• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:24
Indien je geen ruimte hebt in de meterkast voor een aparte verbruiksmeter koop je bij Ali een simpele wifi variant voor een paar euro. Binnen 5 minuten te monteren in de buitenunit. Werkt hier al jaren perfect. Ook een in de binnenunit voor de waterpomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd227dfUGJts_vHVE8r_pRv2cZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLaYYhlwdlhJzswYL9WuLieO.jpg?f=fotoalbum_large

Moet de omschrijving nog aanpassen 😡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIw9dtkJ4vuNlG-PQhPB53oOOaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjFUf1sQWXvDazjcdlv8lRDH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT2fm8YOnfzGmQOeVQMUE6Z-A7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayurngn7I9vSNGXWMnYO51eK.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenzijde Sparrow

[ Voor 67% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2025 22:06 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:28
Carboy54 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:01:
Indien je geen ruimte hebt in de meterkast voor een aparte verbruiksmeter koop je bij Ali een simpele wifi variant voor een paar euro. Binnen 5 minuten te monteren in de buitenunit. Werkt hier al jaren perfect. Ook een in de binnenunit voor de waterpomp.

[Afbeelding]

Moet de omschrijving nog aanpassen 😡

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Binnenzijde Sparrow
Mag je die zelf monteren? Of moet de installateur dit doen ivm garantie?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:59
Carboy54 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:50:
[...]

Mijn Sparrow draait als test case met een thermostaat op on/off op de bovengrens van de stooklijn. Bij zoninstraling zorgt de thermostaat voor afschakeling. Werkt perfect. Wat Weheat schrijft is een van de varianten. 🤗 Wel je stooklijn goed tunen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat bedoel je hier precies mee met die zone regeling en thermostaat?

• Carboy54
Kevin1990 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:29:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee met die zone regeling en thermostaat?
Zone regeling? Die is er helemaal niet. De Sparrow draait op stooklijn en schakelt uit bij overschrijding van de maximaal ingestelde kamertemperatuur wanneer de☀️☀️ in de woonkamer schijnt. Beperkt dus de overshoot in dergelijke gevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 06-12-2025 09:09 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:00
Carboy54 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:50:
[...]

Mijn Sparrow draait als test case met een thermostaat op on/off op de bovengrens van de stooklijn. Bij zoninstraling zorgt de thermostaat voor afschakeling. Werkt perfect. Wat Weheat schrijft is een van de varianten. 🤗 Wel je stooklijn goed tunen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp gebruik je dus wel gewoon een aan/uit-thermostaat, zonder zonesysteem en zonder parallelbuffer?

• Carboy54
RoDo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:17:
[...]

Als ik het goed begrijp gebruik je dus wel gewoon een aan/uit-thermostaat, zonder zonesysteem en zonder parallelbuffer?
Correct.

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:00
Dan ga ik dit zeker ook uitproberen. Ik heb zelf een TR6 met een Honeywell Home-kastje bij het boilervat. Klopt het dat ik daarvoor de thermostaatdraden op een ander contact moet aansluiten voordat ik overschakel naar aan/uit?

• Carboy54
WPMC schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:52:
Hallo there, op deze sinterklaasmiddag! Even jullie reflectie. Ik heb vloerverwarming in gehele huis. Mijn ketel staat op zolder en een nieuwe warmtepomp komt op de oprit. Zie foto's Ik ben gecharmeerd van Weheat ( na een heel uitgebreide orientatie) maar neig nu naar een warmtepomp van DeWarmte. (ze hebben juist een nieuwe versie R290 met een indrukwekkend hoog vermogen tot 13,5kW).

Het grote voordeel van DeWarmte is dat ze willekeurig op het leidingsysteem aankoppelen. In mijn geval op de verdeler achter de voordeur enkele meters van waar de warmtepomp op de oprit komt te staan. Dat scheelt 16 meter leidingwerk naar de zolder.

Maar nu denk ik: als deze pomp van DeWarmte dat kan, waarom zou een weheat dat dan niet kunnen? Een partij als Coolblue of andere lokale installateur raad dat af, maar waarom is me niet duidelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemde stelling natuurlijk kan dat. Vaak is het zelfs beter en geen lange lelijke goten langs de muur. Breng de warmte daar waar je het het meeste nodig hebt. De aanwezige leiding brengt dan de rest naar boven. Neem deze tekening van Itho als maatstaf en vergeet de cv ketel en open verdeler dat maakt niet uit. Let op leiding diameters en minimum actieve volume. Deze tekening is ook voor andere merken toepasbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens 13.5 kW op een dergelijke verdeler??

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 06-12-2025 09:39 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03 21:44
WPMC schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:52:
Hallo there, op deze sinterklaasmiddag! Even jullie reflectie. Ik heb vloerverwarming in gehele huis. Mijn ketel staat op zolder en een nieuwe warmtepomp komt op de oprit. Zie foto's Ik ben gecharmeerd van Weheat ( na een heel uitgebreide orientatie) maar neig nu naar een warmtepomp van DeWarmte. (ze hebben juist een nieuwe versie R290 met een indrukwekkend hoog vermogen tot 13,5kW).

Het grote voordeel van DeWarmte is dat ze willekeurig op het leidingsysteem aankoppelen. In mijn geval op de verdeler achter de voordeur enkele meters van waar de warmtepomp op de oprit komt te staan. Dat scheelt 16 meter leidingwerk naar de zolder.

Maar nu denk ik: als deze pomp van DeWarmte dat kan, waarom zou een weheat dat dan niet kunnen? Een partij als Coolblue of andere lokale installateur raad dat af, maar waarom is me niet duidelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat moet je met 13,5kW vermogen ? :|

Ik kan me geen huis voorstellen die dat nodig heeft want dan short het toch wel zwaar aan de isolatie. Verder is dat dus ook niet te transporteren zonder 32mm hoofdleiding met een acceptabele delta T zoals te zien in het diagram van Carboy.

In de meeste gevallen is het minimum vermogen wat de pomp kan doen veel belangrijker want dat zal voorkomen dat die gaat pendelen in de lente/herfst.

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 06-12-2025 09:45 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:52
AlphaBlack_NL schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:38:
[...]

Wat moet je met 13,5kW vermogen ? :|

Ik kan me geen huis voorstellen die dat nodig heeft want dan short het toch wel zwaar aan de isolatie. Verder is dat dus ook niet te transporteren zonder 32mm hoofdleiding met een acceptabele delta T zoals te zien in het diagram van Carboy.

In de meeste gevallen is het minimum vermogen wat de pomp kan doen veel belangrijker want dat zal voorkomen dat die gaat pendelen in de lente/herfst.
Er zijn best wel woningen die dit vermogen kunnen vragen of nodig hebben lijkt mij. Waarom zou dat niet kunnen?

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-03 09:23
Afgelopen nacht logees op zolder dus had de nachtmodus op uit gezet ivm geluid van de pomp. Vanmorgen zat er geen druk meer in het systeem en had de pomp de status geblokkeerd. Na bijvullen van water werkte alles weer.

Iemand een idee waarom de druk zo kan verdwijnen?

Moet ik het syteem nu ontluchten zoals bij een cv en hoe werkt dat buiten de reguliere punten op de radiatoren

[ Voor 17% gewijzigd door HF5236 op 06-12-2025 11:26 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23

Cybje

First Post!

HF5236 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:17:
Afgelopen nacht logees op zolder dus had de nachtmodus op uit gezet ivm geluid van de pomp. Vanmorgen zat er geen druk meer in het systeem en had de pomp de status geblokkeerd. Na bijvullen van water werkte alles weer.

Als de druk volledig weg was, kan het bijna niet anders dan dat je een serieus lek hebt ergens. Als de druk wat lager was, kan het nog zoiets simpels zijn als een radiator die je nu hebt opengezet en vol lucht zat.

Maar voor zover je dat niet al hebt gedaan zou ik toch even kijken of je niet ergens vocht ziet rond de leidingen en andere componenten van je verwarming.

Wat ruist er door het struikgewas

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:07

Moet ik het syteem nu ontluchten zoals bij een cv en hoe werkt dat buiten de reguliere punten op de radiatoren
Heb je vorstkleppen, hoe koud was het op jouw locatie? Hier was het vannacht vrij mild

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:38

Bij mij was dit een issue met de vorstkleppen. Schijnbaar was er een batch die problemen had. Was door installateur snel opgelost.

Volgens mij zou het water dan lekken bij de buiten unit, dus zou je daar water moeten zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Barryvdh op 06-12-2025 11:35 ]

• Carboy54

Voor het eerst daar de radiatoren open gezet misschien? Dan zou daar nog veel lucht in hebben gezeten wellicht. Jouw installateur kan op afstand een ontluchtingsrun draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 06-12-2025 11:43 ]

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Carboy54 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:08:
[...]

Zone regeling? Die is er helemaal niet. De Sparrow draait op stooklijn en schakelt uit bij overschrijding van de maximaal ingestelde kamertemperatuur wanneer de☀️☀️ in de woonkamer schijnt. Beperkt dus de overshoot in dergelijke gevallen.
Is dat nog in testfase en dus nog niet breed uitgerold? Ik zou dat ook willen.
In feite weet ondanks stooklijn, de installatie wat je kamer temperatuur is. dus die parameter kan je makkelijk meenemen.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21
RNacoustics schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:52:
[...]

Is dat nog in testfase en dus nog niet breed uitgerold? Ik zou dat ook willen.
In feite weet ondanks stooklijn, de installatie wat je kamer temperatuur is. dus die parameter kan je makkelijk meenemen.
Dit is gewoon schakeling op aan / uit met stooklijn. Die zit ook in jouw portal / app.

• HF5236
SebastiaanPs schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:34:
[...]

Heb je vorstkleppen, hoe koud was het op jouw locatie? Hier was het vannacht vrij mild
5,8 graden. Denk dat de vorstbeveiliging open is gegaan

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Razer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:53:
[...]

Dit is gewoon schakeling op aan / uit met stooklijn. Die zit ook in jouw portal / app.
Maar dat werkt toch alleen met aparte zone die achter parallel buffervat zit ( 2 water circuit) en aan/uit geschakeld wordt? Vraag is of het ook werkt met 1 watercircuit. Dus meestal met serie buffervat.

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 06-12-2025 12:04 ]

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Razer
RNacoustics schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:02:
[...]

Maar dat werkt toch alleen met aparte zone die achter parallel buffervat zit ( 2 water circuit) en aan/uit geschakeld wordt? Vraag is of het ook werkt met 1 watercircuit. Dus meestal met serie buffervat.
Nee

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:03
HF5236 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:00:
[...]

5,8 graden. Denk dat de vorstbeveiliging open is gegaan
Huh? Lijkt me toch dat er vorstbeveiliging op je unit zit die water op minimale temperatuur houdt als je de stroom er maar op houdt. En 5,8 graden is geen temperatuur normaal gesproken voor vorstbeveiliging.

Caleffi: Openingstemperatuur: 3 °C
Sluitingstemperatuur: 4 °C

• HF5236
MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:29:
[...]

Huh? Lijkt me toch dat er vorstbeveiliging op je unit zit die water op minimale temperatuur houdt als je de stroom er maar op houdt. En 5,8 graden is geen temperatuur normaal gesproken voor vorstbeveiliging.

Caleffi: Openingstemperatuur: 3 °C
Sluitingstemperatuur: 4 °C
Als de pomp uitstaat en het wordt koud dan kan de buitenunit het systeem laten leeglopen als het te koud wordt. Dit staat in de handleiding

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:03
HF5236 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:17:
[...]

Als de pomp uitstaat en het wordt koud dan kan de buitenunit het systeem laten leeglopen als het te koud wordt. Dit staat in de handleiding
Uit met stroom erop? Vreemd. Je zou verwachten dat hij dan op minimale aanvoer water gaat rondpompen.

• Mg4gebruiker
Even een vraag over de legionella run (Flint): kan het gebeuren dat de run wordt afgebroken om te gaan verwarmen?
Situatie: de l.run start om 1200 uur op de zaterdag. Op 13.48 stopt de run als de Tboven 56,4 graden is. Hij start dan met verwarmen.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
Robbie-1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:35:
Ik kan hier in de buurt eigenlijk geen goeie installateur vinden die b.v. de Sparrow wil installeren. Nu lees ik over Coolblue, wat zijn de ervaringen? hebben die eigen monteurs? Die werken landelijk neem ik aan? Mijn pakjes bestel ik graag bij Coolblue, maar hoe zijn ze als installatiebedrijf? :-)

Update:
Het aanvragen van een eerste adviesgesprek bij CB, gaat via AI, en dat verliep best goed. Gesprek kan a.s. maandag al.
Ik ben benieuwd.
Ik heb met Coolblue dikke ellende gehad , die ze overigens keurig hebben opgelost . Bij het installeren van mijn sparrow en buffervat en thermostaat , werd een leiding in de vloer kapot geboord. Men dacht een bypass te hebben gemaakt maar achteraf bleek dat niet het geval en waren alle radiatoren op de begane grond ontkoppeld . Die deden dus niets meer. Gelukkig is er ook vloerverwarming . Ze hebben dat netjes hersteld . Ook werd de draad van mijn thermostaat beschadigd zodat we nu een draadloze hebben want een nieuwe draad trekken lukte niet . Voorts is het zonesysteem waarbij de cv ketel door de bovenverdieping apart kon worden aangeroepen niet meer werkzaam . Nu is dat noodgedwongen lage temperatuur verwarming geworden maar het werkt voldoende . Een probleem met de verdeler is nog onderwerp van aandacht door Coolblue . Dus we zijn er bijna. Het zat dus allemaal niet mee maar ik vind dat Coolblue heel netjes met de problemen is omgegaan en het ook tot dusverre netjes heeft opgelost . Ik zou ondanks de pech Coolblue dus wel aanraden. Het heeft de voordelen van een groot en solide bedrijf maar ook de nadelen. Antwoord op mail bijvoorbeeld wil nog wel eens erg traag gaan. Ik heb er vertrouwen in dat de puntjes op de i ook nog wel goed komen.

• HF5236
MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:32:
[...]

Uit met stroom erop? Vreemd. Je zou verwachten dat hij dan op minimale aanvoer water gaat rondpompen.
Ik zal eens kijken of ik ergens in de grafieken iets terug kan zien wat er is gebeurd

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:01
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:05:
Even een vraag over de legionella run (Flint): kan het gebeuren dat de run wordt afgebroken om te gaan verwarmen?
Situatie: de l.run start om 1200 uur op de zaterdag. Op 13.48 stopt de run als de Tboven 56,4 graden is. Hij start dan met verwarmen.
Ja, dat heb ik al een paar keer gehad. Gaat ie later zonder problemen mee verder. Wel fijn, anders was de woonkamer afgekoeld.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:42

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
jelleeelco schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:57:
[...]

Daar kan het beste @Stoker of @Carboy54 antwoord op geven. Ik zou zeggen, zolang je op een stamleiding aansluit maakt het niet uit. Check even de youtube videos van Ketelklets - die heeft een flint laten installeren, daar waar de vloerverwarming is aangesloten. Dus het kan zeker. En vraag anders een 2e opinion bij een andere installateur. Ik was destijds bij CB snel uitgepraat, ze wilden alleen 'standaard' installaties doen (bijna jaar geleden inmiddels).

Daarnaast, als DeWarmte op een kleine diameter leiding wil aansluiten....zou dat voor mij een reden zijn om NIET voor DeWarmte te gaan!

En die 13,5kW klinkt leuk, maar heb je het ook nodig? Je moet een WP juist uitzoeken op je woning, niet op zo hoog mogelijk vermogen. Een 13.5kW warmtepomp heb je niets aan als je maar 5 kW nodig hebt om je huis warm te houden. Dan draait hij mss zelfs in laaglast te 'zwaar' waardoor hij gaat pendelen.
@WPMC .

Ik sluit heel graag direct aan bij de verdeler, zeker als het leidingwerk in een dikke betonnen vloer licht. Je kan de bestaande leidingen (nu de aanvoer) dan gebruiken om de bovenverdieping te voeden.

Hou er wel rekening mee dat je nog een filter, waterpomp en expansievat nodig hebt.

Wil je voor FE, dan heb je nog een extra pomp en leidingen naar het boilervat nodig.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:30
Robbie-1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:35:
Ik kan hier in de buurt eigenlijk geen goeie installateur vinden die b.v. de Sparrow wil installeren. Nu lees ik over Coolblue, wat zijn de ervaringen? hebben die eigen monteurs? Die werken landelijk neem ik aan? Mijn pakjes bestel ik graag bij Coolblue, maar hoe zijn ze als installatiebedrijf? :-)

Update:
Het aanvragen van een eerste adviesgesprek bij CB, gaat via AI, en dat verliep best goed. Gesprek kan a.s. maandag al.
Ik ben benieuwd.
Bij mij heeft CB de flint warmtepomp in september probleemloos geïnstalleerd. Ik heb voor CB gekozen omdat het een bedrijf is die naar mijn inziens een goede naam wil houden en zomaar niet omvalt.
Enig nadeel: ze gaan alleen tot het 'buffervat'
Ik heb afgelopen week door een lokale loodgieter de HT verdeler van de vloerverwarming vervangen door een hybride verdeler en 4 meter, 16 mm leiding vervangen door 28 mm leidingen.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:55
Ik heb sinds 1.5 week een Sparrow FE, zeer tevreden over. Ik heb 3 partijen gesproken voor de installatie. Een daarvan was CB, klonk allemaal goed (ik wist precies wat ik wilde) maar verkoop was net te gelikt, dachten niet mee en tikte de checkboxes op het offerte formulier.
Geen slechte ervaring, maar net niet het perfecte gevoel.
Uiteindelijk voor een klein bedrijf gegaan. Super goede gast, familiebedrijf. Voor hun is het dus veel belangrijker om kwaliteit te leveren, want ze leven van ‘doorvertellen’ en reviews. Ze zijn vaak klein beetje duurder, dus hun meerwaarde is de dienst. Vragen of opmerkingen kan ik via WA sturen.

Verder draait ie hier als een zonnetje, opentherm, en aanvoer van ongeveer 32 graden houdt mijn huis lekker warm en de pomp draait rustig rond de 25% compressor en tussen de. 300/500watt. Eerste legionella run moest ie even iets harder werken (backup heater wil ik niet gebruiken, dus is echt backup). 300L vat is ruim voldoende hier (wordt veel gesport en dus gedoucht hier in huis).

• HF5236
HF5236 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:35:
[...]

Ik zal eens kijken of ik ergens in de grafieken iets terug kan zien wat er is gebeurd
Niks te vinden alleen de melding motor geblokkeerd bij de circulatiepomp

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03 09:34
X21r schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:05:
[...]

Maak een foto of situatie scherts .( ik heb nog geen foto gezien van je toekomstige plek)
De overkapping ? hoe lang ? ( komt ie onder de overkapping ?( nee toch)).
Snap je om zeker te weten waar je hem wilt plaatsen , info nodig.
De hoeveelheid lucht blijft het zelfde ook al is het een ander type, kan hij ver genoeg blazen?

"Misschien dat de planten en bomen ook nog iets aan het geluid kunnen doen."
Niet veel aan demping en bij te dicht begroeid kaatst het zijn eigen lucht weer terug ( lage COP), tenzij je begroeiing op 4 meter afstand staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmIXrhaUxvM2aBUPmXOf-whRF7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y3apoEKmRsUbloN4NSJqTkNC.png?f=fotoalbum_large
Leek aardig op onze situatie vandaar mijn vraag. Alleen ietwat andere gebouwen. Meeste installateurs willen logischerwijs tegen de garage rechts plaatsen. Zou dan zelf de border verwijderen en zover mogelijk richting de heg. 1-2 meter er vandaan.

[ Voor 3% gewijzigd door jjbrrr op 06-12-2025 20:01 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
HF5236 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:04:
[...]

Niks te vinden alleen de melding motor geblokkeerd bij de circulatiepomp
Heb je druk in je systeem? (ja klinkt stom, maar je zal niet de eerste zijn met bv een lekkende vorstklep).

Motor geblokkeerd 5% is in de meeste gevallen een luchtbel die hij niet wegkrijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQme4fn0UVYHcXC0HXnUvEV8IM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4t1iPr5P00enCOQK25Kw7aa.jpg?f=fotoalbum_large

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
RNacoustics schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:02:
[...]

Werkt hier al jaren prima zonder buffer, één circuit. Eerst met Elga Ace, nu met Blackbird FE

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 18:25
Carboy54 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:42:
[...]

Voor het eerst daar de radiatoren open gezet misschien? Dan zou daar nog veel lucht in hebben gezeten wellicht. Jouw installateur kan op afstand een ontluchtingsrun draaien.
Ontluchtingsrun zou toch echt iets moeten zijn dat lokaal gedaan moet kunnen worden... raar dat dat niet vrijgegeven wordt in de software voor de user

• Carboy54
jelleeelco schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:39:
[...]

Ontluchtingsrun zou toch echt iets moeten zijn dat lokaal gedaan moet kunnen worden... raar dat dat niet vrijgegeven wordt in de software voor de user
Door de warmtepomp pomp meerdere keren aan/uit te zetten met blokken van 15 minuten heb je hetzelfde resultaat.

• HF5236
Stoker schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:27:
[...]

Heb je druk in je systeem? (ja klinkt stom, maar je zal niet de eerste zijn met bv een lekkende vorstklep).

Motor geblokkeerd 5% is in de meeste gevallen een luchtbel die hij niet wegkrijgt.

[Afbeelding]
Vanmorgen toen de pomp blokkeerde zat er dus geen druk in het systeem. Daarna bijgevuld en sindsdien geen drukverlies gehad

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:38
jjbrrr schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:00:
[...]

[Afbeelding]
Leek aardig op onze situatie vandaar mijn vraag. Alleen ietwat andere gebouwen. Meeste installateurs willen logischerwijs tegen de garage rechts plaatsen. Zou dan zelf de border verwijderen en zover mogelijk richting de heg. 1-2 meter er vandaan.
Dat is inderdaad een krappe ruimte.
Plaatsen rechts tegen de stenen muur, dan blaast hij tegen het glas aan en krijgt zo zijn lucht weer terug.
Als ik het zo zie is de plek waar de fotograaf staat, in lengte meer dan tussen de stenen muur en het glas.

Als de fotograaf stil blijft staan en naar links en recht kijkt heeft hij dan aardig wat meters vrij ?
Dan kan de uitgeblazen lucht zich lekker vermengen met de gewone lucht.
Dus de WP met zijn rug tegen de heg aan ( een schot of fijnmazig metalen gaas op 40 cm aftand) er achter zodat de bladeren niet zo maar aangezogen worden en blijven hangen.

Maar .... Als links en recht van de fotograaf niet groot is. dan een opening naar de weg/buren zoeken ( dus een opening op grond hoogte tot 1,5m( en zo breed mogelijk).

Waarom" als het defrost weer is, is het zeer vochtig weer en GEEN wind. Koude lucht blijft liggen en moet die dus moet je tuin uit vloeien .Zo niet dan gaat hij zeer vaak in defrost en je heb het niet warm..

Tenzij je de CV kachel nog gebruikt ..en bij defrost weer de CV gebruikt !!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:56
RNacoustics schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:28:
[...]

Wow, wat een prijzen zeg! Ik heb vorig jaar voor de BB P80 + 50l buffervat inclusief installatie €9,700 betaald. Na subsidie €6000,- Ik heb wel zelf de electra aangelegd.
Misschien dat het komt door jouw hybride opstelling. Ik was voor BB P80 + 300l SWW vat + 50l buffer en open verdeler gewoon 11.800 inclusief btw inclusief subsidie kwijt. Zelf elektra getrokken, meterkast aansluiting door installateur.
Wel super netjes uitgevoerd. Oktober 25.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
HF5236 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:45:
[...]

Vanmorgen toen de pomp blokkeerde zat er dus geen druk in het systeem. Daarna bijgevuld en sindsdien geen drukverlies gehad
Maar nogsteeds 5% pomp geblokkeerd?

Dan zelf eerst voorzichtig de Pompkoppeling heel voorzichtig losdraaien (heel klein stukje), totdat je lucht hoort en waterdruppels ziet. Als er alleen maar water uit komt kan je je installateur vragen om het ontluchtingsprogramma te draaien.

• frank2908
Nu de buitentemperaturen weer milder zijn, draait de Flint-warmtepomp met de huidige stooklijn niet meer continu. De oorzaak is dat de warmtepomp met slechts 370 watt al meer warmte levert dan het huis op dit moment nodig heeft. De aanvoertemperatuur ligt nu rond de 28,3 °C, en eigenlijk zou ik die nog verder willen verlagen.
Ik kan Coolblue vragen om de veiligheid temperatuur van 40 naar 30 °C te verlagen, zodat de warmtepomp maximaal rond de 25–26 °C zou sturen. Maar het is niet ideaal om daar steeds voor te moeten bellen.
OpenTherm zou een alternatief kunnen zijn, maar daarbij zie ik ook dat de Flint-warmtepomp niet continu blijft draaien.
Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S0NJlSs-SuRNtWfghsq13D3JCA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9WOi88jLRkPzSyeMYm3ytRHQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzJwYyNVvNLqGy_GUpN_ihS5BL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5oOkmzd8dmoCIrpDHweY0jD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMV1H_5Pa1_30tzD0ZhVntoQ6j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXsEKgMmcQgulWb3WXBppGV3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GB7f8SXgUmXsTajNXe7naPbacI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZtaufnqZTGPnv592bFaCkKx.jpg?f=fotoalbum_large

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:06
De stooklijn bij 15c lager zetten ?
Ik verkaag met mijn OTGW stooklijn vanaf ca 13 de doeltemp ook lager. Maar nog vookom ik niet dat ik op een gegeven moment tegen een punt aanloop dat de WP gewoon uitslaat.

Al zit hij bij mij dan nog niet op minimum modulatie en zou de doeltemp nog best verder omlaag kunnen, toch slaat hij uit.
Ik vermoed dat de installatie z'n warmte niet kwijt kan. Dus ik moet m'n afgifte nog verbeteren...

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 18:25
Carboy54 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:22:
[...]

Door de warmtepomp pomp meerdere keren aan/uit te zetten met blokken van 15 minuten heb je hetzelfde resultaat.
Oh goed te weten, dank je wel! En bedoel "hard" aan en uit, dmv stroom erop/eraf of gewoon op OT zetten en de gevraagde temperatuur hoog/laag zetten?

• frank2908
Jpiek schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:45:
De stooklijn bij 15c lager zetten ?
Ik verkaag met mijn OTGW stooklijn vanaf ca 13 de doeltemp ook lager. Maar nog vookom ik niet dat ik op een gegeven moment tegen een punt aanloop dat de WP gewoon uitslaat.

Al zit hij bij mij dan nog niet op minimum modulatie en zou de doeltemp nog best verder omlaag kunnen, toch slaat hij uit.
Ik vermoed dat de installatie z'n warmte niet kwijt kan. Dus ik moet m'n afgifte nog verbeteren...
Ik heb de stooklijn aangepast, watertemperatuur uit is nog steeds 27,7 graden.
Oo de laatste youvideo van Ketelklets Flint staat het vermogen continue op 333 watt, ik krijg het niet lager continue 369 watt?
Wordt dit verschil veroorzaak doordat ik een buffervat heb?. Ik heb beneden HT radiatoren en 2 groepen vloerverwarming met een hybride VVverdelen. KK heeft geen buffervat en beneden 5 groepen vloerverwarming en HT VV verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Mb8wUuD4W3XkK62VyKsq0erT6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UArlDSFTPvyQeXhLrdj2pGln.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door frank2908 op 07-12-2025 10:28 ]

• Mg4gebruiker
frank2908 schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:23:
Nu de buitentemperaturen weer milder zijn, draait de Flint-warmtepomp met de huidige stooklijn niet meer continu. De oorzaak is dat de warmtepomp met slechts 370 watt al meer warmte levert dan het huis op dit moment nodig heeft. De aanvoertemperatuur ligt nu rond de 28,3 °C, en eigenlijk zou ik die nog verder willen verlagen.
Ik kan Coolblue vragen om de veiligheid temperatuur van 40 naar 30 °C te verlagen, zodat de warmtepomp maximaal rond de 25–26 °C zou sturen. Maar het is niet ideaal om daar steeds voor te moeten bellen.
OpenTherm zou een alternatief kunnen zijn, maar daarbij zie ik ook dat de Flint-warmtepomp niet continu blijft draaien.
Iemand suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn Flint op OT heeft wel wat vaker korte blokjes voor verwarmen, maar hij draait ook rustig 3 uur achtereen. Als het kouder wordt dan ga ik wellicht een keer over op de stooklijn. Tenzij Weheat Intelligence er al is...

• Jpiek
Mijn BB krijg ik niet onder 598W, en bij hogere buitentemperatuur ook runs van soms maar 1-1,5uur met pauzes van 30min. Als het onder de 8c komt buiten heb ik prachtige runs van vele uren...

Ik geloof het wel ff, eerst boven LT-geschikte en grotere radiatoren...

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:41
Jpiek schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:57:
Mijn BB krijg ik niet onder 598W, en bij hogere buitentemperatuur ook runs van soms maar 1-1,5uur met pauzes van 30min. Als het onder de 8c komt buiten heb ik prachtige runs van vele uren...

598W klinkt wel als erg veel.

Ik heb een BB80 die bij hogere temperaturen rond de 380W draaide.
(Afgelopen dagen wel iets meer natuurlijk.)

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:30
frank2908 schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:23:
Iemand suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan gewoon zelf de stooklijn verlagen, heb je coolblue niet voor nodig. Onze flint doet hetzelfde, af en toe even aan en dan weer uit. Het huis heeft een bepaalde warmtevraag en bij deze temperatuur is dat gewoon heel weinig. Dus op minimaal, dat is hier meestal tussen 330-340 watt, doet hij alsnog teveel. Als je het verder warm genoeg krijgt in huis is dat ook niet erg, een CV ketel doet natuurlijk hetzelfde. Mooier zou zijn als hij nog verder terug kon moduleren zodat hij langere runs maakt op lagere temperatuur maar dat kan niet.

• frank2908
reiniero schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:28:
[...]

Je kan gewoon zelf de stooklijn verlagen, heb je coolblue niet voor nodig. Onze flint doet hetzelfde, af en toe even aan en dan weer uit. Het huis heeft een bepaalde warmtevraag en bij deze temperatuur is dat gewoon heel weinig. Dus op minimaal, dat is hier meestal tussen 330-340 watt, doet hij alsnog teveel. Als je het verder warm genoeg krijgt in huis is dat ook niet erg, een CV ketel doet natuurlijk hetzelfde. Mooier zou zijn als hij nog verder terug kon moduleren zodat hij langere runs maakt op lagere temperatuur maar dat kan niet.
Waarom is het bij jou dan tussen de 330-340,watt? Heb jij alleen VV en heb je een buffervat? Ik heb zowel VV en beneden 4 HT radiatoren open staan en boven in de badkamer staat er een HT radiator open. Zou het helpen als ik beneden 3 radiatoren dicht draai? Dan komt er minder warmte vrij of is dit niet goed van de warmteafgifte?

• dj4n90
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-12-2025
Beste allemaal,
Ik heb een probleem met onze Blackbird.

Sinds enkele weken maakte de buiten unit een vreselijk kabaal, vergelijkbaar met een koelunit van een trailer.

Afgelopen Donderdag is de leverancier er bij geweest voor de laatste aanpassingen.

Sind Gister is de buitenunit helemaal dood, 16A C-Kar vliegt er uit zodra hij iets moet gaan doen.

WeHeat zou dit weekend monitoren, maar niemand neemt contact op, warm water is ondertussen op, kachel werkt niet meer.

Iemand van WeHeat in deze groep, of iemand die een nummer heeft waar op ik WeHeat kan bereiken?

Geleverd via 1komma5 (onbereikbaar buiten kantoor uren)
4931RJ Geertruidenberg

Kan niet bestaat niet, wel dat ik het nog niet kan.

• Razer
frank2908 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:41:
[...]

Waarom is het bij jou dan tussen de 330-340,watt? Heb jij alleen VV en heb je een buffervat? Ik heb zowel VV en beneden 4 HT radiatoren open staan en boven in de badkamer staat er een HT radiator open. Zou het helpen als ik beneden 3 radiatoren dicht draai? Dan komt er minder warmte vrij of is dit niet goed voor de debiet?
Ligt ook aan de gevraagde watertemperatuur, heb mijn Flint wel eens op 296W gezien, toen die 25 graden water aan het maken was. Momenteel 340W met 27,4 graden watertemperatuur.

Echter maak je je druk om niks, het wattage dat wordt gerapporteerd is een inschatting aan de hand van vershillende berekeningen.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:02
Mausssie schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:05:
[...]

Hier draait de BB80 op 420 watt bij deze buitentemperaturen (op de stooklijn is de target watertemp 25 graden. De cop is 7.1, dus levert het systeem zo rond de 3000 watt. Echt lager lukt niet zo te zien. Sinds de verbouwing hier beneden klaar is hebben we 3-dubbel glas (tegenover kromme houten deuren met veel warmteverlies). Het verschil is goed merkbaar. Als de hysterese van de thermostaat beter zou zijn (Lyric) dan zou ik beter op de thermostaat kunnen draaien...maar ja...

Echt geniaal...met een paar honderd watt je hele huis verwarmen...ik ben er zeer blij mee!

[ Voor 14% gewijzigd door Satefan op 07-12-2025 12:14 ]

• Jpiek
Mausssie schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:05:
[...]

Mijn WP draait niet echt LT, eerder MT, teruggerekend naar Wehaet stooklijn:
-20 = 62
9 = 38.4
15 = 33.2
20 = 20
25 = 20

't is wat het is, alsnog veel goedkoper dan Gas, en het verschil is de verbouwing echt niet waard (allemaal houten vloeren)

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:30
frank2908 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:41:
[...]

Waarom is het bij jou dan tussen de 330-340,watt? Heb jij alleen VV en heb je een buffervat? Ik heb zowel VV en beneden 4 HT radiatoren open staan en boven in de badkamer staat er een HT radiator open. Zou het helpen als ik beneden 3 radiatoren dicht draai? Dan komt er minder warmte vrij of is dit niet goed van de warmteafgifte?
Hier beneden vvw, geen buffervat en boven nog ht radiatoren die helemaal open staan maar niks doen met zulke lage temperaturen. Hoe lager de temperatuur, hoe zuinig de wp draait in principe.

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GD0Jk0JIgbJB7xln1Zy73sMFXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuJ3n8m1wReY3WKmdVfrywa3.jpg?f=fotoalbum_large

Hier sinds enkele dagen een Sparrow met radiatoren uiteraard zonder buffer excl verbruik waterpomp. Compressor op 22% Buitentemperatuur 11 graden. Pruttelt al 24/7 rond dit verbruik. Kan nog terug naar 16% dus nog niet in de pendel zone. Stooklijn + on/off. Voorlopig tevreden.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 07-12-2025 13:00 ]

• STIMPPYYY
Jpiek schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:57:

Waar meet je? In de app heb ik voor de change 360w gezien bij 20%.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:19
Carboy54 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:53:
[Afbeelding]

Hier sinds enkele dagen een Sparrow met radiatoren uiteraard zonder buffer excl verbruik waterpomp. Compressor op 22% Buitentemperatuur 11 graden. Pruttelt al 24/7 rond dit verbruik. Kan nog terug naar 16% dus nog niet in de pendel zone. Stooklijn + on/off. Voorlopig tevreden.
Die schermafdrukken zijn die van je energiemeter ?

• Carboy54
201WD schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:04:
[...]

Die schermafdrukken zijn die van je energiemeter ?
Jazeker zie mijn post van gisteren.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:19
@Carboy54
Oké bedankt

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Als je de binnen en buitenunit beide uitzet en daarna alleen de binnenunit van stroomvoorziet, dan gaat ook de waterpomp draaien, die run kan je dan ook gebruiken om lucht eruit te persen. Heb je een kraan in het system, dan kan je die 2seconden dichtgooien en daarna weer voluit open.

• RayDelft
Toch maar weer op stooklijn gezet. Op OT is de Sparrow de hele nacht uit gebleven met koude badkamervloer als gevolg . Staat nu op stooklijn heel rustig 217 Watt te draaien . Cop 7,9 en gevraagde watertemperatuur is 23,9 . In huis nu 21 graden .

• Kevin1990
Hier gaat de BlackBird vandaag wat regelmatig uit voor een tijd en vervolgens gaat die weer op laag ingaand vermogen aan de gang gaat. Nu rond de 390W.
Ik zou liever zien dat wanneer die uit gaat de circulatie pomp door blijft gaan om het relatief warme water (gevraagd nu 24.6) rond te pompen door de Jaga's heen. Zo kan er nog wat warmte van de vloerverwarming en buffervat naar de kamers toe waar het nodig is...

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 07-12-2025 15:10 ]

• Jpiek
STIMPPYYY schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:57:
[...]
Waar meet je? In de app heb ik voor de change 360w gezien bij 20%.
In de meterkast, met een modbusmeter naast de ALAMAT, uitgelezen met een iungo, die het weer in Homey stopt... Daar komt wel een wat hoger getal uit dan uit de BB API overigens :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYKFFV8ntg9Ti8JORX-eH9nrKfY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k3T48lbeizN7arhKGuLuOscl.png?f=user_large

In theorie zou die 598 dus lager kunnen zijn in de API : ~540 ofzo...

Maar :
Raam woonkamer 250*200 Oost-zuidoost
Beneden is nagenoeg 1 grote ruimte
Achterzijde Serre van ca 500 breed bij 240 hoog, 200 diep en een glazen dak.
We stoken tot ca 23-23,5C

Werkt allemaal flink tegen natuurlijk. Toen we het huis kochten (2004 huis uit "59) was het eigenlijk een doortochtwoning : 3200M3 gas. Terug in stappen naar 3200-2800-2400-1800 en nu dus 0
(Betere ketel, Nieuw raam voorin (voorraam was lek), kruipruimte watervrijmaken, bodem isolatie, vloerisolatie, dakisolatie, Nieuwe hardhoutenvoorgevel met nu wél isolatie en HR++)

• ReinhardH
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15-12-2025
We hebben nu bijna een maand een BB P80 op het dak staan, die via de schoorsteen in de kelder met ons verwarmingssysteem verbonden is. In de kelder staat ook de boiler van 300 l en een 50 l parallel aangesloten buffervat.
We hadden al een EVO Home thermostaat met zoneregeling. Dit hebben we zo gehouden omdat de zuidkant van ons huis (door de zon) veel warmer wordt dan de noordkant en het daar niet nog warmer moet worden als alleen de noordkant verwarming nodig heeft. De thermostaat is dmv een OpenTherm module aan de BB gekoppeld.
De benedenverdieping (vloerverwarming) blijft bij ons goed op de ingestelde temperatuur. Boven (Jaga convectoren) lukt dat eigenlijk niet helemaal. Als we daar alles op 20 graden zetten, komen 2 kamers niet verder dan 18 graden.
Er zijn hier al verschillende grafiekjes langsgekomen die een vergelijkbaar patroon laten zien als hieronder, maar ik heb nog niet echt een beoordeling / verklaring daarvoor gezien (toegegeven, ik heb niet alle 147 pagina's gelezen, maar wel een tiental).

Wat mij in de grafiek hieronder verbaast:
1) De gevraagde temperatuur (vrij constant 34 graden) wordt nooit gehaald door de "Watertemperatuur huis in". Ik zou verwachten dat de pomp pas uitgaat als die temperatuur (bijna) bereikt is.
2) Het meest vreemde vind ik het gedrag van de compressor die tussen de 20 en 35 % heen en weer springt. Het is niet echt pendelen, want hij gaat niet uit en aan, maar het lijkt er wel op: steeds harder en zachter. Een meer continue instelling lijkt hier voor de hand te liggen.
3) Het eerste deel van de grafiek lijkt pendel gedrag. Dit is welliswaar laagfrequent (half uur aan, uur uit). Is het buffervat dan wellicht aan de kleine kant of is dit normaal gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeTMQpk-FlveeBe9jLBwW-NilYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/foPoxDBNoOznCPnK9trNASEU.png?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
ReinhardH schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:25:
We hebben nu bijna een maand een BB P80 op het dak staan, die via de schoorsteen in de kelder met ons verwarmingssysteem verbonden is. In de kelder staat ook de boiler van 300 l en een 50 l parallel aangesloten buffervat.
We hadden al een EVO Home thermostaat met zoneregeling. Dit hebben we zo gehouden omdat de zuidkant van ons huis (door de zon) veel warmer wordt dan de noordkant en het daar niet nog warmer moet worden als alleen de noordkant verwarming nodig heeft. De thermostaat is dmv een OpenTherm module aan de BB gekoppeld.
De benedenverdieping (vloerverwarming) blijft bij ons goed op de ingestelde temperatuur. Boven (Jaga convectoren) lukt dat eigenlijk niet helemaal. Als we daar alles op 20 graden zetten, komen 2 kamers niet verder dan 18 graden.
Er zijn hier al verschillende grafiekjes langsgekomen die een vergelijkbaar patroon laten zien als hieronder, maar ik heb nog niet echt een beoordeling / verklaring daarvoor gezien (toegegeven, ik heb niet alle 147 pagina's gelezen, maar wel een tiental).

1) De gevraagde temperatuur (vrij constant 34 graden) wordt nooit gehaald door de "Watertemperatuur huis in". Ik zou verwachten dat de pomp pas uitgaat als die temperatuur (bijna) bereikt is.
2) Het meest vreemde vind ik het gedrag van de compressor die tussen de 20 en 35 % heen en weer springt. Het is niet echt pendelen, want hij gaat niet uit en aan, maar het lijkt er wel op: steeds harder en zachter. Een meer continue instelling lijkt hier voor de hand te liggen.
3) Het eerste deel van de grafiek lijkt pendel gedrag. Dit is welliswaar laagfrequent (half uur aan, uur uit). Is het buffervat dan wellicht aan de kleine kant of is dit normaal gedrag?

[Afbeelding]
Kan je stooklijn proberen? Alle waardes strak op 34 zetten.

• frank2908
reiniero schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:43:
[...]

Hier beneden vvw, geen buffervat en boven nog ht radiatoren die helemaal open staan maar niks doen met zulke lage temperaturen. Hoe lager de temperatuur, hoe zuinig de wp draait in principe.
Ik heb het stilteniveau de hele dag op fluisterstand gezet, de flint warmtepomp draait nu op 337 watt.
Volgens chat gpt zou dat voor 80-90 % de start en stops moeten verminderen.
Ik hoop dat al straks WI geïntroduceerd is, dit ook meegenomen wordt.
Ik moet nog 15 meter, bij de 1ste verdieping, leidingen isoleren die achter de gordijnen lopen. Hierdoor zou het warmteverlies met 84 w verminderen.

• Satefan
Vanmiddag nog even met het geluid van de circulatiepomp aan de slag geweest. In de slaapkamer naast de technische ruimte ervaren we sinds een paar weken een resonantie die vermoedelijk van de circulatiepomp voor de (vloer)verwarming komt.

Mijn oude heer heeft me ooit geleerd dat je met een schroevendraaier tegen het hoor heel goed mechanische geluiden kan opsporen. Hij deed dat altijd bij automotoren geloof ik. Dus even op een trappetje gaan staan, deze procedure op de leidingen gedaan en inderdaad bij de leiding die op deze pomp zit hoorde ik het gelijk. Voor de zekerheid ook nog even in de slaapruimte zelf het oor tegen de muur gedrukt en zelfde geluid (ongeveer) was hoorbaar.

De leidingen zitten vastgemaakt op de lange muur van deze ruimte. Ik heb de isolatie bij de beugels verwijderd, de beugels losgehaald en toen weer de test gedaan.

Luisteren direct op de leiding geeft natuurlijk nog hetzelfde geluid. Maar de overdracht van het geluid naar de muur is weg! Ook in de slaapkamer zelf weer oor tegen de muur...ook niets!

Dit is geen permanente oplossing verwacht ik (de leidingen zitten op de kopse kant van de ruimte nog tegen de wand vast, maar dat stuk is van hout). Ze hangen dus niet helemaal los, maar even horen wat er gebeurd als de compressor wat harder moet werken. Ook nog even luisteren bij een SWW run. De leidingen van deze circulatiepomp zitten nog wel vast aan de muur. Maar goed, SWW run draait niet continue en ook niet s'nachts.

Dit gaat in ieder geval de goede kant op!

Groet,

Satefan

• HF5236
Stoker schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:10:
[...]

Maar nogsteeds 5% pomp geblokkeerd?

Dan zelf eerst voorzichtig de Pompkoppeling heel voorzichtig losdraaien (heel klein stukje), totdat je lucht hoort en waterdruppels ziet. Als er alleen maar water uit komt kan je je installateur vragen om het ontluchtingsprogramma te draaien.
Ik weet waar je 5% pomp geblokkeerd zou kunnen zien maar alles werkte na bijvullen weer zoals normaal

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:46
ReinhardH schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:25:

[Afbeelding]
Komt watertemperatuur ooit boven de 30? Lijkt bijna wel alsof je installateur de veiligheidstemperstuur op 35 heeft staan, dan produceert ie nooit meer dan 30 (hij haalt er dus 5 af). Als je handig bent met ontwikkelaarstools kan je t zelf zien via je browser, anders je installateur even vragen naar de huidige instelling.

Weheat Flint

• jjbrrr
jjbrrr schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:00:
[...]

[Afbeelding]
Iemand anders die hier op wil reageren? dien ik de achterzijde van de garage te vermijden ivm weerkaatsing tegen overkapping en krijgt eigen lucht terug. (Waarom" als het defrost weer is, is het zeer vochtig weer en GEEN wind. Koude lucht blijft liggen en moet die dus moet je tuin uit vloeien .Zo niet dan gaat hij zeer vaak in defrost en je heb het niet warm..)
Ik schat het verhaal op waarde maar gezien de ingreep zou ik graag van wat meer leden willen weten of dit het geval is. @Stoker @Carboy54 wat is jullie visie hier op?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:09
dj4n90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
Beste allemaal,

Sinds enkele weken maakte de buiten unit een vreselijk kabaal, vergelijkbaar met een koelunit van een trailer.

Afgelopen Donderdag is de leverancier er bij geweest voor de laatste aanpassingen.

Sind Gister is de buitenunit helemaal dood, 16A C-Kar vliegt er uit zodra hij iets moet gaan doen.

WeHeat zou dit weekend monitoren, maar niemand neemt contact op, warm water is ondertussen op, kachel werkt niet meer.

Iemand van WeHeat in deze groep, of iemand die een nummer heeft waar op ik WeHeat kan bereiken?

4931RJ Geertruidenberg
Ik zorg altijd voor een stekker aan het electrisch element in de boiler als noodbedrijf. Stop die in een wcd en je hebt weer warmwater. Heb jij die niet?
Het huis verwarmen is met een paar kacheltjes zo gelukt, thuis hebben we bv airco’s in alle ruimtes die dan aankunnen.
Stel er komt iemand in het weekend, die gaat echt geen compressor of buitendeel vervangen.
Je gaat nog dagen zonder zitten.

De meeste warmtepompen hebben bij storing een pop-up die vragen of je noodbedrijf wil draaien. En dan op SWW als ook CV. Dan draait deze puur op het electrisch element.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 07-12-2025 20:08 ]

• Mg4gebruiker
jjbrrr schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:39:
[...]

Iemand anders die hier op wil reageren? dien ik de achterzijde van de garage te vermijden ivm weerkaatsing tegen overkapping en krijgt eigen lucht terug. (Waarom" als het defrost weer is, is het zeer vochtig weer en GEEN wind. Koude lucht blijft liggen en moet die dus moet je tuin uit vloeien .Zo niet dan gaat hij zeer vaak in defrost en je heb het niet warm..)
Ik schat het verhaal op waarde maar gezien de ingreep zou ik graag van wat meer leden willen weten of dit het geval is. @Stoker @Carboy54 wat is jullie visie hier op?
Wat is hier noord? Kan je de wp op hoogte hangen?

• jjbrrr
Mg4gebruiker schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:05:
[...]

Wat is hier noord? Kan je de wp op hoogte hangen?
Niet echt mogelijkheden voor alleen schuin dak. Noord is hegzijde. Het stuk open tuin (zuid) is waar ik zelf sta. Hier zijn verder geen blokkades, maar aangezien de techniek in de garage zit kom je snel bij dit stukje uit.

• Mg4gebruiker
jjbrrr schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:35:
[...]

Niet echt mogelijkheden voor alleen schuin dak. Noord is hegzijde. Het stuk open tuin (zuid) is waar ik zelf sta. Hier zijn verder geen blokkades, maar aangezien de techniek in de garage zit kom je snel bij dit stukje uit.
Hoe ziet zuid er dan uit gezien vanuit de heg?

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dj4n90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
Beste allemaal,

4931RJ Geertruidenberg
@Weheat leest mee, maar niet elke dag. Ik zou persoonlijk maandagochtend aan de telefoon hangen met 1komma5, het klinkt alsof die je een beetje hebben laten bungelen.

Van weheat vond ik dit nummer: 085-7990052 maar das ook tijdens kantooruren helaas.

Wise enough to play the fool

• jjbrrr
Mg4gebruiker schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:57:
[...]

Hoe ziet zuid er dan uit gezien vanuit de heg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_joeMEkwH5BKm4qGeWunlip8Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzrvGIbJMOHDDnE6KO0DwuyO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qLzDQ0RWnA5tIiNQ3Txcci_pho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFjHZBfHWxv0UoXkVqyxOvtK.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij wat foto’s. Heb ook nagedacht over plaatsing onder het raam aan de zijkant maar je moet dan best een afstand overbruggen.achterkant naar de heg zou ook een optie zijn of achterkant tegen de garage maar dit is dus beide in het smalle stuk.

• lars20
  • Laatst online: 06-03 17:05
frank2908 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:20:
[...]

Dat is wel vreemd van die adviseur van Coolblue. Coolblue heeft mij deze lijst via de mail gestuurd. Ik heb juist op advies de Tado V3+ aangeschaft. Ik heb twee maanden met OT gedraaid, nu met stooklijn.

De volgende thermostaten raden wij aan en werken heel goed samen met het systeem.

Honeywell Round Modulation
Honeywell Lyric T6/T6R Wifi
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell EvoHome
Tado V3+ (Niet de Tado X)
Remeha ISense
Plugwise Anna
Hallo, ik volg dit onderwerp hier al een tijdje. Ik heb zelf Tado X en ben voornemend om een WeHeat warmtepomp aan te schaffen. Ik hoorde van een installateur al dat WeHeat en Tado bezig waren om de Tado X ook compatibel te maken, maar wist niet wanneer dit zou zijn.

Nu kijk ik zojuist weer op de pagina van WeHeat en zie ik plots dat de Tado X nu aangegeven staat als ondersteund! Goed nieuws!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNWapA5LclMD6P4NZdQCmq_XRpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dlIy90OmPfnLxcpzTkrsIM4e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door lars20 op 08-12-2025 08:58 . Reden: Quote toegevoegd, link geupdate ]

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:56
Goedemorgen allemaal, wij hebben sinds een kleine week ook de BBP80 hier draaien. Tot nu toe zeer content mee en het is leuk om in de portal en de app rond te kijken wat er live precies gebeurd. Ik zie hier veel gebruikers ook het Wattt-verbruik melden, waar vinden jullie dat terug? Of is dat via een HA oplossing te destilleren?

P.s. in de app doet de tab inzichten nog niet veel, daar staat alleen dat er nog extra draaiuren nodig zijn om inzichten te laten verschijnen.

• Pr088
Ebbao schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:38:
Goedemorgen allemaal, wij hebben sinds een kleine week ook de BBP80 hier draaien. Tot nu toe zeer content mee en het is leuk om in de portal en de app rond te kijken wat er live precies gebeurd. Ik zie hier veel gebruikers ook het Wattt-verbruik melden, waar vinden jullie dat terug? Of is dat via een HA oplossing te destilleren?

P.s. in de app doet de tab inzichten nog niet veel, daar staat alleen dat er nog extra draaiuren nodig zijn om inzichten te laten verschijnen.
Het is een tijdje geleden uit de app gehaald, daar stond altijd het huidige verbruik in Watt in. Mogelijk komt het later weer terug, we weten het niet. De meesten die het hier nog melden hebben een kWh-meter op de groep hangen, bijvoorbeeld een Shelly 3EM.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Satefan

Hier via een HA integratie.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
Of is dat via een HA oplossing te destilleren?
Dit is de HA data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pD__xbcPPd6DgvcwOJUzTll51g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvfl7W9vybJMH0qMCX3xUKGL.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
Ben wel benieuwd naar je cijfers. Lees ik goed dat de kamertemp 22 is, de warmtepomp verwarmt, terwijl setpoint op 15 staat?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 08:14
heren,

is het mogelijk de temperatuur sensor te veranderen die de sparrow gebruikt om te bepalen of die aan moet slaan.

Ik merk nu met dit warme weer dat de pomp zijn setpoint bereikt en afslaat. Vervolgens een uur later 15 minuten gaat draaien om weer af te slaan.
Dit komt omdat de pomp bij zijn water temperatuur uit meet dat die 3 graden onder b.v setpoint van 22 gegaan is. Maar op dat moment rapporteert mijn huis water temp in sensor in nog 23 graden.

Als ik hem die sensor kan laten gebruiken dan slaat ie minder vaak aan en af en zal die langer draaien op laag vermogen omdat er dan echt wat warmte uit de vloer gekomen is.

• X21r
jjbrrr schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hierbij wat foto’s. Heb ook nagedacht over plaatsing onder het raam aan de zijkant maar je moet dan best een afstand overbruggen.achterkant naar de heg zou ook een optie zijn of achterkant tegen de garage maar dit is dus beide in het smalle stuk.
Oke voldoende lucht ruimte dus
Met zijn rug tegen die heg aan kan hij lekker recht door de tuin in blazen.
Andere positie zou links in het hout hok zijn, maar niet mooie en vrouw vriendelijk.
Denk er om dat er een grind bak onder moet om het defrost water in de grond te laten lopen.

• MartinPTweak
Pr088 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:26:
[...]Ben wel benieuwd naar je cijfers. Lees ik goed dat de kamertemp 22 is, de warmtepomp verwarmt, terwijl setpoint op 15 staat?
Hij draait op stooklijn momenteel. Setpoint op de rooted Toon 2 staat ingesteld op 15, maar heeft dus geen gevolgen, want stooklijn.
Die stooklijn zegt ik wil water van 29,4, de P80 stuurt 31,8 water nu en kamertemperatuur is nu 22,0.

• RayDelft
jjbrrr schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:
[...]

Is in de plaats van het houthok geen optie ? Daar kan hij vrij uit blazen. Bij mij staat hij tegen de gevel onder een carport maar wel vlak aan de buitenste open kant ervan. Ik meet daar inderdaad als de WP in bedrijf is vlak achter en boven de WP een ca 0,5 - 1 graad lagere temperatuur dan in de helemaal open lucht. Bij windstil weer . Dus in zekere zin ademt hij wel een beetje van z’n eigen koude lucht in hier, maar het effect is gering omdat wer meestal wel wat wind staat en er dan voldoende circulatie is.

• ietse
  • Laatst online: 16-03 12:21
lars20 schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:51:
[...]

Hallo, ik volg dit onderwerp hier al een tijdje. Ik heb zelf Tado X en ben voornemend om een WeHeat warmtepomp aan te schaffen. Ik hoorde van een installateur al dat WeHeat en Tado bezig waren om de Tado X ook compatibel te maken, maar wist niet wanneer dit zou zijn.

Nu kijk ik zojuist weer op de pagina van WeHeat en zie ik plots dat de Tado X nu aangegeven staat als ondersteund! Goed nieuws!

[Afbeelding]
mocht je op stooklijn willen draaien is het gewoon een dure sensor om de temperatuur te meten.

• Jpiek
ietse schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:59:
[...]
mocht je op stooklijn willen draaien is het gewoon een dure sensor om de temperatuur te meten.
Als je op stooklijn gaat draaien : Hou wat je nu hebt, of koop de goedkoopste...

• RayDelft
MartinPTweak schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:40:
[...]

Hij draait op stooklijn momenteel. Setpoint op de rooted Toon 2 staat ingesteld op 15, maar heeft dus geen gevolgen, want stooklijn.
Die stooklijn zegt ik wil water van 29,4, de P80 stuurt 31,8 water nu en kamertemperatuur is nu 22,0.
Mijn stooklijn vraagt nu 23,1 . Hij draait nu COP 8,3 en 208 Watt IN. Huis is nu 20,5 . Wil het een tikje warmer hebben maar kijk het even aan of ik nog ga schuiven in die stooklijn . Gisteren ging hij overigens ook op stooklijn een paar uur in stand-by.

• RayDelft

Ook in inzichten is het uiteindelijk te zien. Maar niet het momentane verbruik maar achteraf per uur. Je ziet dus wel wat het verbruik de afgelopen uren, dagen, weken maanden was.

• X21r
RayDelft schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:59:
[...]
Dus in zekere zin ademt hij wel een beetje van z’n eigen koude lucht in hier, maar het effect is gering omdat wer meestal wel wat wind staat en er dan voldoende circulatie is.
Even ter info :
Bij "goed" defrost weer is er bijna nooit wind !! tot zelfs laaghangende mist, dus al de WP ver kan blazen is dat een groot voordeel.
Bij een defrost haalt de Wp warmte uit je huis , maar als hij teveel ( bij jouw waarschijnlijk dus gelukkig niet) eigen lucht aan zuigt, blijft hij zeer vaak in defrost vallen , met als gevolg je huis niet lekker warm krijgen.
Goed het blijft een kans .. dus als je de kennis goed gebruikt zijn je kansen op problemen kleiner.

• STIMPPYYY
Technician- schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:04:
[...]

Ik zorg altijd voor een stekker aan het electrisch element in de boiler als noodbedrijf. Stop die in een wcd en je hebt weer warmwater. Heb jij die niet?
Het huis verwarmen is met een paar kacheltjes zo gelukt, thuis hebben we bv airco’s in alle ruimtes die dan aankunnen.
Stel er komt iemand in het weekend, die gaat echt geen compressor of buitendeel vervangen.
Je gaat nog dagen zonder zitten.

De meeste warmtepompen hebben bij storing een pop-up die vragen of je noodbedrijf wil draaien. En dan op SWW als ook CV. Dan draait deze puur op het electrisch element.
Zou dat bij het boilervat van WeHeat (300L) ook kunnen? Dus als ik het goed begrijp een elektrisch verarmingselement met een stekker die je direct in het stopcontact steekt bij uitval van WP?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:40
Op dit moment springt de backup heater af en toe bij wanneer de BB80 het zelf niet aankan, maar ik mag toch hopen dat wanneer de buitenunit er om wat voor reden dan ook uit ligt, de backup heater het SWW onderhoudt?

Homevolt dashboard

• Satefan
Gies123 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:54:
Op dit moment springt de backup heater af en toe bij wanneer de BB80 het zelf niet aankan, maar ik mag toch hopen dat wanneer de buitenunit er om wat voor reden dan ook uit ligt, de backup heater het SWW onderhoudt?
Wanneer springt ie dan precies bij? De BB80 heeft zeker met deze temperaturen erg veel vermogen. Hoe stuur je de BB80 aan en wat is de geraagde watertemperatuur?

• 404NameNotFound
  • Laatst online: 27-02 08:27
MartinPTweak schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb ook een rooted Toon 2 en een P80, de Toon 2 staat op dit moment nog op OT. Waarom heb je gekozen voor de stooklijn en niet b.v. voor Aan/ uit met stooklijn?

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:53

HA Bubble card:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRJxTAoH4U8ZXyzY3YSFY6jIvvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcFvUUS0VqfI2wz3Yw0YgBKH.jpg?f=fotoalbum_large

Via HA, kan je vermogen uit lucht, dag/jaar verbruik etc berekenen/bijhouden.
Verbruik binnen unit via aparte zigbee stekker (hier ikea, kan Home wizard , shelly of andere zijn Wifi)

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:40
Satefan schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:39:
[...]
Wanneer springt ie dan precies bij? De BB80 heeft zeker met deze temperaturen erg veel vermogen. Hoe stuur je de BB80 aan en wat is de geraagde watertemperatuur?
De BUH is een keer bijgesprongen toen het buiten relatief koud was en 2 personen na elkaar in bad gingen en daarna nog 3 douchebeurten voor sportende gezinsleden. Toen was de 300L boiler leeg (staat op 55 graden) en kreeg de BB het niet aangestookt bij de laatste douchebeurt, dus ging de backup heater aan. Werkt prima!

Homevolt dashboard

• MartinPTweak
404NameNotFound schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:46:
[...]
Ik heb ook een rooted Toon 2 en een P80, de Toon 2 staat op dit moment nog op OT. Waarom heb je gekozen voor de stooklijn en niet b.v. voor Aan/ uit met stooklijn?
Via een T6, Honeywell Round kwam ik op de toon uit. In de verwachting dat ik daar met het zetten van een max temperatuur wat meer invloed had op het gedrag van de warmtepomp. Dat lukte niet, had niet zoveel tijd om te variëren/proberen, gedrag was korte periodes veel warmtevraag. Daarom maar naar OT gegaan.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:01
STIMPPYYY schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:44:
[...]

Zou dat bij het boilervat van WeHeat (300L) ook kunnen? Dus als ik het goed begrijp een elektrisch verarmingselement met een stekker die je direct in het stopcontact steekt bij uitval van WP?
Ja, er zit een gat in waar je die op kunt schroeven. Nummer 5 in de tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5opWWpXyaykttiikDTTXOoM0Po=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rWyHibl57iS2cchFxWgLim0Z.png?f=user_large
Ik denk wel dat je het vat eerst moet leegmaken voor je die open schroeft :9

• Kevin1990
Wai_AM schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:49:
[...]

HA Bubble card:
[Afbeelding]

Via HA, kan je vermogen uit lucht, dag/jaar verbruik etc berekenen/bijhouden.
Verbruik binnen unit via aparte zigbee stekker (hier ikea, kan Home wizard , shelly of andere zijn Wifi)
Netjes! Ik kan nog veel leren met dashboards binnen HA zie ik...
Pagina: 1 ... 145 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.