Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58
ELGAAVDS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:18:
Ik overweeg de aanschaf van de Weheat Sparrow P60.
De reden is dat ik nu een Elga 4kW heb die het verwarmen prima aan kan vanaf +4 graden. Bij lagere buitentemperatuur springt een energieverslindende elektrische ketel bij met een vermogen van 7kWh of 10,5 kWh. Dat is dan wel met een COP van 1. Op dagen dat de temperatuur niet boven de +2 graden komt, dan moet de E-ketel het werk doen en verbruik ik 45-55 kWh per dag voor verwarmen.
Voor de warmwatervoorziening heb ik een AuerEdel warmtepompboiler van 100 liter en koken doen we op inductie. De woning heeft geen gasaansluiting meer.
Mijn jaarverbruik voor verwarmen van de woning bedraagt ongeveer 3000kWh. De woning heeft vloerverwarming voor totaal 50 m2 op benedenverdieping en badkamer. Woonkamer wordt gedurende de dag in stappen van 0,5 graden verwarmd van 19 graden om 07:30u naar 20,5 graden om 15:00u. Om 22:30u gaat de thermostaat weer terug naar 18,5 graden.
Door de prima isolatie moet het echt enkele graden onder het vriespunt worden alvorens gedurende de nacht er warmtevraag ontstaat en een daling tot 18,5 bereikt wordt.
Vraag is of vervanging van de ELGA door een Weheat Sparrow , afgezien van de aanschafkosten, een (veel) gunstiger energieverbruik zou gaan opleveren?
Voor de volledigheid valt nog te vermelden dat ik 32 zonnepanelen heb liggen verdeeld over NW en ZO en dat de woning voorzien is van een 19kWh thuisbatterij.
Wellicht zijn er deskundigen in dit topic die mij kunnen adviseren of overstap naar de Weheat zinvol is mede gelet op het naderende einde van de salderingsregeling?
Zonnepanelen hebben natuurlijk minder toegevoegde waarde op het moment dat je wilt verwarmen. Weheat intelligence zal meer toegevoegde waarde hebben op het slim verwarmen van tapwater (wat bij jou dus niet van toepassing is). Als ik het internet mag geloven levert je Elga nu 4 kW bij A 7˚C/W 35˚C. De Flint levert 4kW bij A-10W35. Volgens moet je niet kijken of de Sparrow al overkill is (en dus duurder dan nodig).
Daarnaast, heb je al eens geprobeerd de nachtverlaging te beperken tot bijvoorbeeld max 0,5 of 1 graad? Staat je Elga nu niet te stampen om de boel weer warmer te maken, ipv het slechts op temperatuur te houden?

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:18
Tijgerkracht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:30:
[...]

Ik heb ook EvoHome met in totaal 6 zones, maar ben gaan waterzijdig inregelen en stook eigenlijk volledig op stooklijn. Heb het gecombineerd met Aan/uit (via home assistant om de dure uren te vermijden).
De meeste groepen staan tegenwoordig of helemaal open, deels open of worden voor de helft aangestuurd door EvoHome. Zo is woonkamer, hal, badkamer en werkkamer altijd helemaal open.
Een slaapkamer ook volledig open en 2 slaapkamers (met elk 2 groepen) staat 1 groep open en de andere wordt nog door EvoHome aangestuurd.
Hoi @Tijgerkracht , dit vindt ik mega intressant, ik heb soortgelijke setup. Mijn benedenverdieping bestaat alleen uit vloerverwarming. Ik heb een mengverdeler met Honeywell HCE80 zoneregelaar met pompschakelaar. Deze is ingebouwd in een keukenkast en dat is de reden dat we dat zo gelaten hebben en niet voor een pomploze verdeler zijn gegaan.
Ik heb hier 9 slanggroepen, verdeeld over 5 zones. Aangestuurd door de HCE80 met Honewell MT4-230-NC-HCC Servomotoren.
Nu zou ik 2 zones (hal en wc) permanent open willen zetten.

Hoe heb jij dat gedaan?

BP on the move!!!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:48:
Gisteren was ik niet meer in de gelegenheid een foto te maken van de binnen unit voor de back up heater aansluiting.
hieronder een foto. Niet letten waar de vinger naar wijst. Die probeert het LEDje af te dekken omdat het anders niet meer zichtbaar is wat ik op de foto wil nemen. :P
Links onder is de back up heater aangesloten. Is dit juist? En waarom zou die dan wel of niet aangaan? (Bij welke omstandigheden)

[Afbeelding]
Daar hoort de BUH in te zitten ja. Wanneer die aangaat hangt van de instelling die je installateur heeft gekozen: backup als buitenunit stuk is, of ook als booster bij capaciteits gebrek.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:50:
[...]

Ik heb een (voor mij verrassende) update. Inmiddels hebben ik als zowel mijn installateur met WeHeat gesproken en de kans is vrijwel zeker dat de BB blijft. Waar ik persoonlijk erg blij mee ben.
Hoe de totaaloplossing eruit komt te zien zal ik delen zodra de aanpassingen zijn gedaan en getest.

Bedankt voor wie het heeft opgepikt. Danwel WeHeat zelf of andere hier (denk ik).
Inmiddels zijn we 3 maanden verder en is onze installateur failliet. Het lijkt er dus op dat de oplossing nooit gerealiseerd gaat worden. Zeer teleurstellend, maar kan WeHeat in dit geval ook niets aan doen helaas.
@Weheat wel hoor ik heel graag hoe er wordt omgegaan met faillisement. Als ik nu gedoe heb kan niemand iets.. wanneer en hoe wordt overgedragen?

BB werkt trouwens prima verder.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:06
orillion schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:19:
[...]

Daar hoort de BUH in te zitten ja. Wanneer die aangaat hangt van de instelling die je installateur heeft gekozen: backup als buitenunit stuk is, of ook als booster bij capaciteits gebrek.
Oke en de laatste die je noemt. Gaat die dan snel aan de gang of zit er wel een x tijd tussen.
Zou eigenlijk mooi zijn als beide zouden kunnen combineren toch? Ga aan wanener er gezeik is en ga aan als de WeHeat het niet bij kan benen na x tijd.

• n.smits
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:48:
Gisteren was ik niet meer in de gelegenheid een foto te maken van de binnen unit voor de back up heater aansluiting.
hieronder een foto. Niet letten waar de vinger naar wijst. Die probeert het LEDje af te dekken omdat het anders niet meer zichtbaar is wat ik op de foto wil nemen. :P
Links onder is de back up heater aangesloten. Is dit juist? En waarom zou die dan wel of niet aangaan? (Bij welke omstandigheden)

[Afbeelding]
Ik ben geen installateur; maar ik lees dat hun eigen oplossing wel een eigen sensor heeft, en zonder die sensor niet werkt: https://support.weheat.nl...ionaliteit?language=nl_NL

• Kevin1990
n.smits schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:32:
[...]

Ik ben geen installateur; maar ik lees dat hun eigen oplossing wel een eigen sensor heeft, en zonder die sensor niet werkt: https://support.weheat.nl...ionaliteit?language=nl_NL
Interessant stukje, Ik zie ook dat er over een zekering gesproken wordt die er ook niet in zit.
Iemand een foto van hoe zijn werkende back up heater met de compact binnen unit?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:05
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:30:
[...]

Oke en de laatste die je noemt. Gaat die dan snel aan de gang of zit er wel een x tijd tussen.
Zou eigenlijk mooi zijn als beide zouden kunnen combineren toch? Ga aan wanener er gezeik is en ga aan als de WeHeat het niet bij kan benen na x tijd.
Hoi @Kevin1990, bij mij is de backupheater nu 1 keer, 10 minuten (terecht) aangegaan en dat was zaterdag 22 nov. Het was koud buiten (net boven het vriespunt) en vochtig, dus heel geregeld een defrost. In huis gingen mensen na het sporten douchen of in bad zitten (3 douchebeurten en 2 personen lieten blijkbaar het bad vollopen) en toen was het 300L vat gewoon enorm aan opwarming toe (onderste sensor stond op een schamele 14 graden ;) ). De BB80 ging vol aan de bak maar bevroor, dus defrost. Het huis wilde ook warmte dus toen sprong de BUH bij, zoals gezegd: 10 minuten was voldoende. Werkt prima dus.

Homevolt dashboard

• orillion
  • Nu online
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:30:
[...]

Booster zal ook vast als backup werken. Geen idee wat de logica is wanneer het aan gaat, ik heb er zelf geen BUH in.

• Kevin1990
Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:49:
[...]

Hoi @Kevin1990, bij mij is de backupheater nu 1 keer, 10 minuten (terecht) aangegaan en dat was zaterdag 22 nov. Het was koud buiten (net boven het vriespunt) en vochtig, dus heel geregeld een defrost. In huis gingen mensen na het sporten douchen of in bad zitten (3 douchebeurten en 2 personen lieten blijkbaar het bad vollopen) en toen was het 300L vat gewoon enorm aan opwarming toe (onderste sensor stond op een schamele 14 graden ;) ). De BB80 ging vol aan de bak maar bevroor, dus defrost. Het huis wilde ook warmte dus toen sprong de BUH bij, zoals gezegd: 10 minuten was voldoende. Werkt prima dus.
Ah top! Heb jij de compacte binnen unit of het exemplaar met voorgemonteerde pompen en heater?
Indien je de 1e hebt. Wil je delen waar de draden zitten op de printplaat?

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:17
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:12:
[...]
Ah top! Heb jij de compacte binnen unit of het exemplaar met voorgemonteerde pompen en heater?
Ik heb een ingebouwde BUH, dus niet wat jij zoekt. Maar bij googlen kwam ik een plaatje van Weheat tegen, die komt wel overeen met jouw setup:
https://support.weheat.nl...enunit-2-4?language=nl_NL

Mijn BUH gaat weleens aan, heel irritant, ik wil dat helemaal niet. Dan maar een 0.1 graadje kouder. Ik hoop dat Intelligence dat wel oplost. Alleen bij defrost is het wellicht wel ok?
Meestal heel kortstondig, maar soms wel een uur, dat kan niet de bedoeling zijn toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sGPBkGcL/Schermafbeelding-2025-11-28-102103.png

• Kevin1990
Amiromaan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb een ingebouwde BUH, dus niet wat jij zoekt. Maar bij googlen kwam ik een plaatje van Weheat tegen, die komt wel overeen met jouw setup:

Mijn BUH gaat weleens aan, heel irritant, ik wil dat helemaal niet. Dan maar een 0.1 graadje kouder. Ik hoop dat Intelligence dat wel oplost. Alleen bij defrost is het wellicht wel ok?
Meestal heel kortstondig, maar soms wel een uur, dat kan niet de bedoeling zijn toch?

[Afbeelding]
Die had ik inderdaad al gevonden en zo zit het bij mij ook.
Echter bij mij gaat de heater niet aan. Dus vandaar de vraag voor ee foto of extra info hoe eigenaren dit hebben waar het wel werkt. Aangezien er gesproken wordt in eerdere bericht met verwijzing naar de WeHeat documentatie over een sensor en ook over een zekering. Waar in het linkje wat jij stuurt het denk ik een aansluiting is van een relais voor de gasketel?
Van mij hoeft de Heater ook niet steeds aan. Wat je zegt mag het best een klein beetje kouder zijn. Ook met defrost hoeft het van mij niet. Back up is prima maar moet ik wel zeker weten dat alles goed zit aangesloten en het werkt wanneer het nodig is :)

Jouw heater gaat inderdaad wel regelmatig aan ja. Wellicht dat je installateur iets kan met de vertraging voordat de heater aan gaat of de condities wanneer die aan gaat veranderen? Bijvoorbeeld onder een bepaalde watertemperatuur bij een gewenste watertemperatuur?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:27:
[...]

Inmiddels zijn we 3 maanden verder en is onze installateur failliet. Het lijkt er dus op dat de oplossing nooit gerealiseerd gaat worden. Zeer teleurstellend, maar kan WeHeat in dit geval ook niets aan doen helaas.
@Weheat wel hoor ik heel graag hoe er wordt omgegaan met faillisement. Als ik nu gedoe heb kan niemand iets.. wanneer en hoe wordt overgedragen?

Je zou bij de failliete installateur kunnen nagaan of een deel van zijn business of zijn klantenbestand worden overgenomen door een andere installateur? Is in veel branches wel netjes en gebruikelijk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:05
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:12:
[...]

Als ik me niet vergis heb ik de all-in-one en kan je dus niet aan de gevraagde foto helpen, sorry :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iJ4RPFT9DG4piCmjoVAMSGcetw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ika0H2olNElNP4SxQhlIvSZJ.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Gies123 op 28-11-2025 10:43 ]

Homevolt dashboard

• Pr088
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:36:
[...]

Die had ik inderdaad al gevonden en zo zit het bij mij ook.
Echter bij mij gaat de heater niet aan. Dus vandaar de vraag voor ee foto of extra info hoe eigenaren dit hebben waar het wel werkt. Aangezien er gesproken wordt in eerdere bericht met verwijzing naar de WeHeat documentatie over een sensor en ook over een zekering. Waar in het linkje wat jij stuurt het denk ik een aansluiting is van een relais voor de gasketel?
Van mij hoeft de Heater ook niet steeds aan. Wat je zegt mag het best een klein beetje kouder zijn. Ook met defrost hoeft het van mij niet. Back up is prima maar moet ik wel zeker weten dat alles goed zit aangesloten en het werkt wanneer het nodig is :)

Jouw heater gaat inderdaad wel regelmatig aan ja. Wellicht dat je installateur iets kan met de vertraging voordat de heater aan gaat of de condities wanneer die aan gaat veranderen? Bijvoorbeeld onder een bepaalde watertemperatuur bij een gewenste watertemperatuur?
Dit is een vaker genoemd probleem, dat de heater even aanspringt. Daarom heb ik mijn installateur bij installatie gevraagd om de BUH op standje 'alleen inschakelen bij storing' te zetten.
Je kunt even navragen bij je installateur, maar is de BUH testen niet ook onderdeel van de testcyclus die je installatie doorloopt bij oplevering?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
Pr088 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:39:
[...]

Je zou bij de failliete installateur kunnen nagaan of een deel van zijn business of zijn klantenbestand worden overgenomen door een andere installateur? Is in veel branches wel netjes en gebruikelijk.
Zal ik eens doen. Gezien de 'online' functionalteit zou hier wel enige borging verwachten. Ik heb eerder berichten gelezen dat zaken ook actief door WeHeat zijn overgedragen aan andere installateurs.

• Kevin1990
Pr088 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:47:
[...]

Dit is een vaker genoemd probleem, dat de heater even aanspringt. Daarom heb ik mijn installateur bij installatie gevraagd om de BUH op standje 'alleen inschakelen bij storing' te zetten.
Je kunt even navragen bij je installateur, maar is de BUH testen niet ook onderdeel van de testcyclus die je installatie doorloopt bij oplevering?
Hij heeft het vorig jaar gedaan. Dat weet ik. Maar bij het onderhoud wilde ik dat deze getest werd. Gewoon om er zeker van te zijn en ik wilde weten of welke fase die aangesloten was in verband met het in kaart brengen van alle groepen in de kast.
De technici kreeg hem toen niet aan de praat. Daarom wil ik wel zeker weten dat die het doet als er ellende is. Hij hoeft van mij niet bij te springen. Mag best allemaal wat langer duren met defrost enzo maar als er iets is met de warmtepomp moet die wel aan de gang gaan en dat kan nu niet bevestigd worden omdat ze hem niet aan de praat kregen.

Vandaar de vraag met eigenaren met ook een losse back up heater en de compact binnen unit ;)

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:48
Kevin1990 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:24:
[...]

Oké. Ik ben dus niet de enige. Heb jij ook een Blackbird P80?
Vervelende is van het wijzigen van de flow dat daardoor het systeem weer niet in balans is. Ik was sinds dat de Blackbird in stooklijn stond al aan het monitoren en wilde aankomend weekend weer wat rommelen om te kijken om het nog beter in balans te brengen.

Zoals ik net al in mijn vorige bericht zette. Ik heb kamers waarbij het bijgeluid van suizen nog erger is geworden. Dit was al aanwezig en ik was al aan eht kijken of ik het geluid nog wat kon verminderen zonder de pomp zelf handmatig over te nemen en de binnen unit buitenspel te zetten. Maar door het verhogen van de flow wordt het er niet beter op... :?
Bij mij is de flow vanaf het begin 1,3m3/uur geweest. Heel af en toe verlaagt hij dat zelf naar 1m3, in mijn interpretatie is dat bij koud , vochtig weer. Dat zijn kortdurende periodes. Maar verder heb ik geen wijizgingen in het pompgedrag opgemerkt.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:16
Graif schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:56:
[...]
Bij mij is de flow vanaf het begin 1,3m3/uur geweest. Heel af en toe verlaagt hij dat zelf naar 1m3
Hier ook, geen verandering.

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:01
A.A. Molenaar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:31:
Heeft iemand een verklaring voor dit stukje grafiek waarbij de compressor gedurende de status 'verwarmen' voor drie kwartier een 'zig zag' laat zien tussen 59 en 47 procent?
[Afbeelding]
Ik heb zojuist mijn zigzag opgelost door de temperatuur op mijn stooklijn bij de +9 met 1 graad te verlagen. Nu draait de compressor al 2 uur steady op 33%.

• Leonvdv
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
Fresnel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:30:
[...]

Dit over de wens om OT te combineren met een Stooklijn.
Mijn Remeha iSense kan dat inderdaad ook, maar door de plaats van de Thermostaat is een buitentemp sensor niet aan te sluiten.
Nu heb ik gezien dat de iSense kennelijk via OT de buitentemp van WeHeat inleest. :-)
Dus zou een combiregeling OT en stooklijn(op de iSense ingesteld) misschien moeten kunnen werken.
Heeft iemand dat al eens met succes geprobeerd?
Ik gebruik OT en de ingebouwde stooklijn van de Plugwise Anna voor het aansturen van mijn Flint.
De Anna haalt de buitentemperatuur binnen via internet. E.a. werkt prima. Ik gebruik een nachtverlaging van 1 graad waarna overdag de temperatuur in twee stappen van 0,5 wordt verhoogdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeriCDhRq-vV4VA-nntCRIoa5f8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tM08u0SdjWNt4GhtQDMU1z6V.png?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
Graif schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:56:
[...]

Bij mij is de flow vanaf het begin 1,3m3/uur geweest. Heel af en toe verlaagt hij dat zelf naar 1m3, in mijn interpretatie is dat bij koud , vochtig weer. Dat zijn kortdurende periodes. Maar verder heb ik geen wijizgingen in het pompgedrag opgemerkt.
Je flow verlaagt naar dezelfde waarde. Dat noem ik geen verlaging :P
Maar het is denk ik sterk afhankelijk wat er allemaal open staat. Ik heb deels een zone regeling. Als alle zones dicht staan draaide die even uit het hoofd gerzegt 1.12-1.15 waar de bypass dan ook mee deed en dat was prima voor onze situatie.
Bij meer warmte vraag waardoor er zones open gaat gaat de flow omhoog naar 1.2 tot 1.29. Dit afhankelijk hoeveel zones er extra open gingen.

Ik vind een hoge flow met dichte zones niet wenselijk vanwege bij geluid. Ik kan de bypass wel weer opnieuw afstellen en dan verder gaan met waterzijdig inregelen wat ik volgende week wilde doen omdat ik het systeem al even in de gaten aan het houden was wat er gebeurde. Alleen alles wat ik heb geobserveerd en genoteerd heb kan weer in de prullenbak want de flow is veranderd dus oftwel weer kijken bij bepaalde situaties.

En het siuizen door de leidingen wordt er niet minder op met de hogere flow...
Bij 3 kamers zijn dat 2 slaapkamers dus irritant |:(

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:23
-Marc- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:00:
[...]
Ik heb zojuist mijn zigzag opgelost door de temperatuur op mijn stooklijn bij de +9 met 1 graad te verlagen. Nu draait de compressor al 2 uur steady op 33%.
ik heb dezelfde zaagtand al een paar keer gehad, verhogen van de doeltemp helpt op zo'n moment, maar het komt op een ander moment evengoed weer terug.
Ik weet het eerst aan mijn OTGW aansturing maar daar staat het dus los van...

• Kevin1990
Ik vermoed dat de flow al 1.3 bij je is?
Dat is volgens mij ook beetje het maximale wat er is dus als die al op die waarde stond zal je geen verschil zien.
De mensen waarbij de flow bewust of onbewust wat lager stond vallen dit op.
Al denk ik dat bij veel mensen dit bewust is gedaan door een reden.

• Graif
Pr088 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:45:
[...]

Tegelijk zweert mijn installateur bij het leervermogen van de OT instellingen, terwijl ik neig naar de stooklijn. Herken wat je zegt. Hoe lang heb jij OT gebruikt? Heb je enig leereffect (rustiger gedrag) kunnen waarnemen over de tijd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN5tKPT6PoEYMukXKtj7ToTThYg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2wPVdlnhWvkLF1UVwRle0b6H.png?f=user_large

Ik ben enkele keren gewisseld tussen OT en stooklijn gedurende oktober en november. Toen het weer nog wat milder was merkte ik geen evident verschil in ge/verbruik, maar wel het "onrustige" gedrag van de Lyric. Niet naar de gewenste temperatuur doorstoken, of juist overshoot. Gekke is dat dat de dagen voor wat ik in mijn vorige post beschreef leek te verbeteren. Ik was er bijna aan toe om te concluderen dat OT dus voor mijn situatie best prima was toen het kouder werd en het "mis ging"
Nu stook ik op stooklijn en laat ik het voorlopig zo

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:32
Ik lees hier wat mee uit interesse want ik help nogal eens wat mensen met inregelen van ketels en warmtepompen (heb zelf een Vaillant).

Ik lees hier veel mensen schrijven over het zelflerend vermogen van een Lyric. Nu heb ik toevallig die gehad met mijn ketel. Het klopt dat een T6 dit wel doet maar zeeeeer traag. Het is niet zo dat als het nu buiten 10.00 graden is en vanavond om 21.00 uur 5 graden hij dat binnen notime aanpast. Hij reageert sneller op afkoeling van de woning. Met een ketel is dat ook niet zo spannend want die gaat in low/load modus werken is aan/uit bij overschoot. En dan zit er ook nog een groot verschil tussen verwarmen met radiatoren of vloerverwarming.

Met een WP wil je juist continue op de laagste last draaien voor de hoogste Cop. Indien je dus met een stooklijn werkt met een buitenvoeler past de WP onmiddellijk daarop zijn vermogen naar boven of beneden aan. Mooiste is als de thermostaat dan nog wat compensatie kan doen mbt zoninstraling (opwarming) of wind (afkoeling). Ik weet niet of WeHeat dat heeft (mijn Vaillant wel). Ik zou dus voor stooklijn kiezen.

Ik lees weer gezellig mee en wacht op de eerste WP die ik moet inregelen van WeHeat omdat installateurs vaak snel wegrennen als het is geplaatst. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 28-11-2025 13:00 ]

• Kevin1990
Graif schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:29:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben enkele keren gewisseld tussen OT en stooklijn gedurende oktober en november. Toen het weer nog wat milder was merkte ik geen evident verschil in ge/verbruik, maar wel het "onrustige" gedrag van de Lyric. Niet naar de gewenste temperatuur doorstoken, of juist overshoot. Gekke is dat dat de dagen voor wat ik in mijn vorige post beschreef leek te verbeteren. Ik was er bijna aan toe om te concluderen dat OT dus voor mijn situatie best prima was toen het kouder werd en het "mis ging"
Nu stook ik op stooklijn en laat ik het voorlopig zo
Ik doe het volgende.
Bij begin van het stookseizoen en aan het einde van eht stookseizoen stuur ik op OT.
In het stookseizoen zelf draai ik op stooklijn.

Dat gaat opzich prima alleen vandaag ishet best wel zacht weer. Daarom is de BlackBird al een paar keer op standy gegaan.

Ik heb in HA een bjjverwarming aangemaakt met de airco's in de kamers.
De logica hierin is.
Als het temperatuurverschil van doeltemperatuur en kamertemperatuur groter is als 0.5 graden gaat er een timer lopen die aanpasbaar is met stappen van 15min. Ik heb hem standaard op 1 uur staan.
Als na dit uur het verchil nog steeds 0.5 graden of groter is gaat de airco op verwarmen om de kamer bij te verwarmen. Dit is bedoeld als de Blackbird het niet trekt omdat er soms een gortere teperatuurvraag is als de gewenste kamertemperatuur wordt vergroot dit opgevangen kan worden kort door de airco in plaats van de BlackBird die er lang over doet.

Nadeel is dat ik het nog wel zo moet inrichten dat ik de airco ook nog met de hand kan bedienen.

Met een dag als vandaag zou OT weer hadiger zijn.
Toch maar met OTGW aan de slag als ik hier tijd voor kan vrijmaken om mij in te lezen.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
@Weheat

Belangrijke feature request voor nieuwe API:

Ivm het optimaliseren van de stooklijn en uiteindelijk het verbruik van de WP, zou het heel fijn zijn als de aansturings modus over de tijd beschikbaar komt via de API.

Dat zou op twee manieren kunnen:
  • Extra kolom in de logs met de aansturings modus: OT, stooklijn of aan/uit thermostaat (eenvoudig)
  • Openstellen settings en de historie van de wijzigingen via een apart endpoint (complex, maar volledig)
Als jullie kiezen voor de laatste optie, dan kunnen gebruikers straks veel beter in kaart brengen wat (al) hun tweaks in de settings hebben opgeleverd qua efficientie, dus dat zou mijn voorkeur hebben.

Op dit moment probeer ik nog programmatisch te bepalen of de aansturing OT of stooklijn was, maar dat valt nog niet mee helaas.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:04
Mijn Sparrow heeft ruim 3 uur nodig gehad voor het voltooien van een legionellarun. DHW staat op 45 graden. Is het normaal met 10 graden buitentemperatuur? Compressor draait op 40% maar COP van 3.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:11
Onze Sparrow met 300L vat heeft er woensdag ook 3 uur over gedaan van 47 naar 64. Hier ook op 40% vermogen. Gaat gemiddeld met 1 graad per 10 minuten.
64 - 47 = 17 graden verschil. 17x10 /60 =2.8 uur.

[ Voor 24% gewijzigd door jeroendh op 28-11-2025 13:41 ]

• jeroendh
.

[ Voor 99% gewijzigd door jeroendh op 28-11-2025 13:40 ]

• Alusion
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:41
Na maanden dit topic bijna elke dag gevolgd te hebben, sinds gisteren ook eigenaar van een Weheat Sparrow.

Vind dat ze de installatie strak hebben gedaan. Ben er blij mee!

Nog wat foto’s voor de liefhebber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUZ1wvmZMG_Jd2fnPRCFnzAzrbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASEmUTeAtLvgE2EUGNIvvUWC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZvkcJscO98ILLPztCd5aU1uM74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9F5EfSew8FATdNeVNnvI3t4j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7g3G9agRekTqOugzdmGmqz1Sgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PL1qxvkimt6z7kw05DWxsSqe.jpg?f=fotoalbum_large

• Graif
Kevin1990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:01:
[...]

Ik doe het volgende.
Bij begin van het stookseizoen en aan het einde van eht stookseizoen stuur ik op OT.
In het stookseizoen zelf draai ik op stooklijn.

Dat gaat opzich prima alleen vandaag ishet best wel zacht weer. Daarom is de BlackBird al een paar keer op standy gegaan.

Ik heb in HA een bjjverwarming aangemaakt met de airco's in de kamers.
De logica hierin is.
Als het temperatuurverschil van doeltemperatuur en kamertemperatuur groter is als 0.5 graden gaat er een timer lopen die aanpasbaar is met stappen van 15min. Ik heb hem standaard op 1 uur staan.
Als na dit uur het verchil nog steeds 0.5 graden of groter is gaat de airco op verwarmen om de kamer bij te verwarmen. Dit is bedoeld als de Blackbird het niet trekt omdat er soms een gortere teperatuurvraag is als de gewenste kamertemperatuur wordt vergroot dit opgevangen kan worden kort door de airco in plaats van de BlackBird die er lang over doet.

Nadeel is dat ik het nog wel zo moet inrichten dat ik de airco ook nog met de hand kan bedienen.

Met een dag als vandaag zou OT weer hadiger zijn.
Toch maar met OTGW aan de slag als ik hier tijd voor kan vrijmaken om mij in te lezen.
Ja, de leercurve houdt mij op dit moment ook nog tegen om met een OTGW aan de gang te gaan...

• Kevin1990
Alusion schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:44:
Na maanden dit topic bijna elke dag gevolgd te hebben, sinds gisteren ook eigenaar van een Weheat Sparrow.

Vind dat ze de installatie strak hebben gedaan. Ben er blij mee!

Nog wat foto’s voor de liefhebber.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel netjes om zo te zien!
En fijn dat je zo'n grote technische ruimte hebt waar je alles kwijt kan.
Aardig wat groepen voor de vloerverwarming 8)

• Graif
Kirvis schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:24:
[...]

OT stuurt inderdaad allen een gevraagde watertemp naar je warmtepomp. Je warmtepomp probeert die dan zo te maken dat de temperatuur huis in op de gevraagde temperatuur komt.

Het heeft dus idd niets te maken met water temp in en water temp uit.

Wij hebben ook alleen vloerverwarming en sinds ik de stooklijn twee weken geleden heb aangezet merk ik het volgende: het huis blijft simpelweg beter op temperatuur.

Dat komt doordat er constant warmer water door de vloer stroomt en die dus niet afkoelt.

Het klopt dat de temperatuur in onze woonkamer oploopt als de zon schijnt (zoals gisteren), maar die verwarmt alleen de lucht in de kamer. De massa zelf (de vloer) wordt niet warmer door de zoninstraling. Dat betekent dus dat die warmte zo weer weg is als het donker wordt.

Op OT moest de warmtepomp twee weken geleden veel harder werken om die koud geworden vloer weer warm te krijgen.

Nu kabbelt ie lekker door en is het in huis ook veel comfortabeler dan voorheen.

Kortom, ik blijf lekker op stooklijn!
Ja dit is dus precies conform mijn ervaring. In theorie zou OT veel responsiever en flexibeler moeten zijn, doordat het uiteindelijke "harde eindpunt", zijnde de ruimtetemperatuur, hetgene is waarop gestuurd wordt inzake de aanvoertemperatuur.
In de praktijk heeft dat te veel hard opwarmen en afkoelen van de vloer als gevolg en werkt de stooklijn gewoon beter.

• Kirvis
  • Nu online
Graif schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:03:
[...]

Ja dit is dus precies conform mijn ervaring. In theorie zou OT veel responsiever en flexibeler moeten zijn, doordat het uiteindelijke "harde eindpunt", zijnde de ruimtetemperatuur, hetgene is waarop gestuurd wordt inzake de aanvoertemperatuur.
In de praktijk heeft dat te veel hard opwarmen en afkoelen van de vloer als gevolg en werkt de stooklijn gewoon beter.
Wat ik heb gezien na het inschakelen van de stooklijn 2 weken geleden, voordat het echt koud werd, is dat de temp water in (dus de retour uit de vloer), na ongeveer 1.5 dag hoger werd.

Dat komt doordat door constant te stoken de vloer als het ware 'verzadigd' raakt met warmte, en dat na uiteindelijk de temperatuur van het retourwater omhoog gaat.

Dat is gunstig, want dat betekent dat de warmtepomp bij dezelfde gevraagde watertemperatuur een lagere delta T moet overbruggen en dus zuiniger werkt.

Dat zie je heel mooi in onderstaand plaatje uit een van mijn analyses, waarbij ik de COP afzet tegen de buitentemperatuur. De kleur van de punten geeft de delta T aan. Hoe lager de delta T, hoe hoger de COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avLjdw-auHb3Uh3ki2GjtbjjNiI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wyDoWqqi20QBmURcdzvVNU6F.png?f=user_large

In dit plaatje zit nog data van jan-mrt en oct-nov van dit jaar. Ik verwacht dat met de tweaks die ik nu heb gedaan op de stooklijn die wolk linksonder naar boven schuift of verdwijnt.

• Graif
Even een ander vraagje; bij mij lukt het niet om handmatige momenten voor het verwarmen van mijn SWW in de app op te slaan. Ik kan wel invoeren wat ik wil en als ik opsla zie ik de melding dat de instelling naar mijn warmtepomp wordt verstuurd, maar er verschijnt niks in de app. Hij slaat het dus niet op.
Vergeet ik iets of doe ik iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fr3uuovoWitV02QU_p-g1INsZXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OnvCr41sHO7aDniJHJVXaROz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnVCNF3Vfq6rubDUQFQ9zMwG3rs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kRmDsPyetTTkYT1jZGTiFCRQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBTI31uvPN-OTbloSRCt_PCPUdI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XYABoD25oPe3YFxzcOXw62az.png?f=fotoalbum_large

Edit: Als je de temperatuur van het toegevoegde blok hetzelfde laat als de standby temperatuur de rest van de dag gebeurt er natuurlijk niet veel... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Graif op 28-11-2025 15:40 ]

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:24
De Weheat app én de portal van Weheat lijkt op dit moment niet te doen?
Ben ik de enige?

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:01
Herbiek616 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:22:
De Weheat app én de portal van Weheat lijkt op dit moment niet te doen?
Ben ik de enige?
App kan ik even niet kijken, maar portal zegt Loading.

• jeroendh
Deze ligt er inderdaad weer eens uit...
Vannacht ook al en gister avond/nacht ook al.
Wel opvallend dat hun eigen site het wel gewoon doet. Dus het ligt niet direct aan hun site/hosting.

15:33 - Hij is weer online, heeft er nu maar 17 minuten uit gelegen.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroendh op 28-11-2025 15:42 . Reden: Update ]

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:01
App doet het hier wel gewoon.

Misschien dat @Weheat een status webpagina kan maken, waar eventuele storingen van de app en/of webportal zichtbaar zijn.
Dan hoeven mensen niet in paniek hier te posten.

[ Voor 75% gewijzigd door Mausssie op 28-11-2025 15:50 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Cybje

First Post!

Ik zie sowieso regelmatig in HA dat de API onbereikbaar is, vaak meerdere keren per dag. Misschien doen we iets teveel API requests met al onze HA integraties?

Eigenlijk moeten ze gewoon een lokale API via Wifi beschikbaar stellen, al is het maar gewoon een read only API. Scheelt een hoop zooi langs hun servers.

Wat ruist er door het struikgewas

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:49:
Ik lees hier wat mee uit interesse want ik help nogal eens wat mensen met inregelen van ketels en warmtepompen (heb zelf een Vaillant).

Ik lees hier veel mensen schrijven over het zelflerend vermogen van een Lyric. Nu heb ik toevallig die gehad met mijn ketel. Het klopt dat een T6 dit wel doet maar zeeeeer traag. Het is niet zo dat als het nu buiten 10.00 graden is en vanavond om 21.00 uur 5 graden hij dat binnen notime aanpast. Hij reageert sneller op afkoeling van de woning. Met een ketel is dat ook niet zo spannend want die gaat in low/load modus werken is aan/uit bij overschoot. En dan zit er ook nog een groot verschil tussen verwarmen met radiatoren of vloerverwarming.

Met een WP wil je juist continue op de laagste last draaien voor de hoogste Cop. Indien je dus met een stooklijn werkt met een buitenvoeler past de WP onmiddellijk daarop zijn vermogen naar boven of beneden aan. Mooiste is als de thermostaat dan nog wat compensatie kan doen mbt zoninstraling (opwarming) of wind (afkoeling). Ik weet niet of WeHeat dat heeft (mijn Vaillant wel). Ik zou dus voor stooklijn kiezen.

Ik lees weer gezellig mee en wacht op de eerste WP die ik moet inregelen van WeHeat omdat installateurs vaak snel wegrennen als het is geplaatst. 8)
Dus iedere cv thermostaat is niet ideaal en daarom ontwikkelt Weheat een cloud thermostaat die deze cv thermostaat gaat optimaliseren in 2026.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Kirvis
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:13:
[...]

Dus iedere cv thermostaat is niet ideaal en daarom ontwikkelt Weheat een cloud thermostaat die deze cv thermostaat gaat optimaliseren in 2026.
Precies!

En precies daarom zou ik nu zeker niet investeren in een dure ‘slimme’ OT thermostaat als je nu issues hebt met de aansturing.

Zet m op stooklijn of koop een goedkope Honeywell Round Modulation via MP.

Op de VSK beurs begin februari 2026 lanceert Weheat een apparaatje dat samenwerkt met hun eigen Cloud Thermostat. Ik vermoed dat dit een eenvoudige sensor is die temperatuur en luchtvochtigheid meet en dat doorgeeft aan de cloud, zodat de thermostaat zijn werk beter kan doen.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:13:
[...]

Lezen. Dat schrijf ik niet.

En cloud? Leuk als WeHeat omvalt. Ik heb niet eens mijn foto's in the cloud. Alles lokaal.

• MotorBeast
Cybje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:02:
Ik zie sowieso regelmatig in HA dat de API onbereikbaar is, vaak meerdere keren per dag. Misschien doen we iets teveel API requests met al onze HA integraties?

Eigenlijk moeten ze gewoon een lokale API via Wifi beschikbaar stellen, al is het maar gewoon een read only API. Scheelt een hoop zooi langs hun servers.
Dat bedoel ik. Lokaal

• Kirvis
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:28:
[...]

En cloud? Leuk als WeHeat omvalt. Ik heb niet eens mijn foto's in the cloud. Alles lokaal.
Als je principieel tegen ‘de cloud’ bent moet je geen Weheat kiezen IMHO.

Die zijn vanaf het begin transparant geweest over de ambities mbt de cloud en de intelligente aansturing die je daar mee kunt bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Kirvis op 28-11-2025 16:47 ]

• OLEDje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:58
Sinds april heb ik een BB80 en maak nu mijn eerste stookseizoen mee.
Echter heb ik sinds dinsdag erg veel last van hard geruis bij de binnenunit en in de vloer tussen mijn 2 verdelers en in de verdelers. Mijn circulatiepomp heeft bijna altijd 1,26m3/h gepompt en lijkt sinds 10 dagen 1,3 m3/h te pompen.

In het begin van het stookseizoen heb ik ongeveer 90m2 op de eerste verdeler gestookt op OT. Vervolgens heb ik 17 november mijn 2e verdeler aangesloten en ben ik 120 m2 nieuwe dekvloer mee gaan verwarmen op OT. 25 november heb ik de groepen op mijn 2e verdeler dichtgezet omdat we afgelopen woensdag zouden gaan tegelen. En gezien de forse verbruikskosten ben ik overgeschakeld op stooklijn om mijn BB rustiger te laten werken.

Nu zie ik dat er meer mensen last hebben van een harder geluid, mijn circulatiesnelheid is altijd al zo hoog geweest dus dat kan het niet zijn. Gisteren heb ik 2 groepen op de 2e verdeler even opengezet omdat daar nog niet getegeld was maar dat veranderde ook niks. De buis tussen de 2 verdelers loopt door de vloer van de slaapkamer en maakt wel erg veel lawaai. Om te kunnen slapen heb ik de nachtstand ingeschakeld maar toen bleef de circulatiepomp nog uren draaien en het geluid erg aanwezig.

Is dit nu toevallig allemaal op het zelfde moment als met de klachten van andere BB eigenaren? Waar zou het probleem kunnen liggen want ik heb alles proberen uit te sluiten maar kom er niet aan uit en het geluid blijft.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:28:
[...]

Lezen. Dat schrijf ik niet.

Ik kan prima lezen hoor. Maak je maar geen zorgen. Weheat is onderdeel van een groot concern met genoeg kapitaal. Met 1000 eenheden per maand produktie alleen al voor Nederland. En gaan binnenkort ook de grens over. Het is geen Quatt. Overigens valt zonder server de warmtepomp niet uit. En in case off zijn er hier genoeg handige tweakers. 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:59
Jeetje, kan het ook gewoon vriendelijk en zonder gebiedende wijs?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:27:
[...]

Hoe is het weer mogelijk in deze tijd van drukte. Afgelopen week nog een installatie hersteld geplaatst door Return on Energy voormalige zonnepanelen monteurs en jawel failliet. (Gebruiker al 6 mnd zonder warmte ) @Weheat wordt het niet eens tijd dat jullie een krediet check doen bij bestaande en toekomstige leveranciers. In plaats van iedereen met een cursusje op pad te sturen? Dit komt te vaak voor en dat is ook jullie verantwoordelijkheid.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:46
Amiromaan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:25:
[...]

[Afbeelding]
Afbeelding met aansluitingen zit ook in binnenkant deksel binnenunit

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:27
Kirvis schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:22:
[...]

Precies!

En precies daarom zou ik nu zeker niet investeren in een dure ‘slimme’ OT thermostaat als je nu issues hebt met de aansturing.

Zet m op stooklijn of koop een goedkope Honeywell Round Modulation via MP.

Op de VSK beurs begin februari 2026 lanceert Weheat een apparaatje dat samenwerkt met hun eigen Cloud Thermostat. Ik vermoed dat dit een eenvoudige sensor is die temperatuur en luchtvochtigheid meet en dat doorgeeft aan de cloud, zodat de thermostaat zijn werk beter kan doen.
Waarom zou je daar een apart apparaat voor nodig hebben? Dat kunnen de meeste huidige thermostaten toch ook aanleveren?

• Pr088
STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:26:
[...]

Zal ik eens doen. Gezien de 'online' functionalteit zou hier wel enige borging verwachten. Ik heb eerder berichten gelezen dat zaken ook actief door WeHeat zijn overgedragen aan andere installateurs.
Klopt. Ik heb van mijn installateur ook gehoord dat hij klanten had overgenomen van een failliete concurrent.

• Kirvis
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:24:
[...]

Waarom zou je daar een apart apparaat voor nodig hebben? Dat kunnen de meeste huidige thermostaten toch ook aanleveren?
Zeker! Maar als je nu een thermostaat hebt die de temperatuur niet goed door geeft kan het misschien nuttig zijn.

En wellicht stoppen ze er nog andere slimmigheidjes in.

• MartinPTweak
Mausssie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:35:
App doet het hier wel gewoon.

Misschien dat @Weheat een status webpagina kan maken, waar eventuele storingen van de app en/of webportal zichtbaar zijn.
Dan hoeven mensen niet in paniek hier te posten.
Ja, omdat het nogal afwisselend is, het gaat op en neer. Toevallig net een overzichtje in HA gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRZvbQf3bXC8G-Fnzo78oW2dNww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsB0akTvUSupXyCxx0ZWGoDO.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:50:
[...]

Ik kan prima lezen hoor. Maak je maar geen zorgen. Weheat is onderdeel van een groot concern met genoeg kapitaal. Met 1000 eenheden per maand produktie alleen al voor Nederland. En gaan binnenkort ook de grens over. Het is geen Quatt. Overigens valt zonder server de warmtepomp niet uit. En in case off zijn er hier genoeg handige tweakers. 🤗
Kapitaal alleen is niet voldoende gezien je reactie hierboven over installateurs selectie. Je kan zelfs ten onder gaan aan te snelle groei. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Hoop het echt niet wat in essentie is het een mooi product. NB: de meerderheid van gebruikers zijn geen Tweakers en zitten dan met de handen in het haar en je kan op je vingers natellen dat veel installateurs dan niet thuis zijn helaas. Ja meneer garantie is helaas verlopen enz enz.

• orillion
  • Nu online
Zijn hier nog meer mensen die nog steeds geen Weheat Intelligence hebben kunnen claimen? Mijn serienummer geeft altijd de vraag om een licentiecode en het formulier is niet in te sturen zonder, ook al staat op de pagina dat het niet nodig zou zijn.

Het is heel de reden dat ik voor Weheat koos. Heel onhandig dat je Weheat niet gewoon kan bellen of mailen. Iemand tips? Installateur kan niets doen zegt ie.

[ Voor 5% gewijzigd door orillion op 28-11-2025 20:04 ]

• n.smits
orillion schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:03:
Zijn hier nog meer mensen die nog steeds geen Weheat Intelligence hebben kunnen claimen? Mijn serienummer geeft altijd de vraag om een licentiecode en het formulier is niet in te sturen zonder, ook al staat op de pagina dat het niet nodig zou zijn.

Het is heel de reden dat ik voor Weheat koos. Heel onhandig dat je Weheat niet gewoon kan bellen of mailen. Iemand tips? Installateur kan niets doen zegt ie.
Nee, het was geen moeite. Je kopieert het nummer van portal.weheat.nl of de app... en daarna vraagt die alsnog om een licentiecode? Begrijp ik dat goed?

• orillion
  • Nu online
n.smits schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:19:
[...]

Nee, het was geen moeite. Je kopieert het nummer van portal.weheat.nl of de app... en daarna vraagt die alsnog om een licentiecode? Begrijp ik dat goed?
Klopt. In de webconsole zie ik een request naar de api van ze en de response is “license code required”.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:51:
[...]

Kapitaal alleen is niet voldoende gezien je reactie hierboven over installateurs selectie. Je kan zelfs ten onder gaan aan te snelle groei. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Hoop het echt niet wat in essentie is het een mooi product. NB: de meerderheid van gebruikers zijn geen Tweakers en zitten dan met de handen in het haar en je kan op je vingers natellen dat veel installateurs dan niet thuis zijn helaas. Ja meneer garantie is helaas verlopen enz enz.
Pas dan maar op met jouw Vaillant. De economie van Duitsland rammelt als nooit tevoren. Vraag mij af waarom jij je druk maakt hier op het Weheat forum terwijl je er helemaal geen gebruik van maakt. Terug naar de orde van de dag voor Weheat gebruikers dus. :)

• MotorBeast
arjenhiemstra schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:53:
[...]

Jeetje, kan het ook gewoon vriendelijk en zonder gebiedende wijs?
Excuses. Niet zo bedoeld.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

orillion schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:03:

Jouw installateur heeft deze code om aan jou te verstrekken

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:29:
[...]

Pas dan maar op met jouw Vaillant. De economie van Duitsland rammelt als nooit tevoren. Vraag mij af waarom jij je druk maakt hier op het Weheat forum terwijl je er helemaal geen gebruik van maakt. Terug naar de orde van de dag voor Weheat gebruikers dus. :)
Omdat wellicht jouw promotieverhalen als verkopende dealer niet helemaal als objectief te beoordelen zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:31:
[...]

Omdat wellicht jouw promotieverhalen als verkopende dealer niet helemaal als objectief te beoordelen zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Volgens mij was jij diegene hier vandaag op dit forum die zieltjes aan het winnen was voor jouw diensten. En sprak over het risico van omvallen van Weheat. Niet ik!

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 28-11-2025 20:45 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:23
MotorBeast schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:49:
Oprechte vraag : wat denk je in te kunnen regelen aan een via de cloud aangestuurde WP als je daar zonder installateursaccount, en dus als niet-Weheat-installateur niet bij komt ?

• arjenhiemstra
Ok, toch maar even een vraag hier want misschien zie ik iets over het hoofd.
Vanwege zeer onrustig gedrag met de OT thermostaat toch weer recent een stooklijn ingesteld, wilde eigenlijk de OT gateway er tussen zetten maar daar nog niet aan toe gekomen. Op zich werkte de stooklijn direct veel beter. Alleen nu de temperaturen hoger worden zie ik dat mijn BB80 niet ver genoeg terug kan moduleren, prima, verwacht ik ook niet.
Echter, de stooklijn doel temp was vandaag ergens rond de 22 graden, de WP heeft op een gegeven moment een hogere retour temp (24/25 graden) dan de doel temp en blijft toch continue draaien op minimaal niveau. Inmiddels begint het wat te warm te worden in huis..... vind ik, vrouwlief niet btw :P (21,4)
Ik kan uiteraard de WP op aan/uit regeling zetten maar ik begrijp eigenlijk niet waarom de BB niet een tijdje uit gaat. Iemand enig idee?

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:58
Hij zou pas uit moeten gaan als je temp in bij de WP 3 graden hoger ligt dan de gevraagde temperatuur. Dus soms kan het wat langer duren.

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
-Marc- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:00:
[...]

Ook hier regelmatig gedrag van de compressor waar de gemiddelde flipperkast jaloers op zou zijn. Temperatuur aanpassen werkt omdat hij, op moment dat je dat geflipper hebt, blijft opschakelen als de temp uit 0,3 graden lager is dan gevraagd en terugschakelen bij +0,2. Door hem uit die range te halen draait de compressor weer gelijkmatig, maar het komt wel regelmatig terug. OT of stooklijn maakt daarin geen verschil. Ik heb het een week of twee geleden al eens gevraagd, maar toen ook geen verklaring gevonden.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:46
Hier ook aardig bibberig, maar wel lekker warm in huis. En daar gaat het om.
Rest is voor de techniekers om te verbeteren/stabiliseren.
Hier nog steeds een dikke blij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI7afbXE7lU-tnHyNr2wLCuJkek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/awqx0Ib2UAgHcA4IDQxsT57M.png?f=fotoalbum_large

• arjenhiemstra
MrDenna schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:58:
Hij zou pas uit moeten gaan als je temp in bij de WP 3 graden hoger ligt dan de gevraagde temperatuur. Dus soms kan het wat langer duren.
hmm, dat is jammer. Dan moet de stooklijn dus -2 graden maar dan is die wss weer net te laag bij lagere temperaturen... toch maar ff tijd gaat steken om de OTGW weer aan de praat te krijgen dan

• MartinPTweak
arjenhiemstra schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:59:
[...]
hmm, dat is jammer. Dan moet de stooklijn dus -2 graden maar dan is die wss weer net te laag bij lagere temperaturen... toch maar ff tijd gaat steken om de OTGW weer aan de praat te krijgen dan
Precies, OT en Stooklijn hebben beide gebreken bij bepaalde temperaturen en (ruime) temperatuurswisselingen.
Als man in the middle met OTGW lijkt dat wel beheerd te kunnen worden, denken we :-).
Net eentje besteld, we gaan het zien.
Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.