Hier haalt de sparrow ook teleurstellende waardes. Door de lage cop van 2.9, buitentemperatuur van 3 is de sparrow nooit in staat om die 55 graden uit de tabellen te halen, blijft steken op zo'n 42 graden.jawaligt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 00:05:
Vraagje: ligt het aan mij of is mijn COP met dit weer een stuk lager dan ik zou mogen verwachten?
Volgens het product specificatieblad zou bij een buitentemperatuur van +2, een watertemperatuur van +35 en een deellast van 2,5 kW (ik neem aan dat het hier om de thermische output gaat) de COP ongeveer rond de 4,7 moeten liggen.
Laat dat nu net ongeveer de situatie van dit moment zijn. 35 graden water komt het huis binnen, de WP produceert 2,3 kW (ok, iets minder dan 2,5) en de buitentemperatuur is 0,1 graden. Toch is de COP met 3,1 1/3e lager.
En dit is geen outlier. Zowel gisteren als vandaag lag de gemiddelde COP op 3, terwijl de door WP gemeten temperatuur nauwelijks onder het vriespunt is geweest. Ik zou dit soort waarden dan eerder bij -7 tot -10 verwachten.
Iemand een idee hoe dit kan? Is er iets niet goed aan mijn installatie, of staat die EN14825 modelberekening gewoon heel erg ver van de werkelijkheid?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De marketing lijkt beter dan het product.
:strip_exif()/f/image/AvEH7vhNuQ7IKsm2fz4754GP.jpg?f=fotoalbum_large)