Op zolder ervaar ik een hinderlijk geluid, echter kan ik het geluid, en de herkomst daarvan niet helemaal plaatsen. Ik zou het zelf beschrijven alsof je servers hoort draaien. Een constante ruis met een hoge toon erin. Hier komen de leidingen van/naar de warmtepomp door de gevel, richting de gasketel (hybride opstelling) en circulatiepomp. De circulatiepomp wordt via PWM signalen aangestuurd door de binnenunit van Weheat.
De gasketel en circulatiepomp zitten in een houten ombouw/kast. Deze is geisoleerd met glaswol aan de binnenkant. Als ik de deur open, hoor ik de circulatiepomp zeker, maar het is een ander geluid dan het 'hinderlijke' geluid. Zet ik een schroevendraaier op verschillende leidingen om zo te luisteren (stethoscoop effect zeg maar) dan herken ik het geluid daarin ook niet zo zeer.
De 'componenten' het cv systeem zien er als volgt uit:
Het geluid is dus het sterkst in de zolderruimte zelf; dus dan lijkt het vanuit leiding [2] of leiding [3] te komen. Maar leiding [5] geeft absoluut geen enkel geluidsoverlast; en daar stroomt evenveel water doorheen als leiding [3]. Enig verschil is dat leiding [2] aan de zuigzijde van de circulatiepomp zit; en leiding [3] dus aan de perszijde.
Wie heeft een idee, of herkent dit?
De gasketel en circulatiepomp zitten in een houten ombouw/kast. Deze is geisoleerd met glaswol aan de binnenkant. Als ik de deur open, hoor ik de circulatiepomp zeker, maar het is een ander geluid dan het 'hinderlijke' geluid. Zet ik een schroevendraaier op verschillende leidingen om zo te luisteren (stethoscoop effect zeg maar) dan herken ik het geluid daarin ook niet zo zeer.
De 'componenten' het cv systeem zien er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 1] Weheat Flint WP Op uitbouw woonkamer, dus 1e verdieping 2] Leiding: 7 meter - RVS ribbelbuis DN20 Loopt van uitbouw naar 2e verdieping 3] Leiding: 2 meter - staal 22mm Horizontaal van doorvoer naar circulatiepomp 4] Gasketel + Wilo circulatiepomp Vanaf CP naar gasketel (in serie) naar huis-in-leiding 5] Leiding: 3 meter - staal 22mm Van 2e verdieping verticaal naar beneden, naar 1e verdieping 6] Verdeler 1e verdieping Alle radiatoren van 1e verdieping zitten hierop aangesloten 7] Leiding: 8 meter meerlagenbuis 20mm Van eerste verdieping naar begange grondV 8] Verdeler vloerverwarming |
Het geluid is dus het sterkst in de zolderruimte zelf; dus dan lijkt het vanuit leiding [2] of leiding [3] te komen. Maar leiding [5] geeft absoluut geen enkel geluidsoverlast; en daar stroomt evenveel water doorheen als leiding [3]. Enig verschil is dat leiding [2] aan de zuigzijde van de circulatiepomp zit; en leiding [3] dus aan de perszijde.
Wie heeft een idee, of herkent dit?
Weheat Flint
:strip_exif()/f/image/xmdiLAewifEIj7x9P4xaW8bW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sKYA8xYYMKIh7UjikeF5gKA9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r0nzCZwoxs20bOODI69v7Zy9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nzwm2NfFHKvhNZxgmOYXjh4b.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pcBp3uMeaizD8SFoXmTT7syw.jpg?f=fotoalbum_large)