• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 20:17
Phantasist schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:39:
Beste tweakers,

Een vraag.

Op dit moment ben ik nog steeds op een vast variabel contract van Greenchoice. Met deze tarieven;
Leveringstarief (normaal)
€ 0,27891

Leveringstarief (dal)
€ 0,29101

Ik heb een weheat sparrow p60 met een 300l wp boiler sinds mei 2025, 12 zonnepanelen met 3860 wp geinstalleerd.

Ik heb onderzoek gedaan. Ik moet naar mijn idee gister al een dynamisch contract.

Zijn er nog tips?
Ik ben sinds 1 december over naar Zonneplan Dynamisch.

Ik had een contract bij GreenChoice tegen bijna 0,36 euro per kWh. Sinds we een EV hebben gebruiken we meer stroom dan we terugleveren, dus ook het moment om over te stappen. Onder de 0,36 euro blijven lukt over een heel jaar wel was de gedachte. Ik heb 20 zonnepanelen (lessenaarsdak op het zuiden) en een laadpaal van ZP. Alles in 1 app is wel supermakkelijk, loadbalancing werkt prima en van de zomer met het overschot slim laden.

Met 0,28 ct gemiddeld zal het minder schelen, maar ik weet niet goed wat de dynamische tarieven in de zomer gemiddeld doen. Dit is wat Zonneplan over de jaargemiddelden roept:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mILv5FyF-FIX6DRtCPZx3Kyv39s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHRiT2a2LkVQsv0tmuce13eg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 14-12-2025 20:23 ]

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:32
Mg4gebruiker schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:44:
[...]

Voorheen stond de Flint op de 1 na hoogste stand met OT. Dan maakt hij zeker meer geluid. Hij schoot nogal eens door zijn delta heen en sloeg af. Om een kwartier later weer aan te springen. Dat is nu niet meer het geval.Ik heb hem op nog wel op OT staan maar de stiltestand op 'bibliotheek' gezet. Hij draait nu bv op 33% compressor, met af en en toe een hikje en een dipje, al 3 uur rustig te pruttelen.
Dat hij doorschoot, was dat met dezelfde buitentemperaturen als nu of was dat toen het buiten nog wat warmer was?
Naar mijn idee draait onze BB met deze buitentemperaturen ook iets stabieler, dan wanneer het 10+ graden is.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:26
jjbrrr schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:03:
[...]
Dank heb ik iig duidelijkheid over dit deel. Enig idee wat een BUH buiten de binnenunit zou kosten?
Een BUH kan gewoon iedere willekeurige doorstroomverwarmer zijn volgens mij. Wij zijn van hybride naar FE zonder BUH gegaan.
Worst case hang ik een paar kW doorstromer er tussen en laat die door de voormalige CV aansluiting aan/uit schakelen (zonodig via een relais)...
Maar ben niet zo bang dat we hem nodig hebben...

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:47
Satefan schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:19:
[...]

Ik had een contract bij GreenChoice tegen bijna 0,36 euro per kWh. Sinds we een EV hebben gebruiken we meer stroom dan we terugleveren, dus ook het moment om over te stappen. Onder de 0,36 euro blijven lukt over een heel jaar wel was de gedachte. Ik heb 20 zonnepanelen (lessenaarsdak op het zuiden) en een laadpaal van ZP. Alles in 1 app is wel supermakkelijk, loadbalancing werkt prima en van de zomer met het overschot slim laden.

Met 0,28 ct gemiddeld zal het minder schelen, maar ik weet niet goed wat de dynamische tarieven in de zomer gemiddeld doen. Dit is wat Zonneplan over de jaargemiddelden roept:

[Afbeelding]
Ik heb nu een jaarcontract met 19 cent per kwh vast. Met 10kWh batterij en panelen ga ik vanaf maart tot zeker ver in mei en vanaf augustus t/m oktober zonder stroomafname het jaar door. Tussenin uiteraard overschot, tenzij ik ga koelen. Eens kijken of het dan nog zin heeft om vanaf ergens oktober dynamisch te gaan.

• Mg4gebruiker
Mausssie schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:40:
[...]

Dat hij doorschoot, was dat met dezelfde buitentemperaturen als nu of was dat toen het buiten nog wat warmer was?
Naar mijn idee draait onze BB met deze buitentemperaturen ook iets stabieler, dan wanneer het 10+ graden is.
Het was over de hele range wel het geval. Ook toen het tussen 5 en 10 was dus....

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:38
Satefan schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Hier mijn zonneplan overzicht met EV en Blackbird all electric

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WJlkYORK-PBB43Pb5wujrA0DnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdXi9reShZmtUEskdHjg1Jxp.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:29
Met zonnepanelen , warmtepomp en ev, zit ik bij Tibber.
Bevalt goed

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-03 23:49
Ben weer wat aan het spelen geweest met de logdata en de energy logs data.

Ik heb het vorige stookseizoen vergeleken met het huidige stookseizoen, en kon al een aantal interessante zaken afleiden. Zie de plots hieronder.

Plot 1: Warmte productie (kWh) per uur CV bedrijf afgezet tegen de buitentemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nfXpVgXU_SxC-HLPe05ww1vVzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vukf33583IBgJotDGhoF4ZjY.png?f=fotoalbum_large

Plot 2: Vorig stookseizoen en huidige stookseizoen vergeleken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S8Slo_k9r3p567ELFkYIJ2smXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHwQKxpDy4lJ5avznkhFHLZM.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard heeft dit stookseizoen minder punten, maar we zien wel een aantal interessante zaken:
  • Tweaken van het systeem heeft gewerkt: de COP is hoger in het huidige seizoen (bij dezelfde buitentemperatuur)
  • Het is dit seizoen nog niet zo koud geweest als vorig seizoen
  • Vorig seizoen was er veel meer warmte nodig dan dit seizoen
  • Je ziet duidelijk het effect van de buitentemperatuur op de opbrengst: hoe kouder, hoe lager. Dat zie je aan de lijn onderaan als de compressor op zijn minimum draait.
Best wel leuk om dit zo te zien!

Benieuwd wanneer die API's nu eindelijk officieel komen.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:33
frank2908 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:13:
[...]

'Het elektronisch ventiel (die schakelt tussen HT en LT) staat op de pompschakelaar'

Volgens Chatgpt werkt het alleen goed als de pomp van de verdeler op de pompschakelaar aangesloten is.

- Thermisch ventiel op AUTO
- mengkraan op 40 graden, verdeler gaat pas mengen zodra de temperatuur boven de 40 graden komt
- aan/uit knop 10 seconden vasthouden kan je kiezen tussen 15-20-30-60. Dit zijn de minimale vasthoudtijden, mag hij pas weer na de, tijd opnieuw schakelen
Staat bij mij op 30

-
Kijk ik weet niet wat voor pompschakelaar je hebt, en ChatGPT voor adviezen gebruiken zie ik al helemaal niet zitten.

Ik heb het als volgt en dat werkt hier uitstekend:
1. Pomp zit in een HW stekker, in stopcontact 1
2. Elektronisch ventiel zit in de pompschakelaar, die zit in stopcontact 2
3. Die is ingesteld op 45 graden. Dat wil zeggen, als de aanvoer temperatuur >45 is, dan gaat het ventiel open en wordt het een 'gewone' verdeler die dus het water vanuit de retour mengt met de aanvoer.

De pomp staat via de HW stekker geschakeld met de binnenunit van de Weheat. Als die Weheat draait, draait de pomp. Omdat de retour gesloten is werkt dit gewoon als een extra kracht in het systeem en pompt het water wat sneller/beter door mijn vloerverwarming heen.

De enige reden waarom ik dit doe is omdat ik het syteem nog waterzijdig moet inregelen - het is niet optimaal nu. Boven hebben we allemaal Jagas en die 'vreten' water. Die moet ik nog inregelen, daarna de vloerverwarming inregelen en dan zal de pomp van de weheat zelf meer dan voldoende zijn om het allemaal netjes aan te sturen.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03 17:57
Kodess schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:48:
We zijn ons huis uit '68 aan het verbouwen. Er komt een Blackbird in FE te draaien.
Er is nu net op de BG vloerverwarming gelegd, met de open verdeler naast de opstel plaats voor de binnenunit en SWW boiler.
Nu zegt onze installateur dat we in de badkamer, die we ook verbouwen, in de vloer vloerverwarming moeten leggen en gewoon rechtstreeks aansluiten op de rest van de boven verdieping (die normale radiatoren/ fancoils zal hebben). Is dit inderdaad een goed idee?
De badkamer is trouwens intern, tussen de kamers en spouwmuur met de buren.
Je plan is om toch ook een radiator te monteren in de badkamer? Enkel en alleen voor de handdoeken werkt dat erg goed. Water van 30 graden, maakt de handdoeken netjes droog voor de volgende douche beurt. Ik heb een periode zonder (gas) CV gedraaid, enkel op airco en pelletkachel, die handdoeken waren toen de grootste irritatie...
Ik heb ook vloerverwarming in de badkamer gelegd, werkt mooi met de BB P80.

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03 09:34
Jpiek schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:45:
[...]

Een BUH kan gewoon iedere willekeurige doorstroomverwarmer zijn volgens mij. Wij zijn van hybride naar FE zonder BUH gegaan.
Worst case hang ik een paar kW doorstromer er tussen en laat die door de voormalige CV aansluiting aan/uit schakelen (zonodig via een relais)...
Maar ben niet zo bang dat we hem nodig hebben...
Ik lees dat de BUH ook voor het boilervat kan dienen.
Zou een heater in de boilervat dan ook nog logisch zijn, of is dit dan dubbelop, weet jij dat misschien?

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:08:
[...]

Stuur eens een foto van de installatie om te bepalen of deze serieel of paralel is aangesloten.
Hierbij de fotos. Installatie staat in een kleine zolderruimte op de 1e verdieping, De buitenunit aan de andere kant van de wand op het garagedak. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JESivIvzVH6AWGpyE8-_k_Ksg5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynSh55YjIZaQ7O3mKC2GhK4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhZW31B5MPBw4y7lefld4AkRlLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XxsHu1upRQMkfbnYo5agenH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx_ytbwmjH3-Gi7Tcnsc2BcvngQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Toapsx2AWpB9rl3t8l2ibcE.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:37
jjbrrr schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:41:
[...]

Ik lees dat de BUH ook voor het boilervat kan dienen.
Zou een heater in de boilervat dan ook nog logisch zijn, of is dit dan dubbelop, weet jij dat misschien?
Als je een BUH hebt in de binnenunit (of een losse ernaast), dan kan die gebruikt worden voor SWW en CV. Een extra element in je boiler is dan dus dubbelop.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Jules52 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:43:
[...]

Hierbij de fotos. Installatie staat in een kleine zolderruimte op de 1e verdieping, De buitenunit aan de andere kant van de wand op het garagedak. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een parallelle installatie met afgaande pomp. Heb je soms regelingen in jouw systeem om per vertrek te regelen?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• jjbrrr
orillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:50:
[...]

Als je een BUH hebt in de binnenunit (of een losse ernaast), dan kan die gebruikt worden voor SWW en CV. Een extra element in je boiler is dan dus dubbelop.
top dankjewel!
Weet iemand nog wat het omslagpunt is voor wel/niet een buffervat.
Ik zit al het hele topic door te speuren naar alles over een buffervat.
Wij hebben nu vloerverwarming ongeveer 55-60m2. Hier komt straks nog zo'n 20m2 vloerverwarming bij. Boven nog 3 radiatoren. Ben al veel tegengekomen dat het buffervat een negatief effect kan hebben op efficiëntie en vaak niet nodig zou zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door jjbrrr op 15-12-2025 14:01 ]

• Carboy54
  • Nu online
jjbrrr schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:57:
[...]

top dankjewel!
Weet iemand nog wat het omslagpunt is voor wel/niet een buffervat.
Ik zit al het hele topic door te speuren naar alles over een buffervat.
Wij hebben nu vloerverwarming ongeveer 55-60m2. Hier komt straks nog zo'n 20m2 vloerverwarming bij. Boven nog 3 radiatoren. Ben al veel tegengekomen dat het buffervat een negatief effect kan hebben op efficiëntie en vaak niet nodig zou zijn.
Dat is genoeg om met een 9 kW warmtepomp zonder seriële buffer te draaien. Het meest efficiënt. Jouw vvw is de betere buffer 🤗

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:05
ik heb, samen met de buren, de knoop doorgehakt om een WeHeat warmtepomp te laten installeren, full electric (Sparrow + 300L Boiler, Lage temperatuur vloerverwarming).
Nu heb ik het forum wel doorgespit om op veel van onze vragen een antwoord te vinden, maar ik heb toch nog 2 punten waarop ik benieuwd ben naar jullie feedback:

- De installateur heeft een Honeywell T6 voorgeschreven, momenteel heb ik 'domme' Lk thermostaten hangen (Robot thermostaat bedraad S2 digitaal 24V NC), dus een programmeerbare en op afstand bedienbare is wel handig (de zoneregeling van alle andere ruimtes wordt overigens opgeheven waardoor alleen deze thermostaat de aansturing doet). Heeft men ervaring met deze thermostaat, of is er een andere waar ik naar moet kijken?

- Ze willen de Sparrow unit aan de muur hangen (momenteel hangen er 2 Carrier airco units en zou de Sparrow daar precies tussen kunnen). Hoe is jullie ervaring met (je voelt hem al aankomen :p) trillingen? 1 van de 2 airco units resoneerd best door het huis en heb er onlangs veren onder geplaatst, wat echt enorm helpt, maar de Sparrow zal natuurlijk vaker draaien snachts dan de airco unit die ik meestal alleen maar overdag aan heb in de zomer.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:04
EB W schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:06:
ik heb, samen met de buren, de knoop doorgehakt om een WeHeat warmtepomp te laten installeren, full electric (Sparrow + 300L Boiler, Lage temperatuur vloerverwarming).
Nu heb ik het forum wel doorgespit om op veel van onze vragen een antwoord te vinden, maar ik heb toch nog 2 punten waarop ik benieuwd ben naar jullie feedback:

- De installateur heeft een Honeywell T6 voorgeschreven, momenteel heb ik 'domme' Lk thermostaten hangen (Robot thermostaat bedraad S2 digitaal 24V NC), dus een programmeerbare en op afstand bedienbare is wel handig (de zoneregeling van alle andere ruimtes wordt overigens opgeheven waardoor alleen deze thermostaat de aansturing doet). Heeft men ervaring met deze thermostaat, of is er een andere waar ik naar moet kijken?

- Ze willen de Sparrow unit aan de muur hangen (momenteel hangen er 2 Carrier airco units en zou de Sparrow daar precies tussen kunnen). Hoe is jullie ervaring met (je voelt hem al aankomen :p) trillingen? 1 van de 2 airco units resoneert best door het huis en heb er onlangs veren onder geplaatst, wat echt enorm helpt, maar de Sparrow zal natuurlijk vaker draaien snachts dan de airco unit die ik meestal alleen maar overdag aan heb in de zomer.
Ik zou gaan voor een Honeywell Round Modulation. Kost 6 tientjes en is storingsvrij (de T6 niet). De Round Modulation staat ook in de aanbevolen lijst van WeHeat.

Resonantie wil je echt voorkomen, ik verwacht dat een Sparrow meer trilt dan een airco. Heb je een alternatief? Op de grond plaatsen met rubber voetjes/tegels is vaak het beste. Scheelt vaak ook een vergunning aanvragen bij je gemeente.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jjbrrr
EB W schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:06:

Heb hem hier ook in de offerte. Ik laat denk ik eerst mijn Toon nog even hangen. In de komende maanden komt weheat zelf ook met een soort thermostaat, ik wil dit eerst even afwachten.

• EB W
Resonantie wil je echt voorkomen, ik verwacht dat een Sparrow meer trilt dan een airco. Heb je een alternatief? Op de grond plaatsen met rubber voetjes/tegels is vaak het beste. Scheelt vaak ook een vergunning aanvragen bij je gemeente.
Tussen de 2 units zit de dak doorvoer waardoor helaas daar de unit niet kan staan, en daarnaast schijnt het ook net te smal te zijn ivm met de voeten die eronder komen (en voor onderhoud). Als je hem helemaal rechts plaatst zitten de airco leidingen weer in de weg....(ondanks dat het nog te smal zal zijn).

Een andere mogelijkheid is om het achterste paneel te verwijderen en daar een BlackBird te plaatsen (al is een Sparrow in het zicht ook niet zo'n probleem). Maar het is een betonnen dak en dat kan ook weer de resonantie overbrengen.... We hebben het er wel over gehad dat mocht hij aan de muur enorm gaan trillen, we hem toch op het dak gaan zetten, maar dan moet je natuurlijk weer al het leidingwerk gaan aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIgPfUYAL7uiLvHOlnGmMpBh06o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuvfpn2X4R3kAtStrFMVAdK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OOJOl58RPJ3rMGdWAirf1hoWAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kILY2wHhnH444ujpMmz74WsL.jpg?f=fotoalbum_large

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:47
Ik zou 1 paneel opofferen en een P60 Backbird nemen

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-03 10:25

HBconsult

Creatief spelen met energie

Phantasist schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:39:
Beste tweakers,

Een vraag.

Op dit moment ben ik nog steeds op een vast variabel contract van Greenchoice. Met deze tarieven;
Leveringstarief (normaal)
€ 0,27891

Leveringstarief (dal)
€ 0,29101

Ik heb een weheat sparrow p60 met een 300l wp boiler sinds mei 2025, 12 zonnepanelen met 3860 wp geinstalleerd.

Ik heb onderzoek gedaan. Ik moet naar mijn idee gister al een dynamisch contract.

Zijn er nog tips?
Kijk voor de handigste gegevens over dynamische tarieven vooral even op jeroen.nl
Daar staat een heel helder overzicht

Harry

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:42
EB W schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:41:
[...]

Tussen de 2 units zit de dak doorvoer waardoor helaas daar de unit niet kan staan, en daarnaast schijnt het ook net te smal te zijn ivm met de voeten die eronder komen (en voor onderhoud). Als je hem helemaal rechts plaatst zitten de airco leidingen weer in de weg....(ondanks dat het nog te smal zal zijn).

Een andere mogelijkheid is om het achterste paneel te verwijderen en daar een BlackBird te plaatsen (al is een Sparrow in het zicht ook niet zo'n probleem). Maar het is een betonnen dak en dat kan ook weer de resonantie overbrengen.... We hebben het er wel over gehad dat mocht hij aan de muur enorm gaan trillen, we hem toch op het dak gaan zetten, maar dan moet je natuurlijk weer al het leidingwerk gaan aanpassen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van waaruit maak je de foto. Daar kan toch een BB? Anders panelen iets opschuiven naar de rand en daar de BB in de lengte?

Betonnen dak heb ik ook. Nul geluid of resonantie van de 80

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zijn er al ervaringen met de Plugwise Emma Pro incombinatie met een Weheat warmtepomp? De Anna staat wel op de lijst van goedgekeurde thermostaten, maar de Emma lijkt een verbeterde versie te zijn helaas blijkbaar nog te nieuw voor de Weheat compatibiliteit lijst.

[ Voor 51% gewijzigd door Caayn op 15-12-2025 16:15 ]

• JessicavdH
  • Laatst online: 15:46

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nav eerdere reactie van Pr088: als je de wp aan deze muur zou willen hangen heb je ook een vergunning nodig, want is hoger dan 1 meter. Dus wat dat betreft maakt muur of dak niet uit. Als je een wp aan een muur hangt krijg je volgens mij naast resonantie wel veel weerkaatsing van geluid, dus dat kan invloed hebben op je geluidsberekening.

Jaren_30_huis_gasloos

• EB W
Van waaruit maak je de foto. Daar kan toch een BB? Anders panelen iets opschuiven naar de rand en daar de BB in de lengte?
Het dak waar ik op sta in van de veranda, een hele houten constructie waar ik liever niet te veel gewicht op wil plaatsen, en omdat hij helemaal van hout is kan dat misschien weer als een klank kast werken.

De panelen opschuiven lukt niet, want ze liggen al tegen de dakrand aan. Maar ik begin nu meer te neigen om toch een paneel weg te halen (die ligt toch meerendeels in de schaduw) en daar de BlackBird te plaatsen, deze is er ook in een P60 uitvoering, want was eerst bang dat dit dan meteen een P80 zou zijn wat echt een overkill is.

• Pr088
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op het dak of aan de muur, in beide gevallen moet je een omgevingsvergunning aanvragen. Maar ik verwacht dat het aan de achterzijde van de woning wel goedkomt. Op een betonnen dak zou ik een Sparrw op het dak wel aandurven. Aan de muur is het voordeel dat de uitblaas over de zonnepanelen heen gaat. P60 is ook een optie, maar wel wat duurder (en als je dat overweegt: een P80 is nauwelijks duurder, kun je de BUH weglaten).

Ik zou zeggen Sparrow aan de muur en met je installateur goed overleggen hoe hij demping kan toepassen.
En even een vergunning aanvragen. Maar dat proces heb je al doorlopen met de airco's neem ik aan, dus appeltje eitje. ;) (zo niet, dan heb je meerdere vergunningen aan te vragen :9~ ). Hou rekening met de doorlooptijd (6 weken) van de vergunning en de planning van je installateur.

Tussen de panelen is misschien niet zo handig: houd genoeg ruimte voor luchtverplaatsing.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 15-12-2025 16:18 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Carboy54
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier heeft 120 kg. 10 jaar aan de muur gehangen. Stevige muurbeugels en goede dempers maken het verschil. De Sparrow is 88 kg. Meen ik mij te herinneren.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:13

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kirvis Heb je een bepaalde reden om het vermogen in jouw plaatjes in (kWh/h) aan te geven?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
Carboy54 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:53:
[...]

Dat is een parallelle installatie met afgaande pomp. Heb je soms regelingen in jouw systeem om per vertrek te regelen?
Nee, ik heb een paar thermosstaatkranen maar die staan open. Zie hierbij de details van het afgifte systeem. Dit heb ik gemaakt om inzicht te krijgen op welke watertemperatuur ik het huis comfortabel zou moeten kunnen krijgen. In ons geval dus 55C. De woonkamer/keuken/eetkamer en vide zijn in feite 1 grote ruimte. In deze ruimte zijn de HT elementen uitgerust met Heatmeister&fans. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kerStXa7Fs_8f3zZ687sW8NJXkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6r1JQYFctzFgtIVasFl5PdwJ.jpg?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
EB W schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:07:
[...]

Het dak waar ik op sta in van de veranda, een hele houten constructie waar ik liever niet te veel gewicht op wil plaatsen, en omdat hij helemaal van hout is kan dat misschien weer als een klank kast werken.

De panelen opschuiven lukt niet, want ze liggen al tegen de dakrand aan. Maar ik begin nu meer te neigen om toch een paneel weg te halen (die ligt toch meerendeels in de schaduw) en daar de BlackBird te plaatsen, deze is er ook in een P60 uitvoering, want was eerst bang dat dit dan meteen een P80 zou zijn wat echt een overkill is.
BB80 weegt 80kg, dus dat is niet heel veel.

• Kirvis
Yes.

Het laagste niveau van de energy logs dat ik heb kunnen downloaden met de API is op uur niveau.

Ik heb de logs (elke 15 sec) gekoppeld aan de energy logs en alleen de uren genomen waarbij het gehele uur verwarmd is (Heating + Heating Defrost).

Dat is makkelijk, want dan heb je meteen het gemiddeld geleverd vermogen in dat uur te pakken (in kW dus).

Helpt dat?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:13

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kirvis Zeker! Het e.e.a. is nu duidelijker - tenminste voor mij.
Lijkt ook een bruikbare methode om te middelen
- binnen een uur blijft bijvoorbeeld de buitentemperatuur nog relatief constant.
(niet altijd natuurlijk)

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 15-12-2025 19:15 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-03 21:06
jelleeelco schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:53:
[...]

Kijk ik weet niet wat voor pompschakelaar je hebt, en ChatGPT voor adviezen gebruiken zie ik al helemaal niet zitten.

3. Die is ingesteld op 45 graden. Dat wil zeggen, als de aanvoer temperatuur >45 is, dan gaat het ventiel open en wordt het een 'gewone' verdeler die dus het water vanuit de retour mengt met de aanvoer.

De pomp staat via de HW stekker geschakeld met de binnenunit van de Weheat. Als die Weheat draait, draait de pomp. Omdat de retour gesloten is werkt dit gewoon als een extra kracht in het systeem en pompt het water wat sneller/beter door mijn vloerverwarming heen.

De enige reden waarom ik dit doe is omdat ik het syteem nog waterzijdig moet inregelen - het is niet optimaal nu. Boven hebben we allemaal Jagas en die 'vreten' water. Die moet ik nog inregelen, daarna de vloerverwarming inregelen en dan zal de pomp van de weheat zelf meer dan voldoende zijn om het allemaal netjes aan te sturen.
Ik heb een TC-500
Dit bericht kreeg ik vandaag van therminon
De pompschakelaar (controller TC500) is noodzakelijk voor sturen van de servomotor aan de zijkant van de unit.
Deze dient ingesteld te worden op 35 – 40 graden (thermostaatkop 5 graden hoger).
Je kan met een splitter dan de pomp erbij in te steken, dan draait de pomp niet als de motor dicht staat (uit – geen stroom).
En de pomp dus niet aan de compressor gaat zuigen.

• frank2908
jelleeelco schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:53:
[...]

Ik heb een TC-500
De pompschakelaar (controller TC500) is noodzakelijk voor sturen van de servomotor aan de zijkant van de unit.
Deze dient ingesteld te worden op 35 – 40 graden (thermostaatkop 5 graden hoger).
Je kan met een splitter dan de pomp erbij in te steken, dan draait de pomp niet als de motor dicht staat (uit – geen stroom).

Wat ik hieruit kan opmaken is dat zowel de pomp van de verdeler en de servomotor uit moeten zodra de warmtepomp niet meer draait, en daar ging het bij mij dus mis. Bij het elektronisch ventiel (servomotor) bleef de stroom op staan, waardoor de pomp ging aanzuigen

[ Voor 6% gewijzigd door frank2908 op 15-12-2025 20:23 ]

• Kirvis
dunklefaser schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:07:
@Kirvis Zeker! Het e.e.a. is nu duidelijker - tenminste voor mij.
Lijkt ook een bruikbare methode om te middelen
- binnen een uur blijft bijvoorbeeld de buitentemperatuur nog relatief constant.
(niet altijd natuurlijk)
Precies! En de buitentemperatuur is het gemiddelde van alle logs, gemeten elke 15 seconden door de buitenunit.

Mijn doel met deze analyse was kijken hoeveel vermogen er over het algemeen gevraagd wordt van de warmtepomp om het verlies van het huis te compenseren.

Voordat we gingen verbouwen hebben we namelijk een warmteverliesberekening laten doen, en die kwam uit op 7 kw bij -10.

Dat is echter wel een soort van worst-case ‘Deltawerken scenario’ dat maar eens in de 100 jaar voor komt.

Het was dus ook geruststellend om te zien dat we nauwelijks boven de 4-5 kw uit komen qua warmtevraag. Projectie naar -10 obv het huidige stookseizoen kwam net onder de 4 kw uit.

• EB W
Pr088 schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:16:
....
Ik zou zeggen Sparrow aan de muur en met je installateur goed overleggen hoe hij demping kan toepassen.
En even een vergunning aanvragen. Maar dat proces heb je al doorlopen met de airco's neem ik aan, dus appeltje eitje. ;) (zo niet, dan heb je meerdere vergunningen aan te vragen :9~ ). Hou rekening met de doorlooptijd (6 weken) van de vergunning en de planning van je installateur.

Tussen de panelen is misschien niet zo handig: houd genoeg ruimte voor luchtverplaatsing.
Ik ga er toch voor om de unit op te laten hangen, er kan veel geneutraliseerd worden met veren/dempers en ik denk dat de compressor van 1 van de units gewoon slecht gemonteerd is en daarom zo resoneert. We gaan het dus er maar op wagen.

Vergunning is al allemaal geregeld gelukkig (inderdaad zelfde als de airco units).

De unit wordt 8 Jan geplaatst dus dan gaan we het weten.... of moet ik zeggen ‘horen’ :P

• jelleeelco
frank2908 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:48:
[...]

Ik heb een TC-500

Wat ik hieruit kan opmaken is dat zowel de pomp van de verdeler en de servomotor uit moeten zodra de warmtepomp niet meer draait, en daar ging het bij mij dus mis.
Pomp gaat bij mij ook uit als de WP niet draait. Die loopt mee met de binnenunit.

Daarnaast, de circulatiepomp van de WP draait ook regelmatig zonder dat de WP draait. Zou niet weten of een circulatiepomp aan 'de compressor gaat zuigen'.

• jjbrrr
Kan iemand mij vertellen hoe je het beste de ondergrond opbouwt waar de balken voor de sparrow op komt te staan? Verder nog tips wellicht?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-03 22:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpRD0CsH3XJ3I3dBFsu31fF507s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/paeiFxfM5UzutW0pkvG4XUzK.png?f=fotoalbum_large
Vanavond m'n eigen monitoring portal gemaakt met een RaspberryPI die al jaren niets deed en waarop Grafana nu draait. Nooit eerder gedaan maar met ChatGPT kom je een heel eind :)
Ook de aansturing via een OTGW werkt goed dus alles nu zelf in de hand, behoudens updates vanuit WeHeat.

Homevolt dashboard

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-02 10:06
Ik lees veel over de stooklijn, maar niet echt hoe mensen hem ingesteld hebben. Gebruiken jullie vooral de vooraf ingestelde temperaturen?

Heeft er iemand een Full Electric Sparrow en een vrijstaande woning uit +/- 1960, redelijk goed geisoleerd en standaard radiatoren? Totale woonoppervlak is 160m2 (boven en onder). Ik zou graag willen weten op welke temperaturen jullie de stooklijn ingesteld hebben? Ik heb de Sparrow nu op OT staan, maar zou graag gewoon een rustig draaiende WP willen hebben, die niet steeds aan en uit springt.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

Cybje

First Post!

Tim Geelen schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:31:
Ik lees veel over de stooklijn, maar niet echt hoe mensen hem ingesteld hebben. Gebruiken jullie vooral de vooraf ingestelde temperaturen?

Heeft er iemand een Full Electric Sparrow en een vrijstaande woning uit +/- 1960, redelijk goed geisoleerd en standaard radiatoren? Totale woonoppervlak is 160m2 (boven en onder). Ik zou graag willen weten op welke temperaturen jullie de stooklijn ingesteld hebben? Ik heb de Sparrow nu op OT staan, maar zou graag gewoon een rustig draaiende WP willen hebben, die niet steeds aan en uit springt.
De makkelijkste manier om je stooklijn te bepalen is om te kijken wat de aanvoertemperatuur is bij diverse buitentemperaturen, nu je op OT draait. En dan zou ik het zelf wat aan de lage kant aanhouden. Als je woning niet warm genoeg wordt, zet je 'm langzaamaan steeds iets hoger tot het wel warm wordt en comfortabel is. En als hij veel pendelt, staat hij in veel gevallen te hoog, dus dan zet je 'm juist wat lager.

Ik zelf kijk ook niet heel exact naar de temperatuur. Als bijv. de keuken op 19 graden staat vind ik het prima als hij ergens tussen de 18,5 en 19,5 zit. Dat voelt altijd wel comfortabel, zolang er maar warm water door de radiatoren loopt (dan heb je altijd enige stralingswarmte).

Ter indicatie, mijn stooklijn in een vrijstaande woning uit 1950 van +/- 90 m2 met matige isolatie en radiatoren (vooral T22) is:
-20 = 55 graden
+9 = 35 graden
+15 = 29 graden
+20 = 18 graden (ik wil niet dat hij aanslaat bij +20)

Maar alles valt of staat met het vermogen dat je radiatoren kunnen afgeven (wat je evt. met boosters kunt opkrikken).

[ Voor 3% gewijzigd door Cybje op 16-12-2025 08:45 ]

Wat ruist er door het struikgewas

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 20:17
Cybje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:44:
[...]

De makkelijkste manier om je stooklijn te bepalen is om te kijken wat de aanvoertemperatuur is bij diverse buitentemperaturen, nu je op OT draait. En dan zou ik het zelf wat aan de lage kant aanhouden. Als je woning niet warm genoeg wordt, zet je 'm langzaamaan steeds iets hoger tot het wel warm wordt en comfortabel is. En als hij veel pendelt, staat hij in veel gevallen te hoog, dus dan zet je 'm juist wat lager.

Ik zelf kijk ook niet heel exact naar de temperatuur. Als bijv. de keuken op 19 graden staat vind ik het prima als hij ergens tussen de 18,5 en 19,5 zit. Dat voelt altijd wel comfortabel, zolang er maar warm water door de radiatoren loopt (dan heb je altijd enige stralingswarmte).

Ter indicatie, mijn stooklijn in een vrijstaande woning uit 1950 van +/- 90 m2 met matige isolatie en radiatoren (vooral T22) is:
-20 = 55 graden
+9 = 35 graden
+15 = 29 graden
+20 = 18 graden (ik wil niet dat hij aanslaat bij +20)

Maar alles valt of staat met het vermogen dat je radiatoren kunnen afgeven (wat je evt. met boosters kunt opkrikken).
Wellicht ten overvloede, maar verwarmen met lage temperaturen betekent ook dat een verandering van aanvoertemperatuur enige tijd duurt voordat het effect heeft. Het is per definitie een langzaam systeem. Ik merk hier dat draaien op een stooklijn veel meer comfort geeft.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:35
Gisteren de installateur over de vloer gehad.
De back up heater nog niet aan de praat gekregen. Hier moet een sensor bij geplaatst worden omdat het een losse back up heater is?
Hier komt de installateur op terug.

Wel het debiet verlaagt naar ±1.1m³ wat in ieder geval veel scheelt qua geluid op de gang waar de CV ruimte ook aanwezig is.
Aankomende dagen maar eens opletten of het suizen ook minder is bij de convectoren die hoorbaar zijn.

Volgende stap is toch kijken hoe ik meer regie kan krijgen in onze situatie. Ik denk in de vorm van een OTGW. Even goed inlezen hoe alles werkt en of het goed werkt met een Tado V3 met zoneregeling.

Nu bijvoorbeeld staat die op standby maar er is wel warmtevraag in huis. Omdat we op stooklijn draaien moet er 3 graden verschil zitten tussen doeltemperatuur en (weet ik niet, warmtepomp uit of huistemperatuur in?)

• Cybje

Cybje

First Post!

Satefan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:51:
[...]

Wellicht ten overvloede, maar verwarmen met lage temperaturen betekent ook dat een verandering van aanvoertemperatuur enige tijd duurt voordat het effect heeft. Het is per definitie een langzaam systeem. Ik merk hier dat draaien op een stooklijn veel meer comfort geeft.
Goede toevoeging!

Mijn doel is dat de warmtepomp continu lekker doorpruttelt op laag vermogen. Wat meestal ook lukt nu, de afgelopen 24 uur is hij geen enkele keer uitgegaan. Terwijl op OT zag ik soms ineens pieken in de aanvoertemperatuur, waardoor de warmtepomp onnodig hard ging werken en daarna zichzelf soms helemaal uitschakelde. Nu heb ik dus inderdaad een langzaam systeem. Als ik weet dat ik thuiswerk, zet ik de verwarming in het thuiskantoor al rond 4 uur 's nachts aan, zodat het daar rustig kan opwarmen. De rest van het huis zit op een vrij constante temperatuur.

• STIMPPYYY
Cybje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:56:
[...]

Goede toevoeging!

Mijn doel is dat de warmtepomp continu lekker doorpruttelt op laag vermogen. Wat meestal ook lukt nu, de afgelopen 24 uur is hij geen enkele keer uitgegaan. Terwijl op OT zag ik soms ineens pieken in de aanvoertemperatuur, waardoor de warmtepomp onnodig hard ging werken en daarna zichzelf soms helemaal uitschakelde. Nu heb ik dus inderdaad een langzaam systeem. Als ik weet dat ik thuiswerk, zet ik de verwarming in het thuiskantoor al rond 4 uur 's nachts aan, zodat het daar rustig kan opwarmen. De rest van het huis zit op een vrij constante temperatuur.
Radiatoren zijn toch nooit langzaam? Ik heb beneden een hoop vvw aan m2, dat is langzaam. Op de slaapkamers boven hangen radatioren. Als ik bijvoorbeeld 30gr vraag dan zijn die vrijwel direct warm.

• Cybje

Cybje

First Post!

STIMPPYYY schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:50:
[...]

Radiatoren zijn toch nooit langzaam? Ik heb beneden een hoop vvw aan m2, dat is langzaam. Op de slaapkamers boven hangen radatioren. Als ik bijvoorbeeld 30gr vraag dan zijn die vrijwel direct warm.
Langzaam is relatief, maar het duurt hier wel echt een paar uur om een ruimte 2 graden Celsius omhoog te krijgen. Ik heb de stooklijn aardig krap afgesteld, om de COP zo hoog mogelijk te houden. En ook met het idee dat we vooral continu verwarmen. M'n vorige woning had vloerverwarming en daar duurde het ook een paar uur vaak, dus het komt gevoelsmatig redelijk overeen.

Op dit moment heb ik ook een aanvoer van 35 graden naar de radiatoren. Dat is best laag, zeker omdat we geen boosters hebben.

• STIMPPYYY
Cybje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:53:
[...]

Langzaam is relatief, maar het duurt hier wel echt een paar uur om een ruimte 2 graden Celsius omhoog te krijgen. Ik heb de stooklijn aardig krap afgesteld, om de COP zo hoog mogelijk te houden. En ook met het idee dat we vooral continu verwarmen. M'n vorige woning had vloerverwarming en daar duurde het ook een paar uur vaak, dus het komt gevoelsmatig redelijk overeen.

Op dit moment heb ik ook een aanvoer van 35 graden naar de radiatoren. Dat is best laag, zeker omdat we geen boosters hebben.
Ah zo ja, ik vind onze T22's eigenlijk vrij warm worden met 35gr aanvoer. Ik heb ze niet nodig dus draaien lekker mee op wat VVW beneden vraagt. Dat is 27 bij +9 en rond de 32gr bij 0 graden.

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:49
orillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:50:
[...]

Mijn (potentiële) intelateur geeft aan dat een BUH niet werkt voor SWW, en daarmee dus het afvakkelen van overtollige elektriciteit in de zomer.

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:59:
[...]

Ah zo ja, ik vind onze T22's eigenlijk vrij warm worden met 35gr aanvoer. Ik heb ze niet nodig dus draaien lekker mee op wat VVW beneden vraagt. Dat is 27 bij +9 en rond de 32gr bij 0 graden.
Ik zit momenteel op 25 graden bij +9 en 34 graden bij -20. Die laatste zal ik wss wel moeten aanpassen als het echt -20 is :) maar vooralsnog, is dit de instelling die het lekker op 21 houdt. 1 graad omhoog bij +9 en ik plof uit me jasje beneden...

Laatst een nieuw energielabel voor de woning aangevraagd - stomverbaasd dat ik van C naar A+++ ben gegaan. Ben er wel blij mee :)

• Pr088

Een stooklijn is echt een kwestie van proberen. Ik heb een woning van 130m2, vrijstaand, jaren '30, warmtevraag + SWW voorheen 1200m3 gas. Mijn stooklijn staat op 37/23/22/20/18 bij de punten -20/9/15/20/25.
Ik heb nu anderhalf maand OT draaien en die was eerst erg 'springerig'. Dat loopt de laatste weken met warmer weer uitstekend. 3-5 runs per dag. Bij warm weer is je stooklijn soms zo laag dat je vooral water staat rond te pompen en er nauwelijks warmteverlies optreedt. Dan is OT zuiniger dan stooklijn, immers: als de warmtepomp niet hoeft te draaien scheelt het ook energie van de Wilo-pomp.

Bij kouder en vochtig weer, als er meer defrotst optreden, dan ga ik over naar OT en kan de BB P80 hele dagen en nachten rustig snorren. OT geeft dan wat 'schrikkerige' reacties door naar 70% te knallen na een defrotst. Maar met dit weer (5-10 graden) kun je ook prima af zijn met OT.

Kwestie van proberen en beetje pielen met de stooklijn. Ik heb even gecheckt welke watertemp OT gebruikte bij rustig draaien en heb toen met AI een stooklijn gefabriceerd. Die gaat met een enkel tikje aanpassing perfect.

Succes! :)

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:24:
[...]

Ik zit momenteel op 25 graden bij +9 en 34 graden bij -20. Die laatste zal ik wss wel moeten aanpassen als het echt -20 is :) maar vooralsnog, is dit de instelling die het lekker op 21 houdt. 1 graad omhoog bij +9 en ik plof uit me jasje beneden...

Laatst een nieuw energielabel voor de woning aangevraagd - stomverbaasd dat ik van C naar A+++ ben gegaan. Ben er wel blij mee :)
Ik heb nu 43gr bij -20, maar dat is alleen omdat de intervallen tussen -20 en +9 ontbreekt. Bij ons is het gemiddeld nu zo'n 20,5 graden. Zou liever zien dat er tussen 0-9 graden en -10 en 0 graden eentje bijkomt. Dus twee toevoegen.

Moet eigenlijk nog steeds eens een keer proberen of het verlagen van de stooklijn en waar nodig in laten schakelen van onze airco's nuttig is. Verwacht daar overigens geen wonderen van, maan wellicht net wat efficienter.

[ Voor 26% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-12-2025 10:49 ]

• Pandero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:14
Hallo allen,

Zouden jullie eens willen meedenken in mijn keuze voor Weheat of DeWarmte?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• orillion
foekebooij schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:12:
[...]

Mijn (potentiële) intelateur geeft aan dat een BUH niet werkt voor SWW, en daarmee dus het afvakkelen van overtollige elektriciteit in de zomer.
Niet voor “affakkelen” nee, de BUH kan wel ingesteld worden op “boost” ipv “backup”, als de warmtepomp het dan niet aan kan springt je bij.
Als je op zoek bent naar “affakkelen” zou ik een element in de boiler schroeven en die aan/uit schakelen.

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-03 17:37
Weheat Intelligence kun je gratis vóór 31 januari 2026 claimen

met een maand verlengd!!

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Carboy54
  • Nu online
Jules52 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:20:
[...]

Nee, ik heb een paar thermosstaatkranen maar die staan open. Zie hierbij de details van het afgifte systeem. Dit heb ik gemaakt om inzicht te krijgen op welke watertemperatuur ik het huis comfortabel zou moeten kunnen krijgen. In ons geval dus 55C. De woonkamer/keuken/eetkamer en vide zijn in feite 1 grote ruimte. In deze ruimte zijn de HT elementen uitgerust met Heatmeister&fans. [Afbeelding]
Dan is een parallel buffer ongewenst. Indien het watervolume niet voldoende is kan je de buffer serieel aansluiten. De huidige afgaande pomp kan er tussen uit die verbruikt onnodig stroom. Hufterproof betekent vaak onnodig inefficiënt.

https://renewableheatingh...cient-installation-guide/

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 16-12-2025 16:30 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:16
STIMPPYYY schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:50:
[...]

De radiatoren wel maar de ruimte niet. Ik heb hier als test eens 1 graad nachtverlaging gedaan ipv 21 naar 20. Was toch in mijn woonkamer echt een 1/2 dag bezig om weer naar 21 te komen en dan is het nu niet eens koud en werd de run om 13.30 uur ook nog onderbroken door SWW opwarmen. Dat kan natuurlijk veel sneller als ik er 40 graden plus doorheen jaag maar dat is geen WP strategie. Ook met radiatoren wil je zo laag mogelijke aanvoer hebben. Hier is de minimale aanvoer 28 graden en bij -10 45 graden.

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:46:
[...]

Ik heb nu 43gr bij -20, maar dat is alleen omdat de intervallen tussen -20 en +9 ontbreekt. Bij ons is het gemiddeld nu zo'n 20,5 graden. Zou liever zien dat er tussen 0-9 graden en -10 en 0 graden eentje bijkomt. Dus twee toevoegen.

Moet eigenlijk nog steeds eens een keer proberen of het verlagen van de stooklijn en waar nodig in laten schakelen van onze airco's nuttig is. Verwacht daar overigens geen wonderen van, maan wellicht net wat efficienter.
Toevallig test ik dat nu bij een kennis van me met een Elga Ace. Heb ik daar op een lage stooklijn gezet zonder invloed thermostaat en de MHI pruttelt ernaast. Bij haar werkt het maar alleen omdat haar afgifte voor L/W veel te laag is hebben we dat zo gedaan. Met dank aan de installateur die er zomaar even een WP in kwakt zonder naar afgifte te kijken. :'(

• Mg4gebruiker
De aanpassing vande SWW cyclus op mijn Flint is nog steeds gebaseerd op de ondertemperatuur? Kunnen jullie eens kijken of dit bij jullie Flint ook nog gebeurt?

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-03 17:02

Elke situatie is verschillend dus niet zomaar te kopiëren . Ik heb nu met mijn sparrow een aantal keer OT geprobeerd en mijn indruk is dat dat acceptabel werkt bij temperaturen vanaf ca 14 graden en hoger . Nu draait de Sparrow op stooklijn . Dan loopt hij rustig door . Het verbruik en de compressor veranderen netjes en gelijkmatig mee met de buitentemperatuur. Geen aan / uit meer bijna . Op z’n laagst draait hij iets meer dan 200 Watt .

Het is een beetje zoeken maar bij mij nu :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-SHBTxPVRB7o_MIXn0sE2o4UCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Hjfg9arx9cLPsTynS3NocgH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB9t8idNd0Y_9Ea5nVC6QvKePUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8kO3dssXzySCmmbyRZfzu2t.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaand huis.

[ Voor 5% gewijzigd door RayDelft op 16-12-2025 17:37 ]

• orillion
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:26:
De aanpassing vande SWW cyclus op mijn Flint is nog steeds gebaseerd op de ondertemperatuur? Kunnen jullie eens kijken of dit bij jullie Flint ook nog gebeurt?
Vanaf de 14e ging het bij mij weer goed.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:32
Cybje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:44:
[...]
Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat @Weheat het niet zo kan/wil programmeren, dat de Weheat altijd minimaal op het minimum vermogen blijft draaien, ipv volledig afschakelen.

Uiteraard is het bij wat warmere temperaturen nodig om volledig af te schakelen, omdat het anders blijft opwarmen in huis. Maar nu op OT is bij mij de gevraagde watertemperatuur 27 graden. Als het binnen dan 0,5 graden boven de gevraagde temperatuur is, gaat de Weheat stand-by en dan 0,5 graden onder de gewenste kamertemperatuur springt deze weer aan.
Naar mijn idee kan de Weheat dan beter de watertemperatuur naar zeg 23a24 graden brengen, ipv stand-by modus. Dan heb je nog iets van stralingswarmte wat het comfort zal verhogen.

• orillion
Normaal heb ik een SWW COP van 3-3,5. Vandaag voor SWW een COP van maar 1,5(!) volgens de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3-Y9_o14HUOzRez2cVEEvg9t1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkFb1sIbVhSs1srSl4U7erDO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag ook dit (geen COP voor ~45 minuten), misschien is er toevallig wat in de war?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0r7Lzp9ISuFGtBnIlBKiIUtNa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzZ1eponwhzToazr0nXVHqdu.jpg?f=fotoalbum_large

Meer mensen last van, of komt het doordat ik m’n geluidsniveau op het hoogste heb gezet?

• Mg4gebruiker
orillion schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:19:
[...]

Vanaf de 14e ging het bij mij weer goed.
Hier dus niet. 3 graden onder de ondertemperatuur in dit tijdvak (45 graden) en hij springt aanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJb_CEAFc4m46yLBHrInN-Ai9Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjcVMeEvfULzYv4Js1RzGNRo.jpg?f=fotoalbum_large

• jjbrrr
Wil de sparrow zonder buffervat gaan doen. Installateur stelt nu voor om een regelbare bypass te installeren, om voldoende flow te garanderen. heeft dit toegevoegde waarde voor het systeem, is dit nodig? Zijn er misschien nog nadelen?

Ik heb ongeveer 65m2 vloerverwarming. Boven 3 radiatoren waar 22mm overgaat in smalle leidingen naar de radiatoren.

Dacht dat het buffervat 500-600 zou zijn in de offerte, helaas wordt er nu maar een bedrag van 450 in mindering gebracht. Daar tegenover staat nu weer een danfoss drukverschil ventiel haaks van 140 euro.

[ Voor 42% gewijzigd door jjbrrr op 17-12-2025 06:14 ]

• frank2908

Ik ben zelf al 1 maand aan het bijstellen in de stooklijn. Binnen is het nu 20 graden. Watertemperatuur UIT is 28.3 graden met 395 watt. Ik heb geprobeerd om met een lagere stooklijn en vermogen te gebruiken maar dan merk ik dat de Flint warmtepomp meer gaat pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP4BiKB0XWy0jwZJtbACj5wU3bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8viGp2KHcbQy1U3BFUCm9j6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKQfOP1ht6bADtdLElzVlSekRL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1SRk0RFyaIXVAa7SXfQFXn1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door frank2908 op 16-12-2025 22:24 ]

• MotorBeast
jjbrrr schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:16:
Wil de sparrow zonder buffervat gaan doen. Installateur stelt nu voor om een regelbare bypass te installeren, om voldoende flow te garanderen. heeft dit toegevoegde waarde voor het systeem, is dit nodig? Zijn er misschien nog nadelen?

Ik heb ongeveer 65m2 vloerverwarming. Boven 3 radiatoren waar 22mm overgaat in smalle leidingen naar de radiatoren.
Bypass is alleen noodzakelijk als je groepen gaat dicht gooien. Neem toch aan dat de VV altijd open staat. Je hebt dus altijd flow. Onzin dus. Zelfs met de radiatoren dicht niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 16-12-2025 22:34 ]

• montana81
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 04:40
Goede avond, Ik heb een vraag betreft het inregelen van mijn cv installatie met de Sparrow als warmte bron. Huis vrijstaande semi bungalow, beneden vloeroppervlak ong. 60m2 met vloerverwarming met 5 groepen, aparte pomp en pompschakelaar. Beneden is van steen en goed geïsoleerd. Boven is van hout skelet en matig geïsoleerd en radiatoren uit 1987 de bouw van het huis. Het zijn type 21 radiatoren, welke met de cv op 45 graden de boel in de winter prima warm konden houden. Er zitten geen inregelventielen op, het is een 2 buis systeem en boven zit er ook een verdeler maar naar mijn idee niet instelbaar.

Ik heb de sparrow vanaf februari 2025 en draai momenteel op een OT thermostaat T6. Graag zou ik naar een stooklijn gaan om mijn warmtepomp mooi constant te laten draaien. Nu gaat hij vaak aan op 40 %en slaat dan weer af.

Ik heb in het verleden al een stooklijn geprobeerd maar kwam er niet uit. Destijds de pompschakelaar eraf gehaald om zo een goede flow te blijven houden en boven alle radiatoren max open. Het volgende gebeurde, de vloer van de woonkamer bleef maar door verwarmen, ik heb de thermostaat op de VVW verdeler op 28 graden staan en uiteindelijk was het 22 graden beneden (en bleef maar verwarmen) wat natuurlijk niet wenselijk is rond de 20 a 20,5 is prima. Ik heb de water temperatuur in mijn stooklijn lager gezet met het gevolg dat de bovenverdieping begon af te koelen en de slaapkamers maar rond de 17 graden werden, beneden was het dan weer wel prima.

Wat kan ik hier aan doen? Als jullie meer info willen dan deel ik die met liefde.

Alvast bedankt,

Tony

Weheat Sparrow p60. 12x 435wp. Growatt mod 5000 tl3-xh

• jjbrrr
MotorBeast schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:33:
[...]

Bypass is alleen noodzakelijk als je groepen gaat dicht gooien. Neem toch aan dat de VV altijd open staat. Je hebt dus altijd flow. Onzin dus. Zelfs met de radiatoren dicht niet nodig.
Dacht ik ook. Krijg terug dat het voor voldoende flow is bij Defrost. Chatgpt zegt dat het deels klopt dat het tevens belangrijk is dat deze werkt op het moment dat de “druk” toeneemt. Chatgpt geeft tevens aan dat 65m2 net voldoende is om zonder buffervat. Vind het ook wel vervelend om nu weer te zeuren dat dit er uit moet. Vind het op dit moment vooral belangrijk dat het niet ten koste gaat van efficiëntie. De prijs is verder netjes en dien misschien als leek ook wat te vertrouwen op het inzicht en advies van de installateur.

• MotorBeast
jjbrrr schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:56:
[...]

Dacht ik ook. Krijg terug dat het voor voldoende flow is bij Defrost. Chatgpt zegt dat het deels klopt dat het tevens belangrijk is dat deze werkt op het moment dat de “druk” toeneemt. Chatgpt geeft tevens aan dat 65m2 net voldoende is om zonder buffervat. Vind het ook wel vervelend om nu weer te zeuren dat dit er uit moet. Vind het op dit moment vooral belangrijk dat het niet ten koste gaat van efficiëntie. De prijs is verder netjes en dien misschien als leek ook wat te vertrouwen op het inzicht en advies van de installateur.
Laat je hem plaatsen en draai je hem dicht. Ik heb ook zo'n onding met radiatoren en dicht. 8) Reken uit wat je water volume is en zoek specs erbij. Lijkt mij ruim voldoende.

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-03 23:40
Goedemorgen,
Even een lekenvraag hier. Sinds maandag heb ik een weheat flint via coolblue. Ik heb vloerverwarming en op twee plaatsen nog een radiator. Nu merk ik na een dagje dat die radiatoren best een hoop herrie maken als de pomp actief is, zelfs als ze dichtstaan als ik ze opendraai helemaal. Een behoorlijk aanwezig ruisend geluid.
Volgens chatgpt is de pompsnelheid te hoog. Ik heb geen idee. Kan ik dat zelf wijzigen, is er iets wat ik zelf kan doen? Of moet ik even afwachten?
Dank voor het meedenken!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:57
Over stooklijn aanpassen...
Dit wordt erg vaak gezegd, en is ook nodig als je daarop wilt draaien.
Ik merkte bij mijzelf dat ik de aanpassingen deed, wat omhoog, omlaag.
Maar ik paste hem aan als een thermostaat, maar op 1 punt.
Later ben ik echt de "lijn" gaan aanpassen, dus twee punten, afhankelijk van de buiten temperatuur.
Hoe "passen" jullie de stooklijn aan, 1 punt of de lijn?

• jjbrrr

Dacht dat het buffervat 500-600 zou zijn in de offerte, helaas wordt er nu maar een bedrag van 450 in mindering gebracht. Daar tegenover staat nu weer een danfoss drukverschil ventiel haaks van 140 euro.
Nog even wat berekeningen in chatgpt toegevoegd met radiatoren 1.60x0,60 en 2x 1.00x0,50. Ik heb geen radiatorkranen en mijn beeld is dat ik met deze lage temperatuur straks die radiatoren altijd open ga zetten om toch nog iets van warmte in de ruimte te brengen, ik vermoed minimaal.

Component Debiet (l/h) Vloerverwarming-equivalent (m²)
Radiatoren 396 38
Vloerverwarming 840 65
Totaal 1236 103

@Carboy54 kan jij mij misschien vertellen of ik er goed doe aan zo’n danfoss drukverschil ventiel warmtepomp 34 haaks avdo te laten opnemen in mijn sparrow installatie zonder buffer?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-03 17:02
ekops schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:01:
Weheat Intelligence kun je gratis vóór 31 januari 2026 claimen

met een maand verlengd!!
Eerst maar eens Intelligence werkend ontdekken bij de Weheat verkoopcowboys installateurs :X

Pff, ben alweer genezen, en geneigd om geen Weheat aan te schaffen. :X

Helaas kan je in het geval van Weheat onmogelijk zonder.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28
(RSH) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:13:
[...]

Eerst maar eens Intelligence werkend ontdekken bij de Weheat verkoopcowboys installateurs :X

Vrij negatieve en weinig onderbouwde reactie. Weheat is net als diverse andere WP bedrijven een 'startup', echter wel met een groot moederbedrijf.

Het is onrealistisch om alle features te verwachten direct vanaf de start. Andere WP bedrijven bieden de beloofde mogelijkheden ook niet of beperkt.

Momenteel draait het hier met zeer beperkte intelligence zeer goed en vele malen beter dan de Quatt duo die ik hiervoor had.

En het staat je natuurlijk altijd vrij om een ander merk te kopen.

• ietse
  • Laatst online: 12-03 13:52
[...]

Het fijne van forums is dat vaak de slechte zaken van een bepaald onderwerp naar voren komen en diegene waar alles prima verloopt vrijwel niets melden.

Hier draait mijn sparrow naar alle tevredenheid. gekocht voor er überhaupt sprake was van weheat slimmigheidjes. Draai soepeltjes op stooklijn met (volgens de app) 7 graden buiten temp op 24% vermogen en drukt daarmee 25,2 graden in mijn vloer. ik ben niet zo'n kouwkleum en de rest thuis trekt maar een trui aan en het is hier gemiddeld 19.7 graden. helemaal prima.
Heb het ding volledig zelf geinstalleerd met een SWW van van Itho daalderop. Geen probleempjes hier. Weheat installateur gaf mij complimenten met de installatie en optimalisatie daarvan aangezien mijn vloerverwarming pomp net over de 40% vermogen draait in tegenstelling tot vele anderen die hij zit die zeker het dubbele doen.
De warmtepomp aangeschaft bij de verkoopcowboys die hier actief zijn op het forum @Stoker @Carboy54 ;)

• (RSH)
thoomie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:33:
[...]

Vrij negatieve en weinig onderbouwde reactie. Weheat is net als diverse andere WP bedrijven een 'startup', echter wel met een groot moederbedrijf.

Het is onrealistisch om alle features te verwachten direct vanaf de start. Andere WP bedrijven bieden de beloofde mogelijkheden ook nort of beperkt.

Momenteel draait het hier met zeer beperkte intelligence zeer goed en vele malen beter dan de Quatt duo die ik hiervoor had.

En het staat je natuurlijk altijd vrij om een ander merk te kopen.
Deze opmerking gaat over de installateurs / verkopers /dealers van Weheat. De "wil je overstappen Broer" figuren. Heb net voor de 3e keer van de 3e installateur / verkoper / dealer een dieptrieste offerte ontvangen.
3x zeer duidelijk geen kennis van zaken, geen aandacht voor de huidige installatie, bijna aggressief pushen op een type warmtepomp installatie (in mijn geval een Sparrow, hybrid) terwijl men nog niet eens de huidige installatie gezien heeft.
Geen gespecificeerde offerte, maar een totaalprijs. Geen reactie op een simpele vraag: wat kost de warmtepomp zelf, zonder installatie zodat ik een idee heb van de installatiekosten.
Pushen richting de "nu nog gratis Intelligence, laten moeten kopen" terwijl ik duidelijk aangeef dat ik geen energiecontract heb of variabele tarieven. Maar wel een huis vol panelen en accu opslag.

Dus gaat het niet over de producten van Weheat zelf, maar over de cowboys van de verkoopdealers

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• (RSH)
ietse schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:42:
[...]

Het fijne van forums is dat vaak de slechte zaken van een bepaald onderwerp naar voren komen en diegene waar alles prima verloopt vrijwel niets melden.

Hier draait mijn sparrow naar alle tevredenheid. gekocht voor er überhaupt sprake was van weheat slimmigheidjes. Draai soepeltjes op stooklijn met (volgens de app) 7 graden buiten temp op 24% vermogen en drukt daarmee 25,2 graden in mijn vloer. ik ben niet zo'n kouwkleum en de rest thuis trekt maar een trui aan en het is hier gemiddeld 19.7 graden. helemaal prima.
Heb het ding volledig zelf geinstalleerd met een SWW van van Itho daalderop. Geen probleempjes hier. Weheat installateur gaf mij complimenten met de installatie en optimalisatie daarvan aangezien mijn vloerverwarming pomp net over de 40% vermogen draait in tegenstelling tot vele anderen die hij zit die zeker het dubbele doen.
De warmtepomp aangeschaft bij de verkoopcowboys die hier actief zijn op het forum @Stoker @Carboy54 ;)
Aanschaffen en installatie buiten Weheat (dealers) om? Zou het graag doen, maar zou moeilijk of niet mogelijk zijn i.v.m. in gebruik name en support(kosten)

• ietse
  • Laatst online: 12-03 13:52
(RSH) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:06:
[...]

Aanschaffen en installatie buiten Weheat (dealers) om? Zou het graag doen, maar zou moeilijk of niet mogelijk zijn i.v.m. in gebruik name en support(kosten)
Genoemde personen zijn gewoon weheat dealers. Ze installeren ook de hele boel mocht je dat willen. kijk op de link in hun bio.

tevens denk ik dat de dealer push praktijken die je noemt bij vele andere installateurs van verschillende merken voor komt. De loodgieter die ik hier had bij de verbouwing van mijn complete huis snel de deur gewezen toen hij met een nibe installatie aankwam van +/- 26k. uiteindelijk alle zaken die hij zou doen (gewone loodgieter dingen) allemaal zelf gedaan. duurt wat langer maar heb ik het wel naar mijn zin ;)

[ Voor 34% gewijzigd door ietse op 17-12-2025 09:11 ]

• 201WD
[...]

Je kiest zelf, er zijn ook installateurs die wel prima werk leveren.
En veel tevreden gebruikers van een WeHeat wp.
Je kunt ook zelf een wp kopen en installeren , dan weet je wat je gemaakt hebt.

• 201WD
(RSH) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:56:
[...]

Deze opmerking gaat over de installateurs / verkopers /dealers van Weheat. De "wil je overstappen Broer" figuren. Heb net voor de 3e keer van de 3e installateur / verkoper / dealer een dieptrieste offerte ontvangen.
3x zeer duidelijk geen kennis van zaken, geen aandacht voor de huidige installatie, bijna aggressief pushen op een type warmtepomp installatie (in mijn geval een Sparrow, hybrid) terwijl men nog niet eens de huidige installatie gezien heeft.
Geen gespecificeerde offerte, maar een totaalprijs. Geen reactie op een simpele vraag: wat kost de warmtepomp zelf, zonder installatie zodat ik een idee heb van de installatiekosten.
Pushen richting de "nu nog gratis Intelligence, laten moeten kopen" terwijl ik duidelijk aangeef dat ik geen energiecontract heb of variabele tarieven. Maar wel een huis vol panelen en accu opslag.

Dus gaat het niet over de producten van Weheat zelf, maar over de cowboys van de verkoopdealers
Dit is geen klaagmuur voor de installateurs die jij gevonden hebt...
Als je dit forum goed leest, vind je zo een paar mensen die kennis van zaken hebben en prima installaties maken.
Goed lezen en even googlen.

• Pr088
[...]

Tuurlijk kun je wel zonder. SWW is behoorlijk instelbaar bij Weheat en een stooklijn is prima in te stellen.
Over verkoopcowboys gesproken, ik heb van letterlijk elk merk dezelfde ervaringen. Ik zou zeggen: kies een nuchtere installateur, laat je goed voorlichten en maak een keuze.

Zou jij liever met de marketingjongens van Quatt of DeWarme in zee gaan, die gewoon nog lekker R32 pompjes verkopen?
Ik ben erg blij met mijn P80, op houten dak van de bijkeuken. Geen trillingen, fluisterstil buiten. Ik hoor alleen de pompen in mijn ketelhok draaien ;)

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-01 10:46
Hallo Weheat-tweakers,

Ik twijfel om mijn Sparrow-aansturing aan te passen en hoop op jullie mening over hoe.

Op zich draait alles hier al een jaar prima, behalve dat de compressor elke dag een keer extra onnodig aan uit en aan gaat. Zie grafiek. De WP schakelt dagelijks uit grofweg tussen 12 uur 'smiddags in 23 uur 's avonds. Maar wanneer hij uitschakelt, gaat ie nog een keer extra aan voor een kwartiertje en dan weer uit. Het lijkt me een onnodige verdubbeling van het aantal aan/uit's en daarom zonde voor de levensduur van de warmtepomp? Of is het normaal?

Voor de rest wel tevreden: WP draait runs van grofweg 12 uur lang, 's nachts wanneer de prijzen laag zijn en 's ochtends lekker een warme vloer. Compressor begint meestal op 30 % en moduleert gedurende de nacht dan langzaam terug naar 16 %. (AT 30 graden naar ca. 26 graden). Ergens in de ochtend doet WP dan nog het SWW, vaak aan het eind van de run.

Heeft iemand ervaring met deze extra aan/uit? En zouden jullie iets aanpassen, bv fluistermodus of stooklijn voor langere runs en minder aan/uits? Vorig jaar heb ik wel eens stooklijn geprobeerd, maar dat zorgde voor een probleem toen het heel koud werd. Weet niet meer precies wat, maar CB raadde toen aan terug te zetten naar OT, wat het probleem inderdaad oploste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toX5sGV32dYbsvjHILzHhyRtNvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/moSHkFrSubVkQGAqrsBB6m93.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door fresj op 17-12-2025 09:33 ]

• jelleeelco
RayDelft schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:35:
[...]

Elke situatie is verschillend dus niet zomaar te kopiëren . Ik heb nu met mijn sparrow een aantal keer OT geprobeerd en mijn indruk is dat dat acceptabel werkt bij temperaturen vanaf ca 14 graden en hoger . Nu draait de Sparrow op stooklijn . Dan loopt hij rustig door . Het verbruik en de compressor veranderen netjes en gelijkmatig mee met de buitentemperatuur. Geen aan / uit meer bijna . Op z’n laagst draait hij iets meer dan 200 Watt .

Het is een beetje zoeken maar bij mij nu :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vrijstaand huis.
Vrijstaand huis?? Netjes hoor! Mijn stooklijn is wel iets lager afgesteld, maar scheelt maar een paar graden. Ik blijf het toch een verbazingwekkend concept vinden: jaag continue water van 25/26 graden door je systeem en je woning blijft op temperatuur.

We hebben sinds kort boven overal Jaga's en wow, wat zijn die efficient!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40
fresj schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:32:
Hallo Weheat-tweakers,

Ik twijfel om mijn Sparrow-aansturing aan te passen en hoop op jullie mening over hoe.

Op zich draait alles hier al een jaar prima, behalve dat de compressor elke dag een keer extra onnodig aan uit en aan gaat. Zie grafiek. De WP schakelt dagelijks uit grofweg tussen 12 uur 'smiddags in 23 uur 's avonds. Maar wanneer hij uitschakelt, gaat ie nog een keer extra aan voor een kwartiertje en dan weer uit. Het lijkt me een onnodige verdubbeling van het aantal aan/uit's en daarom zonde voor de levensduur van de warmtepomp? Of is het normaal?

Voor de rest wel tevreden: WP draait runs van grofweg 12 uur lang, 's nachts wanneer de prijzen laag zijn en 's ochtends lekker een warme vloer. Compressor begint meestal op 30 % en moduleert gedurende de nacht dan langzaam terug naar 16 %. (AT 30 graden naar ca. 26 graden). Ergens in de ochtend doet WP dan nog het SWW, vaak aan het eind van de run.

Heeft iemand ervaring met deze extra aan/uit? En zouden jullie iets aanpassen, bv fluistermodus of stooklijn voor langere runs en minder aan/uits? Vorig jaar heb ik wel eens stooklijn geprobeerd, maar dat zorgde voor een probleem toen het heel koud werd. Weet niet meer precies wat, maar CB raadde toen aan terug te zetten naar OT, wat het probleem inderdaad oploste.

[Afbeelding]
Volgens mij maak je je onnodig zorgen. Met dit weer zulke lange runs kunnen veel mensen alleen maar van dromen, of juist niet. Ter vergelijking: onze flint is gister 9 keer aan geweest en dus 9 start/stops op een dag. Als hij echt een aantal keer per uur uit en aan gaat is dat niet goed, maar een paar keer op een dag kan zo'n compressor wel hebben lijkt me.

• jelleeelco
montana81 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:39:
Goede avond, Ik heb een vraag betreft het inregelen van mijn cv installatie met de Sparrow als warmte bron. Huis vrijstaande semi bungalow, beneden vloeroppervlak ong. 60m2 met vloerverwarming met 5 groepen, aparte pomp en pompschakelaar. Beneden is van steen en goed geïsoleerd. Boven is van hout skelet en matig geïsoleerd en radiatoren uit 1987 de bouw van het huis. Het zijn type 21 radiatoren, welke met de cv op 45 graden de boel in de winter prima warm konden houden. Er zitten geen inregelventielen op, het is een 2 buis systeem en boven zit er ook een verdeler maar naar mijn idee niet instelbaar.

Ik heb de sparrow vanaf februari 2025 en draai momenteel op een OT thermostaat T6. Graag zou ik naar een stooklijn gaan om mijn warmtepomp mooi constant te laten draaien. Nu gaat hij vaak aan op 40 %en slaat dan weer af.

Ik heb in het verleden al een stooklijn geprobeerd maar kwam er niet uit. Destijds de pompschakelaar eraf gehaald om zo een goede flow te blijven houden en boven alle radiatoren max open. Het volgende gebeurde, de vloer van de woonkamer bleef maar door verwarmen, ik heb de thermostaat op de VVW verdeler op 28 graden staan en uiteindelijk was het 22 graden beneden (en bleef maar verwarmen) wat natuurlijk niet wenselijk is rond de 20 a 20,5 is prima. Ik heb de water temperatuur in mijn stooklijn lager gezet met het gevolg dat de bovenverdieping begon af te koelen en de slaapkamers maar rond de 17 graden werden, beneden was het dan weer wel prima.

Wat kan ik hier aan doen? Als jullie meer info willen dan deel ik die met liefde.

Alvast bedankt,

Tony
Ik zat beetje met hetzelfde. Beneden 75m2 (nieuwe) vloerverwarming. Op stooklijn bleef het daar heerlijk warm, maar op de slaap/studeerkamers was het fris en op zolder echt koud (16/17 graden). Net voor de kou alles boven vervangen voor (ruim bemeten) Jaga convectoren. Het is boven nu constant 20 graden... Ook de isolatie aangepakt maar dat maakt niet het meeste verschil (voor de ingreep had de kamer van mijn dochter al een jaga hangen met heatbooster, en daar was het op 20/21 te krijgen, al lekte wel veel warmte weg naar de aangrenzende kamer en gang).

Dus - isoleren en afgifte systeem verbeteren.

• (RSH)
201WD schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:23:
[...]

Dit is geen klaagmuur voor de installateurs die jij gevonden hebt... Door Weheat naar mij gestuurd zijn...
Als je dit forum goed leest, vind je zo een paar mensen die kennis van zaken hebben en prima installaties maken.
Goed lezen en even googlen.
Sorry, ik was nog maar bij pagina 50.....
Mea Culpa

• Kirvis
fresj schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:32:
Hallo Weheat-tweakers,

[Afbeelding]
Probeer toch weer eens de stooklijn, volgens het volgende stappenplan.
Stappenplan stooklijn
  1. Kijk welke temperatuur je warmtepomp in de afgelopen weken heeft gemaakt (bij temp huis in) waarmee het huis op een voor jou comfortabele temperatuur bleef. Schijf die op en schrijf ook de buitentemperatuur op van dat moment.
  2. Maak op basis daarvan tabel, waarbij je de temp huis in afzet tegen de buitentemperatuur (any buitentemperatuur will do).
  3. Plak het tabelletje dat je hebt gemaakt in ChatGPT en vraag het te interpoleren welke temperaturen bij -20 en 9 graden horen. Hij geeft je dan precies de temperatuur op basis van je eigen data (hoe meer punten je pakt, hoe beter uiteraard).
  4. Probeer het 15 graden punt daar ook uit af te leiden, en zet 20 op 20 graden en 25 op 18 graden oid. Die laatste twee punten hebben geen nut.
Als je deze stappen hebt gevolgd heb je een eerste versie van je ideale stooklijn gemaakt. Stel deze in en laat de WP zijn gang gaan.

Na een tijdje beoordeel je het comfort:
  • te koud? zet alle punten (-20, 9, 15) 1 graad omhoog
  • te warm? zet alles 1 graad omlaag
En zo ga je door met tweaken. Je begint met de hele lijn omhoog en omlaag zetten, en uiteindelijk eindig je met 1 punt, waardoor je de stijlheid van de lijn aanpast.

Dan heb je na 1-2 weken tweaken een mooie stooklijn bepaald die je huis op een hele zuinige manier op temperatuur houdt, en ook nog eens comfortverhogend werkt omdat er geen temperatuurverschillen meer zijn.

• Pr088
jelleeelco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:49:
[...]

Ik zat beetje met hetzelfde. Beneden 75m2 (nieuwe) vloerverwarming. Op stooklijn bleef het daar heerlijk warm, maar op de slaap/studeerkamers was het fris en op zolder echt koud (16/17 graden). Net voor de kou alles boven vervangen voor (ruim bemeten) Jaga convectoren. Het is boven nu constant 20 graden... Ook de isolatie aangepakt maar dat maakt niet het meeste verschil (voor de ingreep had de kamer van mijn dochter al een jaga hangen met heatbooster, en daar was het op 20/21 te krijgen, al lekte wel veel warmte weg naar de aangrenzende kamer en gang).

Dus - isoleren en afgifte systeem verbeteren.
Let wel dat het gezond is om slaapkamers <18 graden te houden.

• jelleeelco
Pr088 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:59:
[...]

Let wel dat het gezond is om slaapkamers <18 graden te houden.
Als je slaapt. Ja. Als je daar studeert/werkt is het een ander verhaal.

• (RSH)
Pr088 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:29:
[...]

Tuurlijk kun je wel zonder. SWW is behoorlijk instelbaar bij Weheat en een stooklijn is prima in te stellen.
Over verkoopcowboys gesproken, ik heb van letterlijk elk merk dezelfde ervaringen. Ik zou zeggen: kies een nuchtere installateur, laat je goed voorlichten en maak een keuze.

Zou jij liever met de marketingjongens van Quatt of DeWarme in zee gaan, die gewoon nog lekker R32 pompjes verkopen?
Ik ben erg blij met mijn P80, op houten dak van de bijkeuken. Geen trillingen, fluisterstil buiten. Ik hoor alleen de pompen in mijn ketelhok draaien ;)
Ik wil helemaal niet met enige markteting gasten in zee, maar kreeg de indruk dat je bij Weheat niet anders kon.

R32 of iets anders is voor mij totaal niet interessant het gaat mij niet primair om het milieu, het gaat mij om een passende installatie bij mijn situatie en wensen, het liefst zelf aanleggen of met een lokale partij, lokaal / nederlands product heeft de voorkeur indien minimaal gelijkwaardig. Simpel gezegd...pas ik deze regel op de meeste zaken toe...

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:40:
[...]

Mijn installateur is faililiet. Tot nu toe is het proces vrij hopeloos. Als in, waar is het vangnet. Ik update wel zodra er wat meer voortgang is.
Toch een update, dat lijkt mij wel op z'n plaats.

Wat jullie eerder aan hebben gegeven klopt. Je kan het account over laten nemen door een andere installateur. Ik heb contact opgezocht met WeHeat via het contactformulier en vriendelijke mail terug ontvangen.

Fijne voor mij is dat de installatie door een onderaanemer is gedaan. De aankoop is bij X bedrijf en de installatie door Y installateur. Blijkt nu ook dat ze het account kunnen beheren.

• STIMPPYYY
(RSH) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:01:
[...]

Ik wil helemaal niet met enige markteting gasten in zee, maar kreeg de indruk dat je bij Weheat niet anders kon.

R32 of iets anders is voor mij totaal niet interessant het gaat mij niet primair om het milieu, het gaat mij om een passende installatie bij mijn situatie en wensen, het liefst zelf aanleggen of met een lokale partij, lokaal / nederlands product heeft de voorkeur indien minimaal gelijkwaardig. Simpel gezegd...pas ik deze regel op de meeste zaken toe...
R32 is verouderd, maar kan een ook voordeel zijn. Die WP'en worden nu regelmatig in de aanbieding verkocht waarbij je onder aan de streep bijna niets kwijt bent met teruggave van subsidie. Het is niet zo dat R32 inferieur is aan R290. Beide is prima.

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:09:
[...]

R32 is verouderd, maar kan een ook voordeel zijn. Die WP'en worden nu regelmatig in de aanbieding verkocht waarbij je onder aan de streep bijna niets kwijt bent met teruggave van subsidie. Het is niet zo dat R32 inferieur is aan R290. Beide is prima.
Ik dacht dat R32 niet zulke hoge temperaturen kon maken als R290? Verder helemaal met je eens. Mijn zwager heeft een Panasonic op de kop getikt, zelf met installateur geïnstalleerd. Was dacht ik nog geen 1500w kwijt na subsidie.

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:18:
[...]

Ik dacht dat R32 niet zulke hoge temperaturen kon maken als R290? Verder helemaal met je eens. Mijn zwager heeft een Panasonic op de kop getikt, zelf met installateur geïnstalleerd. Was dacht ik nog geen 1500w kwijt na subsidie.
Voor zover mijn kennis sterkt en wat ik heb gevonden heb kan R32 tot 55 of 60graden. Bij lagere temperaturen (onder de nul) worden ze iets minder efficient dan R290. Vanaf een graadje of 4/5 is R32 weer efficienter. Nogmaals, absoluut geen expert. Ik heb recent op de site van Daikin een vergelijking gedaan tussen de Altherma 3 en 4 omdat ik eigenlijk zou overstappen destijds.

• JessicavdH
  • Laatst online: 15:46

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

[...]

Ik weet niet waarop je baseert dat je bij een Weheat niet zonder Intelligence zou kunnen, maar dat kan prima hoor. Een stooklijn instellen voor koudere periodes, OT als het warmer wordt, en SWW opwarmtijd instellen met gebruik van HI (humane intelligence) en dan werkt het in elk geval bij onze Blackbird P80 soepeltjes.
(Ik klaag hier ook wel eens over Weheat, maar dat is over de communicatie en informatie, niet over de werking van het apparaat zelf.)

Jaren_30_huis_gasloos

• Pr088
(RSH) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:01:
[...]

Gaat mij niet primair om het milieu... :X
R32 heeft een GWP van 675... Daarnaast schijnt R32 ook wat meer moeite te hebben met legionellaruns (60 graden). R32 pompen schakelen dan soms een elektrisch element bij.
Het kan nu goedkoper zijn, maar over een aantal jaar zou het aantal installateurs die onderhoud doen gaan dalen, er komt immers een verbod op nieuwverkoop in de EU. Dus kijk uit dat goedkoop geen duurkoop wordt.

Nederlands en gelijkwaardig product. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt. Mijn installateur wilde niet eens een offerte maken voor Valliant. Ruim duizend euro duurder zei hij, met met minder modulerend bereik...

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 17-12-2025 10:38 ]

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:28:
[...]

Voor zover mijn kennis sterkt en wat ik heb gevonden heb kan R32 tot 55 of 60graden. Bij lagere temperaturen (onder de nul) worden ze iets minder efficient dan R290. Vanaf een graadje of 4/5 is R32 weer efficienter. Nogmaals, absoluut geen expert. Ik heb recent op de site van Daikin een vergelijking gedaan tussen de Altherma 3 en 4 omdat ik eigenlijk zou overstappen destijds.
Tja, hoe je het ook wend of keert: de totale aanschaf is zoveel lager, dat zelfs bij een minder efficient verbruik (als dat al veel uitmaakt) alsnog over een periode van 15 jaar vele malen goedkoper uit bent. Zoals ik al zei, nog geen 1500e voor een warmtepomp... ok, geen over-the-air updates, maar het is wel een volledig uitontwikkeld product (dus welke updates zouden nodig zijn). En stooklijn aanpassen moet idd op de pomp zelf, maar die staat bij hem beneden in de tuin. Verder is het aanzetten en plezier ermee...

• RayDelft
  • Laatst online: 12-03 17:02
MartinPTweak schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:45:
Over stooklijn aanpassen...
Dit wordt erg vaak gezegd, en is ook nodig als je daarop wilt draaien.
Ik merkte bij mijzelf dat ik de aanpassingen deed, wat omhoog, omlaag.
Maar ik paste hem aan als een thermostaat, maar op 1 punt.
Later ben ik echt de "lijn" gaan aanpassen, dus twee punten, afhankelijk van de buiten temperatuur.
Hoe "passen" jullie de stooklijn aan, 1 punt of de lijn?
Op meerdere punten ingeven. Wat precies is niet van te voren te zeggen want dat is bij iedereen anders.
Je warmtepomp wil weten waar je heen wilt. Als je nu bijvoorbeeld 30 graden water wilt bij 9 graden buiten dan wil de pomp ook weten wat dan de watertemperatuur moet worden als het niet precies 9 graden is bijvoorbeeld 8 of 10, of welke temperatuur ook. De hellingshoek tussen de verschillende punten bepaalt de lijn en daarmee dus de watertemperatuur ten opzichte van de buitentemperatuur. De hellingshoek wordt bepaald door de isolatie van je huis en de temperatuur die je binnen wilt . Dat zou een hellingshoek van 0,4 graden kunnen zijn. Dat wil zeggen: Bij elke graad dat het buiten kouder wordt moet de temperatuur van het water dat de warmtepomp maakt met 0,4 graden omhoog. Als je een goed geïsoleerd huis hebt kan dat net zo goed 0,3 zijn of bij een slecht geïsoleerd huis 0,5 of hoger. (Tussen twee puntenkan je overigens verschillende hellingen instellen) Ik kan bij mijn Sparrow tussen +9 en -20 (buiten) maar 2 punten instellen. Als je +9 op bijvoorbeeld 30 zet dan is dat bij een hellingshoek van 0,4 bij -20 (afgerond) 12 graden hoger dus 42 graden . (Temperatuurverschil is immers 29 graden x 0,4 ).
Dat werkt voortreffelijk als je de juiste hoek hebt gevonden. Als het kouder wordt maakt je pomp het water warmer en omgekeerd. Iedere keer schuiven met de knopjes als een thermostaat is niet nodig. In posts van gisteren in dit forum zie je verschillende posts van mensen die hun hellingshoek laten zien. Je kunt 1 daarvan als vertrekpunt nemen . Geef je systeem in elk geval de tijd want dat reageert traag. Het is geen klassieke gas CV.

• Carboy54
  • Nu online

Als de vloer altijd open blijft staan en zonder pomp niet doen. Die bypasses geven vaak ellende en dan ook volstrekt onnodig.

Pagina: 1 ... 149 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.