• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:54
Als sneeuw voor de zon...

Camera onder de BB80 geplaatst, wilde wel eens zien hoe een defrost verloopt....
Download beide bestanden (in Chrome: Link opslaan als) en speel lokaal af. Als ik het zelf direct afspeel in de browser zie ik geen ondertitels die het proces een beetje documenteren.
Let op, er zit ook audio bij, dus zet die even laag voor je begint, een warmtepomp maakt herrie....

WIN_20260108_15_47_01_Pro P80 Ontdooien test.mp4
WIN_20260108_15_47_01_Pro P80 Ontdooien test.srt

[ Voor 2% gewijzigd door MartinPTweak op 08-01-2026 17:36 . Reden: download details voor Chrome toegevoegd. ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:56
GvNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:53:
Hoi!

Vandaag is de Weheat Sparrow bij mij thuis geleverd en die wordt volgende week geïnstalleerd. Dat is zonder een back-up heater van 3 kW. Die heeft een meerprijs. Het is echter wel zo dat het vermogen van de warmtepomp in principe goed past bij mijn huis. Alleen bij -10 wordt de grens bereikt. Het afgiftevermogen in huis wordt al zo groot mogelijk middels vloerverwarming beneden en de installatie van nieuwe convectoren. De meerkosten van de back-up heater steek ik liever komend jaar in extra isolatie op zolder.

Zijn er meer ervaringen met het weglaten van de back-up heater?
Ik heb er geen en ook niet gemist afgelopen dagen. Extra isolatie heb je heel het jaar plezier van, die backup heater misschien een paar uur per jaar. Ik trek wel wat extra kleding aan als het dagen lang onder -10 wordt. Het weer van nu komt natuurlijk steeds minder voor, vorige keer was misschien 5 jaar geleden?

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:27
MartinPTweak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:35:
Als sneeuw voor de zon...

Camera onder de BB80 geplaatst, wilde wel eens zien hoe een defrost verloopt....
Download beide bestanden (in Chrome: Link opslaan als) en speel lokaal af. Als ik het zelf direct afspeel in de browser zie ik geen ondertitels die het proces een beetje documenteren.
Let op, er zit ook audio bij, dus zet die even laag voor je begint, een warmtepomp maakt herrie....

WIN_20260108_15_47_01_Pro P80 Ontdooien test.mp4
WIN_20260108_15_47_01_Pro P80 Ontdooien test.srt
Top! Mooi om te zien en er komt natuurlijk aardig wat water uit.

Ik bedacht me van de week dat het handig zou zijn om een defrost te zien, en dan te bekijken hoeveel water er dan langs de voorpoot naar beneden komt. Dat kan me helpen om een effectievere weldorpring te maken tegen het vastvriezen van de voorpoot.

Zou je dat toevallig ook kunnen vastleggen?

groet,

Satefan

• MartinPTweak
Satefan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:53:
[...]
Zou je dat toevallig ook kunnen vastleggen?
LOL, ben net weer van het dak af, camera naar binnen gehaald.
Maar goed idee, zal morgen even weer het dak opgaan, defrosts genoeg....

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-03 23:49
GvNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:53:
Hoi!

Vandaag is de Weheat Sparrow bij mij thuis geleverd en die wordt volgende week geïnstalleerd. Dat is zonder een back-up heater van 3 kW. Die heeft een meerprijs. Het is echter wel zo dat het vermogen van de warmtepomp in principe goed past bij mijn huis. Alleen bij -10 wordt de grens bereikt. Het afgiftevermogen in huis wordt al zo groot mogelijk middels vloerverwarming beneden en de installatie van nieuwe convectoren. De meerkosten van de back-up heater steek ik liever komend jaar in extra isolatie op zolder.

Zijn er meer ervaringen met het weglaten van de back-up heater?
Geen backup heater hier, ook geen gas CV. De BB P80 moet het helemaal alleen doen, en dat gaat prima.
Ook geen buffervat, en geen SWW. Huis van 1992, met ouderwetse vloerverwarming, 4 circuits.

Maar ik kan wel bijstoken met pelletkachel of 5kW airco. Pelletkachel staat nu wel aan, maar vooral voor de gezelligheid, geen echte noodzaak.

[ Voor 7% gewijzigd door DjAntoon op 08-01-2026 18:02 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:06
hans_u schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:21:
[...]

[Afbeelding]

Yep. Redelijk wat sneeuw van zonnepanelen naar beneden geschoven.
M.i. nog genoeg 'lucht' over. Ben niet het dak op gegaan....
Overigens wel behoorlijk veel defrosts de laatste dagen. En amper warm te krijgen in huis.
Na een software update vanmiddag lijken de defrosts beter te gaan. Vaker maar sneller en zonder soms onbegrijpelijke standby's na een defrost (software bug).
Snel en deskundig geholpen door Stoker. :)
Software versie nieuw v 0.8.8 at your service:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WgwvTsOHo6J6PWNbI8nKnY_-vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plzFI9nczK1KOIj0Ddo9KVj7.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:53
RNacoustics schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:26:
Een artikel op NU over warmtepompen en sneeuw: https://www.nu.nl/economi...itvallen-door-sneeuw.html
Komend weekend wordt het weer spannend.
Klok en klepel verhaal als je het mij vraagt...

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:54
Carboy54 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:01:
[...]

[Afbeelding]
Mooi die info staat er bij mij nog niet bij. Ga er dan vanuit dat ik nog de oude software draai.

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:35
[...]

[Afbeelding]
hoe kun je die firmware versie zijn, gewoon via het portaal? Ik zie het namelijk bij mij niet staan.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Carboy54 is installateur, als gebruiker zie je deze informatie niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Razer op 08-01-2026 19:43 ]

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03 18:01
SiNisTrAD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Update 2: het is nu de volgende ochtend en de temperatuur in huis is nog steeds onder de 19c.
Ten eerste begon hij na de software update eerst met een 5 uur durende legionella run (dochter ging ook douchen tijdens de run). Volgens mij is hij de legionella run dag setting kwijt nadat de update was geïnstalleerd. De app wist ook de dag niet meer dus die heb ik opnieuw ingesteld. Normaal zou deze op zondag moeten zijn.

Volgens de installateur moet ik hem op opentherm laten staan maar die krijgt het hem niet op temperatuur. Ik heb de thermostaat op 22 gezet maar de gevraagde temperatuur blijft ongewijzigd op 32 en dat haalt de pomp makkelijk (50% ofzo). Ik zou denken dat hij om meer warmte zou gaan vragen als hij de temperatuur niet haalt.

Vorige week heeft hij ook een keer de hele dag op standby gestaan, na het van de stroom afhalen ging hij weer aan de slag.

Het is maar een rare situatie, het heeft al eerder gevroren en toen had ik geen enkel probleem met het warm houden. Het enige wat anders is nu is sneeuw. De sparrow staat redelijk sneeuwvrij op het platte dak.
De installateur gaat er weer naar kijken vandaag.
Update 3: Toch maar weer even gebeld met de installateur aan het einde van de middag. Hij snapte ook niet waarom de gevraagde temperatuur via opentherm (moest van de installateur) maar niet omhoog ging ondanks dat hij niet op temperatuur kwam. Dat gaat hij nog onderzoeken.

Hij heeft hem nu toch maar op stooklijn gezet zodat het huis warm word. Het begint langzaam omhoog te lopen maar het lijkt ergens niet goed te gaan. Op een gegeven moment word de temp in te warm en springt hij op standby. Dat is nu al 3x gebeurd sinds 4 uur vanmiddag en een defrost, zo gaat het opwarmen niet echt hard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgAkR59iPvhLp71qFzbWwdYCIKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8emY2KMiKGgRLxklIsb7q6f.png?f=fotoalbum_large

Morgen maar weer even bellen. Echt heel raar, tot vorige week geen enkel probleem gehad. Ik heb wel een update gekregen deze week door de installateur.

• ekops
Razer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:43:
@Carboy54 is installateur, als gebruiker zie je deze informatie niet.
wat jammer, ik zou dit als gebruiker ook heel graag willen zien, op welke firmware versie mijn warmtepomp draait.

• Satefan
SiNisTrAD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Update 3: Toch maar weer even gebeld met de installateur aan het einde van de middag. Hij snapte ook niet waarom de gevraagde temperatuur via opentherm (moest van de installateur) maar niet omhoog ging ondanks dat hij niet op temperatuur kwam. Dat gaat hij nog onderzoeken.

Hij heeft hem nu toch maar op stooklijn gezet zodat het huis warm word. Het begint langzaam omhoog te lopen maar het lijkt ergens niet goed te gaan. Op een gegeven moment word de temp in te warm en springt hij op standby. Dat is nu al 3x gebeurd sinds 4 uur vanmiddag en een defrost, zo gaat het opwarmen niet echt hard.
[Afbeelding]

Morgen maar weer even bellen. Echt heel raar, tot vorige week geen enkel probleem gehad. Ik heb wel een update gekregen deze week door de installateur.
Om de hoeveel tijd heb je een defrost?

• SiNisTrAD
Satefan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Om de hoeveel tijd heb je een defrost?
in de afgelopen 24 uur 9 keer dus dat valt denk ik wel mee. Hij is net weer op standby gesprongen nadat de "water in" weer te warm is geworden. Geen nieuwe defrost run.

[ Voor 19% gewijzigd door SiNisTrAD op 08-01-2026 20:19 ]

• Satefan
SiNisTrAD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:08:
[...]

in de afgelopen 24 uur 9 keer dus dat valt denk ik wel mee.
Eens kijken of dat minder is op de stooklijn. En of dat dan helpt om de temp omhoog te krijgen.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:00
Ik hoop dat jullie me deze vraag vergeven, in deze WeHeat groep, :-)
Ik heb een offerte van een sparrow, maar krijg net een herziene offerte van een andere installateur binnen die me een LG Therma Monoblock 7 KW met propaan voorsteld, kosten ongeveer hetzelfde als de Sparrow.
Nu ga ik toch weer twijfelen. Volgens deze installateur is LG als A merk een veel betere keuze, nou ja, dat zou ik ook zeggen :-)
Wat vinden jullie? mensen die spijt van hun Sparrow hebben? of juist niet?

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:40
DjAntoon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:01:
[...]

Geen backup heater hier, ook geen gas CV. De BB P80 moet het helemaal alleen doen, en dat gaat prima.
Ook geen buffervat, en geen SWW. Huis van 1992, met ouderwetse vloerverwarming, 4 circuits.

Maar ik kan wel bijstoken met pelletkachel of 5kW airco. Pelletkachel staat nu wel aan, maar vooral voor de gezelligheid, geen echte noodzaak.
Goed om je ervaring te horen. Ik heb zelf ook 3 3,5 kW airco’s hangen in de belangrijkste ruimten. Als het echt moet, kunnen die natuurlijk ook bijverwarmen.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:25
Gies123 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:06:
[...]

Nice @Satefan! Om dan toch 1 keer offtopic te gaan: dit dashboardje heb ik in de woonkamer staan zodat we alles kunnen bedienen (maar het meeste gaat automatisch).
[Afbeelding]
Misschien nog inspiratie voor anderen: onderin staan knoppen om de stooklijn van de warmtepomp tijdelijk in zijn geheel 2-5 graden omhoog te trekken. De -2 boosterknop (eigenlijk een soort nachtverlaging) gaat alleen aan als het buiten > 12 graden is (instelbaar).
En achter de warmtepomp-knop zitten inderdaad de Grafana overzichtjes:
.[Afbeelding]

En nu weer gauw ontopic O-)
Is niet helemaal off topic hoor . Ik vind dat soort dingen hartstikke leuk iig .

• RayDelft
Zandhaas82 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:58:
Sinds gisteravond zijn de instellingen van mijn warmtepomp (P80) vanzelf aangepast. De pomp draaide op stooklijn, maar die is nu omgezet naar OpenTherm. Dit is overigens niet voor het eerst: een paar maanden geleden gebeurde hetzelfde, en ik meen me te herinneren dat dit in dit topic ook besproken is. Ik verwacht dat de oorzaak bij Weheat ligt, of zou de installateur dit doen? Ervaren anderen dit ook?
Hier staat de Sparrow nog steeds op stooklijn en ik herinner me idd dat dat hier eerder aan de
Orde is geweest .

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:36:
[...]

We wachten af! Verwacht je dat zo'n update ook door Weheat wordt gecommuniceerd naar alle installateurs?
Als dit de fix is dan hoeft mijn installateur niet langs te komen.
Nee wij krijgen ook geen melding met wat een update precies doet. (vraag staat wel uit)

Gisteren een tijd gesproken met de supportafdeling van Weheat;
in versie 0.8.5 zat een bug; als een blackbird (in ons geval) 20x een defrost niet compleet heeft doorlopen, dan gaat hij in de storing, ook al is er ergens in die 20 een keer een defrost gehaald.
Versie 0.8.7 heeft dit verholpen; na een geslaagde defrost wordt deze teller weer op 0 gezet.

Weheat bestaat een jaar of 4, ze hebben nog niet alle weerextremen gehad. Ze geven aan heel veel te leren van (deze huidige) extreme weersituaties; is het heel warm, is waait het veel, is er mist, is er een sneeuwstorm van een paar dagen.

Hij kon mij gisteren vertellen dat ze aan het werk zijn om de defrost verder te optimaliseren; zo is er nogsteeds een fout dat de warmtepomp soms een tijd op stand-by blijft staan na een defrost.

Vanmorgen keek ik bij 1 van onze pompen en zag ik 0.8.8 --> en deze had geen stand by tijd meer na defrost.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:54
Zonder dat ik zelf iets in de instellingen heb aangepast, lijkt er bij mij BB80 ook wat veranderd te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDo_TupsqJ_Bc-Q-EEILEVSJN0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1plqBsfj7HXuMfssWFel4X8V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1QVWaESouXGYkhxcRgS2Zbn-NI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLUTHbt9lgrCSnDJSPLm5bZV.png?f=fotoalbum_large
Dit was dinsdag. Behoorlijk wat gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IE3Zz_PwSFVtcJjH_1xbkWyhbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7Lr1zAksZ3si6ZZPtXawnVY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13pfcI8Qp3TK-WPaM_liq8PEnpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NFg1hPByzvjnSKq0CYIVXCO8.png?f=fotoalbum_large
En dit vandaag. Aanzienlijk minder gas.
Warmtepomp draait wel op hoger vermogen en wat meer defrosts, maar in mijn optiek is dit wel wenselijker dan voorheen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mausssie op 08-01-2026 21:42 ]

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Eigenlijk altijd.
Zie hieronder een grafiek van HA.

[Afbeelding]
Heb je de sensor verlengd?

• RayDelft
De komende paar dagen krijgen we in elk geval een interessante Nationale Warmtepomptest met T min van rond -10 en maxima onder nul . Chillfactor van -15 tot zelfs - 20 mogelijk en waarschijnlijk bij een lage relatieve vochtigheid. Misschien dan weinig / geen defrosts ondanks de felle koude .
We hebben na het aanstaande weekend alle Nederlandse weerscenario’s wel zo’n beetje gehad . Ben heel benieuwd welke ervaringen hier uitgewisseld gaan worden .

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:41
AlteKiet schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:24:
[...]

Ik vind het zo interessant dat de temp huis in niet altijd hoger is dan de temp WP uit. Bij een defrost is het andersom (huis in lager dan WP uit) en dat zou je wel verwachten. Apart, toch? Daarom dacht ik aan de omgewisselde sensoren in HA. Maar dat is het dus ook niet. Raadselachtig :)
Edit: Trouwens.. bij ons zit er tussen WP-uit en huis-in maar 0 - 0,2°C en tijdens defrost varieert het rondom de 1,0-1,2°C - als jouw huis-in-probe een structurele afwijking heeft ten opzichte van de buitenunit van +1,0-1,5°C, zou dat het best kunnen verklaren.
Tja ik weet het ook niet en daarom de vraag aan andere eigenaren en de experts.
Ik kan er niet bij dat die waardes voor mijn gevoel omgedraaid zijn :X

• ekops
Stoker schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:13:
[...]

Nee wij krijgen ook geen melding met wat een update precies doet. (vraag staat wel uit)

in versie 0.8.5 zat een bug; als een blackbird (in ons geval) 20x een defrost niet compleet heeft doorlopen, dan gaat hij in de storing, ook al is er ergens in die 20 een keer een defrost gehaald.
Versie 0.8.7 heeft dit verholpen; na een geslaagde defrost wordt deze teller weer op 0 gezet.

Weheat bestaat een jaar of 4, ze hebben nog niet alle weerextremen gehad. Ze geven aan heel veel te leren van (deze huidige) extreme weersituaties; is het heel warm, is waait het veel, is er mist, is er een sneeuwstorm van een paar dagen.

Hij kon mij gisteren vertellen dat ze aan het werk zijn om de defrost verder te optimaliseren; zo is er nogsteeds een fout dat de warmtepomp soms een tijd op stand-by blijft staan na een defrost.

Vanmorgen keek ik bij 1 van onze pompen en zag ik 0.8.8 --> en deze had geen stand by tijd meer na defrost.
Leuk deze informatie, zou ik graag vaker willen horen :-) _/-\o_

• Kevin1990
Stoker schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Heb je de sensor verlengd?
Neen. Ik heb de sensor alleen 10cm verplaatst zodat die op een plaats kwam waar geen buisisolatie zat om het verschil te zien en wellicht de oorzaak zou kunnen vinden maar dat was niet de oplossing.
Dus weer terug geplaatst op de plek waar de installateur hem had geplaatst.
Hij zat en zit ongeveer 25cm na de back up heater.
Dus vanaf circulatie pomp een bocht naar de heater van geschat 20cm, heater zelf 60cm en daarna nog een bocht van 20cm. Dan de sensor. Afmetingen zijn een schatting maar zal er geen meters vanaf zitten 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Kevin1990 op 08-01-2026 21:42 ]

• Kevin1990
SiNisTrAD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]

Heb je wel genoeg afgifte? Radiatoren open staan of vloerverwarminggroepen open staan?
Staat de stooklijn niet te hoog waardoor de afgifte niet de tijd heeft om afgifte te geven?
Dat zou het steeds op standby kunnen verklaren denk ik.

• Kevin1990
GvNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Goed om je ervaring te horen. Ik heb zelf ook 3 3,5 kW airco’s hangen in de belangrijkste ruimten. Als het echt moet, kunnen die natuurlijk ook bijverwarmen.
Ik heb wel gekozen voor een back up heater.
Bij het plaatsen had ik 2 aircos en 1 sfeerhaard met heater.
Nu in alle kamers aircos die ondersteunen als de doeltemperstuur niet bereikt wordt binnen een uur.
Ik wilde bij het tekenen van de offerte een heater dat stel de buitenunit heeft een probleem dat er toch warmte afgegeven kan worden en ik in de kou zit. De meerprijs vond ik het waard voor altijd een warm huis.

Na een update van WeHeat is er een aanpassing nodig om hem weer werkend te krijgen...
Maar stel hij doet wat die moet doen ben ik er blij mee.
Moet ik wel zeggen dat veel overdreven uitgevoerd is en dat is een tik van mijn kant bij bepaalde dingen.

Ik dacht bij een investering van een warmtepomp wil ik ervoor zorgen dat ik het niet koud krijg bij gedoe.
En ja als de stroom uitvalt wat dan? Ook aan gedacht en al mee bezig. Kleine thuisbatterij op dezelfde fase, een EV thuisbatterij op een andere fase dus nog 1 fase te gaan en laten samenwerken bij stroomuitval :P

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-03 20:33
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Tja ik weet het ook niet en daarom de vraag aan andere eigenaren en de experts.
Ik kan er niet bij dat die waardes voor mijn gevoel omgedraaid zijn :X
Bij mijn sparrow is temp uit 29gr en temp huis in 28,1gr. Lengte slang naar binnen is ong 8meter (via carport naar vliering).

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:07
Ik heb de legionella cyclus op zondagmiddag ingesteld, maar de WP vond het handig om vanmiddag ineens een cyclus te draaien, precies op het moment van de hoogste energieprijzen.. Iemand enig idee hoe ik dit kan troubleshooter?
Weheat intelligence, anyone?

• Kevin1990
[...]

Het is toch juist goed en van meerwaarde om de verbeteringen van een update aan klanten maar zeker aan de installeurs door te geven zodat zij klanten weer kunnen informeren?
Ik ben wel benieuwd wat precies de oorzaak is van standby na een ontdooicyclus. Wij hebben er geen last van maar wel interessante materie ;)

• MartinPTweak
Op onze BB80 (op het dak) hangt een flink stuk ijs in het midden onderop, dus niet op de lamellen, hebben andere mensen dat ook? Een defrost smelt dat een beetje weg, maar het blijft grotendeels zitten.
We hadden 16 defrosts vandaag, dit ijs in het midden lijkt te groeien.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:18
Mitashi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:08:
Ik heb de legionella cyclus op zondagmiddag ingesteld, maar de WP vond het handig om vanmiddag ineens een cyclus te draaien, precies op het moment van de hoogste energieprijzen.. Iemand enig idee hoe ik dit kan troubleshooter?
Weheat intelligence, anyone?
Je bent niet de enige waarbij dit vandaag is gebeurt die de legionellarun op zondag gepland heeft staan, lees maar even wat posts terug. Mijn vermoede is dat deze getriggerd is i.v.m. de ‘extreme’ koude a.s. zondag. Wat dat betreft kun je ook blij zijn dat je hem gehad hebt. Ik zou volgende week even afwachten of hij dan weer volgens schema draait.

• I.p.
MartinPTweak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:41:
Op onze BB80 (op het dak) hangt een flink stuk ijs in het midden onderop, dus niet op de lamellen, hebben andere mensen dat ook? Een defrost smelt dat een beetje weg, maar het blijft grotendeels zitten.
We hadden 16 defrosts vandaag, dit ijs in het midden lijkt te groeien.
Vorige winter is hier ook eens een foto langsgekomen van een BB die extreme ijsvorming onder de lamellen had (ijspegels tot op het dak). Volgensmij is het wel heel uitzonderlijk. Ben best benieuwd hoe dat komt.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:56
I.p. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Je bent niet de enige waarbij dit vandaag is gebeurt die de legionellarun op zondag gepland heeft staan, lees maar even wat posts terug. Mijn vermoede is dat deze getriggerd is i.v.m. de ‘extreme’ koude a.s. zondag. Wat dat betreft kun je ook blij zijn dat je hem gehad hebt. Ik zou volgende week even afwachten of hij dan weer volgens schema draait.
Bij mij staat ie nog gewoon op zondag. Misschien hangt het van locatie af, overdag wordt het maar -1 bij ons.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:43
[...]

[Afbeelding]
Top dat @Weheat van deze omstandigheden leert en verbeteringen doorvoert! @Carboy54 weet jij of Weheat de update de komende dagen OTA pusht naar alle warmtepompen? Of moet dit handmatig via mijn installateur bij Weheat opgevraagd worden? Hij komt volgende week vrijdag kijken naar de installatie, maar ik heb toch echt het gevoel dat het de software is. Als ik hem een rit kan besparen...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Het is toch juist goed en van meerwaarde om de verbeteringen van een update aan klanten maar zeker aan de installeurs door te geven zodat zij klanten weer kunnen informeren?
Ik ben wel benieuwd wat precies de oorzaak is van standby na een ontdooicyclus. Wij hebben er geen last van maar wel interessante materie ;)
Dit inderdaad! Want mijn installateur zoekt nu (als ik hem spreek en beluister) nog een beetje naar een speld in een hooiberg.

Nogmaals @Carboy54 en @Stoker dank voor de insights! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 09-01-2026 09:32 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ludo69
Maar die stand-by stand gebeurt neem ik aan als de Wp op stooklijn staat. Door het ontdooien meet de temp in sensor een waarde van boven de 15gr ( kennelijk door de warmte van het ontstaan van het ontdooien) en schakelt na die cyclus op stand-by want de watertemperatuur Wp uit of huis in is boven de waarde die de stooklijn vraagt op 15gr buitentemperatuur. Of zie ik dat verkeerd?

• Neveleor
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-03 22:26
Ludo69 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:51:
Maar die stand-by stand gebeurt neem ik aan als de Wp op stooklijn staat. Door het ontdooien meet de temp in sensor een waarde van boven de 15gr ( kennelijk door de warmte van het ontstaan van het ontdooien) en schakelt na die cyclus op stand-by want de watertemperatuur Wp uit of huis in is boven de waarde die de stooklijn vraagt op 15gr buitentemperatuur. Of zie ik dat verkeerd?
Ik dacht dat ook en heb de WP op OpenTherm gezet. Zelfde resultaat. Daarna weer terug op Stooklijn maar dacht de WP voor de gek te houden door de TEMP van 15 en 20 op 25 graden te zetten. Zelfde resultaat, de WP spring heel vaak na Defrost op Standby. Ik ga ervan uit dat het een software fout is icm de sensor.
De laatste Defrost met Standby is gister rond 10:00 uur geweest daarna nog 5 Defrosts waarbij geen Standby meer optrad maar dat kan doordat er veel wind rond de WP was. Benieuwd wat de WP van het weekend gaat doen.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:16
Ik draai op stooklijn, en the Honeywell thermostaat hangt nog in de technische ruimte (in de hoop dat ik hem niet nodig heb en dus niet in de woonkamer hoef op te hangen).

Hij is wel gekoppeld. In principe doet de BB80 natuurlijk niets met deze informatie, maar wellicht komt er nu toch verkeerde logging in het systeem en maakt het systeem op termijn wellicht verkeerde keuzes/besluiten. (zeker in combinatie met de langverwachte WeHeat intelligence).

Kan het kwaad om hem volledig af te koppelen?

• JelleBezemer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-01 08:18
Ik vroeg me af of jullie goede ervaringen hebben met het laten installeren van een WeHeat Flint in Groningen. Coolblue installeert hier helaas niet en een paar andere (lokale) installateurs gaven mij een offerte van ongeveer 8.5k (exclusief subsidie). Dit vind ik zelf te veel, aangezien de terugverdientijd te lang wordt met mijn geschatte besparing. Hebben jullie wellicht nog tips?

• Wolliewonka
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:33
JelleBezemer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:57:
Ik vroeg me af of jullie goede ervaringen hebben met het laten installeren van een WeHeat Flint in Groningen. Coolblue installeert hier helaas niet en een paar andere (lokale) installateurs gaven mij een offerte van ongeveer 8.5k (exclusief subsidie). Dit vind ik zelf te veel, aangezien de terugverdientijd te lang wordt met mijn geschatte besparing. Hebben jullie wellicht nog tips?
Heb je Donker Veenstra in Drachten geprobeerd?

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-03 21:27
Wolliewonka schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Die hebben ook bij mij de weheat blackbird p80 geïnstalleerd, prima service

• Pr088
Wolliewonka schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:04:
[...]

DonkerVeenstra heeft bij mij in Groningen eind oktober 2025 ook een BB P80 geïnstalleerd en de zonnepaneleninstallatie uitgebreid én nog even de meterkast uitgebreid. Zeer over te spreken, netjes werk, fijne monteurs, degelijk. Ze zijn ook breed inzetbaar, elektra, installatiewerk, dakwerk. Ze zijn geen prijsstunter, maar ik zou hen zeker om een offerte vagen. Ze hebben ook een storingsdienst die altijd opneemt. Met Kerstavond schoot mijn WP in storing, keurig de telefoon opgenomen.

Via DM kun je eventueel plaatjes krijgen van mijn installatie, dan kun je de afwerking zien.
Als ik hier op het forum CB installaties zie, dan weet ik bijna zeker dat je bij DonkerVeenstra een veel mooiere afwerking en inpassing krijgt.

Zie ook mijn eerdere post
Pr088 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:43:
Afgelopen woensdag, donderdag en vrjidag is de installateur van dienst langs geweest voor installatie van mijn BBP80, verplaatsen van 2 zonnepanelen om ruimte te maken voor de buitenunit, plaatsing van zonnepanelen op oost-west en het opnieuw indelen en uitbreiden van de meterkast.

Het was een behoorlijk klus, maar vrijdagmiddag was het spul draaiende. Helaas zat de nieuwe thermostaat (Honeywell Round Modulation) niet in het pakket en draait de warmtepomp nu tijdelijk op mijn Honeywell Round, de domme aan/uit-versie.

Het was vrijdagmiddag laat, dus komende week nog wat kleine puntjes om af te ronden:
- Toegang tot de Weheat-app
- vervangen thermostaat voor een OT-versie
- Plaatsing laatste zes zonnepanelen west-zijde (daarna 4800 + 6080kWp)
- Koppelen van mijn nieuwe SolarEdge-installatie aan de bestaande installatie in de app (2x 1-fase omvormer)

Mijn nieuwe opstelling:
BBP80
Buffervat 50 liter in serie in de retour
300 liter SWW-vat
nieuwe open verdeler

Natuurlijk kom je bij zo'n project 'dingen' tegen. Zo lag er bekabeling van mijn bestaande zonnepanelenset in het water, ik had dat nog niet opgemerkt. We wonen krap een jaar in dit huis. De installateur heeft in overleg de bekabeling deels vervangen, de installatie geaard en de verplaatste 2 zonnepanelen op mijn overkapping geïnstalleerd. De verdeler was ook nog een discussiepunt tussen vertegenwoordiger en mij. De monteur was duidelijk. Doen! Vervangen dus, voor een pomploze open verdeler.
De mannen hebben netjes gewerkt (al zeg ik het zelf) en de installatie draait mooi. Ik heb alleen een lichte bastoon kunnen waarnemen toen de warmtepomp het complete sww-vat ging opwarmen, direct na opstarten. Op zichzelf was ik daar door de installateur ook voor gewaarschuwd, de buitenunit staat op een houten dak van de bijkeuken. Daarnaast kan ik de pompen af en toe horen draaien als ik op de wc zit (gipsen tussenwandje), vooral om dat de technische ruimte als een klankkastje werkt. Als ik het vervelend ga vinden, ga ik de technische ruimte van binnenuit bekleden met noppenschuim/geluidsisolatie.

Ik moet zeggen, ik ben er wel trots op 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 91% gewijzigd door Pr088 op 09-01-2026 11:55 ]

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-03 11:40
Iemand eerder last gehad van ijsvorming op de blades van een BB die vervolgens ergens tegen aankomen? Na het handmatig uit/aanzetten en een defrost is het tikken voor nu weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAvKuxcv4h25WFvrZCe9-UXOFZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHb4rjgTZu2P4vpdbNTf89uh.jpg?f=fotoalbum_large

• RickHijink
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 03-03 11:35
Mochten mensen hun warmtepomp willen vergelijken met die van mij: https://heatpumpmonitor.org/dashboard?id=949

Woning uit 2025, 190m2 (iets meer dan de helft wordt effectief verwarmd). 10 groepen vloerverwarming 10cm hoh met 18mm buizen. Weheat Sparrow P60, 300 liter boiler. Geen buffer, geen elektrisch element, geen thermostaat (stooklijn regeling) en geen naregeling.

Warmteverlies bij -10°C is berekend op 6,1kW (ISSO 51).

• SiNisTrAD
Kevin1990 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Heb je wel genoeg afgifte? Radiatoren open staan of vloerverwarminggroepen open staan?
Staat de stooklijn niet te hoog waardoor de afgifte niet de tijd heeft om afgifte te geven?
Dat zou het steeds op standby kunnen verklaren denk ik.
Dit zou volgens mij geen probleem moeten zijn want alles staat open. Het rare is dat hij af en toe flink piekt boven de gevraagde temperatuur en dan op standby springt. Ik heb de door de installateur ingestelde stooklijn waarde omlaag gezet gisteravond en toen ging het probleem weg. Het is nu eindelijk weer 20 graden binnen. Nog steeds veel vragen maar ben nu klaar voor het weekend (hopelijk)

• Kevin1990
RickHijink schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:45:
Mochten mensen hun warmtepomp willen vergelijken met die van mij: https://heatpumpmonitor.org/dashboard?id=949

Woning uit 2025, 190m2 (iets meer dan de helft wordt effectief verwarmd). 10 groepen vloerverwarming 10cm hoh met 18mm buizen. Weheat Sparrow P60, 300 liter boiler. Geen buffer, geen elektrisch element, geen thermostaat (stooklijn regeling) en geen naregeling.

Je hebt een hele mooie lage doel temperatuur zeg! Bij ons op dit moment is het doel 27,2.
Zal denk ik ook wel schelen dat je allee verwarmd met vloerverwarming.

• Pr088
Kevin1990 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Je hebt een hele mooie lage doel temperatuur zeg! Bij ons op dit moment is het doel 27,2.
Zal denk ik ook wel schelen dat je allee verwarmd met vloerverwarming.
Dat scheelt inderdaad, hier ook vloerverwarming op 130m2 woning. Ik heb echt de power van de BB P80 deze weken nodig.
Isolatie en warmteverliesoppervlak maken ook veel uit.

Ik heb een jaren '30 woning, vrijstaand, goed geïsoleerd. Stook nu 20 graden binnen op:
31,7 warmtepomp uit;
30,3 huis in
27,6 warmtepomp in (retour)

En de wind hier in Groningen.... Pal oost, windkracht 6, sneeuwjacht... Vandaag vliegt de warmte eruit.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 09-01-2026 12:02 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42

Cool, wel jammer (eigenlijk wel cruciaal om te weten bij vergelijking, ook ivm weersafhankelijkheden zoals wind/zon) dat er geen binnentemperatuur bijstaat. Ik ben ook het eea aan het testen en merk dat bijvoorbeeld een binnentemperatuur van 19graden best een behoorlijk verschil maakt in aanvoer (ook vvw) en dus ook benodigd vermogen etc. Ik vind 19graden echt te koud btw.

• Ludo69
Neveleor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Ik dacht dat ook en heb de WP op OpenTherm gezet. Zelfde resultaat. Daarna weer terug op Stooklijn maar dacht de WP voor de gek te houden door de TEMP van 15 en 20 op 25 graden te zetten. Zelfde resultaat, de WP spring heel vaak na Defrost op Standby. Ik ga ervan uit dat het een software fout is icm de sensor.
De laatste Defrost met Standby is gister rond 10:00 uur geweest daarna nog 5 Defrosts waarbij geen Standby meer optrad maar dat kan doordat er veel wind rond de WP was. Benieuwd wat de WP van het weekend gaat doen.
Mijn laatste stand-by is 3 dagen geleden. Ik heb er verder weinig last van. Wel zie ik dat de afgelopen dagen, door de hoeveelheid defrost, dat de kamertemperatuur een 1/2 graad zakte, dan wil ik niet een stand-by erbij hebben. Dit weekend wordt wel weer een beproeving voor de Sparrow…. Ben benieuwd

• RickHijink
STIMPPYYY schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Cool, wel jammer (eigenlijk wel cruciaal om te weten bij vergelijking, ook ivm weersafhankelijkheden zoals wind/zon) dat er geen binnentemperatuur bijstaat. Ik ben ook het eea aan het testen en merk dat bijvoorbeeld een binnentemperatuur van 19graden best een behoorlijk verschil maakt in aanvoer (ook vvw) en dus ook benodigd vermogen etc. Ik vind 19graden echt te koud btw.
Ja klopt, wellicht voeg ik dit later nog toe. Heb nu geen thermostaat dus heb eigenlijk ook geen idee hoe warm het is in huis, maar het is behaaglijk.

• JelleBezemer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-01 08:18
Bedankt voor de tips over DonkerVeenstra. Ik heb even een offerte bij hun opgevraagd. In hun brochure geven ze aan dat het ongeveer 5800 kost voor een basisinstallatie incl. buffervat en subsidie. Nog steeds wel een stuk hoger dan de 4k die ik online lees, maar misschien moet ik dat maar gewoon zien als marketing truc.

Is het eventueel nog een idee om het buffervat niet te laten installeren om de kosten iets terug te dringen? Op YouTube hoor ik KetelKlets namelijk zeggen dat dit ook kan als je volume groot genoeg is. Volume van mijn vloerverwarming wordt ongeveer 60/80 liter, maar ik zal ook radiatoren gebruiken op de warmtepomp.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-02 18:08

Heel tof dit!

Heb hier ook al een tijd geleden naar zitten kijken omdat ik het machtig interessant vindt om dit buiten de data van Weheat om te monitoren. Ik vond echter de investering van rond de 700 euro destijds (plus de kosten voor het installeren van een flow meter door je installateur) te hoog om dit te verwantwoorden.

Heeft jouw installateur dit zelf voorgesteld of kwam jij hier mee?

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Pr088
JelleBezemer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:21:
Bedankt voor de tips over DonkerVeenstra. Ik heb even een offerte bij hun opgevraagd. In hun brochure geven ze aan dat het ongeveer 5800 kost voor een basisinstallatie incl. buffervat en subsidie. Nog steeds wel een stuk hoger dan de 4k die ik online lees, maar misschien moet ik dat maar gewoon zien als marketing truc.

Is het eventueel nog een idee om het buffervat niet te laten installeren om de kosten iets terug te dringen? Op YouTube hoor ik KetelKlets namelijk zeggen dat dit ook kan als je volume groot genoeg is. Volume van mijn vloerverwarming wordt ongeveer 60/80 liter, maar ik zal ook radiatoren gebruiken op de warmtepomp.
Ja je kunt eventueel een buffer besparen en ook kiezen voor de kleinere binnenunit zonder element. DonkerVeenstra zal je waarschijnlijk met de omvang van die 60-80l wel een kleintje adviseren van 50l. (Installateurs zijn risicomijdend) Maar daar zit het grote geld niet in. Ik heb met mijn BBP80 op 75m2 wel een 50l buffer en met het defrosten is dat wel fijn, niet direct de warmte uit de vloer. Kost wel ruimte.

Backupunit met pre assembled binnenunit is makkelijker te installeren maar wel weer duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 09-01-2026 12:36 ]

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-03 11:55
Dit jaar (specifieker deze winter) is voor mij de eerste test met de Sparrow warmtepomp voor een jaren 70 huis. Ik heb in de woonkamer een convectorput en boven gewone radiatoren.

Tot nu toe is het prima te doen alhoewel ik wel zie dat de Sparrow op bepaalde momenten de watertemperatuur redelijk omhoog moet gooien. Wil ik het rendement verbeteren dan moet ik toch nadenken over het plaatsen van lage temperatuur radiatoren.

Nu is dat in 1 keer voor een woning een behoorlijke uitgave. Gezien het feit dat ik boven minder warmtevraag nodig heb, heeft iemand al ervaring met een mix van laag temperatuur radiatoren + normale radiatoren?

• Kevin1990
Pr088 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Dat scheelt inderdaad, hier ook vloerverwarming op 130m2 woning. Ik heb echt de power van de BB P80 deze weken nodig.
Isolatie en warmteverliesoppervlak maken ook veel uit.

Ik heb een jaren '30 woning, vrijstaand, goed geïsoleerd. Stook nu 20 graden binnen op:
31,7 warmtepomp uit;
30,3 huis in
27,6 warmtepomp in (retour)

En de wind hier in Groningen.... Pal oost, windkracht 6, sneeuwjacht... Vandaag vliegt de warmte eruit.
Ja zeker. Wij hebben alleen vloerverwarming beneden en de andere verdiepingen Jaga's.
Ik ben niet ontevreden met de lage aanvoer temperatuur van WP uit 26.6 en WP in 24.5, Huis blijft voor 95% goed op temperatuur gelukkig. Isolatie zou bij ons alleen nog kunnen met het glas en nog een klein stukje vloerisolatie. We hebben overal vloer isolate op 1m breed over de gehele breedte van het huis. Waarom ze dat niet ook met piepschuim hebben gedaan geen idee! Wel Tomon bodem isolatie wat ook enorm helpt en ervoor zzorgt dat de kruipruimte droog is (de laatste keer dat ik er was dan om het water af te sluiten voor buiten in november)

Tja waar het huis staat zal zeker ook heel veel schelen!

• Kevin1990
Sardaukar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:00:
Dit jaar (specifieker deze winter) is voor mij de eerste test met de Sparrow warmtepomp voor een jaren 70 huis. Ik heb in de woonkamer een convectorput en boven gewone radiatoren.

Tot nu toe is het prima te doen alhoewel ik wel zie dat de Sparrow op bepaalde momenten de watertemperatuur redelijk omhoog moet gooien. Wil ik het rendement verbeteren dan moet ik toch nadenken over het plaatsen van lage temperatuur radiatoren.

Nu is dat in 1 keer voor een woning een behoorlijke uitgave. Gezien het feit dat ik boven minder warmtevraag nodig heb, heeft iemand al ervaring met een mix van laag temperatuur radiatoren + normale radiatoren?
Kijk op marktplaats en wacht ook geduldig af.
Ik heb Jaga Tempo's allemaal van marktplaats gehaald.

4x 200cm x 60cm T20
1x 160cm x 60cm T20
1x 70cm x 90cm T15
1x 50cm x 40cm T15

Kosten daarvan even uit mijn hoofd nog geen €1700,-. Is een bak geld maar normale radiatoren kosten ook geld.
Ik heb daarna de T20 Jaga's nog een keer geboost met ventilatoren en Heatmeisters met een totale investering van ik denk €500,-.

Met die ventilatoren boost je je systeem wel enorm wat voor ons wel gewenst was en ik daarmee de aanvoer temperatuur nog iets lager kon zetten en het over het algemeen altijd aangenaam is in de kamers. In alle kamers op 2 (slaapkamers waar het 18.5 en 17 is) na is het altijd 19 graden en 1 kamer varieert de temperatuur omdat daar ook gewerkt wordt dus dan gaat die naar de 20.5.
Die ene slaapkamer waar het 17 graden is kan ik denk ik wel opstoken richting de 19 graden maar veel hoger gaat niet lukken. Dit is een behoorlijke slaapkamer met een inloopkast die ±30m2 aan oppervlakte heeft. Maar geen ramp van ons.

Bovenstaande bedragen zijn natuurlijk wel een flinke investering maar je kunt ervoor kiezen wat ik ook heb gedaan om het in etappes te doen na het stookseizoen. Spaar ze in de schuur en tap 1x het water af en een weekend hobbyen en je bent er.
Ligt natuurlijk ook aan hoeveel je er nodig hebt, hoe ongeduldig je bent en of je ze wilt boosten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Kevin1990 op 09-01-2026 13:16 ]

• RickHijink
Kirvis schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Heel tof dit!

Heb hier ook al een tijd geleden naar zitten kijken omdat ik het machtig interessant vindt om dit buiten de data van Weheat om te monitoren. Ik vond echter de investering van rond de 700 euro destijds (plus de kosten voor het installeren van een flow meter door je installateur) te hoog om dit te verwantwoorden.

Heeft jouw installateur dit zelf voorgesteld of kwam jij hier mee?
Ik ben de installateur ;) . Ik heb ook niet dat meetsetje aangeschaft. Ik heb het zo gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=VOGLjONINqM&t=1480s

Het is dus gewoon de data wat uit de Weheat Integratie komt. Niet 100% zuiver dus. De installatie staat ook niet tussen de volledig MID gecertificeerde installaties.

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 02-03 15:16
[...]

Ik ben het even vergeten, maar kunnen wij als consument ook zien op welke versie de warmtepomp draait?

• Satefan
AgeOfPanic schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Ik ben het even vergeten, maar kunnen wij als consument ook zien op welke versie de warmtepomp draait?
Nee. Kan alleen via de installateurs-opties.

• Pr088

Heb je al geprobeerd fans onder je bestaande radiatoren te plaatsen, om zo de afgifte te vergroten?

Ik ben nu de eerste winter ervaring aan het opdoen met normale radiatoren boven en LTV vloerverwarming beneden (warmtepomp op 30-32 aanvoer bij dit koude weer. Dus meestal aanvoer <30).
Wordt boven met type 11 en 21 radiatoren in de slaapkamers zo'n 15 graden schat ik, maar ze staan niet eens vol open.
Het valt mij niet tegen, dus het is zeker het proberen waard. Heb je echt werkkamers boven of studerende kinderen dan wordt het lastiger.

[ Voor 20% gewijzigd door Pr088 op 09-01-2026 13:48 ]

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-03 11:55
Pr088 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:45:
[...]
Heb je al geprobeerd fans onder je bestaande radiatoren te plaatsen, om zo de afgifte te vergroten?

Ik ben nu de eerste winter ervaring aan het opdoen met normale radiatoren boven en LTV vloerverwarming beneden (warmtepomp op 30-32 aanvoer bij dit koude weer. Dus meestal aanvoer <30).
Wordt boven met type 11 en 21 radiatoren in de slaapkamers zo'n 15 graden schat ik, maar ze staan niet eens vol open.
Het valt mij niet tegen, dus het is zeker het proberen waard. Heb je echt werkkamers boven of studerende kinderen dan wordt het lastiger.
Ja, fans is voor mij ook nog een optie. Die zijn prima te plaatsen in de convectorput bovenop de bestaande convector. Deze winter is voor mij gewoon data verzamelen hoe alles draait met de warmtepomp in combinatie met de bestaande isolatie + gewone radiatoren.

We houden de temperatuur constant op 19 graden. Beneden hangt de thermostaat. Je ziet dan dat de bovenverdieping met de gewone radiatoren zelfs iets warmer is (19,5 graden). Op mijn werkkamer gaat door mijn dikke desktop de temperatuur dan vaak naar 20,5 graad. Prima wat mij betreft.

Ging mij er vooral om of het uberhaupt een optie is om gewone radiatoren te combineren met LTV-radiatoren. Ik zal het systeem dan moet instellen op LTV en dat betekent dat de gewone radiatoren boven misschien te weinig output hebben.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:21
precies schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:28:
Iemand eerder last gehad van ijsvorming op de blades van een BB die vervolgens ergens tegen aankomen? Na het handmatig uit/aanzetten en een defrost is het tikken voor nu weg.

[Afbeelding]
Hier nu ook aan de hand. Ik wacht de volgende defrost even af...

• precies
AlteKiet schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Hier nu ook aan de hand. Ik wacht de volgende defrost even af...
Ik heb contact opgenomen met mijn installateur. Die heeft foto’s en video’s naar WeHeat gestuurd. Het lijkt nu overigens volledig weg te zijn. Maar betekent niet dat het vandaag of dit weekend niet meer gaat terugkomen.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:01
Sardaukar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:00:
[...]
Ja, fans is voor mij ook nog een optie. Die zijn prima te plaatsen in de convectorput bovenop de bestaande convector.
Fans in een convectorput op de convetoren is goud. Je moet wel flinke jongens plaatsen, ik ha in het begin er gewone heatfans opgelegd maar die doen precies nagenoeg niks.

Heb nu van die climateboosters van Hornbach, niet bepaald goedkoop, maar die geven echt wel een warme luchtstroom (afhankelijk van je doeltemp natuurlijk)

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:01
Voor fans kan ik jullie heatmeister adviseren. Het is even wat knutselen.. maar dan heb je echt wat moois. Veel beter dan wat in de winkels ligt
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:01
Ja, dat had ik eerder moeten weten, dwz voor ik 600,= aan Climateboosters kocht |:(

Ik had namelijk bij Ali deze gekocht :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Glt8PmLKGMTIR4_n7mr_beZ1tMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaVgMKvvByEj9F37tqHXueBU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die kon je alleen met een potmeter regelen. Was achteraf* perfect geweest op een Heatmeister..

*achteraf is wel mooi wonen :+

• RayDelft
Ludo69 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:51:
Ook mijn Sparrow maakt bij een defrost lente achtige buitentemperaturen maar hij gaat daarna niet in stand-by. Dat heb ik maar 1x zien gebeuren. Kennelijk reageren ze niet allemaal hetzelfde in vergelijkbare omstandigheden.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:49
Wat is de terugverdientijd van een nieuwe CV ketel?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• precies
precies schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb contact opgenomen met mijn installateur. Die heeft foto’s en video’s naar WeHeat gestuurd. Het lijkt nu overigens volledig weg te zijn. Maar betekent niet dat het vandaag of dit weekend niet meer gaat terugkomen.
Inmiddels reactie van mijn installateur. Weheat heeft hier een aantal meldingen over binnen gekregen. Kwam volgens hun door de wind die makkelijk onder de kap kan komen. Zou niet schadelijk voor het apparaat moeten zijn. Indien je er veel last van hebt kun je de wp even uitzetten en lauwwarm water over de bladen sproeien zodat het smelt. Of de installateur vragen om de wp tijdelijk in ventilatorstand te laten zetten om het te laten ontdooien.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:02
precies schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Inmiddels reactie van mijn installateur. Weheat heeft hier een aantal meldingen over binnen gekregen. Kwam volgens hun door de wind die makkelijk onder de kap kan komen. Zou niet schadelijk voor het apparaat moeten zijn. Indien je er veel last van hebt kun je de wp even uitzetten en lauwwarm water over de bladen sproeien zodat het smelt. Of de installateur vragen om de wp tijdelijk in ventilatorstand te laten zetten om het te laten ontdooien.
Weer dat gedoe dat de installateur benodigd is voor een relatief simpele handeling. Dat wordt nog wat als een Carboy straks 1000+ van die installaties heeft draaien. Komt niet meer toe aan het bedienen van nieuwe klanten.

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:07
Iemand enig idee wat hier gebeurt? Doel temperatuur wordt niet meer gehaald en de compressor is gecapped, terwijl ik niks aan het stilte niveau heb aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvFAN8bh0H-kQB7gRe7CbhHsBGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgJLoKAkvEWOBerf9XmTGr7W.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:17

Kan.
Let op:
1/ Doe eerst de kamer die het moeilijkste warm wordt / blijft (dat is nl de bottleneck tot verlagen temperatuur
2/ Convectoren zijn vergelijkbaar qua afgifte met T33s, alleen de ventilatoren creeren een verschil (meer effect bij convector dan bij radiator)
3/ Marktplaats kan je ook veel vinden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SiNisTrAD
Ik vond het wat irritant dat ik niet goed de warmtepomp temperatuur voor elke buiten temperatuur op de stooklijn kon zien dus heb even snel een appje "gevibecode. Hier ik snel alles kan aanpassen en het resultaat zien. Mocht dit handig zijn voor iemand het staat op GitHub: https://github.com/Kjonge/HeatPump-chart "

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJJT32M-KHh890OmbRzhvksINKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pnoa4C0GDcnSIagyLdYEf8S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b2RV6uufvVAAez8A7RH3Dt8gNo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wEH56j41ulXplGzMsZZ3ZQ8u.png?f=user_large

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:21
precies schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Sprayen (plantenspuit) met heet water werkt perfect!
... voor 5 minuten ... dan komt het weer terug. Vriest meteen weer aan, blijkbaar. Niet gek met dat natte weer en met die diepvrieslucht uit de radiator.
In de luchtvaart heet het icing conditions, daar zijn helikopterpiloten ook niet dol op. IJsklonten aan de rotorbladen.
Precies tijdens een defrost nog eens sprayen, misschien is er dan meer warmte om het te laten smelten.
edit - 18.00u - helpt ook niet echt.
edit - 18.10u - net na de defrost nog eens een hele plantenspuit eroverheen, Nu (18.25) gaat het al een tijdje goed...

[ Voor 6% gewijzigd door AlteKiet op 09-01-2026 18:26 ]

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-02 19:16
Wat doen ze allemaal extra ipv alleen de warmtepomp installeren? Welke warmtepomp, Boiler, leidingwerk etc?

Met subsidie een ruime 6000 euro, een nieuwe CV kost 1500 a 2000

Die 4500 verdien je makkelijk terug als je geheel van het gas af kan helemaal

3kwp pvoutput

• Robbie-1
Ik woon in NO Nederland.
Coolblue wil hier niet installeren, maar ook Donker Veenstra vind het te ver.
Als iemand ervaringen heeft (positieve of negatieve) van installateurs en hoe ze het leidingwerk installeren, hoor ik het graag.
Ik vind het belangrijk dat de leidingen lekker 'dik" zijn, en netjes gemonteerd.

• Pr088
Robbie-1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:25:
Ik woon in NO Nederland.
Als iemand ervaringen heeft (positieve of negatieve) van installateurs en hoe ze het leidingwerk installeren, hoor ik het graag.
Ik vind het belangrijk dat de leidingen lekker 'dik" zijn, en netjes gemonteerd.
Te ver? Ze plaatsen in Assen, Groningen en sowieso heel Friesland. Wat is NO Nederland? Woon je in Oost-Groningen of Roodeschool?

• Robbie-1
Pr088 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Te ver? Ze plaatsen in Assen, Groningen en sowieso heel Friesland. Wat is NO Nederland? Woon je in Oost-Groningen of Roodeschool?
Stadskanaal, ik heb ze nog teruggebeld, of ze me echt niet wilden helpen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Robbie-1 op 09-01-2026 18:39 ]

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:17
In het zuiden van de provins dus. Blauvolt Hoogezand al even gecontact?
Becker in Pekel doet ze ook.
Zit tevens een club in Winschoten.
Hier in Wildervank een BB80 op de garage

[ Voor 13% gewijzigd door Hendrik Keizer op 09-01-2026 21:20 ]

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-02 10:13
heren,

ik merk dat mijn sparrow met een legionella run of gewone sww run veel minder vaak hoeft te ondooien dan wanneer die de verwarming aan het doen is ook op vergelijkbare compressor power nivea's.

Zien jullie dit gedrag ook?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
havoc764 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:13:
heren,

ik merk dat mijn sparrow met een legionella run of gewone sww run veel minder vaak hoeft te ondooien dan wanneer die de verwarming aan het doen is ook op vergelijkbare compressor power nivea's.

Zien jullie dit gedrag ook?
Ja. Heeft volgens mij te maken met hoge T in de WP.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-03 09:04
Vraagje aan mede-Sparrow bezitters. Voorheen (bij dezelfde buitentemperaturen) ging de Sparrow gewoon ontdooien. Sinds een paar dagen wordt bij iedere ontdooi cyclus de CV ketel ingeschakeld. Zodra ontdooi cyclus voorbij is, gaat de CV gelijk weer uit.

Ik weet niet of dit het gevolg is van een software update maar ik vind het heel slim. Het water koelt daardoor niet zoveel af en dus hoeft de WP minder hard te werken, en mss ook minder defrosts als gevolg (aanname...ik weet het niet).

Zou met een buffervat van 50L in de retour dit niet meer nodig zijn? Ben gewoon benieuwd naar de werking, als iemand info heeft?

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:17
Dat doen we hier met de Airco.
Vandaag 5 defrosts op de BB.

Gasketel tot nog toe werkeloos in CV bedrijf

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:21
Ik heb vanochtend en vanmiddag tocht strips geplaatst (Deltafix 9 mmx7 mm) in de ramen en deuren van de woonkamer.
Gisteren was de COP 3.7, vandaag 4.2.
Je ziet goed dat de Flint warmtepomp stabieler draait, maakt minder hoge pieken van rond de 1200 watt, zit nu tussen de 800 en 900 watt.
De temperatuur in de woonkamer is nu 19,7 graden, wat gisteren tussen 19,1 en 19.3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6d3lFo0tnycfdfpPZHYWCcpcD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gb1TlfHsNpn8JID5ALzPvMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSq9aTramKTeDmQFojSCRBwyIWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eITyO634EVkuxgmgAcpJuekj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door frank2908 op 09-01-2026 22:49 ]

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-02 14:07
Robbie-1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:25:
Ik woon in NO Nederland.
Atlas Power werkt ook landelijk, maar was drama hier. Nou kan het overal wel eens misgaan, maar bekijk vooral ook de recentere reviews…

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 22:56
frank2908 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:47:
Ik heb vanochtend en vanmiddag tocht strips geplaatst (Deltafix 9 mmx7 mm) in de ramen en deuren van de woonkamer.
Gisteren was de COP 3.7, vandaag 4.2.
Je ziet goed dat de Flint warmtepomp stabieler draait, maakt minder hoge pieken van rond de 1200 watt, zit nu tussen de 800 en 900 watt.
De temperatuur in de woonkamer is nu 19,7 graden, wat gisteren tussen 19,1 en 19.3.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je ventilatieroosters ook dicht dan? Beetje tocht niet erg toch.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:16
Ik heb nu ineens ook last van de standby modus terwijl de BB80 al weken prima draait, met regelmatig ontdooien. Hij start nu elke 10 minuten een 'verwarmen'-poging, maar breekt hem dan vrij snel weer af, om terug in standby te gaan, terwijl de gevraagde watertemperatuur 6 graden hoger is dan de daadwerkelijke watertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5fVoJRIpMuqq4TCdcKg7lfcgfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKhp4QYCGLp8Jc16ftnjyW4n.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu handmatige SWW verwarmen aangezet (boost knop). Dan start hij ook weer eventjes op, maar daarna gaat compressor terug naar 0 , maar blijft de SWW pomp wel draaien (en trekt zo het hele vat kouder). Het uitzetten van boost was net te laat, want nu is de temperatuur onder het gevraagde niveau en blijft hij dus rondpompen. Over een uur is het hele vat dan een graad of 25-30 vermoed ik.

Ik zie ook dat volgens de status op het moment dat hij op standby gaat, het electrisch element aangaat. Maar dat zie ik niet in m'n stroomverbruik (of het moet echt heel zuinig zijn ;-) ).

Ik besef met dat ik deze storing ook in november al een keer gehad heb. De installateur heeft er toen op afstand naar gekeken en het leek toen opgelost. Was ook in de nacht (net als nu), ik weet niet of de weersomstandigheden hetzelfde waren.

[ Voor 26% gewijzigd door aloft op 10-01-2026 02:17 ]

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04:44
Groot bak ijs op mijn carport, zal alleen maar meer worden, nog niet eerder meegemaakt. Had de Flint op een rubber mat en extra tegels gezet en heb hem vannacht niet gehoord. Hoe is het bij jullie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxSEckIzCNYyPYtgBCGG0N8GSAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ6tSIlk02vByCgrAsF8gRgB.jpg?f=fotoalbum_large

• Satefan
Ronnie27 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:00:
Groot bak ijs op mijn carport, zal alleen maar meer worden, nog niet eerder meegemaakt. Had de Flint op een rubber mat en extra tegels gezet en heb hem vannacht niet gehoord. Hoe is het bij jullie

[Afbeelding]
Tijdens een defrost komt er flink wat water van een WP - als dat op je carport blijft liggen dan krijg je daar een nette schaatsbaan!

Hoeveel defrosts heb je gehad vannacht?

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04:44
Satefan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Tijdens een defrost komt er flink wat water van een WP - als dat op je carport blijft liggen dan krijg je daar een nette schaatsbaan!

Hoeveel defrosts heb je gehad vannacht?
20 x de laatste 24 uur.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:06
aloft schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 01:35:
Ik heb nu ineens ook last van de standby modus terwijl de BB80 al weken prima draait, met regelmatig ontdooien. Hij start nu elke 10 minuten een 'verwarmen'-poging, maar breekt hem dan vrij snel weer af, om terug in standby te gaan, terwijl de gevraagde watertemperatuur 6 graden hoger is dan de daadwerkelijke watertemperatuur.

[Afbeelding]

Ik heb nu handmatige SWW verwarmen aangezet (boost knop). Dan start hij ook weer eventjes op, maar daarna gaat compressor terug naar 0 , maar blijft de SWW pomp wel draaien (en trekt zo het hele vat kouder). Het uitzetten van boost was net te laat, want nu is de temperatuur onder het gevraagde niveau en blijft hij dus rondpompen. Over een uur is het hele vat dan een graad of 25-30 vermoed ik.

Ik zie ook dat volgens de status op het moment dat hij op standby gaat, het electrisch element aangaat. Maar dat zie ik niet in m'n stroomverbruik (of het moet echt heel zuinig zijn ;-) ).

Ik besef met dat ik deze storing ook in november al een keer gehad heb. De installateur heeft er toen op afstand naar gekeken en het leek toen opgelost. Was ook in de nacht (net als nu), ik weet niet of de weersomstandigheden hetzelfde waren.
Lijkt mij dat hij zijn defrost niet kan afmaken door gebrek aan warmte en nu in storing staat. Stuifsneeuw onder de BB wellicht waardoor condensor is bevroren?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aloft schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 01:35:

[Afbeelding]

Misschien overheen gelezen, maar heb je een buh? Deze eerst op backup zetten en de pomp weer draaiende maken (warmte + defrost over kleine groep!), daarna aanpassen naar booster en mee laten helpen!

• Mtespenke
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-01 09:33
Even mijn ervaring delen als gebruiker van een Weheat blackbird P80. Hij is namelijk 3 maanden geleden ingestalleerd en vanaf het begin af aan zijn en softwareproblemen met het apparaat waardoor hij in storing gaat en er dus mee ophoud.

Mijn installateur geeft aan dat het een softwareprobleem is bij WeHeat waardoor de pomp na ontdooicycli of andere programma soms in storing slaat.

Wanneer de pomp het doet, doet hij het goed, maar in de afgelopen 3 maand heb ik al 12x storing gehad waar de installateur aan te pas moest komen. Al met al zou ik er dus nog niet 1 aanschaffen totdat deze softwareproblemen zijn opgelost en de warmtepompen betrouwbaar zijn.

Maurice te Spenke

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07

The Third Man

The Third Jellyfish

@Mtespenke aangezien niet iedereen hier hetzelfde probleem meldt klinkt het eerder een beetje alsof er iets niet goed werkt of geïnstalleerd is in jouw systeem. Wat de installateur vervolgens op ‘softwareprobleem’ gooit. Ik zou eerlijk gezegd een second opinion overwegen evt in overleg met WeHeat.

[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 10-01-2026 09:42 ]

• Satefan
Mtespenke schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:
Even mijn ervaring delen als gebruiker van een Weheat blackbird P80. Hij is namelijk 3 maanden geleden ingestalleerd en vanaf het begin af aan zijn en softwareproblemen met het apparaat waardoor hij in storing gaat en er dus mee ophoud.

Mijn installateur geeft aan dat het een softwareprobleem is bij WeHeat waardoor de pomp na ontdooicycli of andere programma soms in storing slaat.

Wanneer de pomp het doet, doet hij het goed, maar in de afgelopen 3 maand heb ik al 12x storing gehad waar de installateur aan te pas moest komen. Al met al zou ik er dus nog niet 1 aanschaffen totdat deze softwareproblemen zijn opgelost en de warmtepompen betrouwbaar zijn.

Maurice te Spenke
De BB draait hier sinds November 2024 eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. In storing is ie nooit gegaan (anders dan dat hij ontlucht moest worden na aanpassingen in het afgiftesysteem en dergelijke). 12 storingen in 3 maanden is wel veel. Nu is het ook zo dat niet alle BB' s met dezelfde software versie draaien, dus verschillen kunnen er zijn.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 18:42
Mtespenke schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:

Maurice te Spenke
Klinkt als onzin. Zit hier nu meer dan een jaar en dit heb ik niet eerder gelezen. Heb geen aandelen in Weheat dus als het wel zo was had ik het ook gezegd.

Overigens zeg ik daarmee niet dat je problemen onzin zijn. Wel wat je installateur aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-01-2026 09:54 ]

• Kevin1990
Stoker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Misschien overheen gelezen, maar heb je een buh? Deze eerst op backup zetten en de pomp weer draaiende maken (warmte + defrost over kleine groep!), daarna aanpassen naar booster en mee laten helpen!
De back uo moddus veranderen kan alleen een installateur toch?

• I.p.
Valt mij sinds de laatste ca.2 weken het volgende op bij de BB. Zodra de buitentemperatuur zakt gaat de sensorwaarde van de BB buitentemperatuur (momenteel 1 graden) afwijken van de werkelijke temperatuur (zowel externe meting als KNMI temperatuur). Eerder liep dit heel aardig met elkaar in lijn. Gevolg hiervan is dat ik laatste tijd toch vaker de stooklijn moet aanpassen om de gewenste temperatuur te houden. T/m de eerste koude perikkelen liep hij perfect op de stooklijn. En ook hier loopt de buitenluchttemperatuur nu hoger op dan voorheen bij een defrost. Enige verklaring voor de temperatuurafwijking bij koude die ik zou kunnen bedenken is dat er ijsvorming op de sensor zit waardoor hij ‘geisoleerd’ raakt. Zometeen even kijken op het dak.

EDIT: sensor is helemaal schoon. Heel vreemd hoe dit dan komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXwgTjCjRlNi6NQEFt_SPhVjdyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRZn2PRuVNb8OY2OuM3r99AM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door I.p. op 10-01-2026 10:34 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 185 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.