• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:39
Mg4gebruiker schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:24:
[...]

Waar zou dat ding moeten zitten?
Hij staat niet getekend in het flint schema, in de technische handleiding wel. Maar daar hebben ze het over de combi van de Sparrow. Dus dat is een knip en plak fout van weheat. Bij cv ketels plaats je normaal gesproken het overstort ventiel in de aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rueaQ_ITv3lTYAsZ3lhkdi2CpfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVLtbCj9mpevhjKYm87KJN0N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door martijnn2 op 29-12-2025 23:35 ]

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-02 18:08
Razer schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:07:
[...]

(En als je het aandurft ook zo via een scriptje zelf aanpassen, maar zou het eerst bij de installateur leggen 😉)
Dit heb ik geprobeerd, maar ik krijg een error (vanwege het ontbreken van de juiste rechten vermoed ik).

Ik neem aan dat je het dan over de waterHouseInTemperatureMax parameter uit de settings hebt? Die staat bij mij op 70 graden, maar als ik die probeer aan te passen naar 69 bijvoorbeeld dan krijg ik een error, terwijl ik met hetzelfde script wel andere zaken aan kan passen.

Het lijkt er dus op dat Weheat wel degelijk heeft gezorgd dat instellingen die alleen voor installateurs zijn niet met consumer credentials kunnen worden aangepast.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• patrick_199
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:00
martijnn2 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:29:
[...]

Hij staat niet getekend in het flint schema, in de technische handleiding wel. Maar daar hebben ze het over de combi van de Sparrow. Dus dat is een knip en plak fout van weheat. Bij cv ketels plaats je normaal gesproken het overstort ventiel in de aanvoer.

[Afbeelding]
Ik vind het vreemd dat het overdrukventiel in de unit zelf zit en niet in de aanvoerleiding na de circulatiepomp, om de leidingen en appendages van de vloerverwarming te beschermen.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:16
Ik ben benieuwd naar wat vannacht en morgen gaan brengen. Ik zag vandaag dat de druk in de CV was gezakt naar 1,3 bar. Dus bijgevuld naar 1,7 bar en de boel ook weer ontlucht (alleen boven kwam er uit 2 radiatoren best wat lucht).

Tevens ben ik sinds vanmiddag definitief over naar stooklijn (na wat gepiel eerder deze dagen) en denk dat ik inmiddels vrij aardig in de buurt zit.

Tot nu toe lijkt de warmtepomp zich vanaf vanmiddag een stukje rustiger te gedragen. Benieuwd naar de temperatuur binnen morgenochtend, het verbruik en het aantal defrosts vannacht.

Welterusten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhvQNhT7V4XmHSTwXVsaTU5vXLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVIOxlDu8C9OI73P2I9aihJ6.png?f=fotoalbum_large

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-03 20:48
Hallo,

In mijn woning wil ik graag een wasmeubel vervangen. Nu zit op de warm water leiding geen stopkraan. Betekent dit dat de gehele 300 liter ssw vat leeg moet? Hebben jullie wellicht tips over hoe dit te doen? Het lijkt erop dat er niet een kraan achter het ssw vat zit die ik dicht kan draaien. Zit wel een groen kraantje aan de kant waar het water het ssw vat in gaat.

Mvgr
Sven

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:15
Kirvis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:00:
[...]

Dit heb ik geprobeerd, maar ik krijg een error (vanwege het ontbreken van de juiste rechten vermoed ik).

Ik neem aan dat je het dan over de waterHouseInTemperatureMax parameter uit de settings hebt? Die staat bij mij op 70 graden, maar als ik die probeer aan te passen naar 69 bijvoorbeeld dan krijg ik een error, terwijl ik met hetzelfde script wel andere zaken aan kan passen.

Het lijkt er dus op dat Weheat wel degelijk heeft gezorgd dat instellingen die alleen voor installateurs zijn niet met consumer credentials kunnen worden aangepast.
Dus je maximale water in temperatuur is 70 graden? Wow. Da zou ik laten aanpassen! Bij een of andere glitch in aansturing loopt je vloer kapot.
In jouw geval is 40 echt wel de max? Eigenlijk voor bijna iedereen met vloerverwarming zonder bijmengen.

Natuurlijk kun je suggereren "dat haalt ie toch niet/komt niet voor" maar ik lees toch wel eens wat rare zaken in aansturing hier?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
slem schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:21:
Hallo,

In mijn woning wil ik graag een wasmeubel vervangen. Nu zit op de warm water leiding geen stopkraan. Betekent dit dat de gehele 300 liter ssw vat leeg moet? Hebben jullie wellicht tips over hoe dit te doen? Het lijkt erop dat er niet een kraan achter het ssw vat zit die ik dicht kan draaien. Zit wel een groen kraantje aan de kant waar het water het ssw vat in gaat.

Mvgr
Sven
Uitgang warm water zit bovenop het vat. Dus toevoer dicht zetten is voldoende

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43
Hallo,

Mvgr
Sven
Gewoon de hoofdkraan dichtdraaien. je boilervat loopt sowieso niet leeg, en zonder waterdruk komt er ook geen water uit.

• Beer070
  • Laatst online: 16:01
jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:36:
[...]

Uitgang warm water zit bovenop het vat. Dus toevoer dicht zetten is voldoende
Enneh, een paar handdoeken bij de hand houden, warm en koud water bij een (lager gelegen) kraan even open zetten met het kraantje bij het vat dicht. Dan gaat de druk eraf.

• Degast
Hallo,

Mvgr
Sven
Als het goed is zit er wel een inlaatcombinatie. Daar kun je inkomende koude water stoppen.

Als er niet elders water/lucht aangezogen wordt kun je gewoon vervangen zonder waterballet.

Heb wel eens meegemaakt dat er een beluchtklep op een vat zat waardoor ie alsnog leegliep. Dus natuurlijk eerst even met kraan er nog op testen.

Ik zou inlaatcombinatie dichtdraaien, kraan testen, kraan verwijderen, direct hoekstopkraantje monteren, rustig verder met meubel. Idem koud water.

• jj85
Degast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:38:
[...]

Heb wel eens meegemaakt dat er een beluchtklep op een vat zat waardoor ie alsnog leegliep. Dus natuurlijk eerst even met kraan er nog op testen.
Enkel de leiding kan dan toch leeglopen?
Zit er niet standaard een beluchter op de WeHeat vaten? Hoeveel onderdruk mogen die vaten eigenlijk hebben?

• Degast
jj85 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:44:
[...]

Enkel de leiding kan dan toch leeglopen?
Zit er niet standaard een beluchter op de WeHeat vaten? Hoeveel onderdruk mogen die vaten eigenlijk hebben?
Normaal gesproken. Even uitproberen kan geen kwaad.
Niet dat ik weet.
Het beetje onderdruk door een stukje leiding kan geen kwaad, wat de grens is weet ik niet. Dat een vat implodeerde door onderdruk hoorde ik nog nooit. Zal vast wel eens iemand gebeurt zijn. Maar dan heb je toch een kasteel denk ik.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:23
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:25:
[...]

Ik vind het vreemd dat het overdrukventiel in de unit zelf zit en niet in de aanvoerleiding na de circulatiepomp, om de leidingen en appendages van de vloerverwarming te beschermen.
Even aannemende dat dit ook zo is bij de Flint, dan snap ik nu waarom ik die niet zie.

• Mg4gebruiker
Degast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:31:
[...]

Dus je maximale water in temperatuur is 70 graden? Wow. Da zou ik laten aanpassen! Bij een of andere glitch in aansturing loopt je vloer kapot.
In jouw geval is 40 echt wel de max? Eigenlijk voor bijna iedereen met vloerverwarming zonder bijmengen.

Natuurlijk kun je suggereren "dat haalt ie toch niet/komt niet voor" maar ik lees toch wel eens wat rare zaken in aansturing hier?
Tenzij hij een hybride of mengverdeler heeft...

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:16
JeroenVerweij schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:32:
Ik ben benieuwd naar wat vannacht en morgen gaan brengen. Ik zag vandaag dat de druk in de CV was gezakt naar 1,3 bar. Dus bijgevuld naar 1,7 bar en de boel ook weer ontlucht (alleen boven kwam er uit 2 radiatoren best wat lucht).

Tevens ben ik sinds vanmiddag definitief over naar stooklijn (na wat gepiel eerder deze dagen) en denk dat ik inmiddels vrij aardig in de buurt zit.

Tot nu toe lijkt de warmtepomp zich vanaf vanmiddag een stukje rustiger te gedragen. Benieuwd naar de temperatuur binnen morgenochtend, het verbruik en het aantal defrosts vannacht.

Welterusten!

[Afbeelding]
Op zich een prima nacht (denk ik). Toch wel weer 5 defrosts en de ketel heeft bij 2 daarvan een heel klein beetje bijgesprongen (0,3 kuub totaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLD-ekXT9JBrqhraFzpsf5h3PJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAlSywqDEe7A2M2eXUsiKJ0Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUxDaK8jfAp-p1sA6VFg8e5FHUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aquYu0rOomYVI8K4uUKNtVK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1FAzkwMjg7kZahkCS8JGFwbAac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJYRJ8ryTejlu1IFDIRdgpoj.png?f=fotoalbum_large

• s.willemse
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-03 19:09
Rikkie2021 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
[...]

Ok thnx. Dient dat verwarmingselement om de 200 boiler te verwarmen omdat de flint dat zelf niet kan?
De Flint heeft het verwarmingselement niet nodig om het boilervat te verwarmen. Dit gaat prima zonder. Ik kan in de app instellen dat er tijdelijk een extra boost op het warme water wordt gedaan, zodat je met meerdere mensen achter elkaar kunt douchen/in bad gaan. Maar hier heb ik nog geen gebruik van hoeven maken: we hebben met 4 personen achter elkaar kunnen douchen. Het lijkt me een handige optie als we logees hebben!

• s.willemse
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-03 19:09
Caayn schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:23:
[...]
Kan je het verwarmingselement niet fysiek ontkoppelen of schiet het systeem dan in storing?

https://support.weheat.nl...enunit-2-4?language=nl_NL
Hier heb ik nog niet naar gekeken. Het nut van het hebben van een verwarmingselement is dan ook weer teniet gedaan en ik ga hier liever niet zelf mee knutselen.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
JeroenVerweij schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:51:
[...]

Op zich een prima nacht (denk ik). Toch wel weer 5 defrosts en de ketel heeft bij 2 daarvan een heel klein beetje bijgesprongen (0,3 kuub totaal).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
5 defrosts is niks met het huidige weer. Ik zou eerder zeggen zelfs weinig. We hebben er hier 15-20 per dag laatste 2 dagen en ook dat is niet eens zo gek. Wordt hier prima door de overshoots van de stooklijn opgevangen.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-03 20:04
I.p. schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:37:
[...]

5 defrosts is niks met het huidige weer. Ik zou eerder zeggen zelfs weinig. We hebben er hier 15-20 per dag laatste 2 dagen en ook dat is niet eens zo gek. Wordt hier prima door de overshoots van de stooklijn opgevangen.
Dat is relatief. Hier geen enkele defrost. Systeem draait op stooklijn tussen de 20% en 25% van het vermogen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ligt ook aan de plek waar je woont. Hier 15 defrost in 24 uur. Tussen de 80 en 52% compressor. BB80

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
En aan het vermogen (grootte van de compressor) wat de unit kan leveren in relatie tot warmteverlies. Een krap bemeten unit zal vaker defrosten dan een wat grotere. Als hij continue op zijn tenen loopt heb je al snel prijs.

• jj85
Degast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:56:
[...]

Normaal gesproken. Even uitproberen kan geen kwaad.
Niet dat ik weet.
Het beetje onderdruk door een stukje leiding kan geen kwaad, wat de grens is weet ik niet. Dat een vat implodeerde door onderdruk hoorde ik nog nooit. Zal vast wel eens iemand gebeurt zijn. Maar dan heb je toch een kasteel denk ik.
Als een installatie op zolder staat (van een woonhuis, niet een kasteel :) ) dan is het best denkbaar dat de warm water gebruikers 5 meter lager liggen.
5 meter waterkolom dat aan het vat 'trekt' kan dan toch al een onderdruk geven van een paar honderd mbar.
Een vat met 1mm stalen wand kan vaak niet heel veel onderdruk hebben. Maar in de praktijk zal het waarschijnlijk wel gewoon goed gaan.

Toch heb ik er zelf een beluchtertje op gezet, die 3 tientjes maken het verschil ook niet qua kosten.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Satefan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:45:
[...]

Dat is relatief. Hier geen enkele defrost. Systeem draait op stooklijn tussen de 20% en 25% van het vermogen.
Uiteraard relatief o.b.v capaciteit van de warmtepomp en woonplaats/weer. Maar weet uit eigen ervaring dat als je de warmtepomp net hebt een nacht van 5-8 defrosts al veel vindt 😅

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 20:25
bulletje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:42:
[...]

Ze hebben hem wel iets hoger gezet afgelopen week naar max 50 maar daar komt die niet aan. Bij echt koud weer is +\- 34-35 de vloer in fijn om de woonkamer op temp te houden. Flow staat helemaal open. Wellicht daar nog mee spelen merkte januari dat dan temperatuur wel hoger wordt. Bijvoorbeeld wp in was 30,9 en uit 35.6 terwijl gevraagde temp 45 was. Huis in was nog maar 34.3 dan of naar vloer toe enkele meters (geïsoleerd) kwam ik rond de 30 uit bij -0,4 buiten. Compressor draait dan 99% dus max. Vandaag zag ik 3x backup heater inspringen na defrost. Alleen nog vraag uitstaan bij installateur of geïntegreerde heater ook beperkt kan worden in vermogen. Omdat die op zo’n moment 13a trekt da’s fors als dat constant is. Zeker als om zou laten zetten naar booster wat denk ik verstandig is met dit weer.

[Afbeelding]
Vloerverwarming flow stond op 2 l/min resultaat constant 99% compressor en temperatuur niet halen. Nu flow naar +/- 1.25 gezet voor 6 groepen. Gevraagde temperatuur wordt gehaald, gaat ook warmer water de vloer in. Nu nog juiste stooklijn temperatuur vinden zodat het aangenaam is en blijft nu te warm :)

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-03 21:48
JvLa schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:52:
Hij staat op de grond op twee steunbalken die op de tegels staan dus het lijkt me sterk dat het resonantie van de omliggende constructie is. Wel kan het resonantie van de kast zelf zijn, maar is daar wat aan te doen?

Ik woon in Vlaardingen. Iemand in de buurt met een Sparrow waar ik kan komen luisteren ter vergelijking? Misschien is er iets mis met die van mij.

[...]
Ik denk ook dat je er op de grond meer last van hebt. Waarschijnlijk als ik nu het platte dak op ga zal ik de unit ook wel horen. Maar vanuit onze woningen (en onze tuinen) horen wij het niet.

Je bent welkom om te komen luisteren maar ik gok dat Doorwerth (omgeving Arnhem) iets te ver voor je is.

• Degast
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:35:
[...]

Tenzij hij een hybride of mengverdeler heeft...
Ja, sorry, weet toevallig dat dat niet zo is.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-03 22:22
Wij hebben een aanbod geaccepteerd van coolblue voor installatie met een 300L boilervat, terwijl we (nu nog) met z'n drieën zijn (twee volwassenen en een baby van 2 maanden). Nu twijfel ik om toch de offerte aan te laten aanpassen naar 200L voor 300 euro minder. Onze douche doet max 9L per minuut, dus volgens mij komen we dan ergens op de 45min douchetijd uit. Ik vroeg me alleen af, als je 300L neemt en de temperatuur lager instelt, wordt dat voor je COP van het sww dan niet interessanter? Verdien je die 300 euro ooit terug?

[ Voor 3% gewijzigd door Zinloos1 op 30-12-2025 13:52 ]

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Zinloos1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:52:
Wij hebben een aanbod geaccepteerd van coolblue voor installatie met een 300L boilervat, terwijl we (nu nog) met z'n drieën zijn (twee volwassenen en een baby van 2 maanden). Nu twijfel ik om toch de offerte aan te laten aanpassen naar 200L voor 300 euro minder. Onze douche doet max 9L per minuut, dus volgens mij komen we dan ergens op de 45min douchetijd uit. Ik vroeg me alleen af, als je 300L neemt en de temperatuur lager instelt, wordt dat voor je COP van het sww dan niet interessanter? Verdien je die 300 euro ooit terug?
Ja grotere boiler kan je een lagere temp houden wat goed is voor de COP. Nu zijn jullie nog maar net zijn 3en straks nog gezinsuitbreiding en voor je het weet zit in over 15 jaar met zijn 6en in de ochtend aan de eettafel. :)

Nu wellicht niet nodig maar straks is het wel een luxe, of het tegen die tijd er wat anders komt, gaat verhuizen of goedkoper beter alternatieven zijn... Who knows,..

[ Voor 8% gewijzigd door CyberFR op 30-12-2025 14:08 ]

PVoutput---->7335wp

• STIMPPYYY
  • Nu online
Je bespaart ook straks mbhv weheat intelligence die je vat op de juiste momenten opwarmt.

Ik zou voor die paar euro btw geen 200L vat nemen.

• martijnn2
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:25:
[...]

Ik kan nergens terugvinden of lezen dat deze in de buitenunit zit, waar heb je dat gelezen?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Over een boilervat van 200 of 300 liter, maakt een legionellarun daarvoor nog veel uit ?

Heb zelf een 300l vat, standaard op een relatief lage temperatuur (45), maar een legionella run duurt hierdoor relatief lang (afgelopen zondag 3u). Kan me voorstellen dat een 200l vat minder lang duurt bij een legionellarun.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MotorBeast
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:25:
Over een boilervat van 200 of 300 liter, maakt een legionellarun daarvoor nog veel uit ?

Heb zelf een 300l vat, standaard op een relatief lage temperatuur (45), maar een legionella run duurt hierdoor relatief lang (afgelopen zondag 3u). Kan me voorstellen dat een 200l vat minder lang duurt bij een legionellarun.
Ik verwarm mijn vat standaard op 50 graden en doe nooit een legionella run. Zie Heatgeek. Ik leef nog. NB: eigen risico.

https://www.heatgeek.com/...ure-what-you-need-to-know

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 30-12-2025 14:38 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:34
Ik heb een offerte aangevraagd voor een WeHeat Flint warmtepomp.

Bij Coolblue geven ze nu alleen aan dat de boiler erbij alleen kan als je 3 fasen hebt.
Vanwege het 3kW naverwarm element.

Terwijl die boiler juist interessant is om in de zomer bij overschot zonne-energie goedkoop warm water te maken in plaats van terug te leveren.

Het lijkt mij dat je die boiler toch prima kan installeren zonder dat verwarmingselement zolang als de CV-ketel er nog is om na te kunnen verwarmen?

• STIMPPYYY
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:37:
[...]

Ik verwarm mijn vat standaard op 50 graden en doe nooit een legionella run. Zie Heatgeek. Ik leef nog. NB: eigen risico.

Die ene keer per week kost je max 1,5kWh (dus van 50 naar 65)?, dat is 78kWh per jaar. Zou niet tegen de algemene richtlijnen ingaan. Overigens gebruik je dat water ook.

• MotorBeast
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:47:
[...]

Die ene keer per week kost je max 1,5kWh?, dat is 78kWh per jaar. Zou niet tegen de algemene richtlijnen ingaan. Overigens gebruik je dat water ook.
Kost je geen 78. Veel meer. Want je huis koelt ook af in die tijd dat je je SWW opwarmt en moet dat weer inhalen op hoge aanvoer en veel verbruik. Ik ga lekker zo door. Maar doe wat je zelf wil. Alleen na een vakantie doe ik een run want dan koelt mijn water teveel af. Ik trek verder met iedere dag een badvulling en douchen boiler ook bijna leeg.

• ZeRoC00L
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:37:
[...]

Ik ken het filmpje can heatgeak, maar met Weheat kun je de legionella run toch niet overslaan?
STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:47:
[...]

Die ene keer per week kost je max 1,5kWh (dus van 50 naar 65)?, dat is 78kWh per jaar. Zou niet tegen de algemene richtlijnen ingaan. Overigens gebruik je dat water ook.
Kost wel meer, zoals hierboven gezegd.
Zeker als het 3u duurt. Maar in de zomer is het dan weer ‘gratis’.

[ Voor 32% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-12-2025 15:12 ]

Volg je bankbiljetten

• STIMPPYYY
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:11:
[...]

Ik ken het filmpje can heatgeak, maar met Weheat kun je de legionella run toch niet overslaan?

[...]

Handmatig misschien door het schema steeds te verplaatsen?

• MotorBeast
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:11:
[...]

[...]

Dan wordt het tijd dat verzoek bij WeHeat weg te leggen. Baas in eigen huis.

• ZeRoC00L
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:47:
[...]

Lijkt me sterk dat ze hieraan mee willen werken, ze kunnen toch niet tegen officiele richtlijnen / adviezen ingaan ? (Wat ik helemaal begrijpelijk vind).

Volg je bankbiljetten

• patrick_199
martijnn2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:16:
[...]

Ik kan nergens terugvinden of lezen dat deze in de buitenunit zit, waar heb je dat gelezen?
Dat zeg ik niet. Ik kom sowieso niet makkelijk bij de unit. De installateur heeft aangegeven dat er een ventiel in/op de unit zit en heeft mij ook een installatiehandleiding toegestuurd; zie de screenshot. Dat is het enige wat ik daarin heb kunnen vinden. Mijn twijfels blijven echter bestaan, vooral omdat ik het vreemd vind dat er geen overdrukventiel is geplaatst in de aanvoerleiding na de circulatiepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgTgoCX3gDMUQ7gOZT66kKPaLK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POBhgCVmCW9kQJm8SvRI1oLH.png?f=fotoalbum_large

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:57
Gents,

We hebben onze BB P80 pas 3 maanden en dat ding heeft zich tot nu toe voorbeeldig gedragen. Maar een paar dagen geleden werd de ingestelde temperatuur in de woonkamer niet gehaald. Volgende dag was het probleem weg. Op de dagen er voor, toen de buiten temperatuur veel lager was, hebben we geen enkel probleem gehad. Als ik naar de grafiek kijk, dan zie ik dat de BB op het probleem moment tussen twee performance nivos staat te "klapperen". Na een ontdooi cyclus is het probleem weg en blijft weg. De buiten temperatuur op dat moment zit rond het vriespunt. Elke suggestie wat ik kan doen als dit zich nog een keer voor doet is welkom.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:40
Dan is dus de vraag aan hem of hij een appendage set heeft geplaatst. Voor zover ik weet bestaat deze niet voor de Flint (je had een Flint toch?). De aansluitingen bij de Flint zitten niet boven elkaar maar verspringen (zie ook de startpost voor een foto).

[ Voor 14% gewijzigd door n.smits op 30-12-2025 16:39 ]

Weheat Flint

• patrick_199
n.smits schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:37:
[...]

Dan is dus de vraag aan hem of hij een appendage set heeft geplaatst. Voor zover ik weet bestaat deze niet voor de Flint (je had een Flint toch?). De aansluitingen bij de Flint zitten niet boven elkaar maar verspringen (zie ook de startpost voor een foto).
Ja, inderdaad een flint. Ik ga nog een mail sturen naar de installateur; ik ben benieuwd waar hij mee komt

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:54
Het maakt uit of jullie baby een jongen of een meisje is . Als het een meisje is moet je een grote of zelfs enorme boiler overwegen . En dan nog wordt t krap. Ik ben ervaringsdeskundige met twee dochters . Die meiden willen alsmaar haren wassen Dat is een tijdrovend proces kennelijk .

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-03 22:31
RayDelft schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:49:
[...]

Het maakt uit of jullie baby een jongen of een meisje is . Als het een meisje is moet je een grote of zelfs enorme boiler overwegen . En dan nog wordt t krap. Ik ben ervaringsdeskundige met twee dochters . Die meiden willen alsmaar haren wassen Dat is een tijdrovend proces kennelijk .
Of je hebt 2 tiener jongens zoals hier die het liefst zo heet als mogelijk willen douchen ;)

Maar on-topic hier n.a.v. dit forum de offerte getekend voor een BB P60 zonder BH en met 50l buffer plus 300l boiler. Ben benieuwd. Timing is ook top aangezien 3 dagen na tekenen mijn Itoh Daalderop Cube hybride wamtepomp(je) aangeeft dat ie op zijn laatste loodjes draait.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-03 20:04
RayDelft schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:49:
[...]

Amen. Hier met z'n 4-en waarvan 2 dames. De jongste, mijn dochter, is 20 en denkt een soort veto-recht op de capaciteit van de boiler te hebben. We hebben een 300 liter. Op zich gaat dat allemaal net. Mijn zoon is over het algemeen binnen 5 minuten gedouched. Maar ja, dan blijft z'n meisje ook slapen. Ik overweeg om een 2e 300 liter boiler te plaatsen. 8)7

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:17
Wat zijn de afmetingen van de grindbak die jullie voor de sparrow gemaakt hebben?
Wellicht zijn er wat foto's? ga je met 1 groot gat naar binnen, of 2 kleinere?
Persoonlijk lijkt het mij mooier om met 2 gaten van b.v. 40 naar binnen te gaan. Maar ik weet niet hoe die aansluitingen op de sparrow zitten.

• MotorBeast
  • Nu online
we gaan geen discussie voeren over opvoeden van langdouchers.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 31-12-2025 02:36 ]

• MotorBeast
  • Nu online
de discussie over hoe jij het doet is geen discussie.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 31-12-2025 02:36 ]

• martijnn2
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:19:
[...]

Dat zeg ik niet. Ik kom sowieso niet makkelijk bij de unit. De installateur heeft aangegeven dat er een ventiel in/op de unit zit en heeft mij ook een installatiehandleiding toegestuurd; zie de screenshot. Dat is het enige wat ik daarin heb kunnen vinden. Mijn twijfels blijven echter bestaan, vooral omdat ik het vreemd vind dat er geen overdrukventiel is geplaatst in de aanvoerleiding na de circulatiepomp.

[Afbeelding]
De appendage past alleen op de Blackbird en Sparrow die wordt aan de buitenkant erop gezet
De Flint heeft geen overstort ventiel.

Tekst in de Flint installatie handleiding klopt niet

Net zoals dat er in de tekening geen vorstbeveiliging buiten is getekend, het niet toepassen van zo'n ventiel kan vorstschade en einde oefening betekenen

[ Voor 7% gewijzigd door martijnn2 op 30-12-2025 19:28 ]

• patrick_199
martijnn2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:18:
[...]

De appendage past alleen op de Blackbird en Sparrow die wordt aan de buitenkant erop gezet
De Flint heeft geen overstort ventiel.

Tekst in de Flint installatie handleiding klopt niet

Net zoals dat er in de tekening geen vorstbeveiliging buiten is getekend, het niet toepassen van zo'n ventiel kan vorstschade en einde oefening betekenen
Bedankt voor de info, hiermee ga ik terug naar de installateur. Wat ik alleen niet goed begrijp, is waarom er standaard geen overdrukventiel wordt geplaatst in de aanvoerleiding na de pomp

• Mg4gebruiker
MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:50:
[...]

Kost je geen 78. Veel meer. Want je huis koelt ook af in die tijd dat je je SWW opwarmt en moet dat weer inhalen op hoge aanvoer en veel verbruik. Ik ga lekker zo door. Maar doe wat je zelf wil. Alleen na een vakantie doe ik een run want dan koelt mijn water teveel af. Ik trek verder met iedere dag een badvulling en douchen boiler ook bijna leeg.
Hoe deactiveer jij dan de legionella run?

• martijnn2
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:36:
[...]

Bedankt voor de info, hiermee ga ik terug naar de installateur. Wat ik alleen niet goed begrijp, is waarom er standaard geen overdrukventiel wordt geplaatst in de aanvoerleiding na de pomp
Ja geen idee waarom hij er niet in is geplaatst normaal zit hij in de aanvoer. Ik ben de Flint zelf aan het installeren toevallig vandaag eigen appendage set geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgfcZNkQNyOi3RSaRjMeLO2L8TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QXBJZGLva2vBP7GehWsqJCF.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
martijnn2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:55:
[...]

Ja geen idee waarom hij er niet in is geplaatst normaal zit hij in de aanvoer. Ik ben de Flint zelf aan het installeren toevallig vandaag eigen appendage set geplaatst.

[Afbeelding]
Wat is dat voor een kastje waar die leidingen ingaan? Ik heb deze namelijk niet.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:40
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:03:
[...]

Wat is dat voor een kastje waar die leidingen ingaan? Ik heb deze namelijk niet.
Dat is een voorgemonteerde binnenunit: De unit is uitgerust met twee circulatiepompen en een 3kW naverwarmer.

Weheat Flint

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:48
Herkent iemand dit gedrag? Onze Sparrow blijft om warmte vragen, terwijl de temperatuur op de opentherm thermostaat momenteel om 17c vraagt. Die setpoint vanuit de thermostaat zie je ook gewoon terug in de pomp. Maar de water target temperature blijft omhoog kruipen. Wordt hier nu aardig warm. Heb overal al de stroom afgehaald (dat is de dip), maar ging daarna gewoon weer vrolijk verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQvv66aLOGwl5mQ0FTLqdvGDtiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSmaKUJHKElT4VIdVCKP3Gdj.png?f=fotoalbum_large

Edit nacht later: lijkt opgelost, zie paar posts verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Wooters op 31-12-2025 07:50 ]

• Mg4gebruiker
n.smits schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:13:
[...]

Dat is een voorgemonteerde binnenunit: De unit is uitgerust met twee circulatiepompen en een 3kW naverwarmer.
Aah. Ik heb een systeem met 3 pompen. Die 3kw naverwarmer zit volgens mij in de boiler van mij...

• Beer070
Satefan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:50:
[...]

Amen. Hier met z'n 4-en waarvan 2 dames. De jongste, mijn dochter, is 20 en denkt een soort veto-recht op de capaciteit van de boiler te hebben. We hebben een 300 liter. Op zich gaat dat allemaal net. Mijn zoon is over het algemeen binnen 5 minuten gedouched. Maar ja, dan blijft z'n meisje ook slapen. Ik overweeg om een 2e 300 liter boiler te plaatsen. 8)7
Met 3 dochters en een baby overwegen we een 500L boiler waarvan de aanvoer wordt voorverwarmd door een 500L buffervat. Dan moet onze 16kw WP het net aan houden 8)7

• martijnn2
n.smits schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:13:
[...]

Ik heb 1 pomp daarin zitten, warm water komt losse warmtepomp boiler voor

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:05

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Satefan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:50:
[...]

In jou geval dan beter een 400 of 500l met extra grote spiraal. Van Nexus heb je mooie vaten, kan die p80 compleet uit z’n stekker gaan en goed zn warmte kwijt!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:05

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Stoker op 30-12-2025 22:12 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• JessicavdH
  • Laatst online: 06-03 09:18

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:47:
[...]
Dat verzoek zullen ze niet honoreren. Ze moeten namelijk vanwege de wettelijke norm aan legionella preventie doen (NEN 1006, kun je gewoon opzoeken).

Jaren_30_huis_gasloos

• RayDelft
Wooters schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:22:
Herkent iemand dit gedrag? Onze Sparrow blijft om warmte vragen, terwijl de temperatuur op de opentherm thermostaat momenteel om 17c vraagt. Die setpoint vanuit de thermostaat zie je ook gewoon terug in de pomp. Maar de water target temperature blijft omhoog kruipen. Wordt hier nu aardig warm. Heb overal al de stroom afgehaald (dat is de dip), maar ging daarna gewoon weer vrolijk verwarmen.

[Afbeelding]
Staat hij niet per ongeluk op stooklijn ? Die dan overigens erg hoog staat ? Lijkt anders defecte thermostaat . Als hij niet op stooklijn is gegaan
Spontaan dan kan je hem erop zetten en dan kijken of hij weer zo hoog oploopt.
Als dat dan ook gebeurt zal er een sensor niet goed werken .

• RayDelft
Als je de gevolgen van legionella van dichtbij ziet en weet wat dat doet met iemand die het overleeft bij tijdige diagnose, dan ben je blij dat je pomp je ertegen wil beschermen . Ik weet, het, de kans is niet groot en zeker niet bij regelmatig gebruik , maar toch is die kans reeel . Ongeveer twee mensen per dag krijgen het en het aantal neemt toe .

[ Voor 10% gewijzigd door RayDelft op 30-12-2025 22:20 ]

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:48
RayDelft schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:12:
[...]

Staat hij niet per ongeluk op stooklijn ? Die dan overigens erg hoog staat ? Lijkt anders defecte thermostaat . Als hij niet op stooklijn is gegaan
Spontaan dan kan je hem erop zetten en dan kijken of hij weer zo hoog oploopt.
Als dat dan ook gebeurt zal er een sensor niet goed werken .
Nee, stond niet op stooklijn. Voor de power cycle wel op de stooklijn gezet, en daarna weer terug naar opentherm (als een soort reset), maar dat leek niets te doen. Na de power cycle opnieuw op stooklijn gezet, toen weer opentherm en daarna pakte 'ie wel alles gewoon weer correct. Lijkt dus opgelost.

Dank voor je reactie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qq56AZvyXeK09ed0Jb8UkHFE40g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAywgcjDpR0GbzEvVwQ1l4ma.png?f=fotoalbum_large

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 15:48

Cybje

First Post!

RayDelft schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:17:
Als je de gevolgen van legionella van dichtbij ziet en weet wat dat doet met iemand die het overleeft bij tijdige diagnose, dan ben je blij dat je pomp je ertegen wil beschermen . Ik weet, het, de kans is niet groot en zeker niet bij regelmatig gebruik , maar toch is die kans reeel . Ongeveer twee mensen per dag krijgen het en het aantal neemt toe .
Ik krijg vaak het gevoel dat mensen eigenlijk weinig weten over legionella, behalve dan dat je via water besmet raakt. Wat vooral belangrijk is om te weten is dat je besmet raakt door de bacterie in te ademen, dus niet bijv. door besmet water te drinken. Daardoor is de kans op besmetting vooral groot bij waternevel, zeker als water warm is geweest (maar niet 60+ graden Celsius). Dit komt dus vooral voor bij douchen, maar kan ook bijv. bij het bewateren van de tuin gebeuren.

In de zomer de tuinslang buiten laten staan in de zon is dus ook geen aanrader.

En inderdaad moet je blij zijn dat je apparatuur dit voorkomt. Zeker als je gezondheid wat kwetsbaarder is kan legionella heel gevaarlijk zijn. Dat je voor een klein beetje geld aan elektriciteit dat kunt voorkomen, is alleen maar mooi.

Wat ruist er door het struikgewas

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Cybje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:25:
[...]
Wat vooral belangrijk is om te weten is dat je besmet raakt door de bacterie in te ademen, dus niet bijv. door besmet water te drinken. Daardoor is de kans op besmetting vooral groot bij waternevel, zeker als water warm is geweest (maar niet 60+ graden Celsius). Dit komt dus vooral voor bij douchen, maar kan ook bijv. bij het bewateren van de tuin gebeuren.
Mja, en dan is het advies om het water even door te laten stromen. Dus staan mensen ín de douchecabine, zetten het water aan en staan nu juist díe nevel in te ademen die je moet vermijden.

Kraan open, stap achteruit, cabine dicht en wachten tot er heet water uit de douchekop komt.

• Gelderland01
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:19
Hier nu de eerste volledige wintermaand met de flint p40. Deze staat stand alone. Zeer tevreden. Vorig jaar 145kuub gas en nu 340kw stroom verbruik( weet niet of de temperatuur verschillen groot zijn t.o.v vorig jaar). Het gebruiken van de stooklijn vereist wel tijd en geduld ben ik achter gekomen. In huis werd het 19 graden. Stooklijn bij 9 graden 1 graad verhoogd. Na 3 dagen nu 20.1 graden in huis. Defrost komen vaker voor als het richting 0 graden gaat. Geen last van geluid etc. Al met al tevreden en lees hier graag verder de komende tijd.

• Robbie-1
Zijn er mensen die een groot hygienevat (b.v. 500+ liter) verwarmen met de warmte pomp, en het douchewater dus door zo'n RVS spiraal laten lopen?
Ik hoor daarover verschillende verhalen, de flow zou een stuk minder zijn, dan een "normaal" boilervat. Maar dan heb je volgens mij geen last van legionella, en je kunt het groot buffervat mooi gebruiken voor b.v. je zonnestroom.

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-03 21:49
patrick_199 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:36:
[...]

Ik zat tijdje terug met dezelfde vraag. In installatieschema's kan je goed verschil zien.
Bij navraag via groothandel bij WeHeat blijkt het schema toch echt goed te zijn; ontluchter en overstort zit bij de Flint ingebouwd. Een vorstklep is wel ingetekend, maar bij de Flint niet heel duidelijk aangegeven.
Ik heb de vorstklep weggelaten, die is alleen nodig in het zeldzame geval dat het vriest én de stroom uitvalt of een pomp het begeeft. Hier is een Victron thuisaccu met noodstroom ingepland, dus het risico lijkt mij zeer klein.
De vorstklep mag je niet isoleren en is van koper, dus een groot thermisch lek!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jPnQ_7j6gKroW0y3NV-yG8TPa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1VDoplaIFpiLjCFkorX3TONZ.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Cybje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:25:
[...]
En inderdaad moet je blij zijn dat je apparatuur dit voorkomt. Zeker als je gezondheid wat kwetsbaarder is kan legionella heel gevaarlijk zijn. Dat je voor een klein beetje geld aan elektriciteit dat kunt voorkomen, is alleen maar mooi.
De groei van het aantal ziektegevallen (niet iedereen wordt ziek van een besmetting) heeft zeer waarschijnlijk te maken met de toenemende vergrijzing.
Voor de rest eens met het argument van preventie. Zelfs als het risico op besmetting door bv douchen veel lager is bij dit soort boilers ivt douchen in publieke zwembaden, sauna's, fitnessscholen etc.

• patrick_199
peter05 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:54:
[...]

Ik zat tijdje terug met dezelfde vraag. In installatieschema's kan je goed verschil zien.
Bij navraag via groothandel bij WeHeat blijkt het schema toch echt goed te zijn; ontluchter en overstort zit bij de Flint ingebouwd. Een vorstklep is wel ingetekend, maar bij de Flint niet heel duidelijk aangegeven.
Ik heb de vorstklep weggelaten, die is alleen nodig in het zeldzame geval dat het vriest én de stroom uitvalt of een pomp het begeeft. Hier is een Victron thuisaccu met noodstroom ingepland, dus het risico lijkt mij zeer klein.

[Afbeelding]
Ik heb al een mail naar de installateur verzonden. We gaan kijken waar ze mee komen

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22

ComPeter

iddqd idkfa

Zo! de offerte is getekend.

Dit zal binnenkort bij ons geinstallerd gaan worden:
  • WeHeat Blackbird P80 8 kW full-electric warmtepomp, Buitenunit (horizontaal), incl. butterfly hood
  • WEC Two-Pump Electric indoor unit, compacte binnenunit
  • Buffervat 80 liter, Ferroli FBM-PC0080 of gelijkwaardig
  • Immersion Heater 3kW tbv boilervat
  • WeHeat boilervat 300 liter, Duplex RVS 2205
Plaatsing op het platte dak van de schuur/garage, plaatsing van de boilers op zolder.
Met veel interesse kijk ik uit naar de Weheat intelligence functie en Home Assistant intergratie

iddqd idkfa

• Robbie-1
ComPeter schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:39:

• WeHeat Blackbird P80 8 kW full-electric warmtepomp, Buitenunit (horizontaal), incl. butterfly hood
Wat was je kwijt?

Plaatsing op het platte dak van de schuur/garage, plaatsing van de boilers op zolder.
Met veel interesse kijk ik uit naar de Weheat intelligence functie en Home Assistant intergratie
Wat was je kwijt?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:21
Weet iemand wat dit kan zijn? De afgelopen 6 uur heeft mijn warmtepomp in standby gestaan en heeft de CV ketel alles gedaan. Heb al de binnenunit even van het stroom gehaald, maar ook dat heeft niet geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGW1zP_1nVporHZWmxQdca1wo-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uAyqvRK6RSv9YT4GQSwHlpYH.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:38

Als je ook al een element in je BUH krijgt, waarom zou je dan nog een element in je boilervat nemen? Je kunt via je warmtepomp met meer rendement ook affakkelen in de zomer?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
Mausssie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:19:
Weet iemand wat dit kan zijn? De afgelopen 6 uur heeft mijn warmtepomp in standby gestaan en heeft de CV ketel alles gedaan. Heb al de binnenunit even van het stroom gehaald, maar ook dat heeft niet geholpen.

[Afbeelding]
Zijn dat twee ontdooi moment linksvop de tijdslijn? Wat mij opvalt is dat de compressor midden in de run wegvalt.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:21
Mg4gebruiker schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:32:
[...]

Zijn dat twee ontdooi moment linksvop de tijdslijn? Wat mij opvalt is dat de compressor midden in de run wegvalt.
Ja de twee linker CV pieken zijn defrosts. Volgens mij normaal gedrag dat de compressor tijdens een defrost terugschakeld, maar inderdaad bij de tweede defrost, valt de compressor halverwege helemaal weg.
Waarom dat is en waarom hij daarna ook helemaal niet meer terugkomt is mij dus een raadsel.

• JvLa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:55

Let op de positie van de back-up heater. Als deze in het vat geplaatst wordt kan deze alleen voor tapwater gebruikt worden en niet voor verwarmen (en vermoedelijk ontdooien). De voor-geassembleerde binnenunit heeft een geïntegreerde back-up heater die voor zowel tapwater als verwarmen gebruikt kan worden. Mijn installateur stelde eerst ook de compacte binnenunit met twee losse pompen voor omdat dat 800 Euro goedkoper is. Ik heb toch voor de geïntegreerde binnenunit gekozen omdat voor mij de Sparrow maar net krachtig genoeg is en de back-up heater voor verwarmen dus wel fijn is. In de dagen met veel de-frost heeft de back-up heater regelmatig even aangestaan.
Volgens mij kun je maar één back-up heater in je systeem hebben.
Succes!

• RayDelft
Leidt een hogere delta T tot een minder efficiënt systeem ?
Met de installateur ben ik bezig met de vraag of het modificeren / vervangen van mijn mengverdeler van de vloerverwarming nodig is . De delta T is meestal maar 1 graad . De verdeler blijft ongeacht de temp die de pomp maakt , altijd op aanvoer 26 graden en retour 25 staan. Alleen als de cv aan springt en water maakt van 45 graden of hoger loopt de aanvoer naar de vloer op . We hebben hier vloerverwarming en radiatoren .

De installateur stelt dat een open verdeler ten koste gaat van de efficiency . Dat is op zich voor te stellen , immers warmte die je kwijt raakt , ( hogere delta T) moet ook weer gemaakt worden door de pomp .
Anderzijds als de vloer meer warmer water krijgt door een open verdeler kan wellicht de stooklijn omlaag .

Hoe zit dat nou ? Jullie input stel ik erg op prijs
.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-02 18:08
RayDelft schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:51:
Leidt een hogere delta T tot een minder efficiënt systeem ?
Met de installateur ben ik bezig met de vraag of het modificeren / vervangen van mijn mengverdeler van de vloerverwarming nodig is . De delta T is meestal maar 1 graad . De verdeler blijft ongeacht de temp die de pomp maakt , altijd op aanvoer 26 graden en retour 25 staan. Alleen als de cv aan springt en water maakt van 45 graden of hoger loopt de aanvoer naar de vloer op . We hebben hier vloerverwarming en radiatoren .

De installateur stelt dat een open verdeler ten koste gaat van de efficiency . Dat is op zich voor te stellen , immers warmte die je kwijt raakt , ( hogere delta T) moet ook weer gemaakt worden door de pomp .
Anderzijds als de vloer meer warmer water krijgt door een open verdeler kan wellicht de stooklijn omlaag .

Hoe zit dat nou ? Jullie input stel ik erg op prijs
.
Je installateur haalt hier twee dingen door elkaar.

Een hogere delta T die door de warmtepomp gemaakt moet worden is idd minder efficiënt: immers, je moet het water in dezelfde tijd meer opwarmen, dus dat kost meer energie.

Je moet hiervoor dus kijken naar het verschil tussen temp water in en temp water uit bij de warmtepomp zelf.

De delta T bij je verdeler heeft daar, als het een mengverdeler is, niets mee te maken. Die mengt simpelweg een beetje retour water bij de aanvoer, waardoor je altijd een delta T van 1 graden hebt. Hij koelt dus effectief het water van de aanvoer een beetje terug.

Dat is dus eigenlijk heel inefficiënt: het water komt aan en bevat meer energie dan uiteindelijk afgegeven wordt aan de vloer, omdat het eerst gemengd wordt.

Dat is handig met een CV ketel die water van 70 of 90 graden maakt, maar met een warmtepomp dus niet.

Zorgen dat je het mengen uit zet (door een inbus aan te draaien, kan bij beperkt aantal verdelers), of vervangen door een LT verdeler om een betere efficiëntie te krijgen.

Delta T bij de verdeler omhoog betekent in dit geval dus dat er meer energie wordt afgegeven aan de vloer en het dus sneller warm wordt, of dat je op lagere temperatuur kunt stoken.

[ Voor 9% gewijzigd door Kirvis op 31-12-2025 16:16 ]

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22

ComPeter

iddqd idkfa

iddqd idkfa

• RayDelft
Kirvis schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:10:
[...]

Je installateur haalt hier twee dingen door elkaar.

Een hogere delta T die door de warmtepomp gemaakt moet worden is idd minder efficiënt: immers, je moet het water in dezelfde tijd meer opwarmen, dus dat kost meer energie.

Je moet hiervoor dus kijken naar het verschil tussen temp water in en temp water uit bij de warmtepomp zelf.

De delta T bij je verdeler heeft daar, als het een mengverdeler is, niets mee te maken. Die mengt simpelweg een beetje retour water bij de aanvoer, waardoor je altijd een delta T van 1 graden hebt. Hij koelt dus effectief het water van de aanvoer een beetje terug.

Dat is dus eigenlijk heel inefficiënt: het water komt aan en bevat meer energie dan uiteindelijk afgegeven wordt aan de vloer, omdat het eerst gemengd wordt.

Dat is handig met een CV ketel die water van 70 of 90 graden maakt, maar met een warmtepomp dus niet.

Zorgen dat je het mengen uit zet (door een inbus aan te draaien, kan bij beperkt aantal verdelers), of vervangen door een LT verdeler om een betere efficiëntie te krijgen.

Delta T bij de verdeler omhoog betekent in dit geval dus dat er meer energie wordt afgegeven aan de vloer en het dus sneller warm wordt, of dat je op lagere temperatuur kunt stoken.
Dank @Kirvis . Helder verhaal . Ik zie wel een stelschroef die ik een halve slag linksom of rechtsom kan draaien . Verder gaat die niet . Is daarmee het mengen te stellen ? ( foto) of regelt die alleen de totale flow ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSh5LhlC0FcTUa08M5AgnDxxCHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGaS4yJJOh3dnje26RrLoPeA.jpg?f=fotoalbum_large

• Robbie-1
Nog 1 keer over de hygieneboiler.
Ik heb een tijd met Copilot lopen sparren, en die ziet deze boiler in combinatie met de Sparrow wel zitten:
https://www.123-kaminofen...ieneboiler-met-wisselaar/
Heeft ook best wat voordelen. iemand die hier iets over kan zeggen?
Dus eigenlijk 1 groter buffer ipv een aparte buffer en boiler. is als het ware voor het tapwater een doorstroomboiler, dus geen legionella gedoe.
Buffer lekker groot, zodat je evt. later ook nog een zonneboiler, of pelletkachel of zo kunt aansluiten.
en de RVS spiraal is erg groot, zodat ook de flow voor een bad uitstekend blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door Robbie-1 op 31-12-2025 18:09 ]

• Mg4gebruiker
Alles loopt hier prima met OT een een tot 50% geknepen Flint. Maar dit blijft irritant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bchL-5RoLasdqESiyVmGOwZ20Ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9jGsXEJtGX1K8KYPyAv7rHq.jpg?f=fotoalbum_large

• martijnn2
peter05 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:54:
[...]

[Afbeelding]
Hoi hoe kom je aan dat onderste schema, als ik alle configuraties aanklik met de Flint komt er geen enkele keer een vorstklep voor in de schema's

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:17
martijnn2 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:50:
[...]

Hoi hoe kom je aan dat onderste schema, als ik alle configuraties aanklik met de Flint komt er geen enkele keer een vorstklep voor in de schema's
Bij de Flint is dat een optie. Bij de andere modellen is dat een standaard meelevering.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-12-2025 19:07 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-02 12:03
JvLa schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:28:
[...]

Ik heb toch voor de geïntegreerde binnenunit gekozen omdat voor mij de Sparrow maar net krachtig genoeg is en de back-up heater voor verwarmen dus wel fijn is. In de dagen met veel de-frost heeft de back-up heater regelmatig even aangestaan.
Volgens mij kun je maar één back-up heater in je systeem hebben.
Succes!
@JvLa Bij mij staat de BUH in back-up mode en heeft vooralsnog (gelukkig) nooit hoeven bijspringen.
Maar kun je iets meer vertellen hoe de BUH in boost mode werkt ?
Wanneer springt hij dan aan ?
Tijdens een defrost ? of juist erna wanneer de wp het niet snel genoeg op temp kan krijgen ?
Msch kun je een grafiekje uit de portal delen van afgelopen nacht ?

• Mg4gebruiker
Carboy54 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:06:
[...]

Bij de Flint is dat een optie. Bij de andere modellen is dat een standaard meelevering.
Ik lees hierboven dat het juist in de Flint zit. Hoe kan dat dan optioneel zijn bij de Flint?

• Carboy54
Mg4gebruiker schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:47:
[...]

Ik lees hierboven dat het juist in de Flint zit. Hoe kan dat dan optioneel zijn bij de Flint?
Uitsluitend een elektronische vorst beveiliging maar geen mechanische. Zonder stroom dan dus geen vorstbeveiliging.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mg4gebruiker
Carboy54 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:50:
[...]

Uitsluitend een elektronische vorst beveiliging maar geen mechanische. Zonder stroom dan dus geen vorstbeveiliging.
Aah.. dat lijkt mij een relevante toevoeging.
Maar het betekent wel dat het risico bij de Flint beperkt is.

• Beer070
Robbie-1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:10:
Zijn er mensen die een groot hygienevat (b.v. 500+ liter) verwarmen met de warmte pomp, en het douchewater dus door zo'n RVS spiraal laten lopen?
Ik hoor daarover verschillende verhalen, de flow zou een stuk minder zijn, dan een "normaal" boilervat. Maar dan heb je volgens mij geen last van legionella, en je kunt het groot buffervat mooi gebruiken voor b.v. je zonnestroom.
Wij hebben een nexus 500L vat parallel tussen WP en afgifte staan met een voorverwarming van DHW water door een spiraal. Voorverwarming gaat naar de stooklijn temperatuur. Naverwarming nu nog door een remeha gas ketel. Overigens geen weheat WP, maar wel r290

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-03 09:11
Het eerste volle jaar. Flint hybride. 0 kuub gas voor verwarming van vrijstaande woning 2008 van 165 meter. (Soms houtkachel). Best tevreden met cop 4.8 en de koeling in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_obc3VwmiW6TsDztjU4-j-BaOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFgJZXcdpat8BG9sNFFsRFI6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8axx_3Ka3HmnZv8nadFGHGDxks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyCIZAZ9Jq8G9FVYCVAvg8JM.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Record verkoop van warmtepompen in 2025 voor Liselotte en Martijn: ‘Willen volgend jaar grootste van Nederland zijn’

https://www.deondernemer....rnemersprijs-2025~2e2c0bb

[ Voor 31% gewijzigd door Carboy54 op 01-01-2026 10:45 ]

• Mg4gebruiker
Mausssie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:02:
[...]

Ja de twee linker CV pieken zijn defrosts. Volgens mij normaal gedrag dat de compressor tijdens een defrost terugschakeld, maar inderdaad bij de tweede defrost, valt de compressor halverwege helemaal weg.
Waarom dat is en waarom hij daarna ook helemaal niet meer terugkomt is mij dus een raadsel.
Maar dat kan wel wijzen op oorzaak dat de ketel daarna steeds aan slaat. Heb je geen storingsmelding gekregen?

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:35
Flintstone087 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:16:
Het eerste volle jaar. Flint hybride. 0 kuub gas voor verwarming van vrijstaande woning 2008 van 165 meter. (Soms houtkachel). Best tevreden met cop 4.8 en de koeling in de zomer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier een cop 3,8 , zonder koelen. Stroomverbruik 1781 kWh. Bouwjaar 2008, alleen radiatoren. Flint was alleen begin januari klein beetje gas nodig, maar dat werd snel opgelost door de installateur. En in het najaar, maar dat kwam door een verkeerde update van weheat. Voor de rest geen gasverbruik. Helemaal blij mee.

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-03 21:49
martijnn2 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:50:
[...]

Uit WeHeat portal met volgende configuratie: Flint P40 - Boilervat - Geen CV - Binnenunit voorgemonteerd - Geen buffervat

Hier staat een mechanische vorstbeveiligingsklep getekend. de 'X' staat alleen nergens in de symbolenverklaring.
Zoals @Carboy54 aangeeft is er alleen elektrische vorstbeveiling (naast de ontluchter en overstort) ingebouwd bij de Flint, op 2 manieren zelfs. Meer achtergrond: https://support.weheat.nl...-Flint-P40?language=nl_NL
"Zonder stroom dan dus geen vorstbeveiliging"

Als je ook nog een mechanische vorstklep installeert, dan is bij vorst én stroomuitval de Flint nog steeds niet beschermd volgens deze informatie:
"Bij Flint warmtepompen werkt een vorstbeveiliging anders dan bij onze Blackbird- en Sparrow-modellen. Dit komt door de terugslagklep in de Flint-warmtepomp, die voorkomt dat de condensor leegloopt. Hierdoor beschermt een vorstbeveiliging alleen de leidingen waar deze is geïnstalleerd, en niet de condensor zelf.

Bij Blackbird- en Sparrow-systemen werkt de vorstbeveiliging wel volledig en kan de condensor leeglopen om schade te voorkomen."

De mechanische vorstklep heeft bij de Flint voor mij weinig toegevoegde waarde, het is alleen een flink thermisch lek.

• Carboy54
peter05 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Flint P40 - Boilervat - Geen CV - Binnenunit voorgemonteerd - Geen buffervat

Hier staat een mechanische vorstbeveiligingsklep getekend. de 'X' staat alleen nergens in de symbolenverklaring.
Zoals @Carboy54 aangeeft is er alleen elektrische vorstbeveiling (naast de ontluchter en overstort) ingebouwd bij de Flint, op 2 manieren zelfs. Meer achtergrond: https://support.weheat.nl...-Flint-P40?language=nl_NL
"Zonder stroom dan dus geen vorstbeveiliging"

Als je ook nog een mechanische vorstklep installeert, dan is bij vorst én stroomuitval de Flint nog steeds niet beschermd volgens deze informatie:
"Bij Flint warmtepompen werkt een vorstbeveiliging anders dan bij onze Blackbird- en Sparrow-modellen. Dit komt door de terugslagklep in de Flint-warmtepomp, die voorkomt dat de condensor leegloopt. Hierdoor beschermt een vorstbeveiliging alleen de leidingen waar deze is geïnstalleerd, en niet de condensor zelf.

Bij Blackbird- en Sparrow-systemen werkt de vorstbeveiliging wel volledig en kan de condensor leeglopen om schade te voorkomen."

De mechanische vorstklep heeft bij de Flint voor mij weinig toegevoegde waarde, het is alleen een flink thermisch lek.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 01-01-2026 13:16 ]

• RayDelft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7STtgo09GjcKepX6SDP1iayQh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNWfg4PStZ3mAEjTuM9X8VVC.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste najaar met de Sparrow . Bijna geen gas ( < 15 m3) . Huis op ca 21 graden . Heel tevreden mee .

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-03 22:29
Willen jullie met me meedenken? Ik heb sinds een aantal weken de Flint. Sinds 22 december springt de cv constant bij, ook al is het 6 graden. De gevraagde watertemperatuur ligt op zo’n 33 graden, maar de Flint krijgt het niet warmer dan 28 graden op eigen kracht.
Ik heb Coolblue erover gesproken die denken dat het aan de cv-ketel ligt en hebben het uitstaan bij WeHeat. Wat denken jullie dat het kan zijn? Ik stook op stooklijn voor vloerverwarming en twee radiatoren. Toen ie op OpenTherm stond was de gevraagde watertemperatuur regelmatig 60 graden. Ik heb er geen verstand van, maar dat voelde niet wenselijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWf09yw9KqXCkAKpHzWyO6A3QFI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/050s0Hb7fywutZUkVRqMkjpT.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 156 ... 186 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.