Niet dat ik weet maar je zou wel Van Mossel pechhulp moeten krijgen. Geen idee of MG pechhulp erbij zit, hoe kan ik dat zien?Troetelbeer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:31:
[...]
In België krijg je standaard gratis de MG Pechhulp en wordt na elk onderhoud automatisch voor een jaar verlengd.
In NL niet?
Beetje een misvatting, Tesla topic staat er vol mee.-tom-562 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:18:
[...]
V.z.i.w. maakt het bij een LFP haast niks uit, en is het juist beter dat je laadt tot 100% zodat het BMS zich elke keer kan calibreren.
En verder, het is een lease auto...
Maar goed, punt is dat als ik tot 90% of minder wil laden en dat zo instel het ook moet werken. Lig er verder niet wakker van 😂
Ik vond het gisteravond mega irritant. Ik woon op een plek waar het grootste gedeelte van de weg onverlicht is. Kon oprecht minder goed de weg zien omdat het display zo fel is. Denk dat ik het maar ga afplakken op langere ritten in het donker en dan op GPS snelheid ga rijden.TTommie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:54:
[...]
Dat kan je vergeten. Kan niet lager. Heb er een klacht over ingediend, en die zal wel in het ronde archief terecht zijn gekomen. Nooit meer wat van gehoord.
Belachelijk natuurlijk, hoe moeilijk kan het zijn, maar dit zijn de kleine MG mankementen die ze wel nooit op zullen lossen.
Wellicht helpt een screenprotector nog iets.
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2024 09:53 ]
Edit
[ Voor 98% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-01-2024 09:53 ]
Misschien is dit een idee:STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik vond het gisteravond mega irritant. Ik woon op een plek waar het grootste gedeelte van de weg onverlicht is. Kon oprecht minder goed de weg zien omdat het display zo fel is. Denk dat ik het maar ga afplakken op langere ritten in het donker en dan op GPS snelheid ga rijden.
https://www.mgevs.com/thr...-bright.12477/post-236607
Verwijderd
Jawel hoor. Mogelijk dat het voor lease anders is.Troetelbeer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:31:
[...]
In België krijg je standaard gratis de MG Pechhulp en wordt na elk onderhoud automatisch voor een jaar verlengd.
In NL niet?
Kan dus niet, beetje gek dat je het kan instellen want de optie zou er niet moeten zijn. LFP kan perfect tegen laden naar vol, en de battery chemistry is ook anders waardoor het lastig is voor een BMS om vast te stellen wat 90% is. Normaal meet je dat aan het voltage maar bij LFP is dat dus niet zo simpel. Vandaar het advies om vaak naar 100% te laden.STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Beetje een misvatting, Tesla topic staat er vol mee.
Maar goed, punt is dat als ik tot 90% of minder wil laden en dat zo instel het ook moet werken. Lig er verder niet wakker van 😂
MG (en volgens mij andere fabrikanten) blijven wel advies geven niet altijd te laden tot 100%Capital_G schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:26:
[...]
Kan dus niet, beetje gek dat je het kan instellen want de optie zou er niet moeten zijn. LFP kan perfect tegen laden naar vol, en de battery chemistry is ook anders waardoor het lastig is voor een BMS om vast te stellen wat 90% is. Normaal meet je dat aan het voltage maar bij LFP is dat dus niet zo simpel. Vandaar het advies om vaak naar 100% te laden.
Volgens de handleiding geeft de auto aan wanneer een keer weer tot 100% geladen moet worden (vereffeningslading), al heb ik het nog nooit gezoen, omdat de standaard niet stopt bij het aangegeven percentage.
Verwijderd
Hier wreekt zich de one size fits all benadering bij de handleidingen. Deze geeft daarom weinig inhoudelijke toelichting over de lpf batterij en de grotere niet lpf batterij.zephyr_blues schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:33:
[...]
MG (en volgens mij andere fabrikanten) blijven wel advies geven niet altijd te laden tot 100%
Volgens de handleiding geeft de auto aan wanneer een keer weer tot 100% geladen moet worden (vereffeningslading), al heb ik het nog nooit gezoen, omdat de standaard niet stopt bij het aangegeven percentage.
MG werkt ook de handleiding niet bij als ze de software veranderen.
Zo sprak ik gisteren een xpower eigenaar op een parkeerplaats. Razend enthousiast. Net een dag oud dat ding. Gekocht vanwege 4 wiel aandrijving want dat was top. Hij had in de app dezelfde handleiding als ik (de oude met specs t/m Luxury). Hij reed in normal mode. Vond hij prima. Nu lees ik dat 4-wiel aandrijving alleen permanent beschikbaar is sport mode (en niet gecheckt maar mogelijk ook in snow mode). Hij weet het niet.... Sterker nog, ik denk dat menig verkoper het ook niet weet.
Edit: ook niet in snow mode. In andere modes dan sport werkt 4 wiel aandrijving alleen als je hem tot de plank intrapt. Dat doe je in de sneeuw niet zo snel..
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2024 15:08 ]
In het dorp van mijn ouders zijn alle laadpalen gesynchroniseerd op het briljante tarief van €0,70 per kWh. Afzetters

Een kleine opmerking die me vandaag opviel . Normaal moet de airco op 24 staan om het een beetje warm te hebben en het vocht uit de wagen te houden. Ik had de intake al op manueel gezet (altijd buitenlucht )Maar ik heb onlangs ook de airco van automatisch naar AC gezet en de intake van buiten ipv auto en nu op 22 is het perfect,dus nu is de temp stabiel in m'n wagen en hoeft die maar op 22 te staan(anders was het bij lange ritten vaak koud warm koud warm)
Hangt dat nog van extra factoren af denk je? Ik heb vanochtend 120 km gereden op stand 1 en 21 graden, moest twee keer Max ventileren voor 30 seconden maar verder geen beslaande ruiten gehadderooke schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:21:
Een kleine opmerking die me vandaag opviel . Normaal moet de airco op 24 staan om het een beetje warm te hebben en het vocht uit de wagen te houden. Ik had de intake al op manueel gezet (altijd buitenlucht )Maar ik heb onlangs ook de airco van automatisch naar AC gezet en de intake van buiten ipv auto en nu op 22 is het perfect,dus nu is de temp stabiel in m'n wagen en hoeft die maar op 22 te staan(anders was het bij lange ritten vaak koud warm koud warm)
Nagenoeg alle merken raden aan om LFP 1 keer per week te laden naar 100%. Met de standard zou ik dat persoonlijk opvolgen, je wilt niet opeens met een lege batterij naast de weg staan.zephyr_blues schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:33:
[...]
MG (en volgens mij andere fabrikanten) blijven wel advies geven niet altijd te laden tot 100%
Ik heb tot nu toe ook helemaal niks te klagen over de climate control. 'Auto' uit, 'A/C' aan en altijd buitenlucht (dus ook daar 'auto' uit). Ik weet niet wat de 'eco' functie doet, maar die staat ook aan en het interieur komt (en blijft) lekker op temperatuur
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Éen aanbieder neem ik aan?Struikrover schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:24:
In het dorp van mijn ouders zijn alle laadpalen gesynchroniseerd op het briljante tarief van €0,70 per kWh. Afzetters
Er staat in Renkum (gld) een laadpaal van shell, 1 fase 3kw. 69 centjes....
Het argument achter prijsverschillen is verschillende providers en verschillende aankoopmomenten van stroom met daardoor verschillende prijzen.
Verwijderd
Idem bij mij. Tot gister zelfs 21 graden. Ik heb wel ontvochters in de auto en die werken zeker.derooke schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:21:
Ik zie LastMileSolutions en Greenflux, maar beide hetzelfde tarief. Zal wel handig zijn voor beide als ze hetzelfde woekeren…Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Éen aanbieder neem ik aan?
Het argument achter prijsverschillen is verschillende providers en verschillende aankoopmomenten van stroom met daardoor verschillende prijzen.
Jongens.. misschien moet de discussie over de laadpalen, tarieven hier verder gaan:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 zodat we het in deze thread weer alleen over de MG4 hebben?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 zodat we het in deze thread weer alleen over de MG4 hebben?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Verwijderd
Yes.TFHfony schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:03:
Jongens.. misschien moet de discussie over de laadpalen, tarieven hier verder gaan:
https://www.mgmotor.eu/nl-NL/owners/roadside-assistanceVaevictis_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Niet dat ik weet maar je zou wel Van Mossel pechhulp moeten krijgen. Geen idee of MG pechhulp erbij zit, hoe kan ik dat zien?
En bij mij staat het ook mijn bestelbon, dat het erbij zit.
Believe. Imagine. Create.
Meer on-topic MG4: Zo'n 240 km gereden vandaag, A/C op 20-21 graden met 18.6kWh/100km verbruik.
Tevens de TJA stand eens getest. Voor volledigheid: dat is de adaptive cruise control die je auto ook tussen de baan lockt en daar houdt met bijsturen. Conclusie: dat rijdt best prettig zo lang je rechtdoor op de snelweg tuft. De correctie gebeurt met kleine rukjes aan het stuur.
Wel vaak gehad dat hij de recht doorgetrokken streep bij een afrit onterecht aanzag voor de rechterkant van m'n huidige rijstrook, dus dat de auto zo naar rechts drift. Maar dat voel je vrij duidelijk doordat je stuur ineens vibreert, en makkelijk te corrigeren.
Bochten a la knooppunten zijn niet te doen, dan raakt 'ie z'n lock heel snel kwijt.
Ik zou er m'n vertrouwen niet aan geven, maar 't is een leuke gimmick.
Edit: nog een ergenisje gevonden: het achterruit wordt snel vochtig aan de binnenkant onder de 21 graden bij dit weer, terwijl verder nog niks beslaat. Misschien hang ik daar nog een vochtvreter op
Tevens de TJA stand eens getest. Voor volledigheid: dat is de adaptive cruise control die je auto ook tussen de baan lockt en daar houdt met bijsturen. Conclusie: dat rijdt best prettig zo lang je rechtdoor op de snelweg tuft. De correctie gebeurt met kleine rukjes aan het stuur.
Wel vaak gehad dat hij de recht doorgetrokken streep bij een afrit onterecht aanzag voor de rechterkant van m'n huidige rijstrook, dus dat de auto zo naar rechts drift. Maar dat voel je vrij duidelijk doordat je stuur ineens vibreert, en makkelijk te corrigeren.
Bochten a la knooppunten zijn niet te doen, dan raakt 'ie z'n lock heel snel kwijt.
Ik zou er m'n vertrouwen niet aan geven, maar 't is een leuke gimmick.
Edit: nog een ergenisje gevonden: het achterruit wordt snel vochtig aan de binnenkant onder de 21 graden bij dit weer, terwijl verder nog niks beslaat. Misschien hang ik daar nog een vochtvreter op
[ Voor 15% gewijzigd door Struikrover op 06-01-2024 17:17 ]
Vandaag een rondje Breda <-> Venlo gedaan, wat zo'n 220km is.Struikrover schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:59:
Meer on-topic MG4: Zo'n 240 km gereden vandaag, A/C op 20-21 graden met 18.6kWh/100km verbruik.
Op de heenweg netjes 100~102km/h aangehouden, airco op 23 graden. Resultaat was 18.8kWh/100km
Op de terugweg rond de 110km/h gereden, airco weer op 23 graden. Resultaat was 20.1kWh/100km
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Had ik ook in het begin. Is nu na een paar maanden een stuk beter geworden. Wellicht de auto wat vochtig van transport / dealer?Struikrover schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:59:
@Struikrover @TFHfony hebben jullie een warmtepomp of gewoon "reguliere" verwarming. Ik kwam gisteren ook uit op 18,5 kWh op een rit van 160km. Temperatuur op 24 graden en wisselend gebruik (bebouwde kom, snelweg). Heb een versie zonder warmtepomp
Vaak bu'j te bang!
Het argument is dat de zakkenvuller achter knoppen in zijn agenda ziet dat vrouwlief nog 3 vliegvakanties heeft geboekt voor het komende jaar.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Éen aanbieder neem ik aan?
Net gekeken, Gouda (vnl. Equans) zit meest op 31 ct. Een aantal 22kw palen zijn in de afgelopen 2 weken zelfs van 39 naar 31 gegaan.
Edit: misschien leuke stickertjes maken met "de paal verderop heeft tarief < 50%" :D:D
[ Voor 6% gewijzigd door zephyr_blues op 06-01-2024 18:19 ]
Ik heb de comfort van eind 2023, volgens mij heeft die warmtepomp? Ik heb intelligent verwarmen overigens uit staan-tom-562 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:16:
@Struikrover @TFHfony hebben jullie een warmtepomp of gewoon "reguliere" verwarming. Ik kwam gisteren ook uit op 18,5 kWh op een rit van 160km. Temperatuur op 24 graden en wisselend gebruik (bebouwde kom, snelweg). Heb een versie zonder warmtepomp
Intelligent verwarmen is voor je accu pakket, dat doet niks met je verwarming in de auto.Struikrover schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Ik heb de comfort van eind 2023, volgens mij heeft die warmtepomp? Ik heb intelligent verwarmen overigens uit staan
Nee klopt, maar er staat wel bij dat het je range kan beinvloeden dus daarom meld ik even dat 't uit staatTroetelbeer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:40:
[...]
Intelligent verwarmen is voor je accu pakket, dat doet niks met je verwarming in de auto.
Ik heb een MG4 Luxery, dus met warmtepomp.-tom-562 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:16:
Verwijderd
De laatste 50 km rond mijn woonplaats gereden met hooguit 80km wegen. Kom nog steeds onder 18kwh uit. Het is momenteel net boven 0 graden.
Bij afsluiten auto nog 83% en 381 km range. Dat betekent op 100% nog altijd 462 km. Wellicht nog wat te optimistisch.
Bij afsluiten auto nog 83% en 381 km range. Dat betekent op 100% nog altijd 462 km. Wellicht nog wat te optimistisch.
De enige keren dat mijn schermen fel zijn is als de auto denkt dat het nog dag is.STIMPPYYY schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik vond het gisteravond mega irritant. Ik woon op een plek waar het grootste gedeelte van de weg onverlicht is. Kon oprecht minder goed de weg zien omdat het display zo fel is. Denk dat ik het maar ga afplakken op langere ritten in het donker en dan op GPS snelheid ga rijden.
Ik heb lichten op automatische stand staan en deze zijn dan wel aan, maar ik zie dan dat android auto licht is ipv donkere tinten.
Bij mij moet ik dan automatische verlichting uit en aan doen om android auto in zwarte stand te krijgen en dat dimt ook alle schermen.
Zou dit het probleem kunnen zijn waar jullie mee te maken hebben?
Ik vind het kleine scherm ook te fel op de minste stand. Ik heb nacht aanstaan permanent voor de UI, android auto maakt het niet uit , veranderd mee met de lichtinval(lees automatisch koplampen op de auto).
Ik heb wel het probleem dat bij hevige regenval en ruitenwissers op stand 2 de lichten niet automatisch aangaan (bij m'n Skoda was dit wel zo). Dat is wel een bummer.
Ik heb wel het probleem dat bij hevige regenval en ruitenwissers op stand 2 de lichten niet automatisch aangaan (bij m'n Skoda was dit wel zo). Dat is wel een bummer.
Ik kreeg vandaag een email dat de "frunk" voor de MG4 van het Oostenrijkse bedrijf frunk.at is klaar voor massaproductie en op de website besteld kan worden.
Kosten:
Zonder net: €223,58 (incl. NL BTW)
Met net: €232,84 (incl. NL BTW)
Verzendkosten naar Nederland is nog €19,20 er bovenop.
Voor geïnteresseerden, dit is de product demonstratie:
En de inbouwinstructievideo:
Kosten:
[ Voor 3% gewijzigd door Haay op 06-01-2024 23:30 ]
Verwijderd
Vreemde vorm voor een frunk. Gaat bitter weinig in. En dat netje. Ik snap niet waarom dat netje niet de hele frunk afdekt.
Daarnaast moet je een onderdeel van de auto verwijderen. De frunk dekt daarvan slechts een deel af. Terug naar de dealer? Alles eruit halen.
Vind het de moeite en geld niet waard.
Daarnaast moet je een onderdeel van de auto verwijderen. De frunk dekt daarvan slechts een deel af. Terug naar de dealer? Alles eruit halen.
Helemaal mee eens!Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:29:
Vreemde vorm voor een frunk. Gaat bitter weinig in. En dat netje. Ik snap niet waarom dat netje niet de hele frunk afdekt.
Gisteren en vandaag 75km gereden rond 100km/uur snelweg. Stoel en stuurverwarming aan, 18.5kWh/100km. Het is niet heel zuinig maar ook niet heel erg overdreven als ik kijk naar de Nissan Leaf rond de 13.5kWh, e-Niro 15,0 kWh en de I-Pace van een vriend 33,0 kWh!TFHfony schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:21:
[...]
Ik heb een MG4 Luxery, dus met warmtepomp.
Het is niet echt een frunk maar ik denk wel dat ik hem ga kopen want de laadruimte is wel erg krap. Als ik de laadkabel, thuislader, pompje en verbanddoos erin krijg dan kan ik ook de plaat in de achterbak verwijderen en misschien nog wat uitbouwen om meer diepte te krijgen.
Tja, een frunk zou leuk zijn inderdaad. Mijn hond moet in de laadklep dus ik kan daar niet vaak iets anders in leggen. Heb de laad kabel ook standaard onder de stoel liggen
Ook bij mij de hond in de kofferbak op een voor hem comfortabel hondenkussen.Struikrover schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:40:
Tja, een frunk zou leuk zijn inderdaad. Mijn hond moet in de laadklep dus ik kan daar niet vaak iets anders in leggen. Heb de laad kabel ook standaard onder de stoel liggen
Heeft de Comfort geen verstelbare bodem in de kofferbak? Heb bij mij in de Luxery de bodem in de hoge stand staan en bewaar onder dat vloertje 3 kabels(laden/granny/220Vdoos) een proppensetje, boodschappentassen, keukenrol en nog wat rommeltjes.......
Die frunk is mij de vraagprijs niet waard, er past maar 1 van mijn 3 kabels in en ook al zou je zelf dempers in de voorklep hebben, toch lijkt het mij geen fijne plek voor de laadkabel. (voorklep lijkt mij er ook niet voor ontworpen om vaak te openen en te sluiten)
Blij met de verstelbare bodem
Een week vorst voorspeld.
Auto afgeleverd op 1 mei en vraag me nu af wat de vorstbestendigheid van de ruitensproeiervloeistof bij aflevering zou zijn, immers zomer in aankomst.
Heb de ruitensproeiers weinig nodig gehad en gebruik ze ook liever niet als het niet noodzakelijk is, reinig de ruiten meestal voor een lange rit en als ze nat zijn voor het instappen met een wisser.
Straks voor de zekerheid maar even een flinke scheut spiritus in het reservoir gieten, lijkt me niet fijn als het pompje en andere zaken kapot vriezen.....
Auto afgeleverd op 1 mei en vraag me nu af wat de vorstbestendigheid van de ruitensproeiervloeistof bij aflevering zou zijn, immers zomer in aankomst.
Heb de ruitensproeiers weinig nodig gehad en gebruik ze ook liever niet als het niet noodzakelijk is, reinig de ruiten meestal voor een lange rit en als ze nat zijn voor het instappen met een wisser.
Straks voor de zekerheid maar even een flinke scheut spiritus in het reservoir gieten, lijkt me niet fijn als het pompje en andere zaken kapot vriezen.....
"Na jaren ontwikkelen, tegenslag na tegenslag, is hij er dan eindelijk, de frunk voor de MG4!" Terwijl een simpel plastic kuipje onthuld wordt.(dit gevoel kreeg ik tijdens het kijken van het filmpje) Ik heb wel even hardop gelachen. Kan mij niet voorstellen dat hier veel vraag naar is gezien de geringe ruimte die je er bij krijgt en hoe amateuristisch het er alsnog uit ziet.Haay schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:28:
Ik kreeg vandaag een email dat de "frunk" voor de MG4 van het Oostenrijkse bedrijf frunk.at is klaar voor massaproductie en op de website besteld kan worden.
Kosten:
[YouTube: MG4 Electric Frunk (vorderen Kofferraum) Produktvorstellung #mg4]
[YouTube: MG4 Electric Frunk (vorderen Kofferraum) Einbauanleitung #mg4]
Het is net alsof je stiekem onder de motorkap iets aan het verstoppen bent. Oh wacht, dat is het natuurlijk ook precies
Ik vind 'm ook maar 'mwa'. Je kan je laadkabel nu ook zo wel kwijt onder de motorkap zonder frunk, met een netje ofzo.
Voor 5 tientjes had ik 'm wel willen kopen, maar niet 4/5x zoveel
Voor 5 tientjes had ik 'm wel willen kopen, maar niet 4/5x zoveel
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Die tas met kabel past toch onder de plank?Struikrover schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:40:
Verwijderd
Bij dit weer 13,5 kwh? Dat halen de Teslas niet eens. Zijn dat soms zomercijfers?Vaevictis_ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:42:
[...]
Gisteren en vandaag 75km gereden rond 100km/uur snelweg. Stoel en stuurverwarming aan, 18.5kWh/100km. Het is niet heel zuinig maar ook niet heel erg overdreven als ik kijk naar de Nissan Leaf rond de 13.5kWh, e-Niro 15,0 kWh en de I-Pace van een vriend 33,0 kWh!
De NIRO EV van de buurman aan de overkant (duitse import en met WP) wordt gebruikt als familiebezoek auto. Doet momenteel ook 18,5 kwh.
Maandag ga ik weer de snelweg op. Bij de lage temperaturen zal moeten blijken of de MG een efficiente WP heeft.
Die plank gaat er juist uit, dus kabel en tas moeten dan in de frunk.Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:59:
[...]
Die tas met kabel past toch onder de plank?
Ja dat haal ik wel, in ECO mode, zonder verwarming aan alleen stoelverwarming. In de zomer haal ik zelfs 10,5 kWh/100km. Hangt erg af van gebruik en rijstijl. MG4 is niet heel zuinig.Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Bij dit weer 13,5 kwh? Dat halen de Teslas niet eens. Zijn dat soms zomercijfers?
De NIRO EV van de buurman aan de overkant (duitse import en met WP) wordt gebruikt als familiebezoek auto. Doet momenteel ook 18,5 kwh.
Maandag ga ik weer de snelweg op. Bij de lage temperaturen zal moeten blijken of de MG een efficiente WP heeft.
Niet op de snelweg verwacht ik zo.Vaevictis_ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Ja dat haal ik wel, in ECO mode, zonder verwarming aan alleen stoelverwarming. In de zomer haal ik zelfs 10,5 kWh/100km. Hangt erg af van gebruik en rijstijl. MG4 is niet heel zuinig.
Maar ach, de beste elektrische auto blijft de M3, lange range, zuinig in gebruik en snel laden op DC voor een aantrekkelijke prijs. Al het andere, ook de MG4, komt daar niet bij in de buurt.
Maar ja, er zijn er al zoveel van. Precies daarom hebben wij geen M3. Het ontwerp van de MG4 is veel spannender. En heeft nog stengels voor ruitenwisser en richtingaanwijzer.
Gisteren mijn MG4 standard in ontvangst mogen nemen bij Van Mossel Amsterdam. Stond daar netjes onder doek en strik. Netjes uitleg gekregen en een presentje. Auto was ook volledig opgeladen.
Het poetsen van de auto had wat beter gekund, dit gaf de medewerker trouwens zelf ook aan. Verder zag ik een beetje condens bij de verlichting achter. Binnenkort maar even melden.
Gisteren gelijk redelijk wat getourt. Rijd erg lekker! Wel viel me op dat het verbruik echt enorm omhoog schiet bij 130km/uur. Schrok hier een beetje van. Laat in de avond dus bij een Supercharger gestaan, maar verder top de auto.
Het poetsen van de auto had wat beter gekund, dit gaf de medewerker trouwens zelf ook aan. Verder zag ik een beetje condens bij de verlichting achter. Binnenkort maar even melden.
Gisteren gelijk redelijk wat getourt. Rijd erg lekker! Wel viel me op dat het verbruik echt enorm omhoog schiet bij 130km/uur. Schrok hier een beetje van. Laat in de avond dus bij een Supercharger gestaan, maar verder top de auto.
Zo... Mijn MG4 Luxery nu een goede 4 maanden in het bezit en inmiddels een ruime 8500km op de teller. Ik ben nog steeds erg tevreden over de auto. Als ik instap is het eerste wat ik doe de LKA uitzetten en de OPD aan. Onhandig, maar inmiddels onderdeel van de vaste routine.
Dankzij een lader aan huis en klanten welke over het algemeen een lader hebben heb ik nog nooit gebruik hoeven te maken van een snellader. Standaard laad ik mijn auto op tot 80%, behalve als ik weet dat ik een lange rit voor de boeg heb.
Wegligging is heerlijk, sturen voet prima. Nadeeltjes zijn er ook: Bij vochtig weer, met 2 man in de auto, kan je de airco niet op zijn normale stand laten staan. Dan moet je hem handmatig wat hoger zetten om te zorgen dat de auto niet aanslaat. Ook de normaal bijgeleverde banden zijn nogal rumoerig. De winterbanden welke er nu onder liggen zijn heerlijk stil.
Dankzij een lader aan huis en klanten welke over het algemeen een lader hebben heb ik nog nooit gebruik hoeven te maken van een snellader. Standaard laad ik mijn auto op tot 80%, behalve als ik weet dat ik een lange rit voor de boeg heb.
Wegligging is heerlijk, sturen voet prima. Nadeeltjes zijn er ook: Bij vochtig weer, met 2 man in de auto, kan je de airco niet op zijn normale stand laten staan. Dan moet je hem handmatig wat hoger zetten om te zorgen dat de auto niet aanslaat. Ook de normaal bijgeleverde banden zijn nogal rumoerig. De winterbanden welke er nu onder liggen zijn heerlijk stil.
Ik weet niet hoeveel je je verdiept hebt in de MG4 en EV's algemeen, maar het is algemeen bekend dat 130km/h niet echt ideaal is voor je range...Dus vrij apart dat je daarvan verschoot.deathmonkey schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:18:
Gisteren mijn MG4 standard in ontvangst mogen nemen bij Van Mossel Amsterdam. Stond daar netjes onder doek en strik. Netjes uitleg gekregen en een presentje. Auto was ook volledig opgeladen.
Geen verstelbare bodem voor zover ik weet (maar misschien ben ik moeilijk blind). Maar zo vaak zit de auto niet vol, 8/10 keer is de achterbank gewoon leeg.meacount schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Ook bij mij de hond in de kofferbak op een voor hem comfortabel hondenkussen.
Heeft de Comfort geen verstelbare bodem in de kofferbak? Heb bij mij in de Luxery de bodem in de hoge stand staan en bewaar onder dat vloertje 3 kabels(laden/granny/220Vdoos) een proppensetje, boodschappentassen, keukenrol en nog wat rommeltjes.......
Die frunk is mij de vraagprijs niet waard, er past maar 1 van mijn 3 kabels in en ook al zou je zelf dempers in de voorklep hebben, toch lijkt het mij geen fijne plek voor de laadkabel. (voorklep lijkt mij er ook niet voor ontworpen om vaak te openen en te sluiten)
Blij met de verstelbare bodem
Edit: welk kussen heb je voor je hond? Ik heb nu de oude rubberen bak van m'n vorige auto bijgesneden. Maar ik heb ook geen kussen want hij wordt nogal eens wagenziek en dan is het braaksel scheppen

[ Voor 16% gewijzigd door Struikrover op 07-01-2024 16:32 ]
Hoe ging dat ook alweer?
Via de I-Smart app heb ik een route naar de MG Trophy gestuurd. Daar zie ik een envelopje en bij het 'gebruiker' scherm deze route onder Poi. So far so good, maar hoe krijg ik dat envelopje en die Poi weer weg?
Edit:
De route naar links vegen laat een prullenbakje zien.
Na openen of deleten vd route is het envelopje rechtsboven ook verdwenen 😵💫
Via de I-Smart app heb ik een route naar de MG Trophy gestuurd. Daar zie ik een envelopje en bij het 'gebruiker' scherm deze route onder Poi. So far so good, maar hoe krijg ik dat envelopje en die Poi weer weg?
Edit:
De route naar links vegen laat een prullenbakje zien.
Na openen of deleten vd route is het envelopje rechtsboven ook verdwenen 😵💫
[ Voor 27% gewijzigd door Garrelt op 09-01-2024 16:08 ]
Iemand een idee waarom de ene keer mijn One Pedal Drive wel werkt en de andere keer niet?
Ik krijg regelmatig de melding 'Niet beschikbaar, lage ladingstoestand'. De accu is dan gewoon ergens tussen de 20 en 80%.
Ik krijg regelmatig de melding 'Niet beschikbaar, lage ladingstoestand'. De accu is dan gewoon ergens tussen de 20 en 80%.
Vaak bu'j te bang!
Heb ik ook. Zal wel te maken hebben met het feit dat de accu nog niet warm genoeg is o.i.d.-tom-562 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:29:
Iemand een idee waarom de ene keer mijn One Pedal Drive wel werkt en de andere keer niet?
Slaat in ieder geval nergens op. Je wilt dat natuurlijk gewoon standaard aan hebben ipv uit.
Heb ook het idee dat het aan de temperatuur ligt ofzo, want na een tijdje doet die het wel. Wel gek overigens, want regeneratief remmen werkt natuurlijk wel gewoon.STIMPPYYY schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:42:
[...]
Heb ik ook. Zal wel te maken hebben met het feit dat de accu nog niet warm genoeg is o.i.d.
Slaat in ieder geval nergens op. Je wilt dat natuurlijk gewoon standaard aan hebben ipv uit.
Overigens werkte het vanmiddag ook niet na een ritje van 20km (met 15km snelweg).
Vaak bu'j te bang!
Iets anders wat betreft One Pedal Drive dat ik ook ontdekt heb: als je drive-mode wisselt (bijvoorbeeld van Normal naar Eco) dan reset OPD weer. Lekker in de stad als je denkt dat je gaat remmen en het gebeurt niet...
Ongetwijfeld. Zullen wel bang zijn dat mensen er op vertrouwen en het plots niet werkt. Maar goed, dat heb je inderdaad ook met regeneratief remmen. Wel het idee dat deze nog een stukje hoger is bij OPD.-tom-562 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Heb ook het idee dat het aan de temperatuur ligt ofzo, want na een tijdje doet die het wel. Wel gek overigens, want regeneratief remmen werkt natuurlijk wel gewoon.
Overigens werkte het vanmiddag ook niet na een ritje van 20km (met 15km snelweg).
Wel leuk een hele lading nieuwe bestuurders die weer aan alle nukken van de MG4 moeten wennen. 't komt allemaal wel goed
OPD inschakelen is idd afhankelijk van de temperatuur en accu percentage. Meestal is OPD vanaf 80% wel beschikbaar maar bij koud weer soms niet, dan moet je tot ergens in de 70-75%% wachten.
OPD inschakelen is idd afhankelijk van de temperatuur en accu percentage. Meestal is OPD vanaf 80% wel beschikbaar maar bij koud weer soms niet, dan moet je tot ergens in de 70-75%% wachten.
Hoe wissel je van drive-mode. Als je dat doet via de programmeerbare knop op het stuur moet je een paar keer drukken en passeer je de snow mode. En in de snow mode wordt opd uitgeschakeld.Struikrover schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:52:
Iets anders wat betreft One Pedal Drive dat ik ook ontdekt heb: als je drive-mode wisselt (bijvoorbeeld van Normal naar Eco) dan reset OPD weer. Lekker in de stad als je denkt dat je gaat remmen en het gebeurt niet...
Dat zou een hoop kunnen verklaren. Thanks!Luinge schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:08:
[...]
Hoe wissel je van drive-mode. Als je dat doet via de programmeerbare knop op het stuur moet je een paar keer drukken en passeer je de snow mode. En in de snow mode wordt opd uitgeschakeld.
Er zitten wel wat eigenaardigheden op inderdaad. De temperatuurinstellingen slaan natuurlijk ook nergens op. 25 graden en het is OK. Maar moet wel eerlijk zeggen dat de MG4 consequent is. Rijstrookoverschreidingspreventie doet het bijvoorbeeld altijd. Bij mijn Tesla deed hij maar wat.Racemol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:05:
Wel leuk een hele lading nieuwe bestuurders die weer aan alle nukken van de MG4 moeten wennen. 't komt allemaal wel goed![]()
Ook van LKA/TJA (noem het even zo, weet niet exact wat de juiste is) vind ik het prettig dat je actief kunt meesturen. Als je dan wat harder stuurt gaat hij er ook automatisch weer op. Het is een hulp systeem in plaats van dat hij alles voor je wilt regelen (zoals bij Tesla).
Ik vind de lichten trouwens erg goed. Schijnen helder, breed en relatief ver. Comfort en de stilte in de cabine zijn ook zeer prettig. De stoelen daarentegen vind ik slecht. Te kort en niet genoeg instelmogelijkheden. Verbruik is ook te hoog vind ik, maar ben wel iemand die gewoon rijdt (niet te hard overigens) ipv op let hoeveel ik gebruik. Dus zal ook een beetje aan mijn rijstijl liggen.
Al met al is het een leuk karretje om in te rijden. Heel wendbaar, korte draaicirkel, snel zat, stil en comfortabel met zeer goede lichten.
Gister avond laat lukte het maar niet om de auto te laden aan m'n vaste laadpaal (Vattenfall op openbaar parkeer terrein). Toen ik net nog een poging ging doen lukte het meteen, zoals het normaal ook gaat daar.
Hoe onderscheid je of het probleem bij de paal zit of de auto? Ik ben gister 45min bezig geweest, alle denkbare volgorders van aansluiten en laden starten geprobeerd maar no dice. Twee aansluit punten geprobeerd van dezelfde paal. Dit is al de 2e keer dat ik het niet voor mekaar krijg om te laden in 2 weken tijd.
De vorige keer was het bij mijn eerste keer laden, 2 palen en 4 punten geprobeerd, maar kreeg het niet voor mekaar. Vervolgens naar een andere parkeergelegenheid gereden en daar werkte het wel weer meteen. (Zelfde aanbieder)
Hoe onderscheid je of het probleem bij de paal zit of de auto? Ik ben gister 45min bezig geweest, alle denkbare volgorders van aansluiten en laden starten geprobeerd maar no dice. Twee aansluit punten geprobeerd van dezelfde paal. Dit is al de 2e keer dat ik het niet voor mekaar krijg om te laden in 2 weken tijd.
De vorige keer was het bij mijn eerste keer laden, 2 palen en 4 punten geprobeerd, maar kreeg het niet voor mekaar. Vervolgens naar een andere parkeergelegenheid gereden en daar werkte het wel weer meteen. (Zelfde aanbieder)
Hoe start je het laden normaliter? Volgens mij wil hij niet laden als de auto nog “aan” staat. Ik heb nog niet veel geladen maar wat consistent lijkt te werken is ofwel de auto op slot met sleutel zodra de laad poort open is, ofwel via het scherm het contact uitschakelen voordat ik uit de auto stap.SeppieSep schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:39:
Gister avond laat lukte het maar niet om de auto te laden aan m'n vaste laadpaal (Vattenfall op openbaar parkeer terrein). Toen ik net nog een poging ging doen lukte het meteen, zoals het normaal ook gaat daar.
Zodra ik hem unlock en deur open doe stopt hij ook met laden, tot ik weer deur dicht en slot er op doe
Normaal stap ik uit, sluit ik de kabel aan de paal en auto, en start ik het laden via de paal.Struikrover schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Hoe start je het laden normaliter? Volgens mij wil hij niet laden als de auto nog “aan” staat. Ik heb nog niet veel geladen maar wat consistent lijkt te werken is ofwel de auto op slot met sleutel zodra de laad poort open is, ofwel via het scherm het contact uitschakelen voordat ik uit de auto stap.
Zodra ik hem unlock en deur open doe stopt hij ook met laden, tot ik weer deur dicht en slot er op doe
Heb gisteren o.a. ook geprobeerd om de auto helemaal uit te schakelen en dan bovenstaand te proberen, maar dat werkte ook niet.
Zoals je zegt als je de auto op slot doet en weer opend stopt die inderdaad ook met laden. Vervelend als je bijvoorbeeld alleen even wat uit de auto wilt pakken.
Wat ik altijd doe is de lader aansluiten, auto op slot en dan pas de keycard langs de lader halen en dat werkt altijd meteen.SeppieSep schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:09:
[...]
Normaal stap ik uit, sluit ik de kabel aan de paal en auto, en start ik het laden via de paal.
Heb gisteren o.a. ook geprobeerd om de auto helemaal uit te schakelen en dan bovenstaand te proberen, maar dat werkte ook niet.
Zoals je zegt als je de auto op slot doet en weer opend stopt die inderdaad ook met laden. Vervelend als je bijvoorbeeld alleen even wat uit de auto wilt pakken.
Bij het openen van de auto stopt het laden inderdaad, maar als het goed is gaat hij daarna ook weer automatisch verder.
Wellicht heb je per ongeluk te maken met gepland laden, waarbij de starttijd is vastgelegd?Racemol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Wat ik altijd doe is de lader aansluiten, auto op slot en dan pas de keycard langs de lader halen en dat werkt altijd meteen.
Bij het openen van de auto stopt het laden inderdaad, maar als het goed is gaat hij daarna ook weer automatisch verder.
Verwijderd
Heel grappig dat je deze volgorde noemt. Hier staat een vattenfall paal met een sticker voor de volgorde: paal, pas, auto. Je ziet dat hij connecten wil maar het werkt niet.Racemol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Wat ik altijd doe is de lader aansluiten, auto op slot en dan pas de keycard langs de lader halen en dat werkt altijd meteen.
Ik kreeg het uiteindelijk voor elkaar, maar hoe...
Freshmile geeft inderdaad zelfde volgorde aan. Maar vorige keer lukte het mij ook niet, waarschijnlijk doordat auto niet op slot was.Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Heel grappig dat je deze volgorde noemt. Hier staat een vattenfall paal met een sticker voor de volgorde: paal, pas, auto. Je ziet dat hij connecten wil maar het werkt niet.
Ik kreeg het uiteindelijk voor elkaar, maar hoe...
Bij mijn Twingo, Zoe en MG4 had ik t volgende ezelsbruggetje:FreeShooter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:26:
[...]
Freshmile geeft inderdaad zelfde volgorde aan. Maar vorige keer lukte het mij ook niet, waarschijnlijk doordat auto niet op slot was.
PAL = Paal, Auto, Laadpas.
De auto staat dan al op slot.
Op zich wel logisch omdat je die stekkers niet wilt inpluggen als er spanning op staat. Vandaar ook LAP als je de lading wilt beëindigen.
Volgorde maakt bij palen niet uit, eerst kabel erin, dan paal en dan pas auto werkt ook.
En bij gepland laden vanuit de paal, zal er eerst 30sec 100% vermogen geladen worden - juist om te bevestigen dat het laden werkt. Als er bijv slim laden wordt toegepast bij de Vattenfall palen, dan zal na die 30 sec de snelheid van laden zakken dan wel tijdelijk gestopt worden met laden.
Vanuit de auto "gepland laden" werkt bij mij niet (net als laden tot ingesteld SoC...) dus ik kan niet bevestigen hoe dat zou moeten werken.
@SeppieSep Heb je nog meer info, bijv wat de auto / paal als reactie gaf? Werd je pas wel geaccepteerd toen het niet lukte? En heb je bijv ook gebeld met Vattenfall? Mogelijk was er een tijdelijke storing? De auto geeft inderdaad weinig feedback, je hebt de ledjes rondom de laadpoort en natuurlijk het dashboard.
Ik merk zelf echt 0 verschil tussen PAL, LAP, APL of ALP - hierbij staat de auto ook altijd "aan" - die gaat pas uit bij het afsluiten.
En bij gepland laden vanuit de paal, zal er eerst 30sec 100% vermogen geladen worden - juist om te bevestigen dat het laden werkt. Als er bijv slim laden wordt toegepast bij de Vattenfall palen, dan zal na die 30 sec de snelheid van laden zakken dan wel tijdelijk gestopt worden met laden.
Vanuit de auto "gepland laden" werkt bij mij niet (net als laden tot ingesteld SoC...) dus ik kan niet bevestigen hoe dat zou moeten werken.
@SeppieSep Heb je nog meer info, bijv wat de auto / paal als reactie gaf? Werd je pas wel geaccepteerd toen het niet lukte? En heb je bijv ook gebeld met Vattenfall? Mogelijk was er een tijdelijke storing? De auto geeft inderdaad weinig feedback, je hebt de ledjes rondom de laadpoort en natuurlijk het dashboard.
Ik merk zelf echt 0 verschil tussen PAL, LAP, APL of ALP - hierbij staat de auto ook altijd "aan" - die gaat pas uit bij het afsluiten.
Hier niet hoor. Lijkt mij ook niet de bedoeling.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:55:
Bij mij gaat de laadklep pas open als de auto afgesloten is.
Voor de NewBies
Laden aan een openbare laadpaal:
1 je auto staat nog aan
2 haal de spullen die je nodig hebt uit je auto
3 je pakt de kabel
4 open laadklepje v/d auto
5 pas aan paal laten zien en kabel in paal(meegemaakt dat de stekker anders niet in de paal wil)
6 kabel in auto en deuren op slot
7 controleer of laadcyclus start (wel eens meegemaakt dat de pas niet goed was gezien)
Stoppen met laden bij een openbare laadpaal:
1 pas aan paal laten zien en stekker eruit halen
2 auto ontgrendelen(deuren openen) en kabel eruit
3 klepje sluiten en kabel opruimen
Hoe zie je dat hij laad:
de cirkel in de laadklep (4 deeltjes) pulseert in het gebied dat geladen wordt.
Hoe zie je dat hij helemaal klaar is:
de cirkel in de laadklep is uit.
Hij had klaar kunnen zijn maar is nog steeds bezig????:
Af en toe laden tot 100% wordt aanbevolen, het systeem zal een optimalisatie uitvoeren en de cellen zoveel mogelijk vereffenen, deze optimalisatie kan 2 tot 3 uur langer duren dan je had verwacht nodig te zullen hebben, uit de gebruiksaanwijzing:
>>>Het is raadzaam om, indien mogelijk, elke maand
een keer traag op te laden (vereffeningslading), om
de levensduur van het hoogspanningsaccupack te
verlengen. Het accubeheersysteem controleert de
status van het hoogspanningsaccupack. Als er na enige
tijd van controle geen vereffeningslading is uitgevoerd,
verschijnt op het berichtencentrum van het instrumentenpaneel het bericht "Laad de auto langzaam
op". Op dat moment moet u een vereffeningslading
uitvoeren. Zie voor de werkwijze "Vereffeningslading"
in het hoofdstuk "Starten en rijden".<<<
De auto zal dit vanzelf regelen en voor alle duidelijkheid, het zal enkel gedaan worden tijdens langzaam laden, daar vallen ook de palen onder waarmee we tot 11kW/u kunnen laden. (bij de snellaadstations-daar zit al een laadkabel aan- zal geen vereffenings lading worden uitgevoerd)
Soms heb je geen tijd om te wachten totdat hij klaar is met vereffenen, je kan het dan ook met een gerust hart stoppen met laden als je de auto nodig hebt, zelf open ik dan de deuren van de auto en dan stopt het laden om daarna met de pas bij de laadpaal de stekker te kunnen ontkoppelen. Daarna zal ik dan op een voor mij gunstiger tijdstip de auto de tijd geven om een vereffeningslading uit te voeren.
Veel rijplezier met je MG4
1 je auto staat nog aan
3 je pakt de kabel
5 pas aan paal laten zien en kabel in paal(meegemaakt dat de stekker anders niet in de paal wil)
7 controleer of laadcyclus start (wel eens meegemaakt dat de pas niet goed was gezien)
Hoe zie je dat hij laad:
de cirkel in de laadklep (4 deeltjes) pulseert in het gebied dat geladen wordt.
Hoe zie je dat hij helemaal klaar is:
de cirkel in de laadklep is uit.
Hij had klaar kunnen zijn maar is nog steeds bezig????:
Af en toe laden tot 100% wordt aanbevolen, het systeem zal een optimalisatie uitvoeren en de cellen zoveel mogelijk vereffenen, deze optimalisatie kan 2 tot 3 uur langer duren dan je had verwacht nodig te zullen hebben, uit de gebruiksaanwijzing:
>>>Het is raadzaam om, indien mogelijk, elke maand
een keer traag op te laden (vereffeningslading), om
de levensduur van het hoogspanningsaccupack te
verlengen. Het accubeheersysteem controleert de
status van het hoogspanningsaccupack. Als er na enige
tijd van controle geen vereffeningslading is uitgevoerd,
verschijnt op het berichtencentrum van het instrumentenpaneel het bericht "Laad de auto langzaam
op". Op dat moment moet u een vereffeningslading
uitvoeren. Zie voor de werkwijze "Vereffeningslading"
in het hoofdstuk "Starten en rijden".<<<
De auto zal dit vanzelf regelen en voor alle duidelijkheid, het zal enkel gedaan worden tijdens langzaam laden, daar vallen ook de palen onder waarmee we tot 11kW/u kunnen laden. (bij de snellaadstations-daar zit al een laadkabel aan- zal geen vereffenings lading worden uitgevoerd)
Soms heb je geen tijd om te wachten totdat hij klaar is met vereffenen, je kan het dan ook met een gerust hart stoppen met laden als je de auto nodig hebt, zelf open ik dan de deuren van de auto en dan stopt het laden om daarna met de pas bij de laadpaal de stekker te kunnen ontkoppelen. Daarna zal ik dan op een voor mij gunstiger tijdstip de auto de tijd geven om een vereffeningslading uit te voeren.
Veel rijplezier met je MG4
Misschien dat het verschilt per pas en paal, maar bij mij maakt de volgorde geen drol uit.
Auto aan/uit, stekker eerst in paal/auto, hij pakt alle combinaties. Wel doe ik meestal als laatste de pas voor de paal, en dan auto op slot. Maar dat hoeft bij mij niet persé.
vaak uit gemak kom ik aanrijden, klep open, kabel in auto/paal of viceversa, dan druppel voor de paal en als laatste auto op slot. Dat werkt bij mij iig altijd.
Auto aan/uit, stekker eerst in paal/auto, hij pakt alle combinaties. Wel doe ik meestal als laatste de pas voor de paal, en dan auto op slot. Maar dat hoeft bij mij niet persé.
vaak uit gemak kom ik aanrijden, klep open, kabel in auto/paal of viceversa, dan druppel voor de paal en als laatste auto op slot. Dat werkt bij mij iig altijd.
Dat wist ik, maar 40% batterij in een ruim half uur vond ik wel vrij veel. Vrij kort door de bocht om te zeggen dat ik me er niet in heb verdiept dus.Troetelbeer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:33:
[...]
Ik weet niet hoeveel je je verdiept hebt in de MG4 en EV's algemeen, maar het is algemeen bekend dat 130km/h niet echt ideaal is voor je range...Dus vrij apart dat je daarvan verschoot.
Hier is achterbank in 99% van de gevallen ook leeg, ook geen grote kofferbak nodig, boodschappen vaak achter de voorstoelen in tassen zodat het niet door de hele auto heen en weer slingert.Struikrover schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:25:
[...]
Geen verstelbare bodem voor zover ik weet (maar misschien ben ik moeilijk blind). Maar zo vaak zit de auto niet vol, 8/10 keer is de achterbank gewoon leeg.
Edit: welk kussen heb je voor je hond? Ik heb nu de oude rubberen bak van m'n vorige auto bijgesneden. Maar ik heb ook geen kussen want hij wordt nogal eens wagenziek en dan is het braaksel scheppen. Ik zat er aan te denken om een paar van die PU matten met padding en klittenband te kopen om daar de binnenkant achter mee te bekleden. Gelijk hufter-proof
In de kofferbak ligt een neprubber(is van zacht kunststof richting plastic) verdiepte kofferbakmat met opstaande randen, gekocht bij Ali en is speciaal voor de MG4 bedoeld:
Deze: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=a3VLdC1pwAS6
Ze hebben keus zat:
https://nl.aliexpress.com...pm=a2g0o.detail.1000002.0
Heb een makkelijk afneembaar kussen van leer en heb het vermoeden dat hij er tijdens de rit wel op blijft liggen om zo min mogelijk heen en weer geschud te worden, met de auto mee is niet echt zijn ding...... maar aan het eind van de rit wacht vaak een mooie bos/duin/natuur wandeling en daar heeft ie het dan wel voor over
Verwijderd
Vanochtend beetje gespeeld met verwarmingsopties. Was -2 in de auto dus ....
Stoelverwarming op 1 is al heel warm maar drukt zeker het stroomverbruik als je ac uitzet. Toch is het niet heel prettig dat je ter hoogte van je hoofd dan nog flink koude lucht hebt.
Ik heb daarom eerst gekozen voor AC 22 graden. Na een tijdje AC op 20 en stoelverwarming af en toe op 1. Prima te doen (wel jas nog aan).
Grootste deel snelweg rond 105 op ACC, 83 km gereden met gemiddelde snelheid 72 kmh. Verbruik 17,5 kwh per 100 km.
Vreemd genoeg de hele rit rechtsachter een melding van te lage bandenspanning terwijl deze uiteindelijk op 2,56 stond. En Ecall was niet beschikbaar.
Stoelverwarming op 1 is al heel warm maar drukt zeker het stroomverbruik als je ac uitzet. Toch is het niet heel prettig dat je ter hoogte van je hoofd dan nog flink koude lucht hebt.
Ik heb daarom eerst gekozen voor AC 22 graden. Na een tijdje AC op 20 en stoelverwarming af en toe op 1. Prima te doen (wel jas nog aan).
Grootste deel snelweg rond 105 op ACC, 83 km gereden met gemiddelde snelheid 72 kmh. Verbruik 17,5 kwh per 100 km.
Vreemd genoeg de hele rit rechtsachter een melding van te lage bandenspanning terwijl deze uiteindelijk op 2,56 stond. En Ecall was niet beschikbaar.
Verwijderd
Kwam dat ding ook gevouwen bij jou binnen? Zijn die er dan inmiddels uit?meacount schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:45:
[...]
In de kofferbak ligt een neprubber(is van zacht kunststof richting plastic) verdiepte kofferbakmat met opstaande randen, gekocht bij Ali en is speciaal voor de MG4 bedoeld:
Deze: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=a3VLdC1pwAS6
Inderdaad. Rijd al 5 jaar elektrisch, maar volgorde heb ik nog nooit van gehoord. Wel goed om als backup te hebben mocht je echt problemen ervaren bij een paal.Robonus schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
Misschien dat het verschilt per pas en paal, maar bij mij maakt de volgorde geen drol uit.
Ik heb nergens gezegd dat je je er niet in hebt verdiept. Sterker nog, ik zeg letterlijk: "ik weet niet".deathmonkey schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Dat wist ik, maar 40% batterij in een ruim half uur vond ik wel vrij veel. Vrij kort door de bocht om te zeggen dat ik me er niet in heb verdiept dus.
Maar goed, je weet nu in ieder geval dat je best geen 130 rijdt.
Ja, kwam ook opgevouwen in een plastic(vuilnis)zak met tape erom heen binnen.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:53:
[...]
Kwam dat ding ook gevouwen bij jou binnen? Zijn die er dan inmiddels uit?
Gelijk uitgepakt en een weekje op kamertemperatuur(hier >21°C) uitgerold laten bijkomen en tussendoor even geholpen met de vorm te herstellen, was daarna kreuk/vouwvrij en is dat nog steeds.
Tis niet moeders mooiste, maar voldoet
Dit heb ik ook, die detector is wel erg zeurderig over de spanning. Eerst rechts-achter (begon op 2.4, tijdens rijden 2.6) en daarna nu het kouder wordt links-achter (begint ook op 2.4).Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:51:
Vreemd genoeg de hele rit rechtsachter een melding van te lage bandenspanning terwijl deze uiteindelijk op 2,56 stond.
Heb het idee dat deze alert de hele rit blijft staan ondanks dat de spanning later wel hoog genoeg is, en de volgende start pas reset.
Wel een beetje overdreven, want volgens het boekje is 2.5bar de aanbevolen spanning
[ Voor 7% gewijzigd door Struikrover op 08-01-2024 12:30 ]
Heb net als de vragensteller in het begin ook zitten k.tten en vaak gehad dat het laden niet wilde starten of de stekkers er niet lekker in en uit gingen. Met de door mij genoemde volgorde gaat het bij mij iig nu zonder problemen, misschien ook omdat ik de kabel al zo'n beetje klaar voor de start heb en de stappen daarmee heel vlot achter elkaar kan uitvoeren, heb het vermoeden dat de software van de auto anders wat ongeduldig isRobonus schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
Het gaat ook allemaal soepeler als je het een paar keer gedaan hebt en er niet al teveel meer bij na hoeft te denken...... al kijk ik altijd wel of de boef start, moet er niet aan denken dat ik voor Jan met de korte achternaam heen en weer loop zonder geladen te hebben........ oh....... of zonder pasje bij de auto terugkwam om hem op te halen.......net zo l.llig als in de winkel bij de kassa komen te staan en je betaalpas niet bij je te hebben

Verwijderd
Nog maffer: in de app was alles ok!Struikrover schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:29:
[...]
Dit heb ik ook, die detector is wel erg zeurderig over de spanning. Eerst rechts-achter (begon op 2.4, tijdens rijden 2.6) en daarna nu het kouder wordt links-achter (begint ook op 2.4).
Heb het idee dat deze alert de hele rit blijft staan ondanks dat de spanning later wel hoog genoeg is, en de volgende start pas reset.
Wel een beetje overdreven, want volgens het boekje is 2.5bar de aanbevolen spanning
Mijn standaard stappen voor laden aan openbare laadpaal zijn:meacount schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:06:
1 je auto staat nog aan
3 je pakt de kabel
1) pak m'n laadpas / laaddruppel uit het netje van de middenconsole in de auto
2) pak de laadkabel uit de kofferbak
3) plug de laadkabel in de auto
4) plug de laadkabel in de paal
5) houd de laadpas / -druppel voor de paal
6) stop de pas/druppel terug achter het netje in de auto
7) sluit de deur (op slot) en verifieer visueel op het scherm dat het laden is gestart.
Voor stoppen met laden werkt het prima als ik aan kom lopen, de auto open, de laadpas/druppel pak, tegen de paal houd, waarna ik de kabel uit paal en auto kan trekken en opbergen.
Echter als ik op afstand in de iSmart app het laden handmatig stop en de auto ontgrendel dan is het wel eens voorgekomen dat ik de kabel wel uit de laadpaal kon verwijderen maar dat de kabel vast zat in de auto. Na in het laadbeheerscherm in de auto dan op het vergrendel / ontgrendel knopje te drukken kon ik vervolgens de kabel alsnog ook uit de auto loshalen.
Iemand toevallig een (universele) armsteun achter (liefst met bekerhouders) kunnen vinden voor de MG4?
Verwijderd
En toen zat de charge port vast! Denk dat hij is vastgevroren.....
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2024 18:51 ]
Bij de Lidl in Duitsland zijn de granny chargers in de aanbieding:
https://www.lidl.de/p/ult...CAfnYix2cqYbwMbWc3FiPMCHM
49 euro!
49 euro!
Vaak bu'j te bang!
Wow, dat is goedkoop! Deze was met black friday bij Lidl Nederland in de aanbieding voor € 119-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:51:
49 euro!

[ Voor 6% gewijzigd door DaneV op 08-01-2024 19:09 ]
Holy moly wat goedkoop. Donderdag 18e dan maar proberen een te bemachtigen.-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:51:
49 euro!
[ Voor 6% gewijzigd door YorinVonder op 08-01-2024 19:31 ]
Oei. Dat is niet handig. Preventief met wd40 behandelen dus... Heb jij niets meer aan...Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:50:
En toen zat de charge port vast! Denk dat hij is vastgevroren.....
Ik bekeek even de MG website, en er staat dat de Standard geen ELK heeft. Alleen LKA. Klopt deze info? Betekend dat dat je me de standard minder gevaarlijke ELK problemen hebt?
Moet je er wel een andere goede stekker aanzetten.-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:51:
49 euro!
Gaan hoge stromen door, dus goed monteren!
Inderdaad, hier ook. Dus eerst stekker er in, dan afsluiten, laden begint.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:55:
Bij mij gaat de laadklep pas open als de auto afgesloten is.
[ Voor 46% gewijzigd door Geeh27 op 08-01-2024 19:45 ]
Verwijderd
ELK: Standard en Comfort hebben het niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2024 19:50 ]
Verwijderd
Inderdaad. Zojuist thuis even met een warmtekussen geprobeerd te ontdooien. Maar er zit geen beweging in.Heinemancp schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:34:
[...]
Oei. Dat is niet handig. Preventief met wd40 behandelen dus... Heb jij niets meer aan...
Nu is er een noodvoorziening vanuit de kofferbak maar ik weet niet of ik daar nu aan moet gaan trekken.... Kan net zo goed zwaar verijsd zijn.
Edit: die kabel is niet bedoeld voor de klep maar voor de laadkabel.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2024 20:19 ]
Ja ik heb laatst een lader via AliExpress gekocht, maar die was nog een paar tientjes duurder dan dit.DaneV schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:09:
[...]
Wow, dat is goedkoop! Deze was met black friday bij Lidl Nederland in de aanbieding voor € 119
10A kan via een schuko stekker, anders idd een CEE stekker monterenLuinge schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:37:
[...]
Moet je er wel een andere goede stekker aanzetten.
Gaan hoge stromen door, dus goed monteren!
Vaak bu'j te bang!
16A Gaat prima via schuko, mits je een goed stopcontact hebt.-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:59:
10A kan via een schuko stekker, anders idd een CEE stekker monteren
[ Voor 4% gewijzigd door DaneV op 08-01-2024 20:12 ]