ocf81 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 00:12:
[...]
Ik ben ook niet op zoek naar één gouden regel, maar het zou wel fijn zijn als iemand hier dan aangeeft wat wel zou kunnen werken qua selectie indien diploma's niet als een goede graadmeter worden gezien. Vanuit die invalshoek schiet het wat tekort in deze discussie, wat mij betreft.
Ik snap je punt eerlijk gezegd niet helemaal. Waarom zou iemand anders moeten aangeven wat wel een goede graadmeter is? Dat hangt toch volledig af van wat je zelf zoekt in een kandidaat of collega. Die afweging is contextafhankelijk en iets wat je als team of organisatie zelf moet bepalen.
Ik heb ook nergens gezegd dat een diploma geen onderdeel kan zijn van die graadmeter, maar in mijn ervaring is het zelden een harde eis, zelfs als dat wel zo gecommuniceerd wordt. Zeker wanneer we het hebben over seniors met 10+ jaar ervaring, dan is de relevantie van een diploma wat mij betreft nagenoeg verdwenen. Met alle respect: wat maakt het uit wat iemand 15 jaar geleden op school heeft gedaan? De echte vragen zijn: kun je NU waarde leveren, en pas je binnen het team en de organisatie? Als dat niet relevant is voor jouw bedrijf, wat is dan het probleem om elke random met een HBO diploma aan te nemen?
Daarom ook om terug te komen waarom dit niet zonder enige vorm van context te bepalen is; Bouw je een high performance team in een relatief niche markt? Wil je starters het liefst onder het minimum loon betalen om bulk werk te doen? Ben je een MKB of een dikke enterprise? Er zijn nogal wat factors.. nog maar niet te spreken over wat je budget is, wat je projecten zijn, hoe je bedrijfscultuur is, etc. etc.
Wat wij aangeven in een vacature, zijn geen 'eisen' maar meer in de trend van "het zou fijn zijn als je dit meebrengt"
Daarnaast is het ook zo dat we om bepaalde dingen
kunnen vragen, omdat we simpelweg er ook naar betalen en naar mijn mening een goede bedrijfscultuur en toffe projecten hebben. Het is naar mijn inziens kansloos om een senior 10+ jaar voor minimumloon te zoeken die vervolgens cijfertjes in excel moet over kloppen.
Wellicht om een voorbeeld te geven op je vraag door zelf de context te verzinnen: Je wilt een junior, je betaald hier naar, maar net een beetje hoger dan de markt voor zo'n functie. Het team is divers, innovatief met een goede balans in rollen. Je hebt meerdere seniors, die zich er ook naar gedragen (lees: het niveau van andere omhoog helpen over tijd en technisch verantwoordelijkheid te nemen). Het team is ~14 FTE.
Naar mijn inziens, is dit 'gezond' en kan je ook een junior of twee toevoegen omdat je de middelen hebt om deze te ondersteunen. Dan zou ik zoeken naar:
- WO+ profiel met een enige vorm van aantoonbare ervaring (~1-2 jaar) in "whatever", waaruit blijkt dat deze gene in staat is om theorie in de praktijk te brengen en voortgang in zijn of haar groei heeft
OF
- "Whatever" diploma maar ~2-3 jaar concretere ervaring die mogelijk al bijna direct toepasbaar is op het geen wat wij doen.
Vervolgens je standaard meuk zoals;
- Past in het team, bedrijf(cultuur)
- Iets met initiatief, zelfreflectie en de wil om te investeren in ontwikkeling
- Communicatief
- etc
Uiteindelijk start je hier mee, en na een paar CV's of kandidaten kan je ook je 'settings' aanpassen. Krijg je te veel non-juniors met te hoge salariseisen? Dan of meer geld er tegenaan gooien of je eisen naar beneden zetten. Krijg je te veel 'goede' kandidaten; dan oftewel neem je die gewoon aan (tijd/prioriteit kan een ding zijn) of ga je op zoek naar hogere eisen.
Ik bedoel dit overigens niet verkeerd, maar of ik heb je vraag totaal niet begrepen, of ik heb toch echt het gevoel dat ik HR-101 zit uit te leggen (of ik ben gek

)