Hi allemaal,
Ik heb nog even een vraag en ben benieuwd naar jullie ervaring.
Sinds vlak voor kerst draait hier een Weheat Sparrow warmtepomp in een hybride opstelling. In overleg met de installateur is de configuratie zo ingesteld dat de CV-ketel niet bijspringt voor ruimteverwarming en alleen nog wordt gebruikt voor tapwater. De aanname was dat de warmtepomp dit zelfstandig zou moeten aankunnen. In theorie klopt dat, maar in de praktijk lijkt hij nu tegen zijn limieten aan te lopen.
Op basis van de data in de portal zie ik het volgende patroon:
-De warmtepomp gaat gemiddeld elke ±1,5 uur in ontdooimodus. In de afgelopen 24 uur is dat 18 keer gebeurd.
-Tijdens het ontdooien zakt de aanvoertemperatuur richting het huis fors, van circa 37–38 °C naar 26–27 °C.
-Daarna loopt de temperatuur weer op, maar komt niet hoger dan ongeveer 38 °C. Zodra dat punt bereikt is, start opnieuw een ontdooicyclus en zakt de temperatuur weer weg.
Als gevolg hiervan wordt de gevraagde ruimtetemperatuur van 20,5 °C in de woonkamer niet gehaald. De temperatuur blijft steken rond 19,8 °C. Dat is op zich leefbaar, maar dit baart me wel zorgen richting koudere buitentemperaturen.
Aanvullend:
-De compressor draait nagenoeg continu op 99%, behalve tijdens de ontdooicyclus.
-De thermostaat vraagt eigenlijk continu om 65 graden water, maar de watertempratuur (huis in) komt dus niet verder dan 38 graden
-Watertempratuur uit warmtepomp zit ongeveer op 40 graden. Tussen warmtepomp uit, en huis in zit dus ongeveer 2 graden verlies.
Ik heb screenshots uit de portal toegevoegd ter referentie.
Ter context, mijn situatie:
-Woning uit 1970, ca. 125 m² woonoppervlak
-Nageïsoleerd: spouwmuurisolatie, kruipruimte-isolatie, zoldervloer en dak geïsoleerd. HR+ glas
-Afgiftesysteem: radiatoren
-Honeywell Round, systeem draait op opentherm
Ik ben benieuwd of dit gedrag herkenbaar is, of dat dit wijst op een configuratie- of capaciteitsissue.
Screenshot 1 & 2
Elke +/- 1,5u een ontdooi sessie waar je de watertempratuur ziet kelderen.
Screenshot 3
Compressor continu op 99% behalve tijdens defrost