• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01
Wil trouwens over een tijdje zo vol mogelijk weg naar wintersport. 100% laden en dan het interieur en de accu al voorverwarmen voordat we weg rijden. Het interieur al voorverwarmen is me al eens gelukt, maar de accu voorverwarmen heb ik nog niet geprobeerd. Is dat mogelijk met de stekker er nog aan?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

savale schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:59:
Wil trouwens over een tijdje zo vol mogelijk weg naar wintersport. 100% laden en dan het interieur en de accu al voorverwarmen voordat we weg rijden. Het interieur al voorverwarmen is me al eens gelukt, maar de accu voorverwarmen heb ik nog niet geprobeerd. Is dat mogelijk met de stekker er nog aan?
Accu voorverwarmen is nergens voor nodig, dat staat ook in de handleiding. Dat gebruik je alleen als je wilt gaan snel laden

Vaak bu'j te bang!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Beautjuh11 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Ik heb dit bij mijn standaard al een keer meegemaakt. Toen ik onder de 15% kwam, kon ik niet harder meer dan 100 en daarvoor moest ik heel mn pedaal indrukken. Best een enge ervaring en zeker als je iemand aan het inhalen bent op de snelweg...
Bij mijn Luxury gister tot 11% SoC gereden, geen probleem. Kon nog inhalen en acceleratie was gevoelsmatig hetzelfde als bij 80% SoC. Ook reed ik gewoon nog 110.

Believe. Imagine. Create.

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:00
Troetelbeer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:31:
[...]

Bij mijn Luxury gister tot 11% SoC gereden, geen probleem. Kon nog inhalen en acceleratie was gevoelsmatig hetzelfde als bij 80% SoC. Ook reed ik gewoon nog 110.
Idem hier met een luxury. Bij 6% nog geen enkel probleem. De auto reageert hetzelfde als met een volle accu. Leger heb ik de 14000 km tot nu toe nog nooit meegemaakt.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• wrak
-tom-562 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Accu voorverwarmen is nergens voor nodig, dat staat ook in de handleiding. Dat gebruik je alleen als je wilt gaan snel laden
Als je naar de wintersport gaat lijkt het me zinvol om de batterij verwarming te gebruiken je zal zeker gaan snelladen. Ik denk dat het idd geen zin heeft de accu thuis al voor te verwarmen.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:27
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:47:
Wat ervaringen met ACC van de laatste week, dus zonder TJA:
-Het systeem anticipeert te abrupt
-Het houdt geen rekening met een verandering rijbaan, bv als je inhaalt.

Het abrupte reageren is vooral merkbaar als je voorligger langzamer rijdt dan jijzelf.
[knip]
Donderdag zet ik hem terug op de ouderwetse cruise control.
Voor zo ver ik weet kun je 'm niet op "domme" cruise control zetten zonder ACC of heb ik die optie ergens gemist?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:59
cooper_s1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:08:
WD40 helpt voor dat soort zaken ook heel goed.
Halve bus WD40 in het pinnetje, in de "inham" en klepje ging soepel open deze morgen 8)
Ander probleem: de stekker lock werkte niet, waardoor het laden niet wilde starten - beetje morrelen aan de stekker/ erin/ eruit en het werkte weer gelukkig. Dus aandachtpunt voor u allen, vergeet de stekkerlockmotor niet :)

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Iemand ? Koppeling verwijderen en opnieuw beginnen? In mijn vorige auto gaf de telefoon geen enkel probleem.
Dit is een bekend probleem. Het infotainment systeem van MG kan niet overweg met nummers met +31 of 0031 ervoor. Ik heb in mijn telefoon de nummers aangepast naar 06-xxxxxxxx en dan werkt het wel.
Een work around is om te bellen via Android Auto of Apple Carplay dan werkt het wel om te bellen met +31 of 0031 ervoor.
Is inderdaad een vervelend dingetje.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:39
Heinemancp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Halve bus WD40 in het pinnetje, in de "inham" en klepje ging soepel open deze morgen 8)
Ander probleem: de stekker lock werkte niet, waardoor het laden niet wilde starten - beetje morrelen aan de stekker/ erin/ eruit en het werkte weer gelukkig. Dus aandachtpunt voor u allen, vergeet de stekkerlockmotor niet :)
Ik zie de koppen op internet al voor me, "Slow decline of MG4 features during harsh Dutch winters"

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40
Struikrover schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Ik zie de koppen op internet al voor me, "Slow decline of MG4 features during harsh Dutch winters"
Ach het is net als bij een beetje sneeuw, het hele land in paniek. Mijn laadpoortklep was overigens nog goed dicht vanmorgen. Ik hoop dat het gaat dooien voor mn accu leeg is :9

[ Voor 15% gewijzigd door Racemol op 10-01-2024 09:31 ]

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 23:53
-tom-562 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:07:
Een flinke klodder vaseline (aan die pin) hielp hier niet echt vanochtend. Ik moest wel echt een paar keer heel hard duwen en langs de rand van het klepje trekken, toen schoot hij los. Het probleem lijkt te zien dat er zich ijs vormt in die rechthoekige uitsparing waar die pin in valt.
Wellicht dat er echt een flinke klodder vaseline in die uitsparing moet :P
Tip: Bij vrieskou niet te hard trekken aan de rand van het klepje. Bij mij kwam het buitenpaneel van het klepje los van de rest. Één van de clips was afgebroken. Een ongelukkige combinatie van mijn lompheid en de broosheid van het plastic bij -5 graden.

Shoutout naar de werkplaats helden van Van Mossel MG Nijmegen, waar ik direct langs mocht komen en ze het klepje open hebben gekregen, de boel hebben ingesprayd en het buitenpaneel weer hebben vastgemaakt. Voordat m'n koffie op was stond mijn auto al weer buiten. Top service. Mag ook wel eens gezegd worden :)

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 23:53
wrak schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:39:
[...]

Als je naar de wintersport gaat lijkt het me zinvol om de batterij verwarming te gebruiken je zal zeker gaan snelladen. Ik denk dat het idd geen zin heeft de accu thuis al voor te verwarmen.
Als je de accu (voor)verwarmt, werkt de regeneratie wel sneller / beter heb ik gemerkt. Dat vind ik een stuk comfortabeler rijden, maar zal ook iets in verbruik schelen. Kunnen net de laatste paar kilometers zijn die je nodig hebt om op bestemming te komen ;)

Verwijderd

Sonicfreak schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Dit is een bekend probleem. Het infotainment systeem van MG kan niet overweg met nummers met +31 of 0031 ervoor. Ik heb in mijn telefoon de nummers aangepast naar 06-xxxxxxxx en dan werkt het wel.
Een work around is om te bellen via Android Auto of Apple Carplay dan werkt het wel om te bellen met +31 of 0031 ervoor.
Is inderdaad een vervelend dingetje.
Dat noem ik een gevalletje 'bizar'. In veel landen werken de nummers zo. Wat een aanfluiting zeg....

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Dat noem ik een gevalletje 'bizar'. In veel landen werken de nummers zo. Wat een aanfluiting zeg....
Ik ben het met je eens. Enige wat je kunt doen, is het aankaarten bij MG, maar vraag me af of ze er wat mee gaan doen.

• swiffer81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

swiffer81

MG4 Luxury

Opmerkelijk de power limit sommige hebben er geen last van en andere waaronder ik wel al vanaf ongeveer 25% minder power en onder de 15% haal ik de 100km/h niet eens meer en vanaf 10% wordt het gewoon gevaarlijk om nog in te voegen op een 80km/h ringweg.

Rijdt een luxury met 11500km op de teller
Laad vaak tot 80/90% en eens per maand tot 100% maar 2 snelladen gedaan en soms is de accu/bms toch van slag merk ik,
Als voorbeeld laad ik tot 85% en dan gaat er de eerste 10/20 kilometer niets van het percentage of de range/gom af.

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hoe lang vooraf zetten jullie het accu opladen aan als jullie willen snelladen?

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 12:20
deathmonkey schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:39:
Hoe lang vooraf zetten jullie het accu opladen aan als jullie willen snelladen?
Voorverwarmen bedoel je ? Kwartier...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55
swiffer81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:39:
Opmerkelijk de power limit sommige hebben er geen last van en andere waaronder ik wel al vanaf ongeveer 25% minder power en onder de 15% haal ik de 100km/h niet eens meer en vanaf 10% wordt het gewoon gevaarlijk om nog in te voegen op een 80km/h ringweg.

Rijdt een luxury met 11500km op de teller
Laad vaak tot 80/90% en eens per maand tot 100% maar 2 snelladen gedaan en soms is de accu/bms toch van slag merk ik,
Als voorbeeld laad ik tot 85% en dan gaat er de eerste 10/20 kilometer niets van het percentage of de range/gom af.
Je hebt altijd power limit bij lagere soc. Vraag is alleen hoeveel power je aanspreekt en daar aan gewend bent. Ook de snappynes (zal geen bestaand woord zijn 😂) kan het gevoel geven dat je het nier zo ervaart.

Een accu geeft vermogen op basis van de soc. Hoe lager hoe minder de max power output.

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:59
Racemol schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:59:
[...]

Ik begrijp niet waarom je zo fel reageert op een afkorting waar je zelf blijkbaar niet zo veel van af weet. ELK staat gewoon voor Emergency Lane Keeping wat een alert mode van de Lane Keeping Assist (LKA) is. Tenminste bij Luxury modellen.

Zie mijn eerder geposte, maar hieronder herhaalde screenshot.

Standaard versie heeft zo ver ik weet geen ELK maar alleen een alert modus (wat veel beter en inderdaad minder gevaarlijk is). Gebruiker @Badname2 heeft dan ook zeker een punt. [Afbeelding]
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:48:
[...]

Klopt. Maar de verwarring is wel verklaarbaar want elders wordt ELK wel degelijk LKA genoemd. Voorbeeld: op de Prius gen 4 heeft toyota 'LKA' eraf gehaald in ruil voor een 'mild LKA' . Die milde variant deed exact hetzelfde als wat wij hier lane departure assist noemen (stuurt ook licht terug). Maar MG gebruikt Lane Keep Assist voor de toggle van alle lane assist modes.....

Het is zeker niet zo dat de twee eerste opties sterk ingrijpen. Alleen ELK. En dat is ook nog default. Daar komen de klachten vandaan.
@Racemol sorry als ik fel ben overgekomen, was niet de bedoeling.

Afkortingen die heel erg bekent zijn kunnen nuttig zijn om een tekst kort houden, maar heb gewerkt bij een bedrijf dat al niet best communiceerde en dan in zijn berichtgevingen overal zelf verzonnen afkortingen voor gebruikte die enkel bij een select groepje nog begrepen werden. Berichten werden dan ook niet begrepen en steeds minder gelezen, jammer want zo werd goedbedoelde informatie toch nog een nutteloze communicatie.

@Verwijderd je begrijpt idd wel wat ik bedoel, hier op het forum zijn LKA en TJA wel veel gebruikte afkortingen en sinds de upgrade van de modellen is ook One Pedal Drive OPD wel algemeen bekent geworden en weet men ook wat het inhoud.

LKA is een veelbesproken onderwerp op het MG4 forum, vooral als men het graag permanent zou willen uitschakelen of als er een auto van voor tot achter over een zijkant flink door beschadigt raakt.(denk dat we het slachtoffer nog even naar de huidige status moeten vragen)

Laten we even de ACC met zijn nukken en TJA mogelijkheid buiten beschouwing, dan zitten we met een LKA waar lang niet iedereen blij mee is en die ook nog eens lastig in de bediening is en die ook een paar instelmogelijkheden heeft. Nu heb ik al van voor de aflevering een NL handleiding gekregen van mijn verkoopadviseur, deze regelmatig doorgenomen om de auto en zijn mogelijkheden zo goed mogelijk te kunnen benutten. De afkorting ELK wordt daarin niet gebruikt, en het scherm in de auto met al pagina's en teksten zal ook niet iedereen in zijn hoofd hebben....... ik iig niet, was zeker in het begin al blij als ik kon vinden wat ik wilde instellen.

LKA(Rijstrookassistentiesysteem)

In de handleiding is er heel veel over geschreven, ook over zijn 3 instelmogelijkheden, en er word nog meer over geschreven dat het systeem VOORAL NIET verantwoordelijk is en dat je het vooral WEL MOET/OF BETER WEL kunt uitschakelen onder bepaalde omstandigheden.

De HANDLEIDING over de LKA en zijn 3 mogelijkheden:

>>>Rijstrookassistentiesysteem
Het rijstrookassistentiesysteem is een hulpsysteem dat de bestuurder assisteert. Het neemt
NIET de verantwoordelijkheid voor veilig
rijden bij de bestuurder weg. Wanneer de
bestuurder ervoor kiest om het rijstrookassistentiesysteem te gebruiken, MOET de
bestuurder altijd op de omgeving letten, het
stuurwiel vasthouden en op elk moment voorbereid zijn op manoeuvres. Verlies van de algehele controle over de auto kan een ongeval of
letsel veroorzaken.
Het rijstrookassistentiesysteem herkent niet
altijd de rijstrooklijnen. Soms worden slechte
wegen, bepaalde wegconstructies of objecten
aangezien voor rijstrooklijnen. Als dat gebeurt,
moet het rijstrookassistentiesysteem onmiddellijk worden uitgeschakeld.
De schakelaar voor het rijstrookassistentiesysteem staat
op het infotainmentdisplay. Ga naar de betreffende interface voor rijassistentie om het systeem AAN/UIT te zetten en

selecteer de gewenste modus

Waarschuwing (1)
Het systeem gebruikt de vooruitzichtcamera om de
rijstrooklijnen vóór de auto te detecteren. Het systeem
wordt geactiveerd wanneer er aan de volgende detectievoorwaarden is voldaan:
• De functie is INgeschakeld.
• De rijsnelheid is hoger dan 60 km/u.
• De rijstrooklijnmarkeringen zijn duidelijk en het
systeem herkent ten minste één rijstrooklijn.
Wanneer een wiel op het punt staat om de rijstrooklijn
te overschrijden of dat al gebeurd is, geeft het systeem
waarschuwingen om de bestuurder aan te zetten tot actie
en de auto tussen de rijstrooklijnen te houden. De functie
wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de rijsnelheid
tot onder 55 km/u daalt.

Rijstrookvolgassistent (2)
Het systeem gebruikt de vooruitzichtcamera om de
rijstrooklijnen vóór de auto te detecteren. Het systeem
wordt geactiveerd wanneer er aan de volgende detectievoorwaarden is voldaan:
• De functie is INgeschakeld.STARTEN EN RIJDEN
Wanneer een wiel op het punt staat om de rijstrooklijn te
overschrijden of dat al gebeurd is, assisteert het systeem
de bestuurder door de auto tussen de rijstrooklijnen te
houden met behulp van corrigerende stuuringrepen. Tegelijkertijd wordt een melding getoond. De functie wordt
automatisch uitgeschakeld wanneer de rijsnelheid tot
onder 55 km/u daalt.

Rijstrookhulpfunctie in noodsituaties * (3 ELK?)
Het systeem detecteert de volgende objecten:
• Rijstrooklijnen vóór de auto.
• Stoepranden vóór de auto.
• Tegenliggers op de aangrenzende rijstrook.
• Inhalende voertuigen op de aangrenzende rijstrook.
Het systeem wordt geactiveerd wanneer er aan de
volgende detectievoorwaarden is voldaan:
• De functie is INgeschakeld.
Wanneer een wiel op het punt staat de rijstrooklijn of
de stoeprand te overschrijden, of als dat al gebeurd is,
of wanneer een voertuig in de aangrenzende rijstrook
de auto nadert en de auto tegelijkertijd dichter bij de
middenlijn komt, zal het systeem assistentie verlenen aan
de bestuurder door de auto tussen de rijstrooklijnen of de
stoepranden te houden, of scherp in te grijpen door een
corrigerende stuuringreep toe te passen en tegelijkertijd
een instructie weer te geven. De functie wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de rijsnelheid tot onder 55
km/u daalt.
Bij meerdere ingrepen binnen een bepaalde tijd en
bij gebrek aan detectie van stuurhandelingen door de
bestuurder tijdens de ingrepen geeft het systeem waarschuwingen.

Leuk al die afkortingen, zou ook verwarrend worden als we de NL versie zouden gaan invoeren op het forum, dan zou de 3e setting ipv elk dan rin moeten gaan heten?? Heb maar even geen hoofdletters gebruikt.

Inderdaad doet/deed ELK bij mij geen belletje rinkelen en als ik hem nu wel even heb, dan toch over een tijd ben je het weer kwijt...... misschien ook de leeftijd...... maar ook het complexe wat er nu precies allemaal achter zo'n afkorting schuilt maakt het er allemaal niet simpeler op.

• meacount
Robonus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:51:
[...]

Voor zo ver ik weet kun je 'm niet op "domme" cruise control zetten zonder ACC of heb ik die optie ergens gemist?
Als men 'm vind...... dan voor mij ook graag, vind A van de CC ook waardeloos werken.

Hoop dan ook op de update, die is er volgens ingewijden namelijk wel.

• Robonus
Ik was niet zo op de hoogte van de verschillende LKA opties in de Lux,

Gistermiddag op weg naar huis inderdaad de 3 verschillende modussen getest.
Standaard staat ie dus op Emergency Lane Keeping (ELK) Misschien dat het woordje Emergency het al aangeeft. Die trekt dus hard aan het stuur. Dit is de meest rechtse van de 3 opties.

De middelste lijkt een beetje op de ELK, maar trekt ietsje minder hard aan het stuur. Al een heel stuk beter dan de ELK.

De meest linkse (Alert) is een beetje zoals ik het hiervoor bij Ford had. Het stuur gaat alleen trillen als je in de buurt komt van de lijn, en er zijn wat piepjes te horen. Die stuurt dus niet actief bij. Voor deze optie moet je wel een bevesting geven, voor de andere 2 opties niet.

In plaats van helemaal uitzetten is de Alert optie een goeie 2e, geeft toch nog een soort waarschuwing als je even niet zou opletten (al had ik 1x bij testen rijstrook wisselen zonder knipperlicht dat die niet reageerde).
Het is dus niet een 100% betrouwbaar systeem.

• meacount
Racemol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:54:
Ik hoef vandaag de deur niet uit maar net even gekeken, mijn laadklep zit ook muurvast 8)7
TFHfony schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:04:
Hier vanochtend juist een ander probleem: De laadkabel liet prima los, maar het klepje wilde niet meer dicht.
Gisteren boodschappen dag en met de auto op pad, ook even gekeken hoe het met het klepje zat..... en was na het lezen van de berichten dan niet verrast..... het zat vast.

Gelezen dat met druk bewegingen het klepje wel eens open kon gaan, na met vlakke had de boel een paar flink te hebben ingedrukt ging hij dan uiteindelijk open.

Mooi, ook weer gelukt dacht ik, en toen wilde hij niet meer sluiten.

Ook hier met vlakke hand wat stevige drukbewegingen uitgevoerd en toen bleef hij dan toch dicht.

Zal het binnenkort maar eens even goed schoonmaken en er met zuurvrije Vaseline wat koudweerbestendigheid mee proberen te verkrijgen......

Duidelijk een sluitsysteem dat niet beproefd is geweest onder winterse omstandigheden :N

• swiffer81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

swiffer81

MG4 Luxury

STIMPPYYY schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Je hebt altijd power limit bij lagere soc. Vraag is alleen hoeveel power je aanspreekt en daar aan gewend bent. Ook de snappynes (zal geen bestaand woord zijn 😂) kan het gevoel geven dat je het nier zo ervaart.

Een accu geeft vermogen op basis van de soc. Hoe lager hoe minder de max power output.
Gewent en gevoel van power snap ik maar hier worden toch door diverse mensen aangegeven dat de ene er blijkbaar totaal geen last van heeft en de ander wel degelijk problemen ondervindt met een lagere soc waarde en hogere snelheden kan rijden.

Heb in de loop der jaren meerdere ev’s gehad en veel proefgereden en geen 1 was zo slecht in snelheid en power afgifte met een lage soc als mijn mg4 en blijkbaar ondervinden meer mensen het hetzelfde probleem zelfs met de lfp accu.

Hier klopt iets niet, zoals met meerdere zaken met de mg4 heeft de een, een goed werkende auto en de ander ondervindt diverse echte mankementen.

• STIMPPYYY
swiffer81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Gewent en gevoel van power snap ik maar hier worden toch door diverse mensen aangegeven dat de ene er blijkbaar totaal geen last van heeft en de ander wel degelijk problemen ondervindt met een lagere soc waarde en hogere snelheden kan rijden.

Heb in de loop der jaren meerdere ev’s gehad en veel proefgereden en geen 1 was zo slecht in snelheid en power afgifte met een lage soc als mijn mg4 en blijkbaar ondervinden meer mensen het hetzelfde probleem zelfs met de lfp accu.

Hier klopt iets niet, zoals met meerdere zaken met de mg4 heeft de een, een goed werkende auto en de ander ondervindt diverse echte mankementen.
Wellicht andere software, ander type accu of een koude of te warme accu op dat moment?

Dus geloof best dat er wat verschillen kunnen zijn.

Ik merk ook wel wat reductie in power vanaf 40%, maar ik verwacht ook niets met 170pk. Vind ‘m rap genoeg.

• Racemol
swiffer81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Mee eens dat hier iets niet klopt. Op een engelstalig forum heb ik berichten voorbij zien komen dat sommige gebruikers vanaf 50% SoC - in een nieuwe auto - al power limit ervaren en die zijn terug gegaan naar de garage die het toen (niet altijd even vriendelijk) opgelost hebben. Ik dacht dat dit software updates zijn geweest maar weet het niet helemaal zeker. In jouw geval zou ik dan ook zeker je werkplaats bellen en vragen of ze hier mee kunnen assisteren.

Aan de hand van bovenstaande heb ik, toen ik de auto in ontvangst nam uitvoerig getest of ik ook 'last' had van deze power limiet en ik kan je echt beloven dat ik nog net zo veel pit bij de 10% SoC had dan bij 80%. Ik kon moeiteloos op de snelweg van 100 naar 140 km/u versnellen. Het kan niet zijn dat ik dit gewoon niet gemerkt heb.

• Racemol
Even een andere vraag. Ik weet dat de auto na ongeveer 24 uur in slaap valt en dan niet meer met de app te bedienen is maar ik dacht dat even de deuren openen via de sleutel genoeg was om de auto weer wakker te maken. Eerder is dat ook gelukt maar vandaag bleek dit bij mij niet te helpen.

Ik wilde na een paar dagen stilstaan vandaag weer gaan rijden en de app deed niets meer. Auto via de sleutel even open gemaakt en weer gesloten. Hielp niets. Hierna de auto zelfs even op "ready" gehad en toen weer afgesloten en helaas nog steeds in de app een timeout. Toen een stukje gaan rijden en pas daarna kon de app weer verbinding maken. Is er misschien een handigere manier om de auto weer online te krijgen of had ik gewoon last van een storing o.i.d.?

• Troetelbeer
Ik heb voor het eerst een probleem en dat is dat ik mijn laadklepje niet meer dicht krijg. Ja, als ik hem dicht duw, tegenhoud en dan direct de auto op slot zet. Maar dan kan ik mijn auto dus niet meer in.

Tips?

Verwijderd

Robonus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:51:
[...]

P212 , 213 engelse handleiding. Of dit de klassieke is ga ik morgen merken.

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Troetelbeer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:51:
Ik heb voor het eerst een probleem en dat is dat ik mijn laadklepje niet meer dicht krijg. Ja, als ik hem dicht duw, tegenhoud en dan direct de auto op slot zet. Maar dan kan ik mijn auto dus niet meer in.

Tips?
Ik heb met de föhn t klepje en t slot beetje verwarmd.
Daarna wat siliconen spray in t slot en op de slot-pen.👍

• Racemol
swiffer81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:39:
Ik wilde nog even melden dat ik dit zelf ook heb als ik tot 80% laad. De eerste ~20km blijft hij op 80% staan en zit er geen beweging in, ook het aantal km dat je nog kan rijden blijft dan helemaal vast staan. Als ik tot 100% laad heb ik het overigens weer niet, dan staat hij binnen no-time op 99%

Luxury van eind 2023. Balanceren of hoe men het ook noemt zal met hoge regelmaat plaats vinden want voor het weekend laad ik regelmatig tot 100%

[ Voor 17% gewijzigd door Racemol op 10-01-2024 14:34 ]

• Garrelt
  • Niet online
Robonus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:10:
Ik was niet zo op de hoogte van de verschillende LKA opties in de Lux,

Gistermiddag op weg naar huis inderdaad de 3 verschillende modussen getest.
Standaard staat ie dus op Emergency Lane Keeping (ELK) Misschien dat het woordje Emergency het al aangeeft. Die trekt dus hard aan het stuur. Dit is de meest rechtse van de 3 opties.

De middelste lijkt een beetje op de ELK, maar trekt ietsje minder hard aan het stuur. Al een heel stuk beter dan de ELK.

De meest linkse (Alert) is een beetje zoals ik het hiervoor bij Ford had. Het stuur gaat alleen trillen als je in de buurt komt van de lijn, en er zijn wat piepjes te horen. Die stuurt dus niet actief bij. Voor deze optie moet je wel een bevesting geven, voor de andere 2 opties niet.

In plaats van helemaal uitzetten is de Alert optie een goeie 2e, geeft toch nog een soort waarschuwing als je even niet zou opletten (al had ik 1x bij testen rijstrook wisselen zonder knipperlicht dat die niet reageerde).
Het is dus niet een 100% betrouwbaar systeem.
In Australië is er een software software update voor de MG4 Comfort (heet daar Essence), waarin o.a. de ELK iets eenvoudiger kan worden uitgezet. Nu hier nog ...
YouTube: MG4 System Update - R11 Version (Essence ONLY) - What did MG change?

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 14:28
Paul van Druten schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:53:
Mijn auto staat altijd onder de carport en wordt daar opgeladen.
Ik had zelfs wat vaseline aan het pinnetje gesmeerd...
Na alle berichten dacht ik ff checken en ja hoor, de laadklep zit muurvast!!!

[Afbeelding]
UPDATE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr2BuKyuzO14-WXpyDR8Z9eTmvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKiCZEmlNYRtiibpKWGFh4Mb.jpg?f=fotoalbum_large

• Paul van Druten
AvA1970 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Dat zou je inderdaad verwachten maar blijkbaar is dit toch moeilijker dan gedacht. Misschien toch maar klepje open zetten als de weersvoorspellingen zo zijn dat het gaat vriezen :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr2BuKyuzO14-WXpyDR8Z9eTmvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKiCZEmlNYRtiibpKWGFh4Mb.jpg?f=fotoalbum_large

• Robonus
Garrelt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:41:
[...]

In Australië is er een software software update voor de MG4 Comfort (heet daar Essence), waarin o.a. de ELK iets eenvoudiger kan worden uitgezet. Nu hier nog ...
Goeie video, als ik het zo zie hebben ze de volgende verbeteringen daar:

* ACC gaat niet meer afremmen in bochten (wat heel irritant was)
* ACC onthoudt het als je 'm op één afstandsstreepje zet (wordt niet meer gereset naar maximale afstand)
* ACC/TJA is ietsje soepeler met remmen/gasgeven
* LKA uit te zetten middels swipe-menu
* Android Auto is niet meer helemaal fullscreen (kleine bovenbalk met basisinfo van de auto bovenaan)

[ Voor 32% gewijzigd door Robonus op 10-01-2024 15:06 ]

• Paul van Druten
-tom-562 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:07:
Een flinke klodder vaseline (aan die pin) hielp hier niet echt vanochtend. Ik moest wel echt een paar keer heel hard duwen en langs de rand van het klepje trekken, toen schoot hij los. Het probleem lijkt te zien dat er zich ijs vormt in die rechthoekige uitsparing waar die pin in valt.
Wellicht dat er echt een flinke klodder vaseline in die uitsparing moet :P

• Racemol
Na een langere rit was het klepje bij mij nu vanzelf los gekomen. Ik heb zojuist even gekeken en inderdaad, precies op die plek zit nu vocht. Ik heb het droog gemaakt en beetje ingespoten met siliconen spray maar ik vermoed dat het niet voldoende gaat zijn. Want op die plek blijft water gewoon staan dus mocht het weer gaan regenen dan komt het probleem terug. Voor strenge vorst dus even droog deppen lijkt me de enige remedie die zal blijven werken.

• Paul van Druten
Racemol schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Na een langere rit was het klepje bij mij nu vanzelf los gekomen. Ik heb zojuist even gekeken en inderdaad, precies op die plek zit nu vocht. Ik heb het droog gemaakt en beetje ingespoten met siliconen spray maar ik vermoed dat het niet voldoende gaat zijn. Want op die plek blijft water gewoon staan dus mocht het weer gaan regenen dan komt het probleem terug. Voor strenge vorst dus even droog deppen lijkt me de enige remedie die zal blijven werken.
Een gaatje boren in het rechthoekige gat, maar ja waar kom je dan uit?

Verwijderd

meacount schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:56:
[...]

[...]

Rijstrookhulpfunctie in noodsituaties * (3 ELK?)
Emergency Lane Keeping *

Derde optie in de engelstalige handleiding.

• Racemol
Wat ik me wel eens afvraag bij die MG is… Hoe dan? Hoe heeft een bedrijf dat zo slecht is in het maken van auto’s een auto neergezet die zo goed is? Ik begrijp dat dit een vreemde zin is maar toch zie ik het echt zo.

De auto rijdt zo geweldig goed. Als ik het vergelijk met een model 3 of een model y die wij hier zakelijk ook gebruiken, doe mij die MG4 maar. Proefgereden in een Megane E-tech, ID.3 of ID.4 en dan wederom, doe mij die MG4 maar.

Dan komen echter de kleine irritante dingen naar voren die laten zien hoe MG nog in de kinderschoenen staat vooral op softwaregebied. En dan toch zo’n chassis neer zetten met een auto die er geweldig uit ziet en perfecte rijeigenschappen heeft en van binnen en buiten degelijk aan voelt. Het lijkt wel een bipolaire organisatie.

Aan de ene kant engineers die iets prachtigs maken met veel passie en daarnaast een softwareteam wat uit z’n neus zit te eten en via chatgpt de code laat schrijven. Zo komt het op mij in ieder geval over.

Het is een toffe auto maar wat was het toch een geweldige auto geweest als het softwareteam op hetzelfde niveau was geweest als het engineering team.

• Betlem36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 09:22
Garrelt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Die functie zit er bij mij al op!

• STIMPPYYY
Racemol schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:11:
Wat ik me wel eens afvraag bij die MG is… Hoe dan? Hoe heeft een bedrijf dat zo slecht is in het maken van auto’s een auto neergezet die zo goed is? Ik begrijp dat dit een vreemde zin is maar toch zie ik het echt zo.

De auto rijdt zo geweldig goed. Als ik het vergelijk met een model 3 of een model y die wij hier zakelijk ook gebruiken, doe mij die MG4 maar. Proefgereden in een Megane E-tech, ID.3 of ID.4 en dan wederom, doe mij die MG4 maar.

Dan komen echter de kleine irritante dingen naar voren die laten zien hoe MG nog in de kinderschoenen staat vooral op softwaregebied. En dan toch zo’n chassis neer zetten met een auto die er geweldig uit ziet en perfecte rijeigenschappen heeft en van binnen en buiten degelijk aan voelt. Het lijkt wel een bipolaire organisatie.

Aan de ene kant engineers die iets prachtigs maken met veel passen en daarnaast een softwareteam wat uit z’n neus zit te eten en via chatgpt de code laat schrijven. Zo komt het op mij in ieder geval over.

Het is een toffe auto maar wat was het toch een geweldige auto geweest als het softwareteam op hetzelfde niveau was geweest als het engineering team.
Bedrijf dat slecht is in het maken van auto’s? Wat bedoel je daarmee dan? Het merkrecht is gekocht en heeft niets van doen met wat voor merk het vroeger was.

Ik ken de nieuwe M3 niet, die schijnt heel goed te zijn, maar de MG is zeker een fijne auto. Als ik het vergelijk met mijn oude 2019 M3 is de MG op een aantal punten beter, maar ook slechter.

De software vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht. Volg best wat ev auto topics en de problemen die je daar tegenkomt… misschien komt dat ook omdat ik natuurlijk geen early adopter van MG ben.
Nu niet op niveau van Tesla, maar geen gekke zaken waardoor de auto problemen geeft of uitvalt. Eigenlijk werkt alles prima en doet het wat het hoort te doen.

• Racemol
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Bedrijf dat slecht is in het maken van auto’s? Wat bedoel je daarmee dan? Het merkrecht is gekocht en heeft niets van doen met wat voor merk het vroeger was.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ze duidelijk nog veel te leren hebben m.b.t. het maken van volwassen auto's maar wel een chassis neer hebben gezet van een volwassen auto. Kan zijn dat jij dat anders ervaart, dat is prima natuurlijk. Ik refereer in ieder geval niet naar het oude MG merk, ik weet dat deze auto's er weinig mee te maken hebben.

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Ik ken de nieuwe M3 niet, die schijnt heel goed te zijn, maar de MG is zeker een fijne auto. Als ik het vergelijk met mijn oude 2019 M3 is de MG op een aantal punten beter, maar ook slechter.

De software vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht. Volg best wat ev auto topics en de problemen die je daar tegenkomt… misschien komt dat ook omdat ik natuurlijk geen early adopter van MG ben.
Nu niet op niveau van Tesla, maar geen gekke zaken waardoor de auto problemen geeft of uitvalt. Eigenlijk werkt alles prima en doet het wat het hoort te doen.
SAIC heeft kennelijk MG overgenomen wegens de naamsbekendheid. Ik heb nog in een moderne MG van het oude merk gereden, super auto om in te rijden, verder ook een drama. Misschien hebben ze toch wat kennis meegenomen.

Mijn gevoel is dat ze met de MG4 voelen een troef in handen te hebben, en deze zo snel mogelijk willen pluggen om als serieuze speler op de markt te komen. Enerzijds gaat dat zo goed dat (iig hier in NL) het distributie/dealerschap kraakt in zijn voegen. Daarnaast betekent dit helaas in elke geval voor nu relatief weinig aandacht voor de aftercare. Hopelijk komt dat in niet al te veel tijd ook beter in orde.

Tijdje terug was ik even helemaal klaar met de auto en serieus naar andere opties aan het kijken.. Maar als ik dan bijna het dubbele per maand moet betalen voor een model 3 die net 10.000 Euro duurder is ben ik ineens weer een stuk blijer

• Troetelbeer
Garrelt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb met de föhn t klepje en t slot beetje verwarmd.
Daarna wat siliconen spray in t slot en op de slot-pen.👍
Ik ging net kijken en hij ging opeens weer dicht. Wel nu ook even siliconen spray gespoten voor de komende dagen.

Verwijderd

Betlem36 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Maar heeft de comfort in NL ook alert, lane departure assist en emergency lane keeping (ELK)?
(Voor NL vertaling zie post hierboven)

In UK en Australie hebben ze alleen de eerste 2. In die hoef je niet uit te zetten wat mij betreft.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-11 22:47
Robonus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:05:
[...]

* ACC onthoudt het als je 'm op één afstandsstreepje zet (wordt niet meer gereset naar maximale afstand)
* Android Auto is niet meer helemaal fullscreen (kleine bovenbalk met basisinfo van de auto bovenaan)
Bedankt voor de samenvatting. Ik voeg nog even toe dat ze de hoe je de ACC snelheid aanpast hebben veranderd. Een klikje omhoog of omlaag maakt nu 1 km/u verschil en inhouden van stick maakt 5 km/u verschil. Een stuk logischer.

Verwijderd

FreeShooter schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Bedankt voor de samenvatting. Ik voeg nog even toe dat ze de hoe je de ACC snelheid aanpast hebben veranderd. Een klikje omhoog of omlaag maakt nu 1 km/u verschil en inhouden van stick maakt 5 km/u verschil. Een stuk logischer.
Vooral dat laatste...zoals het nu is gaat tegen alle logica in.

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Racemol schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:14:
Even een andere vraag. Ik weet dat de auto na ongeveer 24 uur in slaap valt en dan niet meer met de app te bedienen is maar ik dacht dat even de deuren openen via de sleutel genoeg was om de auto weer wakker te maken. Eerder is dat ook gelukt maar vandaag bleek dit bij mij niet te helpen.

Ik wilde na een paar dagen stilstaan vandaag weer gaan rijden en de app deed niets meer. Auto via de sleutel even open gemaakt en weer gesloten. Hielp niets. Hierna de auto zelfs even op "ready" gehad en toen weer afgesloten en helaas nog steeds in de app een timeout. Toen een stukje gaan rijden en pas daarna kon de app weer verbinding maken. Is er misschien een handigere manier om de auto weer online te krijgen of had ik gewoon last van een storing o.i.d.?
Loop ook tegen dit probleem aan. Heb zowel wifi en bluetooth verbinding. Zeker met dit weer, zou het fijn zijn om de auto op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4TGdKB81RDukFEVdgnofWkDtJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qk47fTIzLjUV6ZFc65GgoS5T.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

edhollan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Loop ook tegen dit probleem aan. Heb zowel wifi en bluetooth verbinding. Zeker met dit weer, zou het fijn zijn om de auto op te warmen.

[Afbeelding]
Refresh?

• zephyr_blues
Racemol schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:14:

Wat nog wel eens wil helpen is 2 keer een refresh te doen (swipe down). Maar als de auto idd in slaap is helpt dat niet meer.
Ik heb homeassistant draaien met de MG4 daarin. Die heb ik ingesteld om elke 12 uur een update te vragen aan de auto. Sindsdien eigenlijk nooit meer dat de auto in deep sleep gaat.
Voor die tijd wel ook ervaren dat alleen openen/sluiten met de sleutel vaak niet helpt om hem weer "online" te krijgen. Volle start en stop was voor mij wel genoeg.

Verwijderd

zephyr_blues schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Wat nog wel eens wil helpen is 2 keer een refresh te doen (swipe down). Maar als de auto idd in slaap is helpt dat niet meer.
Ik heb homeassistant draaien met de MG4 daarin. Die heb ik ingesteld om elke 12 uur een update te vragen aan de auto. Sindsdien eigenlijk nooit meer dat de auto in deep sleep gaat.
Voor die tijd wel ook ervaren dat alleen openen/sluiten met de sleutel vaak niet helpt om hem weer "online" te krijgen. Volle start en stop was voor mij wel genoeg.
Dit in slaap vallen kan verklaren waarom ik tussen kerst en nieuwjaar niet meer bij de auto kon in de app. Toen ben ik erin gaan zitten en opnieuw (in de auto) gerefreshed. Dat werkte..

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-11 17:20
coinman63 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:18:
Ik krijg elke keer dat ik de auto start (in ready mode zet door op de rem te trappen) de vraag of ik de configuratie wil starten. Als ik de configuratie afrondt wordt deze kennelijk niet bewaard want de volgende start krijg ik wederom dat scherm. Iemand dit ook al meegemaakt en een oplossing hiervoor? Gaar om een standard versie.
Even Engelse taal kiezen, setting / configuratie doorlopen en opslaan en dan weer naar Nederlands :-)

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Verwijderd

buldogwtf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Even Engelse taal kiezen, setting doorlopen en opslaan en dan weer naar Nederlands :-)
Om welke settings gaat het hier?

• buldogwtf
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Om welke settings gaat het hier?
Post aangepast, is niet een setting, maar een opstart configuratie ding

• buldogwtf
Struikrover schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Vanochtend 'schrok' ik ook even toen ik hem niet open kreeg. Na even wat duwen en auto op slot en weer van slot af ging hij open. Daarna kwam ik erachter dat alle 4 laders het niet deden op locatie :-(

Gelukkig genoeg % om net thuis te komen.

Net lekker veel wd40 erop gedaan. Morgen even testen.

• zephyr_blues
buldogwtf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Vanochtend 'schrok' ik ook even toen ik hem niet open kreeg. Na even wat duwen en auto op slot en weer van slot af ging hij open. Daarna kwam ik erachter dat alle 4 laders het niet deden op locatie :-(

Gelukkig genoeg % om net thuis te komen.

Net lekker veel wd40 erop gedaan. Morgen even testen.
Bij mij nog steeds geen beweging in... Vooralsnog gaat het vanavond al dooien zag ik, ik wacht nog heel even. Dan siliconen dr'op en snel (langzaam) laden. Zou net moeten lukken

Verwijderd

zephyr_blues schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Bij mij nog steeds geen beweging in... Vooralsnog gaat het vanavond al dooien zag ik, ik wacht nog heel even. Dan siliconen dr'op en snel (langzaam) laden. Zou net moeten lukken
Ik heb het voorzichtig met warm water gedaan. Een kunststof lepeltje gebruikt om hem voorzichtig boven en onder het slot op te lichten.
Dooien? Hier vriest het al 6 graden....Woon jij in het Noorden (noordenwind vanaf zee)?

• zephyr_blues
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Ik heb het voorzichtig met warm water gedaan. Een kunststof lepeltje gebruikt om hem voorzichtig boven en onder het slot op te lichten.
Dooien? Hier vriest het al 6 graden....Woon jij in het Noorden (noordenwind vanaf zee)?
Nee, gewoon ff verkeerd gekeken... Morgen in de loop van de middag wordt het :P

• snirp
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-11 19:23
Jemig, even 2 dagen dit forum niet gelezen en al die posts gemist van vastzittende laadkleppen. Vanochtend hetzelfde euvel gehad, de auto stond op het punt om met de vrachtwagen naar een servicepunt gebracht te worden en toen wou meneer wel open.....
Ik had me voorgenomen mijn tijd anders in te vullen dan steeds dit forum te volgen :)

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-11 05:34
snirp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:50:
Jemig, even 2 dagen dit forum niet gelezen en al die posts gemist van vastzittende laadkleppen. Vanochtend hetzelfde euvel gehad, de auto stond op het punt om met de vrachtwagen naar een servicepunt gebracht te worden en toen wou meneer wel open.....
Ik had me voorgenomen mijn tijd anders in te vullen dan steeds dit forum te volgen :)
Welkom bij #MG4lotgenoten. Ipv een car meetup, kunnen we slachtofferhulp meetup organiseren.

Maar even zonder gekte, ik dnek dat bijna alle EVs momenteel niet echt goede autos zijn. Het is nog even wachten tot we de kwaliteit van vorige generatie hybrids kunnen genieten. Ik hoop dat de Tesla model y jupiner echt echt beter wordt, en met die nieuwe soort LFP batterij komt die wel tegen kou kan. Tot die tijd lekker de goedkope MG4 lease.

• Struikrover
Stuk snelweg van Zwolle naar huis zostraks, 110km/h en verbruik 27kW/100km, oei oei :D

Verwijderd

Struikrover schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:21:
Stuk snelweg van Zwolle naar huis zostraks, 110km/h en verbruik 27kW/100km, oei oei :D
Korte stukjes,snelweg met verwarming hoog, wind tegen en koude batterijen zijn altijd een feest.

• AvA1970
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-11 08:11
zephyr_blues schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Wat gebruik je om de MG te koppelen met HA en zou je eventueel je setup hiervoor willen delen? Hier ook een HA gebruiker en zaterdag krijg ik mijn nieuwe MG4, zou mooi zijn om dit dan te kunnen koppelen.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Nou hier ook feest, gelukkig niet zo erg dat de kabel niet los wilde maar de laadklep wilde niet dicht. Toch best irritant als die foutmelding de hele tijd op je scherm staat.
En het is koud dus linker richtingaanwijzer geeft een foutmelding en verschillende opties vallen uit, maar garage kan niets doen want als ik daar kom en ze zetten hem uit en aan is de fout weg.

Wat mij wel lukte is om klepje dicht te drukken en dan de auto op slot te doen, dan is het klepje wel dicht als je geparkeerd hebt, zodra de auto open gaat dan gaat het klepje ook weer open dus dat is beetje jammer. Dus ook even geen enkel idee wat mijn verbruik nu is met de auto maar ik gok rond de 20kwh/100km en dat over 170km gemeten dus best redelijk.

• meacount
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Emergency Lane Keeping *

Derde optie in de engelstalige handleiding.
(y) Was me ondertussen duidelijk, gebruik zelf vanaf het begin LDA, optie 2 of zet LKA in zijn geheel uit als ik me er aan stoor. (heb de LKA update al weer een paar maanden)

• STIMPPYYY
Zijn er nog trucjes die je kunt gebruiken om het de-frosten te versnellen. Ik start AC op afstand, zo rond de 26 graden, maar de auto was nog compleet bevroren. Het wordt ook niet heel warm. Dat was 10 minuten vooraf en zou mijn inziens voldoende moeten zijn. Een defrost functie heb ik nog niet gevonden, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

• Racemol
Vanmorgen ging het laadklepje zonder problemen open. Het droogmaken en beetje insprayen met siliconenspray heeft gelukkig geholpen.

Met deze temperatuur laad de auto op mijn 22kW lader nog altijd op vol vermogen met 9.8kW dat valt me reuze mee. Had vanmorgen tijdens het rijden wel elke 3 seconden een melding dat de auto highbeam functie momenteel niet beschikbaar is. Dat is prima, gebruik ik toch niet maar om dat nu elke 3 seconden als foutmelding weer te geven...

Voorverwarmen heb ik vanmorgen 2x 10 minuten gedaan en dat was voldoende. Staat bij mij op 28c en de tweede keer heb ik ook de stoelverwarming er bij aangezet. Toen ik de deur opende voelde het echt als een warme deken waar je in stapte.

[ Voor 5% gewijzigd door Racemol op 11-01-2024 09:27 ]

• Robonus
STIMPPYYY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:20:
Zijn er nog trucjes die je kunt gebruiken om het de-frosten te versnellen. Ik start AC op afstand, zo rond de 26 graden, maar de auto was nog compleet bevroren. Het wordt ook niet heel warm. Dat was 10 minuten vooraf en zou mijn inziens voldoende moeten zijn. Een defrost functie heb ik nog niet gevonden, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Voorverwarmen (of verkoelen) werkt het beste op de maximale warmte (HI) of koelte (LOW)
Alles daartussen werkt minder goed.

• Racemol
Robonus schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Voorverwarmen (of verkoelen) werkt het beste op de maximale warmte (HI) of koelte (LOW)
Alles daartussen werkt minder goed.
Hoe werkt dat dan? Je geeft toch gewoon een temperatuur op of gaat hij naar "HI" als je nog hoger gaat? Ik heb hem namelijk op 28c staan.

Verwijderd

Nee hoor. Is er niet.
Als je de auto op afstand wil ontdooien, zorg er minstens voor dat hij alleen op de ruit staat voor je weg gaat met een hoge ventilatorstand. Dat bleek vanmorgen om 6 uur goed te werken. Ik zet hem niet zo hoog: 22 graden. Helaas moet ik zo weer rijden maar ik ben het nu zelf vergeten...

• meacount
[...]

Ja, vind ik ook heel irri, het verkeer achter moet bijna denken dat er een 100+er achter het stuur zit.

Of ik dat een verbetering vind.... maar niet storend. Tevens ook snelheid aanpassen per 1km en dat vind ik wel een verbetering dan alleen maar per 5km stapjes.

Als ik het goed gevolgd heb gaan ook de stuurbewegingen minder bruusk en werkt het geheel wat subtieler. De TJA is een optie die ik enkel in file verkeer wel heb gebruikt, voor normaal gebruik is het aan mij niet besteed.

Klopt dat wel? er stond toch enkel ELK? als iemand rijd in LDA modus, dan lijkt het mij niet dat het dan de LDA modus oftewel LKA uitzet??? Beetje onduidelijk is me dat wel. Maar goed, gebruik zelf optie 3 niet en LDA is na de update wel iets waar mee te leven valt.

Tevens Apple Carplay, maar gebruik beiden niet, kan daar dan ook niets over roepen.

Al met al is het een ACC update die ik toch wel graag wil hebben, de versie die ik nu heb vind ik echt waardeloos, heb dan liever een gewone CC.

• Robonus
Racemol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Hoe werkt dat dan? Je geeft toch gewoon een temperatuur op of gaat hij naar "HI" als je nog hoger gaat? Ik heb hem namelijk op 28c staan.
Simpel, hoe hoger hij staat hoe beter / sneller hij ontdooit.

Als je een koude pan pakt om een biefstuk te bakken warm je die ook niet op, op een half vlammetje maar op de hoogste stand ;)

Ik heb normaal alle luchtkanalen openstaan (dashboard, bestuurder, en voeten) maar hij ontdooit en ontwasemt bij mij behoorlijk dus ik kan me voorstellen dat hij bij voorverwarmen misschien alleen de dashboard luchtstroom gebruikt?

• meacount
Betlem36 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Je bedoeld dat je die ACC update in zijn geheel al hebt?

Zou ook graag de ACC update willen hebben, irriteer me mateloos aan de ACC zoals die bij mij nu nog mijn plezier in het rijden met de MG4 verpest, het is eigenlijk het enige waar ik me na de updates die ik al heb gehad nog aan stoor.

Als ze ook al de update voor de temperatuur regeling in de cabine hebben mogen ze die ook installeren, maar eenmaal gewend vind ik die niet super storend, eerder knullig..... maar mee te leven ;)

Bij welke dealer heb je de ACC update gekregen en hoelang geniet je er al van?

Verwijderd

Even algemeen: sommige discussies zijn specifiek voor een bepaald model. Als lezer weet ik niet uit mijn hoofd wie welk model heeft. En dus weet ik niet of iets relevant is voor mij.
Is er een optie om het model in ons profiel op te nemen?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:02:
Even algemeen: sommige discussies zijn specifiek voor een bepaald model. Als lezer weet ik niet uit mijn hoofd wie welk model heeft. En dus weet ik niet of iets relevant is voor mij.
Het staat je vrij om dat in je onderschrift/profiel te zetten, maar in de eerste plaats is het hier Tweakers, en niet het MG4 forum :P

Vaak bu'j te bang!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 21:38

TFHfony

Professional Weirdo

Als dit een auto-forum was dan zou ik zeggen: ja.
Maar mensen posten hier ook in andere delen van GoT, en om dan ook mijn merk/type van mijn TV, Tuner, PC, laptop, scherm, telefoon, etc.. in mijn profiel kwijt te moeten...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• meacount
Heb de app niet in gebruik, maar toen hij een keer helemaal met bevroren ruiten voor de deur stond de moeite genomen om even 10 minuten van te voren naar buiten te lopen en de auto te openen en even op ready gezet.

Kachel staat bij mij op 25°C op de hand, heb alleen op de ruiten gezet en de ventilator van standje 5 die ik normaal gebruik even op 7 of 8 gezet.

Hierna binnen nog een bakkie genomen en spullen gepakt, auto was na die 10 minuten heerlijk warm en kon met een wisser die ik altijd in de cabine onder een stoel heb liggen met gemak het beetje ijs dat er nog op de ruiten zat zo wegwissen.

Nadeel van mijn situatie..... je moet een keer extra lopen, niet erg als je auto voor de deur staat, Wat ook een nadeel is als je in een "mindere" buurt woont, de auto staat ondertussen niet op slot! Is diefstalgevoelig en onderzoekende kinderen kunnen gevaar lopen.

Voordeel is wel dat je zeker weet dat alles ook draait, iets waar je, zoals ik hier al een paar heb gelezen, met de app niet zeker van bent ;)

[ Voor 2% gewijzigd door meacount op 11-01-2024 11:08 . Reden: aanvullende waarschuwing ]

• Racemol
meacount schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Heb de app niet in gebruik, maar toen hij een keer helemaal met bevroren ruiten voor de deur stond de moeite genomen om even 10 minuten van te voren naar buiten te lopen en de auto te openen en even op ready gezet.

Kachel staat bij mij op 25°C op de hand, heb alleen op de ruiten gezet en de ventilator van standje 5 die ik normaal gebruik even op 7 of 8 gezet.

Hierna binnen nog een bakkie genomen en spullen gepakt, auto was na die 10 minuten heerlijk warm en kon met een wisser die ik altijd in de cabine onder een stoel heb liggen met gemak het beetje ijs dat er nog op de ruiten zat zo wegwissen.

Nadeel van mijn situatie..... je moet een keer extra lopen, niet erg als je auto voor de deur staat, Wat ook een nadeel is als je in een "mindere" buurt woont, de auto staat ondertussen niet op slot!

Voordeel is wel dat je zeker weet dat alles ook draait, iets waar je, zoals ik hier al een paar heb gelezen, met de app niet zeker van bent ;)
Let er op dat je auto niet alleen niet op slot staat maar dat iemand er ook gewoon mee weg kan rijden, ook al is de sleutel er niet.

Overigens is het inderdaad wel eens klooien om de app werkend te krijgen, als de app echter aangeeft dat voorverwarmen bezig is dan kun je er wel van uit gaan dat dit ook echt zo is. Dat werkt echt prima, je moet alleen niet je auto een paar dagen niet gebruiken, dan is hij in "deep sleep" en reageert die niet meer op de app.

• STIMPPYYY
[...]

Dat eerste punt vind ik toch wel een goede zet en verdient wmbt credits. Nu is ACC in mijn beleving echt al een heel stuk ontspannender en minder gevoelig dan bij mijn Tesla, dus voor mij al een verademing, ze laten hiermee zien dat ze doorhebben dat deze bemoeienis over het algemeen gewoon ergerlijk is en weinig toevoegt. Bij Tesla zetten ze er nog een T waarbij het geheel staat voor Traffic Aware CC. Yeah right, gewoon ruk is het.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat een fabrikant hier iets aan zou gaan doen en allemaal als schapen achter elkaar zouden aansluiten. Dus zeker een mooie ontwikkeling.

• wrak
AvA1970 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Wat gebruik je om de MG te koppelen met HA en zou je eventueel je setup hiervoor willen delen? Hier ook een HA gebruiker en zaterdag krijg ik mijn nieuwe MG4, zou mooi zijn om dit dan te kunnen koppelen.
Ik gebruik de " SAIC MQTT Gateway (Python) " add on https://github.com/SAIC-iSmart-API/saic-home-assistant-addon . Deze geeft de waarden door via een mqtt brooker. Ik gebruik daarvoor de Mosquitto broker
ook een HA add on.

• meacount
Dit forum deeltje gaat enkel over de MG4, bedoel je soms de uitvoering ---- Standaard-Comfort-Luxery-Trophy-X-Power?

De MG4 rijders die hier al wat meer op dit deeltje komen vermelden het er vaak wel bij als het relevant is voor een bepaalde vraag.

Idd voor mij als Luxery eigenaar bijvoorbeeld ook een vraag of je als Standard/Comfort eigenaar je LKA ook 3opties heeft om uit te kiezen, zelf zou ik denken waarom niet....... maar wat is logica?

• Struikrover
meacount schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Idd voor mij als Luxery eigenaar bijvoorbeeld ook een vraag of je als Standard/Comfort eigenaar je LKA ook 3opties heeft om uit te kiezen, zelf zou ik denken waarom niet....... maar wat is logica?
Comfort eind 2023 hier: nope, er zijn maar 2 LKA standen: ingrijpen of alarm (geen emergency optie hier)

• zephyr_blues
wrak schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Ik gebruik de " SAIC MQTT Gateway (Python) " add on https://github.com/SAIC-iSmart-API/saic-home-assistant-addon . Deze geeft de waarden door via een mqtt brooker. Ik gebruik daarvoor de Mosquitto broker
ook een HA add on.
Dank je, de zelfde setup als ik in gebruik heb. Alles redelijk standaard staan, alleen de "forced" gateway refresh op 12 uur (43200 sec) gezet, op de default 24 uur viel die nog te vaak in slaap.

Bijkomend voordeel lijkt dat je via HA ook de achterruitverwarming en voorruit defrost apart aan en uit kunt zetten op afstand, al heb ik dat nog niet getest.

• wrak
zephyr_blues schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Dank je, de zelfde setup als ik in gebruik heb. Alles redelijk standaard staan, alleen de "forced" gateway refresh op 12 uur (43200 sec) gezet, op de default 24 uur viel die nog te vaak in slaap.

Bijkomend voordeel lijkt dat je via HA ook de achterruitverwarming en voorruit defrost apart aan en uit kunt zetten op afstand, al heb ik dat nog niet getest.
Leuk die 43200 staan er bij mij ook in. Ik heb het idee dat de 12 uur refresh ook bij de HA niet altijd lukt. Vanmorgen stond de "last_vehicle_state" weer heerlijk op 14 uur.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
zephyr_blues schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Hoe heb jij dit precies ingesteld? In mijn setup zie ik onderstaande tijdsintervallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJtiK63QIBuDACYGmhqmNSUQwX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5fkH3brEGh4tf9rnepCoyrr.jpg?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• meacount
Racemol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Let er op dat je auto niet alleen niet op slot staat maar dat iemand er ook gewoon mee weg kan rijden, ook al is de sleutel er niet.

Overigens is het inderdaad wel eens klooien om de app werkend te krijgen, als de app echter aangeeft dat voorverwarmen bezig is dan kun je er wel van uit gaan dat dit ook echt zo is. Dat werkt echt prima, je moet alleen niet je auto een paar dagen niet gebruiken, dan is hij in "deep sleep" en reageert die niet meer op de app.
Zal het er in mijn tekst nog even voor alle duidelijkheid bijzetten....... auto eenmaal in Ready is vrij spel voor de kwaadwillenden, maar ook gevaarlijk voor kleine onderzoekende kinderen.....

• Flexteam
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-01-2024
Goedemorgen allemaal,

Wij hebben 5 maal de MG4 Electric zakelijk en lopen tegen een aantal zaken aan waarbij we wat hulp kunnen gebruiken.

1) Is het mogelijk dat de MG4 de rij instellingen onthoudt? Denk hierbij b.v. aan Ecostand en één pedaal rijden? NU moeten we telkens de instellingen weer aanpassen.

2) Volgens de dealer is het mogelijk om met de MG4 te laden bij de Supercharger van Tesla. Dit is ons echter nog niet gelukt. Iemand hier ervaring mee?

Ik hoop op een reactie van de kenners

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9S-L8vI-i_AnPj7xnICGyyY7vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zU0Vdmu7P6eJwu6G01Lc5Dwk.jpg?f=fotoalbum_large

• Garrelt
  • Niet online
Ad 1) Helaas niet

Fraai gestyled jullie MG4's!

[ Voor 48% gewijzigd door Garrelt op 11-01-2024 11:11 ]

• Beautjuh11
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 19:33
Flexteam schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:07:
Goedemorgen allemaal,

Wij hebben 5 maal de MG4 Electric zakelijk en lopen tegen een aantal zaken aan waarbij we wat hulp kunnen gebruiken.

1) Is het mogelijk dat de MG4 de rij instellingen onthoudt? Denk hierbij b.v. aan Ecostand en één pedaal rijden? NU moeten we telkens de instellingen weer aanpassen.

2) Volgens de dealer is het mogelijk om met de MG4 te laden bij de Supercharger van Tesla. Dit is ons echter nog niet gelukt. Iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
1. Dit is niet mogelijk helaas.

2. Dit is zeker mogelijk. Ik doe dit best vaak en werkt goed en snel. (MG4 standard) Als je dit vaak doet, kun je zelfs een abbonement afsluiten om de kosten te drukken.

Edit: type mg toegevoegd.

• meacount
Flexteam schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:07:
Goedemorgen allemaal,

[Afbeelding]

Helaas worden veel zaken niet onthouden en moeten elke keer weer opnieuw ingesteld of uitgezet worden, Voor het gemak zijn er wel zaken onder de sterretjes te programmeren. OPD moet voor elke rit opnieuw gestart te worden en werkt ook onder bepaalde omstandigheden niet. Lees de berichten.

Heb zelf al een paar maal geladen met de app van Tesla, vind de app wel eens niet gebruiksvriendelijk, maar met een hoop geduld moet het laden uiteindelijk wel lukken, de 1e keer kan dan ook wel een krachtterm ontlokken.

• Flexteam
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-01-2024
Beautjuh11 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:16:
[...]

1. Dit is niet mogelijk helaas.

2. Dit is zeker mogelijk. Ik doe dit best vaak en werkt goed en snel. (MG4 standard) Als je dit vaak doet, kun je zelfs een abbonement afsluiten om de kosten te drukken.

Edit: type mg toegevoegd.
Klopt het dan dat je een Tesla account moet aanmaken en de app moet installeren? Ik ben gisteren met één van de voertuigen naar een Supercharger gegaan maar krijg de auto niet tot opladen.

• Racemol
Flexteam schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Klopt het dan dat je een Tesla account moet aanmaken en de app moet installeren? Ik ben gisteren met één van de voertuigen naar een Supercharger gegaan maar krijg de auto niet tot opladen.
Ja, dit gaat via de Tesla app en daar heb je een account voor nodig, een abonnement hoeft dan weer niet maar is wel goedkoper als je er regelmatig gebruik van maakt. Tarieven vind je weer in die Tesla app.

• zephyr_blues
mrme12345 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Hoe heb jij dit precies ingesteld? In mijn setup zie ik onderstaande tijdsintervallen:
[Afbeelding]
Zelfde als die van mij. Ik zie zelden dat een keer mist, maar het kan natuurlijk altijd dat er even geen bereik is, server niet werkt. Sinds deze instellingen actief zijn is het me niet meer gebeurd dat k de auto niet kon bereiken.

Sinds de nieuwste app trouwens leuke bijkomstigheid dat zowel HA en de app ingelogd kunnen zijn

• Robonus
Racemol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Ja, dit gaat via de Tesla app en daar heb je een account voor nodig, een abonnement hoeft dan weer niet maar is wel goedkoper als je er regelmatig gebruik van maakt. Tarieven vind je weer in die Tesla app.
De Tesla app moet je wel direct koppelen aan een bankrekening (of ik dacht ook creditcard). Dat zal vast ook wel een zakelijke rekening kunnen zijn.
Tesla tarieven zijn wel erg aantrekkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Robonus op 11-01-2024 11:27 ]

• meacount
Flexteam schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ja die app....... lastig kreng.... spaties hier en daar..... postcode lastig erin te krijgen.

Zonder de goed ingevulde app krijg je de Superchargers niet aan het werk, had ook liever een pasje/druppel gehad, maar bij elke laadsessie zit ik weer te stoeien met de phone en de app, ach wie weet wordt ik er ook een keer handig in en lukt het me zonder een vloek ;)

• meacount
Robonus schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:27:
[...]

De Tesla app moet je wel direct koppelen aan een bankrekening (of ik dacht ook creditcard). Dat zal vast ook wel een zakelijke rekening kunnen zijn.
Tesla tarieven zijn wel erg aantrekkelijk.
Bij mij via de creditcard, maar die gaat uiteindelijk ook af van de bankrekening ;)

• zephyr_blues
meacount schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Ja die app....... lastig kreng.... spaties hier en daar..... postcode lastig erin te krijgen.

Zonder de goed ingevulde app krijg je de Superchargers niet aan het werk, had ook liever een pasje/druppel gehad, maar bij elke laadsessie zit ik weer te stoeien met de phone en de app, ach wie weet wordt ik er ook een keer handig in en lukt het me zonder een vloek ;)
Truc lijkt bij mij nu te zijn... auto neerzetten, app starten en nummer laadstation kiezen en de sessie starten, dan pas inpluggen. En het kan dan even duren voordat de sessie begint. Eerst inpluggen lijkt ie inet leuk te vinden.
Volgens mij koopt Tesla nu stroom in wegen gebrek aan zon, maar ze zijn nog altijd de helft of meer goedkoper dan andere snellaad stations. Afgelopen zomer kon je zelfd voor < 25 ct laden

• Beautjuh11
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 19:33
zephyr_blues schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Truc lijkt bij mij nu te zijn... auto neerzetten, app starten en nummer laadstation kiezen en de sessie starten, dan pas inpluggen. En het kan dan even duren voordat de sessie begint. Eerst inpluggen lijkt ie inet leuk te vinden.
Volgens mij koopt Tesla nu stroom in wegen gebrek aan zon, maar ze zijn nog altijd de helft of meer goedkoper dan andere snellaad stations. Afgelopen zomer kon je zelfd voor < 25 ct laden
Dit is ook de volgorde die ik doe. Zeker nu heel handig, want dan kun je het starten van de laadsessie nog lekker vanuit de warme auto doen. Zelf ben ik ook tevreden over Tesla's laadsysteem. Ik haal goede snelheden en de prijzen zijn ook dynamisch waardoor je tijdens de daluren goedkoop kan laden. Imo veel beter dan een Ionity.

• zephyr_blues
Racemol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Weet je dat zeker? Mijn vorige auto wel eens mijn wederhelft snel bij een winkel in een drukke winkelstraat eruit geggoid, bleek ik geen sleutel te hebben. Zij al naar binnen en ik kwam geenmeter meer vooruit. Voel je je best uh.. lollig ;)
Zodra je de auto verlaat gaat ie in parkmode en vermoed ik echt dat je de sleutel weer nodig hebt om de auto opnieuw in ready te zetten.
Pagina: 1 ... 29 ... 70 Laatste