Beste Tweakers,
Momenteel ben ik redelijk ver ik mijn zoektocht hoe en met welke type installaties wij volledig van het gas af kunnen. Met dank aan de vele warmtepomp topics op Tweakers
, heb ik afgelopen tijd mij hierin goed kunnen verdiepen. Hierdoor heb ik de keuze al teruggebracht tot twee mogelijkheden, namelijk een systeem van Weheat (via Coolblue) of DeWarmte. Ik merk dat er meer tweakers zijn die twijfelen tussen deze twee leveranciers...
2 onder 1 kap, 174 m2, bouwjaar 2008, gekocht december 2024
Huidige installatie: Nefit Ecomline Classic HR30 + 80L boiler, uit 2008
Gasverbruik 2025 ca 1000m3
De beste plek voor de buitenunit op ons perceel is de voortuin. Hierbij zal ik het muurtje verwijderen zodat de buitenunit op de grond zal komen te staan.
- BG 60 m² vloerverwarming, slangen Ø18mm, 10 cm HoH , 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open
- 1e en 2e verdieping grotendeels radiatoren
- 300 liter nodig (op termijn)
- DWTW niet aanwezig
- om de dag wordt er een bad gevuld en dagelijks gedoucht
Voor beide oplossingen geldt dat de WP in de voortuin komt te staan, en het leidingwerk via de kruipruimte naar binnen gaat.
Coolblue boort een gat in de kruipruimte omhoog en via de koof achter de toiletten kan het leidingwerk omhoog naar de ketelruimte (dit plan is nog wel o.v.v. de schouw).
De Warmte boort een gat in de trapkast omlaag richting kruipruimte, om zo het leidingwerk vlakbij de vvw verdeler aan te sluiten.
Uit de verschillende datasheets heb ik geprobeerd een objectief vergelijk te maken (focus op W35), maar ik vind niet altijd op een eenduidige manier gegevens terug. Ik sluit niet uit dat ik daarom verkeerde gegevens heb overgenomen. Ik heb de pomp AO meegenomen omdat hier meer data beschikbaar is.
/f/image/wZvJHOvupCZUkONW11dV4fjo.png?f=fotoalbum_large)
De pomp MP lijkt de meest efficiënte WP met de minste geluidsproductie, maar deze WP is pas net op de markt en mis nog data voor een goed vergelijk, dus ik weet niet of hetgeen wel bekend is, betrouwbaar is. Dan ga ik uit dat de data van de AO, gelijk of mogelijk beter is voor de MP.
Andere observatie is dat de Sparrow bij hogere luchttemperaturen een hogere CP haalt i.v.m. de pomp AO.
- de vvw verdeler heeft nu nog een pomp, deze laten zitten (en mee laten draaien) of demonteren?
- Is een buffervat aanbevolen in mijn situatie?
- Is de pomp MP niet overbemeten voor mijn woning, ondanks terug kunnen moduleren naar 1,9 kW?
- Krijgen de radiatoren op de 1e en 2e verdieping wel voldoende warme aanvoertemperatuur bij de oplossing van DeWarmte?
- komt de Sparrow niet tekort bij bijvoorbeeld A-10W55 bij onze woning, mocht dat ooit nodig zijn?
- Is het warmteverlies bij Weheat door het lange leidingwerk niet te groot? (ChatGPT schat in 5%-7% mits goed geïsoleerd)
Al met al denk ik dat voor een zeer vergelijkbare prijs en redelijk vergelijkbare efficiëntie- en geluidswaardes, het echt neerkomt op de oplossingen; Lang leidingwerk met RVS boilervat en buffervat, of kort leidingwerk met WPB zonder buffervat.
Hopelijk kunnen jullie mij in mijn keuze adviseren en mijn vragen beantwoorden.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Momenteel ben ik redelijk ver ik mijn zoektocht hoe en met welke type installaties wij volledig van het gas af kunnen. Met dank aan de vele warmtepomp topics op Tweakers
Situatie:
Gezin van 2 volwassenen, 1 peuter en 1 'in de oven'2 onder 1 kap, 174 m2, bouwjaar 2008, gekocht december 2024
Huidige installatie: Nefit Ecomline Classic HR30 + 80L boiler, uit 2008
Gasverbruik 2025 ca 1000m3
De beste plek voor de buitenunit op ons perceel is de voortuin. Hierbij zal ik het muurtje verwijderen zodat de buitenunit op de grond zal komen te staan.
![]() |
Afgiftesysteem:
![]() | ![]() | ![]() |
- 1e en 2e verdieping grotendeels radiatoren
![]() |
SWW:
- plek voor boiler waar nu de cv hangt- 300 liter nodig (op termijn)
- DWTW niet aanwezig
- om de dag wordt er een bad gevuld en dagelijks gedoucht
![]() |
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zuinig, stil, design, goedkoop, milieuvriendelijk, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijkWie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed en ben op zoek naar een totaaloplossing bij 1 installateur. Elektrawerk wordt elders uitbesteed.Voor beide oplossingen geldt dat de WP in de voortuin komt te staan, en het leidingwerk via de kruipruimte naar binnen gaat.
Coolblue boort een gat in de kruipruimte omhoog en via de koof achter de toiletten kan het leidingwerk omhoog naar de ketelruimte (dit plan is nog wel o.v.v. de schouw).
De Warmte boort een gat in de trapkast omlaag richting kruipruimte, om zo het leidingwerk vlakbij de vvw verdeler aan te sluiten.
| WeHeat | DeWarmte | |
| WP | WeHeat Sparrow | DeWarmte Pomp MP |
| SWW | RVS boilervat 300L | DeWarmte Pomp T 300L |
| Buffervat | 50 liter | Geen |
| Leidingwerk | ca 14 meter (naar zolder) | ca 6 meter (naar trapkast, vvw verdeler) |
| Offerte | € 10.529 | € 10.435 |
/f/image/wZvJHOvupCZUkONW11dV4fjo.png?f=fotoalbum_large)
De pomp MP lijkt de meest efficiënte WP met de minste geluidsproductie, maar deze WP is pas net op de markt en mis nog data voor een goed vergelijk, dus ik weet niet of hetgeen wel bekend is, betrouwbaar is. Dan ga ik uit dat de data van de AO, gelijk of mogelijk beter is voor de MP.
Andere observatie is dat de Sparrow bij hogere luchttemperaturen een hogere CP haalt i.v.m. de pomp AO.
Vragen
- op basis van bovenstaande gegevens, welke oplossing zouden jullie adviseren?- de vvw verdeler heeft nu nog een pomp, deze laten zitten (en mee laten draaien) of demonteren?
- Is een buffervat aanbevolen in mijn situatie?
- Is de pomp MP niet overbemeten voor mijn woning, ondanks terug kunnen moduleren naar 1,9 kW?
- Krijgen de radiatoren op de 1e en 2e verdieping wel voldoende warme aanvoertemperatuur bij de oplossing van DeWarmte?
- komt de Sparrow niet tekort bij bijvoorbeeld A-10W55 bij onze woning, mocht dat ooit nodig zijn?
- Is het warmteverlies bij Weheat door het lange leidingwerk niet te groot? (ChatGPT schat in 5%-7% mits goed geïsoleerd)
Al met al denk ik dat voor een zeer vergelijkbare prijs en redelijk vergelijkbare efficiëntie- en geluidswaardes, het echt neerkomt op de oplossingen; Lang leidingwerk met RVS boilervat en buffervat, of kort leidingwerk met WPB zonder buffervat.
Hopelijk kunnen jullie mij in mijn keuze adviseren en mijn vragen beantwoorden.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
:strip_exif()/f/image/NtR0hPYGGGiTHB7yOJty3cHi.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/4MoHgoX6Wo2z54xeIUezsGNt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/AtB5chg7W1mirFkb4ALByEgh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/m3fgDfVap5yw0cBZU5PPL1li.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rKF2VGzk4KFQ6nWAo6I4mnkv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/seBDsVc4wkkqVzX3qtEfMRyy.jpg?f=fotoalbum_tile)