Als het past bij jouw huis: isolerende pliségordijnen. Ik heb hr++ glas maar het effect van deze gordijnen is nog aanzienlijk. Erover kan ik dan nog een vouwgordijn laten zakken maar dat doen we alleen als er een koude wind op staat.SiNisTrAD schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:56:
[...]
Ik heb dit nu ook gemerkt. Hij staat rustig te draaien op 22% maar de woonkamer red het net niet tot 20c met deze koude dagen omdat de max water temp maar gaat tot 35c. Installateur gemaild (niet telefonisch bereikbaar in de middag..), we zullen zien. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad maar de -6 van vannacht vond hij niet leuk. Ik draai stooklijn maar de waarden aanpassen maakt niks uit. Vanavond maar even opentherm aanzetten om te kijken of dat iets doet.
Ik zou ook eens moeten denken aan gordijnen die ik 's nachts dicht kan doen. Ik heb heel veel ramen waar ik met deze dagen veel warmte verlies denk ik.
Dat gaat wss wel goed, bij koudere temperaturen heb je minder of bijna geen defrosts. Anders kun je er nog een backup/booster element aan toevoegen en die laten ondersteunen tijdens de defrosts dan heb je minder warmteverlies uit de woning.plipo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:43:
Hi allemaal,
Ik heb nog even een vraag en ben benieuwd naar jullie ervaring.
Sinds vlak voor kerst draait hier een Weheat Sparrow warmtepomp in een hybride opstelling. In overleg met de installateur is de configuratie zo ingesteld dat de CV-ketel niet bijspringt voor ruimteverwarming en alleen nog wordt gebruikt voor tapwater. De aanname was dat de warmtepomp dit zelfstandig zou moeten aankunnen. In theorie klopt dat, maar in de praktijk lijkt hij nu tegen zijn limieten aan te lopen.
Op basis van de data in de portal zie ik het volgende patroon:
-De warmtepomp gaat gemiddeld elke ±1,5 uur in ontdooimodus. In de afgelopen 24 uur is dat 18 keer gebeurd.
-Tijdens het ontdooien zakt de aanvoertemperatuur richting het huis fors, van circa 37–38 °C naar 26–27 °C.
-Daarna loopt de temperatuur weer op, maar komt niet hoger dan ongeveer 38 °C. Zodra dat punt bereikt is, start opnieuw een ontdooicyclus en zakt de temperatuur weer weg.
Als gevolg hiervan wordt de gevraagde ruimtetemperatuur van 20,5 °C in de woonkamer niet gehaald. De temperatuur blijft steken rond 19,8 °C. Dat is op zich leefbaar, maar dit baart me wel zorgen richting koudere buitentemperaturen.
Aanvullend:
-De compressor draait nagenoeg continu op 99%, behalve tijdens de ontdooicyclus.
-De thermostaat vraagt eigenlijk continu om 65 graden water, maar de watertempratuur (huis in) komt dus niet verder dan 38 graden
-Watertempratuur uit warmtepomp zit ongeveer op 40 graden. Tussen warmtepomp uit, en huis in zit dus ongeveer 2 graden verlies.
Ik heb screenshots uit de portal toegevoegd ter referentie.
Ter context, mijn situatie:
-Woning uit 1970, ca. 125 m² woonoppervlak
-Nageïsoleerd: spouwmuurisolatie, kruipruimte-isolatie, zoldervloer en dak geïsoleerd. HR+ glas
-Afgiftesysteem: radiatoren
-Honeywell Round, systeem draait op opentherm
Ik ben benieuwd of dit gedrag herkenbaar is, of dat dit wijst op een configuratie- of capaciteitsissue.
Screenshot 1 & 2
Elke +/- 1,5u een ontdooi sessie waar je de watertempratuur ziet kelderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Screenshot 3
Compressor continu op 99% behalve tijdens defrost
[Afbeelding]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ik hoor de BB voor het eerst duidelijk vanuit huis, is dit het bekende probleem met de bevroren voorvoet? Hoe kom ik daar achter? Ik ben niet zo happig om nu 3 hoog op onze dakkapel te gaan kijken
Is er een veiligheids/max watertemperatuur ingesteld ? op Opentherm zou je veel hoger moeten kunnnen komen dan 38C.plipo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:43:
-Tijdens het ontdooien zakt de aanvoertemperatuur richting het huis fors, van circa 37–38 °C naar 26–27 °C.
-Daarna loopt de temperatuur weer op, maar komt niet hoger dan ongeveer 38 °C. Zodra dat punt bereikt is, start opnieuw een ontdooicyclus en zakt de temperatuur weer weg.
[...]
Aanvullend:
-De compressor draait nagenoeg continu op 99%, behalve tijdens de ontdooicyclus.
-De thermostaat vraagt eigenlijk continu om 65 graden water, maar de watertempratuur (huis in) komt dus niet verder dan 38 graden
-Watertempratuur uit warmtepomp zit ongeveer op 40 graden. Tussen warmtepomp uit, en huis in zit dus ongeveer 2 graden verlies.
Wat is je COP ?
2 graden verlies tussen Water uit en Huis in kan ook gewoon een meetfout zijn, je bent niet de enige met verschillen daarin. Huis in wordt op de buitenkant van de leiding gemeten.Verschil bij mij is 1,8C
Bij een Hybride ? Waarom niet de CV bij laten schakelen ?Djvdb schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:20:
[...]
Anders kun je er nog een backup/booster element aan toevoegen en die laten ondersteunen tijdens de defrosts dan heb je minder warmteverlies uit de woning.
Niet met dit weer. Wachten tot het weer het wel toelaat en de sneeuw en ijs weg is. DAn kun je pas kijken. Als die resoneert zal dat waarschijnlijk wel het issue zijn. Maar zal je toch moeten controleren naast de buiten unit. Maar met dit weer -> safery firstMitashi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:43:
Ik hoor de BB voor het eerst duidelijk vanuit huis, is dit het bekende probleem met de bevroren voorvoet? Hoe kom ik daar achter? Ik ben niet zo happig om nu 3 hoog op onze dakkapel te gaan kijken
Gesproken met de installateur en deze geeft aan dat er zeker geen veiligheid/max watertempratuur is ingesteld. Mijn bedenking was ook dat het echt wel hoger moet kunnen dan 38 graden.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Is er een veiligheids/max watertemperatuur ingesteld ? op Opentherm zou je veel hoger moeten kunnen komen dan 38C.
Wat is je COP ?
2 graden verlies tussen Water uit en Huis in kan ook gewoon een meetfout zijn, je bent niet de enige met verschillen daarin. Huis in wordt op de buitenkant van de leiding gemeten.Verschil bij mij is 1,8C
COP de afgelopen 3 dagen is 2,5 per dag. (zat in de week voor kerst nog boven de 4 maar kelderde toen snel)
http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum
Wij hebben ook dit soort cijfers in ons jaren 30 huis met steense muren (geen spouw). Voordeel is dat tov de situatie zonder WP veel bespaard en daarmee snel terugverdient (ong 4 jaar).Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:04:
[...]
Wait. What?
Er gaat 123 kWh de woning in via de WP, en er draait een LL WP naast. Met een cop van 4.5 is dat 37,8 kWh, dus in totaal 160 kWh in 24 uur. Dan moet er of iets fundamenteels niet kloppen in het systeem, of er is een enorm warmteverlies (maar dan nog). Die energie moet ergens heen lijkt me.
De BB80 is zo efficiënt dat verder isoleren qua kosten nooit financieel uitkomt. Ik verwacht 5000kwh (en ~50-100m3 gas) per jaar om het huis altijd op 20.5 te hebben.
Je moet er wat voor over hebben om in een oud huis te wonen!
Paar jaar geleden was het ook een keer koud en ik monitor al een paar jaar het totale verbruik, kwamen we boven de 20 m2 gas op een dag uit, dan zit je al snel op 180 kWh aan warmte.Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:04:
[...]
Wait. What?
Er gaat 123 kWh de woning in via de WP, en er draait een LL WP naast. Met een cop van 4.5 is dat 37,8 kWh, dus in totaal 160 kWh in 24 uur. Dan moet er of iets fundamenteels niet kloppen in het systeem, of er is een enorm warmteverlies (maar dan nog). Die energie moet ergens heen lijkt me.
Dit is geen kritiek - ik probeer het te begrijpen.
Deze week 35 kWh gemiddeld aan elektra voor de warmtepomp alleen en 120 kWh aan warmte geleverd per dag.
Totaal vebruiken we in huis gemiddeld 50 kWh per dag sinds half december.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Afgelopen nacht 1 stapje lager gezet op deze manier. Maakt qua defrosts niets uit; dezelfde intervallen in tijd.JeroenVerweij schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:27:
[...]
Geluidsniveau aanpassen. Dan draait de compressor op een lager maximum
Voor al de mensen die mijn situatie afgelopen dagen volgde, hierbij een update.
Sinds gistere merkte ik dat de temperatuur in huis begon te zakken naar 19 graden.
Vanochtend stond ik op en was het 18.2 graden, dan maar contact opgenomen met de leverancier.
Ik heb nu de stooklijn licht bijgesteld en ze hebben het stilteniveau aangepast maar ik heb nog steeds het gevoel dat er iets niet klopt met mijn WP. Als ik de situatie van collega tweaker hierboven zie met radiatoren en de WP draait op 99% dan moet mijn met VVW en bijna dezelfde isolatiegraad het toch veel beter doen?!
Ik heb in de periode afgelopen november op even koude dagen op veel minder vermogen moeten draaien..
Enkel en alleen de sneeuw kan toch niet zo een gigantische impact hebben.
Sinds gistere merkte ik dat de temperatuur in huis begon te zakken naar 19 graden.
Vanochtend stond ik op en was het 18.2 graden, dan maar contact opgenomen met de leverancier.
Ik heb nu de stooklijn licht bijgesteld en ze hebben het stilteniveau aangepast maar ik heb nog steeds het gevoel dat er iets niet klopt met mijn WP. Als ik de situatie van collega tweaker hierboven zie met radiatoren en de WP draait op 99% dan moet mijn met VVW en bijna dezelfde isolatiegraad het toch veel beter doen?!
Ik heb in de periode afgelopen november op even koude dagen op veel minder vermogen moeten draaien..
Enkel en alleen de sneeuw kan toch niet zo een gigantische impact hebben.
17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp
Ik zou werken aan iets meer isolatie (glas in de toekomst verbeteren?) ventilatoren op radiatoren zodat je aan 35graden meer dan zat hebt. Zie zelfbouw forum.plipo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Gesproken met de installateur en deze geeft aan dat er zeker geen veiligheid/max watertempratuur is ingesteld. Mijn bedenking was ook dat het echt wel hoger moet kunnen dan 38 graden.
COP de afgelopen 3 dagen is 2,5 per dag. (zat in de week voor kerst nog boven de 4 maar kelderde toen snel)
Kierdichting checken.
Ja ik ging er even vanuit dat dit een opstap naar FE was. Als je voor de toekomst hybride wil blijven dan zou ik gewoon lekker de CV bijschakelen. Zeker tijdens de defrosts, scheelt je ook rendement.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Bij een Hybride ? Waarom niet de CV bij laten schakelen ?
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Allemaal goede feedbackDegast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Ik zou werken aan iets meer isolatie (glas in de toekomst verbeteren?) ventilatoren op radiatoren zodat je aan 35graden meer dan zat hebt. Zie zelfbouw forum.
Kierdichting checken.
Ik heb recent al wat nieuwe radiatoren en twee Jaga Strada's via marktplaats opgepikt. Dit wil ik binnenkort installleren.
Kieren zal ik ook nog eens goed naar kijken!
http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum
Isolatie is altijd slim. Dat doe je, als je iets aanpakt, in 1 keer erg goed en ga je (het huis) wel 50+ jaar effect van hebben. Met oplopende energie prijzen (alleen al de inflatie) is dit altijd voordelig en slim.Elwin.92 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:37:
[...]
Wij hebben ook dit soort cijfers in ons jaren 30 huis met steense muren (geen spouw). Voordeel is dat tov de situatie zonder WP veel bespaard en daarmee snel terugverdient (ong 4 jaar).
De BB80 is zo efficiënt dat verder isoleren qua kosten nooit financieel uitkomt. Ik verwacht 5000kwh (en ~50-100m3 gas) per jaar om het huis altijd op 20.5 te hebben.
En denk eens aan toekomstige beprijzing in piek verbruik ed.
Ik kan me geen berekening voorstellen waarbij dit niet slim is. (Ja er is een grens aan hoe ver je moet gaan).
Ja, goed, als je rekent als onze gemeente " we investeren alleen als het in 7 jaar terugverdiend is" dan kan het lastig worden.
Update: gebeld met installateur en de temperatuur is nu verhoogd naar 50 (van 40). Ze moesten eerst kijken wat voor verdeler ik had zodat de buizen in de vloer niet zouden smelten. Er moest ook een warmtepomp update uitgevoerd worden. Ze hebben hem ook op opentherm gezet zodat ze kunnen monitoren. We gaan het zien.SiNisTrAD schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:56:
[...]
Ik heb dit nu ook gemerkt. Hij staat rustig te draaien op 22% maar de woonkamer red het net niet tot 20c met deze koude dagen omdat de max water temp maar gaat tot 35c. Installateur gemaild (niet telefonisch bereikbaar in de middag..), we zullen zien. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad maar de -6 van vannacht vond hij niet leuk. Ik draai stooklijn maar de waarden aanpassen maakt niks uit. Vanavond maar even opentherm aanzetten om te kijken of dat iets doet.
Ik zou ook eens moeten denken aan gordijnen die ik 's nachts dicht kan doen. Ik heb heel veel ramen waar ik met deze dagen veel warmte verlies denk ik.
Houdt er rekening mee dat Jaga s minder water bevatten. En iets sneller stromings geluiden geven. Je kunt er met ventilatie wel een boel vermogen uitpersen op lagere watertemperatuur.plipo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Allemaal goede feedback![]()
Ik heb recent al wat nieuwe radiatoren en twee Jaga Strada's via marktplaats opgepikt. Dit wil ik binnenkort installleren.
Kieren zal ik ook nog eens goed naar kijken!
Hoe hoger de stroming hoe zuiniger de warmtepomp want lagere doel temperatuur cv water en dus ook wat minder defrosten.
Laat "iets sneller" maar weg. MEt Jaga ga je sowieso stromingsgeluiden krijgen ervaar ik.Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Houdt er rekening mee dat Jaga s minder water bevatten. En iets sneller stromings geluiden geven. Je kunt er met ventilatie wel een boel vermogen uitpersen op lagere watertemperatuur.
Hoe hoger de stroming hoe zuiniger de warmtepomp want lagere doel temperatuur cv water en dus ook wat minder defrosten.
Onze Jaga's staan volledig open wanneer er warmtevraag is. Ja ik gebruik zone regeling niet ideaal voor de warmtepomp maar wel altijd constante temperaturen als die niet aan het ontdooien is.
Hoewel we een bypass hebben, de vloerverwarming altijd mee draait (iets geknepen op sommige groepen omdat het anders beneden een sauna wordt) hoor ik in 2 van de 6 ruimtes waar Jaga's hagen altijd irritant stromingsgeluid. Voetventielen volledig open, achter de radiatorknop op stand 6 dus maximale flow.
CV pomp snelheid al een stuk terug geschroefd door de installateur naar ±1.11.
Geen idee of het nog nut heeft om de bypass iets sneller te laten openen maar dat resulteert weer in een minder efficient systeem omdat die dan weer gelijk de aanvoer terug geeft naar de retour van de warmtepomp.
Ik lees vaak over problemen bij mensen waarbij de warmtepomp de gevraagde watertemperatuur niet haalt of waarbij de temperatuur flink inzakt na een defrost. Wat ik me dan afvraag: hebben deze mensen dan allemaal geen elektrisch verwarmingselement aangesloten?
Dit was bij mij een meerprijs van 600 euro en compenseerd mooi de terugval in watertemp.
Dit was bij mij een meerprijs van 600 euro en compenseerd mooi de terugval in watertemp.
Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L
Is wel een defrost feestje vandaag, maar gemiddelde COP over de dag nog steeds boven de 3.5 (full electric).
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Regel de druk over je Jaga s elders. Ik heb er om die reden een flow ventiel tussen gezet. Dan kon bij mij op 1 plek voor alle jaga's.Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Laat "iets sneller" maar weg. MEt Jaga ga je sowieso stromingsgeluiden krijgen ervaar ik.![]()
Onze Jaga's staan volledig open wanneer er warmtevraag is. Ja ik gebruik zone regeling niet ideaal voor de warmtepomp maar wel altijd constante temperaturen als die niet aan het ontdooien is.
Hoewel we een bypass hebben, de vloerverwarming altijd mee draait (iets geknepen op sommige groepen omdat het anders beneden een sauna wordt) hoor ik in 2 van de 6 ruimtes waar Jaga's hagen altijd irritant stromingsgeluid. Voetventielen volledig open, achter de radiatorknop op stand 6 dus maximale flow.
CV pomp snelheid al een stuk terug geschroefd door de installateur naar ±1.11.
Geen idee of het nog nut heeft om de bypass iets sneller te laten openen maar dat resulteert weer in een minder efficient systeem omdat die dan weer gelijk de aanvoer terug geeft naar de retour van de warmtepomp.
Er zijn er ook die ook onafhankelijk van druk een flow vasthouden.
Werkt goed, had ik al in tijd gasketel moeten doen. (En dan kun je eventueel naregelen met instellingen in Jaga ventielen.) Liever niet naregelen met de voetventielen.
Of misschien aansluiten met niet Jaga ventielen.
Wel lastig want zorgt voor nog meer flow via vloerverwarming. Optie is deur naar boven meer open laten. (Tsja)
Bypass gebruiken is helemaal zonde m.i.
Heb je een foto van dat flow ventiel hoe je dat in je systeem hebt zitten?Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Regel de druk over je Jaga s elders. Ik heb er om die reden een flow ventiel tussen gezet. Dan kon bij mij op 1 plek voor alle jaga's.
Er zijn er ook die ook onafhankelijk van druk een flow vasthouden.
Werkt goed, had ik al in tijd gasketel moeten doen. (En dan kun je eventueel naregelen met instellingen in Jaga ventielen.) Liever niet naregelen met de voetventielen.
Of misschien aansluiten met niet Jaga ventielen.
Wel lastig want zorgt voor nog meer flow via vloerverwarming. Optie is deur naar boven meer open laten. (Tsja)
Bypass gebruiken is helemaal zonde m.i.
Ik weet niet of ik dat in mijn leidingwerk krijg namelijk. Als die 2 Jaga;s die het meeste geluid geven al minder geluid geven ben ik al tevreden.
In de wasruimte staat die serieus te fluiten wanneer die open staat met weinig ander warmtevraag in de woning. Voordeel daarvan is deur dicht en het geluid is bijna weg. Ik doe de deur ook dicht in mijn slaapkamer maar helaas ik lig daar in de nachten dus fijn dat het stil is op de gang maar ik wil graag slapen zonder teveel bijgeluiden
Deze snap ik niet zo goed. Ik geloof dat je aangaf dat je boven radiatoren hebt? Dan neem ik aan dat je een mengkraan hebt op je VVW. Dan hoeft je max watertemp toch niet begrenst te worden?SiNisTrAD schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:06:
[...]
Update: gebeld met installateur en de temperatuur is nu verhoogd naar 50 (van 40). Ze moesten eerst kijken wat voor verdeler ik had zodat de buizen in de vloer niet zouden smelten. Er moest ook een warmtepomp update uitgevoerd worden. Ze hebben hem ook op opentherm gezet zodat ze kunnen monitoren. We gaan het zien.
Ok, best wel vergelijkbaar met hier dan, ik haal echter gewoon +45c watertemperatuur... Alleen de kerstdagen was het zo dat ik de ingestelde watertemp niet haalde...plipo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Gesproken met de installateur en deze geeft aan dat er zeker geen veiligheid/max watertempratuur is ingesteld. Mijn bedenking was ook dat het echt wel hoger moet kunnen dan 38 graden.
Doet/deed hij dat bij jou tussendoor wel ? Die themostaat gata was richting 65c vragen omdat hij je kamer niet op de gewesnte temperatuur krijgt en gaat gewoon steeds meer vragen denk ik..
Google op balanceer ventiel. Dan krijg je een beeld van hoe zo'n ding er uit ziet. Je hebt ze in verschillende soorten en maten. (Draad/knel/verschil in hoeveel water er door gaat)Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Heb je een foto van dat flow ventiel hoe je dat in je systeem hebt zitten?
Ik weet niet of ik dat in mijn leidingwerk krijg namelijk. Als die 2 Jaga;s die het meeste geluid geven al minder geluid geven ben ik al tevreden.
In de wasruimte staat die serieus te fluiten wanneer die open staat met weinig ander warmtevraag in de woning. Voordeel daarvan is deur dicht en het geluid is bijna weg. Ik doe de deur ook dicht in mijn slaapkamer maar helaas ik lig daar in de nachten dus fijn dat het stil is op de gang maar ik wil graag slapen zonder teveel bijgeluiden
Zoeits bedoel je?Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Google op balanceer ventiel. Dan krijg je een beeld van hoe zo'n ding er uit ziet. Je hebt ze in verschillende soorten en maten. (Draad/knel/verschil in hoeveel water er door gaat)
Same here. Vaak defrost en hij gaat flink aan de bak na de defrost. Nog niet eerder gezien dat er zoveel ingaand vermogen nodig is.Tijgerkracht schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:27:
Is wel een defrost feestje vandaag, maar gemiddelde COP over de dag nog steeds boven de 3.5 (full electric).
[Afbeelding]
Voor 600 euro had ik dat ook gedaanTasteless schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:25:
Ik lees vaak over problemen bij mensen waarbij de warmtepomp de gevraagde watertemperatuur niet haalt of waarbij de temperatuur flink inzakt na een defrost. Wat ik me dan afvraag: hebben deze mensen dan allemaal geen elektrisch verwarmingselement aangesloten?
WP trekt het nu wel, met de kerst net niet.
Een 'los' electrisch element in het systeem overweeg ik wel, moet ff zien wat dat kost en hoe aan te sluiten.
Je kunt het losse element in de compacte binnen unit aansluiten. Wel even opletten hoeveel kW die trekt.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Voor 600 euro had ik dat ook gedaanvan Hybride naar FE met nieuwe binnenunit en boilervat was ca 5000,= Nu voor nog geen 1700,= een electrische boiler.
Een 'los' electrisch element in het systeem overweeg ik wel, moet ff zien wat dat kost en hoe aan te sluiten.
Echter is de software veranderd van WeHeat waardoor die van ons dus niet werkt.
Je kon hem volgens mij instellen als schakelen om bij te verwarmen of als back uo. Bij ons doet die het nu dus niet wat ik erg vervelend vind.
Maar tot dusver nog niet nodig gehad gelukkig.
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon sturen via jouw domotica waar jij best wel onderlegd in bent
Met een Shelly of andere slimme schakelaar dat bij het niet halen van de gewenste temperatuur de heater aan gaat en ook weer uit wanneer de watertemperatuur weer gehaald is.
Ah, goede keus. Ik heb het ook gedaan. Weheat voor alleen het verwarmen van de CV met een binnenunit met electrisch verwarmingselement. Een aparte warmtepompboiler voor mijn tap water.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Voor 600 euro had ik dat ook gedaanvan Hybride naar FE met nieuwe binnenunit en boilervat was ca 5000,= Nu voor nog geen 1700,= een electrische boiler.
Een los electrisch element zou natuurlijk ook kunnen maar ik weet niet of je deze zo kunt programeren dat deze bij bijv een defrost automatisch inschakeld. Wellicht met temp sensor.
Schakelaar op de CV draadjes van de Binnenunit, als die aan gaat een andere schakelaar de verwarming aan laten zetten.Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon sturen via jouw domotica waar jij best wel onderlegd in bent
Met een Shelly of andere slimme schakelaar dat bij het niet halen van de gewenste temperatuur de heater aan gaat en ook weer uit wanneer de watertemperatuur weer gehaald is.
Ik overweeg zoiets en dan en electrische sfeerhaard in de voormalige openhaard te plaatsen
Ik heb een open verdeler op de vloerverwarming (aangesloten door dezelfde installateur) maar schijnbaar mag de afgifte temperatuur nooit hoger zijn dan 45c anders kan dit schade aan de vloer veroorzaken. https://www.vloerverwarmi...verdeler-vloerverwarming/Tasteless schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:38:
[...]
Deze snap ik niet zo goed. Ik geloof dat je aangaf dat je boven radiatoren hebt? Dan neem ik aan dat je een mengkraan hebt op je VVW. Dan hoeft je max watertemp toch niet begrenst te worden?
Boven inderdaad radiatoren maar nooit de verwarming aan eigenlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door SiNisTrAD op 07-01-2026 11:26 ]
Waterdamp haarden zijn erg mooi m.i. ook wel prijzig helaas. Die van ons heeft een electrische verwarming ook nog er in.(1000 of 2000 W) Die laten we eigenlijk altijd uit.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Schakelaar op de CV draadjes van de Binnenunit, als die aan gaat een andere schakelaar de verwarming aan laten zetten.
Ik overweeg zoiets en dan en electrische sfeerhaard in de voormalige openhaard te plaatsenHeeft weer een hoog tweakgehalte
Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Zijn er hier mensen die het elektrische backup element los gekoppeld hebben van de binnenunit en zelf (aangestuurd) schakelen? Dus niet het element wat eventueel in het boilervat zit. Ben wel benieuwd naar ervaringen en eventuele tips om rekening mee te houden.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Schakelaar op de CV draadjes van de Binnenunit, als die aan gaat een andere schakelaar de verwarming aan laten zetten.
Met een aantal grote verbruikers ben ik aan het puzzelen hoe ik alle pieken binnen mijn 3x25a aansluiting ga houden. 3kW vermogen reserveren voor de warmtepomp zelf is geen probleem maar daarboven op nog eens 3kW reserveren voor de BUH met de garantie dat geen andere grootverbruiker pieken is lastiger in mijn huishouden. Uiteraard kan het element in de BUH altijd in back-up/nood stand staan zodat hij nooit tegelijkertijd met de warmtepomp maximaal vermogen vraagt.
Wat wel eens handig zou kunnen zijn is een afsluiter/ventiel (met flinke doorlaat) die adh van temperatuur zelf meet of er een defrost bezig is en dan m'n hele niet! vloerverwarming systeem even afsluit.
Dat zou evenwicht boven/beneden ten goede komen. Zoals bij best wat huizen het geval zal zijn. Huizen met deels vloerverwarming.
Zoals schakeling van de zelfbouw ventilatie. (Misschien valt dat wel te koppelen basis is zelfde signaal moet alleen net anders).
De Jaga s die ventilatie hebben, daar gaat de ventilator wel uit. Dat helpt al wel wat.
Natuurlijk moet je volume wel in de gaten blijven houden.
Dat zou evenwicht boven/beneden ten goede komen. Zoals bij best wat huizen het geval zal zijn. Huizen met deels vloerverwarming.
Zoals schakeling van de zelfbouw ventilatie. (Misschien valt dat wel te koppelen basis is zelfde signaal moet alleen net anders).
De Jaga s die ventilatie hebben, daar gaat de ventilator wel uit. Dat helpt al wel wat.
Als je bij vorst / dit weer op 40% compressor max zit, dan is naar mijn idee de warmtepomp te zwaar bemeten voor jouw huis. Ik heb mijn BB P80, gisteren even op 100% gezien nu tussen 70 en 100%. Maar mijn huis is dan ook iets van 1000m3 / 250m2 (inpandige garage!)Satefan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:01:
[...]
Het valt me toch op dat er veel verschillen zijn tussen het energieverbruik van de BB. Hier komt de BB voor verwarmen zelden boven de 40%. Meestal tussen de 22% en de 38%. Binnen is het tussen de 21.5 graden en 22 graden. Ik ben juist bezig de stooklijn naar beneden te tweaker.
Verbruik per dag de afgelopen 1.5 week is 14 kWh (de BB draait 24 uur per dag door op de stooklijn). Als dan gemiddeldes lees van 75 kWh dan ben ik benieuwd wat dat kan zijn.
Uiteraard zijn er verschillen in installaties, woningen etc. Maar een factor 5 is toch erg veel? Ik zou dit graag willen uitdiepen om anderen aan een lager energie-verbruik te helpen.
M'n gevoel zegt me dat er ergens iets fundamenteels aan de hand is dan. Maar wat?
Hoe gaat dat dan in voor en najaar? Slaat hij dan niet veel af omdat hij onder de minimale compressor waarde komt?
Als ik de helft van het energieverbruik kan beperken scheelt dat mij 500€-600€ per jaar. 100 m2 aan voorzetwand gaat niet minder dan 10K kosten (en waarschijnlijk stuk meer). Oftewel financieel totaal niet interessant.Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Ik kan me geen berekening voorstellen waarbij dit niet slim is.
CPB kwam tot dezelfde conclusie in een onderzoek over de opbrengsten van isolatie en (hybride) WP.
Ik sta op het punt om over te gaan naar een WeHeat Blackbird P80 om zo van het gas af te kunnen. Ik twijfel echter behoorlijk over hoe de boel aangestuurd moet gaan worden; daar heb ik niet genoeg inzicht in, zeker ook omdat de installatie er nog niet is.
Het advies dat we tot nu toe hebben gekregen is om - als alles is geïnstalleerd - de vloerverwarming 'continu aan' te laten staan om een temperatuur van ca 20 graden aan te houden (en evt. 2 graden lager 's nachts). Dus, géén regeling op de vloerverwarming nodig (anders dan wellicht vanuit de warmtepompregeling zelf). Stellen we dat dan in via een regeling op de pomp (watertemperatuur), of via feedback van een thermostaat in een van de kamers met vloerverwarming?
Op dit moment hebben we een Evohome systeem dat een beetje extra warmte kan vragen voor een van de slaapkamers die nogal koud kan worden, 's nachts (zonder vloerverwarming). Een tijdsgebonden regeling voor die zone zou daar mooi zijn, ook als de warmtepomp er is.
Ik ben niet gebonden aan Evohome, omdat het op dit moment vrij beperkt gebruikt wordt in huis. Ook heb ik wel Home Assistant, maar ook (nog) niet in gebruik voor de verwarming in huis. Hebben jullie advies? Gewoon gaan en later uitzoeken? Tips over waar ik meer info kan vinden?
Bij voorbaat dank voor tips!
Het advies dat we tot nu toe hebben gekregen is om - als alles is geïnstalleerd - de vloerverwarming 'continu aan' te laten staan om een temperatuur van ca 20 graden aan te houden (en evt. 2 graden lager 's nachts). Dus, géén regeling op de vloerverwarming nodig (anders dan wellicht vanuit de warmtepompregeling zelf). Stellen we dat dan in via een regeling op de pomp (watertemperatuur), of via feedback van een thermostaat in een van de kamers met vloerverwarming?
Op dit moment hebben we een Evohome systeem dat een beetje extra warmte kan vragen voor een van de slaapkamers die nogal koud kan worden, 's nachts (zonder vloerverwarming). Een tijdsgebonden regeling voor die zone zou daar mooi zijn, ook als de warmtepomp er is.
Ik ben niet gebonden aan Evohome, omdat het op dit moment vrij beperkt gebruikt wordt in huis. Ook heb ik wel Home Assistant, maar ook (nog) niet in gebruik voor de verwarming in huis. Hebben jullie advies? Gewoon gaan en later uitzoeken? Tips over waar ik meer info kan vinden?
Ik heb hetzelfde probleem. Die van mij doet het nu niet maar ik wil hem graag als back up laten werken.Caayn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:24:
[...]
[...]
Zijn er hier mensen die het elektrische backup element los gekoppeld hebben van de binnenunit en zelf (aangestuurd) schakelen? Dus niet het element wat eventueel in het boilervat zit. Ben wel benieuwd naar ervaringen en eventuele tips om rekening mee te houden.
Met een aantal grote verbruikers ben ik aan het puzzelen hoe ik alle pieken binnen mijn 3x25a aansluiting ga houden. 3kW vermogen reserveren voor de warmtepomp zelf is geen probleem maar daarboven op nog eens 3kW reserveren voor de BUH met de garantie dat geen andere grootverbruiker pieken is lastiger in mijn huishouden. Uiteraard kan het element in de BUH altijd in back-up/nood stand staan zodat hij nooit tegelijkertijd met de warmtepomp maximaal vermogen vraagt.
Maar tijdens de test van de installateur deed die precies niks
Als je zelf een domotica hebt zoals HA kun je dit vrij gemakkelijk doen. Wel ervoor zorgen dat de schakelaars die je gebruikt wel zwaar genoeg uit zijn gevoerd anders fikt alsnog je schakelaar af. Even op het maximale vermogen letten dus.
Ik heb met onze laadpaal waarvan de load balancer niet werkte een aantal Shelly's op andere grootverbruikers op dezelfde fase toegepast waar nog niet zictbaar was in HA wanneer er vermogen getrokken werd.
Dus wat ik nu doe. Als de Wallbxo laad en de stroom op fase L3 komt boven de 24.5A ga dan uit. Ik heb een Shelly geplaatst op de sunshower. Wanneer die aan is gaat gelijk de Wallbox uit omdat anders sowieso boven de 25A gaat. (Hier ook 3x25A)
Dit kun je natuurlijk ook doen met de back up heater met de andere grootverbruikers. Als de heater aan gaat zet dan deze grootverbruikers uit als ze aan staa zodat er genoeg genoeg stroom beschikbaar is voor de fase waar de heater op staat.
Ik lees 3x je stukje maar snap hem niet. Wil je hem eens uitleggen?Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:28:
Wat wel eens handig zou kunnen zijn is een afsluiter/ventiel (met flinke doorlaat) die adh van temperatuur zelf meet of er een defrost bezig is en dan m'n hele niet! vloerverwarming systeem even afsluit.
Let op, mijn ervaring met EvoHome en een warmtepomp is dat het niet werkt, althans niet via de Aan/Uit regeling. EvoHome blijft je warmtepomp half uur aan, half uur uit sturen...en dat de hele dag.LdvM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:00:
Ik sta op het punt om over te gaan naar een WeHeat Blackbird P80 om zo van het gas af te kunnen. Ik twijfel echter behoorlijk over hoe de boel aangestuurd moet gaan worden; daar heb ik niet genoeg inzicht in, zeker ook omdat de installatie er nog niet is.
Ik zit hier op stooklijn (met een eigen regeling aan/uit via Home Assistant met shelly's, maar vergeet dat even).
In principe stooklijn en EvoHome regelt de aflsuiters naar de slaapkamers.
In 1 slaapkamers heb ik overigens de afsluiters eraf gehaald (staan nu altijd open).
2 andere slaapkamers (beide met 2 groepen staat er 1 altijd open en de ander via EvoHome).
Hierdoor kon de aanvoer temperatuur omlaag en nam de flow/debiet toe.
[ Voor 6% gewijzigd door Tijgerkracht op 07-01-2026 12:07 ]
Dank. Inderdaad een ander ding wat er bij ons in zit.
Maar het balanceer ventil zet je dus eigenlijk in serie naar je convector toe? Want bij ons komt de aanvoer binnen en takt af naar de 2 "probleem" convectoren, naar de bovenste verdieping en naar beneden.
De bypass hoeft er in theorie natuurlijk maar 1x in te zitten in een systeem
Gewoon 1 temperatuur instellen, geen nachtverlaging toepassen.LdvM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:00:
Wp lekker de hele dag door laten draaien.
Stooklijn of via open-therm
Precies. Dit doen en in de slaapkamer tijdens de hele koude dagen de radiator (gedeeltelijk) open zetten. In onze woning werkt dat met een Type 11 radiator en circa 29 graden aanvoer prima. Mijn vrouw vindt dat overigens geen reden om niet alsnog een kruikje te gebruiken201WD schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Gewoon 1 temperatuur instellen, geen nachtverlaging toepassen.
Wp lekker de hele dag door laten draaien.
Stooklijn of via open-therm
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat is inderdaad de richting die ik op wil gaan alleen wil ik dan het element in de BUH schakelen of eventueel loadbalancen mits dat mogelijk is. Maar dan zonder dat de weheat in storing schiet, of mijn installateur constant meldingen krijgt, omdat het element niet altijd zichtbaar is.Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Die van mij doet het nu niet maar ik wil hem graag als back up laten werken.
Maar tijdens de test van de installateur deed die precies niks![]()
Als je zelf een domotica hebt zoals HA kun je dit vrij gemakkelijk doen. Wel ervoor zorgen dat de schakelaars die je gebruikt wel zwaar genoeg uit zijn gevoerd anders fikt alsnog je schakelaar af. Even op het maximale vermogen letten dus.
Ik heb met onze laadpaal waarvan de load balancer niet werkte een aantal Shelly's op andere grootverbruikers op dezelfde fase toegepast waar nog niet zictbaar was in HA wanneer er vermogen getrokken werd.
Dus wat ik nu doe. Als de Wallbxo laad en de stroom op fase L3 komt boven de 24.5A ga dan uit. Ik heb een Shelly geplaatst op de sunshower. Wanneer die aan is gaat gelijk de Wallbox uit omdat anders sowieso boven de 25A gaat. (Hier ook 3x25A)
Dit kun je natuurlijk ook doen met de back up heater met de andere grootverbruikers. Als de heater aan gaat zet dan deze grootverbruikers uit als ze aan staa zodat er genoeg genoeg stroom beschikbaar is voor de fase waar de heater op staat.
Als ik, bijvoorbeeld, de ovens thuis ga schakelen en ze dus ineens uit gaan heb ik thuis ruzie
De loadbalancer van mijn laadpaal werkt top
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 07-01-2026 12:20 ]
Bij ons vergelijkbaar. Woning is wel kleiner (670m3, we verwarmen 500m3 met ltv, de rest blijft voldoende op temp door de thermische schil van de rest van de woning), maar vandaag watertemp bijna 40, wordt met 57% compressor steady gehouden. Na een defrost wel eerst tot 80% om op temp te komen. Tja wel ieder uur een defrost. Maar zeer verklaarbaar: google maar eens op de RV van deze maand en december '25, dat verklaart alles (in combinatie met het sneeuwpakket en de luchttemp). En wij hebben niet eens een elektrisch element of een buffervat..DjAntoon schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:37:
[...]
Als je bij vorst / dit weer op 40% compressor max zit, dan is naar mijn idee de warmtepomp te zwaar bemeten voor jouw huis. Ik heb mijn BB P80, gisteren even op 100% gezien nu tussen 70 en 100%. Maar mijn huis is dan ook iets van 1000m3 / 250m2 (inpandige garage!)
Hoe gaat dat dan in voor en najaar? Slaat hij dan niet veel af omdat hij onder de minimale compressor waarde komt?
Edit: als de BB met fors lager vermogen verwarmt, is het aantal defrosts dan ook niet een stuk lager? Zal wel een te simpele redenering zijn, maar ik ga dat de rest van de dag eens doen. Wordt vervolgd
[ Voor 8% gewijzigd door nogrid op 07-01-2026 13:46 ]
Hier wel, maar dat is de reden dat ik met LL bijverwarm. Die is veel efficienter dan een COP1 verwarmingselement. Dus laat ‘m mooi in backup staan.Tasteless schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:25:
Dit soort dagen zijn ook meer uitzondering dan regel.
Je kunt bepaalde grootverbruikers toch voorrang geven op de heater? En als je een Shelly op de draad van de binnenunit naar de heater plaatst ziet je installateur dat die heater wordt aangestuurd en jij kunt hem alsnog uitzetten.Caayn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:17:
[...]
Dat is inderdaad de richting die ik op wil gaan alleen wil ik dan het element in de BUH schakelen of eventueel loadbalancen mits dat mogelijk is. Maar dan zonder dat de weheat in storing schiet, of mijn installateur constant meldingen krijgt, omdat het element niet altijd zichtbaar is.
Als ik, bijvoorbeeld, de ovens thuis ga schakelen en ze dus ineens uit gaan heb ik thuis ruzieDe loadbalancer van mijn laadpaal werkt top
De installateur kan dan denk ik alleen een melding krijgen als de temperatuur achter blijft ondanks dat de heater wordt aangestuurd denk ik.
Dat wil ik inderdaad doen. Een schakelaar, zoals een Shelly, tussen de binnenunit en het elektrisch element. Ik wil niet dat het systeem hierdoor in storing schiet, misschien is dat een onterechte angst. Vandaar dat ik benieuwd was of er andere zijn die dit al gedaan hebben.Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Je kunt bepaalde grootverbruikers toch voorrang geven op de heater? En als je een Shelly op de draad van de binnenunit naar de heater plaatst ziet je installateur dat die heater wordt aangestuurd en jij kunt hem alsnog uitzetten.
De installateur kan dan denk ik alleen een melding krijgen als de temperatuur achter blijft ondanks dat de heater wordt aangestuurd denk ik.
De WP en de binnenunit zelf wil ik uiteraard niet aan/uit schakelen.
Die wil ik er juist wel bij hebben.... Liefst met twee schakelaars/stekkers, maar ws. zal ik wel moeilijk moeten doen met een IR zender. Meestal gaan dat soort kachels niet automatisch aan als je er stroom op zet..Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:18:
[...]
Waterdamp haarden zijn erg mooi m.i. ook wel prijzig helaas. Die van ons heeft een electrische verwarming ook nog er in.(1000 of 2000 W) Die laten we eigenlijk altijd uit.
Ik moet alleen nog aan de WAF werken voor zo'n "Nep open haard"...
Heeft iemand met Tado V3+ icm een Weheat warmtepomp al eens de Flow Temperature Optimization feature geprobeerd? Werkt dat een beetje goed en luistert de Weheat netjes naar de aanvoertemperatuur die Tado doorgeeft op dat moment?
Ik heb 'm nu op stooklijn staan, maar merk met de harde wind (windstoten tot 70 km/u) en de lage temperatuur dat de kamers echt niet meer op temperatuur komen. Ik zit er ruim 1 graad onder en dat voelt oncomfortabel. Deze stooklijn functioneert 90% van de tijd perfect, dus als ik 'm aanpas dan zit ik in essentie bijna continu te warm te stoken.
Ik heb 'm nu op stooklijn staan, maar merk met de harde wind (windstoten tot 70 km/u) en de lage temperatuur dat de kamers echt niet meer op temperatuur komen. Ik zit er ruim 1 graad onder en dat voelt oncomfortabel. Deze stooklijn functioneert 90% van de tijd perfect, dus als ik 'm aanpas dan zit ik in essentie bijna continu te warm te stoken.
Wat ruist er door het struikgewas
Neen werkt niet. Als je de stroom eraf hebt en je zet hem aan gaat die naar de standby modus. Ik moet met de hand op het knopje klikken om de sfeerstand aan te zetten. Zou wel een leuke feature zijn als het licht van het "vuur" rood oplicht wanneer die staat te verwarmen en blauw wordt bij een ontdooi cyclusJpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Die wil ik er juist wel bij hebben.... Liefst met twee schakelaars/stekkers, maar ws. zal ik wel moeilijk moeten doen met een IR zender. Meestal gaan dat soort kachels niet automatisch aan als je er stroom op zet..
En nu weer on topic
Waar staat Flow Temperature Optimizatio in de app?Cybje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:40:
Heeft iemand met Tado V3+ icm een Weheat warmtepomp al eens de Flow Temperature Optimization feature geprobeerd? Werkt dat een beetje goed en luistert de Weheat netjes naar de aanvoertemperatuur die Tado doorgeeft op dat moment?
Ik heb een V3+ maar ik draai nu op stooklijn en alleen aan het begin en einde op Opentherm.
Wel heb ik in de app de aanvoer temperatuur terug gezet op max 30 graden in de Tado app.
Ik merk alleen dat op Opentherm de watertemperatuur al snel richting die 30 graden gaat omdat Tado het snel op temperatuur wilt krijgen. Ik zou liever zien dat die laag begint en na een X tijd meet of dit de gewenste temperatuur haalt en als dit niet zo is dan pas de temperatuur opschroeft. Nu doet die het andersom waardoor de WeHeat regelmatig in standy gaat omdat de retour temperatuur te hoog is.
In in back-up/nood stand schiet dan misschien z'n doel voorbij ? En anders wordt het toch iets van domotica, of load balanceers afhankelijk van wat je andere piek(!)verbruikers zijn...Caayn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:24:
[...]
'k zou bijna zeggen stooklijn tbv VVW, allen weet ik niet wat die gaat doen als je 'boven' bij open zet. Boven zou ik met een slimme radatorknop doen die je met HA open/dicht zet ofzo... Tenminste, geen idee of Evohome iets van een tijdsregeling heeft..LdvM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:00:
Dank! Ik zat aan iets dergelijks te denken. Stooklijn bepaalt (als ik het goed heb) de temperatuur van het water aan de hand van der buitentemperatuur. Die zo inregelen dat het binnen met de vloerverwarming 'comfortabel' blijft. En dan met EvoHome de TRVs bedienen.Tijgerkracht schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Let op, mijn ervaring met EvoHome en een warmtepomp is dat het niet werkt, althans niet via de Aan/Uit regeling. EvoHome blijft je warmtepomp half uur aan, half uur uit sturen...en dat de hele dag.
Ik zit hier op stooklijn (met een eigen regeling aan/uit via Home Assistant met shelly's, maar vergeet dat even).
In principe stooklijn en EvoHome regelt de aflsuiters naar de slaapkamers.
In 1 slaapkamers heb ik overigens de afsluiters eraf gehaald (staan nu altijd open).
2 andere slaapkamers (beide met 2 groepen staat er 1 altijd open en de ander via EvoHome).
Hierdoor kon de aanvoer temperatuur omlaag en nam de flow/debiet toe.
Maar begrijp ik het nou goed dat je EvoHome dus niet gebruikt om de warmtepomp aan te sturen? Alleen om de TRVs open/dicht te zetten op basis van de zone temperatuur?
Wat is dat toch met wederhelften die het chronisch koud hebben ?Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:16:
Mijn vrouw vindt dat overigens geen reden om niet alsnog een kruikje te gebruiken
Precies. Bij mij 1 voor voor 5 kamers op de verdiepingen. (Afhankelijk hoeveelheid convectoren de doorlaat kiezen).Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Dank. Inderdaad een ander ding wat er bij ons in zit.
Maar het balanceer ventil zet je dus eigenlijk in serie naar je convector toe? Want bij ons komt de aanvoer binnen en takt af naar de 2 "probleem" convectoren, naar de bovenste verdieping en naar beneden.
De bypass hoeft er in theorie natuurlijk maar 1x in te zitten in een systeem
Die van ons is dusdanig slim dat ik een app heb. Dan kun je dus ook aan HA of Homey hangen waarschijnlijk.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Die wil ik er juist wel bij hebben.... Liefst met twee schakelaars/stekkers, maar ws. zal ik wel moeilijk moeten doen met een IR zender. Meestal gaan dat soort kachels niet automatisch aan als je er stroom op zet..
Maar dus best prijzig als nadeel.
Vind het net zo mooi nep als gashaard. Wel andere warmte. Maar evt ook met discolampen... Denk niet dat de WAF daar beter van wordt.
Oke. Enige wat ik kan doen is dit tussen de leiding zetten die naar de vloerverwarming en deze 2 convectoren gaan. De aftakking van de hoofdleiding naar de convectoren kom ik helaas niet bij.Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:16:
[...]
Precies. Bij mij 1 voor voor 5 kamers op de verdiepingen. (Afhankelijk hoeveelheid convectoren de doorlaat kiezen).
Ik weet niet of dit een probleem zal geven voor de vloerverwarming met het waterzijdige inregelen en of deze dan te weinig opbrengst geeft door het ventiel.
Ja in de basis wel...LdvM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:04:
[...]
Dank! Ik zat aan iets dergelijks te denken. Stooklijn bepaalt (als ik het goed heb) de temperatuur van het water aan de hand van der buitentemperatuur. Die zo inregelen dat het binnen met de vloerverwarming 'comfortabel' blijft. En dan met EvoHome de TRVs bedienen.
Maar begrijp ik het nou goed dat je EvoHome dus niet gebruikt om de warmtepomp aan te sturen? Alleen om de TRVs open/dicht te zetten op basis van de zone temperatuur?
Heb wel een Shelly op de EvoHome zitten, dus ik weet wanneer EvoHome Aan/Uit stuurt en of er dus uberhaupt warmte vraag is. Dat gebruik ik dan in Home Assistant om de warmtepomp aan te sturen.
Maar onder de 5 graden blijft ie dus gewoon aan.
Ter info, het schakelcontact van EvoHome (en ja ik heb de laatste firmware voor warmtepompen).
[ Voor 15% gewijzigd door Tijgerkracht op 07-01-2026 13:23 ]
Nee dat zou ik niet doen. Want je vloerverwarming wil je niet mee knijpen. Op de retour van die 2 convectoren misschien optie.Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Oke. Enige wat ik kan doen is dit tussen de leiding zetten die naar de vloerverwarming en deze 2 convectoren gaan. De aftakking van de hoofdleiding naar de convectoren kom ik helaas niet bij.
Ik weet niet of dit een probleem zal geven voor de vloerverwarming met het waterzijdige inregelen en of deze dan te weinig opbrengst geeft door het ventiel.
Ik heb sinds bijna een maand een FE Blackbird, en die stuur ik OT aan met Evohome via de OT R8810A RF module. Dat draait tot nu toe heel aardig moet ik zeggen.LdvM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:04:
[...]
Dank! Ik zat aan iets dergelijks te denken. Stooklijn bepaalt (als ik het goed heb) de temperatuur van het water aan de hand van der buitentemperatuur. Die zo inregelen dat het binnen met de vloerverwarming 'comfortabel' blijft. En dan met EvoHome de TRVs bedienen.
Ik heb een goed geïsoleerd huis, met VVW op de BG, en T21 radiatoren op de verdieping, en een onverwarmde zolder. De BB draait volcontinu, nog niet op de max. en houdt ook het SWW en de defrosts bij tot nu toe.
Mocht het kouder worden en/of harder gaan waaien, kan het zijn dat het thermische vermogen tekort schiet, maar dan kan de BUH nog bijspringen, al staat die nu nog op backup ipv boost...
Al met al is het denk ik vooral afhankelijk van jouw zeer specifieke situatie, welke aansturing het beste werkt. Maar Evohome *kan* dus wel werken als primaire/enige aansturing van een WeHeat WP installatie...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dat klinkt interessant! Ik neem aan dat je met 'een Shelly' een sensor bedoelt die te op een of andere manier gekoppeld hebt aan de EvoHome (de 'pomp-relais', de BDR-91?) en dat terugstuurt naar HA om vervolgens de stooklijn (?) aan te passen en toch warmer water te regelen? Hoe voorkom je dan oververhitting in zones zonder TRVs, maar met 'altijd-aan' vloerverwarming?Tijgerkracht schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:21:
[...]
Ja in de basis wel...
Heb wel een Shelly op de EvoHome zitten, dus ik weet wanneer EvoHome Aan/Uit stuurt en of er dus uberhaupt warmte vraag is. Dat gebruik ik dan in Home Assistant om de warmtepomp aan te sturen.
Maar onder de 5 graden blijft ie dus gewoon aan.
Ter info, het schakelcontact van EvoHome (en ja ik heb de laatste firmware voor warmtepompen).
[Afbeelding]
Overigens had ik begrepen dat de WeHeat pompen niet te regelen zouden zijn met HA, maar dat dat alleen zou kunnen via de WeHeat app...?
Maar, dit is verder fine-tuning van het systeem, denk ik. (?)
Sorry voor de vragen, maar dit is wel heel informatief. Dank daarvoor!
Onder Settings, bij de Skills zoals Auto-Assist, Geofencing, etc.Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Waar staat Flow Temperature Optimizatio in de app?
Ik heb een V3+ maar ik draai nu op stooklijn en alleen aan het begin en einde op Opentherm.
Wel heb ik in de app de aanvoer temperatuur terug gezet op max 30 graden in de Tado app.
Ik merk alleen dat op Opentherm de watertemperatuur al snel richting die 30 graden gaat omdat Tado het snel op temperatuur wilt krijgen. Ik zou liever zien dat die laag begint en na een X tijd meet of dit de gewenste temperatuur haalt en als dit niet zo is dan pas de temperatuur opschroeft. Nu doet die het andersom waardoor de WeHeat regelmatig in standy gaat omdat de retour temperatuur te hoog is.
In essentie stel je daar de aanvoertemperatuur in. En met inschakelen van "Automated optimization" doet hij dat variabel op basis van een aantal factoren. Ik zit zelf nu op een aanvoer van 41 graden Celsius bij 0 graden Celsius (radiatoren/oud huis), wat normaliter voldoende is, maar vandaag echt niet. Kamers die 19 graden moeten zijn, zitten nu op 17,5~18,0.
Met Opentherm zie ik ook dat hij op een veel te hoge aanvoer verwarmt, zelfs met zacht weer. Heb zelfs wel eens gezien dat de Weheat op 50 graden gaat draaien, terwijl op een stooklijn hij het op 35 graden prima haalt.
Weet iemand wanneer een ontdooicyclus triggert? Is dit enkel in functie van de buitensensor of zijn er nog factoren die bijdragen aan de trigger?
Compressor inlet en outlet temperatuurItsjustaName schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:01:
Weet iemand wanneer een ontdooicyclus triggert? Is dit enkel in functie van de buitensensor of zijn er nog factoren die bijdragen aan de trigger?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Bedankt voor je antwoord, kan je nog iets verder toelichten?
Waarschijnlijk triggert een bepaalde inlet temperatuur als die lager gaat dan x maar gaat hij dan ook nog kijken naar een verschil tussen de beiden? Of is het eerder als inlet temperatuur zakt naar bepaald trigger punt en de temperatuur outlet moet ook stijgen om de gevraagde temperatuur te blijven behalen dan ontdooicyclus?
Neen helaas. De splitsing zit precies onder een dorepl van de CV ruimte en daarna ligt er een visgraad vloer. Ik denk niet dat ik die eruit kan slopen. Ik kan natuurlijk wel weer de vloerverwarming verder open zetten als het ventiel er tussen zit.Degast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:23:
[...]
Nee dat zou ik niet doen. Want je vloerverwarming wil je niet mee knijpen. Op de retour van die 2 convectoren misschien optie.
Ik baal wel van dat geluid van de Jaga's. Er hangen al vrij forse in beide kamers 200cm en 160cm T20. Ik ben bijna geneigd om daar T21 op te hangen om nog maar net wat meer volume te krijgen maar die dingen zijn echt kostbaar en worden bijna niet aangeboden op marktplaats.
Misschien toch de CV pomp nog iets terug laten schroeven van 1.11 naar 1.05. Zal ik denk ik wel moeten gaan werken met iets hogere aanvoer temperaturen. Jammer dat WeHeatt dit niet dynamische kan maken dat als ze merken dat er genoeg flow is de pomp opschroeven en weer naar beneden wanneer er weinig vraag is...
Ik zie dat bij mij niet staan.Cybje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:41:
[...]
Onder Settings, bij de Skills zoals Auto-Assist, Geofencing, etc.
In essentie stel je daar de aanvoertemperatuur in. En met inschakelen van "Automated optimization" doet hij dat variabel op basis van een aantal factoren. Ik zit zelf nu op een aanvoer van 41 graden Celsius bij 0 graden Celsius (radiatoren/oud huis), wat normaliter voldoende is, maar vandaag echt niet. Kamers die 19 graden moeten zijn, zitten nu op 17,5~18,0.
Met Opentherm zie ik ook dat hij op een veel te hoge aanvoer verwarmt, zelfs met zacht weer. Heb zelfs wel eens gezien dat de Weheat op 50 graden gaat draaien, terwijl op een stooklijn hij het op 35 graden prima haalt.
Maar ik draai op stooklijn dus ik vermoed dat de WeHeat hier sowieso niet naar kijkt?
Ik vind Tado te onrustig om altijd op Opentherm te draaien vandaar alleen begin en eind stookseizoen. anders gaat die bij stooklijn soms niet aan terwijl er wel warmte gewenst is...
Mijn waterpomp draaide op 1,3m3/h, standaard dus. Ik heb deze na wat andere berichten terug laten zetten naar 1m3/h, dat scheelt mij veel in de herrie van de waterpomp.
Het zou me wat COP kunnen kosten, als dat zo is prima, ik ben blij dat de waterpomp stiller is.
Ik zie wel dat tijdens defrost hij weer naar 1,3m3/h gaat.
Het zou me wat COP kunnen kosten, als dat zo is prima, ik ben blij dat de waterpomp stiller is.
[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 07-01-2026 14:36 ]
Heb jij ook een BlackBird P80?DjAntoon schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:35:
Mijn waterpomp draaide op 1,3m3/h, standaard dus. Ik heb deze na wat andere berichten terug laten zetten naar 1m3/h, dat scheelt mij veel in de herrie van de waterpomp.
Bij defrost gaat de flow ook omhoog. Ik denk om ervoor te zorgen dat die cyclus zo snel mogelijk afgerond kan worden en weer kan gaan verwarmen
Precies om die reden draai ik ook op stooklijn, wat altijd lekker werkt, maar niet nu het vriest en windkracht 6 is.Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Ik zie dat bij mij niet staan.
Maar ik draai op stooklijn dus ik vermoed dat de WeHeat hier sowieso niet naar kijkt?
Ik vind Tado te onrustig om altijd op Opentherm te draaien vandaar alleen begin en eind stookseizoen. anders gaat die bij stooklijn soms niet aan terwijl er wel warmte gewenst is...
Ik heb nu de Weheat gewisseld naar Opentherm en die flow optimization ingeschakeld in Tado. Eens kijken wat er dan gebeurt als dit een paar daagjes zo draait. Twee screenshots voor de duidelijkheid:
![]() | ![]() |
Tja,
En dan zie ik langzaam de compressorcapaciteit oplopen, terwijl de delta-T van de pomp niet anders aan het worden is.Toch maar even onderzoeken.
Het blijft in de kamer trouwens netjes op temperatuur, dus capaciteit genoeg blijkbaar.
Sneeuw schuift keurig naar beneden over het dak.............en treft dan op de dakkapel mijn BB.
Dan is er nog maar een gaatje over om lucht te happen, dus niet zo vreemd dat er hard gewerkt moet worden.
Toch maar even het dak op geweest.
Het ding kan weer vrij ademen !:strip_exif()/f/image/vVHUUjfppeCHPTbu59vrCfb1.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan zie ik langzaam de compressorcapaciteit oplopen, terwijl de delta-T van de pomp niet anders aan het worden is.Toch maar even onderzoeken.
Het blijft in de kamer trouwens netjes op temperatuur, dus capaciteit genoeg blijkbaar.
Sneeuw schuift keurig naar beneden over het dak.............en treft dan op de dakkapel mijn BB.
Dan is er nog maar een gaatje over om lucht te happen, dus niet zo vreemd dat er hard gewerkt moet worden.
Het ding kan weer vrij ademen !
:strip_exif()/f/image/vVHUUjfppeCHPTbu59vrCfb1.jpg?f=fotoalbum_large)
Harry
In mijn geval is het antwoord Ja! Begin november is zelfs de binnenunit vervangen omdat mijn E-element niet werkte. Nu zou het moeten werken maar niet om de cv water temperatuur te verhogen. Kan hier iemand bevestigen dat dit element tegelijkertijd met de WP het cv water verwarmd? Zo ja, wat is hiervoor dan de juiste instelling in het installatie menu?Tasteless schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:25:
Ik zie dat ik niet alle kopjes in mijn app heb.Cybje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Precies om die reden draai ik ook op stooklijn, wat altijd lekker werkt, maar niet nu het vriest en windkracht 6 is.
Ik heb nu de Weheat gewisseld naar Opentherm en die flow optimization ingeschakeld in Tado. Eens kijken wat er dan gebeurt als dit een paar daagjes zo draait. Twee screenshots voor de duidelijkheid:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je toevallig de betaalde versie of misschien je verwarmingsbron op een bepaald model staan?
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
NEE, geen elektrisch element, geen buffer, geen SWW, niet eens veel vloerverwarming, ja de temperatuur zakt iets terug, maar ik heb er geen problemen mee. Heel simpel BB P80 recht toe recht aan systeem werkt prima.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rabFHKrkgHDQamhKqlgzCYOk.jpg?f=user_large)
Zijn er meer mensen die zich ergeren aan het feit dat Weheat de stooklijn instellingen zo raar heeft vormgegeven? Zeker voor wie een hybride installatie heeft.
In het bereik waar je niet of nauwelijks warmtevraag hebt, vanaf 15 graden en hoger, kun je heel precies de temperaturen instellen. Maar in het bereik dat daadwerkelijk relevant is, van -20 tot 9 heb je maar twee instelmogelijkheden, waarbij de max ook nog gecapped zit op 70.
Een ander leidt ertoe dat mijn CV ketel überhaupt niet aanslaat bij het gebruik van de stooklijn, omdat er bij dit soort temperaturen hoogstens 45 graden water gevraagd wordt. Het verschil met de temperatuur die de warmtepomp op eigen kracht produceert is dan te klein, of de ketel krijgt een overshoot en gaat meteen pendelen. Terwijl je je ketel juist bij dit weer wel nodig hebt.
Het enige alternatief is nu om de 9 tijdelijk heel hoog in te stellen, op 60 of 70 graden o.i.d. Maar dat is op de lange termijn weer funest, want als het daadwerkelijk buiten 9 graden is heb je echt niet meer dan 30 graden water nodig.
Snapt iemand de logica van Weheat hier? Geen zinnig mens gaat toch verwarmen als het buiten 20 of 25 graden is? En ook niet koelen. Als de firmware maar 5 instelpunten ondersteunt kunnen ze m.i. beter de punten boven de 15 graden er uit halen zodat je een punt op 0 graden en -10 graden toe kunt voegen, zonder cap op de maximale temperatuur.
[ Voor 13% gewijzigd door jawaligt op 07-01-2026 15:17 ]
Ja een Shelly aan de BDR91 inderdaad.LdvM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:39:
[...]
Dat klinkt interessant! Ik neem aan dat je met 'een Shelly' een sensor bedoelt die te op een of andere manier gekoppeld hebt aan de EvoHome (de 'pomp-relais', de BDR-91?) en dat terugstuurt naar HA om vervolgens de stooklijn (?) aan te passen en toch warmer water te regelen? Hoe voorkom je dan oververhitting in zones zonder TRVs, maar met 'altijd-aan' vloerverwarming?
Overigens had ik begrepen dat de WeHeat pompen niet te regelen zouden zijn met HA, maar dat dat alleen zou kunnen via de WeHeat app...?
Maar, dit is verder fine-tuning van het systeem, denk ik. (?)
Sorry voor de vragen, maar dit is wel heel informatief. Dank daarvoor!
EvoHome regelt met de thermische afsluiters alleen de vloerverwarming in de slaapkamers.
In de werkkamer staat een fancoil die regelt de ventilator zelf op basis van water en doel temperatuur.
De warmtepomp zelf staat in stooklijn, draait bij 5 graden 24 uur per dag, tenzij de woonkamer boven de 22.5 uit komt.
De woonkamer bepaald dus of de warmtepomp aan gaat, die 7 groeps vloer staat altijd open, maar wel wat geknepen (waterzijdig ingeregeld). Hierdoor blijft het daar altijd tussen de 21.5 en 22.0 graden.
Het is een tijd gepiel geweest met inregelen stooklijn en waterzijdig iets knijpen, anders wordt het in de woonkamer te warm of in de slaap/studeer kamers te koud.
Bij hogere buiten temperatuur bepaald een schema wanneer de warmtepomp aan gaat; meestal 2 blokken per dag. Probeer dan de 'dure' kWh uren wat te vermijden. en toch komt er voldoende warmte in de vloeren terecht om die uren te overbruggen. Warmtepomp mag ook alleen aan als de afgelopen 3 uur EvoHome een Aan signaal heeft gegeven.
Die cap op de maximum temperatuur is vooral ook voor vloerverwarming met een open verdeler. Zodat het heel blijft.
De 60 graden bij -20 is denk ik maar een voorbeeld? Als je dat nodig hebt is er niets niet goed vrees ik. (Of je hebt totaal geen vloerverwarming?)
Er zal echt wel over nagedacht zijn, misschien is een wat fijnere afstelling bij 20 en 25 graden gewoon nodig?
De 60 graden bij -20 is denk ik maar een voorbeeld? Als je dat nodig hebt is er niets niet goed vrees ik. (Of je hebt totaal geen vloerverwarming?)
Er zal echt wel over nagedacht zijn, misschien is een wat fijnere afstelling bij 20 en 25 graden gewoon nodig?
Ik heb inderdaad de betaalde versie, maar dit zit ook in de gratis versie, alleen is de automatische variant dan niet beschikbaar. Ik weet niet precies waar het verschil in zit. Gebruik je ook de thermostaat van Tado in Opentherm mode?Kevin1990 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:14:
[...]
Ik zie dat ik niet alle kopjes in mijn app heb.
Heb je toevallig de betaalde versie of misschien je verwarmingsbron op een bepaald model staan?
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Yes en als verwarmingsbron heb ik de WeHeat BlackBird staan.Cybje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:
[...]
Ik heb inderdaad de betaalde versie, maar dit zit ook in de gratis versie, alleen is de automatische variant dan niet beschikbaar. Ik weet niet precies waar het verschil in zit. Gebruik je ook de thermostaat van Tado in Opentherm mode?
Afgiftesysteem op vloerverwarming
Klopt, ik heb geen vloerverwarming. Is toch ook geen vereiste voor een warmtepomp?DjAntoon schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:21:
Die cap op de maximum temperatuur is vooral ook voor vloerverwarming met een open verdeler. Zodat het heel blijft.
De 'fabrieksinstelling' van de Weheat stooklijn is overigens 60 bij -20, dus dit is juist normaal.
Mijn punt is dus eigenlijk dat de stooklijn in een hybride opstelling ook de ketel aanstuurt, en dat het daar mis gaat. Bij dit soort weer haalt mijn Flint de 45 graden niet eens, dus je wil juist dat de ketel tussen 0 en -10 buitentemperatuur gaat helpen om water in het bereik 45-65 graden te produceren. Met de mogelijkheden die Weheat biedt om de stooklijn in te stellen is dat erg lastig, tenzij je rare toeren uit gaat halen.
Ik ben oprecht benieuwd wat de use case is van stoken bij 20 of 25 graden buitentemperatuur. Misschien is die er wel..
[ Voor 5% gewijzigd door jawaligt op 07-01-2026 15:37 ]
Nee, daar heb je gelijk in, vloerverwarming helpt wel. Als je 60 graden moet halen is je COP niet zo geweldig.
Hybride heb ik geen ervaring mee, voorlopig ben ik blij dat ik van die gas ketel af ben. (Hij was al ouder en elk jaar / 2 jaar onderhoud)
Hybride heb ik geen ervaring mee, voorlopig ben ik blij dat ik van die gas ketel af ben. (Hij was al ouder en elk jaar / 2 jaar onderhoud)
In jouw situatie een score om idd tevreden mee te zijn .Elwin.92 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:37:
[...]
Wij hebben ook dit soort cijfers in ons jaren 30 huis met steense muren (geen spouw). Voordeel is dat tov de situatie zonder WP veel bespaard en daarmee snel terugverdient (ong 4 jaar).
De tendens is nog steeds : Warmtepomp = LTV en de beste manier om met LTV te verwarmen is VVW.jawaligt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Klopt, ik heb geen vloerverwarming. Is toch ook geen vereiste voor een warmtepomp?.
Maar een WP is met propaan allang geen LTV meer imho. Hoge temperaturen zijn gewoon haalbaar.
En ja, dat is wellicht minder efficient, maar dan nog is een WP op hogere temperatuur voordeliger dan een CV, nog afgezien van de hoevee;heden CO2 die je met Gas de lucht inblaast.
't is maar net wat je doel is, en bij ons was dat nooit om met water van 28 het huis op 23 graden te krijgen
Het doel was om geen 2000m3 gas te verbruiken. Da's gelukt, en tegen een lagere kostprijs.
Waarom ? Je CV zou gewoon 40-45C water moeten kunnen maken...Bij dit soort weer haalt mijn Flint de 45 graden niet eens, dus je wil juist dat de ketel tussen 0 en -10 buitentemperatuur gaat helpen om water in het bereik 45-65 graden te produceren. Met de mogelijkheden die Weheat biedt om de stooklijn in te stellen is dat erg lastig, tenzij je rare toeren uit gaat halen.
Waarom zou je bij 20C buiten niet stoken als het het binnen 23C wilt hebben ?Ik ben oprecht benieuwd wat de use case is van stoken bij 20 of 25 graden buitentemperatuur. Misschien is die er wel..
Maar die 20 en 25 kun je juist ook gebruiken om de watertemperatuur te beperken, en dan moet je daar dus wel een setting voor hebben anders loopt je stookijn gewoon lineair door..
Mijn dynamische stooklijn zou dan 39C bij 9, 34 bij 15, en dan doodleuk 30 bij 20 en 21 bij 25 maken...Ik kap dat nu af op 20 bij 20 en 25...
150 m2 - semi-vrijstand huis geschakeld met garages tussen de woningen, alleen vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Het huis is met dit verbruik en capaciteit makkelijk 22 graden. Dit is mijn 'mean input power by day' van de afgelopen 5 dagen (voor verwarmen én SWW):RayDelft schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:19:
[...]
Hoeveel m2 of m3 is jouw huis dan ? En welke temperatuur heb je in huis ? Want ik vind jouw verbruik en capaciteit erg laag .
:strip_exif()/f/image/r3fYbK6qS3JKgmhWj19PPhdL.png?f=user_large)
De BB kan niet lager moduleren dan ongeveer 400 watt. Als het vriest dan gebruikt ie wel wat meer (800 tot 1000 watt), maar zodra het boven 5 a 8 graden is dan wordt het eigenlijk te warm in huis om continue op de stooklijn te draaien. Dan is het na 2 dagen 23 graden binnen. Ik kan de stooklijn dan lager instellen, maar de uitgaande watertemperatuur is dan structureel hoger dan de gevraagde watertemperatuur.
Maar OpenTherm is ook niet top omdat de hysterese van de thermostaat te groot/hoog is. Dan schakelt ie uit, blijft uren uit (we hebben weinig warmteverlies) en dan schakelt ie in moet hard draaien omdat de thermostaat dat vraagt. Met een andere thermostaat (hopelijk de cloudthermostaat) kan ik hier in het voor/najaar beter de temperatuur regelen.
Satefan
[ Voor 5% gewijzigd door Satefan op 07-01-2026 16:08 ]
Verbetering in waarde Luchttemperatuur-in na ontdooicyclus
Vanmiddag zou Weheat een update op mijn Sparrow zetten ter voorkoming van opnieuw geratel aan de aangevroren fan. Weet nog niet precies wat het veranderde, maar kijkende in de data zag ik dat kennelijk sinds vanmorgen 11h00 na een ontdooicyclus de gemeten temperatuur op de sparrow niet meer onrealistisch stijgt. Bij temperaturen rond het vriespunt was dat soms +1- tot +14 graden, waardoor een stooklijn zich misschien wat te optimistisch zou gedragen (en ten onrechte de gevraagde watertemperatuur zou verlagen). Zie screenshot.
:strip_exif()/f/image/aTi1SmRFhjmIsxVgfO3a4P6Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu gebruik ik niet de weheat stooklijn maar laat mijn Remeha iSense een stooklijn volgen die hem aanpast op basis van de kamertemperatuur (in geval van zoninstraling of koude harde oostenwind).
Je zou verwachten dat de hoge buitentemperatuur de gevraagde watertemperatuur zou verlagen door de foutief weergegeven hoge buitentemperatuur.
In mijn grafiek zie je dat niet echt terug (misschien soms marginaal) wat zou pleiten voor de thermostaat.
Na de aanpassing zijn de pieken in de buitentemperatuur vrijwel weggepoetst. Het grappige is dat de gevraagde watertemperatuur van de iSense nu soms zelfs een beetje hoger komt te liggen (soms 0,7C).
Het lijkt me een mooie verbetering.
Zijn bij jullie de pieken in de buitentemperatuur ook afgeschaafd?
En zie je bij een stooklijn ingesteld op de WeHeat dan nog verschil met de oude situatie van voor 11 uur vandaag?
Vanmiddag zou Weheat een update op mijn Sparrow zetten ter voorkoming van opnieuw geratel aan de aangevroren fan. Weet nog niet precies wat het veranderde, maar kijkende in de data zag ik dat kennelijk sinds vanmorgen 11h00 na een ontdooicyclus de gemeten temperatuur op de sparrow niet meer onrealistisch stijgt. Bij temperaturen rond het vriespunt was dat soms +1- tot +14 graden, waardoor een stooklijn zich misschien wat te optimistisch zou gedragen (en ten onrechte de gevraagde watertemperatuur zou verlagen). Zie screenshot.
:strip_exif()/f/image/aTi1SmRFhjmIsxVgfO3a4P6Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu gebruik ik niet de weheat stooklijn maar laat mijn Remeha iSense een stooklijn volgen die hem aanpast op basis van de kamertemperatuur (in geval van zoninstraling of koude harde oostenwind).
Je zou verwachten dat de hoge buitentemperatuur de gevraagde watertemperatuur zou verlagen door de foutief weergegeven hoge buitentemperatuur.
In mijn grafiek zie je dat niet echt terug (misschien soms marginaal) wat zou pleiten voor de thermostaat.
Na de aanpassing zijn de pieken in de buitentemperatuur vrijwel weggepoetst. Het grappige is dat de gevraagde watertemperatuur van de iSense nu soms zelfs een beetje hoger komt te liggen (soms 0,7C).
En zie je bij een stooklijn ingesteld op de WeHeat dan nog verschil met de oude situatie van voor 11 uur vandaag?
Hier bij de Blackbird is het niet zo extreem, maar wel 2 tot 3 graden hoger tijdens of net na de defrost.Fresnel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
Verbetering in waarde Luchttemperatuur-in na ontdooicyclus![]()
[Afbeelding]
Deze update is alleen bij jou? Enig idee wanneer het zal worden uitgerold?Fresnel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
[Afbeelding]
Ik heb juist sinds vandaag enorm veel geratel. Waarschijnlijk ook een aangevroren fan. Ik zie alleen dat de fan helemaal wit is, geen ijspegels.
Kan het geratel eigenlijk kwaad? (Behalve het geluid).
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Geen idee, maar het is de reactie van mijn leverancier op de problemen die ik 22 december al had (lekker snelgratiz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:41:
[...]
Deze update is alleen bij jou? Enig idee wanneer het zal worden uitgerold?
Ik heb juist sinds vandaag enorm veel geratel. Waarschijnlijk ook een aangevroren fan. Ik zie alleen dat de fan helemaal wit is, geen ijspegels.
Kan het geratel eigenlijk kwaad? (Behalve het geluid).
Voorlopig zie ik mijn kamertemperatuur dalen met 0,7C, hopelijk is dat geen trend.
Ik had het geratel het alleen 1 x bij mist rond het vriespunt. Daarna niet meer gehad (of niet gehoord). De fan was wit bevroren met achter de kartels van de fanbladen ijsdruppels. Ik meen dat het geluid kwam de bladen die raakte aan het ijs dat aan de binnenkant zat van de ronde 'koker' waar de fan in draait. Geluid klonk voor mij ongezond. De fan is vrij dun en ik zou bang zijn dat het blad beschadigd raakt als er dikker ijs ontstaat.
Wat bij mij niet helpt is dat de CV van mijn combi systeem nooit langer dan 5 minuten draait ook al duurt de vraag langer (aansturing 20 minuten). Dus als het moet heb ik geen ontdooireserve. Dat is nu al 11 maanden zo
De leverancier heeft opnieuw beloofd 'de monteur' te bellen voor alle overige zaken. Ik wordt er droef van.
WeHeat mag zijn partners wel wat beter kiezen.
@hans_u bij jou zelfde probleem denk ik?HBconsult schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:45:
Tja,
Het ding kan weer vrij ademen ![Afbeelding]
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Interessante inzichten, dank. Ik merk dat ik met klassieke radiatoren een heel eind kom met de WP, zeker door slim gebruik te maken van radiatorventilatoren. Vloerverwarming is voor ons helaas geen optie. Onder de woonkamervloer ligt een met beton volgestortte kruipruimte.Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:00:
[...]
De tendens is nog steeds : Warmtepomp = LTV en de beste manier om met LTV te verwarmen is VVW.
Maar een WP is met propaan allang geen LTV meer imho. Hoge temperaturen zijn gewoon haalbaar.
En ja, dat is wellicht minder efficient, maar dan nog is een WP op hogere temperatuur voordeliger dan een CV, nog afgezien van de hoevee;heden CO2 die je met Gas de lucht inblaast.
't is maar net wat je doel is, en bij ons was dat nooit om met water van 28 het huis op 23 graden te krijgen![]()
Het doel was om geen 2000m3 gas te verbruiken. Da's gelukt, en tegen een lagere kostprijs.
[...]
Waarom ? Je CV zou gewoon 40-45C water moeten kunnen maken...
[...]
Waarom zou je bij 20C buiten niet stoken als het het binnen 23C wilt hebben ?![]()
Maar die 20 en 25 kun je juist ook gebruiken om de watertemperatuur te beperken, en dan moet je daar dus wel een setting voor hebben anders loopt je stookijn gewoon lineair door..
Mijn dynamische stooklijn zou dan 39C bij 9, 34 bij 15, en dan doodleuk 30 bij 20 en 21 bij 25 maken...Ik kap dat nu af op 20 bij 20 en 25...
De heilige graal is om de CV helemaal niet nodig te hebben voor verwarming, zodat we op termijn naar full electric zouden kunnen gaan.
Intelligente opmerking dat je die punten ook nodig hebt om de stooklijn bij hogere temperaturen op nul te krijgen, daar had ik niet aan gedacht
Wat er volgens mij gebeurt is dat als de WP zijn volle 4.5 kW staat uit te persen op, laten we zeggen, 41 graden aanvoertemp, de CV helemaal niet aanslaat als er 40 graden water wordt gevraagd. Of vrijwel meteen in pendelstand gaat. De laaglast van de ketel is 6 kW, dus dat is op zich niet vreemd. Voor we de WP kregen had hij ook wel een instelling van 60-65 graden max aanvoertemp nodig om niet in pendelstand te gaan.
De oplossing zou dan zijn om de gevraagde aanvoertemperatuur in deze situatie hoger te maken, maar dat is dus bijna onmogelijk met de huidige instelmogelijkheden. Als ik -20 op zijn max van 70 zet stijgt de gevraagde temperatuur 3 graden. Dat zet geen zoden aan de dijk. Het enige alternatief is om de waarde bij 9 ook enorm op te krikken, maar dan wordt het huis veel te warm zodra de buitentemperatuur weer uit de vries regionen komt.
Dit gedrag/probleem zou Weheat kunnen oplossen door meer instelpunten te maken aan de onderkant.
Vanmiddag weer eens wat tijd over en eens kritisch gekeken naar uitgaande temp en groepen van de vvw en radiatoren boven. Kwam erachter dat een aantal radiatoren bij het voetventiel waren geknepen.
Ook wat groepen op de vvw verdeler wat verder opengezet. Daarna de dagstand weer op normaal gezet. Paar uur verder en compressor draait nu op 53% met 31.3 uitgaande temperatuur. Dit was net aan 30.5 op 90%. Moet serieus komende periode er echt even goed induiken weer en de warmtebeeld camera weer eens meenemen.
DeltaT is ook tot 3gr verschil gedaald zie ik (was 5,5).
Ook wat groepen op de vvw verdeler wat verder opengezet. Daarna de dagstand weer op normaal gezet. Paar uur verder en compressor draait nu op 53% met 31.3 uitgaande temperatuur. Dit was net aan 30.5 op 90%. Moet serieus komende periode er echt even goed induiken weer en de warmtebeeld camera weer eens meenemen.
DeltaT is ook tot 3gr verschil gedaald zie ik (was 5,5).
[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-01-2026 19:06 ]
Helder . Mooie waarden hoor .
Waar de jouwe aan de hoge kant is qua capaciteit is mijn P60 aan de krappe kant . Die draait zowat op vol
vermogen maar houdt wel een groot huis op temperatuur . Wel fijn is dat ie bij temperaturen vanaf zo 10 graden lekker tussen de ca 200 en 400 watt staat te pruttelen en die temperaturen hebben we vaak in NL .
Nee, bepaald niet . Bij mij loopt de luchttemperatuur opFresnel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
Tot ca 20 graden ! Maar ik zie of hoor verder geen gekke dingen . Ik dacht dat die temperatuur normaal was om te ontdooien ?
Ik wil mn systeem ontluchten en nu zitten er ook deze dingen in (automatische ontluchter?). Ik heb onlangs het systeem gevuld dus ik vermoed dat ze dicht staan? (Lees dat ze dicht moeten staan bij het vullen en heb ze nooit aangeraakt).
Hoe moet ik dit klusje aanpakken? Kan ik deze dingen negeren of moet ik er wat mee? En zo ja wat, het lijkt alsof de grote deksel draaibaar is maar het tuitje ook.
Hoe moet ik dit klusje aanpakken? Kan ik deze dingen negeren of moet ik er wat mee? En zo ja wat, het lijkt alsof de grote deksel draaibaar is maar het tuitje ook.
:strip_exif()/f/image/rEzLwBkY3HMiYJ1U72Ipv9Nu.jpg?f=fotoalbum_large)
Yep. Redelijk wat sneeuw van zonnepanelen naar beneden geschoven.
M.i. nog genoeg 'lucht' over. Ben niet het dak op gegaan....
Overigens wel behoorlijk veel defrosts de laatste dagen. En amper warm te krijgen in huis.
Na een software update vanmiddag lijken de defrosts beter te gaan. Vaker maar sneller en zonder soms onbegrijpelijke standby's na een defrost (software bug).
Snel en deskundig geholpen door Stoker.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/S6k69t1nqOKon5Prc9E58obr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yxvLCrf4NLASOMGhTb76L4oW.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/i9Rlcw2a3xBptS8Hwo3uLrsY.png?f=fotoalbum_tile)