Geen reactie gehad, wellicht hebben mensen eroverheen gelezen: is er een mogelijkheid om de totale energie (verbruikt/geleverd en uitgesplitst naar verwarming en sww) in Hone Assistent te krijgen?ernstblaauw schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:51:
Klopt het dat WeHeat niet de totale energie consumptie en productie (voor zowel warmte als water) doorgeeft aan Home Assistent - zodat ik daar de COP over een willekeurige periode kan berekenen zoals de WeHeat app doet? Nu krijgen we toch alleen de actuele power door, maar niet gesommeerd toch?
Vanaf het moment dat je het aanzet in homeassistant ja. Uitsplitsing moet je zelf bouwen denk ik, op basis van status die je ook door krijgt.ernstblaauw schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:14:
[...]
Geen reactie gehad, wellicht hebben mensen eroverheen gelezen: is er een mogelijkheid om de totale energie (verbruikt/geleverd en uitgesplitst naar verwarming en sww) in Hone Assistent te krijgen?
Doordat de Weheat regelmatig geen gegevens doorgeeft aan Home Assistent, vrees ik dat zelf sommeren in HA niet zo betrouwbaar is?orillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:17:
[...]
Vanaf het moment dat je het aanzet in homeassistant ja. Uitsplitsing moet je zelf bouwen denk ik, op basis van status die je ook door krijgt.
Dit onderschrijf ik.201WD schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:23:
[...]
Vwb die defrosts,
Hier hele andere ervaringen.
Ik merk er eigenlijk niets van.
Hij heeft er ook geen moeite mee, ze zijn vrij kort 6-7 minuten en daarna gaat ie weer gewoon verder op hetzelfde niveau. Het kan zijn dat ie ze om het uur doet maar ook met veel ruimere tussenpozen.
Vandaag heeft hij zo te zien heel veel op 33% gedraaid. Ook na de defrosts.
Vanaf (waarschijnlijk) versie 2026.2 (dus de februari release) van HomeAssistant. Ze hebben net de cut-off gemist voor de januari release; maar als het goed is, komt dan het meeste van deze data beschikbaar direct in de HomeAssistant integratie Als je zelf handig bent; kan je de (nieuwe) api nu al zelf aanspreken.ernstblaauw schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:14:
[...]
Geen reactie gehad, wellicht hebben mensen eroverheen gelezen: is er een mogelijkheid om de totale energie (verbruikt/geleverd en uitgesplitst naar verwarming en sww) in Hone Assistent te krijgen?
Weheat Flint
Op welke stiltestand draait hij?Omdatikhetzeg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:53:
[...]
Vandaag vanaf de middag ging het inderdaad beter, omdat er toen nog maar 1 defeost is gedraaid. Maar in de nacht staat hij het grootste deel van de tijd tussen de defrosts in op 100% te draaien. Als hij net begint terug te schakelen start de volgende defrost weer, dus hier heeft het wel een behoorlijke invloed (en toenemend verbruik). Moet zeggen dat de cv niet geactiveerd wordt, dus dat is fijn (lees dat anderen daar weer last van hebben)
Hij mag voluit, ofwel niet begrenst
Mijn Flint staat nog in de doos, installatie volgt snel.
Wat is jullie ervaring mbt geluid?
Gr Martijn
Gr Martijn
Hij hangt bij ons aan de zijgevel, naast de slaapkamer. Niet te horen. Ook buiten is het geluid nauwelijks waarneembaarmartijnn2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:18:
Gr Martijn
Bedoel je de buis van het verwarmingspiraal of de leiding naar bv de douche? Ik vind ze beide best warm dus ik ga ook eens wat met isolatie proberen.Mattie2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:01:
[...]
Wij hebben een 300 liter vat van weheat in de kelder staan en die verwarmt het water ook elke dag wel even, ook als we geen warm water gebruikt hebben. Denk dat die ook wel een graad of zes per dag verliest. De buis aan de bovenkant voelt ook erg warm aan, dus had er wat buis isolatie omheen gedaan, maar of dat zin heeft weet ik eigenlijk niet.
Ik heb sinds 2 weken een blackbird p80 draaien, huis volledig verwarmt op vloerverwarming en de BB p80 afgesteld op stooklijn. Nu gaat de gevraagde watertempratuur niet hoger dan 24 graden in de app en hierdoor is het nog best frisjes. Is dit iets wat door de installateur aangepast kan worden? Ik heb al even met de stooklijn gespeeld afgelopen dagen maar warmer dan 18,5 graad wordt het hier niet.
Ja, de installateur kan dit aanpassen. Ik kwam er deze week achter dat ie bij mij beperkt is tot 37 graden. Ik moet mijn installateur nog bellen na het weekend om dit aan te passenEvertjan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:45:
Ik heb sinds 2 weken een blackbird p80 draaien, huis volledig verwarmt op vloerverwarming en de BB p80 afgesteld op stooklijn. Nu gaat de gevraagde watertempratuur niet hoger dan 24 graden in de app en hierdoor is het nog best frisjes. Is dit iets wat door de installateur aangepast kan worden? Ik heb al even met de stooklijn gespeeld afgelopen dagen maar warmer dan 18,5 graad wordt het hier niet.
Knijp hem eens twee standen.Omdatikhetzeg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:00:
[...]
Hij mag voluit, ofwel niet begrenst
Ik heb allebei geisoleerd. Ook de leiding die terug naar de buffer gaat. Alleen de koudwaterleiding heb ik gelaten zoals die was.RonaldArendsen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:43:
[...]
Bedoel je de buis van het verwarmingspiraal of de leiding naar bv de douche? Ik vind ze beide best warm dus ik ga ook eens wat met isolatie proberen.
Draait de pomp op vol vermogen?Evertjan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:45:
Zo nee , dan moet het warmer kunnen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nog steeds? Ik mis afgelopen twee weken bijna niets, misschien 3 minuten. Heb je nog iets draaien wat vanaf hetzelfde adres ook de data ophaalt? Dan loop je tegen rate limiting aan.ernstblaauw schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:22:
[...]
Doordat de Weheat regelmatig geen gegevens doorgeeft aan Home Assistent, vrees ik dat zelf sommeren in HA niet zo betrouwbaar is?
Hij is er weer : https://support.weheat.nl...f-parallel?language=nl_NLOmdatikhetzeg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:56:
[...]
Temporarily unavailable😅
Maar dank, ik heb afgelopen zomer veel gezocht naar hoe de pomp nu aangestuurd wordt/zou moeten worden. Toen niet beschikbaar op de website en de installateur wist er ook het fijne niet van. Ik ga later weer kijken.
[ Voor 10% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-12-2025 09:03 ]
@Weheat Is het geen idee om de installateurs de mogelijkheid te geven om een gebruiker een poweruser te maken.
Deze kan dan zelf ontluchten en de flow aanpassen van de pomp (tussen de veilig instelbare waarden). Dit zodat zij zelf kunnen experimenteren en de situatie kunnen optimaliseren voor hun woning.
Wij moeten dit nu steeds via de installateur doen wat hun tijd kost. Die zij ook voor anderen dingen kunnen gebruiken zoals afhandelen van tickets en storingen.
Deze kan dan zelf ontluchten en de flow aanpassen van de pomp (tussen de veilig instelbare waarden). Dit zodat zij zelf kunnen experimenteren en de situatie kunnen optimaliseren voor hun woning.
Wij moeten dit nu steeds via de installateur doen wat hun tijd kost. Die zij ook voor anderen dingen kunnen gebruiken zoals afhandelen van tickets en storingen.
Het back-up element zit in de binnenunit met twee pompen. Heb je die?Sardaukar schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:57:
Gisteren hier 36 kWh verbruikt met een full-electric Sparrow. Temperatuur op 19 graden (prima voor ons) en de warmtepomp houdt het aardig bij. Incidenteel een defrost (tot nu toe 1 keer per dag).
Wat ik me wel afvroeg: als het goed is heeft de Sparrow ook nog een electrische backup (3 Kw vermogen). Ik kan hier echter in de handleiding vrij weinig informatie over vinden. Is in de app terug te zien wanneer deze inschakelt? Tot nu redt de Sparrow het bij -5 wel met een vermogen van rond de 70% maar vraag me wel af hoe het zal gaan bij een (theoretische) -10 over enkele dagen.
Jaren 70 huis overigens met convectorput en gewone radiatoren. Dit is mijn eerste testwinter om te zien hoe zinvol het is om de gewone radiatioren te vervangen door laag temperatuur versies. Tot nu zeker niet ontevreden.
Volgens mij kan de installateur instellen of het element in back-up of boost modus moet werken.
Bij mij staat deze op boost en het element springt dus ook regelmatig aan na defrost (bij de kou van de afgelopen dagen).
Ik heb een FE sparrow. Met de kou van de afgelopen week zat deze redelijk vaak tegen de ingestelde limiet van 85% compressor (instelling zacht geroezemoes). Wat een gênante bak herrie komt er uit het apparaat! Ik schaam mij naar de buren en in onze slaapkamer is het ook hoorbaar. Zacht geroezemoes is echt een hele slechte beschrijving van het geluidsniveau.
Het valt me echt tegen, zeker gezien de aanprijzing op de weheat website: “De Sparrow warmtepomp is ongeëvenaard stil”.
Onder de 70% is de wp overigens wel erg stil. Maar dan levert de sparrow geen 6kW en die heb ik wel nodig.
Heeft iemand al ervaring met geluidsdempende maatregelen?
@Weheat de herrie komt duidelijk van de compressor, is dit echt niet beter te isoleren?
Het valt me echt tegen, zeker gezien de aanprijzing op de weheat website: “De Sparrow warmtepomp is ongeëvenaard stil”.
Onder de 70% is de wp overigens wel erg stil. Maar dan levert de sparrow geen 6kW en die heb ik wel nodig.
@Weheat de herrie komt duidelijk van de compressor, is dit echt niet beter te isoleren?
Vaak zijn geluidsklachten resonantie. Waar staat de Sparrow op? Wat voor leidingen zijn erop aangesloten, staat dat niet onder spanning?JvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:16:
Ik heb een FE sparrow. Met de kou van de afgelopen week zat deze redelijk vaak tegen de ingestelde limiet van 85% compressor (instelling zacht geroezemoes). Wat een gênante bak herrie komt er uit het apparaat! Ik schaam mij naar de buren en in onze slaapkamer is het ook hoorbaar. Zacht geroezemoes is echt een hele slechte beschrijving van het geluidsniveau.
Hij loopt wel iets naar beneden, maar weet niet of dat voldoende is. Heb het opgezocht, maar snap het begrip thermo siphon nog niet heel erg goed moet ik eerlijk zeggen. Snap het concept wel, maar weet niet waar het precies aan moet voldoen.Guido7619 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:19:
[...]
Zit er wel een thermo sifon in de uitgaande leiding?
:strip_exif()/f/image/lpSyknOzwQy2cpTF9vDUHXjJ.jpg?f=fotoalbum_large)
@RonaldArendsen Ik bedoelde de leiding naar de douche enzo, maar misschien moet ik die andere ook maar eens isoleren.
In de laatste 24 uur ben in aan de bovenkant ongeveer 5,5 graden verloren zonder warm water verbruik denk ik
Hier dezelfde ervaring. Sparrow is in augustus 2025 geplaatst, maar ik durf hem niet voluit te zetten wat een herrie. Staat op de grond bij mij. Het verbaast mij hoe verschillend de ervaringen zijn qua geluidsniveauJvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:16:
Hij is luider dan een Remeha Elga Ace die bij mijn ouders voor het huis staat.
Hier inderdaad ook veel lawaai wat van compressor lijkt te komen vooral bij koudweer.JvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:16:
Afgelopen dagen op 99% draaien. Experimenteren met stooklijn vs OT. Gevraagde temperatuur haalde de Sparrow niet. Installateur heeft wel max temperatuur verhoogd. 30 de vloer in was net te weinig. Lijkt me ook fijn als je eventueel als eindgebruiker zelf kunt instellen of de ingebouwde heater gebruikt als booster of backup. Dan hoef ik de installateur niet lastig te vallen. Bij koud weer kun je dan dit ook nog zelf instellen zodat gevraagde temperatuur snel gehaald kan worden.
Voor die nog geen euro p meter heb ik echt alle leidingen ingepakt. Leidingen zijn voor transport, niet voor 'warmteafgifte'.Mattie2 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:31:
[...]
@RonaldArendsen Ik bedoelde de leiding naar de douche enzo, maar misschien moet ik die andere ook maar eens isoleren.
Super stil, staat hier op een garagedak.martijnn2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:18:
Gr Martijn
Nauwelijks hoorbaar.
Luister nog eens na een defrost. Merk dat de BB80 na defrost minder lawaai maakt. Ben benieuwd wat jouw ervaring is.Bricas01 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:47:
[...]
Hier dezelfde ervaring. Sparrow is in augustus 2025 geplaatst, maar ik durf hem niet voluit te zetten wat een herrie. Staat op de grond bij mij. Het verbaast mij hoe verschillend de ervaringen zijn qua geluidsniveau
Hij is luider dan een Remeha Elga Ace die bij mijn ouders voor het huis staat.
Overigens heb ik altijd aangeven dat de BB80 veel geluid produceert op vollast. Met name de compressor is aanwezig.
Bij 70% en daaronder is hij vrij stil. Maar goed, staat op het dak dus boeit bij ons niet echt.
Ja daar heb je gelijk in. Alle kleine beetjes helpen, helemaal in een onverwarmde kelder. Door de eindeloze verbouwing heb ik er helaas momenteel geen tijd of energie voor, maar zal tzt wel aan het knutselen gaan.Jpiek schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:56:
[...]
Voor die nog geen euro p meter heb ik echt alle leidingen ingepakt. Leidingen zijn voor transport, niet voor 'warmteafgifte'.
Weinig geluid, wel soms resonantie. Maar denk ook dat het dooiwater wat weer bevriest, daar een grote veroorzaker van is. Bij mij staat de Flint op een carport , met een houten constructie. Resonantie was bij 70% een beetje te horen, bij 100%juist weer niet.martijnn2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:18:
Gr Martijn
[ Voor 7% gewijzigd door Ronnie27 op 28-12-2025 12:41 ]
Op de grond naast het terras. Dit gaat echt om het geluid dat de wp zelf maakt.orillion schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:26:
[...]
Vaak zijn geluidsklachten resonantie. Waar staat de Sparrow op? Wat voor leidingen zijn erop aangesloten, staat dat niet onder spanning?
Vanaf welke T kwam hij dan?Mattie2 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:31:
[...]
Hij loopt wel iets naar beneden, maar weet niet of dat voldoende is. Heb het opgezocht, maar snap het begrip thermo siphon nog niet heel erg goed moet ik eerlijk zeggen. Snap het concept wel, maar weet niet waar het precies aan moet voldoen.[Afbeelding]
In de laatste 24 uur ben in aan de bovenkant ongeveer 5,5 graden verloren zonder warm water verbruik denk ik
Ik heb alles boiler in en uit (dus ook tot aan de ingangen) geisoleerd:
Hij kwam van 60. Heb hem standaard op 50 staan. Maar het 300L vat was 20 onder en 30 boven na het douchen dus had even geboost om de BB80 een beetje te ontlasten met het koude weer. Het was toen -4 graden buitenMg4gebruiker schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:52:
[...]
Vanaf welke T kwam hij dan?
Ik heb alles boiler in en uit (dus ook tot aan de ingangen) geisoleerd:[Afbeelding]
Mattie2 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:27:
[...]
Ja daar heb je gelijk in. Alle kleine beetjes helpen, helemaal in een onverwarmde kelder. Door de eindeloze verbouwing heb ik er helaas momenteel geen tijd of energie voor, maar zal tzt wel aan het knutselen gaan.
:strip_exif()/f/image/QPdEyEa2L6fIVVXPvuezNi5G.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen al die kabeltjes nog
Dat is veel te veel.Mattie2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:01:
[...]
Wij hebben een 300 liter vat van weheat in de kelder staan en die verwarmt het water ook elke dag wel even, ook als we geen warm water gebruikt hebben. Denk dat die ook wel een graad of zes per dag verliest. De buis aan de bovenkant voelt ook erg warm aan, dus had er wat buis isolatie omheen gedaan, maar of dat zin heeft weet ik eigenlijk niet.
Het stilstandsverlies dat door Weheat gerapporteerd wordt voor het 300L vat is 48 watt. ALs je dat omrekent naar graden per dag kom je op 3.3 graden uit.
Dat betekent dat jouw warmteverlies dus bijna twee keer hoger is dan wat de fabrikant opgeeft in de specs.
Houd er wel rekening mee dat die tests onder standaardomstandigheden worden gedaan, maar dan nog.
Je kunt je installateur vragen warmtesifons aan te leggen om het verlies te verminderen.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Als het in die kelder maar 10 graden of minder is lijkt me het verlies wel normaal. Je boiler wordt dan een radiator (wel een slechteKirvis schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:16:
[...]
Dat is veel te veel.
Het stilstandsverlies dat door Weheat gerapporteerd wordt voor het 300L vat is 48 watt. ALs je dat omrekent naar graden per dag kom je op 3.3 graden uit.
Dat betekent dat jouw warmteverlies dus bijna twee keer hoger is dan wat de fabrikant opgeeft in de specs.
Houd er wel rekening mee dat die tests onder standaardomstandigheden worden gedaan, maar dan nog.
Je kunt je installateur vragen warmtesifons aan te leggen om het verlies te verminderen.
Volgens mijn installateur zitten deze al in het vat gebouwd, of dat waar is..Kirvis schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:16:
[...]
Dat is veel te veel.
Nope, dat klopt iig niet voor het Weheat vat. Die heeft zeker geen ingebouwde sifons.Mitashi schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:59:
[...]
Volgens mijn installateur zitten deze al in het vat gebouwd, of dat waar is..
De compressor is wel de bron ,maar het geluid komt van resonerende onderdelen.JvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:16:
Meestal is het de behuizing of onderliggende materiaal.(houten dak)
Het geluid van de Wp is getest terwijl hij gemonteerd was op een betonnen ondergrond !!. ...nu zeker niet he...
Wat we doen in het topic Trillingen warmtepomp dempen
Is massa monteren aan de voeten van de Wp, zodat de bewegings energie niet de behuizing in gaat, en zo minder overlast geeft.
Overige tips en beste demping kan je daar vinden.
@Bricas01
Als het stilstandsverlies conform de NEN specificatie is berekend, dan is dat gedaan met een watertemperatuur van 65 graden en een temperatuur buiten het vat van 20 graden.MotorBeast schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:30:
[...]
Als het in die kelder maar 10 graden of minder is lijkt me het verlies wel normaal. Je boiler wordt dan een radiator (wel een slechte).Een zolder waar het 19 graden is zal het fors minder zijn.
Dat is dan een delta van 45 graden.
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen geen water van 65 graden standaard in hun Weheat boiler hebben, dus laten we die op 55 graden zetten.
Bij een omgevingstemperatuur van 10 graden kom je dan op dezelfde 45 graden als delta uit.
Dat maakt voor het warmteverlies dus niets uit. Dat is nog steeds bijna twee keer zo hoog als de specificatie.
Zijn er hier mensen die een flint hebben in all electric modus? Wij hebben een 2 onder een kap uit 2018 met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen om te horen of zo'n flint het alleen kan trekken.
Als aanvulling: Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen in all electric modus met een verwarmingselement booster of backup? zie punt 7Rikkie2021 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:34:
Zijn er hier mensen die een flint hebben in all electric modus? Wij hebben een 2 onder een kap uit 2008 met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen om te horen of zo'n flint het alleen kan trekken.
https://support.weheat.nl...atieschema?language=nl_NL
Ligt aan je definitie van FE. Wij hebben de Flint voor verwarmen en een wpboiler voor sww. De Flint kan het makkelijk aan. Tussenwoning van 10 jaar oud, beneden vloerverwarming en boven radiatoren (die weinig tot niks doen met zulke lage aanvoer temperatuur). Geen buffer of element. Met de koud van donderdag en vrijdag een verbruik van 13kWh per dag, deze week 60kWh.Rikkie2021 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:34:
Zijn er hier mensen die een flint hebben in all electric modus? Wij hebben een 2 onder een kap uit 2008 met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen om te horen of zo'n flint het alleen kan trekken.
@Rikkie2021 Eerst het "ik wil een warmtepomp FAQ" topic lezen. Daar leer je veel van.
Anders is het antwoord "Ja", en is iedereen nieuwsgierig hoe warm het wordt.
Anders is het antwoord "Ja", en is iedereen nieuwsgierig hoe warm het wordt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gisterenavond laat startte een fase van standby met een boiler starttemperatuur rond 44 graden. Iedereen lag op bed. Drie uur later was het rond 0,8 graden gedaald (gemiddeld over boven en onder). Dat is 6,4 graden op 24 uur. Het is op zolder een graad of 15, in ieder geen 20 graden.Kirvis schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:19:
[...]
Als het stilstandsverlies conform de NEN specificatie is berekend, dan is dat gedaan met een watertemperatuur van 65 graden en een temperatuur buiten het vat van 20 graden.
Dat is dan een delta van 45 graden.
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen geen water van 65 graden standaard in hun Weheat boiler hebben, dus laten we die op 55 graden zetten.
Bij een omgevingstemperatuur van 10 graden kom je dan op dezelfde 45 graden als delta uit.
Dat maakt voor het warmteverlies dus niets uit. Dat is nog steeds bijna twee keer zo hoog als de specificatie.
Dat is 62 Watt. Voor de isolatie van de leidingen was dit verlies nog groter...
Hier een Flint draaien in een 2-onder1-kap woning. Deze verwarmt circa 55m2 vloerverwarming (open verdeler), badkamer (vv) en 3 slaapkamers (radiatoren). Door de LTV worden de slaapkamers niet écht warm, maar voldoende warmte voor de kinderkamers.Rikkie2021 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:34:
Draait all-electric met een losse wp-boiler ernaast. Woning heeft op bg tripple-glas en boven hr++. Spouw + vloeren geïsoleerd.
Vooralsnog draait de Flint perfect. Toen het onlangs -6 was hier draaide deze weliswaar een deel van de nacht op vollast, hierbij werd de gevraagde temperatuur wel gewoon gehaald.
Woning is van 1960, dunne spouw en (nog) geen dakisolatie.
Vooralsnog heb ik geen back-up heater. Wellicht dat ik deze na het stookseizoen (laat) toevoegen.
Wat een verschil met de afgelopen dagen, van bijna geen defrost. Heeft de Sparrow vanaf het middaguur, eind van de middag en zojuist een Defrost gehad. Nu na de laatste staat hij in stand-by en merk ik de koustroom het huis binnenkomen. Snap niet dat ie in stand-by blijft staan. Warmtepomp staat al maanden op Stooklijn ingesteld en doet het verder uitstekend.
Hier hetzelfde. Sinds gister gaat de Sparrow geregeld in stand-by (16 minuten) na een defrost. Eerder geen last van gehad. Doordat de defrost en stand-by 32 minuten duurt, gaat de kamer temperatuur goed naar beneden.Ludo69 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:28:
Wat een verschil met de afgelopen dagen, van bijna geen defrost. Heeft de Sparrow vanaf het middaguur, eind van de middag en zojuist een Defrost gehad. Nu na de laatste staat hij in stand-by en merk ik de koustroom het huis binnenkomen. Snap niet dat ie in stand-by blijft staan. Warmtepomp staat al maanden op Stooklijn ingesteld en doet het verder uitstekend.
Zie het bericht dat ik je gestuurd heb en lees mijn ervaringen hier in het forumRikkie2021 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:34:
Ik heb een nageisoleerde tussenwoning uit 87. Idem vv en radiatoren. Tot nu toe trekt hij het wel. En ik zit nog met een mengverdeler waardoor de Flint onnodig hoge T aanvoer moet leveren. Daar kan met gemak 6 graden af dus met een open verdeler. Daarmee verwacht ik bij -10 ook geen problemen. Maar mijn woning is aan twee kanten 'beschermd'. En ik denk dat jouw woning ook groter is.Rikkie2021 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:34:
Bijzondere nacht van de BB hier. Sinds gisteravond 12 defrost, maar daar zijn de omstandigheden ook naar (tot -4,5 vannacht met +90% rlv). Echter varieerden deze tussen de 2 en 40 minuten… bij die van 40 minuten heeft de BUH ook niks gedaan. Deze staat op ingesteld voor noodgevallen.
Deze zou van mij zeker even mogen bijspringen op deze momenten. Zoals ik heb begrepen gaat hij bij de instelling ondersteuning waarschijnlijk (te) snel meehelpen. Liefst zou er dan ook een 3e optie voor de BUH mogen zijn: bijv uiterste noodgevallen, bij (extreme) koude of ondersteuning. Verder zou het toch ook fijn zijn als we het gedrag van de BUH zelf kunnen aanpassen. Er hangt nu een apparaat hier dat ik eigenlijk niet kan bedienen.
Maar belangrijkste: ondanks die ‘gekke’ dingen kamertemperatuur zeer stabiel gebleven. Hij compenseert dit gedrag nu écht goed binnen de stooklijn.
Deze zou van mij zeker even mogen bijspringen op deze momenten. Zoals ik heb begrepen gaat hij bij de instelling ondersteuning waarschijnlijk (te) snel meehelpen. Liefst zou er dan ook een 3e optie voor de BUH mogen zijn: bijv uiterste noodgevallen, bij (extreme) koude of ondersteuning. Verder zou het toch ook fijn zijn als we het gedrag van de BUH zelf kunnen aanpassen. Er hangt nu een apparaat hier dat ik eigenlijk niet kan bedienen.
Maar belangrijkste: ondanks die ‘gekke’ dingen kamertemperatuur zeer stabiel gebleven. Hij compenseert dit gedrag nu écht goed binnen de stooklijn.
Ik merk het hier ook. En het rare is, dat hij zodra hij in standby gaat, de CV ketel aan probeert te zetten (maar dat lukt niet, want ik heb de CV functie uitgeschakeld in dat ding).Neveleor schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:38:
[...]
Hier hetzelfde. Sinds gister gaat de Sparrow geregeld in stand-by (16 minuten) na een defrost. Eerder geen last van gehad. Doordat de defrost en stand-by 32 minuten duurt, gaat de kamer temperatuur goed naar beneden.
Een timeline:
00:05 Sparrow start defrost
00:19 Sparrow gaat in standby
00:25 CV ketel inschakelen (gas boiler heating = on)
00:33 Sparrow gaat verwarmen
00:33 CV ketel uitschakelen (gas boiler heating = off)
Wat mij ook opvalt is dat hij direct na de defrost een buitentemperatuur meet van 17 graden Celsius (in werkelijkheid was het +/- 1 graden Celsius), waardoor de water target temperature heel laag wordt (want volgens de stooklijn moet die dan laag zijn). Vrij snel daarna daalt de gemeten buitentemperatuur heel hard. Daardoor schiet de water target temperature omhoog. En dat is dus ook het moment dat hij de CV laat bijspringen.
Wat ruist er door het struikgewas
In het kader van de bijzondere bevindingen delen (heb 't ook doorgegeven via de portal); de Flint staat rustig op 50% te draaien (nachtlimiet staat op 80%); zodra deze uit de nachtlimiet komt, schiet deze door naar 100% om daar vervolgens te blijven tot het moment dat de T+3 is. Waterdoeltemperatuur was al makkelijk gehaald op de 50% last, het was niet alsof deze vervolgens de vollast nodig had om dit te bereiken. Heb dit gedrag al eerder gezien; en nu weer.
Edit: hij lijkt niet meer te stoppen; huis-in is nu al 4,2 graad boven gevraagde temperatuur (stooklijn)
Edit: hij lijkt niet meer te stoppen; huis-in is nu al 4,2 graad boven gevraagde temperatuur (stooklijn)
[ Voor 10% gewijzigd door n.smits op 29-12-2025 08:52 ]
Weheat Flint
Ik herken dit gedrag ook, met bijkomstig legionella run issues. Dit was nooit een probleem, nu wel. Hij blijft zoals bekend zijn legionella run pogen. Echter komt hij nooit boven de 64 graden. De run zelf duurt steeds maar max 15-20 minuten, want het vat is ook steeds tussen 60-63 graden. En een paar extra minuten zou genoeg moeten zijn.... Hij begint zoals verwacht op hoog vermogen en moduleert bij oplopende Tuit terug. Dat lijkt me allemaal normaal gedrag. De BUH is nog niet ingeschakeld geweest, terwijl dit wel op de website staat. Het is een BB80 met itho 270L vat en mijn run staat ingesteld op zaterdag 1300h. Daarnaast heb ik best een aantal unavailable momenten, wat misschien kan duiden op het feit dat @Weheat toch ergens softwarematig mee bezig is?Cybje schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:23:
[...]
Ik merk het hier ook. En het rare is, dat hij zodra hij in standby gaat, de CV ketel aan probeert te zetten (maar dat lukt niet, want ik heb de CV functie uitgeschakeld in dat ding).
Een timeline:
Wat mij ook opvalt is dat hij direct na de defrost een buitentemperatuur meet van 17 graden Celsius (in werkelijkheid was het +/- 1 graden Celsius), waardoor de water target temperature heel laag wordt (want volgens de stooklijn moet die dan laag zijn). Vrij snel daarna daalt de gemeten buitentemperatuur heel hard. Daardoor schiet de water target temperature omhoog. En dat is dus ook het moment dat hij de CV laat bijspringen.
[ Voor 5% gewijzigd door thoomie op 29-12-2025 08:52 ]
Ik had gisteravond dat mijn Flint op 100% door bleef gaan. Heb uiteindelijk de binnenunit even spanningsloos moeten maken.n.smits schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:27:
In het kader van de bijzondere bevindingen delen (heb 't ook doorgegeven via de portal); de Flint staat rustig op 50% te draaien (nachtlimiet staat op 80%); zodra deze uit de nachtlimiet komt, schiet deze door naar 100% om daar vervolgens te blijven tot het moment dat de T+3 is. Waterdoeltemperatuur was al makkelijk gehaald op de 50% last, het was niet alsof deze vervolgens de vollast nodig had om dit te bereiken. Heb dit gedrag al eerder gezien; en nu weer.
Vannacht een aantal defrost gehad met daarna een standby periode. Na de defrost gaat de buitentemperatuur richting 20 graden maar neemt snel af. Bij één defrost vannacht is geen standby gestart. Hier is ook te zien dat de buitentemperatuur maar tot 10 graden gaat.Cybje schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:23:
[...]
Ik heb in HA even in de geschiedenis gekeken. Voor 27 december een aantal defrosts gehad waarbij de buiten temperatuur ook naar de 20 graden gaat maar geen standby na de defrost optreedt.
Lijkt er op dat er softwarematig iets is aangepast. Zeker omdat er nu meerdere meldingen komen.
[ Voor 0% gewijzigd door Neveleor op 29-12-2025 09:00 . Reden: typo ]
Flint bevindingen: eind vorige week overgegaan op stooklijn, T6R aansturing zorgde ervoor dat er iedere uur een defrost was en in de ochtend ging ie vol vermogen draaien. 20 graden gewenst = 41 graden doel temp. Begreep er helemaal niks van het gedrag.
Toen op stooklijn gezet en gezorgd dat doel temp 26 graden is, 33% vermogen, eens in de 3 uur of meer een defrost. Huis rond de 19,8 - 20 graden. Ben zeer te spreken over stooklijn voor de Flint.
Toen op stooklijn gezet en gezorgd dat doel temp 26 graden is, 33% vermogen, eens in de 3 uur of meer een defrost. Huis rond de 19,8 - 20 graden. Ben zeer te spreken over stooklijn voor de Flint.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono
Flint heeft een vast defrost schema, zie eerder in topic (Carboy54 in "Weheat warmtepompen" en eerdere berichten). Dat je minder defrosts zag zal dus komen door andere buitentemperatuur.Wai_AM schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:40:
Flint bevindingen: eind vorige week overgegaan op stooklijn, T6R aansturing zorgde ervoor dat er iedere uur een defrost was en in de ochtend ging ie vol vermogen draaien. 20 graden gewenst = 41 graden doel temp. Begreep er helemaal niks van het gedrag.
[ Voor 5% gewijzigd door orillion op 29-12-2025 09:48 ]
Duut even. Doet mijn BB80 ook. Volgens mij probeert hij het verschil tussen in en uit zsm te verkleinen. Na x tijd moduleert hij netjes terug.n.smits schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:27:
Wij sinds gisteren avond 5x een defrost gehad.
Bij ons gaat het compressor vermogen naar max 57%. Dit was de hoogste.
De rest draait de BlackBird vrij rustig vind ik. Nu 32% en houd t huis goed warm
De rest draait de BlackBird vrij rustig vind ik. Nu 32% en houd t huis goed warm
Hele nacht stooklijn maar toch meer dan halve graad afgekoeld de woning. De Sparrow (full electric) lijkt gevraagde temperatuur 44/45 gr niet te halen. Compressor 99%. Wellicht backup unit toch als boost inzetten. Maar geen idee wat de ervaring van andere is. Continue 13a is wel weer een belasting op een fase kookplaat aan en zit op de 25. Zag na defrost vanochtend dat de backup heater wel even aan is gesprongen. De sparrow stond toen op stand-by. Had eerst OT aanstaan maar is niet handig met dit weer.
Woning is geïsoleerd (1995) en hr++ . Vloerverwarming met therminon hybride verdeler welke pas mengt boven de 40gr. Met temperaturen onder 0, moet er wat meer dan 30gr de vloer in om het aangenaam te houden.
Woning is geïsoleerd (1995) en hr++ . Vloerverwarming met therminon hybride verdeler welke pas mengt boven de 40gr. Met temperaturen onder 0, moet er wat meer dan 30gr de vloer in om het aangenaam te houden.
[ Voor 7% gewijzigd door bulletje op 29-12-2025 10:45 ]
Ik heb inderdaad de binnenunit met de twee pompen. Dit is de voorgeassembleerde unit (niet de compacte) zoals deze rechtstreeks van Weheat komt. Ok, ga ik eens navragen bij de dealer waar deze op ingesteld staat en of ik wat meer informatie daarover kan ontvangen wanneer deze actief zou moeten worden. Thanks!JvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:44:
[...]
Het back-up element zit in de binnenunit met twee pompen. Heb je die?
Volgens mij kan de installateur instellen of het element in back-up of boost modus moet werken.
Bij mij staat deze op boost en het element springt dus ook regelmatig aan na defrost (bij de kou van de afgelopen dagen).
Ik denk dat de herrie vooral resonantie is. Als anecdote: ik heb de FE Sparrow op mijn platte dak staan. Staat ongeveer minimaal een meter of 2 van de dakrand af (alle zijden). Zowel mijn buurvrouw als ik horen helemaal niets - ook al staat hij 100% te draaien na een defrost.JvLa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:16:
Wel heb ik er veel massa onder zitten. Plat betonnen dak, daarop dakisolatie, dakleer en vervolgens de Sparrow zelf.
/f/image/VVPzTiNhz5vbA8M9cJdQiuo8.png?f=fotoalbum_large)
FE Sparrow. Bijzondere weersomstandigheden blijkbaar. Voor het eerst sinds feb 2025 is de BUH unit aangegaan, terwijl het toen ook redelijk koud was. Tot heden de laatste 30 dagen meestal doorgekomen met 30-40% compressor maar sinds gisteren na de legionella run (11:00) redelijk stuitergedrag. Wel 2x portal niet bereikbaar, software update? Ook buitentemperatuur een sprong omhoog bij stand-by.
Beste @frank2908 en @Rikkie2021 , bij deze onze ervaring.frank2908 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:03:
[...]
Als aanvulling: Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen in all electric modus met een verwarmingselement booster of backup? zie punt 7
https://support.weheat.nl...atieschema?language=nl_NL
We hebben begin december een all electric opstelling van de Flint laten installeren met 200L boilervat, 50L buffervat en binnenunit met verwarmingselement (alles van Weheat). Huis is uit 1995 en is een tussenwoning, relatief goed geïsoleerd met conventionele radiatoren, deels lage temperaturen. Aansturing met Tado v3 en OpenTherm continue op 20 graden.
Het huis blijft prima warm, alleen voelt het in de kamers boven zonder lage temperaturen radiator kouder dan voorheen.
Het verwarmingselement staat ingesteld als boost. Deze springt af en toe bij met warm water verwarmen. Met de koude dagen van kerst is deze meer dan verwacht bijgesprongen:
![]() | ![]() |
Ik heb net gevraagd aan de installateur om voor het verwarmingselement de instelling van boost om te zetten naar backup om hiermee ervaring op te doen.
@Weheat Het zou mooi zijn als dit als gebruiker via de app ingesteld kan worden, want ik voel me hiermee afhankelijk van de installateur juist op die momenten dat ik hier zelf invloed op uit wil oefenen (uit zetten voor besparing, dan wel aan zetten voor comfort).
Hier hetzelfde op de BB80:Kevin1990 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:29:
Wij sinds gisteren avond 5x een defrost gehad.
5x defrost en momenteel 32%
Geen bitumen op de carport hoop ik? Want dat is met zout geen goede combi.Ronnie27 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:54:
De hele nacht elk uur wel een defrost vannacht, maar vanmorgen heerlijk warm in de woonkamer. 20,3 graden. Heb gisteren strooizout onder de Flint gelegd, vanwege resonantie. Heb vannacht niets gehoord. De Flint staat op een carport.
[Afbeelding]
Ok thnx. Dient dat verwarmingselement om de 200 boiler te verwarmen omdat de flint dat zelf niet kan?s.willemse schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:08:
[...]
Beste @frank2908 en @Rikkie2021 , bij deze onze ervaring.
We hebben begin december een all electric opstelling van de Flint laten installeren met 200L boilervat, 50L buffervat en binnenunit met verwarmingselement (alles van Weheat). Huis is uit 1995 en is een tussenwoning, relatief goed geïsoleerd met conventionele radiatoren, deels lage temperaturen. Aansturing met Tado v3 en OpenTherm continue op 20 graden.
Het huis blijft prima warm, alleen voelt het in de kamers boven zonder lage temperaturen radiator kouder dan voorheen.
Het verwarmingselement staat ingesteld als boost. Deze springt af en toe bij met warm water verwarmen. Met de koude dagen van kerst is deze meer dan verwacht bijgesprongen:De woning heeft een schuifpui op het zuiden, die 's middags de zon opvangt en dan de verwarming weer uit zet. 's Avonds en 's nachts koelt het af, waarna de Flint aan springt voor verwarming. Ik krijg de indruk dat op deze momenten de booster actief wordt, aangezien er tijdelijk een hogere temperatuur wordt gevraagd door de thermostaat.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb net gevraagd aan de installateur om voor het verwarmingselement de instelling van boost om te zetten naar backup om hiermee ervaring op te doen.
@Weheat Het zou mooi zijn als dit als gebruiker via de app ingesteld kan worden, want ik voel me hiermee afhankelijk van de installateur juist op die momenten dat ik hier zelf invloed op uit wil oefenen (uit zetten voor besparing, dan wel aan zetten voor comfort).
Ok, wist ik niet, bedankt voor de tip.alikebab1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
[...]
Geen bitumen op de carport hoop ik? Want dat is met zout geen goede combi.
Het was gisteren einde dag en vannacht best bijzonder weer. Dus die defrosts verbazen mij niet. Gisterenavond was het helder en vochtig en er lag een heel fijne laag ijs op de ribbels. Vandaar de defrosts. Daarna volgt een periode zonder defrost omdat om 22.30 de temperatuur naar 20 graden gaat.
Rond 3.30 uur vannacht duikt de temperatuur en kort daarna trekt er bewolking en mist binnen. Gevolg defrosts. Flint staat dan in de bibliotheek stand maar ook dan duren de defrosts ongeveer zes minuten.
Er lijk een patroon in de defrost starts te zitten. Maar bij mij zit er altijd iets van de 54 tot 58 minuten tussen. Maar het kan ook zo maar meer dan een uur zijn.
Al met al was het vanochtend keurig 20 graden in huis. Nu pruttelt hij op 40% (OT) richting 20,5.
Rond 3.30 uur vannacht duikt de temperatuur en kort daarna trekt er bewolking en mist binnen. Gevolg defrosts. Flint staat dan in de bibliotheek stand maar ook dan duren de defrosts ongeveer zes minuten.
Er lijk een patroon in de defrost starts te zitten. Maar bij mij zit er altijd iets van de 54 tot 58 minuten tussen. Maar het kan ook zo maar meer dan een uur zijn.
Al met al was het vanochtend keurig 20 graden in huis. Nu pruttelt hij op 40% (OT) richting 20,5.
[ Voor 19% gewijzigd door Mg4gebruiker op 29-12-2025 14:29 ]
Ik heb dezelfde opzet zonder verwarmingselement en tot nu toe nooit gemist. Werkt prima hier, wel veel jonger huis (~10 jaar oud).Rikkie2021 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
[...]
Ok thnx. Dient dat verwarmingselement om de 200 boiler te verwarmen omdat de flint dat zelf niet kan?
Kan je het verwarmingselement niet fysiek ontkoppelen of schiet het systeem dan in storing?s.willemse schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:08:
[...]
Het verwarmingselement staat ingesteld als boost. Deze springt af en toe bij met warm water verwarmen. Met de koude dagen van kerst is deze meer dan verwacht bijgesprongen:De woning heeft een schuifpui op het zuiden, die 's middags de zon opvangt en dan de verwarming weer uit zet. 's Avonds en 's nachts koelt het af, waarna de Flint aan springt voor verwarming. Ik krijg de indruk dat op deze momenten de booster actief wordt, aangezien er tijdelijk een hogere temperatuur wordt gevraagd door de thermostaat.
https://support.weheat.nl...enunit-2-4?language=nl_NL
Bij mij is onlangs een Weheat P40 warmtepomp geïnstalleerd, maar zonder apart overdrukventiel op het cv-circuit.
Ik heb dit aangekaart bij de installateur, maar die geeft aan dat dit niet nodig is omdat het al in de unit zelf zou zitten.
Klopt dit? Zit het veiligheids-/overdrukventiel daadwerkelijk in de Weheat P40, of hoort er extern alsnog een overdrukventiel geplaatst te worden?
Ik heb dit aangekaart bij de installateur, maar die geeft aan dat dit niet nodig is omdat het al in de unit zelf zou zitten.
Klopt dit? Zit het veiligheids-/overdrukventiel daadwerkelijk in de Weheat P40, of hoort er extern alsnog een overdrukventiel geplaatst te worden?
Zit hier ook niet, zelfde als dat er ook geen keerklep zit tussen CV en warmtepomppatrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:31:
Bij mij is onlangs een Weheat P40 warmtepomp geïnstalleerd, maar zonder apart overdrukventiel op het cv-circuit.
Daar waar dit bij concurrende warmtepompen vaak wel wordt gedaan.
Bij mij gaf installateur aan dat installatie helemaal conform voorschriften is gedaan en beide niet nodig zijn.
Stooklijn instellen en dan op de thermostaat ervoor zorgen dat de WP in de middag / avond blijft verwarmen zou de sprint in de vroege ochtend kunnen voorkomens.willemse schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:08:
[...]
Mijn installateur gaf hetzelfde aan en heeft mij ook de installatiehandleiding toegestuurd.Razer schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:43:
[...]
Zit hier ook niet, zelfde als dat er ook geen keerklep zit tussen CV en warmtepomp
Daar waar dit bij concurrende warmtepompen vaak wel wordt gedaan.
Bij mij gaf installateur aan dat installatie helemaal conform voorschriften is gedaan en beide niet nodig zijn.
Alleen kan ik daar inderdaad nergens iets in terugvinden over een (extern) veiligheids- of overdrukventiel
Als we het over dezelfde handleiding hebben.. daar staat ook niet in dat ze een ontluchter moeten plaatsenpatrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
[...]
Mijn installateur gaf hetzelfde aan en heeft mij ook de installatiehandleiding toegestuurd.
Alleen kan ik daar inderdaad nergens iets in terugvinden over een (extern) veiligheids- of overdrukventiel
Weheat Flint
@cybje hier precies hetzelfde. Hier in Twente veel mist geweest met als resultaat veel defrosts . Uiteindelijk is het 's-morgens in de woonkamer 1 graad afgekoeld. Teleurgesteld over deze aanpassing. Hoop dat @weheat dit snel oplost.Cybje schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:23:
[...]
Ik merk het hier ook. En het rare is, dat hij zodra hij in standby gaat, de CV ketel aan probeert te zetten (maar dat lukt niet, want ik heb de CV functie uitgeschakeld in dat ding).
Een timeline:
Dat is bij de Flint in FE een must en bij de Sparrow een optie. Door de hogere subsidie en de meerprijs van de BUH is de Sparrow vaak de betere optie. Het prijsverschil is minder dan 500.Rikkie2021 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
[...]
Ok thnx. Dient dat verwarmingselement om de 200 boiler te verwarmen omdat de flint dat zelf niet kan?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Staat jouw WP (door de installateur) ingesteld op een max temperatuur (bijv 45 graden) ingesteld toevallig? Meer dan 40 graden de vloer in lijkt me veel, of begrijp ik het verkeerd? Hier gaat er met deze temperaturen 28 graden in. En t is prima warm binnen.bulletje schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:40:
Hele nacht stooklijn maar toch meer dan halve graad afgekoeld de woning. De Sparrow (full electric) lijkt gevraagde temperatuur 44/45 gr niet te halen. Compressor 99%. Wellicht backup unit toch als boost inzetten. Maar geen idee wat de ervaring van andere is. Continue 13a is wel weer een belasting op een fase kookplaat aan en zit op de 25. Zag na defrost vanochtend dat de backup heater wel even aan is gesprongen. De sparrow stond toen op stand-by. Had eerst OT aanstaan maar is niet handig met dit weer.
Ok goed om te weten. Sparow heeft meer vermogen maar die heb ik niet nodig dus waarom zou dat dan ern betere optie zijn. Meer kans op pendelen.Carboy54 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:51:
[...]
Dat is bij de Flint in FE een must en bij de Sparrow een optie. Door de hogere subsidie en de meerprijs van de BUH is de Sparrow vaak de betere optie. Het prijsverschil is minder dan 500.
Beter geregelde defrosts en sneller de boiler verwarmen. De Sparrow kan heel ver terug moduleren tot 215 watt stroomverbruik. Pendelen moet dan geen probleem zijn.Rikkie2021 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:35:
[...]
Ok goed om te weten. Sparow heeft meer vermogen maar die heb ik niet nodig dus waarom zou dat dan ern betere optie zijn. Meer kans op pendelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 29-12-2025 19:37 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dit is wat in de handleiding staat bij punt 5.3 maar geen veiligheidsventiel:n.smits schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:48:
[...]
Als we het over dezelfde handleiding hebben.. daar staat ook niet in dat ze een ontluchter moeten plaatsenOh, en in mijn versie wordt wel een overdrukventiel op de appendageset benoemd. Alleen de Flint heeft geen appendagset (of heeft iemand die wel geinstalleerd gekregen?)
5.3. De warmtepomp aansluiten
5.3.1. Waterleidingen aansluiten
Sluit de waterleidingen aan zoals aangegeven in een van de installatieschema's. Let goed op het
volgende:
• Gebruik leidingen met een voldoende grote diameter. Een optimaal debiet van 1 m³/h is vereist
• Installeer een magnetische vuilafscheider in het systeem. Zorg ervoor dat deze in de retouraanslui-
ting naar de buitenunit is geplaatst om contaminatie/schade aan de buitenunit te voorkomen
• Installeer (automatische) ventilatieopeningen op alle hoge punten waar lucht zich kan ophopen.
• Zorg ervoor dat het systeem een functionerende en voldoende grote expansievat heeft.
@Stoker of @Carboy54 ik begreep uit dit topic dat installateurs de maximum watertemperatuur kunnen aanpassen. Mijn warmtepomp komt niet hoger dan 37 graden (zie afbeelding hieronder).
Klopt dit? Zo ja, kan 1 van jullie aangeven waar/hoe de installateur dit kan aanpassen? Mag ook met een screenshot.
Ik ben inmiddels al 6 mailtjes heen en weer met mijn installateur maar we komen er niet uit. Hij is denk ik niet bekend met het maximum en het feit dat hij dat kan aanpassen. In plaats daarvan past hij mijn stooklijn aan, wat ik niet wil
Bedankt!
Klopt dit? Zo ja, kan 1 van jullie aangeven waar/hoe de installateur dit kan aanpassen? Mag ook met een screenshot.
Ik ben inmiddels al 6 mailtjes heen en weer met mijn installateur maar we komen er niet uit. Hij is denk ik niet bekend met het maximum en het feit dat hij dat kan aanpassen. In plaats daarvan past hij mijn stooklijn aan, wat ik niet wil
Bedankt!
Op hoeveel vermogen en compressor loopt je Sparrow op het moment dat er maximaal 37 graden uit komt.JeroenVerweij schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
@Stoker of @Carboy54 ik begreep uit dit topic dat installateurs de maximum watertemperatuur kunnen aanpassen. Mijn warmtepomp komt niet hoger dan 37 graden (zie afbeelding hieronder).
Bedankt!
[Afbeelding]
Als er nog vermogen over is weet je zelf dat het harde cap is.
Overigens kun je dit via de Chrome Dev Tools ook zelf in 2 minuten tijd uitlezen.
(En als je het aandurft ook zo via een scriptje zelf aanpassen, maar zou het eerst bij de installateur leggen 😉)
[ Voor 5% gewijzigd door Razer op 29-12-2025 20:09 ]
Yes, er is nog ruimte. Compressor liep op zo’n 84% bij 37 graden.Razer schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:07:
[...]
Op hoeveel vermogen en compressor loopt je Sparrow op het moment dat er maximaal 37 graden uit komt.
Als er nog vermogen over is weet je zelf dat het harde cap is.
Overigens kun je dit via de Chrome Dev Tools ook zelf in 2 minuten tijd uitlezen.
(En als je het aandurft ook zo via een scriptje zelf aanpassen, maar zou het eerst bij de installateur leggen 😉)
Uitlezen via Chrome Dev Tools in mijn eigen Weheat portal bedoel je dan?
En ik probeer het idd eerst via de installateur
Jeetje, das niet best:)JeroenVerweij schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:05:
Bedankt!
[Afbeelding]
Portal -->
Klant -->
selecteer pomp -->
en dan de 3e.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Onwijs bedankt voor de mega snelle reactie!Stoker schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:16:
[...]
Jeetje, das niet best:)
Portal -->
Klant -->
selecteer pomp -->
en dan de 3e.
[Afbeelding]
was toeval;) geen probleem!
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ze hebben hem wel iets hoger gezet afgelopen week naar max 50 maar daar komt die niet aan. Bij echt koud weer is +\- 34-35 de vloer in fijn om de woonkamer op temp te houden. Flow staat helemaal open. Wellicht daar nog mee spelen merkte januari dat dan temperatuur wel hoger wordt. Bijvoorbeeld wp in was 30,9 en uit 35.6 terwijl gevraagde temp 45 was. Huis in was nog maar 34.3 dan of naar vloer toe enkele meters (geïsoleerd) kwam ik rond de 30 uit bij -0,4 buiten. Compressor draait dan 99% dus max. Vandaag zag ik 3x backup heater inspringen na defrost. Alleen nog vraag uitstaan bij installateur of geïntegreerde heater ook beperkt kan worden in vermogen. Omdat die op zo’n moment 13a trekt da’s fors als dat constant is. Zeker als om zou laten zetten naar booster wat denk ik verstandig is met dit weer.Satefan schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:18:
[...]
Staat jouw WP (door de installateur) ingesteld op een max temperatuur (bijv 45 graden) ingesteld toevallig? Meer dan 40 graden de vloer in lijkt me veel, of begrijp ik het verkeerd? Hier gaat er met deze temperaturen 28 graden in. En t is prima warm binnen.
[ Voor 27% gewijzigd door bulletje op 29-12-2025 20:57 ]
Let op: Voor een veilige werking moet elk gesloten CV-systeem technisch gezien altijd een overstortventiel hebben. Als u deze niet ziet bij de Flint, is deze waarschijnlijk elders in het leidingwerk (bij de ketel of binnenunit) geplaatst conform de installatiehandleiding.patrick_199 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
[...]
Mijn installateur gaf hetzelfde aan en heeft mij ook de installatiehandleiding toegestuurd.
Gewoon opnemen in de installatie tenzij hybride met cv ketel.
Dan zit hij er al in
Net zoals vorstbeveiliging, gewoon plaatsen zo'n ding
Yes correct, dat weet je in elk geval waar die op ingesteld staat en kun je de installateur de goede kant op helpen.JeroenVerweij schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:13:
[...]
Yes, er is nog ruimte. Compressor liep op zo’n 84% bij 37 graden.
Uitlezen via Chrome Dev Tools in mijn eigen Weheat portal bedoel je dan?
En ik probeer het idd eerst via de installateur
De aansluiting op mijn bestaande stalen buizen lijkt 1 inch. Op de Sparrow is de aansluiting toch ook 1 inch?
Wat is de gebruikelijke buisdiameter om de binnenunit aan te sluiten? 32 mm meerlaagsbuis?
Wat is de gebruikelijke buisdiameter om de binnenunit aan te sluiten? 32 mm meerlaagsbuis?
Ik snap natuurlijk dat het slim regelen van Weheat voor tweakers leuk is maar ik vraag mij wel af of het niet slimmer is om een warmtepomp gewoon 24/7 te laten draaien op de laagst mogelijke aanvoertemperatuur. Batterijen kosten niets meer tegenwoordig dus die paar uur dure stroom is makkelijk op de vangen als je bedenkt dat een warmtepomp misschien maar 300 watt gebruikt. Dat kun je zelfs opvangen met een stekkerbatterij. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan of je vaak thuis bent of niet.
Ik denk dat dat voor de meeste tweakers ook het doel is, ware het niet dat je altijd een periode hebt waar je de warmte niet meer kwijt kan. En dan is er nog de optimalisatie van rendement, PV opbrengst en kostprijs van stroom op een dynamisch contract en de vraag wanneer je waar hoeveel warmte nodig hebt. Een soort drie dimensionaal schaken over de tijd.Ardano schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:03:
Ik snap natuurlijk dat het slim regelen van Weheat voor tweakers leuk is maar ik vraag mij wel af of het niet slimmer is om een warmtepomp gewoon 24/7 te laten draaien op de laagst mogelijke aanvoertemperatuur. Batterijen kosten niets meer tegenwoordig dus die paar uur dure stroom is makkelijk op de vangen als je bedenkt dat een warmtepomp misschien maar 300 watt gebruikt. Dat kun je zelfs opvangen met een stekkerbatterij. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan of je vaak thuis bent of niet.
Waar zou dat ding moeten zitten?martijnn2 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:59:
[...]
Let op: Voor een veilige werking moet elk gesloten CV-systeem technisch gezien altijd een overstortventiel hebben. Als u deze niet ziet bij de Flint, is deze waarschijnlijk elders in het leidingwerk (bij de ketel of binnenunit) geplaatst conform de installatiehandleiding.
Gewoon opnemen in de installatie tenzij hybride met cv ketel.
Dan zit hij er al in
Net zoals vorstbeveiliging, gewoon plaatsen zo'n ding
Hij staat op de grond op twee steunbalken die op de tegels staan dus het lijkt me sterk dat het resonantie van de omliggende constructie is. Wel kan het resonantie van de kast zelf zijn, maar is daar wat aan te doen?
Ik woon in Vlaardingen. Iemand in de buurt met een Sparrow waar ik kan komen luisteren ter vergelijking? Misschien is er iets mis met die van mij.
Ik woon in Vlaardingen. Iemand in de buurt met een Sparrow waar ik kan komen luisteren ter vergelijking? Misschien is er iets mis met die van mij.
Sardaukar schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:01:
[...]
Ik denk dat de herrie vooral resonantie is. Als anecdote: ik heb de FE Sparrow op mijn platte dak staan. Staat ongeveer minimaal een meter of 2 van de dakrand af (alle zijden). Zowel mijn buurvrouw als ik horen helemaal niets - ook al staat hij 100% te draaien na een defrost.
Wel heb ik er veel massa onder zitten. Plat betonnen dak, daarop dakisolatie, dakleer en vervolgens de Sparrow zelf.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/S8xzLQFAohkvU3hvVD4RJP3k.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jV3CGoyETn5AKaKDKV97n9cW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mwzvKBJKnzth5e1EegRbwViW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VQkCj3OCfaWG3OVuXaPyXfYe.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/rk9tz7nswFKWWbI20V0WIjOk.png?f=fotoalbum_tile)