Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:37
Dropsen schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:35:
@ de installateurs in dit topic:
Ik heb een tweetal vragen over de plaatsing van een boilervat

Waarop is de keuze voor een 200 of 300 liter vat gebaseerd?
Bij de verbouwing van onze zolder kan het 200 liter vat qua hoogte op een plek waar het 300 liter vat niet past, en dat zou wel de beste plek zijn. Met 2 douches en een bad in huis hebben installateurs eerder 300 liter aangeraden. Momenteel 2 volwassenen en een kleine van 2, tweede kind op komst. Zouden we het met 200 ook kunnen redden? Eventueel door de watertemperatuur hoger te zetten als we frequent toch te kort zouden komen? Even benieuwd naar de beweegreden voor de keuze.

En, wat is qua diepte nodig voor beide boilervaten? De diameter is 60 cm, kan het vat in een ruimte van 63 cm diep worden geinstalleerd? In de breedte hebben we wel wat meer speling.
Wij zijn met drie personen, volwassen. 200 liter is te doen (pastte uiteindelijk ook net niet in voorbestemde ruimte). Als er kleine op komst is zou ik 300 ltr nemen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

gerben-82 schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:41:
Goedenavond allen, wie kan duidelijkheid verschaffen over de afzwkerin weaheat blackbird p80.

In de handleiding staat afzekeren met 20A. Maar hoofdzekering is 3x25A dan ven je dus niet selectief. Dan zou je 16A af moeten zekeren maar vollast 16A trekken gaat dan ook niet goed op de automaat. Normaal is het 80% belasting. Dus wat is nu de juiste handeling om te doen? Ze hadden er beter 3fase van kunnen maken maar goed.
3 fase betekent aanzienlijk hoger minimum vermogen. Beste is 20A met 16A klein risico op afschakelen bij 100% vermogen. ( P80 ) 1x gezien.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:33
Mg4gebruiker schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:02:
[...]

De gevraagde watertemperatuur komt toch uit de thermostaat?
Nee, hij staat op stooklijn.

• RayDelft
  • Laatst online: 21:33
Mg4gebruiker schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:25:
[...]

Kan CB dan iets op de stooklijn maximaliseren?
Kennelijk. Ze vertelden me dat ze hem op max 50 graden hebben ingesteld. Ik neem aan dat dat voor zowel OT als stooklijn geldt ? Als het anders is hoor ik het graag. Als ik zon stooklijn knopje op 50 graden zet dan zie ik in de postal dat de gevraagde watertemperatuur 45 graden is.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:42
RayDelft schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:34:
[...]

Kennelijk. Ze vertelden me dat ze hem op max 50 graden hebben ingesteld. Ik neem aan dat dat voor zowel OT als stooklijn geldt ? Als het anders is hoor ik het graag. Als ik zon stooklijn knopje op 50 graden zet dan zie ik in de postal dat de gevraagde watertemperatuur 45 graden is.
Ik meen mij te herinneren dat iemand ooit iets hier ok het forum heeft geschreven dat er een marge van 5 graden zit tussen de maximale ingestelde temperatuur door de installateur en wat hij vraagt.
Hier is het max ingesteld 35 en zou dan max 30 moeten maken. Al heb ik dat nog niet getest.
T6 vraagt hier momenteel tussen de 24 en 27 graden.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:59
Goedenavond allen, wie kan duidelijkheid verschaffen over de afzwkerin weaheat blackbird p80.

In de handleiding staat afzekeren met 20A. Maar hoofdzekering is 3x25A dan ven je dus niet selectief. Dan zou je 16A af moeten zekeren maar vollast 16A trekken gaat dan ook niet goed op de automaat. Normaal is het 80% belasting. Dus wat is nu de juiste handeling om te doen? Ze hadden er beter 3fase van kunnen maken maar goed.
Buiten unit af zekeren op 20A en op eigen fase. eventuele BUH af zekeren op aparte groep 16A en andere fase kiezen.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:05
RNacoustics schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:10:
[...]

Buiten unit af zekeren op 20A en op eigen fase. eventuele BUH af zekeren op aparte groep 16A en andere fase kiezen.
Ja ok, maar 20A wel toegestaan? Is de boel niet meer selectief. Daarom hadden ze beter een 3 fase unit kunnen maken dan blijf jw ruim onder de 16A per fase

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

Een 20A zekering is 1.25x de 16A zekering. Indien je naar de karakteristiek van een installatieautomaat kijkt, dan zie je dat het gemiddeld ca 1 uur (spreiding tussen 5 min en oneindig) duurt voordat een zekering van 16A eruit gaat bij een continue last van 20A. De kans hierop lijkt me dus erg klein.
Verder dacht ik dat het zo is dat je bij installatieautomaten al selectief bent met 1 stapje (ipv 2 voor smeltzekeringen).

• Mg4gebruiker
RayDelft schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:34:
[...]

Mijn vrouw gooide de T6 (OT) eventjes 2 graden omhoog. Gevraagde watertemperatuur liep op tot 60 graden! Ik was met max 45 graden tevreden geweest.

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:05
kerkers schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:15:
[...]

Een 20A zekering is 1.25x de 16A zekering. Indien je naar de karakteristiek van een installatieautomaat kijkt, dan zie je dat het gemiddeld ca 1 uur (spreiding tussen 5 min en oneindig) duurt voordat een zekering van 16A eruit gaat bij een continue last van 20A. De kans hierop lijkt me dus erg klein.
Verder dacht ik dat het zo is dat je bij installatieautomaten al selectief bent met 1 stapje (ipv 2 voor smeltzekeringen).
De stap is 1,6 dus bij 25A hoofdzekering 15,625A afgerond 16A

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:56
JvLa schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:09:
[...]

Vraagje. Ik heb sinds kort de sparrow met Tado V3. Elke morgen om 6.20h precies daalt de gevraagde watertemperatuur naar 20 om daarna in een uur weer terug te klimmen naar rond de 30 graden. Hierdoor stopt de WP en koelt het een halve graad af. Dit is geen pendelen want WP draait niet op minimum vermogen. Herken je dit?
Tado zegt dat alles normaal functioneert.
Ik heb even teruggekeken naar de afgelopen dagen, maar dit herken ik niet. Bij mij komt de gevraagde watertemp goed overeen met wat ik zou verwachten bij een bepaalde temperatuur binnen. Staat je tado wel op Sparrow ingesteld? Die optie is er namelijk wel.

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:10
Stefan1989 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:32:
[...]

In principe heb ik voldoende volume voor de sparrow per verdieping dus het zou zonder kunnen. Maar ik heb hem er wel in zitten. Draait heel mooi rustig. 100L buffer heb ik.
Heb je het buffervat dan in serie of parallel draaien?

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:24
Wat is bij jullie gemiddeld het verschil tussen 'watertemperatuur huis in' en 'watertemperatuur uit'? Bij mij rond de 0,7 graden terwijl ik alle leidingen goed geïsoleerd heb en het maar een kort stukje is naar de buitenunit. Kan ook klein verschil in meting zitten natuurlijk.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44
Vinny1 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:08:
Wat is bij jullie gemiddeld het verschil tussen 'watertemperatuur huis in' en 'watertemperatuur uit'? Bij mij rond de 0,7 graden terwijl ik alle leidingen goed geïsoleerd heb en het maar een kort stukje is naar de buitenunit. Kan ook klein verschil in meting zitten natuurlijk.
Hier nu 0,1 graden. Is je sensor op de leiding ook geïsoleerd?

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56
Is dat niet wat weinig? Ik zou verwachten dat dat betekent dat er weinig warmte overdracht is naar je huis. Bij LT radiatoren zit er bv idealiter zo’n 5 graden tussen aanvoer en retour. Vloerverwarming geen idee.

• reiniero
precies schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:27:
[...]

Is dat niet wat weinig? Ik zou verwachten dat dat betekent dat er weinig warmte overdracht is naar je huis. Bij LT radiatoren zit er bv idealiter zo’n 5 graden tussen aanvoer en retour. Vloerverwarming geen idee.
Dit gaat om de temperatuur van het water wat de buitenunit uit gaat en de temperatuur waar het binnen komt. Dat verschil moet zo laag mogelijk zijn.

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
gerben-82 schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:21:
[...]

De stap is 1,6 dus bij 25A hoofdzekering 15,625A afgerond 16A
Deze discussie wordt al veelvuldig gevoerd op Tweakers, dus daar kan ik als leek niet veel meer aan toevoegen: selectiviteit is iig niet verplicht.

[ Voor 40% gewijzigd door kerkers op 16-11-2025 21:22 ]

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:56
RNacoustics schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:10:
[...]

denk dan toch dat je nog moet na isoleren. Mijn vrijstaande woning is van 1907 en heeft een inhoud van ongeveer 600 m3. overal dubbel glas en beneden HR++
Sinds dat ik de wp weer op stooklijn heb draaien, pruttelt de wp continue tussen de 400 en 500 input power.
[Afbeelding]
Dat zou kunnen, ik heb een mooie aanbieding voor kunststof met triple glas voor iets meer dan 43000 euro. Moeten we dat maar in gang zetten. Zit nu de hele dag op zo’n 630 W continu, met de radiatoren boven uit. Flow wel teruggezakt van 1,3 naar 1,1 kuub per uur.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:12
reiniero schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:41:
[...]

Dit gaat om de temperatuur van het water wat de buitenunit uit gaat en de temperatuur waar het binnen komt. Dat verschil moet zo laag mogelijk zijn.
Klopt! Het verschil tussen de temperatuur die gemeten word als het water je WP verlaat en het meetpunt bij de sensor van “temp huis in” moet zo laag mogelijk zijn.

Je warmtepomp stuurt namelijk op “temp huis in”. Dát is wat ie op de gevraagde temperatuur probeert te krijgen.

Staar je echter niet al te blind op eventuele verschillen die je ziet tussen de twee parameters. Deze kunnen om verschillende redenen afwijken:
  • Nauwkeurigheid sensor: als je sensor een resolutie heeft van 0.5 graden dan is een verschil van 0.7 niet zo veel
  • Goedkope sensor: de sensor voor “temp huis in” is een erg goedkope clip-on sensor, dus die zal niet echt heel nauwkeurig zijn
  • Materiaal waar die sensor op zit: als je kunststof meerlaagsbuis hebt dan zal die meting sowieso afwijken tov metalen buis
  • Of je hem hebt geïsoleerd of niet
Kortom, maak je niet druk om eventuele verschillen tussen beide waarden die je ziet want die kloppen waarschijnlijk niet.

Verder geldt: de warmtepomp stuurt op “temp huis in” ongeacht of de meting correct is of niet. Uiteindelijk maakt het dus niet zo veel uit.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:00
Mausssie schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:19:
[...]

Het verbaasd mij dat heel veel mensen aangeven dat zij een betere ervaring hebben, nadat zij de T6 hebben vervangen voor een andere thermostaat en dat Weheat en (veel van) de installateurs toch de T6 aanraden.
Iemand al een andere printplaat laten installeren?

https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL

• Mg4gebruiker
Bij mijn is het > 1 graad. Maar bij mij is de afstand rond 9 meter tussen pomp en binnensensor. En een groot deel licht onder de pannen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:30
Mg4gebruiker schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:02:
[...]

Bij mijn is het > 1 graad. Maar bij mij is de afstand rond 9 meter tussen pomp en binnensensor. En een groot deel licht onder de pannen.
Bij mij is het 1.3 graad.
Lengte is denk ik 6 a 7 meter ongeveer naar de binnenunit waar vermoed ik de sensor zit. (Geen idee waar die zit eigenlijk)

• Mg4gebruiker
Kevin1990 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:12:
[...]

Lengte is denk ik 6 a 7 meter ongeveer naar de binnenunit waar vermoed ik de sensor zit. (Geen idee waar die zit eigenlijk)
Bij mij zit hij onder de pomp.
Maar het verschil is wel afhankelijk van de temperatuur uit. Gaat deze terug naar ongeveer 30 graden dan is het verschil ook 0,7 graad.

[ Voor 18% gewijzigd door Mg4gebruiker op 16-11-2025 22:31 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:56
Hier 0,9. Afstand is buiten zeker 1 meter, misschien 1,5, binnen nog eens 2-2,5 meter.
Alles geïsoleerd. Maar of die 'huis in' senor nu erg precies is met een meting van de buitenkant van de leiding?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:34
<knip had niet goed gelezen>

[ Voor 95% gewijzigd door Gies123 op 16-11-2025 22:32 ]

Homevolt dashboard

• Fresnel
  • Laatst online: 19:17
Kevin1990 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:12:
[...]

Ik heb 1,2 graad 'verlies' bij nu 4 graden buitentemperatuur met binnen ca 9 m geïsoleerde leiding met extra steenwol isolatie en buiten ca. 6 meter geisoleerde leidingen, in kunststof goot direct onder de overstekende dakrand gemonteerd. Huis in sensor goed strak op metaal met extra isolatie.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:56
Dan is mijn commentaar overbodig 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Jpiek op 16-11-2025 22:35 ]

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:24
Kirvis schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:41:
[...]

Klopt! Het verschil tussen de temperatuur die gemeten word als..

..Kortom, maak je niet druk om eventuele verschillen tussen beide waarden die je ziet want die kloppen waarschijnlijk niet.

Verder geldt: de warmtepomp stuurt op “temp huis in” ongeacht of de meting correct is of niet. Uiteindelijk maakt het dus niet zo veel uit.
Thanks voor je duidelijke reactie!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Recent weer contact over gehad met de installateur. Zij geven aan dat de nieuwe printplaat nog niet in productie is en dat ze dus ook nu nog de bestaande printplaat bij nieuwe klanten installeren.

Ook zeggen zij dat Weheat niet bereid is om de printplaten onder garantie te vervangen. De installateur vindt dat het ook niet op hun weg ligt, omdat ze stellen dat het probleem niet echt impact heeft op de functie van de warmtepomp.

Volgens onsyaafejr meet de T6 tijdens de storing nog steeds de kamertemperatuur correct en heeft deze ook correct de gewenste watertemperatuur door aan de warmtepomp. Het probleem zou puur cosmetisch zijn, in de zin dat de waarden in de app en het portal niet meer correct worden weergegeven.

Ook zeggen ze dat Weheat verwacht in de toekomst nog wel met andere oplossingen te komen in de vorm van softwareupdates vanuit henzelf of het druk zetten op Honeywell om met een fix te komen. Dat is in het verleden bij een soortgelijk probleem bij Tado blijkbaar ook gelukt.

Eerlijk gezegd kan ik het allemaal niet rijmen met hoe het bij mij gaat. Bij storing springt hij namelijk tot nu toe gewoon over op de stooklijn. Voor mijn gevoel downplayen ze het probleem nogal omdat ze bang zijn dat ze straks bij duizenden klanten de printplaat moeten gaan vervangen (en dan nog de vraag wie voor de kosten op moet draaien). Het is ook allemaal niet consistent met wat in het supportartikel staat.

• Fresnel
  • Laatst online: 19:17
jawaligt schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:57:
[...]

Recent weer contact over gehad met de installateur. Zij geven aan dat de nieuwe printplaat nog niet in productie is en dat ze dus ook nu nog de bestaande printplaat bij nieuwe klanten installeren.

Ook zeggen zij dat Weheat niet bereid is om de printplaten onder garantie te vervangen. Zelf vinden ze dat het ook niet op hun weg ligt, omdat ze stellen dat het probleem niet echt functioneel is.

Volgens hen meet de T6 tijdens de storing nog steeds de kamertemperatuur correct en heeft deze ook correct de gewenste watertemperatuur door aan de warmtepomp. Het probleem zou puur cosmetisch zijn in de zin dat de waarden in de app en het portal niet meer correct worden weergegeven.

Ook zeggen ze dat Weheat verwacht in de toekomst nog wel met andere oplossingen te komen in de vorm van softwareupdates vanuit henzelf of het druk zetten op Honeywell om met een fix te komen. Dat is in het verleden bij een soortgelijk probleem bij Tado blijkbaar ook gelukt.

Eerlijk gezegd kan ik het allemaal niet rijmen met hoe het bij mij gaat. Bij storing springt hij namelijk tot nu toe gewoon over op de stooklijn. Voor mijn gevoel downplayen ze het probleem nogal omdat ze bang zijn dat ze straks bij duizenden klanten de printplaat moeten gaan vervangen (en dan nog de vraag wie voor de kosten op moet draaien). Het is ook allemaal niet consistent met wat in het supportartikel staat.
Dank voor je bericht.
Ik ben met je eens dat het niet helemaal klopt wat WeHeat zegt. Het is niet cosmetisch. De T6 geeft ook regelmatig aan 'communicatie verloren' (maar niet altijd). In de app en andere waarden staan de gemeten en ingestelde kamertemperatuur op -1 waardoor bij mij dit voorjaar het hele huis koud werd. Moest ik midden in de nacht alles uit en weer aan zetten....
Later concludeerde ik ook dat dan de stooklijn werd geselecteerd. Die was niet ingesteld door de installateur, maar als je die goed instelt, wordt je huis tenminste niet koud. (Juist nu wel weer belangrijk).
Ik ontdekte 1 week geleden dat bij mijn systeem nooit de T6 ingesteld was als 'gebruikte thermostaat'. Hij stond op een andere honeywell. Heb dat laten aanpassen en nog een keer de T6 aangesloten. Het ging 1 dag goed maar nog steeds uitval. Het lijkt wel minder vaak.
Vandaag de T6 opnieuw in de hoek gegooid.
Jammer dat de gepresenteerde oplossing (printplaat vervangen) helemaal nog niet beschikbaar is. De beste oplossing is gewoon de T6 uit de lijst met aanbevolen producten te kieperen. Ik denk dat veel kopers gewoon hun bestaande thermostaat kunnen blijven gebruiken. Scheelt weer 220€ (inclusief 'in bedrijfname'). Overigens, 90% van de extra functionaliteit van de T6 gebruik je toch nooit en de getoonde waarden staan er vooral om je te pleasen ;-)

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
shivo13 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:01:
[...]

Heb je het buffervat dan in serie of parallel draaien?
Parallel, maar ik heb geen Weheat vat. Die paste niet in de trapkast. 100L Atag ckz100 vat. Hij sloot vrij snel kort omdat er geen standpijp in zit zoals bij de Weheat vaten. Ik heb hem aangepast waardoor de stroming laminair is en het vat meer gelaagd werkt.
Inmiddels zelfs op 2 driewegkleppen aangesloten zodat ik het buffervat voor verwarmen of koelen om kan schakelen.
(Eigenlijk gewoon hobby🙈)

Post binnenkort wel even wat plaatjes

[ Voor 11% gewijzigd door Stefan1989 op 17-11-2025 01:29 ]

• ietse
  • Laatst online: 10:23
Beetje frisser buiten en de Defrost werkt ook nog steeds ;)

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Eerste echt koude nacht en mijn Flint laat een heel gek gedrag zien, wat ik totaal niet herken van afgelopen jaar. Meer mensen deze ervaring?

Wat doet de warmtepomp, deze gaat zelf in standby-staan, zonder defrost, en gaat dan om de CV-ketel vragen. Met als gevolg de WP staat meer dan kwartier stand-by, en de watertemperatuur zakt zo ver, dat die deze vervolgens niet meer haalt, en dan gebeurt dit keer op keer.

Net voor de zekerheid even op de CV-ketel, het CV bedrijf aangezet, maar die heeft vorig jaar slechts enkele keren bijgesprongen toen het echt langdurig koud was. Allen vannacht heeft de Flint dus al meer 6x om de CV-ketel gevraagd, iets dat absoluut niet nodig was, als die gewoon was blijven door verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV2z2oR3-tnqNRIplF9HHib1htw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8utiOG0CbNertVt9ydKJC9oR.png?f=fotoalbum_large

En in HomeWizard ziet dat er zo uit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFyclOhOVbpKlsmlqsmTuEuMeY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nGK1BCGeMu7utG14r59VM4V7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Razer op 17-11-2025 07:48 ]

• roqme
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:53
Ook ik zie dit beeld nu voor het eerst alleen gaat de Flint wel in defrost. Hierna gaat de cv ketel aan en blijft de Flint in standby. De gevraagde watertemperatuur wordt zo pas aan het einde van de run, weer net voor de volgende deforst, gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XqUn96fQzZ7orVE8FiDZBV2BuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnOEdZEhu87TPnSKgi1Wpcrq.png?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Nu online
roqme schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:58:
Ook ik zie dit beeld nu voor het eerst alleen gaat de Flint wel in defrost. Hierna gaat de cv ketel aan en blijft de Flint in standby. De gevraagde watertemperatuur wordt zo pas aan het einde van de run, weer net voor de volgende deforst, gehaald.

[Afbeelding]
Van de 5 momenten dat die in stand-by ging, waren er bij mij 2 defrost momenten bij. Heel raar...

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:07
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:39:
Eerste echt koude nacht en mijn Flint laat een heel gek gedrag zien, wat ik totaal niet herken van afgelopen jaar. Meer mensen deze ervaring?

Wat doet de warmtepomp, deze gaat zelf in standby-staan, zonder defrost, en gaat dan om de CV-ketel vragen. Met als gevolg de WP staat meer dan kwartier stand-by, en de watertemperatuur zakt zo ver, dat die deze vervolgens niet meer haalt, en dan gebeurt dit keer op keer.

Net voor de zekerheid even op de CV-ketel, het CV bedrijf aangezet, maar die heeft vorig jaar slechts enkele keren bijgesprongen toen het echt langdurig koud was. Allen vannacht heeft de Flint dus al meer 6x om de CV-ketel gevraagd, iets dat absoluut niet nodig was, als die gewoon was blijven door verwarmen.

[Afbeelding]

En in HomeWizard ziet dat er zo uit...
[Afbeelding]
Bij mij ook dit raar gedrag met de Flint. Heeft wheat iets aangepast????

• Razer
  • Nu online
Ronnie27 schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:04:
[...]

Bij mij ook dit raar gedrag met de Flint. Heeft wheat iets aangepast????
Dat moet wel, want nu in 1 nacht al 5x om de CV-ketel vragen, en de Flint dan gewoon volledig in stand-by zetten, daar waar vorig jaar op de hele winter het aantal keren dat de CV-bijgesprongen is op 2 handen te kunnen tellen is wel heel erg raar. Zeker omdat de Flint zelf ook op stand-by gaat, dat lijkt me totaal inefficient.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07

DHV

De afgelopen dagen steeds een andere grafiek voor de Sparrow:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm6e548BHdQ2eSnmYS6ewv0JZv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IpRt81Alh8aCqqlteuIhAWG8.png?f=user_large

dag 1 groot deel vd dag vol vermogen om op temp te komen, daarna standby

dag 2 een piek, daarna langzaam afbouw, en van 13:00 tot 23:00 standby

dag 3 van 99% naar 27% en weer terug (pendelen?)

Ik zie dus grote stukken van de dag waarbij 'ie standby staat omdat het huis warm is en voldoende geisoleerd om geen warmte te verliezen, maar daarna gaat ie weer op volle toeren. Ik zou eigenlijk verwachten dat ie het huis verwarmt op vol vermogen, en dan continu op laag vermogen blijft doordraaien om e.e.a. op temperatuur te houden.

De thermostaat staat op een vaste temperatuur, geen programma waarbij ie 's nachts lager gaat.

De COP zakt nu onder de 4. Eerder was dat richting 6.

• Mg4gebruiker
Wat ik zie is een Flint die zonder verwarmen de cv pomp laat draaien van 2100 gisterenavond. Kamertemperatuur was al die tijd hoger dan ingestelde waarde.
Waarom doet de Flint dat ? Voorkomen dat hij dicht vriest?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:27
Hoe kan je zien welke printplaat je hebt?
Mijn installatie hangt er pas kort, dus geen idee of ik al de ‘nieuwe’ heb.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:19
DHV schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:21:
...
dag 3 van 99% naar 27% en weer terug (pendelen?)
...
Pendelen is helemaal uit gaan, dit heet geen pendelen maar terug moduleren. Pendelen kan kwaad volgens sommigen (omdat het starten van de compressor niet oneindig kan), moduleren is niet erg.

• Razer
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:21:
Wat ik zie is een Flint die zonder verwarmen de cv pomp laat draaien van 2100 gisterenavond. Kamertemperatuur was al die tijd hoger dan ingestelde waarde.
Zie de berichten boven je....
Dit heb ik afgelopen jaar en in de winter tot maart niet gezien dit gedrag. Maar je gedrag komt dus overeen met het gedrag dat anderen nu ook zien.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jawaligt schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:57:
[...]

Ook zeggen zij dat Weheat niet bereid is om de printplaten onder garantie te vervangen. De installateur vindt dat het ook niet op hun weg ligt, omdat ze stellen dat het probleem niet echt impact heeft op de functie van de warmtepomp.

Volgens onsyaafejr meet de T6 tijdens de storing nog steeds de kamertemperatuur correct en heeft deze ook correct de gewenste watertemperatuur door aan de warmtepomp. Het probleem zou puur cosmetisch zijn, in de zin dat de waarden in de app en het portal niet meer correct worden weergegeven.

Gek verhaal.

Dus Weheat krijgt wel de correcte data binnen, ze gebruiken dit immers voor de aansturing van de pomp, maar zijn niet instaat om dit te tonen in de UI en ontwikkelen mede daarvoor een nieuwe printplaat? Ik volg de logica hierin even niet. Waarom ontwikkel je een dure hardware oplossing als het ook met software is op te lossen :?

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07

DHV

orillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:35:
[...]

Pendelen is helemaal uit gaan, dit heet geen pendelen maar terug moduleren. Pendelen kan kwaad volgens sommigen (omdat het starten van de compressor niet oneindig kan), moduleren is niet erg.
duidelijk, dank

• Razer
  • Nu online
@Carboy54 @Stoker
Jullie als installateurs wellicht een update gehad over ander schakelgedrag in hybride setups richting het nieuwe stookseizoen, omdat het zeer afwijkt van afgelopen jaar.

• Ronnie27
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:08:
[...]

Dat moet wel, want nu in 1 nacht al 5x om de CV-ketel vragen, en de Flint dan gewoon volledig in stand-by zetten, daar waar vorig jaar op de hele winter het aantal keren dat de CV-bijgesprongen is op 2 handen te kunnen tellen is wel heel erg raar. Zeker omdat de Flint zelf ook op stand-by gaat, dat lijkt me totaal inefficient.
Heb de installateur gebeld (cb) en ze gaan het uitzoeken. Heb ze al wel verteld dat er meer klachten van Flint gebruikers zijn.

• Razer
  • Nu online
En waarom levert de Flinkt plots nog maar 1,18kW vermogen uit lucht bij 4 graden buiten, met 100% compressor? Ook nooit eerder gezien. COP zelfs onder de 2.... Bij dit soort relatief milde temperaturen nog. Vorig jaar nog nooit onder de 4 gezeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKfjv6nKr4LVOldQjL54kesa5To=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wVlRGXaPW3CwCilfxUwFLUqy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRE8kisSpHzoZrnBFpikhQG5uTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KX70O7QlNMDzvFpSzbZ3eNrZ.png?f=fotoalbum_large

Update, defrosts lijken hier niet meer goed te gaan... Dit verklaart meteen bovenstaande natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTjv0JoBCX-qHi0tcVd-8gJsr44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eupASqKdQkvNo5pm91x0o1A9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8p4QqLlnc7dh_AvWh118bdLjtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AO82NJpjNfVbbmLz3zz4yrue.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Razer op 17-11-2025 09:25 ]

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:50
Ik heb 3 sensors bij mijn blackbird warmte pomp.
wp watertemperatuur in
wp watertemperatuur uit
wp watertemperatuur huis in.

Hoe bereken ik de delta T?

• Kirvis
Mjans19 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:25:
Ik heb 3 sensors bij mijn blackbird warmte pomp.
wp watertemperatuur in
wp watertemperatuur uit
wp watertemperatuur huis in.

Hoe bereken ik de delta T?
Je moet de eerste twee gebruiken.

Delta T gaat over het temperatuurverschil dat je warmtepomp moet maken en heeft niets te maken met de temp van het water dat het huis in gaat.

• Ronnie27
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:19:
En waarom levert de Flinkt plots nog maar 1,18kW vermogen uit lucht bij 4 graden buiten, met 100% compressor? Ook nooit eerder gezien. COP zelfs onder de 2.... Bij dit soort relatief milde temperaturen nog. Vorig jaar nog nooit onder de 4 gezeten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Update, defrosts lijken hier niet meer goed te gaan... Dit verklaart meteen bovenstaande natuurlijk:
[Afbeelding]

Hier ook
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcX1HAnRi2Lu3l4JlkDkIxDBFCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qxf6L1I4JXpItIgGr70IMtA.jpg?f=fotoalbum_large

• Harminator87
Hier precies dezelfde problemen met de Flint, inclusief een bevroren/ingesneeuwde achterkant en zijkant..

• Razer
  • Nu online
We are in the same boat....
@Harminator87 ook dus....

@Weheat er is iets gebeurd waardoor de Flints niet meer correct defrosten. Ik had dit vermoeden al want in het gangpad waar de Flint staat hangt een camera, en normaal tijdens defrosts wordt deze getriggerd door de dampen die er vanaf komen. Dat heeft de Flint nu geen enkeleke keer gedaan....
Hopelijk pikt een degelijke installateur dit snel op met Weheat.

[ Voor 35% gewijzigd door Razer op 17-11-2025 09:40 ]

• ietse
gok dat ze dit snel aanpakken!

mijn Sparrow FE heeft vanacht 2x defrost gehad van beide 10 min. geen problemen ondervonden die jullie hier met de flint ervaren

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:44

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RLhV_i0akdJ4vNAy-16AWd6MLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59JhMgJxtxXXAaUvE5MYdCsS.png?f=fotoalbum_large

Hier de P60 eindelijk kunnen zien op wat koudere temps. Draait nu op Stooklijn en is de laatste 3 dagen al niet uit geweest. Binnen werd het gister wat aan de koudere kant (19 graden) ipv 19,5 dus heb toch de stooklijn iets opgehoogd. Toen zag ik stabilisatie, maar nu weer iets opgehoogd om te kijken hoe we morgen ervoor staan.

Volgens mijn grafieken heeft mijn P60 nog nooit een defrost gedraaid, maar hij komt ook bijna nooit boven de 16%. Laatste tijd alleen voor de heet water run of legionella run, dan gaat hij naar 40%.

[ Voor 13% gewijzigd door Terrie op 17-11-2025 09:39 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Hier ook zoiets.
Niet echt koud met 3 tot 4 graden. Zelfs een de CV erbij gepakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0Z9GcJP0r2N2mD-S2xQfVTb2Mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enVtjOorSNc1Iubc6x4yi3P2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0jyAw4ru9PHnfyjVGWh1a5Y-70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjndDihBwOxbVtJ2KWRRZ5KM.jpg?f=fotoalbum_large

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:26
Mg4gebruiker schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:21:
Ja.
Bij een buitentemperatuur onder 5°C zal de circulatiepomp zorgen dat het water in de leidingen en de warmtepomp tijdig ververst wordt. Hierdoor zal het water nooit kunnen bevriezen. Bron: https://support.weheat.nl...-Flint-P40?language=nl_NL

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:26
Hier een Flint in hybride setup. (Gelukkig) geen problemen gehad. Water uit is ongeveer 26 graden; geen defrost nodig gehad, geen hulp v/d CV ketel gehad. Het gaat dus wel goed bij sommige Flints :)

• Razer
  • Nu online
the noise schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:42:
Hier ook zoiets.
Niet echt koud met 3 tot 4 graden. Zelfs een de CV erbij gepakt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ga maar bij je unit kijken, ook deze is dicht gevroren en doet geen goede defrosts meer.
Al het bovenstaande verklaart natuurlijk ook waarom de CV veel meer bij springt, unit vriest steeds verder dicht, uitgaande vermogen wordt lager en lager... en de CV zal meer bij springen om proberen het missende vermogen goed te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Razer op 17-11-2025 09:50 ]

• Ronnie27
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:44:
[...]

Ga maar bij je unit kijken, ook deze is dicht gevroren en doet geen goede defrosts meer.
Heb de foto ook naar de installateur gestuurd.
Nu maar afwachten..

• the noise
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:44:
[...]

Al het bovenstaande verklaart natuurlijk ook waarom de CV veel meer bij springt, unit vriest steeds verder dicht, uitgaande vermogen wordt lager en lager... en de CV zal meer bij springen om proberen het missende vermogen goed te maken.
Inderdaad compleet dichtgevroren.
EDIT
Kun je dit zelf oplossen eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door the noise op 17-11-2025 10:00 ]

• Razer
  • Nu online
the noise schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:59:
[...]

Inderdaad compleet dichtgevroren.
EDIT
Kun je dit zelf oplossen eigenlijk?
Ook even bij je installateur melden, zodat er genoeg prio calls richting Weheat gaan, het wordt een koude week en geen zin een hele week op gas te moeten stoken in combi met ene Flint COP onder de 1,9.

• ietse
Terrie schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:38:
[Afbeelding]

Hier de P60 eindelijk kunnen zien op wat koudere temps. Draait nu op Stooklijn en is de laatste 3 dagen al niet uit geweest. Binnen werd het gister wat aan de koudere kant (19 graden) ipv 19,5 dus heb toch de stooklijn iets opgehoogd. Toen zag ik stabilisatie, maar nu weer iets opgehoogd om te kijken hoe we morgen ervoor staan.

Volgens mijn grafieken heeft mijn P60 nog nooit een defrost gedraaid, maar hij komt ook bijna nooit boven de 16%. Laatste tijd alleen voor de heet water run of legionella run, dan gaat hij naar 40%.
Heel fijn!
vermogen is natuurlijk een groot verschil per huis, omgeving enz.
Hier een huis uit 1920, Flink verbouwd maar het blijft een oud huis dus warmteverlies is een gegeven dus loopt hij bij mij wat harder. op moment van defroost vanacht 46% geloof ik

• Skytrnc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:51
Valt mij nu op in de Portal dat er een knop Wintercheck zit bij Huishouden, stond deze er al?

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:22
Hier flint op stooklijn geen defrosts gehad. Staat al 2,5 dag rustig te kachelen

• Razer
  • Nu online
JurjenS7 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:13:
Hier flint op stooklijn geen defrosts gehad. Staat al 2,5 dag rustig te kachelen
Ook sterk afhankelijk van op welk vermogen de WP moet draaien, en wat de buiten temperatuur is. Hier is het vannacht al onder de 2 geweest, maar zie ook dat er plekken in NL het boven de 8 graden hebben gehouden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mausssie schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:19:
[...]

Het verbaasd mij dat heel veel mensen aangeven dat zij een betere ervaring hebben, nadat zij de T6 hebben vervangen voor een andere thermostaat en dat Weheat en (veel van) de installateurs toch de T6 aanraden.
Mijn installateur raadde een Honeywell Round Modulation aan. Goedkoper, stabieler. Mijn gevraagde watertemperatuur staat lekker laag op 25 graden. Binnentemperatuur in woonkamer 24/7 op 20. Perfect. Je kun de Honeywell voor 6 tientjes ophalen bij een lokale bouwmarkt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Gies123
Skytrnc schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:09:
Valt mij nu op in de Portal dat er een knop Wintercheck zit bij Huishouden, stond deze er al?
Goed gezien, is volgens mij nieuw inderdaad. En stukken beter om deze check onder een knop te zetten (ook graag in de WeHeat app dan) zodat eigenaren deze controle zelf kunnen triggeren ipv iemand anders op een willekeurig moment. Top!

Homevolt dashboard

• Kirvis
Skytrnc schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:09:
Die staat er al een tijdje ja.

Echter, als ik daar op klik dan gebeurt er niets...

• Gies123
Kirvis schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:35:
[...]

Die staat er al een tijdje ja.

Echter, als ik daar op klik dan gebeurt er niets...
Ik neem aan dat je WP dan de testcycle doorloopt en dus zou je dat in het portaal moeten kunnen zien? Of gebeurde daar zichtbaar niets?

Homevolt dashboard

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:20
Hier heeft de Flint de hele nacht doorgeprutteld op minimaalstand, zonder defrosts. Draait op eigen stooklijn. COP is even onder de 4 geweest, dus ik vermoed geen dichtvriezen, maar kan het nu niet bekijken.

Ik heb 'm vanochtend wel even uit- en aangezet. Dan stijgt de gemeten temperatuur een beetje en als die boven de 7°C komt, dan wordt het warmtelint weer uitgezet. Dat scheelt toch behoorlijk in verbruik. Ik had gehoopt dat WeHeat het warmtelint inmiddels wat slimmer zou aansturen, maar dat lijkt niet het geval: warmtelint aan onder de 4°C, weer uit boven 7°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9MkqlHfNyc5uBw7P4kFq3ARsCM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tvSdGtmJsLjCXrPW3JQ29fZh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a65wbGE8TSFzdHGjw9qZ-f8yi80=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/brVOabDyZ0dboeg8fii0pGy9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MNIF_uaZC1rOPmJoEGddgnz4Ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o302v4JVLmEdYDviYhLlVMog.png?f=fotoalbum_large

• the noise
Kun je een defrost forceren eigenlijk? Tot nu toe dat 'ie dat niet zelf.

• Razer
  • Nu online
the noise schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
Kun je een defrost forceren eigenlijk? Tot nu toe dat 'ie dat niet zelf.
Nee, er is een algoritme dat normaal de defrost bepaalt. Hij schiet nu ook in defrost mode door het algoritme, maar de daadwerkelijke defrost vindt niet plaats.

Je kunt met een föhn er voor gaan staan en op de lamellen blazen ;)

• the noise
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:53:
[...]

Nee, er is een algoritme dat normaal de defrost bepaalt. Hij schiet nu ook in defrost mode door het algoritme, maar de daadwerkelijke defrost vindt niet plaats.

Je kunt met een föhn er voor gaan staan en op de lamellen blazen ;)
Ik knoop de centrale afzuiging uitlaat er wel naar toe, staat er een meter naast ;-)

• Ronnie27
Weheat is er mee bezig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaPIG-Dve4pg6pSCqQnFKlHhgNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTGfcSHNMbMnyBx6tRCyT8Fg.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:37:
[...]

Zie de berichten boven je....
Dit heb ik afgelopen jaar en in de winter tot maart niet gezien dit gedrag. Maar je gedrag komt dus overeen met het gedrag dat anderen nu ook zien.
Die zag ik wel. Maar ik heb een FE opstelling. Die berichten gaan over hybride opstellingen.

• Razer
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:22:
[...]

Die zag ik wel. Maar ik heb een FE opstelling. Die berichten gaan over hybride opstellingen.
Vermoed dat ook jouw Flint wellicht niet goed heeft kunnen defrosten en daarom afwijken gedrag is gaan vertonen.

• Mg4gebruiker
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:27:
[...]

Vermoed dat ook jouw Flint wellicht niet goed heeft kunnen defrosten en daarom afwijken gedrag is gaan vertonen.
Ik heb om 6.30 even buiten gekeken omdat ik het gezoem van de pomp hoorde. Maar er was geen ijs te zien.
Hierboven staat een link waarom de cv pomp onder 5 graden buitentemperatuur draait.

• Razer
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:32:
[...]

Ik heb om 6.30 even buiten gekeken omdat ik het gezoem van de pomp hoorde. Maar er was geen ijs te zien.
Hierboven staat een link waarom de cv pomp onder 5 graden buitentemperatuur draait.
Ah je WP draaide op dat moment niet, dan gaat inderdaad onder de 5 graden het water circuleren om bevriezing te voorkomen.

• reiniero
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:27:
[...]

Ook hier werkt de flint normaal. Ook geen cv ketel hier, lijkt er op dat het alleen bij hybride is? Vanacht was het stroomverbruik wel hoger maar dat zal door het lint komen.

• Harminator87
M'n Flint gaat niet meer in defrost-modus nu, gelukkig. Waarschijnlijk verdwijnt het ijs met deze buitentemperaturen. Hij staat alleen nog steeds op 100% te 'blazen' ipv dat ie terugschakelt obv 'gevraagde watertemperatuur + 3 graden'...

• Ronnie27
Harminator87 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:26:
M'n Flint gaat niet meer in defrost-modus nu, gelukkig. Waarschijnlijk verdwijnt het ijs met deze buitentemperaturen. Hij staat alleen nog steeds op 100% te 'blazen' ipv dat ie terugschakelt obv 'gevraagde watertemperatuur + 3 graden'...
Hier ook bijna ijsvrij.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

reiniero schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:03:
[...]

Ook hier werkt de flint normaal. Ook geen cv ketel hier, lijkt er op dat het alleen bij hybride is? Vanacht was het stroomverbruik wel hoger maar dat zal door het lint komen.
Wij zijn geen voorstander van hybride en hebben ook geen Flint draaien in hybride. Tot nu toe geen klachten ontvangen. Dus dat lijkt er inderdaad op.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:31
Ik ben regelmatig een weekje weg voor werk en dan is er niemand thuis. Zou het dan aan te raden zijn om toch de thermostat lager te zetten? Op 17 ofzo voor 5 dagen en dan weer op temperatuur laten komen over de andere 2 dagen?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:30
Hier draait de Blackbird sinds 05.00 non stop op het gemak. Soms naar de 30% compressor vermogen maar over het algemeen tussen de 20-22%.
Op dit moment ingaand vermogen 480W met een doeltemperatuur van 26.6 graden en een delta T van 2.0 graden. (Watertemperatuur uit - Watertemperatuur in)

Ik denk niet verkeerd toch?

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
Kevin1990 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:
Hier draait de Blackbird sinds 05.00 non stop op het gemak. Soms naar de 30% compressor vermogen maar over het algemeen tussen de 20-22%.
Op dit moment ingaand vermogen 480W met een doeltemperatuur van 26.6 graden en een delta T van 2.0 graden. (Watertemperatuur uit - Watertemperatuur in)

Hier ook. Power in gemiddeld 500W, doeltemperatuur van nacht 28 graden en delta T 2 graden. De BB P80 pruttelt al 3 dagen lekker door, compressor percentage van 20 tot max 22%.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• Razer
  • Nu online
Hier de Flint een paar uur laten ontdooien, helaas net weer volledig dicht gevroren in een halfuur tijd. Vervolgens zie je in de app en de portal 'ontdooien', maar er gebeurt bij de WP helemaal niks, ben er nu 10 minuten buiten bij gaan staan.

Hoop toch dat men met man en macht momenteel bij Weheat aan het kijken is naar een oplossing. Met een buitentemperatuur van momenteel 4 graden, heb ik geen zin komende dagen met een kacheltje aan te moeten zitten in de woonkamer.

• Spikydog
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:42
Kevin1990 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:

Hier een Flint, 33% compressor ( lager kan ie niet ), 370W, 29,2 graden doel en temp in 28,2, temp uit 30,8

• Ronnie27
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:11:
Hier de Flint een paar uur laten ontdooien, helaas net weer volledig dicht gevroren in een halfuur tijd. Vervolgens zie je in de app en de portal 'ontdooien', maar er gebeurt bij de WP helemaal niks, ben er nu 10 minuten buiten bij gaan staan.

Hoop toch dat men met man en macht momenteel bij Weheat aan het kijken is naar een oplossing. Met een buitentemperatuur van momenteel 4 graden, heb ik geen zin komende dagen met een kacheltje aan te moeten zitten in de woonkamer.
Tot nu toe werkt de Flint weer goed bij mij...... bleek om een software fout van weheat te gaan. werd netjes door Coolblue terug gebeld , nadat ik de klacht vanmorgen om 9 uur had door gegeven. Heb wel gemeld dat ik het een slechte zaak van weheat vond , dat dit kon gebeuren.

Hoe heb je de Flint ontdooid dan, heb je de spanning er soms af gehaald?????

[ Voor 4% gewijzigd door Ronnie27 op 17-11-2025 14:28 ]

• Razer
  • Nu online
Ronnie27 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:25:
[...]
Tot nu toe werkt de Flint weer goed bij mij...... bleek om een software fout van weheat te gaan. werd netjes door Coolblue terug gebeld , nadat ik de klacht vanmorgen om 9 uur had door gegeven. Heb wel gemeld dat ik het een slechte zaak van weheat vond , dat dit kon gebeuren.

Hoe heb je de Flint ontdooid dan, heb je de spanning er soms af gehaald?????
Hebben ze een nieuwe update gepusht dan? Als de omstandigheden er niet naar zijn dat de Flint moet gaan derfrosten kun je nu natuurlijk nog niet weten of het inmiddels opgelost is ja of nee.

Ik heb vanmorgen ook met CB gebeld, en nog foto en screenshots er achteraan gestuurd. Maar nog niks vernomen.

• Ronnie27
Razer schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:35:
[...]

Hebben ze een nieuwe update gepusht dan? Als de omstandigheden er niet naar zijn dat de Flint moet gaan derfrosten kun je nu natuurlijk nog niet weten of het inmiddels opgelost is ja of nee.

Ik heb vanmorgen ook met CB gebeld, en nog foto en screenshots er achteraan gestuurd. Maar nog niks vernomen.
Blijkbaar is er een update verstuurd, hier loopt de Flint weer als vanouds.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-dKWa5GmmLJX7OZKPqRqX7DFac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ1di91huZAIzQfRIE7ByjTZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Nu online
Ronnie27 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:41:
[...]

Blijkbaar is er een update verstuurd, hier loopt de Flint weer als vanouds.[Afbeelding]
Hopelijk arriveert die hier ook snel.

• Kirvis
Ronnie27 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:25:
[...]

Heb wel gemeld dat ik het een slechte zaak van weheat vond , dat dit kon gebeuren.
Waar gehakt wordt...

Zelf noch een Flint noch hybride staan, dus geen last gehad van deze storing.

Maar dit soort 'fouten' is wel typisch iets dat pas aan het licht komt op een eerste koude nacht als vandaag en de defrost ook daadwerkelijk nodig is.

Vanmorgen geconstateerd door meerdere mensen, en binnen 8 uur gefixt (naar het lijkt).

Dat is toch best een prestatie hoor. Ik denk dat er weinig fabrikanten zijn die dat was gelukt.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Kirvis schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:52:
[...]
...
en binnen 8 uur gefixt (naar het lijkt).
...
En gedeployed! Ik fix wel vaker bugs binnen 8 uur, maar deployment naar "productie" ervan duurt vaak toch wat langer..

• Razer
  • Nu online
Nog niet te vroeg juichen...
Ben er erg benieuwd of het echt opgelost is. Als ze het werkelijk binnen zo een korte tijd gefixed hebben dan is dat heel netjes, maar vraag me wel af hoe zo een relatief groot issue de QA kan zijn doorgekomen en niet in een test lab oid aan het licht is gekomen.

• orillion
Ronnie27 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:41:
[...]

Blijkbaar is er een update verstuurd, hier loopt de Flint weer als vanouds.[Afbeelding]
Hoe weet je dat op basis van stroom gebruik? Is er al een defrost te zien in Weheat portal, of was het buiten gewoon warm genoeg dat het niet nodig was?

[ Voor 4% gewijzigd door orillion op 17-11-2025 15:46 ]

• Ronnie27
orillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:45:
[...]

Hoe weet je dat op basis van stroom gebruik? Is er al een defrost te zien in Weheat portal, of was het buiten gewoon warm genoeg dat het niet nodig was?
De Flint was behoorlijk dicht gevroren vanochtend en is weer helemaal ontdooid. En als Coolblue mij terug belt en toegeeft dat de fout bij weheat zat, ga ik ervan uit dat het ook klopt.
In Home Wizard is de rust ook terug gekeerd. We gaan het vannacht meemaken, want hier in het oosten gaat het weer koud worden vannacht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waOPoeGesC515UpEvxTVP23tHCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEOuQW8d3d1D2sopOYlKefc6.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
Ronnie27 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:56:
[...]

De Flint was behoorlijk dicht gevroren vanochtend en is weer helemaal ontdooid. En als Coolblue mij terug belt en toegeeft dat de fout bij weheat zat, ga ik ervan uit dat het ook klopt.
In Home Wizard is de rust ook terug gekeerd. We gaan het vannacht meemaken, want hier in het oosten gaat het weer koud worden vannacht. [Afbeelding]
Oké, ik dacht dat je daarmee liet zien dat er weer een defrost was geweest die wel was gelukt. Ja, we zullen het moeten afwachten, ben benieuwd of alle Flint's ook al gelijk de update hebben ontvangen.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:24
Diverse postings over verschil tussen temp-uit en huis-in:

Ik kon het in eerste instantie niet lager krijgen dan 2-2.5 graad.
6 meter geïsoleerde (2cm schuim) leidingen, bijna helemaal binnenshuis. Sensor metaal op metaal.

Oplossing: warmtegeleidende pasta en isolatie om de leiding en sensor.
Verschil nu: 0.3-0.4 graden

• Dingess
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 20:43
De nieuwe app update v4.4.1 authenticate naar https://auth.acc.weheat.nl. Denk dat men vergeten is de acceptatie om te zetten naar prd in code: https://auth.weheat.nl. De app update nog even niet updaten dus

• Razer
  • Nu online
Dingess schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:12:
De nieuwe app update v4.4.1 authenticate naar https://auth.acc.weheat.nl. Denk dat men vergeten is de acceptatie om te zetten naar prd in code: https://auth.weheat.nl. De app update nog even niet updaten dus
Inderdaad, gaat goed daar met de code reviews 8)7
Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.