Robonus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:35:
[...]
Een kleine stekker-overgang zodat je een 230v "gewone" stekker kan aansluiten op je auto.
Zo kan je bijvoorbeeld een airfryer op de camping op je auto aansluiten. Of voor iets serieuzere zaken, ik heb er laatst één voor ca 35 euro gekocht als "noodpakket". Dat je bij langdurige stroomuitval met een haspel de koelkast, vriezer en evt CV ketel draaiende kan houden.
Als je uitgaat van een gemiddelde 50% volle autoaccu (ca 30kW) kan je die gemiddeld 30 dagen draaiende houden.
Ik weet uit mijn hoofd niet meer of de MG4 in het menuutje waar je het ontladen mee startte ook nog iets had om in te stellen dat je je MG4 autoaccu niet helemaal leegtrekt, want dat lijkt mij immers niet de bedoeling. Bij mijn huidige auto kan ik het ontladings percentage instellen van 70 tot 20 procent in stappen van 10 procent. Normaal laad ik de auto weer op als hij ergens tussen 20 en 30 procent zit, zal dat tegenwoordig dan maar wat eerder gaan doen, zo rond de 40 procent, dan heb ik in het ongunstigste geval toch nog de beschikking over 14kW. Even toelichten, mijn accupakket is netto zo'n 72kW/u, dat is per 10% accucapaciteit dan zo'n beetje 7kW/u. Als ik de V2L nodig zou hebben op het moment dat er nog 40% beschikbaar zou zijn om te rijden, dan is dat helaas voor V2L gebruik nog maar 20%, immers de autosoftware beschermt je tegen het geheel ontladen van het accupakket. In mijn voorbeeld blijft er dan 2x 10% a 7kW/u per 10% wordt dan 2 x 7 = 14 . Nu ben ik een forse gebruiker, maar zonder te wassen en een airco in gebruik te nemen en met wat beperken van comfort en ander gemak zou ik daar dan wel 2 volle dagen stroom van kunnen draaien.
Ik hoop ook dat op het moment van een calamiteit er voldoende in mijn accupakket zit om er indien nodig toch nuttig gebruik van te kunnen maken. Je hebt verschillende vormen van V2L adapters,tegenwoordig lijken de stekkers met aan het uiteinde een 220V stopcontact het meest gangbaar, zoiets heb ik nu voor mijn huidige EV. De werkende V2L van de MG4 was/is (ik heb hem nog op moment van schrijven) er 1 met een snoer eraan en een contactdoos met 2 220V aansluitingen en 1 USB A en 1 USB C aansluiting. Toen ik op zoek was naar een V2L adapter voor mijn huidige auto kwam ik die niet meer tegen.
Deze werkt op de MG4:
Tegenwoordig zijn het meer dit soort modellen:
Of er zit een knopje op:
Die ik nu 2e hands heb:
Momenteel is het wel een beetje een drama met die dingen, je kan aan de buitenkant niet zien of hij wel of niet zal werken met jouw auto, de aansluiting voor op de auto is allemaal hetzelfde. Je hebt ze zonder knopje, bij de MG4 is er geen knopje nodig naar mijn weten, je start het ontladen van je autoaccu in het menu van de auto. De V2L adapter die ik bij de MG4 had gekocht werkt zonder start/stop knop. De V2L adapter die ik nu heb, heeft wel een start/stop knop. Mijn huidige auto heeft dan ook een startknop nodig, aangezien deze niet op mijn voor de MG4 geschikte V2L zit, werkte hij helaas niet op mijn huidige auto.
Als we dan toch Brussel hebben die zich overal mee bemoeien, dan wordt het net als bij de mobieltjes hoogtijd om de heren autofabrikanten te verplichten om 1 universele aansluiting/adapter. whatever te leveren op de auto's en niet merk/of nog erger soms model gebonden exemplaren te verzinnen zodat je vooral maar duur aan de bak moet. Zoals het nu gaat is het wachten op bergen afval, ook al kan het materiaal hergebruikt worden, ook dat gaat niet zonder extra milieu belasting waar ze tegenwoordig de mond vol van hebben. Of al die verschillende soorten van bescherming van het eigen merk de veiligheid nu echt ten goede komen betwijfel ik ook een beetje. Op Ali zijn er van diverse verschillende Chinese fabrikanten voor diverse merken auto's adapters te koop en zoals we ondertussen wel hier en daar hebben opgevangen zijn ze niet allemaal even betrouwbaar.
Of er dan op een uit China afkomstige adapter van rond de €25,-- incl. verzendkosten dan wel een betrouwbare beveiliging tegen overbelasting opzit durf ik te betwijfelen en het is lastig verhaal halen bij bedrijven die eerst wel bestonden maar korte tijd later niet meer. Of je autoverzekering schade dekt die is ontstaan door het gebruik van zo'n adapter weet ik ook niet, heb geen idee hoe het zit met keurmerken op het gebied van dit soort adapters.
Soms lijkt het leven eenvoudig, maar wel heel lastig met al die keuzes