• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:23
Robbie-1 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:43:
Toch nog 1 keer over de "uitgebreide" binnenunit.
Ik weet inmiddels de verschillen, dit model is duurder, maar je krijgt een mooie nette installatie.
Ik wil een buffer en een boiler, en ik wil de buffer serieel aansluiten.
Ik wil mijn zonnestroom kunnen benutten, ik ga daar zelf in HA wel iets slims voor maken.
Het lijkt handiger om het element in de binnenunit niet te gebruiken, maar dit te plaatsen in de boiler toch? maar ja, dan heb ik 2 elementen, tenzij ik alsnog voor het eenvoudige model ga, en de pompen etc. los laat aansluiten, hetgen voor de installateur ook weer meer tijd kost.
Was is wijsheid?
Mijn vraag raakte wat ondergesneeuwd door de opmerkingen over defrost. :-)
Mag ik bij deze nog een poging doen? ik twijfel welke binnenunit te nemen.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:18
KAN iemand mij iets uitleggen ?

Momenteel is het precies 0 graden hier .
Sparrow stooklijn : 28 graden bij 9 graden en 45 bij min 20 .
Nu: ( bij 0 graden dus ) nu 1951 Watt en 92 %.

Mijn conclusie : Hij zit tegen z’n max .

Vraag : dan gaat hij zijn doeltemperatuur bij - 20 of zelfs bij min 5 of 10 toch nooit halen ?

VRAAG : klopt mijn conclusie ?

Dank voor jullie uitleg alvast .

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:00
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:01:
[...]

Nieuwbouw? Pas met <0c boven de 16% is wel heel uitzonderlijk , heb je dan niet enorm veel last van pendelen met temperaturen tussen de 5-15 graden?
Nee een twee onder een kap uit 1980.
12cm PIR dak isolatie en overal trippel glas.
Met de temperatuur tussen en 5-15 graden heeft die regelmatig een paar uur uit gestaan.
Pendelen heb ik geen last van. Meer van dat hij tot 3 graden warmer water maakt dan gevraagd. Dan zet ik hen terug op OT (thermostaat staat uit) en dan terug op stooklijn. Anders loopt de temperatuur op in de woonkamer. Welke nu constant 21.5 graden is.
Voorheen 700-800 m3 gas gebruikt incl. SWW. In het 1e jaar dat we er woonde.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroendh op 24-12-2025 20:23 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

RayDelft schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:51:
KAN iemand mij iets uitleggen ?

Momenteel is het precies 0 graden hier .
Sparrow stooklijn : 28 graden bij 9 graden en 45 bij min 20 .
Nu: ( bij 0 graden dus ) nu 1951 Watt en 92 %.

Mijn conclusie : Hij zit tegen z’n max .

Vraag : dan gaat hij zijn doeltemperatuur bij - 20 of zelfs bij min 5 of 10 toch nooit halen ?

VRAAG : klopt mijn conclusie ?

Dank voor jullie uitleg alvast .
Niet helemaal. Defrost time kost veel energie. Als het kouder wordt nemen die af. Mijn voormalige iets te kleine unit had meer moeite met 0 graden dan met -5.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:17
Hoe is jullie ervaring met de nauwkeurigheid van de buiten temperatuursensor van de BB?

Naast de BB heb ik op het zelfde dak ook twee MHI lucht-lucht warmtepompen staan en op het andere dak nog 1.

Gemiddeld over de dag zit er een 2.5graden tussen de MHI en de BB.

Kan de installateur een offset invoeren voor de buitensensor ivm de afwijking?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7MYt-ONZQmG7cffSaKjVqmTtmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbbBf0o2QqBSmC3WhQEPF1Y2.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:49
Chimsie78 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:28:
Hoe is jullie ervaring met de nauwkeurigheid van de buiten temperatuursensor van de BB?

Naast de BB heb ik op het zelfde dak ook twee MHI lucht-lucht warmtepompen staan en op het andere dak nog 1.

[Afbeelding]
En zitten de ll wp n niet in de koude uitstroom van de blackbird?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:17
Heb ik aan gedacht als mogelijke oorzaak, maar bijvoorbeeld vannacht stond alles uit en is het verschil ook 2.5graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7moTCCX2SO6N3BPAlfSUdYNHPjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fjr7Be2V4WltPuUDGzSVLqti.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Chimsie78 op 24-12-2025 21:06 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Chimsie78 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:28:

[Afbeelding]
Blackbird en WTW inlaat zijn nagenoeg hetzelfde

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:11
Robbie-1 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:50:
[...]

Mijn vraag raakte wat ondergesneeuwd door de opmerkingen over defrost. :-)
Mag ik bij deze nog een poging doen? ik twijfel welke binnenunit te nemen.
Ik ben gegaan voor de BUH. Het 'affakkelen' van zonnestroom vind ik zelf vrij bijzonder vanuit het rendementsperspectief. Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op SWW verwarmen elke dag tussen 12-15 uur. 's Zomers pakt wordt dan mijn warm water gratis verwarmd én met een beter rendement. Ik heb 2 EV's dus ik kan elke teruggeleverde kWh zonnestroom sowieso salderen. Dus in 2026 krijg ik tenminste de 10 cent belasting en de BTW nog terug :P

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Bricas01 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:41:
[...]

Zo is het beter zichtbaar. De buitenunit blaast vrij uit en staat 270 mm van de muur af.

Installateur geeft aan dat het in deze tijd heel normaal is dat de verdamper niet volledig dichtvriest. Weheat zou op afstand de installatie nagelopen hebben en er zijn geen afwijkingen aan de buitenunit zijn. Hij komt maandag sowieso langs om wat andere zaken te bekijken, zal nog eens proberen door te vragen.

Zijn er nog zaken die ik kan controleren om te controleren of deze wel of niet goed functioneert? Of zijn er mensen die kunnen bevestigen dat niet gelijkmatig dichtvriezen van de verdamper heel normaal is? Mijn twijfel is met dit antwoord nog niet weggenomen.

[Afbeelding]

Sparrow heeft van vanmiddag 14:00 tot 18:30 op 80% gedraaid en krijg de watertemperatuur niet boven de 43.5 graden terwijl het buiten 3 graden is, watertemperatuur zakt zelfs vanaf een uur of 17.

Huis is redelijk geïsoleerd (dak, HR+ glas, vloer, wanden gedeeltelijk) + radiatoren met heatmeisters. Ik kon het vorig jaar met 1300m3 gas af en nu houdt een sparrow hem niet warm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag je post. Wellicht heb je je antwoord al, maar ik ben ook een tijdje aan het monitoren bij verschillende bevriezingspatronen. Er zijn meerdere parameters waar je op kunt letten. Ieder patroon kan andere verklaringen hebben.

Als je WP nooit helemaal dichtvriest (ook nu niet met -2) dan is er iets aan de hand.
In andere gevallen is er wss niks aan de hand.
pentaw1nz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:02:
Wat ik opvallend blijf vinden zijn de bevriezingspatronen. Gisterenavond was hij vrijwel helemaal bevoreren, dus de verdampingscondensor werkt wel volledig.

Vanochtend zit de WP al een uur op het randje van defrost. Echter is alleen het middelste deel bevroren (1/3e). Met de volgende parameters:
Compressor 30hz
Ventilator 50hz (max)
Verdampingscondensor -4 graden
Buiten 4 graden
Persgas 40 graden
Hogedruk 26 graden
Lagedruk -6 graden
Zuiggas -6 graden
EEV 56 puls stappen (max is 300? of zelfs 500?) -> dus expansieventiel staat maar voor een klein deel open.
Actueel stroomverbruik 600 w

Wat ik denk: 'Tuinslang effect' waarbij je een mooie sproeikop hebt, maar de kraan heel zacht open zet.
De compressor draait zo laag, dat het koudemiddel traag door de leidingen van de condensor stroomt. Hierdoor is enkel het middelste deel bevroren, wat ook het deel is waar volgens mij de sensor zit.
De ventilator wordt daardoor aangestuurd op max vermogen, maar de WP zelft heeft er op zich nog niet heel veel moeite mee, omdat 2/3e nog helemaal niet bevroren is.

Om meer oppervlakte van de condensor te gebruiken zal het aantal hz omhoog moeten, maar ik heb momenteel geen warmtevraag in huis, dus is ook geen optie om dit bijv. handmatig te verhogen/minimum te verhogen.

Voor mijn gevoel niet optimaal zo, maar zal wel bij de werking horen...
Prestatie is op zich wel gewoon stabiel en ik heb de parameters voor defrost lichtelijk aangepast, anders was hij al lang gaan defrosten.

Af en toe gaat de compressor natuurlijk wel even naar 60hz t.b.v. 'smering'. EEV gaat dan naar 300 pulsstappen. Dan zie je ook gelijk dat de condensor over de rest van het oppervlak een beetje ijs krijgt, maar dat verdwijnt ook weer en alleen die middelste baan blijft achter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1 ... 152 153 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.