Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:46
Dingess schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:12:
De nieuwe app update v4.4.1 authenticate naar https://auth.acc.weheat.nl. Denk dat men vergeten is de acceptatie om te zetten naar prd in code: https://auth.weheat.nl. De app update nog even niet updaten dus
Ik heb het via de feedback knop in het portal gemeld.

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:17
Gies123 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:30:
[...]

Goed gezien, is volgens mij nieuw inderdaad. En stukken beter om deze check onder een knop te zetten (ook graag in de WeHeat app dan) zodat eigenaren deze controle zelf kunnen triggeren ipv iemand anders op een willekeurig moment. Top!
Voor welke WP geldt dat? Bij mijn Sparrow zie ik niets. Of kan ik niet zoeken? ;-)

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-01bxTTgNmcdJ3jtNdbvFdnD_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cdivc0HRYTNdwAzfHAgcPhYK.png?f=fotoalbum_large
Dit lijkt inmiddels beter te gaan, en met een COP tussen de 4.6 en 5.2.
Benieuwd of straks nog een ontdooicyclus nodig is, en kijken hoe het gedrag dan is.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:19
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:56:
@Carboy54 @Stoker
Jullie als installateurs wellicht een update gehad over ander schakelgedrag in hybride setups richting het nieuwe stookseizoen, omdat het zeer afwijkt van afgelopen jaar.
Nee. 0 dichtgevroren Warmtepompen.

Kan natuurlijk liggen aan het afgiftesysteem, maar ik vermoed ook de IBS instellingen.

Wij hebben bijna geen weheats die samenwerken met een cv ketel, en al helemaal niet parallel.

Zijn de vastgevroren Flintjes parallel bijvoorbeeld allemaal aangesloten?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:19
De installateur kan de warmtepomp forceren te gaan defrosten. Maar als er geen warmte (25+*C) in je afgifte systeem zit, dan valt er weinig te defrosten.

Meteen ook een reden om geen nachtverlaging toe te passen;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Razer
  • Nu online
Ontdooi cyclus ging nu ook goed, goed opgelost @Weheat!
Fijn om te zien dat het weer goed werkt.

• Dingess
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 20:43
orillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:32:
[...]

Ik heb het via de feedback knop in het portal gemeld.
Vanavond is dit gefixt met een app update

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:56
Vanacht ging de Blackbird 80 aardig aan de gang!

Met mijn historie met de buren meteen zorgen gemaakt om het geluid en de nachtmodus aangezet..

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:34
Fresnel schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:37:
[...]

Voor welke WP geldt dat? Bij mijn Sparrow zie ik niets. Of kan ik niet zoeken? ;-)
Briljant, de knop is weer weg.
:? :X 8)7

Ik zie 2 belangrijke verbeterpunten voor onze warmtepompmaker: Communicatie en Changemanagement

Homevolt dashboard

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:10
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:13:
[...]

Dank voor de tip. De solaredge omvormer doet het zelf al. Maar dat alles heeft voor mij geen zin want ik heb er batterijen tussen zitten.
Wat doet die zandloper precies?
Zandloper is een timer die afloopt. Vanmiddag heeft de flow goed gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlG-8yebSmtqBNDrcTe7MWbMnaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApyUTfmm59FcKs8YB1WoNtFH.jpg?f=fotoalbum_large

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:54
Vraag mij toch af of het defrostgedrag van onze BB p80 overeen komt met andere gebruikers. Vannacht al 3 defrosts gehad bij temperatuur tot +1. Nu vanavond al aan de 4e bezig bij momenteel 0 graden (ongeveer elk uur). De bekende defrostcyclus waarbij hij na herstart naar hoge vermogens schiet lijkt nog niet veel aan veranderd.

Wel een verademing dat er geen ongewenste sww runs meer tussendoor komen waardoor er 2 uur geen warmte geleverd wordt op het koudste moment van de dag.

[ Voor 19% gewijzigd door I.p. op 17-11-2025 23:22 ]

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:17
I.p. schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:20:
Vraag mij toch af of het defrostgedrag van onze BB p80 overeen komt met andere gebruikers. Vannacht al 3 defrosts gehad bij temperatuur tot +1. Nu vanavond al aan de 4e bezig bij momenteel 0 graden (ongeveer elk uur). De bekende defrostcyclus waarbij hij na herstart naar hoge vermogens schiet lijkt nog niet veel aan veranderd.

Wel een verademing dat er geen ongewenste sww runs meer tussendoor komen waardoor er 2 uur geen warmte geleverd wordt op het koudste moment van de dag.
Ik had vanavond de eerste defrost van het seizoen. Eerder nog niks gezien. Grappig (nou ja) was wel dat de gerapporteerde COP -140 was, dat lijkt niet helemaal goed.

• Jimmie5887
Dit weekend was het geen lekker weer en dus heb ik wat tijd besteed aan het updaten van mijn Home Assistant warmtepomp dashboard. Doel was om de actuele status weer te geven. Ik heb wat getekend (na lang vruchteloos zoeken naar een werkend HVAC tekentool) en daar de meeste parameters van de BlackBird ingezet. De tekening is gebaseerd op onze installatie, zoals ook in de handleiding staat. De radiatoren zijn niet zo geschakeld maar voor het plaatje vond ik het wel goed zo. De parameters bij de radiatoren komen van de HeatMeisters waarbij het percentage de fanspeed is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jUCOELtJrN8Z5h2uYcjQ9gWpUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oYywwnYoZqywarZq5B1eGs8X.png?f=fotoalbum_large

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:03
Met de nieuwe update van de app is nog meer data verdwenen, zoals de COP en power uit…

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:00
Hier een Flint stand alone.
Geen problemen gehad , hij verwarmt prima.
Volgens de app 3.57kwh verbruikt op maandag, temperatuur binnen 22graden
Zondag had hij 5.25 verbruikt
Zaterdag hele dag standby
Ik heb hem nog niet bevroren gezien en hij draait lekker stil.
Hij werkt met opentherm.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:50
Vraag mij toch af of het defrostgedrag van onze BB p80 overeen komt met andere gebruikers. Vannacht al 3 defrosts gehad bij temperatuur tot +1. Nu vanavond al aan de 4e bezig bij momenteel 0 graden (ongeveer elk uur).
2 defrosts afgelopen etmaal: gisteravond 22:31 en vannacht 1:55 bij een buitentemp/lucht in temp van 0,5 - 1C

• Razer
  • Nu online
Heel lastig om te vergelijken die defrosts. Luchtvoichtigheid, en temperatuur belangrijk, en ook nog eens het vermogen waar de WP op moet draaien.

Hier afgelopen nacht hele nacht onder de 0 graden geweest, met een luchtvochtigheid van 90%+, en een warmtepomp die de hele tijd rond de 80% vermogen heeft moeten draaien. Dus hier om het uur een defrost gehad.
precies schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:02:
Met de nieuwe update van de app is nog meer data verdwenen, zoals de COP en power uit…
Blijft niet veel meer over nee... :|

[ Voor 25% gewijzigd door Razer op 18-11-2025 07:15 ]

• alikebab1
Is dit normaal, zo’n 6 graden verschil tussen temperatuur in en uit? Dat is dan de afgegeven warmte zou ik zeggen, maar mag dat verschil zo groot zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZoBrMNzKvwznyl1Teq8yu6Bwwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lxyAMvI0m798zifHNZSLzayh.png?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:03

Hier ook hoor, geen zorgen. Hier draait de BB ook soms een aantal uur op 50+% bij die temperatuur. Dan is dat logisch.

Afgelopen nacht 4x defrost, max vermogen lag op 57%, maar dat zijn kortere momenten. Afgelopen jan-feb om het uur dus maak mij niet druk :)

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-11-2025 07:35 ]

• alikebab1
Razer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:05:
Heel lastig om te vergelijken die defrosts. Luchtvoichtigheid, en temperatuur belangrijk, en ook nog eens het vermogen waar de WP op moet draaien.

Hier afgelopen nacht hele nacht onder de 0 graden geweest, met een luchtvochtigheid van 90%+, en een warmtepomp die de hele tijd rond de 80% vermogen heeft moeten draaien. Dus hier om het uur een defrost gehad.

[...]

Blijft niet veel meer over nee... :|
Zijn ook hele slechte omstandigheden voor de warmtepomp, stuk kouder en dan 90%+ luchtvochtigheid. Ideale omstandigheden voor bevriezing.

• Gies123
precies schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:02:
Wen er maar aan. Dag inzicht... :w
Als je dit vervelend vind: stuur een klacht naar WeHeat. Maak er een punt van zodat ze de portal intact laten. De feedback-knop kun je aan de rechterkant vinden in de portal https://portal.weheat.nl/. Knop staat er nu nog in...

Homevolt dashboard

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:56
Jimmie5887 schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:59:
Dit weekend was het geen lekker weer en dus heb ik wat tijd besteed aan het updaten van mijn Home Assistant warmtepomp dashboard. Doel was om de actuele status weer te geven. Ik heb wat getekend (na lang vruchteloos zoeken naar een werkend HVAC tekentool) en daar de meeste parameters van de BlackBird ingezet. De tekening is gebaseerd op onze installatie, zoals ook in de handleiding staat. De radiatoren zijn niet zo geschakeld maar voor het plaatje vond ik het wel goed zo. De parameters bij de radiatoren komen van de HeatMeisters waarbij het percentage de fanspeed is.
[Afbeelding]
Wauw, mooi werk! Daar zou ik wel op willen voortborduren bij mij.
Zie jij kans om dit te delen?

• Jimmie5887
Fbosman schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:05:
[...]

Wauw, mooi werk! Daar zou ik wel op willen voortborduren bij mij.
Zie jij kans om dit te delen?
Ja hoor. Ik zal even kijken welke files dat dan zijn. Doe ik later deze week even.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:01
alikebab1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:11:
Is dit normaal, zo’n 6 graden verschil tussen temperatuur in en uit? Dat is dan de afgegeven warmte zou ik zeggen, maar mag dat verschil zo groot zijn?

[Afbeelding]
Een delta T van 6 graden. Dat is aan de hoge kant, maar schijnbaar had je dat nodig om de gevraagde temperatuur te maken.

Je ziet ook dat de compressor op 100% staat, wat betekent dat ie een behoorlijk bak met energie het huis in pompt op dat moment.

Hij zal ook flink wat power vragen van het net op dat moment trouwens.

Niks aan de hand in principe, maar als je de gehele dag op dit vermogen en delta T blijft draaien dan heb je wel een issue met je capaciteit of met het systeem.

• Kirvis
De bekende defrostcyclus waarbij hij na herstart naar hoge vermogens schiet lijkt nog niet veel aan veranderd.
Je kunt die overshoot oplossen door een andere stiltemodus te kiezen.

In de portal kan je zien tot welk percentage de compressor optoert na de defrost, en tot welke percentages deze maximaal komt tijdens andere modi. Als ie na de defrost echt een uitschieter maakt kan je een lagerege stilte setting selecteren om het compressor toerental (en dus het vermogen) te limiteren.

Zie mijn post van eerder dit jaar voor een overzicht van de max percentages per stand:

Kirvis in "Weheat warmtepompen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhNfNs_c-DFFi-KfkFHCVQOZRVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWID867bEwePFPekjd6MyXfl.png?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Bij ons nog geen defrost.
Draait sinds gisteren non stop tot en met nu in ieder geval.
Voornamelijk tussen de 20 en 22% aan compressor vermogen. Heel af en toe een uitschieter naar 30%
Hoe kan ik het ingaand vermogen nog iets omlaag brengen?

En voor degene die HA gebruiken. Ik heb onderstaande informatie erin staan en 1 dashboard. Heeft iemand nog andere handige of relevante dingen?
Ik wil eigenlijk ervoor zorgen dat alle thermostaatknoppen dicht gaan bij een defrost dat de vloerverwarming en buffervat hiervoor gebruikt worden.
Heeft iemand al iets soort gelijkst en zo ja hoe hebben ze dit gedaan? Wij gebruiken Tado V3+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpq90701N9cSjbbdDfmzompq764=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cYzfmWXXb2XI2jURUjSeJBnP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VvA_pNdYmW432TrYAxqrzdWxRM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uIINZHhbzS6Z7xTHqD9wzm5F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqaLyM5nnuxfbMmLeCyCxeDziD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzcG55v4k6otuVSFh8EQlxOt.jpg?f=fotoalbum_large

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:00
Even een vraagje hoe zie je dat de warmtepomp een defrost aan het doen is? hier is het vannacht rond de 2 graden geweest (regio Eindhoven)

Wij hebben geen groot huis maar wel op leeftijd 1968 (nageisoleerd) hoekhuis
Maar de Sparrow komt niet boven 20% compressor uit en zit met water van 26 graden met een delta T van 1,5. vindt vrij bizar van te voren veel mensen horen zeggen dat met oud huis niet gaat etc, etc

Hij draad al mooi rustig onafgebroken 3 dagen aan een stuk (stand-alone installatie) meestal op 16% nu even op 20%

• Jpiek
Kevin1990 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:44:
Bij ons nog geen defrost.
Draait sinds gisteren non stop tot en met nu in ieder geval.
Voornamelijk tussen de 20 en 22% aan compressor vermogen. Heel af en toe een uitschieter naar 30%
Hoe kan ik het ingaand vermogen nog iets omlaag brengen?

En voor degene die HA gebruiken. Ik heb onderstaande informatie erin staan en 1 dashboard. Heeft iemand nog andere handige of relevante dingen?
Ik wil eigenlijk ervoor zorgen dat alle thermostaatknoppen dicht gaan bij een defrost dat de vloerverwarming en buffervat hiervoor gebruikt worden.
Heeft iemand al iets soort gelijkst en zo ja hoe hebben ze dit gedaan? Wij gebruiken Tado V3+
Ik heb zoiets overwogen met slimme thermostaatknoppen, maar dan moet ik dus thermostaatkranen plaatsen.
Probleem daarmee is dat die de radiator dichtzetten als de ingestelde temp bereikt is, en ik wil juist zoveel mogelijk flow en systeeminhoud behouden. We hebben nl geen VVW allen radiatoren.

Ik zet wel de fans op de radiatoren uit bij een defrost...

• Jpiek
Cherdium schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:57:
Even een vraagje hoe zie je dat de warmtepomp een defrost aan het doen is? hier is het vannacht rond de 2 graden geweest (regio Eindhoven)
In de portal bij 'Status' of via de API in HA of Homey

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:50
Nu ook de cop uit de portal verdwenen… frustrerend. Alleen nog cumulatieve data. Ik was juist weer wat gerichter aan het monitoren, omdat de cop weer zo laag was hier. Ik ben benieuwd wat voor cop jullie hebben op dit moment?
Hier heeft de Flint de hele nacht gedraaid op stooklijn. Temp in huis is 18,5, gevraagde watertemperatuur is niet boven de 31 geweest, luchttemperatuur in 5,1 of hoger. Geen defrost, compressor continu op 33%. Cop over deze nacht: 3,5. Dat is toch wel ver onder wat ik zou mogen verwachten, kijkend naar de cijfers die mij beloofd zijn bij aanschaf. Hoe is dat bij jullie?

• Kevin1990
  • Nu online
Jpiek schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:02:
[...]

Ik heb zoiets overwogen met slimme thermostaatknoppen, maar dan moet ik dus thermostaatkranen plaatsen.
Probleem daarmee is dat die de radiator dichtzetten als de ingestelde temp bereikt is, en ik wil juist zoveel mogelijk flow en systeeminhoud behouden. We hebben nl geen VVW allen radiatoren.

Ik zet wel de fans op de radiatoren uit bij een defrost...
ja kan ik goed begrijpen. De Heatmeister stopt in 1 kamer sowieso wanneer er een defrost gedecteerd wordt automatisch (Niet in HA geregeld maar Heatmeister settings zelf) De andere ventilatoren niet.
Ik wil toch koijken of ik het dicht kan zetten. De vloerverwarming loopt altijd mee en ik dacht even uiot mijn hoofd dat die altijd ±1,11 m³/h doet wanneer deze alleen open staat en daardoor de bypass ook meeloopt.

Met een defrost mag het water van het buffervat en de vloer best gebruikt worden. Alleen ik wil eigenlijk niet in de andere kamers omdat het daar sowieso snel afkoelt als de convectoren niet meelopen. Zeker wanneer er ook nog koud water doorheen gejaagd wordt.

Daarom dacht ik ventilatoren uit en kranen even dicht. Ik weet alleen nite zo goed hoe dicht te zetten en vervolgens na de defrost weer open. :?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06
alikebab1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:25:
[...]

Zijn ook hele slechte omstandigheden voor de warmtepomp, stuk kouder en dan 90%+ luchtvochtigheid. Ideale omstandigheden voor bevriezing.
Welkom in het typische Nederlandse winterweer, rond de 0 graden en lekker veel vocht. Beetje OT maar denk nog steeds dat we hier in NL niet echt een ideaal klimaat voor een Wp hebben. Juist als je de warmte het meeste nodig hebt zitten wij met bewolkt weer (dus geen stroom van je zonnepanelen helaas), hoge luchtvochtigheid, vaak ook nog lekker winderig, en een temp rond het vriespunt (vaak net erboven). De ideale mix voor defrost frenzy.

Het was fijner geweest om -10C met onbewolkt zonnig weer en droge lucht te hebben. Maarja, het is wat het is.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 18-11-2025 09:12 ]

• Kevin1990
  • Nu online
Omdatikhetzeg schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:06:
Nu ook de cop uit de portal verdwenen… frustrerend. Alleen nog cumulatieve data. Ik was juist weer wat gerichter aan het monitoren, omdat de cop weer zo laag was hier. Ik ben benieuwd wat voor cop jullie hebben op dit moment?
Hier heeft de Flint de hele nacht gedraaid op stooklijn. Temp in huis is 18,5, gevraagde watertemperatuur is niet boven de 31 geweest, luchttemperatuur in 5,1 of hoger. Geen defrost, compressor continu op 33%. Cop over deze nacht: 3,5. Dat is toch wel ver onder wat ik zou mogen verwachten, kijkend naar de cijfers die mij beloofd zijn bij aanschaf. Hoe is dat bij jullie?
onze COP is best goed vind ik zelf. Zie eerdere post van mij deze ochtend met de plaatjes.
Aleen ik denk wel omdat je een kleine warmtepomp hebt die eerder wat harder moet werken wat denk ik resulteert in een wat lagere COP. Voordeel bij die van jou is wel weer dat als het niet nodig is die verder terug kan moduleren ;)

• Jpiek
Kevin1990 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:09:
Daarom dacht ik ventilatoren uit en kranen even dicht. Ik weet alleen nite zo goed hoe dicht te zetten en vervolgens na de defrost weer open. :?
Defrost kun je zien aan de status in de API, dan via HA of Homey de slimme thermostaatknoppen even op hun minimum temp zetten ?
En daarna weer terug (orginele stand/temp even opslaan in een variabele natuurlijk)..

• I.p.
2 defrosts afgelopen etmaal: gisteravond 22:31 en vannacht 1:55 bij een buitentemp/lucht in temp van 0,5 - 1C
In totaal nu al 9x sinds 20:00 gisteravond. 73% max. Rond de 12min per defrost

[ Voor 16% gewijzigd door I.p. op 18-11-2025 09:43 ]

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:02
ik had sinds het stookseizoen begon een COP tussen de 6 en 8 met mijn BB80 en 65 m2 vvw.

nu is het maar iets kouder (van 12 naar 4 graden) en is mijn COP gedaan naar 2.1 tot 3.1.
ik neem aan dat dit normaal is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp8dk1tZslDvjF9977-yGajDtsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xOPjr7JKXGzYUyjt85sd4Rxs.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

• Jpiek
Temp in huis 23C, alles radiatoren
watertemp in 39,4C COP 4
Vermogen in 944W
Vermogen uit 3690W
Buitentemp 5,6C
Compresor RPM 1380
Setpint v/d Pomp 31%

was 9:19 vanochtend

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
gazzzman61 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:05:
[...]

ik had sinds het stookseizoen begon een COP tussen de 6 en 8 met mijn BB80 en 65 m2 vvw.

nu is het maar iets kouder (van 12 naar 4 graden) en is mijn COP gedaan naar 2.1 tot 3.1.

[Afbeelding]
Dat is wel relatief laag voor deze Ta, ook bij deze buitentemperaturen.
De compressor draait maar 15 Hz (900 rpm / 60 = 15 Hz), dat is vrij langzaam. Misschien is dat de oorzaak, zie SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11". Bij zeer laag vermogen daalt de COP.

Ik weet niet hoe je kunt zorgen dat hij meer vermogen geeft bij een Blackbird, maar misschien bijv. als je de thermostaat 1 graden omhoog gooit?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:55
gazzzman61 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]
Dat is neem ik aan een moment opname, zit hier nog steeds ruim boven de 4.
Dit wordt gemeten met een Kamstrup 403 en 2x Shelly EM en is vergelijkbaar met de COP van WeHeat in Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SlOPOaDWCYIl7cCZ9QJt5u0o-I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kC6OK5S9NzpfksCcrNjhjogV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwC3plrzAHDWoxiQmzApm8HTBok=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HWzbEDhBnW7GDBZMXmfNpjIR.jpg?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
Tijgerkracht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:48:
[...]

Dat is neem ik aan een moment opname, zit hier nog steeds ruim boven de 4.

Dit wordt gemeten met een Kamstrup 403 en 2x Shelly EM en is vergelijkbaar met de COP van WeHeat in Home Assistant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu nog steeds te laag denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq8L--hgk57CBt4-vYd0YdZWEh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iDPSRuVIZvMccw2RQZICQeFx.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:56
Kirvis schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:43:
[...]

Je kunt die overshoot oplossen door een andere stiltemodus te kiezen.

In de portal kan je zien tot welk percentage de compressor optoert na de defrost, en tot welke percentages deze maximaal komt tijdens andere modi. Als ie na de defrost echt een uitschieter maakt kan je een lagerege stilte setting selecteren om het compressor toerental (en dus het vermogen) te limiteren.

Zie mijn post van eerder dit jaar voor een overzicht van de max percentages per stand:

Kirvis in "Weheat warmtepompen"

[Afbeelding]
BB80 of BB60?
Of zal dit bij beide hetzelfde zijn?

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:03
Ik heb wel een BB80 op stooklijn, +-21 graden in heel het huis, 65m2 vvw, 9 Jaga strada hybrid radiatoren, compressor 20-30%, en de COP is heel constant. Nog geen defrost gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRYSFvqJYdww9d_VRE9DOHqRpgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2oZy7zMyRzSZvN0aRZW2XGi.jpg?f=fotoalbum_large

• Gies123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABb6TWCOaNDnJ7zk1FfpkVXnjig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2AghnKmhFd9Ocbc7Aml8FW7A.png?f=fotoalbum_large
Hier ook nog geen enkele defrost (omgeving Dordrecht) en lange runs met een COP van 4-5. Alleen radiatoren met fans en het hele huis 22 graden. Tijdens de lange runs draait de P80 op 520-550 watt.

Homevolt dashboard

• Tijgerkracht
Wat heb je een groot verval van Watertemp in (25.8) naar Water huis in (24.6), dat is al 1.2 graden verlies.
Zeg maar vanaf de buiten unit naar binnen.
Retour temp is dan 23.3, wat dan slechts 1.3 graden deltaT is.

Heb hier een deltaT van aanvoer 29.6 naar retour 26.5 is 4.4 graden deltaT met een compressor op 44%.
Huis in is 29.4, dus slechts 0.2 graden verlies van buiten naar binnen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Tijgerkracht
precies schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ik heb wel een BB80 op stooklijn, +-21 graden in heel het huis, 65m2 vvw, 9 Jaga strada hybrid radiatoren, compressor 20-30%, en de COP is heel constant. Nog geen defrost gehad.

[Afbeelding]
Defrost hier alleen in de nacht als buiten < 5 graden is.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Ik zit gemiddeld op cop 3,4 ,vandaag. gemiddelde temperatuur 20,6 graden. Alleen radiatoren en gebruik nu een stooklijn. na alle problemen van gisteren met een bevroren buiten unit erg stabiel en mooi gedraaid vannacht. Geen defrost gehad vannacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEXEzHnB17YpCcMCzkjP_eEbWC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjqcRj5dOyV1703hziC8fieY.jpg?f=fotoalbum_large

• Kirvis
Mausssie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:22:
[...]

BB80 of BB60?
Of zal dit bij beide hetzelfde zijn?
Sparrow!

Dus misschien voor de P60 BB hetzelfde. Voor de Fint en BB80 weet ik het niet, dat kan ik zelf niet checken.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:28

polthemol

Moderator General Chat
Tijgerkracht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:26:
Wat heb je een groot verval van Watertemp in (25.8) naar Water huis in (24.6), dat is al 1.2 graden verlies.
Zeg maar vanaf de buiten unit naar binnen.
Retour temp is dan 23.3, wat dan slechts 1.3 graden deltaT is.

Heb hier een deltaT van aanvoer 29.6 naar retour 26.5 is 4.4 graden deltaT met een compressor op 44%.
Huis in is 29.4, dus slechts 0.2 graden verlies van buiten naar binnen.
interessante die, als ik hier even kijk is

watertemperatuur in: 29
watertemperatuur huis in 26,4

Wat is dan de waarde voor watertemperatuur uit? Ik dacht dat die naar de binnenunit gaat (maakt weinig uit voor mijn vraag, gezien die hier 32,1 is bij watertemperatuur uit).

Is er zelf nog iets te doen aan die delta? Ik heb hier het leidingwerk binnen nog niet geïsoleerd en de pomp staat op een niet-verwarmde zolder, maa rhad niet persé gedacht dat dat veel zou uitmaken.
Dus ik verlies al

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:08
Ik zie de COP bij mijn Flint in elkaar storten <4degC (~3.5). Ik denk dat dit komt doordat het verwarmingslint dan aangaat wat dan wel stroom verbruikt maar niks toevoegd aan het verwarmen.

• Mg4gebruiker
kreekel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:21:
Ik zie de COP bij mijn Flint in elkaar storten <4degC (~3.5). Ik denk dat dit komt doordat het verwarmingslint dan aangaat wat dan wel stroom verbruikt maar niks toevoegd aan het verwarmen.
Wat is toch die verwarmingslint?

Btw, ik zie nu in de WP data ook geen indicatie van kwh uit de lucht. COP waarde wordtvook niet meer getoond in de app.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:24:
[...]

Btw, ik zie nu in de WP data ook geen indicatie van kwh uit de lucht. COP waarde wordtvook niet meer getoond in de app.
Klopt, ik heb alweer een boze feedbackticket bij Weheat ingediend. Ze halen steeds bepaalde indicatoren uit de app. }:O

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:25:
[...]

Klopt, ik heb alweer een boze feedbackticket bij Weheat ingediend. Ze halen steeds bepaalde indicatoren uit de app. }:O
Waar vind ik die mogelijkheid voor feedback? Kan zo snel niks vinden.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:25:
[...]

Is toch slim, gister hebben ze veel gezeur gehad en door dit eruit te knikkeren valt een slecht functioneren bij de meesten niet meer op.

• Pr088
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:31:
[...]

Waar vind ik die mogelijkheid voor feedback? Kan zo snel niks vinden.
In de portal (online via portal.weheat.nl) zit aan de rand van je scherm een feedback-knopje, rechtsonder. Feedback via de app is niet mogelijk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Nu online
the noise schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:38:
[...]

Is toch slim, gister hebben ze veel gezeur gehad en door dit eruit te knikkeren valt een slecht functioneren bij de meesten niet meer op.
Waarom hebben ze gisteren veel gezeur gehad? Omdat het de eerste koude nacht van het jaar was?

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:54:
[...]

Waarom hebben ze gisteren veel gezeur gehad? Omdat het de eerste koude nacht van het jaar was?
Ik denk omdat na een eerste (iets) koudere nacht meerdere modellen dichtgevroren waren; met slechte COP als gevolg, en veel gebruikers een klacht hebben ingediend. Nu je de actuele COP ziet ziet waarschijnlijk minder directe klachten.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43
kreekel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:21:
Klopt, hier net zo. Is dat kreng niet te vervangen door een kortere versie ofzo zodat hij nog wel zn werk doet maar minder onnodig stroom verbruikt?
Idealiter zou Weheat dit oplossen middels een software update natuurlijk als dat mogelijk is.

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:43
reiniero schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:30:
[...]

Klopt, hier net zo. Is dat kreng niet te vervangen door een kortere versie ofzo zodat hij nog wel zn werk doet maar minder onnodig stroom verbruikt?
Idealiter zou Weheat dit oplossen middels een software update natuurlijk als dat mogelijk is.
Ik ben hier nieuw op het topic, dus mijn excuus als dit wellicht al ergens vermeld is, maar hoe/waar kan je nu de COP zien nu het niet meer in de app/het portal staat?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:46
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:54:
[...]

Flints in hybride opzet deden geen defrost meer door een software bug.

• Kevin1990
  • Nu online
-Marc- schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:33:
[...]

Ik ben hier nieuw op het topic, dus mijn excuus als dit wellicht al ergens vermeld is, maar hoe/waar kan je nu de COP zien nu het niet meer in de app/het portal staat?
Extern via bijvoorbeeld een Home Assistent.
Niet meer via de portal of app van WeHeat.

• Pr088
  • Nu online
orillion schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:34:
[...]

Flints in hybride opzet deden geen defrost meer door een software bug.
Oké dat is knullig. Maar heeft natuurlijk niks te maken met de data in de app. De informatie bevestigt alleen maar dat het niet lekker liep. Lijkt me dat de softwarebug binnenkort is opgelost.

• Pr088
  • Nu online
-Marc- schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:33:
[...]

Lees even 2 pagina's terug O-)
Je kunt de actuele COP van de lopende warmtepomp niet meer zien. Onder het tabblad inzichten is nog wel een COP per dag te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 18-11-2025 14:50 ]

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:20
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:24:
[...]

Op de onderplaat van de Flint zit een (COP 1) verwarmingslint dat ijsopbouw moet voorkomen zodat de ventilator niet gaat aanlopen. Die gaat aan als een temperatuur < 4°C wordt gedetecteerd en gaat weer uit als een temperatuur van >7°C wordt waargenomen, of als de WP op standby gaat. Het lint verbruikt ongeveer 160W, je kan het ook zien als je in de kast kijkt.

Als de Flint op minimaalstand draait (33% of zo'n 360W) is dat bijna 45% extra verbruik en daarmee een verlaging in COP van 30%. Dat is behoorlijk! Bij mij heeft het lint vannacht en vanochtend meer dan 12 uur 'onnodig' aangestaan, goed voor 2 kWh extra verbruik.

Omdat ik dat pijnlijk vind, heb ik een automation gebouwd die wanneer het weer boven de 4°C graden is én het lint staat aan, dat dan de WP even in standby gaat, om zonder lint weer op te starten. Nu wachten tot de juiste omstandigheden zich voordoen!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:19

Releases

Ja maar!

Veel mee gelezen afgelopen jaar in dit topic.
Kort even een situatie schets waar ik nu over twijfel.

Aanbod binnen gekregen voor een Blackbird P80 met boilervat 300l, 50l buffer vat en de nodige randzaken.
Situatie in huis, 110m2 woonoppervlak, beneden vloerverwarming 2 string, 30 jaar oud? en 1 convector put, boven normale radiatoren.
Huidig gasverbruik, 1100 m3.
Lijkt mij relatief over bemeten, zou ook prima afkunnen met een P60 denk ik?
Wel of niet een buffer vat nodig, hier zit mijn grootste twijfel.

• Pr088
  • Nu online
Releases schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:14:

Aanbod binnen gekregen voor een Blackbird P80 met boilervat 300l, 50l buffer vat en de nodige randzaken.
Situatie in huis, 110m2 woonoppervlak, beneden vloerverwarming 2 string, 30 jaar oud? en 1 convector put, boven normale radiatoren.
Heb met 1200m3 gas wel een P80 gekozen. Is aan de grote kant, maar hij loopt lekker rustig, zelfs nu bij 4-5 graden op 23% vermogen.
Zo op een paar regeltjes tekst gezien, zou ik me zorgen maken over de afgifte. Is die voldoende bij lage temperatuur? 2 groepen lijkt me weinig. Ik heb een 7-groep op circa 70m2 vloerverwarming beneden (geen convectors of radiatoren).
Buffer is afhankelijk van de waterinhoud van je systeem. Met radiatoren en een kleine vloerverwarming zou een buffer niet zo gek zijn. Spreek er goed met je installateur over: wat zijn zijn overwegingen? Ik heb zelf de indruk dat veel installateurs het standaard adviseren. ;)

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:19

Releases

Ja maar!

Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:20:
[...]

Heb met 1200m3 gas wel een P80 gekozen. Is aan de grote kant, maar hij loopt lekker rustig, zelfs nu bij 4-5 graden op 23% vermogen.
Zo op een paar regeltjes tekst gezien, zou ik me zorgen maken over de afgifte. Is die voldoende bij lage temperatuur? 2 groepen lijkt me weinig. Ik heb een 7-groep op circa 70m2 vloerverwarming beneden (geen convectors of radiatoren).
Buffer is afhankelijk van de waterinhoud van je systeem. Met radiatoren en een kleine vloerverwarming zou een buffer niet zo gek zijn. Spreek er goed met je installateur over: wat zijn zijn overwegingen? Ik heb zelf de indruk dat veel installateurs het standaard adviseren. ;)
Merci, daar kan ik wel even op teren.
Heb nog een plint verwarming in de keuken, die draait ook zacht mee op het moment.
Heb CV aanvoer temp al op 45 graden gezet om eens beetje mee te spelen. Blijft de hut prima op temperatuur op het moment.
Vloerverwarming werkt nu niet optimaal, zit meng verdeler op die sowieso voor geen meter meer werkt, slaat continu dicht en doorvoer slecht. Ik verwacht met openverdeler dit mooi netjes 24/7 op temperatuur te kunnen gaan houden.

• Kevin1990
  • Nu online
Releases schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:14:

Tja is een buffervat nodig. Bij ons zit die er wel in en hebben vrij recent (2023) beneden 7 groepen vloerverwarming laten leggen.
Boven allemaal Jaga lage temperatuur convectoren. Dat is wel erg fijn zodat we met lage temperaturen kunnen verwarmen.
Bij ons zit er wel een buffervat in. Misschien had die achterwege gelaten kunnen worden maar acht ik heb er ook geen last van. Waar de CV-ketel hing is toch maar een klein hokje waar niet heel veel meer kwijt kan als een afzuiginstallatie, een buffervat en wat switches en bridges. Het is niet dat ik daardoor een kamer moet opofferen of dat die vervelend in het zicht hangt.
Wij hebben een Blackbird P80 alleen voor het CV gedeelte. Beetje overbemeten vind ik maar toen was er nog geen ander model van WeHeat.

[ Voor 5% gewijzigd door Kevin1990 op 18-11-2025 16:37 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

polthemol schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:14:
[...]

interessante die, als ik hier even kijk is

watertemperatuur in: 29
watertemperatuur huis in 26,4

Wat is dan de waarde voor watertemperatuur uit? Ik dacht dat die naar de binnenunit gaat (maakt weinig uit voor mijn vraag, gezien die hier 32,1 is bij watertemperatuur uit).

Is er zelf nog iets te doen aan die delta? Ik heb hier het leidingwerk binnen nog niet geïsoleerd en de pomp staat op een niet-verwarmde zolder, maa rhad niet persé gedacht dat dat veel zou uitmaken.
Dus ik verlies al
Binnensensor goed monteren op metalen deel. Eventueel warmtepasta erbij en isolatie eromheen dat scheelt graden 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
ADVIES GEVRAAGD : De verdeler zie foto is niet geschikt samen met een Sparrow WP . Die staat aanvoer en retour altijd op 25 graden ongeacht of m’n pomp 27 of 35 graden levert . Alleen als ik de ketel forceer aan te springen loopt hij op . Het maakt ook niet uit of ik de thermostaatknop op de verdeler op 40 of op 70 graden zet en evenmin of ik de pomp op 1 of 3 zet . Gelukkig loopt er wel ca. 25 graden water door m’n vloer want de plavuizen meten 23 graden . Het is ook warm genoeg in huis . Dus enig debiet heeft hij wel . Nu mijn vraag , kan ik die thermostaat of de cartouche erin ( laten ) verwijderen ? of blijft hij dan te weinig doorlaten ? Of bypassen? Of maar beter gelijk een open verdeler laten plaatsen ? En zo ja , hoe bescherm ik mijn vloer tegen eventuele hoge T van m’n CV ketel ? Jullie advies is erg welkom waarvoor reeds dank ! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCm3oUjmJUU7RqEcXiOPFo3MQ2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BS9CLrJ2zhd21aUthphGBYgJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RayDelft schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:02:
ADVIES GEVRAAGD : De verdeler zie foto is niet geschikt samen met een Sparrow WP . Die staat aanvoer en retour altijd op 25 graden ongeacht of m’n pomp 27 of 35 graden levert . Alleen als ik de ketel forceer aan te springen loopt hij op . Het maakt ook niet uit of ik de thermostaatknop op de verdeler op 40 of op 70 graden zet en evenmin of ik de pomp op 1 of 3 zet . Gelukkig loopt er wel ca. 25 graden water door m’n vloer want de plavuizen meten 23 graden . Het is ook warm genoeg in huis . Dus enig debiet heeft hij wel . Nu mijn vraag , kan ik die thermostaat of de cartouche erin ( laten ) verwijderen ? of blijft hij dan te weinig doorlaten ? Of bypassen? Of maar beter gelijk een open verdeler laten plaatsen ? En zo ja , hoe bescherm ik mijn vloer tegen eventuele hoge T van m’n CV ketel ? Jullie advies is erg welkom waarvoor reeds dank ! [Afbeelding]
Vervangen door pomploze verdeler en cv ketel op max 40 graden zetten of anders temperatuur regelaar er tussen. Duurder alternatief is een LTV hybride verdeler met pomp met regelbare aut. plunjer die tot x graden niet mengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 18-11-2025 17:19 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Pr088
  • Nu online
Releases schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:35:
[...]

Merci, daar kan ik wel even op teren.
Heb nog een plint verwarming in de keuken, die draait ook zacht mee op het moment.
Heb CV aanvoer temp al op 45 graden gezet om eens beetje mee te spelen. Blijft de hut prima op temperatuur op het moment.
Vloerverwarming werkt nu niet optimaal, zit meng verdeler op die sowieso voor geen meter meer werkt, slaat continu dicht en doorvoer slecht. Ik verwacht met openverdeler dit mooi netjes 24/7 op temperatuur te kunnen gaan houden.
Een open verdeler is echt een aanrader. Je zou kunnen kijken of je de aanvoer temp nog verder omlaag kunt krijgen. Ik heb destijds getest met 30-35 in de vloer. Dat kon prima, nu draait de BB op 25 aanvoer.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:28

polthemol

Moderator General Chat
Carboy54 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:52:
[...]

Binnensensor goed monteren op metalen deel. Eventueel warmtepasta erbij en isolatie eromheen dat scheelt graden 🤗
isolatie stond voor dit weekend op de planning, dat meteen ook checken dan :) Dank voor de tip

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Mg4gebruiker
Weheat app werkt niet meer.....

[ Voor 26% gewijzigd door Mg4gebruiker op 18-11-2025 17:38 ]

• RayDelft
Carboy54 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:17:
[...]

Vervangen door pomploze verdeler en cv ketel op max 40 graden zetten of anders temperatuur regelaar er tussen. Duurder alternatief is een LTV hybride verdeler met pomp met regelbare aut. plunjer die tot x graden niet mengt.
Bereik je met een pomploze verdeler voldoende flow? Want er is ook nog een eerste etage hier met radiatoren en de vv beneden is al 125 m2 . Dus wellicht is jouw tweede optie dan de beste . Dank voor je reactie.

• I.p.
App werkt hier gewoon. Maar Home Assistant krijg ik niet meer verbonden. Interne server error…

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
I.p. schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:54:
[...]

App werkt hier gewoon. Maar Home Assistant krijg ik niet meer verbonden. Interne server error…
Hmm bij mij doen beiden het nog….

• Mg4gebruiker
beekc1 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:03:
[...]

Hmm bij mij doen beiden het nog….
Heeft er een uur uitgelegen. Bleef op inlogscherm hangen. Stop forceren hielp niet.

• Mg4gebruiker
Koplopert schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:52:
[...]

Op de onderplaat van de Flint zit een (COP 1) verwarmingslint dat ijsopbouw moet voorkomen zodat de ventilator niet gaat aanlopen. Die gaat aan als een temperatuur < 4°C wordt gedetecteerd en gaat weer uit als een temperatuur van >7°C wordt waargenomen, of als de WP op standby gaat. Het lint verbruikt ongeveer 160W, je kan het ook zien als je in de kast kijkt.

Als de Flint op minimaalstand draait (33% of zo'n 360W) is dat bijna 45% extra verbruik en daarmee een verlaging in COP van 30%. Dat is behoorlijk! Bij mij heeft het lint vannacht en vanochtend meer dan 12 uur 'onnodig' aangestaan, goed voor 2 kWh extra verbruik.

Omdat ik dat pijnlijk vind, heb ik een automation gebouwd die wanneer het weer boven de 4°C graden is én het lint staat aan, dat dan de WP even in standby gaat, om zonder lint weer op te starten. Nu wachten tot de juiste omstandigheden zich voordoen!
Hoe zet jij hem dan in standby? Ik dacht dat Weheat het direct aansturen van de WP via de API niet toeliet?

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:51:
[...]

In de portal (online via portal.weheat.nl) zit aan de rand van je scherm een feedback-knopje, rechtsonder. Feedback via de app is niet mogelijk.
Dank! Heb feedback verstuurd.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RayDelft schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:13:
[...]

Bereik je met een pomploze verdeler voldoende flow? Want er is ook nog een eerste etage hier met radiatoren en de vv beneden is al 125 m2 . Dus wellicht is jouw tweede optie dan de beste . Dank voor je reactie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSqm4GZUfk7idtY_J_jjc2YquuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zcjrkm4LktXHHzVt5ZjkME4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gewoon meer dan genoeg flow met de standaard pomp van de warmtepomp.

• RayDelft
Allemachtig ! Indrukwekkend en keurig aangelegd .

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online

Jan2023

KISS

RayDelft schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:02:
ADVIES GEVRAAGD : De verdeler zie foto is niet geschikt samen met een Sparrow WP . Die staat aanvoer en retour altijd op 25 graden ongeacht of m’n pomp 27 of 35 graden levert . Alleen als ik de ketel forceer aan te springen loopt hij op . Het maakt ook niet uit of ik de thermostaatknop op de verdeler op 40 of op 70 graden zet en evenmin of ik de pomp op 1 of 3 zet . Gelukkig loopt er wel ca. 25 graden water door m’n vloer want de plavuizen meten 23 graden . Het is ook warm genoeg in huis . Dus enig debiet heeft hij wel . Nu mijn vraag , kan ik die thermostaat of de cartouche erin ( laten ) verwijderen ? of blijft hij dan te weinig doorlaten ? Of bypassen? Of maar beter gelijk een open verdeler laten plaatsen ? En zo ja , hoe bescherm ik mijn vloer tegen eventuele hoge T van m’n CV ketel ? Jullie advies is erg welkom waarvoor reeds dank ! [Afbeelding]
Al eens geprobeerd om de pomp op die verdeler wat sneller te laten draaien?
Hij staat nu op stand 1
Grote kans dat je warmteafgifte verbeterd in de vloer.

Edit:
Lees net wat beter , laat maar.
maar ik zou hem toch wat hoger zetten.
;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 18-11-2025 20:09 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Kevin1990
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]

Hier gewoon meer dan genoeg flow met de standaard pomp van de warmtepomp.
Flink woning oppervlak :P 8)
Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.