Vraag

• LovingConjo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:54
Mijn vraag
Vorige week is de WeHeat flint all electric geinstalleerd en na 2 dagen goed draaien is die er mee gestopt. Het vereiste debiet / de flow van 1m3/h wordt niet gehaald. Weet iemand wat de oorzaak/oplossing kan zijn voor deze flow problemen met de Weheat flint?

Mijn situatie
  • De pomp haalt 0.8 a 0.9m3/h voor zowel boiler als de VVW. De boiler warmt hij wel op in fases van zo'n 40 minuten, maar de VVW stopt er mee. - Zie grafiek Weheat
  • VVW is ~70m2 op 10 groepen, 10cm hoh afstand, geen extra pomp, alleen de standaard Wibo pompen van Weheat
  • Warmtepomp voert met 25mm Uponor leidingen via de kruipruimte zo'n 10 12m naar de binnenunit, van daaruit weer met 25mm Uponor leidingen zo'n 5 8m naar de VVW verdeler
  • Geen buffervat op mijn aandringen
  • Zowel de aanvoer als de retour van de VVW hebben elk zo'n 4 a 5 haakse verbindingen erin zitten
Mijn vermoeden is dat er teveel (haakse) bochten zijn gebruikt in de leidingen, maar ik weet niet wat er normaal is. Uiteraard hoop ik dat de installateurs mij hierin van goede info gaan voorzien en deze vraag ligt bij hen, maar tot nu toe krijg ik weinig hulp. Morgen gaat de pvc vloer erin dus ik hoop dat de conclusie niet is dat de hele vloer eruit moet..

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Grafiek Weheat Portal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsuxJhG1cCW1EKis_2IhJ7xJcFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjEnwNsGsyBuFTYUuhbHJMdg.png?f=fotoalbum_large

Installatie foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpIy5OGSC_JbDldI3iWuHoUOt4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65GRPllxhtHy03gAuMRicKFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDsZcLDaroEQB4kVnKeYbL1m0jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gfb1sPXatJJHpcfLqvAOWwrA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B75t630pTQTZgsPcFPxySF3UfR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRsa7uCIgna55dKJViZ2ED2S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgCjkWNSnvRJ5cLQ3IwbudxwxOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZscBGUxPwrvQcxNHuUqpqHBX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door LovingConjo op 04-12-2025 15:39 . Reden: Leidingmeters correctie ]

Alle reacties

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:21
Je filter al eens schoongemaakt? Zeker in het begin komt er veel vuil mee. En zit het filter niet wat te laag of hoef je die magneet er niet eerst uit te trekken op dit filter?

• LovingConjo
Het is een gloednieuwe vloerverwarming dus ik dacht dat het filter dan schoon zou zijn. Maar zal het eens checken!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:46
Zit er niet veel lucht nog in het systeem?
Je warmtebron (warmtepomp met boiler) en de vloerverwarming is nieuw.
Er zijn waarschijnlijk aardig wat liters water gebruikt om dit te vullen.
Je installateur kan volgens mij ook een modus aangeven dat het CV systeem ontlucht wordt. Dit zou kunnen schelen.
Wat is je druk in het CV systeem? Is deze niet laag waardoor de flow niet genoeg is voor jouw afgifte systeem?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:55
De enige haakse hoeken die ik in twijfel trek zijn degene direct bij je buitenunit. Degene binnen zijn vergelijkbaar bij mij en hier werkt het wel met een Flint.
Heb je maar 1 wilo pomp?
Ik verwacht niet dat je vloer open hoeft, want je SWW lukte ook niet dus het probleem zal in de zichtbare leidingen/apparatuur zitten.

• LovingConjo
Net gebeld en ze zeggen dat de combinatie van hoeken en lengte/diameter van de buizen voor teveel weerstand zorgt. (Zie ook nog 2 hoeken bij de verdeler - zie foto)

De filter werkt volgens mij gewoon goed - zie foto ook.

Dus het leidingwerk moet waarschijnlijk vervangen worden, geen lekkere start voor de installateurs. Het nare is dat we zelf de kruipruimte buizen hebben gelegd omdat het heel krap is. We hebben dat volledig volgens instructie op 25mm gedaan maar dat moet nu 32 worden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbLOwOjUzyTSVTP2FGzW3TpN1EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEmKtO4wzMNfxWqrDPzhmoKr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IOOE5QhxgHrwzOHG72Gvz_yRrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im2GBh6hEJdGGp0DLiyr2kF2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CjwLCq5Sdi5iaNWrdMX9xEXY9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdGDS0rQAyZB8DK1kk8MwPs2.jpg?f=fotoalbum_large

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:46
Ik zie een bypass zitten, net voor je vloerverwarming. Waarom zit die daar? Je vloerverwarming kan immers niet dichtlopen (geen thermostaat of beveiliging). Waarschijnlijk stroom nu al het warme water direct van de aanvoer naar je retour. Noteer het niveau waar je bypass nu op staat, zet 'm dicht, en kijk wat er gebeurd.

• n.smits
Hier overigens een Flint (alleen verwarming) met 20mm meerlagen // 22mm staal en vloerverwarming. Geen flow-issues mee; dus ik zou je niet direct bang laten maken qua buisdikte. Wel een beetje bijgeluid qua stromingsgeluid.

[ Voor 5% gewijzigd door n.smits op 04-12-2025 14:58 ]

• LovingConjo
n.smits schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:50:
Ik zie een bypass zitten, net voor je vloerverwarming. Waarom zit die daar? Je vloerverwarming kan immers niet dichtlopen (geen thermostaat of beveiliging). Waarschijnlijk stroom nu al het warme water direct van de aanvoer naar je retour. Noteer het niveau waar je bypass nu op staat, zet 'm dicht, en kijk wat er gebeurd.
Ja het zou niet nodig moeten zijn, maar we hebben die bypass dus open gezet om maar een beetje extra flow te krijgen - elke liter water extra is mooi meegenomen.
n.smits schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:57:
Hier overigens een Flint (alleen verwarming) met 20mm meerlagen // 22mm staal en vloerverwarming. Geen flow-issues mee; dus ik zou je niet direct bang laten maken qua buisdikte. Wel een beetje bijgeluid qua stromingsgeluid.
Interessant! Zijn de leidingen van de warmtepomp naar de CV installatie ook maar 20/22 mm?
Wij hebben nu zo'n 12+8 meter aan 25mm meerlagenbuis in het systeem zitten + bovenop de VVW groepen van 15mm. Volgens Weheat zouden dit te smalle buizen zijn en zorgt dit voor te weinig flow.

Wat is jouw flow ongeveer? Het lijkt dus alsof onze pomp er mee stopt zodra die meet dat de flow onder de 0.9 komt.

• n.smits
Nee, zet 'm juist eens dicht ipv open. Water volgt de weg van de minster weerstand, en gaat nu dus via de bypass. De Wilo-pomp moet juist flink kracht zetten om het water de vloer in te pompen.

Het is lastig te zien aan het kleurenpalet; maar het lijkt er op dat de aanvoertemperatuur, inmiddels dubbel zo hoog als is als de gevraagde watertemperatuur. Je bent letterlijk warm water aan het rondpompen, ipv het de vloer in te sturen.

• n.smits
Van Flint naar binnen = DN20 (RVS Flex en vast staal gecombineerd).

Binnenhuis is dit vanuit de bouw (2006) een combi van meerlagenbuis (20mm; dus effectief slechts 16mm binnendiameter) en staal (22mm buitendiameter). Als ik boven alle radiatoren sluit, doet ie ongeveer 0,92m3; en dat werkt ook gewoon. Maar nu een klein beetje de radiatoren boven open staan totdat die op 1 m3 kwam.

[ Voor 27% gewijzigd door n.smits op 04-12-2025 15:46 ]

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:21
Wat een vervelende situatie. Je neemt in goed vertrouwen een bedrijf in de hand met de kunde en vaardigheid om de warmtepomp te installeren, en dan is dit het resultaat.

25mm Uponor is, zeker in combinatie met de knietjes, krap. Maar ik zit met grote verbazing te kijken naar jouw installatie. Wat mij opvalt:

- De buitenunit staat op het grind met die bigfoots, of liggen hier nog bandjes onder als "fundering"? Als hier niets onder ligt, en de buitenunit gaat verzakken, dan komt er spanning op de leidingen te staan.
- De doorvoer van de leidingen naar binnen kon niet lager? Deze leidingen hadden volledig uit zicht kunnen zitten als deze beneden peil waren doorgevoerd. Kost wat meer tijd, maar ziet er veel netter uit dan de zichtbare gaten met PUR.
- Wie heeft de locatie van de binnendelen gekozen? Is het überhaupt wel toegestaan om dit zo aan te leggen in de meterkast? Dit beperkt de toegankelijkheid aanzienlijk.

Het is maar mijn mening, maar ik zou niet blij zijn met de manier waarop deze warmtepomp is geïnstalleerd.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29

paQ

Ja, de ...'wijze' van installeren binnen, komt wel overeen met die van buiten iig.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• n.smits
Niet relevant voor je vraag... maar hoe zit dat met je gasaansluiting? Stroomt je hut niet vol met gas de iemand per ongeluk - of bewust - de afsluitkraan open trekt? Ik zou minimaal zsm een afsluitdop plaatsen op je meter....

Ja, ook ik krijg een beetje kriebels van de 'netheid', zeker buiten. Maar dat valt later op te lossen, indien gewenst. Ben benieuwd of het sluiten van de bypass iets doet.

• LovingConjo
Dank voor het meekijken allemaal!

Hoe de installatie is gedaan zit ik nog niet zo mee. Ik zie online dat los op bigfoots vaker voorkomt, of hebben jullie allemaal een extra fundering? Dat pur snijden we wel weg en er komt toch nog een geluidsisolerend wandje tussen het raam en de pomp. Ook de keuze in de meterkast hadden we zelf gedaan. We zitten met een klein appartement van 70m2 dus het liefst gebruiken we de meterkast die na het afsluiten van gas toch alleen nog maar een elektra kast is.

De bypass dichtzetten gaat niet veel oplossen denk ik.
ChatGPT zegt
Kort antwoord: Op 0.1 bar verlaagt de bypass de totale hydraulische weerstand van het systeem (ten opzichte van een hogere instelling).

Waarom?

Een Delta-P bypass op een vloerverwarmingsverdeler opent wanneer het drukverschil tussen aanvoer en retour een bepaalde waarde bereikt.

Lage instelling (0.1 bar): de bypass opent al bij een klein drukverschil.
→ Daardoor stroomt er relatief snel water rechtstreeks van aanvoer naar retour.
→ De circulatie vindt een makkelijker pad, dus de totale weerstand van het systeem daalt.

Hoge instelling (0.5 bar): de bypass opent pas bij een veel hoger drukverschil.
→ De groepen “dwingen” dan meer debiet door de vloerleidingen.
→ Daardoor is het hydraulisch systeem weerstandiger en stijgt de totale weerstand.
Ja die gasaansluiting is niet ideaal - ben ik het mee eens. Ik zal de aannemer eens vragen om daar een afsluitdop op te zetten tot liander hem komt weghalen - dat kan een jaar duren.

Al met al denk ik eraan om de installateurs te vragen om terug te komen en de 'knietjes' te vervangen door bochten. Ik kan alleen moeilijk inschatten of dit significant zal zijn.

• paQ

paQ

LovingConjo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:09:

Hoe de installatie is gedaan zit ik nog niet zo mee. Ik zie online dat los op bigfoots vaker voorkomt, of hebben jullie allemaal een extra fundering? Dat pur snijden we wel weg en er komt toch nog een geluidsisolerend wandje tussen het raam en de pomp. Ook de keuze in de meterkast hadden we zelf gedaan. We zitten met een klein appartement van 70m2 dus het liefst gebruiken we de meterkast die na het afsluiten van gas toch alleen nog maar een elektra kast is.

ChatGPT zegt

[...]

Ja die gasaansluiting is niet ideaal - ben ik het mee eens. Ik zal de aannemer eens vragen om daar een afsluitdop op te zetten tot liander hem komt weghalen - dat kan een jaar duren.

Al met al denk ik eraan om de installateurs te vragen om terug te komen en de 'knietjes' te vervangen door bochten. Ik kan alleen moeilijk inschatten of dit significant zal zijn.
Het zit niet in dat beetje pur, gewoon... de wir war :X
En een te korte spanningskabel, dat soort zaken.

edit:
Wie heeft het eigenlijk geïnstalleerd? Want ik krijg de indruk dat het meer een DHZ klus is?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 16:13 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:41

ChatGPT zegt

[...]

Kan de meterkast uberhaupt nog dicht? Ik snap volledig dat je ruimte efficiënt wilt gebruiken, maar er zijn gewoon regels waar een meterkast aan moet voldoen en dat is dit in ieder geval niet. Als iemand snel de stroom af moet schakelen, hoe zie je dat voor je met leidingen over de vloer er voor?

De installatie is ultra lelijk, sorry ik kan er niets anders van maken, maar water stroomt er wel gezien de grafiek. Dus ik zie het flow probleem niet direct. Het is voor mij meer de vraag waarom in het screenshot de compressor lang uit staat terwijl er wel warmte vraag lijkt te zijn.

• paQ

paQ

Ik zou toch eens flink ontluchten. Sommige van je flowmeters staan 'droog' aan de waterdruppels te zien.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

ChatGPT zegt

[...]
Het water moet door je vloer ipv via de bypass, doe deze bypass dicht. Daarna ontluchten.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• paQ

paQ

silverball schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:19:
[...]

Het water moet door je vloer ipv via de bypass, doe deze bypass dicht. Daarna ontluchten.
En geen taalmodel vragen wat de oplossing is. Want je verzandt zometeen in dat je eigenlijk een 18 kW warmtepomp had moeten hebben met een 6 kW BUH.

• n.smits
Ik denk wel dat er meer speelt, ondertussen. De gevraagde watertemperatuur ligt meer dan 3 graden uit van 'huis in' af; dus hij zou wel moeten gaan cv-verwarmen. Wil je eens een detail foto maken van de leidingen die op de vloer in de meterkast liggen? Ik kan ze nu niet uit elkaar houden.

Maar dus sowieso, die bypass zo dicht mogelijk zetten (en het liefst laten verwijderen).

EDIT: waar, en op welke leiding, zit de clip-on temp sensor? De temperatuur wp-uit en huis-in kloppen niet; dat kan nooit zo ver uit elkaar liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door n.smits op 04-12-2025 16:42 . Reden: Vraag mbt temp sensor binnenhuis ]

• silverball

silverball

ChatGPT zegt

[...]

Dat is een beetje mosterd na de maaltijd als je dan met allerlei reparatiekoppelingen komt te zitten, wordt het niet netter van totdat je echt een stuk vervangt, en dan zou ik gewoon 32 nemen.

Maar goed de flow die je nu haalt is dermate laag dat de leidingdiameter nu het probleem niet is. Het zal in die bypass zitten, lucht in je systeem of wellicht staan er per ongeluk een paar groepen dicht. Dit kan je allemaal zelf controleren. Of er gaat echt iets groters mis.

Ik zou echt over de fundering beginnen, dit gaat zo op termijn stuk. Ik ken eigenlijk geen installatie die op bigfoots staat zonder iets van stroken of fundering eronder. Dat je dit zo op plaatjes van internet ziet, betekent niet dat er niks onder zit; bij mij zie je de bandjes ook niet bijvoorbeeld. Ze zitten er wel.
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:21:
[...]

En geen taalmodel vragen wat de oplossing is. Want je verzandt zometeen in dat je eigenlijk een 18 kW warmtepomp had moeten hebben met een 6 kW BUH.
100% dit, chatGPT is een taalmodel, geen mens en al helemaal geen CV monteur.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• paQ

paQ

silverball schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:37:
[...]

Ik zou echt over de fundering beginnen, dit gaat zo op termijn stuk. Ik ken eigenlijk geen installatie die op bigfoots staat zonder iets van stroken of fundering eronder. Dat je dit zo op plaatjes van internet ziet, betekent niet dat er niks onder zit; bij mij zie je de bandjes ook niet bijvoorbeeld. Ze zitten er wel.
De mijne staat / staan al drie jaar op bigfoots op een grindmat met grind :+
130 kg zwaar.

• silverball

silverball

paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:40:
[...]

De mijne staat / staan al drie jaar op bigfoots op een grindmat met grind :+
130 kg zwaar.
Ja? Oh, misschien wordt de soep dan niet zo heet gegeten. Maar je hebt wel een stukje flex leiding gebruikt neem ik aan? Op de foto van OP ziet het er allemaal maar strak uit. In de negatieve zin.

• paQ

paQ

silverball schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:41:
[...]

Ja? Oh, misschien wordt de soep dan niet zo heet gegeten. Maar je hebt wel een stukje flex leiding gebruikt neem ik aan? Op de foto van OP ziet het er allemaal maar strak uit. In de negatieve zin.
correct.

• n.smits
Ik houd van wel een puzzel en het laat me niet echt los.. maar zit het boilervat niet aangesloten zoals een buffervat.. soort van..? Als ik inzoom lijkt het wel alsof ik zie: aanvoer ➔ CV pomp ➔ T stuk; 1 kant naar SWW pomp, en de andere kant naar - ik gok de vv-verdeler? Maar dan mis ik nog een retour vanaf de vv-verdeler.. daarnaast heeft de boilervat 4 aansluitingen; 2 gaan er retour, slechts 1 wordt aanvoer via de SWW pomp.. maar waar komt die 4e leiding vandaan?
Ik wacht met smart op een betere foto... dan ben ik benieuwd wat andere Tweakers er van vinden/zien.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:48
Er klopt iets niet in deze installatie.
De flowmeters staan op 2l/min x 10 is al 20l/min wat voldoende moet zijn om iig geen flowstoring te krijgen. (Is 1200m3/h)

Gezien de onkunde zichtbaar in de aansluitingen is er iets niet goed

• LovingConjo
n.smits schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:35:
Ik houd van wel een puzzel en het laat me niet echt los.. maar zit het boilervat niet aangesloten zoals een buffervat.. soort van..? Als ik inzoom lijkt het wel alsof ik zie: aanvoer ➔ CV pomp ➔ T stuk; 1 kant naar SWW pomp, en de andere kant naar - ik gok de vv-verdeler? Maar dan mis ik nog een retour vanaf de vv-verdeler.. daarnaast heeft de boilervat 4 aansluitingen; 2 gaan er retour, slechts 1 wordt aanvoer via de SWW pomp.. maar waar komt die 4e leiding vandaan?
Ik wacht met smart op een betere foto... dan ben ik benieuwd wat andere Tweakers er van vinden/zien.
Knap speurwerk! Installateur heeft gezegd dat het onderste deel van de boiler fungeert als een buffer. Geen idee of dat kan / slim is. Vanmiddag om 16u is de boiler gedelete uit het systeem en nu draait de pomp al uren goed as verwarming. Wel nog met de iets te lage flow van 0.9 maar dat lijkt niet zo’n probleem als anderen dat ook hebben? Meer foto’s hieronder, benieuwd of je nog wat geks ziet.
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:16:
Ik zou toch eens flink ontluchten. Sommige van je flowmeters staan 'droog' aan de waterdruppels te zien.
Er is een ontluchtings programma gedraaid en de twee rode ontluchtingsknoppen staan open. Maar er zit bij de verdeler geen ontluchter, en dat is wel een van de hoogste punten.. Wat bedoel je met ‘staan droog’ ?

En ik begrijp dat de bypass dicht moet. Maar toen flow errors het probleem waren heb ik alles geprobeerd om de flow te verhogen, en dat lukte enigszins door de bypass open te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESGHeEDPAIbbHn3h-3IXHqiCxQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jryaUv7DqJQJ303gVuS4fSlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRAD3j1jvWAPRNN8Bjc_h-vwVRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BM7aJVLeNCluTcViYniWXlE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxRr9ROfqjhmtCB236x1BGPYLvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngPYU2Y7buJ8ovCPUau4lgqV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccvf0eYDjVHt6eTP-JZQRZ4dH7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTF5IxwLrPWLPlNtbHc9Mxe0.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ

paQ

LovingConjo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:11:
[...]

Er is een ontluchtings programma gedraaid en de twee rode ontluchtingsknoppen staan open. Maar er zit bij de verdeler geen ontluchter, en dat is wel een van de hoogste punten.. Wat bedoel je met ‘staan droog’ ?
In sommige flowmeters zit lucht ipv water, hence de waterdruppels aan de binnenzijde van het kijkglaasje.

• LovingConjo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7V1RphLMtmD_OU0DUOkZXvKDZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89ir3XVyGWwLYjaFjm6iooCA.jpg?f=fotoalbum_large

De rode en blauwe buis links in beeld zijn het kraanwater.

Rechts blauwe slang is de terugvoer.
De stalen buis ernaast met de rode ‘emergency pressure valve’ is de aanvoer.
Die vertakt enigszins verdekt zichtbaar naar links - de pomp die naar de bovenste boiler circulation inlet gaat, en naar boven - de vvw aanvoer, met direct een pomp in beeld.

De aanvoer van de vvw gaat hier linksboven de grond in. Dan komt de vvw terugvoer als middelste bovenste stalen stang terug, en die gaat naar de onderste ‘circulation inlet’ van de boiler.

Boiler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds3yzjfof4gCDsRXbqma6aW7Uv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0p5OZsSl1kw5YWPDO9CTHsD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Rqn0gFyp2stwlBack1ypQ3_Kpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewzc0oUZIhjXgIgGwnOWDtsb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjD0ewUiyoSW2wg6g1PEfiYBWvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kA5xK3Ej6pYQtBbmi5xCazve.jpg?f=fotoalbum_large

De boiler heeft 2 circulatiebuizen - onder en boven. Er zijn dus twee ‘inlets’ en twee ‘outlets’.

De onderste circulation van de boiler zit dus op de retour van de vvw, maar de bovenste circulation van de boiler is de boiler zelf.. wel zitten beide outlets van de boiler aan elkaar vast. Dit lijkt me gek?

• LovingConjo
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:16:
[...]

In sommige flowmeters zit lucht ipv water, hence de waterdruppels aan de binnenzijde van het kijkglaasje.
Oke ik had verkeerd gekeken en er zit natuurlijk wel een ontluchter op. Zojuist geopend en er komt direct water uit, dus lijkt dan niet alsof er veel lucht zit?

Verder staat de bypass nu helemaal dicht en lijkt weinig te veranderen.

• paQ

paQ

LovingConjo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:54:
[...]

Oke ik had verkeerd gekeken en er zit natuurlijk wel een ontluchter op. Zojuist geopend en er komt direct water uit, dus lijkt dan niet alsof er veel lucht zit?

Verder staat de bypass nu helemaal dicht en lijkt weinig te veranderen.
Idealiter heeft zo'n ding een automatische ontluchter. Er zitten heel wat liters water in die slangen. Dat er nu 'meteen' water uit komt betekent niet dat er elders gewoon luchtbellen zitten,

Pagina: 1