• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37
Carboy54 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:33:
[...]

Als de vloer altijd open blijft staan en zonder pomp niet doen. Die bypasses geven vaak ellende en dan ook volstrekt onnodig.
Als een Bypass volledig dicht staat, is het dan nog nodig om deze uit het syteem te halen?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:56
Ik zit net even in de google play store te kijken, maar de revieuws van de app zijn eigenlijk erg slecht.
Of valt dat in de praktijk mee?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:58
Carboy54 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:33:
[...]

Als de vloer altijd open blijft staan en zonder pomp niet doen. Die bypasses geven vaak ellende en dan ook volstrekt onnodig.
Mee eens, ik heb hier ook een bypass, omdat het moest (indertijd geinstalleerd met de hybride Elga Ace).
Heb de bypass zo goed als dichtgezet....

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:58
Robbie-1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:56:
Ik zit net even in de google play store te kijken, maar de revieuws van de app zijn eigenlijk erg slecht.
Heb hier een iPhone, maar die App doet het wat mij betreft prima.
Er wordt nog verder aan gewerkt, dus ik verwacht stapje bij stapje meer of nieuwe functionaliteit.
Inzichten in gebruik, COP etc is er recent bijgekomen, dus er wordt actief aan gewerkt.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Robbie-1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:56:
Werkt prima die app. Makkelijk te bedienen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:42
STIMPPYYY schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:35:
[...]

Als een Bypass volledig dicht staat, is het dan nog nodig om deze uit het syteem te halen?
Als je hem volledig dicht kan zetten is het denk ik niet nodig.
Als ik kijk naar onze bypass kan dit dus niet. We kunnen hem wel zo afstellen dat er veel druk nodig is om hem mee te laten lopen maar dicht kan bij die van ons niet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Kevin1990 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:23:
[...]

Als je hem volledig dicht kan zetten is het denk ik niet nodig.
Als ik kijk naar onze bypass kan dit dus niet. We kunnen hem wel zo afstellen dat er veel druk nodig is om hem mee te laten lopen maar dicht kan bij die van ons niet.
Dan moet je druk wel heel hoog oplopen wil hij nog open gaan en die druk zou niet best zijn.

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:29
VRaagje aan HomeAssistant met Weheat integratie; is de plugin bij jullie ook zo moeilijk bereikbaar? Ik heb heel veel gaten in mijn data en de weebserver is regelmatig niet te bereiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftuzQtX0NdCPGlXQXTOGq3x3Yns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cyYbx2mpLPL076mxGrZGBjiA.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sxsq_lzPuR3Xc7nD8_27pVl9MVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRW1NNO3h6eQFqf8i20gnsFD.png?f=fotoalbum_large
Op de Github zie je ook genoeg postings die erop wijzen dat er wat loos is, maar ngo geen oplossing.
https://github.com/home-a...2integration%3A+weheat%22

Check da Specz

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
jelleeelco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:38:
[...]

Vrijstaand huis?? Netjes hoor! Mijn stooklijn is wel iets lager afgesteld, maar scheelt maar een paar graden. Ik blijf het toch een verbazingwekkend concept vinden: jaag continue water van 25/26 graden door je systeem en je woning blijft op temperatuur.

We hebben sinds kort boven overal Jaga's en wow, wat zijn die efficient!
Die verwondering heb ik ook. Nog geen liter gas verstookt dit seizoen (behalve voor douchen) .
Het gaar rond de kerstdagen kouder worden. ik ben erg benieuwd hoe het dan gaat.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
RayDelft schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:19:
[...]

Die verwondering heb ik ook. Nog geen liter gas verstookt dit seizoen (behalve voor douchen) .
Het gaar rond de kerstdagen kouder worden. ik ben erg benieuwd hoe het dan gaat.
Hier ook niet...heb de Sparrow nu sinds 9 dec 2024 en alleen in de begindagen wat gas verbruiktmaa4 dat was op OT en met veel testen (weekend weg, kachel op 15, en dan kijken hoe lang het duurde om weer warm te worden).

Sindsdien....NIETS voor verwarming. Nog geen 240m3 aan gas voor SWW.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
orillion schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:32:
Normaal heb ik een SWW COP van 3-3,5. Vandaag voor SWW een COP van maar 1,5(!) volgens de app:
[Afbeelding]

Ik zag ook dit (geen COP voor ~45 minuten), misschien is er toevallig wat in de war?

[Afbeelding]

Meer mensen last van, of komt het doordat ik m’n geluidsniveau op het hoogste heb gezet?
Oorzaak gevonden denk ik: vrouwlief is korter gaan douchen, dus de SWW behoefte was gehalveerd. Super natuurlijk, maar verwarrend in combinatie met mijn aanpassing van instellingen. De slechte COP zal dan wel komen door "opstartkosten". Ik zal eens kijken of SWW eens per twee dagen gaat werken >:)

Edit: dat kan ook haast niet want benodigde elektrische energie is hoger dan voorheen. Ik denk dat hoogste "stilteniveau" gewoon heel slecht is voor SWW COP, ik ga hem weer omlaag gooien.

[ Voor 7% gewijzigd door orillion op 17-12-2025 15:26 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:55
DaCootMeister schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:59:
VRaagje aan HomeAssistant met Weheat integratie; is de plugin bij jullie ook zo moeilijk bereikbaar? Ik heb heel veel gaten in mijn data en de weebserver is regelmatig niet te bereiken.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de Github zie je ook genoeg postings die erop wijzen dat er wat loos is, maar ngo geen oplossing.
https://github.com/home-a...2integration%3A+weheat%22
Toevallig ook een Homey met de Weheat app actief? Daardoor heb ik zelfde probleem en dropouts in HA

BP on the move!!!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:29
Bas Post schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:38:
[...]

Toevallig ook een Homey met de Weheat app actief? Daardoor heb ik zelfde probleem en dropouts in HA
Ja verrek! Dank voor je opmerking _/-\o_
Dat heb ik en dan klopt het ook, teveel API calls naar de host zorgt voor outage :o
Zal de Homey Weheat app eens uitschakelen (al vind ik de dashboards mooier)

Check da Specz

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
DaCootMeister schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:22:
[...]

Ja verrek! Dank voor je opmerking _/-\o_
Dat heb ik en dan klopt het ook, teveel API calls naar de host zorgt voor outage :o
Zal de Homey Weheat app eens uitschakelen (al vind ik de dashboards mooier)
Kan je geen poll rate instellen en dit dan verlagen? Bij veel Homey apps kan dat.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:36
Ik zie in de portal een lekker doorlopende Flint. Heel af en toe hopt hij nog aan en uit met tussenpozen van een half uur. Verder niks geks in feite.
Maar tijdens het verwarmen zie ik dat de compressor sprongetjes maakt (van 40% naar 68% bv). Dat is maar kort, maar ik vraag mij af waardoor dit komt. Zie beeld hieronder. Iemand een verklaring?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw59xkfFS7blACesOygjUGmJ7wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPc9aQrxwHub5ixxci8cU49H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Mg4gebruiker op 17-12-2025 16:40 ]

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:45
jelleeelco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:38:
[...]

Vrijstaand huis?? Netjes hoor! Mijn stooklijn is wel iets lager afgesteld, maar scheelt maar een paar graden. Ik blijf het toch een verbazingwekkend concept vinden: jaag continue water van 25/26 graden door je systeem en je woning blijft op temperatuur.

We hebben sinds kort boven overal Jaga's en wow, wat zijn die efficient!
Wat voor jaga's Heb je? Ik ben me ook Ana Het oriënteren maar twijfel of ik genoeg heb aan strada type 11

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:49
RayDelft schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:19:
[...]

Hier ook, groot en blij ;) Ik gebruik alleen nog maar zo'n 100m3 gas om te douchen. Afgelopen jaar nog geen 2000kWh met een een SCOP van 4.1, voor verwarmen verbruikt. En dat heb ik ook nog eens zelf met zonnepanelen afgevangen. Vanaf 2027 wordt het een ander verhaal, i.v.m. afschaffing salderen en extra CO2 uitstoot belasting. Dan wordt het echt tijd om FE te gaan.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:52

Carboy54

Duurzaamheid coach

STIMPPYYY schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:35:
[...]

Als hij niet inwendig gaat lekken dan niet nodig.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Saar25
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:55
Hoi!!

Mag ik jullie iets vragen over gedoe na installatie van mijn warmtepomp?
Over de pomp zelf weinig klachten, ik verbruik redelijk stroom, bijna geen gas voor SWW en heb een warm huis.. maar in eerste instantie duurde het bijna 10 dagen voor ik de app in kon, en sinds de installatie heeft mijn inductieplaat in de keuken kuren. Ik kan maar 1 'pit' gebruiken en de touch screen bediening doet het niet goed. Volgens de fabrikant ligt het aan de pomp en zijn de plaat en de pomp op dezelfde groep aangesloten. Nu geeft de installateur aan dat ik zelf moet bij betalen ( ruim 400 euro!) voor het aanleggen van een nieuwe hoofdschakelaar en eventueel nieuwe groep.

Ik denk daar zelf anders over, de pomp kostte me 6000 incl installatie en daar zou ook alle boorwerk, buizen, electra etc bij in zitten.
Mag ik jullie eerlijke mening? Behalve dat deze installateur niet aan te raden is.
Alvast dank!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
RNacoustics schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:47:
[...]

Hier ook, groot en blij ;) Ik gebruik alleen nog maar zo'n 100m3 gas om te douchen. Afgelopen jaar nog geen 2000kWh met een een SCOP van 4.1, voor verwarmen verbruikt. En dat heb ik ook nog eens zelf met zonnepanelen afgevangen. Vanaf 2027 wordt het een ander verhaal, i.v.m. afschaffing salderen en extra CO2 uitstoot belasting. Dan wordt het echt tijd om FE te gaan.
Juist van het gas af en nog meer elektra wat je zelf opwekt gebruiken.

Bij mijn zoon komen ze morgen de gasmeter verwijderen.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:04
Saar25 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:55:
Hoi!!

Over de pomp zelf weinig klachten, ik verbruik redelijk stroom, bijna geen gas voor SWW en heb een warm huis.. maar in eerste instantie duurde het bijna 10 dagen voor ik de app in kon, en sinds de installatie heeft mijn inductieplaat in de keuken kuren. Ik kan maar 1 'pit' gebruiken en de touch screen bediening doet het niet goed. Volgens de fabrikant ligt het aan de pomp en zijn de plaat en de pomp op dezelfde groep aangesloten. Nu geeft de installateur aan dat ik zelf moet bij betalen ( ruim 400 euro!) voor het aanleggen van een nieuwe hoofdschakelaar en eventueel nieuwe groep.

Ik denk daar zelf anders over, de pomp kostte me 6000 incl installatie en daar zou ook alle boorwerk, buizen, electra etc bij in zitten.
Mag ik jullie eerlijke mening? Behalve dat deze installateur niet aan te raden is.
Alvast dank!
Als er in de offerte staat dat het inclusief elektra is en het is bevestigd dat het nu zo is aangesloten dat je problemen hebt met andere apparatuur, dan zijn zij in gebreke volgens mij.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:36
Hoi!!

Nu geeft de installateur aan dat ik zelf moet bij betalen ( ruim 400 euro!) voor het aanleggen van een nieuwe hoofdschakelaar en eventueel nieuwe groep.
Alvast dank!
Hmm. Volgens mij hoort de pomp en evt boiler ieder op een aparte groep te zijn aangesloten. Standaard. Dus dat had in de gespecificeerde offerte moeten staan. Maar of het voorschrift is....

• Matthijzzz1982
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:56
Ik heb nu een offerte van 6050 incl subsidie voor de Sparrow. Ik moet wel de alamat aansluiten en zorgen voor voldoende draad. (Kan een vriend doen)

Goede deal? Of kan het nog beter?

De Weheat komt dan op beugels tegen de garage te hangen. Is dat een goed idee of zijn bigfoots veel beter?

Er komt een buffervat van 50 liter en die komt in serie te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Matthijzzz1982 op 17-12-2025 17:08 ]

• jelleeelco
Mitashi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:39:
[...]

Wat voor jaga's Heb je? Ik ben me ook Ana Het oriënteren maar twijfel of ik genoeg heb aan strada type 11
Varierend..slaapkamer dochter hangt een jaga T20 (helaas) van 100 (lengte) x 50(hoogte). Zij klaagt nu dat het te koud is... Die is net te krap voor de kamer.

Anderen, alle 35cm hoog (als je ventilatoren gebruikt maakt hoogte niet meer uit)
Grote slaapkamer: 220cm T16
Slaapkamer zoon: 140cm T16
Studeerkamer 1: 180cm T21
Studeerkamer 2: 180cm T16

Hangt heel erg af wat er in de ruimte moet gebeuren, zelf zou ik een wat grotere nemen dan T11, dat is redelijk krap bemeten. Minimaal T16 en dan hoe langer des te meer capaciteit uiteraard.

• jelleeelco
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:04:
[...]

Hmm. Volgens mij hoort de pomp en evt boiler ieder op een aparte groep te zijn aangesloten. Standaard. Dus dat had in de gespecificeerde offerte moeten staan. Maar of het voorschrift is....
Installateur hoort zich aan de NEN norm te houden volgens mij.

• jelleeelco
Hoi!!

Alvast dank!
Ik neem aan dat je huisaansluiting 1-fase is? Dan nog vind ik het vreemd dat je kookplaat op 1 groep staat, meestal een aparte kookgroep? En waarom een nieuwe hoofdschakelaar, ivm zwaardere belasting? Dit had toch allemaal meegenomen moeten worden in de offerte?

In ieder geval mag daar nooit en te nimmer een warmtepomp op aangesloten worden. Dit is gwoon foutief geinstalleerd. Warmtepomp moet op een eigen groep, en een kookplaat uiteraard ook. Wat een beunhaas zeg.

[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 17-12-2025 17:22 ]

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:00
frank2908 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:21:
[...]

Ik ben zelf al 1 maand aan het bijstellen in de stooklijn. Binnen is het nu 20 graden. Watertemperatuur UIT is 28.3 graden met 395 watt. Ik heb geprobeerd om met een lagere stooklijn en vermogen te gebruiken maar dan merk ik dat de Flint warmtepomp meer gaat pendelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update
Eindelijk draait de warmtepomp continue op de stooklijn. Bij een temperatuur boven 12 graden, gaat de WP op stand-by.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF7BWrpMF-YwjM9-9w2T8MhAaEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huWBlzBuP52wbfjh1TXHHTC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jbMwQZw9148uxt1McdAkwrchS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ37UTHCBRXxYKTmGUQJ9mSi.jpg?f=fotoalbum_large

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Hoi!!

Alvast dank!
Hier heeft Coolblue mijn Sparrow geïnstalleerd en ook een extra groep en een nieuwe thermostaat . Dus die stonden gewoon allemaal op de offerte . Het is ook wel Logisch dat je die extra groep zelf moet betalen . De ene heeft die al en de ander niet . En als je hem nog niet hebt, moet je die laten installeren. En ja, dat kost geld . Ik weet natuurlijk niet wat je precies hebt afgesproken met die installateur.

• Kevinvdb
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Ik heb momenteel twee offertes liggen.
1x voor de sparrow in hybride opstelling met de huidige ketel 12k ex subsidie, 9,5k inclusief subsidie
en 1x voor een all electric sparrow. 16,8k ex subsidie, 14,2k inclusief subsidie.

Zijn dit een beetje gangbare prijzen? voor m'n gevoel zit het nogal aan de hoge kant?

Het is voor een vrijstaande woning uit 1996. +-190m2 vloeroppervlak. Nog niet verder verduurzaamd dus nog origineel HR glas (geen HR++ dus)
Bedoeling is om vloerverwarming in te laten frezen op de gehele benedenverdieping.
Pagina: 1 ... 149 150 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.