• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-02 14:07
201WD schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:50:
Er wordt hier veel geklaagd over cijfertjes die verdwijnen of niet (meer) zichtbaar zijn in het portal of in de app.
Maar mogelijk eens wat meer positieve info over de werking en besparing tov van een gasgestookte cv.
Tja, ik denk dat ik minder gefixeerd zou zijn (en dus minder zou klagen over het verdwijnen van die cijfertjes) als het systeem goed zou draaien. Dankzij die cijfers aan kunnen tonen dat er een fout in de aansturing zat én dat de installatie niet aan redelijke verwachting voldeed (wat eerst meermaals werd weggewuifd, want de ‘men’ zag niks bijzonders). Het lijkt er op dat het in onze situatie (laag gasverbruik en alleen radiatoren) gewoon niet zo’n goede investering is geweest. En ja, ik snap dat dat geen ideale omstandigheden zijn voor een warmtepomp, maar dat wist de adviseur natuurlijk ook en dat was nou precies mijn vraag aan hem. Dus nee, ik zou die investering niet opnieuw doen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:03
mtouw78 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:09:
[...]

Met een booster geloof ik er ook wel in. Echter ivm de lage profiel van de BB zou dit het mooiste staan en dit mag ook wel (wat) kosten met zich meebrengen. Ik vraag me alleen af of als ik een P60 neem ik dus wel een 3kW booster nodig ga hebben aangezien ik dan nogal veel headspace over heb qua capaciteit.
De booster in de voorgemonteerde unit scheelde mijn installateur wat uurloon. Is inderdaad duurder, maar het ding is er vooral voor het moment dat ik een storing zou hebben, midden in de winter. Een backup. Geen aanvulling. Ik heb een P80 terwijl mijn warmtevraag op min 10 hoogstens 6 kW zou zijn (oftewel een P60 zou mogelijk ook hebben gekund).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Weheat feature request:
Vakantiemodus. Instellen wanneer je weg bent (alles tandje terug, dus besparen) en wanneer je weer terug bent (bij terugkomst huis warm, water ook warm).

Wise enough to play the fool

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-03 09:09
Hallo allemaal. Wij hebben sinds kort een P8O FE. Er zijn diverse verwarmingselementen zoals een convectorput, radiatoren en 4 vloerverwarming zones op 3 verdelers. Ons huis vraagt om hoge temp setup. Hoe kan ik de Jaro compact STN (2 zones) het best inregelen? Retour water mengen minimaliseren of juist niet? In de installatie zit ook nog een parallel 100l Weheat buffervat.

• effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-03 15:30
Pr088 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:03:
[...]

Ik denk toch echt per maand. Aflopen week was mijn verbruik 109 kWh. Verbruik voor november 352 kWh.
Dat kan wel met een Flint zonder SWW. Ik heb hier 139,7 kWh over hele maand november.

• effsec
Jpiek schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:30:
[...]

Wonen jullie in een ijskast of tiny house ? ;)
Ik zit op 600kWh... :X
Nee, ik heb hier ook 139,7 kWh in een 84 m2 tussenwoning met 2 verdiepingen.

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:42
Hier 500 kwh in ene huis van 145m2 uit '99. 438 voor CV, COP 3.7.

Beneden vvw, boven radiatoren. Laatst is de installateur langs geweest aangezien t niet warm genoeg werx beneden tijdens de koudste week. Conclusie: tijd voor een open verdeler, ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
@mtouw78

volgens
https://www.ithodaalderop...onal/product/07-40-50-500
heeft een cube 1,9kW vermogen aan de wp kant.
Dus dat zou je er bij moeten tellen (maar even checken of jij dezelfde hebt)
Let wel! Die 1.9KW is wel bij +7 graden en in brochure/handleiding spreken ze zelfs over 2,5KW al melden ze daar geen temperatuur bij.

Wij hadden ook zo'n ding hangen in ons huis, maar en blij dat ie weg is. Maakte veel herrie en trillingen in de garage. Dat bromde het hele huis door. Omdat we een Laag Temperatuur en een Hoog temperatuur CV circuit hadden ging altijd de gas ketel bijstoken als er warmtevraag was. Dus hij verbruikte altijd gas terwijl dat ding ingesteld stond pas om na 2 uur te gaan stoken als het niet ging.

Na 7 jaar begon ie te fluiten en bleek het gasblok al versleten waardoor de CO meter alarm sloeg. Toen de keuze ook maar gemaakt om voor een FE warmtepomp te gaan.

What a fine day for Science! | Specs

• DutchDragon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:24
Zijn hier ervaringen mbt Sparrow P60 en gevelbevestiging? Wanneer het boven de 60% gaat draaien dan resoneert het ontzettend. Installateur wilt verder niet kijken naar een oplossing waar mijn inziens de beugel voornamelijk de oorzaak is en wilt enkel overgaan op verplaatsing naar plat dak.

Voor nu maar even experimenteren op stooklijn..

• effsec
teacher schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
@Weheat feature request:
Vakantiemodus. Instellen wanneer je weg bent (alles tandje terug, dus besparen) en wanneer je weer terug bent (bij terugkomst huis warm, water ook warm).
Nog een request: Een ‘uit’ modus voor de warmtepomp. Ik heb nu 2 situaties gehad waarbij ik handmatig heb moeten ingrijpen. 1e keer over gegaan naar stooklijn en alle temperaturen op laag gezet. Onlangs nog een situatie waarbij deze methode ook niet werkte. De pomp bleef door stoken op 100%. Dus een failsafe om handmatig in te kunnen grijpen.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-03 22:23
Fbosman schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:04:
Weet iemand wat en of ik hier iets aan moet doen? De bb80 fladdert op en neer.:
[Afbeelding]
Sparrow doet dat niet . Ik heb geen idee of dat gedrag logisch is .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYhUzQBEWudR8jMbDRPaKXbUXqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAJyU8x64NDkqbNCBTxcrg9E.jpg?f=fotoalbum_large

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:36
jelleeelco schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:11:
[...]
FE kun je ook overwegen om met losse warmtepompboiler te doen, dat scheelt je een godsvermogen.
Nadeel van een losse WPB is wel weer dat je twee openingen in je gevel of dak moet maken voor luchttoevoer en -afvoer.
Dat is voor mij een behoorlijke drempel en daarom neig ik toch naar Weheat FE.

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-03 09:00
Wij hebben een BlackBird P80 die in februari is geplaatst en ervaren sinds een paar maanden een aantal vreemde verschijnselen.

– meerdere keren is de stooklijn spontaan aangepast naar extreem hoge waarden
– recent was de volledige SWW-instelling verdwenen, waardoor we helemaal geen warm water meer hadden

Daarnaast lopen we momenteel in een discussie met de installateur, waardoor het voor ons voelt alsof deze wijzigingen op afstand zijn gedaan. De installateur heeft remote toegang tot het systeem.

Toen ik aangaf dat ik het juridisch wilde escaleren, werd er ineens “coulance” getoond en werd gezegd dat het mogelijk door een mislukte update vanuit WeHeat kwam dat de SWW-instellingen weg waren. Voor het warmwaterprobleem is dus een externe oorzaak geopperd.

Maar opvallend:
Voor de stooklijn-aanpassingen kregen we eerder wél een bericht dat de installateur op afstand een issue zag en dit op afstand kon oplossen, maar alleen als we geen procedure zouden starten.

Mijn vraag:
Komen dit soort zaken vaker voor bij de BlackBird P80 of WeHeat-systemen?
Kunnen stooklijnwaarden spontaan wijzigen of kan SWW spontaan verdwijnen door een update of bug?
Of duidt dit vaker op handmatige remote aanpassingen?

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:48
DutchDragon schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:23:
Zijn hier ervaringen mbt Sparrow P60 en gevelbevestiging? Wanneer het boven de 60% gaat draaien dan resoneert het ontzettend. Installateur wilt verder niet kijken naar een oplossing waar mijn inziens de beugel voornamelijk de oorzaak is en wilt enkel overgaan op verplaatsing naar plat dak.

Voor nu maar even experimenteren op stooklijn..
Ik hou dit forum in de gaten omdat ik me aan het oriënteren ben op een Sparrow en zag toen jou bericht.

Ik heb 2 airco units aan de gevel hangen en er was een enorme resonantie door de woning als de compressor aan ging. Ik toen deze trillingsblokken (incl veer) bevestig en het scheelt echt enorm.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Je moet even het juiste gewicht zoeken, want deze zijn tot 55kg en de sparrow zal rond de 70kg wegen schat ik?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:08
Henkje84 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 02:04:
Wij hebben een BlackBird P80 die in februari is geplaatst en ervaren sinds een paar maanden een aantal vreemde verschijnselen.

– recent was de volledige SWW-instelling verdwenen, waardoor we helemaal geen warm water meer hadden

Daarnaast lopen we momenteel in een discussie met de installateur, waardoor het voor ons voelt alsof deze wijzigingen op afstand zijn gedaan. De installateur heeft remote toegang tot het systeem.

Toen ik aangaf dat ik het juridisch wilde escaleren, werd er ineens “coulance” getoond en werd gezegd dat het mogelijk door een mislukte update vanuit WeHeat kwam dat de SWW-instellingen weg waren. Voor het warmwaterprobleem is dus een externe oorzaak geopperd.

Maar opvallend:
Voor de stooklijn-aanpassingen kregen we eerder wél een bericht dat de installateur op afstand een issue zag en dit op afstand kon oplossen, maar alleen als we geen procedure zouden starten.

Mijn vraag:
Kunnen stooklijnwaarden spontaan wijzigen of kan SWW spontaan verdwijnen door een update of bug?
Niet eerder over gehoord. Heb je uitgesloten dat iemand anders toegang heeft tot je account? Bijvoorbeeld door het gebruik van een uniek en sterk wachtwoord?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:07

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hans_u schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:16:
vanmiddag bij 7 graden buitentemperatuur een defrost.
Delta iets onder de 4 graden. Is dit 'normaal' ???
cq zou dit normaal kunnen zijn?
Een defrost wordt bij Weheat volgens mij getriggerd bij een bepaalde condensortemperstuur voor x tijd. Als hij net opstart en voluit gaat, omdat hij bijvoorbeeld een dag uit gestaan heeft, dan kan het best zo zijn met deze buitentemperaturen dat hij na een korte tijd direct een defrost draait.

Zodra je een defrost draait en de watertemperatuur komt rond de 20*C uit, dan stopt hij ook met defrosten, ookal is die nog niet ijsvrij. Dit is dan ook het moment om te concluderen dat je waarschijnlijk te weinig systeeminhoud hebt.

De defrost bij Weheat is dus adaptief, een defrost draai je wanneer het nodig is (wat mij betreft ook het voor het rendement)
In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Amber, die doet preventief onder 5*C buitentemperatuur

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Maar opvallend:

Mijn vraag:
Nee dit kennen wij niet op verwarming.

Heb wel een keer een klant gehad die een vergelijkbare opmerking had over tapwater, maar vond het vreemd dat het bij alleen zijn systeem was. Was ook geen probleem.

Het is mij wel eens overkomen dat ik met een ibs bezig was en je krijgt een vraag van een andere klant en die wil je dan ook snel helpen. Dat is het moment dat je echt eerst de ibs moet afmaken ipv die snelle correcties ook door te voeren.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-03 09:04
Fbosman schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:04:
Weet iemand wat en of ik hier iets aan moet doen? De bb80 fladdert op en neer.:
[Afbeelding]
Hier ook het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFmNsFsVDfIJdaXfkSaK7PCvmUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f5TOFlHprg4z8AlTUJMk7eAE.png?f=fotoalbum_large

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:30
Toen ik aangaf dat ik het juridisch wilde escaleren
Maar opvallend:
Als je dit 'zwart op wit' hebt zou ik he iig bewaren, mocht het toch nog tot een juridisch traject komen. Het is gewoon chantage natuurlijk...

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QorYNyvBqIZns7p41FQpXoMTGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SbpexyM3uNdK1uAwOgV4rEoE.png?f=user_large

Was hier gisteren ook het geval terwijl de doelwater temperatuur strak op 37.3 graden staat. Vanaf 21 uur weer rustiger. Uiteraard zal het een combinatie zijn van gevraagde watertemperatuur en de buitenlucht temperatuur. Zou fijn zijn als dit soort gejitter eruit gehaald kan worden. Verder draait 'ie als een zonnetje.

Homevolt dashboard

• effsec
precies schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:01:
Het begint wel een beetje genant te worden hoe vaak de app/portal/HA eruit ligt…
De site is erg vaak voor een kortere periode niet bereikbaar. Witte vlakken kan de status niet opgehaald worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubBWMKqDfFBe8QnN2-s-vvyDEBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gu1WBSE7yfWrmNn8uK0idyDu.png?f=fotoalbum_large

@weheat feature request: Mogelijkheid om de WP lokaal of direct zonder tussenkomst van de portal uit te kunnen lezen. Hierbij ook alle instellingen uit kunnen lezen. Dus instellingen die exclusief door de installateur of weheat gezet kunnen worden die de werking van de WP beinvloeden.

[ Voor 18% gewijzigd door effsec op 02-12-2025 09:42 ]

• DutchDragon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:24
EB W schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:25:
[...]

Ik hou dit forum in de gaten omdat ik me aan het oriënteren ben op een Sparrow en zag toen jou bericht.

Ik heb 2 airco units aan de gevel hangen en er was een enorme resonantie door de woning als de compressor aan ging. Ik toen deze trillingsblokken (incl veer) bevestig en het scheelt echt enorm.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Je moet even het juiste gewicht zoeken, want deze zijn tot 55kg en de sparrow zal rond de 70kg wegen schat ik?
Thanks voor je ervaring, toevallig heb ik 2 airco buitenunits naast de Sparrow aan de gevel en hier tot op heden nooit last van gehad. De Sparrow staat momenteel op standaard veerpoten op de beugel en weegt idd ca. 70kg. Had deze al eerder gezien echter vind ik er geen ervaringen voor een warmtepomp.

Overigens op stooklijn is de Sparrow gelukkikg een stuk rustiger en hebben we er bijna geen last meer van maargoed, toch huiverig voor de winter als die wel weer aan het werk mag :)

• effsec
DutchDragon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:48:
[...]
Overigens op stooklijn is de Sparrow gelukkikg een stuk rustiger en hebben we er bijna geen last meer van maargoed, toch huiverig voor de winter als die wel weer aan het werk mag :)
Ik heb een flint en van het gas af. Ik kook nu op propaan om niet helemaal afhankelijk te zijn van electriciteit. Ik heb m'n CV om laten bouwen naar propaan. Ik heb 2 hervulbare gasflessen, die ik toch al voor mn camper had. Uit noodzaak kan ik nu toch de CV bijschakelen. Tevens bescherming voor stroomuitval (thuisbatterij), defecte WP en extreme kou.

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-03 09:00
orillion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:45:
[...]

Niet eerder over gehoord. Heb je uitgesloten dat iemand anders toegang heeft tot je account? Bijvoorbeeld door het gebruik van een uniek en sterk wachtwoord?
Ja ben de enigste, met lang gegenereerd wachtwoord, dus kans is wel heel klein..

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:29
Wat betreft het verhoogde debiet (en daardoor suizen in de leidingen) sinds vorige week woensdag, heb ik nogmaals contact opgemomen met de installateur (Coolblue), die hebben een ticket uitstaan bij Weheat en wachten dus op een reactie. Wordt vervolgd.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 20:30
Mitashi schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:08:
Hier 500 kwh in ene huis van 145m2 uit '99. 438 voor CV, COP 3.7.

Beneden vvw, boven radiatoren. Laatst is de installateur langs geweest aangezien t niet warm genoeg werx beneden tijdens de koudste week. Conclusie: tijd voor een open verdeler, ben benieuwd wat dat op gaat leveren.
Flint WP
Ik heb sinds vandaag een hybride verdeler + 4 meter 16 mm leidingen vervangen door 28 mm. De andere 20 meter is 22 mm.

Hoop dat het verbruik naar beneden gaat
Verbruik in November was 277 kwh met een COP van 4.1. Ben nog een beetje aan het stoeien met de stooklijn. Bij hogere temperaturen neig ik meer naar OT.
Afgelopen week was de temperatuur in huis 20.7 graden. Mogelijk dat ik de stooklijn nog iets maar beneden moet bijstellen met de nieuwe verdeler. Temperatuur is nu 19,4 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht1b3T2IundMPNWIjyXZZ5ReHZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CC7Vpv830aEPawTesR9iH4S.jpg?f=fotoalbum_large

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-03 10:25

HBconsult

Creatief spelen met energie

Tijgerkracht schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:57:
Wat betreft het verhoogde debiet (en daardoor suizen in de leidingen) sinds vorige week woensdag, heb ik nogmaals contact opgemomen met de installateur (Coolblue), die hebben een ticket uitstaan bij Weheat en wachten dus op een reactie. Wordt vervolgd.
Ik heb de melding ook gedaan naar mijn installateur, hij had meerdere gelijke klachten. Is bezig met Duizel
Mijn me4lding via portal heeft nog geen reactie( behalve ontvangstbevestiging) opgeleverd
Even wachten dus...

Harry

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:04
Heb de afgelopen week deze topic (bijna) helemaal doorgenomen maar heb toch nog een paar vragen waar ik nog geen eenduidig antwoord op heb dus hopelijk is er iemand die me verder kan/wil helpen

Situatie:

2 volwassenen, 2 kinderen (10 & 7)
Hoekwoning uit 2019
Verbruik 2024 = 32 Gj wat overeenkomt met ca 950 m3
Gemiddeld verbruik 2021 - 2024 is ook 32 GJ
6 zonnepanelen
Netto Energie verbruik 2024 = 2854 Kwh

Ik overweeg een WeHeat BB om van de stadsverwarming af te gaan. Redenen zijn de kosten (betaal nu ca 220 euro per maand enkel voor warmte) en dat ik vind dat je wordt genaaid met de NMDA principe

Installateur is langsgekomen en volgens hem kan dit relatief eenvoudig. Het aantal cases die ik voorbij heb zien komen van mensen die ook van stadsverwarming naar WP zijn gegaan is wat dat betreft nog beperkt maar wellicht heeft iemand hier er ervaring mee.

Vooral mijn vrouw zet graag de thermostaat een graadje hoger maar we komen wss uit op 20,5 als het buiten wat kouder wordt (<13 graden)
  • Installateur gaf aan dat een P80 in essentie minder hard hoeft te werken als het buiten kouder wordt maar dat neem ik met een korreltje zout om on verbruik niet exorbitant hoog is. Ik denk dat een P60 voldoende zou zijn. Klopt mijn assumptie?
  • Wat is een gemiddelde energieconsumptie van een P60 en P80 op jaarbasis? Ik begrijp dat je niet alles 1 op 1 kunt vergelijken maar was toch benieuwd
  • De BB zou op mijn houten schuur komen te staan op rubberen voetjes maar vraag me toch af of dit eventueel voldoende zou zijn qua resonantie. Heeft iemand hier ervaring mee?
  • Toevallig iemand ervaring met installateur Hagendoorn?
  • Zou er nog een reden zijn waarbij iemand zegt "Niet doen"!

• nogrid
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:54
Dit is dus moduleren. Dat is precies wat je van een warmtepomp anno 2025 mag/moet verwachten. Of vind je het fijner als de BB steeds standby gaat?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
precies schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:01:
Het begint wel een beetje genant te worden hoe vaak de app/portal/HA eruit ligt…
Dat gaat wat worden met hun cloud thermostaat.

Is er al iets meer bekend over lokale wifi/toegang ipv enkel 4G?

[ Voor 13% gewijzigd door Caayn op 02-12-2025 11:53 ]

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:59
NewienM schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:21:
..........
Ik overweeg een WeHeat BB om van de stadsverwarming af te gaan. Redenen zijn de kosten (betaal nu ca 220 euro per maand enkel voor warmte) en dat ik vind dat je wordt genaaid met de NMDA principe
.....
[/list]
Zeer goed te doen van stadsverwarming af gaan. Heb dat ook gedaan, nu een Flint voor verwarming en een elektrische boiler voor SWW. Alleen was het een hele gedoe om stadsverwarming af te sluiten. Maart betaald, Vattenfall heeft pas in juni afgesloten.

Situatie:
1 pers huishouden.
Tussenwoning uit 2013.
verbruik 2 Gj per jaar winter 23/24.
Verwarmt met airco.
4500 Wp aan zonnepanelen

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-03 09:04
nogrid schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:35:
[...]

Dit is dus moduleren. Dat is precies wat je van een warmtepomp anno 2025 mag/moet verwachten. Of vind je het fijner als de BB steeds standby gaat?
Tuurlijk, maar dit voelt wel iets te reactief. Je mag ook verwachten dat de software slim genoeg is om een inschatting te maken voor over 5 minuten. Als je elke keer de temperatuur gevraagd omhoog en omlaag blijft schuiven met kleine waardes dan kan ertussen waarschijnlijk een consensus gevonden worden. Komt de levensduur van de componenten ook ten goede.

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:03
precies schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:00:
[...]

Tuurlijk, maar dit voelt wel iets te reactief. Je mag ook verwachten dat de software slim genoeg is om een inschatting te maken voor over 5 minuten. Als je elke keer de temperatuur gevraagd omhoog en omlaag blijft schuiven met kleine waardes dan kan ertussen waarschijnlijk een consensus gevonden worden. Komt de levensduur van de componenten ook ten goede.
Bij mij ontstond dit bij gebruik van stooklijn en had ik de temperatuur bij +9 met 1 graag aangepast. Dit gaf bij mij een veel stabielere lijn op mijn Flint.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Caayn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:50:
[...]
Dat gaat wat worden met hun cloud thermostaat.

Is er al iets meer bekend over lokale wifi/toegang ipv enkel 4G?
Verleden jaar bij een demo bij Weheat, vertelde men wel dat ze met een wifi opsteek module bezig zijn.
Ik zou ook graag willen, dat de settings ook lokaal via je eigen netwerk segment aangepast kunnen worden.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Tijgerkracht
Op sommige dagen zit het echt wel mee, thuisbatterij is vol, auto is vol, de Blackbird staat 'gratis' tapwater te maken en nog leveren we terug....luxe probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUFQfbUWATBHGQ1sqEmChbCWGeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9GM2BjtRqwoTrKw74Z0YPf4.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:07
Tijgerkracht schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:14:
Op sommige dagen zit het echt wel mee, thuisbatterij is vol, auto is vol, de Blackbird staat 'gratis' tapwater te maken en nog leveren we terug....luxe probleem.

[Afbeelding]
Lekker. 8)
Dat krijg ik niet voor elkaar met onze kleine thuisbatterij om vol te krijgen met dit weer.

• Kevin1990
Degast schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:47:
[...]

Zoek eens op balanceer ventiel. Ventiel moet natuurlijk wel je gewenste debiet aankunnen.

Je balanceert dan dus op een andere plek. Of evt "ook" op een andere plek.

Helpt hier goed! Had ik al bij m'n ketel moeten toepassen.
Heb jij in elk deel van het circuit 1 ventiel zitten of 1 ventiel voor heel het CV systeem?
Dus van de standleiding lopen er een aanvoer en retour leiding naar radiator A. Zit er daar dan 1 ventiel en bij radiator B weer 1?

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
Tijgerkracht schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:14:

[Afbeelding]
Tja, Met bijna 11.000 WP aan capaciteit, heb je zelfs met dit weer nog zat vermogen. Hoeveel kWh is jou thuisbatterij?

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-03 22:23
Heb de afgelopen week deze topic (bijna) helemaal doorgenomen maar heb toch nog een paar vragen waar ik nog geen eenduidig antwoord op heb dus hopelijk is er iemand die me verder kan/wil helpen

Situatie

KNIP KNIP:

Hoekwoning uit 2019
[/list]
Van stadsverwarming weet ik niets . Maar mijn mening is dat het equivalent van je gasverbruik niet heel groot is. Ik weet ook niet hoeveel stadsverwarming kost tov de M3 prijs van gas plus aansluitkosten.
Maar wat ik wil zeggen: De berekeningen van leveranciers over besparingen en terugverdientijd moet je met een forse korrel zout nemen. Mijn eigen berekeningen komen bijna twee keer zo hoog uit als die van de installateur. Maar toch heb ik voor een WP gekozen en hier is nog geen liter gas verbruikt dit seizoen. Het electraverbruik is (hier) echter fors. Ik denk dat ik elk moment verdacht kan gaan worden van het houden van een wietplantage. :) Voor november jl. Netto is het voordeel desondanks bijna 500 Kw meer Electra in november (ca 125 euro) en 240 M3 minder gas (ca 300 euro) . Dus 175 euro voordeel. Stel dat ik een dergelijk voordeel gedurende 5 maanden per jaar zou halen ( geen idee nog) dan bespaar ik ergens tussen de 875 en 1000 euro. Daar staan dan weer onderhoudskosten en renteverliezen tegenover, maar je kan zo wel zien dat de terugverdientijd ergens rond de 10 jaar zal liggen . Iets om mee te nemen in je overwegingen. Voor ieder zal de rekensom overigens anders zijn. Ik heb er trouwens geen spijt van. Het loopt nog niet optimaal ( mengverdeler) maar dat komt ook nog wel goed .

• Jpiek
RayDelft schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:49:
[...]
Ik denk dat ik elk moment verdacht kan gaan worden van het houden van een wietplantage. :)
Je kunt het beide afkorten tot WP, ik zou adviseren om altijd duidelijk "WarmtePOMP" te articuleren :D O-)

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 17:41

Situatie:

Hoekwoning uit 2019
6 zonnepanelen

Installateur is langsgekomen en volgens hem kan dit relatief eenvoudig. Het aantal cases die ik voorbij heb zien komen van mensen die ook van stadsverwarming naar WP zijn gegaan is wat dat betreft nog beperkt maar wellicht heeft iemand hier er ervaring mee.

Vooral mijn vrouw zet graag de thermostaat een graadje hoger maar we komen wss uit op 20,5 als het buiten wat kouder wordt (<13 graden)
  • Installateur gaf aan dat een P80 in essentie minder hard hoeft te werken als het buiten kouder wordt maar dat neem ik met een korreltje zout om on verbruik niet exorbitant hoog is. Ik denk dat een P60 voldoende zou zijn. Klopt mijn assumptie?
  • Wat is een gemiddelde energieconsumptie van een P60 en P80 op jaarbasis? Ik begrijp dat je niet alles 1 op 1 kunt vergelijken maar was toch benieuwd
  • De BB zou op mijn houten schuur komen te staan op rubberen voetjes maar vraag me toch af of dit eventueel voldoende zou zijn qua resonantie. Heeft iemand hier ervaring mee?
wij hebben een vrijstaande woning van 257m3 woonoppervlakte en draaien dit met een P60, het lijkt me dus sterk als jij het daarmee niet kan draaien.

Ik heb het laten doen door Coolblue, zeer tevreden mee. Wellicht een stuk duurder. ik zag laatst mijnr eactie waarin ik zei dat ik 11k kwijt was. Dat was echter excl btw. Incl BTW 13k. Waarbij ik nu wel eens twijfel of dit heel verstandig was.

Maar over het vakmanschap en het gevoel qua garantie wat je er bij krijgt niks te klagen. Veel vertrouwen in hen.

• Pr088

Situatie:

Hoekwoning uit 2019
6 zonnepanelen

Goed dat je hier over nadenkt! Neem wel een aantal overwegingen mee:
- Het Niet meer dan anders (NDMA) principe gaat richting 2028 losgelaten worden bij kostenberekeningen van warmtebedrijven.
- Neem ook mee dat je bij een warmteaansluiting ook betaalt voor onderhoud, service en vervanging. Dat heb je bij een warmtepomp niet! Ik heb bijvoorbeeld een tweejaarlijks storings- en onderhoudscontract voor mijn warmtepomp. Is toch € 200. €100 per jaar is grofweg € 8 in de maand. Daarnaast is goede installatie plus SWW, eventueel vervanging van de verdeler (mijn situatie) goed voor een installatie van € 12.000-15.000. En schrijf de warmtepomp maar af in 15-20 jaar. Spreek je over minstens € 100 per maand aan afschrijving en onderhoud die je niet hebt bij een warmtenet.

Maar goed, je wilt over op een warmtepomp! :)

- Een hoekwoning van 2019 is waarschijnlijk goed geïsoleerd, ook als ik jouw warmtevraag zie.
Afgifte is wel een thema dat je goed met je installateur moet bespreken. Als je vloerverwarming hebt dan werkt een warmtepomp altijd goed, mits goed aangesloten. Bij radiatoren of convectorputten kan het wel wat meer werk zijn, of kan het betekenen dat je warmtepomp met hogere watertemperaturen moet werken, slecht voor je rendement, slecht(er) voor je rekeningen.

- Gemiddeld verbruik is lastig te bepalen, omdat het sterk afhankelijk is van je eigen situatie en de weersomstandigheden. WeHeat rekent met een SCOP (jaarrendement over alle seizoenen) van 4,4 dacht ik. Dus 1 eenheid energie wordt omgezet in ruim 4 eenheden warmte.
Even rekenen met GJ, kWh's en je zou een jaarverbruik kunnen schatten.
Ik heb Copilot een snelle berekening laten doen. Die komt op iets meer dan 2000 kWh uit bij een COP van 4,4 en een warmtevraag van 32 GJ per jaar (inclusief SWW). Ik zou het iets hoger afronden omdat SWW door een warmtepomp, door de hogere temperaturen op circa 3-3,5 COP loopt. Dus doe eens gek: 2500 kWh.

P60 en P80 is vooral een comfort vraag. P60 kan iets beter moduleren en wat zuiniger draaien op lage vraag, in lente en herfst. P80 heeft een iets lagere bodem, maar een hoger vermogen (upside). Als je rekent met de verschillen in kosten, bijna nul. De subsidie op de P80 is hoger.

Resonantie: ik heb ook een P80 op een houten dak van de bijkeuken. Pootjes staan slechts op 30x30 stoeptegels. Rubbertegels zijn er niet onder gezet, dat ga ik zelf waarschijnlijk nog doen. Maar het geluid in mijn woning is vooral het draaien van de pompen dat ik hoor in de bijkeuken. Als de P80 gewoon rustig draait (niet >80%) dan hoor ik in huis niks en buiten op straatniveau ook niet.
P60 is waarschijnlijk wel genoeg. Met 1200 m3 en een vrijstaande woning zat ik op het randje (maximale warmtevraag tussen de 5,5 en 6kW).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:55
Kevin1990 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:20:
[...]

Heb jij in elk deel van het circuit 1 ventiel zitten of 1 ventiel voor heel het CV systeem?
Dus van de standleiding lopen er een aanvoer en retour leiding naar radiator A. Zit er daar dan 1 ventiel en bij radiator B weer 1?
Beneden open verdeler. Alles boven zit met 1. In mijn situatie kon ik dat zo toepassen.

• Kevin1990
Degast schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:01:
[...]

Beneden open verdeler. Alles boven zit met 1. In mijn situatie kon ik dat zo toepassen.
De installateur komt bij ons de 15e langs voor de back up heater die ze niet werkend kregen.
Ik zal gelijk even vragen voor onze installatie of het kan helpen en waar te plaatsen voor onze situatie.
Ook ga ik gelijk even vragen over het verhogen van het debiet wat ik vermoed WeHeat op afstand heeft gedaan?
Ik ga kijken of het debiet wat verlaagt kan worden door de installateur.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb sinds kort de pomp met de PWM aangesloten op de controller. Ik zie nu in de api requests die de webportal doet inderdaad een paar items met flow staan. Alleen ik zie in home assistant de entity flow nergens terugkomen, ook niet als ik hem opnieuw installeer. Iemand ideeen?

• Kevin1990
DRaakje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:27:
Ik heb sinds kort de pomp met de PWM aangesloten op de controller. Ik zie nu in de api requests die de webportal doet inderdaad een paar items met flow staan. Alleen ik zie in home assistant de entity flow nergens terugkomen, ook niet als ik hem opnieuw installeer. Iemand ideeen?
Wat bedoel je precies met dat je de pomp hebt aangesloten met de PWM op de controller?
Als het goed is heeft de installateur sowieso de circulatie pomp aangesloten op de binnen unit van WeHeat toch?
Of bedoel je dat je hem op een andere controller hebt aangesloten?

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:33
Bij mij heet ie CV Debiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HnsZHhVq--sZhLFl5Zxs6hNI0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ve2vKMmTkVSQEBZsJNCn94Gc.png?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
CV staat voor Centrale Verwarming. Dat is prima toch Dat is het systeem waar je water doorheen gaat met je afgifte systeem eraan geknoopt.
Ik denk dat de verwarring er een beetje is vanwege de naam CV-ketel?

Wat je ziet aan debiet is je circulatiepomp. En helaas ook bij jou lekker hoog...

[ Voor 7% gewijzigd door Kevin1990 op 02-12-2025 16:42 ]

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:33
Kevin1990 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:39:
[...]

CV staat voor Centrale Verwarming. Dat is prima toch Dat is het systeem waar je water doorheen gaat met je afgifte systeem eraan geknoopt.
Ik denk dat de verwarring er een beetje is vanwege de naam CV-ketel?

Wat je ziet aan debiet is je circulatiepomp. En helaas ook bij jou lekker hoog...
Ik heb geen CV ketel. Voor zover ik weet is dit de flow van de pomp die het water van de warmtepomp rondpompt. Ik dacht dat er om de flow gevraagd werd.

• Kevin1990
MartinPTweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb geen CV ketel. Voor zover ik weet is dit de flow van de pomp die het water van de warmtepomp rondpompt. Ik dacht dat er om de flow gevraagd werd.
Ik snap al waar het mis ging. Ik dacht dat jij de vraag stelde maar je reageerde op het bericht erboven ;)

• foekebooij
  • Laatst online: 15-03 20:44
Even de vraag opnieuw onder de aandacht.
Gaat naar jullie ervaring Weheat Intelligence een abonnement waard zijn?

• Pr088
foekebooij schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:27:
Er is nog geen ervaring mee. Het is nog niet breed uitgerold. Dus bijna niemand weet het. En als je dit jaar nog een WeHeat bestelt krijg je het gratis. Dus waarom zou je betalen?

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-02 10:04
Na het fixen van mijn warmptepomp staat mijn target water temperatuur statisch op 34 graden. maakt niet uit hoe koud of warm het binnen his hiervoor schaalde het mee met de tempratuurverschil. heeft iemand advies?

• Pr088
mrlolled schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:04:
Na het fixen van mijn warmptepomp staat mijn target water temperatuur statisch op 34 graden. maakt niet uit hoe koud of warm het binnen his hiervoor schaalde het mee met de tempratuurverschil. heeft iemand advies?
Hoe heb je je warmtepomp 'gefixeerd'?

• foekebooij
  • Laatst online: 15-03 20:44
Ik heb nog geen warmtepomp, zit er wel al tijdje naar te kijken en twijfel is dit iets is waarop je doorpakt.
Pr088 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:30:
[...]

Er is nog geen ervaring mee. Het is nog niet breed uitgerold. Dus bijna niemand weet het. En als je dit jaar nog een WeHeat bestelt krijg je het gratis. Dus waarom zou je betalen?

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:29
Daar is nu nog weinig zinnigs over te zeggen natuurlijk. De planning is dat het volgend jaar beschikbaar komt en nu heeft er nog vrijwel niemand ervaring mee, op wat bèta testers na.
Ik denk dat het wel kan werken met vloerverwarming, buffervat en sww vat. Maar zoals bij ons zonder buffer of sww vat vraag ik me af hoeveel zin het heeft. Dat zien we dan wel weer.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 15-03 19:26
Iemand hier die de weheat slim laat aansturen via Enphase
Of laten we het allemaal doen via weheat zelf

Als ik het goed begrijp kun je de weheat ook slim aansturen via de IQ Energy Router+ maar die kost €900

• Pr088
foekebooij schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:55:
Ik heb nog geen warmtepomp, zit er wel al tijdje naar te kijken en twijfel is dit iets is waarop je doorpakt.

[...]
Je moet het denk ik in het totaalplaatje zien.
1. WeHeat heeft een goede app (ja ik lees hier ook de kritiek, deels deel ik die), er zijn veel merken die je niet zoveel inzicht geven in de warmtepomp.
2. WeHeat is redelijk betaalbaar (mijn installateur wou me geen Nibe of Valliant aanbieden. Duurder voor hetzelfde spul, of veeeeel duurder zoals Nibe). Goede kwaliteit, prijs.
3. Nederlands product
4. Uitlezen op afstand via 4G door je installateur betekent meer kans op goede support bij storing, op afstand resetten etc.
5. Optisch (mijn mening) mooie apparaten
6. Op termijn intelligent(er) dan een groot deel van de concurrentie.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:04
Na een tijdje meelezen en discussiëren heb ik 2 weken geleden samen met een lokale installateur mijn BB P80 FE geplaatst. Ik vind de installatie erg netjes geworden. Alle hoofdleidingen zijn 32mm die richting mijn 4 verdelers overgaat in 4 stuks 25mm. De verdelers heb ik omgebouwd voor maximale flow met kogelkranen en een pijpnippel ipv pomp. Ik heb alleen vloerverwarming en altijd minimaal 17 groepen open staan, dus geen buffervat want ruim voldoende flow en warmtecapaciteit.

Ervaringen:
- Het ombouwen van de verdelers was lastiger dan gedacht. Zeker de pijpnippels lekdicht krijgen viel niet mee. Rubber afdichting was kansloos (valt in de buis), harde 'papier' afdichting werkte uiteindelijk wel.
- De eerst dagen liep het systeem van geen meter. De flow viel constant terug van 1.3m3/h naar 1m3/h en de backup heater schakelde bij... Die 1m3/h is veel te weinig om mijn vloeren goed warm te krijgen. Het bleek een SW bug die na 3 dagen is opgelost door Weheat.
- Mijn Toon thermostaat is heel onrustig, zelfs op de traagste setting. Ben na 3 dagen overgeschakeld op stooklijn. Dat werkt perfect.
- De aanvoer tempertuur zit tussen de 25 en 30 graden tot nu toe :).
- Verdelers inregelen op retour temperatuur met een infraroodthermometer werkt prima.
- Ik ga de delta T in de gaten houden. Ik heb de belofte dat de flow kan worden verhoogd naar 1.6m3/h indien noodzakelijk.

TODO:
- Leidingen naar SWW isoleren, die worden best warm bij het opwarmen (en zeker bij legionella).
- Centraal stofzuig systeem opnieuw aansluiten.

Voor een referentie naar mijn installateur (regio Eindhoven), stuur me een DM.

En de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWnmsiFqpp2Wy-KVrYNa2jKedv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9a8SkSEJKQi9FXNqxG76GeB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZMZqwKTKgRT9VLkcPrQrdZvuW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iwQu87TaiqgDLI9zWwBmNwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92C3j5kQrYSuF26PmDdGSJ2Jpvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SW0Qmqltv8exNNc7zhJuxEBA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqid_IkNJIiNrlslRkjAn6sMLQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6lH1UXK6Ka26GJFAKxcLnGe.jpg?f=fotoalbum_large

• Tijgerkracht
mog__wai schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:48:
- De eerst dagen liep het systeem van geen meter de flow viel constant terug van 1.3m3/h naar 1m3/h en de backup heater schakelde bij... Die 1m3/h is veel te weinig om mijn vloeren goed warm te krijgen. Het bleek een SW bug die na 3 dagen is opgelost door Weheat.
Even één specifiek punt uit je bericht gehaald.

Weet je nog op welke dag die software bug is aangepast zodat de flow nu hoger is?
Een aantal van ons zit met suizende leidingen (22 mm) omdat de flow is verhoogd.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:04
Tijgerkracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:27:
[...]

Even één specifiek punt uit je bericht gehaald.

Weet je nog op welke dag die software bug is aangepast zodat de flow nu hoger is?
Een aantal van ons zit met suizende leidingen (22 mm) omdat de flow is verhoogd.
Jazeker: vrijdag 21 November.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 06:36
HarryVSjoris schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:28:
Iemand hier die de weheat slim laat aansturen via Enphase
Of laten we het allemaal doen via weheat zelf

Als ik het goed begrijp kun je de weheat ook slim aansturen via de IQ Energy Router+ maar die kost €900
Tja, dit was wel mijn plan ja, om op basis van de stroomprijzen en zonnestroomoverschot de FlexPhase te laden, boilervat op temperatuur te houden etc. Ik lees al een tijdje mee in dit topic en natuurlijk melden mensen hier vooral wat als het niet loopt, maar wat wel blijft staan is dat WeHeat de besturing van de warmtepomp bepaalt. Zelf kun je alleen waardes inzichtelijk krijgen (afhankelijk van de portal) en een stooklijn instellen. Dat weerhoudt me nog wel om voor WeHeat te gaan, maar de voordelen zijn er zeker ook.

• Tijgerkracht
mog__wai schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:00:
[...]

Jazeker: vrijdag 21 November.
Dank, sinds woensdag 26 November is hier de flow omhoog gegaan.
Dan is het wel jammer dat we niet kunnen zien welke versie van de software wanneer is gepushed naar de Blackbird, ik neem aan dat @Weheat dat wel weet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
Kanseleur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:11:
[...]

Tja, dit was wel mijn plan ja, om op basis van de stroomprijzen en zonnestroomoverschot de FlexPhase te laden, boilervat op temperatuur te houden etc. Ik lees al een tijdje mee in dit topic en natuurlijk melden mensen hier vooral wat als het niet loopt, maar wat wel blijft staan is dat WeHeat de besturing van de warmtepomp bepaalt. Zelf kun je alleen waardes inzichtelijk krijgen (afhankelijk van de portal) en een stooklijn instellen. Dat weerhoudt me nog wel om voor WeHeat te gaan, maar de voordelen zijn er zeker ook.
Dat slimme kan met bijna alle warmtepompen al. Daarvoor zou ik geen Weheat kopen. https://www.nox.energy/bl...riciteitsfactuur-verlaagt Ik begin er niet aan want ik ben graag baas in eigen huis, wil zelf instellingen kunnen inregelen en heb daarom ook geen Weheat.

• Tijgerkracht
Kanseleur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:11:
[...]

Hier sturen we de Blackbird aan op basis van stooklijn met Aan/Uit via Home Assistant.
Overdag zoveel mogelijk warmte het huis inpompen en op de dure uren (meestal 16/17 - 20/21) de warmtepomp uit.
Zelfde in de ochtend. Met vloerverwarming bufferen we boel en het koelt in de woonkamer nauwelijk af.
Op basis van de buitentemperatuur wordt de warmtepomp dan weer aangeschakeld.
Voor ons hebben we dat proefondervindelijk vastgesteld (<5 graden 21:00, <7 graden 22:00, < 8 gradem 23:00, etc)...
Bij echt koud weer draait ie gewoon 24h per dag.

• Kanseleur
Tijgerkracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:29:
[...]

Hier sturen we de Blackbird aan op basis van stooklijn met Aan/Uit via Home Assistant.
Overdag zoveel mogelijk warmte het huis inpompen en op de dure uren (meestal 16/17 - 20/21) de warmtepomp uit.
Zelfde in de ochtend. Met vloerverwarming bufferen we boel en het koelt in de woonkamer nauwelijk af.
Voor ons hebben we dat proefondervindelijk vastgesteld (<5 graden 21:00, <7 graden 22:00, < 8 gradem 23:00, etc)...
Heb je dan het boilervat apart geschakeld? Dus die loopt niet via de Blackbird?

[ Voor 7% gewijzigd door Kanseleur op 03-12-2025 09:34 ]

• Tijgerkracht
Kanseleur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:33:
[...]

Heb je dan het boilervat apart geschakeld? Dus die loopt niet via de Blackbird?
Boilervat verwarmen gaat via een schema (via de weheat app), dat wil ik niet zelf regelen.
In de weheat app stel je een schema in, normaal 40 graden voor de topsensor (die zit op 1/3 van het vat bovenin), is het kouder gaat de Blackbird verwarmen.
Schema: tussen 13 - 15 wordt tapwater op 50, 55 (zaterdag) of legionalle (zondag) uitgevoerd.
(verwarming vind plaats als onderste sensor (1/3 van onderen) een paar graden kouder is dan ingesteld)
Dat is meestal als de kWh prijs het laagst is of de zonnepanelen de meeste opwek hebben (oost-west opstelling).
99% van de tijd wordt het SWW alleen verwarmd volgens dit schema, dus tussen 13 - 15.

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgerkracht op 03-12-2025 09:47 ]

• Kanseleur
Tijgerkracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:46:
[...]

Boilervat verwarmen gaat via een schema (via de weheat app), dat wil ik niet zelf regelen.
In de weheat app stel je een schema in, normaal 40 graden voor de topsensor (die zit op 1/3 van het vat bovenin), is het kouder gaat de Blackbird verwarmen.
Schema: tussen 13 - 15 wordt tapwater op 50, 55 (zaterdag) of legionalle (zondag) uitgevoerd.
(verwarming vind plaats als onderste sensor (1/3 van onderen) een paar graden kouder is dan ingesteld)
Dat is meestal als de kWh prijs het laagst is of de zonnepanelen de meeste opwek hebben (oost-west opstelling).
99% van de tijd wordt het SWW alleen verwarmd volgens dit schema, dus tussen 13 - 15.
Dank! En die legionellarun zou je dan wel naar voren/achteren kunnen trekken, mocht je bijvoorbeeld zicht hebben op veel zonnestroom, lage stroomprijs, volle batterij? Of staat dat vast op zondag, ongeacht wat?

• Tijgerkracht
Kanseleur schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:51:
[...]

Dank! En die legionellarun zou je dan wel naar voren/achteren kunnen trekken, mocht je bijvoorbeeld zicht hebben op veel zonnestroom, lage stroomprijs, volle batterij? Of staat dat vast op zondag, ongeacht wat?
Dat kun je in de app aanpassen, maar denk niet dat dat noodzakelijk is.
Overigens is er ook nog een boost functie voor tapwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yju1jYyr3w2wLTgu1cxiDAHtkgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR22oxOKEWzGgeyy4x1y4M6M.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
Voor de technici die Heatmeisters gebruiken om convectoren/radiatoren te boosten.
Zou het mogelijk zijn om een Heatmeister in te zetten voor het PWM signaal van de circulatie pomp over te nemen? De 230V aansluiting wordt gedaan door de binnen unit. Ik neem aan dat daar altijd spanning op staat en het PWM signaal bepaald of de circulatiepomp draait toch?

Hierdoor kun je er denk ik voor zorgen om de regie van de pomp zelf over te nemen en in combinatie met HA ook de verschillende modussen van de WeHeat te hanteren zoals defrost en verwarmen?

Voordeel hiervan is dat er hierdoor wanneer de buiten unit afslaat het water wat nog warmer is als de retour te gebruiken om in ons geval bijvoorbeeld de Jaga's nog een beetje te voorzien van wat warmte wat afgegeven kan worden aan de Jaga's waardoor de temperatuur schommelingen in kamers wat minder is.

Ik ervaar dat wanneer de buitenunit niets doet het in de woonkamer nagenoeg even warm blijft maar in de kamers met de Jaga's toch wel wat sneller afkoelt. Dit door de natuurlijke ventilatie roosters in de kamers en het gebrek aan thermische buffer omdat het beton geen warmte vasthoud en afgeeft.

Of zijn er nog andere mogelijke oplossingen?
Ik denk namelijk dat het beter kan met wat er nu bij ons huis gebeurd. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1990 op 03-12-2025 15:07 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:23

polthemol

Moderator General Chat
@Kevin1990 ik was me hetzelfde aan het afvragen, maar vooral of dit geen weheat standard feature moet zijn

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Kevin1990
polthemol schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:11:
@Kevin1990 ik was me hetzelfde aan het afvragen, maar vooral of dit geen weheat standard feature moet zijn
Dat dit een WeHeat feature moet zijn mag denk ik geen discussie over gestaan. Het mooiste is natuurlijk de machine zelf alles te laten regelen in plaats van dat er trucjes uitgehaald moeten worden door eigenaren om eht systeem maar naar wens te kunnen laten werken. Helaas kan dit (nog) niet op dit moment en ik vraag mij af of dit wel gaat komen. Mooiste is toch dat WeHeat zelf altijd mee kan monitoren wat er gebeurd met hun producten en eventueel kan sturen.

Mocht er een alternatief toegepast gaan worden valt dit natuurlijk weg waardoor er wellicht waardevolle informatie kan missen in de data van WeHeat.

Alleen ik vind eht gek dat als de warmtepomp op standby staat de circulatie pomp ook uit gezet wordt terwijl er nog warmte in leidingen zit die gebruikt kan worden. Dit is verlies denk ik. Bij ons in ieder geval wel.

Van onze opbouw is de isolatie nou eenmaal wat minder. Dit heb ik deels al verbetert door het aanbrengen van extra dakisolatie toen ons dak werd vervangen maar de terugverdientijd van het vervangen van het glas weegt niet op tegen de investering die gedaan wordt. Nu staat water wat opgewarmd is door de WeHeat stil en koelt af op plaatsen waar dit niet nodig is zoals in de koof, verdeler van de technische ruimte op de bovenste verdieping die je eigenlijk in de kamers af wilt geven. Dan zijn die kamers wat meer afgekoeld en gaat de WeHeat weer aan de gang maar moet wat harder werken omdat de kamers wat verder zijn afgekoeld...

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-03 19:19
Ik denk het wel en als je nu nog snel aanmeld heb je het gratis.

• 404NameNotFound
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-02 08:27
Tijgerkracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:29:
[...]

Interessant, hoe stuur je de stooklijn aan/ uit via Home Assistant?

• 201WD
reiniero schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:28:
[...]

Daar is nu nog weinig zinnigs over te zeggen natuurlijk. De planning is dat het volgend jaar beschikbaar komt en nu heeft er nog vrijwel niemand ervaring mee, op wat bèta testers na.
Ik denk dat het wel kan werken met vloerverwarming, buffervat en sww vat. Maar zoals bij ons zonder buffer of sww vat vraag ik me af hoeveel zin het heeft. Dat zien we dan wel weer.
Daar zijn ook mogelijkheden, wat te denken van dynamische tarieven

• Tijgerkracht
404NameNotFound schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:16:
[...]

Interessant, hoe stuur je de stooklijn aan/ uit via Home Assistant?
Niet, stooklijn is vast

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Dat is een beetje onduidelijk, want in je eerdere bericht zeg je dat je wel in de dure uren de pomp uitzet. Hoe doe je dat dan? Hard afschakelen met Home Assistant?

• Tijgerkracht
aloft schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:54:
[...]

Dat is een beetje onduidelijk, want in je eerdere bericht zeg je dat je wel in de dure uren de pomp uitzet. Hoe doe je dat dan? Hard afschakelen met Home Assistant?
De warmtepomp staat op Stooklijn met Aan/uit contact
Dus de warmtepomp gaat aan op het contact, aangestuurd via een Shelly vanuit Home Aasistant en die volgt dan de ingestelde stooklijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kunt7FH2oPieHe3ySEkyryn_VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGIztTWrZuMfDRf8m0QDgGPC.jpg?f=fotoalbum_large

• 201WD
Tijgerkracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:02:
[...]

Dus de warmtepomp gaat aan op het contact, aangestuurd via een Shelly vanuit Home Aasistant en die volgt dan de ingestelde stooklijn

[Afbeelding]
Deze staat toch op, aan/uit thermostaat

• Kevin1990
201WD schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:33:
[...]

Deze staat toch op, aan/uit thermostaat
Zo staat het in WeHeat ja. Alleen wat er echt aan vast zit kun je zelf bepalen.
Normaal zijn dat draden van het aan/uit signaal van een thermostaat maar als je daar iets anders aan knoopt. Maakt WeHest niet uit.

• Kevin1990
Tijgerkracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:02:
[...]

[Afbeelding]
Wat voor Shelly gebruik je hiervoor?
Ik zit erover na te denken om ook wat met aansturing te doen.
Zat te denken aan een OTGW maar wat jij hebt zou ook nog een oplossing kunnen zijn.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-03 21:16
Op mijn speurtocht naar een goede warmtepomp, ging ik van Quatt, naar de Warmte, en nu toch ook maar eens bij WeHeat kijken.
Na het zien van de video met rondleidingen in de fabriek, krijg ik daar een positief gevoel van.
Quatt lijkt een mooie pomp, maar men kan blijkbaar alleen een standaard installatie doen, als er ook maar iets afwijkt, kan het niet meer.
De warmte kan rechtstreeks op de bestaande leidingen aansluiten, wat voor mij een groot voordeel is. Men is ook erg flexibel met de locatie van de binnendelen, hoeft niet vlak bij de oude cv-ketel.
Maar de warmte reageert erg slecht op mijn vragen, en dat geeft twijfel.
WeHeat ziet er goed uit, maar de pompen hebben beduidend minder vermogen dan de MP van de Warmte. Ik heb oude radiatoren, dus wil de boel niet te krap bemeten.
Hoe flexibel zijn de installateurs van WeHeat? Kan ik aansluiten op bestaande buizen? Of moeten er alsnog allerlei leidingen getrokken worden naar de oude ketel?
Ik begrijp dat WeHeat gebruik maakt van "bestaande" installateurs? dat kan een voordeel zijn.

• Tijgerkracht
Kevin1990 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:12:
[...]

Wat voor Shelly gebruik je hiervoor?
Ik zit erover na te denken om ook wat met aansturing te doen.
Zat te denken aan een OTGW maar wat jij hebt zou ook nog een oplossing kunnen zijn. :(
shelly 1 gen 3

• 201WD
Robbie-1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:18:
Op mijn speurtocht naar een goede warmtepomp, ging ik van Quatt, naar de Warmte, en nu toch ook maar eens bij WeHeat kijken.
Na het zien van de video met rondleidingen in de fabriek, krijg ik daar een positief gevoel van.
Quatt lijkt een mooie pomp, maar men kan blijkbaar alleen een standaard installatie doen, als er ook maar iets afwijkt, kan het niet meer.
De warmte kan rechtstreeks op de bestaande leidingen aansluiten, wat voor mij een groot voordeel is. Men is ook erg flexibel met de locatie van de binnendelen, hoeft niet vlak bij de oude cv-ketel.
WeHeat ziet er goed uit, maar de pompen hebben beduidend minder vermogen dan de MP van de Warmte. Ik heb oude radiatoren, dus wil de boel niet te krap bemeten.
Hoe flexibel zijn de installateurs van WeHeat? Kan ik aansluiten op bestaande buizen? Of moeten er alsnog allerlei leidingen getrokken worden naar de oude ketel?
Ik begrijp dat WeHeat gebruik maakt van "bestaande" installateurs? dat kan een voordeel zijn.
Je kunt een overzicht zien van de installateurs, maar ze zijn niet van WeHeat. Volgens mij kun je aan de hand van jou postcode/adres zien wat er bij jou in de omgeving zit aan installateurs. Laat die dan eens komen om de situatie te bekijken en geef daar aan wat jou wensen zijn.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 18:25
Kevin1990 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:20:
[...]

Dat dit een WeHeat feature moet zijn mag denk ik geen discussie over gestaan. Het mooiste is natuurlijk de machine zelf alles te laten regelen in plaats van dat er trucjes uitgehaald moeten worden door eigenaren om eht systeem maar naar wens te kunnen laten werken. Helaas kan dit (nog) niet op dit moment en ik vraag mij af of dit wel gaat komen. Mooiste is toch dat WeHeat zelf altijd mee kan monitoren wat er gebeurd met hun producten en eventueel kan sturen.

Mocht er een alternatief toegepast gaan worden valt dit natuurlijk weg waardoor er wellicht waardevolle informatie kan missen in de data van WeHeat.

Alleen ik vind eht gek dat als de warmtepomp op standby staat de circulatie pomp ook uit gezet wordt terwijl er nog warmte in leidingen zit die gebruikt kan worden. Dit is verlies denk ik. Bij ons in ieder geval wel.

Van onze opbouw is de isolatie nou eenmaal wat minder. Dit heb ik deels al verbetert door het aanbrengen van extra dakisolatie toen ons dak werd vervangen maar de terugverdientijd van het vervangen van het glas weegt niet op tegen de investering die gedaan wordt. Nu staat water wat opgewarmd is door de WeHeat stil en koelt af op plaatsen waar dit niet nodig is zoals in de koof, verdeler van de technische ruimte op de bovenste verdieping die je eigenlijk in de kamers af wilt geven. Dan zijn die kamers wat meer afgekoeld en gaat de WeHeat weer aan de gang maar moet wat harder werken omdat de kamers wat verder zijn afgekoeld...
Ik weet het niet hoor. De circulatiepomp is een heel belangrijk onderdeel in het warmtepomp verhaal. Als je met die aansturing zelf gaat rommelen kan je ook zaken eventueel beschadigen. Bv als het vriest, de WP uitvalt en de binnenunit dat registreert: die gaat dan de circulatiepomp blijvend aansturen zodat er tenminste geen water bevriest. Als je dit in je DIY aansturing niet goed regelt, wordt het moeilijk aankloppen bij Weheat in het geval je warmtepomp beschadigd is.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:23

polthemol

Moderator General Chat
ik heb hier ook oude radiatoren en met heatmeister boosters volstaat het prima. De pomp van weheat is ook gewoon op bestaand leidingwerk aangesloten, minus het leidingwerk tussen de onderdelen van het 'weheatcircuit', dus dat punt volg ik niet helemaal, lijkt me dat iedere leverancier dat zo doet. Uitzondering als je voor koeling wil gaan ook, dan zal oud leidingwerk vervangen moeten worden ivm condensatie

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 17:39
Dus deze sluit je gewoon aan op de binnenunit op dezelfde manier als de thermostaat?

• Edulem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-03 19:04
Sinds drie weken de WH BB80 in huis en hij draait met de stooklijn perfect. Tot nu toe zeer tevreden en met een constante temperatuur van 20 graden in huis. De situatie: beneden 100m2 vloerverwarming in drie zones voor woonkamer, slaapkamer en badkamer, boven drie slaapkamers met Jaga lage temperatuur radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19X_EwjGEd-lmA2exhSFq97oXkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cEJRIHv5ooq0igpbaMMsSbyB.png?f=fotoalbum_large

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03 21:44
Met oude radiatoren heb je dan nog steeds niet zoveel aan meer vermogen. Tenzij je je water echt naar 55-65 graden wil/moet gaan brengen(wat je niet wil, want waardeloze COP) ben je altijd beperkt op je afgifte systeem. Als je het vermogen echt nodig hebt kan je beter eerst je afgifte systeem fixen en naar vloerverwarming gaan zodat je met lage temperaturen kan blijven werken.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-03 23:28
polthemol schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:20:
[...]

ik heb hier ook oude radiatoren en met heatmeister boosters volstaat het prima. De pomp van weheat is ook gewoon op bestaand leidingwerk aangesloten, minus het leidingwerk tussen de onderdelen van het 'weheatcircuit', dus dat punt volg ik niet helemaal, lijkt me dat iedere leverancier dat zo doet. Uitzondering als je voor koeling wil gaan ook, dan zal oud leidingwerk vervangen moeten worden ivm condensatie
Ook als je maar 1 graad koelt?

• Jpiek
Het enige voordeel van 1 graad koelen is dat je minder teruglevering betaald.

• Kevin1990
jelleeelco schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:59:
[...]

Ik weet het niet hoor. De circulatiepomp is een heel belangrijk onderdeel in het warmtepomp verhaal. Als je met die aansturing zelf gaat rommelen kan je ook zaken eventueel beschadigen. Bv als het vriest, de WP uitvalt en de binnenunit dat registreert: die gaat dan de circulatiepomp blijvend aansturen zodat er tenminste geen water bevriest. Als je dit in je DIY aansturing niet goed regelt, wordt het moeilijk aankloppen bij Weheat in het geval je warmtepomp beschadigd is.
Klopt maar ik word er op het moment niet gelukkig van dat de circulatie pomp zoveel flow maakt.
En ook het deel van het stilstaande water wat nog warm is wanneer de warmtepomp niet meer draait is gewoon niet efficiënt. Dat wil je in de kamers afgeven en niet in een schacht bij een verdeler of een andere plaats waar geen afgite systeem is.
Ik wil het liefste het ook gewoon allemaal laten regelen door WeHeat. Alleen zeker met het verhogen van de flow ben ik niet erg gecharmeerd. Gelukkig had ik niet kort daarvoor alles waterzijdig ingeregeld en was ik alleen nog aan het monitoren. Anders mochten we weer opnieuw beginnen. |:(

• Tijgerkracht
Vinny1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:38:
[...]

Dus deze sluit je gewoon aan op de binnenunit op dezelfde manier als de thermostaat?
Ja, zorg er wel voor dat je geen 220v op die draad zet, alleen het relais schakelen (dus niet zoals je een lamp aansluit). Het is een droogcontact, draden verbonden is aan, draden los is warmtepomp uit.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 18:25
Kevin1990 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:20:
[...]

Klopt maar ik word er op het moment niet gelukkig van dat de circulatie pomp zoveel flow maakt.
En ook het deel van het stilstaande water wat nog warm is wanneer de warmtepomp niet meer draait is gewoon niet efficiënt. Dat wil je in de kamers afgeven en niet in een schacht bij een verdeler of een andere plaats waar geen afgite systeem is.
Ik wil het liefste het ook gewoon allemaal laten regelen door WeHeat. Alleen zeker met het verhogen van de flow ben ik niet erg gecharmeerd. Gelukkig had ik niet kort daarvoor alles waterzijdig ingeregeld en was ik alleen nog aan het monitoren. Anders mochten we weer opnieuw beginnen. |:(
Je kunt toch je installateur vragen om de flow aan te passen?

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:41
Vanmorgen toen de blackbird van verwarmen overschakelde naar sww verwarmen ging dat gepaard met een flink kabaal. Iemand een idee waar dat aan kan liggen en of dir normaal is? De compressor ging van 20% naar 40% en de circulatiepomp zette er ook een tandje bij. Of is dit gewoon waterslag van de driewegklep die omschakelt?

• Kevin1990
jelleeelco schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:47:
[...]

De installateur komt de 15e voor nog wat dingen langs. Alleen blijft raar dat er bij veel mensen op hetzelfde moment de flow verhoogt is zonder enige vorm van communicatie met deze mensen. Geen mail, geen melding in de app of portal.

Daardoor werkt een systeem anders. Beetje een irritatie punt. Ik moet er eigenlijk ook niet te lang in blijven hangen maar steeds als ik het suizen hoor denk ik waarom?
DAt stukje van het verlies van warmte in het leidingwerk kwam ik gisteren op wat gewoon beter kan. Laat desnoods de pomp nog 30min na uitschakelen van de buiten unit draaien iof geen de mensen een instelling hiervoor.
Daardoor kan je toch nog die rest warmte afgeven via je afgifte systeem waardoor de temperatuur in huis meer gelijk blijft en de WeHeat bij opstarten niet wat hardr moet werken. Niet een hele gekke gedachte toch?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:35
Helemaal mee eens, @Kevin1990. Ik heb de irritaties inmiddels een plekje weten te geven en hoop dat WeHeat de communicatie gaat verbeteren én dat wij als eigenaren en gebruikers van onze spullen zelf in control mogen zijn met minder afhankelijkheid van installateurs die mogelijk weinig (/geen) tijd hebben.

En een strak plan: maak en setting waarin je het aantal minuten kunt opgeven hoe lang de pomp blijft nadraaien wanneer de compressor stopt. Kleine moeite om dan gelijk een setting te maken waarin men zelf kan opgeven of de pomp op 80% of 100% moet draaien. Elk huis en elke installatie is anders, dus kan de bewoner het beste zelf deze eenvoudige settings instellen.

Homevolt dashboard

• LovingConjo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 27-02 14:46
Waarde Weheat ervaringsdeskundigen, ik ben benieuwd naar jullie hulp met mijn niet draaiende installatie van afgelopen week: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2320658

Kan dit nog gered worden met wat instellingen?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-03 15:19
jelleeelco schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:47:
[...]

Ik vindt dat eigelijlk een hele slechte zaak dat je voor alles dit aan je installateur moet vragen. Hoe lang voor ze reageren en actie ondernemen? En ze hebben wel betere dingen te doen toch dan steeds settings te veranderen van al hun klanten.

En komt er ook een moment dat je wel zelf dit kan veranderen, bijv. na afloop van de garantie?

Als er instellingen te veranderen zijn vindt ik eigenlijk dat je daar zelf bij moet kunnen. Uiteraard gaat dit dan op eigen risico.

• Tijgerkracht
Voor wat betreft de pompsnelheid heb ik een reactie van mijn installateur (Coolblue).
Weheat heeft het maximale debiet voor zowel CV als SWW verhoogd, kortom hogere pompsnelheid.
Coolblue heeft deze nu voor mij teruggezet naar 1.1 m3/h
Het scheelt hier in ieder geval 25 watt op de binnenunit en er is geen suizen meer in de 22mm CV buis.

Pagina: 1 ... 143 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.