Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:03
Ik heb sinds dit jaar een Sparrow met 300L boiler en 50L buffervat staan. Sparrow staat op het platte dak. Afgifte bestaat alleen uit Jaga convectoren waarbij drie volgelegd zijn met boosters. Betreft rijtjeshuis uit 1994, 145m2, met een groot oppervlakte ramen (HR++) en ook nog een deel met zeer slechte geïsoleerde glasblokken. Behalve bovenste verdieping zijn alle ruimtes open met elkaar verbonden vanwege een open trappenhuis en vide. Sparrow draait met dit koude weer gemiddeld tussen 4 en 4,5 cop en verbruikt gemiddeld 14kwh voor verwarmen. Dit op stooklijn met gemiddelde binnentemperatuur van 20 graden. Ben er aardig tevreden mee. Behalve dat bovenste verdieping blijft steken op 18.5 graden momenteel. Zitten maar twee kleine Jaga's. Ben bang dat ik afgifte daar moet vergroten. Merk wel dat boosters een tochtje creëren in de woning als ze wat harder staan.

• vanbsteven76
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:45
Hallo allemaal, Allereerst kleine intro. Hier een noob, voorheen gestookt middels CV en dit jaar trotse bezitter van een Flint(hybride). Deze verwarmt de woonkamer, andere kamers minder noodzakelijk en voorzien van opentherm radiatorknoppen van Honeywell. Aansturing is Opentherm, behalve vloerverwarming, die is voorzien van zoneklep (aan/uit). Hierdoor gaat de WP vaak in standby, logisch want de vloerverwarming heeft zijn temp bereikt en de zoneklep gaat dicht. Nu dacht ik (hersenspinsel) het volgende....als ik de zoneklep open zet en de stekker uit het stopcontact, dan lijkt mij dat de WP, wanneer de gevraagde temp bereikt is, zijn aanvoertemperatuur aanpast, dus hierdoor zal de WP minder op stand-by gaan staan, dus minder schommelingen=lager stroomverbruik en hoger COP.

Zie ik dat juist? Of mis ik wat?

Ik waardeer het zeer als iemand met meer kennis dit kan beamen, of niet ;)

Groet Steven

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
Bricas01 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:41:

Zijn er nog zaken die ik kan controleren om te controleren of deze wel of niet goed functioneert? Of zijn er mensen die kunnen bevestigen dat niet gelijkmatig dichtvriezen van de verdamper heel normaal is? Mijn twijfel is met dit antwoord nog niet weggenomen.
Foto van vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ0I4f_iZ9pd-1Xu0S-oHdHJOqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdOliV5IakQFSspxp33yFWNn.jpg?f=fotoalbum_large

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-11 19:46
TLDR: 8db reduceerende DIY omkasting voor Weheat Sparrow a 250 EUR.

Misschien ter inspiratie voor anderen: Ik heb vorige winter hier opgemerkt ontevreden te zijn over de geluidsproductie van de Sparrow (stuk hoger dan geadverteerd).

In de zomer maar zelf een omkasting gemaakt van Frakehout (partij via mp voor 200 EUR), Metisse 10cm (gratis opgehaald via mp) en polyurethaanschuim met vocht- en oliebestendige toplaag (35 EUR) en 4 wieltjes (15 EUR). Met alleen een ventilatierooster thv de fan. Ben nog van plan een extra bord achter de Sparrow te zetten om ook geluidskaatsing via de muur vd woning te verminderen.

Nu het kouder is kon ik het resultaat meten (Parkside db meter) en kom uit op 8db minder (zonder de kast ervoor en met de kast ervoor). Tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsM5RDSSmJx6RiPDhHpWb5UUAZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wX3TWW4ruQueVp2uXIuDHNNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhphPQ00NPRJZnpl4ej2MMhsZHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExqOxOzevXL8pksnrVtEFz10.jpg?f=fotoalbum_large

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hier vriest de sparrow ook ongelijk dicht met wisselende horizontale stroken. Dit is ons tweede stookseizoen.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:51
orillion schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:33:
[...]

Bij ons is het vandaag buiten veel lagere luchtvochtigheid dan de dagen hiervoor. Dan heb je veel minder bevriezing dus minder defrosts.
Razer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:41:
[...]

Veel lagere luchtvochtigheid vandaag. Hie ook veel minder defrosts dan vannacht en gisteren.
Snap ik maar de rest van vandaag had ie wel om de 30 minuten een defrost met verwarmen dus klopt ergens niet helemaal.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:03
Laros88 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:17:
TLDR: 8db reduceerende DIY omkasting voor Weheat Sparrow a 250 EUR.

Misschien ter inspiratie voor anderen: Ik heb vorige winter hier opgemerkt ontevreden te zijn over de geluidsproductie van de Sparrow (stuk hoger dan geadverteerd).

In de zomer maar zelf een omkasting gemaakt van Frakehout (partij via mp voor 200 EUR), Metisse 10cm (gratis opgehaald via mp) en polyurethaanschuim met vocht- en oliebestendige toplaag (35 EUR) en 4 wieltjes (15 EUR). Met alleen een ventilatierooster thv de fan. Ben nog van plan een extra bord achter de Sparrow te zetten om ook geluidskaatsing via de muur vd woning te verminderen.

Nu het kouder is kon ik het resultaat meten (Parkside db meter) en kom uit op 8db minder (zonder de kast ervoor en met de kast ervoor). Tevreden mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon nieuwsgierig : maar heb je wel gezorgd dat ie niet z’n eigen uitblaaslucht weer inademt? Dat is namelijk funest voor je efficiëntie en COP. Je moet echt zorgen dat er in de kast een scheiding is tussen voor en achter. Ik geloof zelfs het liefst fysiek (dus een schot tot op de behuizing rondom oid).

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
havoc764 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:12:
[...]

[...]

Snap ik maar de rest van vandaag had ie wel om de 30 minuten een defrost met verwarmen dus klopt ergens niet helemaal.
Aan de reacties kan je goed zien dat veel afhangt van de situatie.
Ik had er tot vandaag nog geen. Terwijl anderen eerder al defrosts hebben gemeld. Vandaag ineens 5 keer. Maar de temperatuur was vanochtend het laagst van de hele week. En om 1800 uur vroor het al weer. De defrost duurt overigens maar heel kort: 5-7 minuten. Toegegeven, de cop ligt voor cv maar een beetje boven de 3. Ben benieuwd wat er gebeurt als het vriest en sneeuwt....

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42
vanbsteven76 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:45:
Hallo allemaal, Allereerst kleine intro. Hier een noob, voorheen gestookt middels CV en dit jaar trotse bezitter van een Flint(hybride). Deze verwarmt de woonkamer, andere kamers minder noodzakelijk en voorzien van opentherm radiatorknoppen van Honeywell. Aansturing is Opentherm, behalve vloerverwarming, die is voorzien van zoneklep (aan/uit). Hierdoor gaat de WP vaak in standby, logisch want de vloerverwarming heeft zijn temp bereikt en de zoneklep gaat dicht. Nu dacht ik (hersenspinsel) het volgende....als ik de zoneklep open zet en de stekker uit het stopcontact, dan lijkt mij dat de WP, wanneer de gevraagde temp bereikt is, zijn aanvoertemperatuur aanpast, dus hierdoor zal de WP minder op stand-by gaan staan, dus minder schommelingen=lager stroomverbruik en hoger COP.

Zie ik dat juist? Of mis ik wat?

Ik waardeer het zeer als iemand met meer kennis dit kan beamen, of niet ;)

Groet Steven
Ja, zoneren, zeker van de woonkamer is een slecht idee. Je draait al OpenTherm, dus het setpoint, de gevraagde CV watertemperatuur wordt dan aangepast.
Hoe minder zones des te beter voor de flow

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:22
Hier pruttelde de BB80 al een paar dagen prima door, met steeds wat meer vermogen om de dalende temperatuur bij te houden en regelmatig een defrost.

Zojuist doet hij een defrost en gaat daarna in standby . de CV pomp draait wel, maar compressor staat op 0 %. Terwijl er een delta T tussen gevraagde temperatuur en temperatuur huis in van 6 graden (en die delta T is stijgende ), dus hij zou toch al zeker moeten starten (en bij eerdere defrosts ging hij meteen weer naar 'verwarmen')

Iemand dat ook al eerder gezien?

• Mg4gebruiker
  • Nu online
aloft schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:32:
Hier pruttelde de BB80 al een paar dagen prima door, met steeds wat meer vermogen om de dalende temperatuur bij te houden en regelmatig een defrost.

Zojuist doet hij een defrost en gaat daarna in standby . de CV pomp draait wel, maar compressor staat op 0 %. Terwijl er een delta T tussen gevraagde temperatuur en temperatuur huis in van 6 graden (en die delta T is stijgende ), dus hij zou toch al zeker moeten starten (en bij eerdere defrosts ging hij meteen weer naar 'verwarmen')

Iemand dat ook al eerder gezien?
Dat soort deltas zie ik ook. Maar de kamertemperatuur kan dan net zo goed op peil zijn.
Het draaien van de cv pomp is bij t<5 ter voorkoming van bevriezen. Ook als de Weheat niks hoeft te doen....

• Kirvis
arjenhiemstra schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:00:
[...]

Misschien mis je het punt wat ik probeer te maken, dat is namelijk precies dat appels/peren. Mijn huis is anders dus het resultaat is ook anders.
Maar generiek (zie laatste regel van mijn post); hoe lager de temperaturen die je WP moet maken, hoe hoger je CoP. Als je stooklijn op minimaal 40 graden ipv bijv 20 dan kun je van de WP verwachten dat die een lagere CoP gaat halen, ongeacht je huis, afgifte system etc.
Om dit te illustreren, hierbij de gegevens van onze Sparrow van deze week tot nu toe.

COP SWW: 3.8
COP CV: 6.1

Met deze temperaturen hoor je mij niet klagen hierover!

Onze stooklijn staat echt extreem laag. De temperatuur die de warmtepomp maakt komt bij dit weer niet boven de 25.5 graden uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXi4-E5pEKwqMgMoMGaapAS2zJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QImAYItBWUuhxMi9Mz8TB3jg.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Kirvis schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:47:
[...]

Om dit te illustreren, hierbij de gegevens van onze Sparrow van deze week tot nu toe.

COP SWW: 3.8
COP CV: 6.1

Met deze temperaturen hoor je mij niet klagen hierover!

Onze stooklijn staat echt extreem laag. De temperatuur die de warmtepomp maakt komt bij dit weer niet boven de 25.5 graden uit.

[Afbeelding]
Woon jij in het westen van het land?

• Kirvis
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:52:
[...]

Woon jij in het westen van het land?
Bij Utrecht, dus midden vh land.

Jaren 60 tussenwoning, 3 jaar geleden volledig nageisoleerd en gerenoveerd. Met alleen vvw en WTW ventilatie.

We plukken nu de vruchten van alle investeringen die we toen hebben gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Kirvis op 21-11-2025 22:24 ]

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Kirvis schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:20:
[...]

Bij Utrecht, dus midden vh land.

Jaren 60 tussenwoning, 3 jaar geleden volledig nageisoleerd en gerenoveerd. Met alleen vvw en WTW ventilatie.

We plukken nu de vruchten van alle investeringen die we toen hebben gedaan.
Dat heb je goed gedaan!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:18
Hallo Tweakers,

Van de week las ik hier een installatie-verslag waar de topic starter als belangrijke tip meegaf om de leidingen niet vast aan de muren te monteren in verband met mogelijke overdracht van trillingen en resonanties.

Toevallig klaagde mijn vrouw dat ze de warmtepomp weer hoorde (de warmtepomp staat boven de slaapkamer op een betonnen dak, met daarop nog een isolatielaag van 30cm). De WP staat op rubberen tegels en daarop betonnen tegels.

We hadden daar een akkefietje over, omdat die nacht de warmteomp helemaal niet gedraaid had. Dus hoe kon ze die nou horen? Maar ja, mijn vrouw is niet gek.

Ik heb in het portal gekeken en ik zag dat de circulatiepomp die nacht wel een paar uur gedraaid had, om bevriezing van het water te voorkomen denk ik. Zou dat dan de oorzaak zijn? Het enige dat actief was in het systeem was deze pomp. In overleg met de installateur het debiet iets verlaagd, maar dat bracht geen verschil.

Gister heb ik het leidingwerk bekeken en vlak naast de c-pomp zitten de leidingen bevestigd aan de muur. Dat is in de technische ruimte naast onze slaapkamer. We liggen met het hoofd richting deze muur, zo'n 10 cm ervan af. Ik heb de stalen koppeling losgemaakt om eens te beluisteren of het verschil maakt. De WP draait nu continue (en de c-pomp dus ook) en het lijkt vele malen beter te gaan. de vrouw klaagt niet, maar ik heb het bewust ook nog niet gemeld. Ik wil het zelf even een paar dagen aanhoren.

Klinkt dit logisch, hebben meer mensen deze ervaring? Of, wellicht hebben mensen iets aan onze ervaring?

Het leek altijd al wel of dit geluid van boven kwam (waar de WP zelf staat), maar met resonanties is bron-lokalisatie altijd lastig las ik. Ik ga eens kijken of ik muurbeugels met rubberen isolatie kan vinden ergens.

Hopelijk is dit het euvel bij ons.

groet,

Satefan

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-11 22:42
Walraven heeft ze in alle soorten en maten.

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Om de trillingen van de pomp te isoleren moeten de trillingsisolerende muurbeugels zo slap en verend mogelijk zijn. Een rubbertje ertussen is vaak nog veel te stijf. Misschien dat je beter kunt proberen om er samen met de leidingen een soort van zelfdragende constructie van te maken, geheel los van de muur dus, en deze evt verend op de vloer af te steunen (indien die ondersteuning dan nog nodig is).

[ Voor 3% gewijzigd door kerkers op 21-11-2025 22:50 ]

• aloft
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:45:
[...]

Dat soort deltas zie ik ook. Maar de kamertemperatuur kan dan net zo goed op peil zijn.
Het draaien van de cv pomp is bij t<5 ter voorkoming van bevriezen. Ook als de Weheat niks hoeft te doen....
Ik draai op stooklijn, dus hij zou gewoon door moeten gaan. Ik zie nu dat hij weer draait, en dat hij een aantal keer een korte start heeft gehad, maar om de een of andere reden weer stopt na een paar minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ8ox3wHdqKA8XOHv2ZrypfZ8jw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/csP9w5TqUNZTABQlWHu3rKOs.png?f=fotoalbum_large

De hoge piek is de laatste ontdooicyclus en daarna een paar starts (maar ook binnen 2 minuten weer gestopt). 90 minuten na de start van de ontdooicyclus start hij weer goed door en gaat vermogen langzaam omhoog.

• Satefan
kerkers schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:49:
Om de trillingen van de pomp te isoleren moeten de trillingsisolerende muurbeugels zo slap en verend mogelijk zijn. Een rubbertje ertussen is vaak nog veel te stijf. Misschien dat je beter kunt proberen om er samen met de leidingen een soort van zelfdragende constructie van te maken, geheel los van de muur dus, en deze evt verend op de vloer af te steunen (indien die ondersteuning dan nog nodig is).
Thanks voor het meedenken. Een eind verderop zit de leiding ook weer vast met een muurbeugel, maar dat is veel verder bij de circulatie-pomp vandaan. Het lijkt nu al veel beter te gaan, maar ik ga morgen nog eens even verder hier mee aan de slag.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vraagje: ligt het aan mij of is mijn COP met dit weer een stuk lager dan ik zou mogen verwachten?

Volgens het product specificatieblad zou bij een buitentemperatuur van +2, een watertemperatuur van +35 en een deellast van 2,5 kW (ik neem aan dat het hier om de thermische output gaat) de COP ongeveer rond de 4,7 moeten liggen.

Laat dat nu net ongeveer de situatie van dit moment zijn. 35 graden water komt het huis binnen, de WP produceert 2,3 kW (ok, iets minder dan 2,5) en de buitentemperatuur is 0,1 graden. Toch is de COP met 3,1 1/3e lager.

En dit is geen outlier. Zowel gisteren als vandaag lag de gemiddelde COP op 3, terwijl de door WP gemeten temperatuur nauwelijks onder het vriespunt is geweest. Ik zou dit soort waarden dan eerder bij -7 tot -10 verwachten.

Iemand een idee hoe dit kan? Is er iets niet goed aan mijn installatie, of staat die EN14825 modelberekening gewoon heel erg ver van de werkelijkheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTBoAmazDGE1clb6nKMyyAixi3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDjx8ME60A2MaZiFfIvK0W7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwBGlkeu9X6j7ARtpdpa5P2hc8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db38lXgKKvTUy9Stz7yzBZ6k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jawaligt op 22-11-2025 00:08 ]

• aloft
Gaat toch iets niet goed bij mijn BB80 sinds gisteravond. Vannacht om 3 uur stopt het verwarmen na een ontdooicyclus, en uiteindelijk gaat hij telkens proberen het SWW vat te verwarmen (met korte tijd compressor en daarna 0 % compressor). Resultaat is dat m'n SWW vat nu volledig is afgekoeld, maar de verwarming doet het ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6M3Ez7f88_2UByj4hd8mnBJBek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bCOVoyQvN7bJUk94J9FAf0AN.png?f=fotoalbum_large

Stroom eraf lijkt ook nog niet te helpen, hij schiet dan in 'standby' (de CV pomp blijft wel draaien). Zo maar eens de installateur bellen.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:02
Wij hebben een BB80 in hybride opstelling en ik ben benieuwd wat ik het beste kan doen als wij 3 weken op vakantie gaan.
- Verwarming helemaal uit en 2 a 3 dagen voordat we weer thuis komen thermostaat op 20 graden zetten.
- Thermostaat op 13 a 14 graden zetten voor de gehele periode en de laatste week elke dag 1 graden verhogen, zodat het op de laatste dag voordat wij terugkomen op 20 graden staat.
- Of nog een andere methode?

Hoor graag van jullie.

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:41
Mausssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:22:
Wij hebben een BB80 in hybride opstelling en ik ben benieuwd wat ik het beste kan doen als wij 3 weken op vakantie gaan.
- Verwarming helemaal uit en 2 a 3 dagen voordat we weer thuis komen thermostaat op 20 graden zetten.
- Thermostaat op 13 a 14 graden zetten voor de gehele periode en de laatste week elke dag 1 graden verhogen, zodat het op de laatste dag voordat wij terugkomen op 20 graden staat.

Hoor graag van jullie.
Als je hem helemaal laag zet, daarna inderdaad geleidelijk rustig weer opstoken. Als het je het in 1x doet gaat je OpenTherm thermostaat enorm hoge water temperaturen vragen wat funest is voor je COP.

Je kan eventueel ook stooklijn proberen tijdens het opstoken en dan de warmtepomp meerdere dagen de tijd geven je huis op te warmen met 25-35 graden water.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:38
Mausssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:22:

Hoor graag van jullie.
Ik stel voor zo een periode een stooklijn in op 28 graden voor elk data punt. Dan daalt de temperatuur wel in huis, dus geleidelijk verhoogd ik daarna.

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:03
Bij mij kan ik niet in de app en portal komen vanochtend. Hebben anderen hier ook last van?

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
MrDenna schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:37:
Bij mij kan ik niet in de app en portal komen vanochtend. Hebben anderen hier ook last van?
Kan er ook niet in.

• Razer
Nope is weer eens down

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:13
MrDenna schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:37:
Kan er ook niet in.

• Mausssie
AlphaBlack_NL schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:28:
[...]

Als je hem helemaal laag zet, daarna inderdaad geleidelijk rustig weer opstoken. Als het je het in 1x doet gaat je OpenTherm thermostaat enorm hoge water temperaturen vragen wat funest is voor je COP.

Je kan eventueel ook stooklijn proberen tijdens het opstoken en dan de warmtepomp meerdere dagen de tijd geven je huis op te warmen met 25-35 graden water.
Ja stapsgewijs verhogen leek mij ook het beste.
Ben alleen benieuwd tot hoe ver ik de temperatuur het beste kan verlagen.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:37
Mausssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:47:
[...]

Ja stapsgewijs verhogen leek mij ook het beste.
Ben alleen benieuwd tot hoe ver ik de temperatuur het beste kan verlagen.
Alleen even opletten met de minimale CV watertemperatuur voor opstarten. Volgens mij kunnen veel warmtepompen met heel koud CV water niet opstarten als het buiten echt koud is. Met een defrost zou dan mogelijk je warmtewisselaar kapot kunnen vriezen?
@Carboy54 @Stoker klopt dat?
Weet niet of dat ook voor de WeHeat warmtepompen geldt?

In het Mitsubishi topic hadden we een keer een eigenaar die zijn huis in de winter renoveerde. Warmtepomp wilde alleen maar op de BUH starten en die kreeg het CV water niet voldoende opgewarmd. Oplossing was starten met slechts een paar vvw groepen open, CV water opwarmen tot het minimum, toen kon de compressor opstarten. Daarna geleidelijk steeds meer vvw groepen open.

Maakt ook uit of je huis vrijstaand is of een tussenwoning, dus hoever gaat het afkoelen als je met deze kou 2-3 weken weg bent.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
Pr088 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:23:
[...]

Mengen betekent dat de warmtepomp water warmer maakt, wat vervolgens door mening afgekoeld je vloer ingaat. De deltaT van 2 laat zien dat je vloer warmte afgeeft. Het iets warmer water maken is voor je warmtepomp minder efficiënt. Kost wat rendement. Lees: je warmtepomp zal meer stroom verbruiken. Hoeveel? Dat is de vraag... Een nieuwe verdeler kost ook wat geld (ik was 500 inclusief installatie kwijt.)
Welke mengverdeler heb ik nodig? Ik heb 7 groepen.
Wat is het advies

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:56:
[...]

Alleen even opletten met de minimale CV watertemperatuur voor opstarten. Volgens mij kunnen veel warmtepompen met heel koud CV water niet opstarten als het buiten echt koud is. Met een defrost zou dan mogelijk je warmtewisselaar kapot kunnen vriezen?
@Carboy54 @Stoker klopt dat?
Weet niet of dat ook voor de WeHeat warmtepompen geldt?

In het Mitsubishi topic hadden we een keer een eigenaar die zijn huis in de winter renoveerde. Warmtepomp wilde alleen maar op de BUH starten en die kreeg het CV water niet voldoende opgewarmd. Oplossing was starten met slechts een paar vvw groepen open, CV water opwarmen tot het minimum, toen kon de compressor opstarten. Daarna geleidelijk steeds meer vvw groepen open.

Maakt ook uit of je huis vrijstaand is of een tussenwoning, dus hoever gaat het afkoelen als je met deze kou 2-3 weken weg bent.
Klopt helemaal dat is de juiste methode. Doe dat wel voordat de condensor helemaal is dicht gevroren anders is de kans op succes klein.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• peterhav
  • Registratie: December 2007
Voor de mensen met HomeAssistant en een WeHeat die graag een COP grafiek willen zonder de <0 waardes die tijdens defrosts ontstaan (zoals hier al besproken is: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83980348):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGp6Z0OVJ7mox5CgWJEzJBNUsfo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qvL4gJXR1wCQ4MDE9OFPyU4f.png?f=user_large

ik heb een (range) helper aangemaakt die alleen de waardes boven 0 meeneemt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwE1Qik1o2keOT62R_5BhTyXuEw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dYMKb98JJ4vu4zPdDtUp0xxf.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B05YokMPVsfT_0HWwSqE85I2zBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1aaPA8YoTkY91vBzQ5gdd35l.png?f=fotoalbum_large

In de onderste grafiek hieronder het resultaat (boven op basis van de 'normale' COP en onder op basis van de COP>0 helper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNbS30tOIlQlLr9rcy7UOowylSI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Mbjm8sIyIBLqNDBFZmUsTbw.png?f=user_large

Dit gaat niet met terugwerkende kracht (alleen data vanaf het moment dat je de helper aanmaakt). Je ziet de defrosts in terugkomen (de 3 momenten dat de COP inzakt).

• Mausssie
Carboy54 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:04:
[...]

Klopt helemaal dat is de juiste methode. Doe dat wel voordat de condensor helemaal is dicht gevroren anders is de kans op succes klein.
Welke temperatuur op de thermostaat zou jij tijdens 3 weken afwezigheid adviseren?
Of eerder een lage stooklijn van 22 graden ofzo?

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:33
Albatrosser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:23:
[...]
Deze frustratie terzijde, ik ben nieuwsgierig naar het presteren van de BBs bij anderen. Deze dagen valt het mij behoorlijk tegen namelijk:

Woningeigenschappen:
- ~160m2, twee onder een kap.
- jaren 30, bovenverdiepingen goed geïsoleerd, beneden degelijk.
- vloerverwarming op ~80m2
- LT-radiatoren voor het overige
- Binnentemperatuur overal constant op 18-18,5 graden,
- Hybride opstelling BB80

Deze week een COP van max. 3,3 (daggemiddelde) op woensdag en minimaal 2,6 (gisteren). E-verbruik van 25,1-36,2kWh. Hiermee is de besparing tov gas ogenschijnlijk wel heel beperkt.

Benieuwd hoe dit bij anderen is!
Hier hetzelfde, ook 2 onder 1 kap. Geen vloerverwarming, wel LT radiatoren.
Huis uit 1980 en weinig geïsoleerd, wel dubbel glas maar dat is ook weer een ratjetoe. De één wel +++ en de ander alleen dubbel glas.
Ik wilde eerst eens een winter kijken hoe het uitpakt met de BB80. Ik kan wel voor 10000 euro gaan isoleren, maar als het maar een paar tientjes per maand oplevert, dan schiet het ook niet op.
Met deze kou ben ik de helft goedkoper uit dan dat ik nog op het gas zat. Dus voordeel heb ik al wel, maar dat ding staat wel als een tierelier te draaien.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:47
Eerste nacht -5 dit stookseizoen hier en gelijk weer een vastgevroren voorpoot van de BB. Onlangs hiervoor op bigfoots geplaatst maar dat is dus ook niet de oplossing. Hier moet toch eens vanuit Weheat een oplossing voor komen, kan toch niet zo zijn dat we de komende 10 jaar elke vorstnacht het dak op moeten. Buiten dat dit ook nog een risico is voor de dakbedekking.

Hoe zijn de ervaringen momenteel met de ring van @Satefan ?

[ Voor 7% gewijzigd door I.p. op 22-11-2025 09:28 ]

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
orillion schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:38:
[...]

Als je het de rest van de dag ook niet nodig hebt kun je proberen het geluidsniveau omlaag te zetten. Je beperkt dan het hoogste vermogen want de warmtepomp mag trekken.
Als test het geluid op het één na laagste niveau gezet. Compressor komt dan niet hoger dan 57%.
"truc gelukt" zou je zeggen.

Maar :
-- ik ben een beetje bang voor de waarschuwing dat dit ten koste zou (kunnen?) gaan van je rendement. Hoe dan?
-- in de nacht van 20 naar 21 had ook ik een defrost-'feestje'. Zo ongeveer elk uur voor 15-20 minuten.
En dan krijg ik het niet warm genoeg in huis. En is 'even' vol vermogen toch wel welkom.

Lijkt er op dat dit een gevalletje 'works as designed' is. Na een defrost zit er afgekoeld water in je systeem, dus er is wel iets voor te zeggen om de boel versneld weer op te warmen.
Want, als er eenmaal één defrost over de dam is.......

groeten, Hans.

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:03
Ter info, de app en portal zijn weer up and running.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:10
Mausssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:17:
[...]
Welke temperatuur op de thermostaat zou jij tijdens 3 weken afwezigheid adviseren?
Of eerder een lage stooklijn van 22 graden ofzo?
Ik vraag ne af hoe lang het duurt voor je de hele massa van je woning weer op temperatuur hebt : (betonnen) vloer, muren, meubels...
Je besparing kon wel eens minimaal zijn...
Nu stoken wij vrij warm (23) maar zetten de thermostaat nooit lager dan 20 ofzo..

• Mausssie
Jpiek schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:59:
[...]

Ik vraag ne af hoe lang het duurt voor je de hele massa van je woning weer op temperatuur hebt : (betonnen) vloer, muren, meubels...
Nu stoken wij vrij warm (23) maar zetten de thermostaat nooit lager dan 20 ofzo..
Durf ik ook niet te zeggen. Maar 3 weken de verwarming op 20 graden laten staan, terwijl wij niet thuis zijn voelt ook niet heel logisch.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:10
Mausssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:02:
[...]
Durf ik ook niet te zeggen. Maar 3 weken de verwarming op 20 graden laten staan, terwijl wij niet thuis zijn voelt ook niet heel logisch.
Eens, maar is wellicht dezelfde drempel als 'geen nachtverlaging' ? Dwz puur psychologisch...

• Satefan
I.p. schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:23:
Eerste nacht -5 dit stookseizoen hier en gelijk weer een vastgevroren voorpoot van de BB. Onlangs hiervoor op bigfoots geplaatst maar dat is dus ook niet de oplossing. Hier moet toch eens vanuit Weheat een oplossing voor komen, kan toch niet zo zijn dat we de komende 10 jaar elke vorstnacht het dak op moeten. Buiten dat dit ook nog een risico is voor de dakbedekking.

Hoe zijn de ervaringen momenteel met de ring van @Satefan ?
De verbouwing loopt hier op zijn einde en de 3D printer is sinds deze week weer operationeel. Ik ben druk met het printen van nieuwe ringen (nou ja, ik, de printer dus). Ik neem even contact op met iedereen die me een bericht heeft gestuurd. Bedankt voor het geduld _/-\o_

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Jpiek schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:59:
[...]

Ik had eergisteren om 22.30 de thermostaat op 18.5 graad gezet, om 6.00 naar 20 graden. Duurde tot 12.00 voordat de temperatuur bereikt was

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
peterhav schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:06:
Voor de mensen met HomeAssistant en een WeHeat die graag een COP grafiek willen zonder de <0 waardes die tijdens defrosts ontstaan
LOL, dat wilde ik ook al doen. Met mijn beperkte HA skills dacht ik aan een sensor definiëren wat ik al eerder gedaan heb voor andere redenen. Net even gedaan en dat werkt ook :-).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BYSArRj6LDXNs6vqWKMVGpvUgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SILZhQ3sFmfHdi6QBzBog12Z.png?f=fotoalbum_large

Toevoegen aan configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  - sensor:
      - name: "COP normaal"
        unique_id: cop_normaal
        unit_of_measurement: ""
        state_class: measurement
        state: >
          {% set raw = states('sensor.sn_xxxx_cop') %}
          {% if raw in ['unknown','unavailable',''] %}
            unknown
          {% else %}
            {% set cop = raw | float %}
            {{ (-1) if cop < 0 else (cop) }}
          {% endif %}
  - sensor:
      - name: "COP defrost"
        unique_id: cop_defrost
        unit_of_measurement: ""
        state_class: measurement
        state: >
          {% set raw = states('sensor.sn_xxxx_cop') %}
          {% if raw in ['unknown','unavailable',''] %}
            unknown
          {% else %}
            {% set cop = raw | float %}
            {{ (cop) if cop < 0 else (0) }}
          {% endif %}

• Razer
frank2908 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:30:
[...]

Ik had eergisteren om 22.30 de thermostaat op 18.5 graad gezet, om 6.00 naar 20 graden. Duurde tot 12.00 voordat de temperatuur bereikt was
Met een warmtepomp die constant op 100% heeft zitten stampen… Daarom werkt nachtverlaging, weekendje weg verlaging etc vaak maar contra productief.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Flint WP
De CV ketel heeft vandaag bij moeten springen om de gewenste temperatuur te houden. Staat nu op open therm continue op 20 graden. .
Is stooklijn een optie om het gasverbruik te verlagen? Of is het huis nog niet geschikt voor FE?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRFueEwNSUvF-U0YnDONzYgvYQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXJCqgm9lHjA1JjRjZggPgxv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJQbfxBD6kc70QcWYMXNJDugHss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4iRLoBODOQHsCTtIUWy17ci.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 135 136 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.