Vaak nieuwe hobby's beginnen. Doe jij dat ook?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
Ik ben laatst weer eens een nieuwe hobby begonnen (rc drift auto's). En omdat dit heel snel kwam, nadat ik een racing rig had gebouwd, begon ik voor het eerst eens te denken aan wat ik zoal als hobby heb gedaan.

Toen kwam ik er achter dat ik heel vaak een nieuwe hobby ben begonnen. En gestopt.
Maar de meeste hobbies ben ik niet middenin gestopt, maar pas als ik "het af had". Dat zal ik even toelichten.

Gamen heb ik vanaf mijn vijfde gedaan, dus die hobby, daar ben ik nog mee bezig en daar kom ik ook nooit meer van af.

Ik had paar jaar geleden een nieuw keyboard nodig. Ben toen begonnen met mechanische keyboards. Eerst twee redelijk goedkope, die ik allebei aangepast heb met switches en keycaps en schuim er in. Toen een UHK keyboard voor de ergonomie en coolheidsfactor. En daarna niks meer gedaan, omdat ik de UHK veel gebruik. Heb vorig jaar wel de Dygma Defy besteld, dus die zal ik hierna gaan gebruiken. Dus nu doe ik eigenlijk niks meer met mechanische keyboards.

Daarna een 3D printer gekocht. Helemaal gemod en uitgebreid. Werkt nu redelijk stabiel en daarom verder niet meer aangezeten. Gebruik hem nog wel heel veel. Voor praktische zaken, maar ook voor leuke dingen, dus eigenlijk geldt het nog als hobby. Maar ik gebruik de printer zelf niet meer als hobby.

Paar maanden geleden heb ik een stuur en pedalen gekocht, zodat ik op de console kon racen. En heb toen gelijk een racing rig gebouwd van hout. Die is nu af, maar nog niet echt veel gebruikt. Wil nog een handrem bouwen en dan is ie klaar. En dan ga ik waarschijnlijk niet meer uitbreiden.

Nu heb ik een rc drift auto besteld die ik in elkaar ga zetten. En als ie in elkaar zit, zal ik er net als met de keyboards en de racing rig, niet veel meer aan veranderen.

Wat ik wil aangeven, is dat ik vaak iets begin (omdat ik het nodig heb of omdat ik het gewoon interessant vind), me er direct in stort, alles uitzoek door te lezen en video's te kijken en probeer om gelijk het beste van het beste te kopen. Met de keyboards is het niet direct gelukt, dus hopelijk is de Defy de laatste die ik koop. En als ik dat gene waar ik de hobby voor ben begonnen af heb, dan stop ik er mee. Qua uitgaven heb ik misschien iets meer dan als ik 1 hobby zou hebben gehad, waar ik al mijn geld in zou stoppen.

Hebben jullie dit ook?
En hoe noem je zoiets?
Het is geen ADHD of autisme. Ik onderzoek wel dingen, maar net genoeg wat ik nodig heb om het eindpunt te halen. Daarna ga ik er ook niet dieper op in. En meestal heb ik aan het eind een eindproduct dat ik kan blijven gebruiken (behalve bij het gamen).

Ik had "Multipotentialiteit" gevonden:
Multipotentiality is an educational and psychological term referring to the ability and preference of a person, particularly one of strong intellectual or artistic curiosity, to excel in two or more different fields.

Alleen het laatste klopt bij mij niet. Ik blink nergens in uit :P

- Edit -
Helemaal fotografie/filmen vergeten. Had een Canon 60D gekocht toen mijn eerste dochter werd geboren. Daarna overgestapt naar de EOS R. In de tussentijd lenzen, filters, gimbal, microfoons en lichten gekocht waarvan ik het meeste nog heb. Heb veel foto's en filmpjes gemaakt. Maar nu mijn derde en jongste dochter 2 is, gebruik ik de camera steeds minder. Tijdens vakantie/uitjes maken we nu foto's met telefoon van mijn vrouw (mijn telefooncamera is een aardappel en ik wacht op de Pixel 8 ). Dus eigenlijk is deze hobby ook bijna afgelopen...

[ Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 24-06-2023 05:12 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 03:57
Mogelijk bedoel je een polymath.

https://medium.com/accele...ern-polymath-81f882ce52db

Misschien blink je 'nog' nergens in uit, omdat dit tijd kost. Juist doordat je onderwerpen op de oppervlakte raakt, maar nog niet de verdiepende laag er onder heb geraakt. Over tijd gaan er kruisverbanden ontstaan tussen de onderwerpen en komt die verdieping vanzelf. Lekker nieuwsgierig blijven en experimenteren. :D

Ik zal mijn lijst met hobby's en interesses maar niet noemen, want dan ben ik nog wel even bezig, haha...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 11:15
Heel herkenbaar 😁. Iedere keer denk ik “focus je nu toch eens op één hobby”… en wordt daar goed in 😂. Tot op heden is mij dat nog niet gelukt, maar ik amuseer mij ermee. Dat is minstens zo belangrijk, toch?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is je hobby niet gewoon het bouwen van iets nieuws? Dat je juist aan het uitzoeken en bouwen plezier beleefd? En als dat gelukt is je de aandacht wat verliest en op zoek gaat naar nieuw bouwproject?

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 24-06-2023 06:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Zéér herkenbaar.

Bodybuilding
Mountainbiken
Wielrennen
Roeien
Indoor fietsen
Zaalvoetbal
Tennis
Hardlopen
Houten modelbouw
Gitaar spelen
2e wereld oorlog
Horloges
Muziek in bepaalde genres

En zo kan ik nog even doorgaan. En dan inderdaad niet naar de Decathlon maar gelijk een fiets van 6k kopen. 10 keer gebruiken en het niet meer aanraken. En toen een volledige homegym, etc. Ik verkoop het uiteindelijk wel weer dus het is hier geen winkel van Sinkel.
En uiteraard alles eerst tot in detail uitpluizen. Dat vind ik nog het leukste onderdeel.

Ik heb me er maar bij neergelegd.

Gitaar spelen en de Stones zijn wel 2 blijvende zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 24-06-2023 07:22 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ik denk dat vooral sprake is van het IKEA effect. Er zijn een hoop "hobbies" die eigenlijk worden bedacht door fabrikanten. Dure spullen, veel mogelijke permutaties en combinaties, en uiteindelijk een zeer kleine technische "uitdaging".

Je bent hier op het goede forum. Het in elkaar zetten van een PC is precies zoiets. Iedereen die een schroevendraaier kan vasthouden moet kunnen slagen, maar de "pret" zit hem in het uitzoeken van alle mogelijke componenten.

Een flink deel van de economie draait op dit soort "hobbies" die zorgvuldig gecreeerd worden voor mannen met een bovenmodaal inkomen.

Er zijn ook hobbies die een grotere uitdaging kennen, en minder financiële investering nodig hebben. Breien kost niet zoveel, maar je moet er wel voor doorzetten. Je kunt een mensenleven bezig zijn met schilderen en muziek maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of je bent, net als ik in veel gevallen, op zoek naar bevestiging dat je wél iets kunt.

Meestal is het dingen uitzoeken, voor jezelf of voor een ander, er iets mee opzetten en daarna met rust laten. In mijn geval is geregeld met ICT zaken en soms ook met leukere zaken zoals houtbewerking. Zijn het hobbies? Voor mij lang niet altijd, althans mijn definitie van een hobby is dat het langdurig is en niet van die korte projectjes.

Ik hou het maar op tijdverdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:17:
Je bent hier op het goede forum. Het in elkaar zetten van een PC is precies zoiets. Iedereen die een schroevendraaier kan vasthouden moet kunnen slagen, maar de "pret" zit hem in het uitzoeken van alle mogelijke componenten.
En op een gegeven moment verveeld dit: dus ga je weer een andere intresse opzoeken. Een tijdje terug was ik helemaal in de ban van LED retrofitting....

Dus tig lampjes van AliExpress besteld en bijna iedere klassieke lamp vervangen door een LED: een half jaar later, besluit ik om de auto in te ruilen. Want nu ben ik in de ban van electrische rijden, dus plotseling kan het mij niets meer interesseren dat een paar lampjes geen LED in mijn EV zijn.

Terwijl ik daar zoveel kennis aan op gedaan heb: toch denk ik nu niet? Oh laat ik de kofferbak lampje vervangen door LED _O- Want ik heb ook geleerd, dat het best een gepruts was en gelukkig is bij de vorige auto niets beschadigd bij het retrofitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:17
Ik denk dat je hobby’s en interesses door elkaar haalt. Kwestie van definitie, maar er zijn verschillen. Mijn interesses wijzigen per seizoen, per leeftijd, bijna per dag. Nu is het koffie bijvoorbeeld. Maar als ik kijk naar activiteiten die ik doe om te ontspannen (lees: hobby’s), dan is het vrij constant: wandelen en films/series kijken. Koken en bbq’en zijn een grijs gebied. Erg interessant. Ik lees er ook graag over en als ik ermee bezig ben, ontspant het ook ergens wel. Maar ik doe het met het doel om iets op tafel te krijgen. Niet als doel om te ontspannen. En daar zit wel de scheiding tussen hobby en interesse.

Terugkomend op je vraag: nee, mijn hobby’s wijzigen niet vaak. Mijn interesses wel. En los van definities: is het erg om vaak te wisselen? Nee. Maar houd wel in de gaten of je uitgavenpatroon past bij je inkomen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:21

MevrouwDeKat

Miauw

Herkenbaar, en ik ben een vrouw, en heb vriendinnen die ook zo zijn, Ik weet dat het dus niet enkel een mannen ding is. De mannen in mijn omgeving krijgen het juist voor elkaar om jaren lang dezelfde hobby te hebben.

Toen ik als eerste project een jurk in elkaar wilde zetten en het me lukte, heb ik daarna de machine niet meer aangeraakt. Aquarium was na 3 maanden weer uit huis, want er zat te veel water in. Nu mn huis efficient en energie zuinig is geworden heb ik ook niet meer zoveel aan die kennis, behalve mensen in mn omgeving ermee vervelen ;) Ik verdiep me volledig in airco's om er vervolgens geen een te kopen, nadat ik de auto sleutels heb gerepareerd met de soldeerbout doe ik niks meer met solderen etc. Dan verdiep ik me maar weer in de perfecte robotstofzuiger...

Ik leg me er maar bij neer, mijn hobby is overduidelijk "nieuwe hobbies" en inderdaad dingen onderzoeken, uitzoeken en in elkaar zetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hebben jullie dit ook?
Ja.
En hoe noem je zoiets?
Mens zijn.

Nieuwe dingen zijn interessant, maar in de loop der tijd wordt alles minder nieuw en dus minder interessant en verlies je soms volledig de interesse. En als je dan iets nieuws vindt, dan begint het riedeltje weer opnieuw.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

@Xyphoid Misschien zeg ik nu wel wat geks, maar wat dacht je van stoppen met uitzoeken waarom je dit zo doet en accepteren dat dát nou eenmaal is how the f*ck you roll?
We spenderen zoveel tijd met proberen ons aan de maatschappelijke norm te houden en zo weinig tijd om onszelf te accepteren dat we nou eenmaal dingen doen zoals we ze doen.
Het focussen op 1 ding en daar goed in worden is wat we bewust en ook onbewust opgelegd krijgen dat dát is hoe we het zouden moeten doen.

Heb je jezelf al eens de vraag gesteld of je überhaupt échte hinder ondervind hoe jij dingen doet in je dagelijkse leven of je omgang met je naasten? Waar heb je last van en vooral: wat is de reden waarom je hinder ervan ondervindt? Is dat omdat de maatschappij/je omgeving slecht erop reageert, is dat omdat je zelf eraan onderdoor gaat?

Misschien is "jack of all trades, master of none" juist precies wat je nodig hebt om je interesses te voeden. Wie heb je te bewijzen dat je alles tot in detail weet van alle interesses die je volgt (of juist niet) en het daarna weer laat gaan? You are allowed to like something and then drop it again ;)
Dat is nou eenmaal hoe jouw interesses en inspiratie werken. Je hoeft niet perse een voorbeeld te nemen aan een persoon die 1 craft perfectioneert en daarmee "succesvol" wordt. Jij bent blijkbaar het gelukkigst en most satisfied als je meerdere dingen kunt blijven doen en daarbij jezelf de ruimte geeft om e.e.a. uit te proberen (al dan niet helemaal tot op t bot uitzoeken) en ze ook weer te laten gaan. Juist wanneer je doet wat je bevredigt en wat je gelukkig maakt straalt dat af naar anderen en dan kun je indirect ook iets voor anderen betekenen. Mij heb je in ieder geval getriggerd.

Als iemand die eigenlijk in z'n kern ook zo is, maar zich juist heeft laten conditioneren door opvoeding en maatschappelijke gewenstheid, zie ik jouw manier juist als een groot wonder om eerlijk te zijn. Ik ben nét pas opnieuw aan het ontdekken wat ik eigenlijk echt leuk vind en mezelf leren toe te staan dat ik niet altijd iets tot in het einde der tijden moet blijven doen/voeden alleen maar omdat dat nuttig/gewenst is (voor wie?) of omdat dat nobel is en wellicht ooit geld gaat opleveren.
Het leven gaat er juist om om je persoonlijkheid en je ziel de bevrediging te geven die het nodig heeft om geluk te ervaren.

Don't try to change to do it like someone else; if that was intended, you would be that somebody.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 24-06-2023 10:23 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Dit is voor mij ook zeker heel herkenbaar. Zoals hierboven genoemd is het volgens mij gewoon onderdeel van “mens zijn”. We zijn nu eenmaal altijd op zoek naar nieuwe prikkels. Sommige blijven hangen omdat we er echt veel voldoening uit halen, andere raken na een tijdje weer op de achtergrond door nieuwe interesses.

Deze interesses veranderen denk ik ook afhankelijk van wat er in je omgeving gebeurt. Zo heb ik een week of zes geleden een huis gekocht en ik had tot die tijd niet kunnen bedenken dat klussen of werken in de tuin hobby’s zouden kunnen zijn, maar dat zijn ze wel geworden.

Hobby’s waar ik nu niet meer naar omkijk? Dat lijstje is eindeloos lang. Een greep:
- Tekenen/schilderen (alle benodigdheden liggen hier nog)
- Pianospelen (keyboard staat nog op zolder)
- DJen (ooit een godsvermogen uitgegeven aan apparatuur, staat hier allemaal nog in de kast)
- Muziekproductie met de computer
- Zwakstroom techniek/prutsen met Arduino’s en Raspberry Pi’s
- Verzamelen van oude buizenradio’s
- Wandelen (inclusief dure schoenen)
- Analoge fotografie (inclusief doka en alle apparatuur)
- enzovoorts…

Máár er is een van mijn hobby’s die op een dusdanige manier uit de hand gelopen is dat ik er inmiddels een jaar of 7 een succesvol ZZP-bedrijf mee run: film maken. Als freelance cameraman en regisseur beleef ik hier nog elke dag plezier aan.

Hiermee wil ik zeggen dat het helemaal niet gek is om veel hobby’s te hebben. Wellicht kom je iets tegen waar je heel veel voldoening uit haalt.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04
Heel herkenbaar dit. Ik ben inmiddels onderhand gestopt om met nieuwe hobbies te beginnen, met de vrees dat het na een paar dagen weer op niets uitdraait. Volgens mij werkt het bij mij zo dat ik nieuwe prikkels nodig heb. Ik kan heel snel heel enthousiast worden over een nieuw onderwerp, maar dan na een paar dagen weer alle interesse verliezen en naar een ander onderwerp gaan.
Ik ben er niet blij mee, want op die manier houd je nooit iets vol om er echt bedreven in te worden. En dus als ik voel dat ik weer mezelf helemaal wil verdiepen in iets nieuws, dan stop ik mezelf. Wel jammer, want daardoor heb ik nu nauwelijks nog hobbies. Wat wellicht voor mij nog wel kan werken, is een hobby samen met anderen doen/delen, om op die manier een stimulans te hebben. Zo heb ik in het verleden een 3 jaar durende fotografie workshop gedaan (1x per week in de avond) en dat vond ik vooral leuk, omdat je het samen met anderen doet. Daarna is m'n interesse in fotografie al gauw weggezakt.

Wat dingen die ik in het verleden heb opgepakt, en weer laten liggen.

- Fotografie
- Doka gebouwd op zolder, van alles via marktplaats gekocht: bakken, vergroter, chemicaliën, papier, etc. 5x een foto ontwikkeld en vervolgens niets meer mee gedaan.
- 4 jaar geleden custom made firewall gebouwd van rond de 200 euro, en nog niet aangesloten.
- 5 jaar geleden een HP Proliant server gekocht 2e hands om vmware vcenter te gaan installeren als studie. Ding is 1x aangeweest en heeft daarna 4 jaar stofgehapt. Gelukkig vorig jaar kunnen verkopen aan iemand via V&A.
- Cursus sterrenkunde, om vaker naar sterrenwachten te gaan. Nooit gedaan.
- Elk computerspel in de afgelopen 20 jaar: 1-2x spelen, en vervolgens geen interesse meer.
- 1 jaar fanatiek gekookt, veel gerechten gemaakt. Doe daar al jaren niets meer mee.
- Vaak boeken gekocht over nieuwe onderwerpen, en nooit in begonnen om te lezen.
- Tijdens covid diverse puzzels gekocht. Met moeite 3 puzzels gelegd, rest zit nog in verpakking.
- Doe-het-zelf miniatuur huisje gekocht om in elkaar te zetten/lijmen/verven. Dat gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren, haha.

Ik beschouw het maar als een defect in mijn hoofd :D Ik ben jaloers op mensen die een hobby kunnen blijven volhouden en zich er helemaal in vastbijten en daar uren aan kunnen besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
segil schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:28:
Heel herkenbaar dit. Ik ben inmiddels onderhand gestopt om met nieuwe hobbies te beginnen, met de vrees dat het na een paar dagen weer op niets uitdraait. Volgens mij werkt het bij mij zo dat ik nieuwe prikkels nodig heb.
Elk mens werkt zo. Evolutionair gezien zijn we zo gebouwd dat alles wat nieuw is interessant is, en hoe meer je iets ervaart, hoe minder effect het heeft. Dat is ook waarom je bijvoorbeeld steeds meer drugs nodig hebt om hetzelfde effect te behalen, want je lichaam went eraan / stompt af.

Alleen door altijd maar alles af te kappen zodra het iets minder interessant is geworden werk je het in de hand en wordt het alleen maar erger. Want dan leer je jezelf aan dat alles SUPER interessant moet zijn, want anders is het de tijd en moeite niet waard.

En helemaal maar niet meer beginnen aan nieuwe ervaringen/hobbies is nog een stap erger, want daarmee ontzeg je jezelf heel veel leuke momenten/ervaringen, en misschien zelfs wel een hobby die wél blijft hangen.

Serieuze vraag: wat is precies de 'vrees' in een hobby/interesse die mogelijk op niets uitdraait? Die paar dagen/weken dat je het reuze interessant vond en er met plezier in bent gedoken zijn geen verloren tijd, want je vond het leuk, toch?

Ergens maar niet aan beginnen omdat je weet denkt dat het toch niks gaat worden is een beetje als een film maar niet gaan kijken, want je weet dat 'ie over 2 uur toch eindigt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43
Zoals @Cass Casey ook al aangaf: het is een kwestie van definitie. Wat de TS aanhaalt zie ik (behalve gamen) niet als hobby’s, maar als projecten. Een project heeft een einddatum; een hobby niet. Je zoekt iets uit, krijgt het voor elkaar en that’s it! Volgende project!

Volgens mij zitten heel veel mensen zo in elkaar. Ik in elk geval ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Zonder alles te gaan opnoemen wat mij bezig houdt: het is wel herkenbaar.

Alleen zit er wel een verschil in de manier. Telkens nieuwe dure spullen kopen en na een beetje spelen in de hoek gooien is i.m.o. geen hobby.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 14:59
Je hebt maar een hobby, die heet doe het zelfen. Ik en iedereen om mij heen die interesse in techniek hebben zijn exact hetzelfde! Geniet er van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 23:56
Prijs je gelukkig, zou ik zeggen :-)
Andersom kan namelijk ook: dat je geen enkele hobby hebt en dat niets je leuk lijkt (en daarom dus niet probeert). Ik kan je vertellen dat het leven dan best saai is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik vind zelf ook veel dingen interessant en probeer regelmatig nieuwe dingen uit. Ik ben nieuwsgierig aangelegd en als vanzelf ben ik gemotiveerd om patronen en achterliggende concepten te doorgronden. En vaardigheden zijn ook nog wel eens herbruikbaar. Zoals hygiënisch werken, wat zowel handig is bij bierbrouwen als bij het inmaken van je eigengemaakte saus. Of "meta-grammatica" die je onbewust opbouwt als je al meerdere talen bestudeerd hebt waardoor je een nieuwe taal gemakkelijker snapt. Nu is het zo dat ik dingen vrij snel snap en kan leren (misschien met uitzondering van sport :+ ), waarbij de hoeveelheid tijd die ik ergens insteek vooral de limiterende factor is.

Professioneel kunnen dit enorm handige eigenschappen zijn, zeker als je in staat bent eea in een groter plaatje te bekijken. Het maakt je namelijk aanpasbaar.

Voordeel is ook: het is op feestjes ook enorm handig om conversaties te houden met anderen omdat er een aardige kans is dat je iets weet over wat de ander interessant vindt :+ . Hoewel sommige mensen je er ook raar om kunnen vinden.

Ander voordeel: als je kinderen hebt is het superleuk om ze uit te leggen hoe dingen werken.

Als laatste: als je iets niet meer actief beoefent hoeft dat niet te betekenen dat iets helemaal weg is. Ik heb bijvoorbeeld vroeger aquaria gehad en ik vind vissen kijken nog steeds leuk.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:06
ADD noemt mijn vriendin het altijd bij mij. Ik geeft me altijd voor 200% voor een bepaalde hobby. Laatste grote project is pizza’s bakken. Maar heb er nog wel 100 dingetjes omheen gedaan in de tussentijd. Ik heb bijvoorbeeld ook een zaagtafel en een vlakbank in de schuur staan. In dit huis nog niet een keer aangesloten geweest. Woon er bijna 2 jaar…

Ik stoor me er niet aan.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Bedankt voor de reacties!
Leuk om te lezen.

Mijn vraag was meer, omdat ik geïnteresseerd was of er nog meer mensen zo waren. Het is niet dat ik het erg vond of dat ik er last van heb.

En ja, het zijn, zoals meerdere mensen zeiden, meer projecten, dan hobbies. Waarvoor ik het absolute minimum uitgezocht heb, dat ik nodig had. Ben verder niet echt geïnteresseerd (of gewoon te lui) om me verder te verdiepen in het onderwerp waar ik mee bezig ben.
En af en toe kijk ik nog in het 3D printen/mechanische toetsenborden/smart home topics. En al waren sommige projecten om iets nuttigs te bereiken, toch heb ik er nog plezier mee gehad.

Volgende project wordt dus rc drift auto bouwen. En ondertussen ook nog een tv meubel van hout (dus dat wordt nieuw gereedschap kopen).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Hahn schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Elk mens werkt zo. Evolutionair gezien zijn we zo gebouwd dat alles wat nieuw is interessant is, en hoe meer je iets ervaart, hoe minder effect het heeft. Dat is ook waarom je bijvoorbeeld steeds meer drugs nodig hebt om hetzelfde effect te behalen, want je lichaam went eraan / stompt af.

Alleen door altijd maar alles af te kappen zodra het iets minder interessant is geworden werk je het in de hand en wordt het alleen maar erger. Want dan leer je jezelf aan dat alles SUPER interessant moet zijn, want anders is het de tijd en moeite niet waard.

En helemaal maar niet meer beginnen aan nieuwe ervaringen/hobbies is nog een stap erger, want daarmee ontzeg je jezelf heel veel leuke momenten/ervaringen, en misschien zelfs wel een hobby die wél blijft hangen.

Serieuze vraag: wat is precies de 'vrees' in een hobby/interesse die mogelijk op niets uitdraait? Die paar dagen/weken dat je het reuze interessant vond en er met plezier in bent gedoken zijn geen verloren tijd, want je vond het leuk, toch?

Ergens maar niet aan beginnen omdat je weet denkt dat het toch niks gaat worden is een beetje als een film maar niet gaan kijken, want je weet dat 'ie over 2 uur toch eindigt ;)
De 'vrees', of beter gezegd, teleurstelling, is dat ik op dat moment veel investeer aan tijd en geld om iets nieuws te beginnen en dat vervolgens niet afmaak. Niet omdat ik erachter kom dat het niet past bij mij, maar puur omdat ik een korte aandachtsspanne heb. Ik geloof je verhaal best dat het menselijk is nieuwe dingen te ontdekken, maar er is dan wel een verschil tussen iets nieuws willen en na een tijdje ermee stoppen, en iets nieuws willen en gelijk weer afgedwaald zijn naar iets anders, zonder het een kans te geven.
Je zou het ook kunnen omschrijven als "opgeven, voordat je begonnen bent". Gelukkig zit de mensheid zo niet in elkaar. Stel je voor:
"zeg, wat zou gebeuren als we dit stukje steen laten vonken met wat gras erbij? Volgens mij krijg je dan vuur en kunnen we..... heeyyy, kijk daar, een hert, wat een leuk dier"

[ Voor 5% gewijzigd door segil op 24-06-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
segil schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:09:
[...]

De 'vrees', of beter gezegd, teleurstelling, is dat ik op dat moment veel investeer aan tijd en geld om iets nieuws te beginnen en dat vervolgens niet afmaak. Niet omdat ik erachter kom dat het niet past bij mij, maar puur omdat ik een korte aandachtsspanne heb. Ik geloof je verhaal best dat het menselijk is nieuwe dingen te ontdekken, maar er is dan wel een verschil tussen iets nieuws willen en na een tijdje ermee stoppen, en iets nieuws willen en gelijk weer afgedwaald zijn naar iets anders, zonder het een kans te geven.
Je zou het ook kunnen omschrijven als "opgeven, voordat je begonnen bent".
Daarin heb ik geluk, dat als ik eenmaal iets gekozen heb dat ik wil doen, ik het ook af moet maken van mezelf. Ik kan niet iets laten liggen dat niet af is. Ik kan me in ieder geval geen project herinneren dat ik niet heb afgemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lalilaloe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 13:14
Ik zie het ook gewoon als leergierig en technisch inzicht. Zelf heb ik een brede interesse in techniek, vroeger als kind haalde ik graag electronische apparatuur uit elkaar. Dat begon al bij het pennieautomaat https://vroegert.nl/herinneringen-aan-de-penniemaat/ waar ik een deurbel van maakte. Oude of kapotte cassettespelers sloopte ik en maakte kleine bootjes van de motoren. Zelfs de losse componenten knipte ik eraf en bewaarde die gesorteerd, geen idee hebbende wat het deed. Ledjes gebruikte ik in m'n Lego bouwwerken, welke regelmatig doorbranden door verkeerde voltages haha.

Computers groeide ik mee op en toen ik wat ouder was met zomerbaantjes wat geld opgespaard om een eigen pc in elkaar te zetten. Wat later begon ik aan modden van mijn case, en zelfs een eigen kast ontwerp.

Ik ging in het weekend werken bij een bouwmarkt en deed zo af en toe wel wel wat klussen zoals bouwen van konijnenhok. Maar door mijn werk ging ik meer met houtbewerking doen. Het scheelde ook dat de werkplaats op vrije dagen gebruikt mocht worden en oudere rondliepen met veel kennis.

Ging tijdens studie op kamers en maakte eigen bureau en meubels. Kochte mijn eerste eigen boormachine en circelzaag en maakte voor wat vrienden een bank in de tuin en meubels voor thuis. Ondertussen raakte ik ook geïnteresseerd in quadcopters, en ging vol optimisme ,na wat gekochte toy drones, mijn eigen tricopter bouwen. Heeft nooit gevlogen ivm gewicht maar wel veel van geleerd. Onderdelen waren duur maar lukte om een naza-m lite set met gps via eBay te kopen wat een boel getweak scheelde en eerste zelfgemaakte quadcopter was een feit.

Dat naast heel wat computer builds en videokaarten later deed ik niet zoveel meer aan gamen na mijn studie. Door werk had ik nu wat meer geld en de opkomende 3d printer markt altijd in de gaten gehouden. Doordat 3d printers goedkoper werden en voor mij betaalbaarder werden. Daarbij kocht ik direct een 3-in-1 machine die ook kon lasersnijden en kleine onderdelen maken als cnc.

Op moment van schrijven ben ik juist in de electronica bordjes gerold. Ik ontwerp mijn eigen pcb's en bouw en vlieg nog steeds drones (FPV). Inmiddels ben ik 28 en weet nu eindelijk pas wat de componenten in mijn sorteerbak van vroeger doen. Ik maak eigen circuits, voor mij maakt dit het verhaal weer rond.

En net als vroeger vind ik het nog net zo leuk en houd ervan om te leren. In te zien wat voor moeite het kost om iets weekends te krijgen (en te houden). Ik merk dat ik nu steeds meer interesse krijg in materialen en composieten, weer iets anders en leren waar iets van gemaakt is. De passie en interesse in techniek blijft en groeit met budget en hobby gewoon met je mee (in mijn geval).

Zelf ben ik software engineer, eigenlijk had ik net als mijn beide broers werktuigbouwkunde moeten doen :)

[ Voor 14% gewijzigd door lalilaloe op 25-06-2023 11:36 . Reden: typos ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit altijd wel een "hobby" aan vast, maar het feit dat mensen in dit topic de snelste weg naar de uitgang zoeken (fiets van 6K, duur toetsenbord, dure hifi-spullen) en er dan de brui aan geven, doen mij vermoeden dat het niet om de tientallen hobbies of projectjes gaat.

Het lijkt wel een soort verslaving. A la social media, altijd maar likes willen scoren of constant je feed refreshen op zoek naar nieuw nieuws. Maar dan met hobbies. Of ben je over al je hobbies zo fanatiek, maar laat je je (sociale) leven links liggen? Steek dan 6K in een weekend met vrienden, ik zeg maar wat.

Je hoeft van mij niet te settelen op 1 hobbie of 1 ding, maar elke 6 maanden wisselen geeft mij een heel manisch gevoel. Ik ben wel benieuwd waar je dan elke keer naar op zoek bent in die hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:15:
Er zit altijd wel een "hobby" aan vast, maar het feit dat mensen in dit topic de snelste weg naar de uitgang zoeken (fiets van 6K, duur toetsenbord, dure hifi-rotzooi) en er dan de brui aan geven, doen mij vermoeden dat het niet om de tientallen hobbies of projectjes gaat.

Het lijkt wel een soort verslaving. A la social media, altijd maar likes willen scoren of constant je feed refreshen op zoek naar nieuw nieuws. Maar dan met hobbies. Of ben je over al je hobbies zo fanatiek, maar laat je je (sociale) leven links liggen? Steek dan 6K in een weekend met vrienden, ik zeg maar wat.

Je hoeft van mij niet te settelen op 1 hobbie of 1 ding, maar elke 6 maanden wisselen geeft mij een heel manisch gevoel. Ik ben wel benieuwd waar je dan elke keer naar op zoek bent in die hobby.
Hier herken ik me dan weer totaal niet in.
Van een verslaving heb je last, ik heb van dit wisselen geen last.

Ik kan het financieel prima aan, en het is geen of-of.

Je post zit mijns inziens vol met vooroordelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 24-06-2023 21:55 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:59
Ook voor mij een klok klepel verhaal voor mij en niet zoals de TS het beschrijft. Hier hebben dit soort zaken voor mij niks mee te maken. Al deze zaken zijn voor je eigen gevoel, je eigen bezigheid en interesses en niet om anderen te laten zien of kijk mij is aandacht zoeken of te showen aan anderen.
Het komt ook wel voor bij hoogbegaafd hokjes:
Snel nieuwe interesses maar ook snel afgeleid. Je wordt nooit specialist of expert omdat voor die tijd de concentratieboog alweer weg is. maar die nieuwe hobby gaat weer net zo hard en vol overgave.

Het gaat ook niet ten koste van sociaal of andere zaken omdat het buiten deze tijd om gaat. Wel maak je wat langere dagen omdat je er helemaal in op gaat. Voor zolang het duurt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
segil schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Je zou het ook kunnen omschrijven als "opgeven, voordat je begonnen bent". Gelukkig zit de mensheid zo niet in elkaar. Stel je voor:
"zeg, wat zou gebeuren als we dit stukje steen laten vonken met wat gras erbij? Volgens mij krijg je dan vuur en kunnen we..... heeyyy, kijk daar, een hert, wat een leuk dier"
Wat ik bedoel met dat het in de mens zit, is vooral dat het evolutionair gezien een voordeel was om nieuwe dingen interessanter te vinden dan oude dingen. Zo voorkwam je namelijk dat je opgegeten werd door een leeuw, omdat je dat gekke nieuwe geluid niet interessant vond :P

Wat betreft dat 'gelijk afdwalen', korte aandachtsspanne en 'opgeven voordat je begonnen bent', dat heb je voor een heel groot deel zelf in de hand.

Zoals je het tot nu toe allemaal omschrijft komt het bij mij heel erg over alsof je moeite hebt om je aandacht erbij te houden zodra het een tikje minder interessant wordt. En in plaats van een tandje bij te zetten en wat discipline te tonen om het echt te proberen, schuif je het volgens mij al snel af op 'dit wordt niks, laat maar!'? ;)

Weinig zaken worden vanzelf een gewoonte of blijven zo leuk als ze de eerste keer zijn. Als jij daadwerkelijk wat wilt doen/leren, dan lijkt het me ook dat je er wat moeite in wilt stoppen, en dan moet je ook niet na 1 dag of 1 week al de handdoek in de ring gooien, maar het echt even een goede kans geven. En 'faal' je toch een keer, of zelfs een lange tijd, lekker boeiend, pak je het later weer op :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Er zit altijd wel een "hobby" aan vast, maar het feit dat mensen in dit topic de snelste weg naar de uitgang zoeken (fiets van 6K, duur toetsenbord, dure hifi-rotzooi) en er dan de brui aan geven, doen mij vermoeden dat het niet om de tientallen hobbies of projectjes gaat.

Doet me een beetje zeer dit. Om 1 van mijn hobby's: audio, weg te zetten als rotzooi. Die apparatuur die ik hier heb staan klinkt inmiddels zo goed dat het heel erg genieten is om een muziekje op te zetten. Het voelt een beetje als ik elke avond naar het concert ga.

Alsjeblieft zou je de waardeoordelen over een ander zijn hobby achterwege willen laten? Jij hoeft niet voor een ander te bepalen wat onzinnig is en wat niet. Als iemand liever 6k in een weekend verbrast met vrienden, moet hij dat weten. Net als sommigen het liever uitgeven aan een verre vakantie, een dure bolide, kleding, uit eten gaan, een aquarium met zeldzame vissen of bijvoorbeeld elk jaar het nieuwste mobieltje. Ik geef het uit aan high end audio en dat vind ik leuk. Mag het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb niet zo heel veel vrienden en de paar vrienden die ik heb, daar kan ik met heel weinig geld samen mee hangen. Mijn "projecten" staan ook niet in de weg van mijn zorg voor mijn gezin of mijn (bijna niet-bestaande) sociale leven. Ik besteed er net zoveel aan, als wanneer ik 1 hobby zou hebben.

Bij de meeste reacties heb ik niet het gevoel dat ze er de brui aan geven. Soms gebeurt het wel. Niet iedereen is zo streng voor zichzelf als ik...
Dat het soms een verslaving lijkt, ben ik het mee eens. Als ik een project af heb, dan geeft dat wel een goed gevoel. Maar bij deze "verslaving" hou ik meestal wel wat nuttigs over, zoals ervaring of een eindproduct wat ik kan gebruiken (toetsenbord, smart home, 3D printer of een kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dean Martin schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:15:
Zéér herkenbaar.

Bodybuilding
Mountainbiken
Wielrennen
Roeien
Indoor fietsen
Zaalvoetbal
Tennis
Hardlopen
Houten modelbouw
Gitaar spelen
2e wereld oorlog
Horloges
Muziek in bepaalde genres
Ik lees 2 hobby's (sporten en muziek maken) en de rest zijn interesses.

Volgens mij worden die termen in dit topic door elkaar gebruikt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 25 juni 2023 @ 03:39:
[...]

Ik lees 2 hobby's (sporten en muziek maken) en de rest zijn interesses.

Volgens mij worden die termen in dit topic door elkaar gebruikt.
Dat is al eerder gezegd.

Maar voor mij maakt het weinig/geen verschil voor het topic eerlijk gezegd.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Doet me een beetje zeer dit. Om 1 van mijn hobby's: audio, weg te zetten als rotzooi. Die apparatuur die ik hier heb staan klinkt inmiddels zo goed dat het heel erg genieten is om een muziekje op te zetten. Het voelt een beetje als ik elke avond naar het concert ga.

Alsjeblieft zou je de waardeoordelen over een ander zijn hobby achterwege willen laten? Jij hoeft niet voor een ander te bepalen wat onzinnig is en wat niet. Als iemand liever 6k in een weekend verbrast met vrienden, moet hij dat weten. Net als sommigen het liever uitgeven aan een verre vakantie, een dure bolide, kleding, uit eten gaan, een aquarium met zeldzame vissen of bijvoorbeeld elk jaar het nieuwste mobieltje. Ik geef het uit aan high end audio en dat vind ik leuk. Mag het?
Tja, ik bedoelde het gekscherend, maar blijkbaar raak ik een gevoelige snaar. Jij en vele andere reageren op de toon en niet op de inhoud.

Ik zie in dit topic genoeg voorbeelden van mensen die de duurste spullen kopen en dan "klaar" zijn met de hobbie. Tja, is het dan een hobbie, of een gat om geld in te gooien? Dan vind ik het persoonlijk geen gekke vraag om eens te zoeken naar "wat mis ik in mijn leven" want blijkbaar krijg je het niet te pakken door 2x per jaar weer wat nieuws te vinden om je op te storten.

Dat heeft ook geen klap met andere mensen te maken, jullie zitten immers niet op Tweakers en doen ook niet mee in de "grote X"-topics.

Ik wil jullie best allemaal complimentjes geven van hoe hoogbegaafd jullie allemaal wel niet zijn of toch die ADD diagnose en een rugzakje enzo. Maar het kan ook een uiting zijn van een ander gemis dat je niet gevuld krijgt.

Als die suggestie alleen al beledigend is zit ik er niet ver naast, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ja ik herken het deels wel. Jarem dingen verzameld en dan is het toch: bezit van de zaak is het einde van het vermaak. En dan verkoop ik de hele boel weer en kom dan bijvoorbeeld iets uit mijn jeugd tegen waar ik dan dingen over ga opzoeken en uiteindelijk kopen.

Ik zou heel graag een treinbaan willen hebben. Het gaat me dan niet zozeer om het rijden maar met om het bouwen van een levensechte omgeving. Maar ik weet nu al dat dit me zoveel tijd gaat kosten dat ik er bijvoorbaat al niet aan begin. Mocht ik met pensioen zijn dan zou dit een hobby zijn waar ik veel tijd (en geld) in zou kunnen stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2023 @ 06:31:
[...]

Tja, ik bedoelde het gekscherend, maar blijkbaar raak ik een gevoelige snaar. Jij en vele andere reageren op de toon en niet op de inhoud.

Ik zie in dit topic genoeg voorbeelden van mensen die de duurste spullen kopen en dan "klaar" zijn met de hobbie. Tja, is het dan een hobbie, of een gat om geld in te gooien? Dan vind ik het persoonlijk geen gekke vraag om eens te zoeken naar "wat mis ik in mijn leven" want blijkbaar krijg je het niet te pakken door 2x per jaar weer wat nieuws te vinden om je op te storten.

Dat heeft ook geen klap met andere mensen te maken, jullie zitten immers niet op Tweakers en doen ook niet mee in de "grote X"-topics.

Ik wil jullie best allemaal complimentjes geven van hoe hoogbegaafd jullie allemaal wel niet zijn of toch die ADD diagnose en een rugzakje enzo. Maar het kan ook een uiting zijn van een ander gemis dat je niet gevuld krijgt.

Als die suggestie alleen al beledigend is zit ik er niet ver naast, denk ik dan.
Psychologie van de koude grond.

Dan zeg ik; mensen die maar 1 interesse of hobby hebben die zijn depressief want die worden nergens enthousiast van.

Juist, dezelfde onzinnige 'analyse'.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dean Martin schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:04:
[...]

Psychologie van de koude grond.

Dan zeg ik; mensen die maar 1 interesse of hobby hebben die zijn depressief want die worden nergens enthousiast van.

Juist, dezelfde onzinnige 'analyse'.
Wie weet zit er een kern van waarheid in. Het is in ieder geval een tegengeluid. Even de circlejerk doorbreken. Dat er verder geen weerwoord komt behalve de knee-jerk "onzin", spreekt voor zich.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2023 07:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:14:
[...]

Wie weet zit er een kern van waarheid in. Het is in ieder geval een tegengeluid. Even de circlejerk doorbreken. Dat er verder geen weerwoord komt behalve de knee-jerk "onzin", spreekt voor zich.
Je zet in je 1e post in dit topic de spullen van andere weg als onzin, en dan ga je nu vallen over datzelfde woord als kwalificatie van jouw analyse?

Je bijdrage is mijns inziens nogal nutteloos. Wat wil je bereiken met je posts?

Je hebt het over een circle-jerk, over het niet aanwezig zijn op Tweakers, over niet posten in 'grote-X' topics, over posters hier willen diagnosticeren, over gevoelige snaren raken.

Allemaal nogal onsamenhangend, veroordelend, hooghartig en bovenal simplistisch.

Je hebt (bij mij) geen gevoelige snaar geraakt, maar met je bijdrages tot dusver zie ik geen aanknopingspunten om er verder serieus op te reageren.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Hahn schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Wat ik bedoel met dat het in de mens zit, is vooral dat het evolutionair gezien een voordeel was om nieuwe dingen interessanter te vinden dan oude dingen. Zo voorkwam je namelijk dat je opgegeten werd door een leeuw, omdat je dat gekke nieuwe geluid niet interessant vond :P

Wat betreft dat 'gelijk afdwalen', korte aandachtsspanne en 'opgeven voordat je begonnen bent', dat heb je voor een heel groot deel zelf in de hand.

Zoals je het tot nu toe allemaal omschrijft komt het bij mij heel erg over alsof je moeite hebt om je aandacht erbij te houden zodra het een tikje minder interessant wordt. En in plaats van een tandje bij te zetten en wat discipline te tonen om het echt te proberen, schuif je het volgens mij al snel af op 'dit wordt niks, laat maar!'? ;)

Weinig zaken worden vanzelf een gewoonte of blijven zo leuk als ze de eerste keer zijn. Als jij daadwerkelijk wat wilt doen/leren, dan lijkt het me ook dat je er wat moeite in wilt stoppen, en dan moet je ook niet na 1 dag of 1 week al de handdoek in de ring gooien, maar het echt even een goede kans geven. En 'faal' je toch een keer, of zelfs een lange tijd, lekker boeiend, pak je het later weer op :)
Ja en dat is makkelijker gezegd dan gedaan :) Ik heb het al vaker in mijn leven gehoord, dat ik een korte aandachtsspanne heb. Ik vind iets ineens ontzettend leuk, mijn hersenen werken op overtoeren, en vervolgens, poef, is de interesse weg. Dan wordt het knap lastig om tegen je zin in door te gaan. Maar je hebt gelijk, een keertje doorpakken zou het beste zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
segil schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:16:
[...]

Ja en dat is makkelijker gezegd dan gedaan :) Ik heb het al vaker in mijn leven gehoord, dat ik een korte aandachtsspanne heb. Ik vind iets ineens ontzettend leuk, mijn hersenen werken op overtoeren, en vervolgens, poef, is de interesse weg. Dan wordt het knap lastig om tegen je zin in door te gaan. Maar je hebt gelijk, een keertje doorpakken zou het beste zijn.
Ik zeg ook absoluut niet dat het makkelijk is. Iets doen waar je even geen zin in hebt is heel lastig, en iets keer op keer blijven doen waar je even geen zin in hebt nog veel lastiger. Maar daarom noemde ik ook discipline: als jij je hebt voorgenomen om te gaan [sporten/lezen/klussen/whatever], en je hebt er even geen zin in, dan maak je maar zin :P

Je laatste zin wekt echter de suggestie bij mij dat je het überhaupt zelden tot nooit probeert, en dan heb je eerlijk gezegd wel weinig recht van klagen ;)

Zo lees ik nu ook al letterlijk 4 jaar elke dag minimaal een paar pagina's in een boek, zonder uitzondering. En soms heb ik daar ook geen zin in, maar als ik het eenmaal doe/gedaan heb, was het toch leuk/interessant.
Vroeger pakte ik eens per jaar een boek met de intentie 'nu ga ik boeken lezen m'n hobby maken!', om het na een paar dagen 50 pagina's gelezen te hebben het weg te leggen, geen zin meer te hebben en het te vergeten voor minimaal een half jaar.

(Uiteraard zeg ik niet dat jij nu ook een hobby moet gaan forceren door het elke dag te gaan doen, maar voor mij werkte dit bij boeken lezen. Ik heb hetzelfde geprobeerd met keyboard leren spelen, maar dat heb ik na een half jaar opgegeven, omdat ik het toen echt niet meer leuk vond. Maar ik heb het een goede kans gegeven voordat ik opgaf.)

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 25-06-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:31
Hier een verhaaltje van de andere kant :p. Op mijn 8e ben ik begonnen met gamen en dat is nooit meer over gegaan. Ik wil in een (bord)spel zo goed mogelijk worden zo lang het nog leuk blijft. Het grappige is dat ik niet bloedfanatiek ben - helemaal niet. Mijn fotografie hobby ging ten onder omdat ik het gevoel kreeg dat mijn camera/flitser nooit 'goed genoeg' waren. Elk jaar kwamen er nieuwe modellen waardoor ik voor mezelf de keuze maakte deze cashcow niet meer te voeden.
Met mountainbiken heb ik dat weer gelukkig niet. In dat wereldje wordt, voor mijn gevoel, minder gepushed om nieuw materiaal te blijven kopen. Ik heb me 'verdiept' in Warhammer 40K maar toen ik de prijzen zag voor de figures en hoe veel nieuw/geüpdate materiaal uitkwam, rende ik gillend weg.
Gamen is mijn hobby omdat het voor mij een hobby is die 'af' kan zijn. Eens in de 7-9 jaar een nieuwe PC waar ik 9 maanden over doe om 'm samen te stellen. Games met DLCs laat ik links liggen, want dan bekruipt mij weer het gevoel alsof het nooit genoeg/af is. Wel wacht ik wel eens op een GotY editie, want dan is het af.
Ik heb geen behoefte aan nieuwe hobbies, dingen te proberen. I know, saaai :p Wel heb ik (11 jaar terug) een keer een rondje gemaakt door de hobbies van vrienden. Ik ben op het toneel terecht gekomen, heb gestijldanst, ben politiek actief geweest en vond het leuk, maar geen succes.

Aan het einde van de dag ben ik heel happy met m'n hobbies, wetende dat ik meerdere dingen heb geprobeerd. Misschien zijn hobbies een afspiegeling van mijn persoonlijkheid. In dat geval ben ik een saaie zak :p

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dean Martin schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:01:
[...]

Je zet in je 1e post in dit topic de spullen van andere weg als onzin, en dan ga je nu vallen over datzelfde woord als kwalificatie van jouw analyse?

Je bijdrage is mijns inziens nogal nutteloos. Wat wil je bereiken met je posts?

Je hebt het over een circle-jerk, over het niet aanwezig zijn op Tweakers, over niet posten in 'grote-X' topics, over posters hier willen diagnosticeren, over gevoelige snaren raken.

Allemaal nogal onsamenhangend, veroordelend, hooghartig en bovenal simplistisch.

Je hebt (bij mij) geen gevoelige snaar geraakt, maar met je bijdrages tot dusver zie ik geen aanknopingspunten om er verder serieus op te reageren.
Dit soort opmerkingen zijn niet nodig

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 25-06-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hahn schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Ik zeg ook absoluut niet dat het makkelijk is. Iets doen waar je even geen zin in hebt is heel lastig, en iets keer op keer blijven doen waar je even geen zin in hebt nog veel lastiger. Maar daarom noemde ik ook discipline: als jij je hebt voorgenomen om te gaan [sporten/lezen/klussen/whatever], en je hebt er even geen zin in, dan maak je maar zin :P

Je laatste zin wekt echter de suggestie bij mij dat je het überhaupt zelden tot nooit probeert, en dan heb je eerlijk gezegd wel weinig recht van klagen ;)

Zo lees ik nu ook al letterlijk 4 jaar elke dag minimaal een paar pagina's in een boek, zonder uitzondering. En soms heb ik daar ook geen zin in, maar als ik het eenmaal doe/gedaan heb, was het toch leuk/interessant.
Vroeger pakte ik eens per jaar een boek met de intentie 'nu ga ik boeken lezen m'n hobby maken!', om het na een paar dagen 50 pagina's gelezen te hebben het weg te leggen, geen zin meer te hebben en het te vergeten voor minimaal een half jaar.

(Uiteraard zeg ik niet dat jij nu ook een hobby moet gaan forceren door het elke dag te gaan doen, maar voor mij werkte dit bij boeken lezen. Ik heb hetzelfde geprobeerd met keyboard leren spelen, maar dat heb ik na een half jaar opgegeven, omdat ik het toen echt niet meer leuk vond. Maar ik heb het een goede kans gegeven voordat ik opgaf.)
Ik denk dat hier weleens een antwoord kan staan op de vraag van TS.

Iets nieuws leren gaat vaak op dezelfde manier: je merkt dat je het snel oppakt, wordt enthousiast, gaat investeren, wordt nog enthousiaster en dan komt er een tegenslag, de leercurve is ineens veel minder steil. De oplossing is (denk ik) om op dat moment door te zetten, even door de zure appel heen bijten, je niet uit het veld laten slaan, enz. Kortom discipline.

Ik herken het als ik train voor de marathon. Ik schrijf me in voor de marathon, begin weer super enthousiast met rennen, dan na een paar weken komen de eerste pijntjes, begin ik smoesjes te bedenken om niet te gaan , enz. Inmiddels weet ik dat ik door die fase heen moet , want daarna komt de flow pas.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2023 09:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:50
.

[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat hier weleens een antwoord kan staan op de vraag van TS.

Iets nieuws leren gaat vaak op dezelfde manier: je merkt dat je het snel oppakt, wordt enthousiast, gaat investeren, wordt nog enthousiaster en dan komt er een tegenslag, de leercurve is ineens veel minder steil. De oplossing is (denk ik) om op dat moment door te zetten, even door de zure appel heen bijten, je niet uit het veld laten slaan, enz. Kortom discipline.

Ik herken het als ik train voor de marathon. Ik schrijf me in voor de marathon, begin weer super enthousiast met rennen, dan na een paar weken komen de eerste pijntjes, begin ik smoesjes te bedenken om niet te gaan , enz. Inmiddels weet ik dat ik door die fase heen moet , want daarna komt de flow pas.
Goed punt! Althans dat is wel iets dat ik bij mezelf herken. Op het moment dat ik de progressie zie stagneren wordt het minder interessant.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Totaal niks bijzonders. Iedereen heeft wisselende interesses.

Bij gaming: dat is eigenlijk een steeds verschuivende hobby. Je hebt om de zoveel tijd weer een nieuw leuk spel waar je je in kan storten. En elke zoveel jaar een nieuwe stap in (pc)hardware en verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
Als je er eens over nadenkt hoe weinig tijd je eigenlijk hebt is het eigenlijk doodzonde als je niet in de breedte op ontdekkingstocht gaat, toch ;) ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyphoid
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:30:

Ik heb geen behoefte aan nieuwe hobbies, dingen te proberen. I know, saaai :p Wel heb ik (11 jaar terug) een keer een rondje gemaakt door de hobbies van vrienden. Ik ben op het toneel terecht gekomen, heb gestijldanst, ben politiek actief geweest en vond het leuk, maar geen succes.
Heb je ook echt met alle hobbies meegedaan?
Dat lijkt me een super idee! Ook voor mensen die snel afgeleid zijn. Dan kunnen ze verschillende dingen proberen, zonder er al teveel aan uit te geven. En je kan lekker met je vrienden hangen.

Ik heb sommige van mijn (weinige) vrienden al een hele tijd niet gezien na een zekere pandemie. Iedereen is druk met zijn eigen leven en gezin. Maar dit zou een mooie reden zijn om ze allemaal weer eens te zien en af te spreken.
En dan hoop ik dat ze ook andere hobbies hebben, dan dezelfde die ik heb :P

[ Voor 9% gewijzigd door Xyphoid op 25-06-2023 10:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:17
[...]

Op de man spelen is niet de bedoeling. Als je vind dat een post nier door de beugel kan, kun je een TR indienen. En dat weet je echt wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 25-06-2023 14:45 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Xyphoid schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Heb je ook echt met alle hobbies meegedaan?
Dat lijkt me een super idee! Ook voor mensen die snel afgeleid zijn. Dan kunnen ze verschillende dingen proberen, zonder er al teveel aan uit te geven. En je kan lekker met je vrienden hangen.

Ik heb sommige van mijn (weinige) vrienden al een hele tijd niet gezien na een zekere pandemie. Iedereen is druk met zijn eigen leven en gezin. Maar dit zou een mooie reden zijn om ze allemaal weer eens te zien en af te spreken.
En dan hoop ik dat ze ook andere hobbies hebben, dan dezelfde die ik heb :P
Voor mij was dit een enorm grote valkuil. Ik ben iemand die super enthousiast word van mensen die enthousiast zijn over hun hobbie/passie/ding. Vooral als er ergens aan te knutselen of sleutelen valt. Begin er dan met de zelfde vuurigheid aan al die dingen, koop vanalles om mee te kunnen. Airsoften, inlineSkaten, (bord)spellen, skateboarden, motorcross, paardrijden. (ok, die laatse ben ik heel snel weer van af gestapt, letterlijk :+ , na een kleine 'kosten analyse') 2 Maanden later, verwaterd die passie voor dat X bij hun. -O- En dan ben ik weer zo iemand die dat soort dingen niet in z'n eentje doet. Kan ik weer van al die 'zooi' af proberen te komen omdat ik weet dat het anders 5 jaar ongebruikt in de kast gaat staan.

Tegenwoordig doe ik iets voorzichtiger en doe ik met alle plezier mee als ik wat kan lenen, of het tientjes werk is om er een paar keer plezier er uit te halen.

De passie voor hun passie stuur ik nu wat meer richting hun hobbie 'upgraden'. Dingen voor ze 3d-printen, weekendje aan hun motor sleutelen, mee longboarden op een board wat ik kan lenen, etc. etc. En als zij dan klaar zijn met hun hobbie en weer aan wat anders beginnen. Kan ik daar op die manier weer vol gas in mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:31
@Ischium gelukkig kostte het me meer ego en zelfrespect dan geld om te stijldansen :p. Zelf denk ik dat als iemand 'meteen' een flink bedrag neerlegt voor een hobby, dat men dat doet om de hobby koopbaar te maken. 'Ik heb er X voor betaald, dus ik moet/ga dit leuk vinden.' Dat is geen rare gedachte want alle reclames geven ons die boodschap. Ook als je in aanraking komt met een nieuwe hobby via iemand die het al jaren doet (en er dus al jaren in investeert) is je eerste indruk “dat wil ik ook.”

Door de verleidelijke koopbaarheid van een hobby vergeten we vaak dat een hobby beoefend moet worden i.p.v. gekocht. Leen of huur spul eerst maar een paar keer voordat je grote aankopen doet.

Disclaimer: als je vrij besteedbare vermogen groot genoeg is, ga dan vooral los :p.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

'een hobbie kopen' is niet helemaal hoe ik het bedoelde, Ik ben zeker niet iemand die onverantwoord spendeert. Eerder andersom, lekker aan het het budget/starter spul sleutelen totdat het net zo goed is als duur(der) spul vind ik prachtig. Maar toch kost elke nieuwe hobbie toch wel weer een bedrag aan het einde van de rit, hoe responsible dat ook uitgegeven is.

Met airsoften bijv. had ik mijn €100 replica zelf beter getuned en meer reliable dan de €1500 dure Polestar(niet de auto :P) van een maat van me. Maar omdat hij niet meer wil spelen, staat mijn spul te verstoffen. Ik ben niet iemand die in zijn eentje om 4 uur snachts zn bed uit gaat om 3 uur in de auto te zitten om een middag moeite te moeten doen om bij allerlij al bestaande cliques aan te proberen te sluiten.

Maar verder wel een goed punt waar anderen zich misschien in herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:50

Ook mijn gedachte, zei het wat genuanceerder. Bij een nieuwe hobby meteen 'all-in' gaan door het beste van het beste te willen en er daarna niks meer mee te doen.... Ik snap het niet. Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, hier zit 0 waardeoordeel in, behalve dat ik het niet begrijp. En daarin ben ik ook benieuwd, zoals @Verwijderd ook zegt: waar ben je dan naar opzoek?

Goed, nu is het wel zo dat ik zelf meer richting financiële onafhankelijkheid/slim investeren/fire-light aan zit qua levensstijl. Hobbies zijn modelbouw, gamen, vakanties, en stiekem ook mijn master studie naast het werk, maar daarin kijk ik wel altijd naar het doel: wat wil ik uit mijn hobbies halen, en wat heb ik daarvoor nodig? Qua gamen: wat voor plezier geeft een 4080 GPU mij extra t.o.v. een 3060? En tegen welke prijs? Is dat het waard? Qua modelbouw: is het echt nodig om dit speciale schuurpapier van de modelbouwshop te kopen, of voldoet een gamma papiertje voor dit doel ook?

Een racefiets van 6k, prima natuurlijk. Om het bedrag echter meer in perspectief te plaatsen: van die 6k maak ik in 10 jaar 13k met lopende investeringen. Is die fiets mij dat óók waard? Soms is het antwoord ja, soms nee, vooral ja i.g.v. vakanties ;) Ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Xyphoid schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:06:
Bedankt voor de reacties!
Leuk om te lezen.

Mijn vraag was meer, omdat ik geïnteresseerd was of er nog meer mensen zo waren. Het is niet dat ik het erg vond of dat ik er last van heb.
Uiteraard fijn dat je verder ergens last van hebt ;) Maar om eerlijk te zijn: wordt dit dan niet toch het zoveelste "ja heb ik ook/nee heb ik niet" opsomtopic?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:51
Herkenbaar. Als ik me voorgenomen heb om iets te kopen dan maak ik er ook vaak een hele studie van i.p.v. naar de Mediamarkt te gaan en het eerste de beste te kopen. Dat is bijna een hobby maar heeft ook te maken met mijn perfectionisme.
Zo heb ik de kast vol met auto-detailing spul, polijstmachines etc. want gewoon wassen en waxen is niet goed genoeg. Wel een hobby waar ik al zeker 10 jaar plezier aan beleef.

Ben ooit eens begonnen met modelbouw. Professionele airbrush-set gekocht etc. En ook een racefiets gehad. Allemaal heel leuk, maar het vergt gewoon heel veel tijd. Tijd die ik niet meer heb met werk en kinderen.
Vroeger veel gegamed, alles PlayStations gehad. Staat nu een PS5 met racestoel en stuurtje en de racegames zijn nog nooit zo mooi geweest als nu, maar ik kan er me nauwelijks toe zetten om te spelen. Gelukkig vindt mijn zoontje het inmiddels heel leuk dus wordt alsnog goed gebruikt.

Het voelt ook alsof ik mijn vrije tijd nuttig moet besteden. Zat ik als kind hele middagen te tekenen, dat zou ik nu niet meer kunnen. Teveel prikkels en teveel mogelijkheden ook financieel om te doen wat me leuk lijkt.
Een drone kriebelt ook al jaren en een Sup-plank zou ik ook wel willen. Maar waar haal ik in godsnaam de tijd vandaan om alles te gebruiken. Laat ik eerst maar eens wat vaker de mountainbike van de muur halen.
En dat is al lastig genoeg want in de weekenden doe ik ook graag low-and-slow sessies met de Kamado. Ik zou er bijna gestresst van raken terwijl hobby's juist ontspannend moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Civic09 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:59:

En dat is al lastig genoeg want in de weekenden doe ik ook graag low-and-slow sessies met de Kamado. Ik zou er bijna gestresst van raken terwijl hobby's juist ontspannend moeten zijn.
Bbq'en is ook een hobby... Een nuttige ook nog eens.
Deathchant schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Uiteraard fijn dat je verder ergens last van hebt ;) Maar om eerlijk te zijn: wordt dit dan niet toch het zoveelste "ja heb ik ook/nee heb ik niet" opsomtopic?
Nee, hoor. Ik vind het interessant om te lezen wat jullie er van vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door Xyphoid op 25-06-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
jppilot schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Ook mijn gedachte, zei het wat genuanceerder. Bij een nieuwe hobby meteen 'all-in' gaan door het beste van het beste te willen en er daarna niks meer mee te doen.... Ik snap het niet. Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, hier zit 0 waardeoordeel in, behalve dat ik het niet begrijp. En daarin ben ik ook benieuwd, zoals @Verwijderd ook zegt: waar ben je dan naar opzoek?

Goed, nu is het wel zo dat ik zelf meer richting financiële onafhankelijkheid/slim investeren/fire-light aan zit qua levensstijl. Hobbies zijn modelbouw, gamen, vakanties, en stiekem ook mijn master studie naast het werk, maar daarin kijk ik wel altijd naar het doel: wat wil ik uit mijn hobbies halen, en wat heb ik daarvoor nodig? Qua gamen: wat voor plezier geeft een 4080 GPU mij extra t.o.v. een 3060? En tegen welke prijs? Is dat het waard? Qua modelbouw: is het echt nodig om dit speciale schuurpapier van de modelbouwshop te kopen, of voldoet een gamma papiertje voor dit doel ook?

Een racefiets van 6k, prima natuurlijk. Om het bedrag echter meer in perspectief te plaatsen: van die 6k maak ik in 10 jaar 13k met lopende investeringen. Is die fiets mij dat óók waard? Soms is het antwoord ja, soms nee, vooral ja i.g.v. vakanties ;) Ieder zijn ding.
Ik heb recent m'n huidige status in het financieel onafhankelijk topic gepost. De situatie speelt natuurlijk ook mee in waar ik hoeveel geld aan uitgeef. Ik ben in ieder geval niet van plan om nog heel lang (Fulltime) te blijven werken. Dus het is in zoverre ook een voorbereiding om de tijd dan in te vullen ;)

Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om het beste voor een goede prijs te kunnen kopen. En dat draagt uiteindelijk ook weer bij in het financieel onafhankelijk zijn/worden. Het is voor mij ook een groot onderdeel van het plezier bij een nieuw onderwerp.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 25-06-2023 14:53 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:08
Ik denk dat ik mij kan aansluiten bij de TS.

Veel van mijn hobbies zijn voortgekomen uit interesse in een onderwerp en probeer ik het diepere er van vinden.
En dan vind ik het leuk en ga ik er mee expermenteren om de grenzen er van op te zoeken, of uit te breken naar een relevante interesse.

Mijn lijstje bevat o.a.:
- Astronomie
- Fotografie
- 3D modelen
- Animeren
- VFX/CGI
- Tekenen
- Web design
- Programmeren
- Game development
- Muziek produceren/mixen/masteren
- Kleding ontwerpen
- Gamen

Ik denk dat de wens van 26+ urige dagen voor velen niet vreemd zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Hoeveel hobbies/projecten doen jullie meestal tegelijk?
Omdat het voor mij dan meestal projecten zijn, heb ik er meestal maar 1 of twee tegelijk (gamen niet meegerekend). Ook omdat ik me niet op meerdere tegelijk kan richten. Dan wordt het enorm chaotisch in mijn hoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Ik zie in dit topic genoeg voorbeelden van mensen die de duurste spullen kopen en dan "klaar" zijn met de hobbie. Tja, is het dan een hobbie, of een gat om geld in te gooien?
Het is gewoon speelgoed voor volwassen mannen met teveel geld. Zelf word ik er ook af en toe door bevangen, maar inderdaad, ik vind de manier waarop mensen zichzelf feliciteren met hun diversiteit aan interesses een beetje genant.

Wees gewoon eerlijk tegen jezelf, en geef toe dat het om het speelgoedje gaat. Het staren naar calogussen, de voorpret van het uitzoeken. Allemaal heel menselijk, maar zeker niet "speciaal".

Dit. Er zijn zeker mensen die met grote toewijding en energie echt zichzelf expert maken op meerdere gebieden. Maar dat kost jaren en veel moeite. Als je afhaakt zodra het lastig wordt heb je gewoon speelgoed voor jezelf gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Xyphoid schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:11:
Hoeveel hobbies/projecten doen jullie meestal tegelijk?
Omdat het voor mij dan meestal projecten zijn, heb ik er meestal maar 1 of twee tegelijk (gamen niet meegerekend). Ook omdat ik me niet op meerdere tegelijk kan richten. Dan wordt het enorm chaotisch in mijn hoofd.
Het vaak aan nieuwe hobbies beginnen herken ik niet, heb al jaren dezelfde. Meerdere projecten tegelijk doen heb ik ook een hekel aan, ik maak het liefst een ding helemaal af, voordat ik aan het volgende begin. Bijvoorbeeld drie computers of meer tegelijk repareren, dan heb ik het gevoel dat ik dingen door elkaar ga halen. Voor de concentratie en manier van werken is het beter het ene helemaal af te werken en dan aan het volgende beginnen. Dan hou je beter het overzicht en is het behapbaar, het lijkt alsof het anders ook allemaal veel langer duurt. Denk dat het voor de (bewaking van de) voortgang ook beter is.

Een 3D-printer lijkt mij nog wel een keer leuk en vooral ook handig om te hebben, maar ik ben erg bang dat hij voor de grootste tijd zal staan te verstoffen in een hoek.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Ik bedenk juist dat ik dingen wil gaan doen en begin er vervolgens niet aan. Om vervolgens er weer aan te denken. :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22

Honesty

kattenneus!

Ik herken het niet zo want ik heb weinig hobby's, ik werk en lees veel en voor de rest geniet ik van een goed glas wijn of whisky maar wat ik wel heb al vanaf kleins af aan is dat als ik ergens voor ga ik op mijn hoogst mogelijke niveau kom om dan ook weer er mee te stoppen. Dus de weg erheen is belangrijker dan ergens te zijn.
Zo ben ik ooit als tiener begonnen met programmeren, stopte toen ik het doorhad en mijn eigen 'games' had gemaakt.
Ging daarna na een gebroken hart gedichten schrijven en stopte daar pas mee toen ik een publicatie had.
Daarna aandelen, pas toen ik alle terminologie doorhad begon ik er ook niks meer aan te vinden.
Pokeren, vanaf het moment dat ik echt winstgevend speelde, wilde ik niet meer spelen(terwijl je dan na 2 a 3 jaar flink studeren er geld mee kan verdienen hoeft het niet meer)
Nu weer het volgende spel wat ik goed wil leren(liefst een van de beste) om daarna weer de interesse in te verliezen.
Dit had ik ook vaak met werk, dus ben regelmatig iets anders begonnen om na omscholing er achter te komen dat het toch niet meer was omdat ik alles al had uitgevonden.
Voordeel is wel dat deze hobby's bijna niks gekost hebben(de meeste hebben geld opgeleverd) en naast wat boeken lezen en films kijken ben ik toch wel lekker de tijd door gekomen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:52
Ik herken me deels in TS. Ik bedenk altijd weer iets nieuws en verveel me nooit, maar 9 van de 10 keer blijft het in mijn hoofd hangen. Ik zoek dan ook veel te veel uit, dan weet ik precies hoe het werkt, om er vervolgens niets mee te doen. Vaak vind ik het zonde van mijn geld of heb ik er gewoon geen tijd voor. Dat laatste is wel een ding helaas en het eerste gaat steeds beter, maar ik merk dat ik nog steeds erg op het geld let. Vroeger, voordat ik verantwoordelijkheden had, kocht ik regelmatig weer iets. Vooral dingen die ik kon verzamelen. Er liggen nog stapels magickaarten waar ik niks mee doe. Magic was een tijd superleuk en gaaf, maar nu interesseert het me totaal niet meer. Ik durf echter niet de stap te nemen ze te verkopen. Hetzelfde geldt voor films op bluray. En zo is er meer.. wil er nog iemand een pokerset hebben? Allerlei collecties en verzamelingen, ik hield daar van.

Nu kan dat weer, met mate, maar zoals ik het vroeger deed doe ik niet meer. Dat was heel lang erg leuk, totdat je opeens een tijd weinig geld hebt. Niet dat ik dingen moest verkopen, maar ik kwam vaak op 0 uit of er net onder. Dan realiseer je je dat je al die dingen niet nodig hebt en ook veel te verslavend zijn. Gelukkig kan ik mezelf wel goed remmen, soms wel erg impulsief en dan is het van de ene op de andere dag klaar. Uiteindelijk ben ik achter gaan lopen met verzamelingen en dan is voor mij de lol er ook snel vanaf, dan kijk ik ook niet meer naar wat ik heb. Even honderden euros uitgeven om weer bij te lopen heb ik niet, dus dan is het voor mij ook ineens helemaal klaar. Niet dat ik er spijt van heb overigens, maar ik denk tegenwoordig wel twee keer na voordat ik ergens aan begin. Ik ben weer begonnen aan iets nieuws na jaren zonder hobbies, maar ik heb een aantal grensen voor mezelf bepaald.

Datzelfde geldt overigens voor spellen. Ik kan letterlijk jaren hetzelfde (mobile) spel spelen om het door een reden zat te zijn en diezelfde dag nog te verwijderen. Mijn vriendin kan rustig een spel afbouwen of even een tijdje niet spelen. Ik ben erg binair en speel het ofwel met als doel nummer 1 te worden, of niet.

Achja, verder ben ik wel oke zeggen ze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Het is gewoon speelgoed voor volwassen mannen met teveel geld. Zelf word ik er ook af en toe door bevangen, maar inderdaad, ik vind de manier waarop mensen zichzelf feliciteren met hun diversiteit aan interesses een beetje genant.

Wees gewoon eerlijk tegen jezelf, en geef toe dat het om het speelgoedje gaat. Het staren naar calogussen, de voorpret van het uitzoeken. Allemaal heel menselijk, maar zeker niet "speciaal".
Ik heb nooit gezegd dat het geen speelgoed is of dat ik speciaal ben. Gezien de reacties ben ik helemaal niet speciaal. Ik snap jouw reactie niet helemaal.

En ik zeg altijd maar: een midlife crisis bestaat niet. Op die leeftijd heb je (meestal) gewoon het geld voor shit die je als klein kind altijd had willen hebben.

Zijn er nog tips voor mensen die moeite hebben met zich te beheersen of die toch vaak met hobbies/projecten stoppen?
Ik begin altijd eerst met het helemaal uitzoeken wat ik precies wil bereiken (ik wil een kast hebben gebouwd, ik wil een rc auto helemaal gebruiksklaar in elkaar zetten, ik wil een goed keyboard). Daarna veel lezen en filmpjes kijken, totdat ik de basis of zelfs iets meer weet. En dan lijst maken van benodigde spullen. Om het daarna aan te schaffen en mee te beginnen.

Door het voorbereidend werk ben ik nooit begonnen met drones/rc vliegtuigen. Teveel regels om aan te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zfferson
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik las laatst een artikel dat een interessante blik werpt op dit onderwerp:

https://brooker.co.za/blog/2023/04/20/hobbies.html

The Four Hobbies, and Apparent Expertise
  • Doing the thing. These are the folks who enjoy doing the actual activity: taking photos, skiing, golfing, hiking, hunting, whatever. You'll find them out in the forest, on the slopes, or on the course.
  • Collecting the kit. These folks enjoy collecting, maintaining, tuning, and fiddling with the kit. They tend to be attracted to kit-heavy hobbies like photography, but it seems like you can find them everywhere.
  • Talking about the thing. This group enjoys discussing the activity. In-person, on forums, on Twitter, on Reddit, or anywhere else. They'll talk technique, or pro competition, or about their day on the course.
  • Talking about the kit. Like the previous group, these people enjoy the discussion. Instead of talking about the activity, they'll talk about kit. Whether it's if this season's model is better than last's, or the optimal iron temperature, they want to talk gear.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvZ82BiuVIRxcdgL8zwWGyI40mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/36PyK2gtDjZtkOe9O119vi1r.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
Zelf denk ik dat dit komt omdat we verwend/verpest zijn met social media en internet en heel snel op iets uitgekeken raken. Op social media krijg je instant dopamine. Je ziet iets en je wilt het gelijk zelf ook doen. Je wilt er meteen goed in zijn. Echter kost dat tijd die je er niet aan wilt besteden. Ik herken dat ook bij mezelf.
Hierdoor raak je snel uitgekeken op zaken omdat er al weer wat nieuws is. Ook dat alles binnen handbereik ligt. Heb je wat nodig, pak je je mobiel en bestel je het. Met een beetje pech heb je het pas morgen in huis.

Vroeger wachtte je op die ene wekelijkse serie die uitkwam. Was het de orde van de dag op je werk. Of bij de videotheek een film huren. Nu binge je de hele seizoen in een avond. Hebben we tig films on demand thuis.
Of er kwam een game uit waar je echt op stond te wachten. Ik weet nog dat ik 4 dagen aan het torrenten was om die ene game te downloaden. Nu met Steam binnen een kwartier heb ik een game van tig gigabyte gedownload. Of iedere vrijdag zie ik Lirik op Twitch en zit ik alweer te kijken naar de Steam Store.

Vroeger als ik op vakantie zou gaan had ik een maand van te voren vakantiekriebels. Ga je op vakantie en was het een hele gebeurtenis. Kwam je weer terug en kreeg je heimwee. Tegenwoordig heb ik niet het idee dat ik weg ben geweest.

Tevens zijn wij als nerds niet de enige die dit hebben met gadgets als fotocamera's en 3D printers. "Normale" mensen zie je weer bij de Ikea en in de bouwmarkt hun zoveelste onnodige verbouwing/vernieuwing doen omdat ze denken dat dat weer hip is. Want die hebben het ook weer gezien op een Pinterest of dergelijke social media.

Fabrikanten zijn zo goed geworden om ons alles aan te smeren omdat we hier mee gelukkig zouden worden. We zijn ook zo verwend geraakt met internet.
Toevallig nog laats naar The Minimalists: Less Is Now gekeken. Wel met een korreltje zout natuurlijk omdat dit echt op de Amerikaanse cultuur is gebaseerd waarbij men ten onder gaat met alle credit card schulden. Maar het idee is wel duidelijk.

Ik heb het idee dat we door onze dopamine rush vanuit social media onszelf aan het kwijt raken zijn en helemaal in de hougreep zitten van bedrijven die graag onze aandacht willen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06

Bob Popcorn

Plop!

Ben je niet eerder verslaafd aan spullen kopen en probeer je het goed te praten door te doen alsof het een hobby is? ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:04
com2,1ghz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:24:
Zelf denk ik dat dit komt omdat we verwend/verpest zijn met social media en internet en heel snel op iets uitgekeken raken. Op social media krijg je instant dopamine. Je ziet iets en je wilt het gelijk zelf ook doen. Je wilt er meteen goed in zijn. Echter kost dat tijd die je er niet aan wilt besteden. Ik herken dat ook bij mezelf.
Hierdoor raak je snel uitgekeken op zaken omdat er al weer wat nieuws is. Ook dat alles binnen handbereik ligt. Heb je wat nodig, pak je je mobiel en bestel je het. Met een beetje pech heb je het pas morgen in huis.

Vroeger wachtte je op die ene wekelijkse serie die uitkwam. Was het de orde van de dag op je werk. Of bij de videotheek een film huren. Nu binge je de hele seizoen in een avond. Hebben we tig films on demand thuis.
Of er kwam een game uit waar je echt op stond te wachten. Ik weet nog dat ik 4 dagen aan het torrenten was om die ene game te downloaden. Nu met Steam binnen een kwartier heb ik een game van tig gigabyte gedownload. Of iedere vrijdag zie ik Lirik op Twitch en zit ik alweer te kijken naar de Steam Store.

Vroeger als ik op vakantie zou gaan had ik een maand van te voren vakantiekriebels. Ga je op vakantie en was het een hele gebeurtenis. Kwam je weer terug en kreeg je heimwee. Tegenwoordig heb ik niet het idee dat ik weg ben geweest.

Tevens zijn wij als nerds niet de enige die dit hebben met gadgets als fotocamera's en 3D printers. "Normale" mensen zie je weer bij de Ikea en in de bouwmarkt hun zoveelste onnodige verbouwing/vernieuwing doen omdat ze denken dat dat weer hip is. Want die hebben het ook weer gezien op een Pinterest of dergelijke social media.

Fabrikanten zijn zo goed geworden om ons alles aan te smeren omdat we hier mee gelukkig zouden worden. We zijn ook zo verwend geraakt met internet.
Toevallig nog laats naar The Minimalists: Less Is Now gekeken. Wel met een korreltje zout natuurlijk omdat dit echt op de Amerikaanse cultuur is gebaseerd waarbij men ten onder gaat met alle credit card schulden. Maar het idee is wel duidelijk.

Ik heb het idee dat we door onze dopamine rush vanuit social media onszelf aan het kwijt raken zijn en helemaal in de hougreep zitten van bedrijven die graag onze aandacht willen hebben.
Amen! Ik merk zelf ook dat ik er "last" van heb, nu zit ik niet op social media (op LinkedIN na voor werk, wat ik alleen bezoek als ik een nieuwe opdracht zoek). Maar het ooit zo waardevolle YT is ook echt verpest, helemaal nu de shorts erin knallen. Nou ben ik nog opgegroeid zonder dat de computer gemeengoed was, maar mijn dochter ziet "constant" allemaal hele talentvolle mensen die in 30 seconden iets geweldigs lijken te produceren; ik kan me voorstellen dat haar generatie een hoop last gaat krijgen van faalangst.

Het is ontzettend verslavend, social media, ik probeer zelf ook wel eens de telefoon niet mee te nemen naar bed...maar dan kan ik niet goed in slaap komen; ongezond...

M.b.t. TS, ik heb hetzelfde hoor. En uiteraard ook fotografie, dat lijkt een rode draad te zijn in dit topic.
Ik merk dat dat wel de "hobby" is die het meeste terug komt bij mij, het is iets wat ik waanzinnig leuk vind op vakantie, maar voor de rest niet zo. Ik heb inmiddels 5 keer de hele zooi gekocht en verkocht, ik sta nu op het punt om een stap professioneler te gaan en ook te kijken of ik er geld mee kan gaan verdienen.
Dit keer heb ik wel met mijzelf afgesproken dat ik eerst een compleet plan van aanpak ga maken, zodat het niet weer een fluke is. Er moet nu wel echt iets uit gaan komen.

Oja, ik zag ergens jack of all trades, master of none voorbij komen. Een mooie toevoeging die ik onlangs zag: "but oftentimes better than master of one".
Lekker genieten van je diverse interesses, doe ik ook (mijn vrouw wat minder :+ )!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
Jup, zeer herkenbaar.

Van die projecten die steeds een paar weken/maanden duren en dan stap je weer over naar de volgende. M'n laatste idee was houten kastjes opknappen en verkopen. Apparatuur aangeschaft, eerste kastje gedaan en met een paar honderd euro winst verkocht, maar nu liggen al die spullen weer een paar maanden stof te vangen.

Ik denk dat het gewoon een vorm van hele brede interesse hebben en iets ook tot de bodem uit willen vogelen. Althans, zo werkt het bij mij. Paar jaar geleden helemaal into de AV geraakt. Binnen een paar maanden ging ik van een basic media markt speaker setje naar een dedicated home cinema ruimte met Atmos en zelfgemaakt projectiescherm. Duizenden euro's aan speakers en kabels getrokken door het huis. En hoe vaak kijken we nu daar films? 1 keer per kwartaal of zo.

Je bent dus echt niet de enige :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je iets koopt en dan als je het hebt er direcf mee stopt is het geen hobby. Dan is je hobby spullen kopen ofzo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Een hobby is toch iets waar je graag je (beperkte) vrije tijd aan besteedt oa om even met iets anders bezig te zijn of je gedachten los te laten?

Het kan prima dat je je hobby een tijdje niet uitvoert, omdat het even niet uitkomt of je er geen tijd voor hebt, maar echt binnen de kortste keren uitgekeken raken op je "hobby"? Dan denk ik niet dat het een hobby was, maar gewoon een bezigheid. Er meteen een hoop geld insteken om goede spullen te kunnen gebruiken klinkt meer als af proberen te kopen van het plezier wat je zou moeten hebben, maar niet echt ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Hobby

Onder een hobby (liefhebberij) wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan, die men met enige regelmaat in zijn vrije tijd uitoefent. Een gevoel van persoonlijke voldoening is daarbij een belangrijke motivatie.

Maar ja, wat is "enige regelmaat"? Alles wat ik heb genoemd als activiteit, doe ik als ontspanning en in mijn vrije tijd. Hoeveel geld ik uitgeef heeft geen invloed of ik veel of weinig plezier heb.
Ik heb me best vermaakt met een racing rig in elkaar zetten van resthout wat ik nog had liggen. Of een lightsaber van een stofzuigerslang en wat metalen troep wat ik nog had liggen.
Vermaak me nu met het in elkaar zetten van een rc auto, die een grote hap uit mijn budget heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent gewoon breed geïnteresseerd en vindt het leuk om van alles te proberen. Er hoeft niet overal gelijk een of andere hippe label of diagnose aan te hangen, ook al is dat wel de norm tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:44
Herkenbaar is dit zeker. Al begin ik vaak aan iets nieuws, zonder het dan af te maken. Ik pik snel zaken op, tot op een bepaald niveau en dan vind ik het genoeg (het moet in ieder geval niet op werk te gaan lijken).
Het nadeel is wel, dat het mij ook belemmert in het daadwerkelijk afmaken van iets (studie bijvoorbeeld :+ ). Ook met betrekking tot werk.
Klein voorbeeldje: om wat met Ansible te kunnen doen of wat python-dingetjes te maken, hoef ik geen 3 jarige opleiding te volgen tot python-programmeur. Daar is wat mij betreft Google voor gemaakt, maar ik ken m'n beperkingen (en ben ook echt geen programmeur). Ik mis ook wat "intrinsieke motivatie" om iets van begin tot eind te doen.
Maar fotografie, arduino, led-verlichting op de trap (want da's ook leuk), platen(spelers), geschiedenis in het algemeen en WO2 in het bijzonder en ga zo maar door.

Aan de andere kant, mijn vader zei altijd: "Onderzoek alles en behoud het goede" en daar hou ik me dan maar aan vast als er weer een nieuwe interesse langskomt...

[ Voor 3% gewijzigd door Kenny_NL op 28-06-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 06:54
Grappig om te lezen dat ik niet de enige ben...

Hier ook een soort afwijking dat ik iets meteen goed wil doen, als ik iets doe. Vroeger veel bezig geweest met casemodden (toen je nog zelf met de dremel aan de slag moest, niet het huidige plug & play werk). Daarna RC (auto's voornamelijk, ook een paar bootjes gehad en een kleine heli). Tennis (meerdere rackets, bespanmachine, allerlei soorten snaren en grips). Windsurfen (voornamelijk slalom/speed, dus veel verschillende boards/zeilen/vinnen gehad). Wielrennen (zelf een carbon fiets in elkaar gezet). Fotografie (40D en wat lenzen).

Gelukkig kan ik me de laatste jaren redelijk inhouden qua bedrag dat ik aan een nieuwe hobby/interesse uitgeef. RC auto heb ik nog, onlangs een goedkope DT-03 in elkaar gezet om voor de deur op het grasveld te scheuren. Fototas met apparatuur ligt nog op de vliering, word heel sporadisch nog eens gebruikt, maar telefoon heb je altijd bij je. Waarde is te laag om te verkopen (RC spul ook trouwens). Tennis heb ik sinds een paar jaar weer opgepakt, gebruik het bespanapparaat en de snaren daar weer voor. Racefiets hangt nog in de schuur, is er dit jaar nog niet uitgeweest. Windsurfen de laatste jaren ook weer geregeld. Gelukkig heb ik daar niet meer de behoefte om nieuwe spullen te kopen, haal er meer voldoening uit om op mijn oude (2007) spullen mensen op nieuwe spullen voorbij te varen.

Wat ik echter wel merk is dat ik bij elke aanschaf meteen op onderzoek uitga wat goed is en wat niet en dan liever meer uitgeef voor iets goeds, dan iets goedkoops te kopen. Dat zit soms wel in de weg als het iets voor de kinderen is, die het vaak al snel zat zijn en het daarom prima op iets goedkoops kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22

Honesty

kattenneus!

kleinelievewolff schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:31:
Wat ik echter wel merk is dat ik bij elke aanschaf meteen op onderzoek uitga wat goed is en wat niet en dan liever meer uitgeef voor iets goeds, dan iets goedkoops te kopen. Dat zit soms wel in de weg als het iets voor de kinderen is, die het vaak al snel zat zijn en het daarom prima op iets goedkoops kunnen doen.
Dit herkende ik wel toen mijn zoon een mechanisch horloge wilde, ooit het horlogeverhaal uitgespeeld wat nu in de kluis ligt(ik leef niet op tijd en de telefoon geeft ook de tijd aan) en dan verlies ik me zo i n het uitzoeken naar zijn horloge(de mijne en van opa natuurlijk niet) dat het niet meer om zijn keuze draait. Dus gelukkig snel ingezien dat hij zijn keuze/fouten mag maken.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Bij mij is rijtje hobby's sterk afgenomen als ik de jaren bekijk.

- Fotografie: we hebben nog 3 dslr's inclusief lenzen, het was van ons allebei een hobby. Al lange tijd niets mee gedaan, geen zin en tijd meer en al helemaal geen zin om apparatuur mee te nemen ergens naar toe. Nu is het vooral gemakzucht met een smartphone.

- (Persoonlijke) Foto's, video's & data rangschikken van bovenstaande, ik zag v/d week dat dat alweer 3 jaar geleden is.

- 3D ontwerpen, vond ik ooit zo gaaf en ik wilde er geld mee verdienen. Helemaal stilgevallen, ook geen behoefte aan.

- Development: vond ik vroeger altijd leuk om thuis te doen, gewoon random projecten aangaan, nu zelden nog. Ik volg wel verder tutorials om met alles bij te blijven, maar dan voor werk.

- Alles met hardware was vroeger altijd een hobby. Op een of andere manier dingen werkend krijgen. Nu heb ik vooral de schurft erin als ik een scherm wil verbinden met een pc, maar dat het niet kan omdat er een videokaart met VGA uitgang zit en in het scherm een HDMI. En ik wilde altijd een sterke laptop, en later uiteraard snelle tablets. Die 2 interesseren me niets meer. Ik zit voornamelijk op een tweedehands pc van €125 of anders m'n smartphone.

- Gaming: dat is altijd een grote hobby geweest, voor meer dan 30 jaar. Maar ook dat is flink verminderd. Waar ik jaren terug een verslaving had met online games, doe ik nu weinig (nu niets zelfs, de game pc is kapot, maar ik wil toch wel kijken voor vervanging, want soms een spel om even realiteit te ontvluchten is wel lekker). Vaak waren het spellen die ik even speelde en daarna niet meer. 2/5 daadwerkelijk uitgespeeld. Heel vroeger met die PSX spellen was dat richting 1/10 eerder...

- Productreviews maken, deed ik jaren terug veel, met name op Tweakers, ik zou er nu 0.0 voldoening uit halen.

En dan de hobby's die nog staan:

- Koopjesjagen. Gewoon voor alles wat goedkoop kan, haal ik. Misschien niet eens een hobby, maar gewoon gierigheid, kan ook. Maar geeft wel voldoening als je echt goede deals scoort.

- BBQ. Ook al is t tegenwoordig 2-3x per jaar nog.

- Muziek/livesets luisteren

- Tuinieren en klussen. Ik heb er een soort liefde/haat mee. Telkens geen zin in, maar dan toch moet en zal ik dan nog meer dingen doen en tijdens die klussen heb ik er juist wel zin in.

- Films/series kijken, maar ook dat aanbod is niet oneindig (wat m'n interesse wekt iig)

- Krachttraining, geen idee of je dat nou een hoby moet noemen, maar ik doe dat al vele jaren 2-3x week en daar haal ik veel voldoening uit (maar soms ook totaal niet)

Verder is er maar bar weinig wat ik nou echt leuk zou vinden als nieuwe hobby. Nu is er bijvoorbeeld tijd en zou ik een hobby kunnen uitoefenen. Maar meeste kan nu niet (ok, theoretisch wel), niks te kijken op de schermen. Dus maak ik maar een post op Tweakers :+

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xyphoid
kleinelievewolff schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:31:
Dit dus. Ik kan er niet tegen, als ik ergens mee begin, dat de hardware prut is. Vroeger probeerde ik echt alles goedkoop of #DIY te doen. Maar tegenwoordig kies ik voor kwaliteit en doe ik alleen dingen #DIY die makkelijk en goedkoop gedaan kunnen worden. Heb bijvoorbeeld een platform uitgeprint voor mijn rc auto waar ik de ESC (Electronic Speed Controller) op kan monteren. Kost normaal €25, maar kon ik in 15 minuten printen voor €0,25.

De kinderen krijgen meestal spullen die ik over heb, zodra ik iets nieuws koop. Ze gebruiken nu bijvoorbeeld de laptop van mijn vrouw. Die heeft die van mij gekregen en ik heb een nieuwe :P

Ik lees hier veel over DSLR camera's die stof aan het verzamelen zijn. Hier ook. Heb geen zin meer in sjouwen en de camera van telefoons zijn goed genoeg. Maar goed, komt soms wel van pas. Over paar maanden een bruiloft en ik moet de ceremonie streamen. Dus DSLR wordt aan laptop gekoppeld en gaan met die banaan. Kan ik ook met een telefoon doen, maar dit ziet er professioneel uit :+ en weer een smoes om mijn apparatuur te gebruiken. Verkopen is niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 06:54
Ik begin er zelf gelukkig ook wel makkelijker in te worden, zelfs met dingen voor mijzelf. Zo kon ik me vroeger dágen verliezen in het lezen van recensies voor een nieuw surfpak, terwijl ik de laatste jaren misschien 10 keer per jaar op de plank heb gestaan. Nu heb ik laatst "gewoon" een afgeprijst pak bij de Decathlon meebesteld met mijn tenniskleren en tennisschoenen (dat moest vroeger ook altijd het topmodel van een bekend merk zijn). En tot de conclusie gekomen dat dat prima is voor het beoogde doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Herkenbaar, alleen heb ik het probleem dat ik het vaak in het groot doe en vaak met dieren:
Had pijlgifkikkers. Heb hier nog een stapel van 48 paludariums staan die ik via marktplaats niet verkocht krijg. Gestopt toen mijn airco kapot ging door stroomuitval.
Begon met aquaria voor het kweken van halfmoon betta's, heb er 25 staan die stof vergaren ook niemand die ze wil kopen. Inmiddels heb ik er weer 4 in gebruik voor het kweken van garnalen, maar ik kweek meer garnalen dan ik verkoop. Dus elke paar maanden neem ik een extra bakje in gebruik...
Heb inmiddels 24 bijenvolken staan.

Kan mij totaal verliezen in een onderwerp, daar staat gelukkig wel tegenover dat ik dit ook doe bij mijn werk. Heb een tijd mij enorm verdiept in het vak wat ik nu uitvoer en daar pluk ik de vruchten jaren later nog van.

[ Voor 15% gewijzigd door init6 op 04-07-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
init6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:26:

Kan mij totaal verliezen in een onderwerp, daar staat gelukkig wel tegenover dat ik dit ook doe bij mijn werk. Heb een tijd mij enorm verdiept in het vak wat ik nu uitvoer en daar pluk ik de vruchten jaren later nog van.
Voor werk gerelateerde zaken heb ik dat helemaal niet. Het moet wel iets zijn waar ik plezier van heb. En ook al zijn sommige banen leuk, als het iets is wat je goed moet doen en waar anderen jou op beoordelen, dan vind ik het al gauw niet leuk om daar meer tijd aan te besteden dan nodig is.
Als het iets is, waar ik gewoon mee kan aanklooien en alleen voor mezelf is, dan besteed ik er veel tijd aan en ga ik er ook dieper op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostByte
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 15:21
Ik merk elke 2-4 weken weer een andere hobby op te pakken waar ik elke dag een aantal uur mee bezig ben, wel een soort cirkel met dezelfde hobby's zoals:
  • Schaken (of een ander denk bordspel zoals Go of Dammen)
  • Verven (canvas / acryl) / tekenen (creatief)
  • Coderen / IT
  • Tuinieren
  • Koken / bakken
  • Instrument bespelen (piano / gitaar)
  • Repareren (van koffiezetapparaat, tv tot wasmachine)
  • Gamen
  • Lezen
  • ...
En af en toe komt er een nieuwe bij, soms duurt het een jaar voordat ik weer dezelfde op pak. Op werk merk ik ook een erg brede kennis te hebben en niet gespecialiseerd ben in één specifiek onderdeel (Jack of all trades).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
FrostByte schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:26:
Ik merk elke 2-4 weken weer een andere hobby op te pakken waar ik elke dag een aantal uur mee bezig ben, wel een soort cirkel met dezelfde hobby's zoals:
  • Schaken (of een ander denk bordspel zoals Go of Dammen)
  • Verven (canvas / acryl) / tekenen (creatief)
  • Coderen / IT
  • Tuinieren
  • Koken / bakken
  • Instrument bespelen (piano / gitaar)
  • Repareren (van koffiezetapparaat, tv tot wasmachine)
  • Gamen
  • Lezen
  • ...
En af en toe komt er een nieuwe bij, soms duurt het een jaar voordat ik weer dezelfde op pak. Op werk merk ik ook een erg brede kennis te hebben en niet gespecialiseerd ben in één specifiek onderdeel (Jack of all trades).
Lijkt me normaal. Je kan niet alle hobbies tegelijk beoefenen. Het is niet zo dat je helemaal stopt met die hobbies, toch?

- Edit -
Deze zie ik net langskomen...
https://www.reddit.com/r/...&utm_term=1&utm_content=2

[ Voor 9% gewijzigd door Xyphoid op 05-07-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikki0416
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik merk vooral dat ik elk jaar terug kom op dezelfde hobby namelijk BBQ,

Echter zet ik dit in de winter nooit door ivm het weer. Iemand tips om het vast te houden in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06

Bob Popcorn

Plop!

Mikki0416 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:10:

Echter zet ik dit in de winter nooit door ivm het weer. Iemand tips om het vast te houden in de winter?
Een afdak bouwen in je tuin waaronder je kan koken!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een dikke trui aandoen of combineren met je terrasverwarmer/vuurkorf hobby.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Volgens psycholoog komt het meestal door verveling.
Mensen zoals wij nemen niet altijd de gemakkelijkste weg en in plaats van een puzzel leggen of een tekening maken, doen wij het iets grondiger maar vooral ingewikkelder. Eens we door hebben hoe iets werkt verliest het zijn aantrekkingskracht.
Blijkbaar ook eigen aan ICT

Mijn hobbies
Aquariums (ook zee aquariums) - niet de gemakkelijkste hobby
Herpetologie - zeker niet de gemakkelijkste hobby
Astrofotografie - wellicht de moeilijkste hobby die je je kan inbeelden, zeker als je het dusdanig wil automatiseren dat je binnenshuis op uw gemak alles kan volgens wat je telescoop en montering aan het doen is.
RC cars
3d printing...

Ik lees hier bijvoorbeeld weinig
Bowling / Darts / Vissen / Wandelen / ...

het waarom is interessant

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfp4ck op 13-07-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Laatst online: 18-04-2024
Yep! overal veel geld in gestoken, voornamelijk actie sporten gerelateerd.
  • Skateboarding
  • Youtube content maken, 5K subs, ruim 1milioen views en toen was ik het zat
  • Video/Foto editing
  • Scooter tuning
  • Flower vaping en gewoon vaping (Hoog gadget gehalte)
  • BMX
  • Agressive inline
  • Scootering
  • Motorcross
  • Wielrennen
  • Hardlopen
  • Hiken
  • Paintball
  • Fixed gear
  • Airsoft
  • custom Lightsabers
  • action figure collecting
  • WW2 reenactment.
Ik doe nu nog aan paintballen, wielrennen en skateboarden.

Ik moet outdoor dingen doen, ik HAAT binnen zitten en niets doen, trek ik heel slecht.
Ik ga binnenkort beginnen met reizen en kamperen... en wil eigenlijk ook gaan boulderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Wowhead op 14-07-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Wolfp4ck schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:18:
Volgens psycholoog komt het meestal door verveling.
Mensen zoals wij nemen niet altijd de gemakkelijkste weg en in plaats van een puzzel leggen of een tekening maken, doen wij het iets grondiger maar vooral ingewikkelder. Eens we door hebben hoe iets werkt verliest het zijn aantrekkingskracht.
Blijkbaar ook eigen aan ICT
Wat bedoel je precies met "blijkbaar ook eigen aan ICT?"
Wowhead schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:07:

Ik doe nu nog aan paintballen, wielrennen en skateboarden.

Ik moet outdoor dingen doen, ik HAAT binnen zitten en niets doen, trek ik heel slecht.
Ik ga binnenkort beginnen met reizen en kamperen... en wil eigenlijk ook gaan boulderen.
Ik ben juist het tegenovergestelde. Doe liever binnen iets. Of eigenlijk, niet per sé binnen, maar ergens waar niet veel mensen zijn. En ook geen outdoor dingen, zoals de dingen die jij opnoemde. Vroeger wel heel lang inline skating gedaan met een maat van me. En jaartje een BMX gehad (maar dat is niks geworden. Kon er geen zak van).
Ben laatst voor het eerst met mijn nieuwe RC auto's en mijn dochters op het plein hier in het centrum gaan rijden. Was lekker rustig. Af en toe wat mensen die geïnteresseerd stonden te kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Xyphoid op 15-07-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xyphoid schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:49:
Wat bedoel je precies met "blijkbaar ook eigen aan ICT?"
Wolfp4ck schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:18:
Eens we door hebben hoe iets werkt verliest het zijn aantrekkingskracht.
ICT heeft weinig aantrekkingskracht meer wanneer we doorhebben hoe iets werkt. Zo lang het onbekend terrein is blijft het spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
sypie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:03:
[...]

[...]

ICT heeft weinig aantrekkingskracht meer wanneer we doorhebben hoe iets werkt. Zo lang het onbekend terrein is blijft het spannend.
Ah zo.
Gelukkig heb ik daar geen last van, als het werk betreft.
Dan vind in het best als ik weet hoe iets werkt en ik verder niks meer hoef uit te zoeken om mijn werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Heb een kamado en sta gerust lekker te BBQen tijdens een sneeuwbui. Heerlijk. Zelfs pizza bakken lukt dan nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 15:34
Herkenbaar. En ik wijt het met name aan jullie:
  • Kistradio (2 gemaakt en er ligt nog materiaal voor zeker nog 2)
  • Arcadekast (1 gemaakt, binnen een paar maanden verkocht en er ligt nog materiaal voor een driekwart complete)
  • FPV racedrone (gebouwd, nooit echt mee gevolgen)
  • 3D printer (beetje mee gespeeld en uiteindelijk verkocht)
  • Domotica via Home Assistant (het werkt, kan beter, maar kan me er niet altijd toe zetten om te optimaliseren)
  • Raspberry Pi projectjes (kleine dingen, maar eenmaal af is het ook wel weer klaar voor een lange tijd)
  • Arduino (aantal dingen bij elkaar gegoogled en dan bloedt het weer dood - en kan ik de volgende keer alles opnieuw leren)
  • Messen zelf slijpen (spullen gekocht, nooit aan begonnen)
Ik leer wel steeds nieuwe dingen, maar vergeet het ook weer deels. Koken is wel iets wat ik ben blijven doen, maar wel telkens andere "technieken", zoals sous vide, BBQ, etc.

Vind ik het erg dat ik van project naar project spring? Neuh, niet echt. Het gaat mij meestal om het leren en de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

low n slow gaan en een thermometer hebben met wifi/bluetooth. Hoef je alleen maar naar buiten als het gaar is, ideaal!

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:17:
Herkenbaar. En ik wijt het met name aan jullie:
  • Kistradio (2 gemaakt en er ligt nog materiaal voor zeker nog 2)
  • Arcadekast (1 gemaakt, binnen een paar maanden verkocht en er ligt nog materiaal voor een driekwart complete)
  • FPV racedrone (gebouwd, nooit echt mee gevolgen)
  • 3D printer (beetje mee gespeeld en uiteindelijk verkocht)
  • Domotica via Home Assistant (het werkt, kan beter, maar kan me er niet altijd toe zetten om te optimaliseren)
  • Raspberry Pi projectjes (kleine dingen, maar eenmaal af is het ook wel weer klaar voor een lange tijd)
  • Arduino (aantal dingen bij elkaar gegoogled en dan bloedt het weer dood - en kan ik de volgende keer alles opnieuw leren)
  • Messen zelf slijpen (spullen gekocht, nooit aan begonnen)
Ik leer wel steeds nieuwe dingen, maar vergeet het ook weer deels. Koken is wel iets wat ik ben blijven doen, maar wel telkens andere "technieken", zoals sous vide, BBQ, etc.

Vind ik het erg dat ik van project naar project spring? Neuh, niet echt. Het gaat mij meestal om het leren en de uitkomst.
Is er niet een verschil tussen een project en een hobby? Een project is op een gegeven moment gewoon klaar. Gamen is een hobby, spel x uitspelen een project.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 15:34
Marzman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:02:
[...]
Is er niet een verschil tussen een project en een hobby? Een project is op een gegeven moment gewoon klaar. Gamen is een hobby, spel x uitspelen een project.
Klopt. Ik noem het ook projecten. Maar net zoals bij die drone had ik wel het idee dat ik ermee zou gaan vliegen. Niet dus. Knutselen met Arduino of een RPi zou met meerdere een projectjes een hobby genoemd kunnen worden. Langere tijd knutselen met audio ook. Maar ik raak er wel allemaal snel op uitgekeken... Ook gamen blijft vaak bij enkele spellen in meerdere jaren.

Ik ben gewoon niet zo geschikt voor hobby's. Projectjes ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 17:41

Maduth

Probeersel

Leuk topic en deed me aan dit boek denken 😇

Hoe word je alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Maduth schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:15:
Leuk topic en deed me aan dit boek denken 😇

Hoe word je alles
Handig.
Maar wel meer gericht op werk, denk ik?
Weet niet of er veel mensen hier zijn die dit met werk hebben. Heb wel eentje langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 17:41

Maduth

Probeersel

In principe is de basis gedachte hetzelfde, veel verschillende interesses
Pagina: 1 2 Laatste