• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:38
Phantasist schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:39:
Beste tweakers,

Een vraag.

Op dit moment ben ik nog steeds op een vast variabel contract van Greenchoice. Met deze tarieven;
Leveringstarief (normaal)
€ 0,27891

Leveringstarief (dal)
€ 0,29101

Ik heb een weheat sparrow p60 met een 300l wp boiler sinds mei 2025, 12 zonnepanelen met 3860 wp geinstalleerd.

Ik heb onderzoek gedaan. Ik moet naar mijn idee gister al een dynamisch contract.

Zijn er nog tips?
Ik ben sinds 1 december over naar Zonneplan Dynamisch.

Ik had een contract bij GreenChoice tegen bijna 0,36 euro per kWh. Sinds we een EV hebben gebruiken we meer stroom dan we terugleveren, dus ook het moment om over te stappen. Onder de 0,36 euro blijven lukt over een heel jaar wel was de gedachte. Ik heb 20 zonnepanelen (lessenaarsdak op het zuiden) en een laadpaal van ZP. Alles in 1 app is wel supermakkelijk, loadbalancing werkt prima en van de zomer met het overschot slim laden.

Met 0,28 ct gemiddeld zal het minder schelen, maar ik weet niet goed wat de dynamische tarieven in de zomer gemiddeld doen. Dit is wat Zonneplan over de jaargemiddelden roept:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mILv5FyF-FIX6DRtCPZx3Kyv39s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHRiT2a2LkVQsv0tmuce13eg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 14-12-2025 20:23 ]

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-12 21:35
Mg4gebruiker schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:44:
[...]

Voorheen stond de Flint op de 1 na hoogste stand met OT. Dan maakt hij zeker meer geluid. Hij schoot nogal eens door zijn delta heen en sloeg af. Om een kwartier later weer aan te springen. Dat is nu niet meer het geval.Ik heb hem op nog wel op OT staan maar de stiltestand op 'bibliotheek' gezet. Hij draait nu bv op 33% compressor, met af en en toe een hikje en een dipje, al 3 uur rustig te pruttelen.
Dat hij doorschoot, was dat met dezelfde buitentemperaturen als nu of was dat toen het buiten nog wat warmer was?
Naar mijn idee draait onze BB met deze buitentemperaturen ook iets stabieler, dan wanneer het 10+ graden is.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:44
jjbrrr schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:03:
[...]
Dank heb ik iig duidelijkheid over dit deel. Enig idee wat een BUH buiten de binnenunit zou kosten?
Een BUH kan gewoon iedere willekeurige doorstroomverwarmer zijn volgens mij. Wij zijn van hybride naar FE zonder BUH gegaan.
Worst case hang ik een paar kW doorstromer er tussen en laat die door de voormalige CV aansluiting aan/uit schakelen (zonodig via een relais)...
Maar ben niet zo bang dat we hem nodig hebben...

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:00
Satefan schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:19:
[...]

Ik had een contract bij GreenChoice tegen bijna 0,36 euro per kWh. Sinds we een EV hebben gebruiken we meer stroom dan we terugleveren, dus ook het moment om over te stappen. Onder de 0,36 euro blijven lukt over een heel jaar wel was de gedachte. Ik heb 20 zonnepanelen (lessenaarsdak op het zuiden) en een laadpaal van ZP. Alles in 1 app is wel supermakkelijk, loadbalancing werkt prima en van de zomer met het overschot slim laden.

Met 0,28 ct gemiddeld zal het minder schelen, maar ik weet niet goed wat de dynamische tarieven in de zomer gemiddeld doen. Dit is wat Zonneplan over de jaargemiddelden roept:

[Afbeelding]
Ik heb nu een jaarcontract met 19 cent per kwh vast. Met 10kWh batterij en panelen ga ik vanaf maart tot zeker ver in mei en vanaf augustus t/m oktober zonder stroomafname het jaar door. Tussenin uiteraard overschot, tenzij ik ga koelen. Eens kijken of het dan nog zin heeft om vanaf ergens oktober dynamisch te gaan.

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 08:00
Mausssie schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:40:
[...]

Dat hij doorschoot, was dat met dezelfde buitentemperaturen als nu of was dat toen het buiten nog wat warmer was?
Naar mijn idee draait onze BB met deze buitentemperaturen ook iets stabieler, dan wanneer het 10+ graden is.
Het was over de hele range wel het geval. Ook toen het tussen 5 en 10 was dus....

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:39
Satefan schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Hier mijn zonneplan overzicht met EV en Blackbird all electric

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WJlkYORK-PBB43Pb5wujrA0DnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdXi9reShZmtUEskdHjg1Jxp.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Met zonnepanelen , warmtepomp en ev, zit ik bij Tibber.
Bevalt goed

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:54
Ben weer wat aan het spelen geweest met de logdata en de energy logs data.

Ik heb het vorige stookseizoen vergeleken met het huidige stookseizoen, en kon al een aantal interessante zaken afleiden. Zie de plots hieronder.

Plot 1: Warmte productie (kWh) per uur CV bedrijf afgezet tegen de buitentemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nfXpVgXU_SxC-HLPe05ww1vVzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vukf33583IBgJotDGhoF4ZjY.png?f=fotoalbum_large

Plot 2: Vorig stookseizoen en huidige stookseizoen vergeleken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S8Slo_k9r3p567ELFkYIJ2smXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHwQKxpDy4lJ5avznkhFHLZM.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard heeft dit stookseizoen minder punten, maar we zien wel een aantal interessante zaken:
  • Tweaken van het systeem heeft gewerkt: de COP is hoger in het huidige seizoen (bij dezelfde buitentemperatuur)
  • Het is dit seizoen nog niet zo koud geweest als vorig seizoen
  • Vorig seizoen was er veel meer warmte nodig dan dit seizoen
  • Je ziet duidelijk het effect van de buitentemperatuur op de opbrengst: hoe kouder, hoe lager. Dat zie je aan de lijn onderaan als de compressor op zijn minimum draait.
Best wel leuk om dit zo te zien!

Benieuwd wanneer die API's nu eindelijk officieel komen.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:03
frank2908 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:13:
[...]

'Het elektronisch ventiel (die schakelt tussen HT en LT) staat op de pompschakelaar'

Volgens Chatgpt werkt het alleen goed als de pomp van de verdeler op de pompschakelaar aangesloten is.

- Thermisch ventiel op AUTO
- mengkraan op 40 graden, verdeler gaat pas mengen zodra de temperatuur boven de 40 graden komt
- aan/uit knop 10 seconden vasthouden kan je kiezen tussen 15-20-30-60. Dit zijn de minimale vasthoudtijden, mag hij pas weer na de, tijd opnieuw schakelen
Staat bij mij op 30

-
Kijk ik weet niet wat voor pompschakelaar je hebt, en ChatGPT voor adviezen gebruiken zie ik al helemaal niet zitten.

Ik heb het als volgt en dat werkt hier uitstekend:
1. Pomp zit in een HW stekker, in stopcontact 1
2. Elektronisch ventiel zit in de pompschakelaar, die zit in stopcontact 2
3. Die is ingesteld op 45 graden. Dat wil zeggen, als de aanvoer temperatuur >45 is, dan gaat het ventiel open en wordt het een 'gewone' verdeler die dus het water vanuit de retour mengt met de aanvoer.

De pomp staat via de HW stekker geschakeld met de binnenunit van de Weheat. Als die Weheat draait, draait de pomp. Omdat de retour gesloten is werkt dit gewoon als een extra kracht in het systeem en pompt het water wat sneller/beter door mijn vloerverwarming heen.

De enige reden waarom ik dit doe is omdat ik het syteem nog waterzijdig moet inregelen - het is niet optimaal nu. Boven hebben we allemaal Jagas en die 'vreten' water. Die moet ik nog inregelen, daarna de vloerverwarming inregelen en dan zal de pomp van de weheat zelf meer dan voldoende zijn om het allemaal netjes aan te sturen.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:04
Kodess schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:48:
We zijn ons huis uit '68 aan het verbouwen. Er komt een Blackbird in FE te draaien.
Er is nu net op de BG vloerverwarming gelegd, met de open verdeler naast de opstel plaats voor de binnenunit en SWW boiler.
Nu zegt onze installateur dat we in de badkamer, die we ook verbouwen, in de vloer vloerverwarming moeten leggen en gewoon rechtstreeks aansluiten op de rest van de boven verdieping (die normale radiatoren/ fancoils zal hebben). Is dit inderdaad een goed idee?
De badkamer is trouwens intern, tussen de kamers en spouwmuur met de buren.
Je plan is om toch ook een radiator te monteren in de badkamer? Enkel en alleen voor de handdoeken werkt dat erg goed. Water van 30 graden, maakt de handdoeken netjes droog voor de volgende douche beurt. Ik heb een periode zonder (gas) CV gedraaid, enkel op airco en pelletkachel, die handdoeken waren toen de grootste irritatie...
Ik heb ook vloerverwarming in de badkamer gelegd, werkt mooi met de BB P80.

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:15
Jpiek schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:45:
[...]

Een BUH kan gewoon iedere willekeurige doorstroomverwarmer zijn volgens mij. Wij zijn van hybride naar FE zonder BUH gegaan.
Worst case hang ik een paar kW doorstromer er tussen en laat die door de voormalige CV aansluiting aan/uit schakelen (zonodig via een relais)...
Maar ben niet zo bang dat we hem nodig hebben...
Ik lees dat de BUH ook voor het boilervat kan dienen.
Zou een heater in de boilervat dan ook nog logisch zijn, of is dit dan dubbelop, weet jij dat misschien?

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:08:
[...]

Stuur eens een foto van de installatie om te bepalen of deze serieel of paralel is aangesloten.
Hierbij de fotos. Installatie staat in een kleine zolderruimte op de 1e verdieping, De buitenunit aan de andere kant van de wand op het garagedak. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JESivIvzVH6AWGpyE8-_k_Ksg5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynSh55YjIZaQ7O3mKC2GhK4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhZW31B5MPBw4y7lefld4AkRlLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XxsHu1upRQMkfbnYo5agenH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx_ytbwmjH3-Gi7Tcnsc2BcvngQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Toapsx2AWpB9rl3t8l2ibcE.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:17
jjbrrr schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:41:
[...]

Ik lees dat de BUH ook voor het boilervat kan dienen.
Zou een heater in de boilervat dan ook nog logisch zijn, of is dit dan dubbelop, weet jij dat misschien?
Als je een BUH hebt in de binnenunit (of een losse ernaast), dan kan die gebruikt worden voor SWW en CV. Een extra element in je boiler is dan dus dubbelop.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jules52 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:43:
[...]

Hierbij de fotos. Installatie staat in een kleine zolderruimte op de 1e verdieping, De buitenunit aan de andere kant van de wand op het garagedak. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een parallelle installatie met afgaande pomp. Heb je soms regelingen in jouw systeem om per vertrek te regelen?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• jjbrrr
orillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:50:
[...]

Als je een BUH hebt in de binnenunit (of een losse ernaast), dan kan die gebruikt worden voor SWW en CV. Een extra element in je boiler is dan dus dubbelop.
top dankjewel!
Weet iemand nog wat het omslagpunt is voor wel/niet een buffervat.
Ik zit al het hele topic door te speuren naar alles over een buffervat.
Wij hebben nu vloerverwarming ongeveer 55-60m2. Hier komt straks nog zo'n 20m2 vloerverwarming bij. Boven nog 3 radiatoren. Ben al veel tegengekomen dat het buffervat een negatief effect kan hebben op efficiëntie en vaak niet nodig zou zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door jjbrrr op 15-12-2025 14:01 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jjbrrr schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:57:
[...]

top dankjewel!
Weet iemand nog wat het omslagpunt is voor wel/niet een buffervat.
Ik zit al het hele topic door te speuren naar alles over een buffervat.
Wij hebben nu vloerverwarming ongeveer 55-60m2. Hier komt straks nog zo'n 20m2 vloerverwarming bij. Boven nog 3 radiatoren. Ben al veel tegengekomen dat het buffervat een negatief effect kan hebben op efficiëntie en vaak niet nodig zou zijn.
Dat is genoeg om met een 9 kW warmtepomp zonder seriële buffer te draaien. Het meest efficiënt. Jouw vvw is de betere buffer 🤗

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:04
ik heb, samen met de buren, de knoop doorgehakt om een WeHeat warmtepomp te laten installeren, full electric (Sparrow + 300L Boiler, Lage temperatuur vloerverwarming).
Nu heb ik het forum wel doorgespit om op veel van onze vragen een antwoord te vinden, maar ik heb toch nog 2 punten waarop ik benieuwd ben naar jullie feedback:

- De installateur heeft een Honeywell T6 voorgeschreven, momenteel heb ik 'domme' Lk thermostaten hangen (Robot thermostaat bedraad S2 digitaal 24V NC), dus een programmeerbare en op afstand bedienbare is wel handig (de zoneregeling van alle andere ruimtes wordt overigens opgeheven waardoor alleen deze thermostaat de aansturing doet). Heeft men ervaring met deze thermostaat, of is er een andere waar ik naar moet kijken?

- Ze willen de Sparrow unit aan de muur hangen (momenteel hangen er 2 Carrier airco units en zou de Sparrow daar precies tussen kunnen). Hoe is jullie ervaring met (je voelt hem al aankomen :p) trillingen? 1 van de 2 airco units resoneerd best door het huis en heb er onlangs veren onder geplaatst, wat echt enorm helpt, maar de Sparrow zal natuurlijk vaker draaien snachts dan de airco unit die ik meestal alleen maar overdag aan heb in de zomer.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:19
EB W schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:06:
ik heb, samen met de buren, de knoop doorgehakt om een WeHeat warmtepomp te laten installeren, full electric (Sparrow + 300L Boiler, Lage temperatuur vloerverwarming).
Nu heb ik het forum wel doorgespit om op veel van onze vragen een antwoord te vinden, maar ik heb toch nog 2 punten waarop ik benieuwd ben naar jullie feedback:

- De installateur heeft een Honeywell T6 voorgeschreven, momenteel heb ik 'domme' Lk thermostaten hangen (Robot thermostaat bedraad S2 digitaal 24V NC), dus een programmeerbare en op afstand bedienbare is wel handig (de zoneregeling van alle andere ruimtes wordt overigens opgeheven waardoor alleen deze thermostaat de aansturing doet). Heeft men ervaring met deze thermostaat, of is er een andere waar ik naar moet kijken?

- Ze willen de Sparrow unit aan de muur hangen (momenteel hangen er 2 Carrier airco units en zou de Sparrow daar precies tussen kunnen). Hoe is jullie ervaring met (je voelt hem al aankomen :p) trillingen? 1 van de 2 airco units resoneert best door het huis en heb er onlangs veren onder geplaatst, wat echt enorm helpt, maar de Sparrow zal natuurlijk vaker draaien snachts dan de airco unit die ik meestal alleen maar overdag aan heb in de zomer.
Ik zou gaan voor een Honeywell Round Modulation. Kost 6 tientjes en is storingsvrij (de T6 niet). De Round Modulation staat ook in de aanbevolen lijst van WeHeat.

Resonantie wil je echt voorkomen, ik verwacht dat een Sparrow meer trilt dan een airco. Heb je een alternatief? Op de grond plaatsen met rubber voetjes/tegels is vaak het beste. Scheelt vaak ook een vergunning aanvragen bij je gemeente.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jjbrrr
EB W schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:06:

Heb hem hier ook in de offerte. Ik laat denk ik eerst mijn Toon nog even hangen. In de komende maanden komt weheat zelf ook met een soort thermostaat, ik wil dit eerst even afwachten.

• EB W
Resonantie wil je echt voorkomen, ik verwacht dat een Sparrow meer trilt dan een airco. Heb je een alternatief? Op de grond plaatsen met rubber voetjes/tegels is vaak het beste. Scheelt vaak ook een vergunning aanvragen bij je gemeente.
Tussen de 2 units zit de dak doorvoer waardoor helaas daar de unit niet kan staan, en daarnaast schijnt het ook net te smal te zijn ivm met de voeten die eronder komen (en voor onderhoud). Als je hem helemaal rechts plaatst zitten de airco leidingen weer in de weg....(ondanks dat het nog te smal zal zijn).

Een andere mogelijkheid is om het achterste paneel te verwijderen en daar een BlackBird te plaatsen (al is een Sparrow in het zicht ook niet zo'n probleem). Maar het is een betonnen dak en dat kan ook weer de resonantie overbrengen.... We hebben het er wel over gehad dat mocht hij aan de muur enorm gaan trillen, we hem toch op het dak gaan zetten, maar dan moet je natuurlijk weer al het leidingwerk gaan aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIgPfUYAL7uiLvHOlnGmMpBh06o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuvfpn2X4R3kAtStrFMVAdK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OOJOl58RPJ3rMGdWAirf1hoWAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kILY2wHhnH444ujpMmz74WsL.jpg?f=fotoalbum_large

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:26
Ik zou 1 paneel opofferen en een P60 Backbird nemen

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:56

HBconsult

Creatief spelen met energie

Phantasist schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:39:
Beste tweakers,

Een vraag.

Op dit moment ben ik nog steeds op een vast variabel contract van Greenchoice. Met deze tarieven;
Leveringstarief (normaal)
€ 0,27891

Leveringstarief (dal)
€ 0,29101

Ik heb een weheat sparrow p60 met een 300l wp boiler sinds mei 2025, 12 zonnepanelen met 3860 wp geinstalleerd.

Ik heb onderzoek gedaan. Ik moet naar mijn idee gister al een dynamisch contract.

Zijn er nog tips?
Kijk voor de handigste gegevens over dynamische tarieven vooral even op jeroen.nl
Daar staat een heel helder overzicht

Harry

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56
EB W schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:41:
[...]

Tussen de 2 units zit de dak doorvoer waardoor helaas daar de unit niet kan staan, en daarnaast schijnt het ook net te smal te zijn ivm met de voeten die eronder komen (en voor onderhoud). Als je hem helemaal rechts plaatst zitten de airco leidingen weer in de weg....(ondanks dat het nog te smal zal zijn).

Een andere mogelijkheid is om het achterste paneel te verwijderen en daar een BlackBird te plaatsen (al is een Sparrow in het zicht ook niet zo'n probleem). Maar het is een betonnen dak en dat kan ook weer de resonantie overbrengen.... We hebben het er wel over gehad dat mocht hij aan de muur enorm gaan trillen, we hem toch op het dak gaan zetten, maar dan moet je natuurlijk weer al het leidingwerk gaan aanpassen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van waaruit maak je de foto. Daar kan toch een BB? Anders panelen iets opschuiven naar de rand en daar de BB in de lengte?

Betonnen dak heb ik ook. Nul geluid of resonantie van de 80

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zijn er al ervaringen met de Plugwise Emma Pro incombinatie met een Weheat warmtepomp? De Anna staat wel op de lijst van goedgekeurde thermostaten, maar de Emma lijkt een verbeterde versie te zijn helaas blijkbaar nog te nieuw voor de Weheat compatibiliteit lijst.

[ Voor 51% gewijzigd door Caayn op 15-12-2025 16:15 ]

• JessicavdH
  • Laatst online: 16:53

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nav eerdere reactie van Pr088: als je de wp aan deze muur zou willen hangen heb je ook een vergunning nodig, want is hoger dan 1 meter. Dus wat dat betreft maakt muur of dak niet uit. Als je een wp aan een muur hangt krijg je volgens mij naast resonantie wel veel weerkaatsing van geluid, dus dat kan invloed hebben op je geluidsberekening.

Jaren_30_huis_gasloos

• EB W
Van waaruit maak je de foto. Daar kan toch een BB? Anders panelen iets opschuiven naar de rand en daar de BB in de lengte?
Het dak waar ik op sta in van de veranda, een hele houten constructie waar ik liever niet te veel gewicht op wil plaatsen, en omdat hij helemaal van hout is kan dat misschien weer als een klank kast werken.

De panelen opschuiven lukt niet, want ze liggen al tegen de dakrand aan. Maar ik begin nu meer te neigen om toch een paneel weg te halen (die ligt toch meerendeels in de schaduw) en daar de BlackBird te plaatsen, deze is er ook in een P60 uitvoering, want was eerst bang dat dit dan meteen een P80 zou zijn wat echt een overkill is.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:19
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op het dak of aan de muur, in beide gevallen moet je een omgevingsvergunning aanvragen. Maar ik verwacht dat het aan de achterzijde van de woning wel goedkomt. Op een betonnen dak zou ik een Sparrw op het dak wel aandurven. Aan de muur is het voordeel dat de uitblaas over de zonnepanelen heen gaat. P60 is ook een optie, maar wel wat duurder (en als je dat overweegt: een P80 is nauwelijks duurder, kun je de BUH weglaten).

Ik zou zeggen Sparrow aan de muur en met je installateur goed overleggen hoe hij demping kan toepassen.
En even een vergunning aanvragen. Maar dat proces heb je al doorlopen met de airco's neem ik aan, dus appeltje eitje. ;) (zo niet, dan heb je meerdere vergunningen aan te vragen :9~ ). Hou rekening met de doorlooptijd (6 weken) van de vergunning en de planning van je installateur.

Tussen de panelen is misschien niet zo handig: houd genoeg ruimte voor luchtverplaatsing.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 15-12-2025 16:18 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier heeft 120 kg. 10 jaar aan de muur gehangen. Stevige muurbeugels en goede dempers maken het verschil. De Sparrow is 88 kg. Meen ik mij te herinneren.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kirvis Heb je een bepaalde reden om het vermogen in jouw plaatjes in (kWh/h) aan te geven?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.