Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
mrlolled schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:44:
[...]

Mijn huis heeft meer inhoud dan 900m3 11 kw is daar niet genoeg voor. en mensen om mij heen hebben negatief ervaringen met all electric dus ik wou het ook niet. ik zie nu al dat het miss gaat want hij gedraagd all electric. En de cv ketel springt nooit bij.
De Warmtepomp stuurt wel de CV ketel aan, dus die zou aan moeten gaan, als dat niet zo is dan lijkt het erop dat dit nog nooit heeft gewerkt en waarschijnlijk of niet goed is aangesloten of niet goed is geconfigureerd.
Kan de CV ketel opentherm aan of alleen Aan/Uit?
Als de Warmtepomp OpenTherm praat en de CV ketel alleen Aan/Uit, of andersom, dan werkt het niet en moet het anders ingesteld worden.
Echt bellen met je installatuer, geef aan dat de Weheat app zegt dat de CV ketel moet bijspringen, maar dat dat niet gebeurt.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:58
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:01:
[...]
Sowieso is er weer ergens een update geweest, want in de online omgeving zijn de defrosts ook niet meer zichtbaar.
Als je filtert op 'de laatste 24 uur' dan staan de defrosts er gewoon in hoor. Bij de laatste 3 uur heeft het volgens mij nooit gestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DuDdZqF1yRAzfzenyO6kNw0xFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtC535v2MNcGy6nFAQ5ZRyXD.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
polthemol schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:48:
[...]

probeer een stooklijn in te stellen om te zien wat er dan gebeurt, het probleem hoeft niet de warmtepomp te zijn maar kan ook misschien je thermostaat zijn.

Je bent nu veel aan het zenden van informatie, maar als je niets probeert heb je 2 opties: of je gaat je melden bij je installateur of je blijft het koud hebben in huis :)
Ik denk niet dat dit helpt, de warmtepomp wil de CV ketel aansturen als hulp, maar die doet niks, althans alles blijft koud, dus daar gaat het ergens mis volgens mij

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:12
JessicavdH schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:47:
[...]

Bij ons (BB P80) is de delta op dit moment 2,1 resp 0,3 graden. Watertemp in = 24, Watertemp uit = 26,1 en Watertemp huis in = 25,8. Dat is best een groot verschil met jouw waarden.
verschillen in deltaT zijn echt onmogelijk te vergelijken.. het ene huis verliest meer warmte dan het andere, of heeft een beter afgiftesysteem, etc.

Zelfde geldt voor water pomp-uit en huis-in. Hoeveel meter van pomp tot huis? Wat voor leiding is er gebruikt, etc. Allemaal zaken die van invloed zijn.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01

Cybje

First Post!

mrlolled schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:44:
[...]

Mijn huis heeft meer inhoud dan 900m3 11 kw is daar niet genoeg voor. en mensen om mij heen hebben negatief ervaringen met all electric dus ik wou het ook niet. ik zie nu al dat het miss gaat want hij gedraagd all electric. En de cv ketel springt nooit bij. hij staat op stand 1 dus idle. geen gasverbruik.
Ik weet niet helemaal hoe ik dit vriendelijk moet zeggen, dus ik zeg het maar letterlijk. Tweakers is een technische community en GoT is een technisch forum. Je kunt hier hulp zoeken als je installatie niet goed werkt, maar dan is het wel prettig om ook met technische details te komen, anders is het heel lastig voor anderen hier om jouw vragen te beantwoorden.

Het is in elk geval duidelijk dat jouw installatie niet naar behoren functioneert (of zelfs totaal niet functioneert). Pas als hij gewoon goed z'n werk doet, kun je zeggen of het wel of niet zou lukken om full electric te gaan. Maar dit is natuurlijk geen realistisch beeld.

Mijn advies:
1. Probeer de vragen van mensen hier te beantwoorden en bij voorkeur zelfs al pro-actief relevante technische informatie te geven. Maak iets langere reacties, in plaats van een korte alinea
2. Als dat niet lukt, dan is jouw installateur de aangewezen persoon om dit op te lossen, die hebben een support desk waar je op wat eenvoudiger niveau vragen aan kunt stellen. Ik begrijp uit jouw berichten dat de installateur niet naar tevredenheid reageert. Uiteindelijk moeten ze natuurlijk wel een werkende installatie opleveren. Mede gezien het nu best koud is buiten en je gewoon moet stoken, zou ik serieus overwegen of je niet met je rechtsbijstandverzekering of een jurist kunt kijken hoe je jouw installateur in beweging gaat krijgen

Wat ruist er door het struikgewas

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:41
Natuurlijk is de installateur (coolblue in deze) 100% verantwoordelijk voor het afleveren van een juist werkende installatie.
Dat is naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan en zit de beste man nu in de kou.
@mrlolled Ik hoop van harte dat je coolblue al aan de telefoon hebt gehad met de eis vandaag nog langs te komen om het euvel op te lossen.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:10
Gies123 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:50:
[...]

Als je filtert op 'de laatste 24 uur' dan staan de defrosts er gewoon in hoor. Bij de laatste 3 uur heeft het volgens mij nooit gestaan.
[Afbeelding]
Vanmorgen zag ik ze niet. Nu, 1200 uur weer wel. Overigens, ze stonden er ook in bij de drie uurs filter. Alleen staat die dan onder status. Bij 24 uurs weergavevzijn er aparte lijnen voor elke status.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:11
orillion schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:58:
[...]

Dat rendement verhaal klopt niet in de app. Hun support pagina erover spreekt over “minder comfort”. Dat klopt, want je hebt minder vermogen. Voor efficiëntie is dat juist gunstig. Als je het warm kunt houden op lager vermogen dan is dat dus het mooist, het is stiller en efficiënter.
Zie ook eerdere berichten hierover in dit topic.
(ging over met minder vermogen weer opstarten na een defrost)

dank voor je reactie. Behoorlijk veel defrosts gehad hier. En niet helemaal blij mee hoe het dan loopt.
Een paar keer elk uur een defrost. Duurt dan krap een kwartier voor de BB weer gaat verwarmen.
En dat doet-ie dan op hoger vermogen.

En dat zal dan feitelijk een 'normale' reactie zijn op het feit dat er na een defrost "sturende" gegevens uit balans zijn :

verschil tussen temperatuur-in en temperatuur-uit loopt op.
Normaal is dat 2-3 graden hier, maar na een defrost al gauw tussen 5-7 graden.
Termperatuur huis-in is in eerste instantie een stuk lager dan de gevraagde temperatuur.

En als je pomp harder gaat werken? Loop je weer eerder tegen een volgende defrost aan. Schiet niet op.
Ik heb het een paar keer gehad dat het systeem rustig pruttelt en na een eerste defrost, onder dezelfde omstandigheden in een defrost-cyclus terecht komt.
Niet efficient en je verliest een behoorlijk gedeelte van je verwarmingscapaciteit....
Dit lijkt een cyclus die zichzelf in stand houdt.... "hollen en stilstaan".

Hoe te voorkomen/beperken? Mijn eerste rectie : vermogen terugschroeven. Dat lukt (indirect) via het stilteniveau.
Maar ja, je moet het wèl warm krijgen in huis, heel veel knijpen kan ik ook weer niet.

Ik loop hier echt wel tegen aan. En dan heb ik vloeren waar veel warmte in zit, èn een 50L buffervat....
tikkie frustrerend. 3-4 graden buitentemperatuur zonder defrosts loopt als een zonnetje. Stabiel.
Zelfde temperatuur mèt defrosts: hollen en stilstaan. Nou ja, andersom eigenlijk ;)
COP loopt dan terug naar iets tussen 3.5 en 4

Wie herkent dit? En, nog belangrijker : hoe kun je dit het best beperken?

dank, groeten, Hans.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Soms heb je na een oplevering ook dat het water waarmee het systeem gevuld wordt koud is en dat de lucht koud is, dan valt er nergens energie uit te halen voor verwarmen/ontdooien. Dan kan het ook lijken dat het systeem niet werkt en hoog stroomverbruik heeft, maar dan duurt het gewoon extra lang om ergens wat warmte in te krijgen.
Het kan dan helpen als de installateur zo slim is om een doorstroomverwarmer te gebruiken als hij het systeem vult. Dan heb je tenminste geen 10 graden water in het systeem maar 20 graden of meer. Dat kan al heel wat schelen met het op gang brengen van een warmtepomp in die situatie.
Maar daar denken veel installateurs niet aan.

• Mg4gebruiker
Ik zie dit niet. Defrosts zijn meestal niet langer dan 5 minuten. In de eerste minuten lopen T in en T uit op. Daarna zakt de T uit meerdere graden onder T in gedurende enkele minuten. Ik vermoed dat dit effectief de echte ontdooifase is. Daarna gaat hij weer verwarmen. Dat gaat heel geleidelijk eerlijk gezegd.
Ik heb overigens een Flint.

• Mg4gebruiker
Misanthropia schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:24:
Soms heb je na een oplevering ook dat het water waarmee het systeem gevuld wordt koud is en dat de lucht koud is, dan valt er nergens energie uit te halen voor verwarmen/ontdooien. Dan kan het ook lijken dat het systeem niet werkt en hoog stroomverbruik heeft, maar dan duurt het gewoon extra lang om ergens wat warmte in te krijgen.
Het kan dan helpen als de installateur zo slim is om een doorstroomverwarmer te gebruiken als hij het systeem vult. Dan heb je tenminste geen 10 graden water in het systeem maar 20 graden of meer. Dat kan al heel wat schelen met het op gang brengen van een warmtepomp in die situatie.
Wat bedoel je met doorstroom verwarmer? Het 3 kWh verwarmingselement ?

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
hans_u schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:11:
[...]

Wie herkent dit? En, nog belangrijker : hoe kun je dit het best beperken?

dank, groeten, Hans.
Ik heb hieronder in plaatje 2 dagen staan, een met beperkte (stilteverlaging tijdens nachturen) vermogen (links), en een met meer vermogen (rechts). In beide periodes zie je dat de warmtepomp wordt beperkt door stilteverlaging. BB P60.

Ik kwam in de eerste nacht vermogen te kort om het huis warm te houden. In tweede nacht ging veel beter en was dat voldoende. Ik heb op basis van dit niet het gevoel dat het iets uitmaakt t.a.v. aantal defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxU3yRXewMFab7t8VvNT53iuuF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DxBjAKMGqPAoRIQJwtO0oQ20.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:58
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je met doorstroom verwarmer? Het 3 kWh verwarmingselement ?
Nee hij bedoelt dat je installateur bij inbedrijfstelling letterlijk warm(er) water in je installatie stopt. Maar dat is helemaal niet relevant in de vraag van Hans hierboven. Hij heeft het over defrosts.
Ik zit dezelfde uitdaging. Heb de indruk dat een stooklijn beter werkt, maar na 2x contact blijft de installateur zweren bij OT + inleren. Ik ga het een weekje aankijken op OT en zien of de BB ook slimmer wordt. Bij >+5 graden draait de installatie als een zonnetje, maar onder de 3 graden buitentemp krijg ik ook het hollen en stilstaan gevoel (compressor regelmatig 88% 8)7 )

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:13
Misanthropia schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:24:
Bij een hybride systeem zou dan de CV aan moeten gaan (WP kan niet snel genoeg verwarmen) en dan heb je echt best snel het water op temperatuur...

Heb een paar keer al alle water uit het systeem gehad en dan hij de WP zelf ook met 2 uurtjes het systeem al weer aardig op temperatuur...

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01

Cybje

First Post!

ietse schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:22:
Natuurlijk is de installateur (coolblue in deze) 100% verantwoordelijk voor het afleveren van een juist werkende installatie.
Dat is naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan en zit de beste man nu in de kou.
@mrlolled Ik hoop van harte dat je coolblue al aan de telefoon hebt gehad met de eis vandaag nog langs te komen om het euvel op te lossen.
Misschien heb ik mijn bericht niet goed verwoord, maar dat is toch precies wat ik zeg? Het is duidelijk dat de installatie niet functioneert. Echter als er hulp van een technische community wordt verwacht, hebben we wel input nodig over de techniek (de 1e optie in mijn bericht).

Maar als ik geen verstand zou hebben van de techniek en de installateur reageert niet, dan zou ik inmiddels juridische stappen overwegen (de 2e optie in mijn bericht).

Wat ruist er door het struikgewas

• montana81
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:06
Goede middag

Ik heb sinds februari een weheat Sparrow staan. In principe tevreden. Maar heb een vraag over het stooklijn gebruik. Nu draai ik op de thermostaat.

Mijn huis heeft beneden vloerverwarming met een thermostaat knop watertemperatuur vloer staat op 28 graden en een aparte pomp die bij 35graden inschakeld. Boven hebben wij radiatoren in de slaapkamers maar is het huis minder goed geïsoleerd en de kamers koelen daardoor sneller af dan beneden. Doordat ik nu met thermostaat werk is het wel eens dat de slaapkamers te koud zijn omdat beneden de woonkamer nog op temperatuur is.

Zou ik dit met een stooklijn kunnen ondervangen? Is het dan niet zo dat ik de watertemperatuur op 35 graden zet bij 5 graden buiten de radiatoren met de thermostaat knoppen regelen maar de vloerverwarming dus gewoon door blijft verwarmen met 28 graden. De woonkamer zou dan toch door blijven warmen tot een veelste hoge temperatuur?

Ik hoor het graag,

Tony.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:13
montana81 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:46:
Zou ik dit met een stooklijn kunnen ondervangen? Is het dan niet zo dat ik de watertemperatuur op 35 graden zet bij 5 graden buiten de radiatoren met de thermostaat knoppen regelen maar de vloerverwarming dus gewoon door blijft verwarmen met 28 graden. De woonkamer zou dan toch door blijven warmen tot een veelste hoge temperatuur?
Met stooklijn kun je de WP zodanig inregelen dat de woonkamer precies op temperatuur blijft. Als het dan te warm wordt boven zullen de thermostaatkranen sluiten, blijft het boven dan nog te koud dan zou je daar grotere of voor lage temperatuur geschikte radiatoren moeten plaatsen...

Puristen ( O-) ) zullen waarschijnlijk zeggen : boven geen thermostaatkranen maar gewone knoppen en dan de radiatioren waterzijdig inregelen.. 8)

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:07
ietse schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:22:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCLYSVa-NBofWSDzC5VkdGpB20Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMz1QU5D0W4cxKneYpsfWHLS.jpg?f=fotoalbum_large

Hey iedereen bedankt voor het helpen coolblue heeft deze kleo verkeerd om geïnstalleerd dus komt er geen water in de cv.

• Mg4gebruiker
montana81 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:46:
Goede middag

Ik heb sinds februari een weheat Sparrow staan. In principe tevreden. Maar heb een vraag over het stooklijn gebruik. Nu draai ik op de thermostaat.

Mijn huis heeft beneden vloerverwarming met een thermostaat knop watertemperatuur vloer staat op 28 graden en een aparte pomp die bij 35graden inschakeld. Boven hebben wij radiatoren in de slaapkamers maar is het huis minder goed geïsoleerd en de kamers koelen daardoor sneller af dan beneden. Doordat ik nu met thermostaat werk is het wel eens dat de slaapkamers te koud zijn omdat beneden de woonkamer nog op temperatuur is.

Ik hoor het graag,

Tony.
Heb jij een schakelaar op die pomp zitten? Die zou ik er meteen afhalen. Scheelt enorm bij mij want daardoor wordt mijn vloer sneller warm.
En ja, wat jij beschrijft klopt volgens mij. Dan moet je lijn lager zetten.

• Pr088
mrlolled schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

Hey iedereen bedankt voor het helpen coolblue heeft deze kleo verkeerd om geïnstalleerd dus komt er geen water in de cv.
Fijne test gedraaid dus... Gewoon overgeslagen, anders was dit direct naar boven gekomen.. 8)7

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• mrlolled
Gies123 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:50:
[...]

[Afbeelding]
Hoe kom je bij dit data

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik heb een offerte gekregen voor een BB60. Maar ik ben ontzettend bang dat hij gaat resoneren.
De installateur wil hem op het dak van onze garage zetten. Het is een houten balken dak met bitumen erop. Het huis is uit 1968 en het platte dak is (nog) niet geisoleerd. Ik heb gelezen dat tegenwoordig inwendig isoleren wordt afgeraden, dus dat moet dan op het dak, waar straks de WP op staat. De WP moet er volgende maand al zijn (renovatie plannings issues) en ik heb dan niet tijd om het dak al te isoleren.

Dakdoorvoer is er al ivm oude droger (moet wel gemodificeerd worden door installateur) groepen leg ik aan en de vvw verdeler staat naast de opstel plaats.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 25-11-2025 13:23 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Pr088
Kodess schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
Ik heb een offerte gekregen voor een BB60. Maar ik ben ontzettend bang dat hij gaat resoneren.
De installateur wil hem op het dak van onze garage zetten. Het is een houten balken dak met bitumen erop. Het huis is uit 1968 en het platte dak is (nog) niet geisoleerd. Ik heb gelezen dat tegenwoordig inwendig isoleren wordt afgeraden, dus dat moet dan op het dak, waar straks de WP op staat. De WP moet er volgende maand al zijn (renovatie plannings issues) en ik heb dan niet tijd om het dak al te isoleren.

Dakdoorvoer is er al ivm oude droger (moet wel gemodificeerd worden door installateur) groepen leg ik aan en de vvw verdeler staat naast de opstel plaats.

***members only***
Bij mij staat een BBP80 op een houten dak (bijkeuken) die al wel geïsoleerd is, van binnenuit. Bij mij heeft de installateur alleen stoeptegels toegepast en er treedt een klein beetje resonantie op bij hoge compressorsnelheden (>70% vermogen). Aangezien jij niet in je garage woont, denk ik dat het wel meevalt als je ook rubbertegels laat toepassen om resonantie te beperken.

• mrlolled
Pr088 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:10:
[...]

Fijne test gedraaid dus... Gewoon overgeslagen, anders was dit direct naar boven gekomen.. 8)7
Dat zij die meneer ook idd

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38
Bas Post schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:35:
Goedemorgen, ik heb een vraagje, ik zou graag de "delta T" van mijn systeem een beetje in de gaten willen houden.
Mijn BB P60 draait vanaf begin oktober, dus maak nu de eerste koudere periode mee.

Heb ik het zo goed begrepen?:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En is dit redelijk?
Je kijkt hoofdzakelijk naar water uit en in. Dus ee Delta-t van 4,7. Iemand anders merkte op dat het ‘veel’ is en komt vervolgens met een voorbeeld van een lagere aanvoer en retour.

In mijn situatie zie ik het beeld wat jij schetst ook. Nu zal ieder huis anders zijn (in mijn geval vrij groot en veel meters vvw).
Hogere aanvoer leidt tot grotere delta-t (uit nu 30,8 en in 26,8).
Als ik de aanvoer laat dalen tot 26 dan zie ik een delta-t van 2.5 to 2gr.

4,7 is niet percee slecht volgens mij. De warmte kan hij kwijt en wordt afgegeven. Het duurt sowieso langer om deze te verkleinen. Dus houd deze langduriger op hogere aanvoer.

Delta t kan dalen door betere flow oa. Maar betekent niet dat een lagere delta t altijd het beste is. Ik heb begrepen dat tussen de 2 en 5gr ongeveer goed genoeg is bij ltv.

Wellicht kan iemand het onderschijven met meer expertise.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-11-2025 14:17 ]

• Pr088
STIMPPYYY schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:13:
[...]

Je kijkt hoofdzakelijk naar water uit en in. Dus ee Delta-t van 4,7. Iemand anders merkte op dat het ‘veel’ is en vervolgens een voorbeeld van een lagere aanvoer en retour.

In mijn situatie zie ik het beeld wat jij schetst ook. Nu zal ieder huis anders zijn (in mijn geval vrij groot en veel vv).
Hogere aanvoer leidt tot grotere delta-t (uit nu 30,8 en in 26,8).
Als ik de aanvoer laat dalen tot 26 dan zie ik een delta-t van 2.5 to 2gr.

4,7 is niet percee slecht volgens mij. De warmte kan hij kwijt en wordt afgegeven. Het duurt sowieso langer om deze te verkleinen. Dus houd deze langduriger op hogere aanvoer.

Wellicht kan iemand het onderschijven.
Natuurkunde kan dat onderschrijven ;) Als je vloer veel warmer is dan de omgevingstemperatuur, dan is de warmteafgifte groter. Bij een grotere warmteafgifte zal de warmteontrekking uit het water groter zijn. Dus een hogere delta-t.
Bij lage(re) aanvoertemperatuur zal je COP in principe hoger zijn. 4.7 is met dit weer niet gek.

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:13

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Beste Tweakers,

We willen graag een korte update delen over de aansturing van het warmtelint in de Flint.
Op basis van praktijkdata en feedback hebben we de regeling van het warmtelint aangepast. Voorheen kon het warmtelint in meer situaties actief zijn; na de update werkt het warmtelint nu alleen nog op de momenten dat een defrost echt nodig is.
Wat betekent dat in de praktijk?
  • Het warmtelint schakelt alleen in wanneer er daadwerkelijk ontdooibehoefte is.
  • Op andere momenten blijft het warmtelint uit, zonder concessies aan bedrijfszekerheid.
  • Dit resulteert in een lager stroomverbruik over het stookseizoen.
En dit laat meteen de kracht van een updatebare warmtepomp zien: met firmware-updates wordt je warmtepomp steeds slimmer en efficiënter, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

De update wordt gefaseerd uitgerold via firmware; je hoeft hier zelf niets voor aan te passen.
Blijf vooral jullie ervaringen en metingen met ons delen!

www.weheat.nl

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
https://portal.weheat.nl > Installatie > Toon Grafieken > Laatste 24 uur

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:08
Weheat schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:13:
Beste Tweakers,

We willen graag een korte update delen over de aansturing van het warmtelint in de Flint.
Op basis van praktijkdata en feedback hebben we de regeling van het warmtelint aangepast. Voorheen kon het warmtelint in meer situaties actief zijn; na de update werkt het warmtelint nu alleen nog op de momenten dat een defrost echt nodig is.
  • Het warmtelint schakelt alleen in wanneer er daadwerkelijk ontdooibehoefte is.
  • Op andere momenten blijft het warmtelint uit, zonder concessies aan bedrijfszekerheid.
En dit laat meteen de kracht van een updatebare warmtepomp zien: met firmware-updates wordt je warmtepomp steeds slimmer en efficiënter, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

De update wordt gefaseerd uitgerold via firmware; je hoeft hier zelf niets voor aan te passen.
Top, daar ben ik blij mee. Dank je wel Weheat voor de snelle actie.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:55
Weheat schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:13:
Beste Tweakers,

Heel fijn! Ik ben erg blij met deze update.

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:16:
[...]

https://portal.weheat.nl > Installatie > Toon Grafieken > Laatste 24 uur
en als je voor de optie 'laatste 3 uur' kiest, dan zie je het onder de waarde: status: ontdooien/verwarmen/standby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmvGjtTlVqUnvMky4cvRpOUtPqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJWBnEe7Bh4tJf5uxmCpk8Fp.png?f=fotoalbum_large

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ludo69 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:10:
[...]

en als je voor de optie 'laatste 3 uur' kiest, dan zie je het onder de waarde: status: ontdooien/verwarmen/standby
[Afbeelding]
Thanks. Ik ben er al uit. Bij mij toont ie geen ontdooien in de laatste 3 uur aangezien het daar niet heeft plaats gevonden. In de laatst 24uur toont ie hem echter wel aangezien het daar wel heeft plaats gevonden.

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:14:
[...]

Thanks. Ik ben er al uit. Bij mij toont ie geen ontdooien in de laatste 3 uur aangezien het daar niet heeft plaats gevonden. In de laatst 24uur toont ie hem echter wel aangezien het daar wel heeft plaats gevonden.
ja klopt, bij mij ook niet, maar je kunt wel terug in de tijd met de pijltjes, dat heb ik net ook gedaan ;-)

• primordius
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Hey guys,
(Sorry for the english)
I would like your assistance in validating my instalation.

I have a Sparrow + 50L Buffer Tank + 200L Buffer tank for DHW + 3kw Electric Heater (basically the Full-Electric system), so far I did not have any heating issues and the house is being kept at 19C.

But I suspect that the instalation of the Electric Heater is not correct, I've never seen it turn on since instalation (I have it in HomeAssistant) and I've installed the system in May.

I will attach some pictures of the wiring (I've sent the same pictures to the installer and WeHeat and both did not provide a answer yet, so my disapointment with the support is growing)

And my App is showing that I have a Gas Boiler when I do not... I don't even have a Gas connection anymore...

Maybe some of you can help me make sense of this.... but it looks like to me that the Auxiliary unit is connected to the Boiler connectors...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJemucLE_IbBrvFDyhE10kXBcrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFu08N8NyIgZzui6TSj5JNS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew8SEw0SmAO1gfvTZPqHQ7nFGpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF2Uv7xKRQCcCNSU2Dmg8Rh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0sJup-PzNBLoztJKDFQvqUgBrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZRWJp0dMDsuheNP8XQIjzSy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEjvelNCwOxI8PORWrxrRXKmX_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmRAJIFVAqtpstgXW1INrgAA.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.