• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-03 18:29
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:53:
Ik heb de Sparrow in hybride opstelling en de CV springt sinds gisteren af en toe bij. Op zich prima, maar onderaan de streep daalt de temperatuur in huis alleen maar en ik snap niet waarom.

De thermostaat staat op 19,5 maar gisteren is de temperatuur gezakt naar 18,8 en nu naar 18,4.

Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Waarom springt de CV niet bij om de boel te verwarmen tot de gevraagde temperatuur van 19,5?
En vooral: hoe krijg ik de temperatuur wel omhoog?

De temperatuur is ook niet tussentijds wel weer op 19,5 geweest sinds 1,5 dag (geverifieerd in de portal).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had tot gisterenavond het stilte niveau tussen 16.00 en 10.00 op fluitserstil staan vermogen IN bleef tussen de defrost rond de 800 watt staan. Hierdoor sprong de CV meer aan (0,5 m3) Ik heb daarna het stilniveau op normaal gezet. Vermogen In sprong direct naar 1300 watt. Het gasverbruik idd daardoor ook naar beneden gegaan (0.1m3)
Vanochtend stond de thermostaat op een acceptabele 19.1. Is nu gestegen naar 19,5 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1OJCWeN5eayKWrTPU8A5E15uGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAiIr8pYagwTq8FxDRRydmuA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_mSmhDTEm4yd7_qG2X9Jadqpqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxiwsuYnuMPTyqTxWjQhySCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0AQ3k5_mr3IRYN_GJDIZ8cB3CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5QRo6wGUGBoCmD1xinUFtEZ.jpg?f=fotoalbum_large

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:31
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb een Honeywell Lyric T6 en heb gekeken in de handleiding. Een dergelijke instelling is er niet (alleen van de maximale thermostaat temperatuur).

Toch denk ik dat je wel gelijk hebt. Zie hier de screenshot uit de portal van de gevraagde watertemperatuur:
[Afbeelding]

Zou een stooklijn helpen?

Edit: de daadwerkelijke watertemperatuur in staat nu op 37,8. Ook gek toch, als gevraagd op 37 staat?
[Afbeelding]
Dat gevraagde temperatuur en de gemaakte temperatuur wat uit elkaar lopen is niet raar . Ik zie hier ook wel eens een overschoot .
Ik zou met dit weer hoe dan ook stooklijn proberen . Bij heel veel mensen draait hij dan veel gelijkmatiger . Verschillende mensen kiezen hier voor OT bij mildere temperaturen ( boven de ca.12 graden ) en stooklijn bij lagere temperaturen.
Probeer het eens uit .

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-03 10:25

HBconsult

Creatief spelen met energie

jelleeelco schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:01:
[...]

Hier ook de cv die aan is gesprongen. Al is het echt minimaal, nu 0.1m3 sinds vannacht.

Net de stooklijk toch wat hoger gezet. Het is weliswaar 20.4 graden beneden en dat is lekker, de familie heeft het graag wat warmer.

Dus nu is de gevraagde watertemperatuur 32 graden. Bizar dat dat overkomt als 'heet' na al die tijd met 25-28 graden verwarmd te hebben.

En bizar hoe belachelijk efficiënt dat eigenlijk is! Vakt me wel enigsinds tegen dat de CV bij moet springen, het is niet alsof ik 45 graden water vraag. Deze ervaring drukt iig de discussie (intern) de kop in of ik niet naar FE moet gaan.
Hier met mijn BB80 hetzelfde.
minimaal gas verbruikt om de ketel een tijdje te laten bijspringen ( vannacht)
Dat heeft alles te maken met de geluidsinstellingen in de App
Dat beperkt het vermogen en dus moet de ketel een beetje bijspringen
Harry

Harry

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jelleeelco schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:15:
[...]

Klopt. Maar vroeger was een CV ketel ook een single point of failure... en je kunt natuurlijk een aparte WPB nemen voor SWW...goedkoper en zekerder.
Je kan ook een warmte element in je boilervat laten installeren en deze niet door weheat laten aansturen maar apart, desnoods met een simpele stekker voor het stopcontact. Niet bijster efficiënt (COP 1) en niet snel maar als je weheat in storing staat heb je altijd nog warm water.

Het is ook een makkelijke manier om in de toekomst eventueel overtollige stroom af te fakkelen waar je zelf direct invloed op hebt in tegenstelling tot de Weheat die geen enkele weet heeft van jouw huidige energieverbuik/-opwek.

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 26-12-2025 11:36 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 10:43
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb een Honeywell Lyric T6 en heb gekeken in de handleiding. Een dergelijke instelling is er niet (alleen van de maximale thermostaat temperatuur).

Toch denk ik dat je wel gelijk hebt. Zie hier de screenshot uit de portal van de gevraagde watertemperatuur:
[Afbeelding]

Zou een stooklijn helpen?

Edit: de daadwerkelijke watertemperatuur in staat nu op 37,8. Ook gek toch, als gevraagd op 37 staat?
[Afbeelding]
Dat hij wat overshoot is niet gek.

Goed idee idd om stooklijn te proberen, als het met stooklijn niet lukt heeft installateur iets verkeerds gezet. Wat voor afgifte systeem heb je?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Afgelopen nacht -5 hier in het zuiden.
Flint staat op het garagedak naast de woning.
Afgelopen week ben ik van OT naar stooklijn gegaan om eens te kijken wat dat oplevert.
Hij draait lekker rustig de hele dag door, meestal op 50%.
Met een water temperatuur van 26-27 graden , houdt hij de woning lekker warm van 22-23 graden.
Afgelopen woensdag 15,1 kwh verbruikt, gisteren had hij 14 kwh nodig om 24 uur de woning te verwarmen.
Omgerekend, ongeveer 1,5 m3 gas.... :)
Ook eens buiten gekeken en geluisterd als hij bezig was met een defrost/ontdooi sessie.
Geluid valt reuze mee. Ijs afzetting is minmaal, je ziet het nauwelijks

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 00:01
frank2908 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ik had tot gisterenavond het stilte niveau tussen 16.00 en 10.00 op fluitserstil staan vermogen IN bleef tussen de defrost rond de 800 watt staan. Hierdoor sprong de CV meer aan (0,5 m3) Ik heb daarna het stilniveau op normaal gezet. Vermogen In sprong direct naar 1300 watt. Het gasverbruik idd daardoor ook naar beneden gegaan (0.1m3)
Vanochtend stond de thermostaat op een acceptabele 19.1. Is nu gestegen naar 19,5 graden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb toevallig een half uurtje/uurtje geleden ook het stilteniveau aangepast. Hij stond op “Zacht geroezemoes”. Heb hem aangepast naar “Normaal”.

De temperatuur is inmiddels weer opgelopen naar 18,8 dus we gaan de goede kant op. Misschien is het de invloed van het zonnetje, al staat die nog niet op de kant van het huis waar de thermostaat hangt.

Dank voor het delen tip van jouw resultaten, lijkt idd hier ook invloed te hebben. Zie nu voor het eerst de compressor ook op 99%.

• JeroenVerweij
RayDelft schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:33:
[...]

Dat gevraagde temperatuur en de gemaakte temperatuur wat uit elkaar lopen is niet raar . Ik zie hier ook wel eens een overschoot .
Ik zou met dit weer hoe dan ook stooklijn proberen . Bij heel veel mensen draait hij dan veel gelijkmatiger . Verschillende mensen kiezen hier voor OT bij mildere temperaturen ( boven de ca.12 graden ) en stooklijn bij lagere temperaturen.
Probeer het eens uit .
Dankjewel voor het meedenken en je uitleg. Ik ga morgen, na het tweede kerstdiner, in alles rust eens de stooklijn instellen. En dan een tijdje monitoren en tweaken :)

• JeroenVerweij
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:35:
[...]

Dat hij wat overshoot is niet gek.

Goed idee idd om stooklijn te proberen, als het met stooklijn niet lukt heeft installateur iets verkeerds gezet. Wat voor afgifte systeem heb je?
Ook jij bedankt. Ik heb deels vvw (in een aangebouwde keuken) en voor de rest radiatoren.

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-03 21:48
Gisteren hier 36 kWh verbruikt met een full-electric Sparrow. Temperatuur op 19 graden (prima voor ons) en de warmtepomp houdt het aardig bij. Incidenteel een defrost (tot nu toe 1 keer per dag).

Wat ik me wel afvroeg: als het goed is heeft de Sparrow ook nog een electrische backup (3 Kw vermogen). Ik kan hier echter in de handleiding vrij weinig informatie over vinden. Is in de app terug te zien wanneer deze inschakelt? Tot nu redt de Sparrow het bij -5 wel met een vermogen van rond de 70% maar vraag me wel af hoe het zal gaan bij een (theoretische) -10 over enkele dagen.

Jaren 70 huis overigens met convectorput en gewone radiatoren. Dit is mijn eerste testwinter om te zien hoe zinvol het is om de gewone radiatioren te vervangen door laag temperatuur versies. Tot nu zeker niet ontevreden.

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-03 22:29
Ronnie27 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:18:
[...]

Controleer of je warmtepomp niet is dicht gevroren
Dank voor het meedenken, maar dat lijkt het probleem niet. De cop is gestegen van 0,4 naar 0,5, maar dat is nog steeds de bedoeling niet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:59
RNacoustics schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:12:
[...]

Ja, zo zit ik ook voor een dilemma om naar FE te gaan. Met alleen een wp en ook nog daarbij aangesloten SWW, creëer je wel een single point of failure situatie. En je zult het altijd zien, krijg je een storing, dan zijn de meeste installateurs tijdens feestdagen niet bereikbaar. o<:)
Dat is met alleen een ketel ook waarmee we tientallen jaren hebben gestookt. Eruit die plofketel.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:55
De mijne trekt het voor de 2de dag niet. Vreemd, vorig jaar deed hij het op z'n sloffen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsjo1WmDFb5DaUfzhkmAb4W1nG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLlkDQlCTCFpFWtSKpIUmVW0.png?f=fotoalbum_large
Doeltemp haalt hij niet, heeft hij nu nog niet gehaald maar compressor gaat wel van 99.80% terug naar 96.20%
COP schommelt rond de 1.9/2.0

Moet wel zeggen dat de gevoelstemp hier een factor 4 is van de werkelijke temp (-2 versus -8,8C) en de BB op het garagedak staat met een muur op ZW en de wind vanaf de ander kant (ONO) er eigenlijk vol bovenop...

Twijfel nu toch om er een BUH bij te zetten, dacht dat het niet hoefde. Of is dit gewoon ff uitzonderlijk deze dagen ?

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03 18:15
Inmiddels al 12 maanden geen gas verbruikt voor verwarming. Toch ben ik wel nieuwsgierig wanneer de cv-ketel precies gaat bijschakelen. (Vlak na installatie problemen gehad dat Weheat de ketel al aandeed bij buitentemperaturen van 12 graden. Weheat hoofdkantoor heeft toen eea aangepast.)
Aangezien vanochtend de Sparrow op ruim op 90% draaide, was ik nieuwsgierig en heb ik de stooklijn met 5 graden verhoogd. De gevraagde warmtetemperatuur wordt nu al enkele uren niet gehaald. Maar de CV is nog niet bijgeschakeld. Inmiddels de stooklijn met 10 graden verhoogd.
Wat is precies de trigger voor Weheat om de CV bij te schakelen? Ik zou denken X aantal uren niet halen van de gevraagde temperatuur. Iemand die het weet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UVJDn3VHn-VCWHEVynwO2QdX8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDlh0Pq45JrIn0AxJxVYaETk.png?f=fotoalbum_large

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-03 14:21
Razer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:20:
[...]

Je kunt als test nog altijd je CV-bedrijf op je CV-ketel eens een dag of 2 uitzetten en kijken of de BB volledig zelfstandig zijn setpoint blijft halen.
Ja dat kan ik inderdaad nog proberen, maar bij een defrost is het wel fijn als de CV kan bijspringen en dat is dan ook niet meer mogelijk.

Vandaag nog geen enkele defrost, maar wel al 2,2m3 gebruikt (puur voor verwarmen, want wij zijn niet thuis). Compressor is niet boven de 95% geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuCmNmHa0Y65-nvLxpIUvoGUVTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xROe5ShNgYsmd1BWN6RD46Jq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzAhfsJ702F5AZZlS2ivPNBiu48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKFku7XqATatiq2KquIDWXLa.png?f=fotoalbum_large

Blijf het wel erg veel gas vinden en benieuwd of dit aan te passen is door de installateur of een andere instelling.
@Carboy54 of @Stoker een idee?

• gratiz
gratiz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:01:
Inmiddels al 12 maanden geen gas verbruikt voor verwarming. Toch ben ik wel nieuwsgierig wanneer de cv-ketel precies gaat bijschakelen. (Vlak na installatie problemen gehad dat Weheat de ketel al aandeed bij buitentemperaturen van 12 graden. Weheat hoofdkantoor heeft toen eea aangepast.)
Aangezien vanochtend de Sparrow op ruim op 90% draaide, was ik nieuwsgierig en heb ik de stooklijn met 5 graden verhoogd. De gevraagde warmtetemperatuur wordt nu al enkele uren niet gehaald. Maar de CV is nog niet bijgeschakeld. Inmiddels de stooklijn met 10 graden verhoogd.
Wat is precies de trigger voor Weheat om de CV bij te schakelen? Ik zou denken X aantal uren niet halen van de gevraagde temperatuur. Iemand die het weet?
[Afbeelding]
En vlak na het posten heb ik eindelijk de CV ketel kunnen activeren! Geen idee, wat precies het antwoord is. Maar na uren de gevraagde temperatuur niet halen, is de CVketel aan.Het kan ook zijn dat de 10 graden verhoging van de stooklijn het heeft geactiveerd.

Dus het antwoord is wellicht X uren niet halen met een verschil van 1 graad in gevraagde en watertemperatuur-in.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj4s7AfvFrsnilIvM6f_jJnp_gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AKsGYYCR4qnvjBpqrkM6qGo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door gratiz op 26-12-2025 13:14 ]

• gratiz
Weheat heeft de cvketel geactiveerd. Mijn Vaillant ketel geeft ook de status verwarmen weer. Echter is de brander uit en verwarmd hij niet mee. Iemand ervaring hier in?
S.00 CV functie: geen vraag. Ondanks dat de status van de ketel Verwarmen aangeeft.

In het installatiemenu vind ik wel dat de gevraagde temperatuur 41 is. Wat zou de ketel kunnen weerhouden om mee te draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sx3L7MK1zKcOFBNnrdSh3hkHoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKVB55wwrWjsvDbvjixRtmu8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RNcl4OsTNbvCy1FyrihkD4y8J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yI05vSxnUBwYfwjJpKKQLjLg.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-03 12:05

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Mausssie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:03:
[...]

Ja dat kan ik inderdaad nog proberen, maar bij een defrost is het wel fijn als de CV kan bijspringen en dat is dan ook niet meer mogelijk.

Vandaag nog geen enkele defrost, maar wel al 2,2m3 gebruikt (puur voor verwarmen, want wij zijn niet thuis). Compressor is niet boven de 95% geweest.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blijf het wel erg veel gas vinden en benieuwd of dit aan te passen is door de installateur of een andere instelling.
@Carboy54 of @Stoker een idee?
Nee daar kunnen wij als installateur niets in aanpassen. Overigens vind ik die dikke 2m3 niet gek. Je hebt toch gekozen voor hybride? Je zou ook de cv ketel los kunnen koppelen van de warmtepompprint en dan een tweede thermostaat hiervoor gebruiken (die stel je dan 1gr lager in) . Dan heb je zelf de controle wanneer je de cv ketel laat draaien en dus ook wanneer niet!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:57
Zo doe ik het hier ook met de parallelle Nefit.
Als temperatuur thermostaat kleiner dan 20 graden, schakel dan de airco bij.
Mocht die het ook niet redden en temperatuur zakt onder 18 graden, zet dan de Nefit verwarming via een Shelly relais aan.

• BillieTurf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-01 15:07
Goedemiddag samen,

Zoals ik bij veel andere lees trekt het systeem het aardig. Heb de sparrow P60 thuis staan. Afgelopen dagen trok die het maar matig en de CV springt eigenlijk alleen bij als die gaat ontdooien.

Ondanks dat die nu al 24 uur ligt te draaien stijgt de temperatuur niet. Aanvoertemperatuur zit 'gecapt' op 35 graden en krijg dit niet omhoog. Daar zit ook de beperking, het systeem verliest aardig wat graden voordat het de vloer in gaat. De warmte die over blijft is simpelweg niet genoeg. De aanvoertemperatuur moet omhoog maar ik weet niet hoe.

Heb stooklijn geprobeerd, daar gaat de aanvoer ook niet hoger dan 35 graden.

Iemand een idee hoe ik die naar 40 graden kan krijgen? Temperatuur daalt momenteel langzaam maar zeker.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je installateur vragen of hij de maximale temperatuur aanpast naar bv 45, dan kan jij 40 instellen

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-03 20:38
tcw82 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:30:
@Fresnel hoe is het probleem van de herrie (en ijspegels) afgelopen? Ik zag in een andere berichtje dat @Weheat blijkbaar ook een gebruiker is hier.

Ben benieuwd of je een oplossing hebt gevonden / verkregen?
Nog geen oplossing, maar momenteel geen problemen gelukkig.
De leverancier telefonisch bereikt, maar iemand die niets van techniek weet. Webformulier ingevuld met foto's en video+geluid erbij.
Krijg je een reactie dat ze het gaan bestuderen en in 3 dagen een reactie willen geven. Hé, dat is misschien acceptabel bij zonnepanelen, maar niet voor een verwarming in winter en nog vlak voor kerst ook. Niets meer gehoord sinds de 22e dec. :-(
Ben benieuwd of dat na de Kerst nog komt.

Gelukkig is de nevel weg en heb ik geen geratel meer gehad. Maar ik weet nog niet waarom dit kon gebeuren, waarom er geen defrost poging was geweest.
Voor wie meer details wil lezen:
Ik heb geprobeerd e.e.a. te begrijpen, maar je hebt te maken met 3 regelende systemen door elkaar heen. De WeHeat WP, de slimme thermostaat en de oude CV elk met eigen gedrag, wat elkaar ook nog kan beïnvloeden. Omdat k alleen userinstellingen kan wijzigen (behalve op de CV) zijn mijn middellen beperkt.

Ook al denk ik nog steeds dat er bij mijn combi-gas-ketel keerkleppen in hadden moeten zitten, heb ik denk ik wel gezorgd dat de CV nu iets meer kan verwarmen wanneer het moet. Toen nog 4 graden buiten, dus ik moest externe warmtevraag van de gasCV creëren. Uiteindelijk was daarvoor nodig: Kamertemp op 35 graden zetten (met themostaat in OTC modus) en de capaciteit van de WP beperken door het stilste niveau te kiezen. Dan wordt ook de CV bijgeschakeld (na enige tijd).
Deze sloeg steeds af wegens de melding op de Remeha Quinta 28C: Aanvoertemp>gewenste temp +5 graden C (= normale regelstop). Met checken van de bereikte water- en keteltemperaturen en de grenzen van de gasCV, en de WP thermostaat geprobeerd conclusies te trekken.
Eerder al (iom eigen gasCV monteur) de gasketel sneller te laten terug-moduleren. Beginnend vanaf deltaT was 25 graden, verlaagd naar 18 graden. Had niet geholpen.
Daarom eerder al ook de max. aanvoertemp omlaag gezet in de hoop op sneller terugmoduleren. Van default 89 graden (default traditionele CV) naar 37. Achteraf was dat misschien precies verkeerd, omdat de ketel nu eerder afsloeg bij warm water retour. Dus de waarde weer verhoogd naar 66 graden. Dit was mogelijk een van de werkende verbeteringen.(zie verderop).

Het leek dat de CV-ketel vroeg afsloeg omdat de retourtemp (in gas-CV) groter was dan de max-watertemp welke op de thermostaat was ingesteld (Remeha iSense). Deze heb ik toen hoger ingesteld dan nodig (naar 45 graden) wat de tweede verbetering lijkt te zijn. (Nu met Kerst bij buitentemp tot -4 is 45 graden voor mij ook wel nodig soms).

De PWM sturing van de CV pomp had ik op advies van mijn gasCV monteur teruggezet om te voorkomen dat hij zijn eigen heet water terug zou zuigen.Van default 70% verlaagd naar 50% en later 30%. Geen effect.
Maar later redeneerde ik, misschien kan de warmte niet snel genoeg weg uit de ketel. En heb weer 70% ingesteld. Samen met bovengestelde wijzigingen.
Daarna merkte ik dat de gasCV langere tijd (minuten) aan kon blijven en zag ik ook de hellingshoek van de watertemperaturen stijgt tijdens bijstoken.
Misschien dat als de hele WP uit staat, de CV het huis zou kunnen verwarmen, maar dat wil ik bij vorst eigenlijk niet uitproberen...
Huidige situatie rond kerst:
Buitentemp tot - 4 graden. Binnen stook ik doorsnee met water van 35-39 graden (boosted radiatoren en seriebuffer 50l). De Compressor staat gemiddeld op 36-47%.
Hoogstens 1 defrost per dag (op eigen kracht WP). Soms steun gevraagd aan de CV door WP, met name bij sprongen in gevraagde watertemperatuur (experimenteren) en toen de beide geluidsniveaus van de WP nog op de middenstand stonden. Dat is soms net te krap bij mij en -4 graden.
Ik draai een stooklijn uit de Remeha iSense thermostaat (dus niet via Sparrow), die op basis van de kamerthermostaat iets verschoven wordt. De Sparrow staat op OTC. Dat gaat heel mooi zonder grote sprongen. Alleen wijkt de kamertemp nogal eens +0,5 graad af t.o.v. de ingestelde waarde. (Daar werk ik nog aan maar kan er ook mee leven)
Ik wil ook gewoon OT thermostaat draaien weer even proberen met dit weer, maar vrees dat er dan weer grote sprongen komen. Zeker nu ik de max. geluidsniveaus heb verhoogd.

Samenvattend: alles werkt redelijk, zolang het niet mistig is.
Maar de kennis en service van mijn leverancier is beneden alle peil. Ik zou graag een betrouwbaar bedrijf vinden net ten Z.O. van Utrecht. (En dan te bedenken dat ze me verzekerd hadden meerdere ervaren WP monteurs te hebben, hier in de regio. De werkelijkheid was 1 team (?) op 100km afstand, dat behalve als monteur ook als helpdesk moest dienen...)
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Ik ben nog steeds blij met de ISense thermostaat (stooklijn + automatische correctie)
Van uitbreiding naar SWW via Weheat zie ik af wegens kosten en regelconsequenties. Ik heb al wel een binnenunit met heater (niet geactiveerd). Daar wil ik over een jaar mee om naar gasloos verwarmen. (Maar eerst een nieuwe groepenkast en 3 fasen)

NB Nog vergeten. Vastgesteld dat mijn Temp-huis-in sensor niet zoals verplicht na de WP en na de CV ketel zit. Hij zit wel na de WP (achter de binnenunit), maar vóór de plek waar de uitgang van de CV ketel zit. Dat maakt de grafieken niet duidelijker. Im ga de kabel verlengen en kan hem dan op de goede plek zetten. Weet niet of het gedrag nog iets verandert dan...

[ Voor 3% gewijzigd door Fresnel op 26-12-2025 15:43 ]

• RonaldArendsen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-03 19:10
Weet iemand waarom de CV circulatiepomp van de Blackbird blijft draaien als er geen warmtevraag is. Heft dit.met.mogelikk bevriezen van de aanvoer en afvoerleiding te maken?

• Fresnel
  • Laatst online: 03-03 20:38
Stoker schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:48:
[...]

Stuur anders je installateur een berichtje, die kan handmatige defrost forceren.
Goed om te weten. Omdat bij mij eerder ook een defrost ontbrak, maar dat was gelukkig nog niet zo erg.
Wel te hopen dat de installateur bereikbaar is...

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:43
RonaldArendsen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:50:
Weet iemand waarom de CV circulatiepomp van de Blackbird blijft draaien als er geen warmtevraag is. Heft dit.met.mogelikk bevriezen van de aanvoer en afvoerleiding te maken?
Onder de 5 graden draait de circulatie pomp inderdaad om te voorkomen dat het water bevriest.
Mijn vraag aan jou. Waarom heb je met deze buiten temperaturen geen warmtevraag? :P

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-03 20:04
Hier draait de BB rustig door. Door de lage luchtvochtigheid (61%) zie ik nagenoeg geen defrosts. Van de week 1. Ook met een SWW run geen defrosts. Vanmiddag even op het garagedak gaan kijken. Kurkdroog onder de BB.

• RonaldArendsen
Bedankt voor je antwoord. Eigenlijk geen idee waarom er geen warmtevraag was, mogelijk door de zon in huis en misschien iets te fanatieke warmtepomp. Maar hij kan het met gemak bij sloffen de laatste dagen. Net een maand geleden geïnstalleerd dus nog niet veel ervaring met deze pomp.

• RonaldArendsen
Kevin1990 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:56:
[...]

Onder de 5 graden draait de circulatie pomp inderdaad om te voorkomen dat het water bevriest.
Mijn vraag aan jou. Waarom heb je met deze buiten temperaturen geen warmtevraag? :P
Zie mijn antwoord verderop, zon in het huis en een warmtepomp die iets te fanatiek is blijkbaar. Tot nu toe red de pomp het eenvoudig, net een maandje geleden geïnstalleerd dus nu mooie vuurdoop.

• RonaldArendsen
Wie kan mij vertellen wat een goede thermostaat is voor een Blackbird P80 full electric. Installateur heeft een Honeywell Lyric L6 geïnstalleerd en die gaf steeds storingen (schijn bekend probleem te zijn...) en een Remeha ETwist en binnen de kortste keren was de pomp de weg volledig kwijt. Nu draait die prima op een Honeywell Round Home maar die heeft geen app en werkt niet met programma's. Ik m(en mijn installateur) hoor graag, bedankt

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 07-03 14:23
201WD schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:39:
Afgelopen nacht -5 hier in het zuiden.
Flint staat op het garagedak naast de woning.
Afgelopen week ben ik van OT naar stooklijn gegaan om eens te kijken wat dat oplevert.
Hij draait lekker rustig de hele dag door, meestal op 50%.
Met een water temperatuur van 26-27 graden , houdt hij de woning lekker warm van 22-23 graden.
Afgelopen woensdag 15,1 kwh verbruikt, gisteren had hij 14 kwh nodig om 24 uur de woning te verwarmen.
Omgerekend, ongeveer 1,5 m3 gas.... :)
Ook eens buiten gekeken en geluisterd als hij bezig was met een defrost/ontdooi sessie.
Geluid valt reuze mee. Ijs afzetting is minmaal, je ziet het nauwelijks
Heb je hiervoor de bedrading aan moeten passen van de thermostaat?

• Mg4gebruiker
BillieTurf schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:06:
Goedemiddag samen,

Zoals ik bij veel andere lees trekt het systeem het aardig. Heb de sparrow P60 thuis staan. Afgelopen dagen trok die het maar matig en de CV springt eigenlijk alleen bij als die gaat ontdooien.

Ondanks dat die nu al 24 uur ligt te draaien stijgt de temperatuur niet. Aanvoertemperatuur zit 'gecapt' op 35 graden en krijg dit niet omhoog. Daar zit ook de beperking, het systeem verliest aardig wat graden voordat het de vloer in gaat. De warmte die over blijft is simpelweg niet genoeg. De aanvoertemperatuur moet omhoog maar ik weet niet hoe.

Heb stooklijn geprobeerd, daar gaat de aanvoer ook niet hoger dan 35 graden.

Iemand een idee hoe ik die naar 40 graden kan krijgen? Temperatuur daalt momenteel langzaam maar zeker.
Installateur bellen en 10 graden hoger laten instellen (voor het geval het een keer min 10 wordt).

• Mg4gebruiker
Vandaag heeft de Flint inclusief een sww run het goed bijgehouden. Het begon met rond -6, maar vandaag kroop het wel boven nul uit. Waar ik gisteren zag dat hij van 19,5 naar 20,5 heel lang nodig had, haalde hij vandaag van 20 naar 20,5 vrij makkelijk. Inderdaad, defrosts. Maar ze duren steeds maar zo'n 6 minuten. En het is lekker aangenaam beneden. Cop schommelt rond 3,5 nu.

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-02 14:07
Wat zijn jullie ervaringen met de Flint dezer dagen? Ik meek dat hij erg hard moet werken doordat er nu standaard na 48 minuten verwarmen een defrost wordt gedraaid. Die duurt zo’n 8 minuten, maar daarna staat hij tot aan de volgende defrost op 100% te draaien om de gevraagde watertemperatuur (ongeveer 35 graden bij -3,5 buitentemperatuur) te halen. Ik heb een parallel buffervat van 50 liter. Huis koelt ook af, dus ik heb de stooklijn maar weer verhoogd. Staat inmiddels ruim 5 graden hoger dan voordat we zoveel defrosts hadden. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is? Ook moeilijker om het op temperatuur te houden met die vele defrosts? Ik vraag me ook echt af of het nodig is…(als ik zo de verhalen hier lees denk ik eigenlijk van niet en baal ik dus van het warmteverlies en het toenemende verbruik wat het veroorzaakt)

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-03 19:17
Stoker schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:16:
Je installateur vragen of hij de maximale temperatuur aanpast naar bv 45, dan kan jij 40 instellen
Zijn er merken waar je als eindgebruiker dit soort zaken kunt aanpassen? ook b.v. die handmatige defrost, daar wil je toch eigenlijk niet de installateur mee lastig vallen.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-03 17:35
Omdatikhetzeg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:44:
Wat zijn jullie ervaringen met de Flint dezer dagen? Ik meek dat hij erg hard moet werken doordat er nu standaard na 48 minuten verwarmen een defrost wordt gedraaid. Die duurt zo’n 8 minuten, maar daarna staat hij tot aan de volgende defrost op 100% te draaien om de gevraagde watertemperatuur (ongeveer 35 graden bij -3,5 buitentemperatuur) te halen. Ik heb een parallel buffervat van 50 liter. Huis koelt ook af, dus ik heb de stooklijn maar weer verhoogd. Staat inmiddels ruim 5 graden hoger dan voordat we zoveel defrosts hadden. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is? Ook moeilijker om het op temperatuur te houden met die vele defrosts? Ik vraag me ook echt af of het nodig is…(als ik zo de verhalen hier lees denk ik eigenlijk van niet en baal ik dus van het warmteverlies en het toenemende verbruik wat het veroorzaakt)
Ik heb de stooklijn behoorlijk moeten verhogen, maar vanmorgen was het 20 graden beneden. Toch ben ik tevreden met de Flint, die paar dagen in het jaar dat het echt koud is kan ik de Flint ook met mijn airco ondersteunen. Heb liever niet dat de cv moet meehelpen en tot nu toe is dat het geval. Wil toch een keer van het gas af. Vraag me inderdaad af of zoveel defrosten nodig zijn. Maar liever teveel, (zie foto) dan dat de boel dicht vriest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAUgsuaJpNhoHkLsY9d5eguQ8XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzxSM5SdtKI1sHk98jFXZEVw.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Robbie-1 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:45:
[...]

Zijn er merken waar je als eindgebruiker dit soort zaken kunt aanpassen? ook b.v. die handmatige defrost, daar wil je toch eigenlijk niet de installateur mee lastig vallen.
Bijna alle merken kan je je setpoint instellen en andere settings zelf bepalen, Amber is een mooi voorbeeld hiervan. Alleen een defrost triggeren niet echt bij de andere merken, ook defrost een amber (net als Flint) elke uur.

• RonaldArendsen
Wie kan mij vertellen wat een goede thermostaat is voor een Blackbird P80 full electric. Installateur heeft een Honeywell Lyric L6 geïnstalleerd en die gaf steeds storingen (schijn bekend probleem te zijn...) en een Remeha ETwist en binnen de kortste keren was de pomp de weg volledig kwijt. Nu draait die prima op een Honeywell Round Home maar die heeft geen app en werkt niet met programma's. Ik (en mijn installateur) hoor graag, bedankt.

• Mg4gebruiker
Zie mijn post boven die van jou. Ik draai gewoon OT. En hij schiet nu door de 21 graden (20,5 is ingesteld). Dus ik heb hem een halve graad handmatig terug geschroefd.

Elk huis is anders. Dus waarom het bij jou moeilijker gaat kan ik niet zomaar verklaren. ik heb overigens eenzelfde opstelling (mits jij ook vv beneden hebt en radiatoren elders).

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
RonaldArendsen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:44:
Wie kan mij vertellen wat een goede thermostaat is voor een Blackbird P80 full electric. Installateur heeft een Honeywell Lyric L6 geïnstalleerd en die gaf steeds storingen (schijn bekend probleem te zijn...) en een Remeha ETwist en binnen de kortste keren was de pomp de weg volledig kwijt. Nu draait die prima op een Honeywell Round Home maar die heeft geen app en werkt niet met programma's. Ik (en mijn installateur) hoor graag, bedankt.
Wij hebben ook veel lyrics installeert, de een zweert erbij en de ander juist niet.

Eigenlijk wil je een thermostaat hebben met een instelbare hysterese en open therm of aan/uit. Op andere fora wordt de PNI vaak ingezet, maar die is slechter te verkrijgen.

• MotorBeast
Robbie-1 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:45:
[...]

Alle andere merken kan je normaal gesproken zelf alles veranderen maar niet een defrost programma. Al zullen de meeste WP's niet een zinloze defrosts op tijdsbasis doen maar dat doen op basis van sensoren indien nodig.

• MotorBeast
Stoker schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:52:
[...]

Wij hebben ook veel lyrics installeert, de een zweert erbij en de ander juist niet.

Eigenlijk wil je een thermostaat hebben met een instelbare hysterese en open therm of aan/uit. Op andere fora wordt de PNI vaak ingezet, maar die is slechter te verkrijgen.
Waarom ontwikkelt WeHeat niet zelf zo'n ding? @Carboy54 plaatst en verkoopt toch ook Vaillant? Ik vind de thermostaat weinig op aan te merken op basis van stooklijn van Vaillant. Misschien goed voorbeeld? Gewoon zonde van het product WeHeat dat je zo moet pielen met een thermostaat.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Ik lees her en der wat teleurstelling/zorgen in de prestaties hier bij het huidige koude weer. Hier is de BB P80 februari 2025 nét voor de koude periode geplaatst. We hebben een vrijstaande woning uit 1985 van180m2, matig tot redelijk geïsoleerd met voorheen 1500-1700m3 gas. Hij draait FE met SWW. In de eerste koude periode had ik ook zo mijn bedenkingen of deze wel zwaar genoeg bemeten was. Het ging net aan, maar vaak compressor tegen de 100% het hikken, wp in defrost loop, soms de vraagtemperatuur niet halen etc. Er ging toen max. ongeveer 2500-2750w in. Voor SWW gaat hij wel tot 3500w. Of dat voor cv bedrijf ook kan (en dus nog restruimte had) heb ik nog niet gezien/ontdekt.

Ik moet zeggen dat ik deze ‘koude’ periode juist verrast ben hoe goed hij draait. Bij -4/-5 snachts en een inputpower van 1600w zat er nog aardig wat capaciteitsruimte voor meer koude. Achteraf constateer ik dan ook dat de omstandigheden afgelopen februari (tot -7 en vochtig) gewoon een flinke test was. Die omstandigheden hebben we waarschijnlijk niet jaarlijks. Wat destijds ook erg nadelig werkte was de SWW verwarming tussen 06:00 en 08:00. I.c.m. extra defrosts was er op het koudste moment van de dag gewoon te lang geen warmte afgifte. En dat werkte een aardig eind van de dag door in het benodigd vermogen en defrosts van de BB. Nu doet hij dat op het warmste moment van de dag en is er amper terugval van ruimtetemperatuur te merken.

Al met al dus positief verrast nu. Zeker gezien de zonnepanelen ook nog 1/4 van de energie voor hun rekening namen. Denk dat we dan ook de gasleiding eruit gaan laten halen. Voor 300,- per jaar kan bij extreme koude flink wat uren een 2000w kacheltje (of de toch al geplande airco) ondersteunen.

Alleen dat bevriezen van de voorpoot moet nog steeds opgelost worden. Het was weer standaard elke morgen het dak op deze dagen…

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:41
I.p. schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:49:
Ik lees her en der wat teleurstelling/zorgen in de prestaties hier bij het huidige koude weer. Hier is de BB P80 februari 2025 nét voor de koude periode geplaatst. We hebben een vrijstaande woning uit 1985 van180m2, matig tot redelijk geïsoleerd met voorheen 1500-1700m3 gas. Hij draait FE met SWW. In de eerste koude periode had ik ook zo mijn bedenkingen of deze wel zwaar genoeg bemeten was. Het ging net aan, maar vaak compressor tegen de 100% het hikken, wp in defrost loop, soms de vraagtemperatuur niet halen etc. Er ging toen max. ongeveer 2500-2750w in. Voor SWW gaat hij wel tot 3500w. Of dat voor cv bedrijf ook kan (en dus nog restruimte had) heb ik nog niet gezien/ontdekt.

Ik moet zeggen dat ik deze ‘koude’ periode juist verrast ben hoe goed hij draait. Bij -4/-5 snachts en een inputpower van 1600w zat er nog aardig wat capaciteitsruimte voor meer koude. Achteraf constateer ik dan ook dat de omstandigheden afgelopen februari (tot -7 en vochtig) gewoon een flinke test was. Die omstandigheden hebben we waarschijnlijk niet jaarlijks. Wat destijds ook erg nadelig werkte was de SWW verwarming tussen 06:00 en 08:00. I.c.m. extra defrosts was er op het koudste moment van de dag gewoon te lang geen warmte afgifte. En dat werkte een aardig eind van de dag door in het benodigd vermogen en defrosts van de BB. Nu doet hij dat op het warmste moment van de dag en is er amper terugval van ruimtetemperatuur te merken.

Al met al dus positief verrast nu. Zeker gezien de zonnepanelen ook nog 1/4 van de energie voor hun rekening namen. Denk dat we dan ook de gasleiding eruit gaan laten halen. Voor 300,- per jaar kan bij extreme koude flink wat uren een 2000w kacheltje (of de toch al geplande airco) ondersteunen.

Alleen dat bevriezen van de voorpoot moet nog steeds opgelost worden. Het was weer standaard elke morgen het dak op deze dagen…
Welke binnentemp vraag je?

• Herbiek616
  • Laatst online: 00:12
Bedoel je de herrie/extra resoneren die je anders nauwelijks of niet hoort? Gisteren en vanacht ook voor eerst gehoord. Heb geen zicht op de BB80 (2 etages hoog op dakkapel) maar vermoed nav van eerdere berichten dat er bij ons ook de nodige ijsafzetting omheen zit...

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
Dit is de eerste echt koude periode die ik nu heb meegemaakt met mijn Sparrow met windkracht 5-6 uit het oosten. Het huis blijft mooi op temperatuur met alleen gebooste radiatoren, Maar ik zie ook dat heel veel meer er niet inzit qua vermogen van de pomp. Zeker als er defrosts plaatsvinden. Hiermee weet ik nu ook dat -4/-5 toch wel het maximum lijkt te zijn om het huis comfortabel te houden.
Wat ik daarmee bedoel, is dat een defrost lang duurt (24 min) waardoor het huis afkoelt (huis uit 1968 met natuurlijke ventilatie en windgevoelig), het water daarmee sterk afkoelt en hij moeite heeft om het weer op temperatuur te krijgen op 100% compressor vermogen met een overshoot om te compenseren. Pas nadat de overshoot er is daalt de compressor weer naar acceptabelere waardes. Maar daardoor is er wel weer ijsaangroei dat plaatsvind wat vervolgens weer zorgt voor een eerdere volgende defrost actie. Ik hoop dat hier nog via software updates slimmer mee omgegaan gaat worden. De compressor kan wat mij betreft eerder langzamer draaien en de overshoot op een lagere last laten plaatsvinden, of zelfs helemaal niet.

Ook vind ik het geluid dat de compressor genereert, zeker nu we een tijdje tussen de 80 - 100% zaten, behoorlijk. Het is een brom die goed in huis te horen is en ook als je in de straat loopt hoor ik het duidelijk. Zelfs nu met 0,0 graden en NO kracht 3 staat de Sparrow hoorbaar te brommen op 70% met lichte ijsaangroei.

Gelukkig is de kou bijna voorbij en kan de sparrow bijna weer een tandje zachter draaien. Veel kouder wordt het hier meestal niet in het westen dus ik heb de juiste pomp gekozen voor 95% van de tijd en dat is prima. Maar het geluid is toch wel behoorlijk wat mij tegenvalt.

Voor de liefhebbers wat statistieken. De laatste piek is een SWW run na 13:00 net na de laatste defrost van deze dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0USPHqGiAnXaPF10xYMyff2w86Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTK4PLamUe38VS4vCyoxzdW5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Dbm12 op 26-12-2025 21:34 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-03 11:24
Sorry heren maar weer een vraagje over vv afstelling... ik ben helemaal overnieuw begonnen, ditmaal met de pomp van de vv uit (ik heb een hybride verdeler - als pomp uit is en elektronisch ventiel open, dan is werking gelijk aan een pomploze verdeler).

Toen ben ik opnieuw de Jagas boven gaan afstellen, nu meer met de focus op geluid: bij welke instelling van het ventiel is het geruis het minst (het is weg bij helemaal open, nauwelijks hoorbaar bij 4, sommige 3).wordt daar nog steeds goed warm en op de warmtecamera zie je mooi gelijke spread over de jagas.

Toen de VV. Ik heb me teveel gefocust op de kleuren van de camera. Ben met een infrarood meter ernaast aan de gang gegaan. Mijn vraag: hoeveel mogen de retourtemperaturen uit elkaar liggen? Als Ta voor allen 30 graden is, dan heeft de 'koudste' groep een Tr van 21.8-22 en de 'warmste' 23.4. Als ik die warme meer ga knijpen dan komt er bijna geen water meer in. De koudste staan al helemaal open. De anderen zitten zo 22-23 graden.

Is dat acceptabel of moet ik doorkachelen totdat het verschil nog kleiner is? Let wel, we hebben géén klachten over cold spots in de vloer. Met de warmtecamera zie ik overal warmte, en ook zo 22-23 graden overal.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:23
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:55:
[...]

Alle andere merken kan je normaal gesproken zelf alles veranderen maar niet een defrost programma. Al zullen de meeste WP's niet een zinloze defrosts op tijdsbasis doen maar dat doen op basis van sensoren indien nodig.
Weheat ontwikkelt momenteel een cloud thermostaat die gebruik maakt van het huidige thermostaat signaal. De huidige OT thermostaten zijn per saldo cv thermostaten. Dit signaal zal softwarematig worden geoptimaliseerd voor de warmtepomp. Ik draai momenteel met een PNI on/off en met stooklijn naar volle tevredenheid op mijn Sparrow. Wij hebben overigens weinig problemen met de Lyric. Wellicht omdat 95% van onze klanten full electric draaien. Binnenkort test ik een nieuwe PNI met OT.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ons huis koelt niet zo snel af, dus weinig last van de vele korte defrosts. Weet je zeker dat je parallel buffervat hebt? Dat kost wat rendement, misschien kun je er serie van laten maken?
Je kunt OT ook nog overwegen ipv stooklijn. Met deze kou zie ik de Flint ook niet afslaan met OT en zo kan die eventueel wat extra warmte vragen na een defrost. Bij warmer weer is OT bij ons erg onrustig en vaak aan/uit.

• robmoh
  • Laatst online: 22:00
Hoi,

Sinds 2 weken (11/12/25) in bezit van Blackbird P80 full electric. Aansturing vind plaats via Honeywell T6R op vaste kamertemperatuur van 20.5 graden. Zelfs met de koude buitentemperaturen van de laatste dagen zakt de binnentemperatuur niet onder de 20 graden. Overdag wanneer de zon naar binnen schijnt wil de temperatuur periodiek oplopen naar 21.5 graden. Qua comfort dus niets te klagen.

Ik ben me nu wat aan het inlezen om de stooklijn te proberen. Belangrijkste reden: een rustiger stookgedrag. In de app staat dat de stooklijn wordt bepaald door de 5 temperatuurinstellingen. Standaard staan deze ingesteld op respectievelijk 42 (-20), 27 (+9), 23 (+15), 20 (+20), 18 (+25). Ik lees ook dat je maar één waarde per keer moet aanpassen en dat je het minimaal een dag moet laten staan.

Kun je starten met de standaard instellingen?
Welke waarde moet je als eerste aanpassen als je wilt corrigeren?
En in welke stapjes?

Dank voor de reacties.

• feico.de.boer
  • Laatst online: 20:14
robmoh schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:32:
Hoi,

...
En in welke stapjes?

Dank voor de reacties.
Ik ben al in oktober begonnen met aanpassen van de stooklijn en heb zo het hele temperatuurtraject van 20 tot de negatieve waarden nu meegemaakt.

Wat ik vooral heb gedaan is kijken naar de 'gevraagde watertemperatuur' en wat daarbij dan de uiteindelijke kamertemperatuur wordt. Afhankelijk van de uitkomsten heb ik dan (meestal) de koudste kant van het relevante segment aangepast zodat de 'gevraagde temperatuur' veranderd. Die laatste is voor zover ik kan zien gewoon een lineaire interpolatie tussen de twee punten van het temperatuursegment.

• matthew654
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-03 19:50
Hi allen, sinds maart 2025 een blackbird P80 in een twee-onder-een kap uit 1991 van 180m2. Geen na-isolatie en 'normaal' dubbelglas. Afgifte volledig met radiatoren, OT aansturing. Tot nu toe de woning altijd prima warm kunnen houden met een acceptabel stroomverbruik. Gevraagde watertemperatuur bij deze temperaturen meestal rond 40-45 graden. Tot gisteren; sinds gisterenochtend is er geen enkele defrost cyclus meer geweest, warmtepomp bekeken en die was behoorlijk dichtgevroren. Resultaat is dat de P80 op vol vermogen draait 3500W+ en desondanks watertemperatuur uit terug blijft zakken (zie screenshot). Voorheen maakte de warmptepomp met gemak 50+ graden als het nodig was.

Meer P80's met dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsVovSmN3NJb46qFvBKLRAGXJ5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLrpIuEIbAhVrciHbVgRyN4p.png?f=fotoalbum_large

• jeanfrancois
  • Laatst online: 21:11
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:53:
Ik heb de Sparrow in hybride opstelling en de CV springt sinds gisteren af en toe bij. Op zich prima, maar onderaan de streep daalt de temperatuur in huis alleen maar en ik snap niet waarom.

De thermostaat staat op 19,5 maar gisteren is de temperatuur gezakt naar 18,8 en nu naar 18,4.

Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Waarom springt de CV niet bij om de boel te verwarmen tot de gevraagde temperatuur van 19,5?
En vooral: hoe krijg ik de temperatuur wel omhoog?

De temperatuur is ook niet tussentijds wel weer op 19,5 geweest sinds 1,5 dag (geverifieerd in de portal).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb met mijn Flint eenzelfde soort probleem. Zolang de buitentemperatuur hoger dan zo’n 4 graden is kan de Flint het zelf. Maar daaronder wordt de CV brander aangezet. En gaat bijna onmiddelijk weer uit. Dit komt omdat de watertemperatuur van de CV gelijk al hoger is dan de Control Setpoint (45gr bij mij). En dus geen bijdage levert aan de warmtevraag. De sensor zit 15cm onder de CV uitvoer. Ik ga morgen de capaciteit en de max temperatuur de CV verlagen. Immers de CV is nu slechts een bijverwarming. Kijken of dit een oplossing is. Ik weet niet hoe ik de Control Setpoint kan verhogen. Deze is lager dan de temperatuur die volgens de stooklijn geleverd moet worden.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-03 18:29
JeroenVerweij schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:43:
[...]

Dankjewel voor het meedenken en je uitleg. Ik ga morgen, na het tweede kerstdiner, in alles rust eens de stooklijn instellen. En dan een tijdje monitoren en tweaken :)
Ik heb bij de stooklijn -20, op 40 graden gezet (- 2 graden)
De stooklijn is hierdoor minder stijl, pomp draait rustiger en het gasverbruik is nu 0 m3. Temperatuur binnen is nu 19.3 graden.
Jammer dat er nog wel veel defrost zijn bij de Flint.

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 10:43
FE Sparrow heeft hier lekker de hele nacht door geprutteld in de silent mode (max 47%), kon het net niet helemaal op 21c houden, maar was heerlijk geruisloos (staat namelijk best dichtbij mijn slaapkamer op de uitbouw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYcl1b4TzxQwUiuuuNIeoeeoU_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pSfcz3fzoHPQiAnbBKOXUh0o.png?f=fotoalbum_large

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:10
Hier ook tevreden met de FE Sparrow. Wij draaien op stooklijn met de kelder en begane grond al compleet geïsoleerd. Boven is nog niet nageisoleerd en is momenteel geen verwarming vanuit de warmtepomp. Beneden houdt hij het netjes 21/20 graden in de woonkamer en in de kelder meer richting de 23 graden.

De afgelopen 2 nachten 3 defrosts per nacht gehad, dus zeker wel netjes te noemen. De Sparrow is ook compleet onhoorbaar.

Wij draaien op stooklijn met alles vloerverwarming en loopt heerlijk rustig. Instellingen zijn bij -20 (38 graden water) en +9 (25 graden water).

Al met al goed te doen en positiviteit van deze kant uit.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
De stooklijn houdt het tussen de 20 en 21 graden.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
De Flint hier moet er ook hard aan werken; maar vooraf wist ik dat deze het op koude dagen iet alleen zou kunnen trekken. Gezien dat ik niet ontkom aan propaan bewust voor hybride gekozen. Oftewel; als je een Flint koopt weet je dat ie het in deze wat koudere dagen lastig krijgt zou ik zeggen.
Dus hier ook defrosts en een Cv die bijpruttelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30CYxOo9_o-4Tvh49bkvnnSGWik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqH1DdNJSCy3wLuqYuGhGJ7l.jpg?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
Iemand ook dit ‘schrappende’ geluid bij de Bb80? Is op 44% vermogen. Bij vollast lijkt het weg.

https://jumpshare.com/s/wFl8ZbyBtVseYX1LIFFQ

• RonaldArendsen
We hebben hier een Nexus 300 l boilervat bij de BB P80. Het boilervat verliest ongeveer 6,4 graden aan temperatuur als er geen watervraag zou zijn. Is dit niet erg veel?
Dit vat heeft trouwens wel 2 temp sensoren en zou met WeHeat Intelligence moeten werken.

• Mg4gebruiker
STIMPPYYY schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:30:
Iemand ook dit ‘schrappende’ geluid bij de Bb80? Is op 44% vermogen. Bij vollast lijkt het weg.

https://jumpshare.com/s/wFl8ZbyBtVseYX1LIFFQ
Hoe klinkt het dan bij vollast?
Trouwens, ik dacht ook een metalerig geluid te horen bij mijn Flint. Maar dat is alleen aan de linker zijkant als ik voor de pomp sta.

• STIMPPYYY
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:07:
[...]

Hoe klinkt het dan bij vollast?
Trouwens, ik dacht ook een metalerig geluid te horen bij mijn Flint. Maar dat is alleen aan de linker zijkant als ik voor de pomp sta.
Zeer aanwezige compressor en dat scherpe/snerpende geluid is er dan af. Wellicht vanwege ijsvorming aan de lamellen aan de onderzijde, maar kan het net niet zien.

Verder geen klachten of te lage druk etc.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-12-2025 11:14 ]

• Mg4gebruiker
Vraag over buffers.
Ik lees op de Weheat website dat bij een paralelle aansluiting de WP geregeld wordt met Watertemperatuur In. Bij serieel door Water huis in.
Waarom worden er 2 verschillende temperaturen 'in' gebruikt?

• orillion
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:15:
Vraag over buffers.
Ik lees op de Weheat website dat bij een paralelle aansluiting de WP geregeld wordt met Watertemperatuur In. Bij serieel door Water huis in.
Omdat bij parallel de huis in “stil kan staan” als de warmtepomp aan is? Het is een gescheiden circuit. Bij serie kan dat per definitie niet.

• orillion
  • Nu online
the noise schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:16:
[...]

Oftewel; als je een Flint koopt weet je dat ie het in deze wat koudere dagen lastig krijgt zou ik zeggen.
Dat kun je niet zo stellen, het hangt erg van je huis af. Kwestie van hoeveel vermogen heeft jouw huis nodig. Onze tussenwoning van ~10 jaar oud heeft maar weinig nodig dus de Flint kan het prima aan. Woning koelt ook haast niet af als ie 1-2 uur SWW aan het maken is

• Satefan
Carboy54 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:51:
[...]

Weheat ontwikkelt momenteel een cloud thermostaat die gebruik maakt van het huidige thermostaat signaal. De huidige OT thermostaten zijn per saldo cv thermostaten. Dit signaal zal softwarematig worden geoptimaliseerd voor de warmtepomp. Ik draai momenteel met een PNI on/off en met stooklijn naar volle tevredenheid op mijn Sparrow. Wij hebben overigens weinig problemen met de Lyric. Wellicht omdat 95% van onze klanten full electric draaien. Binnenkort test ik een nieuwe PNI met OT.
Welke PNI draai je mee @Carboy54 ? Ze kosten de kop niet (zeker vergeleken met de Lyric). Dus dat wil ik nog wel eens proberen.

Alternatief is om de Lyric in aan/uit modus aan te sluiten en met HA zelf de hysterese te doen.

• Carboy54
Satefan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:46:
[...]

Welke PNI draai je mee @Carboy54 ? Ze kosten de kop niet (zeker vergeleken met de Lyric). Dus dat wil ik nog wel eens proberen.

Alternatief is om de Lyric in aan/uit modus aan te sluiten en met HA zelf de hysterese te doen.
PNI 40. Zijn momenteel met de fabriek in gesprek om hem aan te passen naar onze wensen. Krijg volgende week een test exemplaar met ook OT en on/off welke hier niet leverbaar is. Gaat dan wel per 500 🥴 ben benieuwd hoe de Weheat hiermee om gaat. Mijn huidige setting met on/off gaat naar volle tevredenheid en zonder ongewenste schommelingen. Het correct afstemmen van de stooklijn is hierbij wel een voorwaarde. Blijf nog steeds fan van de traditionele stooklijn. Wordt vervolgd.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mg4gebruiker
orillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:23:
[...]

Omdat bij parallel de huis in “stil kan staan” als de warmtepomp aan is? Het is een gescheiden circuit. Bij serie kan dat per definitie niet.
Dus watertemperatuur in is dan de temperatuur van het water dat het buffervat uit gaat, maar dan gemeten op de buitenunit? Krijg je dan geen overshoot omdat de gevraagde T altijd hoger is dan de T in op de pomp omdat het water uit de pomp juist altijd hoger is?

[ Voor 19% gewijzigd door Mg4gebruiker op 27-12-2025 12:26 ]

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Carboy54 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:57:
[...]

PNI 40. Zijn momenteel met de fabriek in gesprek om hem aan te passen naar onze wensen. Krijg volgende week een test exemplaar met ook OT en on/off welke hier niet leverbaar is. Gaat dan wel per 500 🥴 ben benieuwd hoe de Weheat hiermee om gaat. Mijn huidige setting met on/off gaat naar volle tevredenheid en zonder ongewenste schommelingen. Het correct afstemmen van de stooklijn is hierbij wel een voorwaarde. Blijf nog steeds fan van de traditionele stooklijn. Wordt vervolgd.
@Carboy54 Ik heb wel interesse. straks als de zon hoger aan de hemel staat, wordt het actueler.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• 201WD
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:43:
[...]

Heb je hiervoor de bedrading aan moeten passen van de thermostaat?
Nee, alleen in de app even klikken van OT naar Stooklijn.
Stook lijn standaard heb ik ondertussen 2x 1 graad omlaag gezet omdat het te warm werd.
Nu momenteel prima, app geeft als temp aan 22,2 graden en thermostraat geeft 22 graden aan.
Prima zo., hij draait de hele dag , op dit moment 33%.

• orillion
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:59:
[...]

Dus watertemperatuur in is dan de temperatuur van het water dat het buffervat uit gaat, maar dan gemeten op de buitenunit? Krijg je dan geen overshoot omdat de gevraagde T altijd hoger is dan de T in op de pomp omdat het water uit de pomp juist altijd hoger is?
Met OT zal die dat wel leren. Met stooklijn schuif je hem in z’n geheel wat op en of neer denk ik?

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:31
robmoh schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:32:
Hoi,

Sinds 2 weken (11/12/25) in bezit van Blackbird P80 full electric. Aansturing vind plaats via Honeywell T6R op vaste kamertemperatuur van 20.5 graden. Zelfs met de koude buitentemperaturen van de laatste dagen zakt de binnentemperatuur niet onder de 20 graden. Overdag wanneer de zon naar binnen schijnt wil de temperatuur periodiek oplopen naar 21.5 graden. Qua comfort dus niets te klagen.

Ik ben me nu wat aan het inlezen om de stooklijn te proberen. Belangrijkste reden: een rustiger stookgedrag. In de app staat dat de stooklijn wordt bepaald door de 5 temperatuurinstellingen. Standaard staan deze ingesteld op respectievelijk 42 (-20), 27 (+9), 23 (+15), 20 (+20), 18 (+25). Ik lees ook dat je maar één waarde per keer moet aanpassen en dat je het minimaal een dag moet laten staan.

Kun je starten met de standaard instellingen?
En in welke stapjes?

Dank voor de reacties.
Ik denk dat je inderdaad met de startinstellingen kunt beginnen . Die liggen al op / dichtbij wat velen uiteindelijk hebben . Maar veel is afhankelijk van allerlei andere factoren dus daarom voor iedereen weer een beetje anders .. Uiteindelijk ben ik dichtbij de standaard gebleven . Alleen bij het 9 graden punt zit ik 1 graad hoger .

• JessicavdH
  • Laatst online: 06-03 09:18

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

RonaldArendsen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:44:
Wij hebben een Tado (oud model) icm BB P80 FE en dat werkt prima, nog nooit probleem mee gehad. We zitten nu op stooklijn en de Tado gebruiken we in voor- en najaar.

Jaren_30_huis_gasloos

• 201WD
  • Nu online
[...]

De Flint hier moet er ook hard aan werken; maar vooraf wist ik dat deze het op koude dagen iet alleen zou kunnen trekken. Gezien dat ik niet ontkom aan propaan bewust voor hybride gekozen. Oftewel; als je een Flint koopt weet je dat ie het in deze wat koudere dagen lastig krijgt zou ik zeggen.
[Afbeelding]
Hier een Flint die stand-alone mijn huis verwarmd. Geen centje pijn, dit doet hij op zijn sloffen, 24x7 22 graden binnen .
Ik draai nu op stooklijn die ik zelfs wat omlaag heb gezet omdat het ipv 22 , 23 graden werd .
Hij draai momenteel op 33% , de koudere dagen draaide hij op 50%. . Veel is natuurlijk afhankelijk van je woning, isolatie en je afgifte, vloerverwarming en of radiatoren.
Ik heb een 2-kapper van ong 113 m2 met alleen vloerverwarming. Er is geen buffervat gemonteerd. Op de 1e etage is het rond de 20 graden. .

[ Voor 5% gewijzigd door 201WD op 27-12-2025 14:14 ]

• MotorBeast
201WD schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:11:
[...]

Hier een Flint die stand-alone mijn huis verwarmd. Geen centje pijn, dit doet hij op zijn sloffen, 24x7 22 graden binnen .
Ik draai nu op stooklijn die ik zelfs wat omlaag heb gezet omdat het ipv 22 , 23 graden werd .
Hij draai momenteel op 33% , de koudere dagen draaide hij op 50%. . Veel is natuurlijk afhankelijk van je woning, isolatie en je afgifte, vloerverwarming en of radiatoren.
Het is jammer dat veel installateurs totaal geen aandacht schenken aan de afgifte. Zolang die voldoende is tov warmteverlies (of dit nu VV is of radiatoren) kan een ieder aan de WP en zelfs makkelijk FE en zuinig stoken.

• Satefan
MotorBeast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:16:
[...]

Het is jammer dat veel installateurs totaal geen aandacht schenken aan de afgifte. Zolang die voldoende is tov warmteverlies (of dit nu VV is of radiatoren) kan een ieder aan de WP en zelfs makkelijk FE en zuinig stoken.
En uiteraard het warmteverlies zoveel mogelijk beperken. Juist met LTV nog belangrijker omdat het langer duurt voordat je de boel weer 'bijgestookt' hebt.

Met de kou van afgelopen dagen kon je perfect op jacht gaan naar tochtgaten en kieren.

De meterkast bleek hier veel kou door te laten. De stroomleidingen lopen door de broodjes van het plafond. Dikke tocht daar. Daarnaast heeft de keukenboer een kabel voor het kookeiland door de kruipruimte getrokken en die komt in de meterkast uit. De buis waar die door loopt stond in open verbinding met de kruipruimte. Bizar hoeveel trek daar uit komt. Stopcontact achterin de hal was steenkoud. Even opengemaakt, hebben ze bij de bouw van het huis een kabel door de installatiepot geboord naar buiten toe. Zo lek als een mandje natuurlijk.

Met 5 graden hier buiten loopt de stooklijn weer keurig op 500 watt en is het prima binnen. Er komt 27 graden warm water uit de BB de woning binnen (vloerverwarming). Luchtvochtigheid is wat hoger nu, dus zo heel af en toe een korte defrost.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30
[...]
Oftewel; als je een Flint koopt weet je dat ie het in deze wat koudere dagen lastig krijgt zou ik zeggen.
Nee dat ligt natuurlijk volledig aan het huis en afgifte systeem. Hier kan de Flint het nog makkelijk aan. Hij staat zelfs al meer dan een uur in stand-by omdat de stooklijn het warm genoeg vind.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
reiniero schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:04:
[...]

Nee dat ligt natuurlijk volledig aan het huis en afgifte systeem. Hier kan de Flint het nog makkelijk aan. Hij staat zelfs al meer dan een uur in stand-by omdat de stooklijn het warm genoeg vind.
Nu de vorst en wind weg is gaat ie hier ook inderdaad weer rustiger aan doen. (hier=vrijstaand huis/woonboerderij in het buitengebied)
Reden van m'n reactie is mede dat toch redelijk wat mensen een warmtepomp afdoen als inferieur omdat er nogal slechte (koude..) ervaringen rondgaan. Lijkt me niet nodig mits je installateur of de gebruiker voldoende onderzoek heeft gedaan.

• reiniero
the noise schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:15:
[...]

Nu de vorst en wind weg is gaat ie hier ook inderdaad weer rustiger aan doen. (hier=vrijstaand huis/woonboerderij in het buitengebied)
Reden van m'n reactie is mede dat toch redelijk wat mensen een warmtepomp afdoen als inferieur omdat er nogal slechte (koude..) ervaringen rondgaan. Lijkt me niet nodig mits je installateur of de gebruiker voldoende onderzoek heeft gedaan.
Ja daarin is een warmtepomp anders dan een CV ketel. Een CV ketel word vaak gewoon neer geplempt en verder niet geoptimaliseerd. Een warmtepomp heeft meer maatwerk nodig.

• Mg4gebruiker
reiniero schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:21:
[...]

Ja daarin is een warmtepomp anders dan een CV ketel. Een CV ketel word vaak gewoon neer geplempt en verder niet geoptimaliseerd. Een warmtepomp heeft meer maatwerk nodig.
Een cv ketel ook hoor. Door te spelen met het aantal schakelmomenten en het vermogen heb ik met mijn oude valliant een halvering van het verbruik behaald zonder enig comfort verlies.
Nu, met een WP, zit ik omgerekend op hooguit één zesde van het oude gasverbruik door opnieuw vooral te knijpen. Met twee batterijen en een WP ga ik vanaf half maart tot en met half oktober volledig op de zonnestroom draaien. In het voorjaar een open verdeler erin die kan koelen, en de teruglevering blijft dicht bij nul (hoop ik).

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-03 18:28

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:57:
[...]

Zet je ook een bericht op het amber forum als je die 500 plus exemplaren binnen hebt?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:57
Heeft iemand dit probleem wel eens gehad: mijn BB will een legionella run doen, maar maakt deze niet volledig af, waarvan ik niet snap waarom. Hij gaat tot 60.5 en heeft vandaag al voor een 2e keer een poging gedaan.
Probleem 2 is dat de bb vervolgens in standby gaat omdat Temp huis in nog binnen 3 graden onder target zit. Maar mn huis mooi kouder aan het worden is. CV pomp draait niet, dus afkoelen huisnin kan wel even duren zo. Ik draai op stooklijn. Ik heb hem nu net op OT gezet en daarmee gaat hij gewoon verwarmen. Lijkt een bugje.

[ Voor 8% gewijzigd door thoomie op 27-12-2025 17:50 ]

• orillion
  • Nu online
thoomie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:44:
Heeft iemand dit probleem wel eens gehad: mijn BB will een legionella run doen, maar maakt deze niet volledig af, waarvan ik niet snap waarom. Hij gaat tot 60.5 en heeft vandaag al voor een 2e keer een poging gedaan.
Die legionellrun gaat later verder. Het wordt nog een tijdje geprobeerd:

Als het systeem er niet in slaagt om de vereiste temperatuur voor legionellapreventie te bereiken, wordt er
elke drie uur een nieuwe poging ondernomen, beginnend op dag 6 na het laatste legionellamoment na
13:00 uur. Als het op dag 7 nog niet is gelukt, schakelen we over naar maximale capaciteit, eventueel met
een extra elektrische heater. Mocht het dan nog niet lukken, wordt er op dag 8 een foutcode gegenereerd.
Het verwarmen van het tapwatercircuit wordt dan gestopt totdat een erkende installateur of Weheat het
probleem hebben verholpen.

• Omdatikhetzeg
[...]

[Afbeelding]
Het is niet zozeer dat de Flint het niet redt, maar meer dat ik me afvraag of zo’n defrost na iedere 48 minuten draaien nodig is. Na iedere defrost moet de Flint volle bak aan het werk- mijn systeeminhoud is niet zo groot, dus dan daalt de watertemperatuur meerdere graden. De andere modellen schijnen andere parameters te gebruiken om tot een defrost over te gaan, en veel minder defrosts te hebben. Hier gaan ze toch wel flink ten koste van het rendement en tja, het rendement is toch de reden waarom ik überhaupt voor een warmtepomp heb gekozen, dus dat vind ik jammer. Ik hoop dat dat nog geoptimaliseerd kan worden.

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:33
Ik lees veel mensen die gebruik maken van de stooklijn.

Ik heb de Blackbird P80 sinds de zomer (hybride) en alleen nog maar OT gebruikt. Is er voordeel te halen met stooklijn?

Groot huis (250m2) en normale radiatoren + bijverwarming vloer (slechts 5 lussen en mengverdeler).

Merk dat het water hier wel 45 graden moet worden bij vorst en dan springt de CV aan. Vraag mij af of ik het nog kan verbeteren met stooklijn.

Temperatuur = 24/7 21 graden

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:55
RonaldArendsen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:34:
We hebben hier een Nexus 300 l boilervat bij de BB P80. Het boilervat verliest ongeveer 6,4 graden aan temperatuur als er geen watervraag zou zijn. Is dit niet erg veel?
Dit vat heeft trouwens wel 2 temp sensoren en zou met WeHeat Intelligence moeten werken.
Wij hebben een 300 liter vat van weheat in de kelder staan en die verwarmt het water ook elke dag wel even, ook als we geen warm water gebruikt hebben. Denk dat die ook wel een graad of zes per dag verliest. De buis aan de bovenkant voelt ook erg warm aan, dus had er wat buis isolatie omheen gedaan, maar of dat zin heeft weet ik eigenlijk niet.

• Omdatikhetzeg
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:15:
Vraag over buffers.
Waar op de website is dat te vinden?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:56
Mattie2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:01:
[...]

Wij hebben een 300 liter vat van weheat in de kelder staan en die verwarmt het water ook elke dag wel even, ook als we geen warm water gebruikt hebben. Denk dat die ook wel een graad of zes per dag verliest. De buis aan de bovenkant voelt ook erg warm aan, dus had er wat buis isolatie omheen gedaan, maar of dat zin heeft weet ik eigenlijk niet.
Zit er wel een thermo sifon in de uitgaande leiding?

• Jpiek
  • Laatst online: 22:55
alikebab1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:58:

Ik heb de Blackbird P80 sinds de zomer (hybride) en alleen nog maar OT gebruikt. Is er voordeel te halen met stooklijn?
Groot huis (250m2) en normale radiatoren + bijverwarming vloer (slechts 5 lussen en mengverdeler).
Merk dat het water hier wel 45 graden moet worden bij vorst en dan springt de CV aan. Vraag mij af of ik het nog kan verbeteren met stooklijn.
Ik denk het wel, OT/Thermostaat is reactief: stoken als het afkoelt in huis.
Stooklijn 'duwt' gewoon xx energie je huis in als het xx C buiten is, als je dat in balans weer te krijgen is een stooklijn rustiger, minder/geen pieken ( :*) :X ) en en dus lager verbruik.

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:33
Jpiek schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:26:
[...]

Ik denk het wel, OT/Thermostaat is reactief: stoken als het afkoelt in huis.
Stooklijn 'duwt' gewoon xx energie je huis in als het xx C buiten is, als je dat in balans weer te krijgen is een stooklijn rustiger, minder/geen pieken ( :*) :X ) en en dus lager verbruik.
maar hoe werkt dat dan met zon schijnen vs bewolkt? Vooral in de winter kan het binnen stuk warmer zijn als de zon schijnt, maar buiten nog steeds koud.

• feico.de.boer
  • Laatst online: 20:14
alikebab1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:50:
[...]

maar hoe werkt dat dan met zon schijnen vs bewolkt? Vooral in de winter kan het binnen stuk warmer zijn als de zon schijnt, maar buiten nog steeds koud.
Als het binnen warmer wordt zal de vloer minder warmte afgeven waardoor de retourtemperatuur omhoog gaat en de warmtepomp terug gaat in vermogen.

Mijn ervaring is dat het wel wat warmer wordt dan verwacht maar meestal niet meer dan een graad ofzo. Geen garantie echter.

• orillion
  • Nu online
Omdatikhetzeg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:57:
[...]

Het is niet zozeer dat de Flint het niet redt, maar meer dat ik me afvraag of zo’n defrost na iedere 48 minuten draaien nodig is. Na iedere defrost moet de Flint volle bak aan het werk- mijn systeeminhoud is niet zo groot, dus dan daalt de watertemperatuur meerdere graden. De andere modellen schijnen andere parameters te gebruiken om tot een defrost over te gaan, en veel minder defrosts te hebben. Hier gaan ze toch wel flink ten koste van het rendement en tja, het rendement is toch de reden waarom ik überhaupt voor een warmtepomp heb gekozen, dus dat vind ik jammer. Ik hoop dat dat nog geoptimaliseerd kan worden.
De Flint is de enige die Weheat niet zelf in elkaar zet/ontworpen heeft. Ik denk dat ze wat sensoren missen om hetzelfde te doen als bij de andere modellen en daarom gewoon een tijdschema hanteren onder de 4 graden. Hopelijk wordt het nog wat beter inderdaad. Ik las ergens (hier?) dat een installateur schreef dat de Itho Daaldrop Amber dezelfde warmtepomp is en dat die de defrosts proberen te verbeteren dus wellicht kan Weheat dat ook.

• reiniero
orillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:02:
[...]

De Flint is de enige die Weheat niet zelf in elkaar zet/ontworpen heeft. Ik denk dat ze wat sensoren missen om hetzelfde te doen als bij de andere modellen en daarom gewoon een tijdschema hanteren onder de 4 graden. Hopelijk wordt het nog wat beter inderdaad. Ik las ergens (hier?) dat een installateur schreef dat de Itho Daaldrop Amber dezelfde warmtepomp is en dat die de defrosts proberen te verbeteren dus wellicht kan Weheat dat ook.
Volgens mij is weheat er ook mee bezig. Vorig jaar gingen de defrosts anders namelijk. Toen vroor de achterkant mooi wit en tijdens een defrost kwam er een witte wolk af. Nu doet ie al een defrost voor de boel dicht vriest en dus ook geen witte wolken. Vorig jaar zat er te lang tussen naar mijn idee, nu te kort.

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:57
orillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:56:
[...]

Die legionellrun gaat later verder. Het wordt nog een tijdje geprobeerd:

Als het systeem er niet in slaagt om de vereiste temperatuur voor legionellapreventie te bereiken, wordt er
elke drie uur een nieuwe poging ondernomen, beginnend op dag 6 na het laatste legionellamoment na
13:00 uur. Als het op dag 7 nog niet is gelukt, schakelen we over naar maximale capaciteit, eventueel met
een extra elektrische heater. Mocht het dan nog niet lukken, wordt er op dag 8 een foutcode gegenereerd.
Het verwarmen van het tapwatercircuit wordt dan gestopt totdat een erkende installateur of Weheat het
probleem hebben verholpen.
Dat is me bekend, maar de tweede keer was het water al/nog 60 graden. Beetje vreemd dat conpressor max 45% oid doet en dan toch de run is afgebroken.
Daarnaast ging normaliter het verwarmen direct weer verder na legionella of standaard sww run, ook op stooklijn. Nu dus standby. En zoals ik al schreef gaat het zonder circulatie wel even duren voordat huis in afkoelt.

• orillion
  • Nu online
reiniero schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:36:
[...]

Volgens mij is weheat er ook mee bezig. Vorig jaar gingen de defrosts anders namelijk. Toen vroor de achterkant mooi wit en tijdens een defrost kwam er een witte wolk af. Nu doet ie al een defrost voor de boel dicht vriest en dus ook geen witte wolken. Vorig jaar zat er te lang tussen naar mijn idee, nu te kort.
Dat hangt van het weer af. Ik heb wel zo’n witte laag gezien bij mist, maar ook defrosts met droog weer.

• orillion
  • Nu online
thoomie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:36:
[...]

Dat is me bekend, maar de tweede keer was het water al/nog 60 graden. Beetje vreemd dat conpressor max 45% oid doet en dan toch de run is afgebroken.
Daarnaast ging normaliter het verwarmen direct weer verder na legionella of standaard sww run, ook op stooklijn. Nu dus standby. En zoals ik al schreef gaat het zonder circulatie wel even duren voordat huis in afkoelt.
Bij mij gaat een legionellarun hoger dan 60 graden, stopt meestal pas bij 64-65 volgens mij. Ik zie aan het eind ook lagere compressorsnelheden, dus dat is normaal denk ik. Ook bij SWW is de laatste helft meestal op 40%.

• 201WD
  • Nu online
Omdatikhetzeg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:57:
[...]

Vwb die defrosts,
Hier hele andere ervaringen.
Ik merk er eigenlijk niets van.
Hij heeft er ook geen moeite mee, ze zijn vrij kort 6-7 minuten en daarna gaat ie weer gewoon verder op hetzelfde niveau. Het kan zijn dat ie ze om het uur doet maar ook met veel ruimere tussenpozen.
Vandaag heeft hij zo te zien heel veel op 33% gedraaid. Ook na de defrosts.

• Omdatikhetzeg
201WD schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:23:
[...]

Vwb die defrosts,
Hier hele andere ervaringen.
Ik merk er eigenlijk niets van.
Hij heeft er ook geen moeite mee, ze zijn vrij kort 6-7 minuten en daarna gaat ie weer gewoon verder op hetzelfde niveau. Het kan zijn dat ie ze om het uur doet maar ook met veel ruimere tussenpozen.
Vandaag heeft hij zo te zien heel veel op 33% gedraaid. Ook na de defrosts.
Vandaag vanaf de middag ging het inderdaad beter, omdat er toen nog maar 1 defeost is gedraaid. Maar in de nacht staat hij het grootste deel van de tijd tussen de defrosts in op 100% te draaien. Als hij net begint terug te schakelen start de volgende defrost weer, dus hier heeft het wel een behoorlijke invloed (en toenemend verbruik). Moet zeggen dat de cv niet geactiveerd wordt, dus dat is fijn (lees dat anderen daar weer last van hebben)

• Omdatikhetzeg
Temporarily unavailable😅

Maar dank, ik heb afgelopen zomer veel gezocht naar hoe de pomp nu aangestuurd wordt/zou moeten worden. Toen niet beschikbaar op de website en de installateur wist er ook het fijne niet van. Ik ga later weer kijken.

• Carboy54
orillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:02:
[...]

De Amber is niet dezelfde warmtepomp. De fabrikant Amitime wel. Meerdere defrosts maar wel van korte duur bij de Flint van enkele minuten. .De Sparrow is op dat punt beter maar kan er zo maar 20 minuten over doen en dan koelt het hier flink af.

Pagina: 1 ... 154 ... 186 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.