Vandaag weer wat nieuws met de MG4 (luxury, model '23). Op vakantie in Duitsland, omgeving middelgebergte. Dus af en toe flink stijgen en dalen (rekening mee houden met je accu). Trip gepland naar een plaatsje een eind verderop, op de terugweg naar Ionity om te laden. Wat denk je, laadklep gaat niet meer open. Ben tien minuten aan het prutsen geweest. Auto op slot, auto weer open, proberen en weer proberen.... Niets. Alleen is het sierdeksel van de laadklep gekomen (het stuk dat in de lakkleur van de auto is, het eigenlijke klepmechanisme zit daaronder. Gelukkig nog net genoeg prik in de bak om naar het vakantiehuis te komen. Honden blij, ik niet.
Vervolgens heb ik MG Roadassistance gebeld in de veronderstelling dat je bij problemen hulp kan krijgen. Niet dus. 'Nee meneer, hier is geen dekking voor'. Nu lijkt het kunnen laden mij een essentiële eigenschap van de auto om er mee te kunnen rijden, maar MG denkt daar dus kennelijk anders over. 'Probeert u het anders bij de reisverzekering'.
De reisverzekering wilde wel een sleepwagen sturen. Dan wordt je auto weggetakeld om twee dagen in een depot te staan. Dan kan er op zijn vroegst maandag naar gekeken worden. Ik heb bedankt. Als ik er maandag zelf niet uitkom dan bel ik wel weer.
De oplossing blijkt echter heel erg makkelijk te zijn. Als je dit overkomt probeer dan het sierdeksel van de laadklep te verwijderen. Op de plaats van het pinnetje zie je ribbeltjes zitten die exact overeenkomen met een inbussleutel. Draai die een kwartslag tegen de klok in en voila, uw laadklep is weer open. Vervolgens pinnetje weer vastdraaien en het functioneert weer.
Ik dacht, ik maak even wat foto's maar helaas krijg ik het sierdeel van de klep er niet meer af (en nu het weer werkt durf ik het ook niet te forceren, sorry

) Je zal het dus met alleen een textueel verslag moeten doen.
Ik weet dat er in het begin wel probelen met de laadklep zijn geweest die vooral werden gelinkt aan vorst. Zijn er ook meer met ervaringen waarbij een laadklep onder warme omstandigheden met geen mogelijkheid meer open wilde?