Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:58
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:50:
En toen zat de charge port vast! Denk dat hij is vastgevroren.....
Ik heb precies hetzelfde :o

EDIT: een minuutje de föhn er op gehad, toen klikte hij weer open. De boosdoener (beetje onscherp want donker en koud):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlyNGsJ5hzKuolhncTmnKvIBvUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmEyBhsDvuGv3Y8PT2VNbPw2.jpg?f=fotoalbum_large

Even uit voorzorg vaseline smeren als ik jullie was :)

[ Voor 57% gewijzigd door Struikrover op 08-01-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Ja, dat doet hij.

Er blijft water staan op de plek waar de Solenoide het klepje vergrendeld. helaas staat dat stuk niet onder een hoek zodat het water weg loopt. Zelfs condens geeft problemen dus ook wanneer je dit altijd goed droogmaakt (wat ik doe) vind je daar alsnog vaak een klont ijs welke je moet weg bikken.

Dat is een duidelijk ontwerpfout.

EDIT : Bij nader inzien zit daar volgens mij niet de vergrendeling van het klepje

[ Voor 7% gewijzigd door 1234567y op 08-01-2024 21:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
Badname2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:36:
Ik bekeek even de MG website, en er staat dat de Standard geen ELK heeft. Alleen LKA. Klopt deze info? Betekend dat dat je me de standard minder gevaarlijke ELK problemen hebt?
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:49:
ELK: Standard en Comfort hebben het niet.
Vergeet de afkorting ELK SVP AUB, is een afkorting hier op het MG4 gegooid door een NewBie die het gewend was te gebruiken bij een ander merk EV, het blijkt nu enkel te zorgen voor verwarring.

Hier op het MG4 deel spreken we enkel over LKA en gebruiken de andere afkorting niet, denk dat het de NewBie zal passen als hij/zij zich aanpast aan de geldende termen hier en niet verder zorgt voor verwarring bij andere NewBies.

Ter geruststelling ook de Luxery(en waarschijnlijk ook de Trophy en de X-Power) heeft nergens op zijn scherm de mogelijk om ELK in te stellen, de geldende termen zijn hier TJA voor Traffic Jam Assist en LKA voor Lane Keep Assist.

Of de Standaard minder gevaarlijk zou zijn met LKA dan de overige modellen????

Ligt eraan van wanneer je Standaard is denk ik, ook mijn Luxery van eind April, begin Mei had nog een oude software versie die niet echt fijn werkte en voor onaangename correcties kon zorgen.
Heb een update gehad, de LKA werkt nu iets fijner en grijpt minder bruusk in, MAAR als je het systeem niet gewend bent kun je er alsnog van schrikken als het bijvoorbeeld plots voor jou en zonder reden ingrijpt op bijvoorbeeldde randweg van Amsterdam bij een nat wegdek op een stuk waar de belijning was aangepast voor wegwerkzaamheden....... de auto kan je dan plots wegsturen, heeeeeel vervelend, ook voor je medeweggebruikers als je dan plots zo'n vreemde beweging met je auto maakt.

Het zijn en blijven hulpsystemen die NIET perfect zijn, je dient ten alle tijde je handen aan het stuur te houden en te kunnen corrigeren als je auto zo'n streek met je uithaald. Ben er persoonlijk nu aan gewend en zet het systeem onderweg wel eens uit als het me begint te vervelen na een bemoeienis waar ik niet op zat te wachten.

Sommige zetten het bij de start van een rit gelijk uit, die keuze hebben we gelukkig ook, vervelend is alleen dat je het bij elke instap opnieuw moet doen, vandaar dat er een hoop MG4 rijders zijn die het graag permanent uit willen zetten in instellingen die blijven staan........ me too :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
1234567y schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Ja, dat doet hij.

Er blijft water staan op de plek waar de Solenoide het klepje vergrendeld. helaas staat dat stuk niet onder een hoek zodat het water weg loopt. Zelfs condens geeft problemen dus ook wanneer je dit altijd goed droogmaakt (wat ik doe) vind je daar alsnog vaak een klont ijs welke je moet weg bikken.

EDIT : Bij nader inzien zit daar volgens mij niet de vergrendeling van het klepje
Misschien zit daar idd niet de vergrendeling, zou kunnen, maar daar zat hij wel vast gevroren zodat de klep niet los kwam na indrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1234567y schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Ja, dat doet hij.

Je bedoelt dat vlakje onder op de foto? Ik heb er net de föhn opgehad, minuutje of 5. Dat werkte niet.
En vaseline is toch niet geschikt voor rubber? Siliconen mag wel.
1234567y schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Ik friemel tot hij open gaat. Dit werkt altijd tot dusver:
1) auto ontgrendelen
2) klep drukken, gaat niet open, flink aantal keer drukken en hopen dat niemand je ziet klungelen.
3) auto op slot, en weer ontgrendelen
4) luikje is nu open.
6) Ijs dat ophoopt in het vakje weg bikken met m'n sleutelhanger.

Er zit daar geen rubber, maar heb vaseline nog niet geprobeerd. Misschien een beetje aan het pinnetje, en dat combineren met regelmatig goed droogmaken? Het is denk even wat experimenteren, als ik een goede oplossing heb laat ik 't wel weten.
Ik heb wat jij zegt ook gedaan. Wel 10 keer. Maar hoever moet je gaan met dat wrikken...??

Als hij open gaat zal ik eens kijken of ik iets kan verzinnen op dat verzamelen van vocht op die plek.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Je bedoelt dat vlakje onder op de foto? Ik heb er net de föhn opgehad, minuutje of 5. Dat werkte niet.
Ik friemel tot hij open gaat. Dit werkt altijd tot dusver:
1) auto ontgrendelen
2) klep drukken, gaat niet open, flink aantal keer drukken en hopen dat niemand je ziet klungelen.
3) auto op slot, en weer ontgrendelen
4) luikje is nu open.
6) Ijs dat ophoopt in het vakje weg bikken met m'n sleutelhanger.

Er zit daar geen rubber, maar heb vaseline nog niet geprobeerd. Misschien een beetje aan het pinnetje, en dat combineren met regelmatig goed droogmaken? Het is denk even wat experimenteren, als ik een goede oplossing heb laat ik 't wel weten.

[ Voor 16% gewijzigd door 1234567y op 08-01-2024 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:54

-tom-562

Oliesjeik

Struikrover schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Ik heb precies hetzelfde :o

EDIT: een minuutje de föhn er op gehad, toen klikte hij weer open. De boosdoener (beetje onscherp want donker en koud):
[Afbeelding]

Even uit voorzorg vaseline smeren als ik jullie was :)
Meteen ff gecheckt bij de mijne (ik wil 'm morgenvroeg op m'n werk opladen), klep zat zat ook dicht :P Ff wat warm water er op en toen ging hij weer open (meteen droog gemaakt). In dat 'vakje' waar dat pinnetje in valt zat ook een klontje ijs. Ff een lik vaseline in gedaan (en op die pin ook), en ook op het rubbertje.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Meteen ff gecheckt bij de mijne (ik wil 'm morgenvroeg op m'n werk opladen), klep zat zat ook dicht :P Ff wat warm water er op en toen ging hij weer open (meteen droog gemaakt). In dat 'vakje' waar dat pinnetje in valt zat ook een klontje ijs. Ff een lik vaseline in gedaan (en op die pin ook), en ook op het rubbertje.
Ben benieuwd, laat tzt even weten of vaseline een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

1234567y schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Ben benieuwd, laat tzt even weten of vaseline een oplossing is.
Ja ik ook, ik neem voor de zekerheid een thermosfles met warm water mee :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Klopt, op rubber moet je dat niet smeren, dan wordt je rubber poreus. Maar dit was de harde plastic "inham" waar de plastic pin in zit, ff proberen kan geen kwaad, nog geen idee of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Warm water op het deurtje? Of langs de opening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Warm water op het deurtje? Of langs de opening?
Er op/over/langs

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga ik morgen proberen. Als het niet werkt dan rij ik wel langs Nijmegen. Zoveel stroom zit er wel in.
Is nu tijd voor een warm bed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48
meacount schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:08:
[...]

[...]

Vergeet de afkorting ELK SVP AUB, is een afkorting hier op het MG4 gegooid door een NewBie die het gewend was te gebruiken bij een ander merk EV, het blijkt nu enkel te zorgen voor verwarring.

Hier op het MG4 deel spreken we enkel over LKA en gebruiken de andere afkorting niet, denk dat het de NewBie zal passen als hij/zij zich aanpast aan de geldende termen hier en niet verder zorgt voor verwarring bij andere NewBies.

Ter geruststelling ook de Luxery(en waarschijnlijk ook de Trophy en de X-Power) heeft nergens op zijn scherm de mogelijk om ELK in te stellen, de geldende termen zijn hier TJA voor Traffic Jam Assist en LKA voor Lane Keep Assist.

Ligt eraan van wanneer je Standaard is denk ik, ook mijn Luxery van eind April, begin Mei had nog een oude software versie die niet echt fijn werkte en voor onaangename correcties kon zorgen.
Heb een update gehad, de LKA werkt nu iets fijner en grijpt minder bruusk in, MAAR als je het systeem niet gewend bent kun je er alsnog van schrikken als het bijvoorbeeld plots voor jou en zonder reden ingrijpt op bijvoorbeeldde randweg van Amsterdam bij een nat wegdek op een stuk waar de belijning was aangepast voor wegwerkzaamheden....... de auto kan je dan plots wegsturen, heeeeeel vervelend, ook voor je medeweggebruikers als je dan plots zo'n vreemde beweging met je auto maakt.

Het zijn en blijven hulpsystemen die NIET perfect zijn, je dient ten alle tijde je handen aan het stuur te houden en te kunnen corrigeren als je auto zo'n streek met je uithaald. Ben er persoonlijk nu aan gewend en zet het systeem onderweg wel eens uit als het me begint te vervelen na een bemoeienis waar ik niet op zat te wachten.

Sommige zetten het bij de start van een rit gelijk uit, die keuze hebben we gelukkig ook, vervelend is alleen dat je het bij elke instap opnieuw moet doen, vandaar dat er een hoop MG4 rijders zijn die het graag permanent uit willen zetten in instellingen die blijven staan........ me too :)
Ik begrijp niet waarom je zo fel reageert op een afkorting waar je zelf blijkbaar niet zo veel van af weet. ELK staat gewoon voor Emergency Lane Keeping wat een alert mode van de Lane Keeping Assist (LKA) is. Tenminste bij Luxury modellen.

Zie mijn eerder geposte, maar hieronder herhaalde screenshot.

Standaard versie heeft zo ver ik weet geen ELK maar alleen een alert modus (wat veel beter en inderdaad minder gevaarlijk is). Gebruiker @Badname2 heeft dan ook zeker een punt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cztusebNoo8lHsy_e4WqCv0Rt_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUT994yo4QECvEcjVsOLBEiD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Racemol schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:59:
[...]

Ik begrijp niet waarom je zo fel reageert op een afkorting waar je zelf blijkbaar niet zo veel van af weet. ELK staat gewoon voor Emergency Lane Keeping wat een alert mode van de Lane Keeping Assist (LKA) is. Tenminste bij Luxury modellen.

Standaard versie heeft zo ver ik weet geen ELK maar alleen een alert modus (wat veel beter en inderdaad minder gevaarlijk is). Gebruiker @Badname2 heeft dan ook zeker een punt.
Klopt. Maar de verwarring is wel verklaarbaar want elders wordt ELK wel degelijk LKA genoemd. Voorbeeld: op de Prius gen 4 heeft toyota 'LKA' eraf gehaald in ruil voor een 'mild LKA' . Die milde variant deed exact hetzelfde als wat wij hier lane departure assist noemen (stuurt ook licht terug). Maar MG gebruikt Lane Keep Assist voor de toggle van alle lane assist modes.....

Het is zeker niet zo dat de twee eerste opties sterk ingrijpen. Alleen ELK. En dat is ook nog default. Daar komen de klachten vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
meacount schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:08:
[...]

[...]

Vergeet aub wat meacount zegt ;) want er is wel degelijk een groot verschil tussen "gewone" lane keep assist en de, in mijn ogen levensgevaarlijke, Emergency Lane Keep Assist (ELK/ELKA). En ja, de luxury en de trophy hebben wel een scherm waarin je die aan- en uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 01:34
Racemol schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:59:
[...]

Standaard versie heeft zo ver ik weet geen ELK maar alleen een alert modus (wat veel beter en inderdaad minder gevaarlijk is). Gebruiker @Badname2 heeft dan ook zeker een punt. [Afbeelding]
Wow dit is wel groot nieuws, voor iedereen die de berichten over gevaarlijke LKA leest, maar toch een standard in de bestelling heeft staan.

Op de MG4 standaard, trekt de LKA (op welke setting dan ook) nooit aan het stuur? alleen een alarm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Inderdaad. Zojuist thuis even met een warmtekussen geprobeerd te ontdooien. Maar er zit geen beweging in.
Nu is er een noodvoorziening vanuit de kofferbak maar ik weet niet of ik daar nu aan moet gaan trekken.... Kan net zo goed zwaar verijsd zijn.
Edit: die kabel is niet bedoeld voor de klep maar voor de laadkabel.
Vanochtend ook gehad, beetje rommelen, paar keer op klepje slaan, auto op slot, van slot, nogmaals en na wat moeite was het open. Ik heb geen water/vocht/ijs gezien, en ik had mijn eigen advies op moeten volgen VOORDAT ik ging slapen gisteren...

Ik zou het wel bij WD40 houden ipv vaseline denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:12
Vanmorgen erachter gekomen dat er ook een alarm op de auto zit. Deed de kofferbak open met sleutel in mn zak en hij begon gelijk te tuûhteren. Hoop dat de buren niet wakker zijn geworden want duurde even voor ik mn sleutel erbij had om 'm open te doen. Dat is wel een irritante bug zo vroeg op de ochtend. Iemand dat ook weleens gehad?

Verbaasde me wel dat je ook netjes een SMS krijgt daarover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqdMTfkts8ZarMroG04jMc5iErc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9PxqCQMrSSM6RftJZWdlIK01.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Robonus op 09-01-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kofferbak niet. Maar het gebeurt wel eens dat hij een enkele tuut geeft als ik hem met de sleutel op slot zet. Ik vermoed dat dit een bug is in het follow me systeem.
Kan je een reply sturen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:10:
Kofferbak niet. Maar het gebeurt wel eens dat hij een enkele tuut geeft als ik hem met de sleutel op slot zet. Ik vermoed dat dit een bug is in het follow me systeem.
Kan je een reply sturen?
Die enkele tuut komt bij mij als ik hem op slot zet en er staat nog een deur of achterklep open. Kan dit bij jou ook het geval zijn? Het is in ieder geval gewoon een waarschuwing, let op er is nog iets niet in orde dus loop niet zomaar weg. Overigens gelukkig nog nooit alarm gehad voor het openen van de achterklep met de sleutel in zak, dat is wel erg vervelend.

[ Voor 10% gewijzigd door Racemol op 09-01-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Badname2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:55:
[...]

Wow dit is wel groot nieuws, voor iedereen die de berichten over gevaarlijke LKA leest, maar toch een standard in de bestelling heeft staan.

Op de MG4 standaard, trekt de LKA (op welke setting dan ook) nooit aan het stuur? alleen een alarm?
Klopt, hier zijn we in de berichtgeving niet altijd even duidelijk in maar voor een standaard versie heb je niet dat de LKA je zomaar een suicide ruk aan het stuur geeft (want dat doet ELK). Je hebt dacht ik (pin me er niet op vast ik heb zelf nooit in een standaard gereden) wel een soort feedback in het stuur als je over de lijnen heen gaat zonder knipperlicht te gebruiken en een geluid-alert maar daar houdt het bij op. Mazzeltje dus!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Klopt, hier zijn we in de berichtgeving niet altijd even duidelijk in maar voor een standaard versie heb je niet dat de LKA je zomaar een suicide ruk aan het stuur geeft (want dat doet ELK). Je hebt dacht ik (pin me er niet op vast ik heb zelf nooit in een standaard gereden) wel een soort feedback in het stuur als je over de lijnen heen gaat zonder knipperlicht te gebruiken en een geluid-alert maar daar houdt het bij op. Mazzeltje dus!
De Standard trekt wel aan het stuur en stuurt actief terug. Wellicht niet zo lomp als de versie met Emergency Lane Keep. Wellicht dat daar het vershil in zit. Ik snapte die commotie ook al niet, met de Standard moet je wel erg slap in je armpjes zijn wil je dat niet op kunnen vangen/er tegenin kunnen sturen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43
-tom-562 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:42:
[...]

De Standard trekt wel aan het stuur en stuurt actief terug. Wellicht niet zo lomp als de versie met Emergency Lane Keep. Wellicht dat daar het vershil in zit. Ik snapte die commotie ook al niet, met de Standard moet je wel erg slap in je armpjes zijn wil je dat niet op kunnen vangen/er tegenin kunnen sturen :P
Stuurt inderdaad wel tegen. Kan het bevestigen. Paar keer gehad, maar dat is niet heel spannend verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
-tom-562 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat er wat aannames gedaan worden, de standard heeft dacht ik gewoon een front cam en dus ook LKA. De luxury trekt trouwens ook meestal niet hard aan het stuur, maar dat verschilt tussen auto's.

ELK gebruikt denk ik de 360 camera's om nog meer te checken, maar LKA werkt op de lijnen die zichtbaar zijn op de front camera. Het is dus niet zo dat ELK harder aan het stuur trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beautjuh11
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 19:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y450hlbmwzdXqL3jCgdnejEpxiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIcs9NnlJFB0Vife6AYejsJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZ1t6wnIbKAKXoQfKOagMGXHWps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwO1wQSnUbIv0gZOMGJDIjHg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptQcf2ZvaJ2rxMDtuGSBkFBuv4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olfIlVMu9T1k4ELBoY3sIjff.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend een rit gemaakt van 90% snelweg. Ik rijd een MG 4 standard en deze had het lastig (gezien het verbruik). Ook weer de melding gekregen dat de bandenspanning te laag is. Ik denk dat her met de temperatuur te maken heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Capital_G schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Ik denk dat er wat aannames gedaan worden, de standard heeft dacht ik gewoon een front cam en dus ook LKA. De luxury trekt trouwens ook meestal niet hard aan het stuur, maar dat verschilt tussen auto's.

ELK gebruikt denk ik de 360 camera's om nog meer te checken, maar LKA werkt op de lijnen die zichtbaar zijn op de front camera. Het is dus niet zo dat ELK harder aan het stuur trekt.
Het is een stukje terug al veel over geschreven maar de ELK functie is de boosdoener van in zeldzame gevallen een emergency correctie uit te voeren (die wij beschrijven als een ruk aan het stuur). Normaal gezien heb je dus helemaal gelijk, LKA zal niet hard aan het stuur rukken tenzij de auto besluit dat het echt nodig is om een ongeluk te voorkomen. In sommige gevallen gaat dit dus enorm fout en stuurt hij juist naar een vangrail of een rijbaan met tegemoetkomend verkeer. De standaard versie van de MG4 heeft deze suicide modus niet en daar hebben we het over.

Hier nog even een stukje van DaneV die er ook erg van geschrokken is.

DaneV in "Het grote MG4 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Beautjuh11 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanochtend een rit gemaakt van 90% snelweg. Ik rijd een MG 4 standard en deze had het lastig (gezien het verbruik). Ook weer de melding gekregen dat de bandenspanning te laag is. Ik denk dat her met de temperatuur te maken heeft..
Zou dit te maken hebben met het ontbreken van een warmtepomp in de standaard? Ik ben benieuwd hoe dit zou zou verhouden met een luxury versie en eenzelfde route... Vandaag helaas zelf niet in de gelegenheid dit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Stuurt inderdaad wel tegen. Kan het bevestigen. Paar keer gehad, maar dat is niet heel spannend verder.
De standard heeft twee modes, alert en lane departure assist. De laatste stuurt je met lichte stuurcorrecties weg van de markering. Deze laatste gebruik ik ook in mijn Extended. Maar je moet toch op gevaarlijke manier het menu in om hem uit te zetten als het systeem het niet meer snapt (drukke belijning, of meerdere verschillendegekleurde belijningen bij wegwerkzaamheden bv). Dit blijf ik een idioot extra risico vinden. Is ook de reden dat ik geen Tesla zal kopen. Daar moet ik op het scherm klikken om een wind te laten... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Zou dit te maken hebben met het ontbreken van een warmtepomp in de standaard? Ik ben benieuwd hoe dit zou zou verhouden met een luxury versie en eenzelfde route... Vandaag helaas zelf niet in de gelegenheid dit te testen.
Als de hele rit maar 10kWh was, dan was het sowieso een erg kort ritje. Het verwarmen hakt er dan procentueel echt veel harder in.
Maar een model met warmtepomp zal allicht zuiniger zijn. Maar op zo'n kort ritje zegt het niet zo heel veel imo.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik houd van die vertaling :P , airconditioning "enandere". Dacht even dat je hem op Spaans had staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:07:
[...]

De standard heeft twee modes, alert en lane departure assist. De laatste stuurt je met lichte stuurcorrecties weg van de markering. Deze laatste gebruik ik ook in mijn Extended. Maar je moet toch op gevaarlijke manier het menu in om hem uit te zetten als het systeem het niet meer snapt (drukke belijning, of meerdere verschillendegekleurde belijningen bij wegwerkzaamheden bv). Dit blijf ik een idioot extra risico vinden. Is ook de reden dat ik geen Tesla zal kopen. Daar moet ik op het scherm klikken om een wind te laten... :?
Gevaarlijk? Home-knop -> autotje en dan rijbaanassistentie uitzetten -> bevestigen. Of nog makkelijker, naar beneden swipen en dan het icoontje aanklikken en bevestigen. Dat kan ook

Wat Tesla ermee te maken heeft weet ik niet, maar fijn dat er genoeg keuze is tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Gevaarlijk? Home-knop -> autotje en dan rijbaanassistentie uitzetten -> bevestigen. Of nog makkelijker, naar beneden swipen en dan het icoontje aanklikken en bevestigen. Dat kan ook

Wat Tesla ermee te maken heeft weet ik niet, maar fijn dat er genoeg keuze is tegenwoordig.
Feitelijk gevaarlijker dan een fysieke knop die je op de tast kan vinden. Op een touchscreen iets aantikken móet je er naar kijken, en vaak door gehobbel in de auto ook nog eens moeilijk om precies het knopje aan te tikken die je wil. Dan ook nog eens moeten bevestigen is secondenlang je ogen van de weg. Dus ja, gevaarlijker ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

Robonus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Feitelijk gevaarlijker dan een fysieke knop die je op de tast kan vinden. Op een touchscreen iets aantikken móet je er naar kijken, en vaak door gehobbel in de auto ook nog eens moeilijk om precies het knopje aan te tikken die je wil. Dan ook nog eens moeten bevestigen is secondenlang je ogen van de weg. Dus ja, gevaarlijker ja.
Daarom doe je het ook voor je vertrekt. Net als je gordel omdoen, navi instellen, etc...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Struikrover
TFHfony schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Daarom doe je het ook voor je vertrekt. Net als je gordel omdoen, navi instellen, etc...
Moet je niet vergeten de rem ingetrapt te houden, anders reset hij weer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Struikrover schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Moet je niet vergeten de rem ingetrapt te houden, anders reset hij weer ;)
Standaard procedure inderdaad. Instappen, voet op de rem, tas op de stoel naast me vastzetten. Vervolgens OPD aan, LKA uit, telefoon in houder + kabeltje er in en navi opstarten. Voet van de rem en rijden maar.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Je vergeet even dat in het menu auto niet altijd mg pilot actief is, maar bv rijden of veiligheid. Verder blijft gemier in het menu altijd onveilig of je dat nu met 1, 2 of 3 klikken op een scherm doet. De swipe down is vanaf de luxury in ieder geval niet beschikbaar. Wel op de standard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Robonus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Dat geldt denk ik voor alle zaken je die tijdens het rijden on-screen moet doen. Apple carplay bedien je ook onder het rijden. Zelfs mijn auto uit 2004 heeft een built-in touchscreen waarop je van alles kunt doen. Dus het gebeurt al behoorlijk lang.

Ben het met je eens dat het wel prettig zou zijn hoor ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:44:
[...]

En hier gaat de gedachte de mist in. Als je hem wel gebruikt (welke mode dan ook) dan moet je deze uitzetten bij bepaalde omstandigheden die MG zelf beschrijft. Pagina 229 in het tekstblok staat met hoofdletters vermeldt 'MOET'. Dat hebben ze vooral gedaan om claims te voorkomen.
Daarna volgt een lijst van situaties waarin de systemen slechter werken en een aantal situaties waarbij het advies geldt: schakel uit.

Als je plots in één van deze situaties terecht komt moet je dus snel kunnen reageren. Lukt dat niet en het gaat fout dan zegt MG 'told you..'. Ga dan maar je gelijk halen.
Wat is sneller? Het menu in en op een paar knoppen drukken van middenscherm dat niet uitblinkt in responsiviteit? Of éen klik of eventueel een paar klikken op het stuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Dat geldt denk ik voor alle zaken je die tijdens het rijden on-screen moet doen. Apple carplay bedien je ook onder het rijden. Zelfs mijn auto uit 2004 heeft een built-in touchscreen waarop je van alles kunt doen. Dus het gebeurt al behoorlijk lang.

Ben het met je eens dat het wel prettig zou zijn hoor ;).
Ik vind Apple Carplay wat anders dan een Safety System. De auto kan je zonder AC ook gebruiken. En je hebt voice control.
Helaas geldt dit niet voor de MG pilot systemen. Die staan altijd aan en zijn niet met stem te veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
[...]

En hier gaat de gedachte de mist in. Als je hem wel gebruikt (welke mode dan ook) dan moet je deze uitzetten bij bepaalde omstandigheden die MG zelf beschrijft. Pagina 229 in het tekstblok staat met hoofdletters vermeldt 'MOET'. Dat hebben ze vooral gedaan om claims te voorkomen.
Daarna volgt een lijst van situaties waarin de systemen slechter werken en een aantal situaties waarbij het advies geldt: schakel uit.

Als je plots in één van deze situaties terecht komt moet je dus snel kunnen reageren. Lukt dat niet en het gaat fout dan zegt MG 'told you..'. Ga dan maar je gelijk halen.
Wat is sneller? Het menu in en op een paar knoppen drukken van middenscherm dat niet uitblinkt in responsiviteit? Of éen klik of eventueel een paar klikken op het stuur?
In mijn situatie staat hij dus altijd uit, dus bovenstaande is dan helemaal niet meer van toepassing.
Je moet gewoon alles instellen aan je auto VOOR je gaat rijden. Niet tijdens... En wil je wel gebruik maken van een werkende LKA. Dan voor je rit nadenken of je hem aan wil zetten en daar naar handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:50:
En toen zat de charge port vast! Denk dat hij is vastgevroren.....
Ja, hier vanochtend ook, geen beweging in the krijgen. Ben blij dat ik mijn SoC net ff te laag vond voor richting werk en even snel om de hoek bij Tesla wilde laden, anders stond ik daar nu zonder genoeg stroom voor de terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Je begrijpt de handleiding verkeerd denk ik, er staat gewoon dat je je stuur vast moet houden als er rijstroken bijkomen of de situatie complex wordt, lijkt mij meer dan logisch.

Die opsomming erna zijn punten waarbij de LKA slechter kan werken of zichzelf uitschakeld, nog steeds staat er niet dat je zelf LKA moet uitzetten.

Er staan welgeteld 4 puntjes waar het advies wordt gegeven om LKA van tevoren uit te schakelen:
* Bij een sportieve rijstijl.
• Rijden bij slecht weer.
• Rijden op hobbelige of slechte wegen.
• Rijden door wegwerkzaamheden of bouwplaats

Alle 4 lijken me prima anticipeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Ik vind Apple Carplay wat anders dan een Safety System. De auto kan je zonder AC ook gebruiken. En je hebt voice control.
Helaas geldt dit niet voor de MG pilot systemen. Die staan altijd aan en zijn niet met stem te veranderen...
Als het op een hoger model anders werkt snap ik dat nog enigzins. Het is gek dat daar verschillen inzitten.

Bij mij staat MG pilot altijd aan, maar dan op ACC (niet TJA). Ik hoef dan alleen te swipen, icoontje aan te klikken en bevestigen. Hoe dat anders is dan een ander menu bedienen in de auto zoals stoel- of stuurverwarming begrijp ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robonus
Capital_G schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Er staan welgeteld 4 puntjes waar het advies wordt gegeven om LKA van tevoren uit te schakelen:
• Rijden op hobbelige of slechte wegen. <--- Dan zou die in België standaard uit moeten kunnen blijven
Geintje natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Ik hoef vandaag de deur niet uit maar net even gekeken, mijn laadklep zit ook muurvast 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capital_G schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Je begrijpt de handleiding verkeerd denk ik, er staat gewoon dat je je stuur vast moet houden als er rijstroken bijkomen of de situatie complex wordt, lijkt mij meer dan logisch.

Die opsomming erna zijn punten waarbij de LKA slechter kan werken of zichzelf uitschakeld, nog steeds staat er niet dat je zelf LKA moet uitzetten.

• Rijden op hobbelige of slechte wegen.

Alle 4 lijken me prima anticipeerbaar.
Er staat 'volledige controle'. Dat heb je nooit als een systeem aanstaat dat jouw volledige controle negatief kan beinvloeden. Dus moet dat systeem uit.

Twee paginas erboven staat overigens ' ...slechte wegen, bepaalde wegconstructies of objecten aangezien voor rijstroken. Als dat gebeurt moet het rijassistentiesysteem onmiddelijk worden uitgeschakeld."

Hoe ga je dat 'onmiddelijk' doen?

Het gaat niet om de discussie of jij of ik ermee leven kan, of iets anticipeerbaar is (want dat is lang niet altijd zo), het gaat erom dat je moet kunnen voldoen aan de richtlijnen van gebruik zoals MG dat zelf stelt. En dat is nu niet het geval.
Je kunt het zelf al zien aan de menus van de standard. Daar kan je met swipe down in éen keer alles uitschakelen. Dat is recent toegevoegd. Dat is echt niet voor niets hoor. Maar op de andere modellen kan je dit niet....

Het echte probleem zit echter bij NCAP. Die stellen de eisen voor het claimen van 5 sterren. Marketing technisch is het een nogo niet aan deze eisen te voldoen. En dat terwijl NCAP nav klachten zelf al toegeeft dat ze de systemen te weinig in de praktijk getest hebben...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:46
Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Die enkele tuut komt bij mij als ik hem op slot zet en er staat nog een deur of achterklep open. Kan dit bij jou ook het geval zijn? Het is in ieder geval gewoon een waarschuwing, let op er is nog iets niet in orde dus loop niet zomaar weg. Overigens gelukkig nog nooit alarm gehad voor het openen van de achterklep met de sleutel in zak, dat is wel erg vervelend.
Dit Is mij laatst overkomen, weet niet of er bij jou hetzelfde voorgevallen is though.

Mijn probleem was als volgt: Deed auto aan lader om 5 uur 's ochtends. Wilde extra stil zijn dus deed de achterklep zo zacht mogelijk dicht. Auto vervolgens op slot gedaan, en kreeg 1x een toeter. Vervolgens dacht ik geen seconde na en deed de achterklep open om hem goed te sluiten, gevolg was dat het alarm af ging en ik toch niet zo stil meer was als ik wilde zijn 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robonus
Toen ik gisteravond thuis kwam had ik niet een enkele tuut dat de achterklep niet goed dicht zat. Dat kan het dus haast niet geweest zijn. In het vervolg doe ik maar de auto "gewoon" met de sleutel open maken en dan pas de achterklep open voor de zekerheid.

Blijft een auto met een rugzakje 🥴

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Pjetrof schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Dit Is mij laatst overkomen, weet niet of er bij jou hetzelfde voorgevallen is though.

Mijn probleem was als volgt: Deed auto aan lader om 5 uur 's ochtends. Wilde extra stil zijn dus deed de achterklep zo zacht mogelijk dicht. Auto vervolgens op slot gedaan, en kreeg 1x een toeter. Vervolgens dacht ik geen seconde na en deed de achterklep open om hem goed te sluiten, gevolg was dat het alarm af ging en ik toch niet zo stil meer was als ik wilde zijn 8)7
Oohooh.. Ik denk dat dan de volgorde moet zijn 1. Unlock car, close the trunk again, lock the car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:54:
Ik hoef vandaag de deur niet uit maar net even gekeken, mijn laadklep zit ook muurvast 8)7
En plastic klepje, ben benieuwd of een warme bean bag gaat helpen...

Iemand een idee waar die emergency release zit in de achterklep?

Edit: 10 minuten later, bean bag bevroren, klepje nog steeds dicht 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door zephyr_blues op 09-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robonus
zephyr_blues schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:30:
[...]

En plastic klepje, ben benieuwd of een warme bean bag gaat helpen...

Iemand een idee waar die emergency release zit in de achterklep?
Om een weigerende laadkabel los te krijgen zit er in de achterbakzijkant een dopje. Die kan je lospulken en dan aan een touwtje trekken. Dat haat het palletje los die de laadkabel vast houdt.

Voor het klepje zelf is er geen emergency release, omdat het al handbediend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:36
DaneV schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:05:
[...]

16A Gaat prima via schuko, mits je een goed stopcontact hebt.
Dat kan, ik heb een lader die 20A doet, werkt ook prima. Maar meestal 16a , is voldoende

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik gisterenavond maar denken dat ik de enige ben.. kan je nagaan als de auto in de sneeuw/smeltende sneeuw staat.

Warm water en een paar keer duwen icm deur openen deed het werk. Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Wat siliconenspray erop doen voortaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier vanochtend juist een ander probleem: De laadkabel liet prima los, maar het klepje wilde niet meer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-09 13:29
TFHfony schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:04:
Hier vanochtend juist een ander probleem: De laadkabel liet prima los, maar het klepje wilde niet meer dicht.
Dit probleem heb ik sinds gisteren ook met mijn leen MG4 standaard. Klepje gaat niet meer dicht en rij al een dag rond met open klepje en melding in het display.

Maar goed dat ik zaterdag mijn nieuwe MG4 kan gaan ophalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Mijn Trophy met zelfde probleem, siliconen spray hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
Zelfde probleem hier idd :Y

Je zou toch zeggen dat je rekening houdt met koud weer als je zo'n laadklepje ontwerpt hè ?

[ Voor 10% gewijzigd door DaneV op 09-01-2024 13:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 10:36

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Ik heb 2 uurtjes geleden mijn MG4 geleverde gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ_lF-_X8ETZMjV5YcQyIzAWq40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSIb7MF6H3iJ5TThCKBShaCX.jpg?f=fotoalbum_large

Even heerlijk zitten rommelen meteen natuurlijk, maar als ik de navigatie wil starten krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysXSJt3UCehqZ2ZJr9FIA7YIuZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzjiREekpWs5btxlJWtIDzUu.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens klik ik op "ga naar instellingen" maar vind daar helemaal niets wat op toestemming geven lijkt??
Weet iemand dit waar ik dat moet instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinge
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 09:18
cooper_s1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:47:

[Afbeelding]

Even heerlijk zitten rommelen meteen natuurlijk, maar als ik de navigatie wil starten krijg ik dit:

[Afbeelding]

Vervolgens klik ik op "ga naar instellingen" maar vind daar helemaal niets wat op toestemming geven lijkt??
Weet iemand dit waar ik dat moet instellen?
YouTube: MG4 Trophy EV Satellite Navigation not activating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54
Ik krijg elke keer dat ik de auto start (in ready mode zet door op de rem te trappen) de vraag of ik de configuratie wil starten. Als ik de configuratie afrondt wordt deze kennelijk niet bewaard want de volgende start krijg ik wederom dat scherm. Iemand dit ook al meegemaakt en een oplossing hiervoor? Gaar om een standard versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
coinman63 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:18:
Ik krijg elke keer dat ik de auto start (in ready mode zet door op de rem te trappen) de vraag of ik de configuratie wil starten. Als ik de configuratie afrondt wordt deze kennelijk niet bewaard want de volgende start krijg ik wederom dat scherm. Iemand dit ook al meegemaakt en een oplossing hiervoor? Gaar om een standard versie.
De vraag is niet erg logisch, waarschijnlijk kies je de verkeerde optie. Probeer volgende keer de andere keuze even. Heeft mij ook even gekost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zephyr_blues
cooper_s1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:47:
Hij is wel mooi hoor... in rood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 14:12
Mijn auto staat altijd onder de carport en wordt daar opgeladen.
Ik had zelfs wat vaseline aan het pinnetje gesmeerd...
Na alle berichten dacht ik ff checken en ja hoor, de laadklep zit muurvast!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP1E5ZiYVLPyLyVIyBKaU2xBm0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb7DDMxtcI2ldaC5IZPLteLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvA1970
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-09 13:29
DaneV schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Je zou toch zeggen dat je rekening houdt met koud weer als je zo'n laadklepje ontwerpt hè ?
Dat zou je inderdaad verwachten maar blijkbaar is dit toch moeilijker dan gedacht. Misschien toch maar klepje open zetten als de weersvoorspellingen zo zijn dat het gaat vriezen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
DaneV schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Ik heb met de föhn t klepje en t slot beetje verwarmd.
Daarna wat siliconen spray in t slot en op de slot-pen.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Garrelt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik heb met de föhn t klepje en t slot beetje verwarmd.
Daarna wat siliconen spray in t slot en op de slot-pen.👍
Klinkt als een 'prima' oplossing voor nu, morgen zit hij waarschijnlijk weer vast :+

Ik zie mijzelf al staan met een fohn en het snoer over de parkeerplaats naar binnen toe. Tjonge tjonge wat een gekloot is het toch met die MG4. Het is bijna schattig gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een flinke klodder vaseline (aan die pin) hielp hier niet echt vanochtend. Ik moest wel echt een paar keer heel hard duwen en langs de rand van het klepje trekken, toen schoot hij los. Het probleem lijkt te zien dat er zich ijs vormt in die rechthoekige uitsparing waar die pin in valt.
Wellicht dat er echt een flinke klodder vaseline in die uitsparing moet :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

WD40 helpt voor dat soort zaken ook heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
cooper_s1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:08:
WD40 helpt voor dat soort zaken ook heel goed.
Moet je wel doen voordat het vriest... WD staat niet voor Ice Displacement :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Hoe wordt het verbruik gemeten? Is dat inclusief laadverliezen? Vind het namelijk behoorlijk. Zit nu gemiddeld op 25-29 kWh per 100km. Ritjes zijn kort, maar vanmiddag een wat langere rit van 30km. Nu zijn het allemaal geen ideale omstandigheden. Geen voorverwarming, korte ritjes en kou, maar de Tesla was toch een pak zuiniger. Die meet dus niet je laadverliezen en dat geeft een vertekend beeld.

Ik heb in het display het verbruik staan na laatste laadsessie.

Betreft de standard uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:28:
Hoe wordt het verbruik gemeten? Is dat inclusief laadverliezen? Vind het namelijk behoorlijk. Zit nu gemiddeld op 25-29 kWh per 100km. Ritjes zijn kort, maar vanmiddag een wat langere rit van 30km. Nu zijn het allemaal geen ideale omstandigheden. Geen voorverwarming, korte ritjes en kou, maar de Tesla was toch een pak zuiniger. Die meet dus niet je laadverliezen en dat geeft een vertekend beeld.

Tja blijft lastig vergelijken, maar gok dat het gebrek aan warmtepomp hier toch een grote rol speelt:
Mijn luxury kan ik lekker opstoken naar 20 a 21 graden (25 in het menu dus :')). Met korte ritjes (20Km ish) kom ik met deze temperaturen rond de 19 a 20 kWh uit. Ik rij wel altijd in stand ECO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
savale schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:39:
[...]

Tja blijft lastig vergelijken, maar gok dat het gebrek aan warmtepomp hier toch een grote rol speelt:
Mijn luxury kan ik lekker opstoken naar 20 a 21 graden (25 in het menu dus :')). Met korte ritjes (20Km ish) kom ik met deze temperaturen rond de 19 a 20 kWh uit. Ik rij wel altijd in stand ECO.
Ja zal verschil maken, maar het gat is nu wel erg groot. Ik let wat dat betreft nergens op dus helpt ook niet mee. Stuur- stoel en verwarming aan op standje 25 auto. Ik rijd in normal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
savale schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:39:
[...]

Ik zit met de luxury rond hetzelfde verbruik, nog iets lager meestal al rijd ik geen snelweg. Verwarming staat op 25c en ik kom rond de 18 kW/100km uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Ja zal verschil maken, maar het gat is nu wel erg groot. Ik let wat dat betreft nergens op dus helpt ook niet mee. Stuur- stoel en verwarming aan op standje 25 auto. Ik rijd in normal.
Laadverlies zal hier ook zeker niet worden meegenomen is mijn vermoeden.
Je geeft niet aan welke snelheid je rijdt op de snelweg, boven de 110 - 115 gaat het verbruik hard omhoog.
Maar nog belangrijker, de standaard heeft een lfp batterij, deze is minder efficient bij lagere temperaturen, en met dit weer duurt het gauw een km of 20 voordat dat wat beter wordt. Bij 100 - 110 snelweg kom ik dan uiteindelijk ook onder de 20 kWh/km uit meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
zephyr_blues schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Laadverlies zal hier ook zeker niet worden meegenomen is mijn vermoeden.
Je geeft niet aan welke snelheid je rijdt op de snelweg, boven de 110 - 115 gaat het verbruik hard omhoog.
Maar nog belangrijker, de standaard heeft een lfp batterij, deze is minder efficient bij lagere temperaturen, en met dit weer duurt het gauw een km of 20 voordat dat wat beter wordt. Bij 100 - 110 snelweg kom ik dan uiteindelijk ook onder de 20 kWh/km uit meestal.
Geen snelweg. 50 en 80 wegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beautjuh11
STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Bij mij hetzelfde. Ik neem aan dat je de verwarming wel aan hebt staan. Zeker op de kortere ritjes blijft het verbruik echt hoog. Zoals hierboven benoemd: geen waterpomp en een andere batterij zijn de boosdoeners.
Ik rij mijn MG sinds de zomer en dan is het gebruik gauw richting de 16.5/17.5kwh per 100km.Dus even deze koude dagen doorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenterwan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 20:29
STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Niet per ongeluk intelligente batterij verwarming aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stenterwan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Niet per ongeluk intelligente batterij verwarming aan staan?
Zo intelligent klinkt het niet. Waar kan ik dat vinden 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beautjuh11
STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Zo intelligent klinkt het niet. Waar kan ik dat vinden 😁
Via home > percentage batterij en dan staat er onderin een tabje met intelligente batterijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:28:

Tesla meet niet de laadverliezen... In het verbruik zit op de MG ook geen laadverlies. Je kunt wel zien hoeveel kwh je voor de airco hebt gebruikt.

Vandaag 170 km in 2 etappes gereden waarvan 140 km snelweg. Maar hooguit 110 max gereden en standaard op acc 100 kmh gereden. Ben dus een rustige rijder.
Airco op 20 graden, af en toe stuurverwarming aan en airco graadje lager. Verbruik in totaal 18.3kwh/100km. Vanaf afleveren zit ik 18.2kwh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Samsung s22 gekoppeld via BT. Alle contacten zijn netjes zichtbaar. Maar als ik mobiele nummers laat bellen met +31 ervoor of 00 ervoor dan krijg ik telkens te horen dat het nummer niet bestaat.

In de display van de MG staat of geen + of geen 00 weergegeven. Dus dat die nummers niet werken is logisch. Maar wat valt hier aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Beautjuh11 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Via home > percentage batterij en dan staat er onderin een tabje met intelligente batterijverwarming.
Dit stond inderdaad aan. Heb het nu uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Tesla meet niet de laadverliezen... In het verbruik zit op de MG ook geen laadverlies. Je kunt wel zien hoeveel kwh je voor de airco hebt gebruikt.

Vandaag 170 km in 2 etappes gereden waarvan 140 km snelweg. Maar hooguit 110 max gereden en standaard op acc 100 kmh gereden. Ben dus een rustige rijder.
Airco op 20 graden, af en toe stuurverwarming aan en airco graadje lager. Verbruik in totaal 18.3kwh/100km. Vanaf afleveren zit ik 18.2kwh/100km.
Klopt, dat zeg ik ook 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:46
Nieuwe 1000km challenge van Björn in de X-power. Verbruik bij -25 is heftig 😅

Lijkt erop dat hij de gehele route met TJA rijdt. Heb hem deze video niet horen klagen over de werking, en ik vind zelf dat het infotainment er bij zijn versie er al een stukje beter eruit ziet, al is dat natuurlijk persoonlijk.

Edit: de laatste 5 seconden zegt hij dat de mg pilot rijdt als een dronken bestuurder

YouTube: MG4 XPower 1000 km challenge in extreme cold weather

[ Voor 44% gewijzigd door Pjetrof op 09-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racemol
Pjetrof schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:19:
Nieuwe 1000km challenge van Björn in de X-power. Verbruik bij -25 is heftig 😅

Lijkt erop dat hij de gehele route met TJA rijdt. Heb hem deze video niet horen klagen over de werking, en ik vind zelf dat het infotainment er bij zijn versie er al een stukje beter eruit ziet, al is dat natuurlijk persoonlijk.

YouTube: MG4 XPower 1000 km challenge in extreme cold weather
Interessant, op een gegeven moment kon hij niet harder rijden dan 90 km/h en dat was al bij 10% batterij. Ik heb zelf nog geen power limit meegemaakt at lagere batterij percentages. Ik heb getest tot ongeveer 6% en er was helemaal geen power limit merkbaar.

Iemand anders dit wel al meegemaakt?

In dat filmpje kun je ook mooi zien dat hij beslagen ruiten heeft steeds. Dat komt ook omdat de klimaat control op automatisch staat en dus lucht van binnen uit aan het rondblazen is. Dat systeem is echt ruk. Mocht je er zelf ook last van hebben, zet de luchtcirculatie op buitenlucht ipv automatisch en het probleem is weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Racemol op 09-01-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom_3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-02 16:47
Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Interessant, op een gegeven moment kon hij niet harder rijden dan 90 km/h en dat was al bij 10% batterij. Ik heb zelf nog geen power limit meegemaakt at lagere batterij percentages. Ik heb getest tot ongeveer 6% en er was helemaal geen power limit merkbaar.

In dat filmpje kun je ook mooi zien dat hij beslagen ruiten heeft steeds. Dat komt ook omdat de klimaat control op automatisch staat en dus lucht van binnen uit aan het rondblazen is. Dat systeem is echt ruk. Mocht je er zelf ook last van hebben, zet de luchtcirculatie op buitenlucht ipv automatisch en het probleem is weg.
Luchtcirculatie op buitenlucht ipv 'auto' helpt inderdaad, maar iedere rit staat de circulatie weer op 'auto' en trouwens de ECO functie van de AC gaat ook steeds weer aan.
Iemand hier een oplossing voor? Ik heb een Standaard 2023 met firmware R21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een verschilletje. Bij mij houdt hij de instellingen van de airco wel vast...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racemol
tom_3 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Luchtcirculatie op buitenlucht ipv 'auto' helpt inderdaad, maar iedere rit staat de circulatie weer op 'auto' en trouwens de ECO functie van de AC gaat ook steeds weer aan.
Iemand hier een oplossing voor? Ik heb een Standaard 2023 met firmware R21.
Er is een situatie waarbij het gereset wordt, ik denk als je tijdelijk de hele airco van automatisch haalt en hem weer op auto zet dat die setting gereset wordt. Als ik echter overal vanaf blijf, airco op automatisch en dan de circulatie instelling aanpast zou het onthouden moeten worden. Je kunt overigens wel de temperatuur aanpassen, dat is geen probleem zolang je de airco zelf maar op automatisch laat staan. Zo werkt het bij mijn versie in ieder geval, een luxury met software R40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 22:52
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag naar mijn werk geweest 180km vooral snelweg in een Luxury. 25% meer verbruik dan in september. LFP schijnt niet zo goed te werken in de kou en geen warmtepomp. Ik zat onder de 20kWh met normale verwarming (22c), stuur en stoelverwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Er is een situatie waarbij het gereset wordt, ik denk als je tijdelijk de hele airco van automatisch haalt en hem weer op auto zet dat die setting gereset wordt. Als ik echter overal vanaf blijf, airco op automatisch en dan de circulatie instelling aanpast zou het onthouden moeten worden. Je kunt overigens wel de temperatuur aanpassen, dat is geen probleem zolang je de airco zelf maar op automatisch laat staan. Zo werkt het bij mijn versie in ieder geval, een luxury met software R40.
Ik heb hem nooit op auto staan. Houdt instelling gewoon vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Ik heb hem nooit op auto staan. Houdt instelling gewoon vast.
Ja logisch, tot je hem weer op auto zou zetten want dan zet hij de lucht circulatie ook op auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:09:
Ik heb mijn Samsung s22 gekoppeld via BT. Alle contacten zijn netjes zichtbaar. Maar als ik mobiele nummers bel met +31 ervoor of 00 ervoor dan krijg ik telkens te horen dat het nummer niet bestaat.

In de display van de MG staat of geen + of geen 00 weergegeven. Dus dat die nummers niet werken is logisch. Maar wat valt hier aan te doen?
Iemand ? Koppeling verwijderen en opnieuw beginnen? In mijn vorige auto gaf de telefoon geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beautjuh11
Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Ik heb dit bij mijn standaard al een keer meegemaakt. Toen ik onder de 15% kwam, kon ik niet harder meer dan 100 en daarvoor moest ik heel mn pedaal indrukken. Best een enge ervaring en zeker als je iemand aan het inhalen bent op de snelweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het met de kou te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ervaringen met ACC van de laatste week, dus zonder TJA:
-Het systeem anticipeert te abrupt
-Het houdt geen rekening met een verandering rijbaan, bv als je inhaalt.

Het abrupte reageren is vooral merkbaar als je voorligger langzamer rijdt dan jijzelf. Tot de ingestelde afstand tuft de auto echter door om vervolgens net binnen die afstand zsm de snelheid van de voorligger aan te nemen. Zoals vandaag met instelling op 100 kmh. Ik nader de vrachtwagen voor mij. Op zeker 3 lengtes afstand remt de MG af tot 93 kmh om weer te versnellen tot 95 kmh (snelheid vrachtwagen). Dat vond mijn achterligger niet leuk. De afstand kleiner maken heeft hetzelfde effect, alleen iets dichter op de voorligger.
- als ik naar links ga om een auto in te halen die langzamer rijdt en ik kom tijdens deze manouvre net binnen de ingestelde afstand, dan blijft de auto inhouden terwijl er voor mij niks rijdt! Ik moet dan echt het stroompedaal intrappen om anderen achter mij niet tot last te zijn.

Donderdag zet ik hem terug op de ouderwetse cruise control.
Pagina: 1 ... 28 ... 69 Laatste