• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:01:
[...]

'Turbo' - voorheen zat er een boost-functie in de app en portal. Daarmee werd het vermogen verhoogd tot maximaal 130%. Heb het vorige winter regelmatig gebruikt. Waarom het eruit is gehaald is mij nooit duidelijk geworden en daar is ook geen antwoord op gekomen. Of mogelijk zit het er nog in, alleen gewoon niet meer zichtbaar en toert hij tot 7200rpm bij noodzakelijk vollast. @Kirvis wellicht kan jij het nog eens checken?

Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81644888
Ja sorry, die term "turbo" kwam van mij af, maar het heet natuurlijk boost-functie.
Is dat nu niet mode 5? Als je dat moet gaan gebruiken, dan loopt de wp op z'n tenen, met het vervolg dat je onder de 2 COP komt. Bij mij heb ik de wp begrenst op 80%. Daar komt ie gelukkig nooit. Als het heel erg koud wordt, springt bij mij de CV ketel bij. Maar dat gebeurt zelden. Maar liever heb ik, dat de CV ketel bijspringt, dan dat de wp op 100% staat te blazen en de defrost om je oren vliegen. Als ik ooit voor FE ga, dan lijkt een extra BU element voor extreme situaties toch wel noodzakelijk.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:21
RNacoustics schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:39:
[...]

Ja sorry, die term "turbo" kwam van mij af, maar het heet natuurlijk boost-functie.
Is dat nu niet mode 5? Als je dat moet gaan gebruiken, dan loopt de wp op z'n tenen, met het vervolg dat je onder de 2 COP komt. Bij mij heb ik de wp begrenst op 80%. Daar komt ie gelukkig nooit. Als het heel erg koud wordt, springt bij mij de CV ketel bij. Maar dat gebeurt zelden. Maar liever heb ik, dat de CV ketel bijspringt, dan dat de wp op 100% staat te blazen en de defrost om je oren vliegen. Als ik ooit voor FE ga, dan lijkt een extra BU element voor extreme situaties toch wel noodzakelijk.
En dat begrenzen is dan stand 4 van het stilteniveau toch?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-03 17:04
Klopt het dat WeHeat niet de totale energie consumptie en productie (voor zowel warmte als water) doorgeeft aan Home Assistent - zodat ik daar de COP over een willekeurige periode kan berekenen zoals de WeHeat app doet? Nu krijgen we toch alleen de actuele power door, maar niet gesommeerd toch?

• RNacoustics
ekops schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:44:
[...]

En dat begrenzen is dan stand 4 van het stilteniveau toch?
Ik zie in de WH app termen als, zacht geroezemoes, end. Geen idee wat ik hierbij moet voorstellen of hoeveel % dat is 7(8)7

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-03 18:23
Tja, dat zijn de normen….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB-hy8MHLBGNUl-lOlNlK8-bh8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkQNHWC7GiULXV5ySYXXUg6g.png?f=fotoalbum_large

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-03 23:49
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:01:
[...]

'Turbo' - voorheen zat er een boost-functie in de app en portal. Daarmee werd het vermogen verhoogd tot maximaal 130%. Heb het vorige winter regelmatig gebruikt. Waarom het eruit is gehaald is mij nooit duidelijk geworden en daar is ook geen antwoord op gekomen. Of mogelijk zit het er nog in, alleen gewoon niet meer zichtbaar en toert hij tot 7200rpm bij noodzakelijk vollast. @Kirvis wellicht kan jij het nog eens checken?

Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81644888
Altijd leuk om een oude post langs te zien komen. Dank! :)

Ik heb even gekeken naar de huidige rpm in de ruwe JSON van de portal. Volgens de GUI staat ie nu op 16% (dat is de laagste waarde). In de JSON is dat gelijk aan 900 rpm van de compressor.

Eerder vandaag draaide hij op 40% een SWW run, met een toerental van 2218 rpm.

Omrekenen naar 100% leert dat je dan een maximum toerental van rond de 5500 hebt, wat overeen komt met de waarden die ik in mijn eerdere post had achterhaald.

Helaas is niet meer te checken wat de echte maximale waarden zijn. Weheat heeft de response aangepast waardoor de settings niet meer terug gegeven worden. Alles wat onder "Settings" stond in het screenshot van mijn vorige post is nu verdwenen. Heel jammer!

CONCLUSIE: de boost is nog steeds verdwenen, en de compressor van de Sparrow wordt begrensd op ongeveer 5500 rpm.

Dat neemt niet weg dat het maximum nog steeds 7200 rpm zal zijn, maar waarschijnlijk is dat ivm levensduur e.d. niet wenselijk.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:33
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:03:
[...]

Als beide hetzelfde kosten zou ik altijd voor de P80 gaan mits je het minimale vermogen goed kwijt kan. Die paar euro welke je bespaart met 16% tov 20% moduleren wegen niet op tegen het comfort wat je mogelijk nodig hebt.
Exact mijn overweging. Met dit warme weer (vandaag 10 graden) staat de BB toch op OpenTherm en staat zo'n beetje de hele dag uit.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:41
Leuk, zegt lekker veel, ons koffiezetapparaat maakt heel wat meer herrie dan onze vaatwasser...

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:44
dacken schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:32:
[...]

Bedankt voor je reply. De rode en blauwe leidingen zijn 20mm meerlaags. Geïsoleerd. Die zijn in de vloer gestort. Daar kan ik niet meer zoveel aan veranderen. Waarom dit is toegepast weet ik niet. Keuze van de aannemer.

De pomp op de verdeler heb ik ook een opmerking over gemaakt. Het staat in de voorschriften van warp dat het niet nodig is.

De installateur heeft alles bij de warmtepomp geïnstalleerd en aangesloten. Siphon zie je niet op de foto
20 mm MLB is ongeveer 16 inwendig en ongeschikt dus. Pomp bevorderd ook niet en bevriezen bij 13 graden? De installateur moet op herhaling.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens mij is mij lyric t6r stuk:
Ergens gisteren viel me op dat het systeem een soort van pendelde. Weinig verbruik. Veel op standby en het huis begon af te koelen. In de grafieken zag ik rare dingen met gevraagde watertemperatuur.
Stooklijn hoger gezet, thermostaat hoger gezet. Geen effect. Vandaag uit werk het systeem op alleen stooklijn gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwOAkps0dtU0ba3jbbN0cS9vH6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDCMqAuiPvhcJR5o69TLhaaS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus, ik verdenk thermostaat en nu zoek ik een een nieuwe / draadloze / met app (en dus homey). Ik denk aan een tado x. Is dat wat? Ik wil tussen aan/uit en opentherm kunnen switchen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 10-12-2025 18:57 ]

Wise enough to play the fool

• Pr088
NewienM schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:32:
[...]

dank voor je reactie!

vwb de afschrijving: in principe schrijf je enkel de pomp en nog wat andere dingen af. Dus je afschrijving is niet het gehele bedrag die ik nu zou neerleggen voor de installatie. Ik weet natuurlijk niet wat een eventuele subsidie over 10 -15 jaar gaat doen dus ik ga er voor nu van uit dat je de gehele pomt zelf zal moeten betalen
Je hebt gelijk. Een deel van je installatie zou inderdaad nog veel langer kunnen blijven zitten. Mijn warmtepomp kost nu (zonder subsidie) 7,5 duizend euro. En het is maar de vraag of ISDE subsidies blijven bestaan voor vervangingsinvesteringen in warmtepompen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:51
Carboy54 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:17:
[...]

Vervangen door pomploze verdeler en cv ketel op max 40 graden zetten of anders temperatuur regelaar er tussen. Duurder alternatief is een LTV hybride verdeler met pomp met regelbare aut. plunjer die tot x graden niet mengt.
Bedoel je met plunjer een inregelventiel? Functioneert die temperatuurafhankelijk? Ik dacht namelijk dat die dingen met een sleutel in of uitgedraaid werden?

• Mg4gebruiker
teacher schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:52:
Volgens mij is mij lyric t6r stuk:
Ergens gisteren viel me op dat het systeem een soort van pendelde. Weinig verbruik. Veel op standby en het huis begon af te koelen. In de grafieken zag ik rare dingen met gevraagde watertemperatuur.
Stooklijn hoger gezet, thermostaat hoger gezet. Geen effect. Vandaag uit werk het systeem op alleen stooklijn gezet:
[Afbeelding]

Dus, ik verdenk thermostaat en nu zoek ik een een nieuwe / draadloze / met app (en dus homey). Ik denk aan een tado x. Is dat wat? Ik wil tussen aan/uit en opentherm kunnen switchen.
Om het te begrijpen: waar staat de t6r nu op ingesteld?

• Jpiek
teacher schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:52:
zoek ik een een nieuwe / draadloze / met app (en dus homey). Ik denk aan een tado x. Is dat wat? Ik wil tussen aan/uit en opentherm kunnen switchen.
Voor OT of aan/uit moet je de aansluiting wisselen op de binnenunit toch ?

• Mg4gebruiker
polthemol schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:14:
[...]

interessante die, als ik hier even kijk is

watertemperatuur in: 29
watertemperatuur huis in 26,4

Wat is dan de waarde voor watertemperatuur uit? Ik dacht dat die naar de binnenunit gaat (maakt weinig uit voor mijn vraag, gezien die hier 32,1 is bij watertemperatuur uit).

Is er zelf nog iets te doen aan die delta? Ik heb hier het leidingwerk binnen nog niet geïsoleerd en de pomp staat op een niet-verwarmde zolder, maa rhad niet persé gedacht dat dat veel zou uitmaken.
Dus ik verlies al
Het gaat om waterT uit en waterT huis uit. Dus ik vraag mij af waar jouw leidingen lopen voor ze de zolder bereiken.
Ik heb 99% geisoleerd waar ik bij kon, ook de sensor. Dat heeft een halve graad minder 'verlies' opgeleverd. Nu is het verschil rond de 30 graden huis in ongeveer een halve graad. Maar het loopt met 10 graden meer huis in wel op naar ongeveer 1 graad.

Waar lopen jouw leidingen?

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Niet eerder bedacht: wat bij langdurige stroomuitval icm hybride. Stel ik wil dan de CV wel laten doordraaien op noodstroom (die de Flint niet aankan/hoeft) Kun je dan het zo doen dat je de CV op noodstroom zet en alleen op gas verder gaat?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mg4gebruiker schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:22:
[...]

Om het te begrijpen: waar staat de t6r nu op ingesteld?
Stooklijn met aan/uit. (Want ik ben de stooklijn nog aan het tweaken.)
Hier was er constant warmtevraag vanaf de thermostaat (vlammetje), maar toch dat rare gedrag met watertemperatuur 28 - 10 graden, alsof er dus een intermitterende warmtevraag was.

Bijkomende gedachte: die lyric gaat niet goed op opentherm, zou er ook op stooklijn een probleem zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 10-12-2025 20:40 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03 21:44
Omdat ik niet tevreden was met de OpenTherm aansturing van mijn Tado V3 en ik de WeHeat stooklijn niet flexibel genoeg vond.

*Geen mogelijkheid tot nachtverlaging
*Geen mogelijkheid tot afschakelen bij bereiken van kamertemperatuur

Heb ik een Remeha iSense klok thermostaat aangeschaft op marktplaats voor 2 tientjes.

Deze heeft de mogelijkheid tot een hybride regeling (stooklijn + ruimtecorrectie). De buitentemperatuur sensor wordt via het OpenTherm protocol aan de Thermostaat gemeld. De gemeten gewenste- gemeten ruimtetemperatuur schuift vervolgens de stooklijn een beetje op en neer. En bij het bereiken van 22c schakelt de WP helemaal uit.

Ik ben mijn mogelijkheid om de thermostaat te verzetten op afstand kwijt, maar die mis ik totaal niet met een goed klokprogramma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiCddGZOw3-7pdOv2g8mxUFfzL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r0cuYtmkS0fW1qYds2vHPec3.png?f=fotoalbum_large
Na een nachtverlaging van 12 uur heeft de warmtepomp een mooie stint van 12 uur kunnen draaien om weer van 20c->21.5c te verwarmen.

Voor de geïnteresseerden pagina 13-15 in:
https://tools.remeha.nl/w...ershandleiding_iSense.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 10-12-2025 20:46 ]

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:16
Ik had een gesprek aangevraagd bij Coolblue. Dat adviesgesprek ging snel, leuke gast, maar de uitkomst helaas wat minder.
Coolblue installeert niet bij postcodes boven de 8000 of zo. Dus boven de grote rivieren blijkbaar even verder zoeken.

• dj4n90
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-12-2025
Louis schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:23:
Hier werkt hij gewoon met een Tado V3.
Met de installatie is gevraagd waarop ik de maximale watertemperatuur wil hebben (35 graden want dat had ik al getest en werkte goed) en daarop is het systeem ook ingesteld.
Je ziet dat hij mooi de waarde van de Tado overneemt. Zet ik dus de Tado van 20,2 naar 20,5 en binnen 1 min staat in de app of het portal van de blackbird ook 20,5. Vervolgens kun je in de grafieken van de warmtepomp de gevraagde watertemperatuur huis in lichtjes zien oplopen.

Kortom systemen werken goed samen.
Ik zie dat jij hebt werkend gekregen hebt.
Kkun je de instellingen van de Tado V3 hier delen aub.
Ik heb D01 - HW aan - EK off, maar de Blackbird blijft melden dat hij geen opentherm kan vinden.
(bekabeling al aangepast van 2x0,5 naar CAT7 kabel en alle afschermingen aangesloten, maar zelfs dan wil het niet bij een afstand van 5 mtr)

Kan niet bestaat niet, wel dat ik het nog niet kan.

• Hendrik Keizer
Jpiek schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:13:
[...]

Leuk, zegt lekker veel, ons koffiezetapparaat maakt heel wat meer herrie dan onze vaatwasser...
Dan die maar ff meten en je eigen schaal van Jpiek maken.

• Fresnel
  • Laatst online: 09-03 11:22
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:42:
...
Heb ik een Remeha iSense klok thermostaat aangeschaft op marktplaats voor 2 tientjes.

Deze heeft de mogelijkheid tot een hybride regeling (stooklijn + ruimtecorrectie). De buitentemperatuur sensor wordt via het OpenTherm protocol aan de Thermostaat gemeld. De gemeten gewenste- gemeten ruimtetemperatuur schuift vervolgens de stooklijn een beetje op en neer. En bij het bereiken van 22c schakelt de WP helemaal uit.
Ik ben ook erg gelukkig met mijn Remeha iSense, nadat ik mijn Honeywell T6 heb moeten wegdoen omdat met mijn hybride Sparrow systeem zeker dagelijks de communicatie uitviel. Nu geen problemen meer.
Als themostaat minstens zo stabiel, huiskamertemperatuur perfect, wel wat overshoot /gezwabber in de watertemperaturen en een aantal keren per dag gaat de WP ook een poosje uit maar geen pendelgedrag.
(Voorwaarde is alle parameters zo traag mogelijk zetten en de opwarmtijd op de onderste 10-20 % van het bereik zetten,)

Nu net een paar dagen ook de stooklijn geprobeerd met thermostaatcorrectie. Zonder nachtverlaging staat de WP nu 24 uur continue rustig te draaien op 16% compressor capaciteit (soms een procentje hoger) bij ca 12 graden buiten en met gebooste radiatoren.
Wel is de kamertemperatuur vaak 0,5 graad lager dan de set waarde, maar daar kan je rekening mee houden. Bovendien is dat misschien ook nog wel weg te regelen.
Ben wel benieuwd hoe het met kou gaat werken. Moet ook mijn stooklijn dan misschien nog aanpassen.
Maar samenvattend, een fijne thermostaat met erg veel regelmogelijkheden!
Meestal kost hij wel wat meer op marktplaats, maar 40€ is nog steeds geen geld ;-)

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Robbie-1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:57:
Ik had een gesprek aangevraagd bij Coolblue. Dat adviesgesprek ging snel, leuke gast, maar de uitkomst helaas wat minder.
Coolblue installeert niet bij postcodes boven de 8000 of zo. Dus boven de grote rivieren blijkbaar even verder zoeken.
Dat is gek. Een paar weken geleden hebben ze nog bij de buren een sparrow gezet, postcode boven 8000. En vorig jaar bij ons, kon ook gewoon. Ze hadden het er over dat er verschillende "hubs" waren waarvandaan ze vertrekken. Bij ons kwamen ze uit Amsterdam, best een eind weg.

• Hendrik Keizer
Jpiek schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:28:
[...]

Voor OT of aan/uit moet je de aansluiting wisselen op de binnenunit toch ?
Dat dacht ik ook, maar is niet zo.
Wel die voor de externe cv ketel.

[ Voor 10% gewijzigd door Hendrik Keizer op 12-12-2025 20:12 ]

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:16
reiniero schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:11:
[...]

Dat is gek. Een paar weken geleden hebben ze nog bij de buren een sparrow gezet, postcode boven 8000. En vorig jaar bij ons, kon ook gewoon. Ze hadden het er over dat er verschillende "hubs" waren waarvandaan ze vertrekken. Bij ons kwamen ze uit Amsterdam, best een eind weg.
Ik heb postcode 9500 misschien ligt de grens iets hoger...

• Carboy54
Mg4gebruiker schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:19:
[...]

Bedoel je met plunjer een inregelventiel? Functioneert die temperatuurafhankelijk? Ik dacht namelijk dat die dingen met een sleutel in of uitgedraaid werden?
Ja met thermostatische regelaar op de plunjer/ventiel in de aanvoer kamer. Dus zonder inbus. Werkt tot xx temperatuur als LTV verdeler. Daarboven wordt gemengd.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 10-12-2025 21:43 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mg4gebruiker
Carboy54 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:42:
[...]

Ja met thermostatische regelaar op de plunjer/ventiel in de aanvoer kamer. Dus zonder inbus. Werkt tot xx temperatuur als LTV verdeler. Daarboven wordt gemengd.
interessant! Dank voor de tip.
Zijn die dingen ergens te krijgen?

• AlphaBlack_NL
Cybje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:26:
[...]

Waarschijnlijk kun je gewoon een aangepast HTTP PATCH request naar de /settings endpoint sturen?

Het makkelijkst is om dan in te loggen op de portal, de developer console te openen en een setting te wijzigen. Dan zie je een PATCH request en doe je gewoon 'Copy as cURL' of 'Copy as PowerShell' en dan heb je de hele request inclusief bearer token. Die kun je dan aanpassen.

Hij haalt ook met een GET request naar /settings de huidige settings op, dus dan kun je de inhoud van de PATCH request bepalen.

Ik vraag me echt af hoe goed hun input validatie is. Zou je bijv. ook instellingen als SSW/DHW en boilervat kunnen wijzigen als gebruiker op die manier? Ik durf het niet te proberen, straks kan ik het niet terugveranderen...

Maar goed, dat is niet buiten de gebaande paden gaan. Dat is gewoon een andere frontend gebruiken (bijv. cURL) voor de API die Weheat aanbiedt aan gebruikers.
Heb je een voorbeeld voor me? heb zelf na wat research in dit topic ook een custom curl proberen te sturen maar hij pakt hem niet..

curl 'https://api.weheat.nl/api/v1/installations/VERBORGEN/settings' \
-H 'sec-ch-ua-platform: "macOS"' \
-H 'Authorization: Bearer VERBORGEN
-H 'Referer: https://portal.weheat.nl/' \
-H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/143.0.0.0 Safari/537.36' \
-H 'Accept: application/json, text/plain, */*' \
-H 'sec-ch-ua: "Google Chrome";v="143", "Chromium";v="143", "Not A(Brand";v="24"' \
-H 'sec-ch-ua-mobile: ?0'
--data-raw'{"settings":{"dhwScheduleSafetyTemperature":25,"dhwLegionellaStartHour":2},"updateImmediately":true}'

Alvast bedankt!

• Jpiek
teacher schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:36:
[...]
Bijkomende gedachte: die lyric gaat niet goed op opentherm, zou er ook op stooklijn een probleem zijn?
Nee, want ddn doet de thermostaat niets meer behalve de temperatuur aangeven...

• Kirvis
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:08:
[...]

Heb je een voorbeeld voor me? heb zelf na wat research in dit topic ook een custom curl proberen te sturen maar hij pakt hem niet..

curl 'https://api.weheat.nl/api/v1/installations/e4256dc2-7ec5-4f3e-85b1-c0367416b7de/settings' \
-H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/143.0.0.0 Safari/537.36' \
-H 'sec-ch-ua: "Google Chrome";v="143", "Chromium";v="143", "Not A(Brand";v="24"' \
--data-raw'{"settings":{"dhwScheduleSafetyTemperature":25,"dhwLegionellaStartHour":2},"updateImmediately":true}'

Alvast bedankt!
Tip: probeer eens met een hoofdletter D van Dhw. ;) (in je settings payload bedoel ik dan)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jpiek schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:20:
[...]

Nee, want ddn doet de thermostaat niets meer behalve de temperatuur aangeven...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwOAkps0dtU0ba3jbbN0cS9vH6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDCMqAuiPvhcJR5o69TLhaaS.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet precies waar ik van stooklijn met aan/uit naar alleen stooklijn ging. Zou die lyric bij aan/uit ook storingen veroorzaken> dat bedoel ik dus.

• AlphaBlack_NL
Kirvis schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:26:
[...]

Tip: probeer eens met een hoofdletter D van Dhw. ;) (in je settings payload bedoel ik dan)
Maakt helaas geen verschil, net 2 andere typos gevonden(missende \ en een space) en gefixed:

-H 'sec-ch-ua-mobile: ?0' \
--data-raw '{"settings":{"DhwScheduleSafetyTemperature":25,"DhwLegionellaStartHour":3},"updateImmediately":true}'

Nog andere tips/suggesties :)

• Kirvis
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:51:
[...]

Maakt helaas geen verschil, net 2 andere typos gevonden(missende \ en een space) en gefixed:

-H 'sec-ch-ua-mobile: ?0' \
--data-raw '{"settings":{"DhwScheduleSafetyTemperature":25,"DhwLegionellaStartHour":3},"updateImmediately":true}'

Nog andere tips/suggesties :)
Wat is de response?

• AlphaBlack_NL
Niks, zie geen response/error in de Terminal.

• Kirvis
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:05:
[...]

Niks, zie geen response/error in de Terminal.
Als het endpoint wordt aangeroepen op de juiste manier dan zou je wel een response moeten zien. 200 bij succes, of iets in de 400 als er iets fout gaat.

Ik doe dit zelf niet in de Terminal van de browser maar met een custom Python script, dus weet ook even niet hoe ik je hier verder mee kan helpen eigenlijk.

Ff chatGPT vragen om te helpen zou ik zeggen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
We zijn ons huis uit '68 aan het verbouwen. Er komt een Blackbird in FE te draaien.
Er is nu net op de BG vloerverwarming gelegd, met de open verdeler naast de opstel plaats voor de binnenunit en SWW boiler.
Nu zegt onze installateur dat we in de badkamer, die we ook verbouwen, in de vloer vloerverwarming moeten leggen en gewoon rechtstreeks aansluiten op de rest van de boven verdieping (die normale radiatoren/ fancoils zal hebben). Is dit inderdaad een goed idee?
De badkamer is trouwens intern, tussen de kamers en spouwmuur met de buren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03 10:30
teacher schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]
Je ziet precies waar ik van stooklijn met aan/uit naar alleen stooklijn ging. Zou die lyric bij aan/uit ook storingen veroorzaken> dat bedoel ik dus.
De Lyric heeft bij aan-uit de onhebbelijkheid om 'schakelmomenten' te genereren. Je kunt kiezen uit 3-6-9-12.
Staat standaard op 6.
Ik had mijn zinnen gezet op aan-uit icm stooklijn.
Simpel gezegd stooklijn en stoppen als het warm genoeg is. Hoe moeilijk kan het zijn????
Maar heb mn pogingen op moeten geven met deze gratis schakelmomenten die de BB aardig in de war sturen,
Een hysterese van 3 graden op de watertemperatuur (plus EN min dus) helpt ook niet echt.
Draai nu al een tijdje noodgedwongen met OT en dat gaat redelijk goed. Loopt soms iets te hard van stapel bij warm weer maar verder best ok.
Geen fan van de T6....

groeten, Hans.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:43
Kodess schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:48:
We zijn ons huis uit '68 aan het verbouwen. Er komt een Blackbird in FE te draaien.
Er is nu net op de BG vloerverwarming gelegd, met de open verdeler naast de opstel plaats voor de binnenunit en SWW boiler.
Nu zegt onze installateur dat we in de badkamer, die we ook verbouwen, in de vloer vloerverwarming moeten leggen en gewoon rechtstreeks aansluiten op de rest van de boven verdieping (die normale radiatoren/ fancoils zal hebben). Is dit inderdaad een goed idee?
Heel goed idee, doen! Met een kleine radiator ga je het op lage CV temperaturen niet warm krijgen in de badkamer, daarom is vloerverwarming een goed idee.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 08:14
hans_u schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:41:
[...]

De Lyric heeft bij aan-uit de onhebbelijkheid om 'schakelmomenten' te genereren. Je kunt kiezen uit 3-6-9-12.
Staat standaard op 6.
Simpel gezegd stooklijn en stoppen als het warm genoeg is. Hoe moeilijk kan het zijn????
Maar heb mn pogingen op moeten geven met deze gratis schakelmomenten die de BB aardig in de war sturen,
Een hysterese van 3 graden op de watertemperatuur (plus EN min dus) helpt ook niet echt.
Draai nu al een tijdje noodgedwongen met OT en dat gaat redelijk goed. Loopt soms iets te hard van stapel bij warm weer maar verder best ok.
Geen fan van de T6....

groeten, Hans.
snap niet waarom de pomp niet gewoon op aan/uit kan met stooklijn met open therm.
er is geen enkele reden dat de software niet gewoon die opentherm thermostaat kan negeren en alleen de ingesteld temperatuur met de uitgelezen temperatuur verglijkt om te bepalen of die in moet schakelen en welke temperatuur die moet leveren.

die hoge delta waarde heeft te maken met dat zo voor de stooklijn de temp sensor pomp in gebruiken i.p.v de huis in temp sensor. omdat die sensor buitenzit koewlt die nogal rap af en krijg je veel schakemomenten.

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:00
dj4n90 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:02:
[...]

Ik zie dat jij hebt werkend gekregen hebt.
Kkun je de instellingen van de Tado V3 hier delen aub.
Ik heb D01 - HW aan - EK off, maar de Blackbird blijft melden dat hij geen opentherm kan vinden.
(bekabeling al aangepast van 2x0,5 naar CAT7 kabel en alle afschermingen aangesloten, maar zelfs dan wil het niet bij een afstand van 5 mtr)
Als je eenmaal geïnstalleerd hebt zie je die instellingen niet meer helaas. Maar ik heb zowel bij mij als bij een maat van me gewoon het boekjes netjes gevolgd. Beide keren ging het goed. Zit hij goed op de printplaat geïnstalleerd?

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-03 01:48

Cybje

First Post!

[...]

Alvast bedankt!
Paar puntjes die ik zo snel zie:

* Je moet meegeven dat het een PATCH request betreft met: -X PATCH
* De authorization header mist een quote en backslash aan het eind (of is dat een edit foutje door het verbergen?): -H 'Authorization: Bearer VERBORGEN
* Meestal moet er een spatie achter -- argumenten staan, maar ik weet niet zeker of dat bij cURL het geval is. Ik zou in elk geval proberen een spatie achter --data-raw te zetten

Verder kun je -v toevoegen voor verbose output, dan krijg je ook wat meer informatie over de HTTP request, ook als hij faalt.

Wat ruist er door het struikgewas

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Kodess schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:48:
Zeker vloerverwarming leggen in de badkamer. De kosten stellen niet veel voor op die oppervlakte, daar krijg je nooit spijt van. Er zijn wel wat wisselende meningen of je het ook moet toepassen t.p.v. de inloopdouche i.v.m. kalkafzetting (hebben het hier uit voorzorg niet gedaan). Verder hebben we de VVW van de badkamer gewoon op de verdeler van de benedenverdieping aangesloten en doet altijd mee. Dat gaat ook prima.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:35
[...]

Alvast bedankt!
Doe met de webconsole open in Firefox de aanpassing in het portal en klik op de netwerk tab rechtermuisknop op de patch request waarde kopieren -> als curl commando. Dan hoef je alleen 1 termperatuur aan te passen in het werkende commando wat Firefox bedacht heeft :*)

• AlphaBlack_NL
Cybje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:59:
[...]

Paar puntjes die ik zo snel zie:

* Je moet meegeven dat het een PATCH request betreft met: -X PATCH
* De authorization header mist een quote en backslash aan het eind (of is dat een edit foutje door het verbergen?): -H 'Authorization: Bearer VERBORGEN
* Meestal moet er een spatie achter -- argumenten staan, maar ik weet niet zeker of dat bij cURL het geval is. Ik zou in elk geval proberen een spatie achter --data-raw te zetten

Verder kun je -v toevoegen voor verbose output, dan krijg je ook wat meer informatie over de HTTP request, ook als hij faalt.
Dankje gelukt! Had idd wat type foutjes/syntex errors ook de verkeerde end-point url, installations ipv control-board.

• AlphaBlack_NL
orillion schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:24:
[...]

Doe met de webconsole open in Firefox de aanpassing in het portal en klik op de netwerk tab rechtermuisknop op de patch request waarde kopieren -> als curl commando. Dan hoef je alleen 1 termperatuur aan te passen in het werkende commando wat Firefox bedacht heeft :*)
Thanks voor de tip, zal er naar kijken. Merk dat de bearer key snel verloopt dus dan is dit wel makkelijk

• siebke
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 17:04
@Weheat, bedankt voor de zoveelste onaangekondigde wijziging zonder melding of release notes…. Veel wijzigingen voelen als 1 stap vooruit en 2 stappen achteruit.

Onlangs de handmatige invloed op de SWW instellingen vond ik een fantastische aanpassing die al heel lang op m'n verlanglijstje stond. Resultaat was een zeer zuinige SWW configuratie met 1x per dag een verwarming naar 55 graden en een standby temperatuur van 35 waarmee we met ons gezin van 4 meestal alle 4 1x per dag konden douchen zonder dat er een extra SWW run nodig was.

Nu opeens er ook een SWW run getriggerd lijkt te worden door de onderste sensor in het vat begint er tijdens of na de 2e douchebeurt al een SWW run te lopen om de temperatuur >35 graden te krijgen onderin het vat. Vervolgens wordt er door de andere 2 gezinsleden wisselend over de dag verdeeld gedoucht wat telkens een nieuwe SWW run triggerd…. Kortom echt super inefficiënt dus ga er van uit dat we van Weheat korting krijgen op onze energie rekening?

Een andere ongewenste wijziging onlangs die ik in omgekeerde volgorde lees bij veel BB P80 gebruikens is het aanpassen van de CV pomp flow. Bij de meeste zoals hier op het forum terug te lezen is is juist de snelheid verhoogd. Bij ons als BB P60 gebruiker is spontaan het omgekeerde gebeurt, eerst netjes een flow van 1,3m3/h en nu opeens verlaagd tot 1 m3/h. Met de flow van 1,3m3/h werkte het systeem al maanden prima zonder ruis oid. Kortom nu werkt het systeem nog steeds echter kan ik het maar moeilijk begrijpen of het nu een verbetering of juist verslechtering is van de efficiëntie. Door de vele afhankelijk parameters is het lastig voor mij om te zien of dit een vooruitgang is of juist een verslechtering.

Kortom ik hoop dat jullie ervan leren en vooral jullie gebruikers beter informeren zoals je zou mogen verwachten van ontwikkelingen en updates.

Als laatste het verzoek om de laatste SWW update terug te draaien, dit is absoluut geen verbetering!

Al met al best tevreden maar had ik dit van te voren geweten had ik absoluut een ander merk gekozen zeker voor het SWW deel.

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-03 13:12
siebke schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:15:
@Weheat, bedankt voor de zoveelste onaangekondigde wijziging zonder melding of release notes…. Veel wijzigingen voelen als 1 stap vooruit en 2 stappen achteruit.

Onlangs de handmatige invloed op de SWW instellingen vond ik een fantastische aanpassing die al heel lang op m'n verlanglijstje stond. Resultaat was een zeer zuinige SWW configuratie met 1x per dag een verwarming naar 55 graden en een standby temperatuur van 35 waarmee we met ons gezin van 4 meestal alle 4 1x per dag konden douchen zonder dat er een extra SWW run nodig was.

Nu opeens er ook een SWW run getriggerd lijkt te worden door de onderste sensor in het vat begint er tijdens of na de 2e douchebeurt al een SWW run te lopen om de temperatuur >35 graden te krijgen onderin het vat. Vervolgens wordt er door de andere 2 gezinsleden wisselend over de dag verdeeld gedoucht wat telkens een nieuwe SWW run triggerd…. Kortom echt super inefficiënt dus ga er van uit dat we van Weheat korting krijgen op onze energie rekening?

Een andere ongewenste wijziging onlangs die ik in omgekeerde volgorde lees bij veel BB P80 gebruikens is het aanpassen van de CV pomp flow. Bij de meeste zoals hier op het forum terug te lezen is is juist de snelheid verhoogd. Bij ons als BB P60 gebruiker is spontaan het omgekeerde gebeurt, eerst netjes een flow van 1,3m3/h en nu opeens verlaagd tot 1 m3/h. Met de flow van 1,3m3/h werkte het systeem al maanden prima zonder ruis oid. Kortom nu werkt het systeem nog steeds echter kan ik het maar moeilijk begrijpen of het nu een verbetering of juist verslechtering is van de efficiëntie. Door de vele afhankelijk parameters is het lastig voor mij om te zien of dit een vooruitgang is of juist een verslechtering.

Kortom ik hoop dat jullie ervan leren en vooral jullie gebruikers beter informeren zoals je zou mogen verwachten van ontwikkelingen en updates.

Als laatste het verzoek om de laatste SWW update terug te draaien, dit is absoluut geen verbetering!

Al met al best tevreden maar had ik dit van te voren geweten had ik absoluut een ander merk gekozen zeker voor het SWW deel.
Je slaat de nagel op de kop Siebke, over het algemeen tevreden over WeHeat maar de software updates MOETEN beter.

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• Carboy54

Waarom zou het super inefficiënt zijn. Warmte wat je gebruikt moet je ook opwekken. Wellicht dat enige inefficiëntie optreedt door het tijdstip of buitentemperatuur/COP maar dat is te verwaarlozen. Ik denk dat dit voorbereidingen zijn voor Weheat Intellicence. Een P60 moet net als de Sparrow met dezelfde techniek 1 m3 per uur doen. De P80 1.3 m3. Je kan overigens ook met 1 sensor gaan werken aan jou de keuze.

• teacher

teacher

Dysgaf!

hans_u schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:41:
[...]

Staat standaard op 6.
Geen fan van de T6....

groeten, Hans.
Nou, precies dit. Mijn verwachting was:
"Ja, je mag nog verwarmen" en "ho, je bent er", maar kennelijk zijn er dus allemaal tussenstapjes. Met opentherm heb ik om de paar dagen de -1 fout, dus dat is hem ook niet.

Overigens: Sinds ik alleen stooklijn draai heb ik nog nooit zo'n mooie run gezien.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
Carboy54 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:25:
[...]

Waarom zou het super inefficiënt zijn. Warmte wat je gebruikt moet je ook opwekken. Wellicht dat enige inefficiëntie optreedt door het tijdstip of buitentemperatuur/COP maar dat is te verwaarlozen. Ik denk dat dit voorbereidingen zijn voor Weheat Intellicence. Een P60 moet net als de Sparrow met dezelfde techniek 1 m3 per uur doen. De P80 1.3 m3. Je kan overigens ook met 1 sensor gaan werken aan jou de keuze.
@Carboy54: interessant dat je vermeldt dat een P60 of P80 op andere flows draaien; voor mij is dit nieuw.
Moet hier in de aanschaf van P60 of P80 nog rekening mee gehouden worden? Begin januari komt mijn P60 namelijk, omdat die qua vermogen het prima aan moet kunnen (850m3 gas /jaar), was dit het advies van de installateur. Maar er is nooit over flows gesproken.
Zeker gezien er door de subsidie nauwelijks prijsverschil tussen de 2 zit...

• Carboy54
teacher schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:33:
[...]

Nou, precies dit. Mijn verwachting was:
"Ja, je mag nog verwarmen" en "ho, je bent er", maar kennelijk zijn er dus allemaal tussenstapjes. Met opentherm heb ik om de paar dagen de -1 fout, dus dat is hem ook niet.

Overigens: Sinds ik alleen stooklijn draai heb ik nog nooit zo'n mooie run gezien.
Ik draai al 12 jaar met diverse warmtepomp merken op stooklijn + on/off en sinds een week draait hier 24/7 een Sparrow snaar strak op een vermogen tussen de 215 - 500 watt stroomverbruik. Mijn bestaande goedkope PNI 40 thermostaat kent geen aut. schakelingen. Van belang is de instelbare hysterese ingesteld op een waarde van 2x0.2. De thermostaat zweeft boven de getunde stookgrens op 20.5 graden en grijpt alleen in bij zoninstraling in de woonkamer. Werkt perfect. Ik wacht rustig de cloud thermostaat af en vraag mij wel af of de warmtepomp dan net zo rustig blijft pruttelen. Voorlopig zeer content met deze setup. Een meer dynamische stooklijn staat op mijn wensen lijstje zoals bij mijn Itho Amber met meerdere punten tussen de 9 en -20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFedhXOKgTgtYdFzErglp-H3diU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCLqmczJc9V9lKpdnIjHUEo4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 11-12-2025 09:54 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15

Merk dit inderdaad ook. Er worden nu meerdere SWW runs gedaan per dag omdat we allemaal op een ander tijdstip douchen. Eigenlijk werkte het nagenoeg perfect, nu kan je net zo goed het hele schema eruit gooien.
Net bij inzichten gekeken hoevaak het gebeurt, en heb nu wel 3 tot soms 4 SWW's per dag. Dat was er 1.

• STIMPPYYY
Carboy54 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:42:
[...]

Ik draai al 12 jaar met diverse warmtepomp merken op stooklijn + on/off en sinds een week draait hier 24/7 een Sparrow snaar strak op een vermogen tussen de 215 - 500 watt stroomverbruik. Mijn bestaande goedkope PNI 40 thermostaat kent geen aut. schakelingen. Van belang is de instelbare hysterese ingesteld op een waarde van 2x0.2. De thermostaat zweeft boven de getunde stookgrens op 20.5 graden en grijpt alleen in bij zoninstraling in de woonkamer. Werkt perfect. Ik wacht rustig de cloud thermostaat af en vraag mij wel af of de warmtepomp dan net zo rustig blijft pruttelen. Voorlopig zeer content met deze setup. Een meer dynamische stooklijn staat op mijn wensen lijstje zoals bij de Itho Amber.

[Afbeelding]
Aan/iuit was een andere aansluiting op de binnen-unit toch tov OT?

• Carboy54
Aeien schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:36:
[...]

@Carboy54: interessant dat je vermeldt dat een P60 of P80 op andere flows draaien; voor mij is dit nieuw.
Moet hier in de aanschaf van P60 of P80 nog rekening mee gehouden worden? Begin januari komt mijn P60 namelijk, omdat die qua vermogen het prima aan moet kunnen (850m3 gas /jaar), was dit het advies van de installateur. Maar er is nooit over flows gesproken.
Zeker gezien er door de subsidie nauwelijks prijsverschil tussen de 2 zit...
Nee niet nodig. De installateur kan eventueel de standaard flow aanpassen.

• Carboy54
STIMPPYYY schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:48:
[...]

Aan/iuit was een andere aansluiting op de binnen-unit toch tov OT?
Nee dat is dezelfde links boven op de print van Weheat.

• STIMPPYYY
Carboy54 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:49:
[...]

Dacht dat ik 'm ooit al geporbeerd had, maar niet lang genoeg vermoed ik. Stooklijn werkt hier eigenlijk ook zeer goed de afgelopen maanden. Alleen de zon gooit dan roet in eten. Gelukkig is de zon met vakantie.

/edit

ohja, verrek. Werkt gewoon :)

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-12-2025 09:56 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:34

Helemaal mee eens; en nogmaals @Weheat, ik zou graag de release notes van elke software push willen inzien, zeker als er qua werking, instelling of functionaliteit iets veranderd.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Ik ben het helemaal met je eens dat Weheat meer zou moeten communiceren over de wijzigingen en meer beschikbaar zou moeten maken voor de eindgebruikers......
Maar meld je deze ook via de feedback knop in de weheat portal ?
Ik heb namelijk het idee dat ze hier wel posten (en waarschijnlijk ook lezen) maar (relatief) weinig (nooit?) reageren op berichten waar ze ge-tagged worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-03 13:52
je kan ook je douche gedrag aanpassen >:)

• I.p.
Tijgerkracht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:53:
[...]

Helemaal mee eens; en nogmaals @Weheat, ik zou graag de release notes van elke software push willen inzien, zeker als er qua werking, instelling of functionaliteit iets veranderd.
Vooral dat laatste wat je noemt is inderdaad een beetje frustrerend. Er komen opties bij, worden weer weggehaald of aangepast, en dat zonder ook maar enige communicatie of toelichting. Met een goede toelichting waarom dit soort dingen gebeuren is er wellicht nog begrip voor op te brengen ook.

• I.p.
Carboy54 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:25:
[...]

Hoe werkt dat met 1 sensor werken? Kan de installateur dit instellen? Of kun je ook gewoon de onderste sensor loshalen zodat hij hem negeert?

Opzich nog niet zo'n gek idee als dit niet snel teruggedraaid wordt, alleen jammer voor die ene keer dat je een dag buitengewoon verbruik hebt.

• Carboy54
I.p. schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:02:
[...]

Hoe werkt dat met 1 sensor werken? Kan de installateur dit instellen? Of kun je ook gewoon de onderste sensor loshalen zodat hij hem negeert?

Opzich nog niet zo'n gek idee als dit niet snel teruggedraaid wordt, alleen jammer voor die ene keer dat je een dag buitengewoon verbruik hebt.
Jouw installateur kan dat instellen in de software en los koppelen.

• RNacoustics
[...]

Ik draai al 12 jaar met diverse warmtepomp merken op stooklijn + on/off en sinds een week draait hier 24/7 een Sparrow snaar strak op een vermogen tussen de 215 - 500 watt stroomverbruik. Mijn bestaande goedkope PNI 40 thermostaat kent geen aut. schakelingen. Van belang is de instelbare hysterese ingesteld op een waarde van 2x0.2. De thermostaat zweeft boven de getunde stookgrens op 20.5 graden en grijpt alleen in bij zoninstraling in de woonkamer. Werkt perfect. Ik wacht rustig de cloud thermostaat af en vraag mij wel af of de warmtepomp dan net zo rustig blijft pruttelen. Voorlopig zeer content met deze setup. Een meer dynamische stooklijn staat op mijn wensen lijstje zoals bij mijn Itho Amber met meerdere punten tussen de 9 en -20 graden.

[Afbeelding]
Bedankt voor tip @Carboy54 _/-\o_ Ik heb nu ook Stooklijn met Aan/uit geactiveerd. Met de OT round modulation kamerthermostaat werkt het. de wp gaat in stand-by mode zodra de temperatuur de ingestelde set point heeft bereikt. Ik was op de verkeerde been gezet, dat het alleen zou werken met zonesysteem en parallelbuffer. Nu blijft de wp niet meer doorkachelen als de zon schijnt :*)

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:44
[...]

[Afbeelding]
Ah dat is een mooie llijn!
Begrijp ik het goed dat het beter is om als aansturing aa/uit + stooklijn te gebruiken in plaats van OT?
ERgens staat me bij dat ik dat vorig jaar in nobember en december gebruikte maar de Blackbird heel onrustig ervan werd...

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 11-12-2025 12:00 ]

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 08:14
RNacoustics schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:49:
[...]

Bedankt voor tip @Carboy54 _/-\o_ Ik heb nu ook Stooklijn met Aan/uit geactiveerd. Met de OT round modulation kamerthermostaat werkt het. de wp gaat in stand-by mode zodra de temperatuur de ingestelde set point heeft bereikt. Ik was op de verkeerde been gezet, dat het alleen zou werken met zonesysteem en parallelbuffer. Nu blijft de wp niet meer doorkachelen als de zon schijnt :*)
heb de termostaat dan aangesloten als OT of aan/uit door de draden te verwisselen?

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:59:
[...]

Begrijp ik het goed dat het beter is om als aansturing aa/uit + stooklijn te gebruiken in plaats van OT?
ERgens staat me bij dat ik dat vorig jaar in nobember en december gebruikte maar de Blackbird heel onrustig ervan werd...
Je moet zorgen dat de kamerthermostaat pas ingrijpt als door bijvoorbeeld de zon of verjaardag met veel mensen in huis de temperatuur te hoog wordt. In de basis draai je dus op stooklijn.

• Kevin1990
RNacoustics schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:19:
[...]

Je moet zorgen dat de kamerthermostaat pas ingrijpt als door bijvoorbeeld de zon of verjaardag met veel mensen in huis de temperatuur te hoog wordt. In de basis draai je dus op stooklijn.
Oké het is dus wel het proberen waard? Ik weet ook even niet meer waarom het aan/uit gedrag zo onrustig was. Wellicht dat de stooklijn op de aan/uit aansturing nog niet was ingesteld.

Maar het geeft waarschijnlijk dus een rustiger gedrag met aan/uit en ingestelde stooklijn dan OT? Die OT staat nu op maximaal 30 graden aanvoer temperatuur (Tado)

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:22:
[...]

Oké het is dus wel het proberen waard? Ik weet ook even niet meer waarom het aan/uit gedrag zo onrustig was. Wellicht dat de stooklijn op de aan/uit aansturing nog niet was ingesteld.

Maar het geeft waarschijnlijk dus een rustiger gedrag met aan/uit en ingestelde stooklijn dan OT? Die OT staat nu op maximaal 30 graden aanvoer temperatuur (Tado)
Als je de watertemperaturen binnen de stooklijn te hoog staat, dan bereikt je te snel de ingestelde set point van de kamerthermostaat. En gaat de wp pendelen. Dus eerst je stooklijn optimaal tunen en de kamerthermostaat bijvoorbeeld een graadje daarboven instellen.

• RNacoustics
havoc764 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:17:
[...]

heb de termostaat dan aangesloten als OT of aan/uit door de draden te verwisselen?
Nee, gewoon zo gelaten. Ik weet niet of het met alle kamerthermostaten werkt? Bij mij werkt de Honeywell Round modulation wel. Ik zie ook nog de kamertemperatuur in de app.

Edit: getest met OT kamerthermostaat. blijkt niet goed te werken. Ik ga het nog testen met een aan/uit kamerthermostaat.

[ Voor 14% gewijzigd door RNacoustics op 12-12-2025 11:28 ]

• Cybje

Cybje

First Post!

RNacoustics schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:33:
[...]

Nee, gewoon zo gelaten. Ik weet niet of het met alle kamerthermostaten werkt? Bij mij werkt de Honeywell Round modulation wel. Ik zie ook nog de kamertemperatuur in de app.
Bij mijn Tado V3+ thermostaat werkt dat niet in elk geval, dan gaat de warmtepomp simpelweg uit

• Kevin1990
Cybje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:34:
[...]

Bij mijn Tado V3+ thermostaat werkt dat niet in elk geval, dan gaat de warmtepomp simpelweg uit
Maar heeft die de kamer temperatuur dan niet bereik of is het retour water niet boven de doel temperatuur?

• Kevin1990
RNacoustics schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:29:
[...]

Als je de watertemperaturen binnen de stooklijn te hoog staat, dan bereikt je te snel de ingestelde set point van de kamerthermostaat. En gaat de wp pendelen. Dus eerst je stooklijn optimaal tunen en de kamerthermostaat bijvoorbeeld een graadje daarboven instellen.
Oké duidelijk. Ik heb wel ook een Tado V3+ dus ik ga even kijken of het werkt.
De P80 is wat overbemeten bij ons waardoor die al wat sneller af slaat met stooklijn en ook op Open Therm maakt die vrij korte runs. Het is niet echt pendelen want hij blijft dan ook weer een tijdje uit.

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:43:
[...]

MAar heeft die de kamer temperatuur dan niet bereik of is het retour water niet boven de doel temperatuur?
Ik zie wel iets vreemd, de wp blijft wel lopen, maar ik zie dat de waterdoeltemperatuur op 10 graden staat.
Ga nog wel ff verder testen of e.e.a. wel stabiel werkt.

• RNacoustics
Carboy54 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:49:
[...]

Werk jou thermostaat puur als aan/uit of OT?

• Cybje

Cybje

First Post!

Kevin1990 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:43:
[...]

Maar heeft die de kamer temperatuur dan niet bereik of is het retour water niet boven de doel temperatuur?
Er waren 6 ruimtes die op "heating" stonden op dat moment. De kamertemperaturen zaten in een marge van -0,1 tot +0,1 graden Celsius van de setpoint, dus sommige waren wel bereikt, sommige niet.

De doel temperatuur werd op 10 graden Celsius gezet op dat moment (zelfs al zou het +/- 33 moeten zijn op basis van de stooklijn). Dus op dat moment was retourwater inderdaad hoger dan doeltemperatuur. Maar ik zou verwachten dat hij dan gewoon de stooklijn zou aanhouden. Ik krijg ergens het gevoel dat hij gewoon 10 graden naar m'n Sparrow communiceert, zodat die gedwongen wordt in standby te gaan.

• Carboy54
Kevin1990 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:59:
[...]

@RNacoustics Als JIJ onrustig wordt van OT 🥴gebruik je on/off wel met de juiste thermostaat zonder geprogrammeerde schakelingen.

• Pr088
RNacoustics schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:57:
[...]

Ik zie wel iets vreemd, de wp blijft wel lopen, maar ik zie dat de waterdoeltemperatuur op 10 graden staat.
Ga nog wel ff verder testen of e.e.a. wel stabiel werkt.
Het kan zijn dat de warmtepomp de circulatiepomp op gang houdt om het retourwater te meten. Hij slaat dan weer aan als de retour koud wordt en er dus weer genoeg warmevraag is (met een fatsoenlijke delta t).

• AlphaBlack_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqAqNs9Xr3GypecSRFxTNw1BEe4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q664vDQDhuQLJszgN4cOIToY.png?f=fotoalbum_large

Meer mensen last van zeer onrustig lopende circulatie pomp? Gisteren liep hij nog als een zonnetje op 0.8m3/h maar nu toert hij contine op en af, om gek van te worden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J1jTIAKXgFp-mRBzwoPFMwDCB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P9fPJCljfccYlnImIGlvX7EY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 11-12-2025 13:50 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
AlphaBlack_NL schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:47:
[Afbeelding]

Meer mensen last van zeer onrustig lopende circulatie pomp? Gisteren liep hij nog als een zonnetje op 0.8m3/h maar nu toert hij contine op en af, om gek van te worden…

[Afbeelding]
Bij dit soort dingen vraag ik me dan altijd af... Als je nu niet hier naar gekeken had in de portal, was het dan nog een probleem? Wat merk je hier echt van in dagelijks gebruik?

Hoe meer mensen kunnen zien, hoe meer zorgen ze zich maken, ignorance is bliss ;) :+

• AlphaBlack_NL
Razer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:00:
[...]

Bij dit soort dingen vraag ik me dan altijd af... Als je nu niet hier naar gekeken had in de portal, was het dan nog een probleem? Wat merk je hier echt van in dagelijks gebruik?

Hoe meer mensen kunnen zien, hoe meer zorgen ze zich maken, ignorance is bliss ;) :+
Oh nee ik zit hier in mijn thuis kantoor naast een radiator ik hoor het op en af toeren van de pomp op de leidingen door het hele huis. Dus het is echt heel irritant en de reden dat ik portal opende..

Het is ook 1 van de redenen dat ik mijn installateur heb gevraagd om de pompsnelheid naar 0.8m3/s te verlagen. Dat maakte een wereld van verschil in mijn installatie

[ Voor 6% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 11-12-2025 14:06 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
AlphaBlack_NL schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:05:
[...]

Oh nee ik zit hier in mijn thuis kantoor naast een radiator ik hoor het op en af toeren van de pomp op de leidingen door het hele huis. Dus het is echt heel irritant en de reden dat ik portal opende..

Het is ook 1 van de redenen dat ik mijn installateur heb gevraagd om de pompsnelheid naar 0.8m3/s te verlagen. Dat maakte een wereld van verschil in mijn installatie
Raar dat dit gedrag zo start, pomp & binnenunit al eens 5 minuten stroomloos gehad?

• AlphaBlack_NL
Razer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:14:
[...]

Raar dat dit gedrag zo start, pomp & binnenunit al eens 5 minuten stroomloos gehad?
Jep net gedaan, so far so good

• Jpiek
Razer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:00:
[...]
Zeg dat nu niet, straks halen ze alles uit de portal ! |:( O-)

• orillion
Jpiek schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:13:
[...]

Zeg dat nu niet, straks halen ze alles uit de portal ! |:( O-)
Dat is het plan toch al: "Daarom wordt voor consumenten de portal op termijn uit gefaseerd en kan Weheat haar innovatiesnelheid verhogen."
Weheat in "Weheat warmtepompen"

• Pr088
orillion schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:17:
[...]

Dat is het plan toch al: "Daarom wordt voor consumenten de portal op termijn uit gefaseerd en kan Weheat haar innovatiesnelheid verhogen."
Weheat in "Weheat warmtepompen"
Ik heb de post en de roadmap ook doorgenomen. Portal uitfaseren snap ik wel, daar kan ik als consument wel mee leven, mits de app volwaardig wordt. Power in en Power out moet toch makkelijk in een app te onderhouden zijn? Ik heb helemaal geen zin in gegevens via de API op te halen. Moet iedereen dan verplicht Tweaker worden om een COP te berekenen? :-(

• Jpiek
COP stat toch ook in de API ?

Als iemand een app voor Homey of Integratie kan bouwen voor HA, moet een App voor Android/Apple ook niet zo moeilijk zijn ?
Dan hoef Weheat inderdaad alleen maar de API te onderhouden..

• Ariewhr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-03 08:50
Maar als dat niet zo moeilijk is kan WeHeat het zelf ook in de app laten zien toch?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-03 15:19
WeHeat was toch de Tesla onder de warmptepompen? Omdat Tesla ook Over The Air updates doet? Toevallig vandaag zo'n update van de auto weer gedaan.

Maar die Tesla update moet je dus wel zelf handmatig activeren. Je kunt vooraf zien wat er gaat veranderen en je kan er ook voor kiezen de update niet te installeren. En dan eerst eerst op internet kunnen lezen hoe anderen de update ervaren bv.

Bij Weheat wordt het dus maar door je strot geduwd als ik het zo begrijp. Ineens zo uit het niets is er weer van alles gewijzigd. Met name ook dat SWW gebeuren.

Vaak genoeg dat ik mijn boiler leeg douche en onder de douche stap omdat er onderhand lauw warm water uit komt. Maar echt niet dat ik s'avonds dan nog even ga opwarmen. Dat doe ik de volgende dag wel ergens, als de zon schijnt bv. Ik weet namelijk ook dat ik pas de volgende avond weer ga douchen dus mij interesseert het werkelijk geen drol als de hele nacht de boiler koud is.

[ Voor 28% gewijzigd door Guido7619 op 11-12-2025 16:40 ]

• orillion
Pr088 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:36:
[...]

Ik heb de post en de roadmap ook doorgenomen. Portal uitfaseren snap ik wel, daar kan ik als consument wel mee leven, mits de app volwaardig wordt. Power in en Power out moet toch makkelijk in een app te onderhouden zijn? Ik heb helemaal geen zin in gegevens via de API op te halen. Moet iedereen dan verplicht Tweaker worden om een COP te berekenen? :-(
Je kunt de COP toch gewoon uit de "inzichten" tab halen bij de grafieken in de app? Zelfs uitgesplitst in CV en SWW bedrijf als je bij energieopwekking de getallen door elkaar deelt.

• dj4n90
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-12-2025
Louis schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:44:
[...]

Als je eenmaal geïnstalleerd hebt zie je die instellingen niet meer helaas. Maar ik heb zowel bij mij als bij een maat van me gewoon het boekjes netjes gevolgd. Beide keren ging het goed. Zit hij goed op de printplaat geïnstalleerd?
bovenste 2 in de controller van de blackbird
+ & - van de Tado V3 (helemaal rechts)
D01 - HW aan - EK

WeHeat App blijft melden geen Opentherm gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door dj4n90 op 11-12-2025 16:44 ]

Kan niet bestaat niet, wel dat ik het nog niet kan.

• Pr088
Guido7619 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:38:
WeHeat was toch de Tesla onder de warmptepompen? Omdat Tesla ook Over The Air updates doet? Toevallig vandaag zo'n update van de auto weer gedaan.

Maar die Tesla update moet je dus wel zelf handmatig activeren. Je kunt vooraf zien wat er gaat veranderen en je kan er ook voor kiezen de update niet te installeren. En dan eerst eerst op internet kunnen lezen hoe anderen de update ervaren bv.

Bij Weheat wordt het dus maar door je strot geduwd als ik het zo begrijp. Ineens zo uit het niets is er weer van alles gewijzigd. Met name ook dat SWW gebeuren.

Vaak genoeg dat ik mijn boiler leeg douche en onder de douche stap omdat er onderhand lauw warm water uit komt. Maar echt niet dat ik s'avonds dan nog even ga opwarmen. Dat doe ik de volgende dag wel ergens, als de zon schijnt bv. Ik weet namelijk ook dat ik pas de volgende avond weer ga douchen dus mij interesseert het werkelijk geen drol als de hele nacht de boiler koud is.
Tja. Ik ga voor centen besparing echt niet koud douchen hoor (mijn laatste SWW run kostte een schrikbarende 1,28 kWh.). :>

En WeHeat duwt echt niet alles door de strot. Ze moeten vooral leren om beter te communiceren.

• Pr088
orillion schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:40:
[...]

Je kunt de COP toch gewoon uit de "inzichten" tab halen bij de grafieken in de app? Zelfs uitgesplitst in CV en SWW bedrijf als je bij energieopwekking de getallen door elkaar deelt.
Klopt, maar dat is een COP op tijdsbasis (uur, dag, maand). Voorheen stond er in de app een actuele COP op basis van Power in, Power Out.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-03 15:19
Pr088 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:08:
[...]

Tja. Ik ga voor centen besparing echt niet koud douchen hoor (mijn laatste SWW run kostte een schrikbarende 1,28 kWh.). :>

En WeHeat duwt echt niet alles door de strot. Ze moeten vooral leren om beter te communiceren.
Ik hoef ook geen centen te besparen. Maar s'avonds laat nog een boiler opwarmen die ik pas 23 uur later nodig heb vindt ik gewoon onzin.

• teacher

teacher

Dysgaf!

dj4n90 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:43:
[...]

bovenste 2 in de controller van de blackbird
+ & - van de Tado V3 (helemaal rechts)
D01 - HW aan - EK

WeHeat App blijft melden geen Opentherm gevonden
Je had toch een kapotte blackbird? Zou er (ook?) iets met de binnenunit zijn?

• Kirvis
En er is een (mogelijke) prijs bekend voor Weheat Intelligence.

Marketing e-mail van installateur, met daarin de boodschap dat Weheat Intelligence €1500 gaat kosten.

In de voorwaarden bij het claimen van de gratis WH intelligence stond dat het ofwel tot het einde van de levensduur van de WP was, ofwel max 15 jaar.

Dat betekent naar mijn idee dat de prijs straks €100 per jaar zal worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT40_qm7yzUX7a9x_cJmMq0l_vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/25YzSVZKSXhVtjvBRGRTvJ4G.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Kirvis schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:05:

Marketing e-mail van installateur, met daarin de boodschap dat Weheat Intelligence €1500 gaat kosten.

In de voorwaarden bij het claimen van de gratis WH intelligence stond dat het ofwel tot het einde van de levensduur van de WP was, ofwel max 15 jaar.

[Afbeelding]
Prijs nog niet bekend. Maar leuke omzet truc van jouw installateur dat wel 🤣 Zal een jaar abonnement worden.

• Mg4gebruiker
Kirvis schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:05:

[Afbeelding]
Dat zou je dan 500 kWh moeten schelen. Vraag mij serieus af of dat het waard is. Ik verwacht ook dat op enig moment iemand de source data gaat opeisen. Icm straks generieke tools die kunnen leren kan dan iedereen zijn 'intelligence' inrichten.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:56
RNacoustics schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:49:
[...]

Ik probeer te begrijpen wat je schrijft . Is het nu zo dat als je een aan uit schakeling kiest je WP op stand-by gaat als de zon ineens fanatiek je huis in schijnt ?
Dat wil ik ook wel . Maar wat stel je nu in op je WP en op je thermostaat ? Ik begrijp dat niet precies . Reeds dank voor je uitleg .

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 18:25
Mg4gebruiker schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:16:
[...]

Dat zou je dan 500 kWh moeten schelen. Vraag mij serieus af of dat het waard is. Ik verwacht ook dat op enig moment iemand de source data gaat opeisen. Icm straks generieke tools die kunnen leren kan dan iedereen zijn 'intelligence' inrichten.
Dit is nu al verplicht... bedrijven moeten inzage en toegang geven tot de data die jouw gekochte machines opleveren

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:55
Ik heb een BB80 op OT draaien, maar in onderstaande grafiek zie je dat de compressor constant wisselt tussen 23% en 31%.
De watertemperaturen blijven vrij constant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew3CVRf0IrAGWkdsG-YyTt4DKds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bN1SkWsVhygB75o1p3wkbiUy.png?f=fotoalbum_large
Iemand die weet of dit kwaad kan?
Stooklijn lijkt mij ook geen verschil te maken, want de gevraagde watertemperatuur is nu ook al constant.

[ Voor 16% gewijzigd door Mausssie op 12-12-2025 05:10 ]

Pagina: 1 ... 147 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.