• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:35
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:53:
Ik heb de Sparrow in hybride opstelling en de CV springt sinds gisteren af en toe bij. Op zich prima, maar onderaan de streep daalt de temperatuur in huis alleen maar en ik snap niet waarom.

De thermostaat staat op 19,5 maar gisteren is de temperatuur gezakt naar 18,8 en nu naar 18,4.

Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Waarom springt de CV niet bij om de boel te verwarmen tot de gevraagde temperatuur van 19,5?
En vooral: hoe krijg ik de temperatuur wel omhoog?

De temperatuur is ook niet tussentijds wel weer op 19,5 geweest sinds 1,5 dag (geverifieerd in de portal).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had tot gisterenavond het stilte niveau tussen 16.00 en 10.00 op fluitserstil staan vermogen IN bleef tussen de defrost rond de 800 watt staan. Hierdoor sprong de CV meer aan (0,5 m3) Ik heb daarna het stilniveau op normaal gezet. Vermogen In sprong direct naar 1300 watt. Het gasverbruik idd daardoor ook naar beneden gegaan (0.1m3)
Vanochtend stond de thermostaat op een acceptabele 19.1. Is nu gestegen naar 19,5 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1OJCWeN5eayKWrTPU8A5E15uGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAiIr8pYagwTq8FxDRRydmuA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_mSmhDTEm4yd7_qG2X9Jadqpqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxiwsuYnuMPTyqTxWjQhySCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0AQ3k5_mr3IRYN_GJDIZ8cB3CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5QRo6wGUGBoCmD1xinUFtEZ.jpg?f=fotoalbum_large

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:34
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb een Honeywell Lyric T6 en heb gekeken in de handleiding. Een dergelijke instelling is er niet (alleen van de maximale thermostaat temperatuur).

Toch denk ik dat je wel gelijk hebt. Zie hier de screenshot uit de portal van de gevraagde watertemperatuur:
[Afbeelding]

Zou een stooklijn helpen?

Edit: de daadwerkelijke watertemperatuur in staat nu op 37,8. Ook gek toch, als gevraagd op 37 staat?
[Afbeelding]
Dat gevraagde temperatuur en de gemaakte temperatuur wat uit elkaar lopen is niet raar . Ik zie hier ook wel eens een overschoot .
Ik zou met dit weer hoe dan ook stooklijn proberen . Bij heel veel mensen draait hij dan veel gelijkmatiger . Verschillende mensen kiezen hier voor OT bij mildere temperaturen ( boven de ca.12 graden ) en stooklijn bij lagere temperaturen.
Probeer het eens uit .

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:57

HBconsult

Creatief spelen met energie

jelleeelco schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:01:
[...]

Hier ook de cv die aan is gesprongen. Al is het echt minimaal, nu 0.1m3 sinds vannacht.

Net de stooklijk toch wat hoger gezet. Het is weliswaar 20.4 graden beneden en dat is lekker, de familie heeft het graag wat warmer.

Dus nu is de gevraagde watertemperatuur 32 graden. Bizar dat dat overkomt als 'heet' na al die tijd met 25-28 graden verwarmd te hebben.

En bizar hoe belachelijk efficiënt dat eigenlijk is! Vakt me wel enigsinds tegen dat de CV bij moet springen, het is niet alsof ik 45 graden water vraag. Deze ervaring drukt iig de discussie (intern) de kop in of ik niet naar FE moet gaan.
Hier met mijn BB80 hetzelfde.
minimaal gas verbruikt om de ketel een tijdje te laten bijspringen ( vannacht)
Dat heeft alles te maken met de geluidsinstellingen in de App
Dat beperkt het vermogen en dus moet de ketel een beetje bijspringen
Harry

Harry

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jelleeelco schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:15:
[...]

Klopt. Maar vroeger was een CV ketel ook een single point of failure... en je kunt natuurlijk een aparte WPB nemen voor SWW...goedkoper en zekerder.
Je kan ook een warmte element in je boilervat laten installeren en deze niet door weheat laten aansturen maar apart, desnoods met een simpele stekker voor het stopcontact. Niet bijster efficiënt (COP 1) en niet snel maar als je weheat in storing staat heb je altijd nog warm water.

Het is ook een makkelijke manier om in de toekomst eventueel overtollige stroom af te fakkelen waar je zelf direct invloed op hebt in tegenstelling tot de Weheat die geen enkele weet heeft van jouw huidige energieverbuik/-opwek.

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 26-12-2025 11:36 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:02
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb een Honeywell Lyric T6 en heb gekeken in de handleiding. Een dergelijke instelling is er niet (alleen van de maximale thermostaat temperatuur).

Toch denk ik dat je wel gelijk hebt. Zie hier de screenshot uit de portal van de gevraagde watertemperatuur:
[Afbeelding]

Zou een stooklijn helpen?

Edit: de daadwerkelijke watertemperatuur in staat nu op 37,8. Ook gek toch, als gevraagd op 37 staat?
[Afbeelding]
Dat hij wat overshoot is niet gek.

Goed idee idd om stooklijn te proberen, als het met stooklijn niet lukt heeft installateur iets verkeerds gezet. Wat voor afgifte systeem heb je?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:51
Afgelopen nacht -5 hier in het zuiden.
Flint staat op het garagedak naast de woning.
Afgelopen week ben ik van OT naar stooklijn gegaan om eens te kijken wat dat oplevert.
Hij draait lekker rustig de hele dag door, meestal op 50%.
Met een water temperatuur van 26-27 graden , houdt hij de woning lekker warm van 22-23 graden.
Afgelopen woensdag 15,1 kwh verbruikt, gisteren had hij 14 kwh nodig om 24 uur de woning te verwarmen.
Omgerekend, ongeveer 1,5 m3 gas.... :)
Ook eens buiten gekeken en geluisterd als hij bezig was met een defrost/ontdooi sessie.
Geluid valt reuze mee. Ijs afzetting is minmaal, je ziet het nauwelijks

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12:56
frank2908 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ik had tot gisterenavond het stilte niveau tussen 16.00 en 10.00 op fluitserstil staan vermogen IN bleef tussen de defrost rond de 800 watt staan. Hierdoor sprong de CV meer aan (0,5 m3) Ik heb daarna het stilniveau op normaal gezet. Vermogen In sprong direct naar 1300 watt. Het gasverbruik idd daardoor ook naar beneden gegaan (0.1m3)
Vanochtend stond de thermostaat op een acceptabele 19.1. Is nu gestegen naar 19,5 graden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb toevallig een half uurtje/uurtje geleden ook het stilteniveau aangepast. Hij stond op “Zacht geroezemoes”. Heb hem aangepast naar “Normaal”.

De temperatuur is inmiddels weer opgelopen naar 18,8 dus we gaan de goede kant op. Misschien is het de invloed van het zonnetje, al staat die nog niet op de kant van het huis waar de thermostaat hangt.

Dank voor het delen tip van jouw resultaten, lijkt idd hier ook invloed te hebben. Zie nu voor het eerst de compressor ook op 99%.

• JeroenVerweij
RayDelft schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:33:
[...]

Dat gevraagde temperatuur en de gemaakte temperatuur wat uit elkaar lopen is niet raar . Ik zie hier ook wel eens een overschoot .
Ik zou met dit weer hoe dan ook stooklijn proberen . Bij heel veel mensen draait hij dan veel gelijkmatiger . Verschillende mensen kiezen hier voor OT bij mildere temperaturen ( boven de ca.12 graden ) en stooklijn bij lagere temperaturen.
Probeer het eens uit .
Dankjewel voor het meedenken en je uitleg. Ik ga morgen, na het tweede kerstdiner, in alles rust eens de stooklijn instellen. En dan een tijdje monitoren en tweaken :)

• JeroenVerweij
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:35:
[...]

Dat hij wat overshoot is niet gek.

Goed idee idd om stooklijn te proberen, als het met stooklijn niet lukt heeft installateur iets verkeerds gezet. Wat voor afgifte systeem heb je?
Ook jij bedankt. Ik heb deels vvw (in een aangebouwde keuken) en voor de rest radiatoren.

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:41
Gisteren hier 36 kWh verbruikt met een full-electric Sparrow. Temperatuur op 19 graden (prima voor ons) en de warmtepomp houdt het aardig bij. Incidenteel een defrost (tot nu toe 1 keer per dag).

Wat ik me wel afvroeg: als het goed is heeft de Sparrow ook nog een electrische backup (3 Kw vermogen). Ik kan hier echter in de handleiding vrij weinig informatie over vinden. Is in de app terug te zien wanneer deze inschakelt? Tot nu redt de Sparrow het bij -5 wel met een vermogen van rond de 70% maar vraag me wel af hoe het zal gaan bij een (theoretische) -10 over enkele dagen.

Jaren 70 huis overigens met convectorput en gewone radiatoren. Dit is mijn eerste testwinter om te zien hoe zinvol het is om de gewone radiatioren te vervangen door laag temperatuur versies. Tot nu zeker niet ontevreden.

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:39
Ronnie27 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:18:
[...]

Controleer of je warmtepomp niet is dicht gevroren
Dank voor het meedenken, maar dat lijkt het probleem niet. De cop is gestegen van 0,4 naar 0,5, maar dat is nog steeds de bedoeling niet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:52
RNacoustics schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:12:
[...]

Ja, zo zit ik ook voor een dilemma om naar FE te gaan. Met alleen een wp en ook nog daarbij aangesloten SWW, creëer je wel een single point of failure situatie. En je zult het altijd zien, krijg je een storing, dan zijn de meeste installateurs tijdens feestdagen niet bereikbaar. o<:)
Dat is met alleen een ketel ook waarmee we tientallen jaren hebben gestookt. Eruit die plofketel.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:27
De mijne trekt het voor de 2de dag niet. Vreemd, vorig jaar deed hij het op z'n sloffen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsjo1WmDFb5DaUfzhkmAb4W1nG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLlkDQlCTCFpFWtSKpIUmVW0.png?f=fotoalbum_large
Doeltemp haalt hij niet, heeft hij nu nog niet gehaald maar compressor gaat wel van 99.80% terug naar 96.20%
COP schommelt rond de 1.9/2.0

Moet wel zeggen dat de gevoelstemp hier een factor 4 is van de werkelijke temp (-2 versus -8,8C) en de BB op het garagedak staat met een muur op ZW en de wind vanaf de ander kant (ONO) er eigenlijk vol bovenop...

Twijfel nu toch om er een BUH bij te zetten, dacht dat het niet hoefde. Of is dit gewoon ff uitzonderlijk deze dagen ?

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:08
Inmiddels al 12 maanden geen gas verbruikt voor verwarming. Toch ben ik wel nieuwsgierig wanneer de cv-ketel precies gaat bijschakelen. (Vlak na installatie problemen gehad dat Weheat de ketel al aandeed bij buitentemperaturen van 12 graden. Weheat hoofdkantoor heeft toen eea aangepast.)
Aangezien vanochtend de Sparrow op ruim op 90% draaide, was ik nieuwsgierig en heb ik de stooklijn met 5 graden verhoogd. De gevraagde warmtetemperatuur wordt nu al enkele uren niet gehaald. Maar de CV is nog niet bijgeschakeld. Inmiddels de stooklijn met 10 graden verhoogd.
Wat is precies de trigger voor Weheat om de CV bij te schakelen? Ik zou denken X aantal uren niet halen van de gevraagde temperatuur. Iemand die het weet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UVJDn3VHn-VCWHEVynwO2QdX8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDlh0Pq45JrIn0AxJxVYaETk.png?f=fotoalbum_large

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:15
Razer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:20:
[...]

Je kunt als test nog altijd je CV-bedrijf op je CV-ketel eens een dag of 2 uitzetten en kijken of de BB volledig zelfstandig zijn setpoint blijft halen.
Ja dat kan ik inderdaad nog proberen, maar bij een defrost is het wel fijn als de CV kan bijspringen en dat is dan ook niet meer mogelijk.

Vandaag nog geen enkele defrost, maar wel al 2,2m3 gebruikt (puur voor verwarmen, want wij zijn niet thuis). Compressor is niet boven de 95% geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuCmNmHa0Y65-nvLxpIUvoGUVTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xROe5ShNgYsmd1BWN6RD46Jq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzAhfsJ702F5AZZlS2ivPNBiu48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKFku7XqATatiq2KquIDWXLa.png?f=fotoalbum_large

Blijf het wel erg veel gas vinden en benieuwd of dit aan te passen is door de installateur of een andere instelling.
@Carboy54 of @Stoker een idee?

• gratiz
gratiz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:01:
Inmiddels al 12 maanden geen gas verbruikt voor verwarming. Toch ben ik wel nieuwsgierig wanneer de cv-ketel precies gaat bijschakelen. (Vlak na installatie problemen gehad dat Weheat de ketel al aandeed bij buitentemperaturen van 12 graden. Weheat hoofdkantoor heeft toen eea aangepast.)
Aangezien vanochtend de Sparrow op ruim op 90% draaide, was ik nieuwsgierig en heb ik de stooklijn met 5 graden verhoogd. De gevraagde warmtetemperatuur wordt nu al enkele uren niet gehaald. Maar de CV is nog niet bijgeschakeld. Inmiddels de stooklijn met 10 graden verhoogd.
Wat is precies de trigger voor Weheat om de CV bij te schakelen? Ik zou denken X aantal uren niet halen van de gevraagde temperatuur. Iemand die het weet?
[Afbeelding]
En vlak na het posten heb ik eindelijk de CV ketel kunnen activeren! Geen idee, wat precies het antwoord is. Maar na uren de gevraagde temperatuur niet halen, is de CVketel aan.Het kan ook zijn dat de 10 graden verhoging van de stooklijn het heeft geactiveerd.

Dus het antwoord is wellicht X uren niet halen met een verschil van 1 graad in gevraagde en watertemperatuur-in.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj4s7AfvFrsnilIvM6f_jJnp_gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AKsGYYCR4qnvjBpqrkM6qGo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door gratiz op 26-12-2025 13:14 ]

• gratiz
Weheat heeft de cvketel geactiveerd. Mijn Vaillant ketel geeft ook de status verwarmen weer. Echter is de brander uit en verwarmd hij niet mee. Iemand ervaring hier in?
S.00 CV functie: geen vraag. Ondanks dat de status van de ketel Verwarmen aangeeft.

In het installatiemenu vind ik wel dat de gevraagde temperatuur 41 is. Wat zou de ketel kunnen weerhouden om mee te draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sx3L7MK1zKcOFBNnrdSh3hkHoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKVB55wwrWjsvDbvjixRtmu8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RNcl4OsTNbvCy1FyrihkD4y8J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yI05vSxnUBwYfwjJpKKQLjLg.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:36

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Mausssie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:03:
[...]

Ja dat kan ik inderdaad nog proberen, maar bij een defrost is het wel fijn als de CV kan bijspringen en dat is dan ook niet meer mogelijk.

Vandaag nog geen enkele defrost, maar wel al 2,2m3 gebruikt (puur voor verwarmen, want wij zijn niet thuis). Compressor is niet boven de 95% geweest.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blijf het wel erg veel gas vinden en benieuwd of dit aan te passen is door de installateur of een andere instelling.
@Carboy54 of @Stoker een idee?
Nee daar kunnen wij als installateur niets in aanpassen. Overigens vind ik die dikke 2m3 niet gek. Je hebt toch gekozen voor hybride? Je zou ook de cv ketel los kunnen koppelen van de warmtepompprint en dan een tweede thermostaat hiervoor gebruiken (die stel je dan 1gr lager in) . Dan heb je zelf de controle wanneer je de cv ketel laat draaien en dus ook wanneer niet!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:25
Zo doe ik het hier ook met de parallelle Nefit.
Als temperatuur thermostaat kleiner dan 20 graden, schakel dan de airco bij.
Mocht die het ook niet redden en temperatuur zakt onder 18 graden, zet dan de Nefit verwarming via een Shelly relais aan.

• BillieTurf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:30
Goedemiddag samen,

Zoals ik bij veel andere lees trekt het systeem het aardig. Heb de sparrow P60 thuis staan. Afgelopen dagen trok die het maar matig en de CV springt eigenlijk alleen bij als die gaat ontdooien.

Ondanks dat die nu al 24 uur ligt te draaien stijgt de temperatuur niet. Aanvoertemperatuur zit 'gecapt' op 35 graden en krijg dit niet omhoog. Daar zit ook de beperking, het systeem verliest aardig wat graden voordat het de vloer in gaat. De warmte die over blijft is simpelweg niet genoeg. De aanvoertemperatuur moet omhoog maar ik weet niet hoe.

Heb stooklijn geprobeerd, daar gaat de aanvoer ook niet hoger dan 35 graden.

Iemand een idee hoe ik die naar 40 graden kan krijgen? Temperatuur daalt momenteel langzaam maar zeker.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:36

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je installateur vragen of hij de maximale temperatuur aanpast naar bv 45, dan kan jij 40 instellen

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:37
tcw82 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:30:
@Fresnel hoe is het probleem van de herrie (en ijspegels) afgelopen? Ik zag in een andere berichtje dat @Weheat blijkbaar ook een gebruiker is hier.

Ben benieuwd of je een oplossing hebt gevonden / verkregen?
Nog geen oplossing, maar momenteel geen problemen gelukkig.
De leverancier telefonisch bereikt, maar iemand die niets van techniek weet. Webformulier ingevuld met foto's en video+geluid erbij.
Krijg je een reactie dat ze het gaan bestuderen en in 3 dagen een reactie willen geven. Hé, dat is misschien acceptabel bij zonnepanelen, maar niet voor een verwarming in winter en nog vlak voor kerst ook. Niets meer gehoord sinds de 22e dec. :-(
Ben benieuwd of dat na de Kerst nog komt.

Gelukkig is de nevel weg en heb ik geen geratel meer gehad. Maar ik weet nog niet waarom dit kon gebeuren, waarom er geen defrost poging was geweest.
Voor wie meer details wil lezen:
Ik heb geprobeerd e.e.a. te begrijpen, maar je hebt te maken met 3 regelende systemen door elkaar heen. De WeHeat WP, de slimme thermostaat en de oude CV elk met eigen gedrag, wat elkaar ook nog kan beïnvloeden. Omdat k alleen userinstellingen kan wijzigen (behalve op de CV) zijn mijn middellen beperkt.

Ook al denk ik nog steeds dat er bij mijn combi-gas-ketel keerkleppen in hadden moeten zitten, heb ik denk ik wel gezorgd dat de CV nu iets meer kan verwarmen wanneer het moet. Toen nog 4 graden buiten, dus ik moest externe warmtevraag van de gasCV creëren. Uiteindelijk was daarvoor nodig: Kamertemp op 35 graden zetten (met themostaat in OTC modus) en de capaciteit van de WP beperken door het stilste niveau te kiezen. Dan wordt ook de CV bijgeschakeld (na enige tijd).
Deze sloeg steeds af wegens de melding op de Remeha Quinta 28C: Aanvoertemp>gewenste temp +5 graden C (= normale regelstop). Met checken van de bereikte water- en keteltemperaturen en de grenzen van de gasCV, en de WP thermostaat geprobeerd conclusies te trekken.
Eerder al (iom eigen gasCV monteur) de gasketel sneller te laten terug-moduleren. Beginnend vanaf deltaT was 25 graden, verlaagd naar 18 graden. Had niet geholpen.
Daarom eerder al ook de max. aanvoertemp omlaag gezet in de hoop op sneller terugmoduleren. Van default 89 graden (default traditionele CV) naar 37. Achteraf was dat misschien precies verkeerd, omdat de ketel nu eerder afsloeg bij warm water retour. Dus de waarde weer verhoogd naar 66 graden. Dit was mogelijk een van de werkende verbeteringen.(zie verderop).

Het leek dat de CV-ketel vroeg afsloeg omdat de retourtemp (in gas-CV) groter was dan de max-watertemp welke op de thermostaat was ingesteld (Remeha iSense). Deze heb ik toen hoger ingesteld dan nodig (naar 45 graden) wat de tweede verbetering lijkt te zijn. (Nu met Kerst bij buitentemp tot -4 is 45 graden voor mij ook wel nodig soms).

De PWM sturing van de CV pomp had ik op advies van mijn gasCV monteur teruggezet om te voorkomen dat hij zijn eigen heet water terug zou zuigen.Van default 70% verlaagd naar 50% en later 30%. Geen effect.
Maar later redeneerde ik, misschien kan de warmte niet snel genoeg weg uit de ketel. En heb weer 70% ingesteld. Samen met bovengestelde wijzigingen.
Daarna merkte ik dat de gasCV langere tijd (minuten) aan kon blijven en zag ik ook de hellingshoek van de watertemperaturen stijgt tijdens bijstoken.
Misschien dat als de hele WP uit staat, de CV het huis zou kunnen verwarmen, maar dat wil ik bij vorst eigenlijk niet uitproberen...
Huidige situatie rond kerst:
Buitentemp tot - 4 graden. Binnen stook ik doorsnee met water van 35-39 graden (boosted radiatoren en seriebuffer 50l). De Compressor staat gemiddeld op 36-47%.
Hoogstens 1 defrost per dag (op eigen kracht WP). Soms steun gevraagd aan de CV door WP, met name bij sprongen in gevraagde watertemperatuur (experimenteren) en toen de beide geluidsniveaus van de WP nog op de middenstand stonden. Dat is soms net te krap bij mij en -4 graden.
Ik draai een stooklijn uit de Remeha iSense thermostaat (dus niet via Sparrow), die op basis van de kamerthermostaat iets verschoven wordt. De Sparrow staat op OTC. Dat gaat heel mooi zonder grote sprongen. Alleen wijkt de kamertemp nogal eens +0,5 graad af t.o.v. de ingestelde waarde. (Daar werk ik nog aan maar kan er ook mee leven)
Ik wil ook gewoon OT thermostaat draaien weer even proberen met dit weer, maar vrees dat er dan weer grote sprongen komen. Zeker nu ik de max. geluidsniveaus heb verhoogd.

Samenvattend: alles werkt redelijk, zolang het niet mistig is.
Maar de kennis en service van mijn leverancier is beneden alle peil. Ik zou graag een betrouwbaar bedrijf vinden net ten Z.O. van Utrecht. (En dan te bedenken dat ze me verzekerd hadden meerdere ervaren WP monteurs te hebben, hier in de regio. De werkelijkheid was 1 team (?) op 100km afstand, dat behalve als monteur ook als helpdesk moest dienen...)
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Ik ben nog steeds blij met de ISense thermostaat (stooklijn + automatische correctie)
Van uitbreiding naar SWW via Weheat zie ik af wegens kosten en regelconsequenties. Ik heb al wel een binnenunit met heater (niet geactiveerd). Daar wil ik over een jaar mee om naar gasloos verwarmen. (Maar eerst een nieuwe groepenkast en 3 fasen)

NB Nog vergeten. Vastgesteld dat mijn Temp-huis-in sensor niet zoals verplicht na de WP en na de CV ketel zit. Hij zit wel na de WP (achter de binnenunit), maar vóór de plek waar de uitgang van de CV ketel zit. Dat maakt de grafieken niet duidelijker. Im ga de kabel verlengen en kan hem dan op de goede plek zetten. Weet niet of het gedrag nog iets verandert dan...

[ Voor 3% gewijzigd door Fresnel op 26-12-2025 15:43 ]

• RonaldArendsen
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Weet iemand waarom de CV circulatiepomp van de Blackbird blijft draaien als er geen warmtevraag is. Heft dit.met.mogelikk bevriezen van de aanvoer en afvoerleiding te maken?

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:37
Stoker schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:48:
[...]

Stuur anders je installateur een berichtje, die kan handmatige defrost forceren.
Goed om te weten. Omdat bij mij eerder ook een defrost ontbrak, maar dat was gelukkig nog niet zo erg.
Wel te hopen dat de installateur bereikbaar is...

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
RonaldArendsen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:50:
Weet iemand waarom de CV circulatiepomp van de Blackbird blijft draaien als er geen warmtevraag is. Heft dit.met.mogelikk bevriezen van de aanvoer en afvoerleiding te maken?
Onder de 5 graden draait de circulatie pomp inderdaad om te voorkomen dat het water bevriest.
Mijn vraag aan jou. Waarom heb je met deze buiten temperaturen geen warmtevraag? :P
Pagina: 1 ... 153 154 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.