• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:34
Mausssie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 04:58:
Ik heb een BB80 op OT draaien, maar in onderstaande grafiek zie je dat de compressor constant wisselt tussen 23% en 31%.
De watertemperaturen blijven vrij constant.
[Afbeelding]
Iemand die weet of dit kwaad kan?
Stooklijn lijkt mij ook geen verschil te maken, want de gevraagde watertemperatuur is nu ook al constant.
Dit is al paar keer voorbij gekomen, speelt ook bij anderen, hier gebeurt het ook.
Lijkt me verder prima, zou niet weten waarom het kwaad zou kunnen om beetje op en neer te moduleren. Enige dat een compressor niet fijn vindt veel start & stops over een korte periode.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Cybje

First Post!

Kirvis schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:05:
En er is een (mogelijke) prijs bekend voor Weheat Intelligence.

Marketing e-mail van installateur, met daarin de boodschap dat Weheat Intelligence €1500 gaat kosten.

In de voorwaarden bij het claimen van de gratis WH intelligence stond dat het ofwel tot het einde van de levensduur van de WP was, ofwel max 15 jaar.

Dat betekent naar mijn idee dat de prijs straks €100 per jaar zal worden.

[Afbeelding]
Bij mij noemde de installateur dat al in de offerte van een paar maanden geleden, daar staat in: 1 x Claim vóór 31-12-2025 jouw levenslange gratis Weheat Intelligence, enkel voor huidige gebruikers en 2025-bestellingen t.w.v. € 1500,00!

Is trouwens wel dezelfde installateur als van jouw marketingmail (mogen we hier namen noemen in het topic, of is dat reclame?). Gezien ik verder weinig kan vinden over die 1500 euro kan het ook nog een verzinsel van de installateur zijn.

Overigens communiceert Weheat dit in de FAQ, over wat 'lifetime' inhoudt:

2) Wat betekent “lifetime inbegrepen”?
Je hebt recht op Intelligence zolang je Weheat-installatie op hetzelfde adres actief is (adresgebonden). Verhuis je of wissel je van installatie/adres, dan vervalt de status voor het oude adres.
(bron: https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL)

Wat ruist er door het struikgewas

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:18
Iemand hier bekend met enphase en router+ om hem zo slim aan te kunnen sturen in plaats van via Weheat?
Hoe dat werk of het goed werkt , lees vrij weinig over Enphase en warmtepomp slim aansturen via router+

• Jpiek
  • Laatst online: 23:01
Mg4gebruiker schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:16:
[...]
Dat zou je dan 500 kWh moeten schelen. Vraag mij serieus af of dat het waard is. Ik verwacht ook dat op enig moment iemand de source data gaat opeisen. Icm straks generieke tools die kunnen leren kan dan iedereen zijn 'intelligence' inrichten.
Ik laat mijn stooklijn/doeltemp berekenen aan de hand van buitentemp, zoninstraling, huidige binnentemp en de stand vande maan ;)
E.e.a. met data uit een OTGW en uitgevoerd door een Homey Pro, dat is dan toch al Smart/Intelligence ?

Ik heb wel de gratis Intelligence aangevraagt (ben immers Hollander ;) ) maar heb m'n twijfels of die het beter zou kunnen dan mijn Homey flow met alles met sensoren erin wat IK belangrijk vindt...

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:37
HarryVSjoris schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:54:
Iemand hier bekend met enphase en router+ om hem zo slim aan te kunnen sturen in plaats van via Weheat?
Hoe dat werk of het goed werkt , lees vrij weinig over Enphase en warmtepomp slim aansturen via router+
Had ik ook naar gekeken, maar m.i. moet je dan de 4G kunnen uitschakelen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:16
RayDelft schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:38:
[...]

Ik probeer te begrijpen wat je schrijft . Is het nu zo dat als je een aan uit schakeling kiest je WP op stand-by gaat als de zon ineens fanatiek je huis in schijnt ?
Dat wil ik ook wel . Maar wat stel je nu in op je WP en op je thermostaat ? Ik begrijp dat niet precies . Reeds dank voor je uitleg .
Hier een voorbeeld van 24 uur. Gisteren scheen 2x de zon en kwam mijn kamertemperatuur boven de 20.5. Bij 20.3 werd de Weheat weer actief. De stooklijn instellen kost wat meer tijd. Die moet je zo in stellen dat onder normale condities de temperatuur onder de temperatuur van de thermostaat blijft. ( Hier 20.3 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ztBIUG1cStn6yZEh3k1HAPPu-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNRCVqQMo9ORRjCTgFRerofU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dWSAoQ7-Dpz9NJdD0Mby4dOZkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7LygTjULS0mQXXcsu9Q1ow1.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
RayDelft schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:38:
[...]

Ik probeer te begrijpen wat je schrijft . Is het nu zo dat als je een aan uit schakeling kiest je WP op stand-by gaat als de zon ineens fanatiek je huis in schijnt ?
Dat wil ik ook wel . Maar wat stel je nu in op je WP en op je thermostaat ? Ik begrijp dat niet precies . Reeds dank voor je uitleg .
Het komt er hier op neer, dat je gewoon op stooklijn draait, maar extra een aan/uit kamerthermostaat mee doet.
Standaard staat dus de kamerthermostaat (op aan) binnen de stooklijn mee te draaien. zie het, als een extra contact. Zodra het in de huiskamer warmer wordt door bijvoorbeeld de zon, dan gaat de kamerthermostaat uit. De wp gaat dan in stand-by mode. Stel je hebt binnen de stooklijn het op zo'n 20 graden ingesteld in huis, dan kan je de kamerthermostaat op bijvoorbeeld op 20,5 of 21 graden zetten.

Ik had het geprobeerd met een OT kamerthermostaat, maar dat werkt niet goed. Je moet dus met een aan/uit kamerthermostaat werken. Nadeel is wel dat je dan de kamertemperatuur niet meer in de WH app ziet.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-03 00:21
Afgelopen maandag is mijn Weheat sparrow P60 geinstalleerd en heb wat advies nodig over temp instellingen.

Situatie:
Beneden VV 70m2 7 groepen
Boven normale rads

De benedenverdieping blijft mooi op temperatuur. 21graden met de thermostaat opentherm gestuurd. Nadeel is echter dat het gebeurd met een max aanvoer temperatuur van rond de 32graden. Prima voor een hoge COP maar comfort is minder en dan vooral boven op de badkamer blijft het koud.

Wat zou ik aan deze situatie kunnen verbeteren?
Stooklijn toepassen?
Hogere min aanvoer?
Nachtverlaging van max 1 graad toepassen?

Tips zijn welkom.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-03 09:17
Tasteless schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:23:
Afgelopen maandag is mijn Weheat sparrow P60 geinstalleerd en heb wat advies nodig over temp instellingen.

Situatie:
Beneden VV 70m2 7 groepen
Boven normale rads

De benedenverdieping blijft mooi op temperatuur. 21graden met de thermostaat opentherm gestuurd. Nadeel is echter dat het gebeurd met een max aanvoer temperatuur van rond de 32graden. Prima voor een hoge COP maar comfort is minder en dan vooral boven op de badkamer blijft het koud.

Wat zou ik aan deze situatie kunnen verbeteren?
Stooklijn toepassen?
Hogere min aanvoer?
Nachtverlaging van max 1 graad toepassen?

Tips zijn welkom.
Ik denk dat je beter kunt beginnen met proberen de afgifte te vergroten. Dus meer flow door de radiator(en) in de badkamer, of een grotere radiator of de bestaande boosten (al is dat in een natte ruimte wellicht wat minder praktisch) :)

Maar in het kort komt het erop neer dat je niet meteen terug moet willen naar een hogere aanvoertemperatuur, maar je afgiftesysteem moet inregelen / verbeteren.

(Ik zit nu ook in de eerste dagen naar een verse installatie, alles moet nog inleren en ik moet nog kijken naar de afgifte in de ruimtes boven) ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:42
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:42:
Omdat ik niet tevreden was met de OpenTherm aansturing van mijn Tado V3 en ik de WeHeat stooklijn niet flexibel genoeg vond.

*Geen mogelijkheid tot nachtverlaging
*Geen mogelijkheid tot afschakelen bij bereiken van kamertemperatuur

Heb ik een Remeha iSense klok thermostaat aangeschaft op marktplaats voor 2 tientjes.

Deze heeft de mogelijkheid tot een hybride regeling (stooklijn + ruimtecorrectie). De buitentemperatuur sensor wordt via het OpenTherm protocol aan de Thermostaat gemeld. De gemeten gewenste- gemeten ruimtetemperatuur schuift vervolgens de stooklijn een beetje op en neer. En bij het bereiken van 22c schakelt de WP helemaal uit.

Ik ben mijn mogelijkheid om de thermostaat te verzetten op afstand kwijt, maar die mis ik totaal niet met een goed klokprogramma.

[Afbeelding]
Na een nachtverlaging van 12 uur heeft de warmtepomp een mooie stint van 12 uur kunnen draaien om weer van 20c->21.5c te verwarmen.

Voor de geïnteresseerden pagina 13-15 in:
https://tools.remeha.nl/w...ershandleiding_iSense.pdf
Interessant! Precies deze thermostaat heb ik thuis vervangen door een Tado voor de warmtepomp.
De Tado hangt nu nog. Is het veel werk/moeilijk om deze aan te sluiten? Volgens m'n vriendin(was zelf helaas niet thuis) klaagde de installateur dat het een klus was om Tado aan te sluiten, dus ben een beetje huiverig om dit ook te proberen.

• Carboy54
We hebben groot nieuws: Weheat opent nieuwe hub in Utrecht 🚀

Onze high-tech fabriek in Duizel blijft onze HQ waar we elke dag bouwen aan slimmere, schonere en betaalbare warmtepompen. Nu maken we een volgende stap: met een nieuw kantoor in het centrum van Utrecht. Deze Utrechtse hub wordt geleid door co-founder Liselotte Graas en moet uitgroeien tot dé plek waar we samen met klanten, installateurs en partners bouwen aan de volgende groeifase van Weheat.
In Nederland én internationaal.

🔧 Eindhoven blijft ons high-tech hart: ontwikkeling en productie.
🤝 Utrecht wordt ons klantgerichte hart: commercie, onze digitale producten en de support voor consumenten en installateurs.
Ambities genoeg dus

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
Onze melding: problemen met de meting van de onderste sensor van de DHW tank worden door Weheat dit weekeinde opgelost. Het lijkt inderdaad een bug te zijn!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-03 22:13
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:47:
Onze melding: problemen met de meting van de onderste sensor van de DHW tank worden door Weheat dit weekeinde opgelost. Het lijkt inderdaad een bug te zijn!
Super, dank voor de communicatie (kan WeHeat nog wat van leren ;) )

Homevolt dashboard

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:17
RNacoustics schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:14:
[...]
Ik had het geprobeerd met een OT kamerthermostaat, maar dat werkt niet goed. Je moet dus met een aan/uit kamerthermostaat werken. Nadeel is wel dat je dan de kamertemperatuur niet meer in de WH app ziet.
Werkt prima met OT modulerende iSense thermostaat op "RTC met OTC max", alleen krijgt de thermostaat nauwelijks de kans om te moduleren en gedraagt zich meer als een aan/uit. De OTC max is de stooklijn. De RTC versterking op zich is te groot voor een warmtepomp en heeft de stooklijn als maximaal beperking nodig om de regeling voldoende tam te maken. Als mijn pomp online zou staan zou ik ook de kamertemperatuur gewoon zien in de WH app ;)

• Tasteless
Gameboy schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat je beter kunt beginnen met proberen de afgifte te vergroten. Dus meer flow door de radiator(en) in de badkamer, of een grotere radiator of de bestaande boosten (al is dat in een natte ruimte wellicht wat minder praktisch) :)

Maar in het kort komt het erop neer dat je niet meteen terug moet willen naar een hogere aanvoertemperatuur, maar je afgiftesysteem moet inregelen / verbeteren.

(Ik zit nu ook in de eerste dagen naar een verse installatie, alles moet nog inleren en ik moet nog kijken naar de afgifte in de ruimtes boven) ;)
Het is niet zo zeer de afgifte maar meer de stralingswarmte heb ik de indruk, de kamers komen namelijk wel op temperatuur. Een vloerverwarming van ongeveer 37 graden voelt ook prettig onder de voetjes. Misschien helpen deze matige temperaturen ook niet mee en het feit dat we van een CV komen met een aanvoertemp van 55graden.

We hebben ook een oud vrijstaand huis uit 1956, weliswaar inmiddels goed geïsoleerd, maar zeker niet op nieuwbouwniveau.

[ Voor 5% gewijzigd door Tasteless op 12-12-2025 12:21 ]

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 20:17
Kreeg net dit bericht van WeHeat via mijn installateur (Warmtepomponline) met betrekking tot de issues SWW run op basis van de onderste sensor ipv de bovenste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAE7aUTndMTJEOEArFFy25Pi29M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5H92FDEtmqyLuDNu6X7b6C14.png?f=fotoalbum_large

Het komt gelukkig allemaal weer goed zo te zien. Fijn weekend!

[ Voor 8% gewijzigd door Satefan op 12-12-2025 12:21 ]

• Jpiek
Rond 11:10 ging de BB even een kwartiertje op stand-by. Geen enkele reden voor, temp binnen en buiten nagenoeg onveranderd, na die 15 minuten ging hij vrolijk verder waar hij gebleven was...

Update geweest ?

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03 20:30
Ik zie hier dat sommige mensen de pomp hebben draaien met een vermogen van 350 watt. Bij mij komt de blackbird P80 niet onder de 550w. Zijn er dingen die ik zelf kan doen om het verbruik te verlagen?

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:47
Hoe lager je stooklijn en hoe kleiner de Delta T op de pomp hoe lager het vermogen.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• Satefan
HF5236 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:08:
Ik zie hier dat sommige mensen de pomp hebben draaien met een vermogen van 350 watt. Bij mij komt de blackbird P80 niet onder de 550w. Zijn er dingen die ik zelf kan doen om het verbruik te verlagen?
Je zult dan wat meer data moeten delen. Wat is het afgiftesysteem? Hoe stuur je de BB aan (opentherm, stooklijn)? Onder welke omstandigheden (buitentemp)? Isolatie van de woning?

Bij mij draait ie nu op 450 watt, vloerverwarming, stooklijn aansturing vraagtemp 28 graden, 9 graden buiten temp).

groet,

Satefan

• _Hansel_
  • Laatst online: 13-03 11:21
Satefan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:20:
Kreeg net dit bericht van WeHeat via mijn installateur (Warmtepomponline) met betrekking tot de issues SWW run op basis van de onderste sensor ipv de bovenste.

[Afbeelding]

Lijkt of het al opgelost is, want SWW onder is kleiner dan doeltemperatuur, en SWW boven is nog voldoende, en het blijft stil

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Satefan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:20:

[Afbeelding]

Top! Dankjewel @Stoker voor het navragen. En Stefan, gelukkig is het dus maar een bug en niet iets blijvends, zelfs mijn hele Tado thermostaat en regeling was in de war.

PVoutput---->7335wp

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-02 10:06
Ff een vraagje, ik heb mijn Thermostaat (Toon) op 19 graden constant staan. En Weheat Sparrow staat op OT. Nu heb ik onderstaand beeld in de grafiek. De Weheat springt dus constant uit als hij zijn temperatuur heeft bereikt, en dan weer aan als het kouder wordt. Klopt dit wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anoQnBCvm7iiEsJvUUS0oWBS1tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STmnYUsCPYtfjKoaAYvnVpVB.png?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
HF5236 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:08:
Hier de BB P80 410W minimum vermogen bij 10 graden buiten, Stooklijn -20 / 48 graden, 9 / 28 graden, binnen 19 graden. alles valt of staat met afgifte systeem en warmteverlies huis.

[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 12-12-2025 16:47 ]

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-03 21:06
Wie heeft er ervaringen met een Therminon hybride verdeler met een weheat warmtepomp?

Bij gebruik van een Therminon hybride verdeler in combinatie met een Flint warmtepomp gebeurt het volgende: zodra de pomp van de Therminon-verdeler wordt uitgeschakeld, schakelt de verdeler automatisch over naar LTV. Wanneer de pomp van de verdeler via een slimme stekker (Homey) uitschakel, stijgt de retourwatertemperatuur in de verdeler tot 26 °C. Tegelijkertijd neemt de watertemperatuur bij de warmtepomp (IN) toe van 27 °C naar 29–31 °C, waardoor de warmtepomp begint te pendelen.

Bij een warmtepomp-aanvoertemperatuur van 27–28 °C is de aanvoertemperatuur bij de hybride verdeler ongeveer 24–25 °C en de retourtemperatuur tussen 21,5 en 23,5 °C. Na overleg met WS werd aangegeven dat deze aanvoertemperatuur laag is; normaal ligt deze rond de 35 °C.
Ik gebruik nu de flows van homey om de verdeler aan en uit te zetten. De verdeler staat dan wel in mengstand. De warmtepomp loopt dan wel goed (vandaag) zou ik liever met LTV stand willen gebruiken.

Met de bijgeleverde TC-500 pompschakelaar schakelt de pomp van de verdeler uit zodra de weergegeven temperatuur op het scherm op 32 °C wordt ingesteld.

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72ZMTdKZAXIJTa30jj82v3uCd0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlJrkpklailgBikMXcs0p7Um.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hguGWe8O_102laxaOaAWEM0ivuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0ElFlNjAr1SSXajhNctMqk4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcuOP1NWOGuRRhJToenblSUpfEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUIXWGA5OJKFbGndt2k4PhFS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door frank2908 op 12-12-2025 17:04 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:26
Voor degene die met heatmeister en ventilatoren werken.
Op welk vermogen ervaren jullie de meeste winst en wanneer neemt dit af?
Ik ben een beetje aan het experimenteren ermee.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09
Tim Geelen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
Ff een vraagje, ik heb mijn Thermostaat (Toon) op 19 graden constant staan. En Weheat Sparrow staat op OT. Nu heb ik onderstaand beeld in de grafiek. De Weheat springt dus constant uit als hij zijn temperatuur heeft bereikt, en dan weer aan als het kouder wordt. Klopt dit wel?

[Afbeelding]
Dit is exact wat ik zou verwachten en exact hoe het bij mij ook werkt. Zo snel als het huis op temperatuur is, dan gaat de warmtepomp op standby. Mocht het dan weer afkoelen gaat de boel weer aan. Etc.

Mocht je het anders willen, als in de warmtepomp constant op laag vermogen, dan zou je kunnen kijken naar een stooklijn.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Ik lees dat vele graag willen dat de stooklijn bij het bereiken van de ingestelde kamertemperatuur zou stoppen om zo een overshoot door zon/warmte buiten te voorkomen. Ik dacht eerst ook zonde van het verbruik, maar is dit niet juist wat Weheat Intelligence straks ook gaat doen? Juist op die momenten kun je goedkoop warmte je huis in pompen voor de nacht. Ik laat hem nu altijd lekker door pruttelen dan op de zonnepaneel stroom. Scheelt hier hooguit 0,5 tot max 1 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur dus kwa comfort geen probleem.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-03 08:15
I.p. schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:07:
Ik lees dat vele graag willen dat de stooklijn bij het bereiken van de ingestelde kamertemperatuur zou stoppen om zo een overshoot door zon/warmte buiten te voorkomen. Ik dacht eerst ook zonde van het verbruik, maar is dit niet juist wat Weheat Intelligence straks ook gaat doen? Juist op die momenten kun je goedkoop warmte je huis in pompen voor de nacht. Ik laat hem nu altijd lekker door pruttelen dan op de zonnepaneel stroom. Scheelt hier hooguit 0,5 tot max 1 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur dus kwa comfort geen probleem.
Bedoel je nu dat het maar 0.5 tot 1 graad warmer wordt in de woonkamer als je de weheat door laat pruttelen als de kamertemperatuur al bereikt is door zon?

Het enige wat ik mij er bij kan voorstellen is dat op dat moment het warmer dan gewenst begint te worden in huis, en dat overschot dan gebruikt om verderop in de avond het huis weer laat afkoelen tot oorspronkelijk ingestelde waarde.

Is dat nu wel zo comfort verhogend? De warmte zal toch afgeven moeten worden lijkt mij, je kunt het niet even ergens parkeren.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Guido7619 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:27:
[...]

Bedoel je nu dat het maar 0.5 tot 1 graad warmer wordt in de woonkamer als je de weheat door laat pruttelen als de kamertemperatuur al bereikt is door zon?

Het enige wat ik mij er bij kan voorstellen is dat op dat moment het warmer dan gewenst begint te worden in huis, en dat overschot dan gebruikt om verderop in de avond het huis weer laat afkoelen tot oorspronkelijk ingestelde waarde.

Is dat nu wel zo comfort verhogend? De warmte zal toch afgeven moeten worden lijkt mij, je kunt het niet even ergens parkeren.
Klopt. Tegen de tijd dat het meer dan 1 graad wordt is de Weheat vanzelf al uitgeschakeld omdat de delta tussen aanvoer en retour te klein wordt. Zelf ervaren we dit zeker niet als storend. (Er zijn ook mensen die hun huis koud laten om te besparen op energie, dan liever wat warm om te besparen 😉)

Het idee achter Intelligence is o.a. ook dat je vloer en muren als thermische buffer gaan werken. Die geven de warmte in de avond als het afkoelt weer af.

[ Voor 7% gewijzigd door I.p. op 12-12-2025 18:43 ]

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:45
I.p. schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:39:
[...]

Klopt. Tegen de tijd dat het meer dan 1 graad wordt is de Weheat vanzelf al uitgeschakeld omdat de delta tussen aanvoer en retour te klein wordt. Zelf ervaren we dit zeker niet als storend. (Er zijn ook mensen die hun huis koud laten om te besparen op energie, dan liever wat warm om te besparen 😉)

Het idee achter Intelligence is o.a. ook dat je vloer en muren als thermische buffer gaan werken. Die geven de warmte in de avond als het afkoelt weer af.
Maar heb je dan ook nog invloed in die buffer? Want als ik overdag zwetend door mijn huiskamer moet lopen dan pas ik ervoor.
Ik doe dit nu ook zelf al, maar dan handmatig en heel beperkt. In de zon laat ik hem dan max. een halve graad oplopen om te voorkomen dat hij in de avond moet bijstoken.

• Mg4gebruiker
[...]

Het komt er hier op neer, dat je gewoon op stooklijn draait, maar extra een aan/uit kamerthermostaat mee doet.
Standaard staat dus de kamerthermostaat (op aan) binnen de stooklijn mee te draaien. zie het, als een extra contact. Zodra het in de huiskamer warmer wordt door bijvoorbeeld de zon, dan gaat de kamerthermostaat uit. De wp gaat dan in stand-by mode. Stel je hebt binnen de stooklijn het op zo'n 20 graden ingesteld in huis, dan kan je de kamerthermostaat op bijvoorbeeld op 20,5 of 21 graden zetten.

Dus even de praktijk van mijn Flint en de T6: ik zet de T6 op aan/uit en gebruik de stooklijn in de app?

• rijmer
  • Laatst online: 12-03 11:31
I.p. schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:39:
[...]

Maar hoe stabiel gaat dat met temperatuurafgifte zijn? Als ik bv @Carboy54 zie die op basis van 0.2 graden de pomp even laat uitschakelen. Als ik zo zijn grafiekje bekijk 2x een kwartier. Ik neem aan dat dit vanwege comfort is!? Want als ik zo het plotje van de compressor bekijk vraag ik me af hoeveel besparing hiermee gerealiseerd is.

• Carboy54
rijmer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:54:
[...]

Maar hoe stabiel gaat dat met temperatuurafgifte zijn? Als ik bv @Carboy54 zie die op basis van 0.2 graden de pomp even laat uitschakelen. Als ik zo zijn grafiekje bekijk 2x een kwartier. Ik neem aan dat dit vanwege comfort is!? Want als ik zo het plotje van de compressor bekijk vraag ik me af hoeveel besparing hiermee gerealiseerd is.
Nee het is 2x ruim 1 uur met een hysterese van de thermostaat van 0.4 graad .

• rijmer
  • Laatst online: 12-03 11:31
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:06:
[...]

Nee het is 2x ruim 1 uur met een hysterese van de thermostaat van 0.4 graad .
Maar wat is je motivaite behalve testen? Comfort of geeft dit ook echt een besparing? Als ik namelijk naar de compressor kijkt lijkt de compressor afgezien van de bekende eerste piek ook daarna iets harder te moeten werken.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:32
Razer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:56:
[...]

Dit is al paar keer voorbij gekomen, speelt ook bij anderen, hier gebeurt het ook.
Lijkt me verder prima, zou niet weten waarom het kwaad zou kunnen om beetje op en neer te moduleren. Enige dat een compressor niet fijn vindt veel start & stops over een korte periode.
Zou het dan komen omdat de BB80 geen stand kan kiezen tussen de 23% en 31% en daarom tussen deze twee blijft wisselen?
Is een behoorlijke stap en had zelf wel verwacht dat er veel nauwkeuriger gestuurd kon worden.

• Carboy54
rijmer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:08:
[...]

Maar wat is je motivaite behalve testen? Comfort of geeft dit ook echt een besparing? Als ik namelijk naar de compressor kijkt lijkt de compressor afgezien van de bekende eerste piek ook daarna iets harder te moeten werken.
Ik ga voor comfort en pas daarom ook geen nacht verlaging toe. Altijd 20.3-20.5 graden. En de warmtepomp loopt zeer rustig op het laagst mogelijke niveau.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:37:
[...]

Ik ga voor comfort en pas daarom ook geen nacht verlaging toe. Altijd 20.3-20.5 graden. En de warmtepomp loopt zeer rustig op het laagst mogelijke niveau.
Tussen 21.0 en 21.8 hier 😇

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:14:
[...]

Dus even de praktijk van mijn Flint en de T6: ik zet de T6 op aan/uit en gebruik de stooklijn in de app?
Yep

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-03 08:15
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:37:
[...]

En wat gaat WeHeat Intelligance dan hier nog aan verbeteren? Het loopt toch allemaal netjes en dan zou je dit patroon gaan doorbreken omdat er mogelijk soms iets meer PV opwek is of langere dynamische prijzen.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:32
Ik,vind het allemaal prima.
Comfort , in huis lekker warm en super zuinig.
Geen nacht verlaging, lekker makkelijk 1 temperatuur.
Voorheen op gas deden we dat wel.
Geen verrassingen meer met gasprijzen.
En met dynamische elektriciteits tarieven is het ong 4 maanden betalen (minder, dan eerst alleen al het maandelijkse gas) en 8 maanden geld terug krijgen.

• GroteSmurf
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-03 15:10
Sinds bijna 3 weken de BB P60 op het dak staan, en bevalt tot nu toe prima.
HW-Kwh meter in de meterkast.

24/7 is het 21 graden in de woonkamer met vvw.

Verbruik schommelt tussen 200-watt en 400 op de iets warmere dagen.
En bij een graad of 2-3 buiten, zal dat rond de 350-600/800 liggen.

Zonet ook gelukt om LifeTime Intelligence te claimen.

Wat het toevoegt ?? geen idee.
Hoeft het volgens mij niet te gebruiken.....
zolang ze het niet gaan gebruiken om je te knijpen, vind ik het de moeite waard om gratis te claimen.

[ Voor 4% gewijzigd door GroteSmurf op 13-12-2025 07:16 . Reden: woonkamer temperatuur ]

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03 09:34
Weet iemand of de installateurs voor de weheat unit dezelfde (advies)prijs hanteren?
Daarnaast benieuwd obv offertes of het realistisch is om een FE sparrow 300L boilervat , met verwarmingselement, maar zonder buffervat incl “standaard” installatie voor rond de 10k (12,5k zonder subsidie) aan te kunnen kopen? Of is weheat toch een stuk duurder dan dewarmte?

• foekebooij
  • Laatst online: 22:03
jjbrrr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:04:
Weet iemand of de installateurs voor de weheat unit dezelfde (advies)prijs hanteren?
Daarnaast benieuwd obv offertes of het realistisch is om een FE sparrow 300L boilervat , met verwarmingselement, maar zonder buffervat incl “standaard” installatie voor rond de 10k (12,5k zonder subsidie) aan te kunnen kopen? Of is weheat toch een stuk duurder dan dewarmte?
Ik heb enkele offertes, maar slechts eentje waarbij (expliciet) staat vermeld dat het met backup heater is, die ligt tussen de 1200 met 200l boiler, buffer (na subsidie)

Van CB heb ik er eentje van 1008 (na subsidie) zonder buffer en zonder dat de heater wordt benoemd.
CB is de goedkoopste, maar verwacht dat ze bij inspectie nog met enkele extra's zouden komen.
Zo hebben ze nu geen aanpassing van de meterkast meegenomen, of het verwijderen van pompen op de eerste en tweede etage.

• foekebooij
  • Laatst online: 22:03
Vraagje; de boiler heeft deze standaard een elektrisch element om te verwarmen of is daar die backup heater voor nodig?
Idee erbij is, om in de zomer overtollige elektriciteit vanuit de zonnepanelen, af te fakkelen en daarmee het boilervat te verwarmen.
Al is de 1000 euro excl best een bedrag om terug te verdienen. Ik ben wat minder bang dat het systeem zelf zal uitvallen en je daarom de backup heater nodig hebt.

• Tasteless
jjbrrr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:04:
Mijn ervaring is dat ze allemaal rond dezelfde prijs zitten. Quatt was goedkoper door hun dubbele subsidie. Wat het verschil maakt is de installateur. Ik had prijzen variërend van 14,5K tot 11K zonder subsidie.

Ik heb gekozen voor een Weheat sparrow voor verwarming en een losse warmtepomp boiler voor warm tapwater. Wat de heren rekenen voor full electric vind ik buiten proporties. Nu ben ik voor 8K klaar inc subsidie

• Carboy54
foekebooij schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:15:
Vraagje; de boiler heeft deze standaard een elektrisch element om te verwarmen of is daar die backup heater voor nodig?
Idee erbij is, om in de zomer overtollige elektriciteit vanuit de zonnepanelen, af te fakkelen en daarmee het boilervat te verwarmen.
Al is de 1000 euro excl best een bedrag om terug te verdienen. Ik ben wat minder bang dat het systeem zelf zal uitvallen en je daarom de backup heater nodig hebt.
Een Backup heater in de binnenunit van de Weheat is iets anders dan een extra spiraal in de sww boiler. Een BUH kan beide een spiraal alleen de boiler. Beide zijn een optie.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:33
Guido7619 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 04:30:
[...]

En wat gaat WeHeat Intelligance dan hier nog aan verbeteren? Het loopt toch allemaal netjes en dan zou je dit patroon gaan doorbreken omdat er mogelijk soms iets meer PV opwek is of langere dynamische prijzen.
Is intelligence niet in eerste instantie gericht op SWW.

• Mg4gebruiker
Ga ik toch eens proberen als het kouder wordt.
Is er hier iemand die dat al met een T6 doet?

[ Voor 11% gewijzigd door Mg4gebruiker op 13-12-2025 11:27 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Ik heb hem nu gewoon op stooklijn staan, maar heb gisteren de lyric t6 als opentherm aangesloten. Ik weet overigens niet of de Blackbird ook iets doet met de kamertemperatuur, maar ik heb nu wel de info in de app.

Wise enough to play the fool

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:21:
[...]

Ga ik toch eens proberen als het kouder wordt.
Is er hier iemand die dat al met een T6 doet?
Ik zou het juist proberen, als het warmer wordt, en de zon weer wat hoger aan de hemel staat.

• RNacoustics
teacher schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:41:
[...]

Ik heb hem nu gewoon op stooklijn staan, maar heb gisteren de lyric t6 als opentherm aangesloten. Ik weet overigens niet of de Blackbird ook iets doet met de kamertemperatuur, maar ik heb nu wel de info in de app.
Heb je dan ook Aan/uit geactiveerd, anders doet de T6 dan niet mee. De T6 moet ook als aan/uit thermostaat gedragen. Met OT werkt het niet.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:25
frank2908 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:56:
Wie heeft er ervaringen met een Therminon hybride verdeler met een weheat warmtepomp?

Bij gebruik van een Therminon hybride verdeler in combinatie met een Flint warmtepomp gebeurt het volgende: zodra de pomp van de Therminon-verdeler wordt uitgeschakeld, schakelt de verdeler automatisch over naar LTV. Wanneer de pomp van de verdeler via een slimme stekker (Homey) uitschakel, stijgt de retourwatertemperatuur in de verdeler tot 26 °C. Tegelijkertijd neemt de watertemperatuur bij de warmtepomp (IN) toe van 27 °C naar 29–31 °C, waardoor de warmtepomp begint te pendelen.

Bij een warmtepomp-aanvoertemperatuur van 27–28 °C is de aanvoertemperatuur bij de hybride verdeler ongeveer 24–25 °C en de retourtemperatuur tussen 21,5 en 23,5 °C. Na overleg met WS werd aangegeven dat deze aanvoertemperatuur laag is; normaal ligt deze rond de 35 °C.
Ik gebruik nu de flows van homey om de verdeler aan en uit te zetten. De verdeler staat dan wel in mengstand. De warmtepomp loopt dan wel goed (vandaag) zou ik liever met LTV stand willen gebruiken.

Met de bijgeleverde TC-500 pompschakelaar schakelt de pomp van de verdeler uit zodra de weergegeven temperatuur op het scherm op 32 °C wordt ingesteld.

Vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde setup. Maar deze opmerking van je kan ik echt niet plaatsen:

"Bij gebruik van een Therminon hybride verdeler in combinatie met een Flint warmtepomp gebeurt het volgende: zodra de pomp van de Therminon-verdeler wordt uitgeschakeld, schakelt de verdeler automatisch over naar LTV."

Wat bedoel je ermee dat de verdeler 'schakelt de verdeler automatsich over naar LTV'?

• teacher

teacher

Dysgaf!

RNacoustics schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:10:
[...]

Heb je dan ook Aan/uit geactiveerd, anders doet de T6 dan niet mee. De T6 moet ook als aan/uit thermostaat gedragen. Met OT werkt het niet.
Nee. Dat had ik, maar de blackbird draaide daar bizar onrustig op. Ik had een aan/uit stooklijn omdat ik de stooklijn npg aan het tweaken ben. Hij staat nu dus op alleen stooklijn. Maar omdat tweakers van data houden heb ik de draadjes omgestoken naar opentherm en heb ik de temperatuur zichtbaar in de app.Ik weet dus alleen niet of de blackbird stiekem alsnog iets doet met de temperatuur data.

Met de lagere stooklijn zit ik op 440w per uur en dan is mn huis warm. :D

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 13-12-2025 12:45 ]

• frank2908
jelleeelco schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb exact dezelfde setup. Maar deze opmerking van je kan ik echt niet plaatsen:

"Bij gebruik van een Therminon hybride verdeler in combinatie met een Flint warmtepomp gebeurt het volgende: zodra de pomp van de Therminon-verdeler wordt uitgeschakeld, schakelt de verdeler automatisch over naar LTV."

Wat bedoel je ermee dat de verdeler 'schakelt de verdeler automatsich over naar LTV'?
Ik heb contact gehad met Therminon, Deze reaktie kreeg ik:
'De pompschakelaar regelt of de motor dicht (lage temperatuur) of open (hoge temperatuur) moet staan. De hybride unit is gemaakt voor installaties met vvw icm radiatoren'

Gistereren ook nog contact gehad met WS. Ze begrijpen nog steeds niet dat ik met een erg lage aanvoertemperatuur gebruik. Ik heb de thermostaatknop op de Therminon Hybride verdeler op 40 graden gezet. De TH verdeler gaat dan pas mengen zodra de aanvoer temperatuur boven 40 graden komt.

Ik snap alleen nog niet de instellingen van de TC500 pompschakelaar, als ik de aan/uit knop 10 seconden indruk kan ik kiezen uit 20, 30 of 40 graden. Op het scherm van de pompschakelaar kan ik met + en - ook de temperatuur wijzigen. Kan je mij helpen?

[ Voor 26% gewijzigd door frank2908 op 13-12-2025 12:46 ]

• jelleeelco
frank2908 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:39:
[...]

Ik heb contact gehad met Therminon, Deze reaktie kreeg ik:
'De pompschakelaar regelt of de motor dicht (lage temperatuur) of open (hoge temperatuur) moet staan. De hybride unit is gemaakt voor installaties met vvw icm radiatoren'
Ja. Dat klopt. De pompschakelaar regelt idd dat als de aanvoertemp te hoog wordt, het motortje gaat lopen waardoor er een ventiel open gaat, en er retourwater wordt gemengd. Ik heb een dubbele pompschakelaar en kan dus ook de pomp erop aansluiten. Die gaat dan ook aan bij een te hoge temp.

Echter als de pomp op een andere manier geschakeld wordt (via een slimme stekker) doet dat niets voor het elektronisch ventiel : dat blijft gewoon gesloten.

Ik heb exact hetzelfde: de pomp op een slimme stekker (in mijn geval HW) die meeloopt met de binnenunit van de weheat. Het elektronisch ventiel (die schakelt tussen HT en LT) staat op de pompschakelaar.

• RNacoustics
teacher schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:32:
[...]

Nee. Dat had ik, maar de blackbird draaide daar bizar onrustig op. Ik had een aan/uit stooklijn omdat ik de stooklijn npg aan het tweaken ben. Hij staat nu dus op alleen stooklijn. Maar omdat tweakers van data houden heb ik de draadjes omgestoken naar opentherm en heb ik de temperatuur zichtbaar in de app.

Ik weet dus alleen niet of de blackbird alsnog iets doet met de temperatuur data.
Nee, in alleen stooklijn reageert de wp niet meer op de kamerthermostaat. Je kunt alleen de kamertemperatuur uitlezen.

• Mg4gebruiker
Moet ik dan de bedrading van de T6 ook aanpassen?

• frank2908
jelleeelco schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:44:
[...]

Ja. Dat klopt. De pompschakelaar regelt idd dat als de aanvoertemp te hoog wordt, het motortje gaat lopen waardoor er een ventiel open gaat, en er retourwater wordt gemengd. Ik heb een dubbele pompschakelaar en kan dus ook de pomp erop aansluiten. Die gaat dan ook aan bij een te hoge temp.

Echter als de pomp op een andere manier geschakeld wordt (via een slimme stekker) doet dat niets voor het elektronisch ventiel : dat blijft gewoon gesloten.

Ik heb exact hetzelfde: de pomp op een slimme stekker (in mijn geval HW) die meeloopt met de binnenunit van de weheat. Het elektronisch ventiel (die schakelt tussen HT en LT) staat op de pompschakelaar.
Zit de pompschakelaar bij jou dan in het slimme stopcontact of apart?

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:14:
[...]

Geen idee, ik heb zelf geen T6. Kijk even in je handleiding.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
Zo dan, tapwater verwarmen, vol gas…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enSrSd5Y4znENXAtRQZB5HJKqys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eOG6PulHGL1D10eq1nUL7iw.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-03 23:40
Maandag komt mijn Flint. Verheug me er serieus op:) nu heb ik het wellicht gemist, maar moet de plek waar de flint komt te staan ontdaan worden van tegels en moet er grind komen?
Ik had ook een offerte van Quatt en die gaven dat zeer specifiek aan.
Dank voor de hulp!

• Jpiek
teacher schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:32:
Hij staat nu dus op alleen stooklijn. Maar omdat tweakers van data houden heb ik de draadjes omgestoken naar opentherm en heb ik de temperatuur zichtbaar in de app.Ik weet dus alleen niet of de blackbird stiekem alsnog iets doet met de temperatuur data.
Mijn thermostaat heeft altijd als OT aangesloten gezeten. Toen ik de BB op stooklijn had vloog hij de ingestelde temp van de thermostaat gewoon voorbij, en omgekeerd...

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
here2stay schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:34:
Maandag komt mijn Flint. Verheug me er serieus op:) nu heb ik het wellicht gemist, maar moet de plek waar de flint komt te staan ontdaan worden van tegels en moet er grind komen?
Dank voor de hulp!
Als het goed is heb je dat besproken met de installateur. Bij een warmtepomp komt er veel condenswater vrij wat wel ergens heen moet kunnen. Als hij op tegels staat betekent dat een mooie ijsbaan als het vriest, als hij in grind staat kan het water tussen het grind door de grond in lopen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mg4gebruiker schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:14:
[...]

Ja, de gateway heeft aparte aansluitingen voor opentherm (rechts) en aan/uit (links naas de spanningsklemmen).
Jpiek schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:42:
[...]

Mijn thermostaat heeft altijd als OT aangesloten gezeten. Toen ik de BB op stooklijn had vloog hij de ingestelde temp van de thermostaat gewoon voorbij, en omgekeerd...
Ja, heb ik ook idd. Maar blackbird staat nu op standby, zelfs op stooklijn.

[ Voor 39% gewijzigd door teacher op 13-12-2025 14:37 ]

• Carboy54
here2stay schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:34:
Dank voor de hulp!
Zou ik zeker doen voor het condenswater.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6iCOMqAnaY9aBe--uoZ6Rq5VBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ub16J6yU8yMJZWwqHEXlu9Zg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv3nRQC5ZJqvqolbEvHJ-wGuq6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXAwYenh1vin7CaPPtbkh4IR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 13-12-2025 14:54 ]

• Mg4gebruiker
RNacoustics schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:22:
[...]

Geen idee, ik heb zelf geen T6. Kijk even in je handleiding.
De aansluiting van de Flint op het regelkastje van de T6 moet worden omgezet.

• Mg4gebruiker
teacher schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:32:
[...]

Ja, de gateway heeft aparte aansluitingen voor opentherm (rechts) en aan/uit (links naas de spanningsklemmen).

[...]

Ja, heb ik ook idd. Maar blackbird staat nu op standby, zelfs op stooklijn.
Klopt.

• Matthijzzz1982
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-03 19:48
Ik zit te twijfelen tussen de remeha profida 9 kw en de weheat sparrow. De prijs is nagenoeg hetzelfde +/- 6500 euro. Iemand ook hiertussen een keuze gemaakt? (Voor een hybride opstelling)

[ Voor 8% gewijzigd door Matthijzzz1982 op 13-12-2025 16:28 ]

• Satefan
Vandaag scheen de zon en had ik het plan opgevat om even de grotere tegels onder de BB te leggen. Ik heb er vanaf het begin kleine (30x30) tegels onder liggen, en kon van de buurman mooie grote 60x60 tegels krijgen.

De BB80 draaide op dat moment 20% / 900 rpm. Ik vond m eigenlijk veel geluid maken. Niet het normale geluid van lucht wat door een fan wordt geblazen, maar een geluid alsof er iets staat te malen. Ik heb even tussen de kap/tralies doorgegeken en volgens mij kan je goed zien dat de fan staat te wiebelen.

Ik heb er even een video van gemaakt waarop het geluid ook hoorbaar is. De fan staat er niet scherp op, maar je kan wel zien dat deze horizontaal 'wiebelt'.
Gemeld bij de installateur uiteraard.

Groet,

Satefan

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:59
Soms snap je de logica niet.
SWW staat ingesteld op 50 graden zonder schema.
Nomaal als de bovenste sensor de 47 aantikt gaat hij verwarmen. (3 graden lager dan ingesteld)
Of als de onderste sensor de 30 aantikt.

Zojuist de aansturing van stooklijn naar OT gezet om de pomp in standby te zetten. (huis in al geruime tijd boven gevraagd.)
Gaat hij ipv naar standby ineens zijn SWW verwarmen. Daarbij waren dit de temperaturen.
SWW temperatuur boven 48,5
SWW temperatuur onder 46,4

Ik zie geen reden tot verwarmen. Iemand anders wel?

• jjbrrr
foekebooij schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:06:
[...]

Ik heb enkele offertes, maar slechts eentje waarbij (expliciet) staat vermeld dat het met backup heater is, die ligt tussen de 1200 met 200l boiler, buffer (na subsidie)

Van CB heb ik er eentje van 1008 (na subsidie) zonder buffer en zonder dat de heater wordt benoemd.
CB is de goedkoopste, maar verwacht dat ze bij inspectie nog met enkele extra's zouden komen.
Zo hebben ze nu geen aanpassing van de meterkast meegenomen, of het verwijderen van pompen op de eerste en tweede etage.
Bedankt voor je reactie. Snap je bedragen niet zo goed, bedoel je het volledige bedrag en laat je een 0 weg?

Wat betreft je vraag je hebt een heater voor verwarming en één voor sww. Eerste is vrij duur andere is minimale investering als ik het goed heb.

• jjbrrr
Tasteless schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:17:
[...]

Mijn ervaring is dat ze allemaal rond dezelfde prijs zitten. Quatt was goedkoper door hun dubbele subsidie. Wat het verschil maakt is de installateur. Ik had prijzen variërend van 14,5K tot 11K zonder subsidie.

Ik heb gekozen voor een Weheat sparrow voor verwarming en een losse warmtepomp boiler voor warm tapwater. Wat de heren rekenen voor full electric vind ik buiten proporties. Nu ben ik voor 8K klaar inc subsidie
Die 11 a 14k zonder subsidie was deze met een boilervat 300 en de backup voor verwarming? Zat er ook variatie tussen de prijs van de unit zelf? Zou je dan wel denken gezien de grootte verschillen. Van de sparrow los is verder geen prijs bekend of heb ik het mis.

• jelleeelco
frank2908 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:14:
[...]

Zit de pompschakelaar bij jou dan in het slimme stopcontact of apart?
Apart natuurlijk!

• jjbrrr
Wil graag een bevriende elektromonteur vragen voorbereidingen te treffen voor de weheat sparrow en het boilervat, kan iemand mij vertellen of kan ik ergens zien wat er precies nodig is? Gaat het om een vrije groep waarvan 1 kabel dan naar de ruimte gebracht moet worden waar het boilervat in komt te staan en waar de buitenunit dichtbij staat? Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03 20:30
Satefan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:20:
[...]

Je zult dan wat meer data moeten delen. Wat is het afgiftesysteem? Hoe stuur je de BB aan (opentherm, stooklijn)? Onder welke omstandigheden (buitentemp)? Isolatie van de woning?

Bij mij draait ie nu op 450 watt, vloerverwarming, stooklijn aansturing vraagtemp 28 graden, 9 graden buiten temp).

groet,

Satefan
Ik heb een blackbird p80 met radiatoren als afgiftesysteem. Staat op stooklijn met aan/uit. Huis is 15 jaar oud en voorzien van goede isolatie. De leidingen van de warmtepomp zijn niet geisoleerd. De pomp staat op zolder waar het rond de 20 graden is. Dat komt ook doordat de leidingen niet zijn geisoleerd denk ik want daar staat maar 1 kleine radiator. Stooklijn staat nu op:
-20 40
9 30
15 24
20 20
25 18

• Jpiek
jjbrrr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:44:
Wil graag een bevriende elektromonteur vragen voorbereidingen te treffen voor de weheat sparrow en het boilervat, kan iemand mij vertellen of kan ik ergens zien wat er precies nodig is?
Eigen groep voor de buitenunit 16a en bij voorkeur met eigen aardlek. En als je FE gaat een 2de eigen groep voor de binnenunit met BUH...

• Carboy54
Jpiek schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:46:
[...]

Eigen groep voor de buitenunit 16a en bij voorkeur met eigen aardlek. En als je FE gaat een 2de eigen groep voor de binnenunit met BUH...
Alleen als je kiest voor de BUH. Indien het vermogen voldoende is is een dure BUH niet strikt nodig met R290 voor FE.

• jjbrrr
Jpiek schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:46:
[...]

Duidelijk en het buffervat want hier zit evt ook nog weer een element in hoe wordt deze aangesloten dan?

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:59
In het buffervat kan geen element. Wel in het boilervat. Die is optioneel en wordt aangesloten op de binnenunit. Dus dan ook voor de binnenunit een aparte groep.
Heb je een BUH of in de voorgemonteerde binnenunit, of een losse aangesloten op de compacte binnenunit. Dan altijd een aparte groep hiervoor gebruiken.
Heb je helemaal geen BUH, dan kan de compacte binnenunit op een bestaande groep worden aangesloten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:33
Als de BUH in boost modus wordt ingesteld zou ik de groepen op 2 aparte fases laten afmonteren

• Satefan
HF5236 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:06:
[...]

Ik heb een blackbird p80 met radiatoren als afgiftesysteem. Staat op stooklijn met aan/uit. Huis is 15 jaar oud en voorzien van goede isolatie. De leidingen van de warmtepomp zijn niet geisoleerd. De pomp staat op zolder waar het rond de 20 graden is. Dat komt ook doordat de leidingen niet zijn geisoleerd denk ik want daar staat maar 1 kleine radiator. Stooklijn staat nu op:
-20 40
9 30
15 24
20 20
25 18
Je hebt een traditioneel afgiftesysteem (radiatoren) die een hogere watertemp nodig hebben om de ruimte warm te krijgen (relatief weinig oppervlak om mee te verwarmen). Vandaar de 30 graden watertemperatuur bij 9 graden denk ik?). Als je het afgiftesysteem efficienter maakt (ventilatoren op de radiatoren bijvoorbeeld) kun je met een lagere aanvoertemperatuur af, en dus draait de BB efficienter. Maar de heren installateurs hier op t forum kunnen daar veel meer over zeggen dan ik dat kan.

• Jpiek
Carboy54 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:08:
[...]

Alleen als je kiest voor de BUH. Indien het vermogen voldoende is is een dure BUH niet strikt nodig met R290 voor FE.
Ja, ik had moeten benadrukken 'álleen voor binnenunit met BUH', het is nu op 2 manieren uit te leggen...

Nb. Heb zelf ook geen BUH...

• Jpiek
STIMPPYYY schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:07:
Als de BUH in boost modus wordt ingesteld zou ik de groepen op 2 aparte fases laten afmonteren
Goede aanvulling als je de load goed over je fases wilt verdelen. Wel ff goed kijken wat er verder op de fases zit. Naast je jakoezie of je inductieplaat is ook weer geen goed idee...

• RNacoustics
Satefan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:32:
Vandaag scheen de zon en had ik het plan opgevat om even de grotere tegels onder de BB te leggen. Ik heb er vanaf het begin kleine (30x30) tegels onder liggen, en kon van de buurman mooie grote 60x60 tegels krijgen.

De BB80 draaide op dat moment 20% / 900 rpm. Ik vond m eigenlijk veel geluid maken. Niet het normale geluid van lucht wat door een fan wordt geblazen, maar een geluid alsof er iets staat te malen. Ik heb even tussen de kap/tralies doorgegeken en volgens mij kan je goed zien dat de fan staat te wiebelen.

Ik heb er even een video van gemaakt waarop het geluid ook hoorbaar is. De fan staat er niet scherp op, maar je kan wel zien dat deze horizontaal 'wiebelt'.

[YouTube: BB80 13 December 2025]

Gemeld bij de installateur uiteraard.

Groet,

Satefan
Dat klinkt niet goed. Waarschijnlijk zit er teveel speling in de lagers. heb zelf ook maar even gecheckt, maar hier hoor ik geen mechanische geluiden dan alleen zacht blazen.

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:47
Hier heeft de overbuurman een BB in de voortuin staan. Die maakt veel meer lawaai dan die van ons. Klinkt ook mechanischer. Sowieso zal die wel op OT draaien dus die gaat rennen en stilstaan ipv rustig op stooklijn. Je ziet dus echt wel verschillen in de BB qua geluid heb ik het idee.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
Wie kan mij helpen aan een schema van het 100l Weheat buffervat? Ik twijfel enorm of deze wel efficiënt is aangesloten en wil graag weten wat het voorschrift van Weheat is.

• Mg4gebruiker
Louis schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:03:
Hier heeft de overbuurman een BB in de voortuin staan. Die maakt veel meer lawaai dan die van ons. Klinkt ook mechanischer. Sowieso zal die wel op OT draaien dus die gaat rennen en stilstaan ipv rustig op stooklijn. Je ziet dus echt wel verschillen in de BB qua geluid heb ik het idee.
Voorheen stond de Flint op de 1 na hoogste stand met OT. Dan maakt hij zeker meer geluid. Hij schoot nogal eens door zijn delta heen en sloeg af. Om een kwartier later weer aan te springen. Dat is nu niet meer het geval.Ik heb hem op nog wel op OT staan maar de stiltestand op 'bibliotheek' gezet. Hij draait nu bv op 33% compressor, met af en en toe een hikje en een dipje, al 3 uur rustig te pruttelen. Mijn vv is nog van het type mengverdeler dus ik verlies wat efficientie. Maar de COP is toch bijna 6 en dat is best prima.
Als het kouder wordt dan zet ik hem wel een standje hoger. Maar ik raad iedereen die OT draait hetzelfde te proberen.

• Mg4gebruiker
Ik begreep dat de SWW aansturing op de onderste sensor dit weekend zou worden aangepakt? Dan is dat nog niet gelukt. T onder is 41 graden, T boven 54 graden (gisteren legionella, iemand net gedouched). Ingestelde T is 45 graden. SWW run op Flint start toch.

• frank2908
jelleeelco schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:44:
[...]

'Het elektronisch ventiel (die schakelt tussen HT en LT) staat op de pompschakelaar'

Volgens Chatgpt werkt het alleen goed als de pomp van de verdeler op de pompschakelaar aangesloten is.

- Thermisch ventiel op AUTO
- mengkraan op 40 graden, verdeler gaat pas mengen zodra de temperatuur boven de 40 graden komt
- aan/uit knop 10 seconden vasthouden kan je kiezen tussen 15-20-30-60. Dit zijn de minimale vasthoudtijden, mag hij pas weer na de, tijd opnieuw schakelen
Staat bij mij op 30

-

[ Voor 16% gewijzigd door frank2908 op 14-12-2025 19:24 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:25
Jules52 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:19:
Wie kan mij helpen aan een schema van het 100l Weheat buffervat? Ik twijfel enorm of deze wel efficiënt is aangesloten en wil graag weten wat het voorschrift van Weheat is.
In serie in de retour? Aanvoer boven in het vat, retour onderin. Dat is in ieder geval de standaard aansluiting bij buffervaten in serie.

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
MotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:28:
[...]

In serie in de retour? Aanvoer boven in het vat, retour onderin. Dat is in ieder geval de standaard aansluiting bij buffervaten in serie.
Het Weheat 100l buffervat heeft 4 aansluitingen, allemaal op de bovenzijde. Het vat staat in een parallel opstelling tussen binnenunit en cv pomp.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:25
Jules52 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:43:
[...]

Het Weheat 100l buffervat heeft 4 aansluitingen, allemaal op de bovenzijde. Het vat staat in een parallel opstelling tussen binnenunit en cv pomp.
@Carboy54 Kan je vast verder helpen. Wellicht heb je hier wat aan: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

• Carboy54
Jules52 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:19:
Stuur eens een foto van de installatie om te bepalen of deze serieel of paralel is aangesloten.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:58
Mg4gebruiker schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:58:
Ik begreep dat de SWW aansturing op de onderste sensor dit weekend zou worden aangepakt? Dan is dat nog niet gelukt. T onder is 41 graden, T boven 54 graden (gisteren legionella, iemand net gedouched). Ingestelde T is 45 graden. SWW run op Flint start toch.
Even geduld tot jouw Flint de update ook heeft. Die van mij heeft heel de nacht rustig staan wachten met onder sensor op 18, dus hier is de update al doorgevoerd.

• jjbrrr
Bedankt tot dusver, ben wel bijna overtuigd om een sparrow aan te schaffen.
Zit nog wel met enkele details die belangrijk zijn voor de componenten die ik moet bestellen.

1) Backup heater (BUH)
Ik zie de BUH niet als noodvoorziening bij uitval, maar alleen als extra vermogen. Op basis van ons gasverbruik van de afgelopen 3 jaar komen we slechts enkele winterdagen boven 12 m³/dag uit, wat neerkomt op ca. 5 kW warmtevraag (o.b.v. berekening die ik hier op tweakers zag). Met de Sparrow lijkt dit net haalbaar, zeker omdat we de garage, een deel dak en mogelijk de vloer nog gaan isoleren.
Daarnaast vraag ik me af of de BUH later eenvoudig toe te voegen is. Eerst een compact unit en later een volledige voorgemonteerde unit lijkt zonde. Bestaat de optie om direct de complete unit te nemen, maar dan zonder BUH? Dat de pompen in de unit zitten lijkt mij kijkend naar de installatie dan wel weer ideaal. Heb je trouwens 1 of 2 van deze pompen nodig, ook hier kan je volgens mij keuzes in maken?

2) Heater in het boilervat
Er is ook een elektrisch element voor het boilervat. Raden jullie dit aan? Is dit nog zinvol als er al een BUH aanwezig is, of juist overbodig? Kan zo’n heater een kleiner boilervat compenseren doordat sneller kan worden bijverwarmd, en wat is de opwarmtijd in de praktijk?

3) Weheat Intelligence
Kunnen deze elektrische elementen in de toekomst een voordeel bieden in combinatie met Weheat Intelligence?

4) Aansluiting zonder BUH
Als we geen BUH kiezen, kan de reguliere module dan gewoon op 230 V worden aangesloten?
De sparrow krijgt dan wel een aparte fase en aansluiting.

5) Keuze boilervat (200 vs 300 liter)
We hebben een regendouche en een bad, waardoor ik neig naar 300 liter, temeer omdat het prijsverschil beperkt lijkt. Eigen metingen tonen een douchedebiet van ca. 7–8 L/min (combi 13,8 L/min, maar die gebruiken we niet). Het bad is ±200 liter, maar voor de kinderen meestal slechts 1/3 gevuld.

Volgens berekeningen is voor een vol bad ca. 112 L (bij 60 °C) of 140 L (bij 50 °C) boilerwater nodig. Met een 200 L vat zou daarna nog ~11 minuten gedoucht kunnen worden; zonder bad in totaal ~36 minuten douchen o.b.v 200 liter.

Mijn vraag is vooral: wat is jullie praktijkervaring? Ik wil voorkomen dat het warme water toch sneller op is dan verwacht. Is het verschil in verlies/efficiëntie tussen 200 L en 300 L significant? Zo niet, dan neig ik voor zekerheid naar 300 liter, aangezien upgraden achteraf lastig is.

• Carboy54
jjbrrr schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:07:
Bedankt tot dusver, ben wel bijna overtuigd om een sparrow aan te schaffen.
Zit nog wel met enkele details die belangrijk zijn voor de componenten die ik moet bestellen.

1) Backup heater (BUH)
Ik zie de BUH niet als noodvoorziening bij uitval, maar alleen als extra vermogen. Op basis van ons gasverbruik van de afgelopen 3 jaar komen we slechts enkele winterdagen boven 12 m³/dag uit, wat neerkomt op ca. 5 kW warmtevraag (o.b.v. berekening die ik hier op tweakers zag). Met de Sparrow lijkt dit net haalbaar, zeker omdat we de garage, een deel dak en mogelijk de vloer nog gaan isoleren.
Daarnaast vraag ik me af of de BUH later eenvoudig toe te voegen is. Eerst een compact unit en later een volledige voorgemonteerde unit lijkt zonde. Bestaat de optie om direct de complete unit te nemen, maar dan zonder BUH? Dat de pompen in de unit zitten lijkt mij kijkend naar de installatie dan wel weer ideaal. Heb je trouwens 1 of 2 van deze pompen nodig, ook hier kan je volgens mij keuzes in maken?

2) Heater in het boilervat
Er is ook een elektrisch element voor het boilervat. Raden jullie dit aan? Is dit nog zinvol als er al een BUH aanwezig is, of juist overbodig? Kan zo’n heater een kleiner boilervat compenseren doordat sneller kan worden bijverwarmd, en wat is de opwarmtijd in de praktijk?

3) Weheat Intelligence
Kunnen deze elektrische elementen in de toekomst een voordeel bieden in combinatie met Weheat Intelligence?

4) Aansluiting zonder BUH
Als we geen BUH kiezen, kan de reguliere module dan gewoon op 230 V worden aangesloten?
De sparrow krijgt dan wel een aparte fase en aansluiting.

5) Keuze boilervat (200 vs 300 liter)
We hebben een regendouche en een bad, waardoor ik neig naar 300 liter, temeer omdat het prijsverschil beperkt lijkt. Eigen metingen tonen een douchedebiet van ca. 7–8 L/min (combi 13,8 L/min, maar die gebruiken we niet). Het bad is ±200 liter, maar voor de kinderen meestal slechts 1/3 gevuld.

Volgens berekeningen is voor een vol bad ca. 112 L (bij 60 °C) of 140 L (bij 50 °C) boilerwater nodig. Met een 200 L vat zou daarna nog ~11 minuten gedoucht kunnen worden; zonder bad in totaal ~36 minuten douchen o.b.v 200 liter.

Mijn vraag is vooral: wat is jullie praktijkervaring? Ik wil voorkomen dat het warme water toch sneller op is dan verwacht. Is het verschil in verlies/efficiëntie tussen 200 L en 300 L significant? Zo niet, dan neig ik voor zekerheid naar 300 liter, aangezien upgraden achteraf lastig is.
Je kan ook altijd nog een externe BUH monteren buiten de binnenunit. Daar zit een 3 kW aansluiting voor op de binnenunit. Met Weheat Intellicence zou ik 300 liter nemen als extra warmte buffer. De 2e pomp is voor de boiler en de betere keuze ten opzichte van de optie driewegklep.

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-03 20:40
vragen over energiecontracten zijn best wel offtopic in een topic over Weheat warmtepompen.

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 15-12-2025 19:06 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jeroendh schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:57:
Soms snap je de logica niet.
SWW staat ingesteld op 50 graden zonder schema.
Nomaal als de bovenste sensor de 47 aantikt gaat hij verwarmen. (3 graden lager dan ingesteld)
Of als de onderste sensor de 30 aantikt.

Zojuist de aansturing van stooklijn naar OT gezet om de pomp in standby te zetten. (huis in al geruime tijd boven gevraagd.)
Gaat hij ipv naar standby ineens zijn SWW verwarmen. Daarbij waren dit de temperaturen.
SWW temperatuur boven 48,5
SWW temperatuur onder 46,4

Ik zie geen reden tot verwarmen. Iemand anders wel?
Logisch is het niet helemaal, maar ik heb wel het idee dat de WP juist SWW gaat verwarmen omdat ie toch aan staat, dus scheelt het een start/stop cyclus.
Maar met de temperaturen van je SWW lijkt het niet helemaal logisch. Die paar graden zijn ook niet het verschil en kosten eigenlijk meer dan ze opleveren....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jjbrrr
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:24:
[...]

Je kan ook altijd nog een externe BUH monteren buiten de binnenunit. Daar zit een 3 kW aansluiting voor op de binnenunit. Met Weheat Intellicence zou ik 300 liter nemen als extra warmte buffer. De 2e pomp is voor de boiler en de betere keuze ten opzichte van de optie driewegklep.
Dank heb ik iig duidelijkheid over dit deel. Enig idee wat een BUH buiten de binnenunit zou kosten?
Dit zou ik dan kunnen overwegen mocht ik toch klachten in extreme winter ervaren in de toekomst.
Maar dan wel met de instelling dat deze als boost werkt en niet zozeer als backup voor defecten.
In hoeverre is de extra heater nodig in het boilervat van 300L?

[ Voor 4% gewijzigd door jjbrrr op 14-12-2025 20:28 ]

Pagina: 1 ... 148 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.