Yes, thanks. Weet inderdaad dat er een verwarmingselement in kan. Waar ik dan specifiek benieuwd naar ben is dus direct aankoppelen op stopcontact als dat nodig is. Tweede ben ik ook benieuwd naar, gaat SWW werken doordat de BUH aanslaat als de WP uitvalt. Dan is het niet nodigorillion schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:08:
[...]
Ja, er zit een gat in waar je die op kunt schroeven. Nummer 5 in de tekening:
[Afbeelding]
Ik denk wel dat je het vat eerst moet leegmaken voor je die open schroeft
Met zoiets kun je het buiten Weheat om regelen denk ik:STIMPPYYY schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:32:
[...]
Yes, thanks. Weet inderdaad dat er een verwarmingselement in kan. Waar ik dan specifiek benieuwd naar ben is dus direct aankoppelen op stopcontact als dat nodig is. Tweede ben ik ook benieuwd naar, gaat SWW werken doordat de BUH aanslaat als de WP uitvalt. Dan is het niet nodig.
https://zonneboilermagazi...h-verwarmingselement-2kw/
Je SWW en verwarming zouden moeten werken op basis van BUH als je buitenunit niet beschikbaar is en je het backup element hebt wat in de binnenunit zit. De oplossing hierboven is puur SWW en kan buiten Weheat om.
Hier gister en vandaag hetzelfde. 14.1 graden in December. Hoe bedenk je het? Ik vindt het prima overigens. Dit mag van mij zo blijven tot Maart of zoRayDelft schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
[...]
Gisteren ging hij overigens ook op stooklijn een paar uur in stand-by.
Alhoewel je langs heg vooruit genoeg m3's hebt, zie ik toch wel een reden om hem daar op 1mtr hoogte te zetten. Ten eerste is het een beschutte hoek. Ten tweede heb je er gras liggen. Gras houdt vocht vast. De beschutting is geschikt voor snel dalende temperatuur. Dan ontstaat daar gemakkelijk een koude plaklaag.jjbrrr schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierbij wat foto’s. Heb ook nagedacht over plaatsing onder het raam aan de zijkant maar je moet dan best een afstand overbruggen.achterkant naar de heg zou ook een optie zijn of achterkant tegen de garage maar dit is dus beide in het smalle stuk.
Een alternatief is onder een hoek op de stenen muur, gericht op het open stuk, tusen die twee ramen in. Op de plek waar je nu het rondje hebt. Maar dat hangt wel af van de ruimte tot het palmboompje.
Ik zie dat sinds 2 dagen (afgelopen zondag, 7 december) het gedrag van SWW is veranderd.
Voorheen kon onderin het vat prima 25 graden worden en daar bleef hij dan op staan tot 13:00 om dan pas SWW te gaan verwarmen.
Nu zie ik dat ie vanmorgen (en ook gisteren) om 8:00 al is begonnen met SWW verwarmen tot 40 graden.
Voorheen deed ie dat pas als de bovenste sensor de 40 graden aantikte, nu dus als de onder sensor 10 graden onder de ingestelde temperatuur is?
Erg jammer, want voorheen werd SWW alleen tussen 13 en 15 uur verwarmd, nu dus ook rond 8 uur.
@Weheat ik zou graag willen weten wanneer er nieuwe software wordt gepushed naar de warmtepomp en wat de change notes zijn, zoals dat bij elke software update hoort.
Ook zou ik graag zelf de hysterese willen instellen voor de onder en boven sensor voor SWW.
Of.....maar ik weet niet of @Weheat al zover is met intelligence, is SWW gaan verwarmen vanwege de lage kWh prijs in de ochtend? Zondag om 9:48, vandaag om 7:26.
Voor beide momenten geldt wel dat dat het goedkoopste moment van die dag was nadat de onderste sensor onder de 40 graden kwam en er geen kans op zonnestroom was.
Voorheen kon onderin het vat prima 25 graden worden en daar bleef hij dan op staan tot 13:00 om dan pas SWW te gaan verwarmen.
Nu zie ik dat ie vanmorgen (en ook gisteren) om 8:00 al is begonnen met SWW verwarmen tot 40 graden.
Voorheen deed ie dat pas als de bovenste sensor de 40 graden aantikte, nu dus als de onder sensor 10 graden onder de ingestelde temperatuur is?
Erg jammer, want voorheen werd SWW alleen tussen 13 en 15 uur verwarmd, nu dus ook rond 8 uur.
@Weheat ik zou graag willen weten wanneer er nieuwe software wordt gepushed naar de warmtepomp en wat de change notes zijn, zoals dat bij elke software update hoort.
Ook zou ik graag zelf de hysterese willen instellen voor de onder en boven sensor voor SWW.
Of.....maar ik weet niet of @Weheat al zover is met intelligence, is SWW gaan verwarmen vanwege de lage kWh prijs in de ochtend? Zondag om 9:48, vandaag om 7:26.
Voor beide momenten geldt wel dat dat het goedkoopste moment van die dag was nadat de onderste sensor onder de 40 graden kwam en er geen kans op zonnestroom was.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Ik ben daar vorig jaar heel lang mee bezig geweest, hier sloeg hij 2 tot 3 keer per uur aan om die reden, dus een behoorlijke belasting die ten koste gaat van de levensduur van de compressor. Eerst werd het probleem niet gezien- maar na het aanleveren van specifieke data kreeg ik uiteindelijk een telefoontje: het was een software fout, ze hadden veel aan mijn data gehad, probleem zou opgelost moeten zijn. Dat was juli en tja, ook bij mij gewoon weer hetzelfde verhaal. Ik ben er nu nog niet achteraan geweest, want er was ook allerlei ander gedoe met de warmtepomp dus ik heb eigenlijk de moed opgegeven….havoc764 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:28:
heren,
is het mogelijk de temperatuur sensor te veranderen die de sparrow gebruikt om te bepalen of die aan moet slaan.
Ik merk nu met dit warme weer dat de pomp zijn setpoint bereikt en afslaat. Vervolgens een uur later 15 minuten gaat draaien om weer af te slaan.
Dit komt omdat de pomp bij zijn water temperatuur uit meet dat die 3 graden onder b.v setpoint van 22 gegaan is. Maar op dat moment rapporteert mijn huis water temp in sensor in nog 23 graden.
Als ik hem die sensor kan laten gebruiken dan slaat ie minder vaak aan en af en zal die langer draaien op laag vermogen omdat er dan echt wat warmte uit de vloer gekomen is.
Ik heb dit gedrag 1x gezien, op 29 november. Misschien is het gewoon een meetfout of softwarefout die dit veroorzaakt? Gister kan ik niets over zeggen, toen is het bad gevuld en moest hij sowieso buiten het schema bijverwarmen.Tijgerkracht schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
Ik zie dat sinds 2 dagen (afgelopen zondag, 7 december) het gedrag van SWW is veranderd.
[Afbeelding]
Ook zie ik nu dat SWW om 13 uur niet is opgewarmd tot de ingestelde 50 graden.orillion schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:39:
[...]
Ik heb dit gedrag 1x gezien, op 29 november. Misschien is het gewoon een meetfout of softwarefout die dit veroorzaakt? Gister kan ik niets over zeggen, toen is het bad gevuld en moest hij sowieso buiten het schema bijverwarmen.
Om 8 uur is er verwarmd naar 45 graden (onderin) en daarna niks meer....heel apart (bovenin staat nog op 59 graden).
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Het werkte inderdaad prima om alleen te sturen op de bovenste sensor. Maar ook hier nu 's ochtends vroeg o.b.v. de onderste sensor een SWW run. Erg jammer.Tijgerkracht schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
[Afbeelding]
bedoel je dat het issue weer terug is of dat ze het nooit verholpen hebben?Omdatikhetzeg schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:30:
[...]
Ik ben daar vorig jaar heel lang mee bezig geweest, hier sloeg hij 2 tot 3 keer per uur aan om die reden, dus een behoorlijke belasting die ten koste gaat van de levensduur van de compressor. Eerst werd het probleem niet gezien- maar na het aanleveren van specifieke data kreeg ik uiteindelijk een telefoontje: het was een software fout, ze hadden veel aan mijn data gehad, probleem zou opgelost moeten zijn. Dat was juli en tja, ook bij mij gewoon weer hetzelfde verhaal. Ik ben er nu nog niet achteraan geweest, want er was ook allerlei ander gedoe met de warmtepomp dus ik heb eigenlijk de moed opgegeven….
Denk dat ik er anders ook makkelijk omheen kan werken door mijn OT termostaat als aan uit aan te sluiten zodat die bij warm weer zijn setpoint bereikt en bij koud weer de stooklijn zo in te stellen dat ie zijn setpoint net niet haalt en dus continue op zo laag mogelijk vermogen draaid.
Het probleem lijkt nooit verholpen te zijn. Het gebeurt zowel bij ot als bij stooklijn. Hij doet het ook als hij op het laagste vermogen draait. Bij temperaturen onder de 5 graden draait de circulatiepomp continu, dus dan speelt het probleem niet (geen stilstaand water in de pomp wat harder afkoelt dan het water binnen)havoc764 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]
bedoel je dat het issue weer terug is of dat ze het nooit verholpen hebben?
Denk dat ik er anders ook makkelijk omheen kan werken door mijn OT termostaat als aan uit aan te sluiten zodat die bij warm weer zijn setpoint bereikt en bij koud weer de stooklijn zo in te stellen dat ie zijn setpoint net niet haalt en dus continue op zo laag mogelijk vermogen draaid.
En? Komt er een oplossing?dj4n90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
Beste allemaal,
Ik heb een probleem met onze Blackbird.
Sinds enkele weken maakte de buiten unit een vreselijk kabaal, vergelijkbaar met een koelunit van een trailer.
Afgelopen Donderdag is de leverancier er bij geweest voor de laatste aanpassingen.
Sind Gister is de buitenunit helemaal dood, 16A C-Kar vliegt er uit zodra hij iets moet gaan doen.
WeHeat zou dit weekend monitoren, maar niemand neemt contact op, warm water is ondertussen op, kachel werkt niet meer.
Iemand van WeHeat in deze groep, of iemand die een nummer heeft waar op ik WeHeat kan bereiken?
Geleverd via 1komma5 (onbereikbaar buiten kantoor uren)
4931RJ Geertruidenberg
Wise enough to play the fool
Warmtepomp verkopen en weer snel een gasketel hangen. Dan warmt het klimaat nog verder op.Satefan schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:58:
[...]
Hier gister en vandaag hetzelfde. 14.1 graden in December. Hoe bedenk je het? Ik vindt het prima overigens. Dit mag van mij zo blijven tot Maart of zo
aha,Omdatikhetzeg schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:27:
[...]
Het probleem lijkt nooit verholpen te zijn. Het gebeurt zowel bij ot als bij stooklijn. Hij doet het ook als hij op het laagste vermogen draait. Bij temperaturen onder de 5 graden draait de circulatiepomp continu, dus dan speelt het probleem niet (geen stilstaand water in de pomp wat harder afkoelt dan het water binnen)
wat ik wel zie vandaag is dat ie minder vaak aangaat en als zijn setpoint om aan te slaan bereikt is dat ie heel even alleen de circulatiepomp aanzet voor 2min. dus allicht dat ze er wel mee bezig zijn.
ben zelf nog aan het experimenteren met settingen om te kijken of ik stooklijn blijf draaien of toch open therm. of een aanuit thermostaat in combinatie met stooklijn.
We hebben geen gas hier in de wijkMotorBeast schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:24:
[...]
Warmtepomp verkopen en weer snel een gasketel hangen. Dan warmt het klimaat nog verder op.
Hier toevallig ook mensen voorheen maar nu niet meer de grafiek van bijvoorbeeld cop kunnen zien via de weheat portal? Sinds er banner wordt getoont over downloaden ios of android app lijk ik optie op aantal grafieken te missen?!? Zat voorheen rechtsboven zon keuze slidertje wat ik nu niet meer zie.
Ligt dit aan mij, of kunnen meer mensen cop grafiek niet meer zien?
@dj4n90 Weheat heeft geen eerste lijns servicedienst voor storingen. Dat is de taak van jouw installateur. Die krijgt bij een storing een signaal in zijn installateurs app en een mail. Een installateur die zijn taak serieus neemt zal ook in het weekeinde proberen deze storing te monitoren en indien mogelijk online te analyseren/ op te heffen. Kan dat niet dan mag je verwachten dat hij in ieder geval dit op werkdagen z.s.m. op lost.
[ Voor 41% gewijzigd door Carboy54 op 08-12-2025 19:48 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..
Zoek even in het topic. Is al heel veel over geschreven en ook een officieel bericht van Weheat waarin staat dat de API dit soort informatie blijft aanbieden, maar dat het portal wordt uitgefaseerd. Er staat ook ergens een reactie van mij met uitleg hoe je dit heel makkelijk zelf in HomeAssistant kunt laden. Succes met opzetten en als je vragen hebt helpen we je graag!beekc1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:37:
Hier toevallig ook mensen voorheen maar nu niet meer de grafiek van bijvoorbeeld cop kunnen zien via de weheat portal? Sinds er banner wordt getoont over downloaden ios of android app lijk ik optie op aantal grafieken te missen?!? Zat voorheen rechtsboven zon keuze slidertje wat ik nu niet meer zie.
Ja, dat heb ik in het verleden ook een aantal keer gehad. Dan registreert hij binnen een halve minuut een temperatuur uit die zo hoog is dat hij niet meer aanslaat (door het veel warmere water wat uit huis komt). Meestal gebeurt dat echter niet snel genoeg en dan slaat de warmtepomp dus toch onnodig aan.havoc764 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:25:
[...]
aha,
wat ik wel zie vandaag is dat ie minder vaak aangaat en als zijn setpoint om aan te slaan bereikt is dat ie heel even alleen de circulatiepomp aanzet voor 2min. dus allicht dat ze er wel mee bezig zijn.
ben zelf nog aan het experimenteren met settingen om te kijken of ik stooklijn blijf draaien of toch open therm. of een aanuit thermostaat in combinatie met stooklijn.
Grafieken hier ook weer dramatisch:
[ Voor 26% gewijzigd door Omdatikhetzeg op 08-12-2025 20:34 ]
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb me ook al een aantal keer afgevraagd waarom er opeens SWW bedrijf was buiten de ingestelde uren om.Tijgerkracht schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
[Afbeelding]
Ik heb nu de Standby-temperatuur op 35 graden staan (het minimum in de app), maar ik denk dat ik die even wat lager zet via de API (op 25 graden) om te kijken of dat helpt. Hopelijk slaat ie dan minder vaak aan buiten de ingestelde tijden.
EDIT:
Gelukt! Ingesteld op 25 graden nu. Benieuwd of dat effect heeft op de ongewilde runs.
/f/image/vutqKoomK87TyEjKAs64ogG4.png?f=fotoalbum_large)
En nee, ik ga de code om dit te doen hier niet delen om dezelfde reden die ik eerder heb aangegeven: dat ik zelf buiten de begaande paden ga, betekent niet dat het ok is om dat breed te delen.
[ Voor 14% gewijzigd door Kirvis op 08-12-2025 22:22 ]
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Ik zie dit niet bij de Flint. Maar ik heb ook maar 200 liter dus ik vind het niet zo een probleem als obv van ondertemperatuur wat eerder verwarmd zou worden.Kirvis schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:02:
[...]
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb me ook al een aantal keer afgevraagd waarom er opeens SWW bedrijf was buiten de ingestelde uren om.
Ik heb nu de Standby-temperatuur op 35 graden staan (het minimum in de app), maar ik denk dat ik die even wat lager zet via de API (op 25 graden) om te kijken of dat helpt. Hopelijk slaat ie dan minder vaak aan buiten de ingestelde tijden.
EDIT:
Gelukt! Ingesteld op 25 graden nu. Benieuwd of dat effect heeft op de ongewilde runs.
[Afbeelding]
En nee, ik ga de code om dit te doen hier niet delen om dezelfde reden die ik eerder heb aangegeven: dat ik zelf buiten de begaande paden ga, betekent niet dat het ok is om dat breed te delen.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/T7iElihnZU6svTEu1Ig4G5F0.png?f=fotoalbum_large)