E-FluxOnderling1987 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:17:
Gisteren telefoon gehad van het handover centre. 7 november mogen wij eindelijk onze SMER plus ophalen. Onze eerste EV. Onze clio is nu 10 jaar oud en het zal een grote verandering gaan worden.
Wij hebben een eigen oprit en ik ben me al een tijdje aan het orienteren voor een laadpaal, die zal er voor het einde van het jaar wel zijn. Tot die tijd zal er in de buurt gaan laden en daar is natuurlijk een laadpas voor nodig. Aangezien het publiek laden redelijk kort zal gebeuren hoef ik niet een hele rits aan laadpassen in huis te halen, maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer.
Welke laadpas zouden jullie adviseren voor publiek laden?
Hier ook van Clio (handgeschakeld) naar EX30. Wereld van verschil.Onderling1987 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:17:
Gisteren telefoon gehad van het handover centre. 7 november mogen wij eindelijk onze SMER plus ophalen. Onze eerste EV. Onze clio is nu 10 jaar oud en het zal een grote verandering gaan worden.
Wij hebben een eigen oprit en ik ben me al een tijdje aan het orienteren voor een laadpaal, die zal er voor het einde van het jaar wel zijn. Tot die tijd zal er in de buurt gaan laden en daar is natuurlijk een laadpas voor nodig. Aangezien het publiek laden redelijk kort zal gebeuren hoef ik niet een hele rits aan laadpassen in huis te halen, maar ik zie ook door de bomen het bos niet meer.
Laadpassen:
-pas van leverancier waar je normaal thuis oplaadt, in mijn geval Vattenfall
-pas voor algemeen gebruik, ik heb ANWB
-pas voor Frankrijk als ANWB niet werkt: Freshmile
-apps van Tesla en Ionity voor snelladen
-autocharge van Fastned ook voor snelladen
-eventueel Mobilize (Renault maar je hoeft geen Renault te hebben) pas voor goedkoop abonnement Ionity voor vakanties
Handige fora:
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
[ Voor 4% gewijzigd door Zapato op 24-10-2024 10:54 ]
Tesla met maandelijks 10 euro abonnement is 26 eurocent per kWh.rens-br schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:09:
[...]
Met Fastned lukte dat bij mij ook. Tesla heeft geen ondersteuning voor mijn kaart (Multi tank kaart). Maar ach. Ik gebruik die niet zo vaak en achteraf declareren werkt dan ook wel prima. Valt me wel op dat Tesla met afstand het goedkoopste is wat betreft snellaad prijzen. (37 cent vs. 69 cent (Fastnet) vs. 79 cent (Ionity).
Tesla tarief hangt af van locatie en tijdstip, maar is over het algemeen wel de goedkoopste.kmat schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Tesla met maandelijks 10 euro abonnement is 26 eurocent per kWh.
Ik zou even kijken wie de eigenaar van de laadpaal is en daar in ieder geval een pasje van aanvragen.Onderling1987 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:17:.
De palen in mijn buurt zijn bijvoorbeeld van Vattenval InCharge en via hun pas kost het 0,336 euro per kWh. Via Shell Recharge kost dezelfde paal 0,53 euro per kWh.
Het kan dus behoorlijk schelen.
De Volvo app, die geeft de laagste tarieven, in mijn wijk tenminste.Onderling1987 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:17:
Wel weer jammer dat deze geen optie heeft om je (lease) pas toe te voegen.rens-br schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:48:
[...]
Ik ga die eens proberen. Tot nu toe geeft die wel meteen de meeste informatie aan. Zoals de prijzen (niet dat dat nu super boeiend is, maar toch) Bedankt!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
En, kunnen we al updaten (v1.4.3) of moeten we weer 3 weken (extra) wachten (tot v1.4.4)? Dat schiet zo niet op Volvo.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Anoniem: 2175480
Hallo iHansz
Nog geen bericht gezien dat 1.4.3 geïnstalleerd kan worden. Heb al wel via OTA een paar weken 1.4.2 en geen idee of 1.4.3 in dat geval ook nog komt.Bugfix alleen mislukking installatie verholpen? Ik zie wel.
Henk
Nog geen bericht gezien dat 1.4.3 geïnstalleerd kan worden. Heb al wel via OTA een paar weken 1.4.2 en geen idee of 1.4.3 in dat geval ook nog komt.Bugfix alleen mislukking installatie verholpen? Ik zie wel.
Henk
Per jaar betalen zelfs 100 eurokmat schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Tesla met maandelijks 10 euro abonnement is 26 eurocent per kWh.
Iemand anders die dit “probleem” kent? In de EX30 app op de telefoon is het beeld van de auto helemaal verkeerd. Spiegels staan niet op de goede plek, de deuren staan raar, de achterklep ontbreekt.
Voor het functioneren van de app maakt het verder niet uit, maar vroeg me toch af of ik de enige ben.
Heb al geprobeerd of de app volledig afsluiten dit oplost, maar zonder resultaat.
Voor het functioneren van de app maakt het verder niet uit, maar vroeg me toch af of ik de enige ben.
Heb al geprobeerd of de app volledig afsluiten dit oplost, maar zonder resultaat.
:strip_exif()/f/image/jCMoSBedSZ5XzO32GKPQfrdW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja heb ik ook, viel me vandaag pas op, die bull bar had ik eerder niet.
:strip_exif()/f/image/gggpbNI7vfLRNcKDyOjkSbfJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door mwing op 24-10-2024 21:01 ]
Ik herken het probleem niet , wellicht de app een keer herinstalleren ?Myquandro schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:05:
Iemand anders die dit “probleem” kent? In de EX30 app op de telefoon is het beeld van de auto helemaal verkeerd. Spiegels staan niet op de goede plek, de deuren staan raar, de achterklep ontbreekt.
[Afbeelding]
Bij word het goed weergegeven.
/f/image/a1JlsSjfmZrWZQcuNqqn9dlw.png?f=fotoalbum_large)
Na herinstallatie nog hetzelfde beeld. Heb er geen last van, raar is het wel.ivarga schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:40:
[...]
Ik herken het probleem niet , wellicht de app een keer herinstalleren ?
Bij word het goed weergegeven.
[Afbeelding]
Op welke telefoon ?, op de Iphone-app staat alles goed zoals altijd bij de Iphone alles goed staat :-)
Op mijn Samsung S23Ultra staat de auto er goed op. Identiek als die van Ivarga en Hans
18.0.1Myquandro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:08:
Op een iPhone met IOS 18.0
Nog geen update icoon gezieniHansz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:03:
En, kunnen we al updaten (v1.4.3) of moeten we weer 3 weken (extra) wachten (tot v1.4.4)? Dat schiet zo niet op Volvo.
Volvo kan toch wel snappen dat als ze de update op de site zetten wij deze gelijk willen installeren
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Ik heb afgelopen week de eerste onderhoudsbeurt gehad, specifiek gevraagd naar een update. Monteur vertelde mij dat de nieuwe updates (1.4.3/4) niks nieuws brengen voor auto’s die een succesvolle OTA naar 1.4.2 gedaan hebben.
Kreeg de auto dan ook terug met 1.4.2, opgepompte bandjes, bijgevulde ruitenwisservloeistof en schone raampjes.
Kreeg de auto dan ook terug met 1.4.2, opgepompte bandjes, bijgevulde ruitenwisservloeistof en schone raampjes.
Nu al een onderhoudsbeurt? Rij je dan zoveel kilometer?
Mag ik vragen wat dat kost? Zo ja, wat waren de kosten?WhoopJerry schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:19:
Ik heb afgelopen week de eerste onderhoudsbeurt gehad, specifiek gevraagd naar een update. Monteur vertelde mij dat de nieuwe updates (1.4.3/4) niks nieuws brengen voor auto’s die een succesvolle OTA naar 1.4.2 gedaan hebben.
Waarom een onderhoudsbeurt? Dat is toch nergens voor nodig. Het onderhoudsinterval is 2 jaar.WhoopJerry schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:19:
om de 24 maanden of om de 30.000 km (afhankelijk van wat eerst bereikt wordt).RonBuskens schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:39:
[...]
Waarom een onderhoudsbeurt? Dat is toch nergens voor nodig. Het onderhoudsinterval is 2 jaar.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Klopt inderdaad, ik rijd de auto in de zakelijke lease sinds april. Afgelopen week de 33k km op de teller dus werd tijd voor een beurt.IT-Crowd schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:22:
[...]
om de 24 maanden of om de 30.000 km (afhankelijk van wat eerst bereikt wordt).
@kmat Voor wat betreft de kosten zou ik je door moeten verwijzen naar de dealer, deze factureert direct door naar de leasemaatschappij.
Met uitzondering van een spijker in de linkerachterband nog geen andere “fysiek/mechanische” problemen gehad met de auto. Die en zijn rechterbroertje zijn gelijk beiden vervangen omdat er anders een te groot verschil ontstond op de aandrijfas. Goodyears vervangen door mooie Continal Sport Contacts 7.
Wat hebben ze voor onderhoud uitgevoerd?
Wat ik hier boven half grappend aanhaalde was het onderhoud. Bandencheck, onderstelcheck & vloeistofcheck. Bij dat laatste lopen ze even alle vloeistoffen na en vullen ze die aan waar nodig (koel-, rem-, en ruitenwisservloeistof). That’s it.tedkroon schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:06:
Wat hebben ze voor onderhoud uitgevoerd?
Echt niet bijzonder dus, staat een ruim uurtje voor.
Precies een uur lees ik hieruit?
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Dat doe ik bijna elke week even in 5 minuten, alleen zet ik hem niet op de brug. Overigens is er weinig te zien behalve een gladde aluminium bodem en weliswaar de ophanging. Overigens had ik wel verwacht dat het interieur filter vernieuwd zou worden die ik zelf altijd iedere 2 jaar/30 dkm vernieuw.
Nou over interieurfilter gesproken, ik heb nog nooit zoveel stof in de auto gehad als met de EX30, vraag me af wat voor filter ze gebruikentedkroon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:18:
Dat doe ik bijna elke week even in 5 minuten, alleen zet ik hem niet op de brug. Overigens is er weinig te zien behalve een gladde aluminium bodem en weliswaar de ophanging. Overigens had ik wel verwacht dat het interieur filter vernieuwd zou worden die ik zelf altijd iedere 2 jaar/30 dkm vernieuw.
Nu je het zegt, inderdaad, hij lijkt statisch stof aangetrokken te zijn!
Vooral het dashboard trekt enorm stof aan, die je er moeilijk vanaf krijgt. Tip: Met een natte microvezeldoek lukt het trouwens wel.
Update 1.4.3 komt niet naar auto’s waar 1.4.2 met succes is geïnstalleerd. aldus Volvo chat dat overigens wel lekker vlot verliep (via app). Ik vraag me dan wel af waarom die update bij de een wel en bij de ander niet doorkomt. Blijft toch tricky met al
die enen en nullen.
die enen en nullen.
Ik zit nog altijd op versie 1.4 omdat ik met vakantie was en de update niet kon installeren. Ik heb tot op heden nog niets binnengekregen over een nieuwe update. Moet wel zeggen dat het internet al 3 weken werkt zonder dat het 1 keer is uitgevallen. Dat is toch al een hele vooruitgang.Anoniem: 2175480 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:28:
Update 1.4.3 komt niet naar auto’s waar 1.4.2 met succes is geïnstalleerd. aldus Volvo chat dat overigens wel lekker vlot verliep (via app). Ik vraag me dan wel af waarom die update bij de een wel en bij de ander niet doorkomt. Blijft toch tricky met al
die enen en nullen.
Vraag: hebben andere ook last van de koude lucht stroom. Ik stel nu in 24 graden, auto, ventilator laag. Echter voelt het nog steeds koud en voel ik ook een koude luchtstroom ?
:strip_exif()/f/image/hrM409jl3flpjWquNKrOZnzt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wilde vanmiddag na een kort ritje weer vertrekken. Maar dat ging niet door, zie foto.
Kon niet voor of achteruit.
Na afsluiten en opnieuw proberen het zelfde resultaat.
Kwartier gewacht en nog eens geprobeerd en ik kon weer rijden.
Opvallend is dat bereik 98 km is met 36 % maar het symbool van de accu is leeg.
Zij er mede lot genoten geweest?
Geen update nog steeds 1.4
Welke software versie heb je? In 1.4.2 is er (volgens de dealer) een bug opgelost in de software waardoor ik soms bij het net wegrijden een ‘storing elektrisch systeem’ kreeg en je nog maar 15 km/h kon. Na even de auto in de parkeerstand te zetten kon je weer door. De oorzaak, volgens internet, bleek een korte onderbreking van de communicatie in 1 van de netwerken in de auto. Misschien is je probleem gerelateerd.pvhpsb schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:00:
[Afbeelding]
Ik wilde vanmiddag na een kort ritje weer vertrekken. Maar dat ging niet door, zie foto.
Kon niet voor of achteruit.
Na afsluiten en opnieuw proberen het zelfde resultaat.
Kwartier gewacht en nog eens geprobeerd en ik kon weer rijden.
Opvallend is dat bereik 98 km is met 36 % maar het symbool van de accu is leeg.
Zij er mede lot genoten geweest?
Ja, het viel mij ook op, echt warm wordt het niet aan de kant van de chauffeur.Bartbo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:45:
Vraag: hebben andere ook last van de koude lucht stroom. Ik stel nu in 24 graden, auto, ventilator laag. Echter voelt het nog steeds koud en voel ik ook een koude luchtstroom ?
Mijn vriend klaagt daar ook vrij regelmatig over ja. Die vind het een tochtige en koude auto. Nu heb ik gelukkig stoelverwarming als optie, compenseert dat weer een beetje.Bartbo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:45:
Geen last van kou. In de zomer staat hij op 19 graden en in de herfst 20. Ik heb er nog niet mee gereden in de winter.
Ik merk wel dat de gevoelstemperatuur anders is bij rijden op een 80km weg of rijden op een 100km snelweg. Alsof de verwarming (AC aan) de extra koele rijwind niet bij gewarmd kan krijgen.puccini schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:31:
[...]
Ja, het viel mij ook op, echt warm wordt het niet aan de kant van de chauffeur.
Wij hebben de temp op 20/21 graden staan. Tot nu toe geen klachten over het klimaat in de auto.Zapato schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:54:
Geen last van kou. In de zomer staat hij op 19 graden en in de herfst 20. Ik heb er nog niet mee gereden in de winter.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Dit speelt toevallig bij de grotere broer, de XC40/C40/EX40 ook. Een koude tocht bij voornamelijk de benen. Je voelt het ook letterlijk, dat bijv. je broek kouder aanvoelt. Heel onaangenaam maar ik heb nog nergens een fix gezien/gehoord. Heb het zelf vaak op langere afstanden. Na een tijdje komt die tocht op. Niet iedere rijders van die wagens heeft daar overigens last van, maar vond het opvallend dat je dit postte.Bartbo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:45:
Blijkbaar toch iets in de wagens van Volvo zelf.
Geen update nog 1.4Sepio schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Welke software versie heb je? In 1.4.2 is er (volgens de dealer) een bug opgelost in de software waardoor ik soms bij het net wegrijden een ‘storing elektrisch systeem’ kreeg en je nog maar 15 km/h kon. Na even de auto in de parkeerstand te zetten kon je weer door. De oorzaak, volgens internet, bleek een korte onderbreking van de communicatie in 1 van de netwerken in de auto. Misschien is je probleem gerelateerd.
Die ‘koude zone’ speelde echt alleen in de eerste XC40P8-en (my21). Er zat ergens een ‘lek’ in de luchthuishouding waardoor koude lucht kon binnenstromen.(een klep die niet goed dicht gestuurd werd meen ik). Daar was toen in een software patch voor die het probleem verhielp. Bij latere modeljaren was dat helemaal niet meer nodig, in de 2023 C40 die ik later had was het gewoon van meet af aan behaaglijk met temperatuur op 20 en stoelverwarming aan op 1 en ventilatie op standje 3 & auto.Juancho schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:01:
[...]
Dit speelt toevallig bij de grotere broer, de XC40/C40/EX40 ook. Een koude tocht bij voornamelijk de benen. Je voelt het ook letterlijk, dat bijv. je broek kouder aanvoelt. Heel onaangenaam maar ik heb nog nergens een fix gezien/gehoord. Heb het zelf vaak op langere afstanden. Na een tijdje komt die tocht op. Niet iedere rijders van die wagens heeft daar overigens last van, maar vond het opvallend dat je dit postte.
Blijkbaar toch iets in de wagens van Volvo zelf.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Nog nooit van die fix gehoord, ook niet vanuit de dealer zelf waar ik het issue eens voorgelegd heb. Hij kon het overigens ook voelen. Mijn P8 is helemaal uptodate qua software en het issue is er nog steeds.Mga1600 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:22:
[...]
Die ‘koude zone’ speelde echt alleen in de eerste XC40P8-en (my21). Er zat ergens een ‘lek’ in de luchthuishouding waardoor koude lucht kon binnenstromen.(een klep die niet goed dicht gestuurd werd meen ik). Daar was toen in een software patch voor die het probleem verhielp. Bij latere modeljaren was dat helemaal niet meer nodig, in de 2023 C40 die ik later had was het gewoon van meet af aan behaaglijk met temperatuur op 20 en stoelverwarming aan op 1 en ventilatie op standje 3 & auto.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 30-10-2024 09:18 ]
Ik maak gebruik van volvo2mqtt om de auto uit te lezen in Homeassistant.
Sinds kort werkt ook het ontgrendelen en vergrendelen van de auto en het aanzetten van de airco.
Nu heb ik de airco op afstand een aantal keren gestart en dit werkt. Echter is de temperatuur dan laag. De auto koelt dan zelfs met dit weer. Je zou graag willen dat de temperatuur aangenaam is als je bij de auto aankomt.
Weet iemand hoe dat zit? Vanuit de Volvo app de airco starten zorgt er wel voor dat je aangename temperatuur krijgt in de auto.
Sinds kort werkt ook het ontgrendelen en vergrendelen van de auto en het aanzetten van de airco.
Nu heb ik de airco op afstand een aantal keren gestart en dit werkt. Echter is de temperatuur dan laag. De auto koelt dan zelfs met dit weer. Je zou graag willen dat de temperatuur aangenaam is als je bij de auto aankomt.
Weet iemand hoe dat zit? Vanuit de Volvo app de airco starten zorgt er wel voor dat je aangename temperatuur krijgt in de auto.
Ik zou zeggen dat je in beide gevallen gewoon het climaatsysteem start, dus dat je in beide gevallen dezelfde temperatuur zou moeten krijgen.killabee.nl schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:42:
Ja, daar ging ik ook vanuit. Maar als ik hem dus start vanaf volvo2mqtt dan is het gewoon ijs koud in de auto door de airco. Dan wordt er niet verwarmd zoals dat via de Volvo app wel gebeurd. Vreemd. Dus vroeg me af of andere gebruikers dit ook ervaren.rens-br schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:10:
[...]
Ik zou zeggen dat je in beide gevallen gewoon het climaatsysteem start, dus dat je in beide gevallen dezelfde temperatuur zou moeten krijgen.
Het viel me laatst ook op.killabee.nl schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Ja, daar ging ik ook vanuit. Maar als ik hem dus start vanaf volvo2mqtt dan is het gewoon ijs koud in de auto door de airco. Dan wordt er niet verwarmd zoals dat via de Volvo app wel gebeurd. Vreemd. Dus vroeg me af of andere gebruikers dit ook ervaren.
Dacht via de auto via Volvo2MQTT op te warmen maar vond het niet echt een warme auto toen ik instapte. Dacht dat het aan mij lag
Ik ga het eens in de gaten houden. Ik gebruik de Domoticz plugin, maar die babbelt met dezelfde API, dus uitkomst zou dan hetzelfde moeten zijn.killabee.nl schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:56:
Ja, daar ging ik ook vanuit. Maar als ik hem dus start vanaf volvo2mqtt dan is het gewoon ijs koud in de auto door de airco. Dan wordt er niet verwarmd zoals dat via de Volvo app wel gebeurd. Vreemd. Dus vroeg me af of andere gebruikers dit ook ervaren.
Inderdaad, dat heb ik dus ook vandaag mijn vorige Post hierover.... het blijft gewoon fris in de autoBartbo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:45:
Oh wauw, kan je me vertellen hoe je dat hebt gekoppeld ? en werkt het dan met google assistant :-)killabee.nl schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:42:
Als je Google Assistant aan HA of Domoticz knoopt werkt dat ook via Google Assistant ja.Bartbo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:56:
Oh wauw, kan je me vertellen hoe je dat hebt gekoppeld ? en werkt het dan met google assistant :-)
Misschien wisten jullie dit allang (schijnt namelijk in de gebruiksaanwijzing te staan ;-)), maar ik vind het wel een handige optie, die je af en toe nodig hebt:
"Double click on the button to close the trunk will delay the closure by 30 seconds, so you can take your bags and leave without putting them on the floor."
Net even uitgeprobeerd en het werkt feilloos.
"Double click on the button to close the trunk will delay the closure by 30 seconds, so you can take your bags and leave without putting them on the floor."
Dank voor deze tip van iemand die nooit handleidingen leest😉ofheroes schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:30:
Misschien wisten jullie dit allang (schijnt namelijk in de gebruiksaanwijzing te staan ;-)), maar ik vind het wel een handige optie, die je af en toe nodig hebt:
Er is gewoon een Nederlandse Handleiding hoor !ofheroes schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:30:
Mijn P8 destijds had het ook. Mijn dealer heeft het destijds opgelost. Ik zou Hernals ik jou was nog maar eens checken met jouw dealer. .Juancho schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:17:
[...]
Nog nooit van die fix gehoord, ook niet vanuit de dealer zelf waar ik het issue eens voorgelegd heb. Hij kon het overigens ook voelen. Mijn P8 is helemaal uptodate qua software en het issue is er nog steeds.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Extra info: "Software release 1.4.2 en 1.4.3 zijn niet beschikbaar voor alle auto's (afhankelijk van modeljaar, specificaties, motortype, etc.). Als geen van beide is geïnstalleerd, wordt de juiste versie voor jouw auto opgenomen in de volgende over-the-air (OTA) update."iHansz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:03:
En bij v1.4.4 staat er nog dit: "Releasedatum van de software: 21 oktober 2024. Je ontvangt een melding als je deze software-update kunt installeren. Normaal gesproken is dat ongeveer 3 weken na de releasedatum van de software. Als je 1.4.2 of 1.4.3 al hebt geïnstalleerd dan is alles goed en krijg je niet versie 1.4.4 over-the-air."
Zie: https://www.volvocars.com...36/software-release-notes
[ Voor 22% gewijzigd door iHansz op 31-10-2024 17:26 ]
Citaat Volvo:
Als je 1.4.2 of 1.4.3 al hebt geïnstalleerd dan is alles goed en krijg je niet versie 1.4.4 over-the-air.
Dus 1.4.4 is niet voor elke EX30 bedoeld maar lijkt ook weer een soort reparatie. Het valt niet mee om software te ontwikkelen en er een beetje tempo in te houden. Volgende update eind november?😏
Edit: Haha dat was even parallel werken.
Als je 1.4.2 of 1.4.3 al hebt geïnstalleerd dan is alles goed en krijg je niet versie 1.4.4 over-the-air.
Dus 1.4.4 is niet voor elke EX30 bedoeld maar lijkt ook weer een soort reparatie. Het valt niet mee om software te ontwikkelen en er een beetje tempo in te houden. Volgende update eind november?😏
Edit: Haha dat was even parallel werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Hans1956 op 31-10-2024 17:30 ]
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Waar kun je zien welke softwareversie je hebt? Ik heb mijn EX30 nu 3 maanden en nog geen 1 update ontvangen. Alles geeft wel aan dat de software is bijgewerkt en er staat Volvo OS 1.0 als versie maar ik geloof niet dat er iets is bijgewerkt sinds ik em heb.
@JT77
Toch handig zo'n online handleiding
Bron: https://www.volvocars.com...ef?search=software&page=0U kunt de momenteel geïnstalleerde softwareversie vinden op het middendisplay.
EX30 en EX90: druk op het autosymbool op de onderste balk en ga naar Instellingen > Systeem > Software-update.
Toch handig zo'n online handleiding
[ Voor 4% gewijzigd door EdwinW op 02-11-2024 19:45 ]
Mocht je een nieuwe motor zoeken: https://www.ebay.nl/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY
Gisteren tijdens een rit van 200km met een Tesla SUC als eindbestemming kreeg ik op 100 km voor de Tesla SUC al de melding dat voorwarmen ging starten. Nog niet eerder gezien maar dit leek me wel erg vroeg.
Het laden ging overigens niet sneller dan 40 kW maar er was een behoorlijke bezetting dus dat kan ook invloed hebben.
Het laden ging overigens niet sneller dan 40 kW maar er was een behoorlijke bezetting dus dat kan ook invloed hebben.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Ter vergelijking: de app neemt op mijn iPhone 1,85 Gb aan ruimte in. Het mobiel dataverbruik van de app is over een periode van 4 maanden 2,4 Gb geweest. Op dit forum zijn meerdere meldingen geweest van een groot dataverbruik.vier x vier schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:34:
De EX30 app neemt op mijn iPhone 19,7Gb aan ruimte in beslag. Wat doe ik verkeerd?
Het mobiele data verbruik is idd ook erg hoog. Maar dit gaat om de ruimte die de app in gebruik heeft op de interne opslag van de iPhone. Dat is 19,7Gb.
Ik kan nergens in de app of telefoon zelf zien/vinden wat deze data is.
[ Voor 19% gewijzigd door vier x vier op 03-11-2024 17:18 ]
vladi
Cache die volloopt ofzo? Maar ik ben niet zo bekend met iOS, maar in android kan je dat soort cache geheugen gewoon opruimen.vier x vier schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:16:
Het mobiele data verbruik is idd ook erg hoog. Maar dit gaat om de ruimte die de app in gebruik heeft op de interne opslag van de iPhone. Dat is 19,7Gb.
Dat is inderdaad wel bijzonder veel , op mijn 13 pro maxvier x vier schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:16:
Neemt de app i. Totaal 190 MB in beslag
:strip_exif()/f/image/0NWreC5KnzFrx8ND6qmQ2UdG.jpg?f=fotoalbum_large)
@EdwinW
Inderdaad handig, maar daar staat het antwoord op mijn vraag niet voor zover ik kan zien.
Ik ben inmiddels wel wat wijzer en wacht nu even of update 1.4.4 verschijnt in mijn wagen. Maar sowieso vind ik het gek dat de mijne nog steeds Volvo OS 1.0 aangeeft.
Inderdaad handig, maar daar staat het antwoord op mijn vraag niet voor zover ik kan zien.
Ik ben inmiddels wel wat wijzer en wacht nu even of update 1.4.4 verschijnt in mijn wagen. Maar sowieso vind ik het gek dat de mijne nog steeds Volvo OS 1.0 aangeeft.
Ik zou bij de dealer langsgaan. Volgens mij krijgen de oudere OS-en geen OTA updates.JT77 schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:29:
@EdwinW
De app zelf neemt maar 147MB in beslag, rest is documenten bij mij slechts 100MB vermoedelijk het rijlogboek. Wat doe je eigenlijk met de app? Navigeren? Dan zouden kaartgegevens opgeslagen kunnen worden.vier x vier schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:34:
De EX30 app neemt op mijn iPhone 19,7Gb aan ruimte in beslag. Wat doe ik verkeerd?
[Afbeelding]
met de app kan je niet navigeren volgens mij en kaartgegevens worden in de auto zelf opgeslagen lijkt meAnoniem: 2175480 schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:57:
[...]
De app zelf neemt maar 147MB in beslag, rest is documenten bij mij slechts 100MB vermoedelijk het rijlogboek. Wat doe je eigenlijk met de app? Navigeren? Dan zouden kaartgegevens opgeslagen kunnen worden.
Ik had hetzelfde zag ik net, 26,1Gb zelfs. Even verwijderd en opnieuw geinstalleerd en het is beter.vier x vier schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:34:
[Afbeelding]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dank allen voor de reacties. Verwijderen van de app lijkt idd de oplossing. Ik was vooral benieuwd naar waar deze vele data in zat.
vladi
Toch wel, icoon naast autootje, veldje bovenin.ivarga schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:01:
[...]
met de app kan je niet navigeren volgens mij en kaartgegevens worden in de auto zelf opgeslagen lijkt me
Opslag kaartgegevens misschien toch op phone als je die gebruikt om te navigeren en niet de UI in de auto.
Bestuurders zonder tijdelijk IITC losten dat op die manier op. Het is maar een idee. Andere verklaringen voor dergelijke opslag en hoog dataverbruik van de phone ken ik niet maar dat zegt ook niets.
Als de app weer vol loopt lijkt het mij niet in orde.
Dat de rechter buitenspiegel niet wordt meegenomen in het bestuurders profiel
Dat er radio soms uitvalt als je op de rem trapt
Dat er een rammel zit in de linker B stijl
Dat de rij hulpsystemen soms midden in een rit uitvallen
Dat de auto soms "schrikt" van vrachtauto's als die op pilot assist staat
Dat een jaar na de introductie van de auto op de markt de digitale sleutels op je telefoon nog niet zijn waargemaakt.
Allemaal heel erg vervelend
Maar bij een buitentemperatuur van 6 graden blij zijn dat je op je werk bent om je handen te kunnen warmen aan een vers bakkie.....
Dat is toch iets wat je niet hoeft te verwachten van een Volvo van bijna 50k
Dat er radio soms uitvalt als je op de rem trapt
Dat er een rammel zit in de linker B stijl
Dat de rij hulpsystemen soms midden in een rit uitvallen
Dat de auto soms "schrikt" van vrachtauto's als die op pilot assist staat
Dat een jaar na de introductie van de auto op de markt de digitale sleutels op je telefoon nog niet zijn waargemaakt.
Allemaal heel erg vervelend
Maar bij een buitentemperatuur van 6 graden blij zijn dat je op je werk bent om je handen te kunnen warmen aan een vers bakkie.....
Dat is toch iets wat je niet hoeft te verwachten van een Volvo van bijna 50k
Geen winterpakket? Mijn stuur wordt heerlijk warm en stoelverwarming werkt ook prima.IT-Crowd schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:48:
Dat compenseert mijn koude benen een beetje, want ik merk wel dat een koele luchtstroom door de cabine loopt. Weet niet of de verwarming tekortschiet of er gewoon te veel verse lucht naar binnen wordt gehaald.
Overigens had ik in de zomer ook het gevoel dat de climate control tekort schoot, alsof het een beetje te weinig capaciteit heeft.
Temperatuurregeling mogen ze dus inderdaad wel wat meer aan werken.
Las in een ander forum dat mensen het klimaatprobleem oplosten door de ventilatiestand van de laagste stand af te halen en op middel of hoog te zetten. Maakt dan wel meer lawaai maar het schijnt dat de opwarming dan wel lukt en als die op nivo is schakelt de ventilatie terug. Nog niet geprobeerd maar misschien de moeite waard als je geen paar fijne wanten of het climate pack hebt ,mijn dealer heeft mij daartoe met de nodige klem toe overgehaald gelukkig.
Nee helaas, en als ik dit had geweten.... Dat had de verkoper dan toch eigenlijk wel aan mogen geven "Zou je het winterpakket er niet bij nemen, want de kachel in deze auto stelt niets voor"NetRipper schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:15:
[...]
Geen winterpakket? Mijn stuur wordt heerlijk warm en stoelverwarming werkt ook prima.
Dat compenseert mijn koude benen een beetje, want ik merk wel dat een koele luchtstroom door de cabine loopt. Weet niet of de verwarming tekortschiet of er gewoon te veel verse lucht naar binnen wordt gehaald.
Overigens had ik in de zomer ook het gevoel dat de climate control tekort schoot, alsof het een beetje te weinig capaciteit heeft.
Ik heb ook geen winterpakket, maar vanochtend kwartier vooraf voorverwarmen (staat op 20 graden) vond ik het aangenaam in de auto.Te warm vind ik ook niets.NetRipper schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:15:
[...]
Geen winterpakket? Mijn stuur wordt heerlijk warm en stoelverwarming werkt ook prima.
p.s. ventilatiestand staat op midden
Vanochtend de auto ook voor laten verwarmen en toen ik instapte leek het behaaglijk. Maar na 1,5 uur rijden dacht ik daar toch anders over.
Standaard heb ik de ventilatie op laag staan, geprobeerd deze op medium of hoog te zetten maar had alleen maar het idee dat er nog meer koude lucht het interieur ingeblazen werd. Dat zou dan duiden op een te laag vermogen van de kachel zou ik zeggen. De temperatuur staat ondertussen op 24, maar merk weinig verschil ten opzichte van een lagere instelling.
Standaard heb ik de ventilatie op laag staan, geprobeerd deze op medium of hoog te zetten maar had alleen maar het idee dat er nog meer koude lucht het interieur ingeblazen werd. Dat zou dan duiden op een te laag vermogen van de kachel zou ik zeggen. De temperatuur staat ondertussen op 24, maar merk weinig verschil ten opzichte van een lagere instelling.
Sinds een paar dagen is mijn EX30 de weg kwijt. De positie op de kaart van Google Maps wijkt hemelsbreed zo’n 800 meter af. De routeplanner geeft ook instructies op basis van de verkeerde lokatie. Een reset van het systeem heeft geen oplossing gegeven.
Iemand een andere suggestie (behalve een ritje naar de dealer)?
Iemand een andere suggestie (behalve een ritje naar de dealer)?
Voor de auto's die het aangaan, is in het VK de update v1.4.4 nu beschikbaar, lees ik op het Britse EX30-forum.
Zojuist de mail ontvangen dat onze EX30 in productie is gegaan. De leverdatum voor nu staat nog steeds op 10 februari, maar dit voelt voor mij nog wel erg lang. Hoelang heeft het voor andere geduurd om de auto in ontvangst te nemen vanaf het moment dat je deze mail ontvangt?
Ik heb hem zelfs nu op 26 graden staan, dat helpt een klein beetje. Maar je blijft koude handen houden. Bizar voor een auto van 45k.IT-Crowd schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:32:
Vanochtend de auto ook voor laten verwarmen en toen ik instapte leek het behaaglijk. Maar na 1,5 uur rijden dacht ik daar toch anders over.
Ik heb half Juli de mail ontvangen dat de auto in productie gaat, overmorgen ga ik hem ophalen. Na productie is het wachten op transport naar Europa, dit kan enkele weken duren. De overtocht duurt ook ongeveer 45 dagen. Bij ons is gekozen voor de lange route om de kaap ivm de onrust in Jemen. 3 weken geleden is het schip in Zeebrugge aangekomen. Aflevering in Feb is dus niet heel raar.FlashHeaven schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:01:
Zojuist de mail ontvangen dat onze EX30 in productie is gegaan. De leverdatum voor nu staat nog steeds op 10 februari, maar dit voelt voor mij nog wel erg lang. Hoelang heeft het voor andere geduurd om de auto in ontvangst te nemen vanaf het moment dat je deze mail ontvangt?
Mischien was het al gemeld, maar even je Phone resseten dan is die app weer 1,3 gbvier x vier schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:34:
[Afbeelding]
Vanuit wie krijgen jullie dit soort updates? Vanuit mijn dealer krijg ik alleen te horen dat verwachte levering begin december is. Verder kan hij geen informatie geven.Onderling1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:09:
[...]
Ik heb half Juli de mail ontvangen dat de auto in productie gaat, overmorgen ga ik hem ophalen. Na productie is het wachten op transport naar Europa, dit kan enkele weken duren. De overtocht duurt ook ongeveer 45 dagen. Bij ons is gekozen voor de lange route om de kaap ivm de onrust in Jemen. 3 weken geleden is het schip in Zeebrugge aangekomen. Aflevering in Feb is dus niet heel raar.
De dealer heeft mij na productie de naam van het schip gegeven waar de auto op is gegaan. Via Vesslefinder kun je vervolgens de voortgang van het schip zien.
Verbaasd me dat er zoveel verschil kan zijn. Ik gebruik in de ochtend de ontwaseming ±5 min. En zet de temp dan terug op 20, met de ventilatiestand, stoelverwarming, en stuurverwarming op 1. Prima klimaat.Bartbo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:03:
[...]
Ik heb hem zelfs nu op 26 graden staan, dat helpt een klein beetje. Maar je blijft koude handen houden. Bizar voor een auto van 45k.
@Leonn Ik kreeg eind september bericht via de LM dat Broekhuis verwacht dat de mijne in de week van 27-11 wordt afgeleverd. Zal dus op dezelfde boot staan. Met afleveren vermoed ik het afleveren bij de dealer en dat er nog twee weken bij komen voor de daadwerkelijke uitlevering. Verdere info over de naam van het schip of VIN nummer werd niet vermeld.
Edwin, en wanneer had jij besteld? Ik heb ook broekhuis. Zou eind oktober geleverd krijgen, nu nieuwe datum van 5-12 doorgekregen.EdwinW schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:17:
@Leonn Ik kreeg eind september bericht via de LM dat Broekhuis verwacht dat de mijne in de week van 27-11 wordt afgeleverd. Zal dus op dezelfde boot staan. Met afleveren vermoed ik het afleveren bij de dealer en dat er nog twee weken bij komen voor de daadwerkelijke uitlevering. Verdere info over de naam van het schip of VIN nummer werd niet vermeld.
Broekhuis Business Services Harderwijk heeft deze in de eerste week van juNi besteld. Op dat moment werd eind oktober vermeld als mogelijke levering, maar eind september werd een nieuwe status doorgegeven van week 27-11. Ik vermoed dat ze toen wisten wanneer de productie & transport was ingepland. Bij bestelling begin juni was de levertijd volgens de website van Volvo 3-4 maanden, maar was begin juli opgelopen naar 5-6 maanden. Inmiddels staat deze weer op 3-4 maanden.
Ah, kijk. Dan lopen we gelijk op👍🏻. 5-6 besteld.EdwinW schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:02:
Broekhuis Business Services Harderwijk heeft deze in de eerste week van juNi besteld. Op dat moment werd eind oktober vermeld als mogelijke levering, maar eind september werd een nieuwe status doorgegeven van week 27-11. Ik vermoed dat ze toen wisten wanneer de productie & transport was ingepland. Bij bestelling begin juni was de levertijd volgens de website van Volvo 3-4 maanden, maar was begin juli opgelopen naar 5-6 maanden. Inmiddels staat deze weer op 3-4 maanden.
Aftellen nu. Zwarte Ultra in aantocht