Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
MaikVeritas schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:59:
Hallo allen,

Ook wij overwegen om voor een WeHeat Blackbird P80 te gaan. Nu heb ik een vraag over het verwarmen van de bovenverdieping. Wij gaan fors verbouwen en zijn sowieso op de benedenverdieping vw te plaatsen. Echter vraag ik mij of het plaatsen van vw op de bovenverdieping van meerwaarde gaat zijn. Mijn gevoel zegt van wel aangezien we het hele huis ook goed gaan isoleren en kunnen we dan beter de bovenverdieping contant houden op e.g. 16 graden en eventueel willen opwarmen naar 20 graden met bijvoorbeeld een convectie kachel. Daarnaast heeft de BB P80 dan meer buffervolume.

Zijn er mensen die voor vergelijkbare keuzes stonden?
Geen twijfel mogelijk, gewoon doen!

Is super comfortabel, je hebt geen radiatoren meer, het is super zuinig en je krijgt er meer systeeminhoud door. Dat betekent dat je bijvoorbeeld het buffervat achterwege kan laten (dat hebben wij) en dat je pomp op een laag pitje lekker door kan pruttelen.

Ik ben zelf heel blij met de keuze die we toen hebben gemaakt om ook op de eerste verdieping vvw aan te laten leggen.

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:57
Kirvis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:37:
[...]

Geen twijfel mogelijk, gewoon doen!

Is super comfortabel, je hebt geen radiatoren meer, het is super zuinig en je krijgt er meer systeeminhoud door. Dat betekent dat je bijvoorbeeld het buffervat achterwege kan laten (dat hebben wij) en dat je pomp op een laag pitje lekker door kan pruttelen.

Ik ben zelf heel blij met de keuze die we toen hebben gemaakt om ook op de eerste verdieping vvw aan te laten leggen.
Dank voor de bevestiging, nu mijn vrouw nog overtuigen ;) . Zij is vooral bang dat de kamers te warm worden door de vloerverwarming. Heb je zelf hoh 15 cm gedaan of 10 cm?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:49
Kirvis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:37:
Deze overweging is situationeel en afhankelijk van isolatie van de woning, type verdiepingsvloer open trapgat/ja/nee.

Ik ben juist heel blij dat ik géén vloerverwarming heb aangelegd op de verdieping (slaapkamers) maar in plaats daarvan L/L per kamer heb. In de praktijk is er bij ons simpelweg geen warmtevraag boven aangezien het daar toch al richting de 18 graden blijft zonder verwarming.

Als ik zou moeten kiezen tussen vloerverwarming of airco op een slaapkamer zou ik altijd voor de airco gaan. Als je allebei doet is natuurlijk prima maar houd er rekening mee dat je mogelijk die vloerverwarming altijd dicht gaat hebben staan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:49
MaikVeritas schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:00:
Dank voor de bevestiging, nu mijn vrouw nog overtuigen ;) . Zij is vooral bang dat de kamers te warm worden door de vloerverwarming. Heb je zelf hoh 15 cm gedaan of 10 cm?
Op de verdieping lijkt HoH 10 me sowieso overkill, kan zomaar zijn dat HoH 50 al meer dan genoeg is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
phYzar schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:23:
[...]

Nee, de compacte, omdat ik een 3e pomp heb, maar dat is puur een stuk plastic om dezelfde print, dus dat zou softwarematig geen verschil moeten maken. Is de hardware van de BUH wel aanwezig? (weet niet hoe eenvoudig het deksel van de voorgemonteerde binnenunit is te lichten?)
Het openmaken gaat heel simpel. De horizontale draden gaan (volgens de sticker aan de binnenkant) naar de BUH.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br7B_oFd-LOpi6-9PaqpBLPWOwA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tjKb5cAE8Igy113shNvyndAP.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door ZeRoC00L op 12-11-2025 15:10 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 22:14
Zojuist opdracht gegeven om mijn Blackbird die al 2 jaar in Hybride opstelling draait te laten ombouwen naar FE. Ik heb bewust voor de dure ombouw gekozen en de nieuwe binnenunit met 2 pompen en BUH gekozen en 300liter boilervat.
Ik wilde geen verwarmingselement in het boilervat ivm verkalking.
Ook de vloerverwarmingverdeler gaat om naar pomploze verdeler.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:07
Vanaf komend weekend wordt het een stuk kouder. Voor mij dan de tijd om over te schakelen naar stooklijn.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:23
[...]

Het wordt niet gewaardeerd door de hardcore tweaker: maar je zou zones op de bovenverdieping kunnen gebruiken. Lekker warm in een eventuele badkamer. Een slaapkamer die op enig moment een thuiswerkplek wordt, dan wijzigt je comfortwens. En de resterende kamers op 17 graden …

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Jailhouse schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:26:
[...]

Het wordt niet gewaardeerd door de hardcore tweaker: maar je zou zones op de bovenverdieping kunnen gebruiken. Lekker warm in een eventuele badkamer. Een slaapkamer die op enig moment een thuiswerkplek wordt, dan wijzigt je comfortwens. En de resterende kamers op 17 graden …
Zo heb ik het gedaan op 1e en 2e verdieping.
Allemaal Jaga op de badkamer na (elektrische handdoeken radiator)
Woonkamer draait altijd mee met de generale vloerverwarming. Dus geen zone.

Is niet ideaal met dit weer op opentherm waardoor ik wat korte runs heb maar op stooklijn word het gedrag als hrt goed is rustiger. Ik ga me nog verdiepen wat andere gebruikers hebben gedaan met een gateway.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Wie kan me het verschil tussen Openthem en stooklijn uitleggen? De basis snap ik; bij buiten temperatuur X watertemperatuur Y. Maar wanneer gaat de WP dan warm water maken? Altijd?

Nu staat de WP op OT ingesteld en heeft de afgelopen 24 uur, 3x2 uur gedraaid waarbij deze slechts 25 graden water produceerde.

• Kirvis
  • Nu online
[...]

Dat vond mijn vrouw in eerste instantie ook. Ik heb toen de groepen van de slaapkamers een heel klein beetje geknepen en al snel waren we er aan gewend.

Dus ja, terechte zorg, maar moet op te lossen zijn.

Wij hebben HOH 10, want we hebben van die matten waar de buizen ingeklikt worden.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:09
n.smits schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:53:
Wie kan me het verschil tussen Openthem en stooklijn uitleggen? De basis snap ik; bij buiten temperatuur X watertemperatuur Y. Maar wanneer gaat de WP dan warm water maken? Altijd?

Nu staat de WP op OT ingesteld en heeft de afgelopen 24 uur, 3x2 uur gedraaid waarbij deze slechts 25 graden water produceerde.
Was je kamertemperatuur dan al bijna zo hoog als de streeftemperatuur? Ik zie namelijk hetzelfde.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:21:
[...]

Was je kamertemperatuur dan al bijna zo hoog als de streeftemperatuur? Ik zie namelijk hetzelfde.
Gewenste temperatuur staat (sinds WP) altijd op 20 graden (en volledig vloerverwarming beneden). Dus geen schommelingen idd.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:53
Terrie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:20:

Enige manier om dit anders te krijgen is toch een OpenTherm thermostaat lijkt me; Honeywell round of T6?

Vraag 2; het SWW vat heb ik op 40 graden staan, voor mij perfect om zelfs mijn bad te vullen en daarna nog te kunnen douchen. Nu is alleen het probleem dat het vat bijna 2 graden per dag afkoelt(is dat normaal?), dan schiet alleen de warmtepomp al weer aan om dit bij te warmen naar 40 graden. Als ik hem op 45 graden zet dan lijkt het mij dat hij ook weer bij 43 gaat bijverwarmen naar 45?
Ik zou Honeywell Round aanbevelen. Heb ik ook en werkt perfect. Over de T6 zijn hier toch wel regelmatig storingen gemeld.

SWW: check of je leidingen boven het SWW vat warm zijn. Mogelijk heb je daar warmteverlies. Een thermosifon toepassen of het stuk leiding isoleren. In mijn ervaring gaat de SWW run aan als de benedentemperatuur in het vat te laag is.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:27
MaikVeritas schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:59:
Hallo allen,

Ook wij overwegen om voor een WeHeat Blackbird P80 te gaan. Nu heb ik een vraag over het verwarmen van de bovenverdieping. Wij gaan fors verbouwen en zijn sowieso op de benedenverdieping vw te plaatsen. Echter vraag ik mij of het plaatsen van vw op de bovenverdieping van meerwaarde gaat zijn. Mijn gevoel zegt van wel aangezien we het hele huis ook goed gaan isoleren en kunnen we dan beter de bovenverdieping contant houden op e.g. 16 graden en eventueel willen opwarmen naar 20 graden met bijvoorbeeld een convectie kachel. Daarnaast heeft de BB P80 dan meer buffervolume.

Zijn er mensen die voor vergelijkbare keuzes stonden?
Ja.
Heb 3 jaar met hybride Elga Ace gedraaid
Wil op lage temperatuur stoken dus ook op de slaapverdieping vloerverwarming aangelegd
Geen spijt van. Dochter wil het graag 21 graden hebben en dat lukt niet met radiatoren onder de 30 graden water.
Hoh is 12 cm en gebruiken EvoHome voor naregeling van de slaapkamers.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgerkracht op 12-11-2025 21:34 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Kirvis
  • Nu online
OK, ik heb eens zitten klooien met de data van de energy-logs API endpoint die ten grondslag ligt aan de nieuwe inzichten in de Weheat app.

Alle data gedownload op uurniveau sinds de inbedrijfstelling van onze warmtepomp in november vorig jaar, zodat ik precies per modus het verbruik en de COP kon berekenen.

Overall jaarcijfers 2025 (gewogen):
  • COP verwarmen: 5.74
  • COP SWW: 3.91
  • COP Koelen: 7.61
  • COP Overall: 5.27
Ik ben hier heel blij mee zo. Met dit jaar ongeveer 1500 kWh aan energieverbruik voor de buitenunit tot nu toe hoor je mij zeker niet klagen.

Wel viel mij nog een paar fouten in de data op:

In de warme zomermaanden zie je af en toe toch wat verbruik voor verwarmen in de grafiek staan (en in de app). Ik heb dit in de portal gecheckt aan de hand van de status, en dat bleek om koelen te gaan. Soms registreert ie heel kort even verwarmen bij energieverbruik en registreert ie daarna (correct) dat het om koelen gaat. In de statusweergave van de portal zie ik dat niet terug.

Het gaat hier dus echt om de energy logs die de status niet correct registreren. Het energieverbruik zelf klopt wel (kan ik zien in HW).

Dat verklaart ook de enorm hoge COP voor verwarmen in de grafiek hieronder tijdens de zomermaanden. Eigenlijk zou die geheel weg moeten vallen in de zomermaanden.

Misschien kunnen jullie hier naar kijken @Weheat en dit corrigeren?

De grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PwnB_DuE4iHj7ZD2WDeH2OGWqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIwljHJtz9t2Wm3ooSe2O2Em.png?f=fotoalbum_large

Standby verbruik

Ik heb het Standby verbruik uit de grafiek gelaten omdat dat minimaal is. Het staat wel in de logs, maar het draagt niet bij aan de COP berekening (want bij standby wordt er geen warmte geleverd) en is dus ook niet eerlijk om mee te nemen.

Zie onder voor de jaartotalen t/m eergisteren (in kWh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEtXejL3Xc4wxlnLQrO-5QPih-Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3DJH10cIvXoQ1sajiIfph2UZ.png?f=user_large

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:22:
[...]

Ik zou Honeywell Round aanbevelen. Heb ik ook en werkt perfect. Over de T6 zijn hier toch wel regelmatig storingen gemeld.

SWW: check of je leidingen boven het SWW vat warm zijn. Mogelijk heb je daar warmteverlies. Een thermosifon toepassen of het stuk leiding isoleren. In mijn ervaring gaat de SWW run aan als de benedentemperatuur in het vat te laag is.
Dat laatste zie ik ook.
Ik heb alle sww leidingen wp boilervat (aan en afvoer) extra geisoleerd. Het vermindert zeker het verlies (want hoe dan ook, sww koelt serieus af). Volgende stap is een isolatievest om de gehele boiler.

• Mg4gebruiker
Kirvis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:36:
OK, ik heb eens zitten klooien met de data van de energy-logs API endpoint die ten grondslag ligt aan de nieuwe inzichten in de Weheat app.

Alle data gedownload op uurniveau sinds de inbedrijfstelling van onze warmtepomp in november vorig jaar, zodat ik precies per modus het verbruik en de COP kon berekenen.

Ik ben hier heel blij mee zo. Met dit jaar ongeveer 1500 kWh aan energieverbruik voor de buitenunit tot nu toe hoor je mij zeker niet klagen.

In de warme zomermaanden zie je af en toe toch wat verbruik voor verwarmen in de grafiek staan (en in de app). Ik heb dit in de portal gecheckt aan de hand van de status, en dat bleek om koelen te gaan. Soms registreert ie heel kort even verwarmen bij energieverbruik en registreert ie daarna (correct) dat het om koelen gaat. In de statusweergave van de portal zie ik dat niet terug.

Het gaat hier dus echt om de energy logs die de status niet correct registreren. Het energieverbruik zelf klopt wel (kan ik zien in HW).

Dat verklaart ook de enorm hoge COP voor verwarmen in de grafiek hieronder tijdens de zomermaanden. Eigenlijk zou die geheel weg moeten vallen in de zomermaanden.

De grafiek:

[Afbeelding]

Standby verbruik

Ik heb het Standby verbruik uit de grafiek gelaten omdat dat minimaal is. Het staat wel in de logs, maar het draagt niet bij aan de COP berekening (want bij standby wordt er geen warmte geleverd) en is dus ook niet eerlijk om mee te nemen.

[Afbeelding]
Heb je dit ook per maand uitgerekend?

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:08
Mg4gebruiker schreef op donderdag 13 november 2025 @ 00:30:
[...]
Ik heb alle sww leidingen wp boilervat (aan en afvoer) extra geisoleerd. Het vermindert zeker het verlies (want hoe dan ook, sww koelt serieus af). Volgende stap is een isolatievest om de gehele boiler.
Je weet dat SWW in de leiding juist snel moet afkoelen om legionella groei te voorkomen ?

CV leidingen isoleren geen probleem, SWW leidingen isoleren een heel slecht idee.

Tenzij je natuurlijk de leidingen bedoeld die het SWW vat verwarmen vanuit de WP.
Die kan je wel veilig isoleren.

[ Voor 10% gewijzigd door hvwees op 13-11-2025 00:43 ]

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:15
Nog een voordeel van stooklijn: gisteravond hadden we bezoek waardoor het warm werd in de woonkamer, 21,6 graden. De thermostaat zou dan wachten tot het weer onder de gevraagde temp komt, 20,5. Dan zou hij volle bak warmte vragen, zou niet snel genoeg gaan en nog warmer water vragen. Daardoor lagere cop dan nodig en minder comfort.
Nu met stooklijn heeft hij vannacht 2x een poosje wat verwarmd zodat het niet teveel afkoelde. Resultaat: meer comfort en minder verbruik.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
Draai nu al weer een maand op stooklijn. Januari dit jaar begonnen en heb nu een goede instelling. Temp schommelt tussen de 21 en 20 graden (dag - nacht) waarbij het vermogen vooralsnog 20, 23 of 31% is. Daartussen lijkt weinig modulatie te zijn. Maar over het algemeen 20 en 23%.

Ook gaat hij netjes uit net zoals gisterenmiddag. Dus doe er op dit moment niets aan.

Overigens kan je in de portal nog wel met , graden werken. Waarom dat nooit in de app heeft gekund snap ik niet. Op 9 graden gebruik ik 26,5 aanvoer.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-11-2025 07:47 ]

• Kirvis
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op donderdag 13 november 2025 @ 00:36:
[...]

Heb je dit ook per maand uitgerekend?
Zie de grafiek. :)

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:47
Heeft iemand goede ervaring (met Full Electric) met een thermostaat anders dan T6?
Die van ons weigert dienst, sinds gisteravond op hol geslagen, genereert random setpoints, vanmorgen was 16 graden ook het setpoint op de unit en in HA zoals gerapporteerd door P80.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ubsBJV3skhhOdQyllgmdyCOKYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UwfluuG5ITDvvigSrLGAN6iB.png?f=fotoalbum_large
Vanmorgen geprobeerd te reviven, via fabrieksintellingen, maar daarna weigert die van het schedule af te gaan, de app crashed, etc. Setpoint blijft op 16, dus nu maar (verplicht) op stooklijn gezet om het wat warmer te krijgen. Wordt nog geen warmte geleverd, maar fingers crossed dat dat zo gaat gebeuren.

• Kirvis
  • Nu online
MartinPTweak schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:25:
Heeft iemand goede ervaring (met Full Electric) met een thermostaat anders dan T6?
Die van ons weigert dienst, sinds gisteravond op hol geslagen, genereert random setpoints, vanmorgen was 16 graden ook het setpoint op de unit en in HA zoals gerapporteerd door P80.
[Afbeelding]
Vanmorgen geprobeerd te reviven, via fabrieksintellingen, maar daarna weigert die van het schedule af te gaan, de app crashed, etc. Setpoint blijft op 16, dus nu maar (verplicht) op stooklijn gezet om het wat warmer te krijgen. Wordt nog geen warmte geleverd, maar fingers crossed dat dat zo gaat gebeuren.
Wij gebruiken een rooted Toon, de nieuwe versie. Die hadden we al en ik vond het zonde om een nieuwe te kopen.

Bevalt goed! Je moet wel de max aanvoertemp instellen (bij ons 24 graden) en de opwarmsnelheid zo laag mogelijk zetten bij FE. Anders wordt ie te agressief.

En hij heeft wat tijd nodig om te leren hoe je huis reageert.

Kost ongeveer 100 euro op MP.

ALs je dat te veel vindt zou ik zelf persoonlijk voor een Honeywell Round Modulation gaan om die eens te proberen. Die kost een paar tientje op MP en in afwachting van de Cloud Thermostate van Weheat zelf lijkt me dat een prima tussenoplossing.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:36
Razer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:04:
[...]
Laag-Uit regeling op de Honeywell T6 is een fallback voor lage warmtevraag
Mij is nog niet duidelijk of je deze setting dan juist aan of uit hebt staan icm met je WP? Wat werkt beter om te voorkomen dat thermostaat te laat doorgeeft dat er bijverwarmt moet worden en temperatuur te ver terugzakt?

• Kevin1990
  • Nu online
Kirvis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:36:

De grafiek:

[Afbeelding]

Standby verbruik

[Afbeelding]
Heb je vorig jaar zo weinig energie verbruikt om te verwarmen?
IDat is wel erg weinig hoor! Alleen maar gunstig voor jou natuurlijk.
Ik heb in 2025 1100kW verbruikjt en wij gebruiken hem alleen als CV. Moet ik wel zeggen dat we in het begin aan het kloten waren om de thermostaat kenbaar te maken aan de WeHeat en het afgifte systeem beter te maken.
November 2025 zitten we op bijna 50kW tot vandaag.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:58
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:46:
Draai nu al weer een maand op stooklijn. Januari dit jaar begonnen en heb nu een goede instelling. Temp schommelt tussen de 21 en 20 graden (dag - nacht) waarbij het vermogen vooralsnog 20, 23 of 31% is. Daartussen lijkt weinig modulatie te zijn. Maar over het algemeen 20 en 23%.

Ook gaat hij netjes uit net zoals gisterenmiddag. Dus doe er op dit moment niets aan.

Overigens kan je in de portal nog wel met , graden werken. Waarom dat nooit in de app heeft gekund snap ik niet. Op 9 graden gebruik ik 26,5 aanvoer.
Hier idem stooklijn sinds enkele dagen. OpenTherm schommelde me te veel als de zon het huis in scheen ging de pomp langdurig uit en koelden de vloeren steeds weer af waarna er weer flink gepompt moest worden. Sinds twee dagen stooklijn met 30 graden bij 9 graden. Dat is nogal arbitrair maar we gaan kijken. Aanvoer momenteel steeds rond de 26 graden. Pomp loopt aan een stuk door op rond de 250-350 Watt. COP 7,4 gisteren . Huis tikje warm . 22 graden maar de dames klagen niet. Ik blijf er even af en ben heel benieuwd wat hij gaat doen als de komende dagen de temperatuur zakt. Voor mij geeft stooklijn op dit moment een veel rustiger beeld. Vraag: Moet ik ervan uitgaan dat de pomp bij stooklijn door blijft lopen ?

• MartinPTweak
Kirvis schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:37:
[...]
ALs je dat te veel vindt zou ik zelf persoonlijk voor een Honeywell Round Modulation gaan om die eens te proberen. Die kost een paar tientje op MP en in afwachting van de Cloud Thermostate van Weheat zelf lijkt me dat een prima tussenoplossing.
Goed idee, net bod gedaan op een honeywell round, thanks. Zal later nog even kijken naar Toon.

• ietse
  • Laatst online: 13-11 12:23
Kevin1990 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:51:
[...]

Ik heb in 2025 1100kW verbruikjt en wij gebruiken hem alleen als CV. Moet ik wel zeggen dat we in het begin aan het kloten waren om de thermostaat kenbaar te maken aan de WeHeat en het afgifte systeem beter te maken.
pwoah lage waardes allemaal ;) ik zit aan het dubbele voor deze maand haha

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
RayDelft schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:56:
[...]

Hier idem stooklijn sinds enkele dagen. OpenTherm schommelde me te veel als de zon het huis in scheen ging de pomp langdurig uit en koelden de vloeren steeds weer af waarna er weer flink gepompt moest worden. Sinds twee dagen stooklijn met 30 graden bij 9 graden. Dat is nogal arbitrair maar we gaan kijken. Aanvoer momenteel steeds rond de 26 graden. Pomp loopt aan een stuk door op rond de 250-350 Watt. COP 7,4 gisteren . Huis tikje warm . 22 graden maar de dames klagen niet. Ik blijf er even af en ben heel benieuwd wat hij gaat doen als de komende dagen de temperatuur zakt. Voor mij geeft stooklijn op dit moment een veel rustiger beeld. Vraag: Moet ik ervan uitgaan dat de pomp bij stooklijn door blijft lopen ?
Volgens mij niet, want deze gaat ook vanzelf als 'huis-in' >3 graden verschil is. Blijft dan uit totdat het < 3 graden is.

Ik zet heb 'm afgelopen maand een keer of 4 handamtig terug naar OT gezet vanwege zon inval. Dan schommelt hij net op een verschil van 2,5gr en wordt het 21,5 of 22 graden. Dan staat hij uit tot een uurtje of 9 a 10 in de avond. Zet 'm rond 6 uur dan weer terug op stooklijn, maar dan gaat hij dus niet aan nog. De hele nacht uit koelt de hele vloer af idd.

Ik zit vooralsnog met SWW op een verbruik van 135kWh voor november. Ik verwacht richting de 300+kWh (het wordt kouder komende tijd) te gaan wat prima is. Als ik er vanuit ga dat 1 kuub gas rond de 10kWh levert dan zou ik voor de maand november ongeever 7 tot 8 kuub per dag kwijt zijn bij 24 uur verwaren en sww. Misschien nog wel meer.

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:57
Jailhouse schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:26:
[...]

Heb ik ook naar zitten kijken, maar heeft inderdaad niet per se mijn voorkeur. Mocht er boven toch geen vloerverwarming komen is het wel een oplossing.
Kirvis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:16:
[...]

Dat vond mijn vrouw in eerste instantie ook. Ik heb toen de groepen van de slaapkamers een heel klein beetje geknepen en al snel waren we er aan gewend.

Dus ja, terechte zorg, maar moet op te lossen zijn.

Wij hebben HOH 10, want we hebben van die matten waar de buizen ingeklikt worden.
Ha, vergelijkbare situatie dus. Het zal in het begin inderdaad even wennen zijn en het goed instellen van de verdeler op de bovenverdieping vergt ook wat tijd. Wij zullen laten frezen dus dan ga ik denk toch voor hoh 15 cm.
Tijgerkracht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:31:
[...]

Ja.
Heb 3 jaar met hybride Elga Ace gedraaid
Wil op lage temperatuur stoken dus ook op de slaapverdieping vloerverwarming aangelegd
Geen spijt van. Dochter wil het graag 21 graden hebben en dat lukt niet met radiatoren onder de 30 graden water.
Hoh is 12 cm en gebruiken EvoHome voor naregeling van de slaapkamers.
Dank voor je toelichting. Ik heb zelf nog geen ervaring met lage temperatuur radiatoren, maar die was ik van plan in eerste instantie te gaan plaatsen, maar gezien het prijs verschil met vloerverwarming frezen hoop ik nog overtuigend te kunnen zijn ;)

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:42
ietse schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:09:
[...]

pwoah lage waardes allemaal ;) ik zit aan het dubbele voor deze maand haha
Hier 66,2 kWh voor Full-Electric. Tot nu toe erg tevreden, hij is eind maart geïnstalleerd, dus dit is de eerste maand dat ie echt aan het verwarmen is.

What a fine day for Science! | Specs

• Kirvis
  • Nu online
Kevin1990 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:51:
[...]

Vorig jaar juist relatief veel! Sparrow is op 21 november geinstalleerd. Je ziet dat het verbruik hoger is dan dit jaar, en de COP lager dat dit jaar.

Dat komt doordat het systeem nog verre van optimaal was ingesteld (zelf klooien met instellingen, thermostaat die nog niet goed was ingeregeld en nog moest leren, updates WP zelf, tweaks met inregelen verdelers, etc.).

De data van 2021 zijn dus maar van 5-6 weken.

Ik verwacht dat de gebruikscijfers voor dit jaar veel gunstiger zullen zijn voor de laatste twee maanden. Zal tegen het einde van het jaar de data nogmaals downloaden en dezelfde analyse doen.

Hopelijk heeft Weheat de incorrecte allocatie dan opgelost.

• podestm2
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:41
MartinPTweak schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:25:
[Afbeelding]
Ik heb het zojuist goed werkend gekregen in de thuisassistent met de OTGW-firmware (https://github.com/Laxilef/OTGateway) op een DIYLess esp32 van 30 euro. De standaardfirmware werkt ook.

Ik speel ermee sinds ik hem heb, omdat het erop lijkt dat weheat een paar eigenaardigheden heeft als hij zegt dat het opentherm ondersteunt. Naast het negeren van het DWH natuurlijk, lijkt het ook geen correct gevormde antwoordberichten te verzenden volgens de schrijf- en leesstandaard van Opentherm. Deze zijn te zien als u een thermostaatfirmware heeft die via telnet op de esp32 rapporteert.

Ook als weheat een thermostaat gebruikt om de watertemperatuur direct in te stellen, zou weheat niet echt de huidige of gewenste kamertemperatuur nodig hebben (hoewel dit goed is voor historische rapportage in het portaal), maar het lijkt erop dat als de kamertemperatuur een paar minuten niet wordt verzonden, het weheat-portaal de waarschuwing geeft: "We detected your OpenTherm thermostat, but it is not giving a room temperature or desired room temperature", en als deze gedurende langere perioden niet wordt verzonden, kan deze een foutmelding geven en niet meer naar de thermostaat luisteren.

Dus als de huidige en gewenste binnentemperatuur ook geforceerd via opentherm wordt verzonden, accepteert weheat de waarden (ze verschijnen in het portaal), stuurt geen correct antwoordbericht, maar dat kan door de thermostaat worden genegeerd. Dan zijn zowel de thermostaat als de weheat tevreden en kunnen de functies op een hoger niveau van de thermostaat (zoals PID-lus en compensatie van onze deurtemperatuur) worden gebruikt.

De auteur van OTGW heeft ook voorlopige koelingsondersteuning toegevoegd, maar dat heb ik nog niet kunnen testen, omdat ik nog steeds wacht op de installatie van een lagetemperatuurradiator.

• MartinPTweak
Kirvis schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:37:
[...]
Ik heb een mooie battle scarred T78M2018 gekocht :-).
Nu nog aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh57cN_rffo0QJXleA4ppW-dwns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IuYoSihkJ8vgHmVUUCZbqFia.png?f=user_large

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11 20:24
Goedemorgen allemaal,

Zouden degene met een WeHeat Sparrow bij kunnen helpen?

Ik moet een grind bak maken voordat Coolblue langs komt. Ik heb de afmetingen gekregen van hoe groot het ding is maar op 1 of andere manier krijg ik het in mijn hoofd niet helder.

Wat Ik liever gehad had is dat ze zeiden: We willen dat je een bak maakt van 1.10 bij zoveel bij zoveel. Daar kan ik wat meer bij dan alleen de afmetingen van het apparaat.

Daarnaast. ik heb al een gat de kruipruimte in en het ligt nu open. Voor mijn gevoel is het helemaal niet handig als dat gat nu met afwateringszand en grind ga dicht gooien terwijl ze er over een week weer met die buizen door heen moeten...

• Weheat
  • Nu online

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Hi Tweakers,

De afgelopen tijd hebben we flink geïnvesteerd in een schaalbare backend, wat veel verbetering met zich meebrengt maar er ook voor zorgt dat we de informatievoorziening naar een hoger niveau kunnen tillen.
De eerste stap was het releasen van de eerste inzichten in de app, echter weten wij ook dat een belangrijk deel van onze gebruikers (waaronder jullie) graag zelf aan de slag gaat met de data. Daarom is voor ons de logische vervolgstap de release van een publieke API, juist om transparantie te bieden over de prestaties van onze producten.

De publieke API liep wat vertraging op, maar we wilden niet wachten met de uitrol van de Inzichten in de app. Via dit bericht willen we jullie echter graag geruststellen dat de release van de API gepland is binnen 2 weken, we zullen jullie hier updaten wanneer het live is.

Om alvast een beeld te krijgen, via de API zal de volgende data verkrijgbaar zijn: https://support.weheat.nl...ent-Weheat?language=nl_NL

Toekomst
Het in de lucht houden van allerlei verschillende producten / integraties kost veel tijd, waardoor we minder features kunnen releasen. Daarom hebben we gekeken hoe we dit beter kunnen inrichten.
We brengen nog één update uit voor de officiële Home Assistant-integratie. Deze draait op de nieuwe API en dient als voorbeeldintegratie. Vanaf dat moment vragen we de community om gewenste integraties (bijv. Homey) zelf te bouwen op basis van de API. Wij leveren een stabiele datastroom en heldere documentatie, jullie bepalen wat je erop aansluit. Daarom wordt voor consumenten de portal op termijn uit gefaseerd en kan Weheat haar innovatiesnelheid verhogen.

Er staan mooie ontwikkelingen op de planning voor zowel installateur als voor eindgebruiker, maar ook de installateurs features profiteer je als eindgebruiker van omdat we hierdoor kunnen groeien en dus ook verder kunnen investeren in nieuwe functionaliteiten aan beide kanten!

We komen snel met een update over de API!

Groet,
Team Weheat

[ Voor 0% gewijzigd door Weheat op 13-11-2025 13:16 . Reden: Link ]

www.weheat.nl

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:38
wildcardxxl schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:42:
Goedemorgen allemaal,

Ik moet een grind bak maken voordat Coolblue langs komt. Ik heb de afmetingen gekregen van hoe groot het ding is maar op 1 of andere manier krijg ik het in mijn hoofd niet helder.

Wat Ik liever gehad had is dat ze zeiden: We willen dat je een bak maakt van 1.10 bij zoveel bij zoveel. Daar kan ik wat meer bij dan alleen de afmetingen van het apparaat.

Daarnaast. ik heb al een gat de kruipruimte in en het ligt nu open. Voor mijn gevoel is het helemaal niet handig als dat gat nu met afwateringszand en grind ga dicht gooien terwijl ze er over een week weer met die buizen door heen moeten...
Ik herken je frustratie ;).
Zie mijn eerdere post van de werkzaamheden. Breedte (voorzijde unit) van het grindbed minimaal 120cm aanhouden, ex de stoepbanden. Bij ons is het 122 en dat past net

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
Na de update van WeHeat is dus de conclusie dat je zelf zult moeten gaan bouwen om relevante data te kunnen zien die tot voor kort beschikbaar was in een portal, die dus nu helemaal gaat verdwijnen....

• Kevin1990
  • Nu online
wildcardxxl schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:42:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb zelf geen Sparrow in de tuin staan maar wel aardig wat grind.
Voor onkruid zou ik er een grindmat onder leggen of worteldoek.
Ik heb zelf een mantelbuis voor andere doeleinden door de tuin heen lopen naar de kruip ruimte. als je die na het trekken van de leidingen dicht maakt zal er niet zo veel mee gebeuren.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:33
Ik kijk al een tijdje naar een warmtepomp en hoor goede dingen over de WeHeat warmtepompen. Laatst al een keer een onafhankelijke installateur over de vloer gehad die een offerte gaat maken, maar ik wil er toch ook wel eentje van WeHeat. Nu zie ik dat als je een gesprek in wilt plannen een heel lijstje (lokale of landelijke) installateurs staan. Wat is daarin wijsheid? Zijn er grote verschillen in prijzen tussen de onderlinge partijen voor het installeren? Ben je beter af bij een Coolblue of kan je beter je lokale installateur laten komen? Voor aftersales waarschijnlijk de tweede, voor prijs wellicht de eerste?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46
Zinloos1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:42:
Ik kijk al een tijdje naar een warmtepomp en hoor goede dingen over de WeHeat warmtepompen. Laatst al een keer een onafhankelijke installateur over de vloer gehad die een offerte gaat maken, maar ik wil er toch ook wel eentje van WeHeat. Nu zie ik dat als je een gesprek in wilt plannen een heel lijstje (lokale of landelijke) installateurs staan. Wat is daarin wijsheid? Zijn er grote verschillen in prijzen tussen de onderlinge partijen voor het installeren? Ben je beter af bij een Coolblue of kan je beter je lokale installateur laten komen? Voor aftersales waarschijnlijk de tweede, voor prijs wellicht de eerste?
Is denk ik heel persoonlijk. Waar ligt je voorkeur. En vindt maar eens de beste aanbieder, beste installatie tegen een goede prijs. Wellicht kan je kijken bij heatgeek.com/nl? Kwaliteit zit op die manier iig goed. Ik zou daar een intstallateur kiezen ivm de kwaliteit.

• RNacoustics
Razer schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:04:
Na de update van WeHeat is dus de conclusie dat je zelf zult moeten gaan bouwen om relevante data te kunnen zien die tot voor kort beschikbaar was in een portal, die dus nu helemaal gaat verdwijnen....
Voor mij geen probleem. Ik gebruik HA en kijk zelden op de Weheat portal en app. Voor de meeste standaard gebruikers is de app prima, maar wij tweakers zijn control freaks. Dus als je er meer uit wil halen, zul je een HA omgeving moeten optuigen. Local software is open source en dus gratis. voor hardware (Raspberry PI) ben je hoog uit 100,- kwijt. Voor een HA cloud versie betaal je een abonnement voor.

• MartinPTweak
Eerste gebruik van de 'nieuwe' Honeywell Modulation T87M2018 als vervanging van T6.
Even gewacht tot warmte van stooklijn wat weg was, weer op OT gezet, ik kan zeggen de Honeywell doet het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4VtUPfDctsWaaqe8dBrPlSLogo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8OXISbUQ2m73pRqgmYyP68AA.png?f=fotoalbum_large

Het kunnen zetten van een max. temperatuur voor OT is wel handig denk ik :-). Aan de andere kant, wel snel warm.

• Kevin1990
  • Nu online
@Weheat

Ik zou graag een instelling zien voor de pompsnelheid zodat een gebruiker het toerental van de circulatie pomp van het CV systeem kan instellen in plaats hiervan steeds contact op te nemen met de installateur. Er kan natuurlijk een veilige marge ingebouwd worden waardoor het toerental maar een klein beetje ingesteld kan worden. Ik heb sterk het vermoeden dat dit kleine beetje net dat stukje kan zijn om het bijgeluid van stroming tegen te gaan.

Anders krijgen we after-market oplossing zoals een andere pomp die zelf in te stellen is zonder de aansturing van de binnen unit.
Dit om zelf de regie in handen te nemen.
Nadeel daarvan is dat je daarmee ook minder zicht en controle hebt als fabrikant zoals jullie.

Een instaellateur heeft wel deze instelling om de pompsnelheid aan te kunnen passen namelijk begreep ik. Maar die is er niet altijd bij wanneer er leidingen zijn die suizen.

Helaas is het bij ons niet gemakkelijk om het leidingwerk aan te passen. De Blackbird doet zijn werk maar ik wil graag een installatie waar ik dik tevreden over kan zijn. Dit is nu nog net niet het geval...

• Pr088
Harmsen schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
[...]

Hier 66,2 kWh voor Full-Electric. Tot nu toe erg tevreden, hij is eind maart geïnstalleerd, dus dit is de eerste maand dat ie echt aan het verwarmen is.
Ik zit ook op Full-Electric sinds 31 oktober dit jaar. Maand november tot nu toe: 52kWh verwarming bij 20 graden en 23,5kWh voor SWW.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
ik bedoelde de tabel. Maar ok. Dank alvast.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:42
Razer schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:04:
Intens teleurstellend en volkomen onbegrijpelijk |:(

Homevolt dashboard

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
RNacoustics schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:04:
[...]

Voor mij geen probleem. Ik gebruik HA en kijk zelden op de Weheat portal en app. Voor de meeste standaard gebruikers is de app prima, maar wij tweakers zijn control freaks. Dus als je er meer uit wil halen, zul je een HA omgeving moeten optuigen. Local software is open source en dus gratis. voor hardware (Raspberry PI) ben je hoog uit 100,- kwijt. Voor een HA cloud versie betaal je een abonnement voor.
Je mist het punt, omdat jij het leuk vindt met HA/Homey te knutselen en daar wel basale data mee naar boven krijgt is leuk voor jouw situatie.

Er zijn honderden mensen die voorheen prima inzichten hadden in een portal/app waar deze data gewoon beschikbaar was.

Nu zijn deze data er doelbewust uit gesloopt, je gaat me niet vertellen dat het heel moeilijk is als het in je API zit om de velden input power en COP tevoorschijn te toveren in je eigen app als fabrikant zijnde, zeker niet als deze voorheen gewoon beschikbaar was.

Dus het is een bewuste keuze de normale consument minder inzichten te geven, en daar val ik persoonlijk over, en met mij nog genoeg anderen vermoed ik.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-11 19:32
Weheat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:15:
Hi Tweakers,

De afgelopen tijd hebben we flink geïnvesteerd in een schaalbare backend, wat veel verbetering met zich meebrengt maar er ook voor zorgt dat we de informatievoorziening naar een hoger niveau kunnen tillen.
De eerste stap was het releasen van de eerste inzichten in de app, echter weten wij ook dat een belangrijk deel van onze gebruikers (waaronder jullie) graag zelf aan de slag gaat met de data. Daarom is voor ons de logische vervolgstap de release van een publieke API, juist om transparantie te bieden over de prestaties van onze producten.

De publieke API liep wat vertraging op, maar we wilden niet wachten met de uitrol van de Inzichten in de app. Via dit bericht willen we jullie echter graag geruststellen dat de release van de API gepland is binnen 2 weken, we zullen jullie hier updaten wanneer het live is.

Om alvast een beeld te krijgen, via de API zal de volgende data verkrijgbaar zijn: https://support.weheat.nl...ent-Weheat?language=nl_NL

Toekomst
Het in de lucht houden van allerlei verschillende producten / integraties kost veel tijd, waardoor we minder features kunnen releasen. Daarom hebben we gekeken hoe we dit beter kunnen inrichten.
We brengen nog één update uit voor de officiële Home Assistant-integratie. Deze draait op de nieuwe API en dient als voorbeeldintegratie. Vanaf dat moment vragen we de community om gewenste integraties (bijv. Homey) zelf te bouwen op basis van de API. Wij leveren een stabiele datastroom en heldere documentatie, jullie bepalen wat je erop aansluit. Daarom wordt voor consumenten de portal op termijn uit gefaseerd en kan Weheat haar innovatiesnelheid verhogen.

Er staan mooie ontwikkelingen op de planning voor zowel installateur als voor eindgebruiker, maar ook de installateurs features profiteer je als eindgebruiker van omdat we hierdoor kunnen groeien en dus ook verder kunnen investeren in nieuwe functionaliteiten aan beide kanten!

We komen snel met een update over de API!

Groet,
Team Weheat
Erg frustrerend dat straks power In en power Uit alleen nog via de API zijn te achterhalen.
Dat is mi toch echt wel basic info om correct gedrag van je wp te kunnen monitoren.

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:02:
[...]

Ik zit ook op Full-Electric sinds 31 oktober dit jaar. Maand november tot nu toe: 52kWh verwarming bij 20 graden en 23,5kWh voor SWW.
FLINT FE. 14 kwh sww (200 ltr) en 24 kwh voor CV in november (20,5 max tussen 12 en 2200 uur). Ik heb een nageisoleerde tussenwoning met vv op begane grond. Door de Flint is het % eigenverbruik van de zonnestroom enorm gestegen: 70% inmiddels. Als het zonnetje schijnt dan warm ik met plezier nog even extra de boiler op, of ik stook de vv een half graadje warmer. Maar ook die stroom zit in de totalen. Hoeveel eigen stroom de WP in gaat weet ik helaas niet.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03

Sorcerer8472

Mens sana?

Weinig reactie op het officiële bericht van WeHeat, maar ik vind het behoorlijk positief eigenlijk. Alles open via de API zodat ze juist daarop en op de apps kunnen focussen.

De community zal idd integraties voor van alles en nog wat maken wat ze heel erg ten goede zal komen. Je zult daar ook alle data kunnen uitlezen, bijv. in een Home Assistant, en wellicht straks ook koppelen met PV, accu, of zelfs je eigen algoritmes.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Mg4gebruiker
Sorcerer8472 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:09:
Weinig reactie op het officiële bericht van WeHeat, maar ik vind het behoorlijk positief eigenlijk. Alles open via de API zodat ze juist daarop en op de apps kunnen focussen.

De community zal idd integraties voor van alles en nog wat maken wat ze heel erg ten goede zal komen. Je zult daar ook alle data kunnen uitlezen, bijv. in een Home Assistant, en wellicht straks ook koppelen met PV, accu, of zelfs je eigen algoritmes.
Niet iedereen is even handig en zit te wachten op knutselwerk. Polletje houden?

• RayDelft
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:08:
[...]

Niet iedereen is even handig en zit te wachten op knutselwerk. Polletje houden?
Heb vele vele avonden hier en elders zitten lezen om de beginselen van de warmtepomp te begrijpen en nu zal ik me ook in andere techniek moeten verdiepen om enkele relevante data te kunnen zien, die tot voor kort gewoon zichtbaar waren in de portal.

Ik hoop dat er iemand die handiger is dan ik een tutorial beschikbaar zal stellen hier dat gewoon door leken als ik kan worden gevolgd. Want ik zie er best tegen op om me weer in een ander technisch onderwerp te moeten verdiepen alvorens een paar grafieken te kunnen zien. Ik sta daar vast niet alleen in.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:40
Het lijkt me wel positief dat de API opengegooid wordt, zodat, wie dat wil, van alles kan bouwen. Maar voor de gewone klant zou een portal met basale data en wat functies wel welkom zijn. Dat kan ook niet echt moeilijk te onderhouden zijn.

• _Hansel_
  • Laatst online: 11:00
Mg4gebruiker schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:45:
[...]

FLINT FE. 14 kwh sww (200 ltr) en 24 kwh voor CV in november (20,5 max tussen 12 en 2200 uur). Ik heb een nageisoleerde tussenwoning met vv op begane grond. Door de Flint is het % eigenverbruik van de zonnestroom enorm gestegen: 70% inmiddels. Als het zonnetje schijnt dan warm ik met plezier nog even extra de boiler op, of ik stook de vv een half graadje warmer. Maar ook die stroom zit in de totalen. Hoeveel eigen stroom de WP in gaat weet ik helaas niet.
Das wel erg netjes, hier 180m2 woonoppervlak- geschakeld '93, deels na geïsoleerd, alleen vv op begane grond
SPARROW FE, 29 kWh sww (300ltr) en 53 kWh CV.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:27
RayDelft schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:50:
[...]

Heb vele vele avonden hier en elders zitten lezen om de beginselen van de warmtepomp te begrijpen en nu zal ik me ook in andere techniek moeten verdiepen om enkele relevante data te kunnen zien, die tot voor kort gewoon zichtbaar waren in de portal.

Ik hoop dat er iemand die handiger is dan ik een tutorial beschikbaar zal stellen hier dat gewoon door leken als ik kan worden gevolgd. Want ik zie er best tegen op om me weer in een ander technisch onderwerp te moeten verdiepen alvorens een paar grafieken te kunnen zien. Ik sta daar vast niet alleen in.
Het is een paar stappen:
  • Installeer ergens HomeAssistant. Makkelijkste weg is een HomeAssistant Green kopen, die in je netwerk prikken.
  • Ga naar Instellingen->Apparaten en diensten.
  • Klik op Integratie toevoegen en zoek naar Weheat.
  • Neem de gegevens over van deze pagina: https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
  • Het Weheat inlogscherm opent, na inloggen is de koppeling actief.
Als je er niet uit komt kunnen wij je vast helpen!
RayDelft schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:50:
[...]
Ik vermoed dat je met een (gratis) Homey cloud en de Weheat app voor Homey een heel eind komt. Hoef je niet heel veel technische kennis te hebben.

Let wel, ik heb niet getest of de Weheat app werkt met Homey Cloud, maar werk met (o.a) de Weheat app op een Homey pro, om inzicht te krijgen is kinderlijk eenvoudig..

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03

Sorcerer8472

Mens sana?

Kanseleur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:56:
Het lijkt me wel positief dat de API opengegooid wordt, zodat, wie dat wil, van alles kan bouwen. Maar voor de gewone klant zou een portal met basale data en wat functies wel welkom zijn. Dat kan ook niet echt moeilijk te onderhouden zijn.

[...]
Eens, zou zeker niet moeilijk moeten zijn, zeker in een basic versie, neem ook aan dat dat op de één of andere manier weer terugkomt, want dat gedeelte van hun beslissing/veranderingen is wel een beetje bijzonder.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:46
Jpiek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:03:
[...]

Ik vermoed dat je met een (gratis) Homey cloud en de Weheat app voor Homey een heel eind komt. Hoef je niet heel veel technische kennis te hebben.

Let wel, ik heb niet getest of de Weheat app werkt met Homey Cloud, maar werk met (o.a) de Weheat app op een Homey pro, om inzicht te krijgen is kinderlijk eenvoudig..
Je kan met Homey prima de actuele gegevens inzien, maar de history in Homey vind ik erg beperkt (of ik heb het nog niet gevonden).
Je kan alleen stroomverbruik terugzien, geen temperaturen o.i.d., en de intervallen vind ik ook erg groot.

• RayDelft
orillion schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:44:
[...]

Het is een paar stappen:
  • Installeer ergens HomeAssistant. Makkelijkste weg is een HomeAssistant Green kopen, die in je netwerk prikken.
  • Ga naar Instellingen->Apparaten en diensten.
  • Klik op Integratie toevoegen en zoek naar Weheat.
  • Neem de gegevens over van deze pagina: https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL
  • Het Weheat inlogscherm opent, na inloggen is de koppeling actief.
Als je er niet uit komt kunnen wij je vast helpen!
Ik denk dat ik je advies ga volgen. Dank!
* Inmiddels BESTELD * :)

• RayDelft
Mausssie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:36:
[...]

Je kan met Homey prima de actuele gegevens inzien, maar de history in Homey vind ik erg beperkt (of ik heb het nog niet gevonden).
Je kan alleen stroomverbruik terugzien, geen temperaturen o.i.d., en de intervallen vind ik ook erg groot.
Zou je wat screenshots kunnen delen zodat we een idee krijgen hoe dat eruit ziet ?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:46
Het kan toch gewoon én én?
De grafieken in de portal werkten hartstikke goed, dan zal het vast niet veel moeite zijn die erin te houden.

• Pr088
reiniero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:39:
Nog een voordeel van stooklijn: gisteravond hadden we bezoek waardoor het warm werd in de woonkamer, 21,6 graden. De thermostaat zou dan wachten tot het weer onder de gevraagde temp komt, 20,5. Dan zou hij volle bak warmte vragen, zou niet snel genoeg gaan en nog warmer water vragen. Daardoor lagere cop dan nodig en minder comfort.
Nu met stooklijn heeft hij vannacht 2x een poosje wat verwarmd zodat het niet teveel afkoelde. Resultaat: meer comfort en minder verbruik.
Waarom zou je WP dan volle bak gaan? Ik gebruik OT met Honeywell Round Modulation en die vraagt nooit 'volle bak' voor verwarming. Sterker nog: Hij laat het circa 0,5 graad onder de gewenste temperatuur zakken en zet de P80 op z'n laagste stand aan. 400W pruttelen, vaak met een COP van 7-9 de afgelopen (warme) weken. Lange runs. Gebruik je aan/uit?

• reiniero
Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:52:
[...]

Waarom zou je WP dan volle bak gaan? Ik gebruik OT met Honeywell Round Modulation en die vraagt nooit 'volle bak' voor verwarming. Sterker nog: Hij laat het circa 0,5 graad onder de gewenste temperatuur zakken en zet de P80 op z'n laagste stand aan. 400W pruttelen, vaak met een COP van 7-9 de afgelopen (warme) weken. Lange runs. Gebruik je aan/uit?
Nee ik heb een tado v3 op OT. Die werkt schijnbaar niet goed met een warmtepomp. Kan wel anders ingesteld worden door de klantenservice volgens mij maar nu werkt het goed op stooklijn dus vind het wel prima zo.
Als de Round modulation de temperatuur zo ver laat zakken krijg je dan niet te grote schommelingen in temperatuur?

• RNacoustics
Ik heb gisteren de wp overgezet naar stooklijn.
Nu zie ik dat voor mijn situatie het buiten nog te warm is.
De BB P80 kan terug moduleren tot zo'n 400 watt input vermogen.
Je ziet in de grafiek, dat het overkil is.
De cop is wel lekker hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_6XPAExfeTf4Y_GfHX8ovh1EEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTGVl8VlwApJWWb8vuJGFYPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfIikTzoh6LqTVMSSixgabAXewM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7F6SF0jJrZvPc0i9MIAG9EA.jpg?f=fotoalbum_large

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik heb nog steeds het probleem zodra ik beide de HA integratie en Homey Weheat actief heb, dat bij mij de HA integratie eruit klapt. Ik kan beide niet tegelijk gebruiken, terwijl ik dat wel graag wil.
Ik gebruik Homey als hoofd domotica systeem, maar vindt de "Insights" te beperkt, daarvoor gebruik ik HA.

BP on the move!!!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:11

Ik ben iig blij dat de ze energie inzichten zoals stroomverbruik (weer) beschikbaar gaan maken, en zo te zien ook instellingen aanpasbaar via de API.

Alleen ik zie niet helemaal wat er precies verandert, behalve dat de energy totalen weer beschikbaar komen, die er vroeger ook inzaten, maar nu waarschijnlijk op een efficientere manier. Het portal was altijd gewoon een implementatie van diezelfde API, dus je zou denken dat het niet heel lastig is om de nieuwe API te gebruiken in het portal, iig met de huidige functionaliteit.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:08
Jpiek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:03:
[...]

De Weheat app is niet beschikbaar voor Homey Cloud, dus daar zul je een fysieke Homey voor moeten hebben.

• Kevin1990
  • Nu online
reiniero schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:37:
[...]

Nee ik heb een tado v3 op OT. Die werkt schijnbaar niet goed met een warmtepomp. Kan wel anders ingesteld worden door de klantenservice volgens mij maar nu werkt het goed op stooklijn dus vind het wel prima zo.
Als de Round modulation de temperatuur zo ver laat zakken krijg je dan niet te grote schommelingen in temperatuur?
Kun je in de Tado app niet je warmtebron instellen en ook je afgifte systeem?
Ik heb daarnaast nu ik nog op OT draai met de Tado V3+ ook de maximale aanvoer temperatuur op zijn laagst ezet. Dit is 30 graden.
Over het algemeen werkt dat vrij goed. Bij de start even een piekje soms als er 30 graden wordt gevraagd (±850W) MAar daarna loopt die vaak vrij snel terug naar rond de 4000W. Soms draait die even rond de 600W als er wat meer warmtevraag is.

• RNacoustics
Barryvdh schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:52:
[...]

Ik ben iig blij dat de ze energie inzichten zoals stroomverbruik (weer) beschikbaar gaan maken, en zo te zien ook instellingen aanpasbaar via de API.
Dat zou helemaal mooi zijn. Dan kan je vanuit HA je hele energie omgeving (wp, zonnepanelen, thuis accu, etc.) binnen een platvorm managen.

• shivo13
  • Nu online
Ik merk de afgelopen weken met het zachte weer en de regelmatig zonnige dagen dat mijn bovenverdieping in de woning niet warm wordt. Momenteel stook ik nog met een gasketel (Ta 45 graden), maar ben van plan om in het voorjaar een warmtepomp te plaatsen (Weheat Flint of Sparrow).

Op de benedenverdieping heb ik vvw (50m2, Ta 30 graden op de verdeler) die het 24/7 op 20 graden houdt. De bovenverdieping maakt gebruik van radiatoren (Nu T10, worden vervangen door T22). Thermostaat hangt op de benedenverdieping.

Onze woning heeft grote ramen op het zuiden en bij zonnig weer warmt met name de benedenverdieping op. Gedurende dag is er dan geen warmtevraag, waardoor de kamers op de bovenverdieping in de schaduwzijde van de woning kouder blijven.

Als ik straks een warmtepomp plaats, hoe kan ik er dan voor zorgen dat de bovenverdieping op dit soort dagen warm blijft?

Kan je dat oplossen met zoneregeling of het waterzijdig inregelen van je CV systeem?

Ik ben benieuwd of er iemand met een vergelijkbare situatie ervaring heeft.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:08
Barryvdh schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:52:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke instellingen dat zijn. Bv de Boost knop zou leuk zijn om bv overschot aan zonnestroom, of bij negatieve prijzen) automatisch je SWW te kunnen opstoken. Of tijdelijke aanpassing op stooklijn (niet permanent, want ik begreep dat WeHeat daar niet zo happig op is om dat vrij te geven voor geautomatiseerde aanpassing).
Mausssie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:36:
[...]
Ik heb in Insights: COP, Vermogen in, Vermogen uit, Compressor RPM, Kamertemp., Ingestelde kamertemp., Luchttemp in, Luchttemp uit, Gevraagde watertemp., Watertemp huis in, watertemp in, Watertemp uit, CV waterdoorstroming, Setpoint van de pomp,

En al die gegeven kan ik evt ook nog met de Google Sheet app exporteren naar een 'excel'sheet...

• reiniero
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:05:
[...]

Kun je in de Tado app niet je warmtebron instellen en ook je afgifte systeem?
Ik heb daarnaast nu ik nog op OT draai met de Tado V3+ ook de maximale aanvoer temperatuur op zijn laagst ezet. Dit is 30 graden.
Over het algemeen werkt dat vrij goed. Bij de start even een piekje soms als er 30 graden wordt gevraagd (±850W) MAar daarna loopt die vaak vrij snel terug naar rond de 4000W. Soms draait die even rond de 600W als er wat meer warmtevraag is.
Ja, dat heb ik al ingesteld evenals de max temp van 30 graden. Dan nog wil hij graag te warm water (wel lager dan 30 graden) terwijl dat nergens voor nodig is. Daardoor word het te warm en daarna blijft hij heel lang uit. Dan zitten we savonds in de kou. Daarom vind ik stooklijn een stuk comfortabeler en zuiniger.
aloft schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:03:
[...]
De Weheat app is niet beschikbaar voor Homey Cloud, dus daar zul je een fysieke Homey voor moeten hebben.
Da's wel erg spijtig, kan de ontwikkelaar eens vragen of hij wel geschikt te maken is ?

• Kevin1990
  • Nu online
shivo13 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:08:
Ik merk de afgelopen weken met het zachte weer en de regelmatig zonnige dagen dat mijn bovenverdieping in de woning niet warm wordt. Momenteel stook ik nog met een gasketel (Ta 45 graden), maar ben van plan om in het voorjaar een warmtepomp te plaatsen (Weheat Flint of Sparrow).

Op de benedenverdieping heb ik vvw (50m2, Ta 30 graden op de verdeler) die het 24/7 op 20 graden houdt. De bovenverdieping maakt gebruik van radiatoren (Nu T10, worden vervangen door T22). Thermostaat hangt op de benedenverdieping.

Onze woning heeft grote ramen op het zuiden en bij zonnig weer warmt met name de benedenverdieping op. Gedurende dag is er dan geen warmtevraag, waardoor de kamers op de bovenverdieping in de schaduwzijde van de woning kouder blijven.

Als ik straks een warmtepomp plaats, hoe kan ik er dan voor zorgen dat de bovenverdieping op dit soort dagen warm blijft?

Kan je dat oplossen met zoneregeling of het waterzijdig inregelen van je CV systeem?

Ik ben benieuwd of er iemand met een vergelijkbare situatie ervaring heeft.
Vervang je plaat radiatoren voor convectoren. Ik heb dit gedaan voordat de WeHeat kwam. Jaga Tempo. Ik heb in alle slaapkamers Type 20 hangen maar had in 1 kamer liever type 21 gehad.
Je kunt wat ik heb gedaan het nog efficienter maken door ze te boosten met ventilatoren die je kant en klaar (vaak wat minder efficiet of erg duus van Jaga zelf) of zelf bouwen. Dit laatste heb ik gedaan en ik merkte hier een enorm verschil.

We moeten het even aankijken maar ik denk dat ik met de aanvoer temperatuur nog iets omlaag kan.
Nu ik nog op OT draai doet die maximaal 30 graden aanvoer maar met stooklijn zal die nog wat lager gaan denk ik. Dit ligt aan de thermostaat die niet verder terug wilt.

Ik krijg met het boosten van de koudste kamer het nu nog makkelijk op 20.5 graad. (Hoger zal vast kunnen maar niet getest)

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:27
Bas Post schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:52:
Ik heb nog steeds het probleem zodra ik beide de HA integratie en Homey Weheat actief heb, dat bij mij de HA integratie eruit klapt. Ik kan beide niet tegelijk gebruiken, terwijl ik dat wel graag wil.
Ik gebruik Homey als hoofd domotica systeem, maar vindt de "Insights" te beperkt, daarvoor gebruik ik HA.
Waarschijnlijk loop je tegen API rate limits aan. In de API documentatie staat dat ze best strikt zijn, dus als beiden data ophalen zul je wel over de limiet heen gaan.

• Kevin1990
  • Nu online
reiniero schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:15:
[...]

Ja, dat heb ik al ingesteld evenals de max temp van 30 graden. Dan nog wil hij graag te warm water (wel lager dan 30 graden) terwijl dat nergens voor nodig is. Daardoor word het te warm en daarna blijft hij heel lang uit. Dan zitten we savonds in de kou. Daarom vind ik stooklijn een stuk comfortabeler en zuiniger.
Heb je ook je afgifte systeem ingesteld? Ik heb vloerverwarming gekozen ondanks dat ik een combi heb.
Ik vermoed dat iermee ook gelet wordt op een traag of snel afgifte systeem. de verwarmingsbron heb ik ook in kunnen stellen -> WeHeat Blackbird

Ik heb bij Tado wel eens de vraag gesteld om een lagere temperatuur te kunnen selecteren bijvoorbeeld 25 graden maar ze gaven aan dat dit niet mogelijk is. Ik denk dat het wel kan maar niet voor 1 persoon. Als iedereen dezelfde vraag stelt met een Tado misschien wel :P

Ik schakel dit weekend als het wat frisser wordt over op stooklijn.
Bas Post schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:52:
Wat vind je te beperkt ? je kunt overwegen alle data met de Google Sheets app te exporteren, dan kun je ook zelf grafieken maken met die data.

• shivo13
  • Nu online
Kevin1990 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:22:
[...]

Vervang je plaat radiatoren voor convectoren. Ik heb dit gedaan voordat de WeHeat kwam. Jaga Tempo. Ik heb in alle slaapkamers Type 20 hangen maar had in 1 kamer liever type 21 gehad.
Je kunt wat ik heb gedaan het nog efficienter maken door ze te boosten met ventilatoren die je kant en klaar (vaak wat minder efficiet of erg duus van Jaga zelf) of zelf bouwen. Dit laatste heb ik gedaan en ik merkte hier een enorm verschil.

We moeten het even aankijken maar ik denk dat ik met de aanvoer temperatuur nog iets omlaag kan.
Nu ik nog op OT draai doet die maximaal 30 graden aanvoer maar met stooklijn zal die nog wat lager gaan denk ik. Dit ligt aan de thermostaat die niet verder terug wilt.

Ik krijg met het boosten van de koudste kamer het nu nog makkelijk op 20.5 graad. (Hoger zal vast kunnen maar niet getest)
De kamer kan ik wel warm krijgen als er warmtevraag is, maar dat is dus op die zonnige dagen niet atlijd het geval.

Zodra ik de radiatoren van t10 naar t22 verander verwacht ik dat ik de ruimte warm kan houden met een Ta van 35, en met boosters zou het dan ook wel lukken om naar Ta30 te gaan.

Het probleem op de zonnige dagen is dat radiatoren/convectoren de warmte maar voor een korte periode vasthouden vergeleken met vloerverwarming. Er ontbreekt hier gewoon buffer.

Ik ben opzoek naar een manier om op de bovenverdieping meer warmtevraag te laten plaatsvinden. (Zonder dat het op de benedeverdieping een sauna wordt :P)
Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.