• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Eavyon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:02:
[...]

Nee niks ingeprikt. Ik zie dit nu sinds donderdag en zonder iets te veranderen is dit opeens meer geworden. Alleen de buitentemperatuur is omlaag gegaan. Zou de accu warm gehouden worden boven 5 graden? Ik heb het idee soms de warmtepomp te horen ook al staat de auto dagen stil. Maar neem dit niet van me aan.

Mogelijk is dit normaal gedrag maar ik heb de auto pas sinds begin dit jaar. Als meer mensen even percentage bij wil houden zijn we er zo achter of dit normaal is of dat we weer naar VM moeten. :-(
Zeker geen normaal gedrag. Zelfs als mijn homeassistant om de 6 uur de auto checkt is er geen verandering in de soc. Kan rustig dagen achtereen staan zonder energie verbruik. Ik vrees dat er iets mis is.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• Bersonia
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
Eavyon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:15:
Zien meer mensen deze relatief snelle idle terugloop op hun auto? Dit was eerder een procent over een week of minder.
[Afbeelding]
in welk menu kan je dit opvragen? Ergens heb ik gelezen dat indien de gewone 12V batterij te laag in spanning gaat die automatisch bijgewerkt wordt, misschien in die richting zoeken. Ook heb ik het al meermaals gehad dat na het afsluiten van de wagen ik een soort gezoem hoor, alsof er een ventilator draait. Bij een gewone auto kan dat gebeuren om de wagen af te koelen maar bij een EV ????? Als ik het hoor duw ik voor alle veiligheid nog eens op sluiten en dan stopt ie met dat geluid, ik zou niet willen dat ik s'morgens pech heb of er iets anders gebeurt, al die vragen en dat voor het slapen gaan 8) is dat wel gezond? :+

• Bersonia
Racemol schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:36:
[...]

Het zou niet uit moeten maken denk ik maar check het toch eens. Staat in het battery --> energy consumption menu, waar je ook de grafiek ziet van energie verbruik, de toggle voor intelligent battery heating soms aan? Ik kan me niet voorstellen dat die wat doet als de auto uit staat (maar sowieso is het slim om die uit te zetten) maar je weet maar nooit.

Mijn auto verbruikt 0% batterij als deze stil staat. Ook al staat die een week stil.
is dat de toggle om aan te zetten voor het snelladen?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Bersonia dat de 12v accu opgeladen wordt als de auto uitgeschakeld is, dat lijkt me sterk. De hoofd batterij wordt losgekoppeld dmv een relais, wat je duidelijk hoort schakelen bij het uitschakelen van de auto.

Dat de interieur ventilator soms een paar minuten blijft draaien, dat heb ik ook.
Waarom, geen idee

Mijn auto heeft ooit een ruime week op het vliegveld gestaan, maar de batterij was geen enkele % gezakt bij terugkomst

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Die fan die je hoort draaien is wss voor de condensor van de airco

Vaak bu'j te bang!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
Bersonia schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:14:
[...]

is dat de toggle om aan te zetten voor het snelladen?
Ja maar enig voordeel heb ik er in ons klimaat nog niet voor kunnen vinden. Als ik ga DC laden begint de snelheid eigenlijk altijd wel op 120+ kWh (bij een lage SoC)

• Racemol
Oxellaar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:18:
@Bersonia dat de 12v accu opgeladen wordt als de auto uitgeschakeld is, dat lijkt me sterk. De hoofd batterij wordt losgekoppeld dmv een relais, wat je duidelijk hoort schakelen bij het uitschakelen van de auto.
Klopt volgens mij. Er zijn zelfs vele verhalen dat de 12v accu gewoon leeg is gelopen door sluipverbruik en de auto hierdoor niet meer te starten is. Volgens mij is er geen intelligentie ingebouwd om bij lage 12v spanning de HV accu in te schakelen en automatisch te gaan laden. Onder het rijden natuurlijk wel maar niet als de auto uit staat,

• Racemol
-tom-562 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:28:
Die fan die je hoort draaien is wss voor de condensor van de airco
In de zomer hoor ik dit en volgens mij is dit gewoon nog het na koelen van het accu pakket. Maar wederom, dit gaat hij -denk ik- echt niet uit zichzelf doen als de auto uit staat.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Dat draaien van die ventilator is zoals Tom zegt om de WP/airco te koelen. In zomer staat hier een Model 3 soms wel tot een uur na aankomst te loeien. Dit gebeurt dus ook vanaf de Luxury in de winter (want WP).

• Oxellaar
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:02:
Dat draaien van die ventilator is zoals Tom zegt om de WP/airco te koelen. In zomer staat hier een Model 3 soms wel tot een uur na aankomst te loeien. Dit gebeurt dus ook vanaf de Luxury in de winter (want WP).
Er is geen enkele technische reden om een warmtepomp te koelen
Zo'n systeem heeft geen interne warmte die nog afgevoerd zou moeten worden.

Het is ook alleen de ventilator die nadraait en niet de compressor van de warmtepomp.
Je hoort die duidelijk uitgaan op dat moment.

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-12-2025
Racemol schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:36:
[...]

Het zou niet uit moeten maken denk ik maar check het toch eens. Staat in het battery --> energy consumption menu, waar je ook de grafiek ziet van energie verbruik, de toggle voor intelligent battery heating soms aan? Ik kan me niet voorstellen dat die wat doet als de auto uit staat (maar sowieso is het slim om die uit te zetten) maar je weet maar nooit.

Mijn auto verbruikt 0% batterij als deze stil staat. Ook al staat die een week stil.
Neen, intelligent heating staat niet aan en zet ik nagenoeg ook nooit aan. Ook vannacht na gisteren de auto even gebruikt te hebben blijft de accu langzaam afnemen. Bij het controleren zojuist merkte ik wel dat de auto niet hoefde op te starten. De animatie op het scherm kwam niet en meteen het home scherm.
Ik heb nu de auto eerst via menu een poweroff gedaan en toen gesloten. Maar even wachten of er een verschil is. Dit moet niet nodig zijn maar alleen om te testen.

• Eavyon
Oxellaar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:18:

Dat de interieur ventilator soms een paar minuten blijft draaien, dat heb ik ook.
Waarom, geen idee

Mijn auto heeft ooit een ruime week op het vliegveld gestaan, maar de batterij was geen enkele % gezakt bij terugkomst
Het lijkt erop dat dat de HV accu niet wordt ontkoppeld na afsluiten. Ik meen te herinneren dat ik dit weleens hoorde. Is dit meteen na afsluiten of soms wisselend?

• Bersonia
Zien meer mensen deze relatief snelle idle terugloop op hun auto? Dit was eerder een procent over een week of minder.
[Afbeelding]
mag ik eens weten waar je dat beeld terug vind?

• Eavyon
Bersonia schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:57:
[...]

mag ik eens weten waar je dat beeld terug vind?
Dit is in Home Assistant via https://github.com/ad-ha/mg-saic-ha
Exact dezelfde informatie die in de app terug te vinden is.

• Mg4gebruiker
  • Nu online
[Afbeelding]
Wat is het percentage precies? De fractie van het maximale voltage?

Er zitten periodes van meerdere uren tussen die volkomen vlak zijn. Kan het zijn dat je periodiek iets triggert?

• Racemol
Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:45:
[...]

Wat is het percentage precies? De fractie van het maximale voltage?

Er zitten periodes van meerdere uren tussen die volkomen vlak zijn. Kan het zijn dat je periodiek iets triggert?
De tabel komt uit home assistant die periodiek de status ophaalt. Daardoor zie je logischerwijs vlakke stukken in de grafiek, dat zijn namelijk de momenten waarop er een update binnenkomt.

Het probleem is dat de HV accu binnen enkele uren in percentage zakt, en dat zou niet mogen gebeuren.

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-12-2025
Zou een hard reset hier werken? (12v accu even loskoppelen)?

• Eavyon
Kleine update. Of het de oplossing is weet ik niet.

Ik merkte op dat de auto niet uit ging. Zelfs na de auto op slot te doen bleef de radio geluid maken. Dat wil zeggen dat de computer aan blijft.
Ik heb even een minuut de auto geladen en gestopt. Rempedaal ingedrukt en auto staat meteen aan, want deze was niet uit. Auto weer afgesloten en jawel een paar tellen later hoor ik het HV relais. Als dit klopt dit zit er dus een bug die sporadisch voor komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Eavyon op 21-11-2025 12:31 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Wel apart, heb dat zelf nog nooit meegemaakt.

Ik heb trouwens een setje dakdragers te koop. Ook een setje car shades/privacy shades . Volgende week zaterdag kan ik mijn ID4 ophalen bij de dealer, dus dit is over :P

Vaak bu'j te bang!

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Racemol schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 00:14:
[...]

De tabel komt uit home assistant die periodiek de status ophaalt. Daardoor zie je logischerwijs vlakke stukken in de grafiek, dat zijn namelijk de momenten waarop er een update binnenkomt.

Het probleem is dat de HV accu binnen enkele uren in percentage zakt, en dat zou niet mogen gebeuren.
Maar wat staat er op de y-as? % van max voltage? Of kWh?

• Racemol
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:03:
[...]

Maar wat staat er op de y-as? % van max voltage? Of kWh?
Percentage SoC?

• Eavyon
Nou de laadtruc werkt maar de bug lijkt wel terug te komen nadat de auto is gebruikt. Dus de auto gaat niet volledig uit na afsluiten. Voorlopig maar goed opletten of ik het HV relais hoor na afsluiten en anders moet ik een laadsessie starten om het te forceren. Nog 3 maanden tot de servicebeurt wachten want ik kan me nu al voorstellen hoe dit gaat bij een VM garage...

• Racemol
Eavyon schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:59:
Nou de laadtruc werkt maar de bug lijkt wel terug te komen nadat de auto is gebruikt. Dus de auto gaat niet volledig uit na afsluiten. Voorlopig maar goed opletten of ik het HV relais hoor na afsluiten en anders moet ik een laadsessie starten om het te forceren. Nog 3 maanden tot de servicebeurt wachten want ik kan me nu al voorstellen hoe dit gaat bij een VM garage...
Ik zou eerst de auto eens volledig resetten door de 12V accu los te koppelen (voor een kwartiertje) en kijken hoe het dan gaat. Na het loskoppelen moet je geloof ik wel wat zaken opnieuw instellen / kalibreren maar van wat ik begrijp lost dit vaak de vreemdste problemen op.

• Bersonia
Eavyon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:16:
[...]

Dit is in Home Assistant via https://github.com/ad-ha/mg-saic-ha
Exact dezelfde informatie die in de app terug te vinden is.
Moet ik dat downloaden en installeren op de PC? En wat bedoelen ze met best eentweede account aanmaken?

• RichardB61
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb begin (VM Tiel, die denken wel mee en regelen alles goed) van het jaar updates gehad voor mijn 2022 Luxury line long range. Nu het kouder is staat mijn verwarming niet hoger dan 20 graden, niet meer op 24 graden, het is nu heerlijk warm, zeker met de stoel en stuurverwarming. Merken jullie ook deze verbetering met de updates?

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
RichardB61 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:43:
Ik heb begin (VM Tiel, die denken wel mee en regelen alles goed) van het jaar updates gehad voor mijn 2022 Luxury line long range. Nu het kouder is staat mijn verwarming niet hoger dan 20 graden, niet meer op 24 graden, het is nu heerlijk warm, zeker met de stoel en stuurverwarming. Merken jullie ook deze verbetering met de updates?
Sinds de updates in augustus (luxury mei 2023) is de verwarming bij mij ook lager gezet. Sinds augustus ook geen weigermomenten van de HVAC meegemaakt. De updates zijn een grote verbetering. Steunpunt MG KIA - Amersfoort heeft het updaten dus ook onder de knie.

[ Voor 5% gewijzigd door wrak op 27-11-2025 15:29 ]

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37
@RichardB61 die update heb ik net gemist nog denk ik. (mei dit jaar de laatste updates gehad). De volgende wellicht. :) Inderdaad wel handig: hier moet ie nu op 24 / 25 om het een beetje behagelijk te hebben.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Facelift versie van de MG4, qua uiterlijk die ik alleen een andere spoiler. Het interieur is wel echt een stuk volwassener zo

Vaak bu'j te bang!

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Is dit niet de al eerder gefacelifte chinese variant? Ik begrijp dat de productie van mg4 namelijk gestopt is.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Mg4gebruiker schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:53:
Is dit niet de al eerder gefacelifte chinese variant? Ik begrijp dat de productie van mg4 namelijk gestopt is.
Nee, die lelijke "facelift" is een heel andere auto, ander platform (voorwielaandrijving). Die schijnt als MG4 Urban uit te komen o.i.d. (las ik op het Engelse MG forum). Volgens mij worden ze straks naast elkaar geleverd (lijkt mij ook een goede zet, dat andere ding is echt lelijk :P)

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 27-11-2025 21:52 ]

Vaak bu'j te bang!

• Racemol
Ik vind het interieur ook wel leuk inderdaad, vooral het bestuurdersschermpje lijkt nu echt bij de auto te horen in plaats van (vaak scheef) achteraf geplaatst te zijn. Wel jammer dat die midden console nu echt aanwezig is, dat vond ik juist zo mooi aan de mg4, dat je alleen een zwevend eiland had.

Oh en de buitenkant lijkt niet echt noemenswaardig veranderd. Wel veel beter dan dat andere ding wat voor de facelift van de mg4 is china moest doorgaan.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Racemol schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:00:
Ik vind het interieur ook wel leuk inderdaad, vooral het bestuurdersschermpje lijkt nu echt bij de auto te horen in plaats van (vaak scheef) achteraf geplaatst te zijn. Wel jammer dat die midden console nu echt aanwezig is, dat vond ik juist zo mooi aan de mg4, dat je alleen een zwevend eiland had.

Oh en de buitenkant lijkt niet echt noemenswaardig veranderd. Wel veel beter dan dat andere ding wat voor de facelift van de mg4 is china moest doorgaan.
Ik vind die nieuwe spoiler wel lelijker dan de huidige (die is veel meer uitgesproken)

Vaak bu'j te bang!

• Racemol
-tom-562 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:14:
[...]

Ik vind die nieuwe spoiler wel lelijker dan de huidige (die is veel meer uitgesproken)
Ja mee eens, al zou ik deze facelift best willen rijden. Volgende auto zal echter geen VMM (Van Mossel Monster) meer worden, ik ga het denk ik eens bij Louwman proberen (BYD) / Renault of Zeekr.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Nou, het is uiteindelijk afgelopen vrijdag gelukt om een definitieve inleverafspraak te maken. Uiteraard wéér zelf moeten bellen, maar nu kregen ze bij VM wel direct contact met de locatie in Hengelo. Blijkbaar dachten ze daar dat alles 'gewoon' al rond was en de afspraak stond (ik heb nooit een definitieve bevestiging gehad). Het klonk voor mij meer als een smoesje, maar goed.. De auto is netjes gepoetst van binnen en van buiten, woensdagochtend lever ik 'm in.
Ondertussen de ID.4 opgehaald (pics zie -tom-562 in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1" :P), en ook al wat kilometers gereden. De MG4 is een prima auto (zeker als je afzet wat ze nieuw kosten in vergelijking met de concurrentie toentertijd), maar je merkt dat VW de zaakjes toch wel wat beter voor elkaar heeft qua bouwkwaliteit en software (alhoewel ik begreep dat bij de eerste bouwjaren van de ID.x serie de software ook echt problematisch was.. :X). De MG4 stuurt overigens wel écht een stuk scherper en speelser :o (maar de ID.4 is dan ook wel een paar honderd kg zwaarder en een stuk langer)

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 01-12-2025 16:59 ]

Vaak bu'j te bang!

• Racemol
-tom-562 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:59:
Nou, het is uiteindelijk afgelopen vrijdag gelukt om een definitieve inleverafspraak te maken. Uiteraard wéér zelf moeten bellen, maar nu kregen ze bij VM wel direct contact met de locatie in Hengelo. Blijkbaar dachten ze daar dat alles 'gewoon' al rond was en de afspraak stond (ik heb nooit een definitieve bevestiging gehad). Het klonk voor mij meer als een smoesje, maar goed.. De auto is netjes gepoetst van binnen en van buiten, woensdagochtend lever ik 'm in.
Ondertussen de ID.4 opgehaald (pics zie -tom-562 in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1" :P), en ook al wat kilometers gereden. De MG4 is een prima auto (zeker als je afzet wat ze nieuw kosten in vergelijking met de concurrentie toentertijd), maar je merkt dat VW de zaakjes toch wel wat beter voor elkaar heeft qua bouwkwaliteit en software (alhoewel ik begreep dat bij de eerste bouwjaren van de ID.x serie de software ook echt problematisch was.. :X). De MG4 stuurt overigens wel écht een stuk scherper en speelser :o (maar de ID.4 is dan ook wel een paar honderd kg zwaarder en een stuk langer)
Veel plezier er mee! Ziet er tof uit in het zwart.

Dat je maar snel de rijeigenschappen van de MG4 mag vergeten zodat je van de ID.4 kunt genieten 8)

• Woutje34
  • Registratie: November 2017
-tom-562 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:59:
Veel veilige kilometers, ziet er goed uit!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
Wat me nou weer gebeurt :D. Ik bel met VanMoseel autoschade (vestiging Utrecht, maar volgens mij schakelt hij door) om te vragen hoe het zit met mijn schade registratie. Vertelt de mevrouw aan de telefoon mij dat ze sinds maandag "een grote storing" hebben en "de systemen niet meer in kunnen". Vraag me af of ze slachtoffer van een ransomware attack zijn geworden :P. Maar anyway, dus nog geen idee of ze m'n auto op tijd gaan repareren of niet...

Maandag maar weer eens proberen. Wat een amateuristisch gedoe zeg.

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Struikrover schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:24:
Wat me nou weer gebeurt :D. Ik bel met VanMoseel autoschade (vestiging Utrecht, maar volgens mij schakelt hij door) om te vragen hoe het zit met mijn schade registratie. Vertelt de mevrouw aan de telefoon mij dat ze sinds maandag "een grote storing" hebben en "de systemen niet meer in kunnen". Vraag me af of ze slachtoffer van een ransomware attack zijn geworden :P. Maar anyway, dus nog geen idee of ze m'n auto op tijd gaan repareren of niet...

2 weken terug ook in Roermond tijdens een jaarlijkse beurt. De computers werkte niet meer, konden de systemen niet in omdat van Mossel vlak vooraf blijkbaar naar een ander IT systeem over was gegaan.

Een en al ellende als ik ze daar mocht geloven.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)

Zie:
https://www.gelderlander....maakt~a4b6619c/?slug_rd=1
:P
Ik heb gisteren mijn MG4 ingeleverd, inleveren verliep soepel bij VM schadeherstel in Hengelo.

Ik heb nog steeds wat MG4 spul te koop, privacy shades, dakdragers en spatlappen/mudflaps. PM bij interesse :P

Vaak bu'j te bang!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
Same here, door vertraging bij het RDW liep de levering van mijn MG4 al uit, maar nu kan men kennelijk helemaal niet meer bij de documenten of kentekengegevens. Had mij verheugd op een leuk sinterklaascadeautje maar dat gaat nog eventjes duren ben ik bang.

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Dat is interessant! Mijn auto gaat 15 december voor een week naar de dealer voor een uitgebreide inspectie. Als ze nergens bij kunnen, dan kunnen ze effectief ook niks aan de auto doen tijdens de inspectie.

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:19
Ben nu 9 maanden zonder mijn MG4 en rijd nu rond in een EV met hogere zit en instap, zuinig als ik ben had ik mijn V2L adapter gehouden met het doel om deze in de nieuwe te gebruiken indien dat nodig zou zijn.

Helaas kwam ik er van de week achter dat deze V2L adapter niet werkt op mijn huidige auto en dat ik daar dan maanden nutteloos mee heb rondgereden. Ondertussen op Marktplaats, waar ik nu ook deze adapter heb gezet, een wel werkende V2L adapter voor mijn huidige EV gevonden.

Rare wereld en we hopen allemaal dat in Nederland geen narigheid zal komen en dat we gewoon water en stroom zullen blijven houden. Voor het geval je net als ik graag een backup hebt, test als je dat nog niet hebt gedaan dan een eventueel aanwezige V2L adapter of hij werkt met je MG4.

Mocht het niet werken, ik heb iig dan wel een werkende, doe me maar een PM als je belangstelling hebt.

• Bersonia
Zou niet weten wat je bedoelt met V2L adapter. Voor zover ik weet heeft een MG4 een type 2 aansluiting en de mogelijkheid om te snelladen met een CCS aansluiting.

Denk ik toch! 8)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Bersonia schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:09:
Zou niet weten wat je bedoelt met V2L adapter. Voor zover ik weet heeft een MG4 een type 2 aansluiting en de mogelijkheid om te snelladen met een CCS aansluiting.

Denk ik toch! 8)
Hint: zoek op google op V2L of Vehicle 2 Load ;)

Vaak bu'j te bang!

• Robonus
Bersonia schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:09:

Denk ik toch! 8)
Een kleine stekker-overgang zodat je een 230v "gewone" stekker kan aansluiten op je auto.
Zo kan je bijvoorbeeld een airfryer op de camping op je auto aansluiten. Of voor iets serieuzere zaken, ik heb er laatst één voor ca 35 euro gekocht als "noodpakket". Dat je bij langdurige stroomuitval met een haspel de koelkast, vriezer en evt CV ketel draaiende kan houden. Als je uitgaat van een gemiddelde 50% volle autoaccu (ca 30kW) kan je die gemiddeld 30 dagen draaiende houden.

• Racemol
Robonus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:35:
[...]

Een kleine stekker-overgang zodat je een 230v "gewone" stekker kan aansluiten op je auto.
Zo kan je bijvoorbeeld een airfryer op de camping op je auto aansluiten. Of voor iets serieuzere zaken, ik heb er laatst één voor ca 35 euro gekocht als "noodpakket". Dat je bij langdurige stroomuitval met een haspel de koelkast, vriezer en evt CV ketel draaiende kan houden. Als je uitgaat van een gemiddelde 50% volle autoaccu (ca 30kW) kan je die gemiddeld 30 dagen draaiende houden.
Dit heb ik al eens een keer gedaan inderdaad, bij een stroomuitval heb ik de CV ketel en mijn PC en modem (toch een nerd he) voorzien van stroom zodat ik lekker warm door kon gaan. Ik gebruik de adapter ook geregeld bij het snoeien in de tuin of op een moestuin waar normaal eigenlijk helemaal geen stroom is. Super handig!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Racemol schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:51:
[...]

Dit heb ik al eens een keer gedaan inderdaad, bij een stroomuitval heb ik de CV ketel en mijn PC en modem (toch een nerd he) voorzien van stroom zodat ik lekker warm door kon gaan. Ik gebruik de adapter ook geregeld bij het snoeien in de tuin of op een moestuin waar normaal eigenlijk helemaal geen stroom is. Super handig!
Iemand een idee of dit ook bij MG$ standard uit 2023 werkt?

kost maar 25 euro op ali voor mg4

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• samvdheijden
mrme12345 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
[...]

Dat werkt, ik heb zelf deze voor mijn MG4 uit 2023: https://www.amazon.nl/dp/B0CY2SWQSJ

• Robonus
Ik heb ook die van Amazon. Vond die van Ali er toch een beetje gammel uitzien. Als er langere tijd best wat stroom doorheen gaat, evt in de regen dan leek die van Amazon me iets degelijker.

• Racemol
mrme12345 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
[...]

kost maar 25 euro op ali voor mg4
Zeker, zo ver ik weet ondersteunen alle MG4s de V2L functionaliteit alleen moet je die adapter wel zelf kopen.

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:19
Robonus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:35:
[...]

Ik weet uit mijn hoofd niet meer of de MG4 in het menuutje waar je het ontladen mee startte ook nog iets had om in te stellen dat je je MG4 autoaccu niet helemaal leegtrekt, want dat lijkt mij immers niet de bedoeling. Bij mijn huidige auto kan ik het ontladings percentage instellen van 70 tot 20 procent in stappen van 10 procent. Normaal laad ik de auto weer op als hij ergens tussen 20 en 30 procent zit, zal dat tegenwoordig dan maar wat eerder gaan doen, zo rond de 40 procent, dan heb ik in het ongunstigste geval toch nog de beschikking over 14kW. Even toelichten, mijn accupakket is netto zo'n 72kW/u, dat is per 10% accucapaciteit dan zo'n beetje 7kW/u. Als ik de V2L nodig zou hebben op het moment dat er nog 40% beschikbaar zou zijn om te rijden, dan is dat helaas voor V2L gebruik nog maar 20%, immers de autosoftware beschermt je tegen het geheel ontladen van het accupakket. In mijn voorbeeld blijft er dan 2x 10% a 7kW/u per 10% wordt dan 2 x 7 = 14 . Nu ben ik een forse gebruiker, maar zonder te wassen en een airco in gebruik te nemen en met wat beperken van comfort en ander gemak zou ik daar dan wel 2 volle dagen stroom van kunnen draaien.

Ik hoop ook dat op het moment van een calamiteit er voldoende in mijn accupakket zit om er indien nodig toch nuttig gebruik van te kunnen maken. Je hebt verschillende vormen van V2L adapters,tegenwoordig lijken de stekkers met aan het uiteinde een 220V stopcontact het meest gangbaar, zoiets heb ik nu voor mijn huidige EV. De werkende V2L van de MG4 was/is (ik heb hem nog op moment van schrijven) er 1 met een snoer eraan en een contactdoos met 2 220V aansluitingen en 1 USB A en 1 USB C aansluiting. Toen ik op zoek was naar een V2L adapter voor mijn huidige auto kwam ik die niet meer tegen.

Deze werkt op de MG4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCF2qp7SCalYoiETH16N3JJDQYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBcFe7pcvzhlzYuF1MgNveOX.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenwoordig zijn het meer dit soort modellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDpz-bsDkND3aoSLzgzZyXbK764=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEc1G2QEk013Ov4asMpR2oRL.jpg?f=fotoalbum_large

Of er zit een knopje op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MihjBurYYfE0gG-wQwDU3mdfIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCr88AQLRZWIc2yc6MRK2fpU.jpg?f=fotoalbum_large

Die ik nu 2e hands heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6dTJ7B60BuGMa6Zed8c1BUsBLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uru7wVlXgHZz4LwwIfFJEEZU.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel is het wel een beetje een drama met die dingen, je kan aan de buitenkant niet zien of hij wel of niet zal werken met jouw auto, de aansluiting voor op de auto is allemaal hetzelfde. Je hebt ze zonder knopje, bij de MG4 is er geen knopje nodig naar mijn weten, je start het ontladen van je autoaccu in het menu van de auto. De V2L adapter die ik bij de MG4 had gekocht werkt zonder start/stop knop. De V2L adapter die ik nu heb, heeft wel een start/stop knop. Mijn huidige auto heeft dan ook een startknop nodig, aangezien deze niet op mijn voor de MG4 geschikte V2L zit, werkte hij helaas niet op mijn huidige auto.

Als we dan toch Brussel hebben die zich overal mee bemoeien, dan wordt het net als bij de mobieltjes hoogtijd om de heren autofabrikanten te verplichten om 1 universele aansluiting/adapter. whatever te leveren op de auto's en niet merk/of nog erger soms model gebonden exemplaren te verzinnen zodat je vooral maar duur aan de bak moet. Zoals het nu gaat is het wachten op bergen afval, ook al kan het materiaal hergebruikt worden, ook dat gaat niet zonder extra milieu belasting waar ze tegenwoordig de mond vol van hebben. Of al die verschillende soorten van bescherming van het eigen merk de veiligheid nu echt ten goede komen betwijfel ik ook een beetje. Op Ali zijn er van diverse verschillende Chinese fabrikanten voor diverse merken auto's adapters te koop en zoals we ondertussen wel hier en daar hebben opgevangen zijn ze niet allemaal even betrouwbaar.

Of er dan op een uit China afkomstige adapter van rond de €25,-- incl. verzendkosten dan wel een betrouwbare beveiliging tegen overbelasting opzit durf ik te betwijfelen en het is lastig verhaal halen bij bedrijven die eerst wel bestonden maar korte tijd later niet meer. Of je autoverzekering schade dekt die is ontstaan door het gebruik van zo'n adapter weet ik ook niet, heb geen idee hoe het zit met keurmerken op het gebied van dit soort adapters.

Soms lijkt het leven eenvoudig, maar wel heel lastig met al die keuzes ;)

• Struikrover
Ik heb vanochtend eindelijk m'n MG4 mogen afleveren bij de schade-afdeling van Van Mossel. Ondanks de platliggende systemen zijn ze er uit gekomen. Ik kon nog naar de garage rijden, maar heb de auto niet meer gebruikt voor woon-werkverkeer gezien de hulpsystemen het niet meer deden en er paneelschade was.

Moet wel zeggen dat het ritje naar de garage weer even goed voelde, na in een Greenwheels en 2 aparte schakelbakken gereden te hebben (Ford Fiësta en een Polo als huidig vervangend vervoer). Kan niet wachten tot 'ie weer gerepareerd is, mag ook gezegd worden dat hij nog steeds heerlijk rijdt :)

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Struikrover schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:45:
Ik heb vanochtend eindelijk m'n MG4 mogen afleveren bij de schade-afdeling van Van Mossel. Ondanks de platliggende systemen zijn ze er uit gekomen. Ik kon nog naar de garage rijden, maar heb de auto niet meer gebruikt voor woon-werkverkeer gezien de hulpsystemen het niet meer deden en er paneelschade was.

Moet wel zeggen dat het ritje naar de garage weer even goed voelde, na in een Greenwheels en 2 aparte schakelbakken gereden te hebben (Ford Fiësta en een Polo als huidig vervangend vervoer). Kan niet wachten tot 'ie weer gerepareerd is, mag ook gezegd worden dat hij nog steeds heerlijk rijdt :)
Dus het licht nog steeds plat?

• LightLuke
Jazeker schijnt nog altijd moeizaam te gaan. Toch gaat mijn VM het proberen om zaterdag de auto af te leveren. :)

• Bersonia
-tom-562 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:30:
[...]

Hint: zoek op google op V2L of Vehicle 2 Load ;)
hahaha, wat voel ik me weer stom 8)7 En wat uitleg van Robonus en ik ben weer volledig up to date waarvoor dank.
Is enorm interressant om te weten en wie weet heb ik het misschien eens nodig.

mvg,

• Struikrover
Jep, schijnt dat ze komende week de boel weer willen opstarten.

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Struikrover schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:22:
[...]

Jep, schijnt dat ze komende week de boel weer willen opstarten.
Poeh. Dat is dan wel serieus geweest.

• LightLuke
Na iets langer wachten is het een vroeg kerstcadeautje geworden, deze blauwe MG4. Na het afhalen op zaterdag meteen even een stukje wezen toeren in de omgeving van noord-oost Groningen. Tot nu toe zeer tevreden na de eerste 150 kilometers. Waarschijnlijk moeten we wel een keertje terug naar de garage, want de buitentemperatuur sensor blijft volhouden dat het 0 graden is. Ook de MG-app weet geen waarde te tonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1fPkIZC9ceZKnr58hmJrGlTYrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e47tlva6Ed5ez9lLdnYWrcMs.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
Ik dacht ga eens kijken of er een nieuwe map update is. Helaas laatste versie is nog steeds: 202408
Of weet iemand een recentere versie?

Ik gebruik zelf Waze maar ik leen de auto wel eens uit en dan is het handig als er een redelijk recente map update is geinstalleerd.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
LightLuke schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:17:
Na iets langer wachten is het een vroeg kerstcadeautje geworden, deze blauwe MG4. Na het afhalen op zaterdag meteen even een stukje wezen toeren in de omgeving van noord-oost Groningen. Tot nu toe zeer tevreden na de eerste 150 kilometers. Waarschijnlijk moeten we wel een keertje terug naar de garage, want de buitentemperatuur sensor blijft volhouden dat het 0 graden is. Ook de MG-app weet geen waarde te tonen.

[Afbeelding]
Leuk ook een blauwe! Wij rijden in een blauwe luxury.
0 Graden betekent dat de sensor voor onder de bumper geen verbinding doorgeeft. Hebben wij ook gehad, bij ons gaf deze door vocht ook temperaturen onder het vriespunt aan.
Het resultaat was bij ons dat de warmtepomp veel te veel ging verwarmen.
Oorzaak: een marter had de kabel achter de bumper aangevreten. Kosten 169 euro voor bumper er af, kabel solderen en weer isoleren.

• LightLuke
Henno Keers schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:54:
[...]

0 Graden betekent dat de sensor voor onder de bumper geen verbinding doorgeeft. Hebben wij ook gehad, bij ons gaf deze door vocht ook temperaturen onder het vriespunt aan.
Oorzaak: een marter had de kabel achter de bumper aangevreten. Kosten 169 euro voor bumper er af, kabel solderen en weer isoleren.
Leuk! Het is een kleur die je niet veel ziet, samen met de oranje!

Oei, laten we er even vanuit gaan dat dit gewoon onder garantie wordt opgelost. Heb nog niet gemerkt dat de warmtepomp daardoor iets te actief werd, maar dat zal komende woensdag vast anders zijn als ik mijn woon-werk tripje ga maken.

• Racemol
LightLuke schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:09:
[...]

Leuk! Het is een kleur die je niet veel ziet, samen met de oranje!

Oei, laten we er even vanuit gaan dat dit gewoon onder garantie wordt opgelost. Heb nog niet gemerkt dat de warmtepomp daardoor iets te actief werd, maar dat zal komende woensdag vast anders zijn als ik mijn woon-werk tripje ga maken.
Als de auto nieuw is of als je garantie hebt hoort dit er natuurlijk onder te vallen. Lijkt me een non-issue al weet je het bij VM nooit :)

• Vaevictis_
Henno Keers schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:54:
[...]

Lijkt me een broodje aap verhaal. Als een kabel is aangevreten dan of een sensor defect dan geeft ie geen waarde door. Als het toch onder nul gaat dan hebben ze een verkeerde sensor te geplaatst of met te lage weerstand of in de software een verkeerde type sensor ingesteld. Normaliter kun je dat in de software ook calibereren of correctie uitvoeren. Allemaal issues die niet jouw schuld zijn.

• Oxellaar
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:27:
[...]

Lijkt me een broodje aap verhaal. Als een kabel is aangevreten dan of een sensor defect dan geeft ie geen waarde door. Als het toch onder nul gaat dan hebben ze een verkeerde sensor te geplaatst of met te lage weerstand of in de software een verkeerde type sensor ingesteld. Normaliter kun je dat in de software ook calibereren of correctie uitvoeren. Allemaal issues die niet jouw schuld zijn.
Nee, helemaal geen broodje aap verhaal

Een beschadigde kabel kan door vocht een andere weerstand krijgen, wat de temperatuurweergave beïnvloed.
En een temperatuursensor is vaak een NTC oid, die kunnen zeker wel afwijken.
Of bij een bepaalde temperatuur opeens erg af gaan wijken.

En een buitentemp sensor gaan kalibreren, of een offset meegeven, dat is voor een auto erg vreemd.
Een ohmse weerstand is nauwkeurig genoeg van zichzelf. En anders hoor je echt de sensor te vervangen.

Of denk je dat een monteur een bumper gaat demonteren, als hij iets in de software kan fixen?

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 16-12-2025 12:17 ]

• Vaevictis_
Oxellaar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:16:
[...]

Een beschadigde kabel kan door vocht een andere weerstand krijgen, wat de temperatuurweergave beïnvloed.

En een buitentemp sensor gaan kalibreren, of een offset meegeven, dat is voor een auto erg vreemd.
Een ohmse weerstand is nauwkeurig genoeg van zichzelf. En anders hoor je echt de sensor te vervangen.

Of denk je dat een monteur een bumper gaat demonteren, als hij iets in de software kan fixen?
Door blootstelling aders en vocht zou het idd kunnen afwijken ik had gelezen dat de sensor defect zou zijn en dus geen waarden meer doorgaf dat is dus heel binair, als het een foute waarde doorgeeft is er dus iets anders aan de hand niet perse de sensor.

• Oxellaar
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:03:
[...]

Door blootstelling aders en vocht zou het idd kunnen afwijken ik had gelezen dat de sensor defect zou zijn en dus geen waarden meer doorgaf dat is dus heel binair, als het een foute waarde doorgeeft is er dus iets anders aan de hand niet perse de sensor.
Een meetwaarde is sowieso niet binair, dus ja. :9

• Henno Keers
Oxellaar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:16:
[...]

Het was inderdaad een NTC die een bepaalde weerstandswaarde moest afgeven, de aangeknaagde buitenmantel met vocht liet dat ding per dagdeel van 0 naar -15 naar -37 en -40 gaan.
Bij -37 en -40 krijg je dan ook meldingen dat je bandenspanning niet klopt... :X
Bij Van Mossel Servicepunt Tiel hadden ze op mijn verzoek ook een reserve NTC, maar die is niet gebruikt.
Ook leuk om de auto een keer te zien zonder voorbumper.

[ Voor 7% gewijzigd door Henno Keers op 16-12-2025 13:56 ]

• Vaevictis_
Oxellaar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:38:
[...]

Een meetwaarde is sowieso niet binair, dus ja. :9
Pfftt de werking van de sensor is wel binair de meetwaarde niet maar dat begrijp je zelf ook wel. :9~

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
samvdheijden schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:13:
[...] De computers werkte niet meer, konden de systemen niet in omdat van Mossel vlak vooraf blijkbaar naar een ander IT systeem over was gegaan.

Een en al ellende als ik ze daar mocht geloven.
Niet waar, bij een andere vestiging kreeg ik te horen dat er een cyberaanval was geweest. Zo staat het ook op de website: https://www.vanmossel.nl/...formeert-over-it-incident
Van Mossel informeert over IT-incident

Van Mossel Automotive Group maakt bekend dat er afgelopen weekend een beveiligingsincident heeft plaatsgevonden binnen de IT-omgeving van het bedrijf. Een ongeautoriseerde toegang werd snel gedetecteerd. Nadat duidelijk werd dat het om een gerichte hackpoging ging, zijn direct delen van de systemen gecontroleerd offline gehaald.

Al onze vestigingen in binnen- en buitenland zijn gewoon open en volledig operationeel. Dat geldt voor al onze dienstverlening incl. werkplaats en onderdelen.

In het weekend is met maximale inzet gewerkt om de bereikbaarheid voor klanten te herstellen en te waarborgen. Sinds maandagochtend is Van Mossel weer per e-mail en telefonisch te bereiken.

De eerste systemen zijn weer operationeel en overige belangrijke systemen verwachten we deze week operationeel te kunnen hebben. Al onze vestigingen in binnen- en buitenland zijn gewoon open en volledig operationeel (dat geldt voor alle onze dienstverlening zoals verkoop nieuw en gebruikt, werkplaats, onderdelen en leasing).

Van Mossel heeft onmiddellijk externe, gespecialiseerde cyberbeveiligingsexperts ingeschakeld. Uit de eerste analyses blijkt dat er een mogelijkheid bestaat dat onbevoegden beperkt toegang hebben gehad tot gegevens. Het onderzoek is op dit moment nog in volle gang en Van Mossel heeft melding gedaan bij de bevoegde autoriteiten.

Van Mossel hecht grote waarde aan transparantie en zorgvuldigheid en houdt betrokken partijen op de hoogte van de voortgang.

Voor meer informatie:
Van Mossel Automotive Group

Eric Berkhof
directie@vanmossel.nl

• samvdheijden
Odeklontje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:03:
[...]

Niet waar, bij een andere vestiging kreeg ik te horen dat er een cyberaanval was geweest. Zo staat het ook op de website: https://www.vanmossel.nl/...formeert-over-it-incident

[...]
Dit was voorafgaand aan de cyberaanval. Ik meen een week eerder. Maar wellicht dat een wisseling van systeem de deur open heeft gezet. Al is dat natuurlijk koffiedik kijken.

• Vaevictis_
Ik moet weer een onderhoudsbeurt inplannen denk dat ik naar Amersfoort ga en wil wachten.

Heb sowieso een update nodig voor de OBC want die geeft steeds aan dat de auto klaar is met laden terwijl dat niet zo is. Heeft iemand de naam en versie van de update die goed wekt?

Wat is de laatste update van entertainment?

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:10:
Ik moet weer een onderhoudsbeurt inplannen denk dat ik naar Amersfoort ga en wil wachten.

Heb sowieso een update nodig voor de OBC want die geeft steeds aan dat de auto klaar is met laden terwijl dat niet zo is. Heeft iemand de naam en versie van de update die goed wekt?

Voor updates hoef je niet te wachten. Ze kunnen overal bij.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Vaevictis_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:10:

Ik heb geen ervaringen met andere vestigingen dan Nijmegen of Tiel. Maar Tiel was echt super behulpzaam en hebben vorig jaar alle updates gedaan die ik wilde
Moet wel zeggen dat ik toen alle bekende problemen gemeld heb (waarvan ik wist dat er een oplossing was), die hebben ze toen allemaal verholpen

Vaak bu'j te bang!

• Mg4gebruiker
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb geen ervaringen met andere vestigingen dan Nijmegen of Tiel.
Ik moet maandag in Tiel zijn dus ik laat daar ook de service beurt doen. Begin helaas alweer dezelfde ratel te horen die ertoe leidde dat dat het wiellager linksvoor vervangen moest worden.

• Vaevictis_
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:31:
[...]

Voor updates hoef je niet te wachten. Ze kunnen overal bij.
Wat bedoel je precies?

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Dat de storing bij VM in ieder geval geen effect meer heeft voor de werkzaamheden in de garage.

• Vaevictis_
Als ik de auto op afstand wil laten voorverwarmen via de app krijg ik in 9 van de 10 keer de melding dat de auto niet in de (P) stand staat.

Weet iemand hier een workaround voor of er is een software update die ik kan laten uitvoeren?

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:20:
Als ik de auto op afstand wil laten voorverwarmen via de app krijg ik in 9 van de 10 keer de melding dat de auto niet in de (P) stand staat.

Weet iemand hier een workaround voor of er is een software update die ik kan laten uitvoeren?
Refresh gedaan? Paar keer?

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:45:
[...]

Ik moet maandag in Tiel zijn dus ik laat daar ook de service beurt doen. Begin helaas alweer dezelfde ratel te horen die ertoe leidde dat dat het wiellager linksvoor vervangen moest worden.
Wat is dit voor geratel? Ik hoor namelijk ook een ratel, dat lijkt uit de stuurkolom te komen. Ik hoor het t/m 50 km/u ongeveer, daarna overstemt de auto het geratel. Het ratelen gaat bij mee steeds sneller naarmate je sneller rijdt. Laten horen aan een monteur uit Nijmegen, maar hij vond het normaal voor een budgetauto met voorwielaandrijving 8)7

• Mg4gebruiker
  • Nu online
nietnormaal schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:58:
[...]

Wat is dit voor geratel? Ik hoor namelijk ook een ratel, dat lijkt uit de stuurkolom te komen. Ik hoor het t/m 50 km/u ongeveer, daarna overstemt de auto het geratel. Het ratelen gaat bij mee steeds sneller naarmate je sneller rijdt. Laten horen aan een monteur uit Nijmegen, maar hij vond het normaal voor een budgetauto met voorwielaandrijving 8)7
Linksvoor, ergens achteraan het dashboard? Raam omlaag, zoek een mooi vlak stuk asfalt. Hoofd naar buiten en rustig versnellen tot 40kmu. Hoor je een in frequentie toenemend geratel of getik? Breng hem niet naar Oosterhout. Wiellager.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
https://www.mgevs.com/thr...the-steering-wheel.19066/
Hier staat wat info (ik neus zo af en toe nog rond op het Engelse MG4 forum :P)

Er zijn dus meerdere mensen die al wiellagers vervangen hebben. Er staat ook een filmpje waarij iemand het wiel en remschijf gedemonteerd heeft en echt aan het lager draait. Echt bizar al na zo'n km-stand 8)7 Dat is gewoon garantiewerk lijkt mij

Vaak bu'j te bang!

• Oxellaar
  • Niet online
@-tom-562 Hier liepen de lagers van de Bosch wasmachine er iedere keer uit.
Ik heb ze zelf vervangen en het waren gewoon degelijke SKF lagers
Dus ja, alles kan kapot

Hier gaat, half januari, de MG voor de 50K beurt, ik zit er al even overheen.
Maar door die cyber aanval liep het afspreken wat anders dan normaal.
Heb eigenlijk helemaal geen op of aanmerkingen voor het onderhoud, prima auto!

Helaas heeft er wel iemand een deur open geknald en heb ik een lelijk deukje en kapotte wrap... :(
Eens kijken of de deur opnieuw gewrapt kan worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A07roOQBbQTDqJDtB7rHjdC0lMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTYYhCQsKVkJgSf9QP7gejYh.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
Uiteraard. Niemand dit probleem?

• melomaan
  • Registratie: Juni 2011
Ik had het probleem dat uitgesteld laden niet werkte en ook de airco en stoelverwarming via de app werkte niet. Ik kreeg een andere foutmelding dan jij (iets met motorontsteking??). VM in Tiel heeft dat met een software update verholpen.

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01:02
Wie lezen er via OBD2 regelmatig de SOH van de MG4 uit? Na ruim 2 jaar en 20.000 km staat die bij ons op 98%. Ben wel nieuwsgierig hoe zich dat tot andere MG4 verhoudt.

[ Voor 21% gewijzigd door Geeh27 op 22-12-2025 13:36 ]

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Geeh27 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:34:
Wie lezen er via OBD2 regelmatig de SOH van de MG4 uit? Na ruim 2 jaar en 20.000 km staat die bij ons op 98%. Ben wel nieuwsgierig hoe zich dat tot andere MG4 verhoudt.
Goede vraag. Ga eens kijken wat er in het rapport staat van Tiel.

• LightLuke
Geeh27 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:34:
Mijn occasion uit 2023, in bezit sinds anderhalve week (met onbekende laadhistorie) had afgelopen zondag 97,6% bij 10811 km.

Ondanks dat men weer werkplaatsafspraken online kan maken lijkt het er op dat het oplossen van mijn kapotte temperatuursensor (0 graden, en inmiddels ook -40C) een lange aanloop nodig gaat hebben (Groningen). Morgen op de bonnefooi even langs een andere vestiging om te kijken of zij mij kunnen helpen op kortere termijn (Zuid-Holland).

Overigens een bijzonder fijn probleem erbij gekregen, want de vorige eigenaar lijkt de auto gewassen te hebben met verkeerde spullen. Alle ruiten laten een olieachtige laag achter zodra deze nat wordt, water blijft op de ruit plakken. Ook zie je als de ruiten droog zijn dat er vloeistof is ingebrand in het raam, je ziet namelijk onder de juiste hoek de uitlopers staan. :-( Verder wel heel tevreden over de auto, mijn wekelijkse woon-werk-woon-rit van 460 kilometer was een waar feestje :)

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:30:
[...]

Uiteraard. Niemand dit probleem?
Nee. Dus je krijgt na 8x niet in P melding de negende keer een normale reactie?

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Wat hebben jullie betaald voor de tweede beurt?

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-12-2025
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:30:
Wat hebben jullie betaald voor de tweede beurt?
Was bij mij in juli nog €329 inTiel.
Maar ik zie dat de huidige prijzen wel enorm zijn gestegen.
Service pagina van Mossel MG en dan iets naar beneden scrollen vind je een linkje naar de actuele service prijzen.

[ Voor 18% gewijzigd door rschoppema op 23-12-2025 13:42 ]

• Henno Keers
LightLuke schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:30:
[...]

Mijn occasion uit 2023, in bezit sinds anderhalve week (met onbekende laadhistorie) had afgelopen zondag 97,6% bij 10811 km.

Ondanks dat men weer werkplaatsafspraken online kan maken lijkt het er op dat het oplossen van mijn kapotte temperatuursensor (0 graden, en inmiddels ook -40C) een lange aanloop nodig gaat hebben (Groningen). Morgen op de bonnefooi even langs een andere vestiging om te kijken of zij mij kunnen helpen op kortere termijn (Zuid-Holland).

Overigens een bijzonder fijn probleem erbij gekregen, want de vorige eigenaar lijkt de auto gewassen te hebben met verkeerde spullen. Alle ruiten laten een olieachtige laag achter zodra deze nat wordt, water blijft op de ruit plakken. Ook zie je als de ruiten droog zijn dat er vloeistof is ingebrand in het raam, je ziet namelijk onder de juiste hoek de uitlopers staan. :-( Verder wel heel tevreden over de auto, mijn wekelijkse woon-werk-woon-rit van 460 kilometer was een waar feestje :)
Mag ik MG Servicepunt Tiel adviseren?
Een afspraak is wel nodig.
En ze hebben de temperatuur sensor die voor mij niet gebruikt is wellicht nog liggen. 😬

• Mg4gebruiker
  • Nu online
-tom-562 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:00:
https://www.mgevs.com/thr...the-steering-wheel.19066/
Hier staat wat info (ik neus zo af en toe nog rond op het Engelse MG4 forum :P)

Er zijn dus meerdere mensen die al wiellagers vervangen hebben. Er staat ook een filmpje waarij iemand het wiel en remschijf gedemonteerd heeft en echt aan het lager draait. Echt bizar al na zo'n km-stand 8)7 Dat is gewoon garantiewerk lijkt mij
Was ook in Tiel. Wiellager gecheckt door monteur. Geen problemen gevonden. Zo begon het vorig jaar ook....
Maar gek genoeg, na uit zetten van A/C (zit een klein rateltje op de ventilator) , hoorde ik het op de terugweg niet meer. Even afwachten dus....

• Mg4gebruiker
  • Nu online
rschoppema schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:38:
[...]

Was bij mij in juli nog €329 inTiel.
Maar ik zie dat de huidige prijzen wel enorm zijn gestegen.
Service pagina van Mossel MG en dan iets naar beneden scrollen vind je een linkje naar de actuele service prijzen.
Bizarre bedragen voor wat routinechecks. Ze vervangen niet eens meer koelvloeistof of olie. Wel het filter.

• Oxellaar
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:21:
[...]

Bizarre bedragen voor wat routinechecks. Ze vervangen niet eens meer koelvloeistof of olie. Wel het filter.
Ik geloof niet dat het echt extreme prijzen zijn
Remvloeistof word wel vervangen bij de 48K beurt.

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Oxellaar schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:32:
[...]

Ik geloof niet dat het echt extreme prijzen zijn
Remvloeistof word wel vervangen bij de 48K beurt.
Klopt. Idem dat nutteloze filter. Maar dan nog... 2 uur werk.

• Geeh27
Aan die filters kun je zelf iets doen. Ik vervang ze zelf, en heb er naast de reeds aanwezige nog een actieve koolfilter bij geplaatst. Dat scheelt enorm. Ook zie je dan wat het andere filter allemaal nog tegenhoudt. Bij de jaarlijkse beurt geef ik aan dat ze van de filters af moeten blijven, dat levert me 50 euro korting op.

• LightLuke
Henno Keers schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:58:
Mag ik MG Servicepunt Tiel adviseren?
Een afspraak is wel nodig.
En ze hebben de temperatuur sensor die voor mij niet gebruikt is wellicht nog liggen. 😬
Helaas niet op de route voor mij, maar ik hoor goede dingen over die vestiging. Heb voor nu een afspraak staan in Rotterdam.

• Oxellaar
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:37:
[...]

Klopt. Idem dat nutteloze filter. Maar dan nog... 2 uur werk.
Jawel, maar 2 uur a ruim €100 per stuk
Dame aan de receptie is ook niet gratis en die hele tent moet ook betaald worden.
Wat denk je dat zo'n cyberaanval kost....?

Iedereen wil een fatsoenlijk salaris en terecht vindt ik

Zulke kosten zijn ook een beetje het risico van een nieuwe auto kopen en voor garantie overgeleverd zijn aan de merkdealer. Eigenlijk moet je dat voor lief nemen.
Toen ik tweedehands reed, kwam ik ook nooit bij een merk dealer.
Maar bij je vertrouwde lokale garagebedrijf, daar had ik altijd een goed gevoel bij
Geeh27 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:23:
Aan die filters kun je zelf iets doen. Ik vervang ze zelf, en heb er naast de reeds aanwezige nog een actieve koolfilter bij geplaatst. Dat scheelt enorm. Ook zie je dan wat het andere filter allemaal nog tegenhoudt. Bij de jaarlijkse beurt geef ik aan dat ze van de filters af moeten blijven, dat levert me 50 euro korting op.
Actieve koolstoffilters klinkt leuk, maar zijn binnen no time uitgewerkt en is de kleine hoeveelheid koolstof al verzadigd. De reactie gaat continu door, ook als je niet rijdt.
Ik denk dat na een week de koolstof verzadigd is en niks meer doet.
En als hij niet luchtdicht verpakt is, misschien al uitgewerkt voordat je hem gaat gebruiken

Ik weet hoe snel koolstoffilters, met 50 of 100kg koolstof, na een paar maanden verzadigd waren
Dat was voor de ventilatie van kantoren die aan een snelweg lagen.
Dat zwarte laagje op dat doek doet echt niks in een autofilter

[ Voor 67% gewijzigd door Oxellaar op 25-12-2025 14:30 ]

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Geeh27 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:23:
Ik lees hieronder dat het effect van koolstoffilters snel voorbij is. Wat is jouw ervaring?

• Geeh27
Ik heb de filters 5 november voor de tweede keer vervangen, de eerste keer was in 2024. Beide keren heb ik het gevoel gehad dat het wel helpt. Toevallig hebben we op 7 november nabij de Italiaanse grens in Zwitserland een uur lang in de file gestaan met daarin flink wat oude diesels. In de auto hebben we daar niets van geroken, maar toen we even aan het opladen waren in Melide konden we de diesels buiten goed ruiken.

Wij hebben trouwens ook meer ervaring met koolstoffilters in onze camper, zowel in de recirculatie afzuigkap als ook in afzuiging van het toilet naar buiten toe zitten filters die ik eens per jaar vervang. Die houden het dus zeker 6 maanden vol.
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste