Kodess schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
Ik heb een offerte gekregen voor een BB60. Maar ik ben ontzettend bang dat hij gaat resoneren.
De installateur wil hem op het dak van onze garage zetten. Het is een houten balken dak met bitumen erop. Het huis is uit 1968 en het platte dak is (nog) niet geisoleerd. Ik heb gelezen dat tegenwoordig inwendig isoleren wordt afgeraden, dus dat moet dan op het dak, waar straks de WP op staat. De WP moet er volgende maand al zijn (renovatie plannings issues) en ik heb dan niet tijd om het dak al te isoleren.
Dakdoorvoer is er al ivm oude droger (moet wel gemodificeerd worden door installateur) groepen leg ik aan en de vvw verdeler staat naast de opstel plaats.
***members only***
Een warmtepomp met geluids problemen daar weten we wel raad mee .
"Trillingen warmtepomp dempen"
https://gathering.tweaker...ist_messages/1834273/last
Of het nu een BB is of een recht opstaande WP ,problemen zijn het zelfde.
De BB heeft rubber pootjes als demping welke bij vochtig weer en kou minder goed tot helemaal niet dempen.
De meeste klachten zijn resonantie bij een bepaald vermogen .Een recht opstaande WP heeft als hij op veren staat( geen rubbers nemen) wat extra gewicht aan zijn voeten nodig, omdat de behuizing gaat trillen.
Nu de BB heeft geen harde behuizing dus dat scheelt.(hoop ik).
Zoals je misschien al weet dat aan de voor en achterzijde van een staande WP evenveel geluid uitkomt !!.
Geluid komt uit de condensor ( al die lamelletjes )die eigenlijk een luidspeaker is van enkel m2 groot ...
Dus de BB geeft OOK direct geluid aan je dak ( maar dan een staande WP) ,als je precies op de goede freq zit dan krijg je dus geluids overlast.(resonantie).
Bekijk resonantie als een stem vork die precies op de juist frequentie word aangeslagen en steeds harder gaat trillen.
Dus even een zwaarder tegeltje onder het rubber pootje zetten en een rubber plaatjes .. zal niet zo veel meer uit maken.
Nu je dak isoleren .. normaal doe je dat voor warmte of geluid+ warmte.. dus goed na denken.(PIR isoleer GEEN geluid !!).
Maar als je dak resoneert helpt geluid isolatie aan de onderkant niet, maakt het geluid alleen iets zachter.
Je moet dus voorkomen dat het geluid je dak kan aanslaan .Soms werkt het dak grind goed( kleine kiezel stenen).
Maar als werkende oplossing omgekeerde rubber tuin tegels voor een GROTER oppervlakte dan de BB
Daar op de tegels en daar dan de BB op zetten.
De rubber tuin tegels zijn zwaar en zorgen dat het geluid behoorlijk geabsorbeerd word dmv de gaatje en de schuine vlakken.
Deze methode met rubber tuin tegels kan je ook later gaan monteren als er geluids problemen zijn ( even gedeeltelijk optillen en de tegels er onder schuiven).
Zo iets dus aan tegels op het dak.
Dus de oplossing voor op een houten dak zijn er, en geluids problemen zijn op te lossen.
Ga dus NIET de beslissing nemen om hem in de tuin te zetten zoals onderstand voorbeeld.
:strip_exif()/f/image/g8Sf7NOfZB1tpxUoGUTeyBd4.png?f=user_large)
De BB blaast 3000m2 lucht per uur . dus die ruimte is in no time gevuld en hij zuigt zijn eigen lucht aan, gevolg lage COP en bij defrost weer krijg je het niet warm ( koude lucht blijft hangen in de kleine tuin/ ruimte), en te dicht op de muren.
Hier is de beslissing genomen niet op het dak ivm mogelijke geluids problemen ..
Geluids problemen zijn op te lossen.. dit lucht probleem is niet op te lossen of je moet de muren gaan slopen ....
Ook even info voor @
Pr088