Ik denk dat HR dan wel even kritisch naar de schalen mag kijken als 2 (4/10) te ontwikkelen is en 3 (6/10) goedTehh schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:40:
[...]
Even voor de duidelijkheid: ik ben slechts leidinggevende, niet diegene die dit bedacht heeft.
De beoordelingsmatrix is als volgt:
1. Onvoldoende (1x onvoldoende is ontwikkelplan, 2e keer is 'functie elders')
2. Te ontwikkelen. Volgens HR heel normaal om iemand een 2 te geven, zeker als ze nog maar net zijn afgenomen.
3. Goed. Volgens HR is dit dus echt goed, en daarmee beter dan 'gemiddeld', ook al is dat geen optie in de beoordelingen.
4. Zeer goed. Hoort wordt het vaag, want wat het onderscheid is tussen goed en zeer goed wordt door HR niet gekwantificeerd.
5. Uitmuntend (of excellent, ik weet even de exacte woordkeuze niet meer). Het hele directie team moet deze score goedkeuren.
De score die je krijgt bepaald, samen met je relatieve loon t.o.v. het nominale loon van je salarisschaal de uiteindelijke salarisverhoging die je krijgt.
Nogmaals, dit is gewoon wat het is bij ons. Ik heb het niet bedacht, maar als leidinggevende word ik wel geacht om gemiddeld een 2,5 te geven in mijn team. In de praktijk krijgen de meeste mensen 'gewoon' een 3 (deels inderdaad omdat dat nu eenmaal voelt als gemiddeld, maar ook omdat 'te ontwikkelen' voelt als negatief). Toch krijgen we elk jaar van HR wel een e-mail dat een 2 niet slecht is en een 3 echt goed betekend en niet als gemiddelde gebruiker kan/mag worden.
De beoordelingen moeten we in december al proforma op papier zetten, dan wordt hier samen met HR en alle andere leidinggevenden in het team over doorgesproken en daarna wordt de beoordeling pas gedeeld met de medewerker.
Wat betreft die targets, met bovenstaande opties is het gewoon heel lastig om goede targets op te schrijven omdat je, wil je het arbitraire er uit halen, dus vooraf heel duidelijk moet omschrijven wat er nodig is voor een 3, 4 of 5. Dat is dus m.n. in het belang van de medewerker. Mijn bonus komt op dezelfde manier tot stand, en zelfs de ceo, cfo, coo etc hebben dezelfde beoordeling. Wat je daar veel ziet is bijv.: budget qua EBT gehaald is een 3, 120% is een 4 en 150% is een 5. Omdat het budget altijd een beetje taakstellend is kan het behalen van budget gezien worden als 'goed'.
Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is.
Ik heb vroeger op school ook weleens een zesje gehaald, maar dat werd door niemand behalve mezelf als 'goed' gezien
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1