• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17
mrlolled schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:44:
[...]

Mijn huis heeft meer inhoud dan 900m3 11 kw is daar niet genoeg voor. en mensen om mij heen hebben negatief ervaringen met all electric dus ik wou het ook niet. ik zie nu al dat het miss gaat want hij gedraagd all electric. En de cv ketel springt nooit bij.
De Warmtepomp stuurt wel de CV ketel aan, dus die zou aan moeten gaan, als dat niet zo is dan lijkt het erop dat dit nog nooit heeft gewerkt en waarschijnlijk of niet goed is aangesloten of niet goed is geconfigureerd.
Kan de CV ketel opentherm aan of alleen Aan/Uit?
Als de Warmtepomp OpenTherm praat en de CV ketel alleen Aan/Uit, of andersom, dan werkt het niet en moet het anders ingesteld worden.
Echt bellen met je installatuer, geef aan dat de Weheat app zegt dat de CV ketel moet bijspringen, maar dat dat niet gebeurt.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-03 22:05
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:01:
[...]
Sowieso is er weer ergens een update geweest, want in de online omgeving zijn de defrosts ook niet meer zichtbaar.
Als je filtert op 'de laatste 24 uur' dan staan de defrosts er gewoon in hoor. Bij de laatste 3 uur heeft het volgens mij nooit gestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DuDdZqF1yRAzfzenyO6kNw0xFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtC535v2MNcGy6nFAQ5ZRyXD.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

• Tijgerkracht
polthemol schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:48:
[...]

probeer een stooklijn in te stellen om te zien wat er dan gebeurt, het probleem hoeft niet de warmtepomp te zijn maar kan ook misschien je thermostaat zijn.

Je bent nu veel aan het zenden van informatie, maar als je niets probeert heb je 2 opties: of je gaat je melden bij je installateur of je blijft het koud hebben in huis :)
Ik denk niet dat dit helpt, de warmtepomp wil de CV ketel aansturen als hulp, maar die doet niks, althans alles blijft koud, dus daar gaat het ergens mis volgens mij

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:19
JessicavdH schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:47:
[...]

Bij ons (BB P80) is de delta op dit moment 2,1 resp 0,3 graden. Watertemp in = 24, Watertemp uit = 26,1 en Watertemp huis in = 25,8. Dat is best een groot verschil met jouw waarden.
verschillen in deltaT zijn echt onmogelijk te vergelijken.. het ene huis verliest meer warmte dan het andere, of heeft een beter afgiftesysteem, etc.

Zelfde geldt voor water pomp-uit en huis-in. Hoeveel meter van pomp tot huis? Wat voor leiding is er gebruikt, etc. Allemaal zaken die van invloed zijn.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32

Cybje

First Post!

mrlolled schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:44:
[...]

Mijn huis heeft meer inhoud dan 900m3 11 kw is daar niet genoeg voor. en mensen om mij heen hebben negatief ervaringen met all electric dus ik wou het ook niet. ik zie nu al dat het miss gaat want hij gedraagd all electric. En de cv ketel springt nooit bij. hij staat op stand 1 dus idle. geen gasverbruik.
Ik weet niet helemaal hoe ik dit vriendelijk moet zeggen, dus ik zeg het maar letterlijk. Tweakers is een technische community en GoT is een technisch forum. Je kunt hier hulp zoeken als je installatie niet goed werkt, maar dan is het wel prettig om ook met technische details te komen, anders is het heel lastig voor anderen hier om jouw vragen te beantwoorden.

Het is in elk geval duidelijk dat jouw installatie niet naar behoren functioneert (of zelfs totaal niet functioneert). Pas als hij gewoon goed z'n werk doet, kun je zeggen of het wel of niet zou lukken om full electric te gaan. Maar dit is natuurlijk geen realistisch beeld.

Mijn advies:
1. Probeer de vragen van mensen hier te beantwoorden en bij voorkeur zelfs al pro-actief relevante technische informatie te geven. Maak iets langere reacties, in plaats van een korte alinea
2. Als dat niet lukt, dan is jouw installateur de aangewezen persoon om dit op te lossen, die hebben een support desk waar je op wat eenvoudiger niveau vragen aan kunt stellen. Ik begrijp uit jouw berichten dat de installateur niet naar tevredenheid reageert. Uiteindelijk moeten ze natuurlijk wel een werkende installatie opleveren. Mede gezien het nu best koud is buiten en je gewoon moet stoken, zou ik serieus overwegen of je niet met je rechtsbijstandverzekering of een jurist kunt kijken hoe je jouw installateur in beweging gaat krijgen

Wat ruist er door het struikgewas

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-03 12:04
Natuurlijk is de installateur (coolblue in deze) 100% verantwoordelijk voor het afleveren van een juist werkende installatie.
Dat is naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan en zit de beste man nu in de kou.
@mrlolled Ik hoop van harte dat je coolblue al aan de telefoon hebt gehad met de eis vandaag nog langs te komen om het euvel op te lossen.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:14
Gies123 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:50:
[...]

Als je filtert op 'de laatste 24 uur' dan staan de defrosts er gewoon in hoor. Bij de laatste 3 uur heeft het volgens mij nooit gestaan.
[Afbeelding]
Vanmorgen zag ik ze niet. Nu, 1200 uur weer wel. Overigens, ze stonden er ook in bij de drie uurs filter. Alleen staat die dan onder status. Bij 24 uurs weergavevzijn er aparte lijnen voor elke status.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:44
orillion schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:58:
[...]

Dat rendement verhaal klopt niet in de app. Hun support pagina erover spreekt over “minder comfort”. Dat klopt, want je hebt minder vermogen. Voor efficiëntie is dat juist gunstig. Als je het warm kunt houden op lager vermogen dan is dat dus het mooist, het is stiller en efficiënter.
Zie ook eerdere berichten hierover in dit topic.
(ging over met minder vermogen weer opstarten na een defrost)

dank voor je reactie. Behoorlijk veel defrosts gehad hier. En niet helemaal blij mee hoe het dan loopt.
Een paar keer elk uur een defrost. Duurt dan krap een kwartier voor de BB weer gaat verwarmen.
En dat doet-ie dan op hoger vermogen.

En dat zal dan feitelijk een 'normale' reactie zijn op het feit dat er na een defrost "sturende" gegevens uit balans zijn :

verschil tussen temperatuur-in en temperatuur-uit loopt op.
Normaal is dat 2-3 graden hier, maar na een defrost al gauw tussen 5-7 graden.
Termperatuur huis-in is in eerste instantie een stuk lager dan de gevraagde temperatuur.

En als je pomp harder gaat werken? Loop je weer eerder tegen een volgende defrost aan. Schiet niet op.
Ik heb het een paar keer gehad dat het systeem rustig pruttelt en na een eerste defrost, onder dezelfde omstandigheden in een defrost-cyclus terecht komt.
Niet efficient en je verliest een behoorlijk gedeelte van je verwarmingscapaciteit....
Dit lijkt een cyclus die zichzelf in stand houdt.... "hollen en stilstaan".

Hoe te voorkomen/beperken? Mijn eerste rectie : vermogen terugschroeven. Dat lukt (indirect) via het stilteniveau.
Maar ja, je moet het wèl warm krijgen in huis, heel veel knijpen kan ik ook weer niet.

Ik loop hier echt wel tegen aan. En dan heb ik vloeren waar veel warmte in zit, èn een 50L buffervat....
tikkie frustrerend. 3-4 graden buitentemperatuur zonder defrosts loopt als een zonnetje. Stabiel.
Zelfde temperatuur mèt defrosts: hollen en stilstaan. Nou ja, andersom eigenlijk ;)
COP loopt dan terug naar iets tussen 3.5 en 4

Wie herkent dit? En, nog belangrijker : hoe kun je dit het best beperken?

dank, groeten, Hans.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 21:29
Soms heb je na een oplevering ook dat het water waarmee het systeem gevuld wordt koud is en dat de lucht koud is, dan valt er nergens energie uit te halen voor verwarmen/ontdooien. Dan kan het ook lijken dat het systeem niet werkt en hoog stroomverbruik heeft, maar dan duurt het gewoon extra lang om ergens wat warmte in te krijgen.
Het kan dan helpen als de installateur zo slim is om een doorstroomverwarmer te gebruiken als hij het systeem vult. Dan heb je tenminste geen 10 graden water in het systeem maar 20 graden of meer. Dat kan al heel wat schelen met het op gang brengen van een warmtepomp in die situatie.
Maar daar denken veel installateurs niet aan.

• Mg4gebruiker
Ik zie dit niet. Defrosts zijn meestal niet langer dan 5 minuten. In de eerste minuten lopen T in en T uit op. Daarna zakt de T uit meerdere graden onder T in gedurende enkele minuten. Ik vermoed dat dit effectief de echte ontdooifase is. Daarna gaat hij weer verwarmen. Dat gaat heel geleidelijk eerlijk gezegd.
Ik heb overigens een Flint.

• Mg4gebruiker
Misanthropia schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:24:
Soms heb je na een oplevering ook dat het water waarmee het systeem gevuld wordt koud is en dat de lucht koud is, dan valt er nergens energie uit te halen voor verwarmen/ontdooien. Dan kan het ook lijken dat het systeem niet werkt en hoog stroomverbruik heeft, maar dan duurt het gewoon extra lang om ergens wat warmte in te krijgen.
Het kan dan helpen als de installateur zo slim is om een doorstroomverwarmer te gebruiken als hij het systeem vult. Dan heb je tenminste geen 10 graden water in het systeem maar 20 graden of meer. Dat kan al heel wat schelen met het op gang brengen van een warmtepomp in die situatie.
Wat bedoel je met doorstroom verwarmer? Het 3 kWh verwarmingselement ?

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
hans_u schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:11:
[...]

Wie herkent dit? En, nog belangrijker : hoe kun je dit het best beperken?

dank, groeten, Hans.
Ik heb hieronder in plaatje 2 dagen staan, een met beperkte (stilteverlaging tijdens nachturen) vermogen (links), en een met meer vermogen (rechts). In beide periodes zie je dat de warmtepomp wordt beperkt door stilteverlaging. BB P60.

Ik kwam in de eerste nacht vermogen te kort om het huis warm te houden. In tweede nacht ging veel beter en was dat voldoende. Ik heb op basis van dit niet het gevoel dat het iets uitmaakt t.a.v. aantal defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxU3yRXewMFab7t8VvNT53iuuF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DxBjAKMGqPAoRIQJwtO0oQ20.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je met doorstroom verwarmer? Het 3 kWh verwarmingselement ?
Nee hij bedoelt dat je installateur bij inbedrijfstelling letterlijk warm(er) water in je installatie stopt. Maar dat is helemaal niet relevant in de vraag van Hans hierboven. Hij heeft het over defrosts.
Ik zit dezelfde uitdaging. Heb de indruk dat een stooklijn beter werkt, maar na 2x contact blijft de installateur zweren bij OT + inleren. Ik ga het een weekje aankijken op OT en zien of de BB ook slimmer wordt. Bij >+5 graden draait de installatie als een zonnetje, maar onder de 3 graden buitentemp krijg ik ook het hollen en stilstaan gevoel (compressor regelmatig 88% 8)7 )

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:06
Misanthropia schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:24:
Bij een hybride systeem zou dan de CV aan moeten gaan (WP kan niet snel genoeg verwarmen) en dan heb je echt best snel het water op temperatuur...

Heb een paar keer al alle water uit het systeem gehad en dan hij de WP zelf ook met 2 uurtjes het systeem al weer aardig op temperatuur...

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32

Cybje

First Post!

ietse schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:22:
Natuurlijk is de installateur (coolblue in deze) 100% verantwoordelijk voor het afleveren van een juist werkende installatie.
Dat is naar alle waarschijnlijkheid niet gedaan en zit de beste man nu in de kou.
@mrlolled Ik hoop van harte dat je coolblue al aan de telefoon hebt gehad met de eis vandaag nog langs te komen om het euvel op te lossen.
Misschien heb ik mijn bericht niet goed verwoord, maar dat is toch precies wat ik zeg? Het is duidelijk dat de installatie niet functioneert. Echter als er hulp van een technische community wordt verwacht, hebben we wel input nodig over de techniek (de 1e optie in mijn bericht).

Maar als ik geen verstand zou hebben van de techniek en de installateur reageert niet, dan zou ik inmiddels juridische stappen overwegen (de 2e optie in mijn bericht).

Wat ruist er door het struikgewas

• montana81
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:37
Goede middag

Ik heb sinds februari een weheat Sparrow staan. In principe tevreden. Maar heb een vraag over het stooklijn gebruik. Nu draai ik op de thermostaat.

Mijn huis heeft beneden vloerverwarming met een thermostaat knop watertemperatuur vloer staat op 28 graden en een aparte pomp die bij 35graden inschakeld. Boven hebben wij radiatoren in de slaapkamers maar is het huis minder goed geïsoleerd en de kamers koelen daardoor sneller af dan beneden. Doordat ik nu met thermostaat werk is het wel eens dat de slaapkamers te koud zijn omdat beneden de woonkamer nog op temperatuur is.

Zou ik dit met een stooklijn kunnen ondervangen? Is het dan niet zo dat ik de watertemperatuur op 35 graden zet bij 5 graden buiten de radiatoren met de thermostaat knoppen regelen maar de vloerverwarming dus gewoon door blijft verwarmen met 28 graden. De woonkamer zou dan toch door blijven warmen tot een veelste hoge temperatuur?

Ik hoor het graag,

Tony.

Weheat Sparrow p60. 12x 435wp. Growatt mod 5000 tl3-xh

• Jpiek
montana81 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:46:
Zou ik dit met een stooklijn kunnen ondervangen? Is het dan niet zo dat ik de watertemperatuur op 35 graden zet bij 5 graden buiten de radiatoren met de thermostaat knoppen regelen maar de vloerverwarming dus gewoon door blijft verwarmen met 28 graden. De woonkamer zou dan toch door blijven warmen tot een veelste hoge temperatuur?
Met stooklijn kun je de WP zodanig inregelen dat de woonkamer precies op temperatuur blijft. Als het dan te warm wordt boven zullen de thermostaatkranen sluiten, blijft het boven dan nog te koud dan zou je daar grotere of voor lage temperatuur geschikte radiatoren moeten plaatsen...

Puristen ( O-) ) zullen waarschijnlijk zeggen : boven geen thermostaatkranen maar gewone knoppen en dan de radiatioren waterzijdig inregelen.. 8)

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-02 10:04
ietse schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:22:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCLYSVa-NBofWSDzC5VkdGpB20Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMz1QU5D0W4cxKneYpsfWHLS.jpg?f=fotoalbum_large

Hey iedereen bedankt voor het helpen coolblue heeft deze kleo verkeerd om geïnstalleerd dus komt er geen water in de cv.

• Mg4gebruiker
montana81 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:46:
Goede middag

Ik heb sinds februari een weheat Sparrow staan. In principe tevreden. Maar heb een vraag over het stooklijn gebruik. Nu draai ik op de thermostaat.

Mijn huis heeft beneden vloerverwarming met een thermostaat knop watertemperatuur vloer staat op 28 graden en een aparte pomp die bij 35graden inschakeld. Boven hebben wij radiatoren in de slaapkamers maar is het huis minder goed geïsoleerd en de kamers koelen daardoor sneller af dan beneden. Doordat ik nu met thermostaat werk is het wel eens dat de slaapkamers te koud zijn omdat beneden de woonkamer nog op temperatuur is.

Ik hoor het graag,

Tony.
Heb jij een schakelaar op die pomp zitten? Die zou ik er meteen afhalen. Scheelt enorm bij mij want daardoor wordt mijn vloer sneller warm.
En ja, wat jij beschrijft klopt volgens mij. Dan moet je lijn lager zetten.

• Pr088
  • Nu online
mrlolled schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

Hey iedereen bedankt voor het helpen coolblue heeft deze kleo verkeerd om geïnstalleerd dus komt er geen water in de cv.
Fijne test gedraaid dus... Gewoon overgeslagen, anders was dit direct naar boven gekomen.. 8)7

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• mrlolled
Gies123 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:50:
[...]

[Afbeelding]
Hoe kom je bij dit data

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49
Ik heb een offerte gekregen voor een BB60. Maar ik ben ontzettend bang dat hij gaat resoneren.
De installateur wil hem op het dak van onze garage zetten. Het is een houten balken dak met bitumen erop. Het huis is uit 1968 en het platte dak is (nog) niet geisoleerd. Ik heb gelezen dat tegenwoordig inwendig isoleren wordt afgeraden, dus dat moet dan op het dak, waar straks de WP op staat. De WP moet er volgende maand al zijn (renovatie plannings issues) en ik heb dan niet tijd om het dak al te isoleren.

Dakdoorvoer is er al ivm oude droger (moet wel gemodificeerd worden door installateur) groepen leg ik aan en de vvw verdeler staat naast de opstel plaats.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 25-11-2025 13:23 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Pr088
  • Nu online
Kodess schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
Ik heb een offerte gekregen voor een BB60. Maar ik ben ontzettend bang dat hij gaat resoneren.
De installateur wil hem op het dak van onze garage zetten. Het is een houten balken dak met bitumen erop. Het huis is uit 1968 en het platte dak is (nog) niet geisoleerd. Ik heb gelezen dat tegenwoordig inwendig isoleren wordt afgeraden, dus dat moet dan op het dak, waar straks de WP op staat. De WP moet er volgende maand al zijn (renovatie plannings issues) en ik heb dan niet tijd om het dak al te isoleren.

Dakdoorvoer is er al ivm oude droger (moet wel gemodificeerd worden door installateur) groepen leg ik aan en de vvw verdeler staat naast de opstel plaats.

***members only***
Bij mij staat een BBP80 op een houten dak (bijkeuken) die al wel geïsoleerd is, van binnenuit. Bij mij heeft de installateur alleen stoeptegels toegepast en er treedt een klein beetje resonantie op bij hoge compressorsnelheden (>70% vermogen). Aangezien jij niet in je garage woont, denk ik dat het wel meevalt als je ook rubbertegels laat toepassen om resonantie te beperken.

• mrlolled
Pr088 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:10:
[...]

Fijne test gedraaid dus... Gewoon overgeslagen, anders was dit direct naar boven gekomen.. 8)7
Dat zij die meneer ook idd

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:28
Bas Post schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:35:
Goedemorgen, ik heb een vraagje, ik zou graag de "delta T" van mijn systeem een beetje in de gaten willen houden.
Mijn BB P60 draait vanaf begin oktober, dus maak nu de eerste koudere periode mee.

Heb ik het zo goed begrepen?:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En is dit redelijk?
Je kijkt hoofdzakelijk naar water uit en in. Dus ee Delta-t van 4,7. Iemand anders merkte op dat het ‘veel’ is en komt vervolgens met een voorbeeld van een lagere aanvoer en retour.

In mijn situatie zie ik het beeld wat jij schetst ook. Nu zal ieder huis anders zijn (in mijn geval vrij groot en veel meters vvw).
Hogere aanvoer leidt tot grotere delta-t (uit nu 30,8 en in 26,8).
Als ik de aanvoer laat dalen tot 26 dan zie ik een delta-t van 2.5 to 2gr.

4,7 is niet percee slecht volgens mij. De warmte kan hij kwijt en wordt afgegeven. Het duurt sowieso langer om deze te verkleinen. Dus houd deze langduriger op hogere aanvoer.

Delta t kan dalen door betere flow oa. Maar betekent niet dat een lagere delta t altijd het beste is. Ik heb begrepen dat tussen de 2 en 5gr ongeveer goed genoeg is bij ltv.

Wellicht kan iemand het onderschijven met meer expertise.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-11-2025 14:17 ]

• Pr088
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:13:
[...]

Je kijkt hoofdzakelijk naar water uit en in. Dus ee Delta-t van 4,7. Iemand anders merkte op dat het ‘veel’ is en vervolgens een voorbeeld van een lagere aanvoer en retour.

In mijn situatie zie ik het beeld wat jij schetst ook. Nu zal ieder huis anders zijn (in mijn geval vrij groot en veel vv).
Hogere aanvoer leidt tot grotere delta-t (uit nu 30,8 en in 26,8).
Als ik de aanvoer laat dalen tot 26 dan zie ik een delta-t van 2.5 to 2gr.

4,7 is niet percee slecht volgens mij. De warmte kan hij kwijt en wordt afgegeven. Het duurt sowieso langer om deze te verkleinen. Dus houd deze langduriger op hogere aanvoer.

Wellicht kan iemand het onderschijven.
Natuurkunde kan dat onderschrijven ;) Als je vloer veel warmer is dan de omgevingstemperatuur, dan is de warmteafgifte groter. Bij een grotere warmteafgifte zal de warmteontrekking uit het water groter zijn. Dus een hogere delta-t.
Bij lage(re) aanvoertemperatuur zal je COP in principe hoger zijn. 4.7 is met dit weer niet gek.

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-02 17:51

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Beste Tweakers,

We willen graag een korte update delen over de aansturing van het warmtelint in de Flint.
Op basis van praktijkdata en feedback hebben we de regeling van het warmtelint aangepast. Voorheen kon het warmtelint in meer situaties actief zijn; na de update werkt het warmtelint nu alleen nog op de momenten dat een defrost echt nodig is.
Wat betekent dat in de praktijk?
  • Het warmtelint schakelt alleen in wanneer er daadwerkelijk ontdooibehoefte is.
  • Op andere momenten blijft het warmtelint uit, zonder concessies aan bedrijfszekerheid.
  • Dit resulteert in een lager stroomverbruik over het stookseizoen.
En dit laat meteen de kracht van een updatebare warmtepomp zien: met firmware-updates wordt je warmtepomp steeds slimmer en efficiënter, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

De update wordt gefaseerd uitgerold via firmware; je hoeft hier zelf niets voor aan te passen.
Blijf vooral jullie ervaringen en metingen met ons delen!

www.weheat.nl

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:20
https://portal.weheat.nl > Installatie > Toon Grafieken > Laatste 24 uur

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:03
Weheat schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:13:
Beste Tweakers,

We willen graag een korte update delen over de aansturing van het warmtelint in de Flint.
Op basis van praktijkdata en feedback hebben we de regeling van het warmtelint aangepast. Voorheen kon het warmtelint in meer situaties actief zijn; na de update werkt het warmtelint nu alleen nog op de momenten dat een defrost echt nodig is.
  • Het warmtelint schakelt alleen in wanneer er daadwerkelijk ontdooibehoefte is.
  • Op andere momenten blijft het warmtelint uit, zonder concessies aan bedrijfszekerheid.
En dit laat meteen de kracht van een updatebare warmtepomp zien: met firmware-updates wordt je warmtepomp steeds slimmer en efficiënter, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

De update wordt gefaseerd uitgerold via firmware; je hoeft hier zelf niets voor aan te passen.
Top, daar ben ik blij mee. Dank je wel Weheat voor de snelle actie.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:57
Weheat schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:13:
Beste Tweakers,

Heel fijn! Ik ben erg blij met deze update.

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 00:42
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:16:
[...]

en als je voor de optie 'laatste 3 uur' kiest, dan zie je het onder de waarde: status: ontdooien/verwarmen/standby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmvGjtTlVqUnvMky4cvRpOUtPqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJWBnEe7Bh4tJf5uxmCpk8Fp.png?f=fotoalbum_large

• -Marc-
Ludo69 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:10:
[...]

en als je voor de optie 'laatste 3 uur' kiest, dan zie je het onder de waarde: status: ontdooien/verwarmen/standby
[Afbeelding]
Thanks. Ik ben er al uit. Bij mij toont ie geen ontdooien in de laatste 3 uur aangezien het daar niet heeft plaats gevonden. In de laatst 24uur toont ie hem echter wel aangezien het daar wel heeft plaats gevonden.

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 00:42
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:14:
[...]

Thanks. Ik ben er al uit. Bij mij toont ie geen ontdooien in de laatste 3 uur aangezien het daar niet heeft plaats gevonden. In de laatst 24uur toont ie hem echter wel aangezien het daar wel heeft plaats gevonden.
ja klopt, bij mij ook niet, maar je kunt wel terug in de tijd met de pijltjes, dat heb ik net ook gedaan ;-)

• primordius
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-03 12:12
Hey guys,
(Sorry for the english)
I would like your assistance in validating my instalation.

I have a Sparrow + 50L Buffer Tank + 200L Buffer tank for DHW + 3kw Electric Heater (basically the Full-Electric system), so far I did not have any heating issues and the house is being kept at 19C.

But I suspect that the instalation of the Electric Heater is not correct, I've never seen it turn on since instalation (I have it in HomeAssistant) and I've installed the system in May.

I will attach some pictures of the wiring (I've sent the same pictures to the installer and WeHeat and both did not provide a answer yet, so my disapointment with the support is growing)

And my App is showing that I have a Gas Boiler when I do not... I don't even have a Gas connection anymore...

Maybe some of you can help me make sense of this.... but it looks like to me that the Auxiliary unit is connected to the Boiler connectors...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJemucLE_IbBrvFDyhE10kXBcrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFu08N8NyIgZzui6TSj5JNS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew8SEw0SmAO1gfvTZPqHQ7nFGpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF2Uv7xKRQCcCNSU2Dmg8Rh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0sJup-PzNBLoztJKDFQvqUgBrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZRWJp0dMDsuheNP8XQIjzSy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEjvelNCwOxI8PORWrxrRXKmX_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmRAJIFVAqtpstgXW1INrgAA.jpg?f=fotoalbum_large

• mrlolled
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:16:
[...]

Zie jij nog je cop enzo power in air bij mij is het weg.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:19
primordius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:21:
Hey guys,
(Sorry for the english)

I have a Sparrow + 50L Buffer Tank + 200L Buffer tank for DHW + 3kw Electric Heater (basically the Full-Electric system), so far I did not have any heating issues and the house is being kept at 19C.

But I suspect that the instalation of the Electric Heater is not correct, I've never seen it turn on since instalation (I have it in HomeAssistant) and I've installed the system in May.

I will attach some pictures of the wiring (I've sent the same pictures to the installer and WeHeat and both did not provide a answer yet, so my disapointment with the support is growing)

And my App is showing that I have a Gas Boiler when I do not... I don't even have a Gas connection anymore...

Maybe some of you can help me make sense of this.... but it looks like to me that the Auxiliary unit is connected to the Boiler connectors...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
I think you would have more issues if the backup heater would have turned on in these times...the Sparrow should/can easily handle this weather. Backup heater is for extreme circumstances.

• -Marc-
mrlolled schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:49:
[...]

Zie jij nog je cop enzo power in air bij mij is het weg.
Nee, dat is sinds een week ongeveer weg in de online omgeving.

Wel kan je de dagelijke COP nog zien (via een omweg) in de App:

Inzichten > Efficiëntie (COP) > Efficientie (COP) en dan Week selecteren.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:55:
[...]

De homeassistant API leest hem ook nog uit. Maar het slaat natuurlijk nergens op dat ze hem uit het portal gesloopt hebben. Een deel van de data zit nu in de app en een deel in het portal, zodat je geen goede vergelijkingen meer kunt maken.

• jerzeek
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:49
primordius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:21:
Hey guys,
(Sorry for the english)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
I think you will need to provide a few more pictures, it looks like you have the compact version of the indoor unit meaning you have two external pumps visible.
You are right in your observation that the connection for the electric heater is empty on the PCB.
In my installation there are three wires are bottom left hand corner connecting the electric heater.

Can you make an overview picture, and can you make a picture of what you think it the electric heater. Oh and a picture of your 200L boiler. It might be that they placed the heater module in there, but that would only help you with heating the hot water, not the central heating.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:27

***members only***
Het zal per situatie verschillen maar ik deel toch even mijn ervaring in een vergelijkbare situatie:
Mijn BB80 staat ook op een garagedak, balken, hout en bitumen, thats it. Uiteraard staat de WP op flinke rubber blokken. Direct onder de WP in de garage hoor ik het suizen van de leidingen en het draaien van de pompen meer dan de WP op het dak. Resonantie totaal geen last van.

Wat betreft isoleren is een "warm dak" waarbij isolatie direct onder de dakbedekking zit altijd beter dan een "koud dak" waarbij de isolatie tussen de balken zit. Het is vooral belangrijk dat in het laatste geval er voldoende ventilatie mogelijk is tussen bovenkant isolatie en het hout van het dak. Zodra die tegen elkaar zitten krijg je vocht issues.

• Pr088
  • Nu online
Bas Post schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:35:
Goedemorgen, ik heb een vraagje, ik zou graag de "delta T" van mijn systeem een beetje in de gaten willen houden.
Mijn BB P60 draait vanaf begin oktober, dus maak nu de eerste koudere periode mee.

Heb ik het zo goed begrepen?:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En is dit redelijk?
Hou er wel rekening mee dat warmtepomp uit en huis in niet altijd precies je verlies door transport is. Het is bekend dat de 'huis in' lage waarden geeft doordat de thermostaat op de buis is bevestigd. Daardoor lijkt je verlies aan de invoerzijde heel hoog. In werkelijkheid is het water in je vloer waarschijnlijk iets hoger dan je aan de cijfers ziet. Ik kijk vooral naar warmtepomp in en warmtepomp uit.

• primordius
jerzeek schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:09:
[...]

I think you will need to provide a few more pictures, it looks like you have the compact version of the indoor unit meaning you have two external pumps visible.
You are right in your observation that the connection for the electric heater is empty on the PCB.
In my installation there are three wires are bottom left hand corner connecting the electric heater.

Can you make an overview picture, and can you make a picture of what you think it the electric heater. Oh and a picture of your 200L boiler. It might be that they placed the heater module in there, but that would only help you with heating the hot water, not the central heating.
Yes indeed, there are 3 pumps, 2 white ones and a green one behind the 200L, the electric heater is on top as you can see from that greyish pipe, it looks like the water connection is ok, because it goes both into the 50L buffer tank and the 200L one.
I also find it strange that some of the cables from the pumps are not connected according to the wiring schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_csBJTYHI43snUPWWlpAAt3W_18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCPbu5HgYk2lHyjv3d8nzh1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/touaikXiQGBgrQpCe90cl5k9ZVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EBeYENlxgTaFu8qWZU1UzpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0miNd3HOztO9V3_HZ6lENnhuQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CMAOIa4nTDsuL548FEAXflp.jpg?f=fotoalbum_large

• primordius
jelleeelco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:50:
[...]

I think you would have more issues if the backup heater would have turned on in these times...the Sparrow should/can easily handle this weather. Backup heater is for extreme circumstances.
I agree, my point is not really that it didn't turn on yet, but that the wiring might be wrong and it will never turn on, even when needed.

• Mg4gebruiker
-Marc- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:55:
[...]

Je kunt per uur de kwh in en kwh uit aflezen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km5lIhxp6sI9N6nBKDc0OCXzr0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEkgNi9KI88TDL9C4R9BwMcE.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:32
primordius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:12:
[...]

Yes indeed, there are 3 pumps, 2 white ones and a green one behind the 200L, the electric heater is on top as you can see from that greyish pipe, it looks like the water connection is ok, because it goes both into the 50L buffer tank and the 200L one.
I also find it strange that some of the cables from the pumps are not connected according to the wiring schema.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
First picture topmost device seems like backup heater to me. It should indeed be in the left bottom of the control board. Show it to your installer including the screenshot of the Weheat app with the wrong gas boiler. They should connect it correctly.

• primordius
orillion schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:44:
[...]

First picture topmost device seems like backup heater to me. It should indeed be in the left bottom of the control board. Show it to your installer including the screenshot of the Weheat app with the wrong gas boiler. They should connect it correctly.
Yeah, already did, but waiting for an answer for almost 2 weeks now. I think tomorrow I will give them a call.

Thank you for checking this with me!

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-03 14:10
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
To me, it looks like the electric element is triggered via the 24V gas-heater connection, as if it were a regular on/off heater. In practice, this means the system is wired as a hybrid setup — but instead of a gas boiler, an electric element is connected. When the control board decides that additional heat is needed (normally provided by the “gas heater”), it activates the 24V signal. The Eltako relay then starts supplying power to the electric element. That’s also why you see a gas-boiler icon in your app.

I’m not fully familiar with the reason an installer would choose this approach instead of using the standard, built-in solution.

Weheat Flint

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:32
n.smits schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:36:
[...]

To me, it looks like the electric element is triggered via the 24V gas-heater connection, as if it were a regular on/off heater. In practice, this means the system is wired as a hybrid setup — but instead of a gas boiler, an electric element is connected. When the control board decides that additional heat is needed (normally provided by the “gas heater”), it activates the 24V signal. The Eltako relay then starts supplying power to the electric element. That’s also why you see a gas-boiler icon in your app.

I’m not fully familiar with the reason an installer would choose this approach instead of using the standard, built-in solution.
According to the schematic posted earlier, that connection seems to not be able to deliver 3kW and there is only one wire going to the heater, so it seems this won’t even work?

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 25-11-2025 19:46 ]

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:51
Intussen raken we hier in de loop van de dag weer een beetje van de defrosterij afAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRoUWiCvZjbstSy2eLI4sLruPRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3EEwcoVoQg3HM32IHQ194nWr.png?f=fotoalbum_large

• n.smits
orillion schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:45:
[...]

According to the schematic posted earlier, that connection seems to not be able to deliver 3kW and there is only one wire going to the heater, so it seems this won’t even work?
Trace the cables. I suspect: The black one coming from the heater goes to the Eltako relais (230V). The other black from the Eltako relay goes to mains switch (230V). The grey (24V) one from the control board goes to the Eltako relay.

Weheat Flint

• primordius
n.smits schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:01:
[...]

Trace the cables. I suspect: The black one coming from the heater goes to the Eltako relais (230V). The other black from the Eltako relay goes to mains switch (230V). The grey (24V) one from the control board goes to the Eltako relay.
That is indeed how it is wired.

Any clue why the installer would go for this instead of using the existing Electric Heater connection on the unit?

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-01 09:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c8yjuhx3FFgMhOgU5CVdpODBb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvdieUftmjVpZOveelghTJPY.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen zondag was een weer een topper😎
2 onder 1 kap huis 1980, vol in de wind en halfbakken geïsoleerd. Toch de helft minder energie met de BB80 dan op gas, COP 2,9💪🏻😅
Maar dit was wel de slechtste dag tot nu toe…

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-03 22:16
jawaligt schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:07:
[...]

Dus iets meer dan 15 kWh per dag?

Hier was het verbruik van 17-23 nov 134 kWh, dat heeft 410 kwH warmte opgeleverd. Cop van 3.05 dus, lager dan bij jou.

Ik merk dat de Flint echt aan het worstelen is zodra de temperatuur op of rond het vriespunt zit. Nu het een paar graden warmer is krijgt hij het huis weer prima warm.
Kan ik niet beoordelen, vergelijken met andere modellen is dan zinvol.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:33
jawaligt schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:07:
[...]

Dus iets meer dan 15 kWh per dag?

Hier was het verbruik van 17-23 nov 134 kWh, dat heeft 410 kwH warmte opgeleverd. Cop van 3.05 dus, lager dan bij jou.

Ik merk dat de Flint echt aan het worstelen is zodra de temperatuur op of rond het vriespunt zit. Nu het een paar graden warmer is krijgt hij het huis weer prima warm.
Bij mij was het verbruik van de flint WP in 17-23 november, 118 kwh met een COP van 3.3.
Sinds een paar dagen op stooklijn gezet.
Sindsdien draait ie rustiger.

• jeanfrancois
  • Laatst online: 17-03 19:13
201WD schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:38:
[...]

Hier ook een Flint , draait stand-alone met een T6 bedraad op OT.
Geen problemen mee.
Je installateur benaderen en vragen alles eens uit te lezen en monitoren
Volgens mij kunnen ze wel zien wat je pomp doet.
Mijn installateur gaf destijds aan dat hij of WeHeat via het systeem zag ,dat een wp van een klant van hem in storing stond en vervolgens de storing opgelost hadden voordat klant het in de gaten had.
Installateur gebeld (voor de 5x storing gemeld). Ze hebben de controller gereset. Afwachten op verdere acties.
Ze gaven ook aan dat OT i.s.m. zones niet aanbevolen wordt. (Door installateur zelf zo ingesteld) Maar waarom was niet bekend. Ik wil wel over naar stooklijn maar weet dan graag de reden hiervoor.

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
primordius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:04:
[...]

That is indeed how it is wired.

Any clue why the installer would go for this instead of using the existing Electric Heater connection on the unit?
Maybe the backup heater is more then 3000 watt.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• ietse
Cybje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:40:
[...]

Misschien heb ik mijn bericht niet goed verwoord, maar dat is toch precies wat ik zeg? Het is duidelijk dat de installatie niet functioneert. Echter als er hulp van een technische community wordt verwacht, hebben we wel input nodig over de techniek (de 1e optie in mijn bericht).

Maar als ik geen verstand zou hebben van de techniek en de installateur reageert niet, dan zou ik inmiddels juridische stappen overwegen (de 2e optie in mijn bericht).
Mijn reactie was zeker geen commentaar op je bericht maar gewoon in algemeenheid bedoeld :)

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 19:03
Babro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:52:
[...]

Maybe the backup heater is more then 3000 watt.
Agreed, or simply that this particular heater needs a 24v trigger for its relais. Which im sure can be bypassed if you really want.

[ Voor 8% gewijzigd door thoomie op 26-11-2025 08:44 ]

• Tijgerkracht
Gisteren rond 13:50 is de pomp van de binnen unit meer geluid gaan produceren.
Met een Shelly EM50 die aan de binnenunit zit zie ik het opgenomen vermogen stijgen van 50-55 watt naar 72 watt.
Ook zie ik, met een Kamstrup 403, dat het debiet is toegenomen.
Vraag voor degene die hier ook de binnenunit met pomp meten, wat is het vermogen bij jullie?
Hier nu dus 72 watt bij CV gebruik en 50 watt bij SWW gebruik.

• Gies123
Tijgerkracht schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:49:
Met een Shelly EM50 die aan de binnenunit zit zie ik het opgenomen vermogen stijgen van 50-55 watt naar 72 watt.
Vraag voor degene die hier ook de binnenunit met pomp meten, wat is het vermogen bij jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IbwB6Hdzo6iWjxMBue4fIE4RG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHbURkvxHWQJsXDhkP79oVFt.png?f=fotoalbum_large

Hier dezelfde verhoging maar dan om 17 uur ingegaan. Apart en waarom zou dat zijn? Was eigenlijk altijd 51 watt maar is nu continu ongeveer 73 watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn7KRTrLni5uprJFHg2Ks4VTzQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjuyTki8uZhwD4PPC5cRE0bg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Gies123 op 26-11-2025 10:10 ]

Homevolt dashboard

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 20:22
........
Hier Flint Hybride (alleen voor verwarming) met 1 Wila para pomp
compressorgebruik 33%
Binnenunit: 46 W

gebruik gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvNHJZMdjWh3C5O1ASb-qeFPDQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XN0QtXKQI5BlPUuIjKy43Ct.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Wai_AM op 26-11-2025 10:11 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:40
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Just a remark because it happened to me.

You still have the pipes from the gas heater leading trough the roof. They can both start leaking if there is a lot of rain, but most likely the white one. I removed the pipes myself, closed the hole and placed a new roof tile. I would not recommend that in this weather on a very steep roof like yours but be aware that water can come in trough both pipes, so maybe close them properly with a glued cap on the inside.

The fact that installers are not doing that is very annoying in any case. They leave an open connection with the outside with the risk of running into all kinds of problems.

• MarkWP
  • Laatst online: 15-02 23:32
Carboy54 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:46:
Circulatiepomp snelheid
Circulatiepomp snelheid aanpassen
Het is nu mogelijk om de snelheid van de circulatiepomp aan te passen. In het Helpcenter vind je een stap-voor-stap uitleg.
Let op: alleen gebruiken wanneer afwijken van de standaard nodig is.

https://support.weheat.nl...-aanpassen?language=nl_NL
Vraagje: zijn er mensen hier inderdaad instaat om de snelheid van de circulatiepompen aan te passen? In mijn portal zie ik geen optie "geavanceerde instellingen" (alleen "stilteniveau", "aansturing", "koelen" en "tapwater"). En dus ook geen mogelijk om de circulatiesnelheid aan te passen. Is dit misschien een pilot die bij een deel van de gebruikers is uitgerold?

Sinds gisteren maken mijn circulatiepompen meer geluid (helaas tot in de slaapkamer hoorbaar). En uit de grafiekjes in de portal blijkt dat mijn circulatiepomp sindsdien ook harder pompt dan normaal. Voorheen was dat 1,0-1,1 m3/h, sinds gisteren is het 1,3 m3/h. Ik vermoed dus een verband. Het zou dus handig zijn als ik de snelheid kan instellen.

• Gies123
MarkWP schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:50:
[...]

Vraagje: zijn er mensen hier inderdaad instaat om de snelheid van de circulatiepompen aan te passen? In mijn portal zie ik geen optie "geavanceerde instellingen" (alleen "stilteniveau", "aansturing", "koelen" en "tapwater"). En dus ook geen mogelijk om de circulatiesnelheid aan te passen. Is dit misschien een pilot die bij een deel van de gebruikers is uitgerold?

Sinds gisteren maken mijn circulatiepompen meer geluid (helaas tot in de slaapkamer hoorbaar). En uit de grafiekjes in de portal blijkt dat mijn circulatiepomp sindsdien ook harder pompt dan normaal. Voorheen was dat 1,0-1,1 m3/h, sinds gisteren is het 1,3 m3/h. Ik vermoed dus een verband. Het zou dus handig zijn als ik de snelheid kan instellen.
Als eigenaar van je warmtepomp is dat verboden toegang. Dat mag alleen de installateur. Net zoals het inzien van het momentaan verbruik en de actuele COP. Vraag me niet waarom dat is :X

Homevolt dashboard

• Tijgerkracht
[...]

Nee, zelf aanpassen kan helaas niet...(het is geen Elga Ace met 300 parameters helaas)....
Maar meerdere mensen heb dit dus nu dat die pomp harder draait en meer geluid maakt.
@Weheat Wie zit er aan die instellingen te prutsen?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:12
[...]

Mag inderdaad niet helaas. Ik zou graag zien dat er wel wat aangepast kan worden maar gewoon een klein stapje.
Anders ga ik op termijn toch voor een oplossing waar WeHeat geen invloed op heeft -> zelf het PWM signaal sturen. Ik denk niet dat dat de meest mooie oplossing is voor WeHeat...

Ik zie nu ook dat bij ons het debiet hoger staat. Verklaart ook waarom ik nu weer meer bijgeluid heb in bepaalde kamer. Gisteren ging het een stuk beter en was er bijgeluid hoorbaar maar was acceptabel. Vannaht was het een stuk harder.
@Weheat , Ik heb al moeite om het systeem te laten werken in ons huis zoals ik wil. Dit helpt niet mee |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVpSXwBr_Tpi9DoRiX2CtgpIgoQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o29mdM5LewS1hv4hzWT3QV8M.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Kevin1990 op 26-11-2025 11:07 ]

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:56
Kevin1990 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:02:
[...]

Mag inderdaad niet helaas. Ik zou graag zien dat er wel wat aangepast kan worden maar gewoon een klein stapje.
Anders ga ik op termijn toch voor een oplossing waar WeHeat geen invloed op heeft -> zelf het PWM signaal sturen. Ik denk niet dat dat de meest mooie oplossing is voor WeHeat...

Ik zie nu ook dat bij ons het debiet hoger staat. Verklaart ook waarom ik nu weer meer bijgeluid heb in bepaalde kamer. Gisteren ging het een stuk beter en was er bijgeluid hoorbaar maar was acceptabel. Vannaht was het een stuk harder.
@Weheat , Ik heb al moeite om het systeem te laten werken in ons huis zoals ik wil. Dit helpt niet mee |:(

[Afbeelding]
Hier ook. Van 1,2 naar 1,3
Zou wel prettig zijn als @Weheat parameters wijzigt, dat de klant op de hoogte wordt gebracht. Dit heet change management!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JanJqKts_VScKu6lUg_ZyKYXlYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMSmLRnjbuR29rRv4B9OeFM7.jpg?f=fotoalbum_large

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Kevin1990
RNacoustics schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:15:
[...]

Zou wel prettig zijn als @Weheat parameters wijzigt, dat de klant op de hoogte wordt gebracht. Dit heet change management!

[Afbeelding]
Oké. Ik ben dus niet de enige. Heb jij ook een Blackbird P80?
Vervelende is van het wijzigen van de flow dat daardoor het systeem weer niet in balans is. Ik was sinds dat de Blackbird in stooklijn stond al aan het monitoren en wilde aankomend weekend weer wat rommelen om te kijken om het nog beter in balans te brengen.

Zoals ik net al in mijn vorige bericht zette. Ik heb kamers waarbij het bijgeluid van suizen nog erger is geworden. Dit was al aanwezig en ik was al aan eht kijken of ik het geluid nog wat kon verminderen zonder de pomp zelf handmatig over te nemen en de binnen unit buitenspel te zetten. Maar door het verhogen van de flow wordt het er niet beter op... :?

• RayDelft
  • Laatst online: 20-03 23:57
RNacoustics schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:15:
[...]

[Afbeelding]
De Sparrow is vooralsnog ongemoeid gelaten. Die staat rond de 1 m3 altijd.

• ietse
Ik dacht dat een tijdje geleden vanuit weheat voorbij kwam dat de flow aanpasbaar word via de app? misschien dat ze daar mee bezig zijn?

• Gies123
Vraagje: is het mogelijk de LTE simkaart eruit te halen of uit te zetten?

Homevolt dashboard

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:37

***members only***
Een warmtepomp met geluids problemen daar weten we wel raad mee .
"Trillingen warmtepomp dempen" https://gathering.tweaker...ist_messages/1834273/last
Of het nu een BB is of een recht opstaande WP ,problemen zijn het zelfde.

De BB heeft rubber pootjes als demping welke bij vochtig weer en kou minder goed tot helemaal niet dempen.
De meeste klachten zijn resonantie bij een bepaald vermogen .Een recht opstaande WP heeft als hij op veren staat( geen rubbers nemen) wat extra gewicht aan zijn voeten nodig, omdat de behuizing gaat trillen.

Nu de BB heeft geen harde behuizing dus dat scheelt.(hoop ik).
Zoals je misschien al weet dat aan de voor en achterzijde van een staande WP evenveel geluid uitkomt !!.
Geluid komt uit de condensor ( al die lamelletjes )die eigenlijk een luidspeaker is van enkel m2 groot ...
Dus de BB geeft OOK direct geluid aan je dak ( maar dan een staande WP) ,als je precies op de goede freq zit dan krijg je dus geluids overlast.(resonantie).
Bekijk resonantie als een stem vork die precies op de juist frequentie word aangeslagen en steeds harder gaat trillen.

Dus even een zwaarder tegeltje onder het rubber pootje zetten en een rubber plaatjes .. zal niet zo veel meer uit maken.
Nu je dak isoleren .. normaal doe je dat voor warmte of geluid+ warmte.. dus goed na denken.(PIR isoleer GEEN geluid !!).
Maar als je dak resoneert helpt geluid isolatie aan de onderkant niet, maakt het geluid alleen iets zachter.

Je moet dus voorkomen dat het geluid je dak kan aanslaan .Soms werkt het dak grind goed( kleine kiezel stenen).
Maar als werkende oplossing omgekeerde rubber tuin tegels voor een GROTER oppervlakte dan de BB
Daar op de tegels en daar dan de BB op zetten.
De rubber tuin tegels zijn zwaar en zorgen dat het geluid behoorlijk geabsorbeerd word dmv de gaatje en de schuine vlakken.

Deze methode met rubber tuin tegels kan je ook later gaan monteren als er geluids problemen zijn ( even gedeeltelijk optillen en de tegels er onder schuiven).

Zo iets dus aan tegels op het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPrL1x9Pq0sdFJUcmrZ2RwC5kO0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x1BWaaq9FDUdxT0C2O8kOyIm.jpg?f=user_large

Dus de oplossing voor op een houten dak zijn er, en geluids problemen zijn op te lossen.

Ga dus NIET de beslissing nemen om hem in de tuin te zetten zoals onderstand voorbeeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rTiGBjzu0UxIcbEQQjZMBtGOAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g8Sf7NOfZB1tpxUoGUTeyBd4.png?f=user_large
De BB blaast 3000m2 lucht per uur . dus die ruimte is in no time gevuld en hij zuigt zijn eigen lucht aan, gevolg lage COP en bij defrost weer krijg je het niet warm ( koude lucht blijft hangen in de kleine tuin/ ruimte), en te dicht op de muren.
Hier is de beslissing genomen niet op het dak ivm mogelijke geluids problemen ..
Geluids problemen zijn op te lossen.. dit lucht probleem is niet op te lossen of je moet de muren gaan slopen ....
Ook even info voor @Pr088

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-03 12:20

polthemol

Moderator General Chat
Gies123 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:29:
is dat niet iets wat je beter met @Weheat zelf kunt bespreken? Gezien je laatste posts lijkt je nogal wat frustratie te hebben over zaken, misschien beter om daar iets mee te doen en misschien te overwegen voor andere opties te gaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Kevin1990
ietse schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:26:
Ik dacht dat een tijdje geleden vanuit weheat voorbij kwam dat de flow aanpasbaar word via de app? misschien dat ze daar mee bezig zijn?
Deze instelling is alleen te doen door installateurs...

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:24:
[...]

Vervelende is van het wijzigen van de flow dat daardoor het systeem weer niet in balans is. Ik was sinds dat de Blackbird in stooklijn stond al aan het monitoren en wilde aankomend weekend weer wat rommelen om te kijken om het nog beter in balans te brengen.

Zoals ik net al in mijn vorige bericht zette. Ik heb kamers waarbij het bijgeluid van suizen nog erger is geworden. Dit was al aanwezig en ik was al aan eht kijken of ik het geluid nog wat kon verminderen zonder de pomp zelf handmatig over te nemen en de binnen unit buitenspel te zetten. Maar door het verhogen van de flow wordt het er niet beter op... :?
Ja, ook de BB P80. In de cv hok, hoor iets meer geluid van de circulatiepomp. In huis gelukkig niet.
Bij mij lopen alle geïsoleerde Uponor cv leidingen onder de grond en tussen plafond. Ik heb dus geen zichtbare leidingen in huis lopen. De aanvoer naar de radiatoren, komen direct uit de vloer.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Kevin1990
RNacoustics schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:39:
[...]

Ja, ook de BB P80. In de cv hok, hoor iets meer geluid van de circulatiepomp. In huis gelukkig niet.
Bij mij lopen alle geïsoleerde Uponor cv leidingen onder de grond en tussen plafond. Ik heb dus geen zichtbare leidingen in huis lopen. De aanvoer naar de radiatoren, komen direct uit de vloer.
Bij mij ook. Circulatie pomp heb ik vanmorgen niet op gelet of die iets meer geluid maakte. Zal ik als ik thuis ben wel even doen.
Ik heb dus 2 kamers waar bij de convectoren wel serieus suizend geluid hoorbaar is. Dat had ik al wat weten te verlagen door wat waterzijdig in te regelen. Maar als WeHeat op afstand iets met de flow doet klopt dus het inregelen niet meer. Niet ideaal...

• Ariewhr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 16:02
RayDelft schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:26:
[...]

De Sparrow is vooralsnog ongemoeid gelaten. Die staat rond de 1 m3 altijd.
Dat dacht ik ook, maar als ik naar de grafiek kijk in de portal zie ik wel degelijk een sprong omhoog vanaf ca. 17.25.

Wat mij wel opvalt is dat circulatiepomp m3/u vóór die tijd ca 0.96/0.97m3/u aangeeft, terwijl hij gisteren nog keurig aan gaf dat dit 1,01/1,02 was. Het lijkt dus alsof er iets in de berekening is veranderd waardoor nu andere waarden door komen. Hij draait nu volgens de portal weer op 1,00/1,01, maar heb het idee dat de pomp wel meer geluid maakt dan eerder.

• Jpiek
Mompelt iets van Alufolie hoed je voor de elctronica... >:)

• RNacoustics
Jpiek schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:51:
[...]

Mompelt iets van Alufolie hoed je voor de elctronica... >:)
Of een kooi van Faraday _O-

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:28
Hier ook 1.2m3/h ipv 1.1m3/h. Wmbt prima change.

• primordius
beefstick schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:32:
[...]

Just a remark because it happened to me.

You still have the pipes from the gas heater leading trough the roof. They can both start leaking if there is a lot of rain, but most likely the white one. I removed the pipes myself, closed the hole and placed a new roof tile. I would not recommend that in this weather on a very steep roof like yours but be aware that water can come in trough both pipes, so maybe close them properly with a glued cap on the inside.

The fact that installers are not doing that is very annoying in any case. They leave an open connection with the outside with the risk of running into all kinds of problems.
Yeaaaah, that is happening already, now I have towels in the pipes to prevent water from coming inside, I will not touch it this winter because it only gets water in the pipes when it's raining really bad. Because of my roof I will most likely hire a contractor to make that work, I don't want to risk my amateurism into that risky work.

• Tijgerkracht
@Weheat Ik zie nu bij SWW verwarmen ruim 68 watt vermogen van de binnen unit, dit was altijd rond de 50 watt. De Kamstrup 403 gaf bij SWW altijd ongeveer 17.5 L/m, nu 19.4 L/m. Dus die pomp lijkt nu ook op bijna max te staan.

Wel grappig want Coolblue gas na installatie aan dat 50 watt het maximale is van de pomp.
Kijk ik er net even op, staat dat 75 watt het maximale is.

• Mg4gebruiker
Hier staat de Flint nog steeds op dezelfde Rpm als voorheen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mg4gebruiker op 26-11-2025 13:47 ]

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-03 19:04
Hier sinds half3 gisteren een hogere flow bij mijn Flint.
Ik gebruik een stooklijn.

[url="https://tweakers.net/i/hOxSqqIUtJfe5kINaAEC0VtwGYA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7TRNY909qdd4DcsaJqUgbjHi.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0WLiPNmKukUoVhQ6tL-02S5l_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TRNY909qdd4DcsaJqUgbjHi.jpg?f=fotoalbum_large[/url]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:26
ietse schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:26:
Installateur kan dat via zijn account.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv-6LAkZ3kqBWwtp5gDJ4s1JRIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWX8DRtC7X8idRhIeJ4xtqYy.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-03 16:02
Dag Allen,

Sinds heden heb ik mijn SWW ook aangesloten op de sparrow warmtepomp.
Ik heb een Weheat 200L boilervat en verwarm met de handmatige cyclus.
De streeftemperatuur heb ik ingesteld op 55 graden, verwarmt die dan het boilervat naar 55 op de temp. sensor boven of onder? Ik vind het gek dat mijn boilervat temp. boven bijna 70graden is..
Wat is jullie ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc_6m41LjYrGHzFJSSoiwc98u9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hfjFYEHRTDq3UCGyMsOUtpV.png?f=fotoalbum_large

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom zou je dat willen, dan kun je zefl ook helemaal niets meer zien/beheren/aanpassen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:26
ItsjustaName schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:23:
Dag Allen,

Sinds heden heb ik mijn SWW ook aangesloten op de sparrow warmtepomp.
Ik heb een Weheat 200L boilervat en verwarm met de handmatige cyclus.
De streeftemperatuur heb ik ingesteld op 55 graden, verwarmt die dan het boilervat naar 55 op de temp. sensor boven of onder? Ik vind het gek dat mijn boilervat temp. boven bijna 70graden is..
Wat is jullie ervaring hiermee?

[Afbeelding]
1e run is een legionella run.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Ariewhr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 16:02
Sinds een tijdje stook ik nu op stooklijn ipv. OpenTherm. Hij draait nu een stuk rustiger.
Nou valt mij wel op dat hij blijft doorstoken, ondanks dat de "Temperatuur in" hoger is dan "Gevraagde watertemperatuur". Hij blijft dan continue door draaien op 16% compressor.

Wanneer zal de WP uitschakelen?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-03 14:24
Kevin1990 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb een BB80 en ook hier is het van 1,1m3/u naar 1,3m3/u gegaan. Ben op vakantie, dus weet nog niet of ik nu ook (meer) last heb van suis geluiden.

Ben vooral benieuwd waarom en waardoor dit veranderd is.

• n.smits
Gisteren ging de circulatiepomp rond 14.30 volledig los: hij draaide op maximaal vermogen en het klonk alsof het hele leidingwerk het zou begeven. Even later schoot het systeem kortstondig in storing (led oranje knipperend; volgens de website duidt dit op een communicatiestoring met de buitenunit). Tegelijk lijkt diezelfde 'oranje knipperend' ook een indicatie te kunnen zijn voor een probleem met de cv-druk; een paar dagen geleden had iemand hier hetzelfde door te lage druk. In mijn geval heeft hij waarschijnlijk nog ergens een luchtbel gevonden, gezien het geluid én het feit dat ik ineens extra kon ontluchten. De flow & vebruik pomp zijn inmiddels wel weer zoals vanouds.

Ben benieuwd of @Weheat wilt vertellen wat ze gisteren gedeployed hebben :D

Weheat Flint

• Gies123
ZeRoC00L schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:24:
[...]

Waarom zou je dat willen, dan kun je zefl ook helemaal niets meer zien/beheren/aanpassen.
Om te voorkomen dat iemand van buitenaf (de settings van) mijn BB gaat zitten aanpassen terwijl hij net zo lekker draait. Heb alles tip top waterzijdig ingeregeld etc. en dan passen 'ze' doodleuk de doorstroomsnelheid aan.

Maar je hebt gelijk, zonder LTE kan ik er zelf ook minder mee. Een betere vraag was geweest: hoe krijg ik een installateursaccount? :) Daarin staan namelijk wél de gegevens die je nodig hebt en settings die je wilt zetten (zoals de doorstroomsnelheid).

Homevolt dashboard

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-03 19:07
Kanseleur schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:45:
[...]

Haha, thx! Nee, stoken is absoluut niet mijn bedoeling, maar bij de aanschaf van dit soort bedragen spit ik toch vrij nauwkeurig alles door. WeHeat is nu als zo ongeveer enige overgebleven, mede door de installateur en dit forum, waar toch wel uit blijkt dat het merendeels erg goed gaat en bij fouten WeHeat vaak snel kan schakelen. Ik vermoed dat ik over een maand me hier kan melden als eigenaar van een WeHeat BBP80 incl boilervat.
Mijn opmerking over 'Stoken' is een verwijzing naar de installateur die hier alles geinstelleerd heeft, en actief is op dit forum ;-)

• Tijgerkracht
Gies123 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:01:
[...]

Om te voorkomen dat iemand van buitenaf (de settings van) mijn BB gaat zitten aanpassen terwijl hij net zo lekker draait. Heb alles tip top waterzijdig ingeregeld etc. en dan passen 'ze' doodleuk de doorstroomsnelheid aan.

Maar je hebt gelijk, zonder LTE kan ik er zelf ook minder mee. Een betere vraag was geweest: hoe krijg ik een installateursaccount? :) Daarin staan namelijk wél de gegevens die je nodig hebt en settings die je wilt zetten (zoals de doorstroomsnelheid).
Zou ook wel een installateurs account willen, Coolblue heeft nog niet gereageerd op mijn email of er van hun kant iets is aangepast....

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-03 16:02
Carboy54 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:25:
[...]

[...]

Beste,

Bedankt voor jouw antwoord maar ik betwijfel of dit het geval is.
Ik krijg namelijk steeds deze storing weer (Ik heb afgelopen zondag al een legionella run laten lopen trouwens).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk6vZsWI2LVZOdCaz7We44L10Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZJM8kSOaLyN4HJLH72hHpFE.png?f=fotoalbum_large

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp

• Kevin1990
Gies123 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:01:
[...]

Ik snap het hoor! Ik ben het met je eens. Ben blij dat ik niet aan de gang ben gegaan ermee en nog aan eht monitoren was hoe het systeem zich gedroeg. Anders was het helemaal zuur geweest.
Ik hopp dat ze het allemaal weer terugzetten.

• Mg4gebruiker
[...]

Op 70 graden? Lijkt mij rijkelijk hoog...

• Mg4gebruiker
ItsjustaName schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:33:
[...]

[...]

Beste,

Bedankt voor jouw antwoord maar ik betwijfel of dit het geval is.
Ik krijg namelijk steeds deze storing weer (Ik heb afgelopen zondag al een legionella run laten lopen trouwens).

[Afbeelding]
Dit verbaast mij niks. Bij deed hij op 2 opeenvolgende dagen twee legionella runs.....

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-03 15:11
Pr088 schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:47:
Stookllijn of OT langer doorzetten?

Mijn BB P80 draait nu een paar weken. Deze week is het voor het eerste koud < 5 graden. Ik heb in de regel Open Therm geselecteerd, maar ik merk dat een stooklijn veel rustiger gedrag geeft. In de onderstaande grafiek is te zien dat tussen de defrosts 's avonds, de pomp weer flink aanslaat, soms zelfs richting de 80%. Terwijl in een stooklijn de compressor vaak tussen de 20-40% gelijkmatig draait.
Nu moet mijn systeem mogelijk nog meer inleren (loopt 3 weken), maar gaat dit beter worden? Minder pieken en dalen? Of kan ik beter mijn stooklijn gaan optimaliseren?

Op het onderstaande grafiekje heb ik rond 21:00 uur de stooklijn aangezet.
De piek links in de grafiek was van een SWW run.
[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat ik met OT mijn huis (vrijstaand huis uit 1910, 168m2, nageisoleerd, nu energielabel A, beneden 70m2 vv, boven type 22 radiatoren) niet lekker op temperatuur kreeg de afgelopen dagen, soms zelf met 90% vermogen en veel defrosts. Ik begon hem zelfs te knijpen voor onderdimensionering.
Dit was over toen ik switchte naar stooklijn. De COP ging echt minimaal een half punt omhoog, opgenomen vermogen daalde, terwijl mijn huis stabiel op de juiste temperatuur bleef.
Wat mij betreft dus duidelijk wat met dit weer te prefereren is!

• Mg4gebruiker
Weet iemand hoe lastig het is een inregelventiel te plaatsen op een in werking zijnde vv verdeler?
Pagina: 1 ... 139 ... 190 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.