Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste
Acties:
  • 376.197 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
asing schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Het westen heeft een heel arsenaal wat Oekraïne niet heeft. Wat ze krijgen zijn over het algemeen onze afdankertjes.

Ze doen hun best en bereiken steeds iets. Ik denk dat we dat als positief moeten zien.
Dit en vergeet niet dat geen enkel ander land in dezelfde situatie zit.

Iraq
Afghanistan
Bosnië

Was hardly vergelijkbaar.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 16:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSg4OaARpplm49bcqJOJIh4ty70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ecH1FDvjWENqgPMZhGp8hkTD.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:47
Oekraïne komt met een nieuwe video om Russen te ontmoedigen om op vakantie te gaan naar de Krim.
https://www.hln.be/buiten...aardt-in-gruwel~a2c2190a/

ik vind het filmpje momenteel nog niet los, dus is het via het krantenartikel

[ Voor 13% gewijzigd door Arator op 03-07-2023 08:42 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-05 17:03
Met deze aantallen van de arty verliezen... hebben de russen straks ZAT granaten....

voor beide overgebleven werkende kanonnen.. d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11

Agent47

I always close my contracts.

Inmiddels M7..? ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 19:26
Een update van het front van Hanna Maliar, Rusland is kennelijk weer in de aanval in het Oosten. Oekraïne boekt nog steeds succes rond Bakhmut en in het zuiden.
Heavy fighting is going on everywhere

🔹 EAST

The enemy is advancing in several directions - Avdiivskyi, Mar'inskyi, Lymanskyi.
▪️ Everywhere is hot now.

The enemy also moved forward in the Svativ direction. Fierce battles are taking place there. The enemy is attacking Bilogorivka, Serebryanka.
▪️The situation is quite complicated.

In the direction of Bakhmut:
➖on the southern flank we are moving forward, we have partial success
➖in the north - fighting continues. The enemy transferred 2 airborne assault regiments there

🔹 SOUTH
With heavy battles, but gradually we are advancing in the Berdyansk and Melitopol directions.
Our troops face intense enemy resistance, remote mining, overturning of reserves, but persistently and unceasingly create conditions for the fastest forward movement.
Bron: https://t.me/annamaliar/898

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:22:
Een update van het front van Hanna Maliar, Rusland is kennelijk weer in de aanval in het Oosten. Oekraïne boekt nog steeds succes rond Bakhmut en in het zuiden.

[...]

Bron: https://t.me/annamaliar/898
RfU meldde vanmorgen ook zoiets. In het zuiden neemt men de Russische stellingen onder vuur. Die antwoorden met hevig "return fire". Oekraïne gaat door tot de Russen door hun ammo heen raken en dan gaan ze erop en erover.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

lees op twitter dat ze weer een KA-52 neergehaald hebben vandaag,

de stats
oryx --> 38 neergehaald
UA --> ~40-50 geclaimed
RU --> 133 in totaal per 2022 (volgens google)
Each Ka-52 Helicopter should cost around US$ 30.5 million (converted from 1,177 million rubles in 2021),
+ (getrainde) piloten + "bewapening" + upgrades (if any)

note: een apache kost $13 usd, hoewel de discussie betreft de prijs van de KA-52 ander topic hoort .. is het wel iets waar ik denk dat je bij stil mag staan of die prijs realistisch is

anyway dat is dat is grof gezegd meer dan een kwart v.d totale voorraad niet meer in dienst is..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 15:39
vso schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:49:

de stats
oryx --> 38 neergehaald
UA --> ~40-50 geclaimed

[...]

note: een apache kost $13 usd, hoewel de discussie betreft de prijs van de KA-52 ander topic hoort .. is het wel iets waar ik denk dat je bij stil mag staan of die prijs realistisch is

anyway dat is dat is grof gezegd meer dan een kwart v.d totale voorraad niet meer in dienst is..
Najah, wanneer je er vanuit gaat dat er nog 66% aan iedereen en z'n moeder moet worden overgemaakt voordat ze beginnen met de productie, klopt het toch wel? :+ :9

Maar ondertussen kosten die Apache's toch ook veel meer, gezien de inflatie en de mid-life upgrades? Verwacht dat het in Rusland net zo werkt, plus een stukje corruptie toeslag. :+ (een AH-64 Apache zou nu nieuw zo'n 40 miljoen moeten kosten (zegt google))

Dat zijn overigens ook wel dikke bedragen mochten ze die verliezen willen of kunnen aanvullen, kan me voorstellen dat ze dat geld en misschien ook de geavanceerde onderdelen liever ergens anders aan uitgeven. Dan krijg je net zo'n soort devolutie als me de tanks al verwacht ik niet dat Rusland heel veel historisch inzetbaar materieel heeft om deze verliezen op te vangen.

Als je ziet dat Westerse legers al kannibaliseren op materieel om ander materieel inzetbaar te houden, verwacht ik dat Rusland daar helemaal flink mee bezig is, en steeds minder hoogwaardig inzetbaar materieel heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door TIGER1125 op 03-07-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

Nox

Noxiuz

de stats
oryx --> 38 neergehaald
UA --> ~40-50 geclaimed

[...]

Dat is goed nieuws, zoveel die er gedowned zijn is fijn. Ik verwacht ook dat er een deel niet-werkend ergens in een loods staat te wachten op onderdelen. Er zijn exemplaren nodig langs de overige grenzen enz. En als ze met dit tempo down gaan dan stoppen ze er op een gegeven moment mee als het risico te groot is.

Overigens denk ik niet dat een apache $13 usd kost. Of waar kan ik er dan een voor mezelf kopen? :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:26
Nox schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:01:
[...]
Overigens denk ik niet dat een apache $13 usd kost. Of waar kan ik er dan een voor mezelf kopen? :+
In 2017 zijn er wat opnieuw besteld en zouden ze 13 miljoen dollar kosten, maar dan wel "remanufactured". Nieuw komen ze op ~50 miljoen terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
De push voor Russische paspoorten wordt steeds groter:
Only owners of Russian passports can receive hepatitis vaccine in occupied Kherson region
https://www.ukrinform.net...upied-kherson-region.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 22:50

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Volkskrant heeft een artikel over:

Oorlog verdrong poëzie en fictie voor schrijver Victoria Amelina (1986-2023) en werd haar fataal

Wikipedia artikel

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Amelina_Victoria.JPG/800px-Amelina_Victoria.JPG

Het betreft dezelfde Iskander aanval als die op het restaurant in Krematorsk waar Franky en Coen graag kwamen.

Ze is succesvolle ITer geweest maar sinds de oorlog (2014) heeft ze zich volledig op schrijven gericht. Ze deed sinds de oorlog dan ook nuttig werk voor haar land:
Amelina werd geboren op 1 januari 1986, vertrok als kind met haar vader naar Canada, maar keerde niet veel later terug naar Oekraïne, waar ze studeerde in Lviv. In 2014 publiceerde ze haar eerste roman. Toen Russische troepen in februari 2022 Oekraïne binnenvielen, besloot ze oorlogsmisdaden te gaan onderzoeken en vanaf dat moment documenteerde zij de wandaden van de bezetter in bevrijde gebieden in het noorden, oosten en zuiden van het land.

Zo spoorde ze het dagboek op van kinderboekenschrijver en journalist Volodymyr Vakulenko, die op 24 maart 2022 door Russische troepen uit zijn huis werd gehaald en verdween. Zijn lichaam werd gevonden in een naamloos graf buiten Izjoem. In zijn dagboek beschreef hij hoe hij in de eerste weken van de Russische invasie de Oekraïense troepen hielp waar hij kon, met eten, geld en spullen, daarbij altijd vergezeld door zijn 14-jarige autistische zoon die hij geen moment alleen liet. Amelina zag het als haar missie de moord op Vakulenko te documenteren en zijn dagboek te redden, als een klein monument voor haar collega-schrijver.
(Bron De Volkskrant)
Victoria's prose, poems and essays have been translated into many languages, including English, Polish, Italian, German, Croatian, Dutch, Chezh, and Hungarian.
(Bron https://pen.org.ua/en/members/amelina-viktoriya )

Het klinkt cru maar doordat een bekende Oekraïense zwaargewond en uiteindelijk dodelijk is geraakt is de walging des te meer.

En ze documenteerde ook daadwerkelijk actief oorlogsmisdaden:
Since 2022 Victoria Amelina has been collaborating with the Ukrainian teams to document Russian war crimes and advocate for accountability for the international crimes committed by the Russian Federation and its troops on the territory of Ukraine and other countries. She is now working on a non-fiction project, War and Justice Diary: Looking at Women Looking at War.
(Bron pen.org.ua/en artikel)

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 03-07-2023 13:45 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 12:21
Caelorum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:07:
[...]

In 2017 zijn er wat opnieuw besteld en zouden ze 13 miljoen dollar kosten, maar dan wel "remanufactured". Nieuw komen ze op ~50 miljoen terecht.
Nox doelde op het feit dat er gesproken werd over $13,- en geen $13 miljoen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zojuist een indrukwekkend filmpje gezien wat ik hier helaas niet kan plaatsen omdat er van dichtbij een rus richting het hiernamaals wordt gestuurd. Het filmpje is door Dmitri (@wartranslated op twitter) van ondertitels voorzien en laat het vakkundig schoonvegen van een bosrand door UA infanterie zien.
Zaken die opvallen:
- UA soldaten lijken zoveel beter uitgerust dan de russen.
- Er wordt een 59 jarige rus krijgsgevangen gemaakt die daar zit omdat hij veroordeeld is en op deze manier weer vrij zou komen zodat hij zijn 2 kleindochters zou kunnen zien.
- De propaganda werkt goed , veel russen sterven liever dan dat ze in handen van de moordlustige UA militairen vallen.
- de krijgsgevangen gemaakte conscripts klagen dat de professionele soldaten al gevlucht zijn en dat die vaak de eerste zijn die gaan rennen en hen dan aan hun lot overlaten.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 20:34

3raser

⚜️ Premium member

Apache4u schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:30:
- de krijgsgevangen gemaakte conscripts klagen dat de professionele soldaten al gevlucht zijn en dat die vaak de eerste zijn die gaan rennen en hen dan aan hun lot overlaten.
Waarom blijven de conscripts zitten als de pro's vluchten? Wat weerhoudt hen ervan niet ook te vluchten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:23

_Eend_

🌻🇺🇦

de stats
oryx --> 38 neergehaald
UA --> ~40-50 geclaimed

[...]

Ik zag op Reddit een week of zo geleden een sattelietfoto van een basis waar veel KA-52's staan, aan het eind van de startbaan stonden er sowieso al een stuk of 10-20, misschien wel 30 op een kluitje. Ze zagen er iets niet uit alsof ze inzetbaar waren maar als of ze voor onderdelen werden gebruikt. Dus die 133 zou ik met een zoutmijn of twee nemen..

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 03-07-2023 16:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
_Eend_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:40:
[...]
Ik zag op Reddit een week of zo geleden een sattelietfoto van een basis waar veel KA-52's staan, aan het eind van de startbaan stonden er sowieso al een stuk of 10-20, misschien wel 30 op een kluitje. Ze zagen er iets uit alsof ze inzetbaar waren maar als of ze voor onderdelen werden gebruikt. Dus die 133 zou ik met een zoutmijn of twee nemen..
Volgens de inschatting van ISW waren er pre-2022 80-90 inzetbaar van die originele 133 dacht ik.

Een betere inschatting heb ik niet kunnen vinden :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:56

franssie

Save the albatross

3raser schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Waarom blijven de conscripts zitten als de pro's vluchten? Wat weerhoudt hen ervan niet ook te vluchten?
Waarschijnlijk omdat ze dan worden neergeschoten door de pro's die zich net achter de linie in veiligheid hebben gebracht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

asing schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Het westen heeft een heel arsenaal wat Oekraïne niet heeft. Wat ze krijgen zijn over het algemeen onze afdankertjes.

Ze doen hun best en bereiken steeds iets. Ik denk dat we dat als positief moeten zien.
Ja, het zijn 'afdankertjes' maar je ziet wat er gebeurt als een land een tijdje in een zware oorlog zit.
In Rusland trekken ze echt alles uit de lange termijn opslag momenteel. Dus het 'westen' houdt een appeltje voor de dorst om te zorgen dat er geen partij denkt dat ze van het moment gebruik kunnen maken om ergens landje pik te doen. Maar sommige landen geven echt alles wat ze hebben. De NATO staten Polen, Litouwen, Estland en Letland geven echt heel veel. Zij leven in de realiteit dat ze wel eens de volgende zouden kunnen zijn als de expansie honger van Rusland niet een halt wordt toegeroepen. En, ook al is het oud, als bijvoorbeeld een T55 (Hele oude tank van de Russen) naar je loopgraaf toe komt en je hebt geen anti-tank wapens dan heb je toch een probleem.
Daar zie ik niet zoveel filmpjes meer van in het begin waren veel videos over de Javelin e.d. die tanks vernietigen (4000+ schijnbaar), Meer dan nu heb ik het idee.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 13:37
Apache4u schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:30:
Zojuist een indrukwekkend filmpje gezien wat ik hier helaas niet kan plaatsen omdat er van dichtbij een rus richting het hiernamaals wordt gestuurd. Het filmpje is door Dmitri (@wartranslated op twitter) van ondertitels voorzien en laat het vakkundig schoonvegen van een bosrand door UA infanterie zien.
Zaken die opvallen:
- UA soldaten lijken zoveel beter uitgerust dan de russen.
- Er wordt een 59 jarige rus krijgsgevangen gemaakt die daar zit omdat hij veroordeeld is en op deze manier weer vrij zou komen zodat hij zijn 2 kleindochters zou kunnen zien.
- De propaganda werkt goed , veel russen sterven liever dan dat ze in handen van de moordlustige UA militairen vallen.
In het volledige filmpje nemen ze meerdere Russen gevangen en variende staat van gezondheid en uitrusting. Er is er eentje die op de grond ligt en z'n AK nog stevig vast houdt. De filmende UA soldaat roept wat instructies en pakt de AK af. Even later zie je de UA soldaat de Rus die nog steeds op de grond ligt van dichtbij doorzeven met kogels. De UA soldaat rent weg en de RU-soldaat ontploft. Hij had toen de AK werd afgepakt de pin uit een granaat getrokken, de UA soldaat zag blijkbaar op tijd de pin liggen en schoot op de Rus en smeerde hem. De ondertitels waren nodig om dit te snappen, dus ik kan mij voorstellen dat je dit makkelijk op andere manieren terug gaat zien.

Ik merk dat het beeldmateriaal momenteel steeds gruwelijker, confronterender en smeriger wordt. Net als je denkt alles gehad/gezien te hebben. Dit was echt onverwacht heftig, waarna ze even later de 'opa' die je beschrijft oppikken die er vooral uit ziet alsof hij ook geen idee heeft wat hij er doet. Probleem is echter dat ze wel allameaal een wapen hebben en in UA zitten.

Qua indoctrinatie werkt de granaat zelfmoord instructie dus wel, het gebeurt meer dan eens dat ze proberen nog wat UA slachtoffers te maken. De waarde van het eigen leven, de angst voor wat UA met ze gaat doen, tis allemaal niet genoeg om te willen leven. Terwijl ik nog steevast beelden zie van UA soldaten die RU-soldaten verzorgen. Schril contrast.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:55:
[...]

In het volledige filmpje nemen ze meerdere Russen gevangen en variende staat van gezondheid en uitrusting. Er is er eentje die op de grond ligt en z'n AK nog stevig vast houdt. De filmende UA soldaat roept wat instructies en pakt de AK af. Even later zie je de UA soldaat de Rus die nog steeds op de grond ligt van dichtbij doorzeven met kogels. De UA soldaat rent weg en de RU-soldaat ontploft. Hij had toen de AK werd afgepakt de pin uit een granaat getrokken, de UA soldaat zag blijkbaar op tijd de pin liggen en schoot op de Rus en smeerde hem. De ondertitels waren nodig om dit te snappen, dus ik kan mij voorstellen dat je dit makkelijk op andere manieren terug gaat zien.

Ik merk dat het beeldmateriaal momenteel steeds gruwelijker, confronterender en smeriger wordt. Net als je denkt alles gehad/gezien te hebben. Dit was echt onverwacht heftig, waarna ze even later de 'opa' die je beschrijft oppikken die er vooral uit ziet alsof hij ook geen idee heeft wat hij er doet. Probleem is echter dat ze wel allameaal een wapen hebben en in UA zitten.

Qua indoctrinatie werkt de granaat zelfmoord instructie dus wel, het gebeurt meer dan eens dat ze proberen nog wat UA slachtoffers te maken. De waarde van het eigen leven, de angst voor wat UA met ze gaat doen, tis allemaal niet genoeg om te willen leven. Terwijl ik nog steevast beelden zie van UA soldaten die RU-soldaten verzorgen. Schril contrast.
Bedankt, door een dergelijke samenvatting hoef ik het filmpje niet meer te zien :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
Zoals ik al eerder heb aangegeven, wij hebben familie/vrienden die direct bij de oorlog betrokken zijn. 1 van hen is nu even op verlof.

Van het weinige wat hij vertelde (vanwege allerlei redenen) is er 1 ding dat ik kan vertellen:

Afgelopen november kwam hij bij een nieuw samengestelde unit van 50 man. Ze hebben sindsdien bij Bachmut gevochten.

Hij is de enige die nog leeft van de originele 50 man. Over 2 weken gaat hij terug naar het front.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Moscow has removed 700,000 children from Ukraine, says Russian MP
Russia has brought 700,000 children from the conflict zones of Ukraine into Russian territory, the head of the international committee in the Federation Council, Russia’s upper house of parliament, has said.

Grigory Karasin said on his Telegram messaging channel late on Sunday:

In recent years, 700,000 children have found refuge with us, fleeing the bombing and shelling from the conflict areas in Ukraine.
The Guardian

Waarom oorlogsmisdaden toegeven, op deze schaal? Omdat in de ogen van deze Russen ze iets goeds doen. Of het er echt zó veel zijn weet ik niet, maar trots dat ze zijn.

Heftig @beany. En dan weer terug gaan/moeten. Ondertussen moeten lezen dat de landen die je zeggen te steunen dat zo traag doen.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-07-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_Eend_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:40:
[...]
Ik zag op Reddit een week of zo geleden een sattelietfoto van een basis waar veel KA-52's staan, aan het eind van de startbaan stonden er sowieso al een stuk of 10-20, misschien wel 30 op een kluitje. Ze zagen er iets uit alsof ze inzetbaar waren maar als of ze voor onderdelen werden gebruikt. Dus die 133 zou ik met een zoutmijn of twee nemen..
Met een vliegtuig kunnen we (jij/ik) met 50% kans nog opstijgen .. landen is dan wel wat uitdagender maar dat is punt 2 want je vliegt al. Dat zelfde lukt niet met een helikopter, tenzij we met je voeten een avondmaaltijd kan bereiden terwijl je met je handen een luier verschoont. Nu ben ik niet zo talentvol .. en dan hebben ik/we het nog niet eens over militair, want dat is extra training etc. .

Denk dat alles wat in de lucht zich beweegt aan russisch materiaal/personeel niet zo vrolijk is gezien Wagner ook zijn aandeel recent heeft gehad in het verminderen van dat aantal.

Betreft de parts sta ik niet verbaast om want militaire HW is nogal slijtage gevoelig, verbaast me nog dat er niet een aantal uit de lucht zijn gepletterd omdat ze wat onderdelen van wasmachines en schroefjes van de bouwmarkt gepakt hebben om het zo maar te zeggen. Maar om te zeggen dat anderen gekanibaliseerd worden ?? dan is die kans voor de overige, dat ze uit de lucht vallen ook niet ver meer.

Wat me inmiddels verbaast is dat rusland nog zoveel werkend materieel heeft over het hele slagveld heen bv turret-toss zou naar mijn idee toch redelijk kanidaatloos moeten zijn, Himars Oclock tja die heeft wel wat meer diversiteit aan doelwitten enzvoorts.

kortom roepen dat ze er niet zoveel hebben, mag best veranderen in "uitgestorven"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

beany schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:16:
Zoals ik al eerder heb aangegeven, wij hebben familie/vrienden die direct bij de oorlog betrokken zijn. 1 van hen is nu even op verlof.

Van het weinige wat hij vertelde (vanwege allerlei redenen) is er 1 ding dat ik kan vertellen:

Afgelopen november kwam hij bij een nieuw samengestelde unit van 50 man. Ze hebben sindsdien bij Bachmut gevochten.

Hij is de enige die nog leeft van de originele 50 man. Over 2 weken gaat hij terug naar het front.
Mag die het land dan verlaten ?

Dat betreft is dit soort heftig nieuws niet goed voor "westerse" consumptie, iets wat UA goed buiten de media houd. menig "ervaren" persoon zal niet verbaast zijn ..want het is oorlog oid .
NiGeLaToR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:21:
Heftig @beany. En dan weer terug gaan/moeten. Ondertussen moeten lezen dat de landen die je zeggen te steunen dat zo traag doen.
Andersom gezegd we geven teminste stuff (mag van mij ook veel meer zijn though) en gewoon leveren ondanks nee van Zwitserland etc etc .. maar zo werkt het ook niet helaas.

gewoon complex denk ik zo

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:15
Is het intussen ook tijd voor een nieuw topic? 2023-M7 >:)

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vso schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:45:
[...]
menig "ervaren" persoon zal niet verbaast zijn ..want het is oorlog oid .
Nu ben ik geen ervaren persoon, dus misschien daardoor, maar ik vind dat iig behoorlijk schokkend. Zover mij bekend als ruwe guideline wordt gesteld dat bij 30% casualties een eenheid niet meer effectief kan zijn. Dus dan hebben we het over hooguit ~10% dodelijke slachtoffers. Uiteraard worden die weer aangevuld met nieuwe eenheden, samengevoegd, etc. Maar voor je dan op 98% (!!!) uitkomt, dan moet het wel echt een enorme meatgrinder zijn geweest. Waarbij ik nog steeds snap dat ze ergens moesten verdedigen, maar bij zo'n bericht ga je je wel weer afvragen of dat nou de beste plaats was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
Sissors schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Nu ben ik geen ervaren persoon, dus misschien daardoor, maar ik vind dat iig behoorlijk schokkend. Zover mij bekend als ruwe guideline wordt gesteld dat bij 30% casualties een eenheid niet meer effectief kan zijn. Dus dan hebben we het over hooguit ~10% dodelijke slachtoffers. Uiteraard worden die weer aangevuld met nieuwe eenheden, samengevoegd, etc. Maar voor je dan op 98% (!!!) uitkomt, dan moet het wel echt een enorme meatgrinder zijn geweest. Waarbij ik nog steeds snap dat ze ergens moesten verdedigen, maar bij zo'n bericht ga je je wel weer afvragen of dat nou de beste plaats was.
Het was (of zelfs is) een meatgrinder. Het is bij Bachmut vele malen erger dan wij uberhaupt in de media meekrijgen (zijn woorden). En in de media stelt men al dat de situatie daar heel ernstig/zwaar is.

Nu is het van 1 persoon waar ik wat info van heb gekregen, die daar voor langere tijd was. N=1 zeggen we dan hier op Tweakers, al denk ik dat we die 'regel' nu iets minder zwaar kunnen laten wegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:07
Sissors schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Zolang je de details niet weet en niet weet wat de verliezen bij de tegenpartij zijn kun je hier niets zinnigs van zeggen.

Want b.v. 98% dood is raar als je bedenkt dat je meestal een grotere factor aan gewonden hebt, dus waar zijn die gebleven? En als die 98% in dit geval klopt moet er wel iets gebeurd zijn waardoor dat is en dan zal dat niet representatief zijn voor de rest van de troepen die daar zitten. Maar zelfs als ze allemaal gesneuveld zijn en ze met die groep 200 russen te pakken hebben genomen is dat juist een 'goed' resultaat en was het dus een goed plan om daar te verdedigen. Oftewel zolang je niet het hele verhaal weet, blijft het gissen. Er zijn ten slotte ook genoeg verhalen van russische troepen die dit soort verhalen hebben.

Het hele probleem met zo'n plek als Bakhmut is dat je er veel verliezen zult oplopen, maar zolang de verliezen van de tegenpartij een factor groter zijn is het taktisch gezien een voordeel.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:07
beany schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:16:

Nevermind, met de context van de andere posts kan ik mijn vraag beantwoorden. Wat een verschrikkelijk idee dat er zoveel mensen overlijden uit die groep. Het blijft oorlog en ik zie allerlei filmpjes voorbij komen. Maar op een of andere manier raakt een post als deze mij meer dan wat ik normaal zie. Alsof het dan toch ineens dichtbij komt (klinkt gek, zeg ik natuurlijk veilig vanuit Nederland).

[ Voor 27% gewijzigd door Zenomyscus op 03-07-2023 17:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Gerucht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myLIDrJpbSM4CxTyMaiF7Z4SVcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyhXdUqewpXMnJLeFx9mkyMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:46
beany schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:35:
[...]

Het was (of zelfs is) een meatgrinder. Het is bij Bachmut vele malen erger dan wij uberhaupt in de media meekrijgen (zijn woorden). En in de media stelt men al dat de situatie daar heel ernstig/zwaar is.

Nu is het van 1 persoon waar ik wat info van heb gekregen, die daar voor langere tijd was. N=1 zeggen we dan hier op Tweakers, al denk ik dat we die 'regel' nu iets minder zwaar kunnen laten wegen.
Vreselijk om te horen, en lezen inderdaad.

Kleine kanttekening, het praat makkelijker om te zeggen dat je de enige overgeblevene bent, de nuance maakt bijna niet meer uit of er nou 1 of 3 overlevenden zijn. En of iedereen overleden is of dat er 15 zwaar gewond zijn en ook niet meer bij de volgende actie mee kunnen doen. Statistisch gezien is de kans op precies 1 overlevende erg klein, maar of het er werkelijk 1 is maakt dus niet uit, de boodschap blijft hetzelfde en is erg hard. En inderdaad zoals iemand anders aanhaalt een boodschap die Oekraïne goed weet te downplayen ivm support in binnen- en buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 06:07
Het Oekraïense leger is inmiddels al een tijdje in het bezit van de zgn Storm Shadow missile. Net als menig ander volg ik de oorlog van dag tot dag dmv (meestal) de video van oa. Denys Davidov, Jake Broe en TheRussianDude.

De aanvoerlijnen van Russisch militair materiaal komt nog altijd over de Krim Brug naar de Krim en dus ook de plaatsen waar alle verdedigingslinies zijn opgesteld. Ik heb drie vragen waarop ik gegoogled heb, maar niets een eenduidig antwoord op kon vinden.

1. Waarom maken de Oekrainers geen gebruik van de Storm Shadow om alsnog de Krim Brug op te blazen?
2. Kan het zijn de Storm Shadow niet het bereik heeft of een te kleine kans van slagen?
3. Met de aankomst van de ATACMS raketten zou Oekraine uiteindelijke er wel voor kiezen om de brug proberen uit te schakelen?

Die brug is natuurlijk een vitale aanvoerlijn vanuit het Russische vaste land naar de Krim. Het opblazen van deze brug is van gigantische strategische waarde.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 15:57
Snowwie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:10:
Het Oekraïense leger is inmiddels al een tijdje in het bezit van de zgn Storm Shadow missile. Net als menig ander volg ik de oorlog van dag tot dag dmv (meestal) de video van oa. Denys Davidov, Jake Broe en TheRussianDude.

De aanvoerlijnen van Russisch militair materiaal komt nog altijd over de Krim Brug naar de Krim en dus ook de plaatsen waar alle verdedigingslinies zijn opgesteld. Ik heb drie vragen waarop ik gegoogled heb, maar niets een eenduidig antwoord op kon vinden.

1. Waarom maken de Oekrainers geen gebruik van de Storm Shadow om alsnog de Krim Brug op te blazen?
2. Kan het zijn de Storm Shadow niet het bereik heeft of een te kleine kans van slagen?
3. Met de aankomst van de ATACMS raketten zou Oekraine uiteindelijke er wel voor kiezen om de brug proberen uit te schakelen?

Die brug is natuurlijk een vitale aanvoerlijn vanuit het Russische vaste land naar de Krim. Het opblazen van deze brug is van gigantische strategische waarde.
Deze discussie is al wel vaker gevoerd, steeds komt het tegenargument terug dat je je vijand een uitweg wil geven, zodat ze zich niet tot de dood gaan verdedigen. Daarnaast dat het niet zo makkelijk is een brug echt kapot te krijgen, er zijn bij de Antonovsky brug in Cherson ook erg veel Himars rakketten voor nodig geweest. En momenteel kunnen ze ook in relatieve veiligheid het ding nog repareren (net als na de vrachtwagenbom van vorig jaar).

Dus ik denk, ze doen het niet, of ze doen het pas als ze het de Russen onmogelijk kunnen maken de brug te repareren en de landbrug niet meer bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 23:16
SiErRa schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Deze discussie is al wel vaker gevoerd, steeds komt het tegenargument terug dat je je vijand een uitweg wil geven, zodat ze zich niet tot de dood gaan verdedigen. Daarnaast dat het niet zo makkelijk is een brug echt kapot te krijgen, er zijn bij de Antonovsky brug in Cherson ook erg veel Himars rakketten voor nodig geweest. En momenteel kunnen ze ook in relatieve veiligheid het ding nog repareren (net als na de vrachtwagenbom van vorig jaar).

Dus ik denk, ze doen het niet, of ze doen het pas als ze het de Russen onmogelijk kunnen maken de brug te repareren en de landbrug niet meer bruikbaar is.
Ze moeten dan ook niet het brugdek raken maar die pilaren aan gort schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:52
De storm shadow die Oekraïne ontvangen heeft, heeft niet het bereik om de krimbrug te halen. Wel is deze beter geschikt tegen bruggen dan Himars getuigen het verschil tussen de aanvallen op de antonivski brug en de kerch brug.
Bij de krim brug staat volgens mij ook heel veel luchtafweer geschut omdat de Russen deze brug ook als van vitaal belang zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 06:07
SiErRa schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:28:
[...]

De vijand een 'uitweg' willen geven is natuurlijk nobel, maar je stelt wel de vijand in staat om materiaal te blijven leveren via deze brug. Wat we gezien hebben in deze oorlog zover is dat als de Russen geen kant op kunnen dat ze zich massaal overgeven. Dat is natuurlijk een betere optie. De Storm Shadow heeft tevens een aanzienlijk meer krachtige kernkop van 450 kg aan springstof. Misschien niet voldoende voor de inmiddels versterkte Krim Brug, maar een ATACM is nog aanzienlijk krachtiger. Het mooiste zou zijn als de bevoorrading via die brug stil komt te liggen en uiteindelijk de Russen zonder militaire hardware komen te zitten op de Krim. De Oekraïners zullen geen civiele doelen bestoken, enkel militaire.

Moderatie comment
Laten we dit conflict niet een kernoorlog in slepen

Niemand weet exact wat de effecten zouden zijn mocht de brug helemaal vernietigd worden. Ik denk dat de meeste Oekraïners zich meer zorgen maken om de nucleaire installatie nabij Zaporizhzhia. Niet alleen de Oekraïners, maar ook de Turken, Bulgaren, Hongaren, Wit-Russen, Roemenen, Polen, Slowaken en ook de Russen die nabij wonen. Ik zie de Russen er wel voor aan om die kerncentrale op te blazen, zeker als ze niets meer te verliezen hebben. (Ik hoop het echt van niet).

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 03-07-2023 21:03 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing

Een boeiend interview met de makers van DeepstateMap. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 17-05 13:17
Ik hoop het niet!

Moderatie comment:
Liever niet op doorgaan

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 03-07-2023 21:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 01:09
Zeer informatief, dank je.
Er wordt best veel gepost maar door gebrek aan echt nieuws merk op dat ik toch wel snel door de verschillende topics scroll tot ik een link of embedded stukje tegenkom. Dit was er zo een :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32
Is er ook ergens een overzicht van hoeveel materieel men denkt dat Rusland nog heeft?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NitroX infinity schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:13:
Is er ook ergens een overzicht van hoeveel materieel men denkt dat Rusland nog heeft?
Het is onbekend hoeveel van de (roestende) voorraad nog op te knappen is en hoeveel niet op te knappen is.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11

Felyrion

goodgoan!

(jarig!)
NitroX infinity schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:13:
Geen betrouwbare. Probleem is denk ik dat de voorraad "vloeibaar" is. Rusland heeft velden en velden aan oude tanks opgeslagen liggen, waarvan een deel opgeknapt wordt en zo inzetbaar is. Een deel zal ook zo ver heen zijn dat dat niet meer haalbaar is. Welk deel nog inzetbaar gemaakt kan worden? Nobody knows. Rusland zelf waarschijnlijk ook niet.

Van munitie is het nog lastiger te zeggen. Dat wordt ook nog volop geproduceerd. In welk tempo? goeie vraag. Het enige wat we daarvan kunnen zeggen is dat er van bepaalde types steeds nieuwere productie data gevonden wordt. Maar ook dat zegt niet alles natuurlijk.
Ook wordt er geïmporteerd, zoals de shadeds. Ook die hoeveelheden blijft gissen.

De enige staatjes die je ziet zijn vaak gebaseerd op wat ze zouden hebben voor de start van de oorlog wat direct inzetbaar was. Daar zijn inmiddels wel behoorlijke gaten in geslagen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Leo1 leveringen komen ook op gang:
"In the coming weeks, dozens of Leopard 1 A5 battle tanks provided by Germany and Denmark will be delivered to Ukraine," German Defense Minister Boris Pistorius told Rzeczpospolita media outlet in an interview.
https://www.ukrinform.net...anks-in-coming-weeks.html

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er is weer een Oryx-update, dus is het tijd om te kijken of de positieve trend van meer vernietigd russisch materiaal dan Oekraïens materiaal, zich doorzet.

Allereerst het slechte nieuws, de Oekraïense verliezen.
15 nieuwe entries, dat is ok. Wel helaas weer een Leopard 2A6 vernietigd, en ook weer een Bradley.

Dan de russische verliezen
Daar zien we 38 nieuwe entries, weer meer dan 2x zoveel verliezen dan de Oekraïense kant. Mooi, wederom een bevestiging dat de strategie van attritie werkt. We zien slechts 3 tanks, maar wel 9 stuks artillerie, 2 stuks Strela anti air en een onbekende helikopter.

Kortom, weer een prima update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:33
Jammer van die 2A6 idd.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RoD doet Oryx ook aan terugdraaien of telt ie ze dubbel? :7
The Ukrainian army has begun recovering some of the roughly 25 Western-made tanks, fighting vehicles and engineering vehicles it lost while trying to cross a minefield south of Mala Tokmachka on June 8.

The recovery effort, hinted at in a brief video that a Ukrainian engineering crew posted on social media on Saturday, tells us two things:

One, that Ukrainian forces have advanced far enough along the axis from Mala Tokmachka through Robotyne toward Tokmak that it’s safe for recovery teams to work.

Two, that the Ukrainians believe some of the two dozen or more vehicles they lost on June 8—including 17 M-2 infantry fighting vehicles, four Leopard 2A6 tanks, three Leopard 2R engineering vehicles and a Wisent engineering vehicle—are repairable.
Bron: Forbes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

Snow_King

Konijn is stoer!

Daar gaan we ook beelden van zien dat ze vernietigd zijn, helaas. Die bieden nog minder bescherming dan de Leo2 tanks.

Ik ben benieuwd of we over een paar dagen nog echt nieuws gaan krijgen van deze top of dat het eigenlijk allemaal al gelekt is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
Nabij Moskou is een vliegveld aangevallen door UAV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 16-05 22:55
Snow_King schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:41:
[...]
Daar gaan we ook beelden van zien dat ze vernietigd zijn, helaas. Die bieden nog minder bescherming dan de Leo2 tanks.

[Twitter]

Ik ben benieuwd of we over een paar dagen nog echt nieuws gaan krijgen van deze top of dat het eigenlijk allemaal al gelekt is.
Ik weet het niet hoor. Wat oud spul sturen of nato lidmaatschap en dus art5 zijn wel heel compleet andere zaken imo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qn0-_OMheciy_5WVipvxTBSQJYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8o6qEHRmQqmGizBG583ezj4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Flink wat belangrijk materiaal gesloopt 32/6 im met relatief hoog getal gesneuvelden,
Ik stel me bij elk artillerie ding dat kapot is voor dat het oprukken en strategisch plannenminder moeilijk is geworden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Drone aanvallen op doelen rondom Moskou en ook het front beweegt gestaag:

[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1676111722019520514?s=20]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE_1GjbqZrq1O5Ry3aw7vq2HWLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3FYT3YKGUepzfVLsloFmZyk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-07-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 15:40
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:22:
Drone aanvallen op doelen rondom Moskou en ook het front beweegt gestaag:

[Embed]

[Afbeelding]
'Open season on the road to Tokmak' klinkt wel heel simpel, volgens mij nog aardig wat fortificaties onderweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dangerousp schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:46:
[...]

'Open season on the road to Tokmak' klinkt wel heel simpel, volgens mij nog aardig wat fortificaties onderweg.
Uiteraard. Chronisch optimisme in combinatie met een gezonde dosis hoop - punt is wel dat we heeeel langzaam zien dat het front maar 1 kant op beweegt en ondanks dat Rusland blijft 'tegen aanvallen' ze dit inmiddels met troepen uitgerust met Mosin-Nagant grendel wapens uit WO1 doen.

Uitputtingsslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:32

Bever!

3

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Uiteraard. Chronisch optimisme in combinatie met een gezonde dosis hoop - punt is wel dat we heeeel langzaam zien dat het front maar 1 kant op beweegt en ondanks dat Rusland blijft 'tegen aanvallen' ze dit inmiddels met troepen uitgerust met Mosin-Nagant grendel wapens uit WO1 doen.

Uitputtingsslag.
Beter dan de veldscheppen die ze hadden in Bakhmut, en daar trokken ze ook uiteindelijk aan het langste eind. Zou er niet teveel hoop uit putten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bever! schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Beter dan de veldscheppen die ze hadden in Bakhmut, en daar trokken ze ook uiteindelijk aan het langste eind. Zou er niet teveel hoop uit putten..
Van wat ik gisteren hoorde op Times Radio of Telegraph is dat de schatting is dat er 280k RU troepen aan het front zitten in UA, waarvan er 50k bij/om Bakhmut worden vast gehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 04-07-2023 09:03 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 12:38

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Van wat ik gisteren hoorde op Times Radio of Telegraph is dat de schatting is dat er 280k RU troepen aan het front zitten in UA, waarvan er 50k bij/om Bakhmut worden vast gehouden.
[YouTube: Ukraine advances on Tokmak & understanding Russia's demographic time-bomb| Ukraine The Latest| Pod]
Tokmak is belangrijk. Logistieke hub en halfweg punt naar Melitopol. Ik betwijfel of Oekraïne moeite gaat doen de stad snel binnen te trekken aangezien het tot een vesting is omgebouwd door Rusland. Waarschijnlijk gaan ze links en rechts om de flanken. Uiteindelijk zal Rusland dan de keus hebben 'tot de laatste man' of terugtrekken.
Let wel; Tokmak wordt een zeer, zeer zwaar gevecht wat waarschijnlijk niet voltooid wordt deze zomer. De val ervan is echter enorm belangrijk.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 16:20
Auredium schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:07:
Tokmak is belangrijk. Logistieke hub en halfweg punt naar Melitopol. Ik betwijfel of Oekraïne moeite gaat doen de stad snel binnen te trekken aangezien het tot een vesting is omgebouwd door Rusland. Waarschijnlijk gaan ze links en rechts om de flanken. Uiteindelijk zal Rusland dan de keus hebben 'tot de laatste man' of terugtrekken.
Let wel; Tokmak wordt een zeer, zeer zwaar gevecht wat waarschijnlijk niet voltooid wordt deze zomer. De val ervan is echter enorm belangrijk.
De vraag is of Rusland blijft vechten of eieren voor zn geld kiest en de stad uiteindelijk verlaten als de druk te groot wordt, zoals ze dat ook bij Cherson deden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Bever! schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Deden ze dat echt? Want het lijkt er sterk op dat Oekraine Bakhmut gebruikt heeft om rusland vast te pinnen en uit te dunnen. Het is al tijden het speerpunt waarop rusland vol inzet. En wat vooral opvalt is dat precies op het moment dat rusland claimt dat ze Bakhmut hebben ingenomen, UA plotseling de high-ground terugveroverd waarmee ze weer makkelijker Bakhmut kunnen bestoken. Ik vraag me dan ook heel af wie er daar aan het langste eind trekt, maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat dat niet rusland is (ook al heeft Oekraine daar ook veel verliezen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:02:
[...]

[YouTube: Ukraine advances on Tokmak & understanding Russia's demographic time-bomb| Ukraine The Latest| Pod]
Vraag me af hoeveel ervan in een 2de / 3de linie staat om de linie ervoor naar voren te "duwen" (onder bedreiging van een kogel oid)

ik blijf bijzonder vinden dat die artillerie rond de 30 per dag de laatste maand ? gesloopt word gaat IMHO best hard wat is veranderd dat ze het nu wel kunnen teminste dat is mijn perceptie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Als er zoveel artillerie wordt gesloopt betekent het dat Oekraïne goede Intel heeft
En waarschijnlijk ook heel wat drones die alles afspeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

ph4ge schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:10:
[...]

De vraag is of Rusland blijft vechten of eieren voor zn geld kiest en de stad uiteindelijk verlaten als de druk te groot wordt, zoals ze dat ook bij Cherson deden.
Cherson was een andere situatie. Die pocket was onhoudbaar in verband met de ligging. Tokmak kan nog worden bevoorraad via spoor en weg. Toegegeven dit wordt veel lastiger als de hele boel in de vuurlinie ligt. Maar Oekraïne heeft Bakhmut ook heel lang vast gehouden zelfs met de toevoer onder vuur.

Effectief is Tokmak voorbereid voor een beleg en de plaats is feitelijk ook te belangrijk om te laten vallen. Als Tokmak valt kan Oekraïne naar de kust rijden en alles vanaf Melitopol en de Krim afsluiten van een goede bevoorrading. (Ik houd hierbij ermee rekening dat ook in het gebied tussen Tokmak en de kust nog linies liggen en wss heel veel mijnen maar niets wat zo verdedigbaar is als Tokmak)

Dus Tokmak is echt wel een prijs. De situatie wordt veel lastiger uit te houden in de Krim als dat valt. (Bevoorrading via de Krimbrug en te boot is lang niet zo efficiënt als per trein en landbrug)
Ook is dit een klap voor Poetin want die landbrug was 1 van de doelen na de val van de Krim. De val van Tokmak maakt dat doel ongedaan. een groot deel van de oorlog wordt dus beslist bij Tokmak.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 14:28
Auredium schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:25:
Tokmak kan nog worden bevoorraad via spoor en weg. Toegegeven dit wordt veel lastiger als de hele boel in de vuurlinie ligt. Maar Oekraïne heeft Bakhmut ook heel lang vast gehouden zelfs met de toevoer onder vuur.

Effectief is Tokmak voorbereid voor een beleg en de plaats is feitelijk ook te belangrijk om te laten vallen. Als Tokmak valt kan Oekraïne naar de kust rijden en alles vanaf Melitopol en de Krim afsluiten van een goede bevoorrading. (Ik houd hierbij ermee rekening dat ook in het gebied tussen Tokmak en de kust nog linies liggen en wss heel veel mijnen maar niets wat zo verdedigbaar is als Tokmak)
Het verschil lijkt te zijn dat Oekraïne Bakhmut heeft verdedigd omdat rusland het graag in wilde nemen, niet omdat het zo'n strategische waarde heeft.

Ik vraag me wat dat voor Tokmak betekent. Kan Oekraïne met een deel van de troepen de russen in Tokmak bezig houden en met een ander deel er gewoon omheen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

phicoh schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Het verschil lijkt te zijn dat Oekraïne Bakhmut heeft verdedigd omdat rusland het graag in wilde nemen, niet omdat het zo'n strategische waarde heeft.

Ik vraag me wat dat voor Tokmak betekent. Kan Oekraïne met een deel van de troepen de russen in Tokmak bezig houden en met een ander deel er gewoon omheen trekken?
Tokmak intrekken in lastig. Er liggen meerdere linies om. Ook er rondom heen is een hele kluif maar is waarschijnlijk wel verstandiger.

Tokmak [i]is-/i] de oorlog. Of in ieder geval is het de oorlog bekeken vanuit strategisch oogpunt met Oekraïne in gedachten. Het is zeker belangrijker dan Bakhmut (waar helaas heel veel mensenlevens zijn gevallen voor uiteindelijk een symbolische en matig strategische bedoeling). Het is ook belangrijker dan Cherson.

Als Tokmak valt is de oorlog zo goed als bekeken. Dan heeft Rusland alleen nog Ardennen offensieven en Steiners tot zijn beschikking bij wijze van spreken. Dan is het resterende stukje Cherson Oblast en Krim bijna niet meer te houden, zeker niet voor langere termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NiGeLaToR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:48:
@RoD doet Oryx ook aan terugdraaien of telt ie ze dubbel? :7

[...]

Bron: Forbes
Ja, ze draaien geregeld iets terug. In dit geval heeft Janovksy al aangegeven dat ze de status waar bevestigd zouden aanpassen van "damaged and abandoned" naar "damaged".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Auredium schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Tokmak intrekken in lastig. Er liggen meerdere linies om. Ook er rondom heen is een hele kluif maar is waarschijnlijk wel verstandiger.

Tokmak [i]is-/i] de oorlog. Of in ieder geval is het de oorlog bekeken vanuit strategisch oogpunt met Oekraïne in gedachten. Het is zeker belangrijker dan Bakhmut (waar helaas heel veel mensenlevens zijn gevallen voor uiteindelijk een symbolische en matig strategische bedoeling). Het is ook belangrijker dan Cherson.

Als Tokmak valt is de oorlog zo goed als bekeken. Dan heeft Rusland alleen nog Ardennen offensieven en Steiners tot zijn beschikking bij wijze van spreken. Dan is het resterende stukje Cherson Oblast en Krim bijna niet meer te houden, zeker niet voor langere termijn.
Persoonlijk hou ik Melitopol als de sleutel. Als ze die pakken, dan winnen ze de oorlog. Tokmak is een goede eerste stap, maar rond Melitopol zitten nog heel veel verdedigingslinies. Doorstoten naar het zuidoosten naar Marioepol is trouwens ook een optie. Wel langer, maar minder linies. En daarmee sluit je ook de landbrug af, en is het vrij schieten op de Kerch brug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

RoD schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Persoonlijk hou ik Melitopol als de sleutel. Als ze die pakken, dan winnen ze de oorlog. Tokmak is een goede eerste stap, maar rond Melitopol zitten nog heel veel verdedigingslinies. Doorstoten naar het zuidoosten naar Marioepol is trouwens ook een optie. Wel langer, maar minder linies. En daarmee sluit je ook de landbrug af, en is het vrij schieten op de Kerch brug.
Ik zie Melitopol en Mariopol meer als tentharing. Het gebied tussen Tokmak en de kust wordt met de val van Tokmak zo goed als onbruikbaar. Vooral als we de eerste troepen van Oekraïne aan de kust zien staan al is het maar bij een vissersplaatsje. Melitopol innemen maakt het lastiger voor Rusland om een tegenoffensief in te zetten en maakt het daarom belangrijk. Voor het afknijpen van de Krim is Tokmak pakken al een bijna niet te herstellen nekslag.

Maar ik denk dat wij over dit punt lang kunnen debatteren. Begrijp mij vooral niet fout Melitopol is nog om het blijvend onbruikbaar te maken voor Rusland. Tokmak is nodig om het als landroute onbruikbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 17-05 09:37
vso schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:13:
[...]ik blijf bijzonder vinden dat die artillerie rond de 30 per dag de laatste maand ? gesloopt word gaat IMHO best hard wat is veranderd dat ze het nu wel kunnen teminste dat is mijn perceptie
Ik verbaas me ook over hoe hoog dit aantal is. Wellicht heeft het ermee te maken dat Oekraïne nu op veel plekken een offensief heeft, Russen bestoken het offensief met artillerie en vervolgens countert Oekraïne door de actieve artillerie te bestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Persoonlijk denk ik dat ze eerst de NPP willen veiligstellen
En daarna de Krim isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Dus Tokmak is echt wel een prijs. De situatie wordt veel lastiger uit te houden in de Krim als dat valt. (Bevoorrading via de Krimbrug en te boot is lang niet zo efficiënt als per trein en landbrug)
Ook is dit een klap voor Poetin want die landbrug was 1 van de doelen na de val van de Krim. De val van Tokmak maakt dat doel ongedaan. een groot deel van de oorlog wordt dus beslist bij Tokmak.
Het gaat niet zo zeer om de stad, maar om het logistiek verhaal. Als ze 10km oostelijk of westelijk de hoofdweg en de spoorlijn controleren is het effect hetzelfde.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

beany schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:41:
Nabij Moskou is een vliegveld aangevallen door UAV's.

[Twitter]
Wat meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Auredium schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Ik verwacht dat de tried and proven techniek van het omsingelen zal worden ingezet. Zodra de Supply Chain is gebroken is het snel gedaan met de Russen.

Maar laten ze eerst maar eens in de buurt van Tokmak komen. Dat wordt al een hele opgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 23:57

polthemol

Moderator General Chat
Tens schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Het gaat niet zo zeer om de stad, maar om het logistiek verhaal. Als ze 10km oostelijk of westelijk de hoofdweg en de spoorlijn controleren is het effect hetzelfde.
Met Tokmak ingenomen, komen heel wat grote hubs/steden binnen hauwitzer-range te liggen.

Melitopol is een ~50Km, Berdjansk is een ~100Km (Himar/Stormshadow), Marioepol ~130Km (Himar, Stormshadow). In effect kun je dus de hele strook land tussen Zaporizja en Berdjansk onder vuur houden. Het is daarbij een gebied wat 'voorspelbaar begaanbaar' is. Een beetje ook zoals Rusland hun opmars richting Kyiv vast liep: relatief smalle wegen tussen bossen door, waardoor je niet makkelijk kunt afwijken van je route.

De stad zelf is dan wel een handige plek dus omdat je logistiek dan die aanvallen beter kan ondersteunen, want ik verwacht dat als je dat stadje in neemt, Rusland alles wat ze nog kunnen vrij maken op je af gaat sturen daar. Je gaat dan heel veel aanvoer nodig hebben van materiaal, munitie (en afvoer van kapot geschoten materiaal wat gefixed kan worden hopelijk, gewonden, rotaties).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb even naar artillerie gekeken op Wikipedia: List of equipment of the Russian Ground Forces en de rekenmachine er naast gelegd.
Reserve + active service bij elkaar opgeteld en dan kom je tot deze getallen voor het begin van deze oorlog:

Field artillery: +/- 7200 stuks
Self-propelled artillery: +/- 6200 stuks
Rocket artillery: +/- 3000 stuks

Kortom, ze hebben nog even te gaan wil het vernietigen van arty echt effect gaan hebben.

Ja, ik ga er van uit dat de reserve ook naar active geschoven kan worden, dan kan het alleen maar meevallen.. Geen idee trouwens hoeveel rusland nu nog kan produceren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 20:34

3raser

⚜️ Premium member

Praten we nog steeds over speldeprikken om de zwakke plekken te zoeken of is er ondertussen al sprake van de grote offensieve actie? Ik krijg het idee dat er nauwelijks zwakke plekken worden gevonden en dat het grote offensief daarom dus ook uit blijft. Of ben ik gewoon te ongeduldig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
Cherson was een andere situatie. Die pocket was onhoudbaar in verband met de ligging. Tokmak kan nog worden bevoorraad via spoor en weg. Toegegeven dit wordt veel lastiger als de hele boel in de vuurlinie ligt. Maar Oekraïne heeft Bakhmut ook heel lang vast gehouden zelfs met de toevoer onder vuur.
Dat bedoel ik met "de druk te groot wordt". Ik denk niet dat we van de Russen snel een Mariupul of Bahkmut achtige verdediging gaan zien. Daar zijn ze niet gemotiveerd genoeg voor, het is immers niet hun huis maar ze zitten er omdat ze in dienst moesten. En op materiaal zijn de Russen inmiddels ook een stuk zuiniger.
Aangezien Tokmak geen doel opzich is zoals Bakhmut dat was denk ik ook dat Oekraine er omheen gaat als dat even kan. En omdat de Russen dat ook weten is het voor de Russen ook beter om niet in Tokmak te blijven hangen en nog steeds controle over een deel van de kust te verliezen.
Achter Tokmak ligt nog voldoende ruimte om te verdedigen, en de marine die die verdediging kunnen ondersteunen. Als de druk op de Russen op Tokmak te groot wordt kunnen ze waarschijnlijk beter terugvallen dan dat Oekraine er omheen gaat.
3raser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:08:
Praten we nog steeds over speldeprikken om de zwakke plekken te zoeken of is er ondertussen al sprake van de grote offensieve actie? Ik krijg het idee dat er nauwelijks zwakke plekken worden gevonden en dat het grote offensief daarom dus ook uit blijft. Of ben ik gewoon te ongeduldig?
Je bent te ongeduldig. We krijgen uberhaupt vrijwel niks mee van wat er aan het front gebeurt en hoe sterk beide partijen daar nu zijn, wat de reserves zijn etc.

[ Voor 11% gewijzigd door ph4ge op 04-07-2023 10:14 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Sjoerd001 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Ik verbaas me ook over hoe hoog dit aantal is. Wellicht heeft het ermee te maken dat Oekraïne nu op veel plekken een offensief heeft, Russen bestoken het offensief met artillerie en vervolgens countert Oekraïne door de actieve artillerie te bestoken.
Lijkt er inderdaad op. Net kwam dit filmpje naar buiten
Mooie reeks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 22:31
Nog steeds zwakke plekken zoeken, en ondertussen de druk aan het ophogen, het gros van hun troepenmacht staat eigenlijk nog steeds in een soort van standby.

De snelheidsdrempels zijn voornamelijk de mijnenvelden lijkt het nu.

En ja, je bent ongeduldig, net zoals bij o.a. D-day, duurde het ook maanden voordat ze enige vooruitgang hadden geboekt en ze voorbij de kuststreek kwamen.

Ze moeten een speer net tussen de ribben van de verdediging weten te krijgen om vervolgens de volle aanvalsmacht er in te kunnen pompen.

Verder zal ik maar weer eens mijn lijntjes dumpen, dit keer met artillerie ipv tanks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBOjSFSON6ru_Za3vvgl7wsGE-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buZ4HI6pwra4XsCumMdEUlo6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:03:
Ik heb even naar artillerie gekeken op Wikipedia: List of equipment of the Russian Ground Forces en de rekenmachine er naast gelegd.
Reserve + active service bij elkaar opgeteld en dan kom je tot deze getallen voor het begin van deze oorlog:

Kortom, ze hebben nog even te gaan wil het vernietigen van arty echt effect gaan hebben.

Ja, ik ga er van uit dat de reserve ook naar active geschoven kan worden, dan kan het alleen maar meevallen.. Geen idee trouwens hoeveel rusland nu nog kan produceren.
Waarbij al gebleken is dat de reserves vaak in belabberde staat zijn. De grote vraag is dus hoeveel daarvan daadwerkelijk nog werkt. En dan is tegen de 1000 stuks per maand verliezen toch iets waar je last van gaat krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 21:51
dakka schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Nog steeds zwakke plekken zoeken, en ondertussen de druk aan het ophogen, het gros van hun troepenmacht staat eigenlijk nog steeds in een soort van standby.

De snelheidsdrempels zijn voornamelijk de mijnenvelden lijkt het nu.

En ja, je bent ongeduldig, net zoals bij o.a. D-day, duurde het ook maanden voordat ze enige vooruitgang hadden geboekt en ze voorbij de kuststreek kwamen.

Ze moeten een speer net tussen de ribben van de verdediging weten te krijgen om vervolgens de volle aanvalsmacht er in te kunnen pompen.

Verder zal ik maar weer eens mijn lijntjes dumpen, dit keer met artillerie ipv tanks.

[Afbeelding]
Zou je hier nog lijntjes aan toe kunnen voegen wat het voortschrijdend gemiddelde is over de afgelopen x (bijvoorbeeld 14) dagen? Dan kun je wat beter zien of de dagscore hoog of laag is.

En dat voortschrijdend gemiddelde zou je dan ook over een veel langere periode kunnen laten zien, zodat we echt de periodes met meer activiteit eruit kunnen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
gustaveau schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Zou je hier nog lijntjes aan toe kunnen voegen wat het voortschrijdend gemiddelde is over de afgelopen x (bijvoorbeeld 14) dagen? Dan kun je wat beter zien of de dagscore hoog of laag is.

En dat voortschrijdend gemiddelde zou je dan ook over een veel langere periode kunnen laten zien, zodat we echt de periodes met meer activiteit eruit kunnen halen.
Ik zal eens kijken of ik dit op een overzichtelijke manier kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Ik lees dat de graandeal weer mogelijk gecancelled wordt door Rusland, en dat ze in ruil voor wat meer financiele flexibiliteit toch wel weer aan tafel willen.

Waarom is de graandeal nog steeds een issue? Ik begrijp dat Rusland dan met boten eventueel Oekraine aan zou vallen, maar kunnen ze dat uberhaubt nog wel?
En het lijkt me veel beter om de anti schip defensie van Oekraine te versterken om deze dreiging af te wenden, dan om Rusland wat meer financiele ruimte te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ph4ge schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Aangezien Tokmak geen doel opzich is zoals Bakhmut dat was denk ik ook dat Oekraine er omheen gaat als dat even kan. En omdat de Russen dat ook weten is het voor de Russen ook beter om niet in Tokmak te blijven hangen en nog steeds controle over een deel van de kust te verliezen.
Ik denk daar wat minder makkelijk over. Tokmak zal gewoon ingenomen moeten worden. Oekraine heeft IMHO niet de reserves om door te stoten naar de kust en daarnaast Russische troepen in Tokmak (en andere steden) te belegeren.

Daarnaast is Tokmak ook voor Oekraine logistiek belangrijk als ze verder naar het zuiden trekken. Om hun troepen via Tokmak te bevoorraden zullen ze Tokmak moeten innemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gustaveau schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:51:
Ik lees dat de graandeal weer mogelijk gecancelled wordt door Rusland, en dat ze in ruil voor wat meer financiele flexibiliteit toch wel weer aan tafel willen.

Waarom is de graandeal nog steeds een issue? Ik begrijp dat Rusland dan met boten eventueel Oekraine aan zou vallen, maar kunnen ze dat uberhaubt nog wel?
En het lijkt me veel beter om de anti schip defensie van Oekraine te versterken om deze dreiging af te wenden, dan om Rusland wat meer financiele ruimte te geven.
Volgens mij is het een verzekeringskwestie. Zonder deal is de veiligheid niet gegarandeerd. Dan is een schip onverzekerbaar en geen reder stuurt zijn kostbare schepen naar Oekrainse havens als ze niet verzekerd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-05 01:50

Geen voedsel of hoge voedselprijzen zorgt voor onrust. Als er onrust is gaan mensen vluchten en kunnen uitgebuit worden. Dan gaan we een veel grotere vluchtelingenstroom richting Europa krijgen.

Daarnaast waren er artikelen over dat de graanprijs al aan het kelderen is bij Hongarije/Polen waar het UA graan binnenkomt.

Rusland die wil nog sterk zijn waar het kan en de graandeal is dan het enige wat ze nog hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:45

Omdat Rusland graan totaal niet interesseerd.
Wat ze wel interesseert is kunstmest.
Om dat te verkopen is het handig als er een bank aan swift gekoppeld is.
Maar daar zijn ze nu van losgekoppeld wegens de sancties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
D-dark schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Omdat Rusland graan totaal niet interesseerd.
Wat ze wel interesseert is kunstmest.
Om dat te verkopen is het handig als er een bank aan swift gekoppeld is.
Maar daar zijn ze nu van losgekoppeld wegens de sancties.
Toch zou afgewogen moeten worden hoeveel ruimte we Rusland hier willen geven. Het is duidelijk dat Rusland financieel wat in de knel zit, aangezien ze elke keer hier meer druk op zetten.

Wat is beter in deze, meer geld voor Rusland, of op een andere manier de veiligheid van de schepen garanderen zodat ze verzekerd kunnen blijven. (mogelijk vanuit een EU coalitie? Misschien dat de schepen dan wel door de Bosporus mogen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 18:38

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

polthemol schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Met Tokmak ingenomen, komen heel wat grote hubs/steden binnen hauwitzer-range te liggen.

Melitopol is een ~50Km, Berdjansk is een ~100Km (Himar/Stormshadow), Marioepol ~130Km (Himar, Stormshadow). In effect kun je dus de hele strook land tussen Zaporizja en Berdjansk onder vuur houden. Het is daarbij een gebied wat 'voorspelbaar begaanbaar' is. Een beetje ook zoals Rusland hun opmars richting Kyiv vast liep: relatief smalle wegen tussen bossen door, waardoor je niet makkelijk kunt afwijken van je route.

De stad zelf is dan wel een handige plek dus omdat je logistiek dan die aanvallen beter kan ondersteunen, want ik verwacht dat als je dat stadje in neemt, Rusland alles wat ze nog kunnen vrij maken op je af gaat sturen daar. Je gaat dan heel veel aanvoer nodig hebben van materiaal, munitie (en afvoer van kapot geschoten materiaal wat gefixed kan worden hopelijk, gewonden, rotaties).
Een handige plek inderdaad, om de Russische logistiek te onderbreken is de stad niet per se nodig. Qua eigen logistiek richting Melitopol ook niet echt. Een beetje kip-ei verhaal, onderbreek je eerst de logistiek waardoor de stad eenvoudiger in te nemen is of ga je gewoon eerst richting stad. We kunnen er leuk over discussiëren, uiteindelijk zijn het anderen die plannen hebben en zullen ze de keuzes maken die op dat moment het handigst zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:45
gustaveau schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Toch zou afgewogen moeten worden hoeveel ruimte we Rusland hier willen geven. Het is duidelijk dat Rusland financieel wat in de knel zit, aangezien ze elke keer hier meer druk op zetten.

Wat is beter in deze, meer geld voor Rusland, of op een andere manier de veiligheid van de schepen garanderen zodat ze verzekerd kunnen blijven. (mogelijk vanuit een EU coalitie? Misschien dat de schepen dan wel door de Bosporus mogen?)
De schepen zijn totaal niet belangrijk.
Dat is maar ruis.

Waar het Rusland om gaat is geld.
En dan met name om kunstmest welke we weten dat gemaakt wordt van aardolie.

Het dilemma voor de EU is de Afrikaanse landen verstoken laten van graan wegens geen graandeal of 1 Russiche bank toegang geven tot Swift voor de verkoop van kunstmest en effectief nauwelijks kunnen controleren of het voor andere zaken wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
D-dark schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:19:
[...]

De schepen zijn totaal niet belangrijk.
Dat is maar ruis.

Waar het Rusland om gaat is geld.
En dan met name om kunstmest welke we weten dat gemaakt wordt van aardolie.

Het dilemma voor de EU is de Afrikaanse landen verstoken laten van graan wegens geen graandeal of 1 Russiche bank toegang geven tot Swift voor de verkoop van kunstmest en effectief nauwelijks kunnen controleren of het voor andere zaken wordt ingezet.
Tuurlijk, Rusland wil meer geld kunnen verdienen aan de verkoop van hun kunstmest, en gebruikt de graandeal hiervoor.
En voor ons is het belangrijk dat de graandeal doorgaat omdat we dit graan in Europa nodig hebben. Maar tevens willen we het niet op ons geweten hebben dat er miljoenen mensen in Afrika aan de hongersnood overlijden. (of mogelijk vinden "we" het erger als al die miljoenen mensen onze kant op komen, dat zou ook een invalshoek kunnen zijn)

Erg jammer dat we die Russische druk op de graandeal hebben geaccepteerd, en dat het nog steeds een pressiemiddel is.
Maar ik zie ook wel in dat het volledig wegnemen van die druk zeer lastig is, we kunnen niet simpelweg de Zwarte Zee vol leggen met NAVO boten, want we willen geen directe betrokkenheid en tevens kan dit niet door het Bosporus verdrag.
Oekraine meer middelen geven om de dreiging weg te nemen (met extra anti schip raketten of iets dergelijks) geeft nog niet genoeg zekerheid voor de verzekeraars om de transporten door te laten gaan, dus dat is ook geen 100% oplossing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk dat de tijd van speldeprikken voorbij is. Die strategie werkte niet. UA lijkt nu vooral in te zetten op attritie en het verstoren van aanvoerlijnen. Kortom, het Cherson scenario, en niet het Charkiv scenario. We hebben al weken geen nieuwe aanvalsrichtingen gezien, het is vooral het grinden in bestaande richtingen, met als hoop dat de russen meer schade wordt toegebracht dan dat er wordt geïncasseerd.

Gezien de gedocumenteerde verliezen hij Oryx, lijkt dat enigszins te lukken.

Een commitment van de hoofdaanvalsmacht gaan we pas zien zodra er lijnen breken of wanneer rusland voldoende reserves heeft ingezet, zo is mijn inschatting als armchair general.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 17-05 13:17
RoD schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:41:
[...]

We hebben al weken geen nieuwe aanvalsrichtingen gezien
Het bruggehoofd bij Cherson wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Apache4u schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:03:

- Met al die ontplofte ammo-depots is er in een zekere zin een tekort aan "shells"
- Met de accuratesse (*kuch* welke? *kuch* ) ga je ook met een hoog tempo door je munitie heen
- hoeveel spare-parts ?
- transport van "opslag" naar front + manschappen die daarmee gemoeid zijn.
- hoeveel shells produceert rusland, ze hebben een enorme voorraad opgebouwd

Vergeet ook niet dat een loop na elke 1-10k schoten oid vervangen moet worden (schok = doen de russen wellicht niet?)

Ik hoop eerder dat UA de "crew" van die arty ook meeneemt de vernietiging in, meeste filmpjes zie ik die helaas wegrennen tot mijn ongenoegen.

Deze tegen argumenten zijn natuurlijk ook maar zo-zo

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
RoD schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:41:
[...]
We hebben al weken geen nieuwe aanvalsrichtingen gezien
... Ze zijn pas net aan 4 weken bezig...
Een commitment van de hoofdaanvalsmacht gaan we pas zien zodra er lijnen breken of wanneer rusland voldoende reserves heeft ingezet, zo is mijn inschatting als armchair general.
Ja, dat is stap 2 na het prikken, dat is het hele punt van het prikken met de speer(en), het kunnen doorprikken en dan een breakout.

Breng eens een wat geduld op ipv. (bijna) iedere dag te roepen "het gaat niet zo goed/langzaam", in 1944 waren ze nu net 8km van het strand af gekomen (ik wil niet iedere keer die wo2 vergelijking moeten maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Avalaxy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Het bruggehoofd bij Cherson wellicht?
UA noemde dat toevallig vandaag een counterbattery operatie. Zal oa bijdragen aan de grote hoeveelheden vernietigde artillerie dat we in de afgelopen tijd hebben gezien. Vandaag ook weer meerdere filmpjes waarop verscheidene stukje artillerie worden vernietigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
downtime schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Volgens mij is het een verzekeringskwestie. Zonder deal is de veiligheid niet gegarandeerd. Dan is een schip onverzekerbaar en geen reder stuurt zijn kostbare schepen naar Oekrainse havens als ze niet verzekerd kunnen worden.
Zeemijnen spelen ook een belangrijke rol. Beide partijen garanderen bepaalde routes vrij te houden van mijnen en daar geen misbruik van te maken.

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid