Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louk K
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-12-2023
asccul schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:58:
[...]

Vloerverwarming of radiatoren? Verwarming op welke temperatuur?
Huis bestaat uit
- verwarmde kelder (25 m2);
- woongedeelte (120 m2)
- slaapverdieping (90 m2)
Totaal 235m2

Overal radiatoren met in de keuken ook vloerverwarming die alleen als bijverwarming dient (om de kou uit de tegelvloer te verminderen)

Water temperatuur op mijn Remeha CV ketel op 55 graden ingesteld. De Blackbird neemt deze instelling over. Ik maak dus geen gebruik van de mogelijkheid van de Blackbird om het verwarmingswater tot 70 graden te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louk K
asccul schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:58:
[...]

Vloerverwarming of radiatoren? Verwarming op welke temperatuur?
Mijn huis bestaat uit
- woongedeelte (120 m2)
Totaal 235m2

Overal radiatoren met in de keuken ook vloerverwarming die alleen als bijverwarming dient (om de kou uit de tegelvloer te verminderen)

Water temperatuur op mijn Remeha CV ketel op 55 graden ingesteld. De Blackbird neemt deze instelling over. Ik maak dus geen gebruik van de mogelijkheid van de Blackbird om het verwarmingswater tot 70 graden te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louk K
Louis schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:39:
Daar ben ik ook benieuwd naar welk verwarmingssysteem je er aan hebt hangen en op welke temperatuur.
Wie heeft bij jou de installatie gedaan?
Huis bestaat uit
- woongedeelte (120 m2)
Totaal 235m2

De installatiewerkzaamheden zijn bij mij door de Firma de Jong gedaan. Ze waren op 1 (lange) dag klaar met de installatie en ingebruikname van het systeem.. Remote wordt het systeem ge-finetuned en geoptimiseerd. Ook Firmware upgrades worden remote uitgevoerd zonder dat ik daar iets van gemerkt heb of voor heb hoeven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Louk K schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:43:
[...]

Huis bestaat uit
- woongedeelte (120 m2)
Totaal 235m2

De installatiewerkzaamheden zijn bij mij door de Firma de Jong gedaan. Ze waren op 1 (lange) dag klaar met de installatie en ingebruikname van het systeem.. Remote wordt het systeem ge-finetuned en geoptimiseerd. Ook Firmware upgrades worden remote uitgevoerd zonder dat ik daar iets van gemerkt heb of voor heb hoeven doen.
Wat houdt dit remote optimisiren in? Kunnen ze aantoonbaar maken dat ze je COP hebben verhoogd?
Weheat schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:54:
De Blackbird heeft geen ingebouwde circulatiepomp, de circulatiepomp is dus een vrije keuze van de installateur. Wij adviseren om zelf geen dingen aan uw installatie te gaan veranderen zonder te overleggen met uw installateur.
Is de waterpomp nu intern of extern? Want in een ander bericht gaf je aan dat de flow met de hand in te stellen is.
Weheat schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:03:
De flow van de circulatiepomp is met de hand in te stellen.
De maximale temperatuur en stooklijn zijn dingen die de installateur kan instellen in de Blackbird. Daarnaast kan je bij de meeste slimme thermostaten zelf de maximale temperatuur, stooklijn, en andere wensen zelf instellen.

[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-12-2023 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:35
Het zou leuk zijn om wat installatie foto’s te zien van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 09:43

zeekoe

zeekoe

[...]

We hebben helaas geen cijfers voor alle mogelijke temperaturen in een gecertificeerde lab-omgeving. De cijfers van 55°C hebben we wel. De Blackbird heeft een SCOP van 3.61 bij 55°C. De COPs bij verschillende lucht-temperaturen zijn zoals hieronder:

Lucht temperatuurCOP
-72.35
23.51
74.37
12 6.50
-10 2.05
Hebben jullie misschien ook de waterzijdige temperaturen waarbij deze cijfers zijn gemeten? Ik heb namelijk een stuk lagere COP, en heb de indruk dat de waterzijdige temperatuur sterk van invloed is. Ben wel benieuwd of het uit kan te proberen daar nog wat aan te doen.

En van deze cijfers ben ik ook benieuwd naar de waterzijdige temperaturen, want die zijn weer anders. :)

[ Voor 13% gewijzigd door zeekoe op 09-12-2023 21:57 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Gemeten bij een binnentemperatuur van 20 graden, wat heeft dat er mee te maken?

Maar om op je vraag terug te komen die zijn gemeten bij een watertemperatuur van 35 graden. Staat erboven bij Energie Efficiëntie Metingen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Louk K schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:38:
[...]

Huis bestaat uit
- woongedeelte (120 m2)
Totaal 235m2

Wat een ongelofelijk slecht opgezette en ingeregelde installatie. Wie zijn idee is het om op 55 graden te stoken?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

martijn v o schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:16:
Gemeten bij een binnentemperatuur van 20 graden, wat heeft dat er mee te maken?

Maar om op je vraag terug te komen die zijn gemeten bij een watertemperatuur van 35 graden. Staat erboven bij Energie Efficiëntie Metingen.
Ik bedoel niet de binnentemperatuur, maar de waterzijdige temperatuur. Even voor de duidelijkheid de cijfers uit het gelinkte documentje, waarboven +35 graden staat:
Buitentemperatuur Tj Deellast Vermogen1 COP
Tj= -10 C° 7,5 kW 2,7
Tj= -7 C° 6,7 kW 3,1
Tj= +2 C° 4,4 kW 4,6
Tj= +7 C° 2,9 kW 5,9
Tj= +12 C° 3,4 kW 8,5

Bij mijn installatie zie ik voor A13W26 een COP van 6.3 (~2.4 kW afgegeven vermogen), bij A10W32 een COP van 4.5 (~2kW afgegeven vermogen), en bij A10W26 een COP van 5.7 (~2 kW afgegeven vermogen). NB het afgegeven vermogen is in alle genoemde gevallen fors hoger dan het benodigde; de warmtepomp staat dus te pendelen.

Daarom neem ik aan dat de hierboven genoemde cijfers (COP van 8.5 bij +12 en 3.4 kW) niet bij een waterzijdige temperatuur van 35 graden gemeten is, maar bij een naar rato lagere temperatuur volgens een bepaalde stooklijn.
En als bovengenoemde cijfers wel allemaal bij 35 graden gemeten zijn, dan ben ik benieuwd waarom ik zulke beroerde prestaties krijg in mijn systeem terwijl ik een lagere warmtevraag en lagere benodigde waterzijdige temperatuur heb...

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Oh dat bedoel je.
Nou dat is moeilijk te zeggen want welke delta T hebben ze dan gemeten over het water en welke airflow over de condensor (eigenlijk dan verdamper). en een COP van 8,5 is wat mij betreft niet reëel, de serieuze jongens halen dan net 6,5.

Welke COP haal jij en hoe heb je dat gemeten?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• lonkhuijzen
  • Laatst online: 22:54

lonkhuijzen

100% ADH

[...]

We hebben helaas geen cijfers voor alle mogelijke temperaturen in een gecertificeerde lab-omgeving. De cijfers van 55°C hebben we wel. De Blackbird heeft een SCOP van 3.61 bij 55°C. De COPs bij verschillende lucht-temperaturen zijn zoals hieronder:

Lucht temperatuurCOP
-72.35
23.51
74.37
12 6.50
-10 2.05
Dankjewel!
@Weheat Heb je bij deze tabel het vermogen wat maximaal geleverd kan worden?

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louk K
hmeijlink schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:14:
@Louk K dat is mooi om te horen. Hoeveel te verwarmen m2 vloeroppervlakte heb je?
220 m2. Vrijstaand huis; redelijk geisoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 12:48
Hier vandaag order geplaatst voor de plaatsing van Weheat. Nog wel in hybride opstelling aangezien mijn cv uit 2021 en we nog op gas koken.
Groot voordeel is dat hij full electric ready is. Andere binnen unit en boilervat en je kunt om.

Ze konden al midden januari komen om te plaatsen maar ik moest electra nog aanpassen dus 1-2-24 komen ze hem plaatsen.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Louis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:14:
Hier vandaag order geplaatst voor de plaatsing van Weheat. Nog wel in hybride opstelling aangezien mijn cv uit 2021 en we nog op gas koken.
Groot voordeel is dat hij full electric ready is. Andere binnen unit en boilervat en je kunt om.

Ze konden al midden januari komen om te plaatsen maar ik moest electra nog aanpassen dus 1-2-24 komen ze hem plaatsen.
Ook ik heb de knoop doorgehakt, en ga de Blackbird bestellen, eerst nog in de hybride opstelling, over 4 jaar, eventueel eerder, all electric en van het gas af.
Extra voordeel: vanaf 2024 zit er € 225 meer ISDE subsidie op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-05 08:58

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

bbbrumbrum schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:21:
[...]

Wat houdt dit remote optimisiren in? Kunnen ze aantoonbaar maken dat ze je COP hebben verhoogd?

[...]

Is de waterpomp nu intern of extern? Want in een ander bericht gaf je aan dat de flow met de hand in te stellen is.

[...]
Beiden. De waterpomp is intern bij een configuratie waar de installateur kiest voor een complete binnen-unit en extern als de installateur kiest voor een compacte binnen-unit (de circulatie-pomp kan dan vrij geplaatst worden wat in sommige installaties eenvoudiger is). Feit blijft dat het veranderen van de circulatie invloed heeft op het gedrag van de installatie en dus niet zonder verstand van zaken gewijzigd moet worden.

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is er al terugkoppeling op het defrostgedrag in de praktijk?
Gaat dat slimmer dan een timertje bij lage buitentemperatuur, en is de duur van de omkering altijd hetzelfde of duurt de ene langer dan de andere?

Zonder meegeleverde pomp zal de COP in de datasheet misschien exclusief circulatiepomp zijn, dat vertekent wel een beetje, zeker op laaglast. Bij mijn warmtepomp is de hoogste COP (mede daardoor) trouwens niet op het laagste modulatieniveau.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weheat

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

zeekoe schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:56:
[...]

Hebben jullie misschien ook de waterzijdige temperaturen waarbij deze cijfers zijn gemeten? Ik heb namelijk een stuk lagere COP, en heb de indruk dat de waterzijdige temperatuur sterk van invloed is. Ben wel benieuwd of het uit kan te proberen daar nog wat aan te doen.

En van deze cijfers ben ik ook benieuwd naar de waterzijdige temperaturen, want die zijn weer anders. :)
Het klopt dat de water temperatuur een sterke invloed heeft op de COP, net als het geleverde vermogen alsook de buitenlucht-temperatuur, luchtvochtigheid en nog wat andere zaken.

Een kleiner verschil tussen buitenlucht-temperatuur en water-temperatuur zal een betere COP geven, dus het is altijd raadzaam om je afgifte systeem op zo'n laag mogelijke temperatuur te laten werken.

De vermogens en water temperaturen die bij de COP tabellen horen zijn gebaseerd op de NEN-14825:
Lucht temperatuurCOPGeleverd vermogen (kW)Water temperatuur uit
-72.356.7352
23.514.3342
74.372.6936
12 6.502.9430
-10 2.057.6055

-73.086.7234
24.614.4430
75.852.9227
12 8.523.4424
-10 2.737.5135

Aangezien er veel factoren zijn die invloed hebben op een COP is het lastig om deze COPs in een labomgeving toe te passen op praktijksituatie's.

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weheat

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

lonkhuijzen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:27:
[...]

Dankjewel!
@Weheat Heb je bij deze tabel het vermogen wat maximaal geleverd kan worden?
Helaas hebben we deze cijfers niet voor de condities die in de NEN-14825 getest worden,dit is geen onderdeel van deze testen.
Ook voor maximale vermogens geld dat dit van verschillende factoren afhankelijk is in praktijksituaties. In het algemeen kan er bij hogere lucht-temperaturen een hoger maximaal vermogen gehaald worden, wat natuurlijk niet nodig is in de praktijk :)

www.weheat.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

-10 2.057.6055
-72.356.7352
23.514.3342
74.372.6936
12 6.502.9430

-10 2.737.5135
-73.086.7234
24.614.4430
75.852.9227
12 8.523.4424

even aangepast zodat het logisch verloopt.

zou het een stuk fijner vinden als men gewoon vaste uitgaande temperaturen aanhoud ipv deze fictieve stooklijn. vergelijken met andere machines is zo erg lastig, maar dat zal wel het idee zijn...
het gaat niet om praktijkvoorbeelden maar om vergelijken naar andere fabrikanten die een stuk opener zijn met hun cijfers.

mis ook of het geleverde vermogen met of zonder aftrek van defrosts is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 19:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weheat

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Proton_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:14:
Is er al terugkoppeling op het defrostgedrag in de praktijk?
Gaat dat slimmer dan een timertje bij lage buitentemperatuur, en is de duur van de omkering altijd hetzelfde of duurt de ene langer dan de andere?

Zonder meegeleverde pomp zal de COP in de datasheet misschien exclusief circulatiepomp zijn, dat vertekent wel een beetje, zeker op laaglast. Bij mijn warmtepomp is de hoogste COP (mede daardoor) trouwens niet op het laagste modulatieniveau.
De Blackbird kijkt realtime naar de prestaties om op het optimale moment een defrost te doen, ook de lengte van de defrost is geoptimaliseerd en afhankelijk van verschillende factoren.

COPs in onze datasheet alsook die van collega's zijn allemaal gemeten volgens de NEN-14825 in een gecontroleerde lab-omgeving met een gecontroleerde circulatie, deze zijn dus goed te vergelijken.

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Weheat De NEN-14825 is bij een gemiddeld klimaat toch gebaseerd op 35 (low) of 55°C (medium)?
De bovenstaande temperaturen zijn wel volgens de norm, maar de uitgaande watertemperaturen niet.

Klopt niet, zie onderstaand.

[ Voor 14% gewijzigd door verkeerslicht op 17-12-2023 06:54 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@verkeerslicht https://webgate.ec.europa...ergspaceheat_annex_7.pdf/ punt 4b geeft aan dat er part load gebruikt moet worden boven design temperature (-10 voor ons Average klimaat). En hetzelfde afgiftesysteem op lager vermogen gaat op een lagere Ta in evenwicht zijn.

Dan nog is een COP van 8.5 bij A12W24 bijzonder, dat betekent slechts 403 watt elektrisch waar dus ook stuurelektronica, een fan en circulatiepomp van moeten draaien. Bovendien is het hogere vermogen bij 12 graden in tegenspraak met het verhaal hierboven: Ta is in de praktijk hoger bij 12°C dan bij 7°C.
Maar goed, ik heb niet de beschikking over de EN-14825 zelf en het zou me niet verbazen als daar gewoon een stooklijn in voorgeschreven is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:26:
@verkeerslicht https://webgate.ec.europa...ergspaceheat_annex_7.pdf/ punt 4b geeft aan dat er part load gebruikt moet worden boven design temperature (-10 voor ons Average klimaat). En hetzelfde afgiftesysteem op lager vermogen gaat op een lagere Ta in evenwicht zijn.

Dan nog is een COP van 8.5 bij A12W24 bijzonder, dat betekent slechts 403 watt elektrisch waar dus ook stuurelektronica, een fan en circulatiepomp van moeten draaien. Bovendien is het hogere vermogen bij 12 graden in tegenspraak met het verhaal hierboven: Ta is in de praktijk hoger bij 12°C dan bij 7°C.
Maar goed, ik heb niet de beschikking over de EN-14825 zelf en het zou me niet verbazen als daar gewoon een stooklijn in voorgeschreven is.
Je hebt gelijk. Ik lees hetzelfde ook hier:
https://www.rehva.eu/rehv...t-pumps-lost-in-standards

Waar volgend plaatje te vinden is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO5AQ8e8rOCtk7_MwQGlfV7_8vY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2mqKK2Ds6GOXJNiptGzqI8d2.png?f=user_large

Op die manier zijn wp's wel degelijk goed te vergelijken met elkaar.

De COP van 8,5 bij A12W24 vind ik op zich niet heel verbazingwekkend. Met een Tlift van 12°C zijn dat soort COPs wel haalbaar. Alleen vraag ik me wel af of dat een gemiddelde over een tijdsspan gemeten is, want in de praktijk is die aanvoertemp in die context zoals je zegt niet realistisch, uitzonderingen daargelaten.

Ik kom bij een Tb van 12°C op een COP van 7,8 uit. Maar da's bij een aanvoer van 31°C omdat het anders pendelen wordt. Over de dag heen resulteert dit in gemiddelde COP van 7,2 maar dan is Tlift 19 i.p.v. 12°C. Nogal een verschil.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
Bevestiging van RVO.nl ontvangen dat de ISDE subsidie 2024 voor de Blackbird verhoogd is met € 225:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31QJzW6yqeL7X4joDLEp7713lek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXFqKCMxFJ2LXZysflrMcGXk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:21
Artikel in het ED vandaag, en Tweakers wordt genoemd: https://www.ed.nl/eersel/...olutionair-idee~aabffe1a/
Net als Tesla krijgt ook Weheat in het begin flink wat kritiek. Op de technische review website Tweakers wordt de Blackbird door kenners na de introductie in juni met de nodige argwaan ontvangen. Maar na enkele ervaringen van mensen die hem hebben geïnstalleerd en veel technische informatie van Weheat draait de stemming enigszins bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Veel technische info… *O* *O* *O*
Staat dat in een HK topic ofzo?

En nog niemand hier die ‘m zelf geinstalleerd heeft.

En het is niet bedoeld als kritiek, we stellen serieuze technische vragen en geven onze ideeen hoe het product verbeterd zou kunnen worden.

Maargoed, ze lezen iig serieus mee, dus hopelijk pakken ze ook eea op. d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:58
Hierbij het krantenknipsel achter de paywall:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbDxORHTQAS7C2rnrRzAshzD5Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfsJpSit89deEwqfC05MDgx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
8 kW bij -10, is dat een nieuw datapunt?

• vishengel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 09:57
Ik ben aan het oriënteren. Twijfel tussen deze of een quat.
Iemand al ervaring? Hoeveel stroom gebruikt zoiets ten opzichte van gasbesparkng.
Heb nu een tussen woning met een gas gebruik van ongeveer 1100m3.
Vloerverwarming beneden en op de slaap kamers oude radiators. Staan voor de kinderen soms zacht aan.

Heb wel iets over op mijn opgewekte stroom. Maar is maar 400 kwh dus dat zet weinig zode aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@vishengel Deze past direct in een gasloos-plan, Quatt voor jou niet, die is te klein om 1100 m³ te vervangen.
Zie verder Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• bbbrumbrum
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:04:
@vishengel Deze past direct in een gasloos-plan, Quatt voor jou niet, die is te klein om 1100 m³ te vervangen.
Zie verder Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Quatt is er ook in dubbele uitvoering.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 13:56
Ik lees er nergens iets over dus ik verwacht dat dat de vraag beantwoord maar voor de zekerheid even:
Weet iemand of deze ook kan koelen in de zomer?

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• ArjanvG
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-01 16:48
martijnve schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:57:
Ik lees er nergens iets over dus ik verwacht dat dat de vraag beantwoord maar voor de zekerheid even:
In de screenshots van de app staat cooling er wel tussen. fingers crossed

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:46

Aardedraadje

Met kabelschoen

ArjanvG schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:35:
[...]

In de screenshots van de app staat cooling er wel tussen. fingers crossed
Geen vermelding van koelen op de site, flyers en FAQ. Ook geen melding EER/SEER in het datablad.

Ik zou er niet van uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Een Tesla die alleen kan verwarmen? Lijkt me sterk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weheat

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

De Blackbird kan zeker koelen, dit hebben we afgelopen zomer succesvol getest in meerdere test huishoudens. Komende zomer zullen we dit uitrollen voor al onze klanten.

www.weheat.nl

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:40
Weheat schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:58:
Komende zomer zullen we dit uitrollen voor al onze klanten.
En als ik dit niet wil, kan die uitrol dan aan mij voorbij gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:35
Weheat schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:58:
[...]

De Blackbird kan zeker koelen, dit hebben we afgelopen zomer succesvol getest in meerdere test huishoudens. Komende zomer zullen we dit uitrollen voor al onze klanten.
Graag wat foto’s van installaties bij klanten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Weheat

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

jvlagsma schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:02:
[...]

En als ik dit niet wil, kan die uitrol dan aan mij voorbij gaan?
Jazeker, iedere klant zal zelf de koelmodus moeten activeren.

www.weheat.nl

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
oscar schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:05:
[...]

Hierbij het krantenknipsel achter de paywall:

[Afbeelding]
Leuk artikel. Dank voor het posten.

Ik vind het wel een mooi ding. De batmobile onder de wp's zou ik hem eerder noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Weheat schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:17:
[...]

Jazeker, iedere klant zal zelf de koelmodus moeten activeren.
zo graag wel eens een lijstje willen zien met de functies en instellingen die de klant niet kan/mag maar alleen gedaan kunnen worden door het "moederschip".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Weheat schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:43:
[...]

Het klopt dat de water temperatuur een sterke invloed heeft op de COP, net als het geleverde vermogen alsook de buitenlucht-temperatuur, luchtvochtigheid en nog wat andere zaken.

Een kleiner verschil tussen buitenlucht-temperatuur en water-temperatuur zal een betere COP geven, dus het is altijd raadzaam om je afgifte systeem op zo'n laag mogelijke temperatuur te laten werken.

De vermogens en water temperaturen die bij de COP tabellen horen zijn gebaseerd op de NEN-14825:
-72.356.7352
23.514.3342
74.372.6936
12 6.502.9430
-10 2.057.6055
Veel dank voor deze extra cijfertjes!
Om flink extra omlaag te gaan in temperatuur moet ik ventilatortjes aanschaffen die ook weer stroom gebruiken, maar deze cijfers (en die bij 35 graden) geven daar mooi rekenmateriaal voor.

Ik ben wel benieuwd wat ik beter zou kunnen doen om deze getallen te kunnen halen. In ongeveer vergelijkbare omstandigheden haal ik lagere COPs, bijvoorbeeld met A1 en gemiddeld ongeveer W43 een COP van 2.6, en A7 en gemiddeld minder dan W36 een COP van 3.84 (NB na deze screenshot stond hij een tijd uit, er is dus een stuk minder vermogen nodig):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHKKP0pZx2bFP1xzgNWcr_EcWbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJi67Upd6EpiRfnOBES1W3HY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSsedtyX16pMrI-efYKXMM8TUrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTPdEuG7iZz0qFGIsY8NH8Dz.png?f=fotoalbum_large

Het valt me sowieso op dat de warmtepomp meestal niet gelijkmatig stookt maar vrijwel altijd piekt naar ongeveer 9 kW en dan een tijd uitstaat. De watertemperatuur schommelt daardoor ook. Uitzonderlijk "mooi" is de screenshot bij 7 graden, daar stookt hij lang op lage temperatuur door.
Is dit normaal gedrag? Ik zou zeggen dat hij op wat lager vermogen de temperatuur constanter kan houden bij een betere COP?

Edit: zie een paar posts naar onder, is al deels opgelost / geworkaround. Hij stookt nog wel steeds een vrij hoog vermogen, maar lager dan eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Dan nog is een COP van 8.5 bij A12W24 bijzonder, dat betekent slechts 403 watt elektrisch waar dus ook stuurelektronica, een fan en circulatiepomp van moeten draaien.
Ik vermoed dat Weheat voor de COP enkel naar het in/uit-vermogen van de compressor kijkt.
Voor een beeld van het "extra" verbruik in mijn praktijksituatie:
  • Ongeveer 30 Watt voor de fan bij Pout=0.8 kW, A13 en ongeveer W26 (oplopend van 22 naar 28). 40 Watt voor de fan bij Pout=3.3 kW, ~A7W36. Bij ~A1W43 met Pout=3.6 verbruikt de fan zo'n 48 W
  • Ongeveer 40-50 Watt voor de circulatiepompen bij nachtelijk rondpompen (maar de installateur kan de pompen zelf vrij kiezen, dus dat hangt er vanaf)
  • Ongeveer 20 Watt verbruik voor de besturingselektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 22:48
Ik zie cop waarden van 6 7 en soms 8 voorbij komen volgens NEN normen.

Maar hoe realistisch is dat? Kan mij niet voorstellen dat ik met 1 kWh stroom straks 8 kWh warmte kan maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
tijgetje57 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:26:

Maar hoe realistisch is dat? Kan mij niet voorstellen dat ik met 1 kWh stroom straks 8 kWh warmte kan maken.....
Dat kan zeker. Alleen is dat wss onder omstandigheden dat je het niet nodig hebt.

Waarom twijfel je hier aan?

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-12-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

tijgetje57 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:26:

dat is haalbaar met een tof afgiftesysteem. COP word bepaald door het vershil tussen de buitenluchttemperatuur en de watertemperatuur binnen. de dichter die bij elkaar zitten de efficienter die loopt.

warmtepompen voor zwembaden halen COP's van dik boven de 10. en dat komt omdat het buiten warm is en het water van het zwembad wel kouder kan zijn dan de buitenlucht. de COP's zijn dan torenhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 23-12-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:18
Ik vind het wel een tof ontwerp. En hopelijk een startup die blijft gaan ook als straks de problemen gaan opkomen. Die er altijd zijn bij een nieuw model.
Het komt niet veel voor maar bij sneeuw zou het de luchtaanzuiging kunnen blokkeren. Ik zou de unit dan ook extra hoog op bicblocks zetten.

Ben benieuwd naar een defrost filmpje. Hoe klinkt deze.

COPs e.d. hoef je je al de software in orde is niet zo druk om te maken. Dat is natuurkundig bepaalt bijna. Het ontwerp van de condensor, de luchtflow erover, moet wel goed zijn.

Vraag aan Weheat, hoe groot is het VO van de condensor vergeleken met verticale concurrenten?
Welk fabricaat compressor en inverter worden toegepast? Hoeveel Lev’s worden toegepast (zit er gasinjectie in zoals Zubadan)

Hoe zijn de resultaten bij zware neerslag, is dat de reden van het dakje?
Is de sectie compressor waterdicht gescheiden van de condensor?

Hoe wordt de 4G verbinding geregeld? Met een eigen 4G prepaid of zit hier een abo aan ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zit ook een 6kW staand model aan te komen: https://www.installatie.n...d-krijgt-staand-broertje/
Waar de liggende versie een vermogen heeft van 8 kW, gaat het bij de staande versie om 6 kW. Verder komt de unit met 4G-bediening, gebruikt het als koudemiddel propaan, heeft een SCOP 4.7 en energielabel A+++. Bij de productie wordt gebruikgemaakt van volledig recyclebare materialen en technologieën die de ecologische impact minimaliseren.

De online omgeving (portal en app) geeft zowel installateur als bewoner inzicht in de prestaties, met toegang tot 35 datasets die elke 5 seconden worden bijgewerkt. Zo kunnen eventuele problemen worden opgemerkt en opgelost, zonder dat daar iemand fysiek voor aanwezig hoeft te zijn. Ook biedt de Blackbird een automatische configuratie naar de exacte warmtebehoefte van een huis en mechanische bescherming tegen vorstschade, in geval de elektra uitvalt.
Allemaal heel mooi, ik ben benieuwd. Waar ik wel huiverig voor ben is de toegang tot je data e.d. aan het eind van de levensduur, ik hoop toch 15 jaar met zo'n ding te doen. Blijft de vodafone simkaart tot dan werken? Bestaat Weheat dan nog? Draaien de cloudservers voor de blackbird dan nog?

Graag zou ik dan ook lokaal toegang tot de unit willen hebben, en dan niet alleen over opentherm, maar iets als modbus, rs485, ethernet, wifi. Alles is beter dan de 4G waarbij de werking gedurende de levensduur van de warmtepomp niet gagarandeerd kan worden.

Zie bijvoorbeeld Itho die actief werkt aan het ter beschikking stellen van de modbus specificaties van hun amber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louis
[b]Graag zou ik dan ook lokaal toegang tot de unit willen hebben, en dan niet alleen over opentherm, maar iets als modbus, rs485, ethernet, wifi. Alles is beter dan de 4G waarbij de werking gedurende de levensduur van de warmtepomp niet gagarandeerd kan worden.

Zie bijvoorbeeld Itho die actief werkt aan het ter beschikking stellen van de modbus specificaties van hun amber.
Ik denk dat hier veel mensen met een beetje achtergrond kennis op zitten te wachten. Ik zal deze vraag ook nog bij weheat/dejong neer gaan leggen.

Meten=weten
Data=kennis

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

technologieën die de ecologische impact minimaliseren.
Ik heb daar nog wel wat ideeen voor :+
Nu worden onder de 5 graden als vorstbeveiliging beide circulatiepompen (buffervat + huis) aangezet, dat kan terug naar 1 pomp, en terug naar net boven 0 graden.
En in de handleiding staat dat hij jaarrond verplicht aan moet staan, ook als hij niets doet. Als dat wat genuanceerder wordt gebracht scheelt dat waarschijnlijk ook al gauw 50 kWh op jaarbasis.
Verder worden elk uur de circulatiepompen even aangezet, technologie om dat uit te zetten zou de ecologische impact nog verder minimaliseren...

• bbbrumbrum
  • Niet online
zeekoe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb daar nog wel wat ideeen voor :+
Nu worden onder de 5 graden als vorstbeveiliging beide circulatiepompen (buffervat + huis) aangezet, dat kan terug naar 1 pomp, en terug naar net boven 0 graden.
En in de handleiding staat dat hij jaarrond verplicht aan moet staan, ook als hij niets doet. Als dat wat genuanceerder wordt gebracht scheelt dat waarschijnlijk ook al gauw 50 kWh op jaarbasis.
Verder worden elk uur de circulatiepompen even aangezet, technologie om dat uit te zetten zou de ecologische impact nog verder minimaliseren...
Buffervat niet installeren scheelt nog (veel) meer.

• jvlagsma
@Weheat Hoeveel inhoud heeft het systeem minimaal nodig voor defrosts etc? Handig om te weten als ik aanpassingen in mijn afgifte systeem ga plannen bijvoorbeeld richting low H2O convectoren of beter naar T33 radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

bbbrumbrum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:51:
Buffervat niet installeren scheelt nog (veel) meer.
De Blackbird kan niet zo gek ver terugmoduleren begreep ik, en ik heb geen vloer- of muurverwarming, maar convectoren. Dan is dat niet comfortabel te krijgen denk ik?
jvlagsma schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:23:
@Weheat Hoeveel inhoud heeft het systeem minimaal nodig voor defrosts etc? Handig om te weten als ik aanpassingen in mijn afgifte systeem ga plannen bijvoorbeeld richting low H2O convectoren of beter naar T33 radiatoren?
Voor een beeld: ik heb in mijn woonkamer (zo'n 40 m2) tweemaal een Jaga Tempo T20x40x240, waar het lekker op draait, zonder ventilatortjes. Bij buitentemperatuur van 9 graden (vandaag) is een watertemperatuur van 29-37 graden (zoals ik zei, hij moduleert niet zo ver terug; stookt 4 kW ipv benodigde 2, dus schommelt) genoeg om het op 18,5 graden te houden terwijl er in de rest van het huis niet gestookt wordt. Toen het rond het vriespunt was, ging het defrosten prima en vlug. Ik heb dus wel een buffervat van zo'n 40 liter. T33 ken ik niet, maar Jaga heeft gedetailleerde specs (https://www.jaga.nl/producten/tempo/ => info voor professionals; lijkt alleen in niet-mobiele browsers getoond te worden).

Sinds vandaag zijn ook de schommelingen in woonkamertemperatuur weg, bij een lagere waterzijdige temperatuur en een duidelijk hogere COP (4.2 t.o.v. 3.8) terwijl het buiten zelfs kouder is en het afgegeven vermogen hoger.
Er zit nog een kinderziekte in de firmware lijkt het. Er zijn twee circulatiepompen, eentje die het buffervat van warmte voorziet vanuit de warmtepomp en een tweede die het huis van warmte voorziet vanuit het buffervat. Die tweede slaat echter standaard ook uit als de warmtepomp stopt, kwam ik achter. Een paar dagen geleden bij Weheat gemeld. Het is een eenvoudige 230 V aan/uit-pomp, dus vandaag een stekkertje eraan gezet, in het stopcontact, en ik heb dus een comfortabel warm huis tegen een lage prijs. 8)

Edit, ook @Louis : circulatiepompprobleem bleek misconfiguratie te zijn; nu de Blackbird weet dat ik een parallel buffervat heb, draait het als een zonnetje!

[ Voor 7% gewijzigd door zeekoe op 03-01-2024 14:28 . Reden: circulatieprobleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Er zit nog een kinderziekte in de firmware lijkt het. Er zijn twee circulatiepompen, eentje die het buffervat van warmte voorziet vanuit de warmtepomp en een tweede die het huis van warmte voorziet vanuit het buffervat. Die tweede slaat echter standaard ook uit als de warmtepomp stopt, kwam ik achter. Een paar dagen geleden bij Weheat gemeld. Het is een eenvoudige 230 V aan/uit-pomp, dus vandaag een stekkertje eraan gezet, in het stopcontact, en ik heb dus een comfortabel warm huis tegen een lage prijs. 8)
Dat lijkt me ook raar... zal het gelijk navragen als ze 1-2 hier de boel komen installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-04 09:22
Ik was aanvankelijk erg enthousiast over de Blackbird en ondanks de positieve reacties hier ben ik toch afgehaakt. Een product vanuit Brainport Eindhoven dat jezelf niet kan benaderen anders dan beperkt via opentherm is echt niet van deze tijd. Afijn dat is de onbegrijpelijke keuze van Weheat. En dan 4g via alleen Vodafone lijkt op een soort koppelverkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:13
Martud schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:26:
Ik was aanvankelijk erg enthousiast over de Blackbird en ondanks de positieve reacties hier ben ik toch afgehaakt. Een product vanuit Brainport Eindhoven dat jezelf niet kan benaderen anders dan beperkt via opentherm is echt niet van deze tijd. Afijn dat is de onbegrijpelijke keuze van Weheat. En dan 4g via alleen Vodafone lijkt op een soort koppelverkoop.
Het is bij oa Quatt de 'normaalste zaak' van de wereld.
Verder eens met je hoor. Je koopt een product, wat je vervolgens zelf eigenlijk niet kunt bedienen / instellen naar wens. Zou je het product huren, dan kun je er wellicht nog een discussie over voeren.
Het lijkt meer op erfpacht.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtrompet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-12-2023
[quote]Weheat schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

De 4G verbinding is voor de extra functionaliteit: inzage in uw verbruik, firmware updates en binnenkort slimme warmteplannen.

Wat zijn de maandelijkse, vaste kosten voor deze 4G verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtrompet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-12-2023
Weheat schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

Om eventuele verwarring te voorkomen: de warmtepomp wordt aangestuurd door een directe/bedrade verbinding met thermostaat of EMS. De 4G verbinding is voor de extra functionaliteit: inzage in uw verbruik, firmware updates en binnenkort slimme warmteplannen.
De Blackbird heeft ondersteuning voor OpenTherm en dus ook voor Home Assistant via de OpenTherm gateway.
Wat zijn de maandelijkse, vaste kosten van deze 4G verbinding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.ichel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 15:33
@Weheat jullie reageren op de meeste vragen netjes en zo volledig mogelijk. Er is inmiddels al door diverse leden geuit dat ze het onwenselijk vinden en onbegrijpelijk dat ze zelf geen toegang via wifi/lan hebben tot hun potentieel eigen apparaat. Los van de reactie dat er vanuit WeHeat alleen toegang via 4G is, hebben jullie alle vragen en opmerkingen hierover genegeerd. Waarom?

Ik zit namelijk ook met die vraag. Niet alleen om het mogelijk zelf (laten) tweaken van de configuratie, maar ook met het oog op de lange termijn.
  • Zijn er kosten verbonden aan de 4G verbinding? Zo nee, tot wanneer is dat gegarandeerd. Zo ja, wat zijn de kosten?
  • Welke garantie op functionaliteit, support en updates heb je als koper en tot wanneer?
  • Is het modem in de Blackbird voorbereid op 5g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 15:33
Is er iemand hier die iets wil delen over de kosten van de Blackbird? Ik zie wat foto’s van plaatsingen en vermelding van gekregen offerte’s, maar nergens echt bedragen. Ben benieuwd naar hoe de prijs zich verhoudt tot andere warmtepompen 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
M.ichel schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:54:
Is er iemand hier die iets wil delen over de kosten van de Blackbird? Ik zie wat foto’s van plaatsingen en vermelding van gekregen offerte’s, maar nergens echt bedragen. Ben benieuwd naar hoe de prijs zich verhoudt tot andere warmtepompen 😄
https://www.facebook.com/JanJanssenKoeltechniek/ en scroll naar 25 oktober
Niet echt afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
Ik betaal geen kosten voor de 4G. Zodra ik de nodige waterzijdige correcties heb gedaan gaat de SIM er uit en kijk het nog even aan. Ik ben ook aan het orienteren op een vervangende WP voornamelijk in verband met het gebrek aan eigen control. De WP draait nu 2 maanden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:58
Mijn FB account maar eens afgestoft, zie hieronder. Ik ben benieuwd of anderen hun investeringen willen delen. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cIAN-aaNOcgSZ3Z-MR-gdpgbac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDkuuXIWqMzeg1Amjc6XOyaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ly6JTT8UksQbxgePCNJpPSXH_CM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FIksATlmMMx2KXBBkaJbEaI.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqVYjCxGVhrVokfnnR7gVaREjqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ueg1PgcIuKy8VkG8cy2eXGat.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOGjiZ7URGFOeQfevuXob03vTAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWPInm87gMAdkGnIHAiAUD9T.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwC6aEzXV8BbOr43Hk0z4VDEOnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVu0QiDuHtu4yCMM1ZQqmdvh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

oscar schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Mijn FB account maar eens afgestoft, zie hieronder. Ik ben benieuwd of anderen hun investeringen willen delen. 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
ik mag toch wel hopen dat ze nog mantelbuis of een paar lagen pvc tape om de isolatie hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weheat

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

zeekoe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:09:
[...]

Ik vermoed dat Weheat voor de COP enkel naar het in/uit-vermogen van de compressor kijkt.
Voor een beeld van het "extra" verbruik in mijn praktijksituatie:
  • Ongeveer 30 Watt voor de fan bij Pout=0.8 kW, A13 en ongeveer W26 (oplopend van 22 naar 28). 40 Watt voor de fan bij Pout=3.3 kW, ~A7W36. Bij ~A1W43 met Pout=3.6 verbruikt de fan zo'n 48 W
  • Ongeveer 40-50 Watt voor de circulatiepompen bij nachtelijk rondpompen (maar de installateur kan de pompen zelf vrij kiezen, dus dat hangt er vanaf)
  • Ongeveer 20 Watt verbruik voor de besturingselektronica
De COP waardes zoals gemeten in een gecertificeerde lab omgeving zijn inclusief alles. Hier wordt echt gekeken naar hoeveel thermisch vermogen in het water gestopt wordt en hoeveel elektrisch vermogen de gehele test-opstelling verbruikt (dus ook inclusief eventuele externe circulatiepompen).
Deze waardes zijn dus extreem goed te vergelijken tussen verschillende warmtepompen en leveranciers. Deze zijn jammer genoeg niet goed te vergelijken met een praktijksituatie.

www.weheat.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weheat

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

M.ichel schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:50:
@Weheat jullie reageren op de meeste vragen netjes en zo volledig mogelijk. Er is inmiddels al door diverse leden geuit dat ze het onwenselijk vinden en onbegrijpelijk dat ze zelf geen toegang via wifi/lan hebben tot hun potentieel eigen apparaat. Los van de reactie dat er vanuit WeHeat alleen toegang via 4G is, hebben jullie alle vragen en opmerkingen hierover genegeerd. Waarom?
Wij hebben niet de capaciteit om alle gewenste functionaliteit tegelijk te implementeren. Wij willen eerst de nodige instellingen mogelijk maken via de 4G verbinding. Onze hardware is wel voorbereid op lokale toegang. Over deze instellingen gesproken, we gaan deze maand de volgende instellingen beschikbaar maken voor consumenten:
  • Stille uren: hoe hard mag de warmtepomp draaien op welke momenten
  • SWW temperatuur: wat is de gewenste sanitair warm water temperatuur
  • Aansturingsmethode: OpenTherm, Stooklijn, Aan/uit
Zijn er kosten verbonden aan de 4G verbinding? Zo nee, tot wanneer is dat gegarandeerd. Zo ja, wat zijn de kosten?
Er zijn geen kosten verbonden aan de 4G verbinding.
Welke garantie op functionaliteit, support en updates heb je als koper en tot wanneer?
De garantie staat uitgelegd in de algemene voorwaarden.
Is het modem in de Blackbird voorbereid op 5g
De Blackbird gebruikt geen normaal (4G) mobiel netwerk maar het Narrowband IoT netwerk. Dit netwerk is speciaal ontworpen voor dit soort use cases.

www.weheat.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:23
TL;DR: 2 jaar garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Ja en nee. Ik heb ook rond de 9000 betaald (voor subsidie, en destijds nog cashback). Maar mijn alternatieven waren Triple Solar, EcoGeo+ 1-6 met PVT of EgoGeoAIR, of de nog-niet-leverbare Nefit Bosch "schoorsteen"-warmtepomp. Voor mensen met beperkte binnen- en buitenruimte maar wel een dak(kapel) is dit bij mijn weten momenteel de enige optie in deze prijscategorie; de alternatieven, zeker met R290, zitten bij mijn weten al gauw op 15-30K bij hetzelfde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Weheat schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

De COP waardes zoals gemeten in een gecertificeerde lab omgeving zijn inclusief alles. Hier wordt echt gekeken naar hoeveel thermisch vermogen in het water gestopt wordt en hoeveel elektrisch vermogen de gehele test-opstelling verbruikt (dus ook inclusief eventuele externe circulatiepompen).
Deze waardes zijn dus extreem goed te vergelijken tussen verschillende warmtepompen en leveranciers. Deze zijn jammer genoeg niet goed te vergelijken met een praktijksituatie.
Bedankt voor de verduidelijking! Goed om te weten.
Ook erg fijn om te weten dat jullie doorontwikkelen en meer configurabel maken. Ik ben erg benieuwd hoe de stooklijn-optie bij mij gaat presteren. Hopelijk meer in lijn met de labomgeving. :)

[ Voor 4% gewijzigd door zeekoe op 03-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

@WeHeat
Prachtig initiatief, ik zou er zo voor gaan. Wat houdt me tegen?

-Nog geen mogelijkheid voor lokale toegang.
-Niet duidelijk wat er straks door een Tweaker wel en niet zelf ingesteld kan worden.
-Prijs toch wel fors t.o.v. een 'gewone' warmtepomp, zeker voor een product dat zich nog moet bewijzen.
-Veel specificaties nog niet beschikbaar, zie bijvoorbeeld de vragen van @Technician- Technician- in "WeHeat blackbird warmtepomp" en van @Tele, @zeekoe en @jvlagsma daaronder.
-Hoe verhoudt de Blackbird zich met doorgeven trillingen en geluiden indien geplaatst op een houten dak t.o.v. andere warmtepompen? Dit is altijd een probleem maar mogelijk doet de Blackbird het beter i.v.m. jullie ontwerp.

Hier op Tweakers zijn genoeg potentiële klanten die ook nog eens via mond-op-mond reclame kunnen en willen maken naar andere geïnteresseerden. Daarom ben ik blij dat jullie actief zijn op GOT en hoop dat de openstaande vragen ook beantwoord gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
Volgende week verwachten we temperaturen onder het vriespunt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen bij temperaturen onder 0 en defrost bij de WeHeat Blackbird warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Peeters1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:13:
Volgende week verwachten we temperaturen onder het vriespunt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen bij temperaturen onder 0 en defrost bij de WeHeat Blackbird warmtepomp.
Vorst is niet spannend, het is gewoon een WP. Doet z'n ding.

Als het nu -20 werd en/of flink ging sneeuwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo6lBf3lFD9IrSrCGUJV-orZPx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Op94Dccjk2OOLi9B28au2mIR.png?f=fotoalbum_large
Zou @Weheat kunnen uitleggen wat er vandaag net voor 10:00 gebeurt?
Mijn interpretatie: de WP controller is even uit de lucht, daarna is de COP lijn rafelig terwijl die voorheen mooi glad was. Lijkt me een SW update? maar ik heb daar geen communicatie over gehad. Ik ben zo benieuwd naar wat er verbeterd is.. Is bijvoorbeeld het eerder genoemde probleem met de afgifte pomp nu opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

rud schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:09:
-Hoe verhoudt de Blackbird zich met doorgeven trillingen en geluiden indien geplaatst op een houten dak t.o.v. andere warmtepompen? Dit is altijd een probleem maar mogelijk doet de Blackbird het beter i.v.m. jullie ontwerp.
Ik heb geen ervaring met andere warmtepompen, maar heb 'm op een dakkapel staan. Als hij aan is en ik ben op zolder hoor ik een brom, maar die is flink zachter dan een koelkast en wordt grotendeels overstemd door het zachte gezoem van de circulatiepomp. Als je erg gevoelig bent voor geluid en er direct onder slaapt zou je er last van kunnen hebben. Een verdieping lager in de kamer hoor ik niets, buren hebben helemaal niets gemerkt. In het trapgat denk ik dat ik hem soms zachtjes hoor brommen, maar dat is erg lastig te onderscheiden van het gezoem van de circulatiepomp. Valt me alles mee.
jvlagsma schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:07:
Is bijvoorbeeld het eerder genoemde probleem met de afgifte pomp nu opgelost?
Als je doelt op mijn gemelde probleem, dat was een configuratie-issue.

@Peeters1 vorst heb ik al gehad, ging prima. COP van zo'n 2,5; defrosts gingen ook goed.

[ Voor 13% gewijzigd door zeekoe op 04-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-04 10:50
zeekoe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb geen ervaring met andere warmtepompen, maar heb 'm op een dakkapel staan. Als hij aan is en ik ben op zolder hoor ik een brom, maar die is flink zachter dan een koelkast en wordt grotendeels overstemd door het zachte gezoem van de circulatiepomp. Als je erg gevoelig bent voor geluid en er direct onder slaapt zou je er last van kunnen hebben. Een verdieping lager in de kamer hoor ik niets, buren hebben helemaal niets gemerkt. In het trapgat denk ik dat ik hem soms zachtjes hoor brommen, maar dat is erg lastig te onderscheiden van het gezoem van de circulatiepomp. Valt me alles mee.

[...]

Als je doelt op mijn gemelde probleem, dat was een configuratie-issue.

@Peeters1 vorst heb ik al gehad, ging prima. COP van zo'n 2,5; defrosts gingen ook goed.
Hoi Zeekoe wat heb je voor een dakkapel (bij bouw gerealiseerd of later gerealiseerd, welk jaar?) en hoe ga je om met onderhoud (wie klimt op het dak(je?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Eriklu schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Hoi Zeekoe wat heb je voor een dakkapel (bij bouw gerealiseerd of later gerealiseerd, welk jaar?) en hoe ga je om met onderhoud (wie klimt op het dak(je?))
Welk onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. van Gompel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-01-2024
jvlagsma schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:07:
[Afbeelding]
Zou @Weheat kunnen uitleggen wat er vandaag net voor 10:00 gebeurt?
Mijn interpretatie: de WP controller is even uit de lucht, daarna is de COP lijn rafelig terwijl die voorheen mooi glad was. Lijkt me een SW update? maar ik heb daar geen communicatie over gehad. Ik ben zo benieuwd naar wat er verbeterd is.. Is bijvoorbeeld het eerder genoemde probleem met de afgifte pomp nu opgelost?
Waar ik me meer over verbaas is waarom de warmtepomp rond 4AM even aangaat. Dat is zo'n beetje het koudste moment van de dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvlagsma
P. van Gompel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Waar ik me meer over verbaas is waarom de warmtepomp rond 4AM even aangaat. Dat is zo'n beetje het koudste moment van de dag.
Te zien aan de COP is dat een SWW run geweest. Er is een update beloofd waarmee je de "stille uren" kunt instellen.
Voorlopig maak ik me vooral zorgen over het onvoorspelbare regel karakter van de WP. Het lijkt alsof de WP een eigen leven leidt en zich soms weinig aantrekt van wat de ruimtethermostaat vraagt. Ik zie ruimte temperatuur lange tijd onder gewenste temperatuur zonder dat de WP start, soms tot een uur lang. Ik zie de WP onmiddellijk stoppen zodra ruimte temperatuur op gewenste temperatuur is. Ik zie de thermostaat 30 graden vragen en de WP 40+ graden maken etc. De regelkring is heel erg traag. Als de WP eenmaal loopt dan reageert de ruimtetemperatuur redelijk snel hoewel ook nog steeds te traag door de parallel buffer. De WP komt nooit in een stabiele modulerende toestand maar moduleert in de tijd (pendelen), dus ook het minimale vermogen van de WP is nog te hoog voor wat ik nodig heb. Dit alles zorg ervoor dat de ruimte temperatuur slingert met tot een halve graad en gemiddeld onder de gewenste tempertuur blijft. Dat is oncomfortabel.
Ik zou graag een optie zien waarmee de WP geen eigen beleid voert maar nauwkeurig de ruimte thermostaat volgt. Een zuivere master-slave regeling. Daarmee zou ik met de PID settings in de ruimtethermostaat het proces kunnen regelen (zoals het m.i. hoort). Dat werkte voorheen met de CV ketel ook uitstekend.
Maar misschien mis ik iets, mijn regeltechniek kennis is inmiddels ook 35 jaar oud :)

[ Voor 5% gewijzigd door jvlagsma op 08-01-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jvlagsma schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Te zien aan de COP is dat een SWW run geweest. Er is een update beloofd waarmee je de "stille uren" kunt instellen.
Voorlopig maak ik me vooral zorgen over het onvoorspelbare regel karakter van de WP. Het lijkt alsof de WP een eigen leven leidt en zich soms weinig aantrekt van wat de ruimtethermostaat vraagt. Ik zie ruimte temperatuur lange tijd onder gewenste temperatuur zonder dat de WP start, soms tot een uur lang. Ik zie de WP onmiddellijk stoppen zodra ruimte temperatuur op gewenste temperatuur is. Ik zie de thermostaat 30 graden vragen en de WP 40+ graden maken etc. De regelkring is heel erg traag. Als de WP eenmaal loopt dan reageert de ruimtetemperatuur redelijk snel hoewel ook nog steeds te traag door de parallel buffer. De WP komt nooit in een stabiele modulerende toestand maar moduleert in de tijd (pendelen), dus ook het minimale vermogen van de WP is nog te hoog voor wat ik nodig heb. Dit alles zorg ervoor dat de ruimte temperatuur slingert met tot een halve graad en gemiddeld onder de gewenste tempertuur blijft. Dat is oncomfortabel.
Ik zou graag een optie zien waarmee de WP geen eigen beleid voert maar nauwkeurig de ruimte thermostaat volgt. Een zuivere master-slave regeling. Daarmee zou ik met de PID settings in de ruimtethermostaat het proces kunnen regelen (zoals het m.i. hoort). Dat werkte voorheen met de CV ketel ook uitstekend.
Maar misschien mis ik iets, mijn regeltechniek kennis is inmiddels ook 35 jaar oud :)
Staat je stooklijn wel goed? Heb je al zonder thermostaat gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
Ik regel op de ruimtethermostaat en wil niet naar WAR. Ruimtethermostaat moet prima kunnen werken.
Wat ik eerder heb begrepen van Weheat is dat de stooklijn niet wordt gebruikt als er een Opentherm ruimtethermostaat actief is. Je zou verwachten dat WAR met naregeling op de ruimtethermostaat ook kan, maar dat bericht hoor ik nog niet. Verder is er natuurlijk nauwelijks tot geen bruikbare documentatie bij deze WP..
Een modulerende ruimtethermostaat berekent de gevraagde aanvoertemperatuur op basis van setpoint, gemeten ruimte temperatuur en PID instellingen. In deze regeling moet de ruimtethermostaat de baas zijn en moet de WP (of CV ketel, maakt niet uit) gewoon doen wat 'm wordt opgedragen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Eriklu schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:47:
Later gerealiseerd. Het huis is van 1969, de dakkapel van later maar voor 2015. :-P Het is een houten constructie.
Volgens de handleiding moet je 'm inderdaad onderhouden (schoonmaken). Het was een hele klus voor de mannen van De Jong om goed op die hoogte te komen, maar 't is ze steeds weer gelukt. Inmiddels heb ik een dikke bout met oogmoer door de binnenwand, een touw en een klimgordel. Niet precies zoals het hoort, wel voldoende zekerheid dat ik niet doodval mocht ik mis stappen.
bbbrumbrum schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:24:
Staat je stooklijn wel goed? Heb je al zonder thermostaat gedraaid?
Zoals jvlagsma zei gebruikt hij de stooklijn niet. Vanaf binnenkort kun je wel kiezen voor een stooklijn, maar dat is dan een "pure" zoals-'ie ook op Wikipedia staat, die de thermostaat negeert. Op zichzelf leuk om te proberen, maar zonder naregeling waarschijnlijk niet zo zinvol.
WP komt nooit in een stabiele modulerende toestand maar moduleert in de tijd (pendelen), dus ook het minimale vermogen van de WP is nog te hoog voor wat ik nodig heb. Dit alles zorg ervoor dat de ruimte temperatuur slingert met tot een halve graad en gemiddeld onder de gewenste tempertuur blijft.
Klinkt bekend. Vaak schommelen de twee regelaars tegen elkaar in. Heel af en toe "pakt" hij hem en houdt hij heel strak een rechte lijn in kamertemperatuur, waterzijdige temperatuur en vermogen. Ik heb inmiddels het geluk dat Weheat met me meekijkt, en dat ze ook niet tevreden zijn. Hopelijk is een oplossing voor mijn huis ook een oplossing voor het jouwe. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42RqwuBxHjfQstIWQ5b-t_BugJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y4Ref50yCLNsypdbKlcWZWJm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Ik ben hier nog wel benieuwd naar. Ik doe SWW nog met een CV-ketel. De ruimte die een 200 litervat inneemt is een flinke concessie voor mij. Hoe presteert dat met deze buitentemperaturen qua COP? En weet je hoe vaak en hoe lang de naverwarmer aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
zeekoe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:49:
Klinkt bekend. Vaak schommelen de twee regelaars tegen elkaar in. Heel af en toe "pakt" hij hem en houdt hij heel strak een rechte lijn in kamertemperatuur, waterzijdige temperatuur en vermogen. Ik heb inmiddels het geluk dat Weheat met me meekijkt, en dat ze ook niet tevreden zijn. Hopelijk is een oplossing voor mijn huis ook een oplossing voor het jouwe. :)
Ah goed te zien dat ik niet de enige ben :-) en goed om eindelijk te horen dat WeHeat ook vindt dat het beter kan. Ik vind dat er nog maar weinig response komt uit hun hoek, maar misschien ben ik te vervelend :) Weet dat ik graag eea goed werkend krijg en bereid ben te helpen testen etc. (Duizel is niet ver voor mij). Ik ga er maar vanuit dat ze meelezen en oppikken wat bruikbaar is.

Waarom slingert je setpoint? Of hebben we verschillende definities? Setpoint is voor mij de ingestelde gewenste ruimte tempertuur die je op de thermostaat instelt. Ik verwacht dat die langere tijd constant is. Ik denk dat jij wat anders laat zien, ruimtetemperatuur misschien? Je hebt er in ieder geval ook je echte setpoint bij nodig.
edit: jouw setpoint is de berekende gewenste WP Ta? Je bekijkt dus de slave regeling van de WP. Ik kijk meer naar de master regeling van de huiskamer temperatuur. In jouw plaatje is er ong 20 min faseverschuiving tussen wens en gerealiseerde Ta. Waarom is de WP zo traag met volgen.. en waarom de overshoot? te veel P in die lus?

Verder om zo'n plaatje te beoordelen heb je ook zicht nodig op verstoringen: setpoint net veranderd? buitentemperatuur verandert? zon die de kamer in schijnt? etc. Aanname nu is dat er geen verstoringen zijn. Overigens is de standaard manier om een regelkring te beoordelen de response op een stap verstoring, liefst een setpoint verhoging.

De slingering die jij ziet is een oscilatie, symptoom van een instabiel systeem. Vroeger wist ik hoe je daar een Bode diagram van moest maken maar die complexe wiskunde ben ik kwijt. Op zich moet het ook niet hoeven voor een eenvoudige temperatuur regeling. Het moet m.i. beginnen met rigoreus afbakenen van de taak van de slave regeling in de WP en de master regeling van de ruimte thermostaat. Die regel kringen mogen niet in elkaars vaarwater zitten anders gaan ze vechten.
Ik zou graag eens uitgeschreven zien hoe de WP regeling nu bedacht is op hoofdlijnen.

Verder, in een geregeld systeem zijn de looptijden erg belangrijk. Ik zei eerder al dat ik de indruk heb dat de regeling heel erg traag is. Er zit looptijd in: Moment dat de WP start tot moment dat warm water aankomt in het afgifte systeem, daarna moment dat ruimtethermostaat de verandering van ruimtetemperatuur detecteert, daarna vertraging bij het starten/bijstellen van de WP indien nodig (en daarmee is de lus rond). Wat het moeilijk maakt is dat hier veel specifieke huis en installatie aspecten in zitten. Zelfs de pomp snelheid heeft invloed.

Hoe sneller deze regelkring werkt hoe makkelijker het regelen is. Daarom mag m.i. in ieder geval de WP geen inschakel vertraging hebben. Bij mij is de parallel buffer ook een onnodige vertraging en die ga ik daarom ook ombouwen naar serieel in de retour.

In bovenstaande regelkring heb je ook nog zoiets als de rondgaande versterking. Deel daarvan is de capaciteit van het afgifte systeem en de ingestelde proportionele band van de ruimtethermostaat (P waarde).

Het begint een college regeltechniek te lijken.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door jvlagsma op 09-01-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
zeekoe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Ik ben hier nog wel benieuwd naar. Ik doe SWW nog met een CV-ketel. De ruimte die een 200 litervat inneemt is een flinke concessie voor mij. Hoe presteert dat met deze buitentemperaturen qua COP? En weet je hoe vaak en hoe lang de naverwarmer aangaat?
Reken met SWW op een COP van rond de 2, altijd nog beter dan de naverwarmer en die heb ik dus zo laag mogelijk insteld, zelfs een tijdje los gehaald zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon63
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb geen kennis van warmtepompen.
De teksten zijn voor mij als leek te complex. Ik kan voor €5.518,23 na aftrek subsidie en korting een weheat blackbird geinstalleerd krijgen op mijn houten carport. Mogelijk zelfs nog meer subsidie omdat ik ook mijn muren laat isoleren. Is dit een goed alternatief en zijn er zaken waar ik op moet letten? Bij voorbaat dank Toon63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Toon63 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:57:
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb geen kennis van warmtepompen.
De teksten zijn voor mij als leek te complex. Ik kan voor €5.518,23 na aftrek subsidie en korting een weheat blackbird geinstalleerd krijgen op mijn houten carport. Mogelijk zelfs nog meer subsidie omdat ik ook mijn muren laat isoleren. Is dit een goed alternatief en zijn er zaken waar ik op moet letten? Bij voorbaat dank Toon63
Hoi Toon, een warmtepomp is echt iets anders dan een CV. http://warmtepompberekenen.nl heeft veel info. Verder denk ik dat dit meer een vraag is voor een algemener warmtepomptopic hier. Deze warmtepomp kan (uit mijn hoofd) 8 kW leveren bij -10 buiten en 35 graden waterzijdige temperatuur. Hij kan ook verwarmen op 70 graden, maar waarschijnlijk met minder vermogen en sowieso met een slechter rendement. Daarnaast kan hij tapwater maken. Of het allemaal voldoende is, wat je nog meer nodig hebt aan verbouwingen van je huis (isolatie, afgiftesysteem), daar zul je eerst antwoord op moeten krijgen voordat je kunt kijken of dit specifieke model geschikt is.

@jvlagsma bedankt voor je reactie. Nostalgie: ik heb 14 jaar geleden mijn regeltechniek met de hakken over de sloot gehaald... Maar het is duidelijk roestiger dan bij jou. Ik kom er nog inhoudelijk op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@zeekoe je bedoeld deze denk ik: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

@Toon63 Maar je gaat neem ik aan niet zelf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon63
  • Laatst online: 23-01-2024
@bbbrumrum, nee laat hem installeren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peterdoes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-04 17:49
Graag deel ik mijn ervaringen met de bestelling, installatie en eerste ervaring met onze nieuwe Weheat Blackbird warmtepomp:

We wonen in een redelijk groot huis uit de 60-er jaren en hebben in de loop van de tijd veel na-geïsoleerd. Desondanks gebruiken we jaarlijks nog zo'n 2500 M3 gas. Dus vonden we een investering in een warmtepomp een logische keuze.

Er zijn veel criteria om een warmtepomp te kiezen. Bij ons was een belangrijke dat de investering in minder dan 7 jaar terugverdiend moest kunnen worden, plaatsing op een plat dak, boven de cv installatie en een schappelijke levertijd.
Na diverse opties bekeken te hebben, kwam de Weheat Blackbird als één van de favoriete en hebben we een offerte aangevraagd. Er kwam een duidelijke omschrijving wat de installateur doet en waar wij voor moesten zorgen.
Één van de zorgpunten was dat onze cv in een aangebouwde kamer staat zonder kruipruimte. Hier moest een extra separate elektrische aansluiting komen. We hebben dat opgelost door een extra groep in onze meterkast aan te leggen. Hiervoor was gelukkig nog plaats.
Vanuit de kruipruimte onder de meterkast heb ik een 5x 4 mm2 kabel naar door de spouw naar buiten gebracht, waarna deze kabel in een beschermde buis op ongeveer 50 cm diep via de tuin en de spouwmuur naar de cv ruimte weer naar binnen gebracht werd.
In deze ruimte is een onderverdeelkast met aparte hoofdschakelaar aangebracht, zodat we de warmtepomp daarop konden aansluiten.

Een ander punt was de thermostaat : We hebben een Nefit 9000i ketel enkele jaren geleden laten plaatsen. Hierop is een Nefit Easy thermostaat aangesloten. In de informatie van Weheat staat dat een thermostaat gebruikt moet worden met een OpenTherm protocol. We hebben er voor gekozen om de bestaande thermostaat te gebruiken en een dmv een Nefit EasyControl Adapter https://www.nefit-bosch.n...taten/easycontrol-adapter het OpenTherm signaal aan te bieden aan de Weheat warmtepomp.

In november berichtte Weheat dat de subsidie in 2024 voor deze warmtepomp verhoogd werd, zodat we op 2 januari onze Blackbird konden laten plaatsen.
Dit nam ongeveer 7 uur in beslag, waardoor we s-avonds al gebruik konden maken van de Blackbird warmtepomp en dmv onze vertrouwde Nefit Easy thermostaat. jammer is wel dat we niet alle informatie van de Blackbird warmtepomp daarin konden zien, maar Weheat biedt je ook na de installatie een app aan waarin je de gegevens, zoals vermogen in en -uit en COP kan uitlezen. Deze app is nog voor verbetering vatbaar qua overzichtelijkheid en uitlezing.

De eerste dagen kregen we het prima warm (tot 20 graden), echter toen de matige vorst zijn intrede deed in de tweede week van 2024, bleef de temperatuur hangen op 18 graden.
Verder zoeken gaf aan dat de binnenunit een storing gaf en ook de EasyControl Adapter in de storing stond. Hierop belden we de storingsdienst. De eerste reactie was dat er onaangekondigd online een update uitgerond was. Enige tijd later kwamen de monteurs, die vaststelden dat een signaalkabel van de Weheat binnenunit naar de Nefit cv ketel was losgeraakt. Nadat deze weer was vastgezet, is alles weer opgestart en werkt naar behoren.

Qua geluid : de Weheat warmtepomp staat op een houten plat dak boven de cv installatie. We horen deze niet of nauwelijks.

Vooralsnog zijn we tevreden met de keuze die we gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
peterdoes schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:52:
Graag deel ik mijn ervaringen met de bestelling, installatie en eerste ervaring met onze nieuwe Weheat Blackbird warmtepomp:

We wonen in een redelijk groot huis uit de 60-er jaren en hebben in de loop van de tijd veel na-geïsoleerd. Desondanks gebruiken we jaarlijks nog zo'n 2500 M3 gas. Dus vonden we een investering in een warmtepomp een logische keuze.

Er zijn veel criteria om een warmtepomp te kiezen. Bij ons was een belangrijke dat de investering in minder dan 7 jaar terugverdiend moest kunnen worden, plaatsing op een plat dak, boven de cv installatie en een schappelijke levertijd.
Na diverse opties bekeken te hebben, kwam de Weheat Blackbird als één van de favoriete en hebben we een offerte aangevraagd. Er kwam een duidelijke omschrijving wat de installateur doet en waar wij voor moesten zorgen.
Één van de zorgpunten was dat onze cv in een aangebouwde kamer staat zonder kruipruimte. Hier moest een extra separate elektrische aansluiting komen. We hebben dat opgelost door een extra groep in onze meterkast aan te leggen. Hiervoor was gelukkig nog plaats.
Vanuit de kruipruimte onder de meterkast heb ik een 5x 4 mm2 kabel naar door de spouw naar buiten gebracht, waarna deze kabel in een beschermde buis op ongeveer 50 cm diep via de tuin en de spouwmuur naar de cv ruimte weer naar binnen gebracht werd.
In deze ruimte is een onderverdeelkast met aparte hoofdschakelaar aangebracht, zodat we de warmtepomp daarop konden aansluiten.

Een ander punt was de thermostaat : We hebben een Nefit 9000i ketel enkele jaren geleden laten plaatsen. Hierop is een Nefit Easy thermostaat aangesloten. In de informatie van Weheat staat dat een thermostaat gebruikt moet worden met een OpenTherm protocol. We hebben er voor gekozen om de bestaande thermostaat te gebruiken en een dmv een Nefit EasyControl Adapter https://www.nefit-bosch.n...taten/easycontrol-adapter het OpenTherm signaal aan te bieden aan de Weheat warmtepomp.

In november berichtte Weheat dat de subsidie in 2024 voor deze warmtepomp verhoogd werd, zodat we op 2 januari onze Blackbird konden laten plaatsen.
Dit nam ongeveer 7 uur in beslag, waardoor we s-avonds al gebruik konden maken van de Blackbird warmtepomp en dmv onze vertrouwde Nefit Easy thermostaat. jammer is wel dat we niet alle informatie van de Blackbird warmtepomp daarin konden zien, maar Weheat biedt je ook na de installatie een app aan waarin je de gegevens, zoals vermogen in en -uit en COP kan uitlezen. Deze app is nog voor verbetering vatbaar qua overzichtelijkheid en uitlezing.

De eerste dagen kregen we het prima warm (tot 20 graden), echter toen de matige vorst zijn intrede deed in de tweede week van 2024, bleef de temperatuur hangen op 18 graden.
Verder zoeken gaf aan dat de binnenunit een storing gaf en ook de EasyControl Adapter in de storing stond. Hierop belden we de storingsdienst. De eerste reactie was dat er onaangekondigd online een update uitgerond was. Enige tijd later kwamen de monteurs, die vaststelden dat een signaalkabel van de Weheat binnenunit naar de Nefit cv ketel was losgeraakt. Nadat deze weer was vastgezet, is alles weer opgestart en werkt naar behoren.

Qua geluid : de Weheat warmtepomp staat op een houten plat dak boven de cv installatie. We horen deze niet of nauwelijks.

Vooralsnog zijn we tevreden met de keuze die we gemaakt hebben.
Welke keuze heb je gemaakt dan?

Je vermeld niet wat voor opstelling (hybride?) je hebt en waarom je de WP te klein (obv koevlaas) hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
jvlagsma schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:30:
Reken met SWW op een COP van rond de 2, altijd nog beter dan de naverwarmer en die heb ik dus zo laag mogelijk insteld, zelfs een tijdje los gehaald zonder problemen.
Bij mij is dat steeds een COP van rond de 2.2 of 2.3, ook in de afgelopen koudere periode, bijvoorbeeld aanvoer T tot 58 graden, vermogen in tot 1600 a 1700 Watt.

Volgens mij kan de Blackbird behoorlijk goed moduleren, ik zie voor verwarmen regelmatig vermogen in van rond de 600 W bijvoorbeeld, dat is waarschijnlijk onder de 20% moduleren.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

@Jan Treur

Had u al een DM gestuurd :)

Is bij u de oorspronkelijke carport van hout? En de aangebrachte verstevigingen?

Aan een kant steunt/hangt de carport op de stenen muur van het huis. Zijn er binnen trillingen te horen / voelen als de Blackbird hard aan het werk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
Jan Treur schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Volgens mij kan de Blackbird behoorlijk goed moduleren, ik zie voor verwarmen regelmatig vermogen in van rond de 600 W bijvoorbeeld, dat is waarschijnlijk onder de 20% moduleren.
Mag ik vragen welke kamerthermostaat je gebruikt? En welke P waarde ingesteld staat, als dat in te stellen is.
En draait de WP bij jou continue met deze koude dagen of moet ie nog pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

jvlagsma schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:27:
Waarom slingert je setpoint? Of hebben we verschillende definities? Setpoint is voor mij de ingestelde gewenste ruimte tempertuur die je op de thermostaat instelt. Ik verwacht dat die langere tijd constant is. Ik denk dat jij wat anders laat zien, ruimtetemperatuur misschien? Je hebt er in ieder geval ook je echte setpoint bij nodig.

edit: jouw setpoint is de berekende gewenste WP Ta? Je bekijkt dus de slave regeling van de WP. Ik kijk meer naar de master regeling van de huiskamer temperatuur. In jouw plaatje is er ong 20 min faseverschuiving tussen wens en gerealiseerde Ta. Waarom is de WP zo traag met volgen.. en waarom de overshoot? te veel P in die lus?

(...) de slave regeling in de WP en de master regeling van de ruimte thermostaat. Die regel kringen mogen niet in elkaars vaarwater zitten anders gaan ze vechten.
Ik zou graag eens uitgeschreven zien hoe de WP regeling nu bedacht is op hoofdlijnen.
Hetgeen de Blackbird logt als t_thermostat_setpoint is inderdaad de gevraagde waterzijdige temperatuur. Als ik het goed begrijp werkt het als volgt:
  • Thermostaat verzint (waarschijnlijk met een PID-regelaar) een gewenste aanvoertemperatuur
  • Warmtepomp probeert daar naartoe te regelen
  • Thermostaat stuurt weer bij
  • enz... In elkaars vaarwater dus.
De Blackbird leest dus de kamerdoeltemperatuur wel uit, maar negeert hem verder volledig. Dat viel extra op toen hij bij mij een poosje verkeerd geconfigureerd was en de tweede pomp niet draaide: hij regelde naar een comfortabel warm buffervat en ging dan uit, terwijl de woonkamer bijkans harder afkoelde dan de temperatuur in het buffervat.
Verder, in een geregeld systeem zijn de looptijden erg belangrijk. Ik zei eerder al dat ik de indruk heb dat de regeling heel erg traag is. Er zit looptijd in: Moment dat de WP start tot moment dat warm water aankomt in het afgifte systeem, daarna moment dat ruimtethermostaat de verandering van ruimtetemperatuur detecteert, daarna vertraging bij het starten/bijstellen van de WP indien nodig (en daarmee is de lus rond). Wat het moeilijk maakt is dat hier veel specifieke huis en installatie aspecten in zitten. Zelfs de pomp snelheid heeft invloed.
Ja, en het staat me bij dat een systeem met looptijd lastig te regelen is - totdat je het systeem zelf modelleert en meeneemt in de regeling. Ik heb dat vandaag met de hand geprobeerd, maar dat is niet te doen: je moet twee regelaars reverse-engineeren en dan ook nog bedenken hoe je 't wel wilt hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoixykXlEue7eq-AhzJxlbYeYGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MmNDSCSSKQETbILbhYE9RkqV.png?f=user_large

In die zin zou het helpen als de stooklijn straks in te stellen is, dan is veel preciezer de gevraagde temperatuur bij te stellen (hopelijk), dat scheelt al één regelaar. Maar dit lijkt me ook iets dat de AI van de Blackbird zou moeten kunnen, zit die er toch niet voor niks in. :)
Hoe sneller deze regelkring werkt hoe makkelijker het regelen is. Daarom mag m.i. in ieder geval de WP geen inschakel vertraging hebben. Bij mij is de parallel buffer ook een onnodige vertraging en die ga ik daarom ook ombouwen naar serieel in de retour.

In bovenstaande regelkring heb je ook nog zoiets als de rondgaande versterking. Deel daarvan is de capaciteit van het afgifte systeem en de ingestelde proportionele band van de ruimtethermostaat (P waarde).
Ik ontdek na het lezen van jouw verhaal wat foutjes in mijn redeneringen (ik dacht dat het trager zou moeten), maar mijn conclusie was ook dat de P wel wat omlaag zou kunnen.

Ik ben wel benieuwd wat jouw afgiftesysteem is. Ik heb LT-convectoren die nogal snel reageren, en het lijkt me dat als ik een serieel buffervat zou hebben dat dat op warmere dagen gauw oncomfortabel kan worden als ik bv. maar 1 kW nodig heb en de WP tot 2 kW terugmoduleert. En dat een parallel vat in zo'n geval de temperatuurverschillen wat meer uit kan dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterdoes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-04 17:49
bbbrumbrum schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Welke keuze heb je gemaakt dan?

Je vermeld niet wat voor opstelling (hybride?) je hebt en waarom je de WP te klein (obv koevlaas) hebt gekozen.
@bbbrumbrum : We hebben inderdaad voor een hybride opstelling gekozen. Naast de eerder genoemde argumenten, was ook het aspects dat we enkele jaren geleden een Nefit 9000i van 50KW hebben laten installeren. Indien we volledig elektrisch zouden gaan, zouden we die investering in één keer afschrijven.
Bij een volledig elektrische warmtepomp zouden we veel duurder uit zijn en de investering niet binnen 7 jaar terugverdiend hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
peterdoes schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:05:
[...]

@bbbrumbrum : We hebben inderdaad voor een hybride opstelling gekozen. Naast de eerder genoemde argumenten, was ook het aspects dat we enkele jaren geleden een Nefit 9000i van 50KW hebben laten installeren. Indien we volledig elektrisch zouden gaan, zouden we die investering in één keer afschrijven.
Bij een volledig elektrische warmtepomp zouden we veel duurder uit zijn en de investering niet binnen 7 jaar terugverdiend hebben.
Nu ben je uiteindelijk duurder uit. Ketel kan gewoon op Marktplaats.

Maar de "prestaties" van een WP zeggen niet zoveel, als je er niet een grafiekje bijhangt van hoeveel de ketel heeft ingegrepen.

Dus je hebt goed geluisterd naar de marketing van de installatiesector.

Nu moet je 2x geld uitgeven, want uiteindelijk moet je toch gasloos, en zonder verdere maatregelen (moet wel te doen zijn) is de Blackbird daarvoor te klein.

Maargoed, ieder z'n keuzes, wilde alleen je verhaal nuanceren, voordat mensen het lezen als dat de Blackbird in staat is 2500m3 gas te vervangen. Waar dus een 12kW WP voor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
rud schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:23:
@Jan Treur

Had u al een DM gestuurd :)

Is bij u de oorspronkelijke carport van hout? En de aangebrachte verstevigingen?

Aan een kant steunt/hangt de carport op de stenen muur van het huis. Zijn er binnen trillingen te horen / voelen als de Blackbird hard aan het werk is?
Ja, de constructie van die carport was en is van hout. De balken zijn vervangen door stevigere.

Er zijn binnen totaal geen trillingen van de warmtepomp te horen. Hij is ook vrijwel continu erg rustig.

Wat binnen wel geluid maakt, dat zijn de twee circulatiepompen. Daar is later nog extra isolatiemateriaal aangebracht in de doorgangen van de leidingen richting huis. Nu is er bij stand 2 van die pompen niets te horen in het huis zelf. Als je ze op stand 3 zet, krijg je wel een hoge pieptoon tot in de woonkamer en de slaapkamer. Om die reden houd ik stand 2, plus de COP is ook bij die stand heel goed. Stand 1 geeft wel een slechte COP, onder de 2 zelfs.

Beter zou zijn zachte stukken leiding in de metalen leidingen gebruiken die het huis ingaan, dan wordt de voortplanting in het metaal onderbroken. Dat zou een aandachtspunt kunnen zijn bij nieuwe installaties, dan zou ook stand 3 moeten kunnen. Maar als gezegd, bij mij werkt stand 2 ook naar tevredenheid.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
zeekoe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:50:

De Blackbird leest dus de kamerdoeltemperatuur wel uit, maar negeert hem verder volledig. Dat viel extra op toen hij bij mij een poosje verkeerd geconfigureerd was en de tweede pomp niet draaide: hij regelde naar een comfortabel warm buffervat en ging dan uit, terwijl de woonkamer bijkans harder afkoelde dan de temperatuur in het buffervat.
Dat is mooi! Precies wat er hoort te gebeuren :) Je eindigt in regelstop omdat de ruimtethermostaat blijft vragen maar de retour temperatuur te hoog wordt en dus de WP regeling er mee stopt. Precies zoals het moet.
In die zin zou het helpen als de stooklijn straks in te stellen is, dan is veel preciezer de gevraagde temperatuur bij te stellen (hopelijk), dat scheelt al één regelaar. Maar dit lijkt me ook iets dat de AI van de Blackbird zou moeten kunnen, zit die er toch niet voor niks in. :)
Weersafhankelijk regelen (WAR, met stooklijn) of ruimtetemperatuur regelen is een fundamentele keuze. Beide kan prima werken maar ze hebben ieder hun voor- en nadelen.

Ik ben wel benieuwd wat jouw afgiftesysteem is. Ik heb LT-convectoren die nogal snel reageren, en het lijkt me dat als ik een serieel buffervat zou hebben dat dat op warmere dagen gauw oncomfortabel kan worden als ik bv. maar 1 kW nodig heb en de WP tot 2 kW terugmoduleert. En dat een parallel vat in zo'n geval de temperatuurverschillen wat meer uit kan dempen?
Mijn afgifte systeem is 3 radiatoren type T21 of T22 en 1 design radiator, allemaal met eigen slangen in de vloer naar 1 verdeler, ongeveer 45 liter inhoud. Daar overheen de parallel buffer van 50 liter. De weerstand naar de buffer is kleiner dan naar het afgifte systeem. Afgifte is in woonkamer en keuken, 1 ruimte met daar de ruimtethermostaat mooi in het midden. WTW unit inblaas helpt de warmte te verdelen. Bovenverdieping verwarmen we niet. Het kan nauwelijks eenvoudiger.

Als je 1 kW nodig hebt en de WP levert 2 kW dan schakelt de ruimtethermostaat uit op setpoint, precies wat je wil. Je moduleert in de tijd en niet in vermogen, helemaal prima. Liefst zou de WP minder leveren zodat je in vermogen kunt blijven moduleren maar ieder systeem heeft zo z'n grenzen. De parallel buffer zit je altijd in de weg hoe dan ook: looptijd in de regellus, extra onnodige pomp, extra T stukken in de het pijpenwerk, extra warmte verliezen. De buffer is er alleen voor defrosts en helemaal nergens anders voor. Als je afgifte systeem >=80 liter is dan heb je geen buffer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
jvlagsma schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:32:
Mag ik vragen welke kamerthermostaat je gebruikt? En welke P waarde ingesteld staat, als dat in te stellen is.
En draait de WP bij jou continue met deze koude dagen of moet ie nog pendelen?
Ik gebruik de Honeywell Home T6 kamerthermostaat. Ik stel alleen maar een programma van doeltemperaturen in voor verschillende perioden.

Ja tijdens de afgelopen koude etmalen draaide hij steeds continu met aanvoertemperatuur van ca 39 graden, onderbroken af en toe door het bijwerken van het SWW boilervat. Ik heb radiatoren maar wel een tussenwoning waardoor je links en rechts ook door buren wat warm gehouden wordt, zeker wanneer je de thermostaat wat lager hebt. Hieronder een stukje van begin van de week toen het flink onder 0 was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apCbB62fMHQfUFOORq8vQL5rvDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E3VnlIOf8mgMcmQJVzUNoj0g.png?f=user_large

Het Vermogen In was de hele koude periode zo, rond de 1100 a 1200 Watt, met dan een alleszins acceptabele COP, boven de 3, vaak ruim zelfs. Per etmaal verbruikt hij bij flink vriezend weer voor verwarmen dan minder dan 30 kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Treur op 12-01-2024 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Nu ben je uiteindelijk duurder uit. Ketel kan gewoon op Marktplaats.

Maar de "prestaties" van een WP zeggen niet zoveel, als je er niet een grafiekje bijhangt van hoeveel de ketel heeft ingegrepen.

Dus je hebt goed geluisterd naar de marketing van de installatiesector.

Nu moet je 2x geld uitgeven, want uiteindelijk moet je toch gasloos, en zonder verdere maatregelen (moet wel te doen zijn) is de Blackbird daarvoor te klein.

Maargoed, ieder z'n keuzes, wilde alleen je verhaal nuanceren, voordat mensen het lezen als dat de Blackbird in staat is 2500m3 gas te vervangen. Waar dus een 12kW WP voor nodig is.
Dat heet de sunk cost fallacy.
Pagina: 1 2 ... 79 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.