orillion schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:58:
[...]
Dat rendement verhaal klopt niet in de app. Hun support pagina erover spreekt over “minder comfort”. Dat klopt, want je hebt minder vermogen. Voor efficiëntie is dat juist gunstig. Als je het warm kunt houden op lager vermogen dan is dat dus het mooist, het is stiller en efficiënter.
Zie ook eerdere berichten hierover in dit topic.
(ging over met minder vermogen weer opstarten na een defrost)
dank voor je reactie. Behoorlijk veel defrosts gehad hier. En niet helemaal blij mee hoe het dan loopt.
Een paar keer elk uur een defrost. Duurt dan krap een kwartier voor de BB weer gaat verwarmen.
En dat doet-ie dan op hoger vermogen.
En dat zal dan feitelijk een 'normale' reactie zijn op het feit dat er na een defrost "sturende" gegevens uit balans zijn :
verschil tussen temperatuur-in en temperatuur-uit loopt op.
Normaal is dat 2-3 graden hier, maar na een defrost al gauw tussen 5-7 graden.
Termperatuur huis-in is in eerste instantie een stuk lager dan de gevraagde temperatuur.
En als je pomp harder gaat werken? Loop je weer eerder tegen een volgende defrost aan. Schiet niet op.
Ik heb het een paar keer gehad dat het systeem rustig pruttelt en na een eerste defrost,
onder dezelfde omstandigheden in een defrost-cyclus terecht komt.
Niet efficient en je verliest een behoorlijk gedeelte van je verwarmingscapaciteit....
Dit lijkt een cyclus die zichzelf in stand houdt.... "hollen en stilstaan".
Hoe te voorkomen/beperken? Mijn eerste rectie : vermogen terugschroeven. Dat lukt (indirect) via het stilteniveau.
Maar ja, je moet het wèl warm krijgen in huis, heel veel knijpen kan ik ook weer niet.
Ik loop hier echt wel tegen aan. En dan heb ik vloeren waar veel warmte in zit, èn een 50L buffervat....
tikkie frustrerend. 3-4 graden buitentemperatuur zonder defrosts loopt als een zonnetje. Stabiel.
Zelfde temperatuur mèt defrosts: hollen en stilstaan. Nou ja, andersom eigenlijk
COP loopt dan terug naar iets tussen 3.5 en 4
Wie herkent dit? En, nog belangrijker : hoe kun je dit het best beperken?
dank, groeten, Hans.