jjbrrr schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:07:
Bedankt tot dusver, ben wel bijna overtuigd om een sparrow aan te schaffen.
Zit nog wel met enkele details die belangrijk zijn voor de componenten die ik moet bestellen.
1) Backup heater (BUH)
Ik zie de BUH niet als noodvoorziening bij uitval, maar alleen als extra vermogen. Op basis van ons gasverbruik van de afgelopen 3 jaar komen we slechts enkele winterdagen boven 12 m³/dag uit, wat neerkomt op ca. 5 kW warmtevraag (o.b.v. berekening die ik hier op tweakers zag). Met de Sparrow lijkt dit net haalbaar, zeker omdat we de garage, een deel dak en mogelijk de vloer nog gaan isoleren.
Daarnaast vraag ik me af of de BUH later eenvoudig toe te voegen is. Eerst een compact unit en later een volledige voorgemonteerde unit lijkt zonde. Bestaat de optie om direct de complete unit te nemen, maar dan zonder BUH? Dat de pompen in de unit zitten lijkt mij kijkend naar de installatie dan wel weer ideaal. Heb je trouwens 1 of 2 van deze pompen nodig, ook hier kan je volgens mij keuzes in maken?
2) Heater in het boilervat
Er is ook een elektrisch element voor het boilervat. Raden jullie dit aan? Is dit nog zinvol als er al een BUH aanwezig is, of juist overbodig? Kan zo’n heater een kleiner boilervat compenseren doordat sneller kan worden bijverwarmd, en wat is de opwarmtijd in de praktijk?
3) Weheat Intelligence
Kunnen deze elektrische elementen in de toekomst een voordeel bieden in combinatie met Weheat Intelligence?
4) Aansluiting zonder BUH
Als we geen BUH kiezen, kan de reguliere module dan gewoon op 230 V worden aangesloten?
De sparrow krijgt dan wel een aparte fase en aansluiting.
5) Keuze boilervat (200 vs 300 liter)
We hebben een regendouche en een bad, waardoor ik neig naar 300 liter, temeer omdat het prijsverschil beperkt lijkt. Eigen metingen tonen een douchedebiet van ca. 7–8 L/min (combi 13,8 L/min, maar die gebruiken we niet). Het bad is ±200 liter, maar voor de kinderen meestal slechts 1/3 gevuld.
Volgens berekeningen is voor een vol bad ca. 112 L (bij 60 °C) of 140 L (bij 50 °C) boilerwater nodig. Met een 200 L vat zou daarna nog ~11 minuten gedoucht kunnen worden; zonder bad in totaal ~36 minuten douchen o.b.v 200 liter.
Mijn vraag is vooral: wat is jullie praktijkervaring? Ik wil voorkomen dat het warme water toch sneller op is dan verwacht. Is het verschil in verlies/efficiëntie tussen 200 L en 300 L significant? Zo niet, dan neig ik voor zekerheid naar 300 liter, aangezien upgraden achteraf lastig is.