Heeft vast met het design te maken. De sparrow en bb zijn door weheat zelf ontworpen, de flint is een Chinees ding met weheat logo er op (en aangepaste hardware en software).Guido7619 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:21:
Waarom zit er op de Flint zo'n warmtelint en niet op de sparrow/BB.s?
Ik stuur de Flint aan met een OTGW. De flow is nu zo dat ik de doeltempetatuur (van het CV-water) tien minuten met 5 graden verlaag. Ik denk dat dat genoeg moet zijn om de wp even in standby te laten gaan. Handmatig werkt dat.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:49:
[...]
Hoe zet jij hem dan in standby? Ik dacht dat Weheat het direct aansturen van de WP via de API niet toeliet?
Er is geen entiteit die je vertelt of het lint aan is. Om te detecteren of het lint 'brandt' kijk ik naar de verhouding ingaand vermogen/compressorprcentage. Dat is normaal gesproken ongeveer lineair met een verhouding van 11. Als het lint aan is, is die verhouding hoger.
De automation kijkt dan
-of de WP de status Heating heeft
-of het lint aan is
-of het warmer is dan 4.5 graden
En past dan de beschreven tijdelijke verlaging toe. Vannacht is het hier niet onder de 4 graden geweest, dus goed getest is het nog niet.
Flint is van staal. Sparrow van kunststof en dat bevriest minder snel. Ihto Amber uit dezelfde fabriek als de Flint had zelfde issue met het warmtelint en dat hebben wij softwarematig laten aanpassen met een eprom update. Start tijdens defrost tot 5 minuten daarna. Werkt perfect.Guido7619 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:21:
Waarom zit er op de Flint zo'n warmtelint en niet op de sparrow/BB.s?
[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 19-11-2025 09:02 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Nog niet veel ervaring met de Synology NAS. Gebruiken jullie Docker voor de installatie?thoomie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:38:
[...]
Hier ook. HA in virtual machine op een synology NAS. Werkt al jaren zonder issues.
Ik heb HA op mijn Synology als Docker draaien. Dat moet je Syno natuurlijk wel ondersteunen (En het heet Container Manager bij Synology). Voordeel van Docker tov een VM is dat het makkelijker te installeren en onderhouden is, en bij herstarts van de Syno minder issues geeft. Nadeel is dat HA-OS in een VM iets meer kan.Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:36:
[...]
Nog niet veel ervaring met de Synology NAS. Gebruiken jullie Docker voor de installatie?
Voor mij werkt deze setup iig prima.
Overgestapt van docker op synology naar 2e hands mini PC (NUC) met HAOS, wat een verademing was dat qua onderhoud en performance, heel blij mee!Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:36:
[...]
Nog niet veel ervaring met de Synology NAS. Gebruiken jullie Docker voor de installatie?
(wellicht een beetje OT btw)
Waar kun je het beste het stilte niveau op zetten om zo zuinig mogelijk de Blackbird P80 in te stellen.
Geluid speelt geen rol
Geluid speelt geen rol
[ Voor 66% gewijzigd door Mjans19 op 19-11-2025 12:17 ]
Volgens mij op de "Extra stil" stand (Modus 1). De compressor van de WP (Sparrow) wordt dan gelimiteerd op 47% en komt daar in principe niet overheen. Hou zou dan ook het minste vermogen van het net moeten trekken.Mjans19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:37:
Waar kun je het beste het stilte niveau op zetten om zo zuinig mogelijk de WP in te stellen.
Geluid speelt geen rol
Weheat geeft echter zelf aan dat de maximale stand, modus 5 in het plaatje hieronder, "Extra besparing" heet. Die heb ik echter nooit begrepen, want dan kan de WP over het gehele bereik tot 100% gaan.
Je hebt dan weliswaar meer ruimte om te moduleren, maar ik begrijp niet waarom dit tot extra besparing zou leiden.
Ik zou m lekker op Modus 1 zetten voor een week en kijken wat je energy logs zeggen straks.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Hoop dat ze meelezenCarboy54 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:57:
[...]
Flint is van staal. Sparrow van kunststof en dat bevriest minder snel. Ihto Amber uit dezelfde fabriek als de Flint had zelfde issue met het warmtelint en dat hebben wij softwarematig laten aanpassen met een eprom update. Start tijdens defrost tot 5 minuten daarna. Werkt perfect.
Nu het stookseizoen echt begonnen is valt me iets op.
Mijn BB80 staat op mijn houten garagedak en hoor ik eigenlijk nooit. (sinds april 2025)
nu moduleert de compressor wat hoger van 20% naar 30-33 procent.
Op het houten dak staat naast de WP op een meter afstand de dakdoorvoer van de afzuigkap.
en je begrijpt het al, ik hoor nu door de afzuigkap in de keuken de WP. zelfs op 10 meter is dit te horen.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Mijn BB80 staat op mijn houten garagedak en hoor ik eigenlijk nooit. (sinds april 2025)
Op het houten dak staat naast de WP op een meter afstand de dakdoorvoer van de afzuigkap.
en je begrijpt het al, ik hoor nu door de afzuigkap in de keuken de WP. zelfs op 10 meter is dit te horen.
Canon 5dMkIV
Volgens mij slaat dat op hybride systemen. Als je de modus lager zet, dan zal eerder de CV ketel aangesprokene worden.Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:40:
[...]
Volgens mij op de "Extra stil" stand (Modus 1). De compressor van de WP (Sparrow) wordt dan gelimiteerd op 47% en komt daar in principe niet overheen. Hou zou dan ook het minste vermogen van het net moeten trekken.
Weheat geeft echter zelf aan dat de maximale stand, modus 5 in het plaatje hieronder, "Extra besparing" heet. Die heb ik echter nooit begrepen, want dan kan de WP over het gehele bereik tot 100% gaan.
Je hebt dan weliswaar meer ruimte om te moduleren, maar ik begrijp niet waarom dit tot extra besparing zou leiden.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
jelleeelco schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:22:
[...]
Welke warmtepasta gebruiken jullie? Ik ken alleen die voor PCs
:strip_exif()/f/image/DvtEh0Ojb89vLl5CzoSruuSX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze gebruikt..
Een klein likje uit een klein tubetje doet wonderen
Staat ook bekend als 'thermal paste" of koelpasta e.d.
Inderdaad vooral gebruikt in pc omgevingen.
Succes, groeten, Hans.
Dank! Dan zal mijn Artic Silver ook prima werkenhans_u schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:38:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb deze gebruikt..
Een klein likje uit een klein tubetje doet wonderen![]()
Staat ook bekend als 'thermal paste" of koelpasta e.d.
Inderdaad vooral gebruikt in pc omgevingen.
Succes, groeten, Hans.
Iemand al eens gekeken naar de laatste versie van "inzichten" in de app??
Zit een beetje verborgen achter "Energie verbruik >"
We hebben (terecht) het nodige commentaar over gebrekkige communicatie en spontane acties uit Duizel.
Maar van deze laatste 'inzichten' versie word ik wel vrolijk.
Zal voor de meeste niet-Tweaker gebruikers heel prima zijn. Werkt snel, intuitief en op uur/dag/week/maand/jaar niveau.
Ik ben vooral blij met de splitsing in SWW en verwarming. Kon dit zelf alleen maar benaderen.
"Elektrisch verbruik" komt behoorlijk overeen met de werkelijk verbruikte KwH's (BB zit bij mij achter een KwH meter).
COP waardes zullen dan ook wel kloppen. En zijn redelijk indrukwekkend.
COP voor opwarmen SWW komt met bijna 3.5 (oktober en november) hoger uit dan de 3 die ik zelf met de bierviltjes-methode uitgerekend had. Lijkt me best ok.
Chapeau ! (mag ook wel eens gezegd)
We hebben (terecht) het nodige commentaar over gebrekkige communicatie en spontane acties uit Duizel.
Zal voor de meeste niet-Tweaker gebruikers heel prima zijn. Werkt snel, intuitief en op uur/dag/week/maand/jaar niveau.
Ik ben vooral blij met de splitsing in SWW en verwarming. Kon dit zelf alleen maar benaderen.
"Elektrisch verbruik" komt behoorlijk overeen met de werkelijk verbruikte KwH's (BB zit bij mij achter een KwH meter).
COP voor opwarmen SWW komt met bijna 3.5 (oktober en november) hoger uit dan de 3 die ik zelf met de bierviltjes-methode uitgerekend had. Lijkt me best ok.
[ Voor 8% gewijzigd door hans_u op 19-11-2025 14:40 ]
Houd er wel rekening mee dat als je dit doet, je WP weer opnieuw moet 'leren' welke temp huis in hoort bij welke temp water uit.jelleeelco schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:22:
[...]
Welke warmtepasta gebruiken jullie? Ik ken alleen die voor PCs
Mogelijk moet ook je thermostaat dan opnieuw leren hoe het systeem reageert, of moet je de stooklijn aanpassen als je die gebruikt.
Zoals eerder gezegd: ik begrijp de drang om een zo accuraat mogelijke meting te hebben met een zo klein mogelijk verschil tussen temp water uit en temp huis in, maar voor het functioneren van je systeem maakt het geen fluit uit.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Het was ook niet zozeer voor de sensor van de warmtepomp bedoelt. Ik heb op iedere jaga (nu hele huis voorzien van jaga's) een heatmeister (voorheen heatbooster), en de sensoren met ducktape en isolatie materiaal bevestigd.Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:04:
[...]
Houd er wel rekening mee dat als je dit doet, je WP weer opnieuw moet 'leren' welke temp huis in hoort bij welke temp water uit.
Mogelijk moet ook je thermostaat dan opnieuw leren hoe het systeem reageert, of moet je de stooklijn aanpassen als je die gebruikt.
Zoals eerder gezegd: ik begrijp de drang om een zo accuraat mogelijke meting te hebben met een zo klein mogelijk verschil tussen temp water uit en temp huis in, maar voor het functioneren van je systeem maakt het geen fluit uit.
Ik heb ook heatmeisters bij de in/uit-gaande leidingen naar de warmtepomp, en die komen op 0.1% nauwkeurig overeen met de sensor van de warmtepomp.
Het vreemde is alleen... vanuit zolder (onder WP) gaat een leiding naar links, en een naar rechts. Naar links gaat het naar 2 jagas (zolder en 1e verdieping) en dan naar vloerverwarming.
Huis in: 28.2 graden
Jaga zolder: 27.2 graden
Jaga 1e verdieping (dus eronder): 27.2
Vloervewarming (als laatste dus in die lus): 28.1
Ik heb de sensoren IN de jaga aan de aan- en retour bevestigd, en ik vermoed dat de Ta lager is door de stroom van lucht van de ventilatoren (als ik die volopen zet, gaat Ta ook naar beneden), ondanks dat ze aardig zijn afgedekt met isolatie.
Het maakt ook niet heel veel uit, de metingen worden gebruikt voor automatische aansturing van de ventilatoren, maar ja...je wil het logisch hebben natuurlijk
[ Voor 12% gewijzigd door jelleeelco op 19-11-2025 14:52 ]
Ik heb onze BB in de nacht op modus 1 staan ivm toch wel sterk aanwezige geluid. Overdag nu op modus 4 om te zorgen dat de compressor eigenlijk nooit naar 100% gaat. Modus 5 heet "extra besparing" maar is absoluut niet wat ik in de resultaten terug zie.Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:40:
[...]
Volgens mij op de "Extra stil" stand (Modus 1). De compressor van de WP (Sparrow) wordt dan gelimiteerd op 47% en komt daar in principe niet overheen. Hou zou dan ook het minste vermogen van het net moeten trekken.
Ik zou m lekker op Modus 1 zetten voor een week en kijken wat je energy logs zeggen straks.
[Afbeelding]
Hoe lees jij de COP apart voor SWW af? Ik heb bij energieverbruik wel een splitsing tussen CV en SWW, maar bij COP niet. Of reken je die zelf uit met de cijfers bij 'geleverde warmte en koeling'?hans_u schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:51:
Iemand al eens gekeken naar de laatste versie van "inzichten" in de app??
Ik kom dan uit op gemiddeld 3 dit jaar, en dat is inclusief afgelopen winter. Ook niet gek.
yep. Zelf even uitrekenen bij het overzicht van 'geleverde warmte en koeling'.janzuilhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:30:
[...]
Hoe lees jij de COP apart voor SWW af? Ik heb bij energieverbruik wel een splitsing tussen CV en SWW, maar bij COP niet. Of reken je die zelf uit met de cijfers bij 'geleverde warmte en koeling'?
Ik kom dan uit op gemiddeld 3 dit jaar, en dat is inclusief afgelopen winter. Ook niet gek.
Goed om je te realiseren dat de COP die Weheat rapporteert inclusief SWW is.
Wil je COP van alleen verwarming hebben (en dat is nu eenmaal de maat der dingen....) dan moet je die zelf even uitrekenen.
Ze zullen de afzonderlijke COP's nog wel eens apart rapporteren in een volgende versie....
Met een COP van 3 voor SWW was ik al tevreden geweest. Heb ik ruwweg 3KwH nodig voor de kuub gas die ik eerder nodig had voor warm water (indirekt gestookte boiler).
Is sowieso goedkoper. en de meeste stroom heb ik zelf (over).
Wat mij betreft : als het enigszins kan, doe dan een all-electric. Maar dat is weer een hele discussie op zich....
Voorlopige cijfer is 3.5 inclusief legionella runs. Boiler staat op 50 graden.
so-far-so-good
Je hebt gelijk. Ik denk dat dit een bug in de app is. In het support artikel staat het wel logisch: Laagste vermogen (stiller) of meer Maximale verwarmingscapaciteit (meer hoorbare geluidsproductie).Kirvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:40:
[...]
[Afbeelding]
Wat is, denken jullie, goedkoper gemeten: SWW via boiler of via de Sparrow?
Bedoel je een gas boiler? Als je uit gaat van 25 cent per kWh voor stroom en 125 cent per kuub gas. Je haalt iets van 9 of 10 kWh warmte uit een kuub gas, dus 12,5-13,89 cent per kWh warmte. Dan is de warmtepomp dus goedkoper in gebruik bij een COP van 2 Aanschaf wat je SWW vat moet dan natuurlijk nog wel terug verdiend worden, maar je kunt je vastrecht van gas weer in mindering brengen.Maarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:02:
[ Voor 15% gewijzigd door orillion op 19-11-2025 16:10 ]
Aanschaf en montage van een normale boiler is een stuk lager en het verbruik is een stuk hogerMaarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:02:
Tapwater via de warmtepomp is qua aanscaf en installatie een stuk hoger maar resulteert we in een lager stroomverbruik als je die vergelijkt met een normale boier.
Wij hebben een normale boiler (was er al voor de Blackbird) en heb er geen spijt van. Ja stroomverbruik is hoger maar aanschaf lager en wat er precies gaat komen in 2027 met salderen enzo kan ik mooi wat extra energie in de boiler stoppen.
En ik hou van gescheiden systemen dat als je met de 1 gelazer hebt niet gelijk alles ermee kapt. Een tik van mij.
Als de elektriciteit uitvalt heb je niks maar ook daar zijn we mee bezig om toch nog wat langer door te kunnen hobbelen met wat warmte en verlichting )
Die hebben COP 1, dus als je warmtepomp COP 2 haalt (eigenlijk altijd, genoeg halen 4) dan dat is dat goedkoper. Je hebt alleen een initieel verschil in aanschafprijs.Maarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:10:
Nee joh, el. boiler..
Dank, ik verneem: WEB en WEC, allemaal verband met bijverwarming of noodverwarming. Is die aanschaf nodig, en rendabel? De Sparrow draait toch prima?
Ik snap je vraag niet helemaal. Nu ben ik geen expert hierin alleen ervaringsdeskundige voor de normale boiler met een warmtepompMaarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:18:
Dank, ik verneem: WEB en WEC, allemaal verband met bijverwarming of noodverwarming. Is die aanschaf nodig, en rendabel? De Sparrow draait toch prima?
Hoi @Kevin1990 , en hoe bevalt dat? Geen verlangen naar de FE van WeHeat?
Die discussie hebben we hier al meermalen gehad, voor achteraf ombouwen naar FE met SWW ben je al heel snel zo'n 5000,= kwijt... De rest kun je uitrekenen...orillion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:12:
[...]
Die hebben COP 1, dus als je warmtepomp COP 2 haalt (eigenlijk altijd, genoeg halen 4) dan dat is dat goedkoper. Je hebt alleen een initieel verschil in aanschafprijs.
Dankje @Jpiek Dat wordt een goeie, betaalbare en goed geïsoleerde boiler, zodra we van gas af gaan en de Intergas HRE afstoten
Een geïsoleerde terugslagklep gaat denk ik veel helpen. Eventueel een dicht bij de afvoer en nog eentje wat dichter bij de afzuigkap. Bijvoorbeeld THERMOBOX terugslagklep van Naber.gazzzman61 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:31:
Nu het stookseizoen echt begonnen is valt me iets op.
Wat zijn dan belangrijkste verschillen tussen HA via docker en op een VM?Sir Bacon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:41:
[...]
Ik heb HA op mijn Synology als Docker draaien. Dat moet je Syno natuurlijk wel ondersteunen (En het heet Container Manager bij Synology). Voordeel van Docker tov een VM is dat het makkelijker te installeren en onderhouden is, en bij herstarts van de Syno minder issues geeft. Nadeel is dat HA-OS in een VM iets meer kan.
Voor mij werkt deze setup iig prima.
Mijn app en portal geven ineens geen data meer de laatste 10 minuten en zeggen dat mijn WP off line is . En dat ik de stroomvoorziening moet controleren .
Ben naar buiten gegaan en hij staat gezellig te zoemen . Ook in het ketelhok lijkt alles normaal . Wat nu ? Serverstoring bij weheat ? Kan ik iets anders proberen ?
Ben naar buiten gegaan en hij staat gezellig te zoemen . Ook in het ketelhok lijkt alles normaal . Wat nu ? Serverstoring bij weheat ? Kan ik iets anders proberen ?
Hier wil de app niet eens openen, zal wel een storing zijn. Word wel weer opgelost.RayDelft schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:57:
Mijn app en portal geven ineens geen data meer de laatste 10 minuten en zeggen dat mijn WP off line is . En dat ik de stroomvoorziening moet controleren .
Hallo allemaal, ik ben helemaal nieuw in Tweakers-land. Las al wel een hele poos mee. Ik zou graag wat ervaringen willen uitwisselen met iemand die ook een Blackbird P80 heeft, gecombineerd met een 300 liter boiler en 100 liter buffervat. Ik ben met name benieuwd hoe het buffervat aangesloten is. Met 4 leidingen of zijn er “slechts” 2 gebruikt.
Ook hiero een storing. App en home assistant werken niet.reiniero schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:00:
[...]
Hier wil de app niet eens openen, zal wel een storing zijn. Word wel weer opgelost.
Maar verder draait de bb80 hier als een zonnetje op stooklijn.
Ze doen iets doms met hun berekening.MartinPTweak schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:20:
Wat betekent een negatieve COP van 1300?
Dit was, denk ik, tijdens de defrost.
[Afbeelding]
Cop is geleverde warmte/verbruikte electriciteit.
Of power uit/power in.
Die power in tijdens defrost zonder backup heater is nagenoeg 0.
Dus
Power uit / getal kleiner dan 1 = groot getal.
De power uit is ook nog eens negatief want er komt nu kouder water uit de warmtepomp dan dat er in gaat door de defrost.
Niets aan de hand dus.
Het rondpompen van cv water om te voorkomen dat de Flint bevriest onder 5 graden kan ik snappen als de Flint moet draaien. Maar water in boiler is geen probleem en kamer is prima op temperatuur, ruim boven de nachtstand van 19,5 graad. Dus weinig reden om te verwachten dat de Flint moet gaan draaien. Waarom dan cv water rondpompen? Nu gaat er water van 20 graden terug naar de pomp alleen om maar af te koelen....
Mijn cv installateur wil geen open verdeler plaatsen omdat mijn weheat die hij niet levert bij Coolblue vandaan komt. Ook doet hij moeilijk over cv ketel onderhoud omdat het “ 1 systeem is “ dat deels niet van hem komt. Deze zag ik niet aankomen . Ik begrijp wel wat hij zegt overigens. Lopen jullie hier ook tegenaan? Ik moet dus op zoek naar een nieuwe installateur. Ik neem aan dat Coolblue geen verdelers plaatst.
Hé Arjen, heb je die NUC eerst helemaal geformateerd en daarna schoon linux geinstalleerd? Of werk je met dual boot?arjenhiemstra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:12:
[...]
Overgestapt van docker op synology naar 2e hands mini PC (NUC) met HAOS, wat een verademing was dat qua onderhoud en performance, heel blij mee!
(wellicht een beetje OT btw)
Zeikerig. Ik zou meteen een andere installateur pakken. Had jij al gekeken naar het laten plaatsen van een inregelventiel ipv meteen alles vervangen?RayDelft schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:04:
Mijn cv installateur wil geen open verdeler plaatsen omdat mijn weheat die hij niet levert bij Coolblue vandaan komt. Ook doet hij moeilijk over cv ketel onderhoud omdat het “ 1 systeem is “ dat deels niet van hem komt. Deze zag ik niet aankomen . Ik begrijp wel wat hij zegt overigens. Lopen jullie hier ook tegenaan? Ik moet dus op zoek naar een nieuwe installateur. Ik neem aan dat Coolblue geen verdelers plaatst.
Dat inregelventiel is een optie die ik graag had willen bespreken met mijn installateur maar die wil dus niks meer . Maar die thermostaat knop en alles wat mengt moet ertussen uit lijkt mij .Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:12:
[...]
Zeikerig. Ik zou meteen een andere installateur pakken. Had jij al gekeken naar het laten plaatsen van een inregelventiel ipv meteen alles vervangen?
Die thermostaatknop gaat bij mij tot 50 graden. Als dat bij jou ook zo is dan maakt het niet uit. De pomp hoeft er dan niet perse tussenuit heb ik begrepen (wel de temp gestuurde pomp regelaar).RayDelft schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:19:
[...]
Dat inregelventiel is een optie die ik graag had willen bespreken met mijn installateur maar die wil dus niks meer . Maar die thermostaat knop en alles wat mengt moet ertussen uit lijkt mij .
Maar ik heb al diy videos gezien die tonen hoe je zelf een mengverdeler helemaal ombouwt naar een open verdeler (en dan gaat de pomp er wel uit). Iets voor de zomer.
Laat je de warmtepomp niet 24/7 verwarmen? In de nacht staat hij uit.Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:40:
[Afbeelding]
Vandaag COP van 3,8 voor SWW en 4,8 voor verwarming
Ik hanteer 1 graad verschil tussen dag en nachttemperatuur (19,5). Tot nu toe heeft de FLINT nog nooit in de nacht verwarmd.Diesje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:35:
[...]
Laat je de warmtepomp niet 24/7 verwarmen? In de nacht staat hij uit.
en dan hierbij het beloofde verslag van mijn "Project Blackbird". In gebruik vanaf eind september.
Voor wie wil, een paar foto's
Over het dak getakeld https://tweakers.net/i/uE...iSMnEirc.jpg?f=user_large
BB op het platte dakje https://tweakers.net/i/ni...cR9n23eH.jpg?f=user_large
Oude situatie technische ruimte https://tweakers.net/i/wL...pjrJx9Df.jpg?f=user_large
Nieuwe situatie technische ruimte https://tweakers.net/i/mG...Aazz3bVo.jpg?f=user_large
Mèt isolatie https://tweakers.net/i/KT...LaYLHKcl.jpg?f=user_large
Stil en onzichtbaar aan het werk.... https://tweakers.net/i/BR...dbxdLVkR.jpg?f=user_large
Situatie
-Vrijstaand huis uit 1860, redelijk tot goed na-geïsoleerd
-begane grond: 100M2 met vloerverwarming. Twee VV verdelers : woonkamer en werkkamer
eerste verdieping : 14M2 badkamer met vloerverwarming (eigen verdeler), 80M2 slaapkamers met een allegaartje aan radiatoren met thermostaatknoppen, worden nauwelijks verwarmd
-sinds 2012 een 'oer' Elga warmtepomp die technisch en economisch aan vervanging toe was
-sinds 2016 jaarlijks 8.000 KwH zonnestroom
-energieverbruik voor verwarming en SWW : 2.500-3.000 KwH stroom en 300 M3 gas
Nieuwe Opzet
-Blackbird P80 all-electric
-Itho-Daalderop voorraadvat 180L met losse warmtewisselaar (kom ik nog apart op terug)
-50L serieel buffervat in retour
-Géén bypass
-Géén elektrisch element
-Géén zone regeling
-Alle 3 VV verdelers vervangen door pomploze exemplaren
-VV verdeler voor woonkamer staat altijd open. Thermostaat in de woonkamer is 'leading'
-VV verdelers voor werkkamer en badkamer voorzien van tweeweg kleppen (alleen open als er warmte gevraagd wordt)
Project uitvoering
-Warmtepomponline als installateur en leverancier.
-Zoveel mogelijk zelf gedaan met een handige broer. Was een dag werk voor het vervangen van de verdelers, twee lange dagen werken met z'n tweeën voor de hele installatie (incl. opruimen oude installatie) en uiteindelijk 1 dag van warmtepomponline voor inbedrijfstelling, ontluchten en nog wat losse eindjes.
Regeling
In eerste instantie geprobeerd met aan-uit/stooklijn. Maar kreeg dit niet goed aan de praat met m'n Lyric T6 thermostaat (ongewenste aan-uit 'schakelmomenten').
OpenTherm dus maar. En dat lijkt goed uit te pakken. Water temperatuur tot dusver tussen 26-30 graden. Moduleert keurig terug en geeft een constant 'pruttelende' Blackbird. Delta van meestal iets van 2.5 graad
Werkt het?
Yep. Totnogtoe buitengewoon goed.
-water temperatuur lager dan ik eerst had. Het is nu rond het vriespunt, gaat prima met 30 graden. Met de mengverdelers zat ik rond de 35. Als m'n Elga'tje dat al haalde....
-rendement aanzienlijk hoger dan met m'n Elga. Was ook de bedoeling
-andere kamers hobbelen probleemloos mee met de woonkamer
-BB is super stil op m'n platte dakje. Ik hoor de ventilator iets als ik in de buurt ben (nooit), maar NUL trilling
-BB moduleert ver terug. 20% is een verbruik van onder de 400 watt
-SWW gaat ook prima. Boiler staat op 50 graden. Wordt meestal eenmaal per dag weer opgewarmd (half uurtje), soms slaat-ie een dagje over. Vaak na een legionella run (uur). Heb ik water van >60 graden
Leerpuntjes en zo….
-leidingen isoleren ! Zeker je SWW circuit
-warmtegeleidende pasta bij de huis-in sensor
-bij krappe ruimte in de breedte (bij mij dus) : leidingen met stokeinden achter elkaar zetten ipv naast elkaar
-rubber tegels + stoeptegels + Wagner (10x10) tegeltjes onder de Blackbird en bij mij absoluut trillingsvrij.
-achterkant van de pompen LOS van een achterwand houden
-Geen fan van de Lyric T6. Super irritant dat de werkelijke kamertemperatuur niet (of met grote vertraging) in de app te zien is. 'schakelmomenten' van het ding bij aan-uit zijn nog iets uit het "gas" tijdperk. Ik wil 'm wel omruilen, maar waarvoor???
En verder?
-"goed werk heeft tijd van doen".
Goed installeren in 1 dag? Kàn niet.
groeten, Hans
(Zevenhuizen, ZH)
Oude situatie technische ruimte https://tweakers.net/i/wL...pjrJx9Df.jpg?f=user_large
Nieuwe situatie technische ruimte https://tweakers.net/i/mG...Aazz3bVo.jpg?f=user_large
Stil en onzichtbaar aan het werk.... https://tweakers.net/i/BR...dbxdLVkR.jpg?f=user_large
Situatie
-begane grond: 100M2 met vloerverwarming. Twee VV verdelers : woonkamer en werkkamer
eerste verdieping : 14M2 badkamer met vloerverwarming (eigen verdeler), 80M2 slaapkamers met een allegaartje aan radiatoren met thermostaatknoppen, worden nauwelijks verwarmd
-sinds 2012 een 'oer' Elga warmtepomp die technisch en economisch aan vervanging toe was
Nieuwe Opzet
-Itho-Daalderop voorraadvat 180L met losse warmtewisselaar (kom ik nog apart op terug)
-Géén bypass
-Géén elektrisch element
-Géén zone regeling
-VV verdeler voor woonkamer staat altijd open. Thermostaat in de woonkamer is 'leading'
-VV verdelers voor werkkamer en badkamer voorzien van tweeweg kleppen (alleen open als er warmte gevraagd wordt)
Project uitvoering
-Zoveel mogelijk zelf gedaan met een handige broer. Was een dag werk voor het vervangen van de verdelers, twee lange dagen werken met z'n tweeën voor de hele installatie (incl. opruimen oude installatie) en uiteindelijk 1 dag van warmtepomponline voor inbedrijfstelling, ontluchten en nog wat losse eindjes.
Regeling
In eerste instantie geprobeerd met aan-uit/stooklijn. Maar kreeg dit niet goed aan de praat met m'n Lyric T6 thermostaat (ongewenste aan-uit 'schakelmomenten').
OpenTherm dus maar. En dat lijkt goed uit te pakken. Water temperatuur tot dusver tussen 26-30 graden. Moduleert keurig terug en geeft een constant 'pruttelende' Blackbird. Delta van meestal iets van 2.5 graad
Werkt het?
-water temperatuur lager dan ik eerst had. Het is nu rond het vriespunt, gaat prima met 30 graden. Met de mengverdelers zat ik rond de 35. Als m'n Elga'tje dat al haalde....
-rendement aanzienlijk hoger dan met m'n Elga. Was ook de bedoeling
-BB is super stil op m'n platte dakje. Ik hoor de ventilator iets als ik in de buurt ben (nooit), maar NUL trilling
-SWW gaat ook prima. Boiler staat op 50 graden. Wordt meestal eenmaal per dag weer opgewarmd (half uurtje), soms slaat-ie een dagje over. Vaak na een legionella run (uur). Heb ik water van >60 graden
Leerpuntjes en zo….
-bij krappe ruimte in de breedte (bij mij dus) : leidingen met stokeinden achter elkaar zetten ipv naast elkaar
-rubber tegels + stoeptegels + Wagner (10x10) tegeltjes onder de Blackbird en bij mij absoluut trillingsvrij.
-Geen fan van de Lyric T6. Super irritant dat de werkelijke kamertemperatuur niet (of met grote vertraging) in de app te zien is. 'schakelmomenten' van het ding bij aan-uit zijn nog iets uit het "gas" tijdperk. Ik wil 'm wel omruilen, maar waarvoor???
En verder?
groeten, Hans
(Zevenhuizen, ZH)
Wat is de consensus met nachtverlaging van de temperatuur?
Ik heb nu 24/7 op 20.5 maar in de nacht moet de warmtepomp dan hard werken (logisch). Is het een idee om s’nachts op 20 te zetten?
Ik heb nu 24/7 op 20.5 maar in de nacht moet de warmtepomp dan hard werken (logisch). Is het een idee om s’nachts op 20 te zetten?
Heel tof! Ik ben hetzelfde aan het doen, maar dan ouderwets met de hand. Er komt bij mij tot nu toe nog geen groot verschil tussen OT in stooklijn uit.Kirvis schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:53:
OK, ik heb met mijn huidige toegang tot de energy-logs API alvast een voorschot genomen op een mogelijke toepassing van de officiele API als die straks wordt vrijgegeven.
Wat heb ik gedaan?
Ik wilde graag in kaart kunnen brengen wat het effect is van bepaalde tweaks in de installatie van onze Sparrow op de efficientie. Bijvoorbeeld: hoeveel efficienter is het gebruiken van de stooklijn modus in vergelijking met de OT aansturing?
Een betrouwbare manier om dat in kaart te brengen is door te kijken naar de geleverde warmte per graaddag. Je corrigeert daarmee namelijk voor verschillen in de buitentemperatuur en kan daardoor periodes beter met elkaar vergelijken.
Ik heb een script gemaakt om de warmteopbrengst van de Sparrow te loggen op www.mindergas.nl.
Wat doet mijn script?
Ik heb een scriptje gemaakt voor Google Colab dat het volgende doet:Het resultaat
- Inloggen op de Weheat energy-logs API endpoint
- Alle data op uurniveau downloaden sinds de inbedrijfsstelling (indien nodig)
- Aggregreren op dagniveau van de warmteopbrengst van de Sparrow (totalEOutHeating)
- Corrigeren voor defrosts voor CV, die trekt namelijk energie uit het huis en telt niet mee voor de totale warmteopbrengst
- Tabel maken met voor elke dag een regel.
- Elke regel bevat: warmteopbrengst in kWh, cumulatieve warmteopbrengst in kWh, uploaded (true/false), uploaded_date
- Het script logt in op de API van mindergas.nl en gebruikt de cumulatieve warmteopbrengst in kWh als meterstand
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooral aan de hand van die laatste hoop ik te kunnen zien straks dat alle kleine tweaks tot een efficienter systeem hebben geleid.
N.B. De tabel wordt als csv opgeslagen op Google Drive. Dit is nodig omdat de Mindergas API niet de mogelijkheid biedt om te kijken naar je laatste meterstand. Er is dus helaas een tussenstap nodig om bij te houden wat je al hebt geupload.
N.N.B. De volgende stap is om dit zelf in een model te gieten en het nog nauwkeuriger te berekenen aan de hand van meer data: gemiddelde kamertemperatuur, buitentemp gemeten door de Sparrow, instraling zon van de zonnepanelen, etc. Maar dit is een aardig begin dacht ik zo.
Ligt zeer sterk van je situatie af, als ik een nachtverlaging van 0,5 tot 1 graden zou toepassen zou de warmtepomp om 02/3u in de nacht weer aanslaan, met afgekoeld water wat dan weer sterk gecompenseerd moet worden door op erg hoog vermogen te lopen.alikebab1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:48:
Wat is de consensus met nachtverlaging van de temperatuur?
Proxmox met VM voor HAOS, VM voor losse docker containers en VM voor beetje prutsen e.d.Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:07:
[...]
Hé Arjen, heb je die NUC eerst helemaal geformateerd en daarna schoon linux geinstalleerd? Of werk je met dual boot?
Thanksarjenhiemstra schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:11:
[...]
Proxmox met VM voor HAOS, VM voor losse docker containers en VM voor beetje prutsen e.d.
Misschien heeft iemand dit vaker gezien maar vanmorgen viel me iets op. ik dacht ik kijk even of er een ijslaag op de wisselaar van de Sparrow staat kreeg ik dit te zien beetje ijs er op maar precies in de midden een strook met helemaal niks. nadien in de portal gekeken en hij heeft ongeveer 30min voor deze foto een Defrost afgerond (de eerste sinds de warmtepomp geplaatst is). is dit normaal of moet ik hier iets mee?
grappig, ik heb het hier precies andersom, de strook die bij jou vrij is, is hier vol vorst. Vroeg me wel hetzelfde af, beetje apart, bij een defrost zou ik verwachten dat het helemaal vrij is of helemaal bedekt voor een defrostCherdium schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:32:
Misschien heeft iemand dit vaker gezien maar vanmorgen viel me iets op. ik dacht ik kijk even of er een ijslaag op de wisselaar van de Sparrow staat kreeg ik dit te zien beetje ijs er op maar precies in de midden een strook met helemaal niks. nadien in de portal gekeken en hij heeft ongeveer 30min voor deze foto een Defrost afgerond (de eerste sinds de warmtepomp geplaatst is). is dit normaal of moet ik hier iets mee?
[Afbeelding]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik ga nu de eerste koude periode met m'n BB80 in, en ik ben aan het experimenteren met de stooklijn. Als leek valt het mij op dat er 5 punten zijn om die stooklijn in te stellen, en dat die met name op de hogere temperaturen zitten. Voor de koude periode heb je alleen +9 en -20 .
Dat klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren, je zou zeggen dat je juist wat meer instelpunten hebt in de lagere reeks.
Is dit bij veel warmtepompen en stooklijnen zo? Of is met die 2 punten het prima in te regelen in alle winterse omstandigheden, zonder undershoot of overshoot?
Dat klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren, je zou zeggen dat je juist wat meer instelpunten hebt in de lagere reeks.
Is dit bij veel warmtepompen en stooklijnen zo? Of is met die 2 punten het prima in te regelen in alle winterse omstandigheden, zonder undershoot of overshoot?
Weet iemand wat er bepaalt wanneer de cv bijspringt (heb hybride systeem). Vanochtend 1m3 gas verbruikt.
Blackbird bevriest natuurlijk steeds dus kan niet continue verwarmen.
Mijn vraag is eigenlijk: wanneer weet ik of ik potentieel een capaciteit of afgifte probleem heb? Mijn T delta is 8 a 9 graden. Ik lees dat als dat de warmte goed kan worden afgegeven en er grote capaciteit benodigd is, klopt dat?
Verwarming is radiatoren met bijverwarming vloerverwarming beneden.
Blackbird bevriest natuurlijk steeds dus kan niet continue verwarmen.
Mijn vraag is eigenlijk: wanneer weet ik of ik potentieel een capaciteit of afgifte probleem heb? Mijn T delta is 8 a 9 graden. Ik lees dat als dat de warmte goed kan worden afgegeven en er grote capaciteit benodigd is, klopt dat?
Verwarming is radiatoren met bijverwarming vloerverwarming beneden.
Die van mij gaat tot 70 C. Ik heb al ontdekt dat het voor de doorlaat niet uitmaakt of ik hem nu op 45 of 70 zet of op pompstand 1, 2 of 3. De temperatuur IN en UIT zijn 26 In en 25 UIT graden ongeacht de Ta vanaf de warmtepomp. (Momenteel rond de 30) Alleen als de CV bijspringt lopen de temperaturen op .Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:32:
[...]
Die thermostaatknop gaat bij mij tot 50 graden. Als dat bij jou ook zo is dan maakt het niet uit. De pomp hoeft er dan niet perse tussenuit heb ik begrepen (wel de temp gestuurde pomp regelaar).
Maar ik heb al diy videos gezien die tonen hoe je zelf een mengverdeler helemaal ombouwt naar een open verdeler (en dan gaat de pomp er wel uit). Iets voor de zomer.
Als ik de pomp uit zet dan stopt de circulatie in de vloer helemaal . De weerstand is gewoon te groot pomploos met dat ventiel ertussen. Vandaar dat ik het idee heb dat die knop er tussen uit moet. Ik heb ook geen idee hoe groot de doorlaat van zo’n ventiel is.
Die twee punten , +9 en -20 bepalen uiteindelijk de helling bij kouder weer. Waarom ook in de hogere regionen nog 3 punten te regelen zijn is mij ook een raadsel. Maar het is kwestie van experimenteren. Ik heb de mijne arbitrair op 28 graden bij 9 gezet en op 45 bij - 20. Nu vraagt hij ca 32 graden en het is in huis 21,3 nu. Het is een kwestie van experimenteren en het vooral de tijd geven. Ik ben overigens wel benieuwd welke 9 en -20 T zij hebben ingesteld. Hoewel dat natuurlijk geen leidraad voor iedereen is. Dat hangt van heel veel factoren af in/rond je huis.aloft schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:52:
Ik ga nu de eerste koude periode met m'n BB80 in, en ik ben aan het experimenteren met de stooklijn. Als leek valt het mij op dat er 5 punten zijn om die stooklijn in te stellen, en dat die met name op de hogere temperaturen zitten. Voor de koude periode heb je alleen +9 en -20 .
Voor het eerst defrosts gezien. Elke 2 uur nu gedurende ongeveer 15 minuten. Is dat het normale patroon voor defrosts ? Overigens heeft de CV ketel nog niks hoeven doen. Wel wordt er relatief stevig aan het net gelurkt.
[ Voor 10% gewijzigd door RayDelft op 20-11-2025 09:18 ]
Neen. Het boilervat van WeHeat is een stuk groter en zwaarder. Omdat de boiler van ons in een ruimte staat op de bovenste verdieping die later is opgebouwd mag de belasting op de vloer per vierkante meter niet te groot zijn. Daarom heb ik de 150l boiler opgehange en staat extra nog op een boilerstoel waardoor de druk op de vloer niet groot is en de stoel eigenlijk alleen ervoor zorgt dat mocht de boiler aangestoten worden die niet van de muur afkomt en naar beneden valt. In de pratkijk zal dat niet gebueren want de boiler staat achter een wasmachine en wasdroger die op elkaar staan in een nis.Maarten58 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:45:
Hoi @Kevin1990 , en hoe bevalt dat? Geen verlangen naar de FE van WeHeat?
Ik hou graag zoveel mogelijk systemen gescheiden en heb daarom gekozen voor de volgende opstelling
Blackbird P80 met back up heater alleen voor het CV systeem
Boiler 150l koper voor de badkamer
Quooker voor de keuken
Badkamer radiator elektrisch
Koelen doe ik niet met de warmtepomp. Daar heb ik airco's voor.
Deze week ben ik begonnen om in HA een automatisering te maken dat wanneer de doeltemperatuur in een kamer niet gehaald wordt binnen een uur dat de airco autmatisch aan gaat en weer uit wanneer de doel temperatuur gehaald wordt. Dit moet ik nog even goed uitwerken en werkend krijgen.
Reden is omdat we zone regeling per kamer hebben en die ene kamer die wat killer is 2x per week de temperatuur verhogen van 18.5 -> 20.5. Dat vind de Blackbird niet heel fijn om dat snel te doen dus als die dat niet red helpt de airco een stukje mee.
Zone regeling wordt door veel afgeraden maar in onze situatie werkt het.
Om terug te komen op jouw vraag. Ikzelf zou mensen aanbevelen om een boiler te nemen en geen boiler via de warmtepomp.
Een normale boiler is goedkoper, makkelijker ergens te plaatsen en dit hoeft niet door een specialist als je handig bent.
Wel een hoger stroomverbruik dus minder efficient.
Gecheiden systemen om te laten doen waar ze goed in zijn en niet combineren. Ik snap dat ieder huis anders is. Ook de behoefte en portemonee van ieder is anders. Ik doe veel zelf in huis wat een berg geld bespaart
Ook met Back up heater als die niet aan gaat zoals bij ons vanmorgenbeefstick schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:47:
[...]
Ze doen iets doms met hun berekening.
Cop is geleverde warmte/verbruikte electriciteit.
Of power uit/power in.
Die power in tijdens defrost zonder backup heater is nagenoeg 0.
Dus
Power uit / getal kleiner dan 1 = groot getal.
De power uit is ook nog eens negatief want er komt nu kouder water uit de warmtepomp dan dat er in gaat door de defrost.
Niets aan de hand dus.
Gaaf, dank voor je mooie verslag @hans_u! Ik heb sinds april dezelfde setup met de BB80 (FE) op de dakkapel waar we zelf onder slapen. Tot op heden echt fluisterstil. Vanacht de eerste defrost gehad en ook dat heb ik niet gemerkt. 300 Liter boiler wordt 2 keer per dag verwarmd op de tijdstippen dat de energieprijs het laagst is en ook dat werkt prima. Met 6 personen nog geen koude douche gehad.hans_u schreef op donderdag 20 november 2025 @ 02:52:
en dan hierbij het beloofde verslag van mijn "Project Blackbird". In gebruik vanaf eind september.
Situatie
Nieuwe Opzet
-Géén bypass
-Géén elektrisch element
-Géén zone regeling
Project uitvoering
Regeling
Werkt het?
-rendement aanzienlijk hoger dan met m'n Elga. Was ook de bedoeling![]()
Leerpuntjes en zo….
En verder?
groeten, Hans
(Zevenhuizen, ZH)
Ik stuur hem via de Homey en een OTGW aan op een eigen stooklijn (iets anders verdeeld dan de standaard want de stap van +9 naar -20 vond ik te groot) waarbij hij einde van de middag in de koude maanden 2 graden warmer water door het circuit pompt. Heerlijk 22 graden hier (ben een beetje een koukleum) waarbij de pomp rustig loopt. Plaatje van gisteren waarbij hij overdag echt heel mooi terug moduleerde (iets boven de 500 watt) maar in de avond wat meer pieken:
/f/image/W6ER2lTmqwQ3JRlwlCyIB1Bf.png?f=fotoalbum_large)
Die pieken in de avond werden overigens extern veroorzaakt omdat de gevraagde watertemperatuur opeens op 55-60 graden werd gezet, terwijl ik hem elke 50 seconden aanstuur op een maximale doeltemperatuur van 45 graden. De vraag is dus: wie/wat zet mijn gevraagde watertemperatuur (/doeltemp) af en toe zo hoog? Hieronder nog een plaatje uit de portal waarin je ziet dat de gevraagde watertemp heel kort omhoog schiet:
/f/image/1l29JD3cDDOHMuyV2yVQ0e4t.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf nu monitor ik de doeltemp en zodra die hoger word dan 45 graden, corrigeer ik hem via de gebruikte opentherm gateway (otgw). Ben benieuwd hoe het vandaag/morgen gaat verlopen!
[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 20-11-2025 09:37 ]
Vanmorgen bij ons de eerste defrost geweest.
Binnenkort maar een automatisering maken dat alle zones dichtgaan op de vloerverwarming na. De temperatuur zakt best snel in de kamers hierdoor.
En daardoor moet de Blackbird na de defrost weer hard aan de bak. Iemand anders soort gelijk gedrag na een defrost?
En kunnen mensen die ook een Blackbird hebben hun verbruik delen van bijvoorbeeld gister voor het CV systeem? Ik ben benieuwd hoe zuinig of onzuinig de machine bij ons is
Binnenkort maar een automatisering maken dat alle zones dichtgaan op de vloerverwarming na. De temperatuur zakt best snel in de kamers hierdoor.
En daardoor moet de Blackbird na de defrost weer hard aan de bak. Iemand anders soort gelijk gedrag na een defrost?
En kunnen mensen die ook een Blackbird hebben hun verbruik delen van bijvoorbeeld gister voor het CV systeem? Ik ben benieuwd hoe zuinig of onzuinig de machine bij ons is
Kevin1990 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:34:
:strip_exif()/f/image/gATnuS4ESxM3HENhPVPWJBdS.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja wat heet zuinig. Hier 24x7 22 graden in huis met 6 personen dus dan is het verbruik navenant. Belangrijker vind ik dat hij in stilte zijn werk doet en blijft doen. Erg tevreden tot op heden maar teleurgesteld in het steeds verder uitkleden van de portal 😊.
Sorry, maar wat een rare installateur. Daar zou ik gelijk afscheid van nemen.RayDelft schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:04:
:strip_exif()/f/image/r9a7nvQNJ0UPQvS0pdx1YbTi.jpg?f=fotoalbum_large)
Vannacht redelijk wat defrosts gehad hier.
Vochtig en temperatuur net boven nul. Duurt ca. 20 minuten. Prima. Maar daarna gaat de BB weer redelijk vol aan de bak.
Voor mij hoeft dat niet zo nodig, warmte genoeg in de vloer. Met veel vermogen zit je weer eerder in de volgende defrost.... Tja...
Zou van mij een instelling mogen zijn: snel of langzaam 'optrekken' na een defrost.
Maakt wel degelijk uit. Een mengverdeler heeft VEEL kleinere openingen dan een open verdeler. Echt...vervangen. Voor een open verdeler of hybride als er nog CV in het spel is.Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:32:
[...]
Die thermostaatknop gaat bij mij tot 50 graden. Als dat bij jou ook zo is dan maakt het niet uit. De pomp hoeft er dan niet perse tussenuit heb ik begrepen (wel de temp gestuurde pomp regelaar).
Vanmorgen de achterkant grotendeels met een laagje ijs bedekt. Na de defrost even gaan kijken en alle ijs was gesmolten. Overigens merk ik, dat als er ijsvorming op de achterkant optreedt de pomp meer lawaai gaat maken. Daarom 's nachts op bibliotheek stilte gezet. De warmtepomp staat behoorlijk dicht bij de slaapkamer en mijn vrouw heeft het gelukkig nog niet gemerktpolthemol schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:43:
[...]
grappig, ik heb het hier precies andersom, de strook die bij jou vrij is, is hier vol vorst. Vroeg me wel hetzelfde af, beetje apart, bij een defrost zou ik verwachten dat het helemaal vrij is of helemaal bedekt voor een defrost
Zelf heb ik 'm ook in Proxmox draaien, nadat ik de Debianvariant vakkundig gesloopt had en sinds de laatste update Home Assistant niet meer onder Debian mag draaien. Draait verder fantastisch en je kunt de rest in LXE plaatsen (AdGuard, WireGuard). Om het toch een beetje OT te houden: In HA sinds gisteren een simulatie voor BlackBird P80 i.c.m. 300l boilervat draaien, met Tibber als dynamisch contract en simulatie-accu's. In werkelijkheid heb ik een vast contract, alleen zonnepanelen en een gasketel, maar het is wel een simulatie naar de door mij gewenste situatie. Waarschijnlijk moet ik nog e.e.a. tweaken en is het nooit zo realistisch als de werkelijkheid, maar hopelijk geeft het wel een idee.
Wat voor COP halen jullie met dit koude weer? Sinds maandag zit deze bij mij onder de 3.
De installateur gaf aan dat een waarde onder de 4 minder efficiënt is dan gas.
Water huis in is niet bijzonder hoog (25-35 graden).
Verbruik dinsdag 26kWh, woensdag 17kWh
[ Voor 3% gewijzigd door DHV op 20-11-2025 11:11 ]
Hier 16,1 kWh, COP 3,9, 3 keer ontdooien gehad, water doeltemperatuur 32 graden, op stooklijn.Kevin1990 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:34:
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
een gasketel heeft een 'COP' van <1, dus ik volg niet helemaal wat die installateur bedoelde met die uitspraak. Alles boven de 1 is dus efficiënter dan een gasketel lijkt me. (1 kuub gas kun je grofweg een 10kW warmte mee opwekken, met COP2 heb ik voor 10kW warmte 5 kW nodig).DHV schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:09:
Wat voor COP halen jullie met dit koude weer? Sinds maandag zit deze bij mij onder de 3.
Hier zit de COP rond de 4 - 4.5 over de week, vandaag was het een 3.2 of zoiets met dank aan veel defrosts.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Hier BB80, stooklijn (-20 °C: 40 °C, +9 °C: 26 °C),
Dag stilte stand: lichte regen
Nacht stilte stand: Bibliotheek
Conclusies:
- De doeltemperatuur wordt ’s nachts niet gehaald met dit beperkte vermogen; defrost-interval is redelijk. De temperatuur in huis daalt langzaam (van 20,2 °C naar 19,5 °C).
- Wanneer om 8:00 (rode pijl) de vermogensbeperking wordt opgeheven, ontstaat er een overshoot in de watertemperatuur, wat leidt tot een korter defrost-interval. Dit is nadelig voor de energie-efficiëntie.
Dag stilte stand: lichte regen
Nacht stilte stand: Bibliotheek
Conclusies:
- De doeltemperatuur wordt ’s nachts niet gehaald met dit beperkte vermogen; defrost-interval is redelijk. De temperatuur in huis daalt langzaam (van 20,2 °C naar 19,5 °C).
- Wanneer om 8:00 (rode pijl) de vermogensbeperking wordt opgeheven, ontstaat er een overshoot in de watertemperatuur, wat leidt tot een korter defrost-interval. Dit is nadelig voor de energie-efficiëntie.
Als je het de rest van de dag ook niet nodig hebt kun je proberen het geluidsniveau omlaag te zetten. Je beperkt dan het hoogste vermogen want de warmtepomp mag trekken.hans_u schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:08:
[Afbeelding]
Vannacht redelijk wat defrosts gehad hier.
Vochtig en temperatuur net boven nul. Duurt ca. 20 minuten. Prima. Maar daarna gaat de BB weer redelijk vol aan de bak.
Voor mij hoeft dat niet zo nodig, warmte genoeg in de vloer. Met veel vermogen zit je weer eerder in de volgende defrost.... Tja...
Zou van mij een instelling mogen zijn: snel of langzaam 'optrekken' na een defrost.
Dit klopt niet helemaal. Een elektrische vervarmer heeft een COP van 1. Je moet kijken naar de Kwh die je uit 1m3 gas haalt. Uit mijn hoofd zeg ik dat grofweg een COP 2.7 bij een warmtepomp gelijk staat aan het gebruik van gas. Overigens kan een gasketel ook minder efficient zijn.polthemol schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:30:
[...]
een gasketel heeft een 'COP' van <1, dus ik volg niet helemaal wat die installateur bedoelde met die uitspraak. Alles boven de 1 is dus efficiënter dan een gasketel lijkt me. (1 kuub gas kun je grofweg een 10kW warmte mee opwekken, met COP2 heb ik voor 10kW warmte 5 kW nodig).
Hier zit de COP rond de 4 - 4.5 over de week, vandaag was het een 3.2 of zoiets met dank aan veel defrosts.
Zo dan, 5 minuten na een defrost even vol gas met de BB80. Volgens de Kamstrup wordt er 10kW geleverd bij 3.8 graden buiten met een COP van 3.5 (COP van Weheat loopt er iets achteraan)
Ik zie wel wat overshoot in water temperatuur, vermoedelijk wat compensatie na de deforst?
Target is 31.5, Huis in is 32.2.
Ik zie wel wat overshoot in water temperatuur, vermoedelijk wat compensatie na de deforst?
Target is 31.5, Huis in is 32.2.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Dan verkoopt hij als hij zo slecht kan rekenen denk ik geen warmtepompen meer.DHV schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:09:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 20-11-2025 11:53 ]
Ik heb een ander probleem. Mijn gevraagde watertemperatuur gaat niet hoger dan 30°C, zie screenshots:
/f/image/KLNYAPvQtfezOi8DTyX4kaLY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LnF0ZJJYIr6qlW8ZzZEFc1N8.png?f=user_large)
/f/image/GsRI3RIv2aujEhUcFcOk40Ll.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vxfV7NOY6M5jYt2rgs7Z31un.png?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring hiermee? Of idee hoe dat komt?
/f/image/KLNYAPvQtfezOi8DTyX4kaLY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LnF0ZJJYIr6qlW8ZzZEFc1N8.png?f=user_large)
/f/image/GsRI3RIv2aujEhUcFcOk40Ll.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vxfV7NOY6M5jYt2rgs7Z31un.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Bas Post op 20-11-2025 12:15 ]
BP on the move!!!
Wat geeft je buitentemperatuur aan tijdens die 30 graden watertemperatuur?Bas Post schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:12:
Ik heb een ander probleem. Mijn gevraagde watertemperatuur gaat niet hoger dan 30°C, zie screenshots:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt tussen het -20 punt en het 9 graden punt in watertemperatuur maar 8 graden verschil. Dus per graad buiten heb je dan 8/29e graad watertemperatuur verschil. Je stijgt dus maar heel langzaam in watertemperatuur met deze stooklijn. Als het 0 graden buiten is zit je op ~30 graden watertemperatuur. Wat als je het -20 punt eens omhoog gooit? Of als je het 9 graden punt omlaag gooit? Meer verschil maken tussen die -20 en 9 graden zal zorgen voor groter verschil in je watertemperatuur, misschien dat je dan weer wel wat ziet?
[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 20-11-2025 12:27 ]
Gister:
Stooklijn, 21,1 kWh, Cop 3,9 doeltemp 34 graden en geen defrosts.
Vandaag tot nu: 3 defrosts doeltemp 34 graden 0 op de meter.
Gaat een stuk mooier dan de oude Multiline.
Stooklijn, 21,1 kWh, Cop 3,9 doeltemp 34 graden en geen defrosts.
Vandaag tot nu: 3 defrosts doeltemp 34 graden 0 op de meter.
Gaat een stuk mooier dan de oude Multiline.
[ Voor 14% gewijzigd door Hendrik Keizer op 20-11-2025 12:34 ]
Misschien leuk als je t zelf ook deelt?Kevin1990 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:34:
:strip_exif()/f/image/a9cIiAqBj3cF2HB4jUFTH8p4.jpg?f=fotoalbum_large)
Beduidend hoger verbruik hier, Ik heb nog een pomp verdeler beneden. Stooklijn staat ook flink hoog ingesteld, en temperatuur kwam niet boven de 20 graden.. Volledig vvw beneden. Hoop dat een pomploze verdeler zal helpen!
Op deze week overzicht is goed te zien dat de gevraagde temperatuur "capped" wordt. 14-11 was buitentemperatuur nog 11°C. Vanmorgen was deze -0,2°C op z'n laagst.orillion schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:26:
[...]
Wat geeft je buitentemperatuur aan tijdens die 30 graden watertemperatuur?
Je hebt tussen het -20 punt en het 9 graden punt in watertemperatuur maar 8 graden verschil. Dus per graad buiten heb je dan 8/29e graad watertemperatuur verschil. Je stijgt dus maar heel langzaam in watertemperatuur met deze stooklijn. Als het 0 graden buiten is zit je op ~30 graden watertemperatuur. Wat als je het -20 punt eens omhoog gooit? Of als je het 9 graden punt omlaag gooit? Meer verschil maken tussen die -20 en 9 graden zal zorgen voor groter verschil in je watertemperatuur, misschien dat je dan weer wel wat ziet?
/f/image/FLBR5W2l4cVjVKCr01cIPKYT.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mijn eigen gemaakte stooklijn grafiek, zou deze bij 0°C een gevraagde watertemperatuur van 34,5°C moeten hebben.
/f/image/Qzp2itEjHcI7FlMSp94x9xy1.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de stooklijn overdreven extreem hoog afstel, blijft de gevraagde watertemperatuur op max 30°C staan.
Maar zodra ik deze extreem verlaag, dan zakt de gevraagde watertemperatuur wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Bas Post op 20-11-2025 12:58 ]
BP on the move!!!
28 cent per kWh versus 1,20 voor 1 m3 gas.MotorBeast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:52:
[...]
Dan verkoopt hij als hij zo slecht kan rekenen denk ik geen warmtepompen meer.1m3 =8kW pak je tarieven en rekenen maar.
grofweg kan ik dus 4 kWh verbruiken tegenover 1 m3 gas.
even grofweg wil ik dus minimaal een COP van 2 hebben..
Ik weet toevallig waar dit in zit. de installateur heeft een eigen app waarin ze jou installatie begrenzen op X temperatuur en jou warmtepomp houd 5 graden daarvoor op met verwarmen dan blijft er ruimte voor een overschoot dus de installateur heeft jou installatie op 35graden gezet als maximaal. je kunt ze even benaderen en vragen dit hoger te zetten ik heb toen aangegeven tijden installatie dat ik hem op 40 graden wilde omdat standaard voor meeste vloeren 35 is.Bas Post schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:48:
[...]
Op deze week overzicht is goed te zien dat de gevraagde temperatuur "capped" wordt. 14-11 was buitentemperatuur nog 11°C. Vanmorgen was deze -0,2°C op z'n laagst.
[Afbeelding]
Volgens mijn eigen gemaakte stooklijn grafiek, zou deze bij 0°C een gevraagde watertemperatuur van 34,5°C moeten hebben.
[Afbeelding]
ik denk dat het dat mogelijk is.
BB80 hybride
Gisteren 18kWh
Stook op OT ingesteld op 21,5 graden
Geen defrost nodig gehad blijkbaar
Harry
Gisteren 18kWh
Stook op OT ingesteld op 21,5 graden
Geen defrost nodig gehad blijkbaar
Harry
Harry
Hoi! Nieuwe gebruiker hier en sinds maandag een Flint in gebruik naast mijn cv ketel. Ik heb van de installateur alleen geen inlog gekregen voor weheat en via de site kom ik er niet uit. Voelt nu alsof ik een grote blackbox thuis heb hangen die ik niet kan lezen of beinvloeden. De installateur Atlas power heb ik meerdere keren gemaild en gebeld maar geeft geen thuis en weheat heeft geen contactgegevens op de site, hoe liep dit bij jullie?
Kerel, jij bent de held van de dag!Cherdium schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:59:
[...]
Ik weet toevallig waar dit in zit. de installateur heeft een eigen app waarin ze jou installatie begrenzen op X temperatuur en jou warmtepomp houd 5 graden daarvoor op met verwarmen dan blijft er ruimte voor een overschoot dus de installateur heeft jou installatie op 35graden gezet als maximaal. je kunt ze even benaderen en vragen dit hoger te zetten ik heb toen aangegeven tijden installatie dat ik hem op 40 graden wilde omdat standaard voor meeste vloeren 35 is.
ik denk dat het dat mogelijk is.
BP on the move!!!
Staat jou wp misschien begrenst op 30 graden? Je kan aan je installateur vragen waar hij op staat. Ik heb toen i.o.m. installateur de grens op 50 graden laten zetten. Heb alleen radiatoren.Bas Post schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:48:
[...]
Op deze week overzicht is goed te zien dat de gevraagde temperatuur "capped" wordt. 14-11 was buitentemperatuur nog 11°C. Vanmorgen was deze -0,2°C op z'n laagst.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik de stooklijn overdreven extreem hoog afstel, blijft de gevraagde watertemperatuur op max 30°C staan.
Maar zodra ik deze extreem verlaag, dan zakt de gevraagde watertemperatuur wel.
[Afbeelding]
Klopt. ik denk ook dat de kantelpunt (afhankelijk van stroom en gas prijs), bij zo'n COP 2 is.Jpiek schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:58:
[...]
28 cent per kWh versus 1,20 voor 1 m3 gas.
grofweg kan ik dus 4 kWh verbruiken tegenover 1 m3 gas.
even grofweg wil ik dus minimaal een COP van 2 hebben..
Hier Hans.
Volg het forum inmiddels 1,5 jaar zonder actief deel te nemen.
BB80 sinds maart 24, verwarmde ruimtes circa 450 m3, 6 groeps verdeler muurverwarming (sinds 1998), BB geplaatst als hybride, maar CV ketel nooit gebruikt. In januari definitief van het gas af. Geen buffervat, SWW via doorstromer (sinds kort 300 liter OSO boiler opwarmen alleen via zonnestroom (6300 piekwatt). Info 19 november BB in pruttelstand=maximaal moduleren: 16.3 kwh (WHapp), 16,7kwh (shelly inclusief binnenunit en Wilo Para). doeltemp 32 graden, op stooklijn. COP volgens WHapp 4,7. 2x defrost
Volg het forum inmiddels 1,5 jaar zonder actief deel te nemen.
BB80 sinds maart 24, verwarmde ruimtes circa 450 m3, 6 groeps verdeler muurverwarming (sinds 1998), BB geplaatst als hybride, maar CV ketel nooit gebruikt. In januari definitief van het gas af. Geen buffervat, SWW via doorstromer (sinds kort 300 liter OSO boiler opwarmen alleen via zonnestroom (6300 piekwatt). Info 19 november BB in pruttelstand=maximaal moduleren: 16.3 kwh (WHapp), 16,7kwh (shelly inclusief binnenunit en Wilo Para). doeltemp 32 graden, op stooklijn. COP volgens WHapp 4,7. 2x defrost
Kevin1990 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:34:
:strip_exif()/f/image/WKC7JIgIV3sAotNuPLZAmYPW.jpg?f=fotoalbum_large)
Woonoppervlakte 202m
Bouwjaar 2017
Stooklijn
Binnentemperatuur 21-22 graden
Ik heb ze hier in februari al over gemaild en in april een reactie op gehad:
Het heeft blijkbaar geen prio bij ze terwijl de oplossing(Alleen 5 min aan tijdens defrost) toch vrij simpel te implementeren zou moeten zijn.Excuus voor de vertraagde reactie.
Het verwarmingslint vervult een belangrijke functie en staat niet geheel onnodig aan bij temperaturen onder de 4 graden Celsius.
Achter de verdamper wordt lucht aangezogen waaruit warmte wordt onttrokken. Hierdoor is de temperatuur in dat gedeelte vaak net iets lager dan de buitentemperatuur, en kan deze dus onder het vriespunt zakken.
Het verwarmingslint voorkomt dit door de onderzijde van het frame net boven het vriespunt te houden, zodat het water kan blijven wegstromen en er zich geen ijs vormt dat de werking van de warmtepomp zou kunnen verstoren.
Wat betreft het energieverbruik: dit is meegenomen in de rendementscalculaties van de Flint en heeft dus geen negatieve invloed op het opgegeven rendement voor de eindgebruiker.
We zijn ons ervan bewust dat het optimaliseren van het gedrag van het verwarmingslint kan bijdragen aan een nog hoger rendement. Daarom zijn we voornemens het gedrag van het lint verder te analyseren, met als doel dit - indien mogelijk - op termijn slimmer aan te sturen en zo de efficiëntie van de warmtepomp nog verder te verbeteren.
Hier ook hoor. Gister 28kWh (wel 6kWh voor sww wat veel is). Heeft tijd ook 92% aangetikt na defrost en regelmatig lang op 80% gedraaid in de nacht. Zal vandaag nog hoger zijn vermoed ik.Kevin1990 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:34:
Ik heb mijn Blackbird op OT staan, met een Honeywell Round Modulation. Dat lijkt prima te werken, maar ik merk nu het kouder wordt dat de Thermostaat maximaal 25 graden water blijft vragen aan de BB80. Die kan dat op z'n slofjes doen, eerst met 20%, vandaag bij 2-3 graad boven nul loopt ie naar 30-32% compressorvermogen.
Nu merk ik dat mijn kamertemperatuur al een dag of twee circa 0,5-1 graad achterblijft. Schommelt rond de 19,0-19,3 terwijl ik een gewenste temp van 20,0 heb ingesteld.
Leert het systeem vanzelf dat het een graadje hoger mag (qua gevraagde watertemperatuur)? C.q. hoe pas ik dat aan? Of toch maar even contact zoeken met de installateur?
Nu merk ik dat mijn kamertemperatuur al een dag of twee circa 0,5-1 graad achterblijft. Schommelt rond de 19,0-19,3 terwijl ik een gewenste temp van 20,0 heb ingesteld.
Leert het systeem vanzelf dat het een graadje hoger mag (qua gevraagde watertemperatuur)? C.q. hoe pas ik dat aan? Of toch maar even contact zoeken met de installateur?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Misschien dit wat @Cherdium hier boven zegt.Pr088 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:28:
Ik heb mijn Blackbird op OT staan, met een Honeywell Round Modulation. Dat lijkt prima te werken, maar ik merk nu het kouder wordt dat de Thermostaat maximaal 25 graden water blijft vragen aan de BB80. Die kan dat op z'n slofjes doen, eerst met 20%, vandaag bij 2-3 graad boven nul loopt ie naar 30-32% compressorvermogen.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/hlZewBUH9Bmv7fQuLo6OTLOh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zEkgNi9KI88TDL9C4R9BwMcE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m8A4qcJiour8UkvH5GLMvpMd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Ykrx3jbHB5JkxObAWJPRz6g.jpg?f=fotoalbum_large)