Zonnepanelen hebben natuurlijk minder toegevoegde waarde op het moment dat je wilt verwarmen. Weheat intelligence zal meer toegevoegde waarde hebben op het slim verwarmen van tapwater (wat bij jou dus niet van toepassing is). Als ik het internet mag geloven levert je Elga nu 4 kW bij A 7˚C/W 35˚C. De Flint levert 4kW bij A-10W35. Volgens moet je niet kijken of de Sparrow al overkill is (en dus duurder dan nodig).ELGAAVDS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:18:
Ik overweeg de aanschaf van de Weheat Sparrow P60.
De reden is dat ik nu een Elga 4kW heb die het verwarmen prima aan kan vanaf +4 graden. Bij lagere buitentemperatuur springt een energieverslindende elektrische ketel bij met een vermogen van 7kWh of 10,5 kWh. Dat is dan wel met een COP van 1. Op dagen dat de temperatuur niet boven de +2 graden komt, dan moet de E-ketel het werk doen en verbruik ik 45-55 kWh per dag voor verwarmen.
Voor de warmwatervoorziening heb ik een AuerEdel warmtepompboiler van 100 liter en koken doen we op inductie. De woning heeft geen gasaansluiting meer.
Mijn jaarverbruik voor verwarmen van de woning bedraagt ongeveer 3000kWh. De woning heeft vloerverwarming voor totaal 50 m2 op benedenverdieping en badkamer. Woonkamer wordt gedurende de dag in stappen van 0,5 graden verwarmd van 19 graden om 07:30u naar 20,5 graden om 15:00u. Om 22:30u gaat de thermostaat weer terug naar 18,5 graden.
Door de prima isolatie moet het echt enkele graden onder het vriespunt worden alvorens gedurende de nacht er warmtevraag ontstaat en een daling tot 18,5 bereikt wordt.
Vraag is of vervanging van de ELGA door een Weheat Sparrow , afgezien van de aanschafkosten, een (veel) gunstiger energieverbruik zou gaan opleveren?
Voor de volledigheid valt nog te vermelden dat ik 32 zonnepanelen heb liggen verdeeld over NW en ZO en dat de woning voorzien is van een 19kWh thuisbatterij.
Wellicht zijn er deskundigen in dit topic die mij kunnen adviseren of overstap naar de Weheat zinvol is mede gelet op het naderende einde van de salderingsregeling?
Daarnaast, heb je al eens geprobeerd de nachtverlaging te beperken tot bijvoorbeeld max 0,5 of 1 graad? Staat je Elga nu niet te stampen om de boel weer warmer te maken, ipv het slechts op temperatuur te houden?

/f/image/tM08u0SdjWNt4GhtQDMU1z6V.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2wPVdlnhWvkLF1UVwRle0b6H.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ASEmUTeAtLvgE2EUGNIvvUWC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9F5EfSew8FATdNeVNnvI3t4j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PL1qxvkimt6z7kw05DWxsSqe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wyDoWqqi20QBmURcdzvVNU6F.png?f=user_large)
/f/image/OnvCr41sHO7aDniJHJVXaROz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kRmDsPyetTTkYT1jZGTiFCRQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XYABoD25oPe3YFxzcOXw62az.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fsB0akTvUSupXyCxx0ZWGoDO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/awqx0Ib2UAgHcA4IDQxsT57M.png?f=fotoalbum_large)