Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja, dat kan. Ik had ook last van die circulatiepomp, het water gierde door de leidingen heen. In ieder geval zit er op een pomp wat drukknopjes waarmee je snelheid kan instellen. Ik hoor nu niks meer.MarkWP schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:50:
[...]
Vraagje: zijn er mensen hier inderdaad instaat om de snelheid van de circulatiepompen aan te passen? In mijn portal zie ik geen optie "geavanceerde instellingen" (alleen "stilteniveau", "aansturing", "koelen" en "tapwater"). En dus ook geen mogelijk om de circulatiesnelheid aan te passen. Is dit misschien een pilot die bij een deel van de gebruikers is uitgerold?
Sinds gisteren maken mijn circulatiepompen meer geluid (helaas tot in de slaapkamer hoorbaar). En uit de grafiekjes in de portal blijkt dat mijn circulatiepomp sindsdien ook harder pompt dan normaal. Voorheen was dat 1,0-1,1 m3/h, sinds gisteren is het 1,3 m3/h. Ik vermoed dus een verband. Het zou dus handig zijn als ik de snelheid kan instellen.
Hoe kom je aan een installateurs account?
Weheat Flint
Bij is die altijd al 1m3/u Wel lijkt er sinds vandaag een update geweest te zijn want bij mij gaat het verwarmingslint niet meer aan bij temperaturen onder de 4 graden en blijft de cop rond de 6Ronnie27 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:48:
Hier sinds half3 gisteren een hogere flow bij mijn Flint.
Ik gebruik een stooklijn.
[url="https://tweakers.net/i/hOxSqqIUtJfe5kINaAEC0VtwGYA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7TRNY909qdd4DcsaJqUgbjHi.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/url]
Klopt, hier nu ook een cop van 5,4. Gister nog 3,6. Scheelt veel stroom die update! Het zal ook wel iets warmer zijn misschien.thomk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:36:
[...]
Bij is die altijd al 1m3/u Wel lijkt er sinds vandaag een update geweest te zijn want bij mij gaat het verwarmingslint niet meer aan bij temperaturen onder de 4 graden en blijft de cop rond de 6
[Afbeelding]
Ook hier is de cv debiet hetzelfde gebleven.
Ik ben op dit moment aan het kijken om de overstap van CV naar warmtepomp te maken en ik ben wel gecharmeerd van WeHeat. Ik heb een aantal installateurs over de vloer gehad en verschillende aanbiedingen gekregen. Los van de verschillen tussen de aanbiedingen zegt één gerenomeerde partij dat de Flint niet kan ivm de geluidscontouren, terwijl twee andere partijen (die voor zover ik kan beoordelen geen koekenbakkers zijn) zeggen dat de Flint prima op die plek gemonteerd kan worden en dat de geluidscontouren geen probleem gaan zijn.
Ter illustratie, vanaf de plek waar de buitenunit komt te staan is het zeg 2 meter (zowel links als rechts) naar de erfgrens. Qua diepte heb ik meer speling, daar heb ik ca. 5 meter voordat ik op de erfgrens zit. Ik probeer er de vinger achter te krijgen waar de waarheid ligt, want beide uitspraken kunnen niet tegelijkertijd waar zijn... Daarom mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Plus - maar ik weet niet of dit onder referrals valt, zo ja dan pas ik deze post aan - wat is een redelijk bedrag voor een gewoon degelijke installatie? Het hoeft echt niet met gouden randjes, maar ik wil gewoon dat het netjes afgewerkt, geen gezeik achteraf omdat ergens de binnenbocht genomen is, etc. Ik heb een aantal offertes tussen de € 10.000 en € 12.000; met een uitschieter naar € 17.000; allemaal voordat er subsidie is toegekend. Zijn dat realistische bedragen?
Dank alvast!
Onze flint staat circa 30cm van de erfgrens af. 0 problemen mee, dat ding is zo stil dat hij echt niet te horen is. Maar volgens de regels mag het vast niet.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Ik ben op dit moment aan het kijken om de overstap van CV naar warmtepomp te maken en ik ben wel gecharmeerd van WeHeat. Ik heb een aantal installateurs over de vloer gehad en verschillende aanbiedingen gekregen. Los van de verschillen tussen de aanbiedingen zegt één gerenomeerde partij dat de Flint niet kan ivm de geluidscontouren, terwijl twee andere partijen (die voor zover ik kan beoordelen geen koekenbakkers zijn) zeggen dat de Flint prima op die plek gemonteerd kan worden en dat de geluidscontouren geen probleem gaan zijn.
Ter illustratie, vanaf de plek waar de buitenunit komt te staan is het zeg 2 meter (zowel links als rechts) naar de erfgrens. Qua diepte heb ik meer speling, daar heb ik ca. 5 meter voordat ik op de erfgrens zit. Ik probeer er de vinger achter te krijgen waar de waarheid ligt, want beide uitspraken kunnen niet tegelijkertijd waar zijn... Daarom mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Plus - maar ik weet niet of dit onder referrals valt, zo ja dan pas ik deze post aan - wat is een redelijk bedrag voor een gewoon degelijke installatie? Het hoeft echt niet met gouden randjes, maar ik wil gewoon dat het netjes afgewerkt, geen gezeik achteraf omdat ergens de binnenbocht genomen is, etc. Ik heb een aantal offertes tussen de € 10.000 en € 12.000; met een uitschieter naar € 17.000; allemaal voordat er subsidie is toegekend. Zijn dat realistische bedragen?
Dank alvast!
Die 17k zal niet voor een Flint zijn neem ik aan? Vind dit wel flinke bedragen eerlijk gezegd. Of is dit inclusief sww vat?
Hoorde pas geleden van Flint + 60l WPB voor 7,5k door installatuer geplaatst, waarbij meterkast tm werkschakelaar en grindbak al door de klant waren gedaan. De subsidie ging hier nog af. Ook netjes geinstalleerd (Wel WPB zonder dakdoorvoeren dus uit de ruimte en korte leidingen voor Flint van buiten naar de VVW verdelerbreukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn flint is super still. Ook op vol vermogen en bij defrost. Ik zou mij daar niet zoveel zorgen om maken. Maar het is de verantwoorlijkheid van de installateur om binnen de geluidsnormen te blijven.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
Of 10.000/12000 euro veel is. Dat ligt eraan wat je allemaal laat doen en aansluiten. Een flint kost 3400 dacht ik. Ik heb het zelf aangelegd en was zeker wel nog 1000 eur kwijt aan materiaal aan leidingen / koppelingen / gereedschap / isolatie / drukvat / ontluchters.
Sww staat voor Sanitair Warm Water, idd het boilervat dus. Gezien wat er allemaal gedaan moet worden snap ik die prijzen wel beter. Arbeid is duur tegenwoordig.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:46:
Voor de zekerheid: SWW is het boilervat? Ja, die zit erbij in. Qua werkzaamheden moet er dan ook een oude CV ketel verwijderd worden, gasleiding afgesloten, wat doorvoeringen gemaakt worden, etc. Dus het is zeker meer dan alleen het plaatsen van de pomp
Kijken naar grafieken in Home Assistant zonder te weten wat de stooklijn is maakt ze niet zo waardevol meer.
Ik heb daarom de stooklijn ook in HA gezet, en als ik hem aanpas (9 graden van 31 naar 32 bijvoorbeeld) in de app pas ik de graden ook aan in HA. Daarmee kan ik dan ook zien wat er met de stooklijn gebeurd is en de andere temperaturen.
/f/image/KdaO3E7CcEIZJDrGbCspIbhh.png?f=fotoalbum_large)
Gestart maandag rond 18 uur, daar beginnen de stooklijn lijntjes.
Sinds vanavond opeens -1 gerapporteerd in HA zowel voor de Set temperatuur van de thermostaat als de Current temperatuur, redelijk random veranderen die beide. Ik draai nu in stooklijn dus maakt niet zo heel veel uit, maar wel raar.
Thermostaat is nu een Toon 2 (rooted), die geeft gewoon op het display de juiste waardes.
Dat lijkt toch een probleem aan de weheat kant/API, iemand anders ook gezien in HA?
Die offerte zijn vaak allin waar je geen idee hebt materiaal kost en arbeid. Zorg dat je goed in beeld hebt wat er gedaan wordt en welke materialen ze gebruiken. De een legt ribbelbuis aan de andere 32mm leidingen. Isoleert wel/niet etc. wel of geen verdelers/ circulatie pompen vervangen etc.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:46:
Voor de zekerheid: SWW is het boilervat? Ja, die zit erbij in. Qua werkzaamheden moet er dan ook een oude CV ketel verwijderd worden, gasleiding afgesloten, wat doorvoeringen gemaakt worden, etc. Dus het is zeker meer dan alleen het plaatsen van de pomp
Probeer een beeld te krijgen hoeveel dagen het kost. 32 uur met een uur tarief van 75 is 2400 eur.
Maar kan dat nergens vinden.
Heeft iemand een bron?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die zijn er niet. En waarom zou je dat willen weten? Je wilt geen 65 graden stoken met een warmtepomp. Dramatische COP.BarryH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:29:
Ik ben op zoek naar de performance specificaties van de Sparrow boven de 55 graden. b.v. A-7/W65
Maar kan dat nergens vinden.
Heeft iemand een bron?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Tja, als 55 voldoende is, is R32 ook prima.Pr088 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:47:
[...]
Die zijn er niet. En waarom zou je dat willen weten? Je wilt geen 65 graden stoken met een warmtepomp. Dramatische COP.
R290 wordt juist geprezen. Ook WeHeat schrijft dat 70 graden gehaald wordt met de Sparrow. Maar verder is het stil.
Juist bij huishoudens met laag gasverbruik (<800m3 voor verwarmen) is de investering in de warmtepomp binnen 15 jaar energiekosten terugverdienen een uitdaging. Even de radiatoren vervangen is dan echt een dingetje..
En als je dan de Sparrow vergelijkt met andere aanbieders wil je eigenlijk A-7/W70 weten of A-7/W65.
Itho speciificeert het , de A merken specificeren het .....
Ook bij SWW is het relevant. Want met W70 kan je zonder elektrisch element de anti-legionella run doen.
[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 26-11-2025 23:10 ]
Tja,Graif schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:06:
[...]
Mijn ervaring is dat ik met OT mijn huis (vrijstaand huis uit 1910, 168m2, nageisoleerd, nu energielabel A, beneden 70m2 vv, boven type 22 radiatoren) niet lekker op temperatuur kreeg de afgelopen dagen, soms zelf met 90% vermogen en veel defrosts. Ik begon hem zelfs te knijpen voor onderdimensionering.
Dit was over toen ik switchte naar stooklijn. De COP ging echt minimaal een half punt omhoog, opgenomen vermogen daalde, terwijl mijn huis stabiel op de juiste temperatuur bleef.
Wat mij betreft dus duidelijk wat met dit weer te prefereren is!
elk geval is anders.
Ik heb in eerste instantie geprobeerd om met aan-uit/stooklijn te gaan werken. Maar dat lukte niet vanwege onhebbelijkheden van de T6 thermostaat.
Dus toch maar OT.
En ik moet zeggen : aangenaam verrast. Draait nu een week of 3-4 en de gevraagde watertemperatuur komt aardig in de buurt van wat ik zelf bedacht zou hebben.
In mijn beleving (straks meer) is dat het enige wat een OT thermostaat naar m'n BB stuurt : gewenste watertemperatuur.
OT heeft de neiging om iets te enthousiast te beginnen, maar krabbelt al vrij snel terug.
Afgelopen 24 uur draait het hier als een zonnetje. Buiten termperatuur rond de 3-4 graden. Gevraagde water temperatuur rond de 30 graden. Vanmiddag was het hier even ietsje warmer. Graad of 6-7. Gevraagde temperatuur gaat iets naar beneden. Paar keer even in standby. En daarna loopt de gevraagde temperatuur weer iets op. Zonder dat de thermostaat warmte vraagt. Vooruitlopend op de afkoeling die gaat komen ???
Sturen op stooklijn , als het echt alleen op basis van gemeten buitentemperatuur is (???), heeft de volgende nadelen:
-- wisselende warmtebehoefte als je sommige vertrekken soms wel, soms niet mee verwarmt (CHECK in mijn geval)
-- wisselende warmtebehoefte ten gevolge van ZON in je huis (CHECK, badkamer wordt warm van de zon als ie schijnt.....)
-- WIND kan een groot verschil maken (CHECK in mijn geval met een redelijk groot, vrijstaand huis)
-- Wel/geen DEFROSTS maakt een groot verschil bij eenzelfde buitentemperatuur (CHECK, proefondervindelijk vastgesteld).
Ergo : nogal wat verstorende factoren om je watertemperatuur alleen van DE buitentemperatuur af te laten hangen....
OT pakt het voor mij best goed op. Water temperatuur fluctueert tussen de 27-31 graden (bij een buitentemperatuur van meestal 3-4, eventjes 6-7 ), kamerthermostaat op 20,5, er lijkt een redelijk 'vooruitziende blik'.
COP voor verwarming ca. 4.6 over de afgelopen 24 uur. Inclusief 2 defrosts(jes)'.
Op dit moment 4.9 (water 30 graden, buitentemperatuur 3,4 graden)
Geen omkijken naar.......
Ik vind dit best wel prima.
Afgifte systeem : op dit moment alleen vloerverwarming, 120M2 die relatief TRAAG warmte afgeeft. : 7 cm zand/cement + parket.
Wie weet hoe OT precies werkt? Voor mij is het een 'back box' waar ik geen direkte invloed op heb (vandaar m'n initiele voorkeur voor stooklijn).
In mijn beleving :
OT stuurt alleen de 'gevraagde watertemperatuur'
OT heef geen toegang tot buitentemperatuur. En ook niet tot temp-in en temp-uit van de warmtepomp.
Blijft over? Gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur. En de dimensie TIJD.
En daar kun je wat mee. Is dit een standaard algoritme of verzint elke fabrikant hier zelf iets voor ???
Vervolgens is er de BB die op basis van de gevraagde watertemperatuur aan de slag gaat.
Mijn inschatting is dat de BB vooral gestuurd wordt op basis van temperatuur-in en temperatuur-uit.
Bij een groot verschil loopt-ie hard, bij een klein verschil, kan het een tikkie minder.
Zou de hoge vermogens verklaren na een defrost : op dat moment is er een groot verschil tussen temp-in en temp-uit.
Wie het weet, mag het zeggen !!!
Samenvattend: elk geval is anders, maar voor mij lijkt OT voorlopig goed te werken. Stooklijn lijkt best wel 'star', OT past zich aan als de omstandigheden veranderen.
Succes, keep up the good works !
groeten, Hans.
Wikipedia weet alles.[b]hans_u in "Weheat warmtepompen"hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:
Wie weet hoe OT precies werkt? Voor mij is het een 'back box' waar ik geen direkte invloed op heb (vandaar m'n initiele voorkeur voor stooklijn).
Wikipedia: OpenTherm
En als je zelf controle wilt hebben dan kan je ogtw gebruiken:
[OTGW] OpenTherm gateway
Yeshavoc764 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:38:
Wil bij jullie het portal ook weer eens niet laden?
Ik hoop dat straks de cloud thermostaat van @Weheat gewoon in OT kan blijven draaien, maar wel net zo stabiel als een stooklijn is, zonder rare doorschieters.MartinPTweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:33:
[...]
En als je zelf controle wilt hebben dan kan je ogtw gebruiken:
[OTGW] OpenTherm gateway
Bij een verschil 3 graden tussen gevraagd en temp in gaat hij op standby stand.Ariewhr schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:33:
Sinds een tijdje stook ik nu op stooklijn ipv. OpenTherm. Hij draait nu een stuk rustiger.
Nou valt mij wel op dat hij blijft doorstoken, ondanks dat de "Temperatuur in" hoger is dan "Gevraagde watertemperatuur". Hij blijft dan continue door draaien op 16% compressor.
Wanneer zal de WP uitschakelen?
OT stuurt inderdaad allen een gevraagde watertemp naar je warmtepomp. Je warmtepomp probeert die dan zo te maken dat de temperatuur huis in op de gevraagde temperatuur komt.hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
Tja,
elk geval is anders.
Ik heb in eerste instantie geprobeerd om met aan-uit/stooklijn te gaan werken. Maar dat lukte niet vanwege onhebbelijkheden van de T6 thermostaat.
Dus toch maar OT.
En ik moet zeggen : aangenaam verrast. Draait nu een week of 3-4 en de gevraagde watertemperatuur komt aardig in de buurt van wat ik zelf bedacht zou hebben.
In mijn beleving (straks meer) is dat het enige wat een OT thermostaat naar m'n BB stuurt : gewenste watertemperatuur.
OT heeft de neiging om iets te enthousiast te beginnen, maar krabbelt al vrij snel terug.
Afgelopen 24 uur draait het hier als een zonnetje. Buiten termperatuur rond de 3-4 graden. Gevraagde water temperatuur rond de 30 graden. Vanmiddag was het hier even ietsje warmer. Graad of 6-7. Gevraagde temperatuur gaat iets naar beneden. Paar keer even in standby. En daarna loopt de gevraagde temperatuur weer iets op. Zonder dat de thermostaat warmte vraagt. Vooruitlopend op de afkoeling die gaat komen ???
Sturen op stooklijn , als het echt alleen op basis van gemeten buitentemperatuur is (???), heeft de volgende nadelen:
-- wisselende warmtebehoefte als je sommige vertrekken soms wel, soms niet mee verwarmt (CHECK in mijn geval)
-- wisselende warmtebehoefte ten gevolge van ZON in je huis (CHECK, badkamer wordt warm van de zon als ie schijnt.....)
-- WIND kan een groot verschil maken (CHECK in mijn geval met een redelijk groot, vrijstaand huis)
-- Wel/geen DEFROSTS maakt een groot verschil bij eenzelfde buitentemperatuur (CHECK, proefondervindelijk vastgesteld).
Ergo : nogal wat verstorende factoren om je watertemperatuur alleen van DE buitentemperatuur af te laten hangen....
OT pakt het voor mij best goed op. Water temperatuur fluctueert tussen de 27-31 graden (bij een buitentemperatuur van meestal 3-4, eventjes 6-7 ), kamerthermostaat op 20,5, er lijkt een redelijk 'vooruitziende blik'.
COP voor verwarming ca. 4.6 over de afgelopen 24 uur. Inclusief 2 defrosts(jes)'.
Afgifte systeem : op dit moment alleen vloerverwarming, 120M2 die relatief TRAAG warmte afgeeft. : 7 cm zand/cement + parket.
In mijn beleving :
OT heef geen toegang tot buitentemperatuur. En ook niet tot temp-in en temp-uit van de warmtepomp.
Blijft over? Gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur. En de dimensie TIJD.
En daar kun je wat mee. Is dit een standaard algoritme of verzint elke fabrikant hier zelf iets voor ???
Vervolgens is er de BB die op basis van de gevraagde watertemperatuur aan de slag gaat.
Mijn inschatting is dat de BB vooral gestuurd wordt op basis van temperatuur-in en temperatuur-uit.
Bij een groot verschil loopt-ie hard, bij een klein verschil, kan het een tikkie minder.
Zou de hoge vermogens verklaren na een defrost : op dat moment is er een groot verschil tussen temp-in en temp-uit.
Samenvattend: elk geval is anders, maar voor mij lijkt OT voorlopig goed te werken. Stooklijn lijkt best wel 'star', OT past zich aan als de omstandigheden veranderen.
groeten, Hans.
Het heeft dus idd niets te maken met water temp in en water temp uit.
Wij hebben ook alleen vloerverwarming en sinds ik de stooklijn twee weken geleden heb aangezet merk ik het volgende: het huis blijft simpelweg beter op temperatuur.
Dat komt doordat er constant warmer water door de vloer stroomt en die dus niet afkoelt.
Het klopt dat de temperatuur in onze woonkamer oploopt als de zon schijnt (zoals gisteren), maar die verwarmt alleen de lucht in de kamer. De massa zelf (de vloer) wordt niet warmer door de zoninstraling. Dat betekent dus dat die warmte zo weer weg is als het donker wordt.
Op OT moest de warmtepomp twee weken geleden veel harder werken om die koud geworden vloer weer warm te krijgen.
Nu kabbelt ie lekker door en is het in huis ook veel comfortabeler dan voorheen.
Kortom, ik blijf lekker op stooklijn!
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Zijn die bedragen allemaal voor een Flint? Inclusief SWW of alleen verwarmen?breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
(die van 17k, heet die toevallig Trump en gebruikt hij gouden leidingen???)
Nee deze bedragen zijn niet normaal, al hangt er natuurljk vanaf waar/hoe de WP bij jouw geinstalleerd moet worden. Maar ter vergelijking, vorig jaar (december) een Sparrow bij mij laten installeren. Die is al 2k duurder dan de Flint. Hij moest op het dak getakeld worden, leidingen moesten door het dak (bitumen, dus er moest ook gebrand worden). Weliswaar hybride opstellen maar ik was (voor subsidie) 9.183e kwijt. Na subsidie 6k.
SWW zou ik niet doen via de WP, daar zijn veel (!) goedkopere alternatieven voor (warmtepomp boiler, krijg je ook nog subsidie op) en je hebt dan ook geen 'interferentie' met je verwarming.
hier werkt alles primaRazer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:56:
Portal en app down sinds gisterenavond 23.30u volgens mij 😔
Weheat heeft mij gekoppeld aan een kundige installateur (Nashtech Emmen) die vanavond nog bij mij langs is geweest en het probleem in de avond uren samen met de telefonische hulp van Weheat heeft verholpen.
Zoals wel vaker bleek het een “lullige” oorzaak te zijn: van een klep op de toevoer naar de vloerverwarmingverdeler was de stekker uit de wandcontactdoos gevallen. Daardoor stond de toevoer dicht en kwam er geen flow waardoor de warmtepomp al het ware “verstikt” raakte. Nadat dit was verholpen heeft de monteur samen met Weheat nog alles kort gemonitord en lijkt alles weer prima te werken. Ook is de maximale temperatuur aangepast zodat we het meteen ook weer lekker warm hebben.
- - - - - -
Heeft iemand een idee wat er met mijn warmtepomp aan de hand kan zijn? Sinds vorige week, toen de temperaturen zijn gedaald, merkten we dat de pomp (Sparrow 9 kW) het huis net niet meer aangenaam warm krijgt. Vooral op de momenten dat de zon onder is.
Afgelopen zondag heb ik de pomp van stooklijn naar OT gezet om te kijken of dat verschil zou maken. Toen ik dinsdagochtend van huis vertrok, merkte ik dat de pomp extreem veel geluid maakte. Vergelijkbaar met een oldtimer-tractor. (Zie filmpje.) Gisteravond maakte hij opnieuw veel lawaai en zag ik bovendien een onrustige grafiek in de portal.
Helaas is onze installateur vlak na de installatie failliet gegaan en is het me nog niet gelukt een vervangende installateur te vinden. Daar ben ik vandaag weer druk mee bezig.[Video: https://www.nieuwschoonebeek.com/wp-content/uploads/2025/11/Video-van-WhatsApp-op-2025-11-27-om-08.27.51_c3283bc2.mp4]
[ Voor 24% gewijzigd door namo_h op 27-11-2025 20:58 ]
Mijn ervaring is ook dat de meeste hier € 10.000 tot € 12.000 voor vragen. Er zullen vast goedkopere zijn, maar ik kies liever voor een lokaal bedrijf met een mand of 10 in dienst in de hoop dat de service erna ook beter is.breukerijs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:03:
Beste allemaal,
Dank alvast!
Wij draaien aan het begin van het stookseizoen en aan het einde op OT. Dit omdat de stooklijn dan niet helemaal lekker oppakt wanneer er wat warmtevraag is.hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
Tja,
elk geval is anders.
Dus toch maar OT.
In mijn beleving :
groeten, Hans.
In het stookseizoen zelf draaien wij op stooklijn wat tot dusver prima is.
Onze situatie. Beneden vloerverwarming 60m². Boven Jaga’s met nageregeling..
Gister 13.3kWh verbruikt met een gemiddelde COP van 5.4. zonder defrost. Vannacht wel 1 defrost gehad.
Over het algemeen draait de BlackBird op laag ingaand vermogen en zet alleen een tandje bij als er wat zones warmte vragen of na een defrost. Op het moment net boven de 500W dus dikke prima!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fvHCtWMwtwQfDbO3ZvL13STY.jpg?f=user_large)
Echter nadat het vermogen van de circulatiepomp verhoogd is zal ik verder moeten gaan met het waterzijdig inregelen. Ik hoop dat WeHeat nog een verklaring hiervoor geeft waarom dit gedaan is.
Even kijken welke kant WeHeat op gaat. Anders ga ik kijken hoe ik zelf meer de regie kan houden met een OTGW en het PWM-signaal van de pomp over te nemen naar warmtevraag in huis. Maar zover ben ik nog niet en hoop dat dit ook niet hoeft…
Ik dnek dat OT alleen kijkt naar wat de gewenste kamer temepratuur is en daarop gaat verwarmen. Elke thermostaat heeft andere mogelijkheden. Ik kan bijvoorbeeld aangeven wat voor verwarmingsbron en afgifte systeem er aanwezig is. Ook kan ik de maximale watertemperatuur ingeven. Ik denk dat de thermostaat hier rekening mee houd en daarmee berekent wanneer er warmte nodig is en hoeveel. Er wordt niet gekeken naar buitentemperaturen of iets dergelijks.
Met stooklijn wordt volgens mij bovenstaande allemaal genegeerd. Er wordt gekeken naar alleen de sensoren van WeHeat. Dus naar de grafiek met gewenste watertemperaturen die horen bij een bepaalde buitentemperatuur, de uitgaamde watertemperatuur en retourtemperatuur.
De SWW run en legionella-programma kan prima met de Sparrow. En dat gaat ook niet met een dramatische COP. Uit de cijfers die ik kan zien kost mijn legionellaprogramma in deze weersomstandigheden ongeveer 2,5. Bij wat mooier weer is de COP van SWW ongeveer 3,5-4.BarryH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:08:
[...]
Tja, als 55 voldoende is, is R32 ook prima.
R290 wordt juist geprezen. Ook WeHeat schrijft dat 70 graden gehaald wordt met de Sparrow. Maar verder is het stil.
Juist bij huishoudens met laag gasverbruik (<800m3 voor verwarmen) is de investering in de warmtepomp binnen 15 jaar energiekosten terugverdienen een uitdaging. Even de radiatoren vervangen is dan echt een dingetje..
En als je dan de Sparrow vergelijkt met andere aanbieders wil je eigenlijk A-7/W70 weten of A-7/W65.
Itho speciificeert het , de A merken specificeren het .....
Ook bij SWW is het relevant. Want met W70 kan je zonder elektrisch element de anti-legionella run doen.
Het gaat bij een legionellaprogramma 1x per week om 2-3 kWh? Met een hogere of lagere COP scheelt dat nauwelijks centen. Dus ik zou mijn keuze er niet vanaf laten hangen.
Waar kun je die storingen vinden in de portal?ItsjustaName schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
Sinds vandaag weer een nieuw kwaaltje ontdekt.
Compressordruk lijkt linear te stijgen naar ontdooicyclus toe.
Ik krijg ook een storing binnen dat de druk van de compressor te hoog is.
Wat is hier aan de hand?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En krijg je ze ook in de app?
@ItsjustaName heeft een installateurs account, was ook te zien op eerdere screenshots.Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:22:
[...]
Waar kun je die storingen vinden in de portal?
En krijg je ze ook in de app?
Blijkbaar installateurs account zonder installateur te zijn.
Wat zegt je installateur?ItsjustaName schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
Sinds vandaag weer een nieuw kwaaltje ontdekt.
Compressordruk lijkt linear te stijgen naar ontdooicyclus toe.
Ik krijg ook een storing binnen dat de druk van de compressor te hoog is.
Wat is hier aan de hand?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het klopt dat ik een installateurs account heb.Razer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
[...]
@ItsjustaName heeft een installateurs account, was ook te zien op eerdere screenshots.
En dat ik geen installateur ben is maar hoe je het definieert, ik heb wel degelijk mijn eigen warmtepomp geïnstalleerd
17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp
Ik heb de vraag gesteld aan de distributeur van de warmtepomp en wacht tot dan nog op een antwoord.
Vandaar dat ik het hier ook even poste om te kijken of andere mensen dezelfde ervaring hebben ervaren.
17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp
Aha dat verklaart het.Razer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
[...]
@ItsjustaName heeft een installateurs account, was ook te zien op eerdere screenshots.
Boffert!
Zo, dat is inderdaad als een oude tractor. Kan echt niet goed zijn.namo_h schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:41:
Heeft iemand een idee wat er met mijn warmtepomp aan de hand kan zijn? Sinds vorige week, toen de temperaturen zijn gedaald, merken we dat de pomp (Sparrow 9 kW) het huis net niet meer aangenaam warm krijgt. Vooral op de momenten dat de zon onder is. We zitten ’s avonds dus met dekentjes op de bank.
Afgelopen zondag heb ik de pomp van stooklijn naar OT gezet om te kijken of dat verschil zou maken. Toen ik dinsdagochtend van huis vertrok, merkte ik dat de pomp extreem veel geluid maakte. Vergelijkbaar met een oldtimer-tractor. (Zie filmpje.) Gisteravond maakte hij opnieuw veel lawaai en zag ik bovendien een onrustige grafiek in de portal.
Helaas is onze installateur vlak na de installatie failliet gegaan en is het me nog niet gelukt een vervangende installateur te vinden. Daar ben ik vandaag weer druk mee bezig.
[Video]
[Afbeelding]
Benieuwd hoe dat gaat als je installateur falliet gaat of niks meer van zich laat horen, of Weheat dan nog wat voor je kan betekenen.
Een andere installateur kan nog steeds garantie claimen bij Weheat lijkt mij. Maar zie er maar 1 te vinden die tijd voor je wilt maken.
Ik haak even op dit stukje in, want hier weet ik (inmiddels) best veel van.hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
In mijn beleving :
OT (OpenTherm) is een master/slave protocol, waarbij de thermostaat de master is en het verwarmingstoestel (gasketel of WP, of ...., ik noem het vanaf nu gewoon even WP) de slave. De thermostaat kan informatie sturen en opvragen, de WP alleen ontvangen en antwoorden.
OT schrijft voor dat de belangrijkste feature is dat de thermostaat de gewenste watertemperatuur naar de WP stuurt (noem ik even ch_water_temp: graden celsius), en bepaalt wanneer hij aan mag en wanneer niet (noem ik even ch_enabled: true/false). Mag houdt in: ch_enabled = true, dan mag de WP zelf beslissen of hij aan moet, ch_enabled = false betekent uit, geen discussie, uit = uit.
Verder mag de WP zelf beslissen hoe hij zijn werk doet om ch_water_temp te bereiken.
Maar daarnaast zijn er tal van optionele dingen. Zo kan de thermostaat de gewenste en huidige kamertemperatuur doorgeven aan de WP, maar dat is zeker niet verplicht, en de WP hoeft daar niks mee te doen. Ook kan de thermostaat bijv. aan de WP vragen wat de buitentemperatuur is, als deze een sensor daarvoor heeft (meeste gasketels niet, al kan dat soms ook. WPs hebben dat vaak wel).
Hier houdt de uniformiteit op. Vanaf dit moment is het heel erg afhankelijk van welke thermostaat je precies hebt: Met alle informatie die de thermostaat zelf heeft en opvraagt kan hij doen wat hij wil (dat algoritme wat je aanhaalt). Meestal is de basis een zogenoemde PID-regelaar. Ik zal daar nu niet teveel over beginnen, erg uitgebreid concept, maar zorgt in 90% van de gevallen dat een gewenst niveau van "iets" (bijv. kamertemperatuur, of jacuzzi-temperatuur, of cruise-control-snelheid van je auto) bereikt kan worden door "iets anders" aan te passen (watertemperatuur, hoeveel Watt een verwarmingselement in je jacuzzi trekt, hoeveel gas gegeven moet worden in je auto).
Meestal is een PID regelaar voldoende voor dit soort situaties, maar dan neemt de thermostaat dus niet de buitentemperatuur mee. Echter, sommige thermostaten vragen dus bijvoorbeeld de buitentemperatuur op aan de WP, en hebben intern een stooklijn algoritme als basis voor de watertemperatuur, en stellen die dan constant nog een beetje bij met een PID-regelaar. Ik dacht dat mensen wel eens verteld hebben dat de Remeha iSense dat heeft.
Dus het is vrij uitgebreid, en het hangt erg van je thermostaat af hoe je WP aangestuurd wordt. Met een OTGW (zoals al aangehaald) kan je precies inzien wat de thermostaat allemaal aan de WP vraagt en wat hij hem vertelt te doen. Dan krijg je inzicht in hoe hij werkt, en als je voldoende zelfvertrouwen hebt kan je zelfs via de OTGW de thermostaat overrulen, en dus je eigen algoritme schrijven.
Fair enough, arbeidsloon gaat best rap idd & dank voor de reacties.thomk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:27:
[...]
Die offerte zijn vaak allin waar je geen idee hebt materiaal kost en arbeid. Zorg dat je goed in beeld hebt wat er gedaan wordt en welke materialen ze gebruiken. De een legt ribbelbuis aan de andere 32mm leidingen. Isoleert wel/niet etc. wel of geen verdelers/ circulatie pompen vervangen etc.
Probeer een beeld te krijgen hoeveel dagen het kost. 32 uur met een uur tarief van 75 is 2400 eur.
Blijft staan, de vraag over geluid. Maar als ik het goed lees, is dat de verantwoordelijkheid van de installateur om dat goed voor elkaar te krijgen? En als het niet goed is, dan is het dus aan hem om tot een passende oplossing te komen?
Hans OT / Black Bird is zelf lerend zoals je inmiddels hebt gemerkt en moet je hem dus 14 dagen de tijd geven. Geduld is een schone zaak. Eind goed al goed 🤗hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
Tja,
elk geval is anders.
Dus toch maar OT.
In mijn beleving :
groeten, Hans.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Voor zover mij bekend gaat de cloud thermostaat gebruik maken van het signaal van de thermostaat wat softwarematig beter wordt afgestemd op gebruik van een warmtepomp.Mausssie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:43:
[...]
Ik hoop dat straks de cloud thermostaat van @Weheat gewoon in OT kan blijven draaien, maar wel net zo stabiel als een stooklijn is, zonder rare doorschieters.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik heb een Sparrow in Hybride opstelling draaien. Het viel mij vanmorgen op dat sinds gistermiddag na elke defrost de CV ketel wordt gevraagd om te ondersteunen. Dit heeft de Sparrow nog nooit eerder gedaan terwijl de omstandigheden er ook niet om zouden moeten vragen. Heeft een andere gebruiker dit gewijzigde gedrag ook al gezien? Heeft Weheat weer een "verbetering" doorgevoerd? Wat mij betreft is deze aanpassing overbodig. Alvast bedankt voor jullie reactie.
[ Voor 15% gewijzigd door ajsmit1 op 27-11-2025 11:36 ]
Ik heb veel last gehad van 'pendelen' bij gebruik van OT. Kwartier aan, kwartier uit. Ik heb een tijdje met stooklijn gewerkt, maar moet veel bijsturen als de temperatuur weer veranderd. Ik draai nu weer op OT, ik heb een OTGW ertussen gezet. Dit is omdat de Evohome touch zoneregeling de kamertemp altijd op 20 graden houdt en gewenste kamertemp ook altijd op 20 graden houdt (is een zoneregeling dus verklaarbaar).hans_u schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:34:
[...]
Tja,
elk geval is anders.
Dus toch maar OT.
In mijn beleving :
groeten, Hans.
Ik heb een HA script, die bij de termostaat de gevraagde kamertemp. op 0,2 graden boven de actuele kamertemp houdt. Hierdoor vraagt de thermostaat voldoende om de thermostaat bijna constant op 33% te laten draaien: laagste stand bij een Flint. Zodra de temperatuur 21 graden wordt, wordt de vraag temperatuur terug gezet naar 20,5. Hierdoor schakelt de WP uit totdat de thermostaat weer warmte gaat vragen. Het resultaat is zeer goed: een zeer stabiele WP, Vrijwel constante kamertemp tussen 20,5 en 21.
Ik heb geen buffervat, maar wel vloerverwarming. De vloerverwarming werkt hier dus als warmtebatterij.
Met de OTGW injecteer ik ook de buitentemperatuur en de kamertemperatuur setpoint. Aangezien de actuele kamertemperatuur niet gewijzigd kan worden door de OTGW is de setpoint het verschil tussen de gemeten kamertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur in de termostaat.
Zoiets wil ik ook gaan doen bij ons als ik het suizen uit de leidingen heb gehaald.effsec schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:35:
[...]
Ik heb veel last gehad van 'pendelen' bij gebruik van OT. Kwartier aan, kwartier uit. Ik heb een tijdje met stooklijn gewerkt, maar moet veel bijsturen als de temperatuur weer veranderd. Ik draai nu weer op OT, ik heb een OTGW ertussen gezet. Dit is omdat de Evohome touch zoneregeling de kamertemp altijd op 20 graden houdt en gewenste kamertemp ook altijd op 20 graden houdt (is een zoneregeling dus verklaarbaar).
Ik heb een HA script, die bij de termostaat de gevraagde kamertemp. op 0,2 graden boven de actuele kamertemp houdt. Hierdoor vraagt de thermostaat voldoende om de thermostaat bijna constant op 33% te laten draaien: laagste stand bij een Flint. Zodra de temperatuur 21 graden wordt, wordt de vraag temperatuur terug gezet naar 20,5. Hierdoor schakelt de WP uit totdat de thermostaat weer warmte gaat vragen. Het resultaat is zeer goed: een zeer stabiele WP, Vrijwel constante kamertemp tussen 20,5 en 21.
Ik heb geen buffervat, maar wel vloerverwarming. De vloerverwarming werkt hier dus als warmtebatterij.
Met de OTGW injecteer ik ook de buitentemperatuur en de kamertemperatuur setpoint. Aangezien de actuele kamertemperatuur niet gewijzigd kan worden door de OTGW is de setpoint het verschil tussen de gemeten kamertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur in de termostaat.
Interessant allemaal
-Appartement uit 1909
-85 vierkante meter op begane grond, vloerverwarming
-isolatie is flink aangepakt, laatste puntjes op de i volgen deze maand. (Alleen nog een deel gevelisolatie)
Nu valt me een ding op, als het kouder wordt gebruikt de Sparrow erg veel energie voor het SWW als percentage van het geheel.
3-9 Nov 30 Kwh totaal
10-16 Nov 40Kwh totaal
17-23 Nov 80Kwh totaal
In al deze weken is de verhouding tussen de 85% en 95% SWW en heel weinig voor de verwarming. Soms gaat er maar 5 of 10% van de warmte naar de vloerverwarming toe. Binnen is het stabiel 20 graden en het totale stroomverbruik is heel redelijk qua kosten. (20 graden binnen OpenTerm)
Mijn vraag is dus: hoe kan het zijn dat het verwarmen van het huis zo weinig energie kost en het SWW zo veel? Kan het te maken hebben met het feit dat ik maar een werkende sensor in mijn boilervat heb? Daardoor is de waarde voor boilervat boven en boilervat onder altijd gelijk.Of is dit gewoon een normale verdeling?
Groeten,
Volta
@Carboy54 leert de BB ook in stooklijnmodus? Ik heb de BB nu 3 weken en merk dat de afgelopen 10 dagen met het koude mistige weer de BB behoorlijk sterk aangaat na een defrost en de thermostaat watertemperaturen van 40 graden vraagt, terwijl op een stooklijn water van 32-34 genoeg is. Ik ben inderdaad ongeduldigCarboy54 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:24:
[...]
Hans OT / Black Bird is zelf lerend zoals je inmiddels hebt gemerkt en moet je hem dus 14 dagen de tijd geven. Geduld is een schone zaak. Eind goed al goed 🤗
Als je isolatie goed is van je woning en je woont beneden. Even er van uitgaande dat je buren aan bijde zijden en boven je hebt die stoken met die weer heb je alleen verlies bij je koude muren (voor en achter gevel denk ik) en de vloer.Volta18 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:46:
Ik heb sinds maart een WeHeat Sparrow draaien, FE setup, 200L boilervat incl. buffervat
-Appartement uit 1909
-isolatie is flink aangepakt, laatste puntjes op de i volgen deze maand. (Alleen nog een deel gevelisolatie)
Nu valt me een ding op, als het kouder wordt gebruikt de Sparrow erg veel energie voor het SWW als percentage van het geheel.
3-9 Nov 30 Kwh totaal
10-16 Nov 40Kwh totaal
17-23 Nov 80Kwh totaal
In al deze weken is de verhouding tussen de 85% en 95% SWW en heel weinig voor de verwarming. Soms gaat er maar 5 of 10% van de warmte naar de vloerverwarming toe. Binnen is het stabiel 20 graden en het totale stroomverbruik is heel redelijk qua kosten. (20 graden binnen OpenTerm)
Mijn vraag is dus: hoe kan het zijn dat het verwarmen van het huis zo weinig energie kost en het SWW zo veel? Kan het te maken hebben met het feit dat ik maar een werkende sensor in mijn boilervat heb? Daardoor is de waarde voor boilervat boven en boilervat onder altijd gelijk.Of is dit gewoon een normale verdeling?
Groeten,
Volta
Je vloer is voorzien van vloerverwarming waardoor je denk ik heel wat massa hebt en warmte in je vloer. Als je temperatuur constant gehouden wordt zal het dus heel weinig energie kosten om iets hogere water temperatuur in je vloer te duwen en daarna een iets lagere retour terug te krijgen. Ik denk dat je daardoor een hele kleine delta T hebt. Ik weet niet of je dat kan delen van de portal of app?
Over het stukje van je boiler kan ik je niet echt iets zinnigs op zeggen aangezien ik dit niet heb. Ik kan me voorstellen dat wellicht de isolatie van je leidingen niet optimaal is en ik heb wel eens gelezen over een thermo sifon. Ik weet niet of die er bij jou in zit en of dit bij jou van toepassing is.
Wat foto's van je installatie en eventueel wat waardes uit de app of portal zou denk ik kunnen helpen om je te voorzien van een antwoord waar je wat aan hebt
is SWW 'by design' niet inefficiënt (aanvulling: relatief lage COP) omdat je water op veel hogere temperaturen gestookt moet worden? Paar enthousiaste zelfreinigers in huis en dan kan dat nog best aantikken. Hier zie ik dat het bijwarmen ook vaker later op de avond gebeurt wanneer het ook net wat koude ris buiten en het dus nog een lagere COP gaat geven.Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:59:
[...]
Als je isolatie goed is van je woning en je woont beneden. Even er van uitgaande dat je buren aan bijde zijden en boven je hebt die stoken met die weer heb je alleen verlies bij je koude muren (voor en achter gevel denk ik) en de vloer.
Je vloer is voorzien van vloerverwarming waardoor je denk ik heel wat massa hebt en warmte in je vloer. Als je temperatuur constant gehouden wordt zal het dus heel weinig energie kosten om iets hogere water temperatuur in je vloer te duwen en daarna een iets lagere retour terug te krijgen. Ik denk dat je daardoor een hele kleine delta T hebt. Ik weet niet of je dat kan delen van de portal of app?
Over het stukje van je boiler kan ik je niet echt iets zinnigs op zeggen aangezien ik dit niet heb. Ik kan me voorstellen dat wellicht de isolatie van je leidingen niet optimaal is en ik heb wel eens gelezen over een thermo sifon. Ik weet niet of die er bij jou in zit en of dit bij jou van toepassing is.
Wat foto's van je installatie en eventueel wat waardes uit de app of portal zou denk ik kunnen helpen om je te voorzien van een antwoord waar je wat aan hebt
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Geen idee ik heb een normale boiler. Niet via de WeHeatpolthemol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:22:
[...]
is SWW 'by design' niet inefficiënt omdat je water op veel hogere temperaturen gestookt moet worden? Paar enthousiaste zelfreinigers in huis en dan kan dat nog best aantikken. Hier zie ik dat het bijwarmen ook vaker later op de avond gebeurt wanneer het ook net wat koude ris buiten en het dus nog een lagere COP gaat geven.
Dat viel mij op, maar ik weet niet of dat een recent verschil is, want ik heb de Sparrow nog maar net 2 weken. Ik heb in mijn geval de CV functie uitgeschakeld in de ketel. Dus zelfs al wil de Sparrow nu de ketel opstarten, dan zal dat niet gebeuren. Daarmee wordt de ketel alleen nog gebruikt voor warmwater. In mijn geval zou de Sparrow sterk genoeg moeten zijn om het huis altijd te verwarmen, zeker tot -5 graden Celsius buitentemperatuur (maar hopelijk ook daaronder nog).ajsmit1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:35:
Goedemorgen,
Ik heb een Sparrow in Hybride opstelling draaien. Het viel mij vanmorgen op dat sinds gistermiddag na elke defrost de CV ketel wordt gevraagd om te ondersteunen. Dit heeft de Sparrow nog nooit eerder gedaan terwijl de omstandigheden er ook niet om zouden moeten vragen. Heeft een andere gebruiker dit gewijzigde gedrag ook al gezien? Heeft Weheat weer een "verbetering" doorgevoerd? Wat mij betreft is deze aanpassing overbodig. Alvast bedankt voor jullie reactie.[Afbeelding]
Wat ruist er door het struikgewas
Wanneer er in de portal of app gekozen wordt voor een stiller geluidsniveau en/of nachtverlaging.
Verpompt de CV pomp dan ook minder waardoor er minder flow is?
Op dit moment draait onze compressor met 20% vermogen en ingaand vermogen is ±440W.
Zal er verschil optreden wanneer ik de instellingen verander of wordt de Blackbird P80 alleen begrenst op hoger vermogen?
Bij ons draait de BlackBird altijd wat lager in vermogen. Soms op 30% als er meer warmtevraag is maar over het algemeen wat lager. Alleen na een defrost gaat die even wat meer vermogen vragen. Bij de laatste defrost max 46% van het compressor vermogen.
Ik wil kijken of ik de flow wat naar beneden kan halen vanwege het bijgeluid in 2 slaapkamers. De wasruimte is ook aan het suizen maar het mooie van deze ruimte. We komen er alleen wanneer de wasmachine aangezet wordt en het ophangen van de was
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere
[ Voor 15% gewijzigd door Kevin1990 op 27-11-2025 13:45 ]
Dat valt wel mee, vooral 's zomers is er nog een best hoge COP te halen.polthemol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:22:
[...]
is SWW 'by design' niet inefficiënt (aanvulling: relatief lage COP) omdat je water op veel hogere temperaturen gestookt moet worden? Paar enthousiaste zelfreinigers in huis en dan kan dat nog best aantikken. Hier zie ik dat het bijwarmen ook vaker later op de avond gebeurt wanneer het ook net wat koude ris buiten en het dus nog een lagere COP gaat geven.
Op dit moment wordt SWW verwamt met een COP van 2.9 tot 50 graden, lijkt me niet slecht.
Stel hem zo in dat je alleen tussen 13:00 en 15:00 SWW opwarmt.
[ Voor 4% gewijzigd door Tijgerkracht op 27-11-2025 13:56 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Helaas, de flow was hier de hele nacht max. Heb ook geprobeerd met nachtverlaging of dat werkt.Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:40:
Voor de ervaringsdeskundige.
Wanneer er in de portal of app gekozen wordt voor een stiller geluidsniveau en/of nachtverlaging.
Verpompt de CV pomp dan ook minder waardoor er minder flow is?
Op dit moment draait onze compressor met 20% vermogen en ingaand vermogen is ±440W.
Zal er verschil optreden wanneer ik de instellingen verander of wordt de Blackbird P80 alleen begrenst op hoger vermogen?
Bij ons draait de BlackBird altijd wat lager in vermogen. Soms op 30% als er meer warmtevraag is maar over het algemeen wat lager. Alleen na een defrost gaat die even wat meer vermogen vragen. Bij de laatste defrost max 46% van het compressor vermogen.
Ik wil kijken of ik de flow wat naar beneden kan halen vanwege het bijgeluid in 2 slaapkamers. De wasruimte is ook aan het suizen maar het mooie van deze ruimte. We komen er alleen wanneer de wasmachine aangezet wordt en het ophangen van de was![]()
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere
Het lijkt bijna alsof er helemaal geen PWM sturing meer is, maar gewoon altijd max.
Gaat hier tot 23.2 liter/min (gemeten met Kamstrup 403), dat is bijna 1400 l/h
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Toch maar iets zoeken om handmatig de PWM over te nemen?Tijgerkracht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:54:
[...]
Helaas, de flow was hier de hele nacht max. Heb ook geprobeerd met nachtverlaging of dat werkt.
Het lijkt bijna alsof er helemaal geen PWM sturing meer is, maar gewoon altijd max.
Gaat hier tot 23.2 liter/min (gemeten met Kamstrup 403), dat is bijna 1400 l/h
[Afbeelding]
Een aantal pagina's geleden zag ik dat je de Wilo die nu gebruikt wordt volgens mij kan vervangen voor een ander exemplaar maar nog beter voor een Grundfoss. Die was volgens mij ook op afstand in te regelen en ik hoop daardoor ook met HA. Hij was in ieder geval nog uitgebreider.
Vervelende ontwikkeling dit... Je zou er bijna een heatmeister naast hangen die je gewoon in HA met MQTT helemaal zelf kan regelen. temperatuur sensor op de toevoer en retour en de ruimte temperatuur helemaal zelf in de hand houden.
Ik ben alleen nog niet kundig genoeg in HA om dit allemaal te automatiseren. Vind ik toch wel spannend. Aardig ermee aan het hobbyen maar met de WeHeat zelf aan de slag is toch een beetje spannend op de 1 of andere manier.
Wat zegt het portal over sww verwarmen? Wanneer, hoe lang, welke temperaturen (boiler en warmtepomp).Volta18 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:46:
Ik heb sinds maart een WeHeat Sparrow draaien, FE setup, 200L boilervat incl. buffervat
-Appartement uit 1909
3-9 Nov 30 Kwh totaal
10-16 Nov 40Kwh totaal
17-23 Nov 80Kwh totaal
Groeten,
Volta
Daar moet het nodige uit af te leiden zijn.
Puur naar de cijfers kijkend, lijkt het me dat cv en sww omgedraaid zijn......
Foutje in de bedrading? sww pomp en cv pomp verwisseld?
Of iets verkeerd aangesloten qua leidingwerk? cv water dat door je boiler loopt bij cv-bedrijf, kapotte 3-weg klep oid....????
Je cijfers zijn prima in orde vwb relatie met buitentemperatuur en veel te hoog voor 90% sww. Mijn sww verbruik is over de afgelopen 2 maanden, zo'n 35KwH. Per MAAND
Succes met puzzelen
Ik vind het een leuk idee maar ga niet zelf de PWM aansturing doen.Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:03:
[...]
Toch maar iets zoeken om handmatig de PWM over te nemen?
Een aantal pagina's geleden zag ik dat je de Wilo die nu gebruikt wordt volgens mij kan vervangen voor een ander exemplaar maar nog beter voor een Grundfoss. Die was volgens mij ook op afstand in te regelen en ik hoop daardoor ook met HA. Hij was in ieder geval nog uitgebreider.
Vervelende ontwikkeling dit... Je zou er bijna een heatmeister naast hangen die je gewoon in HA met MQTT helemaal zelf kan regelen. temperatuur sensor op de toevoer en retour en de ruimte temperatuur helemaal zelf in de hand houden.
Ik ben alleen nog niet kundig genoeg in HA om dit allemaal te automatiseren. Vind ik toch wel spannend. Aardig ermee aan het hobbyen maar met de WeHeat zelf aan de slag is toch een beetje spannend op de 1 of andere manier.
@Weheat moet gewoon de oude PWM sturing terugzetten; of wie dit dan ook heeft aangepast.
Ik zie dat gedrag als ik OpenTherm gebruik. Op stooklijn start de CV nooit op. Ook niet na defrost. Ik weet niet welke aansturing jij hebt gekozen.ajsmit1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:35:
Goedemorgen,
Ik heb een Sparrow in Hybride opstelling draaien. Het viel mij vanmorgen op dat sinds gistermiddag na elke defrost de CV ketel wordt gevraagd om te ondersteunen. Dit heeft de Sparrow nog nooit eerder gedaan terwijl de omstandigheden er ook niet om zouden moeten vragen. Heeft een andere gebruiker dit gewijzigde gedrag ook al gezien? Heeft Weheat weer een "verbetering" doorgevoerd? Wat mij betreft is deze aanpassing overbodig. Alvast bedankt voor jullie reactie.[Afbeelding]
Wij hebben bij onze Blackbird P80 een compact binnen unit en een losse back up heater.
Deze is vorig jaar een paar keer aangeweest maar dit jaar nog niet.
De installateur is langs geweest maar had het over een sensor die extra bijgeplaatst moest worden volgens WeHeat. Ik be niet echt overtuigd hiervan maargoed op goed vertrouwen.
Nu wil ik eigenlijk wat meer info hebben van mensen die ook een back up heater los hebben met de compact binnen unit en deze werkend is en eventueel wat kabel aansluitingen hoe het hoort te zitten.
Ik ben nu niet thuis dus kan geen foto's maken van de binnen unit maar als andere wat zouden willen delen graag.
EDIT: zojuist geprobeerd een paar keer de installateur te bellen maar die neemt niet op. Een eerder mailtje wat ik stuurde over de back up heater werd niet beantwoord. Ik weet niet of dit een heel positief signaal is. Laten we van het beste uit gaan en dat ze het druk hebben. Ik zal ondertussen zelf proberen te helpen en op onderzoek uit gaan.
Ik hoop dat mensen wat kunnen delen met foto's en een diagram of iets dergelijks. Kan ik weer verder met de hobby
[ Voor 24% gewijzigd door Kevin1990 op 27-11-2025 14:42 ]
Nee ik doe dit liever ook niet. Maar we hadden een installatie die goed werkte en waarvan ik nog de puntjes op de Ï wilden zetten voor het bijgeluid en nog iets beter te laten werken voor onze situatie.Tijgerkracht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:10:
[...]
Ik vind het een leuk idee maar ga niet zelf de PWM aansturing doen.
@Weheat moet gewoon de oude PWM sturing terugzetten; of wie dit dan ook heeft aangepast.
Nu heeft iemand op eenknop gedrukt waardoor de flow omhoog gaat.
Links of rechtsom gebeurd er iets in ieder systeem hierdoor. Hetzij bijgeluid, meer warmte afgifte of iets anders.
Dus eens met je standpunt en ik wil het ook graag zo laten zodat WeHeat en installateur ook altijd kan monitoren maar ik begrijp de keuze van het verhogen gewoon niet zo goed en dat stoort mij
Het stoort mij ook, vooral omdat ik niet weet wie het heeft veranderd.Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:19:
[...]
Nee ik doe dit liever ook niet. Maar we hadden een installatie die goed werkte en waarvan ik nog de puntjes op de Ï wilden zetten voor het bijgeluid en nog iets beter te laten werken voor onze situatie.
Nu heeft iemand op eenknop gedrukt waardoor de flow omhoog gaat.
Links of rechtsom gebeurd er iets in ieder systeem hierdoor. Hetzij bijgeluid, meer warmte afgifte of iets anders.
Dus eens met je standpunt en ik wil het ook graag zo laten zodat WeHeat en installateur ook altijd kan monitoren maar ik begrijp de keuze van het verhogen gewoon niet zo goed en dat stoort mij![]()
Heeft de installateur (of iemand bij Coolblue) op de knoppen zitten drukken, of is het een aanpassing door @Weheat. Anyway, we zitten nu al een paar dagen met ruis in de leidingen en niemand weet waarom en niemand reageert (Coolblue bedoel ik dan).
Ik denk dat WeHeat iets heeft gedaan. Onze installateur is namelijk niet Coolblue en wij hebben hetzelfde...Tijgerkracht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:10:
[...]
Het stoort mij ook, vooral omdat ik niet weet wie het heeft veranderd.
Heeft de installateur (of iemand bij Coolblue) op de knoppen zitten drukken, of is het een aanpassing door @Weheat. Anyway, we zitten nu al een paar dagen met ruis in de leidingen en niemand weet waarom en niemand reageert (Coolblue bedoel ik dan).
Wat is jullie idee? sinds vanmiddag lijkt debiet weer op stabiel 1,1 m3/h (ik heb ook geen Coolblue als installateur)Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat WeHeat iets heeft gedaan. Onze installateur is namelijk niet Coolblue en wij hebben hetzelfde...
[ Voor 3% gewijzigd door Pandabeer35 op 27-11-2025 15:28 ]
Zo te zien nog steed hoger dan wat het was, helemaal links.Pandabeer35 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:27:
[...]
Wat is jullie idee? sinds vanmiddag lijkt debiet weer op stabiel 1,1 m3/h (ik heb ook geen Coolblue als installateur)
[Afbeelding]
Weheat heeft de flow verhoogd bij mijn flint, zal bij jullie ook gebeurt zijn denk ik. Is denk ik je ruis oorzaak.Kevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat WeHeat iets heeft gedaan. Onze installateur is namelijk niet Coolblue en wij hebben hetzelfde...
Heb net Coolblue gebeld en die gaan het nu bij @Weheat navragenKevin1990 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:23:
[...]
De ruis zat er al een beetje en dat heeft te maken met de leiding diameter in de vloer naar de bepaalde convectoren toe.Ronnie27 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:30:
[...]
Weheat heeft de flow verhoogd bij mijn flint, zal bij jullie ook gebeurt zijn denk ik. Is denk ik je ruis oorzaak.
Hier kan ik niks aan veranderen maar het wordt erger nu de flow hoger is.
Nu is dit bij mij gemiddeld 1.29 over de 24 uur.
Hiervoor zat ik met alle zones dicht en dus de bypass die mee liep op de 1.15 waardoor ik nog iets van ruios had en dit wilde aanpakken nu ik een tijdje het systeem aan het monitoren ben.
Alleen dat monitoren was dus voor niks want er is deze week iets veranderd in het systeem...
Mooi dat installateurs ook een Weheat bij zichzelf installeren👍 Blijk van vertrouwen 💪
Precies. Je zou nog kunnen kiezen voor bijverwarmmomenten SWW midden overdag. Vaak lagere prijzen, grootste kans op zon en meestal het warmst (gunstig voor de COP).polthemol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:22:
[...]
is SWW 'by design' niet efficiënt (aanvulling: relatief lage COP) omdat je water op veel hogere temperaturen gestookt moet worden? Paar enthousiaste zelfreinigers in huis en dan kan dat nog best aantikken. Hier zie ik dat het bijwarmen ook vaker later op de avond gebeurt wanneer het ook net wat koude ris buiten en het dus nog een lagere COP gaat geven.
80-90% vind ik wel heel veel. Installateur al om een menig gevraagd? Ik heb deze maand 83% verwarming en 16% van mijn stroom gebruikt voor SWW.
[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 27-11-2025 16:46 ]
Ik heb er even een bierviltberekening op losgelaten. De aannames zijn o.a. geen warmteverlies in het buffervat, Cp van water is temperatuursonafhankelijk (4,18 kJ/kg*K), COP van 4, kraanwater van 10 graden en SWW water van 60 graden. Voor het opwarmen van 200 liter heb je dan afgerond 3 kWh nodig. Ik heb (nog) geen verstand van warmtepompen, maar de tendens hier is dat de afgelopen dagen de COP wel omlaag is gegaan, dus waarschijnlijk is die 3 kWh een onderschatting.Volta18 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:46:
-Appartement uit 1909
3-9 Nov 30 Kwh totaal
10-16 Nov 40Kwh totaal
17-23 Nov 80Kwh totaal
Groeten,
Volta
Maar met andere woorden, afhankelijk van hoe vaak er gedoucht wordt, hoeveel huisgenoten je hebt, etc., klinkt het stroomverbruik voor SWW me niet onredelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door breukerijs op 27-11-2025 17:04 ]
Vandaag ongeveer 2kWh voor SWW run, onderin het vat was het 11 graden ;-)breukerijs schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:02:
[...]
Ik heb er even een bierviltberekening op losgelaten. De aannames zijn o.a. geen warmteverlies in het buffervat, Cp van water is temperatuursonafhankelijk (4,18 kJ/kg*K), COP van 4, kraanwater van 10 graden en SWW water van 60 graden. Voor het opwarmen van 200 liter heb je dan afgerond 3 kWh nodig. Ik heb (nog) geen verstand van warmtepompen, maar de tendens hier is dat de afgelopen dagen de COP wel omlaag is gegaan, dus waarschijnlijk is die 3 kWh een onderschatting.
Maar met andere woorden, afhankelijk van hoe vaak er gedoucht wordt, hoeveel huisgenoten je hebt, etc., klinkt het stroomverbruik voor SWW me niet onredelijk.
Staat ingesteld op 50 graden, 300L vat.
Je warmt niet altijd het hele 300L vat op van 10 naar 50 graden.
Vaak zit bovenin nog 100L op meer dan 40...
We hebben wel met 3 personen gedouched vanmorgen en ook de vaatwasser staat erop gekoppeld.
De haperingen in de grafiek is het verlies van verbinding met de weheat servers.
Dit is de logging uit Home Assistant
[ Voor 11% gewijzigd door Tijgerkracht op 27-11-2025 17:10 ]
Wij hebben sinds een paar maanden een Weheat Blackbird. Deze wordt aangestuurd door een Evohome thermostaat. Helaas werkt de Weheat intelligence dan niet. Aangezien we een energie contract hebben met dynamische prijzen en zonnepanelen voor ons een groot gemis. Ook kan de aansturing nu geen opentherm zijn. We hebben thuis 2 zones die we (opentherm) willen aansturen. We overwegen Netatmo (zou wel opentherm kunnen werken volgens Weheat). Heeft iemand goeie ideeen zodat we met twee zones de Blackbird opentherm kunnen aansturen?
Ik heb ook EvoHome met in totaal 6 zones, maar ben gaan waterzijdig inregelen en stook eigenlijk volledig op stooklijn. Heb het gecombineerd met Aan/uit (via home assistant om de dure uren te vermijden).Brobyn schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:16:
Beste Tweakers,
Wij hebben sinds een paar maanden een Weheat Blackbird. Deze wordt aangestuurd door een Evohome thermostaat. Helaas werkt de Weheat intelligence dan niet. Aangezien we een energie contract hebben met dynamische prijzen en zonnepanelen voor ons een groot gemis. Ook kan de aansturing nu geen opentherm zijn. We hebben thuis 2 zones die we (opentherm) willen aansturen. We overwegen Netatmo (zou wel opentherm kunnen werken volgens Weheat). Heeft iemand goeie ideeen zodat we met twee zones de Blackbird opentherm kunnen aansturen?
De meeste groepen staan tegenwoordig of helemaal open, deels open of worden voor de helft aangestuurd door EvoHome. Zo is woonkamer, hal, badkamer en werkkamer altijd helemaal open.
Een slaapkamer ook volledig open en 2 slaapkamers (met elk 2 groepen) staat 1 groep open en de andere wordt nog door EvoHome aangestuurd.
Ik heb ook de Evohome met 6 zones en een Flint WP. Ik stuur hoofdzakelijk op zone 1, wat de vloerverwarming is. Ik kan de andere zones ook blijven regelen. Middels OTGW, Homeassistant en de Ramses add-on zorg ik dat de warmtevraag van zone 1 blijft wat de WP aardig constant houdt. Ik importeer de prijzen van Tibber in HA. Hiermee ga ik de thermostaat regelen, dat deze in de dure uren uitschakelt. In mijn situatie denk ik Intelligence niet meer nodig te hebben.Brobyn schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:16:
Beste Tweakers,
vorrig jaar heb ik hier ook 1x last van gehad. destijds was het na een update verholpen. het bleek wat aangevroren ijs te zijn die tegen de fan aan kwam.namo_h schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:41:
Heeft iemand een idee wat er met mijn warmtepomp aan de hand kan zijn? Sinds vorige week, toen de temperaturen zijn gedaald, merken we dat de pomp (Sparrow 9 kW) het huis net niet meer aangenaam warm krijgt. Vooral op de momenten dat de zon onder is. We zitten ’s avonds dus met dekentjes op de bank.
Helaas is onze installateur vlak na de installatie failliet gegaan en is het me nog niet gelukt een vervangende installateur te vinden. Daar ben ik vandaag weer druk mee bezig.
[Video]
[Afbeelding]
Ik draai ook op de stooklijn, maar daarnaast gaat de Sparrow bij mij op standby en moet de CV ketel alle warmte leveren. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Ik heb trouwens de verwarming van de CV ketel uit staan zodat dit vreemde gedrag me geen gas kost. Ik kijk het nog even een tijdje aan of het zo blijft en anders ga ik dit bij mijn installateur aankaarten.RayDelft schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:11:
[...]
Ik zie dat gedrag als ik OpenTherm gebruik. Op stooklijn start de CV nooit op. Ook niet na defrost. Ik weet niet welke aansturing jij hebt gekozen.
Hier staat het 300L vat ook op 50 graden ingesteld. Maar zodra de onderste sensor de 30 bereikt gaat hij direct verwarmen. Om deze weer naar de 50 te brengen. Bij de bovenste sensor is het altijd verwarmen als die 3 graden onder ingesteld komt. In dit geval op de 47 graden.Tijgerkracht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:06:
[...]
Vandaag ongeveer 2kWh voor SWW run, onderin het vat was het 11 graden ;-)
Staat ingesteld op 50 graden, 300L vat.
Je warmt niet altijd het hele 300L vat op van 10 naar 50 graden.
Vaak zit bovenin nog 100L op meer dan 40...
Soms ook al spontaan als de bovenste 55 is en de onderste 40. Terwijl dan geen van de 2 trigger punten bereikt zijn zou je zeggen.
Hoe krijg jij het voor elkaar om de onderste sensor voor een langere tijd op de 11 graden te behouden?
[ Voor 8% gewijzigd door jeroendh op 27-11-2025 19:26 ]
Via OpenTherm (met Tado) wil hij toch wel eens op een veel te lage temperatuur verwarmen, waarna de kamer 0,3 graden te koud is en hij daarna de aanvoer juist veel te ver omhoog gooit (wat weer slecht is voor je COP). Met Stooklijn is het nadeel weer dat het vandaag vrij hard waait, pal op het huis, dus ik moet echt wel even 2-3 graden warmer stoken. En als de zon schijnt mag het juist wel weer wat omlaag. Dit kun je natuurlijk zelf prima berekenen, bijvoorbeeld vanuit Home Assistant.
Misschien toch ook het gevolg van een oud huis, met uiteraard nog wat gaten en kieren, maar ook nog radiatoren. Dat is net wat minder stabiel dan een modern huis met vloerverwarming.
En misschien ben ik iets teveel een Tweaker. Het is gewoon leuk om het maximale uit zo’n apparaat te halen, ook qua efficiëntie.
Wat ruist er door het struikgewas
SWW schema instellen en bijvoorbeeld de rest van de dag op 40 graden zetten. Dan moet ie wel flink leeg gaan om te gaan verwarmen.jeroendh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:15:
[...]
Hier staat het 300L vat ook op 50 graden ingesteld. Maar zodra de onderste sensor de 30 bereikt gaat hij direct verwarmen. Om deze weer naar de 50 te brengen. Bij de bovenste sensor is het altijd verwarmen als die 3 graden onder ingesteld komt. In dit geval op de 47 graden.
Soms ook al spontaan als de bovenste 55 is en de onderste 40. Terwijl dan geen van de 2 trigger punten bereikt zijn zou je zeggen.
Hoe krijg jij het voor elkaar om de onderste sensor voor een langere tijd op de 11 graden te behouden?
Weheat Flint
namo_h schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:41:
UPDATE 27-11 21:00
Weheat heeft mij gekoppeld aan een kundige installateur (Nashtech Emmen) die vanavond nog bij mij langs is geweest en het probleem in de avond uren samen met de telefonische hulp van Weheat heeft verholpen.
Zoals wel vaker bleek het een “lullige” oorzaak te zijn: van een klep op de toevoer naar de vloerverwarmingverdeler was de stekker uit de wandcontactdoos gevallen. Daardoor stond de toevoer dicht en kwam er geen flow waardoor de warmtepomp al het ware “verstikt” raakte. Nadat dit was verholpen heeft de monteur samen met Weheat nog alles kort gemonitord en lijkt alles weer prima te werken. Ook is de maximale temperatuur aangepast zodat we het meteen ook weer lekker warm hebben.
- - - - - -
Heeft iemand een idee wat er met mijn warmtepomp aan de hand kan zijn? Sinds vorige week, toen de temperaturen zijn gedaald, merkten we dat de pomp (Sparrow 9 kW) het huis net niet meer aangenaam warm krijgt. Vooral op de momenten dat de zon onder is.
[Video]
[Afbeelding]
Precies. Tijdens de 'zonuren' de temperatuur op 45 graden (in september 50 want opbrengst panelen is vaak hoog genoeg). Rest van de dag 40. Maar je kan dat ook nog lager zetten. Nog geen sww run in avond of nacht gehad.orillion schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:06:
[...]
SWW schema instellen en bijvoorbeeld de rest van de dag op 40 graden zetten. Dan moet ie wel flink leeg gaan om te gaan verwarmen.
Wil jij daarmee zeggen dat Weheat Intelligence bij jou actief is?Brobyn schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:16:
Beste Tweakers,
Schema instellen in de appjeroendh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:15:
[...]
Hier staat het 300L vat ook op 50 graden ingesteld. Maar zodra de onderste sensor de 30 bereikt gaat hij direct verwarmen. Om deze weer naar de 50 te brengen. Bij de bovenste sensor is het altijd verwarmen als die 3 graden onder ingesteld komt. In dit geval op de 47 graden.
Werkt geweldig
De reden is dat ik nu een Elga 4kW heb die het verwarmen prima aan kan vanaf +4 graden. Bij lagere buitentemperatuur springt een energieverslindende elektrische ketel bij met een vermogen van 7kWh of 10,5 kWh. Dat is dan wel met een COP van 1. Op dagen dat de temperatuur niet boven de +2 graden komt, dan moet de E-ketel het werk doen en verbruik ik 45-55 kWh per dag voor verwarmen.
Voor de warmwatervoorziening heb ik een AuerEdel warmtepompboiler van 100 liter en koken doen we op inductie. De woning heeft geen gasaansluiting meer.
Mijn jaarverbruik voor verwarmen van de woning bedraagt ongeveer 3000kWh. De woning heeft vloerverwarming voor totaal 50 m2 op benedenverdieping en badkamer. Woonkamer wordt gedurende de dag in stappen van 0,5 graden verwarmd van 19 graden om 07:30u naar 20,5 graden om 15:00u. Om 22:30u gaat de thermostaat weer terug naar 18,5 graden.
Door de prima isolatie moet het echt enkele graden onder het vriespunt worden alvorens gedurende de nacht er warmtevraag ontstaat en een daling tot 18,5 bereikt wordt.
Vraag is of vervanging van de ELGA door een Weheat Sparrow , afgezien van de aanschafkosten, een (veel) gunstiger energieverbruik zou gaan opleveren?
Voor de volledigheid valt nog te vermelden dat ik 32 zonnepanelen heb liggen verdeeld over NW en ZO en dat de woning voorzien is van een 19kWh thuisbatterij.
Wellicht zijn er deskundigen in dit topic die mij kunnen adviseren of overstap naar de Weheat zinvol is mede gelet op het naderende einde van de salderingsregeling?
goed om te horen! bedankt voor de reactienamo_h schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:59:
Het probleem is inmiddels door Weheat en een installateur opgelost.
[...]
Niet met een API, wel met een OTGW en de WP op OT.Cybje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:48:
Eigenlijk zou het wel handig zijn als je via een API de doel temperatuur kunt instellen.
Zie mijn andere berichten hierover. Ik 'bouw' met domotica mijn eigen stooklijn en stuur de doeltemp zonodig bij...
Trial and error. Geen huis, installatie en afgiftesysteem is hetzelfde, dus ook geen stooklijn...n.smits schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:28:
Hoe bepaal je een passende stooklijn? Of zijn er mensen met een vergelijkbare situatie en een (fijne) stooklijn?Tussenwoning uit 2006 met vloerverwarming. Zo ja; wat is dan de gemiddelde kamertemperatuur?
Reageert de pomp dan anders op 50 graden via het schema als 50 graden zonder het schema?Tijgerkracht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:16:
[...]
Schema instellen in de app
Werkt geweldig
Als ik op alle uren 50 graden instel zoals jij hebt (je zegt namelijk ingesteld op 50 graden) dan reageert de pomp dus anders op de waarden wanneer die gaat verwarmen.
Nee, je stelt tijdens de goedkope uren 50 of 55 graden in. Daarbuiten bijvoorbeeld 40 graden.jeroendh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:02:
[...]
Reageert de pomp dan anders op 50 graden via het schema als 50 graden zonder het schema?
Als ik op alle uren 50 graden instel zoals jij hebt (je zegt namelijk ingesteld op 50 graden) dan reageert de pomp dus anders op de waarden wanneer die gaat verwarmen.
Preciesorillion schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:03:
[...]
Nee, je stelt tijdens de goedkope uren 50 of 55 graden in. Daarbuiten bijvoorbeeld 40 graden.
Dat is idd vreemd je Sparrow in stand-by terwijl je gasketel moet leveren. Dat hoort niet . Ik zou de installateur daar maar over benaderen.ajsmit1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:09:
[...]
Ik draai ook op de stooklijn, maar daarnaast gaat de Sparrow bij mij op standby en moet de CV ketel alle warmte leveren. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Ik heb trouwens de verwarming van de CV ketel uit staan zodat dit vreemde gedrag me geen gas kost. Ik kijk het nog even een tijdje aan of het zo blijft en anders ga ik dit bij mijn installateur aankaarten.
Ah duidelijk. Dat is dus ingesteld op 40 niet op 50 zou ik dan zeggen. Goedkope uren boeien hier niks met ons vast contact. Heb daarom het schema nog niet in gebruik genomen.
Het is onderling nauwelijks te vergelijken omdat elke situatie anders is. Maar hier staat hij op 28 graden bij 9 graden en 45 bij -20 . In de woonkamer met vloerverwarming stoken we op 21,5 graden . De rest van het huis op ca 19 . Verbruik is de afgelopen week ca 25 KW per dag . Groot vrijstaand huis 2014 .n.smits schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:28:
Hoe bepaal je een passende stooklijn? Of zijn er mensen met een vergelijkbare situatie en een (fijne) stooklijn?Tussenwoning uit 2006 met vloerverwarming. Zo ja; wat is dan de gemiddelde kamertemperatuur?
CV hoeft niet bij de stoken.
Je begint idd met trial-and-error, zoals hierboven eerder aangegeven. Het makkelijkst is om als het te koud is, alle punten met hetzelfde aantal graden te verhogen en vice versa.n.smits schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:28:
Later kan je de helling van de lijn aanpassen om wat meer te finetunen.
Ideale stooklijn obv log data
Ik heb een script gebouwd dat met de historische logdata en de energy logs automatisch de ideale stooklijn bepaalt op basis van een zelf gespecificeerder comfort range (in ons geval tussen de 19 en 20 graden kamertemperatuur).
Mijn eerste zelf bepaalde stooklijn doet het tot nu toe geweldig: ik heb deze week een COP van 6.5 voor verwarmen, en strak de temperatuur binnen de gewenste bandbreedte.
Ik ben nu bezig om dit om te zetten in een script dat straks breed toepasbaar is op de nieuwe API's die binnenkort worden vrijgegeven door Weheat.
Uiteraard zal ik het dan hier ook delen.
Dan kan je zelf, als je al wat historische data hebt, je ideale stooklijn bepalen (en meer coole dingen doen).
To be continued!!
[ Voor 9% gewijzigd door Kirvis op 27-11-2025 23:01 ]
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Gaaf! Ben hier heel benieuwd naar!Kirvis schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:44:
[...]
Je begint idd met trial-and-error, zoals hierboven eerder aangegeven. Het makkelijkst is om als het te koud is, alle punten met hetzelfde aantal graden te verhogen en vice versa.
Ik heb een script gebouwd dat met de historische logdata en de energy logs automatisch de ideale stooklijn bepaalt op basis van een zelf gespecificeerder comfort range (in ons geval tussen de 19 en 20 graden kamertemperatuur).
Mijn eerste zelf bepaalde stooklijn doet het tot nu toe geweldig: ik heb deze week een COP van 6.5 voor verwarmen, en strak de temperatuur binnen de gewenste bandbreedte.
Ik ben nu bezig om dit om te zetten in een script dat straks breed toepasbaar is op de nieuwe API's die binnenkort worden vrijgegeven door Weheat.
Dan kan je zelf, als je al wat historische data hebt, je ideale stooklijn bepalen (en meer coole dingen doen).
To be continued!!
Ik ben benieuwd! Dat klinkt als muziek in mijn orenKirvis schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:44:
[...]
Je begint idd met trial-and-error, zoals hierboven eerder aangegeven. Het makkelijkst is om als het te koud is, alle punten met hetzelfde aantal graden te verhogen en vice versa.
To be continued!!
Zelf ben ik er nog niet uit hoe ik het wil regelen of sturen. Ik wil wel op de nieuwe API wachten voordat ik iets ga doen.
Misscien toch maar een OTGW.
[ Voor 6% gewijzigd door Kevin1990 op 28-11-2025 08:45 ]
Ik heb inmiddels ook een behoorlijke zigzag te pakken, maar dan bijna afgelopen nacht.A.A. Molenaar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:31:
Heeft iemand een verklaring voor dit stukje grafiek waarbij de compressor gedurende de status 'verwarmen' voor drie kwartier een 'zig zag' laat zien tussen 59 en 47 procent?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/0q5qP2emnQZmBGQ4hZbvOoOS.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepomp staat op stooklijn. Door dit gedrag is ook de watertemperatuur niet meer contant. Iemand enig idee waar dit mee te maken heeft / wat ik aan zal moeten passen?
hieronder een foto. Niet letten waar de vinger naar wijst. Die probeert het LEDje af te dekken omdat het anders niet meer zichtbaar is wat ik op de foto wil nemen.
Links onder is de back up heater aangesloten. Is dit juist? En waarom zou die dan wel of niet aangaan? (Bij welke omstandigheden)
[ Voor 11% gewijzigd door Kevin1990 op 28-11-2025 08:52 ]
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/hdbkKYWkXyh9aByZaUEC1rAx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iKDZSudWsvUDU5AtiPVRvafT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/98cJ9O0QxjPy0on43ZEaUzEo.png?f=fotoalbum_large)