• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:29
201WD schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:50:
Er wordt hier veel geklaagd over cijfertjes die verdwijnen of niet (meer) zichtbaar zijn in het portal of in de app.
Maar mogelijk eens wat meer positieve info over de werking en besparing tov van een gasgestookte cv.
Tja, ik denk dat ik minder gefixeerd zou zijn (en dus minder zou klagen over het verdwijnen van die cijfertjes) als het systeem goed zou draaien. Dankzij die cijfers aan kunnen tonen dat er een fout in de aansturing zat én dat de installatie niet aan redelijke verwachting voldeed (wat eerst meermaals werd weggewuifd, want de ‘men’ zag niks bijzonders). Het lijkt er op dat het in onze situatie (laag gasverbruik en alleen radiatoren) gewoon niet zo’n goede investering is geweest. En ja, ik snap dat dat geen ideale omstandigheden zijn voor een warmtepomp, maar dat wist de adviseur natuurlijk ook en dat was nou precies mijn vraag aan hem. Dus nee, ik zou die investering niet opnieuw doen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:52
mtouw78 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:09:
[...]

Met een booster geloof ik er ook wel in. Echter ivm de lage profiel van de BB zou dit het mooiste staan en dit mag ook wel (wat) kosten met zich meebrengen. Ik vraag me alleen af of als ik een P60 neem ik dus wel een 3kW booster nodig ga hebben aangezien ik dan nogal veel headspace over heb qua capaciteit.
De booster in de voorgemonteerde unit scheelde mijn installateur wat uurloon. Is inderdaad duurder, maar het ding is er vooral voor het moment dat ik een storing zou hebben, midden in de winter. Een backup. Geen aanvulling. Ik heb een P80 terwijl mijn warmtevraag op min 10 hoogstens 6 kW zou zijn (oftewel een P60 zou mogelijk ook hebben gekund).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Weheat feature request:
Vakantiemodus. Instellen wanneer je weg bent (alles tandje terug, dus besparen) en wanneer je weer terug bent (bij terugkomst huis warm, water ook warm).

Wise enough to play the fool

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51
Hallo allemaal. Wij hebben sinds kort een P8O FE. Er zijn diverse verwarmingselementen zoals een convectorput, radiatoren en 4 vloerverwarming zones op 3 verdelers. Ons huis vraagt om hoge temp setup. Hoe kan ik de Jaro compact STN (2 zones) het best inregelen? Retour water mengen minimaliseren of juist niet? In de installatie zit ook nog een parallel 100l Weheat buffervat.

• effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54
Pr088 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:03:
[...]

Ik denk toch echt per maand. Aflopen week was mijn verbruik 109 kWh. Verbruik voor november 352 kWh.
Dat kan wel met een Flint zonder SWW. Ik heb hier 139,7 kWh over hele maand november.

• effsec
Jpiek schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:30:
[...]

Wonen jullie in een ijskast of tiny house ? ;)
Ik zit op 600kWh... :X
Nee, ik heb hier ook 139,7 kWh in een 84 m2 tussenwoning met 2 verdiepingen.

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:08
Hier 500 kwh in ene huis van 145m2 uit '99. 438 voor CV, COP 3.7.

Beneden vvw, boven radiatoren. Laatst is de installateur langs geweest aangezien t niet warm genoeg werx beneden tijdens de koudste week. Conclusie: tijd voor een open verdeler, ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44
BarryH schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
@mtouw78

volgens
https://www.ithodaalderop...onal/product/07-40-50-500
heeft een cube 1,9kW vermogen aan de wp kant.
Dus dat zou je er bij moeten tellen (maar even checken of jij dezelfde hebt)
Let wel! Die 1.9KW is wel bij +7 graden en in brochure/handleiding spreken ze zelfs over 2,5KW al melden ze daar geen temperatuur bij.

Wij hadden ook zo'n ding hangen in ons huis, maar en blij dat ie weg is. Maakte veel herrie en trillingen in de garage. Dat bromde het hele huis door. Omdat we een Laag Temperatuur en een Hoog temperatuur CV circuit hadden ging altijd de gas ketel bijstoken als er warmtevraag was. Dus hij verbruikte altijd gas terwijl dat ding ingesteld stond pas om na 2 uur te gaan stoken als het niet ging.

Na 7 jaar begon ie te fluiten en bleek het gasblok al versleten waardoor de CO meter alarm sloeg. Toen de keuze ook maar gemaakt om voor een FE warmtepomp te gaan.

What a fine day for Science! | Specs

• DutchDragon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:47
Zijn hier ervaringen mbt Sparrow P60 en gevelbevestiging? Wanneer het boven de 60% gaat draaien dan resoneert het ontzettend. Installateur wilt verder niet kijken naar een oplossing waar mijn inziens de beugel voornamelijk de oorzaak is en wilt enkel overgaan op verplaatsing naar plat dak.

Voor nu maar even experimenteren op stooklijn..

• effsec
teacher schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
@Weheat feature request:
Vakantiemodus. Instellen wanneer je weg bent (alles tandje terug, dus besparen) en wanneer je weer terug bent (bij terugkomst huis warm, water ook warm).
Nog een request: Een ‘uit’ modus voor de warmtepomp. Ik heb nu 2 situaties gehad waarbij ik handmatig heb moeten ingrijpen. 1e keer over gegaan naar stooklijn en alle temperaturen op laag gezet. Onlangs nog een situatie waarbij deze methode ook niet werkte. De pomp bleef door stoken op 100%. Dus een failsafe om handmatig in te kunnen grijpen.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:07
Fbosman schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:04:
Weet iemand wat en of ik hier iets aan moet doen? De bb80 fladdert op en neer.:
[Afbeelding]
Sparrow doet dat niet . Ik heb geen idee of dat gedrag logisch is .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYhUzQBEWudR8jMbDRPaKXbUXqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAJyU8x64NDkqbNCBTxcrg9E.jpg?f=fotoalbum_large

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:45
jelleeelco schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:11:
[...]
FE kun je ook overwegen om met losse warmtepompboiler te doen, dat scheelt je een godsvermogen.
Nadeel van een losse WPB is wel weer dat je twee openingen in je gevel of dak moet maken voor luchttoevoer en -afvoer.
Dat is voor mij een behoorlijke drempel en daarom neig ik toch naar Weheat FE.

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:04
Wij hebben een BlackBird P80 die in februari is geplaatst en ervaren sinds een paar maanden een aantal vreemde verschijnselen.

– meerdere keren is de stooklijn spontaan aangepast naar extreem hoge waarden
– recent was de volledige SWW-instelling verdwenen, waardoor we helemaal geen warm water meer hadden

Daarnaast lopen we momenteel in een discussie met de installateur, waardoor het voor ons voelt alsof deze wijzigingen op afstand zijn gedaan. De installateur heeft remote toegang tot het systeem.

Toen ik aangaf dat ik het juridisch wilde escaleren, werd er ineens “coulance” getoond en werd gezegd dat het mogelijk door een mislukte update vanuit WeHeat kwam dat de SWW-instellingen weg waren. Voor het warmwaterprobleem is dus een externe oorzaak geopperd.

Maar opvallend:
Voor de stooklijn-aanpassingen kregen we eerder wél een bericht dat de installateur op afstand een issue zag en dit op afstand kon oplossen, maar alleen als we geen procedure zouden starten.

Mijn vraag:
Komen dit soort zaken vaker voor bij de BlackBird P80 of WeHeat-systemen?
Kunnen stooklijnwaarden spontaan wijzigen of kan SWW spontaan verdwijnen door een update of bug?
Of duidt dit vaker op handmatige remote aanpassingen?

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
DutchDragon schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:23:
Zijn hier ervaringen mbt Sparrow P60 en gevelbevestiging? Wanneer het boven de 60% gaat draaien dan resoneert het ontzettend. Installateur wilt verder niet kijken naar een oplossing waar mijn inziens de beugel voornamelijk de oorzaak is en wilt enkel overgaan op verplaatsing naar plat dak.

Voor nu maar even experimenteren op stooklijn..
Ik hou dit forum in de gaten omdat ik me aan het oriënteren ben op een Sparrow en zag toen jou bericht.

Ik heb 2 airco units aan de gevel hangen en er was een enorme resonantie door de woning als de compressor aan ging. Ik toen deze trillingsblokken (incl veer) bevestig en het scheelt echt enorm.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Je moet even het juiste gewicht zoeken, want deze zijn tot 55kg en de sparrow zal rond de 70kg wegen schat ik?
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.