RayDelft schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:51:
Leidt een hogere delta T tot een minder efficiënt systeem ?
Met de installateur ben ik bezig met de vraag of het modificeren / vervangen van mijn mengverdeler van de vloerverwarming nodig is . De delta T is meestal maar 1 graad . De verdeler blijft ongeacht de temp die de pomp maakt , altijd op aanvoer 26 graden en retour 25 staan. Alleen als de cv aan springt en water maakt van 45 graden of hoger loopt de aanvoer naar de vloer op . We hebben hier vloerverwarming en radiatoren .
De installateur stelt dat een open verdeler ten koste gaat van de efficiency . Dat is op zich voor te stellen , immers warmte die je kwijt raakt , ( hogere delta T) moet ook weer gemaakt worden door de pomp .
Anderzijds als de vloer meer warmer water krijgt door een open verdeler kan wellicht de stooklijn omlaag .
Hoe zit dat nou ? Jullie input stel ik erg op prijs
.
Je installateur haalt hier twee dingen door elkaar.
Een hogere delta T die door de warmtepomp gemaakt moet worden is idd minder efficiënt: immers, je moet het water in dezelfde tijd meer opwarmen, dus dat kost meer energie.
Je moet hiervoor dus kijken naar het verschil tussen temp water in en temp water uit bij de warmtepomp zelf.
De delta T bij je verdeler heeft daar, als het een mengverdeler is, niets mee te maken. Die mengt simpelweg een beetje retour water bij de aanvoer, waardoor je altijd een delta T van 1 graden hebt. Hij koelt dus effectief het water van de aanvoer een beetje terug.
Dat is dus eigenlijk heel inefficiënt: het water komt aan en bevat meer energie dan uiteindelijk afgegeven wordt aan de vloer, omdat het eerst gemengd wordt.
Dat is handig met een CV ketel die water van 70 of 90 graden maakt, maar met een warmtepomp dus niet.
Zorgen dat je het mengen uit zet (door een inbus aan te draaien, kan bij beperkt aantal verdelers), of vervangen door een LT verdeler om een betere efficiëntie te krijgen.
Delta T bij de verdeler omhoog betekent in dit geval dus dat er meer energie wordt afgegeven aan de vloer en het dus sneller warm wordt, of dat je op lagere temperatuur kunt stoken.
[
Voor 9% gewijzigd door
Kirvis op 31-12-2025 16:16
]