Laatst bij BO-Rent de HIKMICRO Eco-V gehuurd, prima apparaat, en dus mooi te proberen vooraf door te hurenMartinPTweak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:54:
[...]
Die is niet meer leverbaar, vervangen door deze bij eleshop (weet niet of ik link mag delen, werk er niet)
Guide IR E2
:strip_exif()/f/image/qp3TJ5T96etkD1pPqXsixDQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De BB liep vandaag best heel mooi stabiel (op stooklijn). Alleen… waarom moet de compressor daar dan zo bij stotteren? De CV- circulatiepomp wordt er ook onrustig van. En het maakt extra, onnodig herrie.
Eigenlijk denk ik dat de sample rate van de huis-in en/of buitentemperatuur sensormeting te hoog is. Als er slechts een paar keer per uur gemeten zou worden, dan loopt alles toch veel regelmatiger? En zou bet dan ook niet beter werken om gedurende een defrost (en kort daarvoor en daarna) helemaal niet te meten, maar de waarde van vlak vóór de defrost gewoon even vast te zetten? Dat zou toch een hoop onrust schelen denk ik.
De app doet het al weer niet bij mij (wit scherm met weheat icoon) Nadat ik gisteravond de waarden van mijn stooklijn naar beneden bij gesteld heb omdat het binnen tot 21.6 mij te warm werd ging de warmtepomp uit. Hij is daarna ook niet meer gestart terwijl het hier binnen inmiddels gezakt is tot 20.2 en ik beide stooklijn waarden eerder vandaag van 9 en -20 inmiddels weer 1 graad verhoogt heb. BB20 is nog steeds niet weer aangesprongen en doordat de app (weer) eens niet beschikbaar is kan ik verder ook niks mee aanpassen. Stooklijn werkt prima als het buiten koud is maar behoorlijk ruk met temperaturen van +5 graden. Ben benieuwd wat weheat intelligence doet met verbeteren van aansturen
Heb ook problemen met de stooklijn, maar dacht dat het aan installatie perikelen lag met de net geïnstalleerde vloerverwarming. Heb een vraag temperatuur van 25 graden ingesteld vanwege het opstart protocol, maar kom niet verder dan 23 graden en nu zit het weer onder de 20 graden en start ook niet meer.
Werkt hier ook niet. Laatste sync was kwart voor 5.
Nou zowel de app en portal zijn weer beschikbaar. Onze BB80 was nog steeds niet aangesprongen dus heb die maar weer teruggezet naar OT.
Kijkend naar de waardes van deze grafiek snap ik niet waarom de WP geen warmte gaat leveren? De gevraagde temperatuur ligt hoger dan de temperatuur uit? Temperatuur in de woonkamer is gezakt tot 20,2 graden.
:strip_exif()/f/image/XWCTCNxrhXa10nKEBDNwmkp5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu met setting weer op OT is de WP tenminste weer begonnen.
Kijkend naar de waardes van deze grafiek snap ik niet waarom de WP geen warmte gaat leveren? De gevraagde temperatuur ligt hoger dan de temperatuur uit? Temperatuur in de woonkamer is gezakt tot 20,2 graden.
:strip_exif()/f/image/XWCTCNxrhXa10nKEBDNwmkp5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu met setting weer op OT is de WP tenminste weer begonnen.
Sinds donderdag heb ik een FE Sparrow, 300L boiler. Alles was redelijk snel geinstalleerd, goede monteur (expres geen grote toko genomen). Hij dacht mee, en heeft keurig werk opgeleverd.
Ondertussen dus 2 dagen zonder gas gedraaid, huis voelt hetzelfde aan, douche werkt ook. Dus eigelijk merk ik er weinig van
Kwa geluid vind ik de buitenunit nog wel wat geluid maken, maar heb hem in whisper mode in de nacht staan, en dan hoor ik hem niet (en hij staat nog geen meter van mijn slaapkamer raam op een betonnen afdakje.
Alles stabiel, werk nog met OpenTherm, geen issues dusver. (Vloerverwarming en lage temp convectoren). Compressor draait hier stabiel op vast toerental. Andere dingen ben ik aan het monitoren (Homey en prometheus export naar Grafana dashboards).
Ondertussen dus 2 dagen zonder gas gedraaid, huis voelt hetzelfde aan, douche werkt ook. Dus eigelijk merk ik er weinig van
Kwa geluid vind ik de buitenunit nog wel wat geluid maken, maar heb hem in whisper mode in de nacht staan, en dan hoor ik hem niet (en hij staat nog geen meter van mijn slaapkamer raam op een betonnen afdakje.
Alles stabiel, werk nog met OpenTherm, geen issues dusver. (Vloerverwarming en lage temp convectoren). Compressor draait hier stabiel op vast toerental. Andere dingen ben ik aan het monitoren (Homey en prometheus export naar Grafana dashboards).
De temperatuur huis in is nog hoger dan 19.7. Dus dan gaat de pomp nog niet aan. Verschil tussen gevraagd en huis in moet 3 graden of meer zijn.Herbiek616 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:54:
[Afbeelding]
Ik neem aan dat dit alleen geldt OT?jeroendh schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:32:
[...]
De temperatuur huis in is nog hoger dan 19.7. Dus dan gaat de pomp nog niet aan. Verschil tussen gevraagd en huis in moet 3 graden of meer zijn.
Nee geen zoneregeling, aan de kranen wordt nauwelijks gedraaidCybje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:54:
[...]
Heb je zoneregeling? Ik zie hier dat er vaak even een piek/dal in de grafiek ontstaat als er een radiator open of dicht gaat. Ook wel logisch, want zeker als er ineens een zone weer opengaat meng je toch relatief koud water bij.
Bij warmer weer is de zoneregeling (hier Tado) veel vaker zones open/dicht aan het zetten merk ik. Als het wat kouder is, staat eigenlijk alles continu wel in enige mate open.
Zover ik weet zowel OT als Stooklijn. Daarom gaat de circulatiepomp ook altijd eerst even draaien voordat de WP aangaat.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:50:
[...]
Ik neem aan dat dit alleen geldt OT?
Ik heb een Flir One Pro voor op mijn Iphone. Werkt goed.RayDelft schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:35:
[...]
Ik ook en ik vind m prima . Maar hij is door een ander model vervangen .
Of gewoon een weekend van iemand lenen? Veel buurtverenigingen hebben dr een, of locale energie groepen. Dan kost t je niet meer dan een vvv bon/biertje ofzo.jelleeelco schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:00:
[...]
Oh I see... 300e is wat aan de hoge kant voor een simpele toepassing voor mij! Ik kijk wel naar die Thermal Guide P1 of P2
Het begint wel een beetje genant te worden hoe vaak de app/portal/HA eruit ligt…
Inderdaad zo iets. Of huren. Ik gebruik die van mij nooit. Toevallig van de week maar weer eens opgeladen en uitgetest. Werkt nog steeds prima.Degast schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:59:
[...]
Of gewoon een weekend van iemand lenen? Veel buurtverenigingen hebben dr een, of locale energie groepen. Dan kost t je niet meer dan een vvv bon/biertje ofzo.
Zou ik best willen uitlenen als het ding daarmee nuttiger gebruikt wordt.
@Kirvis log je ook luchtvochtigheid?
Ben erg benieuwd naar bevindingen graaddagen logging. Bijvoorbeeld iets over cop bij Hz bij bepaalde buitentemperatuur.
Heb ander merk, maar basis fysica is natuurlijk gelijk.
Ben erg benieuwd naar bevindingen graaddagen logging. Bijvoorbeeld iets over cop bij Hz bij bepaalde buitentemperatuur.
Hartelijk dank voor alle tips! Ik heb gisteren bij Thermal Guide zelf de P2 gekocht voor 170e. Ik verwacht hem vaker nodig te hebben zo dat lenen niet heel handig is. Ben benieuwd! Nu maar eens gaan verdiepen in waterzijdig inregelen... merk dat sinds we boven allemaal Jagas hebben de vloer beneden minder egaal warm wordt. Het verschil is minimaal denk ik maar ik wil het toch optimaliseren.Guido7619 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:03:
[...]
Inderdaad zo iets. Of huren. Ik gebruik die van mij nooit. Toevallig van de week maar weer eens opgeladen en uitgetest. Werkt nog steeds prima.
Zou ik best willen uitlenen als het ding daarmee nuttiger gebruikt wordt.
Ook stooklijn? Dan zouden mensen niet rapporteren dat de stooklijn onvoldoende rekening houdt met de binnen situatie, bv bij opwarming huis door zon. De WP stookt dan gewoon door obv input buitentemperatuur. Ik zie dit hier best vaak langskomen.jeroendh schreef op zondag 30 november 2025 @ 06:36:
[...]
Zover ik weet zowel OT als Stooklijn. Daarom gaat de circulatiepomp ook altijd eerst even draaien voordat de WP aangaat.
Daar heeft start van de WP echt niks mee te maken...Mg4gebruiker schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:58:
[...]
Ook stooklijn? Dan zouden mensen niet rapporteren dat de stooklijn onvoldoende rekening houdt met de binnen situatie, bv bij opwarming huis door zon. De WP stookt dan gewoon door obv input buitentemperatuur. Ik zie dit hier best vaak langskomen.
Die start gewoon pas als gevraagde water temp 3 graden hoger is, als 'Watertemperatuur huis in'.
Is vorige winter ook enkele keren hier voorbij gekomen.
Ja ook op stooklijn start hij pas bij een verschil van 3 graden. Zoals Razer hierboven ook aangeeft. En hij stopt pas bij een verschil van +3 graden tussen huis in en gevraagd.Mg4gebruiker schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:58:
[...]
Ook stooklijn? Dan zouden mensen niet rapporteren dat de stooklijn onvoldoende rekening houdt met de binnen situatie, bv bij opwarming huis door zon. De WP stookt dan gewoon door obv input buitentemperatuur. Ik zie dit hier best vaak langskomen.
En dat laatste geeft klachten zoals dat het te warm wordt. Hier ervaarde ik de afgelopen dagen al dat het te warm werd doordat de WP +1.5 graad meer dan gevraagd aan het maken was.
[ Voor 8% gewijzigd door jeroendh op 30-11-2025 10:40 ]
Dank voor de adviezen een week geleden. We zijn uiteindelijk toch voor de Flint gegaan, waarbij we de Tado V3+ laten zitten. In principe wordt deze in week 2 2026 geïnstalleerd.
Krijg je geen spijt van. Hier gister een verbruik van 1,7 kWh en COP van 7.ParaDroid2 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:02:
Dank voor de adviezen een week geleden. We zijn uiteindelijk toch voor de Flint gegaan, waarbij we de Tado V3+ laten zitten. In principe wordt deze in week 2 2026 geïnstalleerd.
Ik kon op de bovenverdiepingen 1 flow ventiel kwijt (voor beide verdiepingen samen 1) dat helpt tegen suizen waar Jaga s snel last van hebben bij veel flow. (Want t water ging bij voorkeur toch door die convectoren). Nu ook na regelbaar zonder extra suizen.jelleeelco schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:19:
[...]
Hartelijk dank voor alle tips! Ik heb gisteren bij Thermal Guide zelf de P2 gekocht voor 170e. Ik verwacht hem vaker nodig te hebben zo dat lenen niet heel handig is. Ben benieuwd! Nu maar eens gaan verdiepen in waterzijdig inregelen... merk dat sinds we boven allemaal Jagas hebben de vloer beneden minder egaal warm wordt. Het verschil is minimaal denk ik maar ik wil het toch optimaliseren.
Op welke druk heb je de bypass staan?Degast schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:14:
[...]
Ik kon op de bovenverdiepingen 1 flow ventiel kwijt (voor beide verdiepingen samen 1) dat helpt tegen suizen waar Jaga s snel last van hebben bij veel flow. (Want t water ging bij voorkeur toch door die convectoren). Nu ook na regelbaar zonder extra suizen.
Hier met de Flint deze maand 113 kwh stroom verbruik voor verwarming van het hele huis (22graden),
Omgerekend ong 11.5 m3 gas.
Geen bypass. Een ventiel om de hoeveelheid water in te stellen. (Wel veerbelaste dus zal verschillen tussen alles open of dicht). Zoals veel mensen hebben per groep vloerverwarming. Maar dan maat groter. Ingeregeld op een max flow.
Ik heb helemaal geen last van suizen gelukkig. Ik heb een temperatuur sensor in de uitbouw en die was vorig jaar continue precies gelijk met de temperatuur van de T6. Sinds de Jagas zie ik verschillen, met een graad of 1.5. Ook voel ik het koud(er) aan de benen als we in savonds tv kijken, daar had ik vorig jaar geen last van. Ik kan de pomp van de vloerverwarming wel aanzetten (hybride verdeler dus pomp staat normaal op een pompschakelaar en zou alleen aan moeten gaan als de Ta hoger is dan de ingestelde 45 graden), en gaat flow omhoog en is het volgens mij minder een probleem. Maar goed waterzijdig inregelen op basis van alleen de pomp van de warmtepomp is denk ik het beste. Alle jagas hebben regelbare ventielen dus dat is best OK om te doen.Degast schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:14:
[...]
Ik kon op de bovenverdiepingen 1 flow ventiel kwijt (voor beide verdiepingen samen 1) dat helpt tegen suizen waar Jaga s snel last van hebben bij veel flow. (Want t water ging bij voorkeur toch door die convectoren). Nu ook na regelbaar zonder extra suizen.
K heb zelf een Flir one pro op de telefoon (zon langwerig ding). maar je kan denk ik beter een losse unit kopen, ik ben de helft van de tijd bezig connecten tussen het apparaat en de telefoonjelleeelco schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:23:
Ik wil graag een warmtebeeld camera kopen om de installatie waterzijdig in te regelen (kan in principe met infrarood die ik heb), maar ook om de lekken in huis te vinden. Heeft iemand een advies voor een merk? Hoeft echt geen profi spul te zijn, als het maar 'redelijk' werkt. Mss dat @Carboy54 of @Stoker iets weten?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Thanks, maar heb al een Thermal Guide P2 gekocht.... als het niet goed werkt gaat het terugStoker schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:38:
[...]
K heb zelf een Flir one pro op de telefoon (zon langwerig ding). maar je kan denk ik beter een losse unit kopen, ik ben de helft van de tijd bezig connecten tussen het apparaat en de telefoon
Heb recent een Hikmicro Pocket 2 gekocht. Wel wat prijziger, maar veel fijner dan de Flir one proStoker schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:38:
[...]
K heb zelf een Flir one pro op de telefoon (zon langwerig ding). maar je kan denk ik beter een losse unit kopen, ik ben de helft van de tijd bezig connecten tussen het apparaat en de telefoon
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Top, ik had, icm mijn verdeler (open/pomploos) teveel stroming via jaga's en dus geluid. Ook als ik ze inregelde (aan de knop/ventiel). En ook als ik kneep met voetventiel.jelleeelco schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:51:
[...]
Ik heb helemaal geen last van suizen gelukkig. Ik heb een temperatuur sensor in de uitbouw en die was vorig jaar continue precies gelijk met de temperatuur van de T6. Sinds de Jagas zie ik verschillen, met een graad of 1.5. Ook voel ik het koud(er) aan de benen als we in savonds tv kijken, daar had ik vorig jaar geen last van. Ik kan de pomp van de vloerverwarming wel aanzetten (hybride verdeler dus pomp staat normaal op een pompschakelaar en zou alleen aan moeten gaan als de Ta hoger is dan de ingestelde 45 graden), en gaat flow omhoog en is het volgens mij minder een probleem. Maar goed waterzijdig inregelen op basis van alleen de pomp van de warmtepomp is denk ik het beste. Alle jagas hebben regelbare ventielen dus dat is best OK om te doen.
Iphone of Android? die van mij werkt binnen 2 seconden.Stoker schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:38:
[...]
iPhone! Maar wij hebben ook twee warmtebeeldcameras die wij uitlenen aan klanten, maar die werken echt sneller en eigenlijk beter.
Deze 'week' neem ik aan?201WD schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:35:
Hier met de Flint deze maand 113 kwh stroom verbruik voor verwarming van het hele huis (22graden),
Ik neem aan dat hij/zij gewoon maand bedoelt. Hier 120 kWh verbruikt deze maand dus zo gek vind ik 113 kWh nog niet.
Ik denk toch echt per maand. Aflopen week was mijn verbruik 109 kWh. Verbruik voor november 352 kWh.reiniero schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:56:
[...]
Ik neem aan dat hij/zij gewoon maand bedoelt. Hier 120 kWh verbruikt deze maand dus zo gek vind ik 113 kWh nog niet.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Die kan je prima nog met een adaptertje op de iOS met USB C laten zoemen.teacher schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:29:
Hier ook een flir one, life saver! Alhoewel ik niks meer heb met lightning aansluiting, dus die gaat maar eens naar v&a.[Afbeelding]
Ersus in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Thanks. Weer wat geleerd.jeroendh schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:36:
[...]
Ja ook op stooklijn start hij pas bij een verschil van 3 graden. Zoals Razer hierboven ook aangeeft. En hij stopt pas bij een verschil van +3 graden tussen huis in en gevraagd.
En dat laatste geeft klachten zoals dat het te warm wordt. Hier ervaarde ik de afgelopen dagen al dat het te warm werd doordat de WP +1.5 graad meer dan gevraagd aan het maken was.
MIJN EERSTE NOVEMBER met Weheat Sparrow:
Met nog maar enkele uren te gaan deze maand :
Gemiddelde temperatuur 8,6 graden ( bron eigen Davis station)
Verbruik 484 kW ( bron weheat app )
Cop 5,1
Temperatuur woonkamer , hal, badkamer en keuken 21,5 constant ( ca 200 m2) .
Temperatuur rest van het huis slaapkamers etc 19 graden . ( Eveneens ca 200m2)
Ben hier erg tevreden mee . Deze maand 240 m3 minder gas dan vorig jaar zonder WP.
Met nog maar enkele uren te gaan deze maand :
Gemiddelde temperatuur 8,6 graden ( bron eigen Davis station)
Verbruik 484 kW ( bron weheat app )
Cop 5,1
Temperatuur woonkamer , hal, badkamer en keuken 21,5 constant ( ca 200 m2) .
Temperatuur rest van het huis slaapkamers etc 19 graden . ( Eveneens ca 200m2)
Ben hier erg tevreden mee . Deze maand 240 m3 minder gas dan vorig jaar zonder WP.
Nee hoor hele maand,
Flint doet alleen de verwarming van de woning.
Aansturing via OT thermostaat, staat 24x7 op zelfde temperatuur, 22 graden
Is er een verschil?HF5236 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:11:
Wie weet wat het verschil is tussen de status SWW verwarmen en Tapwater. Heb een FE opstelling.
Ze zijn wel aan het goochelen met de App. zo kreeg ik laatst bij een Inbedrijfstelling ook melding 'update' te zien:
:strip_exif()/f/image/qVGcmDDOZ2ArgPvWb13LSlxB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn die termen kort achter elkaar geweest, of heeft daar een dag tussen gezeten?
Niemand die een idee heeft over het vele lawaai wat ik ervaar sinds afgelopen dinsdag?
OLEDje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:49:
Sinds april heb ik een BB80 en maak nu mijn eerste stookseizoen mee.
Echter heb ik sinds dinsdag erg veel last van hard geruis bij de binnenunit en in de vloer tussen mijn 2 verdelers en in de verdelers. Mijn circulatiepomp heeft bijna altijd 1,26m3/h gepompt en lijkt sinds 10 dagen 1,3 m3/h te pompen.
In het begin van het stookseizoen heb ik ongeveer 90m2 op de eerste verdeler gestookt op OT. Vervolgens heb ik 17 november mijn 2e verdeler aangesloten en ben ik 120 m2 nieuwe dekvloer mee gaan verwarmen op OT. 25 november heb ik de groepen op mijn 2e verdeler dichtgezet omdat we afgelopen woensdag zouden gaan tegelen. En gezien de forse verbruikskosten ben ik overgeschakeld op stooklijn om mijn BB rustiger te laten werken.
Nu zie ik dat er meer mensen last hebben van een harder geluid, mijn circulatiesnelheid is altijd al zo hoog geweest dus dat kan het niet zijn. Gisteren heb ik 2 groepen op de 2e verdeler even opengezet omdat daar nog niet getegeld was maar dat veranderde ook niks. De buis tussen de 2 verdelers loopt door de vloer van de slaapkamer en maakt wel erg veel lawaai. Om te kunnen slapen heb ik de nachtstand ingeschakeld maar toen bleef de circulatiepomp nog uren draaien en het geluid erg aanwezig.
Is dit nu toevallig allemaal op het zelfde moment als met de klachten van andere BB eigenaren? Waar zou het probleem kunnen liggen want ik heb alles proberen uit te sluiten maar kom er niet aan uit en het geluid blijft.
Ga maar aan @Weheat vragen waarom het debiet zo hoog is. Hier ook. Tot nu toe geen antwoord van weheat noch van de installateur (Coolblue, gebeld en gemaild)OLEDje schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:34:
Niemand die een idee heeft over het vele lawaai wat ik ervaar sinds afgelopen dinsdag?
[...]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
SWW verwarmen zie je in de portal en Tapwater in de app denk ik. Dacht namelijk dat ik daar het woord Tapwater wel eens heb zien staan.HF5236 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:11:
Wie weet wat het verschil is tussen de status SWW verwarmen en Tapwater. Heb een FE opstelling.
Andere voorbeelden: (mits je op de WP klikt in de app)
Portal: Verwarmen
App: Huis verwarmen
Portal: Legionella
App: Legionella preventie
Of zie jij deze 2 termen op dezelfde plek tijdens verschillende momenten?
[ Voor 3% gewijzigd door jeroendh op 30-11-2025 21:02 ]
Ik gebruikte vorige week met koude dagen alleen al 95 kWh voor verwarmen met mijn Sparrow. Hier jaren '94 woning, 145m2, met alleen LTV met boosters. Jouw verbruik is extreem laag dan toch? Welke eigenschappen van de woning en afgifte bij jou als ik vragen mag?201WD schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:13:
[...]
Nee hoor hele maand,
Flint doet alleen de verwarming van de woning.
Aansturing via OT thermostaat, staat 24x7 op zelfde temperatuur, 22 graden
Je bedoelt de luchtvochtigheid in huis of buiten?Degast schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:04:
@Kirvis log je ook luchtvochtigheid?
In huis wordt die wel gelogd, maar buiten nog niet. Wat zou dat naar jouw idee voor invloed kunnen hebben?
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Precies dit!!jeroendh schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:36:
[...]
Ja ook op stooklijn start hij pas bij een verschil van 3 graden. Zoals Razer hierboven ook aangeeft. En hij stopt pas bij een verschil van +3 graden tussen huis in en gevraagd.
Dit is precies de reden dat ik gisteren een lang pleidooi plaatste om de hysterese voor het CV bedrijf flexibel instelbaar te maken:
Kirvis in "Weheat warmtepompen"
Die drie graden slaan echt nergens op als je op lage temperaturen stookt.
Wonen jullie in een ijskast of tiny house ?reiniero schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:56:
[...]
Ik zit op 600kWh...
Beide nietJpiek schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:30:
[...]
Wonen jullie in een ijskast of tiny house ?![]()
Ik zit op 600kWh...
Weheat intelligence is voor bestaande of klanten die in december een koopovereenkomst tekenen gratis. Daarna wordt het een x bedrag. Hoe is jullie ervaring hiermee, kom je zonder goed uit zonder veel te missen?
Hier nog aan het kijken naar een sparrow of flint beide FE, met of zonder buffervat. Heb op alle etage’s vloerverwarming met een verdeler per etage. Verbruik van 700m2 gas (gemiddeld afgelopen 3 jaar). Installateurs willen eerst warmte verlies berekening, maar mogelijk volgt nog wel een kleine uitbouw +/- 20m2 erbij in de komende 5 jaar dus dat lijkt me niet te zinvo
Hier nog aan het kijken naar een sparrow of flint beide FE, met of zonder buffervat. Heb op alle etage’s vloerverwarming met een verdeler per etage. Verbruik van 700m2 gas (gemiddeld afgelopen 3 jaar). Installateurs willen eerst warmte verlies berekening, maar mogelijk volgt nog wel een kleine uitbouw +/- 20m2 erbij in de komende 5 jaar dus dat lijkt me niet te zinvo
Afgelopen maand 286kwh
Nageisoleerd hoekhuis uit jaren 70
21 graden. Inc warm water met een bb80.
De zonnepanelen deden deze maand nog 209kwh.
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 30-11-2025 21:57 ]
Wise enough to play the fool
Zoals gemeld een 2018 woning, tweekapper.Vinny1 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:09:
[...]
Ik gebruikte vorige week met koude dagen alleen al 95 kWh voor verwarmen met mijn Sparrow. Hier jaren '94 woning, 145m2, met alleen LTV met boosters. Jouw verbruik is extreem laag dan toch? Welke eigenschappen van de woning en afgifte bij jou als ik vragen mag?
Alleen maar vloerverwarming in de woning
Wat ik wil aangeven is dat je met een warmtepomp lekker goedkoop je woning kunt verwarmen tov gas.
Buiten, hoe vochtiger hoe vaker defrost? Welke vrij ongunstig zijn voor verbruik? (Al wordt juist uit vochtige lucht meer energie gehaald.) Is natuurlijk gerelateerd aan de temperatuur.Kirvis schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:16:
[...]
Je bedoelt de luchtvochtigheid in huis of buiten?
In huis wordt die wel gelogd, maar buiten nog niet. Wat zou dat naar jouw idee voor invloed kunnen hebben?
365 deze maand, waarvan een 60 is voor sww. Wel redelijk tevreden: jaren 30 woning op T22 radiatoren (met heatmeisters). Is wel nog isolatiewerk te doen in de woonkamer, atm alleen een houten vloer boven een open kruipruimte.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik zag net in home assistant dat authenticatie weer gedaan moest worden voor Weheat. Nu dus weer Weheat data in HA.
Dr warmtepomp was kennelijk je temperatuur aan het updatenStoker schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:23:
[...]
Is er een verschil?
Ze zijn wel aan het goochelen met de App. zo kreeg ik laatst bij een Inbedrijfstelling ook melding 'update' te zien:
[Afbeelding]
Zijn die termen kort achter elkaar geweest, of heeft daar een dag tussen gezeten?
Hier 161 kWh voor november waarvan 128 voor verwarmen. Sparrow + 300L
Geleverd vermogen voor verwarmen 759 kWh. (COP 5.9)
- Twee-onder-een-kap 1980
- 50m2 vloerverwarming beneden
- 50m2 boven met open trap naar zolder (2 van de 3 slaapkamers met fancoils)
- 21.5 continu onder en 19 boven. (OT & stooklijn)
- 12cm PIR dak isolatie
- Overal Tripel glas
Geleverd vermogen voor verwarmen 759 kWh. (COP 5.9)
- Twee-onder-een-kap 1980
- 50m2 vloerverwarming beneden
- 50m2 boven met open trap naar zolder (2 van de 3 slaapkamers met fancoils)
- 21.5 continu onder en 19 boven. (OT & stooklijn)
- 12cm PIR dak isolatie
- Overal Tripel glas
[ Voor 16% gewijzigd door jeroendh op 01-12-2025 01:35 ]
Je hoort mij niet klagen, zelfs al verbruik ik bijna het 6voudige van wat jij doet. Ik weet hoeveel gas ik voorheen verstookte: incl SWW tegen de 2000m3 in een koud jaar.201WD schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:50:
Er wordt hier veel geklaagd over cijfertjes die verdwijnen of niet (meer) zichtbaar zijn in het portal of in de app.
Maar mogelijk eens wat meer positieve info over de werking en besparing tov van een gasgestookte cv.
Hier ook. November 670kWh. Gasverbruik gaat ruim boven 2000m3 per jaar.Jpiek schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:05:
[...]
Je hoort mij niet klagen, zelfs al verbruik ik bijna het 6voudige van wat jij doet. Ik weet hoeveel gas ik voorheen verstookte: incl SWW tegen de 2000m3 in een koud jaar.
COP was 4,7. Die koude nachten hebben ‘m gedrukt
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-12-2025 07:15 ]
Besparingen zijn idd fors. Hier november 291lWh met een COP van 6.2. Rijtjes woning met zadeldak, 200m2. Beneden 75m2 vv en boven Jagas met heatmeisters. Besparing van een 200e vergeleken met gas.
En nog veel belangeijker: veel meer comfort.
En nog veel belangeijker: veel meer comfort.
[ Voor 10% gewijzigd door jelleeelco op 01-12-2025 07:32 ]
Heb je daar een foto van en eventueel meer info?Degast schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:39:
[...]
Geen bypass. Een ventiel om de hoeveelheid water in te stellen. (Wel veerbelaste dus zal verschillen tussen alles open of dicht). Zoals veel mensen hebben per groep vloerverwarming. Maar dan maat groter. Ingeregeld op een max flow.
Dat suizen is echt vervelend. En met de laatste wijziging waardoor de flow verhoogt is het erger.
Hoge luchtvochtigheid buiten in combinatie met lage temperaturen leidt tot sneller aanvriezen en zorgt voor defrosts en dus een hoger verbruik.Kirvis schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:16:
[...]
Je bedoelt de luchtvochtigheid in huis of buiten?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Hier hetzelfde beeld. De BB van mijn fladdert ook om de paar seconden tussen 1100 watt en 950 watt.Fbosman schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:04:
Weet iemand wat en of ik hier iets aan moet doen? De bb80 fladdert op en neer.:
[Afbeelding]
Ik snap wel waarom we dit lijntje niet meer mogen zien in de portal. Geeft onrust.
Is er iemand in de groep die kan bevestigen/ontkrachten dat deze wisselingen in verbruik wel/geen extra slijtage veroorzaken? Pendelen (aan/uit gaan) is beter te vermijden, maar hard/zacht draaien? (En wat doet dit gedrag op de andere apparaten in je huis?)
[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 01-12-2025 08:21 ]
In November heeft de BB FE hier totaal 300kWh verbruikt voor zowel Sanitair Warm Water als verwarmen van de woning. Gaat om een goed geïsoleerd huis uit 2002, vloerverwarming (pomploze verdeler) beneden en radiatoren boven. We wonen hier met 4 personen die allemaal dagelijks douchen.
Qua warmte hebben we 166kWh verbruikt, voor het SWW dus 134 kWh. De gemiddelde COP over de maand voor het hele verbruik was 4.2. De BB heeft dus 1286 kWh aan vermogen opgewekt. Dat staat ongeveer gelijk aan 5 gigajoule (ik had stadsverwarming vroegah) of 35 m3 aan gas).
Op de stooklijn, maar ook met OT (met de Lyric T6) draait de BB zo ergens rond de 450 a 600 watt. Erg lange runs en zeer rustig beeld.
De laatste stap in het verbeteren van het warmteverlies is mijn gezinsleden duidelijk maken dat de badkamer deur en badkamerraam open laten staan als het koud is niet de bedoeling is. We hebben een open trap naar boven zodat de hal dan warmte verliest. Ik overweeg serieus om het badkamerraampje dicht te schroeven (de MV draait toch altijd).
Qua warmte hebben we 166kWh verbruikt, voor het SWW dus 134 kWh. De gemiddelde COP over de maand voor het hele verbruik was 4.2. De BB heeft dus 1286 kWh aan vermogen opgewekt. Dat staat ongeveer gelijk aan 5 gigajoule (ik had stadsverwarming vroegah) of 35 m3 aan gas).
Op de stooklijn, maar ook met OT (met de Lyric T6) draait de BB zo ergens rond de 450 a 600 watt. Erg lange runs en zeer rustig beeld.
De laatste stap in het verbeteren van het warmteverlies is mijn gezinsleden duidelijk maken dat de badkamer deur en badkamerraam open laten staan als het koud is niet de bedoeling is. We hebben een open trap naar boven zodat de hal dan warmte verliest. Ik overweeg serieus om het badkamerraampje dicht te schroeven (de MV draait toch altijd).
[ Voor 8% gewijzigd door Satefan op 01-12-2025 08:34 ]
Goedemorgen! Vanaf afgelopen weekend heb ik het idee dat mijn Wilo Circulatiepomp (in combinatie met WeHeat Flint) meer geluid maakt dan afgelopen week. De circulatiepomp draait echter zonder verandering op 1/m3 per uur volgens het portal. Ervaren jullie hetzelfde of hebben jullie tips wat hiertegen te doen?
@-Marc- Waar hoor je dit? Binnen of buiten?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Goedemorgen. Dit hoor ik binnen. Voornamelijk in de badkamer (deze zit onder het stookhok waar ook de circulatiepomp zit).
Kan misschien ook wat lucht zijn wat vast zit bij de pomp. Had ik een tijdje geleden met de SWW pomp. Even de hendel van 1 van de kogelkranen dichtgezet en meteen weer open om een stoot water te creëren. En weg was het geluid.
Kan zijn dat de trillingen via de leiding komen. Vaak zie je dat het laatste stukje leiding een rvs flex slang is, juist om dit te voorkomen.-Marc- schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:17:
[...]
Goedemorgen. Dit hoor ik binnen. Voornamelijk in de badkamer (deze zit onder het stookhok waar ook de circulatiepomp zit).
Wellicht kan je kijken op de foto's van de oude plaatsing hoe dat daar zat.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ah goeie! Dat zou misschien via KNMI data kunnen. Wij wonen vlakbij het weerstation in De Bilt, dus dat is wellicht op termijn een leuke aanvulling op de analyses.Degast schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:50:
[...]
Buiten, hoe vochtiger hoe vaker defrost? Welke vrij ongunstig zijn voor verbruik? (Al wordt juist uit vochtige lucht meer energie gehaald.) Is natuurlijk gerelateerd aan de temperatuur.
Ik zet hem op de lijst!
Ach, ik denk maar zo: wij hebben de WP wel veeeel sneller terugverdiendSTIMPPYYY schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:14:
[...]
Hier ook. November 670kWh. Gasverbruik gaat ruim boven 2000m3 per jaar.
COP was 4,7. Die koude nachten hebben ‘m gedrukt
Hier afgelopen maand 333kWh, COP 5.1, op stooklijn, kamer temperatuur zo'n 20 graden.
Vrijstaande woning uit 1907, 600m3 inhoud. Mij hoor je niet klagen.
Vrijstaande woning uit 1907, 600m3 inhoud. Mij hoor je niet klagen.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Eerste volledige maand na installatie in oktober, deze relatief koude november gehad.
FE Sparrow, 300ltr SSW , 90m2 vvw alleen begane grond+badkamer. Verdieping alleen WTW-ventilatie en infraroodpanelen. Totaal 175m2, circa 650m3 bj 1993 vrijstaand
263kWh verwarming, 68 kWh SSW, COP 5.1
FE Sparrow, 300ltr SSW , 90m2 vvw alleen begane grond+badkamer. Verdieping alleen WTW-ventilatie en infraroodpanelen. Totaal 175m2, circa 650m3 bj 1993 vrijstaand
263kWh verwarming, 68 kWh SSW, COP 5.1
[ Voor 10% gewijzigd door _Hansel_ op 01-12-2025 12:16 ]
Momenteel oriënteren wij ons op het aanschaffen van een WeHeat warmtepomp. Betreft een tussenwoning uit 2012 met 3 woonlagen en een zolder, vloerverwarming BG en HR radiatoren boven. Dit zijn aparte zones. Idee is om de buitenunit te plaatsen op de uitbouw van de 1e verdieping welke een betonnen dak heeft. Ivm het zicht kijken wij naar de BlackBird omdat deze dan het minst zichtbaar is vanuit de tuin. Voor het benodigde vermogen heb ik gevonden via google dat een richtlijn is gasverbruik per jaar x8/1650 een richtlijn is. Nu verbruik ik momenteel maar 400-450m3 per jaar aan gas maar dat komt (denk ik) omdat onze huidige 14 jaar oude ketel een soort van waterpomp heeft waarbij hij energie haalt uit de afgezogen lucht van het huis en dit bij lage warmtevraag elektrisch bijverwarmd. (Itoh Daalderop Cube) Ik weet helaas niet hoeveel dit is dus reken met 600m3 gasverbruik per jaar. Dan zou ik een vermogen van circa 3-4kw genoeg moeten hebben lijkt mij. Dan zou zelfs een Flint Full-Electric wel moeten kunnen. Als we de BB P60 pakken heb ik meer dan voldoende vermogen lijkt mij. Nu bied iedereen standaard een 3kw elektrisch backup element aan welke best wel wat bijdraagt aan de kosten. Heb ik dit in het geval van een BB P60 wel nodig?
[ Voor 0% gewijzigd door mtouw78 op 01-12-2025 10:20 . Reden: Typo ]
Goeie tips en uitleg over de T6 in het andere topic:
SBL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik heb de “laag-uit” instelling gelijk op uit gezet.
Vannacht bij het gebruik van de nachtstand blijft de circulatiepomp cv gewoon volle bak doordraaien bij een warmtepomp die niet draait. Eerder was dit volgens mij niet het geval. Hierdoor erg veel lawaai in huis en een erg onrustige nacht.Tijgerkracht schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:36:
[...]
Ga maar aan @Weheat vragen waarom het debiet zo hoog is. Hier ook. Tot nu toe geen antwoord van weheat noch van de installateur (Coolblue, gebeld en gemaild)
Het geluid is al erg genoeg maar hoe kun je nu zelf die circulatiepomp uitzetten? Mijn installateur zegt het niet te kunnen en heeft het bij Weheat aangekaart. Iemand anders nog een idee of is de enige manier om dit zelf te doen om de stekker van de installatie er uit te trekken?
Al wil ik het liefst mijn warmtepomp 's nachts ook rustig door laten werken maar wel zonder dat geluid wat er is sinds afgelopen dinsdag.
De circulatiepomp blijft draaien als het buiten beneden de 5 graden is; als vorm van vorstbeveiliging. (Dat zou je installateur moeten weten, zou ik zeggen).OLEDje schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:38:
[...]
Vannacht bij het gebruik van de nachtstand blijft de circulatiepomp cv gewoon volle bak doordraaien bij een warmtepomp die niet draait. Eerder was dit volgens mij niet het geval. Hierdoor erg veel lawaai in huis en een erg onrustige nacht.
Het geluid is al erg genoeg maar hoe kun je nu zelf die circulatiepomp uitzetten? Mijn installateur zegt het niet te kunnen en heeft het bij Weheat aangekaart. Iemand anders nog een idee of is de enige manier om dit zelf te doen om de stekker van de installatie er uit te trekken?
Al wil ik het liefst mijn warmtepomp 's nachts ook rustig door laten werken maar wel zonder dat geluid wat er is sinds afgelopen dinsdag.
Weheat Flint
Heb ik hier al een keer eerder geplaatst inderdaadorillion schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:33:
Goeie tips en uitleg over de T6 in het andere topic:
Hier afgelopen maand 368kWh verbruikt waarvan 62kWh SWW met een COP van 5,7. Toch wel blij mee voor ons vrijstaande huis van 202m2 met elke verdieping vvw. Woonkamer is rond de 22 graden. Op de stooklijn pruttelt hij lekker de hele dag door.
Dat zou dan toch wel op een lager toerental moeten kunnen? En wellicht elke 10 minuten 2 minuten draaien ofzo?n.smits schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:58:
[...]
De circulatiepomp blijft draaien als het buiten beneden de 5 graden is; als vorm van vorstbeveiliging. (Dat zou je installateur moeten weten, zou ik zeggen).
Bij 5 graden is er ook nog geen enkel vorstgevaar lijkt mij.
Flint zou genoeg moeten zijn met dat gasverbruik. FE kun je ook overwegen om met losse warmtepompboiler te doen, dat scheelt je een godsvermogen. Ik zou met zo weinig gasverbruik naar een Flint gaan, een losse WBP nemen en van het prijsverschil de radiatoren lekker vervangen voor convectoren met heatboosters...mtouw78 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:18:
Momenteel oriënteren wij ons op het aanschaffen van een WeHeat warmtepomp. Betreft een tussenwoning uit 2012 met 3 woonlagen en een zolder, vloerverwarming BG en HR radiatoren boven. Dit zijn aparte zones. Idee is om de buitenunit te plaatsen op de uitbouw van de 1e verdieping welke een betonnen dak heeft. Ivm het zicht kijken wij naar de BlackBird omdat deze dan het minst zichtbaar is vanuit de tuin. Voor het benodigde vermogen heb ik gevonden via google dat een richtlijn is gasverbruik per jaar x8/1650 een richtlijn is. Nu verbruik ik momenteel maar 400-450m3 per jaar aan gas maar dat komt (denk ik) omdat onze huidige 14 jaar oude ketel een soort van waterpomp heeft waarbij hij energie haalt uit de afgezogen lucht van het huis en dit bij lage warmtevraag elektrisch bijverwarmd. (Itoh Daalderop Cube) Ik weet helaas niet hoeveel dit is dus reken met 600m3 gasverbruik per jaar. Dan zou ik een vermogen van circa 3-4kw genoeg moeten hebben lijkt mij. Dan zou zelfs een Flint Full-Electric wel moeten kunnen. Als we de BB P60 pakken heb ik meer dan voldoende vermogen lijkt mij. Nu bied iedereen standaard een 3kw elektrisch backup element aan welke best wel wat bijdraagt aan de kosten. Heb ik dit in het geval van een BB P60 wel nodig?
Als je dan toch overweegt naar een 6kW unit te kijken, waarom niet de Sparrow? Die kan verder terug moduleren (16% versus...wat is het, 20 of 30%?) en is met name in het 'net niet' koude weer een stukje rustiger dacht ik.
[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 01-12-2025 16:12 ]
@mtouw78 even opletten: Kan je in de specs terugvinden hoe sterk het warmtepompdeel in deze ketel is?
want dat moet je er eigenlijk bijtellen.
want dat moet je er eigenlijk bijtellen.
P60 is vergelijkbaar met Sparrow. Kan ook terug naar 16%. BBP80 kan naar 20%. Ik zou ook kijken naar een Flint of Sparrow. Is je gasverbruik 600m3 inclusief sww? Dan zou het inderdaad wel moeten lukken met een Flint i.c.m. heatboosters en geschikte afgifte.jelleeelco schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:11:
[...]
Flint zou genoeg moeten zijn met dat gasverbruik. FE kun je ook overwegen om met losse warmtepompboiler te doen, dat scheelt je een godsvermogen. Ik zou met zo weinig gasverbruik naar een Flint gaan, een losse WBP nemen en van het prijsverschil de radiatoren lekker vervangen voor convectoren met heatboosters...
Als je dan toch overweegt naar een 6kW unit te kijken, waarom niet de Sparrow? Die kan verder terug moduleren (16% versus...wat is het, 20 of 30%?) en is met name in het 'net niet' koude weer een stukje rustiger dacht ik.
In je situatie is het vooral belangrijk om te kijken naar een goede afgifte. Het vermogen dat je woning nodig heeft is niet zo groot. Dat komt wel goed.
@mtouw78
volgens
https://www.ithodaalderop...onal/product/07-40-50-500
heeft een cube 1,9kW vermogen aan de wp kant.
Dus dat zou je er bij moeten tellen (maar even checken of jij dezelfde hebt)
volgens
Zoek eens op balanceer ventiel. Ventiel moet natuurlijk wel je gewenste debiet aankunnen.Kevin1990 schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:59:
[...]
Heb je daar een foto van en eventueel meer info?
Dat suizen is echt vervelend. En met de laatste wijziging waardoor de flow verhoogt is het erger.
Je balanceert dan dus op een andere plek. Of evt "ook" op een andere plek.
Helpt hier goed! Had ik al bij m'n ketel moeten toepassen.
[ Voor 16% gewijzigd door Degast op 01-12-2025 16:50 ]
vanmiddag bij 7 graden buitentemperatuur een defrost.
Delta iets onder de 4 graden. Is dit 'normaal' ???
cq zou dit normaal kunnen zijn?
Delta iets onder de 4 graden. Is dit 'normaal' ???
cq zou dit normaal kunnen zijn?
ik kom niet verder dan 80 kwh met 15 panelen.teacher schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:46:
Afgelopen maand 286kwh
Tussenwoning nageisoleerd (87), 150 kwh voor tapwater en cv.
Wij hebben een volledig elektrische installatie en kregen een voorstel voor een onderhoudsabonnement of een onderhoud + service-abonnement, respectievelijk €15 en €19 per maand. De voordelen zijn onder andere verlenging van de fabrieksgarantie, een spoedlijn, monitoring van het systeem, enzovoort. Het reguliere onderhoud vindt echter slechts eens per twee jaar plaats.
Ik heb het gevoel dat ik weinig keuze heb, want in geval van een storing wil ik dat deze snel wordt opgelost. Nu de Weheat-warmtepompen al enkele jaren draaien, vraag ik mij af hoe anderen omgaan met een dergelijk service- en onderhoudscontract
Ik heb het gevoel dat ik weinig keuze heb, want in geval van een storing wil ik dat deze snel wordt opgelost. Nu de Weheat-warmtepompen al enkele jaren draaien, vraag ik mij af hoe anderen omgaan met een dergelijk service- en onderhoudscontract
Wij kozen ervoor om geen contract af te sluiten. We hebben vertrouwen in de flint. Er hoeft ook weinig onderhoud gedaan te worden. Af en toe de buitenunit schoonmaken kan ik zelf wel want hij staat in de voortuin.HarmPeters69 schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:09:
Wij hebben een volledig elektrische installatie en kregen een voorstel voor een onderhoudsabonnement of een onderhoud + service-abonnement, respectievelijk €15 en €19 per maand. De voordelen zijn onder andere verlenging van de fabrieksgarantie, een spoedlijn, monitoring van het systeem, enzovoort. Het reguliere onderhoud vindt echter slechts eens per twee jaar plaats.
OK het onderhoudsdeel begrijp ik, maar wat bij een storing?reiniero schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:15:
[...]
Wij kozen ervoor om geen contract af te sluiten. We hebben vertrouwen in de flint. Er hoeft ook weinig onderhoud gedaan te worden. Af en toe de buitenunit schoonmaken kan ik zelf wel want hij staat in de voortuin.
Dan bel ik de installateur. Misschien dat ze niet de zelfde dag langs komen, geen idee. Lossen we wel op met een kacheltje dan. Voor SWW hebben we de WP boiler dus daarvoor niet afhankelijk van de Flint.HarmPeters69 schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:17:
[...]
OK het onderhoudsdeel begrijp ik, maar wat bij een storing?
Klopt, deze is het idd. Met het bijtellen bedoel je bijtellen bij mijn gasverbruik? (450m3*8/1650 =2,182 kW)BarryH schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
@mtouw78
volgens
Dus 2,182 + 1,9 =4,082 kW
Jamtouw78 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:04:
[...]
Klopt, deze is het idd. Met het bijtellen bedoel je bijtellen bij mijn gasverbruik? (450m3*8/1650 =2,182 kW)
Dus 2,182 + 1,9 =4,082 kW
Maar kijk ook even naar je gasverbruik op koude dagen:
17-23 januari 2025
21-24 november 2025
Heb je het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic topic gelezen?
Maak op basis van die kennis een eigen topic aan, dan ik de kans het grootste dat je goed advies krijgt.
[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 01-12-2025 19:07 ]
Klopt dat we met een ander WeHeat model zoals de Sparrow ook uit de voeten zouden moeten kunnen. De voorlopige keuze voor de BB is puur ivm het zicht. Deze zullen we amper zien staan vanuit de tuin ivm de lage hoogte.jelleeelco schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:11:
[...]
Flint zou genoeg moeten zijn met dat gasverbruik. FE kun je ook overwegen om met losse warmtepompboiler te doen, dat scheelt je een godsvermogen. Ik zou met zo weinig gasverbruik naar een Flint gaan, een losse WBP nemen en van het prijsverschil de radiatoren lekker vervangen voor convectoren met heatboosters...
Met een booster geloof ik er ook wel in. Echter ivm de lage profiel van de BB zou dit het mooiste staan en dit mag ook wel (wat) kosten met zich meebrengen. Ik vraag me alleen af of als ik een P60 neem ik dus wel een 3kW booster nodig ga hebben aangezien ik dan nogal veel headspace over heb qua capaciteit.Pr088 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:16:
[...]
P60 is vergelijkbaar met Sparrow. Kan ook terug naar 16%. BBP80 kan naar 20%. Ik zou ook kijken naar een Flint of Sparrow. Is je gasverbruik 600m3 inclusief sww? Dan zou het inderdaad wel moeten lukken met een Flint i.c.m. heatboosters en geschikte afgifte.
In je situatie is het vooral belangrijk om te kijken naar een goede afgifte. Het vermogen dat je woning nodig heeft is niet zo groot. Dat komt wel goed.
17-23 januari 2025 = 16,5m3BarryH schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:06:
[...]
Ja
Maar kijk ook even naar je gasverbruik op koude dagen:
17-23 januari 2025
21-24 november 2025
Heb je het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic topic gelezen?
Maak op basis van die kennis een eigen topic aan, dan ik de kans het grootste dat je goed advies krijgt.
21-24 november 2025 = 19,7m3
Zal zeker op het FAQ topic gaan kijken. Bedankt!
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/32hVkiz1LVdhPuHviWUyIXlp.png?f=fotoalbum_large)