• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:13
HF5236 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:19:
Ik wil mn systeem ontluchten en nu zitten er ook deze dingen in (automatische ontluchter?). Ik heb onlangs het systeem gevuld dus ik vermoed dat ze dicht staan? (Lees dat ze dicht moeten staan bij het vullen en heb ze nooit aangeraakt).

Hoe moet ik dit klusje aanpakken? Kan ik deze dingen negeren of moet ik er wat mee? En zo ja wat, het lijkt alsof de grote deksel draaibaar is maar het tuitje ook. [Afbeelding]
Tuitje even opendraaien, luisteren of er lucht uitkomt weer dichtdraaien en klaar is kees.

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:00
STIMPPYYY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:01:
Vanmiddag weer eens wat tijd over en eens kritisch gekeken naar uitgaande temp en groepen van de vvw en radiatoren boven. Kwam erachter dat een aantal radiatoren bij het voetventiel waren geknepen.

Ook wat groepen op de vvw verdeler wat verder opengezet. Daarna de dagstand weer op normaal gezet. Paar uur verder en compressor draait nu op 53% met 31.3 uitgaande temperatuur. Dit was net aan 30.5 op 90%. Moet serieus komende periode er echt even goed induiken weer en de warmtebeeld camera weer eens meenemen.

DeltaT is ook tot 3gr verschil gedaald zie ik (was 5,5).
Wat is je gewenste delta T? Ik heb een delta T van 2-3degC. Ik heb het gevoel dat dit te laag is (of de flow te hoog). Is er een berekening om hier het optimum van te bepalen?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
kreekel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Wat is je gewenste delta T? Ik heb een delta T van 2-3degC. Ik heb het gevoel dat dit te laag is (of de flow te hoog). Is er een berekening om hier het optimum van te bepalen?
Ligt (dacht ik) aan het afgifte systeem en verwarmingstype. Bij een traditionele CV is die velen malen hoger (+10gr meen ik?). Tussen de 2-5 graden is goed zover ik altijd heb begrepen met een warmtepomp en vvw. Hoewel 2 graden wel erg weinig is. Kan inderdaad wel zijn dat de warmte niet snel genoeg afgegeven kan worden aan de vloer door een te hoge flow.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoFFnkrl41XEshtJEbOo0T8Fi4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJ7m8lk7G9EI0I1xWNA1xGt8.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag komt bij mij in de agenda als "defrost day". 7 keer de afgelopen 24 uur!

Wise enough to play the fool

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:44
teacher schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:03:
[Afbeelding]
Vandaag komt bij mij in de agenda als "defrost day". 7 keer de afgelopen 24 uur!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PK7nnq7WtYJR0-oy8UG9BCouzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BOWtJE5mNRVXVTfcM0fZUNwo.png?f=fotoalbum_large

Hier met de Flint zo'n 25 per etmaal. En dat al dagen!

Toevoeging: ik lees vaak dat defrosts weer verdwijnen/afnemen wanneer de temperatuur een paar graden onder nul gaat. Ik heb dat nog niet zien gebeuren. Locatie is Utrecht-stad.

Zien anderen dit wel? Heeft uiteraard ook te maken met of defrosts worden getriggerd op basis van timing (zoals de Flint doet?) of op basis van noodzaak met behulp van sensoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Koplopert op 07-01-2026 20:47 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
hans_u schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:21:
[...]

[Afbeelding]

Yep. Redelijk wat sneeuw van zonnepanelen naar beneden geschoven.
M.i. nog genoeg 'lucht' over. Ben niet het dak op gegaan....
Overigens wel behoorlijk veel defrosts de laatste dagen. En amper warm te krijgen in huis.
Na een software update vanmiddag lijken de defrosts beter te gaan. Vaker maar sneller en zonder soms onbegrijpelijke standby's na een defrost (software bug).
Snel en deskundig geholpen door Stoker. :)
Ik heb de laatste weken ook 4x last gehad van een onbegrijpelijke standby na defrost. Was er gelukkig meestal snel bij en na 1 of meerdere resets/warmtepomp stroomloos voor 10 minuten springt ie weer aan. Installateur hielp met de storingsdienst prima en gaat er als er iets rustiger wordt naar kijken. Heb jij of @Stoker een gerichte oplossing? Lijkt een vergelijkbaar probleem.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
Koplopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]

Mischien tijd voor een dakje... of de Flint eindelijk uit het zwembad halen :)
Ik hoop dat er bij mij wat minder regen tegen de condensor komt als ik een afdakje heb gebouwd.

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:13
Beer070 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Mischien tijd voor een dakje... of de Flint eindelijk uit het zwembad halen :)
Ik hoop dat er bij mij wat minder regen tegen de condensor komt als ik een afdakje heb gebouwd.
Gaat dat echt werken denk je? Want naar mijn idee doet de Flint nu simpelweg iedere x minuten een defrost van 8 minuten.

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-01 16:42
RayDelft schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Nee, bepaald niet . Bij mij loopt de luchttemperatuur op
Tot ca 20 graden ! Maar ik zie of hoor verder geen gekke dingen . Ik dacht dat die temperatuur normaal was om te ontdooien ?
Uiteraard is een hoge(re) temperatuur in de buitenunit nodig om te ontdooien. Maar de buitentemperatur-sensor zou m.i. gewoon de buitentemperatuur moeten meten. Nu zie je dat hij wat daalt bij heftig verwarmen (als gevolg van de koude weggeblazen lucht) en stijgt tijdens ontdooien door het warme water uit je buffervat of vloer. Dat beïnvloedt natuurlijk weer de klimaatafhankelijke regeling van de stooklijn.
Bij traditionele CV thermostaten met buiten temperatuursensor zijn er juist allemaal voorschriften voor de beste plek.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:48
-Marc- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Gaat dat echt werken denk je? Want naar mijn idee doet de Flint nu simpelweg iedere x minuten een defrost van 8 minuten.
Bij mijn Flint is sinds eind december ander gedrag. Er zijn periodes waarin defrosts alleen voor komen als het nut heeft (vandaag droog en 1 graad: 4 uur zonder defrost), maar soms in een sneeuwstorm leek het oude tijdschema actief en wordt er gewoon ieder 48 minuten een defrost van 8 minuten gedaan.
Misschien zijn ze wat aan het experimenteren? Of het hangt van een bepaalde meting af die ik nog niet heb kunnen herkennen.

Ik heb weinig last van de defrosts, ze zijn ook maar kort natuurlijk vergeleken met wat ik hier soms voorbij zie komen.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:46
Wilde vandaag bijna het dak op gaan. Sparrow stond op 88% te draaien maar temperatuur OUT zat ruim 10 graden onder doeltemperatuur. Na een half uurtje heeft die zich gelukkig weer herpakt.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:35
BB80 stooklijn verlaagd naar standaard instellingen en samenspel met MHI lucht/lucht wat aangepast.
Woning nu wat koeler (19 graden) m.u.v. de woonkamer waar een MHI binnenunit met Climacontrol draait.
Woonkamer nu nog een stuk behaaglijker, minder defrosts en lager energieverbruik.

CV is nog niet weer aangeweest voor verwarming sinds april 2025

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:53
jawaligt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:38:
De laaglast van de ketel is 6 kW, dus dat is op zich niet vreemd. Voor we de WP kregen had hij ook wel een instelling van 60-65 graden max aanvoertemp nodig om niet in pendelstand te gaan.
[...]
Als ik -20 op zijn max van 70 zet stijgt de gevraagde temperatuur 3 graden. Dat zet geen zoden aan de dijk. Het enige alternatief is om de waarde bij 9 ook enorm op te krikken, maar dan wordt het huis veel te warm zodra de buitentemperatuur weer uit de vries regionen komt.
Ik kon mijn ketel prima op max 50c zetten, werkte prima. Ik heb de CV echter nooit meer nodig gehad sinds de BB, behalve voor warm water. Dus hij is er na de vorige winter uit gegaan.

Herken je probleem op zich wel. Vandaar mijn dynamische stooklijn die ik door domotica (Homey) laat berekenen en die doeltemp met een OTGW naar de BB stuur: 100% controle over welke doeltemp bij elke buitentemperatuur..

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:36

Carboy54

Duurzaamheid coach

Koplopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]

Toevoeging: ik lees vaak dat defrosts weer verdwijnen/afnemen wanneer de temperatuur een paar graden onder nul gaat. Ik heb dat nog niet zien gebeuren. Locatie is Utrecht-stad.

Zien anderen dit wel? Heeft uiteraard ook te maken met of defrosts worden getriggerd op basis van timing (zoals de Flint doet?) of op basis van noodzaak met behulp van sensoren.
Flint doet het vaak maar kort net als de Itho Amber uit dezelfde fabriek Amitime. Bb en Sparrow doen het minder vaak maar langer en slimmer. Die kijken naar de temperatuur inlet compressor. De eerste twee kijken inderdaad ook naar de buitentemperatuur des te kouder des te minder vocht en dus minder defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 07-01-2026 22:06 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-01 12:01
Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Ik kon mijn ketel prima op max 50c zetten, werkte prima. Ik heb de CV echter nooit meer nodig gehad sinds de BB, behalve voor warm water. Dus hij is er na de vorige winter uit gegaan.
@Jpiek hoe heb je voor elkaar gekregen dat je ketel nooit bijsprong?
Mijn bb80 draait nog niet op vol vermogen, maar de ketel springt toch relatief vaak bij. Dit zou van mij wel een stuk minder mogen en indien mogelijk helemaal niet meer.
hans_u schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:21:
[...]

[Afbeelding]
Na een software update vanmiddag lijken de defrosts beter te gaan. Vaker maar sneller en zonder soms onbegrijpelijke standby's na een defrost (software bug).
Snel en deskundig geholpen door Stoker. :)
@hans_u hoe weet je dat die update is uitgevoerd? Heb namelijk hetzelfde probleem met die standbys.
Doet @Stoker voor jou de monitoring?

[ Voor 45% gewijzigd door Mausssie op 07-01-2026 22:19 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
-Marc- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Als ie in het zwembad staat met dit weer dan gaat eruit halen helpen ;)
Ik heb geen idee of een dakje iets helpt tegen opvriezende regen / sneeuw. In mijn geval staat er een boom schuin boven met ontlastende duiven. Een dakje is diervriendelijker dan een luchtbuks

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:18
STIMPPYYY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:01:
Vanmiddag weer eens wat tijd over en eens kritisch gekeken naar uitgaande temp en groepen van de vvw en radiatoren boven. Kwam erachter dat een aantal radiatoren bij het voetventiel waren geknepen.

Ook wat groepen op de vvw verdeler wat verder opengezet. Daarna de dagstand weer op normaal gezet. Paar uur verder en compressor draait nu op 53% met 31.3 uitgaande temperatuur. Dit was net aan 30.5 op 90%. Moet serieus komende periode er echt even goed induiken weer en de warmtebeeld camera weer eens meenemen.

DeltaT is ook tot 3gr verschil gedaald zie ik (was 5,5).
Doordat je de geknepen radiatoren open zet komt er een lagere delta t vanuit de radiatoren, en dus ook uit je totaalsysteem. Maar dat hoeft niet per definitie gunstiger te zijn. De vraag is of je hiermee nog voldoende warmteafgifte van je radiatoren hebt op de stooklijn. Als dit zo is helemaal prima, dan heb je een mooie winst te pakken. Maar als dit niet zo is moet je de stooklijn gaan verhogen en ben je dit ‘voordeel’ weer kwijt. Verder ook even opletten of de radiatoren geen bypass vormen en de totale flow van de vvw verlagen.

• Jpiek
Mausssie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:11:
[...]

@Jpiek hoe heb je voor elkaar gekregen dat je ketel nooit bijsprong?
Mijn bb80 draait nog niet op vol vermogen, maar de ketel springt toch relatief vaak bij. Dit zou van mij wel een stuk minder mogen en indien mogelijk helemaal niet meer.
Dusdanige stooklijn en later mijn OTGW aansturing waardoor de BB altijd de ingeztelde doeltrmp haalde. CV stond als backup ingesteld, dus alleen aan als de BB het niet zou halen.

Grappig genoeg heb ik deze winter rond kerst gezien dat de BB de CV aan wou zetten. Alleen zat die er niet meer...

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:42
Even geïnspireerd geraakt hier van de week. Heb dit nu op een tablet staan in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY48U6R7nHudYJnB-FuyjnbUj40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8x84l6ujS6nRi9fmKJJptucY.png?f=fotoalbum_large

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-01 10:04
Mausssie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:11:
[...]
@hans_u hoe weet je dat die update is uitgevoerd? Heb namelijk hetzelfde probleem met die standbys.
Doet @Stoker voor jou de monitoring?
En @Pr088 zelfde probleem.
Stond vanmiddag een uur in standby na een defrost. Na al een stuk of 5-6 eerdere gevallen van ongeveer 15 minuten in de afgelopen 24 uur. En inmiddels niet warmer dan een graad of 18 in huis.
Toen vond ik het wel tijd om aan de bel te trekken.
@Stoker heeft er naar gekeken. Snapte er niets van. Contact opgenomen met Weheat. Zat een bug in de software. Iets in de trant van 'onder de 20 graden stop ik er mee'.
Meteen de nieuwe software er op gezet. Standby is er uit. En defrost lijkt ook een ander algoritme te hebben.
Uiterst vreemd dat gecorrigeerde software niet meteen naar iedereen doorgezet wordt.

@Weheat Lijkt me heel, heel nuttig om te laten zien welke versie software er op je WP staat en wat er bij elke versie veranderd is. Asjeblieft !!

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:53
jawaligt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:16:
[Afbeelding]

Zijn er meer mensen die zich ergeren aan het feit dat Weheat de stooklijn instellingen zo raar heeft vormgegeven? Zeker voor wie een hybride installatie heeft.

In het bereik waar je niet of nauwelijks warmtevraag hebt, vanaf 15 graden en hoger, kun je heel precies de temperaturen instellen. Maar in het bereik dat daadwerkelijk relevant is, van -20 tot 9 heb je maar twee instelmogelijkheden, waarbij de max ook nog gecapped zit op 70.

Een ander leidt ertoe dat mijn CV ketel überhaupt niet aanslaat bij het gebruik van de stooklijn, omdat er bij dit soort temperaturen hoogstens 45 graden water gevraagd wordt. Het verschil met de temperatuur die de warmtepomp op eigen kracht produceert is dan te klein, of de ketel krijgt een overshoot en gaat meteen pendelen. Terwijl je je ketel juist bij dit weer wel nodig hebt.

Het enige alternatief is nu om de 9 tijdelijk heel hoog in te stellen, op 60 of 70 graden o.i.d. Maar dat is op de lange termijn weer funest, want als het daadwerkelijk buiten 9 graden is heb je echt niet meer dan 30 graden water nodig.

Snapt iemand de logica van Weheat hier? Geen zinnig mens gaat toch verwarmen als het buiten 20 of 25 graden is? En ook niet koelen. Als de firmware maar 5 instelpunten ondersteunt kunnen ze m.i. beter de punten boven de 15 graden er uit halen zodat je een punt op 0 graden en -10 graden toe kunt voegen, zonder cap op de maximale temperatuur.
Waar ik vooral tegenaan loop, is dat vele defrosts de watertemperatuur steeds flink laat kelderen, waardoor ik op dat moment een hogere watertemperatuur nodig heb. Dat is dus bij temperaturen rond het vriespunt of lager… maar de lijn gaat van 9 naar -20 en hoe ik het ook doe, de vraagtemperatuur gaat dan dus ook omhoog bij temperaturen waarbij de Flint niet na elke 48 minuten een defrost start. In de praktijk betekent dat, dat ik regelmatig de stooklijn moet aanpassen als de buitentemperatuur schommelt…

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Satefan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:08:
Even geïnspireerd geraakt hier van de week. Heb dit nu op een tablet staan in de woonkamer.

[Afbeelding]
Nice @Satefan! Om dan toch 1 keer offtopic te gaan: dit dashboardje heb ik in de woonkamer staan zodat we alles kunnen bedienen (maar het meeste gaat automatisch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuC5241H0ygGUkcHq3S8QFdAaa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ekQs8aSrzQ49yKfWvLwRys5d.png?f=fotoalbum_large
Misschien nog inspiratie voor anderen: onderin staan knoppen om de stooklijn van de warmtepomp tijdelijk in zijn geheel 2-5 graden omhoog te trekken. De -2 boosterknop (eigenlijk een soort nachtverlaging) gaat alleen aan als het buiten > 12 graden is (instelbaar).
En achter de warmtepomp-knop zitten inderdaad de Grafana overzichtjes:
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yH4ptSNqLV0sV-iKnSPvpw-wKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y1AK9SmELdAsSAHufIHtV1O3.png?f=fotoalbum_large

En nu weer gauw ontopic O-)

Homevolt dashboard

• kipfel
  • Laatst online: 22:12
Kirvis schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Volgens mij heb ik het gevonden, en is dit een duidelijke bug in de aansturing.

@Weheat, lezen jullie mee?

Wat was er aan de hand?
  • Legionella run stond ingesteld op zondag om 13 uur
  • Echter, bleek er ook nog een gewoon handmatig slot onder te zitten tussen 13 en 14 uur.
  • Dat zag je niet in de app, omdat in de UI van de app de legionella setting visueel vóór die van het normale SWW bedrijf word geplaatst
  • Die normale SWW setting heb ik gemaakt door een andere dag naar de zondag te kopiëren, volgens mij nadat ik de legionella start had ingesteld
  • Ik denk dus dat het systeem voorkeur gaf aan het normale timeslot ipv aan het legionella timeslot omdat ie later is aangemaakt in de settings
  • Dat betekent dus (vermoed ik) dat je op dit moment het legionella bedrijf kan uitschakelen door er een ‘normaal’ SWW slot overheen te plakken
  • Door de tijd van het legionella slot aan te passen in de app kwam het gewone SWW slot weer tevoorschijn en kon ik die verwijderen (zie screenshot hieronder)
Voor nu het legionella slot naar dinsdag 15 uur gezet en hij is nu net bezig.

[Afbeelding]
Dit heb ik ook inderdaad, exact hetzelfde.

Nu heb ik vanochtend om 7:30 ineens een legionella run ipv de planning die op zaterdags om 12:00 uur staat.

• Wolliewonka
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:38
Wolliewonka schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:59:
Kreeg het niet warm in de serre en geprobeerd om geforceerd warmte er naartoe te krijgen door wat radiatoren dicht te zetten. Hierdoor had ik ook geen warmte naar boven.

Na onderzoek blijkt dat de retourleiding naar de warmtepomp is aangesloten op de aanvoerleiding van de installatie. M.a.w. water staat lekker rond te pompen naar de warmtepomp. Dit merkte ik niet omdat alles open stond. De aanvoer en retourleidingen komen via een kast naar buiten en hebben de verkeerde gepakt.

Beetje slordig van de installateur om niet goed de leidingen te checken of alles goed is aangesloten. Die maar even een bericht gestuurd. Kunnen ze ook gelijk naar het expansievat kijken.
Installateur komt eerdaags langs om het aan te passen. Heeft iemand een installatieschema beschikbaar voor de Flint in hybride opstelling?

• STIMPPYYY
kipfel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Nu heb ik vanochtend om 7:30 ineens een legionella run ipv de planning die op zaterdags om 12:00 uur staat.
Hier ook ineens legionella, terwijl zondag deze al heeft gedraaid. Blackbird 80 toevallig?

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-01-2026 07:54 ]

• STIMPPYYY
I.p. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Doordat je de geknepen radiatoren open zet komt er een lagere delta t vanuit de radiatoren, en dus ook uit je totaalsysteem. Maar dat hoeft niet per definitie gunstiger te zijn. De vraag is of je hiermee nog voldoende warmteafgifte van je radiatoren hebt op de stooklijn. Als dit zo is helemaal prima, dan heb je een mooie winst te pakken. Maar als dit niet zo is moet je de stooklijn gaan verhogen en ben je dit ‘voordeel’ weer kwijt. Verder ook even opletten of de radiatoren geen bypass vormen en de totale flow van de vvw verlagen.
Goed punt. Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Dus moet zeker nog even met de warmtebeeldcamera aan de slag. Eerlijk gezegd heb ik de raditoren boven niet nodig.

• Fresnel
Fresnel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
Verbetering in waarde Luchttemperatuur-in na ontdooicyclus :)
......
Na de aanpassing zijn de pieken in de buitentemperatuur vrijwel weggepoetst.
........
Het lijkt me een mooie verbetering.
Zijn bij jullie de pieken in de buitentemperatuur ook afgeschaafd?
En zie je bij een stooklijn ingesteld op de WeHeat dan nog verschil met de oude situatie van voor 11 uur vandaag?
Helaas, 8 defrosts later in een kleine 12 uur zijn de pieken in de gemeten buitentemperatuur weer helemaal terug met meer dan 10C stijging. Het was een geleidelijke verandering over de laatste defrostst. Afgezien van 0,5-1,- graad stijging van de echte buitentemperatuur zie ik in de grafieken geen aanwijzing voor de reden van verandering.
Het zou inderdaad fijn zijn als WeHeat wat meer communiceerde over wijzigingen in de aansturing.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:09
Gies123 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:06:
[...]

Nice @Satefan! Om dan toch 1 keer offtopic te gaan: dit dashboardje heb ik in de woonkamer staan zodat we alles kunnen bedienen (maar het meeste gaat automatisch).
[Afbeelding]
Misschien nog inspiratie voor anderen: onderin staan knoppen om de stooklijn van de warmtepomp tijdelijk in zijn geheel 2-5 graden omhoog te trekken. De -2 boosterknop (eigenlijk een soort nachtverlaging) gaat alleen aan als het buiten > 12 graden is (instelbaar).
.[Afbeelding]

Heel sjiek. Kan ik nog heel veel van leren met mijn hele simpele dashboard in HA _/-\o_ :P

• I.p.
[...]

[Afbeelding]
.[Afbeelding]

Hoe boost je de stooklijn. Heb je een OTGW of werkt dit via de API? Dit zou ik ook graag kunnen instellen

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08-01 16:43
hans_u schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:32:
[...]

Stond vanmiddag een uur in standby na een defrost. Na al een stuk of 5-6 eerdere gevallen van ongeveer 15 minuten in de afgelopen 24 uur. En inmiddels niet warmer dan een graad of 18 in huis.
@Stoker heeft er naar gekeken. Snapte er niets van. Contact opgenomen met Weheat. Zat een bug in de software. Iets in de trant van 'onder de 20 graden stop ik er mee'.
Meteen de nieuwe software er op gezet. Standby is er uit. En defrost lijkt ook een ander algoritme te hebben.
Uiterst vreemd dat gecorrigeerde software niet meteen naar iedereen doorgezet wordt.

@Weheat Lijkt me heel, heel nuttig om te laten zien welke versie software er op je WP staat en wat er bij elke versie veranderd is. Asjeblieft !!
Bij mij is er dus nu exact hetzelfde aan de hand!!
Ik heb gisteren een uur met de WP boer aan de telefoon gehangen om samen de trends te bekijken en hij zei me dit ziet er voor mij 'normaal' uit. Ongelooflijk dat dit weer door een update komt en nog ongelooflijker dat de WP boer mij als een idioot behandelt. Bedankt om dit te delen.

@Weheat leuk dat jullie constant updates uitvoeren, minder leuk dat ik hiervoor in de kou moet zitten en meer moet stoken!

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• Jpiek
[...]
DashboardJE :? :X
Ik dacht dat ik lekker bezig was met domotica, maar dit slaat alles... _/-\o_

• Pr088
Satefan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:08:

[Afbeelding]
Gaaf zeg! Nu nog even omzetten in het Nederlands?
En jouw compressor draait nog op 20%?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Gies123
I.p. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:36:
[...]

Hoe boost je de stooklijn. Heb je een OTGW of werkt dit via de API? Dit zou ik ook graag kunnen instellen
Ik regel alles via een centrale Homey en een OTGW inderdaad (plan geleend van @Jpiek :*) ). Is even een weekend uitzoeken maar dan ben je behoorlijk in control over de warmtepomp (en daarmee de temperatuur in je huis).

Homevolt dashboard

• Gies123
Jpiek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:43:
[...]

DashboardJE :? :X
Ik dacht dat ik lekker bezig was met domotica, maar dit slaat alles... _/-\o_
Dank je ;)

Homevolt dashboard

• Neveleor
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:47
[...]

Sinds 27 december dezelfde problemen. zover ik het kan beoordelen ligt het aan de buitentemperatuur die door de defrost te hoog oploopt waardoor de Sparrow in Standby schiet. Afgelopen 24 uur ging het goed, doordat het windkracht 5 was blijft de sensor de "normale" temperatuur meten. Vannacht 2 maal in standby gesprongen en was het buiten nagenoeg windstil.

Ben benieuwd wanneer @Weheat het probleem gaat oppakken.

• Pr088
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Hier ook ineens legionella, terwijl zondag deze al heeft gedraaid. Blackbird 80 toevallig?
Ja hier ook! Bij mij rond 6:30 uur. Mijn legionellarun hoort op zondagmiddag plaats te vinden, maar tijdens een storing bleek hij ook al een keertje te hebben overgeslagen. Dus ik dacht dat het een inhaalslag was..

• Pr088
ItsjustaName schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Ik heb gisteren een uur met de WP boer aan de telefoon gehangen om samen de trends te bekijken en hij zei me dit ziet er voor mij 'normaal' uit. Ongelooflijk dat dit weer door een update komt en nog ongelooflijker dat de WP boer mij als een idioot behandelt. Bedankt om dit te delen.

@Weheat leuk dat jullie constant updates uitvoeren, minder leuk dat ik hiervoor in de kou moet zitten en meer moet stoken!
Mijn WP boer behandelt mij erg netjes en gelijkwaardig, maar volgens mij heeft hij nog geen idee waar het überhaupt aan ligt. En druk genoeg met reparaties en 'serieuze storingen'. Mijn WP start namelijk na een paar resets wel weer op.
Ga vandaag maar weer eens bellen.

• I.p.
[...]

Voor komende zondag worden écht lage temperaturen verwacht. Wordt hier uit veiligheid/zekerheid wellicht vanuit Weheat op aangestuurd?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:06
I.p. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Voor komende zondag worden écht lage temperaturen verwacht. Wordt hier uit veiligheid/zekerheid wellicht vanuit Weheat op aangestuurd?
Zeker wel, die gaan hun klantenbestand langs met dekentjes en kruiken ;P
Maasr ff serieus, wat verwacht je dat ze zouden moeten/kunnen doen?

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 08-01-2026 09:29 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 09:46
olafmol schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Zeker wel, die gaan hun klantenbestand langs met dekentjes en kruiken ;P
Maasr ff serieus, wat verwacht je dat ze zouden moeten/kunnen doen?
Ik interpreteer de opmerking van @l.p als een vermoeden dat WeHeat wellicht de Legionellarun naar voren haalt voor installaties die deze op zondag hebben ingepland, om op die verwachte koude dag alle capaciteit voor verwarming over te houden, en niet ook een Lerionellarun te moeten doen.

Zoiets? :)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Kevin1990
Vraag over de sensoren voor de watertemperaturen.
De sensor van Huis in geeft een hogere waarde als warmtepomp uit.
Komt dit omdat deze "te" goed geisoleerd is met buis isolatie in de kleine CV ruimte waardoor die een te hoge waarde aangeeft?
Het lijkt mij dat de temperatuur van warmtepomp uit hoger moet zijn of hebben andere mensen ook een hogere waarde?
En de delta T die ik heb. Lijkt mij een goed toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Icix13pE6XZVXx-vw12N1Cnpfrw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QNs9jwbxCTtMJmnIaQMw78cX.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 08-01-2026 10:11 ]

• STIMPPYYY
I.p. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Goed punt, toch maar de legionella run straks eruit halen en op 'donderdag' zetten nu.

Grafiek is niet best deze ochtend van 06:00 tot 10:30: SWW-Legionella-Defrost--verwarmen (uurtje)-Legionella

Zonder vvw heb je lang geen warmte...
Temp binnen is nog steeds 20 dus hier geen issues.

Overigens verwacht ik zo wel weer een defrost na de legionella run. Ook wel cool om te zien is dat de compressor bij de SWW en Legionella run eerst 100% zijn en de huidige run vanaf 09:00 de compressor snelheid start op 83% en vervolgens zakt naar 47%. Toch lijkt de BB er rekening mee te houden dat hij op 100% wellicht te snel in defrost schiet om het af te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tZClqrM1PY9icG7kP9T6zWKd9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1MiqYgPJ0ka97w9uoKBGHzk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-01-2026 10:41 ]

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:00
SiNisTrAD schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Update: gebeld met installateur en de temperatuur is nu verhoogd naar 50 (van 40). Ze moesten eerst kijken wat voor verdeler ik had zodat de buizen in de vloer niet zouden smelten. Er moest ook een warmtepomp update uitgevoerd worden. Ze hebben hem ook op opentherm gezet zodat ze kunnen monitoren. We gaan het zien.
Update 2: het is nu de volgende ochtend en de temperatuur in huis is nog steeds onder de 19c.
Ten eerste begon hij na de software update eerst met een 5 uur durende legionella run (dochter ging ook douchen tijdens de run). Volgens mij is hij de legionella run dag setting kwijt nadat de update was geïnstalleerd. De app wist ook de dag niet meer dus die heb ik opnieuw ingesteld. Normaal zou deze op zondag moeten zijn.

Volgens de installateur moet ik hem op opentherm laten staan maar die krijgt het hem niet op temperatuur. Ik heb de thermostaat op 22 gezet maar de gevraagde temperatuur blijft ongewijzigd op 32 en dat haalt de pomp makkelijk (50% ofzo). Ik zou denken dat hij om meer warmte zou gaan vragen als hij de temperatuur niet haalt.

Vorige week heeft hij ook een keer de hele dag op standby gestaan, na het van de stroom afhalen ging hij weer aan de slag.

Het is maar een rare situatie, het heeft al eerder gevroren en toen had ik geen enkel probleem met het warm houden. Het enige wat anders is nu is sneeuw. De sparrow staat redelijk sneeuwvrij op het platte dak.
De installateur gaat er weer naar kijken vandaag.

• EggyBurt
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
Neveleor schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Sinds 27 december dezelfde problemen. zover ik het kan beoordelen ligt het aan de buitentemperatuur die door de defrost te hoog oploopt waardoor de Sparrow in Standby schiet. Afgelopen 24 uur ging het goed, doordat het windkracht 5 was blijft de sensor de "normale" temperatuur meten. Vannacht 2 maal in standby gesprongen en was het buiten nagenoeg windstil.

Ben benieuwd wanneer @Weheat het probleem gaat oppakken.
Ik heb op 28 dec vorig jaar in dit forum ook al dit gedrag gemeld.
Exact hetzelfde als anderen melden, buiten temperatuur ineens 20 graden (volgens de sensor) en Sparrow in de stand-by.
Vervolgens koelt alles een graad af en moet de pomp weer vol aan de bak. Dacht eerst het zal wel aan het weer liggen, maar begin nu toch te twijfelen. Het gedrag startte na een legionella run op zondag.
Of is er misschien een software update geweest rond die tijd?

• prophet734
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:33
Dank voor alle info hier - lees al een tijd mee maar nog nooit gepost. We hebben sinds oktober een BBP80 FE. 300liter boiler. VVW beneden (~80m2) en jaga's met heatmeisters boven (60m2).
Gameboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Ik interpreteer de opmerking van @l.p als een vermoeden dat WeHeat wellicht de Legionellarun naar voren haalt voor installaties die deze op zondag hebben ingepland, om op die verwachte koude dag alle capaciteit voor verwarming over te houden, en niet ook een Lerionellarun te moeten doen.

Zoiets? :)
Zie in onze installatie ook ineens legionella runs - maar het zijn niet volledige runs(gaat niet tot 65 graden). Het lijkt echt meer op een test. Normale schema is woensdagen 14:00, echter had ik het uitgesteld deze week om het vandaag te doen (14:00) ivm warmere weer en omdat de verwarming was gestopt ivm defrost/standby bug (woensdag 03:00 snachts begonnen en duurde tot 08:30 sochtends toen we er achter kwamen). Ik wilde het huis dus verwarmen ipv legionella run.

Nu zie ik vanochtend dit gebeuren. Ofwel, de installateur is bezig, of Weheat is aan het testen? Ik kan zelf niet zien waarom dit zo gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUEptTy54ihH_Y_tOhwO1w7tFm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9m63gDj7po6xTJzKg9PLwply.png?f=fotoalbum_large

• EggyBurt
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:10:
Komt dit omdat deze "te" goed geisoleerd is met buis isolatie in de kleine CV ruimte waardoor die een te hoge waarde aangeeft?
Het lijkt mij dat de temperatuur van warmtepomp uit hoger moet zijn of hebben andere mensen ook een hogere waarde?

[Afbeelding]
Ik zie af en toe hetzelfde. Soms 5 graden verschil of hoger. Afstand sensor tot Sparrow buiten ongeveer 2,5 meter. Geen idee waardoor dit veroorzaakt wordt. Die sensoren lijken (af en toe) niet goed te werken binnen en buiten.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:00
EggyBurt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Exact hetzelfde als anderen melden, buiten temperatuur ineens 20 graden (volgens de sensor) en Sparrow in de stand-by.
Vervolgens koelt alles een graad af en moet de pomp weer vol aan de bak. Dacht eerst het zal wel aan het weer liggen, maar begin nu toch te twijfelen. Het gedrag startte na een legionella run op zondag.
bij mij is hij de afgelopen nacht ook 4x op standby gestaan (ongeveer 20 minuten ofzo iedere keer) terwijl het huis te koud is. Iedere keer ook de buiten temp op 20c. Volgens mij gebeurd dat soms tijdens het defrosten als ik naar de grafiek kijk, maar dus niet altijd...

[ Voor 8% gewijzigd door SiNisTrAD op 08-01-2026 11:00 ]

• hans_u
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:10:

[Afbeelding]
Misschien net na een SWW run?
Het warme water tussen je WP en driewegklep (danwel SWW pomp) loopt dan je cv circuit in.
Zal normaliter een kleine hoeveelheid zijn, maar je huis-in staat dan eventjes hoog en zal daarna weer snel teruglopen

• EggyBurt
SiNisTrAD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:50:
[...]

bij mij is hij de afgelopen nacht ook 4x op standby gestaan (ongeveer 20 minuten ofzo iedere keer) terwijl het huis te koud is.
Ik heb nog even gekeken wanneer het voor het eerst optrad. 24 december is het gestart. Na de legionella run op zondag 28 dec ging het helemaal los. Stand-by treedt meestal op na een ontdooi of SSW moment maar soms ook na een normaal verwarmen moment.
Zodra dit gebeurt lijkt de pomp achter de feiten aan te lopen en haalt ie het niet meer in. Ik vraag niet eens zoveel want ik stook altijd op 18 graden...

• Kevin1990
hans_u schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Misschien net na een SWW run?
Het warme water tussen je WP en driewegklep (danwel SWW pomp) loopt dan je cv circuit in.
Zal normaliter een kleine hoeveelheid zijn, maar je huis-in staat dan eventjes hoog en zal daarna weer snel teruglopen
Neen die vlieger gaat niet op.
Onze Blackbird zorgt alleen voor eeen warm huis ;)
Tapwater wordt gedaan door een andere machine -> normale boiler

• Pr088
EggyBurt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik heb dit issue sinds 24 december (lekker op Kerstavond), meerdere malen, maar niet met de bijbehorende temp sensor foutwaarde (hoe lezen jullie die uit?). Mogelijk een WeHeat bug.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jpiek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Herken je probleem op zich wel. Vandaar mijn dynamische stooklijn die ik door domotica (Homey) laat berekenen en die doeltemp met een OTGW naar de BB stuur: 100% controle over welke doeltemp bij elke buitentemperatuur..
Interessant, wellicht is je laaglast kleiner of je huis groter? Schakelde je WP de CV vanaf het begin in of pas als hij de gewenste doeltemperatuur niet kan halen? Want het lijkt me dat je op dat moment minimaal de max output WP en min output CV moet kwijt kunnen wil je CV ketel niet gaan pendelen.

Hoe maak je nu SWW?

Dus je hackt als het ware het OT protocol waardoor het feitelijk als een stooklijn fungeert.. merk je nog iets van ingebouwde 'zelflerende' logica van de WP die zich daarom wel/niet houdt aan wat je via OT vraagt?

• hans_u
ItsjustaName schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Beetje vreemd dat je WP boer het 'normaal' vindt dat je WP op standby staat als er warmte gevraagd wordt.
Ik had overigens ook gevallen waarbij de status nog steeds op 'defrost' stond maar het laatste kwartier effectief 'standby' was. Alleen maar water rondpompen, compressor 0%.

Enfin, is opgelost met de laatste software versie. O nee, dat weet je niet, met 'een' software versie.

Overigens valt het hele defrost-gebeuren me behoorlijk tegen. Elk uur een kwartier defrosten en dan nog een kwartier voordat je weer de gewenste watertemperatuur hebt... Pfff kost je effectief de helft van je capaciteit. Had ik niet ingecalculeerd.
Lagere temperatuur en/of lager vermogen instellen, lijkt niet veel te helpen.

Met m'n vorige warmtepomp(je) heb ik hier nooit merkbaar last van gehad. Elga-tje.
Daar zag je het ijs in een paar minuten van af smelten, op het eind een grote stoomwolk en klaar...
En dat was nog zonder buffervat. Ik heb nu 50L buffervat in de retour.
Is dit een specifiek BB probleem? Ten gevolge van het horizontale ontwerp?
Nog werk aan de winkel voor Duizel?

groeten, Hans.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:24
kipfel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Dat is apart, want bij mij was de legionella dus helemaal uitgeschakeld. Hij had bij ons al sinds halverwege december geen run meer gedaan.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:32

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

Bijna!

Na 20 mislukte defrosts in de storing, de teller werd ook niet gereset, ook niet na een geslaagde defrosts.

ze hebben de software aangepast dat de defrost fout teller (zo noem ik het maar) gereset wordt na een geslaagde defrost.

Heb nog wel meer besproken, maar dat deel ik later vandaag

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• EggyBurt
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Ik heb dit issue sinds 24 december (lekker op Kerstavond), meerdere malen, maar niet met de bijbehorende temp sensor foutwaarde (hoe lezen jullie die uit?). Mogelijk een WeHeat bug.
Ik lees het uit via Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z--7RkobFmkhBYvy85QWUiRS3Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVvvIpQgELJfJc6dmC8su0LD.jpg?f=fotoalbum_large
WP: Blauw: Stand-by, Bruin: Ontdooi, Paars: SWW

Edit: Ik kom er nu achter dat de BUH aan gaat op het moment dat de WP in stand-by gaat. Lekker met COP 1 :-(

[ Voor 6% gewijzigd door EggyBurt op 08-01-2026 22:11 ]

• hans_u
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Neen die vlieger gaat niet op.
Onze Blackbird zorgt alleen voor eeen warm huis ;)
Tapwater wordt gedaan door een andere machine -> normale boiler
mmmm. Staat je huis-in altijd hoger dan WP-uit? Of sporadisch?

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kreekel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Dit vraag ik me ook al een hele tijd af. Bij een gasketel is het 15-20 graden (of misschien wel: zo hoog als mogelijk, zolang je 1. je huis nog goed warm krijgt 2. je ketel niet gaat pendelen), maar voor warmtepompen kan ik hier nergens goede bronnen of betrouwbare data over vinden.

Wat is nu de ideale delta T voor een warmtepomp? Zeker ook in verhouding tot verschillende soorten afgiftesystemen (traditionele radiatoren, vloerverwarming, LTV). Bij mij schommelt het ergens tussen de 2 en 4,5 graden, afhankelijk van waar hij zit in de run.

Ik vind het ook opmerkelijk dat Weheat bij alle systemen de flow op een vaste 1 m3/uur lijkt aan te sturen. Hier zal vast een bepaald idee achter zitten (vastvriezende leidingen en pendelende warmtepomp voorkomen?) maar het is ook een one size fits all. Daarom kan ik me niet voorstellen dat dit in de buurt komt van een optimum voor alle huizen en installaties.

Bij een ketel zit over het algemeen een modulerende pomp die tussen de 0 en 100% varieert. De flow wordt op die manier geoptimaliseerd, b.v. om de delta T te maximaliseren en/of om pendelen te voorkomen. Vaak is deze ook nog handmatig in te stellen door de gebruiker of installateur. Zou dat bij een warmtepomp niet ook logisch zijn?

Als er een reden is waarom dit bij een Weheat warmtepomp niet wenselijk of logisch is wil ik die graag weten.

• STIMPPYYY
jawaligt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Dit vraag ik me ook al een hele tijd af. Bij een gasketel is het 15-20 graden (of misschien wel: zo hoog als mogelijk, zolang je 1. je huis nog goed warm krijgt 2. je ketel niet gaat pendelen), maar voor warmtepompen kan ik hier nergens goede bronnen of betrouwbare data over vinden.

Wat is nu de ideale delta T voor een warmtepomp? Zeker ook in verhouding tot verschillende soorten afgiftesystemen (traditionele radiatoren, vloerverwarming, LTV). Bij mij schommelt het ergens tussen de 2 en 4,5 graden, afhankelijk van waar hij zit in de run.

Ik vind het ook opmerkelijk dat Weheat bij alle systemen de flow op een vaste 1 m3/uur lijkt aan te sturen. Hier zal vast een bepaald idee achter zitten (vastvriezende leidingen en pendelende warmtepomp voorkomen?) maar het is ook een one size fits all. Daarom kan ik me niet voorstellen dat dit in de buurt komt van een optimum voor alle huizen en installaties.

Bij een ketel zit over het algemeen een modulerende pomp die tussen de 0 en 100% varieert. De flow wordt op die manier geoptimaliseerd, b.v. om de delta T te maximaliseren en/of om pendelen te voorkomen. Vaak is deze ook nog handmatig in te stellen door de gebruiker of installateur. Zou dat bij een warmtepomp niet ook logisch zijn?

Als er een reden is waarom dit bij een Weheat warmtepomp niet wenselijk of logisch is wil ik die graag weten.
Blackkbird 80 zit maximaal op 1.3 m3/u

• Pr088
Stoker schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Bijna!

Na 20 mislukte defrosts in de storing, de teller werd ook niet gereset, ook niet na een geslaagde defrosts.

ze hebben de software aangepast dat de defrost fout teller (zo noem ik het maar) gereset wordt na een geslaagde defrost.

Heb nog wel meer besproken, maar dat deel ik later vandaag
We wachten af! Verwacht je dat zo'n update ook door Weheat wordt gecommuniceerd naar alle installateurs?
Als dit de fix is dan hoeft mijn installateur niet langs te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pr088 op 08-01-2026 11:37 ]

• kipfel
  • Laatst online: 22:12
[...]

Nee hier een Sparrow, maar het lijkt me dat dat softwarematig hetzelfde werkt.

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08-01 16:43
hans_u schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Beetje vreemd dat je WP boer het 'normaal' vindt dat je WP op standby staat als er warmte gevraagd wordt.
Ik had overigens ook gevallen waarbij de status nog steeds op 'defrost' stond maar het laatste kwartier effectief 'standby' was. Alleen maar water rondpompen, compressor 0%.

Enfin, is opgelost met de laatste software versie. O nee, dat weet je niet, met 'een' software versie.

Overigens valt het hele defrost-gebeuren me behoorlijk tegen. Elk uur een kwartier defrosten en dan nog een kwartier voordat je weer de gewenste watertemperatuur hebt... Pfff kost je effectief de helft van je capaciteit. Had ik niet ingecalculeerd.
Lagere temperatuur en/of lager vermogen instellen, lijkt niet veel te helpen.

Met m'n vorige warmtepomp(je) heb ik hier nooit merkbaar last van gehad. Elga-tje.
Daar zag je het ijs in een paar minuten van af smelten, op het eind een grote stoomwolk en klaar...
En dat was nog zonder buffervat. Ik heb nu 50L buffervat in de retour.
Is dit een specifiek BB probleem? Ten gevolge van het horizontale ontwerp?
Nog werk aan de winkel voor Duizel?

groeten, Hans.
Ik heb vooral het gevoel dat ze zeer 'safe' spelen in communicatie. Af en toe kwam er in het gesprek voor, "hmmm ja vreemd die standy maar dat komt door x reden (meestal een heel vage)". Ze hebben me deze ochtend gemeld dat ze op de hoogte zijn van de issues en soortgelijke situaties bij andere klanten hebben.
Je hebt gelijk die defrosts gebeuren zeer vaak en zijn bij mijn sparrow ook aanwezig. Bij mij staat de sparrow verticaal opgesteld met vrije zuig- en blaasruimte van +3m.

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• Pr088
[...]

Een warmtepomp wil over het algemeen meer flow hebben zodat de delta niet enorm hoog is. 15 graden bijverwarmen vanaf de retour, dat is echt stampen. Mijn Blackbird P80 moduleert netjes aan de hand van de stooklijn (gevraagde warmte) en retour. Pendelen wordt voorkomen door de compressorsnelheid te verlagen, bevriezing wordt voorkomen door de cv-circulatie op gang te houden. Of moduleren van de cv-pomp zin heeft weet ik niet. Ik heb 'geleerd' dat meer flow meestal beter is.

• Jpiek
jawaligt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Interessant, wellicht is je laaglast kleiner of je huis groter? Schakelde je WP de CV vanaf het begin in of pas als hij de gewenste doeltemperatuur niet kan halen? Want het lijkt me dat je op dat moment minimaal de max output WP en min output CV moet kwijt kunnen wil je CV ketel niet gaan pendelen.

Hoe maak je nu SWW?

Dus je hackt als het ware het OT protocol waardoor het feitelijk als een stooklijn fungeert.. merk je nog iets van ingebouwde 'zelflerende' logica van de WP die zich daarom wel/niet houdt aan wat je via OT vraagt?
De WP schakelde de CV pas bij als de WP op max draaide en de doeltemperatuur niet haalde. Dat was overigens vnl op thermostaat. Daarna stooklijn/OTGW aansturing van de stooklijn en dus een meer constante aanvoer van warmte. Daardoor hoefde de WP minder te pieken en hoefde de CV niet meer bij te schakelen.

SWW maak ik nu met een Electrische boiler, aangestuurd op teruglevering van zonnestroom, en restvulling op netstroom aan het eind van de dag..

En ik 'hack' niks, de OTGW is letterlijk dat, een gateway. Ik overrule eigenlijk de thermostaat, en stuur zelf een doeltemp naar de WP ipv die ADHD thermostaat :D
Ik merk niks van intelligentie of overrulen van mijn settings door de WP. Waarschijnlijk vanwege de aansturing op OT...

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:24
[...]

Op de voorwaarde dat je je woning er mee op temperatuur krijgt: hoe lager de delta T, hoe beter.

Dat betekent namelijk dat je WP veel minder hard hoeft te werken, en dan gaat automatisch je verbruik omlaag en je COP omhoog.

Daarom is vloerverwarming ook zo fijn: als je een beetje massa hebt in je vloer die opwarmt, stijgt de retourtemperatuur van het water dat naar de warmtepomp terug gaat. Bij dezelfde gevraagde temperatuur hoeft je WP dus minder hard te werken om het retourwater weer op temperatuur te brengen.

Onze delta T is op dit moment 2.4 graden en het huis is lekker op temperatuur.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Jpiek
Delta T is hier meestal rond de 3-5C, tenzij de WP erg hard moet werken, de afgelopen dagen was het 6-8C.

Voor een doeltemp van ca 47C bij 0C buitentemp en radatoren als afgiftesysteem valt me dat niet tegen...

• Kevin1990
hans_u schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:33:
[...]

mmmm. Staat je huis-in altijd hoger dan WP-uit? Of sporadisch?
Eigenlijk altijd.
Zie hieronder een grafiek van HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaWdD5Wp8zq8bDvv5Rcw9TFSRKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn2u15JMcurDDZ7IMWKiXRfk.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
Jpiek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:47:
[...]

En ik 'hack' niks, de OTGW is letterlijk dat, een gateway. Ik overrule eigenlijk de thermostaat, en stuur zelf een doeltemp naar de WP ipv die ADHD thermostaat :D
Ik merk niks van intelligentie of overrulen van mijn settings door de WP. Waarschijnlijk vanwege de aansturing op OT...
OT op basis van een 'gewone modulerende thermostaat' is springeriger dan een stooklijn, maar ik merkte wel na een week of 3 dat Weheat de piekvragen van OT afvlakt. OT schiet bijvoorbeeld de gevraagde temperatuur naar 40 graden en Weheat stuurde mijn WP dan naar 33-35 temp uit. Het enige nadeel vond ik eigenlijk dat de warmtepomp eerst vol aan ging op 80-100% compressor en daarna weer terugmoduleert. Stooklijn bij dit koude weer vind ik wat prettiger werken, maar WeHeat met OT leert wel bij.

• Pr088
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Eigenlijk altijd.

[Afbeelding]
Hmm dat is inderdaad bijzonder. Mijn huis in staat nu op 28,2 en water uit op 29,1. Mijn dakdoorvoer zit echt naast de warmtepomp, maximaal 1 meter. Ook bij warme temperaturen is dit verschil ongeveer 1 graad. Wat afkoeling en mogelijk ook een kleine afwijking van de temp-sensor. Een hogere temp huis in is wel bijzonder. Maar als je stooklijn goed staat dan is er toch niks aan de hand? Lijkt een beetje gek, maar als de hut warm is... 8)

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:48
Ik zie met de BB een normale stook gedrag. Afgelopen dagen wel veel defrost voor de kiezen gehad. eergisteren 12 stuks. Niet een keer in stanby mode geweest. Ook is tot op heden de CV ketel niet aangesproken. Watertemperatuur met stooklijn tussen tussen 31 en 35 graden. en gemiddeld 30kWh per dag verbruikt. en gemiddeld 3,5 COP.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• Kevin1990
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Hmm dat is inderdaad bijzonder. Mijn huis in staat nu op 28,2 en water uit op 29,1. Mijn dakdoorvoer zit echt naast de warmtepomp, maximaal 1 meter. Ook bij warme temperaturen is dit verschil ongeveer 1 graad. Wat afkoeling en mogelijk ook een kleine afwijking van de temp-sensor. Een hogere temp huis in is wel bijzonder. Maar als je stooklijn goed staat dan is er toch niks aan de hand? Lijkt een beetje gek, maar als de hut warm is... 8)
Het huis blijft goed warm dat is het probleem niet maar doet die dit wel efficiënt omdat er dus 1 van de 2 een wat afwijkende waarde geeft?
Bij ons is de lengte naar binnen toe ±1.5m waarna die via de centrale unit naar binnen gaat.
Daarna via de schacht van de 2e naar de 1e verdieping waar de CV ruimte centraal op de 1e verdieping te vinden is.
Leidingen zijn geisoleerd met buis isolatie. CV ruimte zit vol met het buffervat, centrale afzuiginstallatie en nog wat elektra.
Misschien warmt de ruimte op door de kleine inhoud van de ruimte en toch wel wat waterleidingen?
Zou mooi zijn als je eigenlijk de temperatuursensoren kan corrigeren om de juiste waardes aan te geven.

Ik ga eens kijken wat het doet als ik de temperatuursensor een klein stukje verplaats en vastzet op een ander deel van het leidingwerk.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:36

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Eigenlijk altijd.

[Afbeelding]
Leidingen verwisseld?? Aanvoer / retour op de warmtepomp. Of pomp?

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 08-01-2026 12:24 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jpiek
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:06:
[...]
OT op basis van een 'gewone modulerende thermostaat' is springeriger dan een stooklijn, maar ik merkte wel na een week of 3 dat Weheat de piekvragen van OT afvlakt. OT schiet bijvoorbeeld de gevraagde temperatuur naar 40 graden en Weheat stuurde mijn WP dan naar 33-35 temp uit. Het enige nadeel vond ik eigenlijk dat de warmtepomp eerst vol aan ging op 80-100% compressor en daarna weer terugmoduleert. Stooklijn bij dit koude weer vind ik wat prettiger werken, maar WeHeat met OT leert wel bij.
Op thermostaat ging de WP bij mij gewoon vol aan, tot de ingestelde kamertemperatuur bereikt was, en schakelde dan zover terug dat de WP uit ging. Tot het afkoelde en de WP weer de opdracht kreeg om vol aan te gaan, etc etc. Het leek meer een aan/uit thermostaat door de gevraagde doeltemp. Ben na een maand of 3 *Oktober - December 2024) overgegaan op stookkijn en kort daarna op de OTGW...

• Pr088
Jpiek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Op thermostaat ging de WP bij mij gewoon vol aan, tot de ingestelde kamertemperatuur bereikt was, en schakelde dan zover terug dat de WP uit ging. Tot het afkoelde en de WP weer de opdracht kreeg om vol aan te gaan, etc etc. Het leek meer een aan/uit thermostaat door de gevraagde doeltemp. Ben na een maand of 3 *Oktober - December 2024) overgegaan op stookkijn en kort daarna op de OTGW...
Dat 'vol' aan/uit wordt dus in de loop van de tijd rustiger, maar het was mij ook te veel aan/uit. Daarom voer ik sinds november een stooklijn. Als het weer verbetert, ga ik weer richting OT. Bij +10 en een paar uur warmtepompruns per dag werkt dat prima.

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 22:07
[...]

Eigenlijk altijd.

[Afbeelding]
Ik heb dit tijdens verwarmen nog nooit gezien. Ik vraag mij af of die sensor weheat uit wel in orde is.

Ik zie dit wel aan het einde van het ontdooien. Dan wordt het: wp in>wp uit< huis in. Maar dat is logisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwZYcrHXZuuISrUHRVQ4551-AII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDOGGOhoIfez6BHgKlMsxnkr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ontdooimomenten duren niet lang: tussen 6-8 minuten.

[ Voor 34% gewijzigd door Mg4gebruiker op 08-01-2026 12:55 ]

• Kevin1990
Carboy54 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Leidingen verwisseld?? Aanvoer / retour op de warmtepomp. Of pomp?
Zou kunnen maar lijkt mij sterk.

Binnen in de CV ruimte komt de leiding van de warmtepomp binnen met rode isolatie.
Daarna circulatie pomp -> back up heater -> afgiftesysteem. De water huis in temperatuursensor zit kort na de back up heater. Deze is nog niet bijgesprongen. De temperatuursensort zit ±1m na de circulatie pomp.

Als de leidignen verwisseld zouden zijn zou het buffervat verkeerd zitten want dit zit zoals ik het zie als laatste waarna die met een leiding met blauwe isolatie naar de warmtepomp gaat.

De Jaga pro ventielen zouden daardoor moeten gaan klapperen. Dit was namelijk in het begin het geval.
De tempeartuursensoren die ik van heatmeister bij de Jaga proventielen hebben geplaatst laten zien dat de ingaande temperatuur hoger is als de uitgaande temperatuur.
Dus ik vermoed dat het niet gewisseld is? Ik neem aan dat de vleorverwarming ook niet lekker werkt als dit omgekeerd zit.

Zie hieronder een paar kamers en de temperaturen van de heatmeisters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIKRNAOQDS3B0wF6rqGVEPMh3Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jv93C0HsVIWI2k4fuzI6E5xk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLUW-46eN4wNpzEdS2wzJafhwlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrHneDhsBP8mSQL8vIDXHamP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Kevin1990 op 08-01-2026 13:20 ]

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:42
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Gaaf zeg! Nu nog even omzetten in het Nederlands?
En jouw compressor draait nog op 20%?
Voor verwarmen is het zelden boven de 50%, meer tussen 20 en 36%. Dit is de 'mean compressor usage by day' van de afgelopen dagen - wederom verwarmen en SWW runs etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKJeGNwfYB2MinXTTgudeNszv2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLdbehd2QeP8caSzlT8JuhC7.png?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
Mg4gebruiker schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Ik heb dit tijdens verwarmen nog nooit gezien. Ik vraag mij af of die sensor weheat uit wel in orde is.

Ik zie dit wel aan het einde van het ontdooien. Dan wordt het: wp in>wp uit< huis in. Maar dat is logisch.
[Afbeelding]

Mijn ontdooimomenten duren niet lang: tussen 6-8 minuten.
Ik ben bezig met het kijken waar dingen beter kunnen met aansturing en het monitoren maar moeten de sensoren wel de goede waardes geven voordat ik hieraan begin ;)
Zie hier de laatste ontdooi cyclus die begon om 08.37 en klaar was om 08.51.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK9zEZrQMlYvwJCT-C2MCEaJFGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW2FgFQ5jP4sKCk7gSKRUwhH.jpg?f=fotoalbum_large

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:50
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Ik ben bezig met het kijken waar dingen beter kunnen met aansturing en het monitoren maar moeten de sensoren wel de goede waardes geven voordat ik hieraan begin ;)

[Afbeelding]
Zijn deze twee sensoren misschien in Home Assistant omgewisseld of verkeerde naam gekregen? Vergelijk eens met de waarden in de WeHeat app?

• hans_u
[...]

Eigenlijk altijd.

[Afbeelding]
ik kan geen logische verklaring vinden. De temperaturen correleren met elkaar. de bron van de twee is totaal anders : intern WP en klem op je cv-leiding. Verkeerd aansluiten kan eigenlijk niet.
Een 'externe' warmtebron die je huis-in (sensor) structureel een paar tienden verhoogt?
Wat kan er structureel/permanent een paar tienden warmer zijn dan WP-uit???
Blijft over (voor mij in elk geval) : een van de sensoren geeft niet de goede waarde.
Huis-in wijkt altijd af van WP-uit. Maar kan alleen maar lager zijn. Door warmte-verlies en/of onvoldoende contact van het klemmetje.
WP-uit te laag? Geen idee hoe de sensor zit. Kan hier evt koude lucht overheen gaan?
En anders? 1 van de 2 sensors (of aansluitingen) defect ?

• Kevin1990
hans_u schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:46:
[...]

ik kan geen logische verklaring vinden. De temperaturen correleren met elkaar. de bron van de twee is totaal anders : intern WP en klem op je cv-leiding. Verkeerd aansluiten kan eigenlijk niet.
Een 'externe' warmtebron die je huis-in (sensor) structureel een paar tienden verhoogt?
Wat kan er structureel/permanent een paar tienden warmer zijn dan WP-uit???
Blijft over (voor mij in elk geval) : een van de sensoren geeft niet de goede waarde.
Huis-in wijkt altijd af van WP-uit. Maar kan alleen maar lager zijn. Door warmte-verlies en/of onvoldoende contact van het klemmetje.
WP-uit te laag? Geen idee hoe de sensor zit. Kan hier evt koude lucht overheen gaan?
En anders? 1 van de 2 sensors (of aansluitingen) defect ?
Het kan natuurlijk wel zijn dat de ruimte die erg klein is opwarmt doordat er waterleidingen in deze kleine ruimte aanwezig zijn. Het is een ondiepe kast waar qua diepte net genoeg is voor een 50l buffervat en even geschat 1.20m breed is.
Doordat deze ruimte niet geventileerd wordt kan er natuurlijk warmte blijven hangen. Er loopt nog een warm water leiding van de boiler doorheen die naar de badkamer gaat maar deze is ook geisoleerd waar de leiding "bloot" ligt.
Ik denk niet dat een Itho Daalderop afzuig installatie van 2 jaar oud zoveel warmte produceert of de stroomkabels en de paar units zoals de KAKU module, Tado Brigde of de internet bridge voor de badkamer radiator.

Overigens hangt deze wel aan de andere kant van de muur van de CV ruimte maar ik denk niet dat die zoveel straling geeft door de tegels en de tussenmuur heen dat de ruimte opwarmte.

Een defecte sensor kan maar het lijkt mij dat die dan hele onwaarschijnlijke waardes moet geven. Als dit veroorzaakt wordt door een defecte sensor is die maar een heel klein beetje stuk ;)
Sensoren die stuk zijn geven een abnormale waarde aan waar deze waardes gewoon net niet met elkaar matchen.

• dwesterveld
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:34
JeroenVerweij schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Geluidsniveau aanpassen. Dan draait de compressor op een lager maximum
Door via instellingen/stilteniveau de setting met geluid. Dan dwing je tot een maximum aan vermogen, dus ook compressor snelheid (in %)

• Kevin1990
AlteKiet schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Zijn deze twee sensoren misschien in Home Assistant omgewisseld of verkeerde naam gekregen? Vergelijk eens met de waarden in de WeHeat app?
Had gekunt met het maken van het dashboard inderdaad!
Maar neen dat is ook niet het geval.
Zie hieronder links HA en rechts de WeHeat portal.
Het kleine verschil is dat ik net te traag was om binnen 10 seconden beide te kopiëren en te plakken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxhBWMJXm2x_bjzO7T91NI2E6xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5tnb9fFGblpMV2YfJC5tKT5.jpg?f=fotoalbum_large

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Ook bij mij is 'watertemperatuur huis in' 0,4 tot 1,1 graden hoger dan 'water uit temperatuur'. Hier ook geen SWW.

Deze situatie is al sinds het begin van de installatie.
De temperatuursensor zou mogelijk gekalibreerd moeten kunnen worden.

• STIMPPYYY
Bij mij loopt het soms ook gelijk of zelfs huis-in is net wat hoger (0.2/0.3gr), maar niet structureel. Heb wel de sensor geisoleerd.

• Zandhaas82
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-01 14:58
Sinds gisteravond zijn de instellingen van mijn warmtepomp (P80) vanzelf aangepast. De pomp draaide op stooklijn, maar die is nu omgezet naar OpenTherm. Dit is overigens niet voor het eerst: een paar maanden geleden gebeurde hetzelfde, en ik meen me te herinneren dat dit in dit topic ook besproken is. Ik verwacht dat de oorzaak bij Weheat ligt, of zou de installateur dit doen? Ervaren anderen dit ook?

• Kevin1990
Zandhaas82 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:58:
Sinds gisteravond zijn de instellingen van mijn warmtepomp (P80) vanzelf aangepast. De pomp draaide op stooklijn, maar die is nu omgezet naar OpenTherm. Dit is overigens niet voor het eerst: een paar maanden geleden gebeurde hetzelfde, en ik meen me te herinneren dat dit in dit topic ook besproken is. Ik verwacht dat de oorzaak bij Weheat ligt, of zou de installateur dit doen? Ervaren anderen dit ook?
Ook 1x gehad. En bij mij was toen ook de stooklijn aangepast.
Gelukkig had ik nog wat printscreens met wat het was dus kon ik alles snel terugzetten :)

• Jpiek
Ok hier is er steeds een verschil tussen Huis-in en WP-uit..
Meestal is WP-uit hoger, soms is Huis-in hoger..

Zit niet echt logica in. Ik denk dat de sensor Huis-in gewoon niet zo heel accuraat is, maar het lijkt of zakkende versus stijgende temperatuur ook een verschil maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axnRaL8065jZLhfCest7j_G_2cU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIfrB0570JZ3RAZqkXTVxUnE.png?f=fotoalbum_large

Aangezien de Huis-in sensor op de buitenzijde van de buis zit en dus niet de echte watertemp meet, zou het een vertraging/ opwaming buis kunnen zijn ?

• Kevin1990
Jpiek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:09:

Aangezien de Huis-in sensor op de buitenzijde van de buis zit en dus niet de echte watertemp meet, zou het een vertraging/ opwaming buis kunnen zijn ?
Kan maar dat verklaart niet waarom die sensor van huis in hoger is. Want het lijkt me stug dat de leiding zelf warmer is dan het water wat door de leiding heen gaat :P

• Jpiek
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Kan maar dat verklaart niet waarom die sensor van huis in hoger is. Want het lijkt me stug dat de leiding zelf warmer is dan het water wat door de leiding heen gaat :P
Als je wamtepomp niet meer actief is en het water zelf sneller afkoelt (komt van buiten) dan de leiding ?

Ik lees overigens net ergens dat een afwijking in de meting van 5% niet heel vreemd is.
Bij 36C is 1 graad net iets meer dan 3%, 1,2C afwijking bij 27C is 4,44%

• Fresnel
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Uiteraard is de temperatuur van het water bij de sensor lager dan bij de uitgang van de pomp. In het beste geval gelijk.
Temperatuursensoren kunnen best een afwijking hebben. Ik denk niet dat deze sensoren gecalibreerd zijn, dan waren ze veel te duur geweest. Dus heb je een hogere temperatuur bij huis-in dan bij WP-uit dan moet dat wel een afwijking in de sensor zijn. Daar zal het regelsysteem wel aan wennen, maar wij niet :|
Wel maakt de montage veel uit op het resultaat:
Bij mij was de waarde eerst ca 2,5 graden lager dan bij de WP-uit. Maar wel met erg lange leidingen (ca 15 meter). Zelf de sensor goed vastgezet en isolatie om de opnemer geplaatst. Toen was het nog maar ca 1.5 graad lager.
Zojuist mijn sensor verplaatst naar een leiding waar hij tevens de flow van de CV registreert (dat moet ook zo volgens WeHeat maar had de installateur niet goed gedaan). Gelijk maar een beetje warmtegeleidende pasta tussen de sensor tip en de ijzeren buis gedaan. Daar weer leidingisolatie over. Nu nog maar 0,75 graad C verschil. :)
Maar of mijn leidingverlies echt 0,75 graad is, blijft natuurlijk de vraag.
NB als je eens experimenteert met koelen (nu niet 8) kijk dan nog eens naar de verschillen. Dan zijn de verliezen namelijk net andersom.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:48
Een artikel op NU over warmtepompen en sneeuw: https://www.nu.nl/economi...itvallen-door-sneeuw.html
Komend weekend wordt het weer spannend.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RNacoustics schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:26:
Een artikel op NU over warmtepompen en sneeuw: https://www.nu.nl/economi...itvallen-door-sneeuw.html
Komend weekend wordt het weer spannend.
Ik kan al raden met welk commentaar mijn collega's morgen gaan komen ;w

• Jpiek
Caayn schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Ik kan al raden met welk commentaar mijn collega's morgen gaan komen ;w
Hetzelfde als de meeste roeptoeters op Nujij waarschijnlijk.... "ben zo blij met mij vervuilende en veel te dure CV op gas!'

• STIMPPYYY
Mooiste is altijd die in de trand van 'mensen met geld en subsidie'

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:36
Hoi!

Vandaag is de Weheat Sparrow bij mij thuis geleverd en die wordt volgende week geïnstalleerd. Dat is zonder een back-up heater van 3 kW. Die heeft een meerprijs. Het is echter wel zo dat het vermogen van de warmtepomp in principe goed past bij mijn huis. Alleen bij -10 wordt de grens bereikt. Het afgiftevermogen in huis wordt al zo groot mogelijk middels vloerverwarming beneden en de installatie van nieuwe convectoren. De meerkosten van de back-up heater steek ik liever komend jaar in extra isolatie op zolder.

Zijn er meer ervaringen met het weglaten van de back-up heater?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:52
GvNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:53:
Hoi!

Vandaag is de Weheat Sparrow bij mij thuis geleverd en die wordt volgende week geïnstalleerd. Dat is zonder een back-up heater van 3 kW. Die heeft een meerprijs. Het is echter wel zo dat het vermogen van de warmtepomp in principe goed past bij mijn huis. Alleen bij -10 wordt de grens bereikt. Het afgiftevermogen in huis wordt al zo groot mogelijk middels vloerverwarming beneden en de installatie van nieuwe convectoren. De meerkosten van de back-up heater steek ik liever komend jaar in extra isolatie op zolder.

Ik heb m er juist bewust bij geselecteerd.

• dwesterveld
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:34
bvdsloot schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:57:
@Weheat Ik heb mijn Weheat BB80 Full Electric met Tado Smart Thermostat V3 in de Weheat app weer teruggezet van OpenTherm naar Stooklijn (zonder aan/uit). De Weheat app toont nog wel steeds de actuele en gewenste kamertemperatuur (ontvangen via OpenTherm), maar deze zijn niet meer zichtbaar in de grafieken in de Weheat Portal (wel zichtbaar als de instelling OpenTherm is). Met name de actuele kamertemperatuur zou wel handig zijn, om daarmee de stooklijn eventueel bij te stellen. Kan deze weer toegevoegd worden aan de grafieken?
On another note, gebruikt de Blackbird deze temperatuur-info ook om de stooklijn te optimaliseren? Zou wel lekker zijn....
Ik heb sterk de indruk dat de stooklijn binnen bepaalde marges bijgestuurd wordt door de gevraagde kamertemperatuur. Zie vaak dat met een klein verschil (<2 gr?) de aanvoertemperatuur verhoogd wordt om de gevraagde temp te bereiken. Maar geen concrete. onderbouwing behalve de verwarmingsgrafieken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIo2LYVAFdraP6_clTMgQNG73ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8V9HEh8lmUHkKfb52kQTHJ1.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
GvNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:53:
Hoi!

Die zijn er wel op het forum ja. Ik heb zelf wel een BUH. Ik adviseer je wel ruim met het theoretische vermogen te rekenen. Ik heb een warmteverliesberekening gedaan die bovenkant 5,5-6 kW uitkwam, maar toch gekozen voor een 8kW Blackbird P80, mede vanwege de looks en de dakopstelling en de ruimte in vermogen.
De afgelopen week ben ik wel blij met het extra vermogen!
Dus als je geen BUH neemt, reken ruim met de kW's.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:50
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]
Ik vind het zo interessant dat de temp huis in niet altijd hoger is dan de temp WP uit. Bij een defrost is het andersom (huis in lager dan WP uit) en dat zou je wel verwachten. Apart, toch? Daarom dacht ik aan de omgewisselde sensoren in HA. Maar dat is het dus ook niet. Raadselachtig :)
Edit: Trouwens.. bij ons zit er tussen WP-uit en huis-in maar 0 - 0,2°C en tijdens defrost varieert het rondom de 1,0-1,2°C - als jouw huis-in-probe een structurele afwijking heeft ten opzichte van de buitenunit van +1,0-1,5°C, zou dat het best kunnen verklaren.

[ Voor 14% gewijzigd door AlteKiet op 08-01-2026 17:33 ]

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.