Vraag

• Pandero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:29
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik redelijk ver ik mijn zoektocht hoe en met welke type installaties wij volledig van het gas af kunnen. Met dank aan de vele warmtepomp topics op Tweakers :) , heb ik afgelopen tijd mij hierin goed kunnen verdiepen. Hierdoor heb ik de keuze al teruggebracht tot twee mogelijkheden, namelijk een systeem van Weheat (via Coolblue) of DeWarmte. Ik merk dat er meer tweakers zijn die twijfelen tussen deze twee leveranciers...
Situatie:
Gezin van 2 volwassenen, 1 peuter en 1 'in de oven'
2 onder 1 kap, 174 m2, bouwjaar 2008, gekocht december 2024
Huidige installatie: Nefit Ecomline Classic HR30 + 80L boiler, uit 2008
Gasverbruik 2025 ca 1000m3

De beste plek voor de buitenunit op ons perceel is de voortuin. Hierbij zal ik het muurtje verwijderen zodat de buitenunit op de grond zal komen te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgoo0reK5TVTwCvWiRorRW3WGvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtR0hPYGGGiTHB7yOJty3cHi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afgiftesysteem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Tz_UVqUHivtTyioI-j8QneGquI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4MoHgoX6Wo2z54xeIUezsGNt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXJUqRVy5xKghdt7I7-m_Y0iMkw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AtB5chg7W1mirFkb4ALByEgh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/873HPGUMNyJP5PwUgaIz0H-dWag=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m3fgDfVap5yw0cBZU5PPL1li.png?f=fotoalbum_tile
- BG 60 m² vloerverwarming, slangen Ø18mm, 10 cm HoH , 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open
- 1e en 2e verdieping grotendeels radiatoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6Puw5jHyNEX8jaLT0AOXHoRQ-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKF2VGzk4KFQ6nWAo6I4mnkv.jpg?f=fotoalbum_tile
SWW:
- plek voor boiler waar nu de cv hangt
- 300 liter nodig (op termijn)
- DWTW niet aanwezig
- om de dag wordt er een bad gevuld en dagelijks gedoucht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2bYTzM4iz5XzbIkOQnJQJOLEQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seBDsVc4wkkqVzX3qtEfMRyy.jpg?f=fotoalbum_tile
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zuinig, stil, design, goedkoop, milieuvriendelijk, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed en ben op zoek naar een totaaloplossing bij 1 installateur. Elektrawerk wordt elders uitbesteed.

Voor beide oplossingen geldt dat de WP in de voortuin komt te staan, en het leidingwerk via de kruipruimte naar binnen gaat.
Coolblue boort een gat in de kruipruimte omhoog en via de koof achter de toiletten kan het leidingwerk omhoog naar de ketelruimte (dit plan is nog wel o.v.v. de schouw).
De Warmte boort een gat in de trapkast omlaag richting kruipruimte, om zo het leidingwerk vlakbij de vvw verdeler aan te sluiten.
WeHeatDeWarmte
WPWeHeat SparrowDeWarmte Pomp MP
SWWRVS boilervat 300LDeWarmte Pomp T 300L
Buffervat50 literGeen
Leidingwerkca 14 meter (naar zolder)ca 6 meter (naar trapkast, vvw verdeler)
Offerte€ 10.529€ 10.435
Uit de verschillende datasheets heb ik geprobeerd een objectief vergelijk te maken (focus op W35), maar ik vind niet altijd op een eenduidige manier gegevens terug. Ik sluit niet uit dat ik daarom verkeerde gegevens heb overgenomen. Ik heb de pomp AO meegenomen omdat hier meer data beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwEH8Be81v8fqDrFfUW4r_SCiOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZvJHOvupCZUkONW11dV4fjo.png?f=fotoalbum_large

De pomp MP lijkt de meest efficiënte WP met de minste geluidsproductie, maar deze WP is pas net op de markt en mis nog data voor een goed vergelijk, dus ik weet niet of hetgeen wel bekend is, betrouwbaar is. Dan ga ik uit dat de data van de AO, gelijk of mogelijk beter is voor de MP.
Andere observatie is dat de Sparrow bij hogere luchttemperaturen een hogere CP haalt i.v.m. de pomp AO.
Vragen
- op basis van bovenstaande gegevens, welke oplossing zouden jullie adviseren?
- de vvw verdeler heeft nu nog een pomp, deze laten zitten (en mee laten draaien) of demonteren?
- Is een buffervat aanbevolen in mijn situatie?
- Is de pomp MP niet overbemeten voor mijn woning, ondanks terug kunnen moduleren naar 1,9 kW?
- Krijgen de radiatoren op de 1e en 2e verdieping wel voldoende warme aanvoertemperatuur bij de oplossing van DeWarmte?
- komt de Sparrow niet tekort bij bijvoorbeeld A-10W55 bij onze woning, mocht dat ooit nodig zijn?
- Is het warmteverlies bij Weheat door het lange leidingwerk niet te groot? (ChatGPT schat in 5%-7% mits goed geïsoleerd)

Al met al denk ik dat voor een zeer vergelijkbare prijs en redelijk vergelijkbare efficiëntie- en geluidswaardes, het echt neerkomt op de oplossingen; Lang leidingwerk met RVS boilervat en buffervat, of kort leidingwerk met WPB zonder buffervat.

Hopelijk kunnen jullie mij in mijn keuze adviseren en mijn vragen beantwoorden.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties! _/-\o_

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:31
Ik neem even aan dat je een hoekwoning hebt- dan is dit inderdaad de beste (en bijna enige) plek voor de WP, let wel op met geluid richting je woonkamerraam?

Langer leidingwerk door woning is jammer, maar warmteverlies is nihil, omdat je warmte verliest naar je eigen woning, zodra je binnen de isolatieschil komt (boven de vloerisolatie). Dus dat het leidingwerk naar zolder langer is maakt niet extreem veel uit, of is de schacht geisoleerd?

Je dB(A) is erg bijzonder; minder op 1 meter afstand meer op 3 meter; hoe dan? genereert hij op 2 plekken geluid waardoor je interferentie krijgt oid? Wat ik belangrijker vindt; hoe presteren ze bij 10*C, 0*C en -10 *C. Die laatste komt weinig voor, maar 0 en 10 veel. En dat zijn de momenten dat je vloerverwarming aan moet. (De COP bij 20* buitentemperatuur is leuk, maar dan staat je v.v. iot neem ik aan.)

Of je vrwarmingen op 1e warm genoeg worden kan je nu al testen, zet je CV 3 dagen lang op 40* verwarmingstemperatuur. Als daarmee de ruimtes warm genoeg blijven dan werkt het. Worden de ruimtes te koud moet je aan de slag :) .

Warmteverlies gehele woning kan je op zelfde manier bepalen als hierboven. Zet CV 3 dagen (of week) op 40* C verwarmingstemperatuur. Als het huis warm blijft weet je genoeg. (Let op, eerste dag heb je nog "restwarmte" in je woning zitten, dus doe echt 3 dagen).

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12 21:43
Ik zou persoonlijk zeker weten geen buffervat nemen. Gewoon vloerverwarming op de begane grond altijd open zetten.

• Pandero
99ruud99 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:44:
Ik neem even aan dat je een hoekwoning hebt- dan is dit inderdaad de beste (en bijna enige) plek voor de WP, let wel op met geluid richting je woonkamerraam?

Langer leidingwerk door woning is jammer, maar warmteverlies is nihil, omdat je warmte verliest naar je eigen woning, zodra je binnen de isolatieschil komt (boven de vloerisolatie). Dus dat het leidingwerk naar zolder langer is maakt niet extreem veel uit, of is de schacht geisoleerd?

Je dB(A) is erg bijzonder; minder op 1 meter afstand meer op 3 meter; hoe dan? genereert hij op 2 plekken geluid waardoor je interferentie krijgt oid? Wat ik belangrijker vindt; hoe presteren ze bij 10*C, 0*C en -10 *C. Die laatste komt weinig voor, maar 0 en 10 veel. En dat zijn de momenten dat je vloerverwarming aan moet. (De COP bij 20* buitentemperatuur is leuk, maar dan staat je v.v. iot neem ik aan.)

Of je vrwarmingen op 1e warm genoeg worden kan je nu al testen, zet je CV 3 dagen lang op 40* verwarmingstemperatuur. Als daarmee de ruimtes warm genoeg blijven dan werkt het. Worden de ruimtes te koud moet je aan de slag :) .

Warmteverlies gehele woning kan je op zelfde manier bepalen als hierboven. Zet CV 3 dagen (of week) op 40* C verwarmingstemperatuur. Als het huis warm blijft weet je genoeg. (Let op, eerste dag heb je nog "restwarmte" in je woning zitten, dus doe echt 3 dagen).
Schacht is niet geïsoleerd, maar ik zou wel graag willen dat de installateur isolatie aanbrengt aan het leidingwerk om toch zoveel mogelijk het verlies te beperken.
Het geluid haal je denk ik uit de vergelijkingstabel, dat zijn de opgegeven waardes door de fabrikant op 1 meter en op 3 meter.
Had de ketel al langere tijd op 50 graden gezet en nu naar de laagste stand, 40 graden. Moet het resultaat nog even afwachten, maar bij deze buitentemperaturen van rond de 10 graden verwacht ik ook wel dat het huis op temperatuur blijft. De echte bevestiging zou je pas bij temperaturen rond de 0 krijgen, maar daar moet ik dan nog even op wachten...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:31
Goh de enige voorspelling die ik durf te geven is dat het met de eerste vorst pas rond de 0 gaat zijn.
Voor rest inderdaad even afwachten, je merkt het vanzelf. - hoeveel haast hebben de offertes?

• Pandero
Antonl91 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:53:
Ik zou persoonlijk zeker weten geen buffervat nemen. Gewoon vloerverwarming op de begane grond altijd open zetten.
Ok, dat lees ik vaker inderdaad. Installateur heeft laten weten dat de keuze aan de klant is, en met de vloerverwarming heb ik in principe al genoeg volume in het systeem. De twijfel zit er bij mij in dat bij defrosts een buffer wel een functie heeft, en over het algemeen de WP minder snel zou pendelen. Of dat met 50L in mijn situatie een positief effect heeft op de efficiëntie kan ik dus zelf niet beoordelen.

• Pandero
99ruud99 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:34:
Goh de enige voorspelling die ik durf te geven is dat het met de eerste vorst pas rond de 0 gaat zijn.
Voor rest inderdaad even afwachten, je merkt het vanzelf. - hoeveel haast hebben de offertes?
Ik ben er al dusdanig lang mee bezig dat ik uiterlijk deze vrijdag een keuze gemaakt wil hebben, dan loopt bij de Weheat oplossing ook een korting af en heb ik nog aanspraak op Weheat Intelligence. DeWarmte heeft ook tot einde jaar een introductieprijs voor de pomp MP waar ik dan evt. gebruik van wil maken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
de warmtecapaciteit van 50 liter met de kleine deltaT van een warmtepomp systeem is minimaal en valt in het niet bij de warmtecapaciteit van 60m² vloer.

Voor anti-pendel heb je niets aan dat vat... het verlengt een run hooguit een paar minuten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pandero Als je de temperatuur keihard op max. 40°C kan begrenzen kan je nu al de vvw-verdeler
pomploos maken. Een mengende verdeler werkt met 40°C aanvoer (meestal) niet meer goed.
Misschien kan je in de huidige verdeler de mengverhouding aanpassen?
Let ook op de leidingdiameters! m.n. naar de vvw-verdeler.

Een serieel buffervat kan hooguit helpen bij defrosts als het actieve systeemvolume te laag is.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 16-12-2025 11:50 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:02
Denk dat de keuze voornamelijk af hangt van een aantal vragen die je moet beantwoorden. Je verbruikt nu (maar) 1000m3. Zowel Sparrow als de (veel te sterke) MP vangen dat wel op.

De MP is eigenlijk veel te sterk voor jouw warmtevraag, maar het is een nieuwe warmtepomp die stil is en ver kan terug moduleren.

1. Hoe stil moet de WP zijn?
2. Voorkomen van pendelen en moduleren.
De MP kan terugmoduleren tot een output van 1.9kW. De Sparrow kan nog verder terugmoduleren. Kan je het vermogen van de MP altijd kwijt? Mijn BB80 (WeHeat) is minder krachtig dan de MP en bij maximaal terugmoduleren tot ongeveer 360w en dan kan er in sommige omstandigheden nog 3,5kWh worden uitgespuud. Je wilt pendelen voorkomen
3. Buffervat kan eraf bij Sparrow, scheelt 500 euro.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Pandero schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:36:
[...]

Ok, dat lees ik vaker inderdaad. Installateur heeft laten weten dat de keuze aan de klant is, en met de vloerverwarming heb ik in principe al genoeg volume in het systeem. De twijfel zit er bij mij in dat bij defrosts een buffer wel een functie heeft, en over het algemeen de WP minder snel zou pendelen. Of dat met 50L in mijn situatie een positief effect heeft op de efficiëntie kan ik dus zelf niet beoordelen.
Pendel maakt niks uit. Ik heb zelf een vloerverwarming van 70m2 gekozen met 50l buffervat. Ik heb wel het idee dat het bij de defrotst scheelt. Niet direct warm water uit de vloer getrokken, maar uit de buffer. (Maar dat vertel ik mezelf om de investering te rechtvaardigen ;) ) . Zoals gezegd maakt het voor pendelen niks uit. Ik heb een keertje berekend dat het mijn runs met 2-3 minuten zou verlengen.

Je lijkt te gaan kiezen voor de voorgevel voor plaatsing. Informeer goed bij je gemeente of dit mag en of plaatsing dan nog vergunningvrij is. Vaak betekent plaatsing in het zicht (vanaf de straat) een vergunningplicht. Dat zou jammer zijn, want als je uit het zicht op de grond plaatst is het in 99% van de gevallen vergunningvrij. Scheelt toch weer 200-300 euro en vergunningproces doorlopen ;)

DeWarmte gebruikt ook nog R32, dat wordt uitgefaseerd. Ik zou kiezen voor propaan (R290). Ook duurzamer. WeHeat dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 16-12-2025 11:16 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:26
Het verschil in vermogen is fors.

Mijn 2 cents: focus je niet op het max vermogen en het 'Deltawerken scenario' dat het meerdere dagen achter elkaar -10 wordt buiten.

IMHO heb je meer aan een vergelijking op het minimale vermogen dat de WP kan leveren en het bijbehorende energieverbruik.

Hoe langer je WP op een laag pitje kan blijven pruttelen (bijvoorbeeld op de stooklijn), hoe zuiniger het systeem is (en hoe meer comfort je hebt).

De Sparrow kan tot ~185 watt terug moduleren.

Ik vermoed ook dat de MP een flinke overkill is, dus is zou voor de Sparrow gaan.

N.B. Wij hebben zelf een Sparrow, dus ik ben bevooroordeeld. Maar ik ben wel echt heel tevreden met het apparaat en hoe zuinig hij is.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:43

dlenstra

....

Zelf ooit ook getwijfeld tussen DeWarmte en Weheat. Dat ging destijds tussen een Sparrow en een Pomp AO. uiteindelijk de keuze laten vallen op de Pomp AO, door de manier van sanitair water verzorgen, de prijs en het gevoel dat een Sparrow wat overkill zou zijn.
Achteraf denk ik dat dat laatste punt niet helemaal waar zou zijn, niet omdat ik denk dat ik het extra vermogen vaak nodig zal hebben, maar de Sparrow kan echt ver terugmoduleren en kan daardoor qua output op laaglast heel mooi met een AO mee.
Als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk alleen nog kiezen uit de R290 opties. En zou dan neigen naar een Sparrow. Zelf dus nu een Pomp AO en ook daar ben ik tevreden mee.

wat betreft je vloerverwarming. Als je het boven met je radiatoren (evt met fans) warm genoeg kan krijgen is het vervangen van je verdeler door een pomploze een grote aanrader. Wel zorgen voor grote aanvoerleidingen en dat is iets wat door de manier van aansluiten door DeWarmte, goed te regelen is.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Pr088 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:14:
[...]

Pendel maakt niks uit. Ik heb zelf een vloerverwarming van 70m2 gekozen met 50l buffervat. Ik heb wel het idee dat het bij de defrotst scheelt. Niet direct warm water uit de vloer getrokken, maar uit de buffer. (Maar dat vertel ik mezelf om de investering te rechtvaardigen ;) ) . Zoals gezegd maakt het voor pendelen niks uit. Ik heb een keertje berekend dat het mijn runs met 2-3 minuten zou verlengen.
Dat is ook de juiste benadering met een klein vat in de retour. (En niet parallel als 'buffer')
Voorschakelvat heet het dan ook wel eens.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
paQ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:33:
[...]

Dat is ook de juiste benadering met een klein vat in de retour. (En niet parallel als 'buffer')
Voorschakelvat heet het dan ook wel eens.
Precies! Mijn buffer zit inderdaad serie in de retour.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:56
Ik zit exact met dezelfde keuzes.
Maar na het eerste gesprek met de warmte adviseur krijg ik totaal geen reactie meer op mijn mails. Ook een mail naar de supportafdeling wordt niet beantwoord.
Ook vind ik zo'n Raspberry Pi niet echt een productiesysteem.
WeHeat was mijn tweede keuze, maar ik word wel positief van hun manier van opbouwen van b.v. de Sparrow. Vrijdag komt een lokale adviseur me vertellen wat er met WeHeat mogelijk is.
WeHeat gaf onlangs aan een tweede locatie te willen opzetten en geeft open en eerlijke rondleidingen in hun fabriek. Zaken die me wel aanspreken.

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:13
Ik heb pas gekozen voor weheat via coolblue. Meerdere installateurs, mocht er een omvallen. En coolblue deed de naam van service hoog hebben alweer eer aan.
Ik ken de achtergrond van De Warmte onvoldende, maar ik zou wel zekerheid willen hebben dat er over 3 jaar nog iemand is die je pomp kan fixen als er iets is. Net als in de zonnepanelenbusiness gaan hier partijen omvallen.

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:19
Twijfelde ook lang maar ga toch voor weheat kiezen. 1) je kan zelf een installateur kiezen en daar goede afspraken mee maken. 2) de installatie wordt vaak meer tijd voor ingepland en zo nodig ook besteed. 3) universeler systeem bij vervanging toekomst. 4) moduleert verder terug, hier heb je meer aan dan veel vermogen. 5) alleen de mp is interessant imo en deze is overkill voor je warmteverlies/benodigd vermogen. Dit zijn mijn belangrijkste overwegingen. P.s. Het bedrag voor weheat is een stuk lager dan mijn offerte is dit met de compacte unit? Die 10k zonder subsidie eraf lijkt mij no brainer mits compleet.

• Pandero
jjbrrr schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:53:
Twijfelde ook lang maar ga toch voor weheat kiezen. 1) je kan zelf een installateur kiezen en daar goede afspraken mee maken. 2) de installatie wordt vaak meer tijd voor ingepland en zo nodig ook besteed. 3) universeler systeem bij vervanging toekomst. 4) moduleert verder terug, hier heb je meer aan dan veel vermogen. 5) alleen de mp is interessant imo en deze is overkill voor je warmteverlies/benodigd vermogen. Dit zijn mijn belangrijkste overwegingen. P.s. Het bedrag voor weheat is een stuk lager dan mijn offerte is dit met de compacte unit? Die 10k zonder subsidie eraf lijkt mij no brainer mits compleet.
Ik had er even bij moeten zetten dat de offertes incl. aftrek subsidie zijn. Bedoel je dan een compacte binnenunit? Hoe weet je of je die hebt? :P

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:23
Welke omgeving is dit ongeveer.

Je kunt voor dit geld ook echte A fabrikaat WPen krijgen met fabrikanten met 30+ jaar ervaringen. Met de beste regelaar en wifi en beheer op afstand met hulp van de installateur.
Ik noem een Mitsubishi Electric Ecodan of een Vaillant Plus Split 75/8.2. Beide in combinatie met een 300L Oso rvs boiler.
Of uitgevoerd als monobloc. Kan ook.
In deze situatie vind ik split wat mooier uitkomen. Buitendeel is kleiner. De leiding van buiten naar CV ruimte is veel kleiner en reeds voorgeissoleerd. En niet onbelangrijk, veel goedkoper per m1, hierdoor kan je warmtepomp wat duurder/beter zijn voor zelfde totaalbedrag.
De efficiëntie en prestaties zijn minstens zo goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 16-12-2025 21:36 ]

Pagina: 1