Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bricas01
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:45
jawaligt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 00:05:
Vraagje: ligt het aan mij of is mijn COP met dit weer een stuk lager dan ik zou mogen verwachten?

Volgens het product specificatieblad zou bij een buitentemperatuur van +2, een watertemperatuur van +35 en een deellast van 2,5 kW (ik neem aan dat het hier om de thermische output gaat) de COP ongeveer rond de 4,7 moeten liggen.

Laat dat nu net ongeveer de situatie van dit moment zijn. 35 graden water komt het huis binnen, de WP produceert 2,3 kW (ok, iets minder dan 2,5) en de buitentemperatuur is 0,1 graden. Toch is de COP met 3,1 1/3e lager.

En dit is geen outlier. Zowel gisteren als vandaag lag de gemiddelde COP op 3, terwijl de door WP gemeten temperatuur nauwelijks onder het vriespunt is geweest. Ik zou dit soort waarden dan eerder bij -7 tot -10 verwachten.

Iemand een idee hoe dit kan? Is er iets niet goed aan mijn installatie, of staat die EN14825 modelberekening gewoon heel erg ver van de werkelijkheid?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier haalt de sparrow ook teleurstellende waardes. Door de lage cop van 2.9, buitentemperatuur van 3 is de sparrow nooit in staat om die 55 graden uit de tabellen te halen, blijft steken op zo'n 42 graden.

De marketing lijkt beter dan het product.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01
here2stay schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:28:
Ik sta op het punt een flint via coolblue aan te schaffen, maar twijfel ook nog over een quatt.
Ben onlangs verhuisd naar een vrijstaande woning, inmiddels beneden vloerverwarming en vloerisolatie en de wanden van de woning bleken 5 cm isolatiemateriaal in de spouw te hebben. Bovenverdieping komt volgend jaar eens aan de beurt.
Iemand spijt van zn flint of een beter idee?😇
Gaat prima met de Flint tot nu toe. De COP had ik iets mooier verwacht (afgelopen 7 dagen 3,5) hoewel het wel fris en soms vochtig is. Hier vrij groot huis in buitengebied en de CVketel heeft nog steeds vrijaf zeg maar. Wel is de Flint er lekker druk aan :)

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Gister kreeg mijn Sparrow het niet voor elkaar om de wekelijkse legionellarun af te krijgen. Heb hem toen maar geforceerd een dag later gezet. Je ziet in de grafiek steeds dat ie de legionellarun onderbreekt om te verwarmen en daarna weer de run start en dan weer verwarmen etc. Meer mensen die hier last van hadden?

Hij begint normaal gesproken op zaterdag om 13:00, maar om 22:00 had ie het boilervat nog niet warmer dan 50 garden gekregen (terwijl die normaal tot 63 gaat ofzo).

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:43
havoc764 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:31:
[...]

Help niet mee dat de installateur het bij mij verkloot had, thans een van zijn installatie teams.
waren zo heel handig geweest om de pomp verkeert aan te sluiten waardoor deze te ver naar voren op de muurbeugel kwam om goed gemonteerd te worden. En dat stel sukkels heeft toen de warmtepomp maar los op de beugel geplaatst. kwam er zelf achter toen ik de leidingen aan het na-isoleren was en dacht wat zit er veel beweging in die warmtepomp.
Gelukkig verder geen gezeik met bedrijf gehad bood direct excuses aan en heeft het netjes hersteld.

Maar helpt uiteindelijk niet mee voor het vertrouwen in totaal plaatje.
Dat helpt inderdaad niet mee voor het vertrouwen, kan ik begrijpen.

Gelukkig zitten hier veel mensen in dit topic die echt veel verstand van zaken hebben die je altijd vragen kan stellen.

Voor echt grote problemen zal je helaas altijd contact moeten zoeken met de installateur. Blijf dus vooral vragen stellen als dingen niet duidelijk zijn of onlogisch.

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:17
the noise schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:41:
[...]

Gaat prima met de Flint tot nu toe. De COP had ik iets mooier verwacht (afgelopen 7 dagen 3,5) hoewel het wel fris en soms vochtig is. Hier vrij groot huis in buitengebied en de CVketel heeft nog steeds vrijaf zeg maar. Wel is de Flint er lekker druk aan :)
Dank voor je reactie. Mag ik vragen wat je op een (frisse) dag als gister aan stroom verbruikt?

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01
here2stay schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:44:
[...]

Dank voor je reactie. Mag ik vragen wat je op een (frisse) dag als gister aan stroom verbruikt?
Afgelopen 7 dagen: COP 3.5
110kWh stoom verbruik
366 kWh warmte
Hybride opstelling, alleen ruimte verwarming.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:54
Vince_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:43:
Gister kreeg mijn Sparrow het niet voor elkaar om de wekelijkse legionellarun af te krijgen. Heb hem toen maar geforceerd een dag later gezet. Je ziet in de grafiek steeds dat ie de legionellarun onderbreekt om te verwarmen en daarna weer de run start en dan weer verwarmen etc. Meer mensen die hier last van hadden?

Hij begint normaal gesproken op zaterdag om 13:00, maar om 22:00 had ie het boilervat nog niet warmer dan 50 garden gekregen (terwijl die normaal tot 63 gaat ofzo).
Exact zelfde met Flint. Laatste run rond middernacht was voldoende. Kennelijk mag de legionella run onderbroken worden. Maar dan koelt de boiler steeds af voor hij opnieuw start. Niet handig.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14
Ronnie27 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:22:
[...]

Waar woon jij dan, ik in haarle (Hellendoorn)
Mooie omgeving daar! Ik woon net onder Zwolle.

Afgelopen week was hier ook een nacht met veel defrosts en koelde het huis iets af in de nacht. Toen de stooklijn iets omhoog gezet en nu word het haast weer te warm bij dezelfde temperatuur maar dan zonder defrosts. Wel leuk zo, beetje uitzoeken wat het beste werkt etc.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14
the noise schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:41:
[...]

Dat de cop relatief laag is komt voor een groot deel door het warmtelint in de flint. Hier draait de flint nog op minimaal vermogen, rond 340 watt maar door het warmtelint is dat meer dan 500. Dit lijk me redelijk makkelijk op te lossen door @Weheat maar die zijn vooral druk met weheat intelligence ontwikkelen.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:07
Ik sta op het punt een flint via coolblue aan te schaffen, maar twijfel ook nog over een quatt.
Ben onlangs verhuisd naar een vrijstaande woning, inmiddels beneden vloerverwarming en vloerisolatie en de wanden van de woning bleken 5 cm isolatiemateriaal in de spouw te hebben. Bovenverdieping komt volgend jaar eens aan de beurt.
Nee, hoor werkt super hier , 2-kapper uit 2018, met alleen vloerverwarming, draait stand-alone en kan de woning makkelijk warm houden, 24-7 op 22 graadjes en verbruik is ook prima.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Bricas01 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:35:
[...]

Hier haalt de sparrow ook teleurstellende waardes. Door de lage cop van 2.9, buitentemperatuur van 3 is de sparrow nooit in staat om die 55 graden uit de tabellen te halen, blijft steken op zo'n 42 graden.

Hier Regio Westland : ( de laatste 24 uur)
Sparrow
Stooklijn 9 gradenpunt op 28 gr
T huis in 31,6
T Pomp In 27,8
T pomp uit 32,8
Doel T 31,2
COP 3,9 - 4,3
Kamertemperatuur 21,5
T buiten : -0,5 - 3,4
Vermogen in ca 1200- 1500 Watt continue
Gasketel : Niet aangesprongen
Defrosts in 24 uur 9x

• Harminator87
  • Laatst online: 12:37
Ik heb een Flint die de laatste uren elk uur een defrost doet, dan 100% aangaat, waardoor de temperatuur in veel te hoog wordt, ook vergeleken met de gevraagde temperatuur. Beetje zonde van de stroom zo.
Wat kan ik doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znto0TTH3ZvXBAdioo8UkLNgimM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvEH7vhNuQ7IKsm2fz4754GP.jpg?f=fotoalbum_large

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:25
Ik ben bevooroordeeld en kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als je de keuze hebt zou ik persoonlijk voor de Sparrow gaan.

Die kan flink terug moduleren en heeft geen (duur) warmtelint. Ook wordt ie door Weheat zelf helemaal in NL gebouwd.

Maar goed, ik heb zelf een Sparrow en ben dus bevooroordeeld.

Met een vrijstaande woning is wat extra vermogen echter wel lekker lijkt me, zeker met het ook op een eventuele overstap naar FE later.

• Mg4gebruiker
the noise schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:56:
[...]

Afgelopen 7 dagen: COP 3.5
110kWh stoom verbruik
366 kWh warmte
Hybride opstelling, alleen ruimte verwarming.
Tot nu toe 57kWh gebruik deze week. Levert 200 kWh aan warmte. Dit is inc. Sww met Legionella run (gisteren).

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
vandaag een cop van welgeteld 2.4 ik weet dat dit een natte koude dag is maar dit is wel erg triest.
Is niet alsof ik nu zoveel warmte per uur vraag hij levert op geen enkel moment meer dan 3 kw per uur dan dat is met compressor rond de 85%.

morgen toch maar eens de installateur bellen denk ik.

• Mg4gebruiker
Harminator87 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:21:
Ik heb een Flint die de laatste uren elk uur een defrost doet, dan 100% aangaat, waardoor de temperatuur in veel te hoog wordt, ook vergeleken met de gevraagde temperatuur. Beetje zonde van de stroom zo.
Wat kan ik doen?

[Afbeelding]
Ik heb de stiltestand aangepast. Dan schiet hij niet uit de bocht. Maar dan moet je ook niet verwachten dat hij in een paar uur een graad warmte extra levert.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:41
[...]

Tja, "if it sounds to good to be true, it probably is" geldt hier ook weer. Zelfde met thuis-accu's, zonnepanelen etc. Alle partijen die een soort van "perfect weer, ideaal scenario" voorrekenen doen natuurlijk aan een "reken je rijk" show. Ik blijf van mening dat het Nederlandse winter-klimaat ongeveer de meest slechte combinatie van omstandigheden voor een warmtepomp heeft die je maar kunt voorstellen: hoge vochtigheid, veel wind, bewolkt en dus geen stroom van zon, en temp net boven of rond het vriespunt, en dus heel veel defrosts en geen stroom van de zon. Dat betekent niet dat je het niet moet doen, maar je moet wel de mooie voorgerekende scenarios met een paar korreltjes zout nemen. En het helpt als mensen snappen hoe een warmtepomp nou precies werkt, en hoe warmteafgifte werkt in een huis.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
[...]

Om het wel/niet halen van die temperatuur te beoordelen moet je ook kijken naar het afgegeven vermogen.
Stel je hebt oneindige afgifte, dan zal de wp nooit water nooit boven de 21-22 graden krijgen.
Per huis verschilt het punt waarbij je afgifte evenveel warmte kwijt kan als je warmtepomp maximaal kan opwekken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:34:
[...]

Tot nu toe 57kWh gebruik deze week. Levert 200 kWh aan warmte. Dit is inc. Sww met Legionella run (gisteren).
Hier afgelopen week:
vermogen 128kWh
warmte afgifte 537kWh
COP 4,2
Vrijstaande woning inhoud 600m3, Alleen radiatoren

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• _Hansel_
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Verbruik deze week met FE Sparrow P60:
Verbruik: 98.6 kWh
Geleverde warmte: 442 kWh
COP 4,5
Vrijstaande woning 1993, inhoud 650m3, alleen vv begane grond en badkamer
Stooklijn (nu al helemaal klaar met de TR6)

[ Voor 18% gewijzigd door _Hansel_ op 23-11-2025 13:02 ]

Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.