Oorzaak geluid tussen warmtepomp en circulatiepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:45
Op zolder ervaar ik een hinderlijk geluid, echter kan ik het geluid, en de herkomst daarvan niet helemaal plaatsen. Ik zou het zelf beschrijven alsof je servers hoort draaien. Een constante ruis met een hoge toon erin. Hier komen de leidingen van/naar de warmtepomp door de gevel, richting de gasketel (hybride opstelling) en circulatiepomp. De circulatiepomp wordt via PWM signalen aangestuurd door de binnenunit van Weheat.

De gasketel en circulatiepomp zitten in een houten ombouw/kast. Deze is geisoleerd met glaswol aan de binnenkant. Als ik de deur open, hoor ik de circulatiepomp zeker, maar het is een ander geluid dan het 'hinderlijke' geluid. Zet ik een schroevendraaier op verschillende leidingen om zo te luisteren (stethoscoop effect zeg maar) dan herken ik het geluid daarin ook niet zo zeer.

De 'componenten' het cv systeem zien er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1] Weheat Flint WP                             Op uitbouw woonkamer, dus 1e verdieping 
2] Leiding: 7 meter - RVS ribbelbuis DN20      Loopt van uitbouw naar 2e verdieping
3] Leiding: 2 meter - staal 22mm               Horizontaal van doorvoer naar circulatiepomp
4] Gasketel + Wilo circulatiepomp              Vanaf CP naar gasketel (in serie) naar huis-in-leiding
5] Leiding: 3 meter - staal 22mm               Van 2e verdieping verticaal naar beneden, naar 1e verdieping
6] Verdeler 1e verdieping                      Alle radiatoren van 1e verdieping zitten hierop aangesloten
7] Leiding: 8 meter meerlagenbuis 20mm         Van eerste verdieping naar begange grondV
8] Verdeler vloerverwarming

Het geluid is dus het sterkst in de zolderruimte zelf; dus dan lijkt het vanuit leiding [2] of leiding [3] te komen. Maar leiding [5] geeft absoluut geen enkel geluidsoverlast; en daar stroomt evenveel water doorheen als leiding [3]. Enig verschil is dat leiding [2] aan de zuigzijde van de circulatiepomp zit; en leiding [3] dus aan de perszijde.

Wie heeft een idee, of herkent dit?

Weheat Flint

Alle reacties

• Heyduda
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-01 11:55
Zelf heb ik een installatie met twee weheat warmtepompen een buffervat en een boilervat. Een losse pomp zonder pwm regeling door Weheat, pompt het water de cv installatie (huis) in. Ik heb zelf de regeling van de circulatiepomp aangepast. Pompt nu op 70%. Een stuk minder herrie. Deze komt bij mij onder meer voor in de holle wand door het trappenhuis waar de verschillende buizen naar de verdiepingen zijn aangelegd.

• n.smits
Ik probeer de optie om de flow te verminderen nog even uit te stellen. Ik blijf het namelijk vreemd vinden dat aan de zuigzijde van de circulatiepomp dit geluid lijkt te ontstaan; en aan de perszijde niet. En aan beide kanten zit 22mm staal als leiding.

Weheat Flint

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:55
Als je de mogelijk heb , vervang de RVS ribbel buis door een flex rubber slang.
Grote gevoel dat de ribbels een golf vorm geven in de waterstroom.
Maar dit zou lage trillingen geven die je kan voelen op de aansluiting aan de Wp.
De ene buis wel de ander niet van je Wp.
Normaal krijg je dan ergens ander in je huis resonantie maar geen ruis of hoge toon.. maar het zou kunnen.
Plaatje gepikt van @tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61Rsj2LaLiuWxBIckTD3qNCBLOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5f9qG8MYxaojzsevw7WHikp.jpg?f=fotoalbum_large

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het kan de ribbelslang zijn of de stalen leidingen zijn niet ontbraamt.

Please state the nature of the technical emergency

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:58
@n.smits Wat is je bezwaar om als test het pompvermogen een beetje aan te passen? wat hoger of lager en daarna weer terug.
Heb je al getest of het dicht (of verder open) draaien van de ratiatoren helpt ?
Is alles waterzijdig ingeregeld?

Toevallig had ik gisteren ook herrie in de keet. (fluittoon) hoorbaar door het hele huis. rond de 550 hz (als ik het goed heb onthouden) bleek dit te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKglM6jwRjWVBHn7EL0WQN1uH8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmdiLAewifEIj7x9P4xaW8bW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2RvNeb-PpdRocjLYLudyxE1Hp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKYA8xYYMKIh7UjikeF5gKA9.jpg?f=fotoalbum_large
NEE niet die bout... die brokjes ernaast, M6 boutje voor afmetingsreferentie

Komt uit zo een wilo pompje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKKLZc_prbmY8pkIMJwPhCSepXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0nzCZwoxs20bOODI69v7Zy9.jpg?f=fotoalbum_large

Het is lheel ietsie magnetisch, ik denk een stukje "CV-Ketelsteen"...

MAAAR... ik zou eens beginnen met wat kleine testjes, radiatoren dicht, pompjes harder/zachter...

• n.smits
X21r schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:36:
Als je de mogelijk heb , vervang de RVS ribbel buis door een flex rubber slang.
Grote gevoel dat de ribbels een golf vorm geven in de waterstroom.
Maar dit zou lage trillingen geven die je kan voelen op de aansluiting aan de Wp.
De ene buis wel de ander niet van je Wp.
Normaal krijg je dan ergens ander in je huis resonantie maar geen ruis of hoge toon.. maar het zou kunnen.
Plaatje gepikt van @tcw82
[Afbeelding]
Dat is wel erg lastig (en duur). Loopt dus vanaf de WP naar zolder (+- 7 meter dus).

Weheat Flint

• n.smits
edsandje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 06:58:
Het kan de ribbelslang zijn of de stalen leidingen zijn niet ontbraamt.
Daar had ik nog niet aan gedacht, ga ik even onthouden!

Weheat Flint

• n.smits
tcw82 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:10:
@n.smits Wat is je bezwaar om als test het pompvermogen een beetje aan te passen? wat hoger of lager en daarna weer terug.
Heb je al getest of het dicht (of verder open) draaien van de ratiatoren helpt ?
Is alles waterzijdig ingeregeld?

Toevallig had ik gisteren ook herrie in de keet. (fluittoon) hoorbaar door het hele huis. rond de 550 hz (als ik het goed heb onthouden) bleek dit te zijn:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
NEE niet die bout... die brokjes ernaast, M6 boutje voor afmetingsreferentie

Komt uit zo een wilo pompje
[Afbeelding]

Het is lheel ietsie magnetisch, ik denk een stukje "CV-Ketelsteen"...

MAAAR... ik zou eens beginnen met wat kleine testjes, radiatoren dicht, pompjes harder/zachter...
Het is een PWM gestuurde pomp; deze wordt aangestuurd door de binnenunit van Weheat. Als eindgebruiker kan je de instelling niet aanpassen, dat moet via de installateur (bellen, en die kan het op afstand doen). Maar dan moet ik heen-en-weer blijven bellen, mocht 't niet verminderen. Weheat zelf geeft vrij stellig aan dat je het vermogen van de circulatiepomp niet zomaar moet aanpassen; zou ten koste gaan van efficiëntie.

Ik had eerst wel stromingsgeluid in huis (dus 'na' de circulatiepomp) en dat heb ik kunnen oplossen door de radiatoren zelf zo-goed-als-mogelijk in te regelen.

Weheat Flint

• X21r
n.smits schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is wel erg lastig (en duur). Loopt dus vanaf de WP naar zolder (+- 7 meter dus).
Dat stukje flex RVS ribbelbuis is maar iets van 30 cm lang, en is de directe verbinding tussen je Wp en de vast leidingen, dus geen 7 meter .

• tcw82
n.smits schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Het is een PWM gestuurde pomp; deze wordt aangestuurd door de binnenunit van Weheat. Als eindgebruiker kan je de instelling niet aanpassen, dat moet via de installateur (bellen, en die kan het op afstand doen). Maar dan moet ik heen-en-weer blijven bellen, mocht 't niet verminderen. Weheat zelf geeft vrij stellig aan dat je het vermogen van de circulatiepomp niet zomaar moet aanpassen; zou ten koste gaan van efficiëntie.

Ik had eerst wel stromingsgeluid in huis (dus 'na' de circulatiepomp) en dat heb ik kunnen oplossen door de radiatoren zelf zo-goed-als-mogelijk in te regelen.
Zit er niet ergens een afsluiter die je wat kan knijpen, dan beinvloed je de stroomsnelheid ook.

• tcw82
X21r schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Dat stukje flex RVS ribbelbuis is maar iets van 30 cm lang, en is de directe verbinding tussen je Wp en de vast leidingen, dus geen 7 meter .
Uit het plaatje in het openingsberichtje begrijp ik dat er 7 meter ribbelslang inzit. Regel 2 uit tabelletje

• n.smits
tcw82 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:25:
[...]
Uit het plaatje in het openingsberichtje begrijp ik dat er 7 meter ribbelslang inzit. Regel 2 uit tabelletje
Er loopt inderdaad 7 meter ribbelbuis naar binnen; zodra deze binnen is, gaat deze over naar 22mm staal om vervolgens bij de circulatiepomp aan te komen.

Weheat Flint

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 10:14
Hier ook veel hinder van ruis gehad.
De oplossing hier was het voetventiel van de dichtstbijzijnde radiator bij de wp te knijpen (kwart slag)

• tcw82
n.smits schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Ja, ten kosten van de efficientie is makkelijk. hoeveel %? 0,1? 1? 10? 50?

(nacht)rust is ook belangrijk.

• X21r
n.smits schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Er loopt inderdaad 7 meter ribbelbuis naar binnen; zodra deze binnen is, gaat deze over naar 22mm staal om vervolgens bij de circulatiepomp aan te komen.
Aha ik had de lengte niet gezien. Maar die 7 meter is dus RVS spiraal, dat is wat anders dan de flex RVS ribbel verbindings stuk en in spiraal zal je alleen een draaien van de water flow krijgen( is niet erg).
Het ruisen duid toch ergens op een braam of ventiel wat dicht staat.
Maar ik begrijpt 2 pompen in serie . te veel snelheid ?

• n.smits
Om geen verwarring meer te laten bestaan; dit is het type buis dat gebruikt is (tussen de WP en binnen; ± 7 meter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2ZF4yrpAa_LPalKgZTV_TFRd_E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nzwm2NfFHKvhNZxgmOYXjh4b.png?f=user_large

Ik ga de komende tijd maar eens opnieuw de herkomst proberen te ontdekken. Het geluid in de ruimte zelf, herken ik dus niet direct in de losse componenten ('luisteren met iets van metaal-op-metaal'); misschien dat het dus ook wel een vorm van resonantie lijkt te zijn. Zal ook de installateur binnenkort eens vragen (tijdelijk?) de flow lager in te stellen.

Te veel stroming verwacht ik ook niet; omdat ik dit geluid dus alleen maar op 1 plek heb; en niet op een andere plek (waar eventueel liters/min door eveneens 22mm staal gaat).

Weheat Flint

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 19:20
kan het een verbinding zijn tussen de aanvoer warmtepomp en je huis die haaks is en niet instroomrichting zoals bij Y verbinding, een haakse aansluiting geeft ook veel meer weerstand wat drukopbouw geeft wat meer trillingen geeft
begrijp ik jouw circuit nu goed, klopt het dat de reheat circulatiepomp zuigt uit de pijp die uit de cv ketel komt en naar de circulatie pomp stroomt en warmer water perst naar de pers zijde van de circulatie pomp richting je radiatoren?
dan gaat er mogelijk iets mis want beide pompen zuigen aan de uitgaande hete cv leiding waardoor er mogelijk te veel druk en flow ontstaat in je radiatoren.
misschie is die hoge flow wel de reden dat er in je ketel iets gaat fluiten of er zelfs cavitatie ontstaat bij een scherpe rand in het watercircuit binnenin de ketel

• n.smits
De circulatiepomp zuigt direct aan uit de WP. Vervolgens is de gasketel middels twee T-stukken aangesloten, om vervolgens het huis in te gaan.

Net voordat het water de circulatiepomp in gaat zitten er twee bochten in (bocht, geen knie). Voor de rest zitten er geen andere bochten/knieën/splitsingen. Dus iets meer in detail; dan is het dus warmtepomp > 7m ribbel buis > 2 meter staal > bocht > 30 cm staal > bocht > 10 cm staal > circulatiepomp > ... .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ot5kknJ0TWIBmIynd5e04WgtgO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcBp3uMeaizD8SFoXmTT7syw.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Flint

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:39
Ik heb hier ook lang gezocht naar de oorzaak van ruis in het systeem. Uiteindelijk gevonden met een goedkope mechanics stethoscope. Daarmee kan je heel precies horen waar het het hardst is en wat dan de bron is.

Hier bleek het een resonantie in een leiding met bepaalde vorm icm beugels op net de verkeerde plek. Waarschijnlijker is een afsluiter, filter, etc.

• n.smits
Vandaag is de flow teruggezet van 1000 naar 900 liter per uur. Van “te irritant om er een thuiskantoor van te kunnen maken” naar fluisterstil. Die 100 liter blijkt toch net de druppel te zijn die het geluid veroorzaakte. Na nog wat verder onderzoek leek het geluid het meest op resonantie vanuit de circulatiepomp. Wat daar precies de oorzaak van is geweest, blijft voor mij gissen.

Qua efficiëntie zou het – als ik Copilot mag geloven – weinig tot niets uitmaken, aangezien ik sowieso al een erg kleine delta T heb. Ik houd het in de gaten 🙂 Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Weheat Flint

Pagina: 1