Ik heb een vraag over het gedrag van mijn Weheat Sparrow 9 kW all-electric en hoop dat mede-Tweakers mee willen denken.
Sinds afgelopen nacht is het hier plots flink kouder geworden. Vanmorgen was het binnen nog rond de 18 °C en vandaag heb ik de woning niet boven de 20 °C gekregen, terwijl de gewenste temperatuur 23 °C is ingesteld. De warmtepomp draait vrijwel continu (compressor ± 55–60%), met CV-watertemperaturen rond 40–41 °C bij een gevraagde temperatuur van 45 °C.
Wat me opvalt, is dat de buitenunit sinds vanochtend een aaneengesloten dikke ijslaag van ongeveer 1 cm op de verdamper heeft, die de hele dag is blijven zitten. In de logging zie ik wel verwarmen en regelmatig SWW-bedrijf, maar over meerdere uren geen enkele defrost-cyclus (al een maand lang niet sinds er een monteur is langs geweest).
De gemeten luchttemperatuur “in” staat op –13,5 °C . De buitentemperatuur is rond –3 °C, maar met een stevige koude wind.
In de week vóór deze kou zat de gemiddelde COP rond 3,4, maar gisteren is die abrupt gezakt naar ~2 en vandaag zelfs 0,5. Tegelijk zie ik dat er wel veel warmte wordt geleverd (op piekdagen richting 90 kWh), maar dit vertaalt zich nauwelijks naar comfort in huis.
Wat mogelijk meespeelt: de tapwaterinstelling (SWW) stond handmatig op 55 °C. Die heb ik zojuist in het portaal tijdelijk teruggezet naar 0. Mijn vermoeden is dat SWW veel prioriteit kreeg en dat dit het ontdooien heeft verdrongen, maar ik weet niet zeker of dit bij de Sparrow zo werkt.
Mijn gedachte is dat SWW mogelijk prioriteit krijgt, de warmtepomp daardoor blijft focussen op warm tapwater en dat dit het starten van een defrost-cyclus kan blokkeren.
Ik weet niet zeker of dit zo werkt bij de Sparrow, maar het lijkt een logisch verband gezien het gedrag.