Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja, dat kan. Ik had ook last van die circulatiepomp, het water gierde door de leidingen heen. In ieder geval zit er op een pomp wat drukknopjes waarmee je snelheid kan instellen. Ik hoor nu niks meer.MarkWP schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:50:
[...]
Vraagje: zijn er mensen hier inderdaad instaat om de snelheid van de circulatiepompen aan te passen? In mijn portal zie ik geen optie "geavanceerde instellingen" (alleen "stilteniveau", "aansturing", "koelen" en "tapwater"). En dus ook geen mogelijk om de circulatiesnelheid aan te passen. Is dit misschien een pilot die bij een deel van de gebruikers is uitgerold?
Sinds gisteren maken mijn circulatiepompen meer geluid (helaas tot in de slaapkamer hoorbaar). En uit de grafiekjes in de portal blijkt dat mijn circulatiepomp sindsdien ook harder pompt dan normaal. Voorheen was dat 1,0-1,1 m3/h, sinds gisteren is het 1,3 m3/h. Ik vermoed dus een verband. Het zou dus handig zijn als ik de snelheid kan instellen.
Hoe kom je aan een installateurs account?
Bij is die altijd al 1m3/u Wel lijkt er sinds vandaag een update geweest te zijn want bij mij gaat het verwarmingslint niet meer aan bij temperaturen onder de 4 graden en blijft de cop rond de 6Ronnie27 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:48:
Hier sinds half3 gisteren een hogere flow bij mijn Flint.
Ik gebruik een stooklijn.
[url="https://tweakers.net/i/hOxSqqIUtJfe5kINaAEC0VtwGYA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7TRNY909qdd4DcsaJqUgbjHi.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/url]
Klopt, hier nu ook een cop van 5,4. Gister nog 3,6. Scheelt veel stroom die update! Het zal ook wel iets warmer zijn misschien.thomk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:36:
[...]
Bij is die altijd al 1m3/u Wel lijkt er sinds vandaag een update geweest te zijn want bij mij gaat het verwarmingslint niet meer aan bij temperaturen onder de 4 graden en blijft de cop rond de 6
[Afbeelding]
Ook hier is de cv debiet hetzelfde gebleven.
Ik ben op dit moment aan het kijken om de overstap van CV naar warmtepomp te maken en ik ben wel gecharmeerd van WeHeat. Ik heb een aantal installateurs over de vloer gehad en verschillende aanbiedingen gekregen. Los van de verschillen tussen de aanbiedingen zegt één gerenomeerde partij dat de Flint niet kan ivm de geluidscontouren, terwijl twee andere partijen (die voor zover ik kan beoordelen geen koekenbakkers zijn) zeggen dat de Flint prima op die plek gemonteerd kan worden en dat de geluidscontouren geen probleem gaan zijn.
Ter illustratie, vanaf de plek waar de buitenunit komt te staan is het zeg 2 meter (zowel links als rechts) naar de erfgrens. Qua diepte heb ik meer speling, daar heb ik ca. 5 meter voordat ik op de erfgrens zit. Ik probeer er de vinger achter te krijgen waar de waarheid ligt, want beide uitspraken kunnen niet tegelijkertijd waar zijn... Daarom mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Plus - maar ik weet niet of dit onder referrals valt, zo ja dan pas ik deze post aan - wat is een redelijk bedrag voor een gewoon degelijke installatie? Het hoeft echt niet met gouden randjes, maar ik wil gewoon dat het netjes afgewerkt, geen gezeik achteraf omdat ergens de binnenbocht genomen is, etc. Ik heb een aantal offertes tussen de € 10.000 en € 12.000; met een uitschieter naar € 17.000; allemaal voordat er subsidie is toegekend. Zijn dat realistische bedragen?
Dank alvast!
Onze flint staat circa 30cm van de erfgrens af. 0 problemen mee, dat ding is zo stil dat hij echt niet te horen is. Maar volgens de regels mag het vast niet.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Ik ben op dit moment aan het kijken om de overstap van CV naar warmtepomp te maken en ik ben wel gecharmeerd van WeHeat. Ik heb een aantal installateurs over de vloer gehad en verschillende aanbiedingen gekregen. Los van de verschillen tussen de aanbiedingen zegt één gerenomeerde partij dat de Flint niet kan ivm de geluidscontouren, terwijl twee andere partijen (die voor zover ik kan beoordelen geen koekenbakkers zijn) zeggen dat de Flint prima op die plek gemonteerd kan worden en dat de geluidscontouren geen probleem gaan zijn.
Ter illustratie, vanaf de plek waar de buitenunit komt te staan is het zeg 2 meter (zowel links als rechts) naar de erfgrens. Qua diepte heb ik meer speling, daar heb ik ca. 5 meter voordat ik op de erfgrens zit. Ik probeer er de vinger achter te krijgen waar de waarheid ligt, want beide uitspraken kunnen niet tegelijkertijd waar zijn... Daarom mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Plus - maar ik weet niet of dit onder referrals valt, zo ja dan pas ik deze post aan - wat is een redelijk bedrag voor een gewoon degelijke installatie? Het hoeft echt niet met gouden randjes, maar ik wil gewoon dat het netjes afgewerkt, geen gezeik achteraf omdat ergens de binnenbocht genomen is, etc. Ik heb een aantal offertes tussen de € 10.000 en € 12.000; met een uitschieter naar € 17.000; allemaal voordat er subsidie is toegekend. Zijn dat realistische bedragen?
Dank alvast!
Die 17k zal niet voor een Flint zijn neem ik aan? Vind dit wel flinke bedragen eerlijk gezegd. Of is dit inclusief sww vat?
Hoorde pas geleden van Flint + 60l WPB voor 7,5k door installatuer geplaatst, waarbij meterkast tm werkschakelaar en grindbak al door de klant waren gedaan. De subsidie ging hier nog af. Ook netjes geinstalleerd (Wel WPB zonder dakdoorvoeren dus uit de ruimte en korte leidingen voor Flint van buiten naar de VVW verdelerbreukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn flint is super still. Ook op vol vermogen en bij defrost. Ik zou mij daar niet zoveel zorgen om maken. Maar het is de verantwoorlijkheid van de installateur om binnen de geluidsnormen te blijven.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
Of 10.000/12000 euro veel is. Dat ligt eraan wat je allemaal laat doen en aansluiten. Een flint kost 3400 dacht ik. Ik heb het zelf aangelegd en was zeker wel nog 1000 eur kwijt aan materiaal aan leidingen / koppelingen / gereedschap / isolatie / drukvat / ontluchters.
Sww staat voor Sanitair Warm Water, idd het boilervat dus. Gezien wat er allemaal gedaan moet worden snap ik die prijzen wel beter. Arbeid is duur tegenwoordig.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:46:
Voor de zekerheid: SWW is het boilervat? Ja, die zit erbij in. Qua werkzaamheden moet er dan ook een oude CV ketel verwijderd worden, gasleiding afgesloten, wat doorvoeringen gemaakt worden, etc. Dus het is zeker meer dan alleen het plaatsen van de pomp
Kijken naar grafieken in Home Assistant zonder te weten wat de stooklijn is maakt ze niet zo waardevol meer.
Ik heb daarom de stooklijn ook in HA gezet, en als ik hem aanpas (9 graden van 31 naar 32 bijvoorbeeld) in de app pas ik de graden ook aan in HA. Daarmee kan ik dan ook zien wat er met de stooklijn gebeurd is en de andere temperaturen.
/f/image/KdaO3E7CcEIZJDrGbCspIbhh.png?f=fotoalbum_large)
Gestart maandag rond 18 uur, daar beginnen de stooklijn lijntjes.
Sinds vanavond opeens -1 gerapporteerd in HA zowel voor de Set temperatuur van de thermostaat als de Current temperatuur, redelijk random veranderen die beide. Ik draai nu in stooklijn dus maakt niet zo heel veel uit, maar wel raar.
Thermostaat is nu een Toon 2 (rooted), die geeft gewoon op het display de juiste waardes.
Dat lijkt toch een probleem aan de weheat kant/API, iemand anders ook gezien in HA?
Die offerte zijn vaak allin waar je geen idee hebt materiaal kost en arbeid. Zorg dat je goed in beeld hebt wat er gedaan wordt en welke materialen ze gebruiken. De een legt ribbelbuis aan de andere 32mm leidingen. Isoleert wel/niet etc. wel of geen verdelers/ circulatie pompen vervangen etc.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:46:
Voor de zekerheid: SWW is het boilervat? Ja, die zit erbij in. Qua werkzaamheden moet er dan ook een oude CV ketel verwijderd worden, gasleiding afgesloten, wat doorvoeringen gemaakt worden, etc. Dus het is zeker meer dan alleen het plaatsen van de pomp
Probeer een beeld te krijgen hoeveel dagen het kost. 32 uur met een uur tarief van 75 is 2400 eur.
Maar kan dat nergens vinden.
Heeft iemand een bron?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die zijn er niet. En waarom zou je dat willen weten? Je wilt geen 65 graden stoken met een warmtepomp. Dramatische COP.BarryH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:29:
Ik ben op zoek naar de performance specificaties van de Sparrow boven de 55 graden. b.v. A-7/W65
Maar kan dat nergens vinden.
Heeft iemand een bron?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Tja, als 55 voldoende is, is R32 ook prima.Pr088 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:47:
[...]
Die zijn er niet. En waarom zou je dat willen weten? Je wilt geen 65 graden stoken met een warmtepomp. Dramatische COP.
R290 wordt juist geprezen. Ook WeHeat schrijft dat 70 graden gehaald wordt met de Sparrow. Maar verder is het stil.
Juist bij huishoudens met laag gasverbruik (<800m3 voor verwarmen) is de investering in de warmtepomp binnen 15 jaar energiekosten terugverdienen een uitdaging. Even de radiatoren vervangen is dan echt een dingetje..
En als je dan de Sparrow vergelijkt met andere aanbieders wil je eigenlijk A-7/W70 weten of A-7/W65.
Itho speciificeert het , de A merken specificeren het .....
Ook bij SWW is het relevant. Want met W70 kan je zonder elektrisch element de anti-legionella run doen.
[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 26-11-2025 23:10 ]
Tja,Graif schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:06:
[...]
Mijn ervaring is dat ik met OT mijn huis (vrijstaand huis uit 1910, 168m2, nageisoleerd, nu energielabel A, beneden 70m2 vv, boven type 22 radiatoren) niet lekker op temperatuur kreeg de afgelopen dagen, soms zelf met 90% vermogen en veel defrosts. Ik begon hem zelfs te knijpen voor onderdimensionering.
Dit was over toen ik switchte naar stooklijn. De COP ging echt minimaal een half punt omhoog, opgenomen vermogen daalde, terwijl mijn huis stabiel op de juiste temperatuur bleef.
Wat mij betreft dus duidelijk wat met dit weer te prefereren is!
elk geval is anders.
Ik heb in eerste instantie geprobeerd om met aan-uit/stooklijn te gaan werken. Maar dat lukte niet vanwege onhebbelijkheden van de T6 thermostaat.
Dus toch maar OT.
En ik moet zeggen : aangenaam verrast. Draait nu een week of 3-4 en de gevraagde watertemperatuur komt aardig in de buurt van wat ik zelf bedacht zou hebben.
In mijn beleving (straks meer) is dat het enige wat een OT thermostaat naar m'n BB stuurt : gewenste watertemperatuur.
OT heeft de neiging om iets te enthousiast te beginnen, maar krabbelt al vrij snel terug.
Afgelopen 24 uur draait het hier als een zonnetje. Buiten termperatuur rond de 3-4 graden. Gevraagde water temperatuur rond de 30 graden. Vanmiddag was het hier even ietsje warmer. Graad of 6-7. Gevraagde temperatuur gaat iets naar beneden. Paar keer even in standby. En daarna loopt de gevraagde temperatuur weer iets op. Zonder dat de thermostaat warmte vraagt. Vooruitlopend op de afkoeling die gaat komen ???
Sturen op stooklijn , als het echt alleen op basis van gemeten buitentemperatuur is (???), heeft de volgende nadelen:
-- wisselende warmtebehoefte als je sommige vertrekken soms wel, soms niet mee verwarmt (CHECK in mijn geval)
-- wisselende warmtebehoefte ten gevolge van ZON in je huis (CHECK, badkamer wordt warm van de zon als ie schijnt.....)
-- WIND kan een groot verschil maken (CHECK in mijn geval met een redelijk groot, vrijstaand huis)
-- Wel/geen DEFROSTS maakt een groot verschil bij eenzelfde buitentemperatuur (CHECK, proefondervindelijk vastgesteld).
Ergo : nogal wat verstorende factoren om je watertemperatuur alleen van DE buitentemperatuur af te laten hangen....
OT pakt het voor mij best goed op. Water temperatuur fluctueert tussen de 27-31 graden (bij een buitentemperatuur van meestal 3-4, eventjes 6-7 ), kamerthermostaat op 20,5, er lijkt een redelijk 'vooruitziende blik'.
COP voor verwarming ca. 4.6 over de afgelopen 24 uur. Inclusief 2 defrosts(jes)'.
Op dit moment 4.9 (water 30 graden, buitentemperatuur 3,4 graden)
Geen omkijken naar.......
Ik vind dit best wel prima.
Afgifte systeem : op dit moment alleen vloerverwarming, 120M2 die relatief TRAAG warmte afgeeft. : 7 cm zand/cement + parket.
Wie weet hoe OT precies werkt? Voor mij is het een 'back box' waar ik geen direkte invloed op heb (vandaar m'n initiele voorkeur voor stooklijn).
In mijn beleving :
OT stuurt alleen de 'gevraagde watertemperatuur'
OT heef geen toegang tot buitentemperatuur. En ook niet tot temp-in en temp-uit van de warmtepomp.
Blijft over? Gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur. En de dimensie TIJD.
En daar kun je wat mee. Is dit een standaard algoritme of verzint elke fabrikant hier zelf iets voor ???
Vervolgens is er de BB die op basis van de gevraagde watertemperatuur aan de slag gaat.
Mijn inschatting is dat de BB vooral gestuurd wordt op basis van temperatuur-in en temperatuur-uit.
Bij een groot verschil loopt-ie hard, bij een klein verschil, kan het een tikkie minder.
Zou de hoge vermogens verklaren na een defrost : op dat moment is er een groot verschil tussen temp-in en temp-uit.
Wie het weet, mag het zeggen !!!
Samenvattend: elk geval is anders, maar voor mij lijkt OT voorlopig goed te werken. Stooklijn lijkt best wel 'star', OT past zich aan als de omstandigheden veranderen.
Succes, keep up the good works !
groeten, Hans.
Wikipedia weet alles.[b]hans_u in "Weheat warmtepompen"hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:
Wie weet hoe OT precies werkt? Voor mij is het een 'back box' waar ik geen direkte invloed op heb (vandaar m'n initiele voorkeur voor stooklijn).
Wikipedia: OpenTherm
En als je zelf controle wilt hebben dan kan je ogtw gebruiken:
[OTGW] OpenTherm gateway
Yeshavoc764 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:38:
Wil bij jullie het portal ook weer eens niet laden?
Ik hoop dat straks de cloud thermostaat van @Weheat gewoon in OT kan blijven draaien, maar wel net zo stabiel als een stooklijn is, zonder rare doorschieters.MartinPTweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:33:
[...]
En als je zelf controle wilt hebben dan kan je ogtw gebruiken:
[OTGW] OpenTherm gateway
Bij een verschil 3 graden tussen gevraagd en temp in gaat hij op standby stand.Ariewhr schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:33:
Sinds een tijdje stook ik nu op stooklijn ipv. OpenTherm. Hij draait nu een stuk rustiger.
Nou valt mij wel op dat hij blijft doorstoken, ondanks dat de "Temperatuur in" hoger is dan "Gevraagde watertemperatuur". Hij blijft dan continue door draaien op 16% compressor.
Wanneer zal de WP uitschakelen?
OT stuurt inderdaad allen een gevraagde watertemp naar je warmtepomp. Je warmtepomp probeert die dan zo te maken dat de temperatuur huis in op de gevraagde temperatuur komt.hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
Tja,
elk geval is anders.
Ik heb in eerste instantie geprobeerd om met aan-uit/stooklijn te gaan werken. Maar dat lukte niet vanwege onhebbelijkheden van de T6 thermostaat.
Dus toch maar OT.
En ik moet zeggen : aangenaam verrast. Draait nu een week of 3-4 en de gevraagde watertemperatuur komt aardig in de buurt van wat ik zelf bedacht zou hebben.
In mijn beleving (straks meer) is dat het enige wat een OT thermostaat naar m'n BB stuurt : gewenste watertemperatuur.
OT heeft de neiging om iets te enthousiast te beginnen, maar krabbelt al vrij snel terug.
Afgelopen 24 uur draait het hier als een zonnetje. Buiten termperatuur rond de 3-4 graden. Gevraagde water temperatuur rond de 30 graden. Vanmiddag was het hier even ietsje warmer. Graad of 6-7. Gevraagde temperatuur gaat iets naar beneden. Paar keer even in standby. En daarna loopt de gevraagde temperatuur weer iets op. Zonder dat de thermostaat warmte vraagt. Vooruitlopend op de afkoeling die gaat komen ???
Sturen op stooklijn , als het echt alleen op basis van gemeten buitentemperatuur is (???), heeft de volgende nadelen:
-- wisselende warmtebehoefte als je sommige vertrekken soms wel, soms niet mee verwarmt (CHECK in mijn geval)
-- wisselende warmtebehoefte ten gevolge van ZON in je huis (CHECK, badkamer wordt warm van de zon als ie schijnt.....)
-- WIND kan een groot verschil maken (CHECK in mijn geval met een redelijk groot, vrijstaand huis)
-- Wel/geen DEFROSTS maakt een groot verschil bij eenzelfde buitentemperatuur (CHECK, proefondervindelijk vastgesteld).
Ergo : nogal wat verstorende factoren om je watertemperatuur alleen van DE buitentemperatuur af te laten hangen....
OT pakt het voor mij best goed op. Water temperatuur fluctueert tussen de 27-31 graden (bij een buitentemperatuur van meestal 3-4, eventjes 6-7 ), kamerthermostaat op 20,5, er lijkt een redelijk 'vooruitziende blik'.
COP voor verwarming ca. 4.6 over de afgelopen 24 uur. Inclusief 2 defrosts(jes)'.
Afgifte systeem : op dit moment alleen vloerverwarming, 120M2 die relatief TRAAG warmte afgeeft. : 7 cm zand/cement + parket.
In mijn beleving :
OT heef geen toegang tot buitentemperatuur. En ook niet tot temp-in en temp-uit van de warmtepomp.
Blijft over? Gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur. En de dimensie TIJD.
En daar kun je wat mee. Is dit een standaard algoritme of verzint elke fabrikant hier zelf iets voor ???
Vervolgens is er de BB die op basis van de gevraagde watertemperatuur aan de slag gaat.
Mijn inschatting is dat de BB vooral gestuurd wordt op basis van temperatuur-in en temperatuur-uit.
Bij een groot verschil loopt-ie hard, bij een klein verschil, kan het een tikkie minder.
Zou de hoge vermogens verklaren na een defrost : op dat moment is er een groot verschil tussen temp-in en temp-uit.
Samenvattend: elk geval is anders, maar voor mij lijkt OT voorlopig goed te werken. Stooklijn lijkt best wel 'star', OT past zich aan als de omstandigheden veranderen.
groeten, Hans.
Het heeft dus idd niets te maken met water temp in en water temp uit.
Wij hebben ook alleen vloerverwarming en sinds ik de stooklijn twee weken geleden heb aangezet merk ik het volgende: het huis blijft simpelweg beter op temperatuur.
Dat komt doordat er constant warmer water door de vloer stroomt en die dus niet afkoelt.
Het klopt dat de temperatuur in onze woonkamer oploopt als de zon schijnt (zoals gisteren), maar die verwarmt alleen de lucht in de kamer. De massa zelf (de vloer) wordt niet warmer door de zoninstraling. Dat betekent dus dat die warmte zo weer weg is als het donker wordt.
Op OT moest de warmtepomp twee weken geleden veel harder werken om die koud geworden vloer weer warm te krijgen.
Nu kabbelt ie lekker door en is het in huis ook veel comfortabeler dan voorheen.
Kortom, ik blijf lekker op stooklijn!
Zijn die bedragen allemaal voor een Flint? Inclusief SWW of alleen verwarmen?breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
(die van 17k, heet die toevallig Trump en gebruikt hij gouden leidingen???)
Nee deze bedragen zijn niet normaal, al hangt er natuurljk vanaf waar/hoe de WP bij jouw geinstalleerd moet worden. Maar ter vergelijking, vorig jaar (december) een Sparrow bij mij laten installeren. Die is al 2k duurder dan de Flint. Hij moest op het dak getakeld worden, leidingen moesten door het dak (bitumen, dus er moest ook gebrand worden). Weliswaar hybride opstellen maar ik was (voor subsidie) 9.183e kwijt. Na subsidie 6k.
SWW zou ik niet doen via de WP, daar zijn veel (!) goedkopere alternatieven voor (warmtepomp boiler, krijg je ook nog subsidie op) en je hebt dan ook geen 'interferentie' met je verwarming.
hier werkt alles primaRazer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:56:
Portal en app down sinds gisterenavond 23.30u volgens mij 😔
Afgelopen zondag heb ik de pomp van stooklijn naar OT gezet om te kijken of dat verschil zou maken. Toen ik dinsdagochtend van huis vertrok, merkte ik dat de pomp extreem veel geluid maakte. Vergelijkbaar met een oldtimer-tractor. (Zie filmpje.) Gisteravond maakte hij opnieuw veel lawaai en zag ik bovendien een onrustige grafiek in de portal.
Helaas is onze installateur vlak na de installatie failliet gegaan en is het me nog niet gelukt een vervangende installateur te vinden. Daar ben ik vandaag weer druk mee bezig.[Video: https://www.nieuwschoonebeek.com/wp-content/uploads/2025/11/Video-van-WhatsApp-op-2025-11-27-om-08.27.51_c3283bc2.mp4]
Mijn ervaring is ook dat de meeste hier € 10.000 tot € 12.000 voor vragen. Er zullen vast goedkopere zijn, maar ik kies liever voor een lokaal bedrijf met een mand of 10 in dienst in de hoop dat de service erna ook beter is.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
Wij draaien aan het begin van het stookseizoen en aan het einde op OT. Dit omdat de stooklijn dan niet helemaal lekker oppakt wanneer er wat warmtevraag is.hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
Tja,
elk geval is anders.
Dus toch maar OT.
In mijn beleving :
groeten, Hans.
In het stookseizoen zelf draaien wij op stooklijn wat tot dusver prima is.
Onze situatie. Beneden vloerverwarming 60m². Boven Jaga’s met nageregeling..
Gister 13.3kWh verbruikt met een gemiddelde COP van 5.4. zonder defrost. Vannacht wel 1 defrost gehad.
Over het algemeen draait de BlackBird op laag ingaand vermogen en zet alleen een tandje bij als er wat zones warmte vragen of na een defrost. Op het moment net boven de 500W dus dikke prima!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fvHCtWMwtwQfDbO3ZvL13STY.jpg?f=user_large)
Echter nadat het vermogen van de circulatiepomp verhoogd is zal ik verder moeten gaan met het waterzijdig inregelen. Ik hoop dat WeHeat nog een verklaring hiervoor geeft waarom dit gedaan is.
Even kijken welke kant WeHeat op gaat. Anders ga ik kijken hoe ik zelf meer de regie kan houden met een OTGW en het PWM-signaal van de pomp over te nemen naar warmtevraag in huis. Maar zover ben ik nog niet en hoop dat dit ook niet hoeft…
Ik dnek dat OT alleen kijkt naar wat de gewenste kamer temepratuur is en daarop gaat verwarmen. Elke thermostaat heeft andere mogelijkheden. Ik kan bijvoorbeeld aangeven wat voor verwarmingsbron en afgifte systeem er aanwezig is. Ook kan ik de maximale watertemperatuur ingeven. Ik denk dat de thermostaat hier rekening mee houd en daarmee berekent wanneer er warmte nodig is en hoeveel. Er wordt niet gekeken naar buitentemperaturen of iets dergelijks.
Met stooklijn wordt volgens mij bovenstaande allemaal genegeerd. Er wordt gekeken naar alleen de sensoren van WeHeat. Dus naar de grafiek met gewenste watertemperaturen die horen bij een bepaalde buitentemperatuur, de uitgaamde watertemperatuur en retourtemperatuur.
De SWW run en legionella-programma kan prima met de Sparrow. En dat gaat ook niet met een dramatische COP. Uit de cijfers die ik kan zien kost mijn legionellaprogramma in deze weersomstandigheden ongeveer 2,5. Bij wat mooier weer is de COP van SWW ongeveer 3,5-4.BarryH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:08:
[...]
Tja, als 55 voldoende is, is R32 ook prima.
R290 wordt juist geprezen. Ook WeHeat schrijft dat 70 graden gehaald wordt met de Sparrow. Maar verder is het stil.
Juist bij huishoudens met laag gasverbruik (<800m3 voor verwarmen) is de investering in de warmtepomp binnen 15 jaar energiekosten terugverdienen een uitdaging. Even de radiatoren vervangen is dan echt een dingetje..
En als je dan de Sparrow vergelijkt met andere aanbieders wil je eigenlijk A-7/W70 weten of A-7/W65.
Itho speciificeert het , de A merken specificeren het .....
Ook bij SWW is het relevant. Want met W70 kan je zonder elektrisch element de anti-legionella run doen.
Het gaat bij een legionellaprogramma 1x per week om 2-3 kWh? Met een hogere of lagere COP scheelt dat nauwelijks centen. Dus ik zou mijn keuze er niet vanaf laten hangen.
Waar kun je die storingen vinden in de portal?ItsjustaName schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
Sinds vandaag weer een nieuw kwaaltje ontdekt.
Compressordruk lijkt linear te stijgen naar ontdooicyclus toe.
Ik krijg ook een storing binnen dat de druk van de compressor te hoog is.
Wat is hier aan de hand?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En krijg je ze ook in de app?
@ItsjustaName heeft een installateurs account, was ook te zien op eerdere screenshots.Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:22:
[...]
Waar kun je die storingen vinden in de portal?
En krijg je ze ook in de app?
Blijkbaar installateurs account zonder installateur te zijn.
Wat zegt je installateur?ItsjustaName schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
Sinds vandaag weer een nieuw kwaaltje ontdekt.
Compressordruk lijkt linear te stijgen naar ontdooicyclus toe.
Ik krijg ook een storing binnen dat de druk van de compressor te hoog is.
Wat is hier aan de hand?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het klopt dat ik een installateurs account heb.Razer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
[...]
@ItsjustaName heeft een installateurs account, was ook te zien op eerdere screenshots.
En dat ik geen installateur ben is maar hoe je het definieert, ik heb wel degelijk mijn eigen warmtepomp geïnstalleerd
Aha dat verklaart het.Razer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
[...]
@ItsjustaName heeft een installateurs account, was ook te zien op eerdere screenshots.
Boffert!
Zo, dat is inderdaad als een oude tractor. Kan echt niet goed zijn.namo_h schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:41:
Heeft iemand een idee wat er met mijn warmtepomp aan de hand kan zijn? Sinds vorige week, toen de temperaturen zijn gedaald, merken we dat de pomp (Sparrow 9 kW) het huis net niet meer aangenaam warm krijgt. Vooral op de momenten dat de zon onder is. We zitten ’s avonds dus met dekentjes op de bank.
Afgelopen zondag heb ik de pomp van stooklijn naar OT gezet om te kijken of dat verschil zou maken. Toen ik dinsdagochtend van huis vertrok, merkte ik dat de pomp extreem veel geluid maakte. Vergelijkbaar met een oldtimer-tractor. (Zie filmpje.) Gisteravond maakte hij opnieuw veel lawaai en zag ik bovendien een onrustige grafiek in de portal.
Helaas is onze installateur vlak na de installatie failliet gegaan en is het me nog niet gelukt een vervangende installateur te vinden. Daar ben ik vandaag weer druk mee bezig.
[Video]
[Afbeelding]
Benieuwd hoe dat gaat als je installateur falliet gaat of niks meer van zich laat horen, of Weheat dan nog wat voor je kan betekenen.
Een andere installateur kan nog steeds garantie claimen bij Weheat lijkt mij. Maar zie er maar 1 te vinden die tijd voor je wilt maken.
Ik haak even op dit stukje in, want hier weet ik (inmiddels) best veel van.hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
In mijn beleving :
OT (OpenTherm) is een master/slave protocol, waarbij de thermostaat de master is en het verwarmingstoestel (gasketel of WP, of ...., ik noem het vanaf nu gewoon even WP) de slave. De thermostaat kan informatie sturen en opvragen, de WP alleen ontvangen en antwoorden.
OT schrijft voor dat de belangrijkste feature is dat de thermostaat de gewenste watertemperatuur naar de WP stuurt (noem ik even ch_water_temp: graden celsius), en bepaalt wanneer hij aan mag en wanneer niet (noem ik even ch_enabled: true/false). Mag houdt in: ch_enabled = true, dan mag de WP zelf beslissen of hij aan moet, ch_enabled = false betekent uit, geen discussie, uit = uit.
Verder mag de WP zelf beslissen hoe hij zijn werk doet om ch_water_temp te bereiken.
Maar daarnaast zijn er tal van optionele dingen. Zo kan de thermostaat de gewenste en huidige kamertemperatuur doorgeven aan de WP, maar dat is zeker niet verplicht, en de WP hoeft daar niks mee te doen. Ook kan de thermostaat bijv. aan de WP vragen wat de buitentemperatuur is, als deze een sensor daarvoor heeft (meeste gasketels niet, al kan dat soms ook. WPs hebben dat vaak wel).
Hier houdt de uniformiteit op. Vanaf dit moment is het heel erg afhankelijk van welke thermostaat je precies hebt: Met alle informatie die de thermostaat zelf heeft en opvraagt kan hij doen wat hij wil (dat algoritme wat je aanhaalt). Meestal is de basis een zogenoemde PID-regelaar. Ik zal daar nu niet teveel over beginnen, erg uitgebreid concept, maar zorgt in 90% van de gevallen dat een gewenst niveau van "iets" (bijv. kamertemperatuur, of jacuzzi-temperatuur, of cruise-control-snelheid van je auto) bereikt kan worden door "iets anders" aan te passen (watertemperatuur, hoeveel Watt een verwarmingselement in je jacuzzi trekt, hoeveel gas gegeven moet worden in je auto).
Meestal is een PID regelaar voldoende voor dit soort situaties, maar dan neemt de thermostaat dus niet de buitentemperatuur mee. Echter, sommige thermostaten vragen dus bijvoorbeeld de buitentemperatuur op aan de WP, en hebben intern een stooklijn algoritme als basis voor de watertemperatuur, en stellen die dan constant nog een beetje bij met een PID-regelaar. Ik dacht dat mensen wel eens verteld hebben dat de Remeha iSense dat heeft.
Dus het is vrij uitgebreid, en het hangt erg van je thermostaat af hoe je WP aangestuurd wordt. Met een OTGW (zoals al aangehaald) kan je precies inzien wat de thermostaat allemaal aan de WP vraagt en wat hij hem vertelt te doen. Dan krijg je inzicht in hoe hij werkt, en als je voldoende zelfvertrouwen hebt kan je zelfs via de OTGW de thermostaat overrulen, en dus je eigen algoritme schrijven.
Fair enough, arbeidsloon gaat best rap idd & dank voor de reacties.thomk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:27:
[...]
Die offerte zijn vaak allin waar je geen idee hebt materiaal kost en arbeid. Zorg dat je goed in beeld hebt wat er gedaan wordt en welke materialen ze gebruiken. De een legt ribbelbuis aan de andere 32mm leidingen. Isoleert wel/niet etc. wel of geen verdelers/ circulatie pompen vervangen etc.
Probeer een beeld te krijgen hoeveel dagen het kost. 32 uur met een uur tarief van 75 is 2400 eur.
Blijft staan, de vraag over geluid. Maar als ik het goed lees, is dat de verantwoordelijkheid van de installateur om dat goed voor elkaar te krijgen? En als het niet goed is, dan is het dus aan hem om tot een passende oplossing te komen?
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/hdbkKYWkXyh9aByZaUEC1rAx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iKDZSudWsvUDU5AtiPVRvafT.png?f=fotoalbum_large)