• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:52
stil schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:38:
[...]

Ik stel een vraag en krijg een mening.
Tsja….
Had op meer gehoopt, niet op gevoeligheden
Waarom zou je het niet doen met de warme lucht die je afzuigt in je huis?
Het lijkt me dat als je dit doet met een leidingensysteem dat je een warmtewisselaar er voor moet zetten. En moet de ventilator dan niet harder draaien vanwege een hogere weerstand?

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:59
STIMPPYYY schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:51:
[...]

In de APP van WeHeat bepaal je zelf of je OT of Stooklijn of Aan/uit gebruikt. Met OT reageert de WP gewoon op vraag van temp die jij instelt. Dus 20, Sparrow gaat jouw setpoint proberen te bereiken. Jouw T6 bepaalt daarvoor zelf wat nodig is tav aanvoer temp. Dit kan 30graden zijn, maar ook 40bv. Daar zou hij van moeten leren...
Inmiddels ben ik erachter dat er een veiligheidstemperatuur is ingesteld op 30 graden en WeHeat telt daar automatisch 5 graden van af. Daardoor ontstaat er een max. van 25 graden. Ik heb geprobeerd over te gaan op stooklijn maar die setting lijkt dan alsnog te overrulen. Dat wordt wachten tot na de kerstvakantie :+

Met die temperatuur blijft mijn woning hangen op zo'n 11 graden met vloerverwarming. Ben nu zo'n 4 dagen aan het stoken. Klaarblijkelijk zal ik richting de 35, wellicht 40 graden moeten gaan gok ik (renovatie is nog niet af want dak dient nog geïsoleerd te worden, spouwmuren enz). Is die veiligheidssetting dan alsnog nodig? Lijkt mij niet handig dat die richting de 50 graden gaat met vloerverwarming.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Deze kerst wordt er vorst voorspeld en een gevoelstemperatuur van ong -10 graden. Overdag mogelijk zon.
Kunnen onze warmtepompen lekker hun best doen.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:15
stil schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:38:
[...]
Ik stel een vraag en krijg een mening.
[...]
Had op meer gehoopt, niet op gevoeligheden
Tja, moet je misschien niet zelf beginnen.
Effin, ik probeer je vraag te beantwoorden, als het je niet bevalt, jammer. Misschien kan een ander je een antwoord geven wat je wel bevalt...

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:07
Jpiek schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:57:
[...]

Tja, moet je misschien niet zelf beginnen.
Effin, ik probeer je vraag te beantwoorden, als het je niet bevalt, jammer. Misschien kan een ander je een antwoord geven wat je wel bevalt...
een forum is bedoeld om vragen te stellen. op tweakers verwacht ik ook onderbouwde reacties om elkaar verder te helpen, samen te onderzoeken, niet korte reacties 'ik denk dat'..... dan kan je denk ik beter niet reageren. Heeft niks te maken met dat het mij niet bevalt maar dat niet echt vooruithelpt.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:05
rijmer schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:52:
[...]

Waarom zou je het niet doen met de warme lucht die je afzuigt in je huis?
Het lijkt me dat als je dit doet met een leidingensysteem dat je een warmtewisselaar er voor moet zetten. En moet de ventilator dan niet harder draaien vanwege een hogere weerstand?
Hier hebben we het eerder over gehad. Iemand hier had het idee om de afvoer van zijn ventilatie systeem richting de aanzuig van de warmtepomp te voeren. @jelleeelco was dat geloof ik.

Conclusie was toen vrij snel dat een WP zo ongelofelijk veel lucht moet verplaatsen om de benodigde energie er uit te halen dat de volumes die je ventilatiesysteempje verplaatst op geen enkele manier in de buurt komen.

Voorbeeld, met berekening (dus geen onderbuikgevoel) ;)

Op dit moment doet onze Sparrow dit:

Elektrisch vermogen (power in): 275 W
Thermisch vermogen (power out): 1595 W
Warmte onttrokken aan buitenlucht (Q_lucht = out − in): 1320 W

Luchttemperatuur in (tAirIn): 4.6 °C
Luchttemperatuur uit (tAirOut): 2.1 °C
Temperatuurverschil lucht (ΔT): 2.5 K

Relatieve luchtvochtigheid: 50 % (schatting)
Aangenomen soortelijke warmte lucht (cp): 1008 J/kg·K
Aangenomen luchtdichtheid (ρ): 1.269 kg/m³

Resultaat benodigde luchtstroom

Massastroom lucht: 0.524 kg/s
Volumestroom lucht: 0.413 m³/s
Volumestroom lucht: 1486 m³/uur

Ter vergelijk: onze WTW ventilatie heeft als maximum debiet 350 kuub per uur, en die staat alleen aan als we douchen.

Met andere woorden: dit heeft geen enkele zin.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:43
Kirvis schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:41:
[...]

Hier hebben we het eerder over gehad. Iemand hier had het idee om de afvoer van zijn ventilatie systeem richting de aanzuig van de warmtepomp te voeren. @jelleeelco was dat geloof ik.

Conclusie was toen vrij snel dat een WP zo ongelofelijk veel lucht moet verplaatsen om de benodigde energie er uit te halen dat de volumes die je ventilatiesysteempje verplaatst op geen enkele manier in de buurt komen.

Voorbeeld, met berekening (dus geen onderbuikgevoel) ;)

Op dit moment doet onze Sparrow dit:

Elektrisch vermogen (power in): 275 W
Thermisch vermogen (power out): 1595 W
Warmte onttrokken aan buitenlucht (Q_lucht = out − in): 1320 W

Luchttemperatuur in (tAirIn): 4.6 °C
Luchttemperatuur uit (tAirOut): 2.1 °C
Temperatuurverschil lucht (ΔT): 2.5 K

Relatieve luchtvochtigheid: 50 % (schatting)
Aangenomen soortelijke warmte lucht (cp): 1008 J/kg·K
Aangenomen luchtdichtheid (ρ): 1.269 kg/m³

Resultaat benodigde luchtstroom

Massastroom lucht: 0.524 kg/s
Volumestroom lucht: 0.413 m³/s
Volumestroom lucht: 1486 m³/uur

Ter vergelijk: onze WTW ventilatie heeft als maximum debiet 350 kuub per uur, en die staat alleen aan als we douchen.

Met andere woorden: dit heeft geen enkele zin.
Correct dat was ik en idd ik kwam tot dezelfde conclusie: heeft geen zin.

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:32
Warmte ventilatie luchtafvoer wordt via warmtepompboiler (sww) wel eens gebruikt. Klein beetje rendement, mits plaatsing net handig uitkomt
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.