heeft het 300 liter buffervat van WeHeat icm de Sparrow nog voordelen boven een ander merk RVS buffervat? of zijn er betere merken?
@jeroendh @orillion @Kirvis Ik gok dat ze de Support-pagina nog moeten updaten met meer relevante info. Maar de kerstborrel zal al wel gestart zijn bij @Weheat ;-)
Weheat Flint
Ik heb m al werkend.n.smits schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:45:
@jeroendh @orillion @Kirvis Ik gok dat ze de Support-pagina nog moeten updaten met meer relevante info. Maar de kerstborrel zal al wel gestart zijn bij @Weheat ;-)
Nu bezig met een scriptje voor Google Colab. Zodra ik dat heb zal ik het hier delen.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Hier staat de python library evt: https://github.com/wefabricate/wh-pythonn.smits schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:49:
[...]
Hoe authenticeer je je? Via de debugger is het slechts een klik; maar hoe gaat dat buiten de debugger om? Heeft iemand daar (al) iets over gevonden?
En je kan deze clientId/secret pakken: https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
Thanks. Had 't stiekem al werkend; maar ik hoop gewoon dat iemand bij Weheat denkt, verrek, ik moet nog op die knop drukken om de laatste documentatie te publiceren ;-) ClientId weheat-backend vereist dus geen ClientSecret; alleen je eigen credentials dus. ClientId HomeAssistantAPI vereist wel een ClientSecret.Barryvdh schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:00:
[...]
Hier staat de python library evt: https://github.com/wefabricate/wh-python
En je kan deze clientId/secret pakken: https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
Weheat Flint
De (nieuwe) API laat (voor mij lig) iets nieuws zien. Wat denk ik, nog ontwikkeld wordt:
Bij mij geeft de API 'false' als response; dat zou dus moeten zeggen dat mijn installateur mijn installatie niet mag aanpassen (en dat kan die wel nu). Lijkt er dus wellicht op, dat je in de toekomst de installateur kan weerhouden aan je instellingen te zitten.installationSettingsConsent: Indicates whether the user has consented to allow installers or the system to access/modify Installation Settings.
true: Consent granted (installers can remotely configure parameters).
false: Consent denied.
Weheat Flint
Nice! Welk endpoint gebruik je hier voor?Gies123 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:44:
[Afbeelding]
Klaar![]()
Het is nog een beetje basic maar dat komt nog wel.
Aangezien het logs endpoint alleen per uur kan aggregreren (voor zover ik kon zien). Gebruik je hiervoor een van de endpoints uit de officiele lijst die vandaag is gepubliceerd door Weheat?
Een beetje een onnozele vraag, maar voor de zekerheid toch:
binnenkort een BB60 installatie en wil een kWh meter mee laten installeren.
Installeren ze een BB p60 normaal gesproken op1 fase, of 3?
Fijn als ik de goede meter koop
Heb de installateur gebeld, die zouden het laten weten, maar zijn nu kerst aan het vieren (aldus hun antwoord apparaat).
Thanks!
Heb de installateur gebeld, die zouden het laten weten, maar zijn nu kerst aan het vieren (aldus hun antwoord apparaat).
Thanks!
1 fase!Aeien schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:06:
Een beetje een onnozele vraag, maar voor de zekerheid toch:
Thanks!
OK, ik heb een scriptje gemaakt dat je ideale stooklijn bouwt obv de data uit de API.
Voordat ik het publiceer ben ik op zoek naar wat testers. Stuur me even een PB, dan deel ik het script met de instructies zodat ik kan kijken waar het nog aangescherpt kan worden.
Uiteraard vraag ik je dan wel de resultaten te delen.
Hieronder een van de outputs van het script:
:strip_exif()/f/image/YHZdFBcrCD8KmmvzaSDNU4m3.png?f=user_large)
EDIT: dit heeft alleen zin als je minstens een paar maanden data hebt mbt het CV bedrijf. Als je je warmtepomp net 2 weken hebt dan heeft dit weinig nut.
Voordat ik het publiceer ben ik op zoek naar wat testers. Stuur me even een PB, dan deel ik het script met de instructies zodat ik kan kijken waar het nog aangescherpt kan worden.
:strip_exif()/f/image/YHZdFBcrCD8KmmvzaSDNU4m3.png?f=user_large)
EDIT: dit heeft alleen zin als je minstens een paar maanden data hebt mbt het CV bedrijf. Als je je warmtepomp net 2 weken hebt dan heeft dit weinig nut.
[ Voor 12% gewijzigd door Kirvis op 19-12-2025 16:27 ]
Haha, het was een beetje een flauwe post van mij, zo direct na de WeHeat post. Ik gebruik Prometeus om elke 15 seconden alle metrics van de Homey te scrapen (daar draait een WeHeat integratie/app op) en vervolgens heb ik met Grafana het WeHeat-look-a-like dashboardje gemaakt.Kirvis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:52:
[...]
Nice! Welk endpoint gebruik je hier voor?
Aangezien het logs endpoint alleen per uur kan aggregreren (voor zover ik kon zien). Gebruik je hiervoor een van de endpoints uit de officiele lijst die vandaag is gepubliceerd door Weheat?
Voordat ik ja zeg; wat heb je nodig om dit te draaien?Kirvis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:21:
OK, ik heb een scriptje gemaakt dat je ideale stooklijn bouwt obv de data uit de API.
[Afbeelding]
Wise enough to play the fool
Dat je het script draait in Google Colab en mij de output stuurt. Zowel de terminal output als de plotjes.teacher schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:14:
[...]
Voordat ik ja zeg; wat heb je nodig om dit te draaien?
Ik heb dus verder niets nodig en zorg ervoor dat de output is geanonimiseerd (geen id’s, wachtwoorden of usernames bevat).
Afhankelijk van de resultaten zou ik je ook kunnen vragen de data te delen als CSV zodat ik daar zelf nog wat mee kan pielen mbt het script voor het bepalen van de stooklijn. Ook dan zorg ik dat er geen id’s etc in staan.
[ Voor 21% gewijzigd door Kirvis op 19-12-2025 18:41 ]
Rommelen met cijfers , dat denk niet dat ze daar doen in Duizel.JessicavdH schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:18:
[...]
Omdat Weheat helaas heel goed is in rommelen met cijfers. Voor de Blackbird zijn er ook verschillende getallen in omloop. Toen wij de P80 kochten, was de voorgespiegelde LWA max ook lager dan wat later bleek. Ik snap echt niet dat @Weheat dat nog niet in orde heeft. Het is wachten tot het moment dat iemand een claim gaan indienen. Bij ons ging het nét goed met de geluidsberekening (die we nog na de installatie moesten maken, foutje), maar als dat mis was gegaan hadden we zeker verhaal gehaald. We hadden de rechtsbijstandsverzekering al stand-by staan.
Vraag eens een rondleiding aan en laat je daar informeren en stel daar je vragen.
Heb de stooklijn. Weer verhoogd en gelijk zie je weer dat de lijn mooi richting de doeltemperatuur gaat en daar bij blijft.HF5236 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:20:
[...]
Waar zou dit dan aan kunnen liggen, het lijkt me alsof dit niet iets is wat afhankelijk is van je opstelling of zou het buffer hier invloed op hebben?
Ik zie dat er twee soorten binnenunits zijn voor full electric.
eentje waar twee pompen en een element in zit, en een los kastje,waar je dan de pompen en element los kunt installeren.
De keuze is eigenlijk alleen hoe het in je specifieke situatie het beste (mooiste) past? of zijn er nog andere voor en nadelen?
eentje waar twee pompen en een element in zit, en een los kastje,waar je dan de pompen en element los kunt installeren.
De keuze is eigenlijk alleen hoe het in je specifieke situatie het beste (mooiste) past? of zijn er nog andere voor en nadelen?
De all in one unit heeft een backup heater. De losse pompen niet.Robbie-1 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:30:
Ik zie dat er twee soorten binnenunits zijn voor full electric.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Als ze al rommelen met cijfers, zullen ze je dat niet op die rondleiding gaan vertellen.201WD schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:55:
[...]
Rommelen met cijfers , dat denk niet dat ze daar doen in Duizel.
Vraag eens een rondleiding aan en laat je daar informeren en stel daar je vragen.
Kan ik ergens de prijzen vinden van de losse onderdelen van WeHeat?
- Sparrow
- Buffervaten
- Boilervaten
- Binnenunits
Stonden voorheen transparant op de website. Wellicht kan je nog wat vinden met thewaybackmachine oid?Robbie-1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:22:
Kan ik ergens de prijzen vinden van de losse onderdelen van WeHeat?dat geeft me een beetje houvast als de offerte komt.
- Sparrow
- Buffervaten
- Boilervaten
- Binnenunits
Ik zie nu dat het bij mij ook is aangepast: Tonder is 14 graden en T boven 41 graden. Geen SWW.orillion schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:19:
[...]
Vanaf de 14e ging het bij mij weer goed.
Ik heb in de grafieken van de portal zitten neuzen om te achterhalen waarom de Flint af en toe de compressor harder laat lopen. Ik heb hier eerder al een plaatje over gepost.
Kan het zijn dat bij een verwarmingscyclus de compressor opschakelt als het verschil tussen t in en t uit op de Flint kleiner is dan 2,5 graad?
Kan het zijn dat bij een verwarmingscyclus de compressor opschakelt als het verschil tussen t in en t uit op de Flint kleiner is dan 2,5 graad?
Ja gewoon online prijzen vergelijken bij diverse aanbiedersRobbie-1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:22:
Kan ik ergens de prijzen vinden van de losse onderdelen van WeHeat?dat geeft me een beetje houvast als de offerte komt.
- Sparrow
- Buffervaten
- Boilervaten
- Binnenunits
Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingenStefan1989 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:48:
[...]
De Anna word niet meer gemaakt helaas.
Nu pak ik een Adam met Honeywell round modulation.
De Emma wired pro ga ik hier thuis testen op de Sparrow. Ik laat hier wel weten hoe dat bevalt.
zal aan mij liggen, maar ik kan geen prijzen van onderdelen vinden. Heb je een voorbeeld?201WD schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:09:
[...]
Ja gewoon online prijzen vergelijken bij diverse aanbieders
Buffervat:Robbie-1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:41:
[...]
zal aan mij liggen, maar ik kan geen prijzen van onderdelen vinden. Heb je een voorbeeld?
https://warmtepomponline....eat-buffervat-50l-en-100l
https://heatxpert.nl/product/weheat-buffervat/
https://www.aircozonderst...heat-rvs-buffer-tank-50l/
Hier vind je ook de prijzen van het boilervat maar ook van de WP zelf en de binnenunits.
Is al heel vaak hier voorbij gekomen, dat heet een Oil Return Cycle.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:47:
Ik heb in de grafieken van de portal zitten neuzen om te achterhalen waarom de Flint af en toe de compressor harder laat lopen. Ik heb hier eerder al een plaatje over gepost.
Gebeurt als de warmtepomp langere tijd op een laagvermogen draait.
Dank je.Razer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:12:
[...]
Is al heel vaak hier voorbij gekomen, dat heet een Oil Return Cycle.
Gebeurt als de warmtepomp langere tijd op een laagvermogen draait.
Excuus dat ik als laatkomer niet alle 602 pagina's heb onthouden. Maar dit forum schreeuwt echt om een AI prompt.... Niet alleen deze overigens.
Is er een lineair verband tussen de variabelen als. Compressor % , snelheid fan, opgenomen vermogen etc? Ik bedoel : Als de ventilator , 20% harder gaat draaien, nemen dan de andere parameters ook met 20 % toe?
[ Voor 35% gewijzigd door RayDelft op 20-12-2025 22:53 ]
Ratelende Sparrow vanmorgen in de nevel bij 2 graden buiten.
Net toen ik zou vertrekken hoorde ik buiten kabaal uit de Sparrow komen. 'Dat is niet goed'. Leek op een aanlopende ventilator.
WP maar uitgezet e.e.a. geprobeerd en bekeken. Schuurdak opgeklommen en gezien dat er ijsdruppels vastgevroren zaten op de ventilatorbladen. Vooral aan de kant van de zaagtandprofielen. Ook op het aluminium rooster bij de uitstroom waren bevroren druppels te zien tussen de openingen.
Het was nevelig en tijdens bedrijf ca 2,5 graad volgens de WP. Het ijs voorzichtig losgemaakt met een kunststof strip en opnieuw geprobeerd. Helaas, ratelen was er gauw weer (of nog). Ik zag nu ook dat de aanzuig kant wit bevroren was. Nog net niet luchtdicht. Zo kon ik niet vertrekken. Daarom de buitenunit vandaag uitgeschakeld.
Vraag: hoe kan dit ontstaan en vooral waarom voorkomt de WP dit niet? De pomp had ruim een uurtje rustig gedraaid op ca. 42% met dus nevel en bij 2,5 graden buiten. Aan het einde was de COP tussen 2 en 3 en er was nog géén defrost(poging) te zien vooraf.
Ik weet niet wat er gebeurd was als ik en niet meer geweest was en de pomp was maar door wezen draaien... Nu de kou komt wordt ik hier niet blij van.
Bovendien geloof ik dat mijn hybride systeem de oude CV niet kan gebruiken voor een defrost of hulpverwarming (indien nodig), want die stopt steeds na enkele minuten met de melding 'gestopt omdat aanvoertemp+5 graden > gevraagde temp' (vanuit de gasketel beredeneerd). Dat heb ik mijn installateur in februari al gemeld en gezegd dat ik er onder garantie op terug kom als dat problemen blijft geven. De ketel (die parallel aan de WP staat) heeft geen ventielen, wat volgens mij een probleem is. Maar dat staat m.i. los van het geratel van vanmorgen, want er was nu niet eens een ontdooipoging gedaan.
Vandaag de WP buitenunit dus uit gelaten. De de binnenunit met pomp probeert de CV ca 5 x /uur te verwarming te laten verzorgen maar die slaat steeds weer gauw af (ik zie dat aan mijn gasverbruik). Dus nu ik heb een hybride als backup verwarming maar dat werkt gewoon niet!
Mijn installateur is op zaterdag helemaal niet te bereiken, ze hebben zelfs geen service nummer, alleen een voor verkoop en die staat ook uit. Helaas verkeerde keuze gemaakt, want de leverancier is niet erg coöperatief
.
Ik heb overigens een seriebuffer van van 50 l en radiatoren met boosters.
-Zijn er andere Sparrowgebruikers die ijsafzetting op de ventilator en uitgangsrooster herkennen?
-Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
-En wat betreft de steeds afgebroken ondersteuning van de Remeha gas-CV (àls ontdooi-ondersteuning gevraagd wordt), zouden ventielen helpen om de kennelijke thermische kortsluiting in de waterflow te verhinderen? Dat moet de leverancier dan toch gewoon verzorgen?
Als de leverancier voor de kerst niets doet wordt het vrees ik kerst met de houtkachel, maar ik hoop dat de boel buiten dan niet kapotvriest... Komen doen ze dan zeker niet.
Overigens vanavond bij 6 graden werk de WP weer voorlopig maar zo ga ik niet graag de eerste winter in.
Iemand commentaar of suggesties?
Net toen ik zou vertrekken hoorde ik buiten kabaal uit de Sparrow komen. 'Dat is niet goed'. Leek op een aanlopende ventilator.
WP maar uitgezet e.e.a. geprobeerd en bekeken. Schuurdak opgeklommen en gezien dat er ijsdruppels vastgevroren zaten op de ventilatorbladen. Vooral aan de kant van de zaagtandprofielen. Ook op het aluminium rooster bij de uitstroom waren bevroren druppels te zien tussen de openingen.
Het was nevelig en tijdens bedrijf ca 2,5 graad volgens de WP. Het ijs voorzichtig losgemaakt met een kunststof strip en opnieuw geprobeerd. Helaas, ratelen was er gauw weer (of nog). Ik zag nu ook dat de aanzuig kant wit bevroren was. Nog net niet luchtdicht. Zo kon ik niet vertrekken. Daarom de buitenunit vandaag uitgeschakeld.
Vraag: hoe kan dit ontstaan en vooral waarom voorkomt de WP dit niet? De pomp had ruim een uurtje rustig gedraaid op ca. 42% met dus nevel en bij 2,5 graden buiten. Aan het einde was de COP tussen 2 en 3 en er was nog géén defrost(poging) te zien vooraf.
Ik weet niet wat er gebeurd was als ik en niet meer geweest was en de pomp was maar door wezen draaien... Nu de kou komt wordt ik hier niet blij van.
Bovendien geloof ik dat mijn hybride systeem de oude CV niet kan gebruiken voor een defrost of hulpverwarming (indien nodig), want die stopt steeds na enkele minuten met de melding 'gestopt omdat aanvoertemp+5 graden > gevraagde temp' (vanuit de gasketel beredeneerd). Dat heb ik mijn installateur in februari al gemeld en gezegd dat ik er onder garantie op terug kom als dat problemen blijft geven. De ketel (die parallel aan de WP staat) heeft geen ventielen, wat volgens mij een probleem is. Maar dat staat m.i. los van het geratel van vanmorgen, want er was nu niet eens een ontdooipoging gedaan.
Vandaag de WP buitenunit dus uit gelaten. De de binnenunit met pomp probeert de CV ca 5 x /uur te verwarming te laten verzorgen maar die slaat steeds weer gauw af (ik zie dat aan mijn gasverbruik). Dus nu ik heb een hybride als backup verwarming maar dat werkt gewoon niet!
Mijn installateur is op zaterdag helemaal niet te bereiken, ze hebben zelfs geen service nummer, alleen een voor verkoop en die staat ook uit. Helaas verkeerde keuze gemaakt, want de leverancier is niet erg coöperatief
-Zijn er andere Sparrowgebruikers die ijsafzetting op de ventilator en uitgangsrooster herkennen?
-En wat betreft de steeds afgebroken ondersteuning van de Remeha gas-CV (àls ontdooi-ondersteuning gevraagd wordt), zouden ventielen helpen om de kennelijke thermische kortsluiting in de waterflow te verhinderen? Dat moet de leverancier dan toch gewoon verzorgen?
Als de leverancier voor de kerst niets doet wordt het vrees ik kerst met de houtkachel, maar ik hoop dat de boel buiten dan niet kapotvriest... Komen doen ze dan zeker niet.
Overigens vanavond bij 6 graden werk de WP weer voorlopig maar zo ga ik niet graag de eerste winter in.
Zojuist schakelde onze warmtepomp over van verwarmen naar sww verwarmen. Dat ging gepaard met een soort schokkend geluid. Leek alsof het in de leidingen zat. Iemand een idee aat dit is?
Ik heb niet dezelfde WP als jij hebt en ik denk ook niet dat ik de oplossing heb voor je, maar denk graag mee. Misschien wel een troost, het wordt inderdaad kouder, maar het wordt, zo lijkt het in de voorspellingen, ook een stuk droger. Daarmee zou je minder bevriezing moeten oplopen.Fresnel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:09:
Mijn installateur is op zaterdag helemaal niet te bereiken, ze hebben zelfs geen service nummer, alleen een voor verkoop en die staat ook uit. Helaas verkeerde keuze gemaakt, want de leverancier is niet erg coöperatief.
Wel vind ik het bijzonder dat het ventilatorblad ijsvorming heeft opgelopen, dat lijkt met niet de bedoeling. Je hebt er niet toevallig een plaatje van geschoten? We zijn dol op plaatjes!
De radiator aan de achterkant kan wit uitslaan, dat komt simpelweg omdat het (veel) kouder is dan de omgeving en het water uit de lucht kan niet in de (veel) koudere lucht blijven zitten als het in de buurt van die lamellen komt… en vriest aan.
Het probleem dat je vooral lijkt te hebben is dat de ontdooicyclus (defrots) niet goed werkt? Heeft deze WP een fatsoenlijke handleiding (eventueel online?) waarin je instellingen kunt nazoeken en kijken welke instellingen er bij de defrost horen? Of instellingen waarin je de CV ondersteuning kun “forceren” bij een buiten temperatuur van X graden, zodat hij dan niet op de WP draait als het tussen de 5 en -5 is (waarschijnlijk is 5 en 0 al veilige, dat gebied tussen 0 en 4 graden is waar je veel vocht problemen waarneemt, mist, nevel…)
En hopen dat andere tweakers met dezelfde WP je komen helpen!
Ik heb dit ook 1x gehad met mijn Sparrow, precies een jaar geleden, ook zo rond de kerst.Fresnel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:09:
Mijn installateur is op zaterdag helemaal niet te bereiken, ze hebben zelfs geen service nummer, alleen een voor verkoop en die staat ook uit. Helaas verkeerde keuze gemaakt, want de leverancier is niet erg coöperatief.
Ze hebben daarna het defrost programma aangepast en daarna is het niet meer voorgekomen na mijn weten.
Paar vragen:
- Je geeft aan contact te hebben met de installateur, geeft de warmtepomp nog een storing?
- is de achterkant van jou warmtepomp ijsvrij?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Fact : ijs wat water word is warm ( bij defrost) en bevries weer HEEEL snel om dat het warm is.Fresnel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:09:
Normaal gesproken zakt het warme water naar beneden ..maar als er wind waait, of de fan gaat te snel draaien en het water is niet gezakt naar de bodem ,
komen de druppels water op de bladen die goed koud zijn, en bevriezen gelijk aan.
Dus of het waait ..( ik denk het niet)) of bij defrost cyclus is de fan te snel gaan draaien / cq defrost cycli is te kort( misschien ivm te weinig warmte uit het huis kunnen trekken , radiators ?)
Wp weet niet hoe het gaat met de ontdooi cycli .. (kan het niet zien in sensors), dus programmeur moet er wat op verzinnen.
Vraag -
-Hoe ver zakt de aanvoer temperatuur tijdens die defrost ?.
-Nacht verlaging van temperatuur ?
-Uren uit gestaan voor de defrost ?
Zijn er meer mensen die last hebben van een geleidelijk drukverlies van het CV-systeem?
Wij hebben sinds voorjaar 2025 een P80 full-electric. Met de oude CV-ketel hadden we letterlijk 0 drukverlies en hoefde de CV-installatie echt nooit bijgevuld te worden.
Sinds de BlackBird hebben we drie lekken gehad die overigens perfect zijn opgelost door de installateur: 1) lekkende vorstklep; 2) slechte/lekkende aansluiting leidingen aan de P80 (buiten); 3) lekkende automatische ontluchter (binnen).
Nu blijft er nog steeds een geleidelijk drukverlies bestaan van ongeveer 0,006 bar per dag. Ofwel: druk van 2,00 bar -> 1,65 in twee maanden tijd. Aan de buitenunit zie ik niet direct iets, maar ja er ligt permanent (condens)water onder, natuurlijk.
Ik kan het wel steeds bijvullen, maar ik vraag me af of er meer mensen last van hebben en/of de buitenunit wellicht 'by design' een beetje leaky is. Installateur weet het (telefonisch) ook even niet meer... Binnen is alles nu echt kurkdroog.
Wij hebben sinds voorjaar 2025 een P80 full-electric. Met de oude CV-ketel hadden we letterlijk 0 drukverlies en hoefde de CV-installatie echt nooit bijgevuld te worden.
Sinds de BlackBird hebben we drie lekken gehad die overigens perfect zijn opgelost door de installateur: 1) lekkende vorstklep; 2) slechte/lekkende aansluiting leidingen aan de P80 (buiten); 3) lekkende automatische ontluchter (binnen).
Nu blijft er nog steeds een geleidelijk drukverlies bestaan van ongeveer 0,006 bar per dag. Ofwel: druk van 2,00 bar -> 1,65 in twee maanden tijd. Aan de buitenunit zie ik niet direct iets, maar ja er ligt permanent (condens)water onder, natuurlijk.
Ik kan het wel steeds bijvullen, maar ik vraag me af of er meer mensen last van hebben en/of de buitenunit wellicht 'by design' een beetje leaky is. Installateur weet het (telefonisch) ook even niet meer... Binnen is alles nu echt kurkdroog.
Hierbij de foto's (als het me lukt). Je ziet ijs op de bladen en denk ik ook eromheen aan de buitenkant. Zelfs wat ijs tussen het uitgangsrooster.tcw82 schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:59:
[...]
Wel vind ik het bijzonder dat het ventilatorblad ijsvorming heeft opgelopen, dat lijkt met niet de bedoeling. Je hebt er niet toevallig een plaatje van geschoten? We zijn dol op plaatjes!
De radiator aan de achterkant kan wit uitslaan, dat komt simpelweg omdat het (veel) kouder is dan de omgeving en het water uit de lucht kan niet in de (veel) koudere lucht blijven zitten als het in de buurt van die lamellen komt… en vriest aan.
Het probleem dat je vooral lijkt te hebben is dat de ontdooicyclus (defrots) niet goed werkt? Heeft deze WP een fatsoenlijke handleiding (eventueel online?) waarin je instellingen kunt nazoeken en kijken welke instellingen er bij de defrost horen? Of instellingen waarin je de CV ondersteuning kun “forceren” bij een buiten temperatuur van X graden, zodat hij dan niet op de WP draait als het tussen de 5 en -5 is (waarschijnlijk is 5 en 0 al veilige, dat gebied tussen 0 en 4 graden is waar je veel vocht problemen waarneemt, mist, nevel…)
Dank voor het meedenken.
Aan de achterkant is de condensor wit aangevroren maar nog niet dicht. Het lijkt me dat een defrost al had moeten starten.
Zelf kan ik niets instellen qua ontdooien, dat doet Weheat (of de installateur?). Hoewel ik weet dat defrosts nog steeds niet goed werken bij mij, heb ik hier niet eens een poging tot defrost gezien in de logs
:strip_exif()/f/image/vTgogUAY71c1Pr49hXK5Cvjq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Fresnel op 21-12-2025 11:36 ]
Wat is de voordruk van het expansievat? Bij een warmtepomp vervangen wij standaard deze tegenwoordig naar een 0,5 Bar. Dat is vaak de oplossing bij gering waterverlies via overdruk ventielen.AlteKiet schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:55:
Zijn er meer mensen die last hebben van een geleidelijk drukverlies van het CV-systeem?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Net even magneetfilter schoongemaakt. Zeer eenvoudig. Wel even de pomp en binnenunit uitzetten. Water was niet vies. Wel wat metaaldeeltjes.
Wij hebben deze: YouTube: Dirtmag®: Vuilafscheider met magneet
Wij hebben deze: YouTube: Dirtmag®: Vuilafscheider met magneet
Dank je.Stoker schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:37:
[...]
Ik heb dit ook 1x gehad met mijn Sparrow, precies een jaar geleden, ook zo rond de kerst.
Ze hebben daarna het defrost programma aangepast en daarna is het niet meer voorgekomen na mijn weten.
Paar vragen:
- Je geeft aan contact te hebben met de installateur, geeft de warmtepomp nog een storing?
- is de achterkant van jou warmtepomp ijsvrij?
Gezien het lawaai ben ik bang dat er schade kan optreden als het weer gebeurt. Ik heb een klein filmpje met geluid, maar weet niet hoe ik dat kan koppelen.
Bedoel je dat WeHeat overal de defrost heeft aangepast, of alleen (settings?) bij jou?
De leverancier probeer ik morgen direct te bereiken. Contact is erg moeizaam al sinds de installatie begin dit jaar. Pas 4 weken terug had ik op kantoor iemand die zelf iets van warmtepompen wist en zelfs in mijn parameters kon kijken. Maar dat ging over de T6 problemen (die was overigens niet geregistreerd).
Kan de installateur mij zeggen of er nog een storing staat? (mits hij wil?) Overigens nu werkt het wel weer, maar de kou is in aantocht ;-)
Achterkant pomp is aangevroren (foto staat bij eerdere reactie van mij). Aangevroren maar er kan nog wat lucht doorheen.
Ik zou verwachten dat de ontdooicyclus al had moeten starten. Dat is niet gebeurd volgens de grafieken op de website.
Daarnaast werkt de ontdooicyclus nog steeds niet goed omdat de CV steeds te snel afslaat. Dacht dat in februari al te zien en heb toen gezegd dat het goed moest zijn en ik er anders onder garantie op terugkom.
Heb zelf al wat parameters op de gasketel aangepast en zijn pomp van 70 op 50% gezet. Maar dat mocht niet helpen. Vermoed dat er toch ventielen bij moeten. Maar ik ben ook geen specialist...
Hier ook. Alleen heb beneden op een groep van de vvw die zo nu en dan druppelt. Binnenkort eens wat draad tussenzetten. Zal daarna eens kijken of het weg is.AlteKiet schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:55:
Het is een Reflex N 18, P0 = 1,0 barCarboy54 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:44:
[...]
Wat is de voordruk van het expansievat? Bij een warmtepomp vervangen wij standaard deze tegenwoordig naar een 0,5 Bar. Dat is vaak de oplossing bij gering waterverlies via overdruk ventielen.
Waar staat de warmtepomp en waar de meter in hoogte?
Warmtepomp op platdak, +/- 3m hoog. Expansievat, drukmeter, binnenunit op 2e verdieping; +/- 8m hoogCarboy54 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:52:
[...]
Waar staat de warmtepomp en waar de meter in hoogte?
Inderdaad zal wind en toerental een effect hebben ja. De fan draaide al 2 uur ca 3000RPM en de WP stond al 10 uur te draaien. Had 2 uur daarvoor wel even full power gedraaid (nou ja 80%) omdat ik experimenteel een nachtverlaging van 2 graden had ingesteld (om te zien wanneer er wàt gebeurt).X21r schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:37:
[...]
Fact : ijs wat water word is warm ( bij defrost) en bevries weer HEEEL snel om dat het warm is.
Normaal gesproken zakt het warme water naar beneden ..maar als er wind waait, of de fan gaat te snel draaien en het water is niet gezakt naar de bodem ,
komen de druppels water op de bladen die goed koud zijn, en bevriezen gelijk aan.
Dus of het waait ..( ik denk het niet)) of bij defrost cyclus is de fan te snel gaan draaien / cq defrost cycli is te kort( misschien ivm te weinig warmte uit het huis kunnen trekken , radiators ?)
Wp weet niet hoe het gaat met de ontdooi cycli .. (kan het niet zien in sensors), dus programmeur moet er wat op verzinnen.
Vraag -
-Hoe ver zakt de aanvoer temperatuur tijdens die defrost ?.
-Nacht verlaging van temperatuur ?
-Uren uit gestaan voor de defrost ?
Het gekke is, dat er geen defrost ingezet is. Maar ik weet niet wat de exacte criteria zijn, Ik neem aan COP < ?? i.c.m. temperatuur lager dan 4 graden of zoiets.
Interessant. Ik heb afgelopen 3/4 jaar ook 2 x 1/4 bar moeten bijvullen. Weet niet of het een lekkage was of het expansievat. (Kan dat nooit goed vaststellen, ik hoor het niet bij kloppen...)Carboy54 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:44:
[...]
Wat is de voordruk van het expansievat? Bij een warmtepomp vervangen wij standaard deze tegenwoordig naar een 0,5 Bar. Dat is vaak de oplossing bij gering waterverlies via overdruk ventielen.
Maar als ik mijn oude CV expansievat wil vervangen kan ik dan dus beter voor een 0,5Bar voordruk exemplaar kiezen?
Dat betekent dat de druk bij het expansieventiel (2.5 Bar )op de warmtepomp ongeveer 0.5 bar hoger is dan op jouw meter wat dat kan veroorzaken. 0.1 Bar per meter. Met een voordruk van 1 Bar houd je dan niet veel meer over.AlteKiet schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:53:
[...]
Warmtepomp op platdak, +/- 3m hoog. Expansievat, drukmeter, binnenunit op 2e verdieping; +/- 8m hoog
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 21-12-2025 12:18 ]
Ah, de Blackbird laat overdruk > 2,5 bar eruit bij het expansieventiel, als ik het goed begrijp? Dat klinkt wel logisch dat daar soms wat water uitloopt als de druk bij het expansievat 2,0 bar is na bijvullen.Carboy54 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:14:
[...]
Dat betekent dat de druk bij het expansieventiel (2.5 Bar )op de warmtepomp ongeveer 0.5 bar hoger is dan op jouw meter wat dat kan veroorzaken. 0.1 Bar per meter.
Maar als de druk boven daalt tot bijvoorbeeld 1,5 bar, zou het vijf meter lager nog maar zelden een druk van > 2,5 bar bereiken?
Zet de druk expansievat op 0.5 of vervang jouw expansievatAlteKiet schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:18:
[...]
Ah, de Blackbird laat overdruk > 2,5 bar eruit bij het expansieventiel, als ik het goed begrijp? Dat klinkt wel logisch dat daar soms wat water uitloopt als de druk bij het expansievat 2,0 bar is na bijvullen.
Maar als de druk boven daalt tot bijvoorbeeld 1,5 bar, zou het vijf meter lager nog maar zelden een druk van > 2,5 bar bereiken?
Je bedoelt de CV-systeemdruk verlagen naar 0,5 bar (gemeten op de 2e verdieping)?Carboy54 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:20:
[...]
Zet de druk expansievat op 0.5 of vervang jouw expansievat
Druk expansievat aanpassen naar 0,5 bar. Ik zal de installateur eens vragen.
(Of expansievat vervangen voor eentje met een voordruk van 0,5 bar).
Dank voor het meedenken!!
[ Voor 10% gewijzigd door AlteKiet op 21-12-2025 12:30 ]
Ik ben sinds gisteren ineens mijn Brander Modulatie kwijt (Relavtive Modulation Level ?)
staat gewoon snoeihard op 0.
In de Homey App, in MQTT Explorer en in de Opentherm Monitor...
Niks veranderd, dus OTGW defect ? Lijkt me niet alles komt verder gewoon door en het sturen van de doeltemp werkt ook.
Kan de BB 'gestopt' zijn met het sturen van dat signaal via OT ? Weer iets in een update aangepast ?
staat gewoon snoeihard op 0.
In de Homey App, in MQTT Explorer en in de Opentherm Monitor...
Niks veranderd, dus OTGW defect ? Lijkt me niet alles komt verder gewoon door en het sturen van de doeltemp werkt ook.
Kan de BB 'gestopt' zijn met het sturen van dat signaal via OT ? Weer iets in een update aangepast ?
Ja dat kan je installateur zien. Als je te vaak een mislukte defrost hebt, moet je m zelfs even van de prik halen.Fresnel schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:46:
[...]
Dank je.
Gezien het lawaai ben ik bang dat er schade kan optreden als het weer gebeurt. Ik heb een klein filmpje met geluid, maar weet niet hoe ik dat kan koppelen.
Bedoel je dat WeHeat overal de defrost heeft aangepast, of alleen (settings?) bij jou?
De leverancier probeer ik morgen direct te bereiken. Contact is erg moeizaam al sinds de installatie begin dit jaar. Pas 4 weken terug had ik op kantoor iemand die zelf iets van warmtepompen wist en zelfs in mijn parameters kon kijken. Maar dat ging over de T6 problemen (die was overigens niet geregistreerd).
Kan de installateur mij zeggen of er nog een storing staat? (mits hij wil?) Overigens nu werkt het wel weer, maar de kou is in aantocht ;-)
Achterkant pomp is aangevroren (foto staat bij eerdere reactie van mij). Aangevroren maar er kan nog wat lucht doorheen.
Ik zou verwachten dat de ontdooicyclus al had moeten starten. Dat is niet gebeurd volgens de grafieken op de website.
Daarnaast werkt de ontdooicyclus nog steeds niet goed omdat de CV steeds te snel afslaat. Dacht dat in februari al te zien en heb toen gezegd dat het goed moest zijn en ik er anders onder garantie op terugkom.
Heb zelf al wat parameters op de gasketel aangepast en zijn pomp van 70 op 50% gezet. Maar dat mocht niet helpen. Vermoed dat er toch ventielen bij moeten. Maar ik ben ook geen specialist...
Morgenvroeg even je installateur bellen!
Voordeel is trouwens wel dat al het ijs dan inmiddels weg is door de buitentemperatuur en een handmatige defrost niet meer nodig is;)
Ik heb de offerte voor de Sparrow binnen. 13.400 en daar is de ISDE al af.
Of is dit een normale prijs?
- Sparrow
- 300 liter Boiler
- 100 liter Buffer.
- Uitgebreide binnenunit (met heater dus)
- Afstand buitenunit (gewoon in de tuin) tot binnenunit ongeveer 7 meter.
- Afstand binnenunit tot aansluiting op CV leidingen ook zo'n 7 meter.
[ Voor 8% gewijzigd door Robbie-1 op 21-12-2025 19:03 ]
Ik was voor de BB P80 zo'n 13k kwijt (met subsidie er al vanaf). Ik had zelf al wel voorwerk gedaan voor elektra en de dakdoorvoer was redelijk makkelijk.Robbie-1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:02:
Ik heb de offerte voor de Sparrow binnen. 13.400 en daar is de ISDE al af.Prijs viel mij wat tegen, ik meende hier prijzen tussen 10 een 11 K gezien te hebben.
- Sparrow
- 300 liter Boiler
- 100 liter Buffer.
- Uitgebreide binnenunit (met heater dus)
- Afstand buitenunit (gewoon in de tuin) tot binnenunit ongeveer 7 meter.
- Afstand binnenunit tot aansluiting op CV leidingen ook zo'n 7 meter.
Goede installatie kost best wat. Je zit wel aan de hoge kant. Doet de installateur ook het graafwerk buiten enz?
Als je het aan de hoge kant vindt, zou ik goed doorpraten met de installateur wat hij levert. Ik zie hier bijvoorbeeld nog weleens slecht afgewerkte installaties met knietjes, geen isolatie etc. Dat is bij mij allemaal superstrak gedaan. Dat vind ik achteraf ook wel wat waard.
Als je in Groningen en Friesland zoekt kan ik DonkerVeenstra uit Drachten wel aanraden. Vast niet de goedkoopste, wel vakwerk en goede support (o.a. bij overdracht van mijn SolarEdge systeem na bijplaatsen zonnepanelen).
En vraag even goed door op die 100 liter buffer. Is die nodig? Met vloerverwarming kan eigenlijk altijd 50 liter of helemaal weglaten.
En heb je al een open verdeler? Zo niet ook direct meenemen in de uitvoering.
[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 21-12-2025 19:19 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Die naam had ik ook al gehoord inderdaad.Pr088 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:18:
[...]
Ik was voor de BB P80 zo'n 13k kwijt (met subsidie er al vanaf). Ik had zelf al wel voorwerk gedaan voor elektra en de dakdoorvoer was redelijk makkelijk.
Goede installatie kost best wat. Je zit wel aan de hoge kant. Doet de installateur ook het graafwerk buiten enz?
Als je het aan de hoge kant vindt, zou ik goed doorpraten met de installateur wat hij levert. Ik zie hier bijvoorbeeld nog weleens slecht afgewerkte installaties met knietjes, geen isolatie etc. Dat is bij mij allemaal superstrak gedaan. Dat vind ik achteraf ook wel wat waard.
Als je in Groningen en Friesland zoekt kan ik DonkerVeenstra uit Drachten wel aanraden. Vast niet de goedkoopste, wel vakwerk en goede support (o.a. bij overdracht van mijn SolarEdge systeem na bijplaatsen zonnepanelen).
In mijn geval doe ik zelf het graafwerk, (ik leg een grindbak aan) en ik zorg dat de bekabeling kant en klaar ligt voor ze.
Ook zorg ik dat de ww buis vanaf de boiler naar de badkamer ligt.
Ik heb radiatoren, en veel zonnepanelen, ik wil met een spiraal evt. mijn overtollige stroom in de buffer stoppen
[ Voor 33% gewijzigd door Robbie-1 op 21-12-2025 19:25 ]
Wij hebben de installatie ook via Donker Veenstra gedaan. Alles heel netjes gedaan. Wel adviseerden zij vrij sterk een buffervat, terwijl wij volgens mij behoorlijk wat inhoud in de vloerverwarming hebben. Bovendien draai ik nu op de stooklijn met onze verdeler altijd volledig open.Robbie-1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:20:
[...]
Die naam had ik ook al gehoord inderdaad.
In mijn geval doe ik zelf het graafwerk, (ik leg een grindbak aan) en ik zorg dat de bekabeling kant en klaar ligt voor ze.
Ik heb radiatoren, en veel zonnepanelen, ik wil met een spiraal evt. mijn overtollige stroom in de buffer stoppen
Verder zit ons buffervat in serie in de retour. Volgens dit filmpje:
YouTube: Fabrieksrondleiding Weheat warmtepompen
moet dat altijd met een bypass. Die hebben wij niet. Dat moet ik nog navragen.
Hier geeft WeHeat zelf ook aan dat buffervat niet nodig is als je voldoende inhoud en stroming hebt. Achteraf denk ik dat wij dus ook geen buffervat nodig hadden.
@AgeOfPanic En die bypass is ook niet nodig.
Als je een buffer wil gaan gebruiken om warmte op te gaan slaan heb je duizenden liters nodig. Gaat niet werken. Seriebuffertje kan zinvol zijn voor defrosts. Heb je voldoende waterinhoud, achterwege laten.Robbie-1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:20:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2025 19:58 ]
Dan is het toch gek dat WeHeat die zelf wel adviseert. Ik ben wel tevreden over het systeem. Enige fout die wij hebben gemaakt is om niet meteen full electric te gaan.
Als je een spiraal wilt in het sww vat dan zou ik niet het verwarmingselement in de BUH nemen, maar de kleinere aansturingsunit. Die is goedkoper.Robbie-1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:20:
[...]
Goede afgifte van de radiatoren gaat je rendement bepalen. Dus kijk of je met heatmeisters of andere ventilatoren kunt werken. Dan kun je lagere aanvoertemperatuur gebruiken en hogere COPs halen.
Installateur zat ook richting de buffer te sturen van 50l. Uiteraard in serie in de retour. Helpt nu wel fijn met de defrosts, maar was waarschijnlijk niet nodig geweest met circa 65-70m2 vloer.
Ook een bypass, wordt inderdaad door WeHeat geadviseerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 21-12-2025 20:57 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bypass is alleen nodig als er groepen kunnen dichtlopen of worden dichtgedraaid. Dat zullen ze adviseren om klachten te voorkomen omdat je altijd eigenwijze klanten hebt die kranen van radiatoren dicht draaien en/of naregeling hebben.AgeOfPanic schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:53:
[...]
Dan is het toch gek dat WeHeat die zelf wel adviseert. Ik ben wel tevreden over het systeem. Enige fout die wij hebben gemaakt is om niet meteen full electric te gaan.
Ik heb de bovenverdieping bijna altijd dicht, maar de vloer beneden altijd open. Dus systeem loopt niet dicht.MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:56:
[...]
Bypass is alleen nodig als er groepen kunnen dichtlopen of worden dichtgedraaid. Dat zullen ze adviseren om klachten te voorkomen omdat je altijd eigenwijze klanten hebt die kranen van radiatoren dicht draaien en/of naregeling hebben.
Dus.....niet nodig.Pr088 schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:58:
[...]
Ik heb de bovenverdieping bijna altijd dicht, maar de vloer beneden altijd open. Dus systeem loopt niet dicht.
Misschien wel niet nee. Maar ik ben geen installateur.
Wij hebben geen vloerverwarming, maar radiatoren met een dikwandige hoofdleiding van 4.2 cm (zo ging dat vrroeger blijkbaar) als ik dat uitreken, zit in die dikke leiding zo'n 50 liter water. aan het eind van de leiding staat altijd een radiator open, dus dan zou het zonder buffer kunnen? of een kleintje voor de zekerheid? de installateur raadde mij die 100 liter aan, maar ik twijfel wel.
En moet dat vat dan in serie of parallel?
En ja, ik ben bezig met ventilatoren boven de radiatoren.
Voor mijn gevoel kan de warmtepomp met een buffer wat rustiger draaien toch? Ik bedoel, met een defrost, haalt ie niet alle warmte uit de leidingen, maar uit het vat.
Voor mijn gevoel kan de warmtepomp met een buffer wat rustiger draaien toch? Ik bedoel, met een defrost, haalt ie niet alle warmte uit de leidingen, maar uit het vat.
[ Voor 14% gewijzigd door Robbie-1 op 21-12-2025 22:48 ]
Dat laatste klopt. Haalt eerst water uit de buffer. Ik kan me voorstellen dat het geheel iets rustiger draait met een buffer maar verkijk je er niet op. 50 of 100 liter is in een paar minuutjes een paar graden warmer gemaakt door de warmtepomp. Dus het maakt je runs niet veel langer.Robbie-1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:36:
Wij hebben geen vloerverwarming, maar radiatoren met een dikwandige hoofdleiding van 4.2 cm (zo ging dat vrroeger blijkbaar) als ik dat uitreken, zit in die dikke leiding zo'n 50 liter water. aan het eind van de leiding staat altijd een radiator open, dus dan zou het zonder buffer kunnen? of een kleintje voor de zekerheid? de installateur raadde mij die 100 liter aan, maar ik twijfel wel.
100 of 50 liter kunnen installateurs hier zoals @Carboy54 of @Stoker misschien iets zinnigs over zeggen. Vat in serie aan het einde van de opstelling. In de retour noemen ze dat. Dan trekt de warmtepomp bij defrosts eerst water uit de buffer.
Er vanuit gaan dat je voldoende flow hebt:
Een 50 of een 100L vat maakt soms net het verschil; heb je bijvoorbeeld een paar radiatoren en twee jaga's, dan heb je misschien 50L inhoud, te weinig voor een defrost.
Plaats je er dan serieel vat tussen (in de retour van de cv systeem), dan vergroot je je inhoud naar 100L. voldoende voor een Amber 95.
Wordt er een 50 of 100L buffer geadviseerd vanwege om het pendelen tegen te gaan, dan zou je misschien verder moeten kijken. 50 of 100L heeft een warmtepomp in een paar minuten op temperatuur en maakt niet echt het verschil.
@Robbie-1 , Heb je hier iets aan?
Een 50 of een 100L vat maakt soms net het verschil; heb je bijvoorbeeld een paar radiatoren en twee jaga's, dan heb je misschien 50L inhoud, te weinig voor een defrost.
Plaats je er dan serieel vat tussen (in de retour van de cv systeem), dan vergroot je je inhoud naar 100L. voldoende voor een Amber 95.
Wordt er een 50 of 100L buffer geadviseerd vanwege om het pendelen tegen te gaan, dan zou je misschien verder moeten kijken. 50 of 100L heeft een warmtepomp in een paar minuten op temperatuur en maakt niet echt het verschil.
Omdat ik niet heel enthousiast ben over de hysterese van de T6R (te groot window, en lijkt wat onvoorspelbaar) heb ik vanmorgen even zitten fröbelen met de Automations & Actions van Home Assistant. Ik wil graag werken met een kleinere hysterese.
De T6R kan je via een Thermostat Device handmatig aansturen in HA. Hiermee bepaal je dus via HA het setpoint van de T6R. Door met een action de temperatuur te checken, en vervolgens het setpoint te verhogen kan ik zelf bepalen dat de BB aan springt. Dit gebeurd nog wel op basis van OpenTherm. Ik heb het nu zo ingesteld:
- Als gemeten kamertemp van de BB in HA < 21 dan zet het Setpoint van de T6R = 22.3
- Als gemeten kamertemp van de BB in HA > 21.8 dan zet het Setpoint van de T6R = 21
Dit lijkt goed te werken zo. De T6R bepaalt nog steeds hoeveel vermogen de BB moet leveren (met een aan/uit schakeling zou het ook via de stooklijn kunnen natuurlijk), maar doet dat nu dus tussen de 21 en 21.8 graden. Eens kijken hoe dit gaat de komende dagen.
Satefan
De T6R kan je via een Thermostat Device handmatig aansturen in HA. Hiermee bepaal je dus via HA het setpoint van de T6R. Door met een action de temperatuur te checken, en vervolgens het setpoint te verhogen kan ik zelf bepalen dat de BB aan springt. Dit gebeurd nog wel op basis van OpenTherm. Ik heb het nu zo ingesteld:
- Als gemeten kamertemp van de BB in HA < 21 dan zet het Setpoint van de T6R = 22.3
- Als gemeten kamertemp van de BB in HA > 21.8 dan zet het Setpoint van de T6R = 21
Dit lijkt goed te werken zo. De T6R bepaalt nog steeds hoeveel vermogen de BB moet leveren (met een aan/uit schakeling zou het ook via de stooklijn kunnen natuurlijk), maar doet dat nu dus tussen de 21 en 21.8 graden. Eens kijken hoe dit gaat de komende dagen.
Satefan
In jou geval zou ik voor een serie buffervat gaan, Bij een defrost, koelen vooral plaatradiatoren en Jaga's veel sneller af, dan vloerverwarming. Als bij een defrost warmte wordt onttrokken uit de radiatoren, voelt dat klimaattechnisch niet prettig aan. Met een buffervat heb je daar minder last van. Wel de radiatoren zoveel mogelijk open en waterzijdig inregelen per ruimte. Heeft de installateur het daar ook over gehad?Robbie-1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:36:
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Sinds +/- 1 week heb ik nu een Sparrow geïnstalleerd in mijn nieuwe huis i.c.m. vloerverwarming, en ik ben even kwijt hoe de pomp nu de watertemperatuur bepaalt. Momenteel ben ik bezig met het opstoken van de vloerverwarming, en staat nu op 25 graden. Dit heeft de installateur voor mij ingesteld.
Ik heb een Honeywell T6 thermostaat en ik lees in de handleiding van de Sparrow dat de OpenTherm thermostaat de watertemperatuur bepaalt. Hoe komt die thermostaat exact tot die waarde? Ik kan het nergens instellen zover ik kan zien.
De installateur is nu met kerstvakantie. Moet ik dan nu wachten tot hij terug is van vakantie voordat die de instelling kan aanpassen vanaf zijn installateur portaal?
Edit:
Ik lees nu dat ik de menu knop lang moet inhouden op de Honeywell voor de juiste settings te kunnen aanpassen
Even kijken of dat werkt.
Ik heb een Honeywell T6 thermostaat en ik lees in de handleiding van de Sparrow dat de OpenTherm thermostaat de watertemperatuur bepaalt. Hoe komt die thermostaat exact tot die waarde? Ik kan het nergens instellen zover ik kan zien.
De installateur is nu met kerstvakantie. Moet ik dan nu wachten tot hij terug is van vakantie voordat die de instelling kan aanpassen vanaf zijn installateur portaal?
Edit:
Ik lees nu dat ik de menu knop lang moet inhouden op de Honeywell voor de juiste settings te kunnen aanpassen
[ Voor 9% gewijzigd door snaggyheadshot op 22-12-2025 10:32 ]
In de APP van WeHeat bepaal je zelf of je OT of Stooklijn of Aan/uit gebruikt. Met OT reageert de WP gewoon op vraag van temp die jij instelt. Dus 20, Sparrow gaat jouw setpoint proberen te bereiken. Jouw T6 bepaalt daarvoor zelf wat nodig is tav aanvoer temp. Dit kan 30graden zijn, maar ook 40bv. Daar zou hij van moeten leren...snaggyheadshot schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:28:
Sinds +/- 1 week heb ik nu een Sparrow geïnstalleerd in mijn nieuwe huis i.c.m. vloerverwarming, en ik ben even kwijt hoe de pomp nu de watertemperatuur bepaalt. Momenteel ben ik bezig met het opstoken van de vloerverwarming, en staat nu op 25 graden. Dit heeft de installateur voor mij ingesteld.
Edit:
Ik lees nu dat ik de menu knop lang moet inhouden op de Honeywell voor de juiste settings te kunnen aanpassenEven kijken of dat werkt.
Ik verwacht dat de installateur de warmtepomp op de instelling 'stooklijn' heeft gezet en de watertemperatuur op 25 graden vast heeft gezet. Dat zie je volgens mij wel vaker met een opstartprotocol.snaggyheadshot schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:28:
Edit:
Ik lees nu dat ik de menu knop lang moet inhouden op de Honeywell voor de juiste settings te kunnen aanpassenEven kijken of dat werkt.
Kun je zelf niet in het gebruikersportal van WeHeat? Dan kun je het zo zien.
groet,
Satafan
We hebben vaak rechtstreeks contact gehad met Weheat omdat we veel moeite gehad hebben met rondkrijgen met onze vergunning. Veel vragen gesteld, antwoorden bleven lang uit. Weheat is gewoon niet transparant in de geluidsgegevens (en dat blijkt hier ook in dit topic) en daar hebben we veel last van gehad. De cijfers die Weheat gebruikte toen wij de keuze voor de BB P80 maakten, waren anders dan toen we het geluidsniveau moesten aantonen voor vergunning en de tonaliteit was tot september van dit jaar niet beschikbaar. Ik ben goed geinformeerd.201WD schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:55:
[...]
Rommelen met cijfers , dat denk niet dat ze daar doen in Duizel.
[ Voor 7% gewijzigd door JessicavdH op 22-12-2025 10:57 ]
Jaren_30_huis_gasloos
Het onderwerp OT (met T6 thermostaat) of stooklijn is hier al heel vaak de revue gepasseerd.
Ben nu ongeveer 3 maand aan het verwarmen met onze BB80 (die eerder dit jaar geïnstalleerd is) en heb zowel OT als stooklijn geprobeerd. Bij OT zie ik dat deze vaak s'nachts draait en in de loop van de ochtend als de zon ons huis in schijnt de kamertemperatuur zo snel stijgt dat de T6 de WP uitzet terwijl er dan juist enige solar opwek is en de buitentemperatuur hoger zodat de WP een hogere COP haalt. Dat kan dus efficienter naar mijn idee. Hoop dat Weheat Intelligence (ja heb me daar voor kunnen inschrijven), dit bovenstaande beter kan regelen, maar tot die tijd moet dat blijkbaar nog met de hand/eigen acties.
Ik hoop dat ik van jullie wat praktische handvaten krijg hoe dit beter kan.
Even de situatie bij ons thuis:
Vrijstaand huis 2017 (goed geisoleerd)
Boven en onder vloerverwarming, beneden 10 groeps Robot verdeler, boven 5 groeps Robot verdeler, alle groepen zijn ongeveer 90m buislengte (10m2 per groep). Totaal ongeveer 150m2 oppervlakte dus. Beide verdelers zijn uitgerust met een pomp, die elk ongeveer 20W verbruiken.
BB80 verwarmt alleen ons huis, SSW via gasketel. Buffervat van 50 liter in serie en overdruk ventiel tussen aan en afvoer leiding. Buizen naar de verdelers zijn 25mm Uponor.
Zolder (met houten vloer) wordt nu nog niet verwarmd, vanaf de voordeur via overloop op eerste etage tot zolder is het 1 open ruimte)
Onze T6 met OT staat 24h/7 ingesteld op 21 graden. De vloerverwarming groepen in de garage en onze slaapkamer heb ik wat dichtgedraaid omdat we het daar te warm vinden worden. (er is dus nog wel flow). Met deze instelling gaat de WP vaak midden in de nacht/vroeg in de ochtend eerst een paar uur flink draaien als de temp te ver gezakt is (vaak tot onder 20,5) waarna die langzaam minder hard gaat draaien, maar uiteindelijk nog wel een run heeft van enkele uren tot rond het middaguur.
De weken dat ik op stooklijn draaide ging op zich prima toen het wat kouder was, maar toen de buiten temperaturen hoger werden en het binnen uiteindelijk te warm werd, schakelde de WP uit (op zich prima), maar duurde het ook weer veel te lang totdat die weer aanging (met als gevolg dat binnen temperatuur veel te lang onder de gewenste 21 graden bleef). Begrijp dat dit met benodigde 3 graden verschil te maken heeft?
Nachtverlaging van een halve graad met OT sturen werkte niet omdat de hysterese van die T6 veel te groot is (temperatuur zakte dan soms tot onder 20 graden, met als gevolg dat WP dan vol aan de bak moet).
Wellicht dat ik iets kan forceren in gedrag met geluidinstellingen voor bepaalde uren? Hoor graag jullie ideeen.
Ben nu ongeveer 3 maand aan het verwarmen met onze BB80 (die eerder dit jaar geïnstalleerd is) en heb zowel OT als stooklijn geprobeerd. Bij OT zie ik dat deze vaak s'nachts draait en in de loop van de ochtend als de zon ons huis in schijnt de kamertemperatuur zo snel stijgt dat de T6 de WP uitzet terwijl er dan juist enige solar opwek is en de buitentemperatuur hoger zodat de WP een hogere COP haalt. Dat kan dus efficienter naar mijn idee. Hoop dat Weheat Intelligence (ja heb me daar voor kunnen inschrijven), dit bovenstaande beter kan regelen, maar tot die tijd moet dat blijkbaar nog met de hand/eigen acties.
Boven en onder vloerverwarming, beneden 10 groeps Robot verdeler, boven 5 groeps Robot verdeler, alle groepen zijn ongeveer 90m buislengte (10m2 per groep). Totaal ongeveer 150m2 oppervlakte dus. Beide verdelers zijn uitgerust met een pomp, die elk ongeveer 20W verbruiken.
BB80 verwarmt alleen ons huis, SSW via gasketel. Buffervat van 50 liter in serie en overdruk ventiel tussen aan en afvoer leiding. Buizen naar de verdelers zijn 25mm Uponor.
Zolder (met houten vloer) wordt nu nog niet verwarmd, vanaf de voordeur via overloop op eerste etage tot zolder is het 1 open ruimte)
Onze T6 met OT staat 24h/7 ingesteld op 21 graden. De vloerverwarming groepen in de garage en onze slaapkamer heb ik wat dichtgedraaid omdat we het daar te warm vinden worden. (er is dus nog wel flow). Met deze instelling gaat de WP vaak midden in de nacht/vroeg in de ochtend eerst een paar uur flink draaien als de temp te ver gezakt is (vaak tot onder 20,5) waarna die langzaam minder hard gaat draaien, maar uiteindelijk nog wel een run heeft van enkele uren tot rond het middaguur.
De weken dat ik op stooklijn draaide ging op zich prima toen het wat kouder was, maar toen de buiten temperaturen hoger werden en het binnen uiteindelijk te warm werd, schakelde de WP uit (op zich prima), maar duurde het ook weer veel te lang totdat die weer aanging (met als gevolg dat binnen temperatuur veel te lang onder de gewenste 21 graden bleef). Begrijp dat dit met benodigde 3 graden verschil te maken heeft?
Nachtverlaging van een halve graad met OT sturen werkte niet omdat de hysterese van die T6 veel te groot is (temperatuur zakte dan soms tot onder 20 graden, met als gevolg dat WP dan vol aan de bak moet).
Wellicht dat ik iets kan forceren in gedrag met geluidinstellingen voor bepaalde uren? Hoor graag jullie ideeen.
Ik zou sowieso je nachtverlaging uitschakelen. Je warmtepomp moet twee dips oplossen, namelijk die van je nachtverlaging en hij moet het grotere warmteverlies goedmaken (door lagere temperatuur laat in de nacht).Herbiek616 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:40:
Het onderwerp OT (met T6 thermostaat) of stooklijn is hier al heel vaak de revue gepasseerd.
Nachtverlaging van een halve graad met OT sturen werkt niet omdat de hysterese van die T6 veel te groot is (temperatuur zakte dan soms tot onder 20 graden, met als gevolg dat WP dan vol aan de bak moet).
Het is een beetje het 1 of het ander. Of een sprintje in de ochtend of een iets koudere kamer in de ochtend (daar kies ik voor). Bij mij slaat de stooklijn bij een halve graag lager weer keurig aan. Kamertemperatuur staat dag en nacht op 20. Slaat weer aan op 19,4-19,5.
Andere thermostaat?Herbiek616 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:40:
Nachtverlaging van een halve graad met OT sturen werkt niet omdat de hysterese van die T6 veel te groot is (temperatuur zakte dan soms tot onder 20 graden, met als gevolg dat WP dan vol aan de bak moet).
Al eerder gemeld : geen fan van de T6.
aan-uit icm stooklijn werkt niet vanwege de spontane, ongevraagde 'schakelmomenten' (minimaal 3 per uur) van de T6.
Stooklijn is in mijn geval sowieso niet zaligmakend. Niet alleen temperatuur maar ook WIND is een factor.
(zo'n 150M2 buitenmuur/ramen/deuren op de begane grond alleen al).
En verder varieert het aantal te verwarmen ruimtes.
OT werkt in dit scenario redelijk goed. Loopt soms iets te hard van stapel om daarna weer een tijdje helemaal te stoppen.
Zou 'm dan liever op een lagere temperatuur en langer willen laten lopen.
Speelt alleen bij wat zachter weer. Met wat kouder weer loopt het prima. OT lijkt vooral te sturen op temperatuur-in versus temperatuur-uit. Zit bijna altijd tussen 2.5 en 3 graden. Lijkt me prima.
Zie mijn post op deze pagina, een paar posts voor deze.Herbiek616 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:40:
Ik heb er verder geen verstand van maar het youtube kanaal Heat Geak heeft iets over het wel/ niet plaatsen van een buffervat.
YouTube: Why Your Heat Pump May Not Need a Buffer or Repipe After All
Alles is te vinden op Tweakers. Beetje zoeken doet wonderen: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"ErickN schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:15:
Ik heb er verder geen verstand van maar het youtube kanaal Heat Geak heeft iets over het wel/ niet plaatsen van een buffervat.
Misschien niet duidelijk uit mijn post maar nachtverlaging gebruikte ik al niet meer omdat die dan veel te ver terugzakt.Ik zou sowieso je nachtverlaging uitschakelen.
Hier draait de Sparrow ook bijna alleen 's nachts. Honeywell (model chronotherm) is ingesteld op 20,5. WP slaat bij 20,3/20,4 aan, draait een paar uur tot het 20,7 is en staat dan overdag weer uit.Herbiek616 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:40:
ik iets kan forceren in gedrag met geluidinstellingen voor bepaalde uren? Hoor graag jullie ideeen.
Niet per sé handiger idd vanwege lagere temperaturen in de nacht. Wel beter voor de netcongestie dan maar
Ik meen dat OT juist uitsluitend en alleen op de gevraagde watertemperatuur stuurt, en op geen enkele andere parameter (binnen het OT protocol dan).hans_u schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:00:
[...]
<knip>... OT lijkt vooral te sturen op temperatuur-in versus temperatuur-uit. Zit bijna altijd tussen 2.5 en 3 graden. Lijkt me prima.
De Weheat software heeft ongetwijfeld allerlei ingebouwde beveiligingen en eigen parameters om bijvoorbeeld in standby te gaan als de Delta-T (of een andere meetwaarde) buiten het veilige window komt, etc...
Maar de pomp zal, als het goed is, *alleen* proberen de door de OT thermostaat gevraagde watertemperatuur aan te leveren aan het afgiftesysteem.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ik denk het wel, dank je.Stoker schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:20:
Er vanuit gaan dat je voldoende flow hebt:
In mijn geval, met 50 liter in mijn dikke buizen, en een paar radiatoren die altijd open staan, zou 50 liter in serie dan de beste keuze zijn? Een extra spriraal die ik wilde gebruiken om mijn zonnestroom overschot te gebruiken, zou dan in de boiler het beste zijn denk ik? En dan kan ik met de "eenvoudige' binnenunit goed uit de voeten.
Klopt dit zo?
En die defrost, als ik het goed begrijp, draait de pomp op zo'n moment "andersom" ? daarom een buffer in de retour, en dus eigenlijk dirwect na de warmtepomp zou ik dan zeggen?
Je bedoeld wellicht:Robbie-1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:39:
[...]
Ik denk het wel, dank je.
In mijn geval, met 50 liter in mijn dikke buizen, en een paar radiatoren die altijd open staan, zou 50 liter in serie dan de beste keuze zijn? Een extra spriraal die ik wilde gebruiken om mijn zonnestroom overschot te gebruiken, zou dan in de boiler het beste zijn denk ik? En dan kan ik met de "eenvoudige' binnenunit goed uit de voeten.
Klopt dit zo?
En die defrost, als ik het goed begrijp, draait de pomp op zo'n moment "andersom" ? daarom een buffer in de retour, en dus eigenlijk dirwect na de warmtepomp zou ik dan zeggen?
Spiraal=verwarmings element
Direct na de warmtepomp=als laatste in de retour naar de warmtepomp
Klopt,Carboy54 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:44:
[...]
Je bedoeld wellicht:
Spiraal=verwarmings element
Direct na de warmtepomp=als laatste in de retour naar de warmtepomp
Ik haal die termen en afkortingen nog wel eens door elkaar.
Ik begrijp dat de COP bij lagere temperaturen daalt (bijv <-5°C van ±4,0 naar ±2,6).
Zou het dan gen zinvolle optie zijn om bijvoorbeeld via een glycol-circuit warmte uit het buffervat te gebruiken om de intake-lucht van de buitenunit voor te verwarmen bij extreme koude? Of een andere methode die dat dus enkel doet bij die lage n=buitentemperaturen?
Zou het dan gen zinvolle optie zijn om bijvoorbeeld via een glycol-circuit warmte uit het buffervat te gebruiken om de intake-lucht van de buitenunit voor te verwarmen bij extreme koude? Of een andere methode die dat dus enkel doet bij die lage n=buitentemperaturen?
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Intake lucht verwarmen met de warmte die de warmtepomp gemaakt heeft... Is dat niet net zoiets als jezelf aan je broek uit de modder trekken ?
Of met een dynamo stroom opwekken voor de motor die de dynamo aandrijft ?
nee:-)Jpiek schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:33:
Intake lucht verwarmen met de warmte die de warmtepomp gemaakt heeft... Is dat niet net zoiets als jezelf aan je broek uit de modder trekken ?
Het idee is dit enkel te doen bij die temperaturen waarde WP inefficiënter wordt zodat je dit compenseert. bijv met restwarmte die je toch al hebt en anders verliest.
[ Voor 20% gewijzigd door stil op 22-12-2025 15:46 ]
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Welke restwarmte ? Je ontrekt warmte aan het systeem (via het buffervat), de watertemp zakt, en die moet weer door de warmtepomp op temperatuur gebracht worden.. wat weer mer vermogen en dus stroom kost.
Theoretich wellicht iets hogere COP, maar zal ws niet veel uitmaken..
Zit nu al een tijdje te zoeken naar de koelcapaciteit/koelvermogen van de WeHeat modellen. Is dat ergens bekend? Uitgaande dat ik condenserend kan koelen, met bijvoorbeeld fancoils, met wat voor 'traditionele airco's zou ik bijvoorbeeld de Sparrow dan kunnen vergelijken?
Ik ben benieuwd naar jullie installatietijd.
Een sparrow met buffer en boiler 300 liter.
Installatie naast het huis, 7 meter afstand buiten en binnenunit.
Electra leg ik zelf aan.
Dat moet met 2 man toch wel in 1 dag lukken?
Electra leg ik zelf aan.
klinkt als een mening/gevoelJpiek schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:55:
Welke restwarmte ? Je ontrekt warmte aan het systeem (via het buffervat), de watertemp zakt, en die moet weer door de warmtepomp op temperatuur gebracht worden.. wat weer mer vermogen en dus stroom kost.
Alles kan in 1 dag maar je moet je dan wel afvragen wat het niveau in kwaliteit is. Een leiding installatie kan wel 50 jaar mee dus bespaar daar niet op. Er zijn hier op tweakers genoeg slechte installaties geplaatst met matig geïsoleerde ribbelslangetjes van gering diameter vol met installatie issues. Alle waar naar zijn geld.Robbie-1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:15:
Electra leg ik zelf aan.
Bij mij waren ze met een BB P80 toch met twee man 3 dagen bezig. Eerst passen en meten, buizen buigen, dakdoorvoer, elektra trekken (was voorbereid met mantelbuizen), netjes vastzetten, aansluiten in de meterkast, vloerverwarmingsverdeler vervangen, aansluiten, isoleren, inbedrijfstellen. Niet 100% 3 dagen met 2 man (kon maar 1 tegelijk in het kleine hokje waar mijn installatie staat), maar de laatste ging echt op vrijdagmiddag 18 uur pas naar huis.Robbie-1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:15:
Electra leg ik zelf aan.
Een educated guess noemt men dat. Maar als denkt dat je het beter weet, waarom vraag je het dan ?
Probeer het uit, meet de verschillen en ik ben dan benieuwd naar de resultaten..
Ik had ook zelf alles voorbereid(elektra, groepen, ruimte voorbereiden etc) en het kostte hier (zonder buffervat) 1.5 dag. Een hele simpele setup, met slecht 3 meter buiten en een gat en alle buizen in principe klaar..Robbie-1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:15:
Electra leg ik zelf aan.
[ Voor 3% gewijzigd door badnews.nl op 22-12-2025 21:25 ]
Hier is vorig jaar de BB80 geinstalleerd. Daar is 3 dagen voor uitgetrokken door een onrustSTOKER hierRobbie-1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:15:
Electra leg ik zelf aan.
Plaatsing op het garagedak (de BB80 stond daar al op bij aanvang) en gaten voor doorvoer door het dak aanwezig. Het betrof een FE installatie, dus ook plaatsing SWW vat inclusief al het leidingwerk. Ik denk een meter of 8 a 10 leidingwerk naar de aanpandige meterkast, vervangen van de verdeler in de trapkast, elektra en verdere inbedrijfstelling. Ik heb zelf geholpen waar kon (isoleren leidingen en vooral sneller kunnen schakelen omdat je er bij bent - niet omdat ik nou zou handig ben).
De laatste halve dag is eigenlijk besteeds aan het opstarten van de BB, deze wilde niet heel rap opstarten door lucht in het systeem, maar kwam allemaal goed. De laatste man (en eerste) ging niet weg voordat alles goed werkte.
De installatie is erg netjes gedaan, netjes warmtechifons etc. Geen buffervat overigens, want voldoende volume in het systeem.
Grt
Satefan
Duidelijk, bedankt voor de info.badnews.nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:24:
[...]
Ik had ook zelf alles voorbereid(elektra, groepen, ruimte voorbereiden etc) en het kostte hier (zonder buffervat) 1.5 dag. Een hele simpele setup, met slecht 3 meter buiten en een gat en alle buizen in principe klaar..
[ Voor 20% gewijzigd door Robbie-1 op 22-12-2025 21:48 ]
Waarom zou je het niet doen met de warme lucht die je afzuigt in je huis?stil schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:38:
[...]
Ik stel een vraag en krijg een mening.
Tsja….
Had op meer gehoopt, niet op gevoeligheden
Het lijkt me dat als je dit doet met een leidingensysteem dat je een warmtewisselaar er voor moet zetten. En moet de ventilator dan niet harder draaien vanwege een hogere weerstand?
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/oLyRYl7rYiZ9YSfsmo4z4vqH.png?f=fotoalbum_large)