Kevin1990 schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:51:
[...]
Ik kan je niet adviseren in de thermostaat want ik gebruik zelf een Tado maar.
Je zegt nu een hybride opstelling en en op termijn volledig elektrisch.
Het is natuurlijk wel een bak met geld maar als je ook je tapwater door de WeHeat wilt laten doen en daardoor van het gas af te gaan is de investering om van hybride naar volledig elektrisch te gaan best wel pittig als ik op het forum lees.
Ik kan en wil natuurlijk niet bij iemand in zijn portemonee kijken maar lees je goed in en overweeg als het kan ook om gelijk vam t gas af te gaan. Dat kan ook met een normale boiler. Hoger verbruik maar lagere aanschaf en stukje minder gecompliceerd.
En ik denk dat de allerbelangrijkste voor een warmte pomp je afgifte systeem is om die optimaal te maken naar kunnen bij jou in huis. Succes
Mogelijk heb jij dan een Tado V3? Ik begrijp namelijk dat de Tado V1 niet (goed) samenwerkt met Weheat. Daarnaast lees ik dat een warmtepomp zoals Weheat sowieso efficiënter draait zonder te veel zonering. Je wil hem eigenlijk continu het huis op een vaste temperatuur laten opwarmen en eventueel verlagen wanneer je een paar dagen weg bent.
Eerlijk gezegd lijkt dat me ook rustiger en comfortabeler (vooral voor mijn vriendin). Nu hoor je die slimme radiatorknoppen continu kamers dicht- en opendraaien… al werkt dat voor mij op zich prima.
Wat betreft hybride vs all-electric: bedankt voor het meedenken en je input, dat wordt echt gewaardeerd.
Voor wat context over het huis:
-Bouwjaar 1970, We wonen er nu 3 jaar
-Twee jaar geleden volledig nageïsoleerd:
-Spouwmuren (6 cm Supafil)
-Kruipruimte (Tonzon)
-Zoldervloer (20 cm Supafil)
-Dak (van binnenuit, 16 cm glaswol)
-HR-glas overal
Het afgiftesysteem bestaat uit radiatoren. Het zijn wat oudere modellen maar wel forse units (meestal 2,5 m bij 60 cm, beneden 3-plats; slaapkamers 1-plats). De cv-ketel draait inmiddels al een jaar op 55 graden en dat gaat probleemloos.
Mijn huidige afweging:
Aan de ene kant is het een financiële keuze (hybride ± €7k vs all-electric ± €12k). De cv-ketel is 13 jaar oud maar altijd goed onderhouden en werkt nog prima. De overstap naar full electric wil ik later maken, mogelijk wanneer de cv-ketel toch aan vervanging toe is.
Ik besef dat dit niet optimaal is qua terugverdientijd, maar het voelt momenteel als de meest logische route.
teacher schreef op maandag 24 november 2025 @ 00:03:
Als je een systeem koopt met het idee om later nog meer te investeren om van het gas af te gaan, waarom niet meteen van het gas af? Bestel je blackbird in ieder geval als fe model, dan heb je later geen extra ombouwkosten.
Verder is de lyric t6r een prima thermostaat, maarrrrrr.... alleen bij de combinatie lyric blackbird opentherm gaat er iets fout en loopt de communicatie vast. De blackbird ontvangt dan ook geen actuele temperatuur meer. Zowel de blackbird als de lyric gateway moeten powercyclen, dan gaat het weer goed totdat het weer fout gaat. Nu gebruik ik de opentherm niet, maar aan/uit met stooklijn en dan speelt dat probleem niet.
Vooral de financiële impact speelt voor mij mee. De €7k voor hybride kan ik nu prima missen, maar een investering van €12k laat mijn spaarbuffer zakken tot een niveau waar ik me minder comfortabel bij voel. Ik begrijp uiteraard het argument dat full electric lagere maandlasten oplevert en de terugverdientijd gunstiger maakt.
Het is wel een goed idee om bij de installatie al maximaal rekening te houden met een toekomstige overstap naar full electric. Ik heb dit ook nagevraagd bij de partijen die offertes hebben uitgebracht, en zij geven allemaal aan dat de ombouw later neerkomt op het huidige prijsverschil (ongeveer €5k) plus wat extra kosten voor de terugkom-montage (enkele honderden euro’s).
Ik ga nog even checken of er een prijsvoordeel is wanneer ik nu al de binnenunit laat plaatsen voor de full-electric configuratie.
Wat betreft de Honeywell T6: volgens de installateur zouden de eerdere communicatieproblemen opgelost zijn door een aangepaste printplaat in de nieuwste Weheat-modellen.
Ik moet me nog wel verder verdiepen in het verschil tussen draaien op OT of op een stooklijn, en de praktische voor- en nadelen daarvan in combinatie met een warmtepomp.