• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:16
En met 400W zou ik heeel blij worden!

• Maarten58
Wat is volgens jullie het opgenomen vermogen algemeen, of gemiddeld?

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:50
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:33:
Hij trekt uiteraard geen constant 400 watt, dat fluctueert met hoe warm je CV water moet zijn en hoe koud de buitenlucht is. Dit is dus een heel variabele waarde die in elk huis anders ligt.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:14
<opinion>

Ik vind dat er weer erg veel azijn op tafel komt sinds het bericht van Weheat van gisteren.

Zoals we al vaker hebben geconcludeerd hier zijn ze erg druk en met veel zaken tegelijk bezig met beperkte capaciteit (10 vacatures op dit moment).

Ik heb persoonlijk liever dat ze hun krachten richten op het verbeteren van bijvoorbeeld Weheat Intelligence en een solide universele data management infrastructuur, dan dat ze een outdated portal in de lucht houden.

Ja, ik begrijp ook niet helemaal waarom het ingaand vermogen uit de app gehaald is, maar ze zullen er wel een reden voor hebben.

Grappig vind ik wel dat mensen vol verontwaardiging recht denken te hebben op functionaliteit die ooit is ingevoerd als die uitgefaseerd wordt. Dit terwijl er prima redenen kunnen zijn voor een commerciele organisatie als Weheat om bepaalde functionaliteiten uit te faseren.

Kijk voor de grap eens terug in dit topic naar het begin.

Als je ziet hoe de screenshots van het portal er toen uitzagen, dan is er heeeeeeeel veel vooruitgang geboekt met de huidige app en de aankomende API.

Weheat zal ongetwijfeld goed monitoren hoe de app en het portal gebruikt worden, en op basis van die gegevens keuzes maken die voor het gros van de klanten volstaan.

Het in de lucht houden van een portal voor slechts een kleine groep gebruikers is gewoon domweg niet te verantwoorden. Dit hebben ze geloof ik ook al eerder aangegeven hier.

Kudo's voor het openstellen van de API. Dat betekent dat we lekker zelf aan de slag kunnen met de data om snel tot leuke inzichten te komen!!

</opinion>

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:44
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:30:
@Guido7619 En wat is dan het vermogen? Ik lees: 6KW. Dat resulteert in 6000:230=26A Hoe kan het dan 1fase en 16A zijn? Ik lees ook opmerkingen van 300/400 W. Dat is wel een verschil met 6KW...
Die 6 kW is het thermische vermogen, de output. Het opgenomen vermogen, de input, ligt veel lager. Het idee van de warmtepomp :*)
Die 300-400 W is het opgenomen vermogen als de warmtepomp heel rustig draait en weinig output hoeft te leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-11-2025 14:39 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
Kirvis schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:36:
<opinion>

Ik vind dat er weer erg veel azijn op tafel komt sinds het bericht van Weheat van gisteren.

Zoals we al vaker hebben geconcludeerd hier zijn ze erg druk en met veel zaken tegelijk bezig met beperkte capaciteit (10 vacatures op dit moment).

Ik heb persoonlijk liever dat ze hun krachten richten op het verbeteren van bijvoorbeeld Weheat Intelligence en een solide universele data management infrastructuur, dan dat ze een outdated portal in de lucht houden.

Ja, ik begrijp ook niet helemaal waarom het ingaand vermogen uit de app gehaald is, maar ze zullen er wel een reden voor hebben.

Grappig vind ik wel dat mensen vol verontwaardiging recht denken te hebben op functionaliteit die ooit is ingevoerd als die uitgefaseerd wordt. Dit terwijl er prima redenen kunnen zijn voor een commerciele organisatie als Weheat om bepaalde functionaliteiten uit te faseren.

Kijk voor de grap eens terug in dit topic naar het begin.

Als je ziet hoe de screenshots van het portal er toen uitzagen, dan is er heeeeeeeel veel vooruitgang geboekt met de huidige app en de aankomende API.

Weheat zal ongetwijfeld goed monitoren hoe de app en het portal gebruikt worden, en op basis van die gegevens keuzes maken die voor het gros van de klanten volstaan.

Het in de lucht houden van een portal voor slechts een kleine groep gebruikers is gewoon domweg niet te verantwoorden. Dit hebben ze geloof ik ook al eerder aangegeven hier.

Kudo's voor het openstellen van de API. Dat betekent dat we lekker zelf aan de slag kunnen met de data om snel tot leuke inzichten te komen!!

</opinion>
Voorspelde het inderdaad al een paar weken terug. Waarom beide in de lucht houden. Portal is wel handig voor kijken op afstand via PC (doe ik nog welleens), maar geen noodzaak.

Vermogen lijkt mij een vrij basis behoefte. Sterker nog, ken wel wat mensen met zo'n ding en die zijn absoluut niet tech-savy en gebruikte vermogen-in ook gewoon. Waarom dit ineens geheim moet zijn is mij niet duidelijk.

• Maarten58
Dank @SebastiaanPs , en wat is dan het maximale opgenomen vermogen?

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten58 op 14-11-2025 14:41 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:44
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:40:
Weet ik niet, in de specs van de Sparrow staat “stroomvoorziening 16A, 3000 W”. Maar of ie dat ook echt opneemt op max vermogen? Niet hoger dan dat in ieder geval. Wellicht kunnen Sparrow eigenaren je meer vertellen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:58
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:40:
Sparrow p60 eigenaar hier.
Nornaal cv gebruik hier: 200/300 watt
SWW en legionella run: vanaf 800 tot 1300 watt. Hoe warmer het water hoe meer vermogen.
SWW boost modus (75% compressor) ca 2000/2200 watt

[ Voor 3% gewijzigd door jeroendh op 14-11-2025 14:53 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen van de "warm water boost" functie? Kan je hiermee flink wat extra doucheminuten uit hetzelfde boilervat halen zodra je het aanzet vlak voordat iedereen gaat douchen of moet je dit ruim van te voren aanzetten om verschil te merken?

Bij SWW vraag hoelang duurt het voordat de warmtepomp (+ eventueel BUH en elektrisch element) aangaat om het vat weer op temperatuur te brengen? Er vanuit gaande dat je geen handmatig schema hebt ingesteld en de boost functie niet handmatig aanzet

[ Voor 27% gewijzigd door Caayn op 14-11-2025 14:56 ]

• Maarten58
@jeroendh Fijn, ik gebruik geen SWW van de Sparrow, dat wordt na de CVketel een boiler. Is het dan max 16A wat ik lees?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:19
** spuit 11 **

[ Voor 96% gewijzigd door orillion op 14-11-2025 14:59 ]

• Kirvis
SebastiaanPs schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:47:
[...]

Weet ik niet, in de specs van de Sparrow staat “stroomvoorziening 16A, 3000 W”. Maar of ie dat ook echt opneemt op max vermogen? Niet hoger dan dat in ieder geval. Wellicht kunnen Sparrow eigenaren je meer vertellen.
WIj hebben een Sparrow.

Ik zou eens in de Homewizard data moeten duiken, maar ik heb het opgenomen vermogen gevoelsmatig nog noooit boven de 1500 watt uit zien komen.

We zullen het kunnen analyseren zodra de API online staat. :)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Guido7619 En wat is dan het vermogen? Ik lees: 6KW. Dat resulteert in 6000:230=26A Hoe kan het dan 1fase en 16A zijn? Ik lees ook opmerkingen van 300/400 W. Dat is wel een verschil met 6KW...
6 kW vermogen : COP van dat moment. Dus 16 A is meer dan genoeg excl. Eventuele BUH van 3 kWh wel op andere fase.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 14-11-2025 15:12 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Maarten58
@Carboy54 Dat lijkt me gemaakt vermogen (warmte). Ik bedoel enkel de ampères die hij trekt, zodat ik de verdeling op de meterkast kan bepalen. Ook als ik 3x25A heb? Maar ik heb vermoelijk geen BUH.

[ Voor 15% gewijzigd door Maarten58 op 14-11-2025 15:16 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:30
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:55:
@jeroendh Fijn, ik gebruik geen SWW van de Sparrow, dat wordt na de CVketel een boiler. Is het dan max 16A wat ik lees?
Ja klopt. Je komt met 3x25A makkelijk weg
De kans dat de Sparrow 3000W verbruikt is klein en als dat zo is waarschijnlijk niet lang.
Ik heb zelf een Blackbird en doe alles elektrisch.
Boilers
Ovens
Combi magnetron
Laadpalen
Handdoeken radiator
Heaters voor onder de overkapping
Koffiezetapparaat
Sunshower
Back up heater (gaat eigenlijk nooit aan)

En dan ook nog alle andere normale apparatuur zoals router, TV, opladers van laptops en telefoons, beeldschermen, soundbar, vriezers, koelkasten.

Gaat prima zo. Meoet wel zeggen dat het soms wel wat spannend is met bepaalde elektrische apparaten gezamelijk aan maar zoals je ziet genoeg grootverbruikers. Ik moet het nog wat anders aansluiten om wat beter te verdelen maar je zult niet snel over die 3x25A heen gaan denk ik :)

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:59
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:14:
@Carboy54 Dat lijkt me gemaakt vermogen (warmte). Ik bedoel enkel de ampères die hij trekt, zodat ik de verdeling op de meterkast kan bepalen. Ook als ik 3x25A heb? Maar ik heb vermoelijk geen BUH.
Een aparte groep van 16A is voldoende, op een fase die het minst belast wordt.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• Maarten58
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:16:
[...]

Ja klopt. Je komt met 3x25A makkelijk weg
De kans dat de Sparrow 3000W verbruikt is klein en als dat zo is waarschijnlijk niet lang.
Ik heb zelf een Blackbird en doe alles elektrisch.
Boilers
Ovens
Combi magnetron
Laadpalen
Handdoeken radiator
Heaters voor onder de overkapping
Koffiezetapparaat
Sunshower
Back up heater (gaat eigenlijk nooit aan)

En dan ook nog alle andere normale apparatuur zoals router, TV, opladers van laptops en telefoons, beeldschermen, soundbar, vriezers, koelkasten.

Gaat prima zo. Meoet wel zeggen dat het soms wel wat spannend is met bepaalde elektrische apparaten gezamelijk aan maar zoals je ziet genoeg grootverbruikers. Ik moet het nog wat anders aansluiten om wat beter te verdelen maar je zult niet snel over die 3x25A heen gaan denk ik :)
Ik kan amper een wasmachine toevoegen...
5,75 5,75 5,75 vermogen KW 25x230
0,3 woning, verlichting/apparaten
2 vaatwasser

3,7 3,7 inductieplaat (piek)
2 Sparrow

1,5 boiler
2 Wasmachine/Droger

5,5 5,7 4 totaal
0,25 0,05 1,75 rest

Maar dank allen! Het gaat goed komen! _/-\o_

• Kirvis
Kirvis schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:59:
[...]

WIj hebben een Sparrow.

Ik zou eens in de Homewizard data moeten duiken, maar ik heb het opgenomen vermogen gevoelsmatig nog noooit boven de 1500 watt uit zien komen.

We zullen het kunnen analyseren zodra de API online staat. :)
Ik heb de Homewizard kWh meter data geanalyseerd en het gemiddeld vermogen berekend per kwartier (dat is laagste resolutie die ik kan exporteren).

Hieronder de resultaten voor onze Sparrow:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkCphIFzRq1Iy9ZDLrKRq4Sv4BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YatClQRLBzp34Ga4mTlHYUia.png?f=fotoalbum_large

Alle kwartieren met een waarde van 0 zijn eruit gefilterd.

Je ziet hier dat onze Sparrow het grootste deel van de tijd dat ie aan staat op rond de 200 watt draait.

Verder zijn er slechts 72 van de 15.715 kwartieren waarbij het gemiddeld opgenomen vermogen boven de 2 kW uit komt.

M.a.w: niks om je zorgen over te maken met een 16A groep.

N.B: Zou leuk zijn om dit te splitsen in SWW, Legionella en CV, maar dat kunnen we pas doen als de API online staat.

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:39

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Weheat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:15:
Hi Tweakers,

De afgelopen tijd hebben we flink geïnvesteerd in een schaalbare backend, wat veel verbetering met zich meebrengt maar er ook voor zorgt dat we de informatievoorziening naar een hoger niveau kunnen tillen.
De eerste stap was het releasen van de eerste inzichten in de app, echter weten wij ook dat een belangrijk deel van onze gebruikers (waaronder jullie) graag zelf aan de slag gaat met de data. Daarom is voor ons de logische vervolgstap de release van een publieke API, juist om transparantie te bieden over de prestaties van onze producten.

De publieke API liep wat vertraging op, maar we wilden niet wachten met de uitrol van de Inzichten in de app. Via dit bericht willen we jullie echter graag geruststellen dat de release van de API gepland is binnen 2 weken, we zullen jullie hier updaten wanneer het live is.

Om alvast een beeld te krijgen, via de API zal de volgende data verkrijgbaar zijn: https://support.weheat.nl...ent-Weheat?language=nl_NL

Toekomst
Het in de lucht houden van allerlei verschillende producten / integraties kost veel tijd, waardoor we minder features kunnen releasen. Daarom hebben we gekeken hoe we dit beter kunnen inrichten.
We brengen nog één update uit voor de officiële Home Assistant-integratie. Deze draait op de nieuwe API en dient als voorbeeldintegratie. Vanaf dat moment vragen we de community om gewenste integraties (bijv. Homey) zelf te bouwen op basis van de API. Wij leveren een stabiele datastroom en heldere documentatie, jullie bepalen wat je erop aansluit. Daarom wordt voor consumenten de portal op termijn uit gefaseerd en kan Weheat haar innovatiesnelheid verhogen.

Er staan mooie ontwikkelingen op de planning voor zowel installateur als voor eindgebruiker, maar ook de installateurs features profiteer je als eindgebruiker van omdat we hierdoor kunnen groeien en dus ook verder kunnen investeren in nieuwe functionaliteiten aan beide kanten!

We komen snel met een update over de API!

Groet,
Team Weheat
Eigenlijk ben ik vooral benieuwd hoe deze nieuwe ontwikkelingen zich verhouden tot de Europese Data Act, die is ingegaan op 12 september 2025. Vanuit die wet heeft de klant recht op toegang tot alle data die door diens slimme apparaat gegenereerd worden en ook om die data over te dragen aan een andere partij (portabiliteit). Ben benieuwd of het aanbieden van een API in dat verband volstaat - en of deze API dan ook echt alle data bevat.

Jaren_30_huis_gasloos

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:19
@Maarten58

Owja, want als de 11stedentocht gereden wordt en je de kachel dus hoog hebt staan ben je tegelijkertijd aan het koken op 4 pitten, heeft je wederhelft net de hele boiler leeggedouched, heb je een wasej gedraait en die heb je net in de droger zitten en ben je al weer een nieuwe wasje aan het draaien ?

Je hoeft niet alles bij elkaar te tellen, alleen wat je redelijkerwijze tegelijk gebruikt.

• Kevin1990
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:20:
[...]

2 vaatwasser

2 Sparrow

1,5 boiler
2 Wasmachine/Droger

5,5 5,7 4 totaal
0,25 0,05 1,75 rest

3x35A is ook een oplossing denk ik die passend zou kunnen zijn bij jou.
Al snap ik bovenstaande niet helemaal maar dat ter zijde :P

De kans dat alle grootverbruikers tegelijk aan gaan en daardoor een piek komt in het vermogen is klen.
Een oven bijvoorbeeld trekt in het begin veel vermogen maar als die op temperatuur is kost het weinig energie.
Overigens heb ik onze inductieplaat gewoon op 1 fase staan maar wel op 2 groepen.

En weer on topic. Een Sparrow kan makkelijk op 3x25A 8)

• Jpiek
Mausssie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:14:
[...]

Je kan niet even terugkijken naar 1 specifieke dag.
Daarnaast kon je in de Weheat portal meerdere grafieken over elkaar heen leggen, dat lukt hier ook niet.
(Of ik heb beide opties nog niet gevonden.)
Grafieken over elkaar gaat prima, selecteer in Insights 1 tag, selecteer een tweede en sleep die naar de eerste..

1 specifieke dag is id wel een probleem. Als je dat wilt zou ik waardes exporteren naar een google sheet..

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 01:28
An sich kan ik me voorstellen dat WeHeat er voor kiest om niet een API, HA integratie, portaal en app te onderhouden. Nu gaan ze dus naar een API en app toe. Ik denk dat er heel weinig gebruikers in de groep zitten die niet met de API aan de slag willen binnen bijvoorbeeld HA of Homey, maar wel de uitgebreidere functionaliteit van het portaal tov de app nodig hebben. Misschien dat op termijn de app nog wel wat uitgebreidere inzichten toevoegt.
Zeker voor een kleiner bedrijf zal je soms moeten kiezen. Ik ben in ieder geval blij dat ze de API wel in de lucht houden. Ben benieuwd wat de community gaat maken in HA.

• Maarten58
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:34:
[...]

3x35A is ook een oplossing denk ik die passend zou kunnen zijn bij jou.
Al snap ik bovenstaande niet helemaal maar dat ter zijde :P

De kans dat alle grootverbruikers tegelijk aan gaan en daardoor een piek komt in het vermogen is klen.
Een oven bijvoorbeeld trekt in het begin veel vermogen maar als die op temperatuur is kost het weinig energie.
Overigens heb ik onze inductieplaat gewoon op 1 fase staan maar wel op 2 groepen.

En weer on topic. Een Sparrow kan makkelijk op 3x25A 8)
Dit was een kopie uit het excel file dat ik ervoor had aangemaakt. Onderaan staan de erg lage getallen zoals 0.05A wat overblijft. Maar het klopt: ik heb alles verdeeld. Dus opletten met wasm. en inductieplaat; niet tegelijk! Dan moet ik na de WP, de inductieplaat, boiler, ook nog een kabel voor de vaatwasser door het huis (uit 1870) trekken.. |:(

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
MrDenna schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:32:
6KW uitgangsvermogen bij -10. Dat is input vanuit je groep 2/2,5 KW met een COP van 3/2,5.
Exact. Zelfs de Blackbird P80 (11kW output) draait op een 1-fase 16A groep.
Dus ook voor de Sparrow gewoon een 16A groep laten installeren op een andere fase dan je kookplaat. Kijk ook even naar andere piekverbruikers (waterkoker bijvoorbeeld). Dat kan soms meer impact hebben op overbelasting dan je kookplaat. Die staat bijna nooit op vol vermogen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kevin1990
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:50:
[...]

Dit was een kopie uit het excel file dat ik ervoor had aangemaakt. Onderaan staan de erg lage getallen zoals 0.05A wat overblijft. Maar het klopt: ik heb alles verdeeld. Dus opletten met wasm. en inductieplaat; niet tegelijk! Dan moet ik na de WP, de inductieplaat, boiler, ook nog een kabel voor de vaatwasser door het huis (uit 1870) trekken.. |:(
Je kunt ook schakelen met slimme stekkers _/-\o_

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:26
Dat is wat de warmtepomp thermisch aan warmte kan produceren. Elektrisch kost het veel minder stroom. Bij een COP van 4 gaat er 1 KW aan elektrisch vermogen in en komt er 4 KW aan thermische warmte uit.

Je hebt dus 1 16A automaat nodig voor de Sparrow, en als je nog een binnenunit met BackUp heater krijgt, heb je daarvoor nog een andere aparte groep van 16A nodig. Mag op dezelfde fase zitten, maar als je 3 fase tot je beschikking zou ik het verdelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Guido7619 op 14-11-2025 16:16 ]

• Maarten58
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:11:
[...]

Je kunt ook schakelen met slimme stekkers _/-\o_
Zal ik checken, @Kevin1990 , ik heb zulke stekkers al in gebruik, maar goed idee, had ik nog niet in deze context aan gedacht. Zou echt een oplossing zijn in de betreffende fase.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:14:
16 A is prima voor de Sparrow

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Jpiek
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:16:
[...]

Zal ik checken, @Kevin1990 , ik heb zulke stekkers al in gebruik, maar goed idee, had ik nog niet in deze context aan gedacht. Zou echt een oplossing zijn in de betreffende fase.
Overweeg eens zoiets :

https://stekkerblokkensho...ng-wasmachine-droger.html

ene gaat automatisch uit als de andere +3400W trekt...

• Maarten58
Jpiek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:42:
[...]

Overweeg eens zoiets :

https://stekkerblokkensho...ng-wasmachine-droger.html

ene gaat automatisch uit als de andere +3400W trekt...
HEB IK AL :) Dank @Jpiek 8)7
Die zit nu op de oven versus vaatwasser, maar kan dan met 3x25 idd op de wasm. versus droger zitten!

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten58 op 14-11-2025 16:54 ]

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07

DHV

Mijn WeHeat Sparrow staat sinds een paar uur op standby, terwijl de temperatuur in de kamer 2 graden onder de ingestelde temperatuur van de thermostaat ligt. Dit zie ik ook terug in de app, maar blijkbaar is dat geen signaal om te verwarmen. De 'Target water temperature' staat ook op 10C (kan ik niet direct aanpassen toch?).

Heb al geprobeerd m'n thermostaat nog hoger te zetten, maar het enige dat ik dan zie veranderen is het de 'Set to XX' in de 'my home' sectie. Thermostaat is Honeywell, verbonden via OpenTherm.

Onder de "Settings" sectie krijg ik als melding "Oops something went wrong" als ik Heating open.

Iemand een idee? Heb al Storingsdienst van de installateur gebeld, wacht nog op reactie.

Op de binnenunit brandt het groene lampje (dus geen storingen in het systeem als het goed is).

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42
DHV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:09:
Mijn WeHeat Sparrow staat sinds een paar uur op standby, terwijl de temperatuur in de kamer 2 graden onder de ingestelde temperatuur van de thermostaat ligt. Dit zie ik ook terug in de app, maar blijkbaar is dat geen signaal om te verwarmen. De 'Target water temperature' staat ook op 10C (kan ik niet direct aanpassen toch?).

Heb al geprobeerd m'n thermostaat nog hoger te zetten, maar het enige dat ik dan zie veranderen is het de 'Set to XX' in de 'my home' sectie. Thermostaat is Honeywell, verbonden via OpenTherm.

Onder de "Settings" sectie krijg ik als melding "Oops something went wrong" als ik Heating open.

Iemand een idee? Heb al Storingsdienst van de installateur gebeld, wacht nog op reactie.

Op de binnenunit brandt het groene lampje (dus geen storingen in het systeem als het goed is).
Waarschijnlijk toch communicatie tussen je thermostaat en binnenunit - spanning van binnenunit en Honeywell thermostaat halen voor paar minuten en dan weer opstarten...

https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL

• DHV

DHV

Pandabeer35 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:29:
[...]

Waarschijnlijk toch communicatie tussen je thermostaat en binnenunit - spanning van binnenunit en Honeywell thermostaat halen voor paar minuten en dan weer opstarten...

https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
Bedankt voor je reactie.

Ik heb een ander type thermostaat (chronotherm modulation) en in de app toont ie geen -1 als waardes, maar de waarde die op de thermostaat is ingesteld, dus hij 'leest' 'm wel, want als ik de thermostaat aanpas zie ik de waarde in de app ook veranderen.

Ik zal het straks alsnog proberen als ik niks terughoor van de storingsdienst, anders steek ik de haard maar aan :')

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:09
DHV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:57:
Ik heb een ander type thermostaat (chronotherm modulation) en in de app toont ie geen -1 als waardes, maar de waarde die op de thermostaat is ingesteld, dus hij 'leest' 'm wel, want als ik de thermostaat aanpas zie ik de waarde in de app ook veranderen.
Ik had dit laatst ook, maar kon wel zien in de weheat app bij heating dat ie niet meer praatte met de thermostaat. Unit stekker eruit, even wachten, en daarna weer normaal.

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:10
Caayn schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:26:
[...]

[...]
Je kan het afgiftesysteem vervangen maar zolang er geen warmtevraag is er ook geen warmte om af te geven ;)

Ik gok dat je al snel op een zoneregeling uitkomt. Het knijpen van je verwarming beneden heeft weinig zin als er door de zon uberhaupt geen warmtevraag is in de ruimte van de thermostaat. Als je wilt bufferen zou je juist een afgiftesysteem willen hebben met veel waterinhoud. Type 33 radiatoren zijn dan een optie al ga je het daar ook geen uren mee redden, ze houden wel langer warmte vast dan type 22 en kleiner. Juist met ventilators en boosters haal je snel de warmte uit een afgiftesysteem, wat voor het vergroten van het vermogen ideaal is maar je trekt daarmee helaas ook snel je warmtebuffer leeg zodra de warmtevraag gestopt is.
Ik denk dat zoneregeling mogelijk ook hier de enigste optie is.

Ik neig ernaar om de warmtepomp te installeren zonder buffervat (systeem heeft genoeg inhoud). Dan ga ik het eerste jaar wel wat tweaken en probeer het zo met deze opstelling werkend te krijgen. Misschien dat ik op dit soort dagen met zacht weer in het voor- en najaar iets met nachtverlaging kan doen.

Als het niet werkt kan ik nog altijd een buffervat toevoegen.

• DHV

DHV

MartinPTweak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:09:
[...]

Ik had dit laatst ook, maar kon wel zien in de weheat app bij heating dat ie niet meer praatte met de thermostaat. Unit stekker eruit, even wachten, en daarna weer normaal.
Themostaat ontkoppeld, stekker binnenunit er uit en even later er weer in gedaan. Nu vindt-ie de boiler en het buffervat ook niet meer. Buitenunit blijft op standby. Regen, drup.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:17
Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:20:
[...]

2 vaatwasser

2 Sparrow

1,5 boiler
2 Wasmachine/Droger

5,5 5,7 4 totaal
0,25 0,05 1,75 rest

Als ik jou was zou ik dit overleggen met je installateur.

• Maarten58
@201WD Ik kan je het excel file niet laten zien, maar het is waterdicht, dat kon niet als kopie, sorry.
Ik ga het zeker aan de elektricien laten zien!

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten58 op 14-11-2025 18:59 ]

• EggyBurt
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08

EggyBurt

bezig met nieuw logo...

Maarten58 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:22:
Beste Tweakers, i.v.m. de binnenkort te plaatsen Sparrow, zou ik graag willen begrijpen wat de aansluiting moet zijn in de meterkast.., we krijgen 3x25A, maar er is ook een 2 fase inductieplaat in de planning (ligt al klaar). Kan dat allemaal? De inductieplaat kan op 2 fasen en de Sparrow dan op fase 3. Ik zit te rekenen, maar kom wat betreft de Sparrow misschien nog wat tekort!
Mijn Sparrow heeft 2 aparte groepen:
- Binnenunit B16 230V
- Buitenunit C16 230V
Ik zou er verder geen andere verbruikers op zetten (Heb 3x25A aanvoer in de meterkast)

• MartinPTweak
DHV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:31:
[...]

Themostaat ontkoppeld, stekker binnenunit er uit en even later er weer in gedaan. Nu vindt-ie de boiler en het buffervat ook niet meer. Buitenunit blijft op standby. Regen, drup.
Nou lekker dan, geen idee wat er nu is. Pffff.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:02
DHV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:31:
[...]

Stroom van alles er al afgehaald, dus ook buitenunit?

• 201WD
DHV schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:57:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik zal het straks alsnog proberen als ik niks terughoor van de storingsdienst, anders steek ik de haard maar aan :')
Uitschakelen en weer inschakelen is zo gebeurd kost je 1 minuut...weet je meer.
Wachten op de servicemonteur duurt iets langer.
Mogelijk heb je dan het probleem al opgelost

• 201WD
Heb je al eens iemand naar je meterkast en installatie laten kijken voordat je aan de slag gaat met een warmtepomp.
Het is hier al meerdere malen genoemd.
2x 16a alamat voor de warmtepomp

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 00:09
_Hansel_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:06:
[...]

Das wel erg netjes, hier 180m2 woonoppervlak- geschakeld '93, deels na geïsoleerd, alleen vv op begane grond
SPARROW FE, 29 kWh sww (300ltr) en 53 kWh CV.
Jij hebt een veel groter huis.

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
shivo13 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:08:
Ik merk de afgelopen weken met het zachte weer en de regelmatig zonnige dagen dat mijn bovenverdieping in de woning niet warm wordt. Momenteel stook ik nog met een gasketel (Ta 45 graden), maar ben van plan om in het voorjaar een warmtepomp te plaatsen (Weheat Flint of Sparrow).

Op de benedenverdieping heb ik vvw (50m2, Ta 30 graden op de verdeler) die het 24/7 op 20 graden houdt. De bovenverdieping maakt gebruik van radiatoren (Nu T10, worden vervangen door T22). Thermostaat hangt op de benedenverdieping.

Onze woning heeft grote ramen op het zuiden en bij zonnig weer warmt met name de benedenverdieping op. Gedurende dag is er dan geen warmtevraag, waardoor de kamers op de bovenverdieping in de schaduwzijde van de woning kouder blijven.

Als ik straks een warmtepomp plaats, hoe kan ik er dan voor zorgen dat de bovenverdieping op dit soort dagen warm blijft?

Kan je dat oplossen met zoneregeling of het waterzijdig inregelen van je CV systeem?

Ik ben benieuwd of er iemand met een vergelijkbare situatie ervaring heeft.
Ik heb dit met een Plugwise zone regeling opgelost. Omdat Plugwise opentherm stuurt gaat dat ook heel goed met Weheat.

Ik regeling niet per ruimte maar per verdieping zodat ik altijd voldoende volume heb om mee te werken.

• DHV

DHV

201WD schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:28:
[...]

Uitschakelen en weer inschakelen is zo gebeurd kost je 1 minuut...weet je meer.
Wachten op de servicemonteur duurt iets langer.
Mogelijk heb je dan het probleem al opgelost
Had ik al gedaan, en dat werkte niet.

Er kwam een monteur, maar die had alleen gereedschap en geen computer om het systeem uit te lezen, dus nu wachten op de achterwacht. Heeft ook nog een keer de stroom er af gehaald maar veranderde niets.
STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:52:
[...]

Stroom van alles er al afgehaald, dus ook buitenunit?
Nee, alleen de binnenunit en thermostaat.

[ Voor 17% gewijzigd door DHV op 14-11-2025 20:53 ]

• MrDenna
Nee, alleen de binnenunit en thermostaat.
Zoals voorgaand ook al geschreven, even allebei de units, dus binnen en buiten stroomloos maken.

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:36
ik zit nog steeds een beetje met de plaatsing plek.

in mijn hoofd was de plek waar de vorige eigenaar een soort van frame had geplaatst waar hij dit ook wou doen een logische plek. maar die zit onder de kap onder onze slaapkamer. iets verderop naast de schutting van onze tuin ligt al een grind bak (zie fotos staat nu nog zooi) daar zou ik hem ook kunnen zetten.

ik weet het even niet. iemand hier een mening over?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO0Y_mcll751PMV0gI_X7Gc1sfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIEa5vqOp0Xxyyggx2ELbaZs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIFYSgJxz5c9dH8K_7RFY8ZqvKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiAVJPyMK8sNZkf7puMjomUo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruCW5pLZIZCKF2mGaiKcHXJi8bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPbAAPLa2SewrC7TcWnkfWfp.jpg?f=fotoalbum_large

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:33
Ik heb het gevoel dat de Flint-warmtepomp nog steeds ‘pendelt’, ook al geeft CB aan dat dit niet het geval is. Het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is slechts 0,5 °C.
Daarom laat ik binnenkort mijn huidige hoogtemperatuur-verdeler vervangen door een Therminon hybride verdeler met pomp (6-groepen). Volgens WS werkt de hybride variant niet zonder pomp. Deze verdeler is bovendien geschikt voor passieve koeling.

Zelf gebruik ik maar twee groepen; de overige groepen dop ik voorlopig af, zodat ik in de toekomst kan uitbreiden.
WS adviseerde mij om de bestaande 16 mm leidingen te vervangen door DN32-leidingen, omdat de warmtepomp anders onvoldoende goed zou functioneren. De afstand tussen de warmtepomp en de vloerverwarmingsverdeler is in totaal 24 meter, waarvan straks 20 meter buis met 22 mm buitendiameter blijft en 4 meter DN32 wordt vernieuwd.

Alle leidingen ga ik dampdicht isoleren met Kaiflex ST van 13 mm dik (liefst 19 mm), eventueel Armaflex. Een monteur van een koeltechnisch bedrijf gaf aan dat Kaiflex prima werkt, al wordt het gezien als een B-merk.

Wat zijn jullie ervaringen met koelen in het afgelopen jaar?
Ketelklets had geen goede ervaringen, maar die gebruikte nog een HT-verdeler.

• Maarten58
201WD schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:30:
[...]

Heb je al eens iemand naar je meterkast en installatie laten kijken voordat je aan de slag gaat met een warmtepomp.
Het is hier al meerdere malen genoemd.
2x 16a alamat voor de warmtepomp
Waarom ineens 2x 16A? De Sparrow draait toch op 1x16A? Dus 1 fase?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:19
Maarten58 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:02:
[...]

Waarom ineens 2x 16A? De Sparrow draait toch op 1x16A? Dus 1 fase?
1 voor de warmtepomp en 1 extra als je het optionele 3kW backup element hebt gekozen (want gebruikt 3kW elektrisch vermogen voor 3kW thermisch vermogen).

• Maarten58
BUH is niet wat ik gebruik.., dank voor je reactie.

• DHV

DHV

MrDenna schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:51:
[...]

Zoals voorgaand ook al geschreven, even allebei de units, dus binnen en buiten stroomloos maken.
Ook dat geprobeerd inmiddels maar niks.

Opnieuw aan de lijn met de storingsdienst.

• Kevin1990
Vanmorgen over gegaan op stoooklijn maar het ziet er niet naar uit dat er wat gaat gebeuren.
Gevraagde temperstuur is 24.8.
Temperatuur in is 20.8 en uit is 20.3.
Dan zou die iets moeten gaan doen toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1990 op 15-11-2025 09:51 ]

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:31
Gevraagde temperatuur door wat?

• Kevin1990
Watertemperatuur. Hij staat op stooklijn dus ik kan geen gewenste kamer temperatuur aangeven.
Stooklijn kijkt alleen naar gewenste Watertemperatuur bij buiten temperatuur

• Hendrik Keizer
Die staat bij mij een stukkie hoger.
Kamertemperatuur is mooi stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIPahPH_n2o-ncVcrP3CA_iutk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/abbR4SCF3pIiuejvOMt8C1iC.png?f=fotoalbum_large

• DHV

DHV

Euvel eindelijk (remote) verholpen, iets in de instellingen tussen thermostaat en weheat dat tijdens de installatie niet goed was gegaan.

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:10
Stefan1989 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb dit met een Plugwise zone regeling opgelost. Omdat Plugwise opentherm stuurt gaat dat ook heel goed met Weheat.

Ik regeling niet per ruimte maar per verdieping zodat ik altijd voldoende volume heb om mee te werken.
Niet eerder gehoord van plugwise, lijkt wel een mooi systeem.

Heb jij in jouw warmtepomp setup dan geen buffervat zitten? Aangezien je iedere verdieping als een groep beschouwd zodat je voldoende volume hebt.

• RNacoustics
Hendrik Keizer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:56:
Die staat bij mij een stukkie hoger.
Kamertemperatuur is mooi stabiel.
[Afbeelding]
Zo, dat is best hoog. Momenteel staat mijn gevraagde watertemperatuur op 27 graden bij een buitentemperatuur van 8 graden. en ik stook alleen met (gietijzeren)radiatoren.

• MrDenna
Kevin1990 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:48:
Vanmorgen over gegaan op stoooklijn maar het ziet er niet naar uit dat er wat gaat gebeuren.
Gevraagde temperstuur is 24.8.
Temperatuur in is 20.8 en uit is 20.3.
Dan zou die iets moeten gaan doen toch?
Kijk je naar "water temperatuur huis in" of "warmtepomp in"?

Als "watertemperatuur huis in" niet 3 graden lager ligt dan "watertemperatuur warmtepomp in" gaat hij nog niks doen, dan moet je ff wachten. Elk uur laat de binnenunit ff de CV pomp draaien om alles te mixen en dan meet hij weer ff.

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49
Om ook mijn ervaring te delen. Ik ben zeer tevreden over de BB80 in FE opstelling, zonder buffervat. Geschatte systeeminhoud 80L.

Ons huis is 230m2 met plafonds van 3m hoog. Afgifte gaat met JAGA convectoren met boosters. Bij nu 9 graden buiten verwarmen we met een watertemperatuur van 26-27graden en heb ik runs van 6-12u lang op 20% compressor. Aangestuurd met OT Tado V3+ (ingestelde max temp 35, type 'ketel' BB60).

Als dit zo blijft werken, ben ik zeer tevreden en zie ik geen noodzaak om over te gaan op stooklijn.

• Kevin1990
MrDenna schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:53:
[...]

Kijk je naar "water temperatuur huis in" of "warmtepomp in"?

Als "watertemperatuur huis in" niet 3 graden lager ligt dan "watertemperatuur warmtepomp in" gaat hij nog niks doen, dan moet je ff wachten. Elk uur laat de binnenunit ff de CV pomp draaien om alles te mixen en dan meet hij weer ff.
Ze doet het. Ik denk dat ik naat de verkeerde waarde keek
Even kijken in HA vanmiddag hoe dat in hrt dashboard gezet is.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:56
Momenteel met die milde buitentemperaturen tussen de 210 en de 310 Watt, bij een gevraagde watertemperatuur van ca 26 graden . Cop 7,8 gisteren . Kamertemperatuur 22 graden . Stooklijn.

• RayDelft
orillion schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:44:
[...]

Het is een paar stappen:
  • Installeer ergens HomeAssistant. Makkelijkste weg is een HomeAssistant Green kopen, die in je netwerk prikken.
  • Ga naar Instellingen->Apparaten en diensten.
  • Klik op Integratie toevoegen en zoek naar Weheat.
  • Neem de gegevens over van deze pagina: https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
  • Het Weheat inlogscherm opent, na inloggen is de koppeling actief.
Als je er niet uit komt kunnen wij je vast helpen!
Dank voor de tip. The HA Green is binnen en up and running. Weheat was gemakkelijk te integreren.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:21
Heeft één van jullie toevallig de situatie gehad dat er een oude warmtepomp vervangen werd door een nieuwe weheat unit? Ik ben benieuwd of partijen de oude hardware meenemen (beetje zoals je dat bij CoolBlue kan aangeven voor oud witgoed), vandaar mijn vraag.

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
shivo13 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:06:
[...]

Niet eerder gehoord van plugwise, lijkt wel een mooi systeem.

Heb jij in jouw warmtepomp setup dan geen buffervat zitten? Aangezien je iedere verdieping als een groep beschouwd zodat je voldoende volume hebt.
In principe heb ik voldoende volume voor de sparrow per verdieping dus het zou zonder kunnen. Maar ik heb hem er wel in zitten. Draait heel mooi rustig. 100L buffer heb ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Stefan1989 op 15-11-2025 16:34 ]

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
Mijn BB80 doet dit sinds twee dagen. Is dat omdat de temperatuur nu een stuk lager is of is dit ook een soort pendelen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muteanxG9e45izYxuqwB9UmDn4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EDIy3IAkfNAfllCgmA2K1GR.jpg?f=fotoalbum_large

Vvw van 65 m2 beneden en 1 HT radiator in de badkamer open. En een buffervat van 50 liter.

Canon 5dMkIV

• Mg4gebruiker
frank2908 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:03:
[...]

19 panelen op het zuiden.
Zie mijn eerdere post in dit forum, zodra overdag de opbrengst van de zonnepanelen > 1000 watt is, gaat tado van 20 naar 21 graden. Ik heb nog een vast contact zonder terugleverkosten bij Greenchoice. Voor de overtollige stroom krijg ik nog 8 cent.
En terug als het onder de 1000 Watt zakt? Gaat dat niet stuiteren aan WP kant?
Maar verder prima gedachte. Ik ga het zelf anders oplossen. Ik zet er 10 kwh stekkerbatterij tussen. Ben zelfs van plan meer panelen te plaatsen als ik een goede manier vind om een deel vanaf maart t/m september af te kunnen schakelen.

• Mg4gebruiker
gazzzman61 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:09:
Mijn BB80 doet dit sinds twee dagen. Is dat omdat de temperatuur nu een stuk lager is of is dit ook een soort pendelen? [Afbeelding]

Vvw van 65 m2 beneden en 1 HT radiator in de badkamer open. En een buffervat van 50 liter.
Kan je de gevraagde watertemperatuur en de geleverde watertemp huis in op deze zaagtand plakken?

• gazzzman61
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:13:
[...]

Kan je de gevraagde watertemperatuur en de geleverde watertemp huis in op deze zaagtand plakken?
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFlpVVJRnnsun3aNjsjpNJRHUwE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TNDvH0LNg8dWw7HP6n8C6Zze.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

• Hendrik Keizer
RNacoustics schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:09:
[...]

Zo, dat is best hoog. Momenteel staat mijn gevraagde watertemperatuur op 27 graden bij een buitentemperatuur van 8 graden. en ik stook alleen met (gietijzeren)radiatoren.
Ik ook met radiatoren…beneden. In de woning gewoon dubbelglas met houten kozijnen. Op de 2e en 3e verdieping enkel glas.
Inhoud woning ongeveer 350 m3

• RayDelft
PVPaneel schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:40:
Heeft één van jullie toevallig de situatie gehad dat er een oude warmtepomp vervangen werd door een nieuwe weheat unit? Ik ben benieuwd of partijen de oude hardware meenemen (beetje zoals je dat bij CoolBlue kan aangeven voor oud witgoed), vandaar mijn vraag.
Ja ik had een oude met een split-unit. De compressor zat in het ketelhok een de warmtewisselaar op zolder . Ze hebben (Coolblue) de oude compressor meegenomen en op zolder hangt die wisselaar nog, maar dat vind ik niet erg.

• RayDelft
Waarmee heb je die grafiek gemaakt ?

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:33
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:11:
[...]

En terug als het onder de 1000 Watt zakt? Gaat dat niet stuiteren aan WP kant?
Maar verder prima gedachte. Ik ga het zelf anders oplossen. Ik zet er 10 kwh stekkerbatterij tussen. Ben zelfs van plan meer panelen te plaatsen als ik een goede manier vind om een deel vanaf maart t/m september af te kunnen schakelen.
nee daar heb ik zandlopers tussen gezet.
Helemaal uitschakelen is niet nodig bij een dynamisch contract, kijk even op https://www.zonnedimmer.nl/nl/pv-eigenaren/

Maar ik heb nog een vast contract bij Greenchoice tot en met 15 januari 2027. Daarna word het een variabel contract. Mogelijk kan ik na 1 januari dan nog steeds salderen en hoef ik geen terugleverkosten te betalen.

https://www.bnnvara.nl/ka...verkosten-meer-te-betalen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY7d1cl1hGa_nNAp3c6WSS3H1JY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rXY2DVN8BKoV2sJcfi0SZ7lL.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door frank2908 op 15-11-2025 21:13 ]

• gazzzman61
RayDelft schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:34:
[...]

Waarmee heb je die grafiek gemaakt ?
Met de statistics-graph card. Zit al even standaard in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dacweemwlWEE5pdAEG0k8CbjymE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/487OjP5XuhwjqzSVxOo70aP6.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

• RayDelft
RNacoustics schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:04:
[...]

Voor mij geen probleem. Ik gebruik HA en kijk zelden op de Weheat portal en app. Voor de meeste standaard gebruikers is de app prima, maar wij tweakers zijn control freaks. Dus als je er meer uit wil halen, zul je een HA omgeving moeten optuigen. Local software is open source en dus gratis. voor hardware (Raspberry PI) ben je hoog uit 100,- kwijt. Voor een HA cloud versie betaal je een abonnement voor.
Met homeassistant al geïnstalleerd is het een paar tientjes meer .

• Mg4gebruiker
RayDelft schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:07:
[...]

Met homeassistant al geïnstalleerd is het een paar tientjes meer .
Paar tientjes voor wat?

• Mg4gebruiker
Wat mij opvalt is dat er in één blok gestart wordt met een zaagtand maar dat de lijnen daarna strak trekken. Daarna gebeurt dat niet. Maar alles lijkt volkomen parallel te lopen. Het is dus bv niet éen sensor met kuren of zo. Het komt mij eerder over als software probleem.

• Mg4gebruiker
frank2908 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:49:
[...]

nee daar heb ik zandlopers tussen gezet.
Helemaal uitschakelen is niet nodig bij een dynamisch contract, kijk even op https://www.zonnedimmer.nl/nl/pv-eigenaren/

Maar ik heb nog een vast contract bij Greenchoice tot en met 15 januari 2027. Daarna word het een variabel contract. Mogelijk kan ik na 1 januari dan nog steeds salderen en hoef ik geen terugleverkosten te betalen.

https://www.bnnvara.nl/ka...verkosten-meer-te-betalen

[Afbeelding]
Dank voor de tip. De solaredge omvormer doet het zelf al. Maar dat alles heeft voor mij geen zin want ik heb er batterijen tussen zitten.
Wat doet die zandloper precies?

• RayDelft
Voor een raspberry Pi met homeassistant voorgeïnstalleerd. Homeassistant Green heet hij .

• MartinPTweak
Switch naar stooklijn, eerste stapjes.
Na het vervangen van de T6 voor een Honeywell Round Modulation is er een behoorlijk verschil zichtbaar in de aansturing van de warmtepomp. Met de Modulation is er bij veel kleinere temperatuurverschillen al een verandering van target. Wat wel ongeveer gelijk is is de hoge target temperatuur bij een kleine verandering in set temperatuur op de thermostaat.
Dus mooi moment om de stooklijn nog eens te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDMFznHYLZK5FgfVt-uYIKRwRjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9zti2s5JbmQK9Tins5874ZK.png?f=fotoalbum_large

Rond 19:23 omgezet. Temperaturen maar wat willekeurig gekozen.
Levert wel een vraag op.
Sinds de switch is de buitentemperatuur nu een graad lager. De outlet blijft echter rond de 32. De binnen temperatuur is nog steeds binnen een range die we willen, dus dat is wel goed.
Stel dat het nog wat kouder wordt buiten, en de huidige 32 graden outlet blijft zo, en binnen wordt het ook kouder onder onze grens, zou ik dan de -20 moeten manipuleren naar een hogere temperatuur om zo de curve vanaf 9 wat steiler te zetten? Ik neem aan niet de 30 graden bij de 9, want dat was goed op 8 graden buiten temperatuur.

Daarnaast nog een verandering, los van stooklijn aanpassing.
Sinds de aanpassing dat de wintertest (of 14 Watt standby niet meer getoond wordt?) is de 400 Watt ondergrens (bij 900rpm/20%) van de P80 naar rond 500 Watt gegaan. Hoe is dat bij andere P80 eigenaren?

[ Voor 6% gewijzigd door MartinPTweak op 16-11-2025 08:27 . Reden: verbeteringen ]

• 201WD
Volgens mij nemen ze dat graag mee.
Sloop / verkoop , het levert allemaal geld op.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:27
MartinPTweak schreef op zondag 16 november 2025 @ 06:30:
Na het vervangen van de T6 voor een Honeywell Round Modulation is er een behoorlijk verschil zichtbaar in de aansturing van de warmtepomp. Met de Modulation is er bij veel kleinere temperatuurverschillen al een verandering van target. Wat wel ongeveer gelijk is is de hoge target temperatuur bij een kleine verandering in set temperatuur op de thermostaat.
Het verbaasd mij dat heel veel mensen aangeven dat zij een betere ervaring hebben, nadat zij de T6 hebben vervangen voor een andere thermostaat en dat Weheat en (veel van) de installateurs toch de T6 aanraden.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:57
Ja, ik had remeh elga ace met cv ketel, hybride systeem.
Heb alles aan een nichtje gegeven
Coolblue neemt niks mee

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Mg4gebruiker
RayDelft schreef op zondag 16 november 2025 @ 04:58:
[...]

Voor een raspberry Pi met homeassistant voorgeïnstalleerd. Homeassistant Green heet hij .
HA Green is meer dan 100 euro als ik even google.

• Kirvis
OK, ik heb met mijn huidige toegang tot de energy-logs API alvast een voorschot genomen op een mogelijke toepassing van de officiele API als die straks wordt vrijgegeven.

Wat heb ik gedaan?

Ik wilde graag in kaart kunnen brengen wat het effect is van bepaalde tweaks in de installatie van onze Sparrow op de efficientie. Bijvoorbeeld: hoeveel efficienter is het gebruiken van de stooklijn modus in vergelijking met de OT aansturing?

Een betrouwbare manier om dat in kaart te brengen is door te kijken naar de geleverde warmte per graaddag. Je corrigeert daarmee namelijk voor verschillen in de buitentemperatuur en kan daardoor periodes beter met elkaar vergelijken.

Ik heb een script gemaakt om de warmteopbrengst van de Sparrow te loggen op www.mindergas.nl.

Wat doet mijn script?

Ik heb een scriptje gemaakt voor Google Colab dat het volgende doet:
  • Inloggen op de Weheat energy-logs API endpoint
  • Alle data op uurniveau downloaden sinds de inbedrijfsstelling (indien nodig)
  • Aggregreren op dagniveau van de warmteopbrengst van de Sparrow (totalEOutHeating)
  • Corrigeren voor defrosts voor CV, die trekt namelijk energie uit het huis en telt niet mee voor de totale warmteopbrengst
  • Tabel maken met voor elke dag een regel.
  • Elke regel bevat: warmteopbrengst in kWh, cumulatieve warmteopbrengst in kWh, uploaded (true/false), uploaded_date
  • Het script logt in op de API van mindergas.nl en gebruikt de cumulatieve warmteopbrengst in kWh als meterstand
Het resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2KTAFAFyy4ZukWHq4saVNqeCi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEPMTLbrHCzJqUpCfnbSA9cn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iysp5H8pJdYqHepVbYKc2aBFcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOfPHzOAeiaerqWyOQ8mVaN8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22LxgBZsc237EV6EhQhtJAfLrPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiTTbGXaChbZFMqXfWSeJE8l.png?f=fotoalbum_large

Vooral aan de hand van die laatste hoop ik te kunnen zien straks dat alle kleine tweaks tot een efficienter systeem hebben geleid.

N.B. De tabel wordt als csv opgeslagen op Google Drive. Dit is nodig omdat de Mindergas API niet de mogelijkheid biedt om te kijken naar je laatste meterstand. Er is dus helaas een tussenstap nodig om bij te houden wat je al hebt geupload.

N.N.B. De volgende stap is om dit zelf in een model te gieten en het nog nauwkeuriger te berekenen aan de hand van meer data: gemiddelde kamertemperatuur, buitentemp gemeten door de Sparrow, instraling zon van de zonnepanelen, etc. Maar dit is een aardig begin dacht ik zo.

• RayDelft
Mg4gebruiker schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:19:
[...]

Dat zei ik ook . Hij is een paar tientjes meer dan de gewone “ kale” raspberry pi .

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:19:
[...]

de HA Green is een kant en klaar product. Ik heb HA zelf geïnstalleerd op een Raspberry Pi 5.

• RNacoustics
Hendrik Keizer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:25:
[...]

Ik ook met radiatoren…beneden. In de woning gewoon dubbelglas met houten kozijnen. Op de 2e en 3e verdieping enkel glas.
Inhoud woning ongeveer 350 m3
denk dan toch dat je nog moet na isoleren. Mijn vrijstaande woning is van 1907 en heeft een inhoud van ongeveer 600 m3. overal dubbel glas en beneden HR++
Sinds dat ik de wp weer op stooklijn heb draaien, pruttelt de wp continue tussen de 400 en 500 input power.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMuNb8Gg_9EvtkeXwnG2YR3yU-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vtza5khaqYcFmPgoEr3G7Qcd.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Vandaag slaat de Flint maar de legionella run over... Hij staat rustig te pruttelen voor de verwarming waar hij al een uur bezig had moeten zijn met die wekelijkse run.
Iemand dit ook meegemaakt?

• RayDelft
Ik wilde weten of mijn gasketel überhaupt nog werkt want die is nog niet aan geweest . Dus ik wilde m even dwingen door de stooklijn omhoog te zetten . Ik kan echter niet hoger dan 45 graden “
Gevraagde watertemperatuur “ . Ik meen dat Coolblue me vertelde dat ze m op 50 graden hebben gezet maar dat lijkt niet het geval . Weten jullie wat een normale max is voor een sparrow ? Die zal in de praktijk denk ik niet gehaald gaan worden . ( overigens de ketel deed het )

• Mg4gebruiker
RayDelft schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:07:
Ik wilde weten of mijn gasketel überhaupt nog werkt want die is nog niet aan geweest . Dus ik wilde m even dwingen door de stooklijn omhoog te zetten . Ik kan echter niet hoger dan 45 graden “
Gevraagde watertemperatuur “ . Ik meen dat Coolblue me vertelde dat ze m op 50 graden hebben gezet maar dat lijkt niet het geval . Weten jullie wat een normale max is voor een sparrow ? Die zal in de praktijk denk ik niet gehaald gaan worden . ( overigens de ketel deed het )
De gevraagde watertemperatuur komt toch uit de thermostaat?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Mg4gebruiker schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:02:
[...]

De gevraagde watertemperatuur komt toch uit de thermostaat?
Of uit de stooklijn gebasseerd op buitentemperatuur.

• JvLa
  • Laatst online: 17-11 21:22
thoomie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:09:
Om ook mijn ervaring te delen. Ik ben zeer tevreden over de BB80 in FE opstelling, zonder buffervat. Geschatte systeeminhoud 80L.

Ons huis is 230m2 met plafonds van 3m hoog. Afgifte gaat met JAGA convectoren met boosters. Bij nu 9 graden buiten verwarmen we met een watertemperatuur van 26-27graden en heb ik runs van 6-12u lang op 20% compressor. Aangestuurd met OT Tado V3+ (ingestelde max temp 35, type 'ketel' BB60).

Als dit zo blijft werken, ben ik zeer tevreden en zie ik geen noodzaak om over te gaan op stooklijn.
Vraagje. Ik heb sinds kort de sparrow met Tado V3. Elke morgen om 6.20h precies daalt de gevraagde watertemperatuur naar 20 om daarna in een uur weer terug te klimmen naar rond de 30 graden. Hierdoor stopt de WP en koelt het een halve graad af. Dit is geen pendelen want WP draait niet op minimum vermogen. Herken je dit?
Tado zegt dat alles normaal functioneert.

• Mg4gebruiker
Razer schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:14:
[...]

Of uit de stooklijn gebasseerd op buitentemperatuur.
Kan CB dan iets op de stooklijn maximaliseren?

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:20
@ de installateurs in dit topic:
Ik heb een tweetal vragen over de plaatsing van een boilervat

Waarop is de keuze voor een 200 of 300 liter vat gebaseerd?
Bij de verbouwing van onze zolder kan het 200 liter vat qua hoogte op een plek waar het 300 liter vat niet past, en dat zou wel de beste plek zijn. Met 2 douches en een bad in huis hebben installateurs eerder 300 liter aangeraden. Momenteel 2 volwassenen en een kleine van 2, tweede kind op komst. Zouden we het met 200 ook kunnen redden? Eventueel door de watertemperatuur hoger te zetten als we frequent toch te kort zouden komen? Even benieuwd naar de beweegreden voor de keuze.

En, wat is qua diepte nodig voor beide boilervaten? De diameter is 60 cm, kan het vat in een ruimte van 63 cm diep worden geinstalleerd? In de breedte hebben we wel wat meer speling.

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:05
Goedenavond allen, wie kan duidelijkheid verschaffen over de afzwkerin weaheat blackbird p80.

In de handleiding staat afzekeren met 20A. Maar hoofdzekering is 3x25A dan ven je dus niet selectief. Dan zou je 16A af moeten zekeren maar vollast 16A trekken gaat dan ook niet goed op de automaat. Normaal is het 80% belasting. Dus wat is nu de juiste handeling om te doen? Ze hadden er beter 3fase van kunnen maken maar goed.
Pagina: 1 ... 131 ... 133 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.