Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:02
Jpiek schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:30:
5 Defrosts :
00:26
2:19
4:47
6:39
10:33
Ik zie wel een enorm verschil in het aantal defrosts tussen de verschillende gebruikers, mijn BB80 heeft er sinds middernacht al 13 keer een defrost doorgemaakt, in de nacht bijna elke 45 minuten. Compressor rond de 40 %.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:10
Bas Post schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:48:
[...]

Op deze week overzicht is goed te zien dat de gevraagde temperatuur "capped" wordt. 14-11 was buitentemperatuur nog 11°C. Vanmorgen was deze -0,2°C op z'n laagst.
[Afbeelding]

Volgens mijn eigen gemaakte stooklijn grafiek, zou deze bij 0°C een gevraagde watertemperatuur van 34,5°C moeten hebben.
[Afbeelding]

Als ik de stooklijn overdreven extreem hoog afstel, blijft de gevraagde watertemperatuur op max 30°C staan.
Maar zodra ik deze extreem verlaag, dan zakt de gevraagde watertemperatuur wel.
[Afbeelding]
Neem even contact op met je installateur, misschien hebben ze een max CV water temp ingesteld.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:29
Iemand hier ervaring met een Blackbird op een verhoginkje in de tuin?
Bedoeling is em op een stalen frame te zetten met veel ruimte aan onder en bovenkant.
Komt me qua ruimte bij junior wat beter uit.

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:22
aloft schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:42:
[...]

Ik zie wel een enorm verschil in het aantal defrosts tussen de verschillende gebruikers, mijn BB80 heeft er sinds middernacht al 13 keer een defrost doorgemaakt, in de nacht bijna elke 45 minuten. Compressor rond de 40 %.
Dat lijkt me niet zo gek. Hier aan de westkust heeft het niet gevroren. In het oosten wel neem ik aan. Hoe groot is je huis en hoe hard moet je pomp ervoor werken. Speelt allemaal mee.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:51
Mitashi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:38:
[...]

Misschien leuk als je t zelf ook deelt? ;)

[Afbeelding]

Beduidend hoger verbruik hier, Ik heb nog een pomp verdeler beneden. Stooklijn staat ook flink hoog ingesteld, en temperatuur kwam niet boven de 20 graden.. Volledig vvw beneden. Hoop dat een pomploze verdeler zal helpen!
Ja wel zo netjes eigenlijk :)
Vandaag ga ik wel wat meer verbruiken denk ik zo...
Woningoppervlak ±175m²
Hoekhuis uit 1994
beneden centrale vloerverwarming die altijd mee draait.
Boven Jaga's en zoneregeling. Voornamelijk om de temperatuur gelijk te houden aangezien er een paar kamers zijn waar geen warmte gewenst is.

1 kamer word niet helemaal lekker warm snel genoeg dus ik ben hiermee aan het bij verwarmen als er gewerkt wordt.
Aan het experimenteren hoe ik dat goed ingeregeld krijg in HA voor zowel in en uitschakelen na een x perdiode als de kamer niet op de doeltemperatuur is. Dit ga ik dan gelijk ook doen met de andere kamers.

En waarschijnlijk in HA een automatisering gezet die met een defrost alle kamers behalve de woonkamer even dicht zet om te voorkomen dat we teveel schommelingen krijgen in de kamers.

Verbruik vind ik redelijk de laatste dagen. Kan beter maar dan moeten we iets aan het glas gaan doen denk ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWdWCS07oPfRUCFJPHWn9VImPa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52XbF0Mu30Q6rAEY1ZQyI6M3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNJwrluLdfTfvFbNLvxDsD39yOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjMTJIFuXpdjAKDmvf8PHOBA.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
Contact gezocht met de installateur, het was blijkbaar iets anders, maar het is opgelost!

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:19
Bij ons thuis werkt de app, en de pomp, het is warm, maar HA zegt dat de API al 8 uur geen data heeft ontvangen. Ligt dat bij ons of hebben andere mensen dat ook?

[ Voor 0% gewijzigd door MartinPTweak op 20-11-2025 17:12 . Reden: typo ]

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:46
Carboy54 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Is hier al genoeg ook door mij over geschreven waarom. Zoek maar even. Eruit is het advies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fM-vSFsT_j2JS3E970wZbbGssk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cKXy8LVjnlY7PC4ROh8YGet.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze koudere temperaturen is de All Electric Bluebird WP bijna continue aan het verwarmen. Het verschil tussen de aanvoer en retour is 2 graden. Is het dan nog steeds nodig om de verdeler te vervangen door een niet mengende pomploze verdeler. Wat is het voordeel hiervan?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
Mjans19 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

Bij deze koudere temperaturen is de All Electric Bluebird WP bijna continue aan het verwarmen. Het verschil tussen de aanvoer en retour is 2 graden. Is het dan nog steeds nodig om de verdeler te vervangen door een niet mengende pomploze verdeler. Wat is het voordeel hiervan?
Mengen betekent dat de warmtepomp water warmer maakt, wat vervolgens door mening afgekoeld je vloer ingaat. De deltaT van 2 laat zien dat je vloer warmte afgeeft. Het iets warmer water maken is voor je warmtepomp minder efficiënt. Kost wat rendement. Lees: je warmtepomp zal meer stroom verbruiken. Hoeveel? Dat is de vraag... Een nieuwe verdeler kost ook wat geld (ik was 500 inclusief installatie kwijt.)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]

Geen menging betekent geen efficiëntie verlies en tot 4x grotere flow door de vloer ivm grotere venturies zonder thermostaat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:43
[...]

[Afbeelding]

Ben erg benieuwd naar welke temperatuur wordt gevraagd . Wat ik zie is exact wat ik hier thuis heb met precies dezelfde temperaturen. Ook bij mij aan en afvoer rond de 25 graden . Dat is aan de lage kant als je pomp 30 graden of meer vraagt en maakt. Om die reden blijven de vloeren net aan de te koele kant .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7pytFxlB-SAduWmhYFND6zavIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLJir7zL2igynn6Gyd9FWjoK.jpg?f=fotoalbum_large

• Bricas01
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:49
Cherdium schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:32:
Misschien heeft iemand dit vaker gezien maar vanmorgen viel me iets op. ik dacht ik kijk even of er een ijslaag op de wisselaar van de Sparrow staat kreeg ik dit te zien beetje ijs er op maar precies in de midden een strook met helemaal niks. nadien in de portal gekeken en hij heeft ongeveer 30min voor deze foto een Defrost afgerond (de eerste sinds de warmtepomp geplaatst is). is dit normaal of moet ik hier iets mee?

[Afbeelding]
Hier hetzelfde beeld, eind augustus dit jaar geplaatst. Midden bevriest die niet en bovenin wel, zit ook een meetbaar temperatuur verschil in daar waar die niet bevroren is -0.1 en bovenin -3. Ik ben erg benieuwd of er meer zijn met dit beeld.

Ik ben ook benieuwd of er een andere logische verklaring voor is dan dat een deel van de verdamper niet functioneert en je dus capaciteit mist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkmeRU90JGh5MZiMxt1Q3EyfJ38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP6SDdwEMytb6lLBwUpI2i09.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al langer mijn twijfels over het functioneren van de Sparrow. Had een tijdje terug in oktober bij +- A7/W35 een COP van 4.2 wat qua prestaties redelijk onder de maat is voor een warmtepomp in deze tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mMnXW6Hi-FnW_sEr7Sn-lpDQmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOnAyreyCIDNtc86oTe64m4i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Bricas01 op 20-11-2025 19:46 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
Jpiek schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:58:
[...]

28 cent per kWh versus 1,20 voor 1 m3 gas.
grofweg kan ik dus 4 kWh verbruiken tegenover 1 m3 gas.
even grofweg wil ik dus minimaal een COP van 2 hebben..
Gelukkig kunnen Tweakers wel rekenen en hebben vaak meer verstand van WP's en inregelen van systemen. Eigenlijk te triest voor woorden. :'( Oftewel eigenlijk is hybride altijd een no go of je moet echt geen boiler kwijt kunnen. Maar dat zijn dan hele dure kuubjes. En ach die paar dagen dat je Cop2 hebt of even met een BUH aan de gang moet zijn op 2 handen te tellen maximaal.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:01
Vanmiddag toen ik thuis kwam maakte onze BB80 een behoorlijk (storend) brommergeluid. Het was geen resonantie want binnen in de woonkamer (recht eronder) was niets te horen. Het kwam echt uit de BB zelf en tot diep in de tuin te horen. Wel resoneerde het leidingwerk in de garage rondom de binnenunit enorm. De unit vastpakken/rammelen leek iets te werken maar ook maar zeer kort. Na een half uur ging ik nog eens luisteren en was het weg. Ik zie in HA dat er rond die tijd een defrost heeft plaatsgevonden. Zou het dichtvriezen voor een onbalans gezorgd kunnen hebben? Hij staat inmiddels een klein jaartje maar nog nooit eerder gehad.

Edit 20:57: Het geluid is weer terug. Nu ook na een recente defrost.

[ Voor 5% gewijzigd door I.p. op 20-11-2025 20:59 ]

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47
Saar25 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:07:
Hoi! Nieuwe gebruiker hier en sinds maandag een Flint in gebruik naast mijn cv ketel. Ik heb van de installateur alleen geen inlog gekregen voor weheat en via de site kom ik er niet uit. Voelt nu alsof ik een grote blackbox thuis heb hangen die ik niet kan lezen of beinvloeden. De installateur Atlas power heb ik meerdere keren gemaild en gebeld maar geeft geen thuis en weheat heeft geen contactgegevens op de site, hoe liep dit bij jullie?
De installateur moet je mailadres ingeven tijden de installatie; vervolgens krijg je een mail van Weheat met als onderwerp 'Welkom bij Weheat!'. Wat geeft de installateur dan aan?!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:57
Diesje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:43:
[...]

[Afbeelding]

Woonoppervlakte 202m
Bouwjaar 2017
Stooklijn
Binnentemperatuur 21-22 graden
Als je in de weheat app bij inzichten éen van de tabbladen opent (energieverbruik of cop), dan staat bovenaan op het tabblad een keuzeveld. Daarin staat ook de optie geleverde warmte of koeling. Selecteer die eens en kies dan de filter 'dag'. Nu zie je de totale kWh geleverd en totale kWh gebruikt per functie van de WP. Daarmee kan je op dagtotaal de cop van sww en cv uitrekenen. Ik zit vandaag op 3,5 voor beide.
Het heeft niet veel nut om absolute waarden te vergelijken. Daarvoor moet je corrigeren voor inhoud, isolatie, externe temperatuur, gewenste T etc.

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:05
Bricas01 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:30:
[...]

Hier hetzelfde beeld, eind augustus dit jaar geplaatst. Midden bevriest die niet en bovenin wel, zit ook een meetbaar temperatuur verschil in daar waar die niet bevroren is -0.1 en bovenin -3. Ik ben erg benieuwd of er meer zijn met dit beeld.

Ik ben ook benieuwd of er een andere logische verklaring voor is dan dat een deel van de verdamper niet functioneert en je dus capaciteit mist.

[Afbeelding]

Ik heb al langer mijn twijfels over het functioneren van de Sparrow. Had een tijdje terug in oktober bij +- A7/W35 een COP van 4.2 wat qua prestaties redelijk onder de maat is voor een warmtepomp in deze tijd

[Afbeelding]
Ik zal komende dagen met het koud weer in de gaten houden kijken of dit beeld terug komt op de zelfde manier of dat het een eenmalig iets was.

• Willard
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:43
Plotseling is de binnenunit van onze (hybride) Flint niet meer actief en knippert er een geel lampje. De buitenunit doet ook niks meer.
Wat te doen aangezien verwarming met dit weer toch wel prettig is..

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
Willard schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:55:
Plotseling is de binnenunit van onze (hybride) Flint niet meer actief en knippert er een geel lampje. De buitenunit doet ook niks meer.
Wat te doen aangezien verwarming met dit weer toch wel prettig is..
Dat zou dan een communicatie-issue zijn volgens het lijstje (https://support.weheat.nl...LED-status?language=nl_NL). Wellicht kan je deze zelf controleren allereerst?

Oranje - knipperend De binnenunit kan geen verbinding maken met de buitenunit. Controleer de communicatieverbinding tussen de binnen- en buitenunits.

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:55

KrL

Foto foto..

Ik ben duurzaamheidsadviseur in Hilversum e.o. en een klant/vriend van mij (die ik heb geadviseerd van het gas af te gaan als onderdeel van een volledige renovatie) heeft zelf bij CoolBlue de Blackbird besteld. Het idee was oorspronkelijk deze op het dak van de schuur te plaatsen maar door twijfel over geluid (ivm houten contructie van het dak en afstand tot perceelgrens) is deze op het laatste moment alsnog in de tuin geplaatst: zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6swkNop6s7wMeyeEyPjlflIisaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g8Sf7NOfZB1tpxUoGUTeyBd4.png?f=fotoalbum_large

Ik ken de blackbird niet anders dan van marketing en het doorlezen van dit topic maar mij lijkt de plaatsing vreemd en vragen om problemen? Hij staat in een hoek tussen 3 muren (waarvan het raam rechts van de eetkamer is met daarboven de slaapkamer) en voor over ik kan zien staat hij wel erg dicht tegen de muur van de garage. Installateurs die ik ken zouden de plaatsing van een buitenunit in een dergelijke hoek absoluut afraden maar wellicht kan het met de Blackbird wel?

De installatiehandleiding heeft het over minimaal 30cm afstand tot de muur met op het plaatje de ventilator (in de lengte) van de muur af, hier is het net andersom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm_jU0wZctylkFA5Q2ZuyxOY4ww=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2AovHimu3Rvy3OUllaMAbWy5.png?f=user_large

Ik heb ze geadviseerd contact op te nemen met CoolBlue of dit wel klopt maar die zeggen dat hij prima op de grond geplaatst kan worden (ze reppen niet over de hoek) en wijten het vele geluid dat hij maakte toen ze hem even aanzetten (ze wonen er nog niet) aan defrost?

ps: de tuin is groot genoeg dus het is niet dat dit de enige plek is waar hij kan staan, wel staat het boilervat in de schuur er naast

[ Voor 3% gewijzigd door KrL op 20-11-2025 21:09 ]

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:57
RayDelft schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:15:
[...]

Ben erg benieuwd naar welke temperatuur wordt gevraagd . Wat ik zie is exact wat ik hier thuis heb met precies dezelfde temperaturen. Ook bij mij aan en afvoer rond de 25 graden . Dat is aan de lage kant als je pomp 30 graden of meer vraagt en maakt. Om die reden blijven de vloeren net aan de te koele kant .
[Afbeelding]
Op dit moment is dit bij mij ook zo. Maar dat is niet de hele dag zo. Mijn vloer is gewoon aangenaam warm omdat de aanvoertemperatuur eerder boven de 30 kwam. Hij staat nu al 7 uur te pruttelen.
Je kunt de verdeler vervangen. Maar ik ga eerst proberen een inregelventiel te laten plaatsen. Daarmee kan je menging stoppen.

• Willard
n.smits schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:02:
[...]

Dat zou dan een communicatie-issue zijn volgens het lijstje (https://support.weheat.nl...LED-status?language=nl_NL). Wellicht kan je deze zelf controleren allereerst?

Oranje - knipperend De binnenunit kan geen verbinding maken met de buitenunit. Controleer de communicatieverbinding tussen de binnen- en buitenunits.
Bekeken maar zie geen bijzonderheden.
De binnenunit maakt plotseling ook een tikkend geluid..

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
Willard schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:19:
[...]

Bekeken maar zie geen bijzonderheden.
De binnenunit maakt plotseling ook een tikkend geluid..
Alles kwartier van stroom af, daarna binnen unit eerst aan de stroom dan buiten unit.

Kijken of dat helpt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

KrL schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:02:
Ik ben duurzaamheidsadviseur in Hilversum e.o. en een klant/vriend van mij (die ik heb geadviseerd van het gas af te gaan als onderdeel van een volledige renovatie) heeft zelf bij CoolBlue de Blackbird besteld. Het idee was oorspronkelijk deze op het dak van de schuur te plaatsen maar door twijfel over geluid (ivm houten contructie van het dak en afstand tot perceelgrens) is deze op het laatste moment alsnog in de tuin geplaatst: zie onderstaande foto.

[Afbeelding]

Ik ken de blackbird niet anders dan van marketing en het doorlezen van dit topic maar mij lijkt de plaatsing vreemd en vragen om problemen? Hij staat in een hoek tussen 3 muren (waarvan het raam rechts van de eetkamer is met daarboven de slaapkamer) en voor over ik kan zien staat hij wel erg dicht tegen de muur van de garage. Installateurs die ik ken zouden de plaatsing van een buitenunit in een dergelijke hoek absoluut afraden maar wellicht kan het met de Blackbird wel?

De installatiehandleiding heeft het over minimaal 30cm afstand tot de muur met op het plaatje de ventilator (in de lengte) van de muur af, hier is het net andersom.

[Afbeelding]

Ik heb ze geadviseerd contact op te nemen met CoolBlue of dit wel klopt maar die zeggen dat hij prima op de grond geplaatst kan worden (ze reppen niet over de hoek) en wijten het vele geluid dat hij maakte toen ze hem even aanzetten (ze wonen er nog niet) aan defrost?

ps: de tuin is groot genoeg dus het is niet dat dit de enige plek is waar hij kan staan, wel staat het boilervat in de schuur er naast
Nee, dit is stom.. deze unit gaat zn eigen afgekoelde lucht recyclen.

Wise enough to play the fool

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:43
Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:06:
[...]

Op dit moment is dit bij mij ook zo. Maar dat is niet de hele dag zo. Mijn vloer is gewoon aangenaam warm omdat de aanvoertemperatuur eerder boven de 30 kwam. Hij staat nu al 7 uur te pruttelen.
Je kunt de verdeler vervangen. Maar ik ga eerst proberen een inregelventiel te laten plaatsen. Daarmee kan je menging stoppen.
Ik hoor heel graag of dat bevalt . Ik zit met hetzelfde vraagstuk .

• Willard
Alles lijkt weer te werken. Ik zag dat de druk op de cv-installatie naar 1,0 bar was gezakt. Na het bijvullen van de cv-installatie is de verbinding weer hersteld.
Bij het controleren van de buitenunit zag ik dat er water druppelde uit een soort ventiel. Weet iemand waar dit voor dient en of dit ventiel gewoon volledig dicht hoor te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHUIaa29No5V72S9Mr-qLBe1UOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhqLnjRBkKzN9qkz1u8RVWEq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Willard op 20-11-2025 23:03 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:46
MotorBeast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:45:
[...]

Gelukkig kunnen Tweakers wel rekenen en hebben vaak meer verstand van WP's en inregelen van systemen. Eigenlijk te triest voor woorden. :'( Oftewel eigenlijk is hybride altijd een no go of je moet echt geen boiler kwijt kunnen. Maar dat zijn dan hele dure kuubjes. En ach die paar dagen dat je Cop2 hebt of even met een BUH aan de gang moet zijn op 2 handen te tellen maximaal.
Dat zeg je tegen iemand die van hybride naar FE gegaan is met een elec. boiler... >:)

Reactie was over wel geen WP ivm COP van 3 of minder..

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:27
MotorBeast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:45:
[...]

Is hier al vaak besproken. Er is geen 'altijd' voor welk systeem dan ook. Hangt echt af van de situatie.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:48
KrL schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nagenoeg iedere WP blaast 3000 -3500m3 per uur en units boven de 8kW zelfs 6000m3 per uur.
En die uitgeblazen lucht moet zo ver mogelijk weg geblazen worden (in meters).
De blackbird blaast naar drie richtingen en de twee muren zorgen voor een mooie weerkaatsing van de koude uitgeblazen lucht .. @#$@ en zuigt die zo weer op.
Dus dat dit geadviseerd is door de fabrikant is niet slim.( COP gaat omlaag !! .)
De uitgeblazen lucht is koud dus zakt... en word aan de onderkant weer aangezogen door de blackbird !!!

Dan de opmerking de tuin is groot genoeg ..
Als het defrost weer is ( +4 -1 graden ) en vochtig weer(mist)zal er normaal gesproken weinig tot geen wind staan., koude lucht zakt en blijft liggen in de tuin .
Als de tuin ommuurd is met "gesloten wanden" .. word de tuin gevuld met koude lucht a 3000m3 per uur. Gevolg zeer vaak defrost en geen warm huis !

En waar blijft het defrost water.. geen grind bak er onder ? ..word een mooie gladde ijs vloer daar bij die deur.

Geluid overlast bij het plaatsen op een houten dak en de oplossingen..
Hier kan je de ervaring van velen een zien in Trillingen warmtepomp dempen
Voor 99% zijn ze fatsoenlijk op te lossen.
Alleen in de situatie op de foto word het geluid alleen maar erger ( weerkaatsing tegen de vele muren).
Pagina: 1 ... 134 135 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.