• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:44
STIMPPYYY schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:51:
[...]

In de APP van WeHeat bepaal je zelf of je OT of Stooklijn of Aan/uit gebruikt. Met OT reageert de WP gewoon op vraag van temp die jij instelt. Dus 20, Sparrow gaat jouw setpoint proberen te bereiken. Jouw T6 bepaalt daarvoor zelf wat nodig is tav aanvoer temp. Dit kan 30graden zijn, maar ook 40bv. Daar zou hij van moeten leren...
Inmiddels ben ik erachter dat er een veiligheidstemperatuur is ingesteld op 30 graden en WeHeat telt daar automatisch 5 graden van af. Daardoor ontstaat er een max. van 25 graden. Ik heb geprobeerd over te gaan op stooklijn maar die setting lijkt dan alsnog te overrulen. Dat wordt wachten tot na de kerstvakantie :+

Met die temperatuur blijft mijn woning hangen op zo'n 11 graden met vloerverwarming. Ben nu zo'n 4 dagen aan het stoken. Klaarblijkelijk zal ik richting de 35, wellicht 40 graden moeten gaan gok ik (renovatie is nog niet af want dak dient nog geïsoleerd te worden, spouwmuren enz). Is die veiligheidssetting dan alsnog nodig? Lijkt mij niet handig dat die richting de 50 graden gaat met vloerverwarming.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:37
Deze kerst wordt er vorst voorspeld en een gevoelstemperatuur van ong -10 graden. Overdag mogelijk zon.
Kunnen onze warmtepompen lekker hun best doen.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:50
stil schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:38:
[...]
Ik stel een vraag en krijg een mening.
[...]
Had op meer gehoopt, niet op gevoeligheden
Tja, moet je misschien niet zelf beginnen.
Effin, ik probeer je vraag te beantwoorden, als het je niet bevalt, jammer. Misschien kan een ander je een antwoord geven wat je wel bevalt...

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-02 19:17
Jpiek schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:57:
[...]

Tja, moet je misschien niet zelf beginnen.
Effin, ik probeer je vraag te beantwoorden, als het je niet bevalt, jammer. Misschien kan een ander je een antwoord geven wat je wel bevalt...
een forum is bedoeld om vragen te stellen. op tweakers verwacht ik ook onderbouwde reacties om elkaar verder te helpen, samen te onderzoeken, niet korte reacties 'ik denk dat'..... dan kan je denk ik beter niet reageren. Heeft niks te maken met dat het mij niet bevalt maar dat niet echt vooruithelpt.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-03 23:49
rijmer schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:52:
[...]

Waarom zou je het niet doen met de warme lucht die je afzuigt in je huis?
Het lijkt me dat als je dit doet met een leidingensysteem dat je een warmtewisselaar er voor moet zetten. En moet de ventilator dan niet harder draaien vanwege een hogere weerstand?
Hier hebben we het eerder over gehad. Iemand hier had het idee om de afvoer van zijn ventilatie systeem richting de aanzuig van de warmtepomp te voeren. @jelleeelco was dat geloof ik.

Conclusie was toen vrij snel dat een WP zo ongelofelijk veel lucht moet verplaatsen om de benodigde energie er uit te halen dat de volumes die je ventilatiesysteempje verplaatst op geen enkele manier in de buurt komen.

Voorbeeld, met berekening (dus geen onderbuikgevoel) ;)

Op dit moment doet onze Sparrow dit:

Elektrisch vermogen (power in): 275 W
Thermisch vermogen (power out): 1595 W
Warmte onttrokken aan buitenlucht (Q_lucht = out − in): 1320 W

Luchttemperatuur in (tAirIn): 4.6 °C
Luchttemperatuur uit (tAirOut): 2.1 °C
Temperatuurverschil lucht (ΔT): 2.5 K

Relatieve luchtvochtigheid: 50 % (schatting)
Aangenomen soortelijke warmte lucht (cp): 1008 J/kg·K
Aangenomen luchtdichtheid (ρ): 1.269 kg/m³

Resultaat benodigde luchtstroom

Massastroom lucht: 0.524 kg/s
Volumestroom lucht: 0.413 m³/s
Volumestroom lucht: 1486 m³/uur

Ter vergelijk: onze WTW ventilatie heeft als maximum debiet 350 kuub per uur, en die staat alleen aan als we douchen.

Met andere woorden: dit heeft geen enkele zin.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:39
Kirvis schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:41:
[...]

Hier hebben we het eerder over gehad. Iemand hier had het idee om de afvoer van zijn ventilatie systeem richting de aanzuig van de warmtepomp te voeren. @jelleeelco was dat geloof ik.

Conclusie was toen vrij snel dat een WP zo ongelofelijk veel lucht moet verplaatsen om de benodigde energie er uit te halen dat de volumes die je ventilatiesysteempje verplaatst op geen enkele manier in de buurt komen.

Ter vergelijk: onze WTW ventilatie heeft als maximum debiet 350 kuub per uur, en die staat alleen aan als we douchen.

Correct dat was ik en idd ik kwam tot dezelfde conclusie: heeft geen zin.

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:04
Warmte ventilatie luchtafvoer wordt via warmtepompboiler (sww) wel eens gebruikt. Klein beetje rendement, mits plaatsing net handig uitkomt

• effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-03 15:30
Ik heb een Evohome zone thermostaat waarbij ik met zone 1 regel. De overige zones staan constant op 10 graden (ver onder de actuele temperatuur). Ik gebruik een OTGW om buiten temperatuur en kamertemperatuur te injecteren (Thermostaat gebruikt vast 20 graden). Ik gebruik een Flint warmtepomp.
Bij afwezigheid heb ik de thermostaat op 16 graden ingesteld. Hierbij wordt een water doel temperatuur van 10 graden doorgegeven. 22 dec ging de buitentemperatuur naar de 4,1 graden bij en kamertemperatuur van 17,7 graden. De water doeltemperatuur ging daarbij naar 26 graden, waardoor de warmtepomp gaat verwarmen.
Ik heb via een HA script de kamer doeltemperatuur in de thermostaat aangepast, eerst naar 15 en daarna na 12. Hiermee ging de waterdoel temperatuur niet omlaag. Vervolgens de verwarming op de thermostaat uitgezet. De thermostaat heeft dan een kamer doeltemperatuur van 5 graden voor alle zones. Dit had ook geen invloed op de water doeltemperatuur (control setpoint). Ik heb ook de buitentemperatuur (OT) naar 15 graden gezet, om te voorkomen dat de thermostaat een veligheid heeft om warmtevraag te genereren tijdens koude periodes. Dit had geen resultaat.
Ik heb daarop en script geschreven dat de control setpoint op 10 graden en de central heating state op 0 zet. Dit wordt iedere 30 seconden uitgevoerd, omdat deze waarden door een ander apparaat worden overschreven. Hiermee kon ik voorkomen dat de WP gaat verwarmen.
Om uit te sluiten dat de thermostaat toch de oorzaak zou zijn heb ik de WP op stooklijn gezet met alle watertemperaturen op 5 graden. Bij uitzetten van het script ging de waterdoel temperatuur naar 5 graden. Stooklijn aangepast naar 7 graden. Vervolgens zie ik dat de OTGW de control temperatuur ook op 7 graden staat. Nu hierbij aangetoont is dat de WP de oorzaak is, blijven bij het aanzetten van het script die iedere 30 seconden de CS en de CH overschrijft, de waarden doorgegeven door de WP actief. Als ik overschakel op opentherm, dan gaat de WP verwarmen, ondanks lage gewenste kamertemperatuur: 5 graden en kamertemp van 17,4 graden. Wederom naar stooklijn en terug naar opentherm bleef de control setpoint op 10 graden, de waarde uit het script.
Hieruit lijkt dat de regeling van Weheat niet de gewenste waarden van Opentherm niet wil volgen tijdens koude dagen en probeert te overschrijven. (De temperatuur is nog hoog genoeg om vorstvrij te blijven). Ook lijkt het regelmatig overschrijven niet altijd te werken.
Hoe kan een WP degelijk opentherm laten volgen, waarbij de huistemperatuur bij afwezigheid op 15 of 16 graden gehouden kan worden?

• Jpiek
stil schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:40:
[...]

een forum is bedoeld om vragen te stellen. op tweakers verwacht ik ook onderbouwde reacties om elkaar verder te helpen,
Volgens mij had ik mijn reactie heel goed onderbouwd.
Jpiek schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:55:
Welke restwarmte ? Je ontrekt warmte aan het systeem (via het buffervat), de watertemp zakt, en die moet weer door de warmtepomp op temperatuur gebracht worden.. wat weer mer vermogen en dus stroom kost.

Theoretich wellicht iets hogere COP, maar zal ws niet veel uitmaken..
...is geen korte 'ik denk' reactie...
Jammer dat je dat niet ziet.
Kan dat je het anders ziet, da's ook maar gewoon een mening dan.

Ik laat hier verder bij als je het niet erg vindt...

[ Voor 32% gewijzigd door Jpiek op 23-12-2025 07:39 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00
snaggyheadshot schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:58:
[...]

Inmiddels ben ik erachter dat er een veiligheidstemperatuur is ingesteld op 30 graden en WeHeat telt daar automatisch 5 graden van af. Daardoor ontstaat er een max. van 25 graden. Ik heb geprobeerd over te gaan op stooklijn maar die setting lijkt dan alsnog te overrulen. Dat wordt wachten tot na de kerstvakantie :+

Met die temperatuur blijft mijn woning hangen op zo'n 11 graden met vloerverwarming. Ben nu zo'n 4 dagen aan het stoken. Klaarblijkelijk zal ik richting de 35, wellicht 40 graden moeten gaan gok ik (renovatie is nog niet af want dak dient nog geïsoleerd te worden, spouwmuren enz). Is die veiligheidssetting dan alsnog nodig? Lijkt mij niet handig dat die richting de 50 graden gaat met vloerverwarming.
Dat is een eenvoudige instelling voor de installateur. Waarom kan dat niet aangepast. Het is nog geen kerst en je kan toch niet in een koud huis zitten? Aanvoertemp op vvw wil je zo laag mogelijk houden.

Benieuwd hoe hoog je ‘m straks moet zetten. Denk dat je massa nog moet opwarmen.

• rijmer
  • Laatst online: 11:36
Kirvis schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:41:
[...]

Oh ik was het helemaal met je eens hoor. De uitbrander die je kreeg was ook niet erg terecht. Je beeldspraak zou duidelijk genoeg moeten zijn.
Mijn opmerking was meer. Als er iets nog werkt is het dit. Maar inderdaad is de toegevoegde waarde erg laag.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:29
Jpiek schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:03:
Ik ben sinds gisteren ineens mijn Brander Modulatie kwijt (Relavtive Modulation Level ?)
staat gewoon snoeihard op 0.

In de Homey App, in MQTT Explorer en in de Opentherm Monitor...

Niks veranderd, dus OTGW defect ? Lijkt me niet alles komt verder gewoon door en het sturen van de doeltemp werkt ook.

Kan de BB 'gestopt' zijn met het sturen van dat signaal via OT ? Weer iets in een update aangepast ?
Beetje late reactie (sorry), maar bij mij loopt alles via Homey i.c.m. een bedrade OTGW nog goed. Misschien de OTGW even van de prik halen? En anders heb ik nog een wifi variant voor je liggen ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq844PhsVT6_f2TUogC3HHx1YwM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oDVsCTn9QGBGFPVC9uhlyTKU.png?f=user_large

Homevolt dashboard

• Kirvis
rijmer schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:40:
[...]

Oh ik was het helemaal met je eens hoor. De uitbrander die je kreeg was ook niet erg terecht. Je beeldspraak zou duidelijk genoeg moeten zijn.
Mijn opmerking was meer. Als er iets nog werkt is het dit. Maar inderdaad is de toegevoegde waarde erg laag.
Het was iemand anders die de uitbrander kreeg, maar toch bedankt! :*)

• Kirvis
effsec schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:26:
Ik heb een Evohome zone thermostaat waarbij ik met zone 1 regel. De overige zones staan constant op 10 graden (ver onder de actuele temperatuur). Ik gebruik een OTGW om buiten temperatuur en kamertemperatuur te injecteren (Thermostaat gebruikt vast 20 graden). Ik gebruik een Flint warmtepomp.
Bij afwezigheid heb ik de thermostaat op 16 graden ingesteld. Hierbij wordt een water doel temperatuur van 10 graden doorgegeven. 22 dec ging de buitentemperatuur naar de 4,1 graden bij en kamertemperatuur van 17,7 graden. De water doeltemperatuur ging daarbij naar 26 graden, waardoor de warmtepomp gaat verwarmen.
Ik heb via een HA script de kamer doeltemperatuur in de thermostaat aangepast, eerst naar 15 en daarna na 12. Hiermee ging de waterdoel temperatuur niet omlaag. Vervolgens de verwarming op de thermostaat uitgezet. De thermostaat heeft dan een kamer doeltemperatuur van 5 graden voor alle zones. Dit had ook geen invloed op de water doeltemperatuur (control setpoint). Ik heb ook de buitentemperatuur (OT) naar 15 graden gezet, om te voorkomen dat de thermostaat een veligheid heeft om warmtevraag te genereren tijdens koude periodes. Dit had geen resultaat.
Ik heb daarop en script geschreven dat de control setpoint op 10 graden en de central heating state op 0 zet. Dit wordt iedere 30 seconden uitgevoerd, omdat deze waarden door een ander apparaat worden overschreven. Hiermee kon ik voorkomen dat de WP gaat verwarmen.
Om uit te sluiten dat de thermostaat toch de oorzaak zou zijn heb ik de WP op stooklijn gezet met alle watertemperaturen op 5 graden. Bij uitzetten van het script ging de waterdoel temperatuur naar 5 graden. Stooklijn aangepast naar 7 graden. Vervolgens zie ik dat de OTGW de control temperatuur ook op 7 graden staat. Nu hierbij aangetoont is dat de WP de oorzaak is, blijven bij het aanzetten van het script die iedere 30 seconden de CS en de CH overschrijft, de waarden doorgegeven door de WP actief. Als ik overschakel op opentherm, dan gaat de WP verwarmen, ondanks lage gewenste kamertemperatuur: 5 graden en kamertemp van 17,4 graden. Wederom naar stooklijn en terug naar opentherm bleef de control setpoint op 10 graden, de waarde uit het script.
Hieruit lijkt dat de regeling van Weheat niet de gewenste waarden van Opentherm niet wil volgen tijdens koude dagen en probeert te overschrijven. (De temperatuur is nog hoog genoeg om vorstvrij te blijven). Ook lijkt het regelmatig overschrijven niet altijd te werken.
Hoe kan een WP degelijk opentherm laten volgen, waarbij de huistemperatuur bij afwezigheid op 15 of 16 graden gehouden kan worden?
Vraag: wat is het precies dat elke 30 seconden wordt geüpdatet?

Als dat om de instellingen van de warmtepomp zelf gaat moet je daar mee oppassen. De chip met de instellingen in de WP heeft een beperkt aantal 'writes' over de gehele levensduur van de WP. Te vaak geautomatiseerd er naartoe schrijven om bijvoorbeeld de instellingen aan te passen kan dus de levensduur beïnvloeden.

Mocht je iets anders updaten dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Zie hier voor meer info over de chip en het updaten van de settings.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:51
Carboy54 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:54:
[...]

Alles kan in 1 dag maar je moet je dan wel afvragen wat het niveau in kwaliteit is. Een leiding installatie kan wel 50 jaar mee dus bespaar daar niet op. Er zijn hier op tweakers genoeg slechte installaties geplaatst met matig geïsoleerde ribbelslangetjes van gering diameter vol met installatie issues. Alle waar naar zijn geld.
Mijn ervaring met warmtepomponline is zeer positief, en het kan in een dag. Installatie en aansluiten buffervat en warmtepomp in 1 dag met 2 mensen.
Echter… dan moet wel alles meezitten en beschikbaar zijn. Je moet zelf het gat met grind graven, zelf de grondbuis leggen, zelf de doorvoer door de muur maken en afwerken, zelf de werk schakelaar aansluiten, zelf de overige bedrading plaatsen, zelf de groepen kast aanpassen, zelf de wp op z’n plek zetten, en het buffervat.. al het leidingwerk voor cv omleggen en klaarmaken, etc etc etc.
Ik ben er denk ik 40-60 uur mee bezig geweest aan voorbereiding.
Aan de andere kant, als je handig bent scheelt het je zomaar 90 euro per uur ex btw, en ik verdien dat normaal niet met mijn vrije tijd.
Waar de tijd in ging zitten:
Cv systeem leeg laten lopen (1 uur)
Grondbuis netjes aan WP koppelen (1 uur)
Grondbuis op buffervat aansluiten (1 uur)
SWW water omleggen (2 uur)
CV systeem op vat aansluiten (1 uur)
DHW aansluiten (1 uur)
Cv systeem vullen en ontluchten (1 uur)
Thermostaat aansluiten (30 min)
Eerste configuratie (30 min)
Controleren op lekken (30 min)
Aanzetten en testen (1 uur)

Ik geloof niet dat het veel sneller kan dan dat. En dan moet echt alles meezitten.
(Overigens geen weheat, maar een Panasonic TCAP, ik overweeg om een flynt ernaast te plaatsen voor het voor/naseizoen en extra ondersteuning)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:13
[...]

Installateur kan hem op bv 40 graden zetten. Is dat nog niet genoeg dan alsnog hoger. Bij mij staat hij op 50 geloof ik. Maar voor verwarming kom ik niet boven de 38 graden. Meestal draait hij 30-35 graden, voor het op temperatuur houden zakt hij naar zo'n 26 graden (Twater uit).

• Jpiek
Gies123 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:54:
[...]
Beetje late reactie (sorry), maar bij mij loopt alles via Homey i.c.m. een bedrade OTGW nog goed. Misschien de OTGW even van de prik halen? En anders heb ik nog een wifi variant voor je liggen ;-)
[Afbeelding]
Van het prik halen is ongeveer het eerste wat ik gedaan heb, na MQTT en OTGW monitor checken...

Heb zelf ook nog een spare liggen. Maar alles functioneert gewoon, flow loopt, verwarming wordt ook gewoon aangestuurd... Lijkt me niet echt een defect dus...
Vandaar dat ik de BB verdacht van het niet meer doorsturen.

Ik 'doe' verder ook niks met de modulatie dus heel erg boeiend vindt ik het ook niet. Alleen wel heel apart...

Edit: Compressorvermogen, wat volgens mij het equivalent is van Brandermodulatie (al is het niet 1-op-1 vergelijkbaar) doet het in de Weheat App ook gewoon)...

[ Voor 8% gewijzigd door Jpiek op 23-12-2025 10:15 ]

• Mg4gebruiker
effsec schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:26:
Heel verhaal. Dus als ik niet begrijp....
Bij 4 graden gaat mijn pomp in huis ook lopen en is de status verwarmen. Geen warmtevraag in huis en compressor loopt niet. Is dat wat jij bedoelt? Of loopt de compressor ook echt?

• effsec
Kirvis schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:01:
[...]

Vraag: wat is het precies dat elke 30 seconden wordt geüpdatet?

Als dat om de instellingen van de warmtepomp zelf gaat moet je daar mee oppassen. De chip met de instellingen in de WP heeft een beperkt aantal 'writes' over de gehele levensduur van de WP. Te vaak geautomatiseerd er naartoe schrijven om bijvoorbeeld de instellingen aan te passen kan dus de levensduur beïnvloeden.

Mocht je iets anders updaten dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Zie hier voor meer info over de chip en het updaten van de settings.
Het gaat om een update naar de OTGW middels MQTT. Hoe vaak dit naar de WP gaat, weet ik niet. In OTmonitor log zie ik regelmatig een write van Control Setpoint van 33 langs komen, waarna dit weer terug gezet wordt naar 10 door mijn script. Als het de Flint is die deze update doet, dan moet er een setting zijn in de WP, waar alleen Weheat en/of de installateur bij kan. Ik ben nu langere tijd niet thuis en kan niet makkelijk met de installateur contact opnemen.

• Mg4gebruiker
effsec schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:22:
[...]

Het gaat om een update naar de OTGW middels MQTT. Hoe vaak dit naar de WP gaat, weet ik niet. In OTmonitor log zie ik regelmatig een write van Control Setpoint van 33 langs komen, waarna dit weer terug gezet wordt naar 10 door mijn script. Als het de Flint is die deze update doet, dan moet er een setting zijn in de WP, waar alleen Weheat en/of de installateur bij kan. Ik ben nu langere tijd niet thuis en kan niet makkelijk met de installateur contact opnemen.
Mijn installateur doet zoveel mogelijk per email. Kan je op zijn minst proberen.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03 17:57
Ik verwarm op stooklijn. In januari zijn we een aantal dagen weg, ik wil de temperatuur dan wel wat lager zetten, 21 graden is dan niet nodig. Hoe doen jullie dat? Aansturing op open therm en de temperatuur omlaag zetten?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

DjAntoon schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:38:
Ik verwarm op stooklijn. In januari zijn we een aantal dagen weg, ik wil de temperatuur dan wel wat lager zetten, 21 graden is dan niet nodig. Hoe doen jullie dat? Aansturing op open therm en de temperatuur omlaag zetten?
Wat fijn zou zijn is als @Weheat er een vakantiemodus in zou knutselen *hint hint.

Wise enough to play the fool

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:07
DjAntoon schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:38:
Ik heb de laatste keer de stooklijn gewoon voor alle punten op 27 graden gezet (hier is de aanvoer normaal tussen de 31 en 33 graden).

Stookt toch weer wat zuiniger.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
Ik ervaar sinds kort wat meer geluidsoverlast (of het valt meer op) van de circulatiepomp. Er is verder geen isolatie op de leiding binnenhuis aangebracht. Zou het helpen om deze te isoleren en zijn er andere methoden om het geluid binnenhuis te minimaliseren

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
teacher schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:56:
[...]

Wat fijn zou zijn is als @Weheat er een vakantiemodus in zou knutselen *hint hint.
Dat is te afhankelijk van het systeem. Minimale watertemperatuur voor een eventuele defrost is hierbij het belangrijkste om bevriezing condensor te voorkomen. Afhankelijk van het afgiftesysteem tussen de 25 gr. vvw en 30 gr. radiatoren.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-03 14:14

DHV

Robbie-1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:15:
Ik ben benieuwd naar jullie installatietijd.
Een sparrow met buffer en boiler 300 liter.
Installatie naast het huis, 7 meter afstand buiten en binnenunit.
Electra leg ik zelf aan.
Dat moet met 2 man toch wel in 1 dag lukken?
Zoals anderen aangaven, ligt er aan hoeveel voorwerk er gedaan is.

Elektra, demonteren CV, leidingen leggen waren ze hier hele dag mee bezig. Hele proces van start tot eind voor sparrow, 200l sww + 100l buffer heeft 2,5 dag geduurd met 2 à 3 man. Niet volle dagen gewerkt omdat er eind dag 1 wat materiaal ontbrak dat ze de volgende dag wel weer hadden.

[ Voor 8% gewijzigd door DHV op 23-12-2025 11:39 ]

• STIMPPYYY
Hebben hier een BB80 FE geinstalleerd met buffer, 300L, BUH, elektra, verwijderen van zonneboiler en cv. Heeft 2 dagen gekost met 2 man. En dat was al krap want had minimaal nog halve, zo niet een dag aan werk voor afwerking en inbedrijfstelling bij moeten zitten.
Dat hebben ze dus later alsnog moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-12-2025 11:40 ]

• Mg4gebruiker
HF5236 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:23:
Ik ervaar sinds kort wat meer geluidsoverlast (of het valt meer op) van de circulatiepomp. Er is verder geen isolatie op de leiding binnenhuis aangebracht. Zou het helpen om deze te isoleren en zijn er andere methoden om het geluid binnenhuis te minimaliseren
Is het resonantie op muren? Dan moet je dempers op de bout hebben. Scheelde bij mij heel veel.
De hogere toon van de pompen zelf hoor ik wel maar ze lijken gereflecteerd te worden door andere apparatuur. Ik heb er dus niet veel last van in de aangrenzende ruimte. Maar je kunt een geluidsisolatie blok maken. Was het eerst ook van plan. Maar na de thermische isolatie vind ik het de moeite niet waard.

• effsec
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:29:
[...]

Mijn installateur doet zoveel mogelijk per email. Kan je op zijn minst proberen.
Ik zit bij Coolblue, ze reageren slecht op email, ik heb toch nog toe altijd na moeten bellen. Weet iemand waarom een flint niet de Opentherm volgt als je een de thermostaat 5 graden lager zet? Zie mijn eerdere posthttps://gathering.tweaker...message/84242144#84242144

• Mg4gebruiker
DHV schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:38:
[...]

Zoals anderen aangaven, ligt er aan hoeveel voorwerk er gedaan is.

Elektra, demonteren CV, leidingen leggen waren ze hier hele dag mee bezig. Hele proces van start tot eind voor sparrow, 200l sww + 100l buffer heeft 2,5 dag geduurd met 2 à 3 man. Niet volle dagen gewerkt omdat er eind dag 1 wat materiaal ontbrak dat ze de volgende dag wel weer hadden.
Mijn Flint FE zat er na 1,5 dag in. 200ltr sww, buh, en 50 liter buffervat plus omdat vv beneden aan de krappe kant was. Ongeveer 7 meter naar aansluiting op zolder. Inclusief groepenkast vervangen. Er werkte drie man aan en een stagiaire die spullen op neer bracht.
Wel alles binnen zelf geisoleerd.
Ga alleen de verdeler nog laten vervangen dit voorjaar. Kan daarmee zeker 4 graden winst boeken op de aanvoertemperatuur van de vv. Maar tot nu toe al erg tevreden.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:15
effsec schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:56:
[...]

Ik zit bij Coolblue, ze reageren slecht op email, ik heb toch nog toe altijd na moeten bellen. Weet iemand waarom een flint niet de Opentherm volgt als je een de thermostaat 5 graden lager zet? Zie mijn eerdere posthttps://gathering.tweaker...message/84242144#84242144
Mijn ervaring is dat Coolblue niet op email reageert, alleen telefonisch contact werkt.
Op zich jammer, heb graag alle communicatie gelogged, via email of een ticketing systeem.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Mg4gebruiker
effsec schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:56:
[...]

Is dit niet waar ik al op wees, en hierboven ook door Carboy, namelijk het op temperatuur houden van de warmtebuffer in huis die de WP gebruikt om bevriezing van de condensor te voorkomen?

• Mg4gebruiker
Bij een sww run circuleert het water uit de boiler terug naar WP.
Hoe kan het dat de T boven in de boiler dan lager is dan T WP in? Is dat een meetfout? Of zit er boven de sensor in de boiler nog warmer water dat naar de WP gaat?

• Tijgerkracht
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:13:
Bij een sww run circuleert het water uit de boiler terug naar WP.
Hoe kan het dat de T boven in de boiler dan lager is dan T WP in? Is dat een meetfout? Of zit er boven de sensor in de boiler nog warmer water dat naar de WP gaat?
Om warmte over te dragen moet het water via de warmtewisselaar/coil een stuk warmer zijn dan het water in de boiler.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03 21:44
effsec schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:26: Bij uitzetten van het script ging de waterdoel temperatuur naar 5 graden. Stooklijn aangepast naar 7 graden. Vervolgens zie ik dat de OTGW de control temperatuur ook op 7 graden staat. Nu hierbij aangetoont is dat de WP de oorzaak is,
Hoe is hiermee aangetoond dat het de WP is? Ik zou even proberen met de thermostaat losgekoppeld van de OTGW en alleen daarmee de WP aan te sturen.

• DjAntoon
Carboy54 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:24:
[...]

Dat is te afhankelijk van het systeem. Minimale watertemperatuur voor een eventuele defrost is hierbij het belangrijkste om bevriezing condensor te voorkomen. Afhankelijk van het afgiftesysteem tussen de 25 gr. vvw en 30 gr. radiatoren.
Ja dat is wel een goede, ik heb de stooklijn bij -20 op 36 graden en bij 9 graden op 29 graden staan.
Ik heb geen BUH of zo, dus hij moet zichzelf weten te ontdooien. Dan maar niet te ver terugzetten vrees ik... Besparing weegt niet op tegen schade.

• Mg4gebruiker
Tijgerkracht schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:48:
[...]

Om warmte over te dragen moet het water via de warmtewisselaar/coil een stuk warmer zijn dan het water in de boiler.
Eeh...dat snap ik. Voor WP uit. Maar het water dat de WP ingaat komt toch direct uit de boiler?

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:00
De BB80 hobbelt hier nu al vanaf 10 december zonder tussenpozen op stooklijn. Zal nu toch wel een binnenkort een defrostje aan “moeten” komen…denk ik zo.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:50
Hendrik Keizer schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:17:
De BB80 hobbelt hier nu al vanaf 10 december zonder tussenpozen op stooklijn. Zal nu toch wel een binnenkort een defrostje aan “moeten” komen…denk ik zo.
Dat is niet zo zeer afhankelijk van hoe lang hij al aan 1 stuk door draait . Eerder de temperatuur en de luchtvochtigheid zullen bepalend zijn icm met de belasting van de pomp . Globaal kan je stellen dat de temperaturen tussen plus 5 en min 5 defrosts gaan veroorzaken . Als het nog veel kouder wordt dan wordt de lucht vaak droger . De komende dagen zijn dus idd wel ontdooicycli te verwachten .

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:01
@Fresnel hoe is het probleem van de herrie (en ijspegels) afgelopen? Ik zag in een andere berichtje dat @Weheat blijkbaar ook een gebruiker is hier.

Ben benieuwd of je een oplossing hebt gevonden / verkregen?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:54

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

Klopt. je stelt als installateur een veiligheidstemp in van bijvoorbeeld 35*C, dan kan je max 30*C vragen en is een beetje ruimte voor de overshoot.

Overigens is deze setting echt binnen 2minuten aan te passen... Kost minder tijd dan .. naja vul maar in :+

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-03 20:11
Ik lees wel eens dat je bij WeHeat zelf niet veel kunt aanpassen. Veel moet via de installateur.
Ik gebruik b.v. HA en wil toch wel zelf iets kunnen aanpassen.
Klopt dit, of valt het allemaal wel mee?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:48
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:23:
[...]

Eeh...dat snap ik. Voor WP uit. Maar het water dat de WP ingaat komt toch direct uit de boiler?
Het boiler kraanwater komt nooit in je warmtepomp, het is een warmte wisselaar:
https://cdn.webshopapp.co...lervat-laag-temperatu.jpg
Verder stroomt het zo snel dat het nooit zo ver af koelt.

[ Voor 6% gewijzigd door orillion op 23-12-2025 21:02 ]

• Carboy54
  • Nu online
Robbie-1 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:51:
Ik lees wel eens dat je bij WeHeat zelf niet veel kunt aanpassen. Veel moet via de installateur.
Als de in bedrijf stelling goed is uitgevoerd kan je de rest zelf aanpassen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Robbie-1 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:51:
Klopt. IBS is belangrijk, maar dan heb je maar een paar settings;
Centrale verwarming (stooklijn, thermostaat)
Tapwater (set temp, booster, kookprogramma

..maar verder niet veel meer als gebruiker,

• STIMPPYYY
Wat kan je in de app als installateur als je ibs doet? Als in, wat is ‘goed’? Even waterzijdiginregelen buitenbeschouwing.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je kan soort afgifte systeem aangeven. Maximale watertemperatuur cv, Wanneer je legionella gaat draaien. Serieel/parallelvat, wel of geen binnenunit en/of backup heater.

Belangrijke bij een ibs is of alle data klop, zitten de sensoren goed, kloppen de getallen, is er voldoende flow, reageert de pomp op de signalen.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
Ik heb overigens nooit instructies gehad over het onderhoud van het (bijvullen, ontluchten, magneetfilter reinigern). Omdat mn systeem was leeggelopen kan ik sinds kort wel bijvullen, volgens de installateur die ik had ingeschakeld toen de druk weg was moest ik het systeem op 1,5 bar vullen (is 2 niet beter?)
Hoe vaak moet je dat magneetfilter reinigen en hoe doe je dat precies? Zijn er nog andere onderhoudszaken die je zelf moet doen?

• Mg4gebruiker
orillion schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:01:
[...]

Het boiler kraanwater komt nooit in je warmtepomp, het is een warmte wisselaar:
https://cdn.webshopapp.co...lervat-laag-temperatu.jpg
Verder stroomt het zo snel dat het nooit zo ver af koelt.
Ok. Dus de volledige uitwisseling van warmte zit dan in de boiler zelf neem ik aan?

• erikosmits
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-12-2025
Hoi Allemaal,

Wellicht dat mijn probleem al eerder hier behandeld is, maar ik vind het niet 123, er staat ook zo veel.. Ik heb eind september een Sparrow laten installeren, aangesloten op het 50 jaar oude radiatoren systeem, met 15 mm buizen. Een proef met de voormalige oliekachel wees uit dat op 35 graden verwarmen voldoende was, ook als het koud was.

Ik ben erg tevreden over de behaaglijkheid bij 19 graden thermostaat, op een ding na. Je hoort het stromen van het water door het systeem vrij goed, zeker op bepaalde plaatsen. Overdag is dat niet erg, maar 's nachts wel.

Daarom heb ik een programma ingesteld dat om 22:30 de temperatuur verlaagd naar minimaal 15 graden, en om 8 uur weer verhoogd naar 19. Vanwege de goede isolatie die we hebben toegepast blijft de kamertemperatuur 's nachts boven de 15 graden. Maar nu gaat af en toe wel 's nachts de radiatorpomp draaien.

De installateur geeft aan dat de Sparrow gaat draaien als de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt om stroming te houden zodat het water niet kan bevriezen. Maar dan hoeft de radiatorpomp toch niet te draaien?
De installateur heeft overigens de watersnelheid teruggebracht naar 0,8 m3, dat is het minimum.

Ik zou het dus mooi vinden als de radiatorpomp alleen gaat draaien als er warmte gevraagd wordt. Heeft iemand een mening of dat kan?

Overigens heb ik ook een boiler er aan verbanden met 200 liter, maar daar gaat de radiatorpomp toch niet voor draaien, of wel?

Bij voorbaat dank,

Erik

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:13
erikosmits schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:40:
Hoi Allemaal,

Wellicht dat mijn probleem al eerder hier behandeld is, maar ik vind het niet 123, er staat ook zo veel.. Ik heb eind september een Sparrow laten installeren, aangesloten op het 50 jaar oude radiatoren systeem, met 15 mm buizen. Een proef met de voormalige oliekachel wees uit dat op 35 graden verwarmen voldoende was, ook als het koud was.

Ik ben erg tevreden over de behaaglijkheid bij 19 graden thermostaat, op een ding na. Je hoort het stromen van het water door het systeem vrij goed, zeker op bepaalde plaatsen. Overdag is dat niet erg, maar 's nachts wel.

Daarom heb ik een programma ingesteld dat om 22:30 de temperatuur verlaagd naar minimaal 15 graden, en om 8 uur weer verhoogd naar 19. Vanwege de goede isolatie die we hebben toegepast blijft de kamertemperatuur 's nachts boven de 15 graden. Maar nu gaat af en toe wel 's nachts de radiatorpomp draaien.

De installateur geeft aan dat de Sparrow gaat draaien als de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt om stroming te houden zodat het water niet kan bevriezen. Maar dan hoeft de radiatorpomp toch niet te draaien?
De installateur heeft overigens de watersnelheid teruggebracht naar 0,8 m3, dat is het minimum.

Ik zou het dus mooi vinden als de radiatorpomp alleen gaat draaien als er warmte gevraagd wordt. Heeft iemand een mening of dat kan?

Overigens heb ik ook een boiler er aan verbanden met 200 liter, maar daar gaat de radiatorpomp toch niet voor draaien, of wel?

Bij voorbaat dank,

Erik
Oh ik lees even mee. Ik heb sinds vorige week een Flint en nog op twee plaatsen radiatoren. Die hoor je dus ook enorm ruisen. Pompsnelheid staat bij mij nog op 1.0m3.

• AlphaBlack_NL
erikosmits schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:40:
Hoi Allemaal,

Bij voorbaat dank,

Erik
Ik heb er ook last van gehad, maar met het terugstellen naar 0.8m3/h waren alle problemen verdwenen. Vervelend dat jij er nog last van hebt. Voor het creëren van stroming moet er wel een binnenpomp draaien, de Sparrow zelf heeft geen pomp. Als je er echt last van blijft houden zou ik toch eraan denken om de problematische leidingen te laten vervangen.

• effsec
AlphaBlack_NL schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:28:
[...]

Hoe is hiermee aangetoond dat het de WP is? Ik zou even proberen met de thermostaat losgekoppeld van de OTGW en alleen daarmee de WP aan te sturen.
Idd. 8)7 Ik zie dat de warmtevraag van de thermostaat langzaam steeds hoger wordt. Bij 16 graden is deze inmiddels 100% geworden. Het actieve programma was 16 graden, maar de thermostaat staat al enkele dagen uit via de app. Hij zou dus op 5 graden moeten sturen, echter blijft de sturing op 16 graden. :(

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
HF5236 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:14:
Ik heb overigens nooit instructies gehad over het onderhoud van het (bijvullen, ontluchten, magneetfilter reinigern). Omdat mn systeem was leeggelopen kan ik sinds kort wel bijvullen, volgens de installateur die ik had ingeschakeld toen de druk weg was moest ik het systeem op 1,5 bar vullen (is 2 niet beter?)
Hoe vaak moet je dat magneetfilter reinigen en hoe doe je dat precies? Zijn er nog andere onderhoudszaken die je zelf moet doen?
Onderhoud is ook minimaal, maar toch wel handig zo nu en dan. Denk aan je vuilfilter of de werking van je inlaatcombinatie checken.

Ik heb wel een lijst met punten die ik wil delen, stuur maar een dm.

Overigens 1.4-1.8 is prima!

• orillion
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:30:
[...]

Ok. Dus de volledige uitwisseling van warmte zit dan in de boiler zelf neem ik aan?
Klopt, via die buis die je op dat plaatje in de boiler ziet zitten.

• Gelderland01
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06:58
Het vriest en zoals verwacht meer ontdooi cyclisch. Is het onrustige patroon gebruikelijk. Normaal is dit niet zo en pruttelt de warmptepomp rustig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSCZX_ut4JVoA2hvIpzJbi-M7_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWJBVF9JbHUVivVpYfgrAE29.png?f=fotoalbum_large

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Vannacht weer eens sinds lange tijd een ontdooicyclus gehad. Gevolgd door nog één in de ochtend. Helemaal prima natuurlijk, maar het viel mij op dat ze langer duurde dan eerder. In dit geval was de duur 24 minuten om 21 minuten. Waarna uiteraard de WP op 100% ging knallen om het water weer op temperatuur te krijgen wat uiteraard ook nog wat tijd kost.
Voorheen duurde dit rond de 11 - 15 minuten wat ik nog steeds vrij lang vind maar heeft dit minder impact dan de tijden die ik nu zie.
Hoe lang duren de ontdooicyclussen bij jullie?
Gaat bij mij om een Sparrow.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Razer
Gelderland01 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:37:
Het vriest en zoals verwacht meer ontdooi cyclisch. Is het onrustige patroon gebruikelijk. Normaal is dit niet zo en pruttelt de warmptepomp rustig. [Afbeelding]
Logisch, na defrost moet het warmteverlies van het wat gecompenseerd worden, zodra dat gebeurd is, moduleert de warmtepomp weer terug.

• Mg4gebruiker
Dbm12 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:26:
Vannacht weer eens sinds lange tijd een ontdooicyclus gehad. Gevolgd door nog één in de ochtend. Helemaal prima natuurlijk, maar het viel mij op dat ze langer duurde dan eerder. In dit geval was de duur 24 minuten om 21 minuten. Waarna uiteraard de WP op 100% ging knallen om het water weer op temperatuur te krijgen wat uiteraard ook nog wat tijd kost.
Voorheen duurde dit rond de 11 - 15 minuten wat ik nog steeds vrij lang vind maar heeft dit minder impact dan de tijden die ik nu zie.
Op de Flint is het na 6 minuten klaar. In totaal 3 stuks gehad vannacht. Vind het meevallen.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:50
Hier ruim 20 minuten. En de ketel is 1x gedurende 10 minuten bijgesprongen . (Voor het eerst )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0zkNE590vSEMBojKU9ZyN5d-fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtmYeQHBPcS3uAzzLHuGE77Z.jpg?f=fotoalbum_large

• Razer
Hier bij onder de 4 graden buiten, kun je de klok er op gelijk zetten dat er precies elke 48 minuten een defrost plaats vindt, die ongeveer 8 minuten duurt vervolgens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKwaL9KmEfJnGq8NWyREVJt5Fg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3TW7Y7Lib1SEhbOMHjxF6Ug.png?f=fotoalbum_large

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:21
Ik zie in de afgelopen 3 uur in totaal 3 ontdooicyclussen van 8,5minuut en een bijspringende CV ketel. Ik heb een Flint.

Heb mijn stilteniveau er dan ook maar weer vanaf gehaald, warmtepomp op stooklijn gezet en hoop dat de ketel niet meer bij hoeft te springen, want dit is wel enorm zonde.

p.s. ik heb ook gelijk een suggestie ingediend via het feedback formulier dat de ketel echt niet zo snel hoeft bij te springen.

• Razer
-Marc- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:42:
[...]

Ik zie in de afgelopen 3 uur in totaal 3 ontdooicyclussen van 8,5minuut en een bijspringende CV ketel. Ik heb een Flint.

Heb mijn stilteniveau er dan ook maar weer vanaf gehaald, warmtepomp op stooklijn gezet en hoop dat de ketel niet meer bij hoeft te springen, want dit is wel enorm zonde.

p.s. ik heb ook gelijk een suggestie ingediend via het feedback formulier dat de ketel echt niet zo snel hoeft bij te springen.
Wat verwacht je? Je beperkt het vermogen van je warmtepomp.
Er zit volledige logica achter wanneer de warmtepomp de CV ketel bijtrekt, namelijk:
Als het verschil tussen 'gevraagde watertemperatuur', en ' Watertemperatuur huis in', niet meer alleen door de warmtepomp goed gemaakt kan worden. Als dit tussen 2 defrosts niet meer lukt, springt de CV-ketel bij.

• -Marc-
Razer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:51:
[...]

Wat verwacht je? Je beperkt het vermogen van je warmtepomp.
Er zit volledige logica achter wanneer de warmtepomp de CV ketel bijtrekt, namelijk:
Als het verschil tussen 'gevraagde watertemperatuur', en ' Watertemperatuur huis in', niet meer alleen door de warmtepomp goed gemaakt kan worden. Als dit tussen 2 defrosts niet meer lukt, springt de CV-ketel bij.
Wat is verwacht is dat de warmtepomp niet direct na een defrost de cv ketel bijtrekt, maar eerst even zelf probeert om de temperatuur weer omhoog te krijgen.

• Razer
-Marc- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:57:
[...]

Wat is verwacht is dat de warmtepomp niet direct na een defrost de cv ketel bijtrekt, maar eerst even zelf probeert om de temperatuur weer omhoog te krijgen.
Dat doet die ook voor een bepaalde X tijd, en als dat op het maximale vermogen niet lukt dan schakelt even de CV bij.

• -Marc-
Razer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:02:
[...]

Dat doet die ook voor een bepaalde X tijd, en als dat op het maximale vermogen niet lukt dan schakelt even de CV bij.
Ik heb dan ook geen probleem met het bijspringen van de CV Ketel, maar wel met het direct bijspringen van de ketel na een defrost.

• Razer
-Marc- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:09:
[...]

Ik heb dan ook geen probleem met het bijspringen van de CV Ketel, maar wel met het direct bijspringen van de ketel na een defrost.
Je mist het punt...
Nogmaals dat heeft te maken met de relatie tussen 'Gevraagde watertemperatuur', en 'Watertemperatuur huis in'. Dat is ook waarom veel mensen op OT sturing zien dat de ketel sneller bij springt, die is eerder geneigd na een defrost een hogere watertemperatuur te vragen. Op stooklijn (mits goed afgesteld), is hier een veel kleinere kans op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL6yjuCxtRgCayt9xUpBX_0GWxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNV9uLTHEgCIJIkAItV5BtJ9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Razer op 24-12-2025 10:14 ]

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:37
-Marc- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:09:
[...]

Ketel uit of volledig van het gas af ?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-03 20:11
Toch nog 1 keer over de "uitgebreide" binnenunit.
Ik weet inmiddels de verschillen, dit model is duurder, maar je krijgt een mooie nette installatie.
Ik wil een buffer en een boiler, en ik wil de buffer serieel aansluiten.
Ik wil mijn zonnestroom kunnen benutten, ik ga daar zelf in HA wel iets slims voor maken.
Het lijkt handiger om het element in de binnenunit niet te gebruiken, maar dit te plaatsen in de boiler toch? maar ja, dan heb ik 2 elementen, tenzij ik alsnog voor het eenvoudige model ga, en de pompen etc. los laat aansluiten, hetgen voor de installateur ook weer meer tijd kost.
Was is wijsheid?

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Flint in Amsterdam, ook veel ontdooi cycli. 20 graden 24 uur per dag gewenste temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxpig955vYQxLDdJSSae2f82s0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7MOWuPQkXNmpqhuMKjmJUI4.jpg?f=fotoalbum_large

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Alles is heel afhankelijk van je installatie en het afgifte systeem. En de luchtvochtigheid en temperaturen compressor. Zoals Carboy hieronder zegt.
Hier nog geen defrost gehad met de Sparrow die pas sinds half 3 vanacht meer dan 16% vermogen is gaan vragen. Momenteel draait hij met z'n 27%, bij een gevraagde water temperatuur van 26 graden. (bij 2 graden buiten temp.)

[ Voor 21% gewijzigd door jeroendh op 24-12-2025 11:26 ]

• Carboy54
  • Nu online
Razer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:37:
Hier bij onder de 4 graden buiten, kun je de klok er op gelijk zetten dat er precies elke 48 minuten een defrost plaats vindt, die ongeveer 8 minuten duurt vervolgens:
[Afbeelding]
Geheel afhankelijk van de omstandigheden luchtvochtigheid en temperaturen compressor. Hier bij 1 graad geen enkele defrost en ook niet nodig. Ingaande temperatuur compressor -3. Draai op stooklijn zonder pieken wellicht maakt dat iets uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 24-12-2025 11:17 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:15:
[...]

Geheel afhankelijk van de omstandigheden luchtvochtigheid en temperaturen compressor. Hier bij 1 graad geen enkele defrost en ook niet nodig. Ingaande temperatuur compressor -3. Draai op stooklijn zonder pieken wellicht maakt dat iets uit.
Hier iets meer data. Wellicht valt er iets zinnigs over te zeggen. Ik begrijp dat het afhangt van veel variabelen. Maar ik vind het opvallend dat het opeens 24/21 minuten duurt om een defrost te doen terwijl dit voorheen toch echt niet zo was en het rond de 10/15 min was. Dat er een defrosts plaatsvind is logisch. Maar het ontgaat mij waarom het opeens bijna dubbel zo lang duurt. Buiten temperatuur was rond de 2 graden. Regio West. En draai op stooklijn met alleen gebooste radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuUJ4ZEQ7MWB_3y0mC5gx2PBrGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55vvh0q7YoXX6ApAFpKbYgaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6nUsfxooNnRxfhgPaqX-OyyDg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73nj8PBeK1a4CzcuWyo7n5BP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Dbm12 op 24-12-2025 11:47 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Hier afgelopen nacht 3 keer defrost gehad, van een gemiddelde tijd van 13 minuten. CV ketel nog niet bijgesprongen.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• DjAntoon
here2stay schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:08:
[...]

Oh ik lees even mee. Ik heb sinds vorige week een Flint en nog op twee plaatsen radiatoren. Die hoor je dus ook enorm ruisen. Pompsnelheid staat bij mij nog op 1.0m3.
Zou je dat niet op kunnen lossen door die radiatoren te knijpen? Anders gaat het misschien ten koste van je VVW?

• AlphaBlack_NL
Afgelopen nacht 0x defrost gehadAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a4tj_eIGscUEUcQz4yqFLBENyo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0YbAIM5yGoFKfMXLf3QhtElY.png?f=fotoalbum_large, Sparrow heeft op 40% compressor vermogen door geprutteld met 3kW warmte output.

Ook zeer tevreden met de Remeha iSense stooklijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05wwjo5VyiFNCNFx0mThnURZgpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PPofMa9SkcNmqKxY0LREUNMQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b585EozTKnJVzlKpyh5PZ1eVvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9BttXnyhtuwyFGOxH9NZmFCM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 24-12-2025 12:06 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:47
DjAntoon schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:01:
[...]

Zou je dat niet op kunnen lossen door die radiatoren te knijpen? Anders gaat het misschien ten koste van je VVW?
Daar ben ik wel benieuwd naar want als ik de convector bij ons knijp (Jage) dan suist het nog meer. Ik knijp hem dan op het voetventiel. Misschien doe ik iets niet goed?

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:14

Cybje

First Post!

Ik heb hier Tado radiatorknoppen en dan merk ik dat als Tado 'm een bepaalde hoeveelheid knijpt, er een fluitend geluid uit de radiatoren/leidingen komt. Dat geluid klinkt ook door naar andere kamers. Dit was met de CV ketel ook soms een beetje het geval, maar sinds de Weheat is het echt veel erger.

Het gebeurt als hij 'm zo tussen de 25-50% knijpt. Als hij 100% open staat heb ik nergens last van, als hij maar 10% open staat hoor je 'm ook amper.

En als er maar 1 of 2 radiatoren openstaan, heb ik ook wel last van suizen. Maar ik vermoed dat dat komt doordat hij de gehele flow dan maar door 1 of 2 radiatoren gooit. Zolang er meer radiatoren open staan valt het mee (bijv. op een thuiswerkdag, als ook het thuiskantoor verwarmd wordt).

Wat ruist er door het struikgewas

• DjAntoon
@Cybje Ik neem aan dat je daarnaast ook nog behoorlijk wat VVW hebt liggen, als je enkel maar 1 of 2 radiatoren op je warmtepomp hebt, is het geen wonder dat hij gaat fluiten, daar kan de benodigde flow nooit doorheen.
Wat geeft de warmtepomp op die momenten dan aan wat betreft flow?
Ik zou die Tado knoppen eraf gooien. Sinds ik continu overal verwarm, dag en nacht op 21 graden, is mijn verbruik flink gedaald.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-03 20:04
Razer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:12:
[...]

Je mist het punt...
Nogmaals dat heeft te maken met de relatie tussen 'Gevraagde watertemperatuur', en 'Watertemperatuur huis in'. Dat is ook waarom veel mensen op OT sturing zien dat de ketel sneller bij springt, die is eerder geneigd na een defrost een hogere watertemperatuur te vragen. Op stooklijn (mits goed afgesteld), is hier een veel kleinere kans op.

[Afbeelding]
Daarom zou het zo mooi zijn als je zelf (makkelijk) een max temperatuur kan instellen.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:58
Razer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:12:
[...]

Je mist het punt...

[Afbeelding]
Ik betwijfel of dat klopt.

Zowel met OT aansturing als met een stooklijn wordt er *alleen* een doel-temperatuur aan de warmtepomp gevraagd. In jouw grafiek zie je ook dat de "waterdoeltemperatuur" vrijwel constant blijft.

Of die (bijna) 32 graden nu wordt gevraagd door de OT thermostaat, of dat je die zelf hebt ingesteld in je stooklijn, maakt (volgens mij) niet uit.

Het punt is dat er 32 graden water wordt gevraagd. De WP probeert dat te maken, en als dat niet lukt springt eventueel de ketel bij om extra snel die gevraagde/ingestelde doeltemperatuur te halen.

Het is dus *niet* zo dat de ketel dat zelf vraagt, en ook niet dat de OT thermostaat dat vraagt. Dat is puur een functie en gedrag van de warmtepomp die bepaalt of de ketel moet bijspringen, op basis van het verschil tussen gevraagde/ingestelde doeltemperatuur, en daadwerkelijke aanvoertemperatuur.

Disclaimer: dit is hoe ik *denk* dat het werkt, maar ik laat me graag verbeteren als daar betrouwbare (en verifieerbare) informatie voor wordt aangedragen ;P

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Tijgerkracht
Gameboy schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:44:
[...]

Het punt is dat er 32 graden water wordt gevraagd. De WP probeert dat te maken, en als dat niet lukt springt eventueel de ketel bij om extra snel die gevraagde/ingestelde doeltemperatuur te halen.

Het is dus *niet* zo dat de ketel dat zelf vraagt, en ook niet dat de OT thermostaat dat vraagt. Dat is puur een functie en gedrag van de warmtepomp die bepaalt of de ketel moet bijspringen, op basis van het verschil tussen gevraagde/ingestelde doeltemperatuur, en daadwerkelijke aanvoertemperatuur.

Disclaimer: dit is hoe ik *denk* dat het werkt, maar ik laat me graag verbeteren als daar betrouwbare (en verifieerbare) informatie voor wordt aangedragen ;P
Ben ik met je eens, de warmtepomp, of de binnenunit (ik denk dat die het stuurt), stuurt de CV ketel aan.
|Heb 3 jaar Elga Ace hybride gedraaid en daar ging dat ook zo.
De CV ketel is een slave (via Opentherm) van de warmtepomp.

[ Voor 15% gewijzigd door Tijgerkracht op 24-12-2025 14:52 ]

• Razer
Gameboy schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:44:
[...]

Ik betwijfel of dat klopt.

Zowel met OT aansturing als met een stooklijn wordt er *alleen* een doel-temperatuur aan de warmtepomp gevraagd. In jouw grafiek zie je ook dat de "waterdoeltemperatuur" vrijwel constant blijft.

Of die (bijna) 32 graden nu wordt gevraagd door de OT thermostaat, of dat je die zelf hebt ingesteld in je stooklijn, maakt (volgens mij) niet uit.

Wellicht heb je me verkeerd begrepen of ik mezelf niet helemaal goed uitgedrukt :+ . Wat ik terug zag, en met mij ook veel anderen hier, is dat bij aansturing op OT, de thermostaat merkt dat er een defrost plaats vindt (minimale daling in kamer temp), en vervolgens hogere temperatuur water gaat vragen (via OT) dan gewenst. Ipv bijvoorbeeld 32 waar die op liep dan plots 38 graden.

Vervolgens wilt de warmtepomp 38 graden water gaan maken, en dan is het verschil tussen ' Gevraagde watertemperatuur' en 'Watertemperatuur huis in', plots veel moeilijker te overbrugen door de warmtepomp en wordt dus eerder de CV-ketel bijgeschakeld omdat de warmtepomp denkt dat ontstane verschil alleen niet meer te kunnen compenseren.

De ketel heeft verder in de hele aansturing 0 functie, dit gebeurt allemaal vanuit de WeHeat binnenunit, die alleen zegt tegen de ketel 'ik trek het niet meer, schakel maar even bij'.

[ Voor 4% gewijzigd door Razer op 24-12-2025 15:48 ]

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:24
-Marc- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:42:
[...]

Hier de hele nacht elk uur een defrost, moest mijn stooklijn een beetje hoger zetten, koelde een klein beetje af in de woonkamer . Zonder hulp van de cv overigens. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJB8EMijgIMWiDlBgFmFXjVRk1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFwRLLlpgVlSdCSHnXJrBWdO.jpg?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
Na een defrost, wordt condenswater afgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdN5JuiYFoimgUftJNzvnRauyH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxU4k5mJDk77rDx5Udi2J4BP.jpg?f=fotoalbum_large

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:00
Hendrik Keizer schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:17:
Daar was ie al :-)… 2 maar liefstAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO3C5bMnkLDfOsGKR7oxBxoawVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oN3EdB1dLN349Zn0kaOuQFjO.png?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
Ronnie27 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:57:
[...]

Hier de hele nacht elk uur een defrost, moest mijn stooklijn een beetje hoger zetten, koelde een klein beetje af in de woonkamer . Zonder hulp van de cv overigens. [Afbeelding]
En wat was je gemiddelde COP waarde in die perioden? Want best wel veel defrost momenten.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:24
RNacoustics schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:09:
[...]

En wat was je gemiddelde COP waarde in die perioden? Want best wel veel defrost momenten.
Vandaag zit ik op een gemiddelde van 3,7 , valt nog mee

• Razer
Hier ook 3.8 vandaag met elk uur een defrost, en 95% radiatoren, en 1 convectorput. Prima voor die paar dagen die we in NL nog maar net onder en om en nabij het vriespunt hebben.

• Mg4gebruiker
In of ex sww? Ik zet iets boven de 4 inclusief SWW.

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:32:
In of ex sww? Ik zet iets boven de 4 inclusief SWW.
Hier ex sww, momenteel een gemiddelde COP van 4.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:44
STIMPPYYY schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:07:
[...]

Dat is een eenvoudige instelling voor de installateur. Waarom kan dat niet aangepast. Het is nog geen kerst en je kan toch niet in een koud huis zitten? Aanvoertemp op vvw wil je zo laag mogelijk houden.

Benieuwd hoe hoog je ‘m straks moet zetten. Denk dat je massa nog moet opwarmen.
Ik woon er nog niet, dus wat dat betreft niets aan de hand :P Inmiddels heb ik het kunnen laten aanpassen en zitten we op 35 graden. Er is ook nog een hoop nat stucwerk en een smeervloer die nog restvocht bevat dus dat slokt ook behoorlijk wat energie op.

Wat wel opvalt is dat die 35 graden niet lijkt te trekken als je het stilteniveau aanpast. Standaard stond deze ingesteld op 'Zacht geroezemoes' (1 setting lager dan 'Normaal', zo te zien wordt de compressor dan gelimiteerd op 80%) en daarmee haalde die de 35 graden niet. Uiteindelijk deze instelling veranderd naar 'Normaal' en toen ging die keurig naar de 35 graden toe. Na het behalen van de 35 graden heb ik nogmaals geprobeerd de setting iets lager te zetten maar dan zie je hem weer wegvallen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Is dat normaal gedrag?

• Razer
snaggyheadshot schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:04:
[...]

Ik woon er nog niet, dus wat dat betreft niets aan de hand :P Inmiddels heb ik het kunnen laten aanpassen en zitten we op 35 graden. Er is ook nog een hoop nat stucwerk en een smeervloer die nog restvocht bevat dus dat slokt ook behoorlijk wat energie op.

Wat wel opvalt is dat die 35 graden niet lijkt te trekken als je het stilteniveau aanpast. Standaard stond deze ingesteld op 'Zacht geroezemoes' (1 setting lager dan 'Normaal', zo te zien wordt de compressor dan gelimiteerd op 80%) en daarmee haalde die de 35 graden niet. Uiteindelijk deze instelling veranderd naar 'Normaal' en toen ging die keurig naar de 35 graden toe. Na het behalen van de 35 graden heb ik nogmaals geprobeerd de setting iets lager te zetten maar dan zie je hem weer wegvallen:

***members only***

Is dat normaal gedrag?
Ligt echt aan het vermogen dat benodigd is voor je woning, de vloer die nog moet opwarmen, hoeveel liters water door je systeem gaan etc.

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Razer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:24:
Hier ook 3.8 vandaag met elk uur een defrost, en 95% radiatoren, en 1 convectorput. Prima voor die paar dagen die we in NL nog maar net onder en om en nabij het vriespunt hebben.
Vind je? Ik heb er vandaag pas 2 gehad met mijn sparrow.
Als de luchtvochtigheid omhoog (rond 90%) gaat met en met deze temperaturen wordt het pas echt een defrost feestje, had ik vorig jaar in de 1,5/2uur ipv van nu om de 5uur, alleen in de avond/nacht.

Wel een beetje zitten spelen vandaag tot 11uur met stilte niveau tot 40% modulatie, wat ietjes afgekoeld en moest hij bij trekken en schoot gelijk in de defrost. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Do8II-KxuC_C_L8C1h4KA1hrnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1XTHXS86aPQlztufWY4TixW.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput---->7335wp

• Mg4gebruiker
snaggyheadshot schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:04:
[...]

***members only***

Is dat normaal gedrag?
Als je hem knijpt dan kan hij inderdaad tegen zijn plafond aanlopen. Ik doe hetzelfde. Overdag staat hij op lichte regen, in de nacht op bibliotheek.
Ik knijp hem net zo lang tot ik merk dat hij het niet trekt. Het gevolg is dat hij wel de hele dag door draait, maar tegen een laag vermogen. Gewoon op OT.

• AlphaBlack_NL
jeroendh schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:12:
Alles is heel afhankelijk van je installatie en het afgifte systeem. En de luchtvochtigheid en temperaturen compressor. Zoals Carboy hieronder zegt.
Hier nog geen defrost gehad met de Sparrow die pas sinds half 3 vanacht meer dan 16% vermogen is gaan vragen. Momenteel draait hij met z'n 27%, bij een gevraagde water temperatuur van 26 graden. (bij 2 graden buiten temp.)
Nieuwbouw? Pas met <0c boven de 16% is wel heel uitzonderlijk , heb je dan niet enorm veel last van pendelen met temperaturen tussen de 5-15 graden?

• orillion
Mg4gebruiker schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:25:
[...]

Als je hem knijpt dan kan hij inderdaad tegen zijn plafond aanlopen. Ik doe hetzelfde. Overdag staat hij op lichte regen, in de nacht op bibliotheek.
Ik knijp hem net zo lang tot ik merk dat hij het niet trekt. Het gevolg is dat hij wel de hele dag door draait, maar tegen een laag vermogen. Gewoon op OT.
Hoe doe je dat met SWW? Duurt die niet erg lang dan? Of doe je die niet met de Weheat?

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:14

Cybje

First Post!

DjAntoon schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:01:
@Cybje Ik neem aan dat je daarnaast ook nog behoorlijk wat VVW hebt liggen, als je enkel maar 1 of 2 radiatoren op je warmtepomp hebt, is het geen wonder dat hij gaat fluiten, daar kan de benodigde flow nooit doorheen.
Wat geeft de warmtepomp op die momenten dan aan wat betreft flow?
Ik zou die Tado knoppen eraf gooien. Sinds ik continu overal verwarm, dag en nacht op 21 graden, is mijn verbruik flink gedaald.
Ik heb geen vloerverwarming (nou ja, op een paar m2 in de badkamer na). Ik heb Tado voor de zoneregeling. Het is gewoon onnodig om elke ruimte continu te verwarmen, zeker het thuiskantoor dat soms maar 2 dagen in de week wordt gebruikt.

Overal continu warm is een beetje een utopie in een matig geïsoleerd huis uit 1950. Ben allang blij dat ik de verwarmingskosten zo ongeveer kan halveren met de Weheat. Beter isoleren is lastig en erg duur, dan moet je met voorzetwanden en dat soort ongein gaan werken. Dus we verliezen teveel warmte via de muren en de houten vloer en daardoor heeft zoneregeling veel nut om de kosten beheersbaar te houden. Zonder echt in te leveren op comfort.

Maar als er niet voldoende flow is hoort de warmte toch naar het buffervat te gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Cybje op 24-12-2025 19:24 ]

Wat ruist er door het struikgewas

• Jpiek
Beetje late reactie van mij : defrost om 00:06 en vanochtend 9:50 ongeveer.
Nachtstand lichte regen en stiltestand zacht geroezemoes vondt hij niet leuk.
Temp bleef onder gewenste temp en is de hele ochtend bezig geweest op (teruggezet) 97% met COP 2 om terug te komen.

Geen CV en geen BUH, dus ik hou hem voorlopig ff op Max/standaard ..

• Carboy54
  • Nu online
Jpiek schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:25:
Beetje late reactie van mij : defrost om 00:06 en vanochtend 9:50 ongeveer.
Nachtstand lichte regen en stiltestand zacht geroezemoes vondt hij niet leuk.
Temp bleef onder gewenste temp en is de hele ochtend bezig geweest op (teruggezet) 97% met COP 2 om terug te komen.

Geen CV en geen BUH, dus ik hou hem voorlopig ff op Max/standaard ..
Met dit weer mijn voorkeur en ook zonder nachtverlaging.

Pagina: 1 ... 152 ... 187 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.