Ik zie wel een enorm verschil in het aantal defrosts tussen de verschillende gebruikers, mijn BB80 heeft er sinds middernacht al 13 keer een defrost doorgemaakt, in de nacht bijna elke 45 minuten. Compressor rond de 40 %.
Neem even contact op met je installateur, misschien hebben ze een max CV water temp ingesteld.Bas Post schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:48:
[...]
Op deze week overzicht is goed te zien dat de gevraagde temperatuur "capped" wordt. 14-11 was buitentemperatuur nog 11°C. Vanmorgen was deze -0,2°C op z'n laagst.
[Afbeelding]
Volgens mijn eigen gemaakte stooklijn grafiek, zou deze bij 0°C een gevraagde watertemperatuur van 34,5°C moeten hebben.
[Afbeelding]
Als ik de stooklijn overdreven extreem hoog afstel, blijft de gevraagde watertemperatuur op max 30°C staan.
Maar zodra ik deze extreem verlaag, dan zakt de gevraagde watertemperatuur wel.
[Afbeelding]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Iemand hier ervaring met een Blackbird op een verhoginkje in de tuin?
Bedoeling is em op een stalen frame te zetten met veel ruimte aan onder en bovenkant.
Komt me qua ruimte bij junior wat beter uit.
Bedoeling is em op een stalen frame te zetten met veel ruimte aan onder en bovenkant.
Komt me qua ruimte bij junior wat beter uit.
Dat lijkt me niet zo gek. Hier aan de westkust heeft het niet gevroren. In het oosten wel neem ik aan. Hoe groot is je huis en hoe hard moet je pomp ervoor werken. Speelt allemaal mee.aloft schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:42:
[...]
Ik zie wel een enorm verschil in het aantal defrosts tussen de verschillende gebruikers, mijn BB80 heeft er sinds middernacht al 13 keer een defrost doorgemaakt, in de nacht bijna elke 45 minuten. Compressor rond de 40 %.
Ja wel zo netjes eigenlijkMitashi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:38:
[...]
Misschien leuk als je t zelf ook deelt?![]()
[Afbeelding]
Beduidend hoger verbruik hier, Ik heb nog een pomp verdeler beneden. Stooklijn staat ook flink hoog ingesteld, en temperatuur kwam niet boven de 20 graden.. Volledig vvw beneden. Hoop dat een pomploze verdeler zal helpen!
Vandaag ga ik wel wat meer verbruiken denk ik zo...
Woningoppervlak ±175m²
Hoekhuis uit 1994
beneden centrale vloerverwarming die altijd mee draait.
Boven Jaga's en zoneregeling. Voornamelijk om de temperatuur gelijk te houden aangezien er een paar kamers zijn waar geen warmte gewenst is.
1 kamer word niet helemaal lekker warm snel genoeg dus ik ben hiermee aan het bij verwarmen als er gewerkt wordt.
Aan het experimenteren hoe ik dat goed ingeregeld krijg in HA voor zowel in en uitschakelen na een x perdiode als de kamer niet op de doeltemperatuur is. Dit ga ik dan gelijk ook doen met de andere kamers.
En waarschijnlijk in HA een automatisering gezet die met een defrost alle kamers behalve de woonkamer even dicht zet om te voorkomen dat we teveel schommelingen krijgen in de kamers.
Verbruik vind ik redelijk de laatste dagen. Kan beter maar dan moeten we iets aan het glas gaan doen denk ik...
:strip_exif()/f/image/52XbF0Mu30Q6rAEY1ZQyI6M3.jpg?f=fotoalbum_large)
Contact gezocht met de installateur, het was blijkbaar iets anders, maar het is opgelost!Mausssie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:40:
[...]
Misschien dit wat @Cherdium hier boven zegt.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bij ons thuis werkt de app, en de pomp, het is warm, maar HA zegt dat de API al 8 uur geen data heeft ontvangen. Ligt dat bij ons of hebben andere mensen dat ook?
[ Voor 0% gewijzigd door MartinPTweak op 20-11-2025 17:12 . Reden: typo ]
Carboy54 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:20:
[...]
Is hier al genoeg ook door mij over geschreven waarom. Zoek maar even. Eruit is het advies.
:strip_exif()/f/image/7cKXy8LVjnlY7PC4ROh8YGet.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij deze koudere temperaturen is de All Electric Bluebird WP bijna continue aan het verwarmen. Het verschil tussen de aanvoer en retour is 2 graden. Is het dan nog steeds nodig om de verdeler te vervangen door een niet mengende pomploze verdeler. Wat is het voordeel hiervan?
Mengen betekent dat de warmtepomp water warmer maakt, wat vervolgens door mening afgekoeld je vloer ingaat. De deltaT van 2 laat zien dat je vloer warmte afgeeft. Het iets warmer water maken is voor je warmtepomp minder efficiënt. Kost wat rendement. Lees: je warmtepomp zal meer stroom verbruiken. Hoeveel? Dat is de vraag... Een nieuwe verdeler kost ook wat geld (ik was 500 inclusief installatie kwijt.)Mjans19 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:19:
[...]
[Afbeelding]
Bij deze koudere temperaturen is de All Electric Bluebird WP bijna continue aan het verwarmen. Het verschil tussen de aanvoer en retour is 2 graden. Is het dan nog steeds nodig om de verdeler te vervangen door een niet mengende pomploze verdeler. Wat is het voordeel hiervan?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Geen menging betekent geen efficiëntie verlies en tot 4x grotere flow door de vloer ivm grotere venturies zonder thermostaat.Mjans19 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:19:
[...]
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ben erg benieuwd naar welke temperatuur wordt gevraagd . Wat ik zie is exact wat ik hier thuis heb met precies dezelfde temperaturen. Ook bij mij aan en afvoer rond de 25 graden . Dat is aan de lage kant als je pomp 30 graden of meer vraagt en maakt. Om die reden blijven de vloeren net aan de te koele kant .Mjans19 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:19:
[...]
[Afbeelding]
Hier hetzelfde beeld, eind augustus dit jaar geplaatst. Midden bevriest die niet en bovenin wel, zit ook een meetbaar temperatuur verschil in daar waar die niet bevroren is -0.1 en bovenin -3. Ik ben erg benieuwd of er meer zijn met dit beeld.Cherdium schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:32:
Misschien heeft iemand dit vaker gezien maar vanmorgen viel me iets op. ik dacht ik kijk even of er een ijslaag op de wisselaar van de Sparrow staat kreeg ik dit te zien beetje ijs er op maar precies in de midden een strook met helemaal niks. nadien in de portal gekeken en hij heeft ongeveer 30min voor deze foto een Defrost afgerond (de eerste sinds de warmtepomp geplaatst is). is dit normaal of moet ik hier iets mee?
[Afbeelding]
Ik ben ook benieuwd of er een andere logische verklaring voor is dan dat een deel van de verdamper niet functioneert en je dus capaciteit mist.
:strip_exif()/f/image/IP6SDdwEMytb6lLBwUpI2i09.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al langer mijn twijfels over het functioneren van de Sparrow. Had een tijdje terug in oktober bij +- A7/W35 een COP van 4.2 wat qua prestaties redelijk onder de maat is voor een warmtepomp in deze tijd
[ Voor 42% gewijzigd door Bricas01 op 20-11-2025 19:46 ]
Gelukkig kunnen Tweakers wel rekenen en hebben vaak meer verstand van WP's en inregelen van systemen. Eigenlijk te triest voor woorden.Jpiek schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:58:
[...]
28 cent per kWh versus 1,20 voor 1 m3 gas.
grofweg kan ik dus 4 kWh verbruiken tegenover 1 m3 gas.
even grofweg wil ik dus minimaal een COP van 2 hebben..
Vanmiddag toen ik thuis kwam maakte onze BB80 een behoorlijk (storend) brommergeluid. Het was geen resonantie want binnen in de woonkamer (recht eronder) was niets te horen. Het kwam echt uit de BB zelf en tot diep in de tuin te horen. Wel resoneerde het leidingwerk in de garage rondom de binnenunit enorm. De unit vastpakken/rammelen leek iets te werken maar ook maar zeer kort. Na een half uur ging ik nog eens luisteren en was het weg. Ik zie in HA dat er rond die tijd een defrost heeft plaatsgevonden. Zou het dichtvriezen voor een onbalans gezorgd kunnen hebben? Hij staat inmiddels een klein jaartje maar nog nooit eerder gehad.
Edit 20:57: Het geluid is weer terug. Nu ook na een recente defrost.
Edit 20:57: Het geluid is weer terug. Nu ook na een recente defrost.
[ Voor 5% gewijzigd door I.p. op 20-11-2025 20:59 ]
De installateur moet je mailadres ingeven tijden de installatie; vervolgens krijg je een mail van Weheat met als onderwerp 'Welkom bij Weheat!'. Wat geeft de installateur dan aan?!Saar25 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:07:
Hoi! Nieuwe gebruiker hier en sinds maandag een Flint in gebruik naast mijn cv ketel. Ik heb van de installateur alleen geen inlog gekregen voor weheat en via de site kom ik er niet uit. Voelt nu alsof ik een grote blackbox thuis heb hangen die ik niet kan lezen of beinvloeden. De installateur Atlas power heb ik meerdere keren gemaild en gebeld maar geeft geen thuis en weheat heeft geen contactgegevens op de site, hoe liep dit bij jullie?
Weheat Flint
Als je in de weheat app bij inzichten éen van de tabbladen opent (energieverbruik of cop), dan staat bovenaan op het tabblad een keuzeveld. Daarin staat ook de optie geleverde warmte of koeling. Selecteer die eens en kies dan de filter 'dag'. Nu zie je de totale kWh geleverd en totale kWh gebruikt per functie van de WP. Daarmee kan je op dagtotaal de cop van sww en cv uitrekenen. Ik zit vandaag op 3,5 voor beide.Diesje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:43:
[...]
[Afbeelding]
Woonoppervlakte 202m
Bouwjaar 2017
Stooklijn
Binnentemperatuur 21-22 graden
Het heeft niet veel nut om absolute waarden te vergelijken. Daarvoor moet je corrigeren voor inhoud, isolatie, externe temperatuur, gewenste T etc.
Ik zal komende dagen met het koud weer in de gaten houden kijken of dit beeld terug komt op de zelfde manier of dat het een eenmalig iets was.Bricas01 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:30:
[...]
Hier hetzelfde beeld, eind augustus dit jaar geplaatst. Midden bevriest die niet en bovenin wel, zit ook een meetbaar temperatuur verschil in daar waar die niet bevroren is -0.1 en bovenin -3. Ik ben erg benieuwd of er meer zijn met dit beeld.
Ik ben ook benieuwd of er een andere logische verklaring voor is dan dat een deel van de verdamper niet functioneert en je dus capaciteit mist.
[Afbeelding]
Ik heb al langer mijn twijfels over het functioneren van de Sparrow. Had een tijdje terug in oktober bij +- A7/W35 een COP van 4.2 wat qua prestaties redelijk onder de maat is voor een warmtepomp in deze tijd
[Afbeelding]
Plotseling is de binnenunit van onze (hybride) Flint niet meer actief en knippert er een geel lampje. De buitenunit doet ook niks meer.
Wat te doen aangezien verwarming met dit weer toch wel prettig is..
Dat zou dan een communicatie-issue zijn volgens het lijstje (https://support.weheat.nl...LED-status?language=nl_NL). Wellicht kan je deze zelf controleren allereerst?Willard schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:55:
Plotseling is de binnenunit van onze (hybride) Flint niet meer actief en knippert er een geel lampje. De buitenunit doet ook niks meer.
Oranje - knipperend De binnenunit kan geen verbinding maken met de buitenunit. Controleer de communicatieverbinding tussen de binnen- en buitenunits.
Weheat Flint
Ik ben duurzaamheidsadviseur in Hilversum e.o. en een klant/vriend van mij (die ik heb geadviseerd van het gas af te gaan als onderdeel van een volledige renovatie) heeft zelf bij CoolBlue de Blackbird besteld. Het idee was oorspronkelijk deze op het dak van de schuur te plaatsen maar door twijfel over geluid (ivm houten contructie van het dak en afstand tot perceelgrens) is deze op het laatste moment alsnog in de tuin geplaatst: zie onderstaande foto.
/f/image/g8Sf7NOfZB1tpxUoGUTeyBd4.png?f=fotoalbum_large)
Ik ken de blackbird niet anders dan van marketing en het doorlezen van dit topic maar mij lijkt de plaatsing vreemd en vragen om problemen? Hij staat in een hoek tussen 3 muren (waarvan het raam rechts van de eetkamer is met daarboven de slaapkamer) en voor over ik kan zien staat hij wel erg dicht tegen de muur van de garage. Installateurs die ik ken zouden de plaatsing van een buitenunit in een dergelijke hoek absoluut afraden maar wellicht kan het met de Blackbird wel?
De installatiehandleiding heeft het over minimaal 30cm afstand tot de muur met op het plaatje de ventilator (in de lengte) van de muur af, hier is het net andersom.
:strip_exif()/f/image/2AovHimu3Rvy3OUllaMAbWy5.png?f=user_large)
Ik heb ze geadviseerd contact op te nemen met CoolBlue of dit wel klopt maar die zeggen dat hij prima op de grond geplaatst kan worden (ze reppen niet over de hoek) en wijten het vele geluid dat hij maakte toen ze hem even aanzetten (ze wonen er nog niet) aan defrost?
ps: de tuin is groot genoeg dus het is niet dat dit de enige plek is waar hij kan staan, wel staat het boilervat in de schuur er naast
/f/image/g8Sf7NOfZB1tpxUoGUTeyBd4.png?f=fotoalbum_large)
Ik ken de blackbird niet anders dan van marketing en het doorlezen van dit topic maar mij lijkt de plaatsing vreemd en vragen om problemen? Hij staat in een hoek tussen 3 muren (waarvan het raam rechts van de eetkamer is met daarboven de slaapkamer) en voor over ik kan zien staat hij wel erg dicht tegen de muur van de garage. Installateurs die ik ken zouden de plaatsing van een buitenunit in een dergelijke hoek absoluut afraden maar wellicht kan het met de Blackbird wel?
De installatiehandleiding heeft het over minimaal 30cm afstand tot de muur met op het plaatje de ventilator (in de lengte) van de muur af, hier is het net andersom.
:strip_exif()/f/image/2AovHimu3Rvy3OUllaMAbWy5.png?f=user_large)
Ik heb ze geadviseerd contact op te nemen met CoolBlue of dit wel klopt maar die zeggen dat hij prima op de grond geplaatst kan worden (ze reppen niet over de hoek) en wijten het vele geluid dat hij maakte toen ze hem even aanzetten (ze wonen er nog niet) aan defrost?
ps: de tuin is groot genoeg dus het is niet dat dit de enige plek is waar hij kan staan, wel staat het boilervat in de schuur er naast
[ Voor 3% gewijzigd door KrL op 20-11-2025 21:09 ]
Op dit moment is dit bij mij ook zo. Maar dat is niet de hele dag zo. Mijn vloer is gewoon aangenaam warm omdat de aanvoertemperatuur eerder boven de 30 kwam. Hij staat nu al 7 uur te pruttelen.RayDelft schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:15:
[...]
Ben erg benieuwd naar welke temperatuur wordt gevraagd . Wat ik zie is exact wat ik hier thuis heb met precies dezelfde temperaturen. Ook bij mij aan en afvoer rond de 25 graden . Dat is aan de lage kant als je pomp 30 graden of meer vraagt en maakt. Om die reden blijven de vloeren net aan de te koele kant .
[Afbeelding]
Je kunt de verdeler vervangen. Maar ik ga eerst proberen een inregelventiel te laten plaatsen. Daarmee kan je menging stoppen.
Bekeken maar zie geen bijzonderheden.n.smits schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:02:
[...]
Dat zou dan een communicatie-issue zijn volgens het lijstje (https://support.weheat.nl...LED-status?language=nl_NL). Wellicht kan je deze zelf controleren allereerst?
Oranje - knipperend De binnenunit kan geen verbinding maken met de buitenunit. Controleer de communicatieverbinding tussen de binnen- en buitenunits.
De binnenunit maakt plotseling ook een tikkend geluid..
Alles kwartier van stroom af, daarna binnen unit eerst aan de stroom dan buiten unit.Willard schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:19:
[...]
Bekeken maar zie geen bijzonderheden.
De binnenunit maakt plotseling ook een tikkend geluid..
Kijken of dat helpt.
Nee, dit is stom.. deze unit gaat zn eigen afgekoelde lucht recyclen.KrL schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:02:
Ik ben duurzaamheidsadviseur in Hilversum e.o. en een klant/vriend van mij (die ik heb geadviseerd van het gas af te gaan als onderdeel van een volledige renovatie) heeft zelf bij CoolBlue de Blackbird besteld. Het idee was oorspronkelijk deze op het dak van de schuur te plaatsen maar door twijfel over geluid (ivm houten contructie van het dak en afstand tot perceelgrens) is deze op het laatste moment alsnog in de tuin geplaatst: zie onderstaande foto.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wise enough to play the fool
Ik hoor heel graag of dat bevalt . Ik zit met hetzelfde vraagstuk .Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:06:
[...]
Op dit moment is dit bij mij ook zo. Maar dat is niet de hele dag zo. Mijn vloer is gewoon aangenaam warm omdat de aanvoertemperatuur eerder boven de 30 kwam. Hij staat nu al 7 uur te pruttelen.
Je kunt de verdeler vervangen. Maar ik ga eerst proberen een inregelventiel te laten plaatsen. Daarmee kan je menging stoppen.
Alles lijkt weer te werken. Ik zag dat de druk op de cv-installatie naar 1,0 bar was gezakt. Na het bijvullen van de cv-installatie is de verbinding weer hersteld.
Bij het controleren van de buitenunit zag ik dat er water druppelde uit een soort ventiel. Weet iemand waar dit voor dient en of dit ventiel gewoon volledig dicht hoor te zitten?
Bij het controleren van de buitenunit zag ik dat er water druppelde uit een soort ventiel. Weet iemand waar dit voor dient en of dit ventiel gewoon volledig dicht hoor te zitten?
[ Voor 10% gewijzigd door Willard op 20-11-2025 23:03 ]
Dat zeg je tegen iemand die van hybride naar FE gegaan is met een elec. boiler...MotorBeast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:45:
[...]
Gelukkig kunnen Tweakers wel rekenen en hebben vaak meer verstand van WP's en inregelen van systemen. Eigenlijk te triest voor woorden.Oftewel eigenlijk is hybride altijd een no go of je moet echt geen boiler kwijt kunnen. Maar dat zijn dan hele dure kuubjes. En ach die paar dagen dat je Cop2 hebt of even met een BUH aan de gang moet zijn op 2 handen te tellen maximaal.
Reactie was over wel geen WP ivm COP van 3 of minder..
Is hier al vaak besproken. Er is geen 'altijd' voor welk systeem dan ook. Hangt echt af van de situatie.MotorBeast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:45:
[...]
Gelukkig kunnen Tweakers wel rekenen en hebben vaak meer verstand van WP's en inregelen van systemen. Eigenlijk te triest voor woorden.Oftewel eigenlijk is hybride altijd een no go of je moet echt geen boiler kwijt kunnen. Maar dat zijn dan hele dure kuubjes. En ach die paar dagen dat je Cop2 hebt of even met een BUH aan de gang moet zijn op 2 handen te tellen maximaal.
Nagenoeg iedere WP blaast 3000 -3500m3 per uur en units boven de 8kW zelfs 6000m3 per uur.KrL schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En die uitgeblazen lucht moet zo ver mogelijk weg geblazen worden (in meters).
De blackbird blaast naar drie richtingen en de twee muren zorgen voor een mooie weerkaatsing van de koude uitgeblazen lucht .. @#$@ en zuigt die zo weer op.
Dus dat dit geadviseerd is door de fabrikant is niet slim.( COP gaat omlaag !! .)
De uitgeblazen lucht is koud dus zakt... en word aan de onderkant weer aangezogen door de blackbird !!!
Dan de opmerking de tuin is groot genoeg ..
Als het defrost weer is ( +4 -1 graden ) en vochtig weer(mist)zal er normaal gesproken weinig tot geen wind staan., koude lucht zakt en blijft liggen in de tuin .
Als de tuin ommuurd is met "gesloten wanden" .. word de tuin gevuld met koude lucht a 3000m3 per uur. Gevolg zeer vaak defrost en geen warm huis !
En waar blijft het defrost water.. geen grind bak er onder ? ..word een mooie gladde ijs vloer daar bij die deur.
Geluid overlast bij het plaatsen op een houten dak en de oplossingen..
Hier kan je de ervaring van velen een zien in Trillingen warmtepomp dempen
Voor 99% zijn ze fatsoenlijk op te lossen.
Alleen in de situatie op de foto word het geluid alleen maar erger ( weerkaatsing tegen de vele muren).
Sinds eergisteren weer de stooklijn aangezet. FE installatie, vloerverwarming (pomploze verdeler uiteraard) beneden en boven radiatoren. Aanvoertemp is 26 graden. Binnentemp is 21.5 graden - stooklijn kan nog wat aangepast dus).
/f/image/Y5kvhRWg5mGQqqWPwZjx6vep.png?f=fotoalbum_large)
De BB pruttelt mooi op laag vermogen met een nette COP. Het is net iets onder nul hier in de flevopolder.
1 defrost gehad vannacht:
:strip_exif()/f/image/NzzZU1EhnH62L0mPxYmZIbwH.png?f=user_large)
Dik tevreden.
/f/image/Y5kvhRWg5mGQqqWPwZjx6vep.png?f=fotoalbum_large)
De BB pruttelt mooi op laag vermogen met een nette COP. Het is net iets onder nul hier in de flevopolder.
1 defrost gehad vannacht:
:strip_exif()/f/image/NzzZU1EhnH62L0mPxYmZIbwH.png?f=user_large)
Dik tevreden.
Bij ons wordt de Blackbird wat onrustiger sinds gisteren.
Gisteren had ik een verbruik van 16,9kWh. Vandaag tot nu zit ik op 7,06kWh.
Om 00.50 (14min) en om 05.30 (22min) een defrost gehad. Na de defrost gaat de Blackbird best wel even werken (72% vermogen) om weer op de gewenste temperatuur te komen Nu is het ingaand vermogen ±1000W met een doeltemperatuur van 27,8 °C wat ik niet heel erg veel vind. COP op dit moment is 3.5
Even geleden dat de Blackbird weer draait dus ben even kwijt of het normaal gedrag is of dat ik nog iets op positieve manier kan beïnvloeden?
Het verbruik is nog wel acceptabel denk ik voor een systeem wat alleen het CV systeem doet maar wat is acceptabel met verbruik?
EDIT: Zojuist wert een defrost cyclus gestart. Toch handig die push meldingen via HA. Nu nog de automatisering werkend krijgrn de thermostaatkranen dicht te zetten...
Wel onrustig gedrag denk ik zo?
Gisteren had ik een verbruik van 16,9kWh. Vandaag tot nu zit ik op 7,06kWh.
Om 00.50 (14min) en om 05.30 (22min) een defrost gehad. Na de defrost gaat de Blackbird best wel even werken (72% vermogen) om weer op de gewenste temperatuur te komen Nu is het ingaand vermogen ±1000W met een doeltemperatuur van 27,8 °C wat ik niet heel erg veel vind. COP op dit moment is 3.5
Even geleden dat de Blackbird weer draait dus ben even kwijt of het normaal gedrag is of dat ik nog iets op positieve manier kan beïnvloeden?
Het verbruik is nog wel acceptabel denk ik voor een systeem wat alleen het CV systeem doet maar wat is acceptabel met verbruik?
EDIT: Zojuist wert een defrost cyclus gestart. Toch handig die push meldingen via HA. Nu nog de automatisering werkend krijgrn de thermostaatkranen dicht te zetten...
Wel onrustig gedrag denk ik zo?
[ Voor 13% gewijzigd door Kevin1990 op 21-11-2025 09:40 ]
Hoe heb je de parameters veranderd?Kirvis schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
Hoppaaaa! Stooklijn ingesteld die veel beter overeen komt met het bereik waarin hij gebruikt wordt.
Ff kijken hoe dit bevalt zo.
[Afbeelding]
Ja ik merk dit ook, mijn BB P80 staat op OpenTherm en pompt water van 33 graden de vloer (91% compressorbeefstick schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
Nou bij mij is het wel erg onrustig eigenlijk in regio Den Bosch.
Vroeg me af of dit normaal is of juist niet, heb de blackbird sinds augustus dus heb zelf geen idee. [Afbeelding]
Defrost, overshoot, defrost. Vannacht was de pomp veel rustiger toen hij zich verplicht aan de stilte instellingen moest houden (max 44% compressor). Zitten hier in Groningen en de luchtvochtigheid is hoog... Moet de BB zichzelf nog inleren? Heb de pomp pas sinds november.
Ik heb hybride met zonnepanelen, ik krijg voor het overschot aan stroom nog 8 centMotorBeast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:45:
[...]
Gisteren verbruik 19 kwh x 0,08 cent= 1,52 euro
geleverde warmte 62,3 kwh/ 9,7= 6,4 m3 gas x 1.38 euro (vast contract zonder terugleverkosten) = 8,8 euro
Ik weet nog niet of ik voor FE ga, mijn verbruik is nu 6 m3 per maand
ik reken rond 80 m3 per jaar x 1,38= 110 euro
wat je bespaar met vastrecht voor gas ligt tussen 240-319 per jaar
zeg maar dat je rond de 400 euro per jaar bespaar als ik voor FE ga
De investering van 4K zou dan binnen 10 jaar terugverdiend zijn.
Scriptje via de API.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Mijn Sparrow laat hetzelfde patroon zien.beefstick schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
Vroeg me af of dit normaal is of juist niet, heb de blackbird sinds augustus dus heb zelf geen idee. [Afbeelding]
Vanochtend een foto gemaakt precies op het moment dat de Sparrow start met ontdooien. Verdamper is slechts voor 1/4 bedekt met ijs, de overige 3/4 van het oppervlak wordt niet koud.
:strip_exif()/f/image/5H9u7M1umu5ytctiIBJu7VNG.jpg?f=fotoalbum_large)
Sparrow draait de hele nacht tussen de ontdooicycli door op 82% haalt de doeltemperatuur van c.a. 38 graden ook niet meer, ik ben blij dat ik tapwater met een gewone elektrische boiler doe. Dit is erg teleurstellend voor een warmtepomp die uitblinkt in hoge efficiëntie en het bereiken van hogere watertemperaturen.
Vandaag de installateur maar eens gecontacteerd, ik ben benieuwd of ze er nog iets aan kunnen doen.
:strip_exif()/f/image/5H9u7M1umu5ytctiIBJu7VNG.jpg?f=fotoalbum_large)
Sparrow draait de hele nacht tussen de ontdooicycli door op 82% haalt de doeltemperatuur van c.a. 38 graden ook niet meer, ik ben blij dat ik tapwater met een gewone elektrische boiler doe. Dit is erg teleurstellend voor een warmtepomp die uitblinkt in hoge efficiëntie en het bereiken van hogere watertemperaturen.
Vandaag de installateur maar eens gecontacteerd, ik ben benieuwd of ze er nog iets aan kunnen doen.
Kan je het met die waarden warm houden ?Kirvis schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
Hoppaaaa! Stooklijn ingesteld die veel beter overeen komt met het bereik waarin hij gebruikt wordt.
Ff kijken hoe dit bevalt zo.
[Afbeelding]
Kan dit dan niet in de weheat app?aloft schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:58:
[...]
Kun je daar iets van delen? Want dat klinkt wel interessant om ook te doen.
Niet zoveel instel punten dicht bij elkaar. (Lees bij buitentemperaturen de gewenste watertemperatuur in te stellen zo dicht op elkaar)
Nee. De X-as staat vast op -20, 9, 15, 20 en 25. Er zijn dus 3 waarden voor X waarbij (in ons geval) de WP niet hoeft te verwarmen, en als ie wel verwamt (bij 15 graden), dan staat ie op OT aansturing.
Vooral de 20 en 25 punten op de X as zijn waardeloos, aangezien er ook nog een koellijn in de settings staat die je daarvoor kunt gebruiken.
Juist in het bereik dat het zin heeft om de op stooklijn te draaien heb je maar 2 punten beschikbaar (van -20 tot 9 graden!!).
Ik erger me al sinds afgelopen winter aan de inflexibiliteit van het systeem en wil dus kijken of dit beter werkt.
Ik twijfel en vrees eigenlijk van niet. Ik pas hier namelijk wel de standaard settings mee aan van de WP, en wijk daarmee af van de standaard zoals door Weheat bedacht.aloft schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:58:
[...]
Kun je daar iets van delen? Want dat klinkt wel interessant om ook te doen.
Dat ik dit voor mezelf doe is wat anders dan het script breed delen.
Wellicht helpt het om een feature request hiervoor bij Weheat in te dienen via de feedback knop op de portal?
Ik ga dit even 2 weken aankijken hoe het loopt en dan zet ik m wellicht weer terug.
N.B. Ik vermoed trouwens dat dit de laatste winter is dat we dit nodig hebben. Weheat heeft straks zo veel data over ons huis dat ik er van uit ga dat Weheat Intelligence in combinatie met de nieuwe Cloud Thermostat dit soort problemen oplost en de aansturing nog beter maakt.
Dit vind ik verdedigbaar. Toch ben ik wel benieuwd, kun je via de API alles aanpassen wat je ook via de app/portal kan? Een interessante optie lijkt me in via de API tussen stooklijn en OT te kunnen wisselen. Kan dat?Dat ik dit voor mezelf doe is wat anders dan het script breed delen.
Dat zal dan zonder SWW zijn, neem ik aan of gebruiken jullie echt zo weinig?frank2908 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:35:
[...]
Ik heb hybride met zonnepanelen, ik krijg voor het overschot aan stroom nog 8 cent
Gisteren verbruik 19 kwh x 0,08 cent= 1,52 euro
geleverde warmte 62,3 kwh/ 9,7= 6,4 m3 gas x 1.38 euro (vast contract zonder terugleverkosten) = 8,8 euro
Ik weet nog niet of ik voor FE ga, mijn verbruik is nu 6 m3 per maand
ik reken rond 80 m3 per jaar x 1,38= 110 euro
wat je bespaar met vastrecht voor gas ligt tussen 240-319 per jaar
zeg maar dat je rond de 400 euro per jaar bespaar als ik voor FE ga
De investering van 4K zou dan binnen 10 jaar terugverdiend zijn.
Hier in Nijmegen is het vergelijkbaar, ook BB.beefstick schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:20:
Heren ben hier mijn sparrow voor het eerst voor verwarming aan gebruiken en bezig met opstart vloerverwarming.
Ik merk dat ie wel heel vaak defrost.
Letterlijk iedere 30 minuten doet ie 15 min defrosten.
Zelfs overdag nu de air intake temp op 5.7 graden zit.
Ik vind het terugvinden van de COP ook erg lastig in de app hij staat niet bij de readouts terwijl deze er een paar weken geleden wel in stond evenals het stroomverbruik.
Ik vind het terugvinden van de COP ook erg lastig in de app hij staat niet bij de readouts terwijl deze er een paar weken geleden wel in stond evenals het stroomverbruik.
Ik zie hetzelfde patroon. Wat betreft de COP live readout en de readout van de stroominput van de WP, die zijn beide uit de app gehaald door WeHeat de afgelopen week. Waarom? Nobody knowshavoc764 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:50:
Heren ben hier mijn sparrow voor het eerst voor verwarming aan gebruiken en bezig met opstart vloerverwarming.
[Afbeelding]
COP is volgens mij niet meer terug te zien in de portal maar alleen de COP over een dag in de app.havoc764 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:50:
[Afbeelding]
Wat is je aansturing van de warmtepomp? Aan/uit is heel onrustig (hadden wij vorig jaar), OT gaat al wat beter maar als het koud is vind ik met onze setup stooklijn het fijnste werken. Ik wil wel iets met een gayeway gaan doen om iets meer controle te krijgen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Ben bezig met eerste opstart vloerverwarming dus hij staat op stooklijn met vaste waarde van 28 graden op dit moment. dus hij zou rustig moeten pruttelen.Kevin1990 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:54:
[...]
COP is volgens mij niet meer terug te zien in de portal maar alleen de COP over een dag in de app.
Wat is je aansturing van de warmtepomp? Aan/uit is heel onrustig (hadden wij vorig jaar), OT gaat al wat beter maar als het koud is vind ik met onze setup stooklijn het fijnste werken. Ik wil wel iets met een gayeway gaan doen om iets meer controle te krijgen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Heb terug gekeken naar gister toen ik met 25 graden begonnnen ben had een cop van nog geen 3.
De app en portal gebruiken de API, dat is het punt. Dus ja, je kunt alles aanpassen (en meer dusKoplopert schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:38:
[...]
Dit vind ik verdedigbaar. Toch ben ik wel benieuwd, kun je via de API alles aanpassen wat je ook via de app/portal kan? Een interessante optie lijkt me in via de API tussen stooklijn en OT te kunnen wisselen. Kan dat?
Het enige wat ik heb gedaan is kijken welke endpoints worden gebruikt en welke payload wordt gestuurd, en dat nagebouwd in een Python script.
Het is zeker mogelijk om automatisch tussen stooklijn en OT te wisselen via de API.
Als je een automation maakt (in bijv Homey of HA) die een Python script aanroept, dan kan je die prima gebruiken om de aansturing aan te passen (bijvoorbeeld met de buitentemperatuur als trigger).
Ik doe dat niet overigens en denk ook niet dat ik dat snel ga doen.
Weheat heeft al eerder gewaarschuwd dat het geautomatiseerd aanpassen van de settings de lifetime van het apparaat kan beinvloeden. Zie hier voor meer informatie.
Ja zonder SWW.Mausssie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:38:
[...]
Dat zal dan zonder SWW zijn, neem ik aan of gebruiken jullie echt zo weinig?
Ik zit eerder te denken aan een warmtepomp boiler voor SWW. Is goedkoper en je krijgt hiervoor ook subsidie.
Wil graag ervaringen van jullie hoe FE werkt zodra je koelt en SWW?
Mij lijkt een aparte warmtepompboiler beter werkt, zodra je ook gaat koelen in de zomer.
[ Voor 38% gewijzigd door frank2908 op 21-11-2025 11:18 ]
Goedemorgen,Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:25:
[...]
Klopt, ik heb alweer een boze feedbackticket bij Weheat ingediend. Ze halen steeds bepaalde indicatoren uit de app.
Hoe kun je zo'n feedbackticket indienen? Ik zou ook graag mijn frustratie kenbaar maken over het weghalen van data uit de portal en de app. Prima dat je een API beschikbaar stelt en mensen hiermee kunt laten sleutelen. Maar niet al je klanten hebben na de aankoop zin om hier nog aanvullende tijd aan te besteden en je mag enig inzicht in basismetrics wel verwachten, m.n. als dit bij koop ook geëtaleerd is. Als dit nu verdwijnt, of alleen toegankelijk gemaakt wordt door sleutelen is dat een onwenselijke route.
Deze frustratie terzijde, ik ben nieuwsgierig naar het presteren van de BBs bij anderen. Deze dagen valt het mij behoorlijk tegen namelijk:
Woningeigenschappen:
- ~160m2, twee onder een kap.
- jaren 30, bovenverdiepingen goed geïsoleerd, beneden degelijk.
- vloerverwarming op ~80m2
- LT-radiatoren voor het overige
- Binnentemperatuur overal constant op 18-18,5 graden,
- Hybride opstelling BB80
Deze week een COP van max. 3,3 (daggemiddelde) op woensdag en minimaal 2,6 (gisteren). E-verbruik van 25,1-36,2kWh. Hiermee is de besparing tov gas ogenschijnlijk wel heel beperkt.
Benieuwd hoe dit bij anderen is!
heb een sparrow en zat gister rond de 3 dus inderdaad bijzonder slecht hij is ook iedere 30 min aan het ontdooien wat erg vaak lijkt en mogelijk ook de oorzaak zal zijn.Albatrosser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:23:
[...]
Goedemorgen,
Hoe kun je zo'n feedbackticket indienen? Ik zou ook graag mijn frustratie kenbaar maken over het weghalen van data uit de portal en de app. Prima dat je een API beschikbaar stelt en mensen hiermee kunt laten sleutelen. Maar niet al je klanten hebben na de aankoop zin om hier nog aanvullende tijd aan te besteden en je mag enig inzicht in basismetrics wel verwachten, m.n. als dit bij koop ook geëtaleerd is. Als dit nu verdwijnt, of alleen toegankelijk gemaakt wordt door sleutelen is dat een onwenselijke route.
Deze frustratie terzijde, ik ben nieuwsgierig naar het presteren van de BBs bij anderen. Deze dagen valt het mij behoorlijk tegen namelijk:
Woningeigenschappen:
Deze week een COP van max. 3,3 (daggemiddelde) op woensdag en minimaal 2,6 (gisteren). E-verbruik van 25,1-36,2kWh. Hiermee is de besparing tov gas ogenschijnlijk wel heel beperkt.
Wat is het verschil tussen temperatuur in en uit?havoc764 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:56:
[...]
Ben bezig met eerste opstart vloerverwarming dus hij staat op stooklijn met vaste waarde van 28 graden op dit moment. dus hij zou rustig moeten pruttelen.
Heb terug gekeken naar gister toen ik met 25 graden begonnnen ben had een cop van nog geen 3.
Welkom in warmtepomp land bij lage buitentemperaturen en hoge luchtvochtigheid. Hier dezelfde ervaringen. Zodra de temperatuur buiten richting de 5-6 graden loopt gaat het plots hard de goede kant uit met de efficientie.Albatrosser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:23:
[...]
3 tot 4 gradenKevin1990 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:28:
[...]
Wat is het verschil tussen temperatuur in en uit?
Dan is de kans op bevriezing wellicht bijna/geheel weg?Razer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:30:
[...]
Welkom in warmtepomp land bij lage buitentemperaturen en hoge luchtvochtigheid. Hier dezelfde ervaringen. Zodra de temperatuur buiten richting de 5-6 graden loopt gaat het plots hard de goede kant uit met de efficientie.
Dat is niet heel erg groot...
Welk vermogen draait die tussen de defrost?
Ik heb even mijn cijfers er bij gepakt.Albatrosser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:23:
[...]
Goedemorgen,
Woningeigenschappen:
Mijn installatie stond -somehow- begrensd op 25 graden maximale 'water in' (de vloer in). Ik kreeg het dus niet warmer dan 19 graden bij circa +3 buitentemperatuur. Anders gezegd vond ik het nog best netjes dat mijn woning blijkbaar constant op 19 te krijgen is met die aanvoertemperatuur. Ik moet zeggen dat mijn temperatuursensor binnen wat lage waardes lijkt te geven, dus waarschijnlijk is het water een graadje warmer.
Is gefikst door mijn installateur. Toch makkelijk 'op afstand'.
Je ziet in de grafieken dat mijn COP deze dagen ook keldert, vooral -denk ik- door defrotst. De pomp gaat bij daarna een beetje overcompenseren en schiet bij mij richting de 80-90% compressorvermogen. Niet handig.
Heb vanochtend een stooklijn ingesteld die het redelijk lijkt te doen, dus ik ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat.
Maar er is geen ontkomen aan, je COP daalt met dit koude weer. In mijn grafieken kun je zien dat ik vorige week gemiddeld COP 6 haalde, inclusief SWW (die gemiddeld 3-3,5 COP doet). Deze week loopt dat hard terug richting de 3. Niet gek denk ik.
Als je uitgaat van 8 kWh energie uit een verstookte m3 gas (90% rendement van je cv) dan moet de warmtepomp 2,7 kWh leveren bij COP 3 om dat te evenaren.
1 m3 gas kostte mij € 1,20
2,7 kWh kost mij nu circa € 0,65-0,70? (ik zit dynamisch, maandgemiddelde is nu 0,22)
4 kWh (COP 2!) = € 1,00.
Dus zelfs diep in de winter goedkoper en (vaak) duurzamer
Mijn Woningeigenschappen:
- ~135 m2, Vrijstaand
- bouwjaar 1937, bovenverdiepingen redelijk geïsoleerd, beneden goed, spouwisolatie, HR++, 40 cm schuimbeton + cementdekvloer
- vloerverwarming op ~75m2
- Oude radiatoren boven (nauwelijks aan), elektrische vloerverwarming badkamer
- Binnentemperatuur overal constant op 20,0 graden,
- Full Electric BB80
- Jaargasverbruik voorheen 1200m3 per jaar, nu gasloos
:strip_exif()/f/image/q6xxbcUgWrtCRCjVq4NNV1ws.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 21-11-2025 12:25 ]
exacte vermogen kan ik niet uitlezen die hebben ze uit de app en grafieken gegooid.Kevin1990 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:08:
[...]
Dat is niet heel erg groot...
Welk vermogen draait die tussen de defrost?
kan alleen compressor geven.
net na defrost 74% voor defrost 64%
Foto onder met compressor power, zit ook een sww run bij wat mij opvalt is dat sww de compressor stabiel is maar niet met verwarming.
[ Voor 39% gewijzigd door havoc764 op 21-11-2025 13:04 ]
Je kunt het nu alleen zelf berekenen:havoc764 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:50:
[Afbeelding]
Ga naar portal. Rechts onderin zit een feedback knop. Maar klaag vooral ook bij de installateur.Albatrosser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:23:
[...]
Goedemorgen,
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik dacht een redelijk goede balans gevonden te hebben voor het compressormaximum via de stiltemodi. Het doel was om de overshoot na een defrost te beperken en daarmee een progressieve verkorting van het defrost-interval te voorkomen.
Echter, het beperken van de compressor tot 57% resulteert in een DHW-run van bijna 2 uur (voor een verhoging van 8 graden).
Ik heb zojuist een hoger vermogen toegestaan, maar ik begrijp niet waarom de regeling – die al in overshoot zit (gevraagde temperatuur hoger dan de ingestelde waarde) – de compressor nog harder laat draaien (75%).
Hoezo energie zuinig, hoezo efficient?
Echter, het beperken van de compressor tot 57% resulteert in een DHW-run van bijna 2 uur (voor een verhoging van 8 graden).
Ik heb zojuist een hoger vermogen toegestaan, maar ik begrijp niet waarom de regeling – die al in overshoot zit (gevraagde temperatuur hoger dan de ingestelde waarde) – de compressor nog harder laat draaien (75%).
Hoezo energie zuinig, hoezo efficient?
Goedemiddag allemaal,
Sinds deze winter wordt ook ons huis verwarmd door een Blackbird p80! Ik was erg benieuwd hoe de efficiëntie zou zijn bij ons, de installateur was optimistisch maar deze week ben ik toch niet super tevreden, maar misshien had ik te hoge verwachtingen? Wat vinden jullie van deze prestaties?
Setup: BB p80 FE, buffervat 100L+boiler 200L (op 43C voor SWW).
Huis: jaren 30, 2-onder-1 kap (en de buurman stookt weinig:p), woonoppervlakte 100M2. Redelijk geïsoleerd, maar her en der nog wel koude muur (enkel steens).
In woonkamer en slaapkamer convector radiator, rest van het huis conventionele radiatoren T21.
Huis hele dag op 20C beneden, 18C bovenverdiepingen.
Op Toon V1 OpenTherm was ie erg onrustig en onzuinig. Nu op stooklijn:
/f/image/RYiFUF1RHN8k5OOY9BQx8DY9.png?f=fotoalbum_large)
Hiermee vandaag tot nu toe COP 2.7 (6x defrost sinds middernacht. Gemiddelde afgelopen week 3.3
/f/image/c735TGJPbUP9YNUT9IfFKfeX.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik: gisteren 35kWh incl 2.6kWh SWW
/f/image/Lg37U28taKtmIY0toEbphjHJ.png?f=fotoalbum_large)
Paar vragen aan de rest:
- ik vind stroomverbruik erg hoog, of is dit normaal?
- is dit acceptabel qua efficiëntie/COP? Lijkt me niet dat ik de beloofde SCOP ga halen zo.. Uitvoertemp is nu 43C dus best hoog, deltaT 3C constant
- kan ik nog een significante verbetering bewerkstelligen door LTV te plaatsen in plaats van normale radiatoren?
Sinds deze winter wordt ook ons huis verwarmd door een Blackbird p80! Ik was erg benieuwd hoe de efficiëntie zou zijn bij ons, de installateur was optimistisch maar deze week ben ik toch niet super tevreden, maar misshien had ik te hoge verwachtingen? Wat vinden jullie van deze prestaties?
Huis: jaren 30, 2-onder-1 kap (en de buurman stookt weinig:p), woonoppervlakte 100M2. Redelijk geïsoleerd, maar her en der nog wel koude muur (enkel steens).
In woonkamer en slaapkamer convector radiator, rest van het huis conventionele radiatoren T21.
/f/image/RYiFUF1RHN8k5OOY9BQx8DY9.png?f=fotoalbum_large)
Hiermee vandaag tot nu toe COP 2.7 (6x defrost sinds middernacht. Gemiddelde afgelopen week 3.3
/f/image/c735TGJPbUP9YNUT9IfFKfeX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Lg37U28taKtmIY0toEbphjHJ.png?f=fotoalbum_large)
Paar vragen aan de rest:
- is dit acceptabel qua efficiëntie/COP? Lijkt me niet dat ik de beloofde SCOP ga halen zo.. Uitvoertemp is nu 43C dus best hoog, deltaT 3C constant
- kan ik nog een significante verbetering bewerkstelligen door LTV te plaatsen in plaats van normale radiatoren?
ik twijfel nog tussen de VTE Composiet Hybride Verdeler 6 Groepen + Grundfos UPM3 Pomp (829 euro) en de Therminon Vloerverwarmingsunit Composiet Hybride met pomp 6-groeps (585 euro)
Heeft er iemand ervaringen met de VTE verdeler?
Je stooklijn staat op vrij hoge temperaturen. Wellicht heb je deze temperaturen nodig maar hoe hoger de temp tov buitentemp, hoe lager de CoP.arnebl88 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:50:
Goedemiddag allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar vragen aan de rest:
Met de BB80 hier heb ik deze week gem. een CoP van 4 en totaal energie verbuik van 87,8 kWh. Huis 200m2, enkel vloerverwarming.
Mijn stooklijn:
:strip_exif()/f/image/Rrh6TnjqTh3ZL1Qg9Cpq9gve.png?f=user_large)
Hoe lager je die kan krijgen, hoe beter het is voor je efficientie.
@Weheat ik probeer mijn weheat intelligence te claimen maar het invulformulier werkt niet goed. Geen mogelijkheid om je code te versturen. Verandering van browser zonder effect.
Geen mogelijkheid om contact met jullie te leggen via de website of om te attenderen op dit soort dingen dus maar via deze weg.
Geen mogelijkheid om contact met jullie te leggen via de website of om te attenderen op dit soort dingen dus maar via deze weg.
Eerlijk gezegd vindt ik je COP nog best netjes gezien de temperatuur die gevraagd wordt en de buiten temperatuur.arnebl88 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:50:
Goedemiddag allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar vragen aan de rest:
arjenhiemstra schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:58:
[...]
Je stooklijn staat op vrij hoge temperaturen. Wellicht heb je deze temperaturen nodig maar hoe hoger de temp tov buitentemp, hoe lager de CoP.
Met de BB80 hier heb ik deze week gem. een CoP van 4 en totaal energie verbuik van 87,8 kWh. Huis 200m2, enkel vloerverwarming.
Mijn stooklijn:
[Afbeelding]
Deze week zit ik op een COP van 5,3 en vorige week 7,7. Met een twee onder 1 kap van ongeveer 150m2.arjenhiemstra schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:58:
[...]
Je stooklijn staat op vrij hoge temperaturen. Wellicht heb je deze temperaturen nodig maar hoe hoger de temp tov buitentemp, hoe lager de CoP.
Mijn stooklijn:
[Afbeelding]
Maar hoe goed kunnen we nu vergelijken? Ik woon op Texel. Hier zijn de temperaturen niet heel laag geweest.
Volgens mij al meerdere keren aangehaald op dit forum. Wat is je stooklijn (danwel temps via OT). Vloerverwarming of niet? Open verdeler. Hoe groot zijn de diameters van je leidingen. Ofwel het hele pakket van je afgite systeem.
Het zomaar roepen de beloofde SCOP haal ik niet is wat kort door de bocht. En het aantal defrosts vergelijken voegt ook niet veel toe lijkt me.
Ieder huis is anders natuurlijk en ook de warmtevraag. Dit is appels met peren vergelijken. Uit welk jaar komt je huis en is de woning en isolatie vergelijkbaar?arjenhiemstra schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:58:
[...]
Mijn stooklijn:
[Afbeelding]
Er wordt gesproken over radiatoren. Jij hebt overal vloerverwarming wat top is om te werken met lagen watertemperaturen en daardoor ook een stuk minder energie nodig is.
Die radiatoren gaan niks doen met de temperaturen die in jouw stooklijn staan. Vloerverwarming krijgt met een redelijke isolatie waarschijnlijk een huis wel op de juiste temperatuur. En wat is de gewenste binnentemperatuur is ook belangirijk natuurlijk. De 1 is tevreden met 19.5 graden en de ander pakt met 23 graden er nog een dekentje bij.
Ja genoeg winst te behalen met je afgifte systeem.arnebl88 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:50:
Goedemiddag allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar vragen aan de rest:
Gebruik convectoren die op lage temperatuur hun warmte al af geven. En om die nog efficienter te maken boost de convectoren met ventilatoren. Er zijn 2 mooie topics voor het zelf bouwen van de ventilatoren en het heatmeister topic voor de aansturing.
Wij hebben op marktplaats convectoren gekocht. Veel betere prijzen als nieuw. Let alleen wel op welke afmetingen je nodig hebt. 1 kamer is bij ons wat aan de koude kant. Ik kan ervoor kiezen om de BlackBird harder te laten werken maar ik ben bezig met andere trucjes om die kamer wanneer het nodig is zelf extra te boosten met de airco.
En waarom met pomp?frank2908 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:58:
ik twijfel nog tussen de VTE Composiet Hybride Verdeler 6 Groepen + Grundfos UPM3 Pomp (829 euro) en de Therminon Vloerverwarmingsunit Composiet Hybride met pomp 6-groeps (585 euro)
Wij hebben ook dezelfde opstelling, vermoed ik. Alleen vloerverwarming beneden. Mag ik vragen hoe jouw buffervat is aangesloten? Is dat met 4 of 2 leidingen?arnebl88 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:50:
Goedemiddag allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar vragen aan de rest:
Hybride verdeler heeft een pomp nodig om eventueel te gaan mengen als Ta > ingestelde waarde, om je vloer te beschermen.
Ik heb de therminon met 8 groepen (dacht ik, of 7) met pomp en dubbele pomp schakelaar: 1 voor de elektronische klep regeling en 1 voor de pomp.frank2908 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:58:
Nou ben ik zelf aan het testen wat beter werkt - pomp aan of juist uit. De vloer wordt warmer als ik de pomp aan zet (let wel, er vindt dan geen bijmenging plaats) en de rest van de installatie (in huis) is stiller (geen geluid van stromend water). Ik weet alleen niet of dat komt omdat die pomp als het ware het water 'wegzuigt' van de rest... Ik zal een keer alles goed waterzijdig in moeten regelen, dan moet de standaard pomp van Weheat het makkelijk aan kunnen.
Maar over de therminon zeer tevreden. Prima verdeler.
[ Voor 6% gewijzigd door jelleeelco op 21-11-2025 15:11 ]
Probeer een andere browser? Ik heb ook wat uitdagingen gehad met dit invulformuliertje. Na een paar keer lukte het wel.Sirojth schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:05:
@Weheat ik probeer mijn weheat intelligence te claimen maar het invulformulier werkt niet goed. Geen mogelijkheid om je code te versturen. Verandering van browser zonder effect.
[Afbeelding]
Is je huis goed geïsoleerd en zijn je radiatoren geschikt voor lage temperatuur? Je hoge aanvoertemperatuur maakt de warmtepomp onzuiniger. In vergelijking, mijn woning houd nu met circa 27-28 watertemp de woning warm (vloerverwarming continu aan). Ik zou kijken of met een lagere stooklijn je woning ook warm te krijgen is.arnebl88 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:50:
Goedemiddag allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar vragen aan de rest:
Je prestaties zijn niet om over naar huis te schrijven, maar dat kan ook bijna niet met continuvraag van 40+ graden water...
Mijn stooklijn staat op 37 / 24 / 22 / 20 / 18
[ Voor 30% gewijzigd door Pr088 op 21-11-2025 15:25 ]
Lastig te zien op je foto, maar staat de buitenunit wel een beetje gunstig opgesteld? Niet heel dicht op de muur en kan ie vrij z'n kou wegblazen?Bricas01 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:54:
Vanochtend een foto gemaakt precies op het moment dat de Sparrow start met ontdooien. Verdamper is slechts voor 1/4 bedekt met ijs, de overige 3/4 van het oppervlak wordt niet koud.
[Afbeelding]
Maar staat je stooklijn zo hoog? Ofwel is het nodig om je huis warm te houden bij zeg -10? Anders kan je toch zowel Warmtepomp als CV op een max van 40 graden zetten?jelleeelco schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:05:
[...]
Hybride verdeler heeft een pomp nodig om eventueel te gaan mengen als Ta > ingestelde waarde, om je vloer te beschermen.
In het online portal. Portal.Weheat.nl.Albatrosser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:23:
[...]
Goedemorgen,
Woningeigenschappen:
Rechtsonder in de rand van je scherm.
Nee mijn stooklijn staat best laag. Zie het als een verzekering... Ik ga niet met mijn net nieuwe vloer het risico lopen dat de CV toch een keer aanspringt en om wat voor reden dan ook er wel 60 graden doorheen jast. Ik ben niet altijd thuis, reis veel. Als er dan CV onderhoud plaats vindt en die knakker zet de instellilngen terug naar hoge temperatuur (is al meerdere keren gebeurd) dan is dat mij te groot risico.rijmer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:25:
[...]
Maar staat je stooklijn zo hoog? Ofwel is het nodig om je huis warm te houden bij zeg -10? Anders kan je toch zowel Warmtepomp als CV op een max van 40 graden zetten?
Die paar honderd dat een hybride duurder is, neem ik graag op de koop toe. Snap het probleem ook niet zo: als Ta <ingestelde temp werkt een hybride exact als een normale pomploze verdeler (al heb ik dan nog de gelegenheid om de pomp erbij aan te zetten, wat momenteel nog even helpt met het-niet-perfect waterzijdig ingegeregeld systeem).
Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:46:
[...]
Als je in de weheat app bij inzichten éen van de tabbladen opent (energieverbruik of cop), dan staat bovenaan op het tabblad een keuzeveld. Daarin staat ook de optie geleverde warmte of koeling. Selecteer die eens en kies dan de filter 'dag'. Nu zie je de totale kWh geleverd en totale kWh gebruikt per functie van de WP. Daarmee kan je op dagtotaal de cop van sww en cv uitrekenen. Ik zit vandaag op 3,5 voor beide.
Het heeft niet veel nut om absolute waarden te vergelijken. Daarvoor moet je corrigeren voor inhoud, isolatie, externe temperatuur, gewenste T etc.
:strip_exif()/f/image/YyzFrTE0onf6mVFhxCgV6LIV.jpg?f=fotoalbum_large)
SWW COP 3,1
CV COP 4,75
Je kunt de temperatuur van de CV ketel toch ook verlagen? Alleen het CV gedeelte. Zo ben ik gaan kijken of een warmtepomp wel geschikt was voor ons huis.jelleeelco schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:31:
[...]
Nee mijn stooklijn staat best laag. Zie het als een verzekering... Ik ga niet met mijn net nieuwe vloer het risico lopen dat de CV toch een keer aanspringt en om wat voor reden dan ook er wel 60 graden doorheen jast. Ik ben niet altijd thuis, reis veel. Als er dan CV onderhoud plaats vindt en die knakker zet de instellilngen terug naar hoge temperatuur (is al meerdere keren gebeurd) dan is dat mij te groot risico.
Die paar honderd dat een hybride duurder is, neem ik graag op de koop toe. Snap het probleem ook niet zo: als Ta <ingestelde temp werkt een hybride exact als een normale pomploze verdeler (al heb ik dan nog de gelegenheid om de pomp erbij aan te zetten, wat momenteel nog even helpt met het-niet-perfect waterzijdig ingegeregeld systeem).
Misschien mis je het punt wat ik probeer te maken, dat is namelijk precies dat appels/peren. Mijn huis is anders dus het resultaat is ook anders.Kevin1990 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:15:
[...]
Ieder huis is anders natuurlijk en ook de warmtevraag. Dit is appels met peren vergelijken. Uit welk jaar komt je huis en is de woning en isolatie vergelijkbaar?
Er wordt gesproken over radiatoren. Jij hebt overal vloerverwarming wat top is om te werken met lagen watertemperaturen en daardoor ook een stuk minder energie nodig is.
Die radiatoren gaan niks doen met de temperaturen die in jouw stooklijn staan. Vloerverwarming krijgt met een redelijke isolatie waarschijnlijk een huis wel op de juiste temperatuur. En wat is de gewenste binnentemperatuur is ook belangirijk natuurlijk. De 1 is tevreden met 19.5 graden en de ander pakt met 23 graden er nog een dekentje bij.
Maar generiek (zie laatste regel van mijn post); hoe lager de temperaturen die je WP moet maken, hoe hoger je CoP. Als je stooklijn op minimaal 40 graden ipv bijv 20 dan kun je van de WP verwachten dat die een lagere CoP gaat halen, ongeacht je huis, afgifte system etc.
Hier mijn verbruik vanaf ma t/m vrij:
150m2 woonoppervlak, vrijstaande woning, alleen (gietijzeren) radiatoren
SCOP 4,4 gem
Verbruik 83,7 kWh
Stooklijn water temp tussen de 27 en 33 graden
S'nachts een paar defroses gehad
Kamer temp tussen 19 tot 20 graden (s'avonds stoken we met houtkachel bij tot zo'n 22 graden) andere ruimtes zo'n 18 graden (in badkamer extra infrarood paneel)
2 m3 gas voor douchen (wordt t.z.t. waarschijnlijk een losse boiler, zodat we van het gas af kunnen)
150m2 woonoppervlak, vrijstaande woning, alleen (gietijzeren) radiatoren
SCOP 4,4 gem
Verbruik 83,7 kWh
Stooklijn water temp tussen de 27 en 33 graden
S'nachts een paar defroses gehad
Kamer temp tussen 19 tot 20 graden (s'avonds stoken we met houtkachel bij tot zo'n 22 graden) andere ruimtes zo'n 18 graden (in badkamer extra infrarood paneel)
2 m3 gas voor douchen (wordt t.z.t. waarschijnlijk een losse boiler, zodat we van het gas af kunnen)
[ Voor 8% gewijzigd door RNacoustics op 21-11-2025 16:07 ]
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Ik Snap het niet meer.
afgelopen dagen staat de pomp hele dag om de 30 minuten klokslag te ontdooien en nu hij met legionella run bezig is hoeft ie plots niet meer te ontdooien.
ik zou verwachten dat ie juist met legionella run waarbij die hoge temp moet leveren en compressor constant rond 60% draai juist meer zou bevriezen.
afgelopen dagen staat de pomp hele dag om de 30 minuten klokslag te ontdooien en nu hij met legionella run bezig is hoeft ie plots niet meer te ontdooien.
ik zou verwachten dat ie juist met legionella run waarbij die hoge temp moet leveren en compressor constant rond 60% draai juist meer zou bevriezen.
Ja je kunt temp van ketel verlagen, en nee ik wil risico niet lopen dat dat voor wat voor reden dan ook het teruggezet wordt.Kevin1990 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:42:
[...]
Je kunt de temperatuur van de CV ketel toch ook verlagen? Alleen het CV gedeelte. Zo ben ik gaan kijken of een warmtepomp wel geschikt was voor ons huis.
Dan nog...het maakt toch niet uit of ik een hybride verdeler danwel pomploze verdeler heb hangen? Systeem fungeert hetzeflde bij lage Ta.
Bij ons is het vandaag buiten veel lagere luchtvochtigheid dan de dagen hiervoor. Dan heb je veel minder bevriezing dus minder defrosts.havoc764 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:15:
Ik Snap het niet meer.
Zo is het beter zichtbaar. De buitenunit blaast vrij uit en staat 270 mm van de muur af.orillion schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:23:
[...]
Lastig te zien op je foto, maar staat de buitenunit wel een beetje gunstig opgesteld? Niet heel dicht op de muur en kan ie vrij z'n kou wegblazen?
Installateur geeft aan dat het in deze tijd heel normaal is dat de verdamper niet volledig dichtvriest. Weheat zou op afstand de installatie nagelopen hebben en er zijn geen afwijkingen aan de buitenunit zijn. Hij komt maandag sowieso langs om wat andere zaken te bekijken, zal nog eens proberen door te vragen.
Zijn er nog zaken die ik kan controleren om te controleren of deze wel of niet goed functioneert? Of zijn er mensen die kunnen bevestigen dat niet gelijkmatig dichtvriezen van de verdamper heel normaal is? Mijn twijfel is met dit antwoord nog niet weggenomen.
:strip_exif()/f/image/GpXz5LmRT13Yx3I7ZdubHo5I.jpg?f=fotoalbum_large)
Sparrow heeft van vanmiddag 14:00 tot 18:30 op 80% gedraaid en krijg de watertemperatuur niet boven de 43.5 graden terwijl het buiten 3 graden is, watertemperatuur zakt zelfs vanaf een uur of 17.
Huis is redelijk geïsoleerd (dak, HR+ glas, vloer, wanden gedeeltelijk) + radiatoren met heatmeisters. Ik kon het vorig jaar met 1300m3 gas af en nu houdt een sparrow hem niet warm.
/f/image/IpkLQ7bGaFY5kFqfk30tceBO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Bricas01 op 21-11-2025 19:19 ]
Veel lagere luchtvochtigheid vandaag. Hie ook veel minder defrosts dan vannacht en gisteren.havoc764 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:15:
Ik Snap het niet meer.
Houdt de hoge temperatuur van het water dat weer terug stroomt de WP ontdooit? Uiteraard verlies je hierdoor warmte.Razer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:41:
[...]
Veel lagere luchtvochtigheid vandaag. Hie ook veel minder defrosts dan vannacht en gisteren.
Beste Weheat waaarom is COP niet meer zichtbaar in de grafieken op de portal en in de standaard en uitgebreide gegevens van de App. Is dat omdat het verhuist is naar inzichten? Ik ben er in ieder geval niet heel blij mee dat het weggehaald is en met mij mogelijk ook anderen.
Ik ga ook voor het eerst de kou in met mijn flint. Zijn er tips om minder defrosts te hebben. Of hoort dit erbij rond de 0 graden en veel vocht buiten? Heb nu in de nacht bijna elk uur een defrost.
[ Voor 28% gewijzigd door Gelderland01 op 21-11-2025 17:27 ]
Hoge luchtvochtigheid, meer dan 90%, en dan deze buitentemperatuur, -1…+5, en weinig wind dan heb je veel defrosts. Had ik met de hybride Elga Ace ook en nu met de Bb80 ook. Is vrij normaalGelderland01 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:25:
Ik ga ook voor het eerst de kou in met mijn flint. Zijn er tips om minder defrosts te hebben. Of hoort dit erbij rond de 0 graden en veel vocht buiten? Heb nu in de nacht bijna elk uur een defrost.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/tzakshMJYqiZtXlUlahtPvlF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/72GWUcdbGXJ6fgMqaVXAALxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/IVLK88WdzIkzf5TstztBXD9x.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4CxPQyKJcW5W32StU7GA10t9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FXIVfBbAOXDt6dWoR0V4i4vG.jpg?f=fotoalbum_large)