Heeft vast met het design te maken. De sparrow en bb zijn door weheat zelf ontworpen, de flint is een Chinees ding met weheat logo er op (en aangepaste hardware en software).Guido7619 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:21:
Waarom zit er op de Flint zo'n warmtelint en niet op de sparrow/BB.s?
Ik stuur de Flint aan met een OTGW. De flow is nu zo dat ik de doeltempetatuur (van het CV-water) tien minuten met 5 graden verlaag. Ik denk dat dat genoeg moet zijn om de wp even in standby te laten gaan. Handmatig werkt dat.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:49:
[...]
Hoe zet jij hem dan in standby? Ik dacht dat Weheat het direct aansturen van de WP via de API niet toeliet?
Er is geen entiteit die je vertelt of het lint aan is. Om te detecteren of het lint 'brandt' kijk ik naar de verhouding ingaand vermogen/compressorprcentage. Dat is normaal gesproken ongeveer lineair met een verhouding van 11. Als het lint aan is, is die verhouding hoger.
De automation kijkt dan
-of de WP de status Heating heeft
-of het lint aan is
-of het warmer is dan 4.5 graden
En past dan de beschreven tijdelijke verlaging toe. Vannacht is het hier niet onder de 4 graden geweest, dus goed getest is het nog niet.
Flint is van staal. Sparrow van kunststof en dat bevriest minder snel. Ihto Amber uit dezelfde fabriek als de Flint had zelfde issue met het warmtelint en dat hebben wij softwarematig laten aanpassen met een eprom update. Start tijdens defrost tot 5 minuten daarna. Werkt perfect.Guido7619 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:21:
Waarom zit er op de Flint zo'n warmtelint en niet op de sparrow/BB.s?
[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 19-11-2025 09:02 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nog niet veel ervaring met de Synology NAS. Gebruiken jullie Docker voor de installatie?thoomie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:38:
[...]
Hier ook. HA in virtual machine op een synology NAS. Werkt al jaren zonder issues.
Ik heb HA op mijn Synology als Docker draaien. Dat moet je Syno natuurlijk wel ondersteunen (En het heet Container Manager bij Synology). Voordeel van Docker tov een VM is dat het makkelijker te installeren en onderhouden is, en bij herstarts van de Syno minder issues geeft. Nadeel is dat HA-OS in een VM iets meer kan.Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:36:
[...]
Nog niet veel ervaring met de Synology NAS. Gebruiken jullie Docker voor de installatie?
Voor mij werkt deze setup iig prima.
Overgestapt van docker op synology naar 2e hands mini PC (NUC) met HAOS, wat een verademing was dat qua onderhoud en performance, heel blij mee!Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:36:
[...]
Nog niet veel ervaring met de Synology NAS. Gebruiken jullie Docker voor de installatie?
(wellicht een beetje OT btw)
Waar kun je het beste het stilte niveau op zetten om zo zuinig mogelijk de Blackbird P80 in te stellen.
Geluid speelt geen rol
Geluid speelt geen rol
[ Voor 66% gewijzigd door Mjans19 op 19-11-2025 12:17 ]
Volgens mij op de "Extra stil" stand (Modus 1). De compressor van de WP (Sparrow) wordt dan gelimiteerd op 47% en komt daar in principe niet overheen. Hou zou dan ook het minste vermogen van het net moeten trekken.Mjans19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:37:
Waar kun je het beste het stilte niveau op zetten om zo zuinig mogelijk de WP in te stellen.
Geluid speelt geen rol
Weheat geeft echter zelf aan dat de maximale stand, modus 5 in het plaatje hieronder, "Extra besparing" heet. Die heb ik echter nooit begrepen, want dan kan de WP over het gehele bereik tot 100% gaan.
Je hebt dan weliswaar meer ruimte om te moduleren, maar ik begrijp niet waarom dit tot extra besparing zou leiden.
Ik zou m lekker op Modus 1 zetten voor een week en kijken wat je energy logs zeggen straks.
Hoop dat ze meelezenCarboy54 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:57:
[...]
Flint is van staal. Sparrow van kunststof en dat bevriest minder snel. Ihto Amber uit dezelfde fabriek als de Flint had zelfde issue met het warmtelint en dat hebben wij softwarematig laten aanpassen met een eprom update. Start tijdens defrost tot 5 minuten daarna. Werkt perfect.
Nu het stookseizoen echt begonnen is valt me iets op.
Mijn BB80 staat op mijn houten garagedak en hoor ik eigenlijk nooit. (sinds april 2025)
nu moduleert de compressor wat hoger van 20% naar 30-33 procent.
Op het houten dak staat naast de WP op een meter afstand de dakdoorvoer van de afzuigkap.
en je begrijpt het al, ik hoor nu door de afzuigkap in de keuken de WP. zelfs op 10 meter is dit te horen.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Mijn BB80 staat op mijn houten garagedak en hoor ik eigenlijk nooit. (sinds april 2025)
nu moduleert de compressor wat hoger van 20% naar 30-33 procent.
Op het houten dak staat naast de WP op een meter afstand de dakdoorvoer van de afzuigkap.
en je begrijpt het al, ik hoor nu door de afzuigkap in de keuken de WP. zelfs op 10 meter is dit te horen.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Canon 5dMkIV
Volgens mij slaat dat op hybride systemen. Als je de modus lager zet, dan zal eerder de CV ketel aangesprokene worden.Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:40:
[...]
Volgens mij op de "Extra stil" stand (Modus 1). De compressor van de WP (Sparrow) wordt dan gelimiteerd op 47% en komt daar in principe niet overheen. Hou zou dan ook het minste vermogen van het net moeten trekken.
Weheat geeft echter zelf aan dat de maximale stand, modus 5 in het plaatje hieronder, "Extra besparing" heet. Die heb ik echter nooit begrepen, want dan kan de WP over het gehele bereik tot 100% gaan.
Je hebt dan weliswaar meer ruimte om te moduleren, maar ik begrijp niet waarom dit tot extra besparing zou leiden.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,
jelleeelco schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:22:
[...]
Welke warmtepasta gebruiken jullie? Ik ken alleen die voor PCs
:strip_exif()/f/image/DvtEh0Ojb89vLl5CzoSruuSX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze gebruikt..
Een klein likje uit een klein tubetje doet wonderen
Staat ook bekend als 'thermal paste" of koelpasta e.d.
Inderdaad vooral gebruikt in pc omgevingen.
Succes, groeten, Hans.
Dank! Dan zal mijn Artic Silver ook prima werkenhans_u schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:38:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb deze gebruikt..
Een klein likje uit een klein tubetje doet wonderen![]()
Staat ook bekend als 'thermal paste" of koelpasta e.d.
Inderdaad vooral gebruikt in pc omgevingen.
Succes, groeten, Hans.
Iemand al eens gekeken naar de laatste versie van "inzichten" in de app??
Zit een beetje verborgen achter "Energie verbruik >"
We hebben (terecht) het nodige commentaar over gebrekkige communicatie en spontane acties uit Duizel.
Maar van deze laatste 'inzichten' versie word ik wel vrolijk.
Zal voor de meeste niet-Tweaker gebruikers heel prima zijn. Werkt snel, intuitief en op uur/dag/week/maand/jaar niveau.
Ik ben vooral blij met de splitsing in SWW en verwarming. Kon dit zelf alleen maar benaderen.
"Elektrisch verbruik" komt behoorlijk overeen met de werkelijk verbruikte KwH's (BB zit bij mij achter een KwH meter).
COP waardes zullen dan ook wel kloppen. En zijn redelijk indrukwekkend.
COP voor opwarmen SWW komt met bijna 3.5 (oktober en november) hoger uit dan de 3 die ik zelf met de bierviltjes-methode uitgerekend had. Lijkt me best ok.
Chapeau ! (mag ook wel eens gezegd)
We hebben (terecht) het nodige commentaar over gebrekkige communicatie en spontane acties uit Duizel.
Zal voor de meeste niet-Tweaker gebruikers heel prima zijn. Werkt snel, intuitief en op uur/dag/week/maand/jaar niveau.
Ik ben vooral blij met de splitsing in SWW en verwarming. Kon dit zelf alleen maar benaderen.
"Elektrisch verbruik" komt behoorlijk overeen met de werkelijk verbruikte KwH's (BB zit bij mij achter een KwH meter).
COP voor opwarmen SWW komt met bijna 3.5 (oktober en november) hoger uit dan de 3 die ik zelf met de bierviltjes-methode uitgerekend had. Lijkt me best ok.
[ Voor 8% gewijzigd door hans_u op 19-11-2025 14:40 ]
Houd er wel rekening mee dat als je dit doet, je WP weer opnieuw moet 'leren' welke temp huis in hoort bij welke temp water uit.jelleeelco schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:22:
[...]
Welke warmtepasta gebruiken jullie? Ik ken alleen die voor PCs
Mogelijk moet ook je thermostaat dan opnieuw leren hoe het systeem reageert, of moet je de stooklijn aanpassen als je die gebruikt.
Zoals eerder gezegd: ik begrijp de drang om een zo accuraat mogelijke meting te hebben met een zo klein mogelijk verschil tussen temp water uit en temp huis in, maar voor het functioneren van je systeem maakt het geen fluit uit.
Het was ook niet zozeer voor de sensor van de warmtepomp bedoelt. Ik heb op iedere jaga (nu hele huis voorzien van jaga's) een heatmeister (voorheen heatbooster), en de sensoren met ducktape en isolatie materiaal bevestigd.Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:04:
[...]
Houd er wel rekening mee dat als je dit doet, je WP weer opnieuw moet 'leren' welke temp huis in hoort bij welke temp water uit.
Mogelijk moet ook je thermostaat dan opnieuw leren hoe het systeem reageert, of moet je de stooklijn aanpassen als je die gebruikt.
Zoals eerder gezegd: ik begrijp de drang om een zo accuraat mogelijke meting te hebben met een zo klein mogelijk verschil tussen temp water uit en temp huis in, maar voor het functioneren van je systeem maakt het geen fluit uit.
Ik heb ook heatmeisters bij de in/uit-gaande leidingen naar de warmtepomp, en die komen op 0.1% nauwkeurig overeen met de sensor van de warmtepomp.
Het vreemde is alleen... vanuit zolder (onder WP) gaat een leiding naar links, en een naar rechts. Naar links gaat het naar 2 jagas (zolder en 1e verdieping) en dan naar vloerverwarming.
Huis in: 28.2 graden
Jaga zolder: 27.2 graden
Jaga 1e verdieping (dus eronder): 27.2
Vloervewarming (als laatste dus in die lus): 28.1
Ik heb de sensoren IN de jaga aan de aan- en retour bevestigd, en ik vermoed dat de Ta lager is door de stroom van lucht van de ventilatoren (als ik die volopen zet, gaat Ta ook naar beneden), ondanks dat ze aardig zijn afgedekt met isolatie.
Het maakt ook niet heel veel uit, de metingen worden gebruikt voor automatische aansturing van de ventilatoren, maar ja...je wil het logisch hebben natuurlijk
[ Voor 12% gewijzigd door jelleeelco op 19-11-2025 14:52 ]
Ik heb onze BB in de nacht op modus 1 staan ivm toch wel sterk aanwezige geluid. Overdag nu op modus 4 om te zorgen dat de compressor eigenlijk nooit naar 100% gaat. Modus 5 heet "extra besparing" maar is absoluut niet wat ik in de resultaten terug zie.Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:40:
[...]
Volgens mij op de "Extra stil" stand (Modus 1). De compressor van de WP (Sparrow) wordt dan gelimiteerd op 47% en komt daar in principe niet overheen. Hou zou dan ook het minste vermogen van het net moeten trekken.
Ik zou m lekker op Modus 1 zetten voor een week en kijken wat je energy logs zeggen straks.
[Afbeelding]
Hoe lees jij de COP apart voor SWW af? Ik heb bij energieverbruik wel een splitsing tussen CV en SWW, maar bij COP niet. Of reken je die zelf uit met de cijfers bij 'geleverde warmte en koeling'?hans_u schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:51:
Iemand al eens gekeken naar de laatste versie van "inzichten" in de app??
Ik kom dan uit op gemiddeld 3 dit jaar, en dat is inclusief afgelopen winter. Ook niet gek.
yep. Zelf even uitrekenen bij het overzicht van 'geleverde warmte en koeling'.janzuilhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:30:
[...]
Hoe lees jij de COP apart voor SWW af? Ik heb bij energieverbruik wel een splitsing tussen CV en SWW, maar bij COP niet. Of reken je die zelf uit met de cijfers bij 'geleverde warmte en koeling'?
Ik kom dan uit op gemiddeld 3 dit jaar, en dat is inclusief afgelopen winter. Ook niet gek.
Goed om je te realiseren dat de COP die Weheat rapporteert inclusief SWW is.
Wil je COP van alleen verwarming hebben (en dat is nu eenmaal de maat der dingen....) dan moet je die zelf even uitrekenen.
Ze zullen de afzonderlijke COP's nog wel eens apart rapporteren in een volgende versie....
Met een COP van 3 voor SWW was ik al tevreden geweest. Heb ik ruwweg 3KwH nodig voor de kuub gas die ik eerder nodig had voor warm water (indirekt gestookte boiler).
Is sowieso goedkoper. en de meeste stroom heb ik zelf (over).
Wat mij betreft : als het enigszins kan, doe dan een all-electric. Maar dat is weer een hele discussie op zich....
Voorlopige cijfer is 3.5 inclusief legionella runs. Boiler staat op 50 graden.
so-far-so-good
Je hebt gelijk. Ik denk dat dit een bug in de app is. In het support artikel staat het wel logisch: Laagste vermogen (stiller) of meer Maximale verwarmingscapaciteit (meer hoorbare geluidsproductie).Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:40:
[...]
[Afbeelding]
Wat is, denken jullie, goedkoper gemeten: SWW via boiler of via de Sparrow?
Bedoel je een gas boiler? Als je uit gaat van 25 cent per kWh voor stroom en 125 cent per kuub gas. Je haalt iets van 9 of 10 kWh warmte uit een kuub gas, dus 12,5-13,89 cent per kWh warmte. Dan is de warmtepomp dus goedkoper in gebruik bij een COP van 2 Aanschaf wat je SWW vat moet dan natuurlijk nog wel terug verdiend worden, maar je kunt je vastrecht van gas weer in mindering brengen.Maarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:02:
[ Voor 15% gewijzigd door orillion op 19-11-2025 16:10 ]
Aanschaf en montage van een normale boiler is een stuk lager en het verbruik is een stuk hogerMaarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:02:
Tapwater via de warmtepomp is qua aanscaf en installatie een stuk hoger maar resulteert we in een lager stroomverbruik als je die vergelijkt met een normale boier.
Wij hebben een normale boiler (was er al voor de Blackbird) en heb er geen spijt van. Ja stroomverbruik is hoger maar aanschaf lager en wat er precies gaat komen in 2027 met salderen enzo kan ik mooi wat extra energie in de boiler stoppen.
En ik hou van gescheiden systemen dat als je met de 1 gelazer hebt niet gelijk alles ermee kapt. Een tik van mij.
Als de elektriciteit uitvalt heb je niks maar ook daar zijn we mee bezig om toch nog wat langer door te kunnen hobbelen met wat warmte en verlichting )
Die hebben COP 1, dus als je warmtepomp COP 2 haalt (eigenlijk altijd, genoeg halen 4) dan dat is dat goedkoper. Je hebt alleen een initieel verschil in aanschafprijs.Maarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:10:
Nee joh, el. boiler..
Dank, ik verneem: WEB en WEC, allemaal verband met bijverwarming of noodverwarming. Is die aanschaf nodig, en rendabel? De Sparrow draait toch prima?
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/hlZewBUH9Bmv7fQuLo6OTLOh.jpg?f=fotoalbum_large)