gr) wordt NIET behaald.

Met betrekking tot Verwarmen Huis, hieronder de water temperatuur:

[Afbeelding]
Dat ziet er niet best uit.

Verschil in watertemp uit en huis in is enorm. Zit die sensor wel correct op leiding bevestigd of is het leidingwerk lang.
Delta T tussen en huis in en watertemp uit is ook vrij fors voor 28gr aanvoer.

Staan alle radatoren (inc themostaatknoppen) en vvw groepen open zonder zone-regeling?

SWW 2-3x per dag komt omdat jullie veel douchen of koelt het vat gewoon zo snel af? Wat er nu gebeurt klopt helemaal niet overigens.

-Stel het SWW schema eens handmatig in op 1x per dag
-Stel stooklijn in bij 9gr 28gr aanvoer en bij -20 28gr aanvoer

Kijk eens wat er gebeurt de komende uren. Overigens denk ik dat de rest ook gaat vragen om foto's van je installatie en vloerverwarmingsverdeler ;)

[ Voor 18% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2026 11:47 ]

• Ulli2003
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Dat ziet er niet best uit.

Verschil in watertemp uit en huis in is enorm. Zit die sensor wel correct op leiding bevestigd of is het leidingwerk lang.
Delta T tussen en huis in en watertemp uit is ook vrij fors voor 28gr aanvoer.

Staan alle radatoren (inc themostaatknoppen) en vvw groepen open zonder zone-regeling?

SWW 2-3x per dag komt omdat jullie veel douchen of koelt het vat gewoon zo snel af? Wat er nu gebeurt klopt helemaal niet overigens.

-Stel het SWW schema eens handmatig in op 1x per dag
-Stel stooklijn in bij 9gr 28gr aanvoer en bij -20 28gr aanvoer

Kijk eens wat er gebeurt de komende uren. Overigens denk ik dat de rest ook gaat vragen om foto's van je installatie en vloerverwarmingsverdeler ;)
Thanks.
Het leidingwerk tussen buiten-unit en binnen-unit is inderdaad lang (ca. 9-10 meter).
Alle radiatoren en vvw-groepen staan open.

Ik ben wat verder in de SWW-vraag gedoken en merk op dat in januari een periodieke kleine warm-water vraag is (ca. iedere 2 uur, van 4 minuten stipt; zelfs 's nachts), waarop de WP reageert om het SWW-water opnieuw te verwarmen.
Deze warm water vraag is NIET door het douchen en voor mij nog onduidelijk wat dit triggert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/983yur66HRifra3XaJpBxSPqdDg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d6H4HlzPJ8swkNJbsTCm5SJb.png?f=user_large

Ik ga het schema eens aanpassen en kijken wat gebeurt.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:13
Ulli2003 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Ik ben wat verder in de SWW-vraag gedoken en merk op dat in januari een periodieke kleine warm-water vraag is (ca. iedere 2 uur, van 4 minuten stipt; zelfs 's nachts), waarop de WP reageert om het SWW-water opnieuw te verwarmen.
Hoe kom je erbij dat dit door warmwater vraag wordt getriggerd? Bedoel je met "warm-water vraag" dat er getapt wordt; dus iets of iemand zet de warmwaterkraan aan en daardoor start de WP met SWW verwarmen?

Dat zie ik hier namelijk niet.

Bij daadwerkelijke vraag (tapmomenten) zie je namelijk de bottom temperatuur dalen en blijft de eerste tijd de top temp gelijk.

In jouw plaatje zie je duidelijk dat beiden even kort zakken, maar pas nadat het SWW bedrijf is gestart. Dat is dus geen tapmoment, maar wordt IMO veroorzaakt doordat de SWW pomp aan gaat en koud water dat in het (lange) circuit zit je vat in pompt. Dat koelt dan even kortstondig af, voordat het opwarmt door het warme water dat van de WP komt.

Desalniettemin is dit patroon wel heel vreemd, dus er is zeker wel iets aparts aan de hand hier.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Satefan
[...]

Het leidingwerk tussen buiten-unit en binnen-unit is inderdaad lang (ca. 9-10 meter).
Hoe is de isolatie buiten gedaan?

• Kirvis
Ik heb iets anders geks.

Onze Sparrow heeft al sinds 21 december geen Legionella run meer gedaan.

De run staat wel ingesteld in het schema, en ook in de settings JSON op de portal staat alles gewoon goed. Ook in de commissioning settings staat Legionella op "True".

Iemand enig idee wat ik nog meer kan checken?

Ik heb de installateur geprobeerd te bellen maar na 11 minuten in de wacht maar opgegeven. Dit lijkt me minder urgent dan een niet werkende installatie met dit weer.

Maar mocht iemand enig idee hebben of er nog iets is dat ik kan checken hier, dan hoor ik dat graag.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:10
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik was even bij mijn eigen blackbird op het dak vanmorgen. Vannacht hoorde ik ook wat meer resonantie. De voorpoot was echt flink ingesneeuwd en er hing een ijspegel aan de ring en vast op de tegel.

Ik heb de ring wat hoger geplaatst, eens kijken hoe dat wil. Maar het is is toch wel een ontwerp-dingetje bij de BB. Wellicht tijd voor een verwarmde ring om de voorpoot :?
Ik heb momenteel als 'test' een warmtelint in een cirkel om de voorpoot liggen, precies daar waar de ijspegels ontstaan. Als eerst handmatig bediend en zodra de resonantie kwam aangezet. In 2/3 minuten was het weg. Nu laat ik dit automatisch aan gaan voor X periode via HA als de status wijzigt naar ontdooien. Het lijkt heel aardig te werken, maar ik had nu alleen een lint van 2m snel ter beschikking dus heel fraai is het allemaal nog niet. Fraaist zou dan een lint zijn wat precies de juiste lengte heeft, in een kunststof plaatje geklikt kan worden en voeding via de BB krijgt. Het verbruik zou ik niks op tegen hebben als permanente oplossing, dat is zo weinig en maar voor een korte periode.

• orillion
[...]

Thanks.
Alle radiatoren en vvw-groepen staan open.

Deze warm water vraag is NIET door het douchen en voor mij nog onduidelijk wat dit triggert.

[Afbeelding]

Ik ga het schema eens aanpassen en kijken wat gebeurt.
Let erop dat huis-in alleen klopt bij CV bedrijf. Als SWW bezig is komt daar geen water langs en zakt die dus naar kamertemperatuur.

• 404NameNotFound
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:55
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Leuk om te horen dat de weldorpel zijn werk doet (ik voel een prijsverhoging aankomen).

Alle gekheid op een ijspegel. Als je zelf de mogelijkheid hebt om 3D te printen: https://www.thingiverse.com/thing:6996551.

Satefan
Bedankt voor het delen, iedere keer als het vriest, zoals ook deze dagen hoor en voel ik zware bromtrillingen afkomstig van de Blackbird op het dak. Ik ga er direct eentje printen en op een veiliger moment het dak op om deze weldorpel plaatsen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kirvis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:45:
Ik heb iets anders geks.

De run staat wel ingesteld in het schema, en ook in de settings JSON op de portal staat alles gewoon goed. Ook in de commissioning settings staat Legionella op "True".

Ik heb de installateur geprobeerd te bellen maar na 11 minuten in de wacht maar opgegeven. Dit lijkt me minder urgent dan een niet werkende installatie met dit weer.

Maar mocht iemand enig idee hebben of er nog iets is dat ik kan checken hier, dan hoor ik dat graag.
Als je de stroom er even afhaalt en er weer opdoet, is doorgaans de eerste actie een legionella run.
Heb je in de portal geen meldingen oid?

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:51
Vannacht en vanochtend is de Sparrow weer twee keer in stand-by gegaan na ontdooien. Verder geen nadelen daarvan. Ongeveer na elke 1:10 uur verwarmen moet ie ontdooien. Ik zie ook echt wel dat de inlaat wit is. Wat mij betreft is dit winterse weer in Nederland best uitzonderlijk en blijft mijn huis nog altijd op temperatuur en is de CV nog geen 1 keer dit seizoen aangesprongen. Voor een vrijstaande jaren 30 woning, ben ik zeer tevreden over de @Weheat Sparrow!

• Mausssie
Ludo69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:49:
Vannacht en vanochtend is de Sparrow weer twee keer in stand-by gegaan na ontdooien. Verder geen nadelen daarvan. Ongeveer na elke 1:10 uur verwarmen moet ie ontdooien. Ik zie ook echt wel dat de inlaat wit is. Wat mij betreft is dit winterse weer in Nederland best uitzonderlijk en blijft mijn huis nog altijd op temperatuur en is de CV nog geen 1 keer dit seizoen aangesprongen. Voor een vrijstaande jaren 30 woning, ben ik zeer tevreden over de @Weheat Sparrow!
Wat gebeurt er bij jou dan zodra je warmtepomp in standby gaat?
Je zegt de cv-ketel springt niet aan, dus je huis koelt dan af? Hoe krijg je de warmtepomp weer uit standby?

• Satefan
I.p. schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb momenteel als 'test' een warmtelint in een cirkel om de voorpoot liggen, precies daar waar de ijspegels ontstaan. Als eerst handmatig bediend en zodra de resonantie kwam aangezet. In 2/3 minuten was het weg. Nu laat ik dit automatisch aan gaan voor X periode via HA als de status wijzigt naar ontdooien. Het lijkt heel aardig te werken, maar ik had nu alleen een lint van 2m snel ter beschikking dus heel fraai is het allemaal nog niet. Fraaist zou dan een lint zijn wat precies de juiste lengte heeft, in een kunststof plaatje geklikt kan worden en voeding via de BB krijgt. Het verbruik zou ik niks op tegen hebben als permanente oplossing, dat is zo weinig en maar voor een korte periode.
Dit is wellicht een denkrichting? Even een ring maken met een groef en het lint er netjes omheen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrYYrubIEACMDsf0C9webn0kWHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DhWJcRj3GpOgHIvx3DmBgMgh.png?f=fotoalbum_large

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-01 19:37
Jules52 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:21:
[...]

Pomp draait inderdaad op max vermogen. Dat hoort ook zo indien setpoint niet gehaald wordt. Ik twijfel niet aan de werking van de pomp. Wel aan mijn buffervat. De CV in temp en WP retour zijn vrijwel gelijk en beiden ca. 7 graden lager dan WP uit. Zie foto. Ik vrees ook dat ons huis onvoldoende is geisoleerd om met deze watertemperaturen te werken. Een beter werkend buffervat zou echter wel helpen inderdaad. Ik ga maar weer eens met de installateur in conclaaf. [Afbeelding]
Toch nog een update: als kijk naar de instructie van Weheat dan zie ik dat WP Uit en CV In zijn aangesloten op de korte, Hot Water outlets en CV Retour en WP Retour op de lange, Cold Water Inlets. Bij mij is dit dus niet zo. De aansluitingen WP Uit & WP Retour zijn omgewisseld. Dan is het buffervat met zekerheid een sterke mixer. Ik ga de installateur vragen om dat te wijzigen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-j5tg_gBqjyGQUvtTi7RlsmgFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIKhDLVpvTuewuzmzdfZGDqZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Ludo69
Mausssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Wat gebeurt er bij jou dan zodra je warmtepomp in standby gaat?
Je zegt de cv-ketel springt niet aan, dus je huis koelt dan af? Hoe krijg je de warmtepomp weer uit standby?
Hij gaat uit zichzelf weer in de stand verwarmen. Het huis koelt zeker niet af. Alles is vloerverwarming en ik heb een buffervat van 50L. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_7do5MR-qzgo2PJzwdLvfFgItU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TfYmwcLbZb0jOanRkFvHxCFF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os7wNHUvq3egPk3QrQpA0QWu70M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hNNKjBRA8MKtW4kpsQKCtzTx.png?f=fotoalbum_large Wat die Glitch in de woonkamer temp is om 05:10u geen idee

• Gies123
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Dit is wellicht een denkrichting? Even een ring maken met een groef en het lint er netjes omheen maken.

[Afbeelding]
Gaaf idee. Dit warmtelintje in jouw (holle) ring leggen en de ijspegels smelten er zo vanaf!

Homevolt dashboard

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 14:05
Mg4gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Even geforceerd stoppen. Dan is de melding weg. Overigens, de WP is gewoon online.
Gewoon slordige code van de app.
Als je de portal opent, zie je dan in een flits ook de offline melding?
Zal dat de volgende keer even bekijken als die weer langer offline aangeeft.
Homeassistant had overigens ook geen data meer op dat moment alleen de laatste status....
Op dit moment zie ik geen flits als ik portal open.

• Satefan
Gies123 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Gaaf idee. Dit warmtelintje in jouw (holle) ring leggen en de ijspegels smelten er zo vanaf!
Zat ik ook aan te denken. Punt van aandacht is dat dit een drinkbakverwarmer is. Die staan meestal binnen. Voor deze toepassing moet de electra buiten kunnen blijven functioneren met regen etc. Ik denk niet dat deze dingen geschikt zijn hiervoor. Maar...ook dat is op te lossen lijkt me.

Edit: Langere kabel er aan zodat de adapter binnen in t stopcontact kan. De verlengkabel moet dan wel waterdicht zijn bij de aansluiting.

Edit2: En dan via HA en een smartplug het warmtelint inschakelen bij een Defrost? Of iedere etmaal een uurtje?

[ Voor 20% gewijzigd door Satefan op 06-01-2026 16:07 ]

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:12
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Waarom vraag je 40 graden? Hoe is deze ingesteld? Wat voor afgifte (vvw of radiatoren, indien vvw, wat voor verdeler?). Met hoeveel graden komt het water de BB weer terug in?

Satefan
Sorry, ben wat kort door de bocht. Hoekwoning 670m3, label A+, 500m3 meer dan 25 jaar verwarmd met muurverwarming, laatste 2 jaar door BB80FE solo, geen buffer, uiteraard open verdeler, geen verwarmingselement. SWW met 300l OSO op zonnepanelen (nu ff niet ;) ). Rest van de woning (verdieping+zolder) blijft zonder verwarming op gemiddeld 17gr. (verwarmde deel functioneert als serieuze thermische buffer). Uiteraard op stooklijn, waarbij af en toe moet worden getweakt. Ik snap al die defrosts niet, daar was vorig jaar serieus veel minder van. Sinds nieuwjaarsdag (ja echt) ziet de grafiek er duidelijk anders uit. Als uit de data niet blijkt dat in aanloop naar een defrost moment het vermogen-in toeneemt terwijl de Thuis-in vermindert, waarom dan een defrost. Delta T in/uit is 5-10, (Tin= 25-30) afhankelijk van de gevraagde watertemp (momenteel 31-35gr bij 9gr stooklijn).
Ter toelichting: door de jarenlange gebruiksexperience (vallen en opstaan) weet ik goed wat de energieinhoud van de muren is en hoe die reageren in verschillende weers/seizoensomstandigheden. Een stooklijntje is voor mij veel te weinig genuanceerd. Ik pas die geregeld zelf aan. Ik hoop nog steeds dat ik met WH intelligence van dat handwerk af ben, maar..... eerst zien dan geloven.

• Kirvis
Kirvis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:45:
Ik heb iets anders geks.

Volgens mij heb ik het gevonden, en is dit een duidelijke bug in de aansturing.

@Weheat, lezen jullie mee?

Wat was er aan de hand?
  • Legionella run stond ingesteld op zondag om 13 uur
  • Echter, bleek er ook nog een gewoon handmatig slot onder te zitten tussen 13 en 14 uur.
  • Dat zag je niet in de app, omdat in de UI van de app de legionella setting visueel vóór die van het normale SWW bedrijf word geplaatst
  • Die normale SWW setting heb ik gemaakt door een andere dag naar de zondag te kopiëren, volgens mij nadat ik de legionella start had ingesteld
  • Ik denk dus dat het systeem voorkeur gaf aan het normale timeslot ipv aan het legionella timeslot omdat ie later is aangemaakt in de settings
  • Dat betekent dus (vermoed ik) dat je op dit moment het legionella bedrijf kan uitschakelen door er een ‘normaal’ SWW slot overheen te plakken
  • Door de tijd van het legionella slot aan te passen in de app kwam het gewone SWW slot weer tevoorschijn en kon ik die verwijderen (zie screenshot hieronder)
Voor nu het legionella slot naar dinsdag 15 uur gezet en hij is nu net bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyxTZvRYaMlPPQreGH7yfn0Lm7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hm8lWfK8WS964kJ3kWXj8arS.png?f=fotoalbum_large

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08-01 16:43
Ludo69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:49:
Ik merk dit fenomeen ook regelmatig op. Iemand een idee waarom dit gebeurt?

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:08
Jules52 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Toch nog een update: als kijk naar de instructie van Weheat dan zie ik dat WP Uit en CV In zijn aangesloten op de korte, Hot Water outlets en CV Retour en WP Retour op de lange, Cold Water Inlets. Bij mij is dit dus niet zo. De aansluitingen WP Uit & WP Retour zijn omgewisseld. Dan is het buffervat met zekerheid een sterke mixer. Ik ga de installateur vragen om dat te wijzigen. [Afbeelding]
Nu vraag ik me toch het volgende af: mijn Weheat Sparrow heeft een 2-pijps buffer, maar wel een extra pomp (dus 3 pompen totaal, want ook SWW) en de buffer is niet in serie aangesloten maar parallel (dus wanneer de CV en de "AUX" pomp draaien gaat het water rechtstreeks naar de verwarming, de inlet van de buffer zit op een T-stuk tussen de CV-pomp en de AUX pomp in). Ik zie dit eigenlijk weinig hier voorbij komen, en mijn Sparrow draait uitstekend, zelfs met de -10 van vannacht. Is dit een bepaalde maatwerk afwijking van mijn installateur, of heeft Weheat ergens een soort handleiding/vuistregel wanneer je deze situatie wel/niet inzet?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:37
Jules52 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Toch nog een update: als kijk naar de instructie van Weheat dan zie ik dat WP Uit en CV In zijn aangesloten op de korte, Hot Water outlets en CV Retour en WP Retour op de lange, Cold Water Inlets. Bij mij is dit dus niet zo. De aansluitingen WP Uit & WP Retour zijn omgewisseld. Dan is het buffervat met zekerheid een sterke mixer. Ik ga de installateur vragen om dat te wijzigen. [Afbeelding]
Ben benieuwd hoe dat er thermodynamisch uitziet als de WP met 1,3m3 per uur staat te pompen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• orillion
Kirvis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Volgens mij heb ik het gevonden, en is dit een duidelijke bug in de aansturing.

@Weheat, lezen jullie mee?

Wat was er aan de hand?
  • Legionella run stond ingesteld op zondag om 13 uur
  • Echter, bleek er ook nog een gewoon handmatig slot onder te zitten tussen 13 en 14 uur.
  • Dat zag je niet in de app, omdat in de UI van de app de legionella setting visueel vóór die van het normale SWW bedrijf word geplaatst
  • Die normale SWW setting heb ik gemaakt door een andere dag naar de zondag te kopiëren, volgens mij nadat ik de legionella start had ingesteld
  • Ik denk dus dat het systeem voorkeur gaf aan het normale timeslot ipv aan het legionella timeslot omdat ie later is aangemaakt in de settings
  • Dat betekent dus (vermoed ik) dat je op dit moment het legionella bedrijf kan uitschakelen door er een ‘normaal’ SWW slot overheen te plakken
  • Door de tijd van het legionella slot aan te passen in de app kwam het gewone SWW slot weer tevoorschijn en kon ik die verwijderen (zie screenshot hieronder)
Voor nu het legionella slot naar dinsdag 15 uur gezet en hij is nu net bezig.

[Afbeelding]
Goed gevonden! Misschien werkt melden via de feedback knop in het portal betrouwbaarder.

• Ludo69
ItsjustaName schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Ik merk dit fenomeen ook regelmatig op. Iemand een idee waarom dit gebeurt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_7do5MR-qzgo2PJzwdLvfFgItU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TfYmwcLbZb0jOanRkFvHxCFF.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U21dknAg8wNjrKrx6pQXn8ZIR38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2417wA3AiILkw9Y7O9ILDZQ4.png?f=fotoalbum_large ik denk dat ik het heb gevonden. De buitentemperatuursensor van de sparrow wordt door de ontdooistand voor de gek gehouden. Dus lijkt mij dat deze tijdens de ontdooiing tijdelijk een softwarematige waarde moet aanhouden (30 minuten) van voor de start van de ontdooicyclus of na de ontdooicyclus. Daarmee zou het verholpen kunnen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Ludo69 op 06-01-2026 16:08 ]

• dwesterveld
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:17
Ik heb precies hetzelfde gedrag, maar dan met stooklijn. Dus daar ziet niet het verschil. Afgelopen nacht de compressor een stapje lager, waardoor af en toe de CV bij kwam, maar uiteindelijk blijkt dit goedkoper em stiller dan de volle bak warmtepomp om de gevraagde watertemp aan te maken.

• bvdsloot
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-01 16:38
@Weheat Ik heb mijn Weheat BB80 Full Electric met Tado Smart Thermostat V3 in de Weheat app weer teruggezet van OpenTherm naar Stooklijn (zonder aan/uit). De Weheat app toont nog wel steeds de actuele en gewenste kamertemperatuur (ontvangen via OpenTherm), maar deze zijn niet meer zichtbaar in de grafieken in de Weheat Portal (wel zichtbaar als de instelling OpenTherm is). Met name de actuele kamertemperatuur zou wel handig zijn, om daarmee de stooklijn eventueel bij te stellen. Kan deze weer toegevoegd worden aan de grafieken?
On another note, gebruikt de Blackbird deze temperatuur-info ook om de stooklijn te optimaliseren? Zou wel lekker zijn....

• Hidski
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07-01 14:14
Een korte vraag over de stooklijn. Deze ben ik aan het optimaliseren. Echter lijkt er een maximum te zitten op maximaal 35 graden 'gevraagde watertemperatuur'. Dit terwijl de 'opentherm-ketel aanvoertemperatuur' af en toe hoger is (wat goed is, want vloerverwarming heeft wel 40 graden nodig). Hieruit volgt de conclusie dat bij een hogere gevraagde temperatuur, de CV bijspringt en dat lijkt me ook logisch met deze temperaturen buiten.

Tegelijkertijd draait de Flint al de hele dag op 100% met alleen de uitzondering tijdens het ontdooien. Dat vraagt wel erg veel stroom naast het gas, 25 kWh voor alleen de hybride warmtepomp. In dit geval zou ik dus iets meer willen leunen op de CV, hoe krijg je dat voor elkaar?

• Pr088
  • Nu online
Hidski schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:
Een korte vraag over de stooklijn. Deze ben ik aan het optimaliseren. Echter lijkt er een maximum te zitten op maximaal 35 graden 'gevraagde watertemperatuur'. Dit terwijl de 'opentherm-ketel aanvoertemperatuur' af en toe hoger is (wat goed is, want vloerverwarming heeft wel 40 graden nodig). Hieruit volgt de conclusie dat bij een hogere gevraagde temperatuur, de CV bijspringt en dat lijkt me ook logisch met deze temperaturen buiten.

Tegelijkertijd draait de Flint al de hele dag op 100% met alleen de uitzondering tijdens het ontdooien. Dat vraagt wel erg veel stroom naast het gas, 25 kWh voor alleen de hybride warmtepomp. In dit geval zou ik dus iets meer willen leunen op de CV, hoe krijg je dat voor elkaar?
Bij een goed ingeregeld systeem zal je WP altijd zuiniger zijn dan je gasketel en waarschijnlijk ook goedkoper. In slechte omstandigheden haalt je WP waarschijnlijk nog wel een COP van meer dan 2 of 2,5.
Ga bij het vergelijken dus uit van de kWh's geleverde warmte (in de WeHeat app). Haal dat door een berekening heen om te kijken of gas daadwerkelijk goedkoper is.

Bijstellen, geen idee of het kan. Warmtepomp uitzetten en 100% fossiel gaan?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:59
Hidski schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:

Je vloerverwarming heeft 40 graden nodig? Wow...hier nog geen 30.
Maar het kan zijn dat er een max is ingesteld door de installateur; even bellen en navragen en/of aan laten passen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

Ik moet zeggen dat de BB het momenteeel heel behoorlijk doet, met/rond de kerstdagen haalde de BB de ingestelde temp. niet, (daarvóór stond hij op beperkt vermogen). Maar ook onbelemmerd haalde hij het niet en werd het huis maar krap aan warm (dwz op de gewenste kamertemp. écht koud is het niet geweest).

En nu met die barre sneeuw en kou 's nachts doet hij het best goed... Ok, hij werkt hard, maar toch...
Rond kerst was wel de gevoelstemperatuur erg laag, zou dat dan zoveel uitmaken ?

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Tijgerkracht schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Je vloerverwarming heeft 40 graden nodig? Wow...hier nog geen 30.
Maar het kan zijn dat er een max is ingesteld door de installateur; even bellen en navragen en/of aan laten passen.
Ik heb dit nu ook gemerkt. Hij staat rustig te draaien op 22% maar de woonkamer red het net niet tot 20c met deze koude dagen omdat de max water temp maar gaat tot 35c. Installateur gemaild (niet telefonisch bereikbaar in de middag..), we zullen zien. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad maar de -6 van vannacht vond hij niet leuk. Ik draai stooklijn maar de waarden aanpassen maakt niks uit. Vanavond maar even opentherm aanzetten om te kijken of dat iets doet.

Ik zou ook eens moeten denken aan gordijnen die ik 's nachts dicht kan doen. Ik heb heel veel ramen waar ik met deze dagen veel warmte verlies denk ik.

• Gies123
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Zat ik ook aan te denken. Punt van aandacht is dat dit een drinkbakverwarmer is. Die staan meestal binnen. Voor deze toepassing moet de electra buiten kunnen blijven functioneren met regen etc. Ik denk niet dat deze dingen geschikt zijn hiervoor. Maar...ook dat is op te lossen lijkt me.

Edit: Langere kabel er aan zodat de adapter binnen in t stopcontact kan. De verlengkabel moet dan wel waterdicht zijn bij de aansluiting.

Edit2: En dan via HA en een smartplug het warmtelint inschakelen bij een Defrost? Of iedere etmaal een uurtje?
Zeker! Warmtelint gewoon aansturen met HA of Homey. Zodra de status defrost is: lintje aan middels een slimme stekker. Mocht iemand geen HA/Homey hebben dan kan je met zo'n slimme stekker van Shelly ook een vast verwarmingsschema instellen.

Ik kan niet wachten op deze upgrade ;)

Homevolt dashboard

• Tijgerkracht
SiNisTrAD schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Ik heb dit nu ook gemerkt. Hij staat rustig te draaien op 22% maar de woonkamer red het net niet tot 20c met deze koude dagen omdat de max water temp maar gaat tot 35c. Installateur gemaild (niet telefonisch bereikbaar in de middag..), we zullen zien. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad maar de -6 van vannacht vond hij niet leuk. Ik draai stooklijn maar de waarden aanpassen maakt niks uit. Vanavond maar even opentherm aanzetten om te kijken of dat iets doet.

Ik zou ook eens moeten denken aan gordijnen die ik 's nachts dicht kan doen. Ik heb heel veel ramen waar ik met deze dagen veel warmte verlies denk ik.
Zet eens een thermometer op een laag tafeltje bij het raam (koudeval)....we hebben hier inmiddels alles 3-dubbel glas (was oud thermopane) en dat scheelt echt een bak.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Tijgerkracht schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Zet eens een thermometer op een laag tafeltje bij het raam (koudeval)....we hebben hier inmiddels alles 3-dubbel glas (was oud thermopane) en dat scheelt echt een bak.
ja zal het eens proberen. Ik heb een redelijk nieuw huis (2011) en nooit koud gehad met de CV dus zou op te lossen moeten zijn zonder al mijn ramen te vervangen. Vandaag is echt de eerste dag dat hij het niet haalt.

• Tijgerkracht
SiNisTrAD schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:35:
[...]

ja zal het eens proberen. Ik heb een redelijk nieuw huis (2011) en nooit koud gehad met de CV dus zou op te lossen moeten zijn zonder al mijn ramen te vervangen. Vandaag is echt de eerste dag dat hij het niet haalt.
Als je een warmtepomp plaatst en minimaal 3m2 trippel glas plaatst krijg je dubbele subsidie op het glas

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-01 22:04
Ondanks dat mijn BB P80 bijna helemaal ingesneeuwd was, werkte deze prima. Na het schoonmaken zag ik geen enkel verschil in de grafieken.
De kap werkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbwLyp8QgEs-mDo4Wb-dYiNYtok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsDXRcWveBz5T1rR6zbTcIx4.jpg?f=fotoalbum_large

De isolatie om de pijpen werkt ook prima, geen enkele dooi te zien.
Nu was dit ook wel een dubbele isolatie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjF49tRjMpCkTKIVT8bgQKnik6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p34tpAnQQbZ1S6VA2H2UYpG0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e17azXtqPJPoq8oiS4pzZ6Y6DnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SG0hQTdTtyWconDfXqcNdkWj.jpg?f=fotoalbum_large

Hier trouwens ook de door satefan geprinte rand, maar logisch, met dit weer en zoveel sneeuw word het moeilijk... (Mede mijn ontwerp trouwens ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door DjAntoon op 06-01-2026 18:31 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:08

Cybje

First Post!

Jpiek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:51:
Ik moet zeggen dat de BB het momenteeel heel behoorlijk doet, met/rond de kerstdagen haalde de BB de ingestelde temp. niet, (daarvóór stond hij op beperkt vermogen). Maar ook onbelemmerd haalde hij het niet en werd het huis maar krap aan warm (dwz op de gewenste kamertemp. écht koud is het niet geweest).

En nu met die barre sneeuw en kou 's nachts doet hij het best goed... Ok, hij werkt hard, maar toch...
Rond kerst was wel de gevoelstemperatuur erg laag, zou dat dan zoveel uitmaken ?
Met kerst waaide het harder op de meeste plekken, als ik mij goed herinner. Misschien verliest je woning dan vrij veel warmte, of heb heb je tocht. Ik heb een woning uit 1950 en heb wel wat tochtstrips en isolatie, maar alsnog merk ik wel dat ik flink harder moet stoken bij windkracht 5+. Dan is het huidige weer gunstiger.

Wat ruist er door het struikgewas

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:32
bvdsloot schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:57:
@Weheat Ik heb mijn Weheat BB80 Full Electric met Tado Smart Thermostat V3 in de Weheat app weer teruggezet van OpenTherm naar Stooklijn (zonder aan/uit). De Weheat app toont nog wel steeds de actuele en gewenste kamertemperatuur (ontvangen via OpenTherm), maar deze zijn niet meer zichtbaar in de grafieken in de Weheat Portal (wel zichtbaar als de instelling OpenTherm is). Met name de actuele kamertemperatuur zou wel handig zijn, om daarmee de stooklijn eventueel bij te stellen. Kan deze weer toegevoegd worden aan de grafieken?
On another note, gebruikt de Blackbird deze temperatuur-info ook om de stooklijn te optimaliseren? Zou wel lekker zijn....
Ik gebruik een temperatuurmeter via tuya. Dan kan ik terug kijken in de app , wat de temperatuur doet . Daarop kan ik dan weer bijsturen in mijn stooklijn.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:10
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Ik zat eerst ook aan deze te denken, maar de kabel was te kort en wilde niet direct buiten een voorziening gaan maken. Dus (tijdelijk) maar voor de 2m versie met nog een snoer aan gegaan. Die is wel wat dikker dan de voerbakkabel wat gevoelsmatig gunstiger is. Ik zal morgen proberen een foto te maken. Er bestaan ook dikke van 0,5m zag ik.

Die smartplug heb ik er nu tussen en die zet hem aan zodra er een defrost is en de buitentemperatuur onder de 0 graden.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:54
Stoker schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:16:
[...]

Jeetje, das niet best:)

Portal -->
Klant -->
selecteer pomp -->
en dan de 3e.

[Afbeelding]
@SiNisTrAD en @Hidski, goed om te weten: er is dus een Veiligheidstemperatuur die door de installateur kan worden ingesteld. Dit kan verklaren waarom je water niet boven een bepaalde temperatuur komt.

Op de waarde die de installateur in zijn app ziet, zit 5 graden marge (voor overshoot). Dus als jij 35 graden max water temperatuur krijgt (en je compressor draait nog niet op 100%), dan staat de Veiligheidstemperatuur in de app van de installateur op 40.

Hopelijk kunnen jullie wat met deze info. Het heeft mij recent geholpen :)
Cybje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:35:
[...]
Misschien verliest je woning dan vrij veel warmte, of heb heb je tocht. Ik heb een woning uit 1950 en heb wel wat tochtstrips en isolatie
Hoekhuis uit "59 en o.a. door een serre zo'n 30m2 glas (wel dubbel/HR++)
Dus ja, zeker omdat de serre op het westen zit...

• Pr088
  • Nu online
Ardano schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:03:
Ik snap natuurlijk dat het slim regelen van Weheat voor tweakers leuk is maar ik vraag mij wel af of het niet slimmer is om een warmtepomp gewoon 24/7 te laten draaien op de laagst mogelijke aanvoertemperatuur. Batterijen kosten niets meer tegenwoordig dus die paar uur dure stroom is makkelijk op de vangen als je bedenkt dat een warmtepomp misschien maar 300 watt gebruikt. Dat kun je zelfs opvangen met een stekkerbatterij. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan of je vaak thuis bent of niet.
Batterijen zijn inderdaad niet meer erg duur, maar wel een investering. Ik denk dat voor veel mensen het best gunstig kan zijn als WeHeat Intelligence wat rekening houdt met energieprijzen door bijvoorbeeld wat extra te stoken in goedkopere uren. Bij 300 W maakt dat niet zoveel uit, maar als het kouder is... Mijn warmtepomp draait nu rond het vriespunt op 1400W rond de 50%.

• STIMPPYYY
  • Nu online
Wel een dingetje dat mijn BB rond de 1,78-1.98kWh per uur aan energie verbruikt bij 90%. Kortom van de 3.1kWh gaat er in dat uur dus 1.1 of meer kWh ‘verloren’ die gebruikt moet worden om mijn woning te verwarmen aan randzaken zoals defrost? Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2026 19:49 ]

• Wolliewonka
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:46
Kreeg het niet warm in de serre en geprobeerd om geforceerd warmte er naartoe te krijgen door wat radiatoren dicht te zetten. Hierdoor had ik ook geen warmte naar boven.

Na onderzoek blijkt dat de retourleiding naar de warmtepomp is aangesloten op de aanvoerleiding van de installatie. M.a.w. water staat lekker rond te pompen naar de warmtepomp. Dit merkte ik niet omdat alles open stond. De aanvoer en retourleidingen komen via een kast naar buiten en hebben de verkeerde gepakt.

Beetje slordig van de installateur om niet goed de leidingen te checken of alles goed is aangesloten. Die maar even een bericht gestuurd. Kunnen ze ook gelijk naar het expansievat kijken.

• Pr088
  • Nu online
Wolliewonka schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:59:
Kreeg het niet warm in de serre en geprobeerd om geforceerd warmte er naartoe te krijgen door wat radiatoren dicht te zetten. Hierdoor had ik ook geen warmte naar boven.

Na onderzoek blijkt dat de retourleiding naar de warmtepomp is aangesloten op de aanvoerleiding van de installatie. M.a.w. water staat lekker rond te pompen naar de warmtepomp. Dit merkte ik niet omdat alles open stond. De aanvoer en retourleidingen komen via een kast naar buiten en hebben de verkeerde gepakt.

Beetje slordig van de installateur om niet goed de leidingen te checken of alles goed is aangesloten. Die maar even een bericht gestuurd. Kunnen ze ook gelijk naar het expansievat kijken.
Poeh... doffe ellende toch... :X
Sterkte!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:48:
Wel een dingetje dat mijn BB rond de 1,78-1.98kWh per uur aan energie verbruikt bij 90%. Kortom van de 3.1kWh gaat er in dat uur dus 1.1 of meer kWh ‘verloren’ die gebruikt moet worden om mijn woning te verwarmen aan randzaken zoals defrost? Of zie ik dat verkeerd?
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Waar haal je die 3.1 kWh vandaan?

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-01 19:43
thomk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Die temp zegt niet zoveel. Het gaat om het vermogen wat in je huis gaat. Die van mij komt niet boven de 30 bij koud weer. Ook al levert die maximaal vermogen. Als je een redelijke cop haalt dan is dan gaat het goed.
Je zou even kunnen checken wat je gas verbruik per dag was met deze temperaturem. Aantal m3 *8.8 en dat is dan het aantal Kwh per dag dat je warmtepomp moet leveren. Dat moet een beetje met elkaar overeen komen.
Ergens moet die warmte natuurlijk heen. Het meeste zal je huis in gaan. Maar misschien verdwijnt buiten een deel door slechte isolatie oid.
Het huis is niet briljant geïsoleerd, daar is zeker nog wat te halen, maar heb ook het idee dat de warmtepomp door de ontdooicycli niet zoveel vermogen levert. Als ik in de WeHeat app kijk zie ik gemiddeld ~75 kWh per dag, met een maximaal vermogen van 6~7 kW (en dat haalt ie ook). Dat zou dan overeenkomen met 8,5m3 gas per dag. De COP ligt rond de 3 en de compressor loopt veel boven de 95%.

Ik ben dus benieuwd of het apparaat zelf goed presteert (vandaar mijn vraag om de watertemperatuur) en of deze eigenlijk met de lage temperaturen nu niet voldoende energie kan leveren. Door overstap van energieleverancier kan ik helaas het verbruik van de vorige winter niet meer inzien :(

[ Voor 13% gewijzigd door Casteloni op 06-01-2026 20:15 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

DjAntoon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:29:
Ondanks dat mijn BB P80 bijna helemaal ingesneeuwd was, werkte deze prima. Na het schoonmaken zag ik geen enkel verschil in de grafieken.
De kap werkt!

[Afbeelding]

De isolatie om de pijpen werkt ook prima, geen enkele dooi te zien.
Nu was dit ook wel een dubbele isolatie...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier trouwens ook de door satefan geprinte rand, maar logisch, met dit weer en zoveel sneeuw word het moeilijk... (Mede mijn ontwerp trouwens ;) )
je hebt me geinspireerd: even de drone naar boven gestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyBIxi5I-9zMakwFlvIolpg-G80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yD0V8a10jyhCxueqsdaihnwq.jpg?f=fotoalbum_large

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:16
bvdsloot schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:57:
Even melden bij je installateur ?

• Satefan
Hier mijn BB in zijn natuurlijke habitat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD6iieX2v5zSbbWd-yPi44ogBoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkxI9147Qkt0htCRudfLPwon.jpg?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
  • Nu online
Casteloni schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Het huis is niet briljant geïsoleerd, daar is zeker nog wat te halen, maar heb ook het idee dat de warmtepomp door de ontdooicycli niet zoveel vermogen levert. Als ik in de WeHeat app kijk zie ik gemiddeld ~75 kWh per dag, met een maximaal vermogen van 6~7 kW (en dat haalt ie ook). Dat zou dan overeenkomen met 8,5m3 gas per dag. De COP ligt rond de 3 en de compressor loopt veel boven de 95%.

Ik ben dus benieuwd of het apparaat zelf goed presteert (vandaar mijn vraag om de watertemperatuur) en of deze eigenlijk met de lage temperaturen nu niet voldoende energie kan leveren. Door overstap van energieleverancier kan ik helaas het verbruik van de vorige winter niet meer inzien :(
Hier komt de BB80 niet boven de 33gr aanvoer met dit weer. Op maximaal vermogen. Heb vorig jaar de vvw waterzijdig ingeregeld zover mogelijk, maar merkte direct dat de aanvoertemp omhoog schoot bij dichtzetten van een aantal grote en langere groepen. Kortom, kleiner circuit en minder oppervlak te verwarmen. Logisch natuurlijk, maar wel goed om te weten dat er opzich met de installatie en WP niets mis is.

• Satefan
Casteloni schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Het valt me toch op dat er veel verschillen zijn tussen het energieverbruik van de BB. Hier komt de BB voor verwarmen zelden boven de 40%. Meestal tussen de 22% en de 38%. Binnen is het tussen de 21.5 graden en 22 graden. Ik ben juist bezig de stooklijn naar beneden te tweaker.

Verbruik per dag de afgelopen 1.5 week is 14 kWh (de BB draait 24 uur per dag door op de stooklijn). Als dan gemiddeldes lees van 75 kWh dan ben ik benieuwd wat dat kan zijn.

Uiteraard zijn er verschillen in installaties, woningen etc. Maar een factor 5 is toch erg veel? Ik zou dit graag willen uitdiepen om anderen aan een lager energie-verbruik te helpen.

M'n gevoel zegt me dat er ergens iets fundamenteels aan de hand is dan. Maar wat?

• orillion
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Het valt me toch op dat er veel verschillen zijn tussen het energieverbruik van de BB. Hier komt de BB voor verwarmen zelden boven de 40%. Meestal tussen de 22% en de 38%. Binnen is het tussen de 21.5 graden en 22 graden. Ik ben juist bezig de stooklijn naar beneden te tweaker.

Verbruik per dag de afgelopen 1.5 week is 14 kWh (de BB draait 24 uur per dag door op de stooklijn). Als dan gemiddeldes lees van 75 kWh dan ben ik benieuwd wat dat kan zijn.

Uiteraard zijn er verschillen in installaties, woningen etc. Maar een factor 5 is toch erg veel? Ik zou dit graag willen uitdiepen om anderen aan een lager energie-verbruik te helpen.

M'n gevoel zegt me dat er ergens iets fundamenteels aan de hand is dan. Maar wat?
Dat zal gaan over 75kWh warmte, niet elektriciteit mag ik hopen. Delen door de COP dus.

• STIMPPYYY
  • Nu online
[...]

Er zijn behoorlijk wat afhankelijkheden. Het valt mij nu wel op dat er toch ook een aantal mensen zijn die tegen precies het probleem aanlopen waar ik vorig jaar januari al tegenaan liep.
Maar hoe groot is bijvoorbeeld jouw leefruimte beneden?

• STIMPPYYY
  • Nu online
orillion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Dat zal gaan over 75kWh warmte, niet elektriciteit mag ik hopen. Delen door de COP dus.
Vorig jaar heb ik er dagen bij gehad van 75kWh per dag.
Gister hier trouwens 50kWh. Teller staat vandaag ook al op 40kWh (geleverde warmte 123kWh).

Overigens staat de LL WP ook bij te stoken op 40% met respectievelijk 0.3-0.4kWh per uur. Die haalt wel netjes een COP van 4,5 overigens. Het is binnen nu 20.6gr.

[ Voor 18% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2026 21:20 ]

• the noise
  • Laatst online: 22:09
dwesterveld schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:56:
Ik heb precies hetzelfde gedrag, maar dan met stooklijn. Dus daar ziet niet het verschil. Afgelopen nacht de compressor een stapje lager, waardoor af en toe de CV bij kwam, maar uiteindelijk blijkt dit goedkoper em stiller dan de volle bak warmtepomp om de gevraagde watertemp aan te maken.
Lager gezet ? Hoe dan?

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:54
Geluidsniveau aanpassen. Dan draait de compressor op een lager maximum
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Gister hier trouwens 50kWh. Teller staat vandaag ook al op 40kWh (geleverde warmte 123kWh).
Hier dit jaar 4 dagen tussen de 60 en 75. Maar hogere kamertemperatuur en gasverbruik was ook nooit mals (450m3 in een wintermaand)...

• Satefan
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Overigens staat de LL WP ook bij te stoken op 40% met respectievelijk 0.3-0.4kWh per uur. Die haalt wel netjes een COP van 4,5 overigens. Het is binnen nu 20.6gr.
Wait. What?

Er gaat 123 kWh de woning in via de WP, en er draait een LL WP naast. Met een cop van 4.5 is dat 37,8 kWh, dus in totaal 160 kWh in 24 uur. Dan moet er of iets fundamenteels niet kloppen in het systeem, of er is een enorm warmteverlies (maar dan nog). Die energie moet ergens heen lijkt me.

Dit is geen kritiek - ik probeer het te begrijpen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:37
Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:04:
[...]

Wait. What?

Er gaat 123 kWh de woning in via de WP, en er draait een LL WP naast. Met een cop van 4.5 is dat 37,8 kWh, dus in totaal 160 kWh in 24 uur. Dan moet er of iets fundamenteels niet kloppen in het systeem, of er is een enorm warmteverlies (maar dan nog). Die energie moet ergens heen lijkt me.

Dit is geen kritiek - ik probeer het te begrijpen.
gewoon flinke woning denk ik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Satefan
BarryH schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:15:
[...]

gewoon flinke woning denk ik
Bij 135 m3 gas per maand kom je omgerekend aan dezelfde warmtevraag. Dus flinke grote woning wellicht idd.

• plipo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:49
Hi allemaal,

Ik heb nog even een vraag en ben benieuwd naar jullie ervaring.

Sinds vlak voor kerst draait hier een Weheat Sparrow warmtepomp in een hybride opstelling. In overleg met de installateur is de configuratie zo ingesteld dat de CV-ketel niet bijspringt voor ruimteverwarming en alleen nog wordt gebruikt voor tapwater. De aanname was dat de warmtepomp dit zelfstandig zou moeten aankunnen. In theorie klopt dat, maar in de praktijk lijkt hij nu tegen zijn limieten aan te lopen.

Op basis van de data in de portal zie ik het volgende patroon:
-De warmtepomp gaat gemiddeld elke ±1,5 uur in ontdooimodus. In de afgelopen 24 uur is dat 18 keer gebeurd.
-Tijdens het ontdooien zakt de aanvoertemperatuur richting het huis fors, van circa 37–38 °C naar 26–27 °C.
-Daarna loopt de temperatuur weer op, maar komt niet hoger dan ongeveer 38 °C. Zodra dat punt bereikt is, start opnieuw een ontdooicyclus en zakt de temperatuur weer weg.

Als gevolg hiervan wordt de gevraagde ruimtetemperatuur van 20,5 °C in de woonkamer niet gehaald. De temperatuur blijft steken rond 19,8 °C. Dat is op zich leefbaar, maar dit baart me wel zorgen richting koudere buitentemperaturen.

Aanvullend:
-De compressor draait nagenoeg continu op 99%, behalve tijdens de ontdooicyclus.
-De thermostaat vraagt eigenlijk continu om 65 graden water, maar de watertempratuur (huis in) komt dus niet verder dan 38 graden
-Watertempratuur uit warmtepomp zit ongeveer op 40 graden. Tussen warmtepomp uit, en huis in zit dus ongeveer 2 graden verlies.

Ik heb screenshots uit de portal toegevoegd ter referentie.

Ter context, mijn situatie:

-Woning uit 1970, ca. 125 m² woonoppervlak
-Nageïsoleerd: spouwmuurisolatie, kruipruimte-isolatie, zoldervloer en dak geïsoleerd. HR+ glas
-Afgiftesysteem: radiatoren
-Honeywell Round, systeem draait op opentherm

Ik ben benieuwd of dit gedrag herkenbaar is, of dat dit wijst op een configuratie- of capaciteitsissue.

Screenshot 1 & 2
Elke +/- 1,5u een ontdooi sessie waar je de watertempratuur ziet kelderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42kNO3OKFDr7SphuUnXdmDIYp68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQExMuyK5oXpmigq3vEkdfE1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7XObDwAqB4mjFAhz3JTboAPZ0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAyxJPZ16qyJZvLCpT1vab0d.png?f=fotoalbum_large

Screenshot 3
Compressor continu op 99% behalve tijdens defrost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k--_7SwGxkTp4XsMx1h3DbRW9oM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8awx1b06UbrEKrEN9Q4ZRcD.png?f=fotoalbum_large

http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum

• RayDelft
Mausssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Een 50 liter buffervat van Weheat .

• RayDelft
[...]

Hoeveel m2 of m3 is jouw huis dan ? En welke temperatuur heb je in huis ? Want ik vind jouw verbruik en capaciteit erg laag .
Pagina: 1 ... 159 ... 162 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.