• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:31
201WD schreef op maandag 10 november 2025 @ 01:57:
[...]

In de app kun je Cop toch zien.
Dat is niet de COP op dit moment en ook is niet inzichtelijk hoe de COP was in de afgelopen uren. Hetzelfde geldt voor het verbruik van de warmtepomp. Allemaal "keurig inzichtelijk in de app" 8)7. Dit is gecumuleerde data waar je niets meer mee kunt anders dan opscheppen tegen je vrienden en collega's "kijk eens hoe hoge COP mijn warmtepomp afgelopen week had! Nou, nou". We hadden een mooie optie in de portal om het daadwerkelijke gedrag van de WP te zien maar dat mogen we niet meer zien. Wel mogen we de watertemperaturen zien en nog wat aspecten van de pomp, maar het meest belangrijke (power in) is eruit gehaald. Waarom... :X

Homevolt dashboard

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:56
Gies123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:42:
[...]

Dat is niet de COP op dit moment en ook is niet inzichtelijk hoe de COP was in de afgelopen uren. Hetzelfde geldt voor het verbruik van de warmtepomp. Allemaal "keurig inzichtelijk in de app" 8)7. Dit is gecumuleerde data waar je niets meer mee kunt anders dan opscheppen tegen je vrienden en collega's "kijk eens hoe hoge COP mijn warmtepomp afgelopen week had! Nou, nou". We hadden een mooie optie in de portal om het daadwerkelijke gedrag van de WP te zien maar dat mogen we niet meer zien. Wel mogen we de watertemperaturen zien en nog wat aspecten van de pomp, maar het meest belangrijke (power in) is eruit gehaald. Waarom... :X
Power in van je warmtepomp is nog gewoon te vinden onder 'Geavanceerde data'. De mijne staat rustig te draaien op 480W input en 3,38kW output. COP 7.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:57
Pr088 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:39:
[...]

Power in van je warmtepomp is nog gewoon te vinden onder 'Geavanceerde data'. De mijne staat rustig te draaien op 480W input en 3,38kW output. COP 7.
Dat is wat ik bedoelde: ik ga niet 2 uur lang een verwarmingscyclus volgen in de app en de data opschrijven. Geef mij die grafiek terug. Daar kon je terug zien wat jij momentgebonden nu bij geavanceerde data ziet.

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:51:
[...]

Dat is wat ik bedoelde: ik ga niet 2 uur lang een verwarmingscyclus volgen in de app en de data opschrijven. Geef mij die grafiek terug. Daar kon je terug zien wat jij momentgebonden nu bij geavanceerde data ziet.
Snap ik. Voelt als een verlies. Misschien komt het ook wel terug. Anderzijds was het natuurlijk veel inzicht voor de Tweakers. De gemiddelde Nederlander kijkt er nooit naar. Ik zit zelf in de branche en mijn collega's waren verbaasd over de uitgebreide inzichten die WeHeat geeft. En ik heb de pomp sinds 1 november draaien. Heb dus nooit 'de oude' app gezien. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:06
Mg4gebruiker schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb die video bekeken. Aan het einde geeft hij aan dat dit effect deels kan worden opgelost door een buffervat. Maar eigenlijk zegt hij dat je een toereikend volume in je echte warmteafgiftesystemen moet hebben. Daarom rekent hij ook steeds voor wat er gebeurt zonder een buffervat.
Ik heb nu 3 radiatoren deels open gezet. Ik ga eens kijken of dat de COP gunstig beinvloed. Jammer is wel dat de COP niet meer te zien is in de grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfw_g5ATjQvWbZ2bK9p9Y9cODqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5fjwzX9aVVCqagCEHGrqDoJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Gies123
Mg4gebruiker schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:51:
[...]

Fijn, wij begrijpen elkaar! En ik snap werkelijk niet dat de meesten hier blijkbaar geen probleem mee hebben. Je wilt toch gewoon over de tijd heen kunnen zien hoe de wp het de afgelopen uren heeft gedaan? Die informatie (energieverbruik) was (en is) gewoon beschikbaar in het WeHeat portaal, maar wij mogen het niet meer zien. In mijn ogen heb je dan iets te verbergen.

Homevolt dashboard

• 201WD
Gies123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:42:
[...]

Dit en nog meer is nu live te zien in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWNIUVipnJvJs_XKvzbiH-WN-kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JREp1Ei9Gk8M6JJXk1pZKNT7.jpg?f=fotoalbum_large

• Gies123
Je snapt mijn punt niet. Dit is een samenvatting van de cop over een aantal dagen/weken/maanden. Wat was jouw cop vandaag om 10:15 uur? Dat weet je niet en komt je niet meer achter. Wat was het verbruik van de wp op dat moment? Weet je niet meer en je komt er niet meer achter.

Homevolt dashboard

• 201WD
En dit live in geavanceerde data, hiergeeft hij ook het wattage aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTZIFIlyHsDfBkMUkW4AaUHpjo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi5p28cmOGRPyZ6mUz4F7ghO.jpg?f=fotoalbum_large

• Gies123
201WD schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:43:
En dit live in geavanceerde data, hiergeeft hij ook het wattage aan

[Afbeelding]
Wat verbruikte jouw warmtepomp om 10:15 uur vandaag? Ik hoor het graag.

Homevolt dashboard

• Pr088
Gies123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:37:
[...]

Fijn, wij begrijpen elkaar! En ik snap werkelijk niet dat de meesten hier blijkbaar geen probleem mee hebben. Je wilt toch gewoon over de tijd heen kunnen zien hoe de wp het de afgelopen uren heeft gedaan? Die informatie (energieverbruik) was (en is) gewoon beschikbaar in het WeHeat portaal, maar wij mogen het niet meer zien. In mijn ogen heb je dan iets te verbergen.
Meer data is altijd leuk. Maar 'wil ik dat echt'? Nee. Ik had ook alleen gebruik per uur van mijn gasketel. Ook nergens rendementsmetingen....

• Pr088
Gies123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:42:
[...]

Je snapt mijn punt niet. Dit is een samenvatting van de cop over een aantal dagen/weken/maanden. Wat was jouw cop vandaag om 10:15 uur? Dat weet je niet en komt je niet meer achter. Wat was het verbruik van de wp op dat moment? Weet je niet meer en je komt er niet meer achter.
Klopt. Het is een tijdje in de app zichtbaar geweest, met allerlei mitsen en maren (heb veel mensen gezien die de grafieken niet goed konden intepreteren, ook hier op het forum).
It is what it is, op dit moment.

En wat wil jij graag met die exacte waarde om 10:15 uur? Uit een combinatie van dagwaardes over je COP, circulatiesnelheid, comfort in woning etc, kun je toch een goede inschatting maken van je installatie en of die goed loopt?

Je klinkt (zoals ik het lees) bijna achterdochtig over WeHeat. Ben je bang dat ze met je warmtepomp sjoemelen? Je kunt ook altijd nog een kWh-meter in je meterkast toevoegen?

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 10-11-2025 11:50 ]

• Gies123
Pr088 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:48:
[...]

Klopt. Het is een tijdje in de app zichtbaar geweest, met allerlei mitsen en maren (heb veel mensen gezien die de grafieken niet goed konden intepreteren, ook hier op het forum).
It is what it is, op dit moment.

En wat wil jij graag met die exacte waarde om 10:15 uur? Uit een combinatie van dagwaardes over je COP, circulatiesnelheid, comfort in woning etc, kun je toch een goede inschatting maken van je installatie en of die goed loopt?

Je klinkt (zoals ik het lees) bijna achterdochtig over WeHeat. Ben je bang dat ze met je warmtepomp sjoemelen? Je kunt ook altijd nog een kWh-meter in je meterkast toevoegen?
Ik probeer aan 201WD mijn punt duidelijk te maken dat we met de nieuwe grafieken niets kunnen, alleen achteraf iets concluderen. Wij kunnen dus allemaal niet meer zien wat de wp deed om (bijvoorbeeld)10:15 uur. Er zijn mensen die zeggen: "boeien, mijn huis is warm". Maar als tweaker ben ik graag in control over wat mijn spullen doen. Nog niet zolang geleden zat ik in een warm huis (22 graden, heeerlijk) en opeens worden alle radiatoren spreekwoordelijk roodgloeiend zodat mijn gezinsleden vragen: "pa, waarom zijn die kachels zo heet?"

Waarschijnlijk deed WeHeat een testje, maar ik kan niet meer zien wat er gebeurd is. Ik vind het oprecht allemaal prima als WeHeat testjes doet, patches en updates uitrolt, maar communiceer daar dan over.

Sjoemelen doet WeHeat niet, maar er wordt van alles met mijn spullen gedaan zonder dat ik het weet/kan beïnvloeden. Ik kijk alleen tegen de gevolgen aan (te warm huis, een hogere energierekening en verwarde huisgenoten :) ).

Maar goed, ik zal er over ophouden.

Homevolt dashboard

• Mg4gebruiker
Even iets voor de mensen die van cv ketel naar FE WP overstappen: kijk even of je een temperatuurgestuurde pompschakelaar op je vv installatie hebt.

Wat speelt er? Oorspronkelijk zat mijn wilo vv pomp op een temperatuurgestuurde schakelaar. De pomp ging pas draaien boven een bepaalde T en die T kan je niet aanpassen. De installateur heeft in de kast gekeken en er niks over gezegd.
Het gevolg is dat de vv geen warmte pakt als de aanvoertemperatuur te laag is voor de pompschakelaar. En laat dit nu juist de kracht van je WP zijn: met lage T je huis warm houden.
Hoe kwam ik erachter? Aan de grafieken eigenlijk. Want daar zag ik de kamerT na een uur nog niet eens een tiende graad stijgen. Pas als de aanvoertemperatuur hoger werd liep de kamertemperatuur op.
Nu ik hem eraf heb gehaald pompt de Wilo direct water van 30 graden de vv in. Merk je direct!

Terug naar de discussie over de grafieken. Nog altijd zijn veel kopers van WP's bewuste kopers. Of het nu bewust om de portemonee of de natuur gaat. Die zijn wat kritischer en gaan eerder vragen stellen.
De grafieken helpen hierbij. Het hoeft wat mij betreft niet allemaal in de app. Maar zolang er nog flink gebeund en gerotzooit wordt bij de installatie, ben je het naar jouw klanten toe wel verplicht om inzicht te geven in de werking van je systeem. Als ik Weheat was zou ik dat als selling point handhaven. In ieder geval zolang die intelligente versie er niet is (die 1komma5 al wel levert op de Weheat).

• Pr088
Gies123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:04:
[...]

Ik probeer aan 201WD mijn punt duidelijk te maken dat we met de nieuwe grafieken niets kunnen, alleen achteraf iets concluderen. Wij kunnen dus allemaal niet meer zien wat de wp deed om (bijvoorbeeld)10:15 uur. Er zijn mensen die zeggen: "boeien, mijn huis is warm". Maar als tweaker ben ik graag in control over wat mijn spullen doen. Nog niet zolang geleden zat ik in een warm huis (22 graden, heeerlijk) en opeens worden alle radiatoren spreekwoordelijk roodgloeiend zodat mijn gezinsleden vragen: "pa, waarom zijn die kachels zo heet?"

Waarschijnlijk deed WeHeat een testje, maar ik kan niet meer zien wat er gebeurd is. Ik vind het oprecht allemaal prima als WeHeat testjes doet, patches en updates uitrolt, maar communiceer daar dan over.

Sjoemelen doet WeHeat niet, maar er wordt van alles met mijn spullen gedaan zonder dat ik het weet/kan beïnvloeden. Ik kijk alleen tegen de gevolgen aan (te warm huis, een hogere energierekening en verwarde huisgenoten :) ).

Helemaal eens dat WeHeat zo'n test goed moet communiceren!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:33
Gies123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:04:
[...]

Via HA kan je nog wel de grafieken volgen. Door de warmte gisteren, stond de WP hele tijd op stand-by.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAr4D__BS1Q4v_4aFaNab5cTyMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hnyr2de93sP0MHEPlCVqHfq3.jpg?f=fotoalbum_large

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
Mg4gebruiker schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:50:
Even iets voor de mensen die van cv ketel naar FE WP overstappen: kijk even of je een temperatuurgestuurde pompschakelaar op je vv installatie hebt.

Wat speelt er? Oorspronkelijk zat mijn wilo vv pomp op een temperatuurgestuurde schakelaar. De pomp ging pas draaien boven een bepaalde T en die T kan je niet aanpassen. De installateur heeft in de kast gekeken en er niks over gezegd.
De installateur had de pomp moeten opmerken en maar jou dit aan jou doorgeven dat deze ertussenuit gehaald dient te worden. Helemaal als er ook een mengverdeler op de vv verdeler zit.

Zelf overgestapt van CV naar FE WP.
En heb zelf bovengenoemde ertussenuit gehaald en deze kon ik nog retourneren (Met vergoeding) naar de installateur van de vloerverwarming als ik binnen 2 jaar na aanleggen zou overstappen op een WP.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroendh op 10-11-2025 13:25 ]

• Mg4gebruiker
jeroendh schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:23:
[...]

De installateur had de pomp moeten opmerken en maar jou dit aan jou doorgeven dat deze ertussenuit gehaald dient te worden. Helemaal als er ook een mengverdeler op de vv verdeler zit.

Zelf overgestapt van CV naar FE WP.
En heb zelf bovengenoemde ertussenuit gehaald en deze kon ik nog retourneren (Met vergoeding) naar de installateur van de vloerverwarming als ik binnen 2 jaar na aanleggen zou overstappen op een WP.
Dat is schappelijk!
Maar dan moet je toch wel de aansluitingen aanpassen?

[ Voor 4% gewijzigd door Mg4gebruiker op 10-11-2025 15:07 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:13
Gies123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:43:
[...]

Wat verbruikte jouw warmtepomp om 10:15 uur vandaag? Ik hoor het graag.
Koop de hardware voor een HA of iets dergelijks of een slimme meter en zet die op de groep van de buiten unit.
Dan kun je altijd monitoren wat het ingaand vermogen is.

• Mg4gebruiker
Mg4gebruiker schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb die video bekeken. Aan het einde geeft hij aan dat dit effect deels kan worden opgelost door een buffervat. Maar eigenlijk zegt hij dat je een toereikend volume in je echte warmteafgiftesystemen moet hebben. Daarom rekent hij ook steeds voor wat er gebeurt zonder een buffervat.
Ik heb nu 3 radiatoren deels open gezet. Ik ga eens kijken of dat de COP gunstig beinvloed. Jammer is wel dat de COP niet meer te zien is in de grafieken.
Ik heb vandaag extra veel tijd vanwege een gemene hoest. Ik heb drie verschillende fases gebruikt bij een run van 20 naar 20,5 graden: Drie slaapkamers deels open, geheel dicht en geheel open. Daarna nogmaals van 20,5 naar 21 (niet afgemaakt) maar dan alleen vol open en geheel dicht. Hele tijd in de Weheat app gekeken: geen verschil in COP waarneembaar. Ook niet wattuur in. Kan het alleen niet reproduceren....

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:02
RNacoustics schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:01:
[...]
Via HA kan je nog wel de grafieken volgen.
Via Homey ook, en met mijn Modbus kWh meter weet ik het verbruik ook exact.

maar dat is niet het punt van Gies123 vermoed ik. wij zijn tweakers en meten alle op 4 decimalen achter de komma, en het liefst op 3 manieren.

Maar de 'gewone' gebruiker had een prachtige app. waar nu ineens heel veel niet meer in staat. Dat is toch wel teleurstellend als je die eerst zo kon inzien..

• Jpiek
Kevin1990 schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:54:
[...]
Koop de hardware voor een HA of iets dergelijks of een slimme meter en zet die op de groep van de buiten unit.
Dan kun je altijd monitoren wat het ingaand vermogen is.
Gies123 heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van ene Homey app. dus in principe heeft hij die gegevens wel. Maar dat is ws. niet het doel van zijn betoog : Het zat ooit in de Weheat app en nu niet meer...

Voor de Homey app had ik zelfs een flow die (bij benadering) de COP uitrekende adh van verbruik (kWh meter) en watertemp en retourtemp vanuit een OT gateway, maar gewoon uitlezen/uitvragen is beter als de gegevens er toch zijn..

• Kevin1990
Jpiek schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:12:
[...]

Gies123 heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van ene Homey app. dus in principe heeft hij die gegevens wel. Maar dat is ws. niet het doel van zijn betoog : Het zat ooit in de Weheat app en nu niet meer...

Voor de Homey app had ik zelfs een flow die (bij benadering) de COP uitrekende adh van verbruik (kWh meter) en watertemp en retourtemp vanuit een OT gateway, maar gewoon uitlezen/uitvragen is beter als de gegevens er toch zijn..
Ah wist ik niet. Maar zoals al vaker hier aangegeven, degene die echt iets met de data doet en analyseert is een heel klein percentage van alle gebruikers. Vervelend voor degene die het wel gebruiken waaronder ook ik maar het merendeel doet er niks mee.

Waarom ze het eruit halen volg ik zelf ook niet helemaal. Het is niet dat ze dat stukje nog moeten schrijven en uitrollen want het was er al ;)

• Gies123
Jpiek schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:12:
[...]

Haha, klopt en thanks JPiek! Het is voor mij een principekwestie: de portal was echt dikke prima en nu kleden ze hem uit. Ongelofelijk.

Uiteraard heb ik op zowel de binnen- als de buitenunit een Homewizward kWh meter dus ik kan alles zelf uitlezen maar het stoort me dat WeHeat 'zomaar' dingen (uit)doet zonder enige vorm van tijdige communicatie en daarmee hun eindgebruikers frustreert. We hadden alles netjes op 1 plek, en nu niet meer...

Maar goed, ik ga wel zelf wat maken via de Homey. Dat komt helemaal goed :*)

Homevolt dashboard

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:22
Omdat @Weheat mee leest laat ik het ook nog maar even weten.
Net als meerdere andere tweakers in dit forum, ben ik uitermate ontevreden over het uitkleden van de grafieken functie in de portal. Het maakt het onmogelijk om zinvol terug te kijken naar het gedrag van de wp en op basis hiervan conclusies te trekken en/of problemen op te lossen.
Ook het verwijderen van het opgenomen vermogen (en de COP) uit app en portal is uitermate frustrerend.
De nieuwe 'inzichten' functie ziet er mooi uit maar is geen alternatief voor de verminderde functionaliteit in de portal.

Om positief te eindigen. Ik ben wel erg tevreden over de nieuwe functionaliteit voor SWW. De boost functie is uitermate handig om snel even wat zonne-energie te dumpen in het het boilervat.
Het heeft even geduurd (> 1jr) maar dan krijg je ook wat.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:41
Ik zie dat er veel feedback richting Weheat wordt gedeeld, en ze lezen hier ongetwijfeld mee. In het portaal (webversie) zit echter een handige feedbackknop. Daarmee kun je kiezen uit compliment, vraag, suggestie, fout melden of klacht. Gebruik het vooral zoals je wilt – het is in ieder geval een actievere en extra manier om feedback te delen dan alleen hier een bericht te plaatsen.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:56
Voor de geintereseerden die het totaal verbruik in kWh van de weheat warmtepomp ook in Homey willen bekijken heb ik een advanced flow aangemaakt.
Maak een numeriek variabele aan bv Flint_Energy_kWh met waarde 0
En daarnaast een virtueel apparaat aanmaken met de app vituele apparaten > apparaat > verbinden > geef het een naam bv Warmtepomp totaal kWh > selecteer device warmtepomp > Energy (METER_POWER)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pTbJnIKWIH6NsWz615kIdxoCw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTHuIN4wJj4Ws99hHFbMcvxU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkoZwlJ9ItOqW4qKPujlKK0u0hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejRfvHCPRZbdqkxPmFiLrpwn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door frank2908 op 10-11-2025 20:41 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:08
VERMOGEN IN is vandaag ook uit de geavanceerde data van de ‘gewone’ app verdwenen . Waren we die eerst kwijt in de grafieken in de portal, kwam het gelukkig terug in de app, maar nu dus niks meer . Het is alsof het momentane gebruik een staatsgeheim is dat afgeschermd dient te worden . Wat is de logica hiervan ? Ik vind het leuk om het modulerende gedrag van mijn sparrow te kunnen monitoren en ik ben vast niet de enige . Verbruik is toch juist een heel belangrijke parameter ? Ik baal hier van .

• Mg4gebruiker
frank2908 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:35:
Voor de geintereseerden die het totaal verbruik in kWh van de weheat warmtepomp ook in Homey willen bekijken heb ik een advanced flow aangemaakt.
Maak een numeriek variabele aan bv Flint_Energy_kWh met waarde 0
En daarnaast een virtueel apparaat aanmaken met de app vituele apparaten > apparaat > verbinden > geef het een naam bv Warmtepomp totaal kWh > selecteer device warmtepomp > Energy (METER_POWER)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik tijd heb voor dit soort zaken dan ga ik dit ook doen.
Ik zie dat je flink wat zonnepanelen hebt? En kennelijk op zuid gericht?
Als je zoveel zonnestroom over hebt, ga je dan ook extra verwarmen?

• Pr088
RayDelft schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:54:
VERMOGEN IN is vandaag ook uit de geavanceerde data van de ‘gewone’ app verdwenen . Waren we die eerst kwijt in de grafieken in de portal, kwam het gelukkig terug in de app, maar nu dus niks meer . Het is alsof het momentane gebruik een staatsgeheim is dat afgeschermd dient te worden . Wat is de logica hiervan ? Ik vind het leuk om het modulerende gedrag van mijn sparrow te kunnen monitoren en ik ben vast niet de enige . Verbruik is toch juist een heel belangrijke parameter ? Ik baal hier van .
Vanochtend zat het er nog in. Nu lijkt het bij mij ook weg? 8)7

• frank2908
Mg4gebruiker schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:55:
[...]

Als ik tijd heb voor dit soort zaken dan ga ik dit ook doen.
Ik zie dat je flink wat zonnepanelen hebt? En kennelijk op zuid gericht?
Als je zoveel zonnestroom over hebt, ga je dan ook extra verwarmen?
19 panelen op het zuiden.
Zie mijn eerdere post in dit forum, zodra overdag de opbrengst van de zonnepanelen > 1000 watt is, gaat tado van 20 naar 21 graden. Ik heb nog een vast contact zonder terugleverkosten bij Greenchoice. Voor de overtollige stroom krijg ik nog 8 cent.

• Mg4gebruiker
Ronduit zielig gedrag van Weheat. Helaas gebeurt dit vier maanden te laat.

• RayDelft
Pr088 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:01:
[...]

Vanochtend zat het er nog in. Nu lijkt het bij mij ook weg? 8)7
Is inderdaad vandaag eruit gehaald . Vanochtend deed hij het nog . Ik wil de logica ervan begrijpen. Wat heeft weheat voor belang juist deze gegevens onzichtbaar te maken ?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Hier ook weg... Pfff WeHeat wat doen jullie...

• Pr088
n.smits schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:46:
Ik zie dat er veel feedback richting Weheat wordt gedeeld, en ze lezen hier ongetwijfeld mee. In het portaal (webversie) zit echter een handige feedbackknop. Daarmee kun je kiezen uit compliment, vraag, suggestie, fout melden of klacht. Gebruik het vooral zoals je wilt – het is in ieder geval een actievere en extra manier om feedback te delen dan alleen hier een bericht te plaatsen.
Hoe kom je überhaupt in een webversie?

• Razer
Pr088 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:16:
[...]

Hoe kom je überhaupt in een webversie?
http://portal.weheat.nl

• Razer
Alle data zit wel nog in HA, dus vraag me af wat dan de bewuste keuze is om het in hun eigen app en portal niet meer weer te geven..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk4YS-m2oOn5lgFB5g6YC7tSWlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U5Xrh2UJe9wmTqAkduJagP7i.png?f=fotoalbum_large

• frank2908
Razer schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:14:
Hier ook weg... Pfff WeHeat wat doen jullie...
In homey is de data nog beschikbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7TTypA4TDtc8cYj4dUhRGwGRr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKdq99TDAeYfyPEdI0nTG9HB.jpg?f=fotoalbum_large

• RayDelft
Aan De Homey en Home Assistant gebruikers die de data nog kunnen aflezen : Het zou mij (en anderen) heel erg helpen als er iets van een “how to” is om een en ander voor elkaar te krijgen. Hebben jullie misschien een link naar een goede uitleg ?

• RayDelft
TOERENTAL. Volgens mij zit er in de portaal nu een nieuwe parameter. Een paarse grafiek die het toerental weergeeft . Wonderlijk genoeg is die grafiek niet in de legenda te kiezen maar staat die er permanent ineens .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl9e_G6P4A4-Bm9TNDI6R2t2_1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kete52JNmVzBjk1m7pzCsgea.jpg?f=fotoalbum_large

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:27
Hier Shelly 50EM stroommeter in meterkast over binnen+buitenunit. Gemeten verbruik -helaas- iets hoger dan Weheat data

• Jpiek
RayDelft schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:12:
Aan De Homey en Home Assistant gebruikers die de data nog kunnen aflezen : Het zou mij (en anderen) heel erg helpen als er iets van een “how to” is om een en ander voor elkaar te krijgen. Hebben jullie misschien een link naar een goede uitleg ?
Voor Homey vrij simpel: Weheat app in Homey installeren, aanmelden met je/een account en je hebt al een overzicht van huidig gebruik, uitgaand vermogen, COP etc. En met een right-click insight met grafieken per uur, 6 uur, dag, week etc.

• Jpiek
RayDelft schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:27:
TOERENTAL. Volgens mij zit er in de portaal nu een nieuwe parameter.
Zat altijd al in de API afaik : Compressor RPM...

• RayDelft
Jpiek schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:51:
[...]

Voor Homey vrij simpel: Weheat app in Homey installeren, aanmelden met je/een account en je hebt al een overzicht van huidig gebruik, uitgaand vermogen, COP etc. En met een right-click insight met grafieken per uur, 6 uur, dag, week etc.
Klopt het dat ik daar dan een Homey pro ( van €399) voor nodig heb ?

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:54
Een tijdje terug was de temperatuur huis in ook verdwenen uit de portal. Ik heb dit toen kenbaar gemaakt via de feedback knop in de portal. Toen kreeg ik na een week of 3 bericht dat dit een foutje was en dat ze het weer hadden toegevoegd. Dit zou zo maar een zelfde soort geval kunnen zijn. Blijkbaar worden er weinig code reviews uitgevoerd.

• Jpiek
RayDelft schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:14:
[...]
Klopt het dat ik daar dan een Homey pro ( van €399) voor nodig heb ?
Of een Homey pro 2019 voor nog geen 100 euro van marktplaats. Misschien kom je ook nog wel weg met de gratis versie van Homey Cloud...

• Pr088
wbdj schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:41:
Hier Shelly 50EM stroommeter in meterkast over binnen+buitenunit. Gemeten verbruik -helaas- iets hoger dan Weheat data
Dat klopt, WeHeat houdt geen rekening met standbyverbruik buitenunit (en mogelijk) ook binnenunit. Dus een kleine negatieve afwijking. Is hiervoor in topic al vaker gemeld.

• Pr088
precies schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:39:
[...]

Een tijdje terug was de temperatuur huis in ook verdwenen uit de portal. Ik heb dit toen kenbaar gemaakt via de feedback knop in de portal. Toen kreeg ik na een week of 3 bericht dat dit een foutje was en dat ze het weer hadden toegevoegd. Dit zou zo maar een zelfde soort geval kunnen zijn. Blijkbaar worden er weinig code reviews uitgevoerd.
Kun je aangeven waar de feedback knop zit? Ik zoek me een ongeluk in het webportaal... :?

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
Pr088 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:04:
[...]

Kun je aangeven waar de feedback knop zit? Ik zoek me een ongeluk in het webportaal... :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-HiunFnWxhU1BArfbM-5Z0yfco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGVxjC3ziplDRO8O3RYspW8E.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
Feedback verstuurd! Deze foto toevoegen aan de topicstart?

• Gies123
@Weheat is niet goed bezig en het frustreert me boven mate (zoals jullie hebben gemerkt in mijn vorige posts). Mijn BlackBird is een BlackBox geworden vol met sensoren die ik niet meer mag inzien én het ding wordt van buitenaf beinvloed / aangestuurd. De BlackBox draait denk ik prima (huis is warm), maar ik kan hem niet monitoren. Zelfs mijn oude CV ketel was beter uit te lezen en aan te sturen. Dit voelt als gebruikertje pesten vanuit Duizel :(

Homevolt dashboard

• Kevin1990
RayDelft schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:12:
Voor HA is het vrij makkelijk maar je moet wel de hardware eerst aanschaffen waar HA op draait.
Dit is een eenmalige investering maar wel alleen thuis in je thuisnetwerk te bekijken tenzij je een dienst van Nabu Casa neemt om op afstand te monitoren. (Dit heb ikl gedaan omdat ik meer doe buiten kijken wat het vermogein in is)
Ik dacht dit abonnement €75,- per jaar kost maar dan kun je met je telefoon, tablet of laptop er altijd in op afstand als je maar internet hebt. Best handig.

De vermogen in is vrij makkelijk in een dashboard te zetten en de sensor die dit weergeeft is er al als je de WeHeat hebt in HA hebt staan. Je kunt als je witl het uitbreiden met grafieken of graadmeters voor het actuele gebruik. Voor ieder wat wils in ieder geval ;)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Gies123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:56:
[...]

@Weheat is niet goed bezig en het frustreert me boven mate (zoals jullie hebben gemerkt in mijn vorige posts). Mijn BlackBird is een BlackBox geworden vol met sensoren die ik niet meer mag inzien én het ding wordt van buitenaf beinvloed / aangestuurd. De BlackBox draait denk ik prima (huis is warm), maar ik kan hem niet monitoren. Zelfs mijn oude CV ketel was beter uit te lezen en aan te sturen. Dit voelt als gebruikertje pesten vanuit Duizel :(
Ik zit hier nu een jaar, maar in die tijd zijn ook zaken verdwenen en weer terug gekomen. weheat leest hier actief mee. Er zijn op basis daarvan recent veel verbeteringen uitgerold.
Vermoed dat we even geduld moeten hebben. De data is er gewoon namelijk.

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:04
Het "vermogen in" is niet alleen leuk om te monitoren. Je wil gewoon kunnen zien of alles werkt naar behoren. @Weheat Wat is er volgens jullie zo schadelijk aan dat de gebruiker deze belangrijke gegevens kan zien?

Volgende maand zijn alle gegevens weg en mogen we naar buiten gaan lopen om te checken of onze warmtepomp nog aan staat...

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-12 11:05
Razer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:29:
@MartinPTweak Heb je in het installateur menu van de T6 al 'OPTIMALISATIE' beide opties uit, en Laag-Uit regeling - Uit ingesteld?
Wat doen deze opties precies?

Deze instellingen is dat advies vanuit Weheat of jouw eigen ervaring dat dit beter werkt?
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:23:
[...]
Dit is een eenmalige investering maar wel alleen thuis in je thuisnetwerk te bekijken tenzij je een dienst van Nabu Casa neemt om op afstand te monitoren.
Dit is niet waar, ook zonder betaalde dienst kan je HA vanaf buiten benaderen, met behulp van een VPN bijvoorbeeld.

[ Voor 35% gewijzigd door Mausssie op 11-11-2025 09:41 ]

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:30
Ik vermoed dat ze bezig zijn met dit anders inregelen in de app.

Als je kijkt in de ruwe JSON van het energy logs endpoint in de API (wat gebruikt wordt om de grafieken in de app te maken), dan valt een aantal zaken op (zie screenshot hieronder):
  • Standby gebruik staat er gewoon in
  • Verbruik Binnenunit staat er ook in (TotalEinIU)
  • Er staat ook een aantal waarden in dat begint met "averagePower..."
Dat laatste punt suggereert dat ze wellicht bezig zijn met een meer granulaire weergave van het verbruik en power in.

Waarom denk ik dat?

Omdat op dit moment het laagste niveau dat ik uit de API kan halen "Hour" als interval heeft. Dat betekent dat de waarden voor Energy In en Average Power In voor dat interval exact hetzelfde zijn (zie screenshot).

Het heeft IMHO alleen zin om de Average Power In voor kleinere intervals op te slaan (15 min/5 min/1min) als je daar op termijn ook iets mee wilt gaan doen (weergave in portal of grafiek bijvoorbeeld).

De kans bestaat ook dat ze de Energy Logs API weer openstellen voor de HA integratie zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts6B2GB5l58bJKtw1kI75FsZH2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vW9AbCy4HpDQC1iSARSelur.png?f=fotoalbum_large

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Razer
Mausssie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:35:
[...]

Deze instellingen is dat advies vanuit Weheat of jouw eigen ervaring dat dit beter werkt?
[...]
Eigen ervaringen die ik nu na een jaar opgedaan heb, dit doet de regeling oorspronkelijk:
Laag-Uit regeling op de Honeywell T6 is een fallback voor lage warmtevraag: als het toestel niet verder kan terugmoduleren, schakelt de T6 de warmtevraag cyclisch uit en weer aan (in plaats van continu heel laag te blijven stoken). Handig bij ketels met hoge minimale capaciteit, zodat je geen permanente “te warme” aanvoer krijgt.

• Kevin1990
[...]

[...]

Dit is niet waar, ook zonder betaalde dienst kan je HA vanaf buiten benaderen, met behulp van een VPN bijvoorbeeld.
Ah oké wist ik niet. Toch maar eens in verdiepen. Ik ben nog een groentje met HA maar leer elke dag zoals vandaag ;)

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:01
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten. Ik pas in de nacht een halve graad verlaging toe (van 21 terug naar 20,5) , zodat er ideaal gezien in de morgen maar een halve graad temperatuur bijverwarmd moet worden. Maar vanmorgen bleek dat mijn Lyric T6 de temperatuur tot 20,1 graad (volgende Weheat app) heeft laten terugzakken. Nu staat mijn BB80 dus met 100% capaciteit CV water 10 graden op te verwarmen, dat had veel voordeliger gekund als die de temperatuur niet zover had laten zakken.

Zowel de Optimalisatie Start en Stop stonden aan (nu beiden op 0 gezet) als Laag-uit regeling (staat nog aan) zouden daar wellicht mee te maken hebben, maar kan nergens vinden wat die instellingen nou precies doen en wat ideaal is voor WP incl met vloerverwarming. (geen radiatoren in huis).

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:29
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:05:
[...]
Ah oké wist ik niet. Toch maar eens in verdiepen. Ik ben nog een groentje met HA maar leer elke dag zoals vandaag ;)
Ik gebruik HA nog niet zo lang en heb hier onlangs ook naar gekeken. Tailscale wordt hiervoor aangeraden, maar heb het nog niet werkend gekregen.

• Pr088
Herbiek616 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:10:
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten. Ik pas in de nacht een halve graad verlaging toe (van 21 terug naar 20,5) , zodat er ideaal gezien in de morgen maar een halve graad temperatuur bijverwarmd moet worden. Maar vanmorgen bleek dat mijn Lyric T6 de temperatuur tot 20,1 graad (volgende Weheat app) heeft laten terugzakken. Nu staat mijn BB80 dus met 100% capaciteit CV water 10 graden op te verwarmen, dat had veel voordeliger gekund als die de temperatuur niet zover had laten zakken.

Zowel de Optimalisatie Start en Stop stonden aan (nu beiden op 0 gezet) als Laag-uit regeling (staat nog aan) zouden daar wellicht mee te maken hebben, maar kan nergens vinden wat die instellingen nou precies doen en wat ideaal is voor WP incl met vloerverwarming. (geen radiatoren in huis).
Waarom moet je BB P80 bij deze temperaturen al 100% draaien? Heb de Lyric wel in OT staan? De WP kan toch de hele dag door 'pruttelen' om die 1 graad op te werken?

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:07
[...]

Voor HA is het vrij makkelijk maar je moet wel de hardware eerst aanschaffen waar HA op draait.
Dit is een eenmalige investering maar wel alleen thuis in je thuisnetwerk te bekijken tenzij je een dienst van Nabu Casa neemt om op afstand te monitoren. (Dit heb ikl gedaan omdat ik meer doe buiten kijken wat het vermogein in is)
Ik dacht dit abonnement €75,- per jaar kost maar dan kun je met je telefoon, tablet of laptop er altijd in op afstand als je maar internet hebt. Best handig.

De vermogen in is vrij makkelijk in een dashboard te zetten en de sensor die dit weergeeft is er al als je de WeHeat hebt in HA hebt staan. Je kunt als je witl het uitbreiden met grafieken of graadmeters voor het actuele gebruik. Voor ieder wat wils in ieder geval ;)
Of toevallig een oude laptop hebben liggen waar je HA op installeert. Dan kost het je welgeteld 0 euro!
Op deze manier heb ik het gedaan om mijn Weheat te monitoren.
Inmiddels zijn mijn uitgaven aan mijn smarthome ruim hoger dan 0 euro…😅
Dus realiseer je dat dit wel een Gateway drug is…😂

• Kevin1990
Pr088 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:46:
[...]

Waarom moet je BB P80 bij deze temperaturen al 100% draaien? Heb de Lyric wel in OT staan? De WP kan toch de hele dag door 'pruttelen' om die 1 graad op te werken?
Lijkt op een aan/uit aansturing. Ik had dit gedrag in het begin toen de OT van Tado niet werd herkent door de WeHeat.
Nu OT is prima en als het echt wat kouder wordt stooklijn

• RNacoustics
[...]

[...]

Of je maakt in je firewall een rule aan, zodat je vanaf openbare internet je HA kan bereiken. Wees daar wel voorzichtig mee.

• RNacoustics
[...]

Ik heb HA op een Raspbery pi draaien. Kost nog geen 100,- en HA software is gratis.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:01
[...]
Geen idee, mijn Lyric werkt idd via Open Therm. Ik probeer dit soort gedrag juist te voorkomen door de temperatuur niet te ver te laten zakken. Als de te overbruggen temperatuur een halve graad is draait de WP veel zuiniger. Weet niet hoe het precies werkt: Of te Lyric wacht te lang met signaal doorgeven dat temp te ver gezakt is of WP vind dat kamertemperatuur van 20,1 wel best is en begint zelf de laat met verwarmen?

• reiniero
Pr088 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:42:
[...]
Feedback verstuurd! Deze foto toevoegen aan de topicstart?
Mag van mij.

• Pr088
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:09:
[...]

Lijkt op een aan/uit aansturing. Ik had dit gedrag in het begin toen de OT van Tado niet werd herkent door de WeHeat.
Nu OT is prima en als het echt wat kouder wordt stooklijn
OT hanteert toch eigenlijk ook een soort stooklijn op de achtergrond? Waarom zou je nog overstappen? Of schiet met OT de warmtepomp in een te hoge stand / vermogen?
Ben benieuwd, mijn eerste winter komt eraan.

• Kevin1990
Pr088 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:14:
[...]

OT hanteert toch eigenlijk ook een soort stooklijn op de achtergrond? Waarom zou je nog overstappen? Of schiet met OT de warmtepomp in een te hoge stand / vermogen?
Ben benieuwd, mijn eerste winter komt eraan.
Bij onze Tado kun je de water temperatuur niet lager zetten als 30 graden. Dus de WeHeat gaat al snel richting die 30 graden en bouwt het daarna af.
Op stooklijn kijkt de WeHeat zelf wat ik heb ingesteld.
Dus de WeHeat doet wat rustiger verwarmen in plaats van steeds richting de 30 willen in korte tijd en weer terug te moduleren.

Nadeel aan stooklijn vind ik dat die uit gaat van wat jij in de grafiek hebt ingevuld bij bepaalde temperaturen en soms met veel zon die staat te verwarmen voor niks in verband met de ligging van ons huis. Hiervoor ga ik na mijn huidige project kijken naat een Gateway waar ik wat invloed kan uitoefenen via HA.

Er zijn een paar gebruikers die dit doen en volgens mij werkt het goed voor hun .

Maar eerst maar eens kijken wat dit seizoen gaat doen als ik hem op stooklijn ga zetten.

• reiniero
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:23:
[...]

Bij onze Tado kun je de water temperatuur niet lager zetten als 30 graden. Dus de WeHeat gaat al snel richting die 30 graden en bouwt het daarna af.
Op stooklijn kijkt de WeHeat zelf wat ik heb ingesteld.
Dus de WeHeat doet wat rustiger verwarmen in plaats van steeds richting de 30 willen in korte tijd en weer terug te moduleren.

Nadeel aan stooklijn vind ik dat die uit gaat van wat jij in de grafiek hebt ingevuld bij bepaalde temperaturen en soms met veel zon die staat te verwarmen voor niks in verband met de ligging van ons huis. Hiervoor ga ik na mijn huidige project kijken naat een Gateway waar ik wat invloed kan uitoefenen via HA.

Er zijn een paar gebruikers die dit doen en volgens mij werkt het goed voor hun .

Maar eerst maar eens kijken wat dit seizoen gaat doen als ik hem op stooklijn ga zetten.
Dat ervaarde ik vorig jaar precies zo. Vanaf dit stookseizoen toch maar weer op stooklijn gezet en nu vind ik het eigenlijk best goed werken. Juist door de ramen warmt de vloer natuurlijk ook op, inclusief waterinhoud aldaar. Als het verschil tussen de gevraagde watertemperatuur en temp huis in 3 graden of meer is gaat de warmtepomp uit. Juist door die warme vloer van de zon komt hij daar al snel aan als het warmer is door de zon. Daardoor werkt stooklijn eigenlijk best goed, is mijn ervaring de afgelopen paar weken.

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-12 12:54
Ik heb een Blackbird P60 besteld welke 26 november wordt geïnstalleerd op mijn aanbouw. Echter ligt er op het dak van de aanbouw piepschuim met daarover heen epdm dakbedekking ter isolatie.
Ik ben bang dat de Blackbird hierdoor heen zakt en wil rubber tegels onder de pootjes van de Blackbird leggen.
Is dit voldoende of moet ik naar een andere oplossing zoeken?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Kevin1990
reiniero schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:33:
[...]

Dat ervaarde ik vorig jaar precies zo. Vanaf dit stookseizoen toch maar weer op stooklijn gezet en nu vind ik het eigenlijk best goed werken. Juist door de ramen warmt de vloer natuurlijk ook op, inclusief waterinhoud aldaar. Als het verschil tussen de gevraagde watertemperatuur en temp huis in 3 graden of meer is gaat de warmtepomp uit. Juist door die warme vloer van de zon komt hij daar al snel aan als het warmer is door de zon. Daardoor werkt stooklijn eigenlijk best goed, is mijn ervaring de afgelopen paar weken.
Bij mij deels want de isolatie is boven een stuk minder en daar hebben wij geen vloerverwarming.
Hierdoor voelt het beneden erg aangenaam maar boven soms wat kil of boven lekker en beneden wat warm.

Daarom gaan we dit stookseizoen door waar we vorig jaar gebleven waren en het optimaliseren van het systeem.
Blijft lastig met meerdere soorten afgifte systeem denk ik. Ideaal zal het niet worden maar ik wil wel heel dichtbij dat punt komen :P

• Kevin1990
ekops schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:35:
Ik heb een Blackbird P60 besteld welke 26 november wordt geïnstalleerd op mijn aanbouw. Echter ligt er op het dak van de aanbouw piepschuim met daarover heen epdm dakbedekking ter isolatie.
Ik ben bang dat de Blackbird hierdoor heen zakt en wil rubber tegels onder de pootjes van de Blackbird leggen.
Ik zou sowieso iets eronder leggen met meer oppervlak zoals de rubberen tegels. Echter denk ik niet dat je er zo snel doorheen zal gaan. Afhankelijk van de dikte kan piepschuim erg veel hebben.
Maar de tegels zullen zeker meer voorkomen dat de puntbelasting te groot wordt en de blackbird meer geïntegreerd zit in het dak

• Pr088
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:42:
[...]

Ik zou sowieso iets eronder leggen met meer oppervlak zoals de rubberen tegels. Echter denk ik niet dat je er zo snel doorheen zal gaan. Afhankelijk van de dikte kan piepschuim erg veel hebben.
Maar de tegels zullen zeker meer voorkomen dat de puntbelasting te groot wordt en de blackbird meer geïntegreerd zit in het dak
(welke = die)
Je kunt ook op het gegevensblad van WeHeat de afmetingen en het gewicht van de P60 vinden. Is je dak puur piepschuim? Er liggen waarschijnlijk ook houten latten op het dak?

• ekops
Pr088 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:27:
[...]

(welke = die)
Je kunt ook op het gegevensblad van WeHeat de afmetingen en het gewicht van de P60 vinden. Is je dak puur piepschuim? Er liggen waarschijnlijk ook houten latten op het dak?
Nee het is inderdaad een houten constructie met houten dakplaten en daarop denk ik tempex met die epdm laag.

• ekops
Pr088 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:27:
[...]

(welke = die)
Ik ben bang dat de tempex niet hard genoeg is en dat de blackbird er uiteindelijk in zakt. Volgens mijn installateur zijn rubber tegels voldoende en hebben ze eerder met dit bijltje gehakt. Misschien maak ik me onnodig zorgen, maar ik heb iets te vaak meegemaakt dat een expert zegt dat het wel goed komt en dat later het tegendeel wordt bewezen :?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:08
Waarom bestel je een BB P60 terwijl je twijfelt of hij door goed geinstalleerd kan worden? Dit is toch gewoon werk van de installateur in het adviestraject? Of heb je de BB echt zelf ergens online gekocht en daarna een installateur gezocht voor de installatie (dus zonder advies/inventarisatie)?

• ekops
GoEV6 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:58:
[...]

Waarom bestel je een BB P60 terwijl je twijfelt of hij door goed geinstalleerd kan worden? Dit is toch gewoon werk van de installateur in het adviestraject? Of heb je de BB echt zelf ergens online gekocht en daarna een installateur gezocht voor de installatie (dus zonder advies/inventarisatie)?
nee zeker niet, op advies van de installateur en die geeft aan dat het goed komt. Ik hoopte hier alleen iemand te vinden die een zelfde constructie heeft. Want alle voorbeelden die ik vind is dat hij geplaatst is op een plat dak zonder tempex. Maar ik moet het loslaten denk ik :-)

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:08
ekops schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:04:
[...]

nee zeker niet, op advies van de installateur en die geeft aan dat het goed komt. Ik hoopte hier alleen iemand te vinden die een zelfde constructie heeft. Want alle voorbeelden die ik vind is dat hij geplaatst is op een plat dak zonder tempex. Maar ik moet het loslaten denk ik :-)
Yes ik zou vertrouwen op je adviseur. En als dat niet lukt dat heeft de adviseur het niet goed gedaan :)

• ekops
GoEV6 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:01:
[...]

Yes ik zou vertrouwen op je adviseur. En als dat niet lukt dat heeft de adviseur het niet goed gedaan :)
En heb ik lekkage _O-

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Zou het? BB weegt 80kg. Hoe gaan ze ‘m dan installeren? Persoon weegt vaak wel meer dan dat. Kan je niet lopen op het dak? Lijkt mij echt onwaarschijnlijk

• Mg4gebruiker
[...]

Doet mijn Flint ook. Als je maar 0,5 graden verwarmd dan blijft de compressor rustig 40% of zo draaien. Kennelijk is bij OT 1 graad omhoog een zware haastklus.

• Mg4gebruiker
reiniero schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:33:
[...]

Stel jij die 3 graden zelf in?

• reiniero
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:51:
[...]

Stel jij die 3 graden zelf in?
Nee dat gaat vanzelf. Soms komt hij daar al heel snel aan, soms duurt het langer.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:29
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:45:
[...]

Doet mijn Flint ook. Als je maar 0,5 graden verwarmd dan blijft de compressor rustig 40% of zo draaien. Kennelijk is bij OT 1 graad omhoog een zware haastklus.
Het gaat er niet zozeer om hoeveel verandering aan de thermostaat je doet, maar wat de thermostaat ermee doet. Ik zie soms bij 1 graad omhoog op de thermostaat dat die aan de warmtepomp een target, via OT, geeft van 50 graden, die was vlak daarvoor bijv. 30 graden. Dat zal de thermostaat zelf bedenken aan de hand van een paar interne parameters en de temperaturen van de afgelopen tijd/periode.

• ekops
STIMPPYYY schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:14:
[...]

Zou het? BB weegt 80kg. Hoe gaan ze ‘m dan installeren? Persoon weegt vaak wel meer dan dat. Kan je niet lopen op het dak? Lijkt mij echt onwaarschijnlijk
Ja je kunt lopen op het dak, en zo gaan ze hem ook installeren. Het is meer dat als ik er op zoek, dit soort antwoorden krijg: Nee, u kunt geen zware dingen plaatsen op een houten dak met een Tempex (piepschuim) laag, omdat deze isolatielaag niet is ontworpen om grote gewichten te dragen en uw dak zou kunnen beschadigen. De Tempex laag is wel drukvast voor beloopbaarheid (zonder belasting) en makkelijk te bewerken, maar niet bedoeld om permanente zware lasten op te vangen.
Dus als mijn installateur dan zegt dat het makkelijk kan op rubber tegels, ben ik benieuwd of er mensen zijn die een vergelijkbare situatie hebben, en wat hun ervaringen zijn.

• RayDelft
TOCH OP STOOKLIJN OVERGESTAPT:
Open Therm heeft in deze tijd van het jaar in mijn huis het nadeel dat als de zon schijnt de kamertemperatuur snel oploopt waardoor de WP uit gaat. Ondertussen koelen de vloeren af terwijl de kamertemperatuur maar heel langzaam zakt . Dat levert aan het eind van de avond begin van de nacht koude vloeren op en als dan de thermostaat weer warmte gaat vragen dan duurt het wel even voordat de boel weer opgewarmd is. Nu staat hij op stooklijn en momenteel vraagt hij 28,5 graden water. Ik kan helaas niet zien wat hij trekt maar aan de grafiek te zien is dat rondom de 400 Watt. Het is nu 12 graden buiten. Ik verwacht dat de vloeren nu niet zo koud meer worden . Wat de kamertemperatuur wordt is nog afwachten . Wellicht moet ik die stooklijn iets warmer zetten.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:59
RNacoustics schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:30:
[...]

Of je maakt in je firewall een rule aan, zodat je vanaf openbare internet je HA kan bereiken. Wees daar wel voorzichtig mee.
Nog veiliger: maak een wireguard server in je router en een client op je telefoon. Dan verbindt je zonder risico met je thuis netwerk.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:59
ekops schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:35:
[...]

Ja je kunt lopen op het dak, en zo gaan ze hem ook installeren. Het is meer dat als ik er op zoek, dit soort antwoorden krijg: Nee, u kunt geen zware dingen plaatsen op een houten dak met een Tempex (piepschuim) laag, omdat deze isolatielaag niet is ontworpen om grote gewichten te dragen en uw dak zou kunnen beschadigen. De Tempex laag is wel drukvast voor beloopbaarheid (zonder belasting) en makkelijk te bewerken, maar niet bedoeld om permanente zware lasten op te vangen.
Dus als mijn installateur dan zegt dat het makkelijk kan op rubber tegels, ben ik benieuwd of er mensen zijn die een vergelijkbare situatie hebben, en wat hun ervaringen zijn.
Die 88kg wordt over drie punten verdeeld. Dat is ongeveer 30kg per punt. Als daar grote rubberen tegels onderlegd, met betonnen tegels weer, dan is gewicht hoger dan die 30kg maar het wordt verdeeld over een groter oppervlak. Idealiter check je vantevoren welk materiaal er ligt en wat de permanente belasting per m2 is.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Over tempex kun je lopen.
Reken maar uit wat voor druk per cm2 iemand van 80kg geeft.
Heeeeel veel meer dan de 80kg van de Blackbird die over 3 tegels van 50x50 verdeeld wordt.
Al eerder gepost: prima ervaring met rubber tegels van Hornbach (4.5 dik) met betonnen tegels van iets van 3cm dik.
Trillingvrij, ook dat nog.

• Mg4gebruiker
MartinPTweak schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:36:
[...]

Het gaat er niet zozeer om hoeveel verandering aan de thermostaat je doet, maar wat de thermostaat ermee doet. Ik zie soms bij 1 graad omhoog op de thermostaat dat die aan de warmtepomp een target, via OT, geeft van 50 graden, die was vlak daarvoor bijv. 30 graden. Dat zal de thermostaat zelf bedenken aan de hand van een paar interne parameters en de temperaturen van de afgelopen tijd/periode.
Dat klopt. Tussen een halve en hele graad zit zomaar 10-15 graden verschil in doeltemperatuur water. Vraag is waarom? Ik denk dat het te maken heeft met interne software die gemaakt is voor een cv ketel.

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-11 09:14
Nou, bij mij was er een firmware update blijven hangen. Waardoor de hele Flint een week offline is geweest.. is hier lokaal geupdate door CB. heb ook laat contact opgenomen omdat zonnetje scheen en we goed geisoleerd huis hebben, maar dit baart wel zorgen. Ik ga regelmatig in de winter op vakantie. Als dit dan voorkomt tijdens strenge vorst, moet ik én op de hoogte zijn wanneer het gebeurt én regelen dat installateur langs komt, om te voorkomen dat de boel dichtvriest.

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 08:01
Sinds ongeveer twee maanden heb ik een Weheat Sparrow warmtepompinstallatie laten plaatsen. Helaas is mijn installateur vorige week failliet gegaan, en ik zit nu met een aantal vragen waar ik niet direct antwoord op kan vinden. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft of advies kan geven?
  1. Wie neemt nu mijn garantie over? Geldt die via Weheat zelf, of blijft dat bij de failliete installateur liggen?
  2. Kan ik rechtstreeks contact opnemen met Weheat voor ondersteuning of advies? en hoe kan ik ze bereiken?
  3. Mag of kan ik een andere installateur inschakelen voor onderhoud of eventuele aanpassingen, zonder dat dit invloed heeft op de garantie?
  4. Wat gebeurt er met mijn onderhoudscontract? Kan dat worden overgedragen aan een andere partij, of moet ik helemaal opnieuw een contract afsluiten?
Daarnaast ben ik benieuwd:
  1. Heeft iemand ervaring met Weheat na faillissement van de installateur?
  2. Zijn er specifieke punten waarop ik moet letten bij het overstappen naar een andere installateur?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb nog wat discussie met mijn leverancier over het electrisch element, heb de full electric, maar zie nergens de BUH.

Eerder heb ik al eens een screenshot van iemand gezien, waarin de optie in ieder geval te zien is.
Zou nog iemand van de huidige versie een screenshot van de APP kunnen laten zien waarop de BUH te zien is ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Kevin1990
ZeRoC00L schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:31:
Ik heb nog wat discussie met mijn leverancier over het electrisch element, heb de full electric, maar zie nergens de BUH.

Eerder heb ik al eens een screenshot van iemand gezien, waarin de optie in ieder geval te zien is.
Zou nog iemand van de huidige versie een screenshot kunnen laten zien waarop de BUH te zien is ?
Bedoel je een losse back up heater of degene die in de binnenunit zit?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Kevin1990 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:44:
[...]

Bedoel je een losse back up heater of degene die in de binnenunit zit?
Die in de binnenunit (voorgemonteerd).

Hier een screenshot wat iemand eerder heeft gedeeld:
Freezerator in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 20% gewijzigd door ZeRoC00L op 12-11-2025 13:46 ]

Volg je bankbiljetten

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:57
Hallo allen,

Ook wij overwegen om voor een WeHeat Blackbird P80 te gaan. Nu heb ik een vraag over het verwarmen van de bovenverdieping. Wij gaan fors verbouwen en zijn sowieso op de benedenverdieping vw te plaatsen. Echter vraag ik mij of het plaatsen van vw op de bovenverdieping van meerwaarde gaat zijn. Mijn gevoel zegt van wel aangezien we het hele huis ook goed gaan isoleren en kunnen we dan beter de bovenverdieping contant houden op e.g. 16 graden en eventueel willen opwarmen naar 20 graden met bijvoorbeeld een convectie kachel. Daarnaast heeft de BB P80 dan meer buffervolume.

Zijn er mensen die voor vergelijkbare keuzes stonden?

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
ZeRoC00L schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:45:
[...]

Die in de binnenunit (voorgemonteerd).

Hier een screenshot wat iemand eerder heeft gedeeld:
Freezerator in "Weheat warmtepompen"
De app is wat dit punt betreft niet aangepast toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpBQi6jRV_NAllzj3jr5gL5uT8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsJAnOugzCGklSNdrIkloK5p.jpg?f=fotoalbum_large

Met extra gratis offline melding

• ZeRoC00L
  • Niet online
phYzar schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:00:
[...]

De app is wat dit punt betreft niet aangepast toch?

[Afbeelding]

Met extra gratis offline melding
Nee, lijkt mij ook niet.
Maar heb jij dan een binnenunit met ingebouwde BUH ?

Volg je bankbiljetten

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
ZeRoC00L schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:10:
Nee, lijkt mij ook niet.
Maar heb jij dan een binnenunit met ingebouwde BUH ?
Nee, de compacte, omdat ik een 3e pomp heb, maar dat is puur een stuk plastic om dezelfde print, dus dat zou softwarematig geen verschil moeten maken. Is de hardware van de BUH wel aanwezig? (weet niet hoe eenvoudig het deksel van de voorgemonteerde binnenunit is te lichten?)
Pagina: 1 ... 129 ... 145 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.