Sissors schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:46:
En daarom hebben we dus zoveel kut software vol met bugs. Want het wordt als belangrijker gezien dat iemand wijst welke taak een persoon heeft de komende maand, dan die taak daadwerkelijk uitvoeren. Hoe kritiek is het nu eenmaal om daadwerkelijk een technisch functioneel iets neer te zetten?
En je weet ook wel dat het niet zo werkt. De software die je veel gebruikt (en waar je de bugs dus van opmerkt) werkt fijner / sneller / effectiever dan de alternatieven. Daarom blijf je er mee werken
ondanks de bugs.
En dat is ook nog enigzins subjectief. De één vindt een ouderwetse interface prima, zolang het programma maar snel en betrouwbaar werkt. De ander kan het niet uitstaan om ouwe meuk op z'n scherm te zien, en neemt de bugs en traagheid op de koop toe.
Maar waar software wordt ontwikkeld, is er
iemand die afweegt of de bugs worden aangepakt, of de interface, of de snelheid.
De utizondering is voor gevallen waarbij 1) de keuze bedrijfsbreed gemaakt is, meestal door iemand die niet zélf met het pakket hoeft te werken 2) de leverancier van het pakket profiteert van een
lock-in; je gebruikt AutoCAD omdat je 30 jaar aan autocad files moet lezen, je gebruikt Whatsapp omdat al je kennissen Whatsapp gebruiken, etc.
Nee het gaat om vervangbaarheid. Je salaris hangt af van hoe moeilijk je te vervangen bent. Niet op je impact. Anders zou de schoonmaakster het meeste nog wel verdienen, bedenk hoe je kantoor eruit ziet als er nooit meer wordt schoongemaakt, en wat dat doet met productiviteit.
Dat klopt, maar we hadden het over een
zou moeten. De "goede developer" zou méér dan 20% meer moeten verdienen dan z'n collega's, maar op papier is hij net zo vervangbaar. Ik ben van mening dat de productverantwoordelijken nog veel belangrijker zijn. In de praktijk is het inderdaad zo dat productverantwoordelijken worden ingeschaald op een manier dat ze redelijk uitwisselbaar zijn.
Een paar jaar geleden had iedereen je voor gek verklaard als je zoiets zei, inmiddels is het niet zo'n gek idee meer. Ik ben benieuwd waar we over een paar jaar zijn.
Meubelmakers zijn ook grotendeels verdwenen. Zijn de industrieel geproduceerde meubels van nu kwalitatief vergelijkbaar met de handgemaakte van vroeger? Absoluut niet. Maar kwaliteit blijkt voor de meeste mensen niet zo belangrijk te zijn. Misschien kijken we over vijftig jaar op dezelfde manier naar "handgemaakte" software. Een raar ambacht voor een paar vrijwilligers bij het openluchtmuseum.
Gelukkig ben jij dat niet, want dan lagen we als continent nog verder achter als we al doen. En natuurlijk hebben we mededingingsautoriteiten voor een reden, maar om gewoon alles wat groot is op te knippen betekend dat we niks hebben wat kan concurreren meer met buitenlandse giganten.
offtopic:
Ik snap het niet. Aan de ene kant kijken we met vrees naar de grote monopolisten (en hun politieke plannen) aan de andere zijde van de oceaan. Aan de andere kant klappen we braaf als een bedrijf aan onze eigen zijde zich in een vergelijkbare sleutelpositie manoeuvreert.
Wie zijn "we"? Voor mij is ASML gewoon het bedrijf dat flink verdient aan alles met een chip erin. Ik koop natuurlijk zelf geen wafer steppers van ze, maar indirect betaal ik dubbel en dwars mee aan hun fantastische winstmarges. Ik zie niet in waarom ze een positieve invloed op mijn leven zijn, net zo min als nVidia, Amazon of Google.
Peter Wennink is misschien een stuk redelijker dan Elon Musk, maar wordt ook hier binnengehaald als iemand die wel even gaat vertellen hoe het land bestuurd moet worden.
Mijn probleem is ermee dat jij consistent blijft stellen dat de techneuten die daadwerkelijk het implementeren helemaal niet zo kritiek zijn, in Nederland al veel te veel verdienen en hinten dat onder modaal redelijker zou zijn, en elke idioot kan het wel doen.
Ik denk inderdaad dat softwareontwikkeling op termijn modaal of iets ondermodaal betaald zal worden; misschien met wat uitzonderingen (de Optivers e.d.) die extra willen betalen om "de besten" in dienst te hebben.
Dat is overigens een trend die al langer bestaat; rond de eeuwwisseling kon je als middelbareschoolverlater met een beetje programmeerkennis al je lease-auto uitzoeken, inmiddels zien we verhalen van afstudeerders die maar geen baan kunnen vinden. In het salaristopic zie je dat beheerfuncties op MBO-niveau inmiddels concurrerend verdienen met software ontwikkelaars.
Er zijn nou eenmaal teveel krachten (internationale remote concurrentie, AI, maar ook de explosie van software development tools en libraries die het werk makkelijker maken) die de salarisnorm terug naar beneden trekken.
Dat geldt natuurlijk niet voor elk technisch beroep, of voor "techneuten" in het algemeen. Dat betekent ook niet dat het simpel werk is.
... is me om het even. Mijn punt was dat productstrategie belangrijker is dan implementatie.